Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.475 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Knowbody het buitengebied heeft vaak al een redelijk zware aansluiting, of vrij makkelijk te realiseren.
Een agrarische bedrijven hebben ook een behoorlijk zware aansluiting. Die paar warmtepompen kunnen daar wel bij

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Dylantje2
  • Laatst online: 19:35

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

luukske schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:19:
[...]

Staat hier toch?:
https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4262.html

Ik ga waarschijnlijk er zelf zo een bestellen. Situatie: halfopen bebouwing, beneden vloerverwarming, boven radiatoren (op temperatuur van de vloerverwarming), 4 personen.
Gasverbruik tussen 500 en 600 kuub per jaar, hiervan ongeveer 150 kuub voor SWW.
Waterverbruik is 35 kuub per jaar, voor badkamer en keuken. Rest van het huis gebruikt regenwater.

Idee is om de omschakeling in stappen te doen:
1) Bovenstaande warmtepomp bestellen en alleen gebruiken voor verwarming. De CV gaat dan alleen nog SWW doen.
2) Dit een tijdje monitoren om te zien of een buffer in het verwarmingscircuit nodig is.
3) Boiler 200l (evt. met gecombineerde buffer) en zonnecollectoren bestellen.

De zonnecollector gaan alleen de boiler opwarmen (niet de buffer). Warmtepomp gaat via een AB-kraan ofwel de verwarming, ofwel de boiler opwarmen. (moet de handleiding nog lezen, maar ik ga ervan uit dat de WP op 35grC kan draaien voor verwarming en kan omschakelen naar 55grC voor de boiler).

Mijn enige zorg is of een 5kW warmtepomp in staat is om een 200l boiler op een redelijke tijd op te warmen (55grC) als er geen zonnewarmte is. Iemand een idee hoe lang dit zou duren?
Een F versie dus nog ouder!!
CV voor SWW weet je het zeker?
Hele jaar door gasverbruik, ivm opstarten enz enz enz
Dat gaat je in verhouding geld kosten

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 20-11-2017 18:20 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:06
Oxellaar schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:17:
@Knowbody het buitengebied heeft vaak al een redelijk zware aansluiting, of vrij makkelijk te realiseren.
Een agrarische bedrijven hebben ook een behoorlijk zware aansluiting. Die paar warmtepompen kunnen daar wel bij
Maar de isolatie is een thema...ouwe meuk

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56

thido

Tilburg

joostmaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:51:
[...]

Staat in de service manual beschreven (en in eerdere delen van dit forum). Je kunt ook een aantal zaken instellen en er al of niet voor kiezen deze geheel uit te schakelen.

Taken:
- snellere defrost
- extra opwarming bij inschakelen als water te koud is
- bescherming tegen bevriezing
- hogere output bij temperaturen onder de -7 (instelbaar)

Over bevriezing:
er is in ik dacht met name deel 2 een uitgebreide discussie gevoerd. Samenvattend: glycol met mitsen en maren voor een Tweaker niet echt nodig (al is niet iedereen het daar mee eens), heeft zeker voor- en nadelen, als je kiest voor glycol is <30% eigenlijk zinloos, geen auto antivries gebruiken! Grootste risico zonder glycol is langdurige stroomstoring bij zeer lage buitentemperaturen. Dan is er een behoorlijke kans op aanzienlijke schade, zelfs als je de WP geheel leeg laat lopen. Voor normaal bedrijf heeft glycol alleen maar nadelen (in mijn visie).
Dank je, ik zal de discussie nog eens opzoeken.
Ik heb nog niet naar de instellingen ervan gekeken en dus ook nog niets veranderd.
Zal er toch maar eens in duiken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mijn speedcomforts omgeruild tegen convectorversie met losse sensor. Helaas slaan deze ook te laat aan voor LTV. Nu dus deze besteld om via thermostaat aan en uit te laten gaan: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.DaMseM

Overigens keurig geregeld bij speedcomforts. Waren al meer dan 1 jaar oud en snel terug betaald door hun.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Dylantje2

Dylantje2

Knowbody schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:02:[...]Maar de isolatie is een thema...ouwe meuk
Maak 1 of 2 warme hokjes in huis...
Zet er paar dunne voorzetwandjes voor met de beste islotie.
Kost je 4/5 cm maar je hebt een warm hok.
Waarom je hele huis perfect isoleren..
om met je raam open te gaan slapen..
Waarom je dak isoleren als je verdiepingsvloer zo lek als een mandje is.
Waarom je hele huis met dubbelglas zetten terwijl het maar voor een paar plekken echt nodig is
Waarom waarom enz enz enz

En dan pas zeggen ouwe meuk..
Of ik isoleer omdat het zin heeft

Mijn favoriete tweaker heeft het KISS aan mij uitgelegd. [ Begint met een H.... ] _/-\o_
En nu snap ik pas hoe hij dit bedoelt.

En gelukkig had ik dit zelf ook wel eens bedacht, soms denken we te moeilijk.
Kijk naar de russen, daar is het KOUD en geen WP te vinden, of geen heel huis geïsoleerd...
Een warm hokje....
En een WP om te koelen.... voor die paar dagen per jaar..
Het hele jaar je WP laten draaien... omdat je toch pv panelen hebt..?;_
Of raampje open s'nachts... kijk naar vroeg de oude voordeuren..
enz enz
Kiss is een hele bouwgedachte...
Je wtw het hele jaar laten draaien omdat?
Terwijl je 3 maanden per jaar echt stookt...
En je wtw kan je ook erg ziek maken.

En ik zou graag in ouwe meuk wonen.
Met een warm hok..voor de koudere dagen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:10:
[...]

Waarom je hele huis met dubbelglas zetten terwijl het maar voor een paar plekken echt nodig is

Mijn favoriete tweaker heeft het KISS aan mij uitgelegd. [ Begint met een H.... ] _/-\o_

Kijk naar de russen, daar is het KOUD en geen WP te vinden, of geen heel huis geïsoleerd...
Een warm hokje....
enz enz

Ja vroeger woonden we ook in een grot en gingen we jagen voor ons vlees, dat doen we toch ook niet meer?
Het is 2017 en kou lijden is verleden tijd.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:24:
[...]Ja vroeger woonden we ook in een grot en gingen we jagen voor ons vlees, dat doen we toch ook niet meer?Het is 2017 en kou lijden is verleden tijd.
Klopt.
Maar slapen met het raam open op een kamer die uitgerekend is op 16-18 graden.
Of een garage die op 16 graden is uitgerekend?
En dan ook nog eens een overcapaciteit voor je sww omdat het niet "lukt " om een kleine Cv ketel te bouwen met een CW5 of 6..
En daar dan toch je WP op laten berekenen?
En misschien naar de US kijken waar ze eindelijk door hebben dat je met een 4 cilinder ook kunt rijden?
En omdat we toch Co2 uitstoot hebben, zeggen we moeten vooruit... Tegen elke milieu prijs,,,/?

Is dat wel van deze tijd?

Wat ik wil zeggen...
Een huis ombouwen.. Lees de posten hiervoor kost maar paar miljoen....
Maar het Kan dus, zoals iemand hier al heeft aangetoond.
Om via KISS een warm huis te krijgen.
Tegen "hele" normale kosten.....

En doen doe je twee dingen een plezier.
De toekomst van wie dan ook. _/-\o_
En je eigen spaarpot 8)7

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:30:
[...]

Klopt.

Maar het Kan dus, zoals iemand hier al heeft aangetoond.
Om via KISS een warm huis te krijgen.
Tegen "hele" normale kosten.....
Jah? Wie dan? Ik ben erg benieuwd :) ik was een mega bedrag kwijt om 0 op de meter te krijgen. ;)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Carboy54 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:09:
Mijn speedcomforts omgeruild tegen convectorversie met losse sensor. Helaas slaan deze ook te laat aan voor LTV. Nu dus deze besteld om via thermostaat aan en uit te laten gaan: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.DaMseM

Overigens keurig geregeld bij speedcomforts. Waren al meer dan 1 jaar oud en snel terug betaald door hun.
Kosteloos omgeruild? Of meerprijs bij betaald?

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Meerprijsje maar nutteloos. Zelfde probleem slaat pas aan bij 37 graden en niet 33 zoals het zou moeten. Je kan net zo goed de sensor eruit halen. Veel gedoe voor niets.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:10:
[...]

Een warm hokje....
enz enz

Haha rare snuiter, maar dat mag ik soms wel.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-11 15:21
Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 12:36:
[...]
Ik ben alleen bang voor pieken waar de oven aan staat, inductie plaat, de warmtepomp en het buiten vriest.
Grappig. Je denkt dat met de oven aan en de inductieplaat aan je ook nog verwarming nodig gaat hebben in een goed geïsoleerd huis?

De oven is 16A (max), de inductieplaat 2x16A (max) en de WP iets van 10A (max, zonder na-verwarmer). Als je dit netjes over de fases verdeeld heb je geen probleem. Je inductieplaat verbruikt bijna nooit het maximum, en zeker niet lang genoeg om de stop eruit te laten vliegen. En de PV opbrengst moet je nog van het verbruik aftrekken, dus de kans op problemen is ook met 3x25A al redelijk nihil. Hier hebben we ook de oven en de inductieplaat en nog wat andere dingen tegelijk in gebruik, op 1x35A. Met 75A totaal moet een warmtepomp er zeker nog ergens bij kunnen.

• reneeke1970
Carboy54 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:54:
Meerprijsje maar nutteloos. Zelfde probleem slaat pas aan bij 37 graden en niet 33 zoals het zou moeten. Je kan net zo goed de sensor eruit halen. Veel gedoe voor niets.
Klopt maar dan garantie weg. Ik heb telefonisch afgesproken dat ze bedrag voor convertor terug zouden storten voor gratis omruilen. Maar in praktijk dus niet. Heb ze nu gemaild en anders ga ik uit principe naar concurrent

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Eerlijk gezegd heb ik er niet naar gekeken. Een eventuele meerprijs zou redelijk zijn. Dus geen idee moet het uitzoeken.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42
Knowbody schreef op zondag 19 november 2017 @ 23:05:
[...]

Je hebt toch niet een 12 V AC voeding hè
Nee want dan draaien de andere 6 toch ook niet, zijn dezelfde ventilatoren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• reneeke1970
Carboy54 schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:02:
Eerlijk gezegd heb ik er niet naar gekeken. Een eventuele meerprijs zou redelijk zijn. Dus geen idee moet het uitzoeken.
Ik vind meerprijs niet redelijk, hun product voldoet niet aan specificatie, en ik ga geen duurder product kopen waarvan ik vervolgens de externe sensor niet van ga gebruiken.
Daar gaf de man aan de andere kant van de lijn me gelijk in....

1 PVoutput . Dongen NB

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:10

Snow_King

Konijn is stoer!

Knowbody schreef op maandag 20 november 2017 @ 17:59:
[...]

Ja denk. Groot huis!
Normaliter moet nieuwbouw het kunnen redden met 5 kWh
Het lijkt dat je met 11 of 12 kW het prima gaat redden.

Neem alsjeblieft ook triple glas.
Ok, goed. Ik hoop dat 12kW idd voldoende is.

Isolatie? Zeker! HR+++ gaat er ook in komen. Ik ga daar wel zo goed mogelijk voor.

Bedankt voor de input!
jerh schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:03:
[...]

Op basis van mijn eigen ervaringen denk ik dat je te hoog zit. Zeker als je extra aandacht aan isolatie en kierdichtheid laat besteden en in het ontwerp geen koudebruggen op laat nemen. Grapjes als erkers e.d. werken ook niet mee. Maar dan moet je toch wel 20 tot 25 watt per m2 halen. Ik neem aan dat ook niet alle m2 dezelfde verwarmingseisen worden gesteld.
Goed om te horen! Ik zou graag op 20 a 25W uit komen ja. Inderdaad, niet elke ruimte gaat de zelfde behoefte voor warmte hebben.

Het gaat om woonkamer + keuken (120m2) en dan nog 5 slaapkamers en 2 badkamers. Maar slaapkamers verwarm je vaak toch niet tot 20C, eerder 18C.
jerh schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:03:
[...]

Ik zit zelf met 210m2 en 900m3 met een w/w wp van 6kW en dat gaat op basis van bovenstaande prima. Zeker gezien je opmerkingen over piekverbruik is een w/w wp, die je met een dergelijk maat huis, wellicht in de heipalen mee kan nemen een stuk lager qua capaciteit. Ook qua geluid ga je erop vooruit.

Kwestie van keuzes maken. En qua piek is sww de grootste uitdaging. Ik doe dat zelf met een zonneboiler met een elektrische doorstromer als naverwarmer en dat geeft regelmatig een piek van 11 kW.
Dat komt aardig overeen. Als jij met 6kW uit kan zouden wij met 8 a 10kW af kunnen mits we goed isoleren.

Waardevolle informatie!
Bezuiniger schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:55:
[...]

Grappig. Je denkt dat met de oven aan en de inductieplaat aan je ook nog verwarming nodig gaat hebben in een goed geïsoleerd huis?

De oven is 16A (max), de inductieplaat 2x16A (max) en de WP iets van 10A (max, zonder na-verwarmer). Als je dit netjes over de fases verdeeld heb je geen probleem. Je inductieplaat verbruikt bijna nooit het maximum, en zeker niet lang genoeg om de stop eruit te laten vliegen. En de PV opbrengst moet je nog van het verbruik aftrekken, dus de kans op problemen is ook met 3x25A al redelijk nihil. Hier hebben we ook de oven en de inductieplaat en nog wat andere dingen tegelijk in gebruik, op 1x35A. Met 75A totaal moet een warmtepomp er zeker nog ergens bij kunnen.
Fair enough. De beneden verdieping gaat 100 a 120m2 open ruimte worden met ruime woonkeuken verbonden aan de woonkamer. Die ruimte zal de meeste verwarming vereisen (en ook koeling).

Maar ik wil ook heel graag op 3x25A blijven ivm het vastrecht. Auto's kunnen prima in de nacht laden tussen 23:00 en 07:00.

De Powerwall/batterij zou er puur bij komen om te kunnen bufferen zodra de saldering verdwenen is.

Ik ga voor nu gewoon uit van 3x25A en vooral de boel slim inregelen. Naar 40A kan altijd nog.

• reneeke1970
Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:20:
[...]

Ok, goed. Ik hoop dat 12kW idd voldoende is.

Isolatie? Zeker! HR+++ gaat er ook in komen. Ik ga daar wel zo goed mogelijk voor.

Bedankt voor de input!

[...]

Goed om te horen! Ik zou graag op 20 a 25W uit komen ja. Inderdaad, niet elke ruimte gaat de zelfde behoefte voor warmte hebben.

Het gaat om woonkamer + keuken (120m2) en dan nog 5 slaapkamers en 2 badkamers. Maar slaapkamers verwarm je vaak toch niet tot 20C, eerder 18C.

[...]

Dat komt aardig overeen. Als jij met 6kW uit kan zouden wij met 8 a 10kW af kunnen mits we goed isoleren.

Waardevolle informatie!

[...]

Fair enough. De beneden verdieping gaat 100 a 120m2 open ruimte worden met ruime woonkeuken verbonden aan de woonkamer. Die ruimte zal de meeste verwarming vereisen (en ook koeling).

Maar ik wil ook heel graag op 3x25A blijven ivm het vastrecht. Auto's kunnen prima in de nacht laden tussen 23:00 en 07:00.

De Powerwall/batterij zou er puur bij komen om te kunnen bufferen zodra de saldering verdwenen is.

Ik ga voor nu gewoon uit van 3x25A en vooral de boel slim inregelen. Naar 40A kan altijd nog.
Als je nou eens overdag de Tesla laad en die savonds leeg trekt, en dan gewoon op de fiets naar je werk gaan....

1 PVoutput . Dongen NB

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Sorry dat ik er ff zo tussen val.
Maar ik heb hier een Mitsubishi Zubadan 11,2 YHA ( drie fasen ) staan sinds ruim een jaar.
Ben nog druk in en om mijn huis, maar natuurlijk altijd te weinig tijd voor alles.
Dacht vandaag even tussendoor een KWH meter in de meterkast te plaatsen, samen met een drie fasen Alamat. Dit om beter te kunnen gaan monitoren wat mijn COP van de warmtepomp is.
Want zoals al meer mensen hier meedeelden, valt dat wel wat tegen. ( veel meer als drie is dat niet over het jaar heen, voor alleen verwarmen}.

MAAR, nu heb ik per ongeluk een fase met de nul gewisseld!! 8)7
Gevolg : Alamat klapt er meteen uit.
Na opnieuw inschakelen komt de binnenunit niet verder als 3%, en na enkele minuten E6 foutcode.
Zekeringen gechecked, binnen unit oke.
Buiten unit de 6,3 AT 250 v links bovenin niet eens meer te vinden. _/-\o_
Nieuwe zekering geplaatst, maar de alamat klapt er gelijk weer uit.

Wat nu??

Kan ik nog wat meten, nakijken?

Heb al gelezen in het handboek dat er dan serieuze schade op kan treden!
Denk dat ik er niet zo best van ga slapen.

Ik hoop dat iemand mij kan / Wil helpen?

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:02:
[...]

Maar de isolatie is een thema...ouwe meuk
Ouwe meuk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MeVCv6N2mFiAz2TY1jBQZbRd/full.jpg
Ook boeren doen aan nieuwbouw ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Bezuiniger schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:55:
[...]

Same here! Maar ik schakel de wp wel automatisch uit tijdens kooktijd van 17:00-18:30 omdat we vaak 4 kookpitten en de oven (3200W) aan hebben, met huisverbruik erbij loopt dat soms tegen de 6500W aan.
Zit op een 25A en de panelen doen niks rond dat tijdstip in deze tijd van het jaar.
@Snow_King
Ik vermoed dat je met de 75A best uit komt.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:20:
[...]

Dus pas aanschaffen als saldering verdwijnt. Worden nog veel beter en goedkoper, wellicht ook alternatieven en momenteel heb je er niets aan.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 08:29
Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:41:
@koevlaas2 @Ramon_1984 @Oxellaar
Zou de drukval over die ~20 cm van de flowmeter er echt toe doen?

De 3 standaard Kamstrup 302's:
- MultiCal 302 Qn 0,6 5,2 = 3/4" aansluiting, minimum flow 15L/min, normaal 0.6m3/h, max 1.2m3/h
- MultiCal 302 Qn 1,5 5,2 = 3/4" aansluiting, minimum flow 15L/min, normaal 1.5m3/h, max 3.0m3/h
- MultiCal 302 Qn 2,5 5,2 = 1" aansluiting, minimum flow 25L/min, normaal 2.5m3/h, max 5.0m3/h
prijsverschil is 3 hele euro's, 145 of 148 euro... (plus koppelingen, totaal max 200 euro)

De middelste is qua flow voldoende voor vrijwel alle woonhuis-warmtepompen. werk je liever met grotere diameters kan de 1" wellicht makkelijker in te passen zijn :?
De minimale flow haal je met een ELGA dus bijna niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• joostmaas
  • Niet online
Precies. Ik heb al eens de specs op nauwkeurigheid doorgeploegd en daar wordt je niet vrolijk van. Moet dan ook hier soms wel lachen over cop 0,1 hoger of lager of zo, terwijl de metingen verre van nauwkeurig zijn... Is aardig ter indicatie/monitoring, meer niet.

Hmm, denk dat minimaal en normaal omgewisseld zijn 15l/min=0.9m3/h

[ Voor 12% gewijzigd door joostmaas op 20-11-2017 21:13 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

joostmaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:08:
[...]

Dus pas aanschaffen als saldering verdwijnt. Worden nog veel beter en goedkoper, wellicht ook alternatieven en momenteel heb je er niets aan.
Zeker. Voorbereidingen maak ik wel, maar huis staat er toch pas eind 2019.
Rol-Co schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:04:
[...]

Same here! Maar ik schakel de wp wel automatisch uit tijdens kooktijd van 17:00-18:30 omdat we vaak 4 kookpitten en de oven (3200W) aan hebben, met huisverbruik erbij loopt dat soms tegen de 6500W aan.
Zit op een 25A en de panelen doen niks rond dat tijdstip in deze tijd van het jaar.
@Snow_King
Ik vermoed dat je met de 75A best uit komt.
Aha, je kan een WP zo programmeren? Dat is ideaal als dat kan.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-12 22:18
koevlaas2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:08:
[...]

De minimale flow haal je met een ELGA dus bijna niet.
Oeps, foutje, moet 15 L/h zijn, dus minimum 0.015m3/h. Scheelt maar een beetje :$
Heb het aangepast.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Rol-Co

Rol-Co

Snow_King schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:14:
[...]

Zeker. Voorbereidingen maak ik wel, maar huis staat er toch pas eind 2019.

[...]

Aha, je kan een WP zo programmeren? Dat is ideaal als dat kan.
De meeste warmtepompen kunnen dat wel, anders kan je ook de thermostaat iets lager instellen zodat hij niet aanslaat.
Waar vaak ook de fout gemaakt word is dat de aansluitwaarden opgeteld worden, kookplaat 7200W maar met 4 pitten aan zie ik nog niet meer dan 3-4000W en dat is maar even in het begin anders bakt het aan :)
Boost functie hebben we nog nooit gebruikt, het gaat zonder al als een speer.

Warmtepomp geven ze 5500W op, 2500 voor de compressor, 3000 voor het element, de eerste maximaal 1x op 1800W gezien maar meestal 680-1380W, het element is uitgeschakeld, ook tijdens defrost.
Maar zo'n element heb ik weer wel in mijn 2 boilers voor sww 1950W ps en de kokend waterkraan in de keuken van 2000W.

Jij gaat dat (en ik ook ooit :/ ) op 75A doen ipv mijn 25A nu....iets met 2 vingers en neus >:)

• koevlaas2
Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:23:
[...]

Oeps, foutje, moet 15 L/h zijn, dus minimum 0.015m3/h. Scheelt maar een beetje :$
Heb het aangepast.
Dus een 1" versie slechts 25 L p/u ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Knowbody
Oxellaar schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:04:
[...]

Ouwe meuk?
[afbeelding]
Ja vind ik ook mooi.

Ik doel eigenlijk op een categorie bestaande bouw, waarbij budget om te moderniseren ontbreekt. Als deze categorie ook nog eens in een buitengebied staat, dan is gasloos een lastige. Voor die categorie het netwerk behouden kan ik me iets bij indenken.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• Knowbody
@Snow_King

Boven etage verwarmen zou in de praktijk niet echt aan de orde zijn. Maar de installateur moet het wel meetellen.
In de praktijk denk ik dat wat dat betreft een 8 kW het ook wel gaat doen. Het mooist is nog kleiner want die hebben de COP gunstiger. Maar 5 kW in een huis dat 2x zo groot is als een standaard vrijstaande woning is niet echt geloofwaardig.
2x 5 kW dan 😎

Ik lees niet anders dan dat die nieuwbouw huizen van nu niet eerder dan in november de verwarming inschakelen.
Dat scheelt nogal met half september. Dat zegt dan ook veel over hoe goed het zit met warmteverlies. En die kunnen het prima af met lucht/water WP en hebben echt geen grondgebonden WP nodig.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-12 22:18
joostmaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:12:
Precies. Ik heb al eens de specs op nauwkeurigheid doorgeploegd en daar wordt je niet vrolijk van. Moet dan ook hier soms wel lachen over cop 0,1 hoger of lager of zo, terwijl de metingen verre van nauwkeurig zijn... Is aardig ter indicatie/monitoring, meer niet.
Het is maar waar je vrolijk van kan worden? :p
Voor zover ik heb kunnen vinden is dit een van de beste warmtemeters. Als je een betere weet houd ik me aanbevolen. ;) De thermokoppels blijken inderdaad op elkaar te zijn uitgezocht, verschil is bij mij 0.05 graden als alleen de circulatiepomp een tijdje heeft gedraaid. (dan Tin=Tuit in theorie)
Ik zou me meer zorgen maken over interne warmtemeters van WP's, daar zie ik bij mezelf meer dan 1 graad verschil onder dezelfde condities. Flow meter schiet ook continue +/-1 L/min op en neer... Maar dat zal voldoende zijn voor een juiste werking van de WP.
koevlaas2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:27:
[...]
Dus een 1" versie slechts 25 L p/u ?
Inderdaad, de meetrange is dus een factor 200 (max/min).
Uitgebreidere specificaties staan vermeld op de verschillende webshops, ook veel documentatie op de Kamstrup website te vinden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Ik lees niet anders dan dat die nieuwbouw huizen van nu niet eerder dan in november de verwarming inschakelen.
Dat scheelt nogal met half september. Dat zegt dan ook veel over hoe goed het zit met warmteverlies. En die kunnen het prima af met lucht/water WP en hebben echt geen grondgebonden WP nodig.
Nou dat November verhaal is natuurlijk erg afhankelijk van het weer.

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:04:
[...]Ouwe meuk?
[afbeelding]
Ziet er strak uit....
Hoop alleen dat die WP voor "nood" staat...

Alleen voor bestaande gebouwen in NL hartje stad...
Zal hem dit nooit worden.
En die moeten eigenlijk ook van het gas af...

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:33:Alleen voor bestaande gebouwen in NL hartje stad...
Dat valt wel mee... zie sig

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:39:
[...]Jah? Wie dan? Ik ben erg benieuwd :) ik was een mega bedrag kwijt om 0 op de meter te krijgen. ;)
Me myself and ....h....e

Moet alleen nog ff wp en ssw e boiler.
Ben ik voor normale bedragen op 0, met heel veel zelf doen... [ techneut he ]
En hier en daar subsidie.
Moet wel alles een jaartje of 5 afschrijven, maar dat red ik hopelijk nog... :?

Alleen ik vrees dat je met gas en zonder salderen niet snel een 0 op de meter woning in NL kunt hebben...
Of je hebt gas wat je veel kost
Of je hebt teren op salderen...

Of ik mis ergens iets :'(

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:55:
[...]Haha rare snuiter, maar dat mag ik soms wel.......
Dank ik zie het als een compliment... _/-\o_

Zwemmen tegen de stroom is ook zwemmen
En mijn ervaring is dat ik het toch al een jaartje of 30 met tegen de stroom in gaan...

Ik word vaker uitgelachen op een feestje dan ze me geloven...
Alleen als ik dan laat zien wat ik heb...
Ohoo hoe heb je dat toch allemaal voor elkaar gekregen...

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:30
Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:18:
[...]

Een F versie dus nog ouder!!
CV voor SWW weet je het zeker?
Hele jaar door gasverbruik, ivm opstarten enz enz enz
Dat gaat je in verhouding geld kosten
Ah, nu pas zag ik dat er een lettertje verschil is. Ik heb even wat opzoekwerk gedaan: Van de 5kW monobloc blijkt alleen een F en een H versie te bestaan.
H versie waarschijnlijk beschikbaar Q1 van volgend jaar, grootste verschil gaat de touchscreen controller zijn.
Ik persoonlijk ga hier niet op wachten: een normale controller vind ik namelijk ook prima. 1x Instellen en dan kijk ik er toch (hopelijk) nooit meer naar om.

Voor wat betreft dat gas: Dat is mijn huidige ketel, nu 9 jaar oud. Ik blijf die gebruiken voor SWW totdat ik weet welke boiler ik moet bestellen en dan vliegt die er ook uit. Geeft me ook wat tijd om wat geld te sparen hiervoor.

• Dylantje2

Dylantje2

mmm
De Elga is in het Polderhuis aangesloten op een vrij uniek verwarmingssysteem, dat Wandtemperatie wordt genoemd. Daardoor zijn zeer lage aanvoertemperaturen van 21-27˚C mogelijk én een relatief lage kamertemperatuur (in mijn geval 18,5-19˚C)
Wel strak....stukje wat je hebt en vooral hoe je het hebt.
Maar ik heb het niet over unieke systemen...
En natuurlijk de uitzonderingen op de regel.:-)

Maar het gros van de na oorlogse woningen in een centrum als Utrecht/ enz enz
Of de woningwet woningen die hier in mijn buurt voor een vermogen zijn opgeknapt...
Met bouwkundige details waar je jezelf om rot kan lachen as je weet hoe het zit,, 8)7 :?

De enige reden dat opgeknapt is.
Veel subsidie mogelijkheden.
Huren mogen stukken omhoog.
Maar de ketels zijn vervangen voor nieuwe...
Dus gas. in huis..

• Dylantje2

Dylantje2

luukske schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:45:
[...]Ah, nu pas zag ik dat er een lettertje verschil is. Ik heb even wat opzoekwerk gedaan: Van de 5kW monobloc blijkt alleen een F en een H versie te bestaan.
H versie waarschijnlijk beschikbaar Q1 van volgend jaar, grootste verschil gaat de touchscreen controller zijn.
Ik persoonlijk ga hier niet op wachten: een normale controller vind ik namelijk ook prima. 1x Instellen en dan kijk ik er toch (hopelijk) nooit meer naar om.

Voor wat betreft dat gas: Dat is mijn huidige ketel, nu 9 jaar oud. Ik blijf die gebruiken voor SWW totdat ik weet welke boiler ik moet bestellen en dan vliegt die er ook uit. Geeft me ook wat tijd om wat geld te sparen hiervoor.
Pas op
De F is ouder dan de G
Dus van welk bouwjaar is de F?
En wat als.............

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:33:
[...]

Ziet er strak uit....
Hoop alleen dat die WP voor "nood" staat...

Alleen voor bestaande gebouwen in NL hartje stad...
De grond rond de woning moet nog worden opgehoogd +/- halve meter.
Maar de wp blijft waar hij nu staat.

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:51:
[...]De grond rond de woning moet nog worden opgehoogd +/- halve meter.
Maar de wp blijft waar hij nu staat.
Misschien zonde?
Ik zou hem wat verder van het huis hebben geplaatst met een een struik oid ervoor.
Wat super isolatie om je leidingen en je verlies is weinig..

Maar het zal een reden hebben

Mooi huis..

• Oxellaar
  • Niet online
@Dylantje2
Ja vind het ook een mooie woning, volledig industrial.
Gevlinderde betonvloer, sandwichpaneel wanden en stalen spanten, alles in het zicht.

Buitendeel verder van de woning vandaan was misschien wel mooier geweest, maar eenmaal aangekleed rondom de woning zal hij wel gecamoufleerd worden.

Maar tegen meerprijs zetten we ze waar de klant maar wil.
Leidingen door een mantelbuis 90mm en kies je plekje maar.
Gewoon met standaard isolatie trouwens, het verlies is minimaal.
Dubbelwandige mantelbuis, 60cm onder de grond en in de buis stilstaande lucht.

Bij mijn Elga ga ik ook ongeveer 3 meter door de grond en een meter of 5 door een koude garage. Gewoon met standaard isolatie. Ik meet eigenlijk geen verschil in persgasT tussen begin en einde.

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 20 november 2017 @ 22:48:
[...]

Pas op
De F is ouder dan de G
Dus van welk bouwjaar is de F?
En wat als.............
De 5kW F is de huidige versie, er is nooit een G versie geweest van de 5kW. De door mij in augustus ontvangen exemplaren zijn van productie datum juni 2017

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-11 11:33
joostmaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:08:
[...]

Afspraak uit het regeerakkoord:
En heb je zonnepanelen op je dak liggen? Dan kun je vanaf 2020 geen gebruik meer maken van de salderingsregeling. In plaats van in 2023, wordt deze drie jaar eerder afgeschaft. Door deze regeling wordt je opgewekte energie weggestreept tegen de energie die je verbruikt. Over die energie betaal je dan geen energiebelasting. Voor deze regeling komt er een terug leversubsidie in de plaats.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Verwijderd

Tot die tijd trek je 15% rendement per jaar van de panelen, lekker boeiend gewoon doen

Verwijderd

@arnnold Moet er voor die tijd nog wel 'even' wetgeving gerealiseerd worden waarbij de 'slimme meter' verplicht is.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-11 11:33
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:13:
@arnnold Moet er voor die tijd nog wel 'even' wetgeving gerealiseerd worden waarbij de 'slimme meter' verplicht is.
Klopt, maar afspraken in wat voor regeerakkoord dan ook wil niet zeggen dat het letterlijk uitgevoerd zal gaan worden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:13:
Ze keuren alle modellen analoge meters gewoon af. Voor nieuwe meters is een digitale verplicht. Slimme meter is niet per sé noodzakelijk.
Wetgevingstraject kost 18 maanden of zo. Kan dus ook nog zonder meer op tijd, als het werkelijk nodig zou zijn (of het wordt één jaartje later). Er is overigens nog niets bekend over hoe de regeling na 2020 eruit zal zien. Hoeft niet bij voorbaat ongunstig te zijn.

Verwijderd

joostmaas schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:47:
[...]

Maar juist op de lange termijn (15 jaar?) zullen er zeer waarschijnlijk voldoende technische oplossingen zijn om dit probleem op te lossen. Wereldwijd is men hier zodanig intensief mee bezig en is er al zo'n waslijst aan ideeën dat de kans dat er geen oplossing komt in mijn visie klein is. Met fossiel was dit geen probleem, dus er is eerder nauwelijks over nagedacht.

(Er zijn trouwens nu ook al oplossingen voorhanden, denk aan warmteopslag in de aardbodem, energieopslag in zoutkoepels etc., maar die zijn nog niet voldoende praktisch of kosteneffectief c.q. milieutechnisch goed genoeg.)
Sorry, maar dit zijn oplossingen voor maximaal een dag of wat, het gaat om zulke belachelijke hoeveelheden energie dat isoleren/verbruik verminderen 100x effectiever is dan energieopslag (en dus ook duurzame opwek) moeten regelen door de seizoenen heen. Die panelen en die opslag zijn energetisch ook niet gratis, het moet worden gebouwd van dure en zeldzame materialen, getransporteerd en vervangen worden. WKO's zijn mooi maar erg complex en niet goedkoop. Energiebehoefte verminderen is toch echt het devies i.c.m. slimme sturing op basis van beschikbaarheid van energie.

Voorbeeldje: project in Duitsland. Die hele mijn levert max 200mw voor 6 uur wat echt peanuts is, leuk voor peakshaving, netstabilisatie en wat dag/nacht verschuiving maar that's it. Opslaan door de seizoenen heen is bijna niet te doen (power2gas zou een goede kunnen zijn mits we echt over hebben), stap 1 is besparen maar daarna moet er echt een energiemix komen die beter werkt dan wat wij hier nu doen met de panelen vs warmtepomp.

Dat laatste is top voor de korte termijn (ik doe het ook!), de warmtepomp haalt met zijn COP van 3.5-4 een goed rendement op basis van een steeds betere energiemix ook in de winter, terwijl de panelen in de zomer een goede duit in het zakje doen om duurzame kwh's het net op te slingeren waar een grof tekort aan is.

Lange termijn is het natuurlijk niet houdbaar. Meer info bijv. hier Themadag Hogeschool Arnhem-Nijmegen, de saldering voorbij waar onze setup specifiek aan de orde kwam. Conclusie was daar van een heel aantal experts dat de nul-op-de-meter-woningen weinig zin hadden en het niet houdbaar zijn voor het elektranet (belasting te zwaar als teveel mensen het doen), iets waar ik het oneens was voor de korte termijn (om bovengenoemde reden). Een goed deel van het panel was het daarmee eens.
arnnold schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:16:
[...]

Klopt, maar afspraken in wat voor regeerakkoord dan ook wil niet zeggen dat het letterlijk uitgevoerd zal gaan worden.
Motie van GL om de saldering te handhaven tot 2023 is al afgeschoten. Better believe it.
joostmaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:19:
Hoeft niet bij voorbaat ongunstig te zijn.
Ze willen met hetzelfde bedrag meer duurzame kwh's en eigenverbruik bevorderen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken hoe die regeling er bij benadering uit gaat zien. Energiebelasting op geconsumeerde kwh's = 100%, op de teruggeleverde kwh's = 100-X% zodat je minder terugkrijgt dan betaalt voor elke kwh.

Enige voordeel kan zijn dat overproductie die nu niet fatsoenlijk wordt gedekt beter wordt betaald waardoor daken gewoon volgelegd gaan worden i.p.v. alleen het eigenverbruik dat wordt afgedekt. Financieel gaat dit voor ons wel pijn doen, hoewel mede door de verschuiving van de EB naar gas de warmtepomp zelfs op basis van de normale elektra-prijzen het nog altijd makkelijk wint qua kosten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 00:42 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 00:26:

Lange termijn is het natuurlijk niet houdbaar. Meer info bijv. hier Themadag Hogeschool Arnhem-Nijmegen, de saldering voorbij waar onze setup specifiek aan de orde kwam. Conclusie was daar van een heel aantal experts dat de nul-op-de-meter-woningen weinig zin hadden en het niet houdbaar zijn voor het elektranet (belasting te zwaar als teveel mensen het doen), iets waar ik het oneens was voor de korte termijn (om bovengenoemde reden). Een goed deel van het panel was het daarmee eens.

Ze willen met hetzelfde bedrag meer duurzame kwh's en eigenverbruik bevorderen. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken hoe die regeling er bij benadering uit gaat zien. Energiebelasting op geconsumeerde kwh's = 100%, op de teruggeleverde kwh's = 100-X% zodat je minder terugkrijgt dan betaalt voor elke kwh.

Enige voordeel kan zijn dat overproductie die nu niet fatsoenlijk wordt gedekt beter wordt betaald waardoor daken gewoon volgelegd gaan worden i.p.v. alleen het eigenverbruik dat wordt afgedekt. Financieel gaat dit voor ons wel pijn doen, hoewel mede door de verschuiving van de EB naar gas de warmtepomp zelfs op basis van de normale elektra-prijzen het nog altijd makkelijk wint qua kosten.
Strekking van die presentaties lijkt me dat een thuisaccu leuk is om je te veel opgewekte energie overdag in de resterende uren op te maken. Niet voor de winterperiode.

Zo lijkt het ook in andere landen al te werken, enkel hier niet door de gratis saldeer accu.

En als je een thuisopstelling hebt met een batterij die overcapaciteit heeft, is het dan zo dat je het net zwaarder belast ? Je hebt dan toch de meeste dagen geen of weinig energie van net nodig.

Of is de redenatie dat met all electric je van zeg 4000 kWh naar 8000 kWh gebruik gaat, en als iedereen dat doet de winter de total load ook (bijna) verdubbeld ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Knowbody
Uiteindelijk komt men toch op thorium uit

Verwijderd

Gratis saldeer accu ? He die is helemaal niet gratis.
Een gemiddeld Nederlands gezin volgens gaslicht.com gebruikt 3500kWh en 1500m3 gas.
De huishoudens welke NOM zijn met PV en een WP wekken op / verbruiken ongeveer 6500kWh.
Daarvoor betalen zij bij Liander:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96TcFlar27zhQqtwTVjTeZac/full.png
237.78 plus een vaste vergoeding aan de energieleverancier welke nogal varieert maar laten we zeggen 42.22. In totaal 280.00 gaat er naar Energieleverancier+Netbeheerder voor het tijdelijk opslaan van 4000 - 5500kWh.
De saldeer accu kost dus ergens tussen de 0.07 en de 0.05 per kWh.
De pil wordt verguld door de vermindering Energieheffing van -373,33. Dit is echter een belastingmaatregel die voor elk huishouden van toepassing is.

• Daannn1987
  • Laatst online: 24-11 03:46
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:59:
Een gemiddeld Nederlands gezin volgens gaslicht.com gebruikt 3500kWh en 1500m3 gas.
De huishoudens welke NOM zijn met PV en een WP wekken op / verbruiken ongeveer 6500kWh.
[afbeelding]
237.78 plus een vaste vergoeding aan de energieleverancier welke nogal varieert maar laten we zeggen 42.22. In totaal 280.00 gaat er naar Energieleverancier+Netbeheerder voor het tijdelijk opslaan van 4000 - 5500kWh.
De pil wordt verguld door de vermindering Energieheffing van -373,33. Dit is echter een belastingmaatregel die voor elk huishouden van toepassing is.
En welke van de 4 is voor het opslaan van 4000 - 5500 kWh?
Geen naar mijn weten

En de netbeheerder en energieleverancier zijn 2 verschillende dingen (sinds een paar jaar), naar mijn weten gaat het vastrecht (de 4 regeltjes) naar de netbeheerder welke niets opwekt.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

@Daannn1987 Alle 4 komen bij de netbeheerder terecht, geincasseerd door de energieleverancier waar je een contract mee hebt.
Zo als de aanwezigheid van PV op dit moment in de meeste wijken denk ik is, is dat de opgewekte kWh's er bij de buurmannen/-vrouwen weer infloepen zonder dat daar het landelijke net voor gebruikt wordt, op dat moment heeft de netbeheerder minder landelijk te transporteren en minder netverliezen voor de energieleveranciers/-producenten. In de weinig zon veel verbruik periode dient het over het reguliere traject getransporteert te worden.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Rol-Co schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:24:
[...]

De meeste warmtepompen kunnen dat wel, anders kan je ook de thermostaat iets lager instellen zodat hij niet aanslaat.
Waar vaak ook de fout gemaakt word is dat de aansluitwaarden opgeteld worden, kookplaat 7200W maar met 4 pitten aan zie ik nog niet meer dan 3-4000W en dat is maar even in het begin anders bakt het aan :)
Boost functie hebben we nog nooit gebruikt, het gaat zonder al als een speer.

Warmtepomp geven ze 5500W op, 2500 voor de compressor, 3000 voor het element, de eerste maximaal 1x op 1800W gezien maar meestal 680-1380W, het element is uitgeschakeld, ook tijdens defrost.
Maar zo'n element heb ik weer wel in mijn 2 boilers voor sww 1950W ps en de kokend waterkraan in de keuken van 2000W.

Jij gaat dat (en ik ook ooit :/ ) op 75A doen ipv mijn 25A nu....iets met 2 vingers en neus >:)
Die automaten kunnen zeker even een piek hebben en daar ga ik ook wel vanuit. 3x25A is zeker een hoop vermogen, maar je moet dan wel je load netjes over de fases verdelen. Daar moet wel goed over na gedacht worden.

Ik wil het allemaal zo automatisch mogelijk maken dat mijn mede-bewoner(s) niets van de techniek hoeven te snappen en het gewoon werkt.
Knowbody schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:40:
@Snow_King

Boven etage verwarmen zou in de praktijk niet echt aan de orde zijn. Maar de installateur moet het wel meetellen.
In de praktijk denk ik dat wat dat betreft een 8 kW het ook wel gaat doen. Het mooist is nog kleiner want die hebben de COP gunstiger. Maar 5 kW in een huis dat 2x zo groot is als een standaard vrijstaande woning is niet echt geloofwaardig.
2x 5 kW dan 😎
Eerder koelen boven. Maar ook wellicht een kamer van kinderen verwarmen als ze daar willen zijn. Gewoon overal vloerverwarming aanleggen.
Knowbody schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:40:
Ik hoor idd dat koelen een groter probleem is, maar je wil toch voorbereiden op -15C die je woning aan moet kunnen.

Isolatie, isolatie, dat gaat er vooral komen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 07:59:
[afbeelding]
Hmm als je 0 op meter bent wek je tenmiste eveveel op dan dat je verbruikt neem ik aan.
De zon levert ook wat straling door raam bij zo,n woning denk ik.

Maar ik ga er ook niet van uit dat je off grid bent. Dat is ook met nul op de meter en een lel van een accu niet echt mogelijk denk ik: 6500/365=17kWh per dag gemiddeld. Met 3 dagen geen zon heb je dan al 50 kWh aan accu nodig..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Verwijderd

@jacovn Het item waar ik op reageerde was de opmerking dat de 'saldeer accu' gratis zou zijn, dat is ie dus niet, je betaald gewoon voor de transport/aansluit faciliteit.

Verwijderd

En met die transport/aansluit leveranciers/netbeheerders hoef je naar mijn mening geen medelijden te hebben dat ze zo veel zouden moeten investeren, de 3 grote landelijke, Liander/Enexis/Stedin maken netto na belastingen samen ongeveer 750.000.000 winst per jaar.

• joostmaas
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:39:
[...]
je wil toch voorbereiden op -15C die je woning aan moet kunnen.

Isolatie, isolatie, dat gaat er vooral komen.
-15 als uitgangspunt is in NL echt overdreven. -10 is voldoende als uitgangspunt: gemiddeld 3 dagen per jaar dat er een minimumtemperatuur onder de -10 is (vrijwel altijd midden in de nacht), maar dat is dan niet de gemiddelde dagtemperatuur. In een goed geïsoleerd huis is de minimumtemperatuur veel minder van belang dan de gemiddelde dagtemperatuur. Als je de WP op -15 kiest zal deze te weinig kunnen moduleren om prettig te werken in de overgangsperiode.

[ Voor 7% gewijzigd door joostmaas op 21-11-2017 09:20 ]

Verwijderd

@joostmaas @Snow_King Overgangsperiode/Normale Nederlandse omstandigheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dNvA4kWAFjUH4LSLkNnWmo3V/full.png

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 09:22 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Snow_King schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 08:39:
[...]

Die automaten kunnen zeker even een piek hebben en daar ga ik ook wel vanuit. 3x25A is zeker een hoop vermogen, maar je moet dan wel je load netjes over de fases verdelen. Daar moet wel goed over na gedacht worden.

Ik wil het allemaal zo automatisch mogelijk maken dat mijn mede-bewoner(s) niets van de techniek hoeven te snappen en het gewoon werkt.
Precies ! Dat is hier ook mijn uitgangspunt.
Daarom heb ik als hoofdzekeringen ook smelt veiligheden en geen automaten, die kunnen wat meer hebben.
Verwarming is ook wat vriendelijer voor een zekering, motoren geeft meer problemen wat dat aan gaat.

• joostmaas
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:23:
[...]

Precies ! Dat is hier ook mijn uitgangspunt.
Daarom heb ik als hoofdzekeringen ook smelt veiligheden en geen automaten, die kunnen wat meer hebben.
Verwarming is ook wat vriendelijer voor een zekering, motoren geeft meer problemen wat dat aan gaat.
Hoofdzekering wordt toch bepaald door de netbeheerder? Ik dacht niet dat je die zelf kon kiezen tussen smeltveiligheden en automaten. Ik denk dat bij nieuwbouw er alleen nog automaten worden geplaatst. Smeltveiligheden hebben als nadeel dat je die niet zelf kunt resetten, dus zijn m.i. juist minder gebruiksvriendelijk.

• Wodan89
  • Laatst online: 22:11
iemand ervaring met een WiFi thermostaat die je op 0,1c verschil kan instellen?

ik heb er nu 1 maar deze heeft een delta T van 0,9c nodig voor in en uitschakelen... :(

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

joostmaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:19:
[...]

-15 als uitgangspunt is in NL echt overdreven. -10 is voldoende als uitgangspunt: gemiddeld 3 dagen per jaar dat er een minimumtemperatuur onder de -10 is (vrijwel altijd midden in de nacht), maar dat is dan niet de gemiddelde dagtemperatuur. In een goed geïsoleerd huis is de minimumtemperatuur veel minder van belang dan de gemiddelde dagtemperatuur. Als je de WP op -15 kiest zal deze te weinig kunnen moduleren om prettig te werken in de overgangsperiode.
Daar heb je een goed punt, -10C halen we in NL niet vaak.

Overigens, de woning waar het om gaat komt in Limburg te staan, daar vriest het vaker en is het vaker koud. Wel belangrijk om over na te denken.
joostmaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:25:
[...]

Hoofdzekering wordt toch bepaald door de netbeheerder? Ik dacht niet dat je die zelf kon kiezen. Ik denk dat bij nieuwbouw er alleen nog automaten worden geplaatst. Smeltveiligheden hebben als nadeel dat je die niet zelf kunt resetten, dus zijn m.i. juist minder gebruiksvriendelijk.
Klopt. Je krijgt tegenwoordig automaten. Waar je bijv vroeger 35A kreeg krijg je nu 40A automaten.

• Wodan89
  • Laatst online: 22:11
Snow_King schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:35:
[...]

Daar heb je een goed punt, -10C halen we in NL niet vaak.

Overigens, de woning waar het om gaat komt in Limburg te staan, daar vriest het vaker en is het vaker koud. Wel belangrijk om over na te denken.

[...]

Klopt. Je krijgt tegenwoordig automaten. Waar je bijv vroeger 35A kreeg krijg je nu 40A automaten.
3x25= C 3x35 word standaard idd 3x40a C. echter de thermische afschakeling is ook afhankelijk van de omgevings temperatuur. ( buitenlucht aansluiting maken naar je meterkast zodat deze 10c is ) scheelt weer +- 7a10% in maximale doorlaat :+ >:)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47

kimjansen

Nu ff niks...

patrickvanvalen schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:34:
Maar ik heb hier een Mitsubishi Zubadan 11,2 YHA ( drie fasen ) staan sinds ruim een jaar.
Ben nog druk in en om mijn huis, maar natuurlijk altijd te weinig tijd voor alles.
Dacht vandaag even tussendoor een KWH meter in de meterkast te plaatsen, samen met een drie fasen Alamat. Dit om beter te kunnen gaan monitoren wat mijn COP van de warmtepomp is.
Want zoals al meer mensen hier meedeelden, valt dat wel wat tegen. ( veel meer als drie is dat niet over het jaar heen, voor alleen verwarmen}.

Na opnieuw inschakelen komt de binnenunit niet verder als 3%, en na enkele minuten E6 foutcode.

Wat nu??

Ik vrees voor je Zubadan... Als je een fase wisselt met een nul betekend dat er 400V komt te staan waar dat echt niet kan :X (aansturing en ventilator waarschijnlijk). Als je geluk hebt liggen er slechts ergens een paar diodes uit elkaar of een verbrand printspoor, dat zou je zelf nog kunnen repareren, of in ieder geval proberen. Als je durft pluk dan de prints eens uit de unit en zoek naar schade, al zou ik eerder een monteur er bij houden die sneller en in 1x dingen kan vervangen.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Oxellaar
  • Niet online
De aansluiting word bij nieuwbouw geselecteerd op de verwachting van de verbruikers.
1 of 3 fase, 25A, 35A of 40A.
Het zijn sowieso C automaten, die kunnen nogal wat hebben voor ze uitschakelen.

Als je niets aanvraagt, dan alleen een "aansluiting", dan krijg je maar 1x 25A.
De netbeheerder bepaald dus niet op eigen houtje, gelukkig.

@patrickvanvalen Fase op nul.... :/
Dat zal wel een main board kosten.
Maak je borst maar nat €€€

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 21-11-2017 09:51 ]

• Daannn1987
Wodan89 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:33:
iemand ervaring met een WiFi thermostaat die je op 0,1c verschil kan instellen?

ik heb er nu 1 maar deze heeft een delta T van 0,9c nodig voor in en uitschakelen... :(
Tado (zelf ook in gebruik)

Maar wellicht je vraag heer neerzetten
Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 21-11-2017 09:59 ]

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:31
Even jullie mening.
Ik wil mijn WP binnenkort plaatsen, maar ga volgende zomer mijn tuin op de schop doen. Wil nu dus niet de leidingen in de grond graven.
Wat mijn idee is, om een buis op de grond te leggen, daarin de leidingen en er dan 50-60 cm aarde op gooien.
Heb ik dan het zelfde effect als 50 cm onder de grond ? het gaat (nu) om ongeveer 3 meter.
Later als de tuin veranderd is, zal het 10 meter zijn, maar dan graaf ik hem in.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Rol-Co

Rol-Co

joostmaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 09:25:
[...]

Hoofdzekering wordt toch bepaald door de netbeheerder? Ik dacht niet dat je die zelf kon kiezen tussen smeltveiligheden en automaten. Ik denk dat bij nieuwbouw er alleen nog automaten worden geplaatst. Smeltveiligheden hebben als nadeel dat je die niet zelf kunt resetten, dus zijn m.i. juist minder gebruiksvriendelijk.
Ja hoofdzekering wel (35A) maar ik heb erna nog een set 25A zitten en die kan ik zo vervangen.

• joostmaas
  • Niet online
MarFan schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 10:51:
Even jullie mening.
Ik wil mijn WP binnenkort plaatsen, maar ga volgende zomer mijn tuin op de schop doen. Wil nu dus niet de leidingen in de grond graven.
Wat mijn idee is, om een buis op de grond te leggen, daarin de leidingen en er dan 50-60 cm aarde op gooien.
Heb ik dan het zelfde effect als 50 cm onder de grond ? het gaat (nu) om ongeveer 3 meter.
Later als de tuin veranderd is, zal het 10 meter zijn, maar dan graaf ik hem in.
Niet helemaal hetzelfde, maar het zal wel een stuk helpen. Je moet wel een minstens 1m brede strook maken met in het midden de buis. En omdat aarde nu eenmaal lastig uit zichzelf recht overeind blijft staan in het midden minstens 1m hoog. Je hebt het over aarde. Dat is in ieder geval beter dan klei. 50cm is in grote delen van NL niet geheel altijd vorstvrij, zeker niet in kleigrond. Als je tzt ingraaft zou ik wat dieper dan 50cm gaan.

• Oxellaar
  • Niet online
@joostmaas je zult toch een keer boven de grond moeten komen, hoe los je dat dan op?

Gaat wel om een monoblock toch?

• MarFan
Gaat inderdaad om monoblock, komt in de schuur. Ik wil door de muur van de schuur naar binnen, daar isolatie om leiding.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Knowbody
Is die schuur open?

• joostmaas
  • Niet online
Oxellaar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 12:21:
@joostmaas je zult toch een keer boven de grond moeten komen, hoe los je dat dan op?

Gaat wel om een monoblock toch?
Bij mij onder fundering door en dan binnenshuis omhoog, bij WP met hele dikke isolatie over een dikke halve meter zal het ook wel in totaal meevallen.

• MarFan
is niet tocht dicht nee :X
Maar je moet toch aansluiten aan je WP, dat stuk is toch altijd moeilijk te isoleren ?
Warmtedraad ? of glycol ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:34
Over isoleren gesproken. De buizen inpandig zitten te dicht langs elkaar gemonteerd voor standaard buisisolatie. Kan ik ook gewoon een rol glaswol halen en dit er omheen wikkelen ? Iemand hier al een keer uitgevoerd ?

• joostmaas
  • Niet online
Chris_82 schreef op maandag 20 november 2017 @ 21:48:
[...]
Het is maar waar je vrolijk van kan worden? :p
Voor zover ik heb kunnen vinden is dit een van de beste warmtemeters. Als je een betere weet houd ik me aanbevolen. ;) De thermokoppels blijken inderdaad op elkaar te zijn uitgezocht, verschil is bij mij 0.05 graden als alleen de circulatiepomp een tijdje heeft gedraaid. (dan Tin=Tuit in theorie)
Ik zou me meer zorgen maken over interne warmtemeters van WP's, daar zie ik bij mezelf meer dan 1 graad verschil onder dezelfde condities. Flow meter schiet ook continue +/-1 L/min op en neer... Maar dat zal voldoende zijn voor een juiste werking van de WP.
Ik ken inderdaad geen betere betaalbare warmtemeter. En zeker zinnig om een idee te krijgen wat er ongeveer(!) gebeurt. Maar Kamstrup plus kWh meter hebben samen zo'n 4 tot 10% onnauwkeurigheid. Plus dan nog de binnentemperatuurmeting die er meestal ook aardig naast zit. Mooi dat bij jou de thermokoppels zijn gematched (zelfs indrukkend precies gematched kun je wel zeggen), maar Kamstrup geeft zelf al een ondergrens aan van meer dan 2,5% onnauwkeurigheid.

Waar ik op doelde is dat nogal wat claims in het forum worden gemaakt op basis van situaties die niet met voldoende nauwkeurigheid worden gemeten. Zo is de opgave van COP cijfers met 2 decimalen puur wishful thinking. Ook een COP-verschil van 3,9 vs 4,1 is waarschijnlijk al niet significant. En vergelijkingen tussen verschillende situaties gaan nog veel verder scheef. Hangt ook nog eens af op welke plek de warmtemeter exact hangt en allerlei andere niet meegenomen invloeden. Ondanks dat kan er in grote lijnen heus wel wat uit al die cijfers worden afgeleid, maar vaak is dat iets dat globaal al bekend is (lagere Ta betere COP is bijvoorbeeld nogal open deur).

Voor daadwerkelijke metingen in het hele cv/sww gebeuren (alleen dan vind ik het zinvol) kom ik uit op €2500 kosten (t.b.v. zonneboiler, 2 WP's, gasketel plus de domotica etc.). Dat wordt nooit terugverdiend. Ik heb geen Kamstrup, maar toch twijfel er wel over (ééntje...). Maar dan gewoon als hobby, niet om de illusie te hebben daadwerkelijk zinvol te gaan besparen.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Zit zojuist te lezen dat de H versie van de 5 kw Pana behalve een touchscreen afstandsbediening ook een geïntegreerde hoeveelheidsmeter heeft waarmee de momentane COP is af te lezen op de afstandsbediening.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:41
joostmaas schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 11:54:
[...]

Niet helemaal hetzelfde, maar het zal wel een stuk helpen. Je moet wel een minstens 1m brede strook maken met in het midden de buis. En omdat aarde nu eenmaal lastig uit zichzelf recht overeind blijft staan in het midden minstens 1m hoog. Je hebt het over aarde. Dat is in ieder geval beter dan klei. 50cm is in grote delen van NL niet geheel altijd vorstvrij, zeker niet in kleigrond. Als je tzt ingraaft zou ik wat dieper dan 50cm gaan.
al een een korf-WP overwogen? als je toch aan 't graven bent.

• joostmaas
  • Niet online
amarkest schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:29:
[...]

Ha, te kleine tuin...
Zit ook al een 3 kuub regentank in... (ruim 2 meter diep gegraven, containertje vol zand)

[ Voor 9% gewijzigd door joostmaas op 21-11-2017 14:49 ]

• koevlaas2
patrickvanvalen schreef op maandag 20 november 2017 @ 20:34:

Wat nu??

Dit soort fouten kunnen heel duur zijn idd, ik hoop voor je dat er slechts 1 printplaat defect is en niet ook die van de binnenunit.

• MarFan
amarkest schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 14:29:[...]
Wat is een korf-WP ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Sinds de verhoging van de flow naar 18liter/minuut twijfel ik heel erg aan mijn cijfers. Vanochtend draaide de ELGA, mijn simpele thermometer gaf 26.5 graden aan, mijn DS18B20 rapporteerde ook 26.5 terwijl de VFS sensor 27.1 graad aan gaf.

De VFS sensor heeft tussen de 20 en 85 graden een afwijking van maximaal 1 graad Celcius.

Ik ben nu de hele set aan dat aan het herberekenen waarbij ik beide DS18B20 sensoren pak voor aanvoer en retour. Die lijken stukken nauwkeuriger te zijn dan de VFS sensor.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• amarkest
gebruikt aardwarmte dmv buizenkorf in de tuin. Alternatief voor lange pijpen.

• amarkest
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:04:
Sinds de verhoging van de flow naar 18liter/minuut twijfel ik heel erg aan mijn cijfers. Vanochtend draaide de ELGA, mijn simpele thermometer gaf 26.5 graden aan, mijn DS18B20 rapporteerde ook 26.5 terwijl de VFS sensor 27.1 graad aan gaf.

De VFS sensor heeft tussen de 20 en 85 graden een afwijking van maximaal 1 graad Celcius.

Ik ben nu de hele set aan dat aan het herberekenen waarbij ik beide DS18B20 sensoren pak voor aanvoer en retour. Die lijken stukken nauwkeuriger te zijn dan de VFS sensor.
heb je toevallig ook info over ELGA-Wilo pompstand en flow (ongeveer l/min). Kan ik nergens vinden.

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:08:
[...]

heb je toevallig ook info over ELGA-Wilo pompstand en flow (ongeveer l/min). Kan ik nergens vinden.
Als ik zo vrij mag zijn:
http://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-en-flow/

• Bram-Bos
Maar dat is specifiek voor het afgiftesysteem van mkleinman
Bij mij 452 liter/uur op standje 6!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verschilt per systeem inderdaad. Ik heb 22mm vanaf mijn ELGA tot 5 meter na de vloerverdeler. Daar gaat het systeem over in 3/4 duimsbuis waar nog een groot deel van mijn huis van is voorzien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• amarkest
ik kreeg bij standje 1,5 (rechtsom) een flow error in mn kleine circuit met vnl buizen en 5 Jaga's. Geen vloerverwarming en traditionele radiatoren ver afgeknepen.
Dat had ik niet verwacht.
wat is de minimum flow die ELGA aankan?

• Bram-Bos
amarkest schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:23:
ik kreeg bij standje 1,5 (rechtsom) een flow error in mn kleine circuit met vnl buizen en 5 Jaga's. Geen vloerverwarming en traditionele radiatoren ver afgeknepen.
Dat had ik niet verwacht.
wat is de minimum flow die ELGA aankan?
Ik dacht zo'n 350-400 l/uur
Dat is dan weer het leuke aan de Elga, dattie met relatief beperkte flow nog steeds goed overweg kan. Maar het moet natuurlijk geen stroop worden.

• amarkest
Bram-Bos schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:27:
[...]

Ik dacht zo'n 350-400 l/uur
Dat is dan weer het leuke aan de Elga, dattie met relatief beperkte flow nog steeds goed overweg kan. Maar het moet natuurlijk geen stroop worden.
ik probeer de ruis in de CV-buis naast mn bed te verkleinen en anders moet er maar

https://www.akoestiekwinkel.nl/merfolood-buisisolatieplaten omheen.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:15:
Verschilt per systeem inderdaad. Ik heb 22mm vanaf mijn ELGA tot 5 meter na de vloerverdeler. Daar gaat het systeem over in 3/4 duimsbuis waar nog een groot deel van mijn huis van is voorzien.
Dat is dus inwendig gelijk.. :Y

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hrt schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:42:
[...]

Ik dacht dat 3/4 duims groter was inwendig? Uitwendig zeker want standaard 22mm isolatie past er niet omheen ;0

• koevlaas2
hrt schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:42:
[...]

Nee hoor, 3/4 = 19mm en 22mm is 20 intern.

Verwijderd

WAR is helaas ook bij mij NIET onder alle omstandigheden DE oplossing.
Natte schil in combinatie met winderigheid, geforceerde koeling, zorgt voor iets meer dan 1C lagere dan gewenste kamerT. Ik moet de Shift-knop hanteren om het te corrigeren.

• Bram-Bos
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:03:
Natte schil in combinatie met winderigheid,...
Je moet ook niet zoveel bonen eten Hajeetje :+

Verwijderd

@Bram-Bos Je moet wat om iets onder de aandacht te brengen, maar dit ging onbedoeld, maar ik laat 'm mooi staan. Iets voor een examenvraag WP inregelen voor gevorderden/beginners.

Verwijderd

Algoritme voor buitenT sensor uitbreiden/verbeteren naar Gevoelstemperatuur waardes

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 16:16 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.