Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.475 views

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:03:
WAR is helaas ook bij mij NIET onder alle omstandigheden DE oplossing.
Natte schil in combinatie met winderigheid, geforceerde koeling, zorgt voor iets meer dan 1C lagere dan gewenste kamerT. Ik moet de Shift-knop hanteren om het te corrigeren.
De WAR discussie rust in vrede ... ;-)

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:34
Natte schil in combinatie met winderigheid, geforceerde koeling, zorgt voor iets meer dan 1C lagere dan gewenste kamerT. Ik moet de Shift-knop hanteren om het te corrigeren.
Daarom draai ik met de elga op ruimte compensatie

Verwijderd

@joostmaas Maar nog geen reden voor mij om bijv. een ruimte thermostaat toe te passen welke met een 'onnodig hogere stooklijn' ingesteld moet worden om te kunnen functioneren.

Verwijderd

@Ramon_1984 De ELGA lijkt, althans voor zo ver ik het begrijp een 'dynamische' stooklijn te hebben, wat heel aantrekkelijk klinkt, naast de eigenschap dat de ELGA in mijn ogen zo geweldig laag kan terugmoduleren. Dat zouden er meer moeten kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 16:37 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:34:
@joostmaas Maar nog geen reden voor mij om bijv. een ruimte thermostaat toe te passen welke met een 'onnodig hogere stooklijn' ingesteld moet worden om te kunnen functioneren.
Succes met een andere naregeling bedenken _O-

Overigens, FYI, ik ben met Pascal op installateurstraining geweest bij LG zelf. Drie keer raden wat ze aanbevolen. Zeg niet dat het de waarheid is, maar die gasten kónden er wel eens verstand van hebben. :P Wel grappig, ze negeerden de interne mogelijkheid van de LG Therma V's met ruimtetempsensor en plaatsen een Nest.

Implementeer anders Opentherm voor warmtepompen. Oh wait. Thermostaat. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 16:45 ]

Verwijderd

@Verwijderd Ik las gisteren in een scriptie van een student TU Eindhoven om bestaande woningen te renoveren met een warmtepomp een berekening van Panasonic wat er aan capaciteit nodig was. Hier hadden we het 1 of 2 weken geleden over of een WP op jaarbasis 1650 uur zou draaien, de aanleiding was de 'koevlaas2' formule voor capaciteisberekening, ik dacht dat joostmaas het zei dat dat rustig 2000 uur mocht zijn. Panasonic kwam in dat voorbeeld op 960 uur. Dan vraag ik me af ........

Verwijderd

De vraag is of wat jij als heilige graal ziet wel de heilige graal is. Het uitgangspunt hóeft helemaal niet 24x7 draaien of een 100% stabiele ruimtetemperatuur te zijn. Daarnaast heb je -zoals je dus eindelijk zelf hebt ondervonden en cheapau voor je eerlijkheid btw- een naregeling nodig, zei het in de tijd, zij het qua afgifte/aanvoertemp.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 16:58 ]

Verwijderd

En wat als het gevoel van het is iets te kil, met ongesteldheid of de overgang o.i.d. te maken heeft, zal er toch iemand handmatig moeten ingrijpen, of die persoon middels opentherm-verbinding met de opentherm thermostaat laten praten. Je kunt niet alles 'automatisch' opvangen.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Dan zet je toch ouderwets de kamerthermostaat even een halve of hele graad hoger...

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 21-11-2017 16:58 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Verwijderd

@Verwijderd Dit betrof een onderzoek voor een woningbouw vereniging die volledig de weg kwijt is, die wilden onderzoeken om WPen te installeren zonder te isoleren. Stel je voor, ze lijken wel gek.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben klaar met het aanpassen van alle data en de COP en output te berekenen op basis van de twee DS18B20 sensoren.

Het effect op de efficientie is schokkend te noemen. Grappige is dat de aanpassing met hogere flow en de vloerverwarming volledig open nu wel heel erg duidelijk wordt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

@Jan Treur Of de thermostaat of de AB v.d. WP, om het even effect identiek.

• Jan Treur
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik doe dat inderdaad in de WP Webserver app op mijn laptop of telefoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 21-11-2017 17:04 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Verwijderd

@mkleinman Schokkend in de zin van ? Waar komt e.e.a. op neer, wat heb je geleerd, deel je kennis aub.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:59:
Ik ben klaar met het aanpassen van alle data en de COP en output te berekenen op basis van de twee DS18B20 sensoren.

Het effect op de efficientie is schokkend te noemen. Grappige is dat de aanpassing met hogere flow en de vloerverwarming volledig open nu wel heel erg duidelijk wordt.
Laat ons niet langer in spanning 8)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Verwijderd

@Verwijderd Geen 24h stoken moet je je kunnen permitteren, door te investeren in isolatie en capaciteit van de WP(en). Ik kan me dat niet permitteren. Ik doe op het moment wat metingen bij een buurman die voor 5.000 isolatie heeft laten aanbrengen in zijgevels en zijn vloer heeft laten PURren. Zo als het lijkt 14.1% reductie.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:34

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En 11 graden ... Je moet ook een negatieve war zetten, mijn Ta is nu hoger dan met 5 graden Tb ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

@Verwijderd Als je een goed tip hebt om mijn ongeveer 3200kWh te halveren, waarbij de investeringen verantwoord zijn t.o.v. 1600kWh * 0.11 (terugleververgoeding) = 166.00 per jaar zou ik het kunnen overwegen.

Verwijderd

@Rol-Co Die negatieve WAR werkt als rekening houden met gevoelstemperatuur als ik het goed begrijp ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:01:
@mkleinman Schokkend in de zin van ? Waar komt e.e.a. op neer, wat heb je geleerd, deel je kennis aub.
Excuus, was even bezig om alles te verwerken.

De VFS sensor heeft een afwijking van maximaal 1 graad in de range van +20 tot +85 graden. Vanochtend draaide de ELGA en heb ik de temperaturen van mijn domotica pagina gepakt en die vergeleken met de twee simpele thermometers die bij de vloerverwarming liggen. ( Ik heb ooit eens twee simpele thermometers gekocht bij de Conrad en was eigenlijk vergeten dat ik ze nog had ).

De temperatuur van de retour liep akelig gelijk met wat ik meette met de DS18 sensor. Die van de aanvoer week 0.6 graden af naar boven. Dus gemeten 26.5 is 27.1 met de VFS sensor.

Daarna heb ik het verschil in DeltaT berekend tussen beide DS18 sensoren en de VFS sensor - DS18 sensor . Conclusie: DeltaT tussen beide DS18 sensoren ligt altijd rondom de 4, diegene die ik gebruikte lag meer richting de 5.

Conclusie2: Er klopte geen biet van mijn outputberekening omdat de dT niet betrouwbaar werd gemeten.

Daarop nu de hele dataset aangepast en de COP voor mijn hele dataset opnieuw berekend.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/tabel.jpg

Dat zijn de nieuwe cijfers. Wat nu wel op valt is dat zonder het meeverwarmen van het boilervat, de vloer vol open en de hogere flow mijn COPcijfers behoorlijk zijn verbeterd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:14:
@Rol-Co Die negatieve WAR werkt als rekening houden met gevoelstemperatuur als ik het goed begrijp ?
Ik gok om het pendelen tegen te gaan, net als Grolsch doet.....
Zou jij ook eens moeten testen, war twee graden hoger en thermostaat er tussen. De mindere cop word ruim gecompenseerd door de mindere draai uren, lang langzaam pruttelen kost veel energie voor een mono

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:14:
Meer met korter draaien (hier dan) met iets hogere Ta heb je dat iets gecompenseerd.

Maar goed, ik kan de curve vlakker maken, geheel verhogen, op 5-10graden optrekken of naar beneden en dat kan bij 0 tot 5 en 0 tot -5 ook. Ik weet eigenlijk niet of de pana zoiets kan.

Verwijderd

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:22:
[...]

Ik gok om het pendelen tegen te gaan, net als Grolsch doet.....
Zou jij ook eens moeten testen, war twee graden hoger en thermostaat er tussen. De mindere cop word ruim gecompenseerd door de mindere draai uren, lang langzaam pruttelen kost veel energie voor een mono
Exact mijn punt, daarnaast kun je de tijden waarop het buiten koud is over gaan slaan (=slecht voor de COP). Bijkomend nadeel is dat veel draaiuren ook betekent dat alle overhead doorloopt; die waterpompen (+-80w totaal hier)/electronica die actief zijn lopen ook niet voor niks en vormen een steeds groter aandeel in het energieverbruik naarmate de warmtepomp langer doorloopt op lagere modulaties.

Om effectief na te kunnen regelen heb je wat marge nodig. Dát is weer de reden dat het toch wel verdomd prettig is om extra capaciteit te hebben tov 24/7 stoken en je warmteverlies wegwerken. Kortom, zeker voor de prijzen in Spanje en Frankrijk, koop niet te kleine warmtepompen in. Zolang het ding laag genoeg kan moduleren voor jouw situatie: doe eens gek en gooi die 500 euro extra er tegenaan.

Je ega is je er bij een straffe winter dankbaar voor en anders de buurt wel vanwege het mindere geluid ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:12:
@Verwijderd Als je een goed tip hebt om mijn ongeveer 3200kWh te halveren, waarbij de investeringen verantwoord zijn t.o.v. 1600kWh * 0.11 (terugleververgoeding) = 166.00 per jaar zou ik het kunnen overwegen.
Sorry, geen idee ik ken de situatie niet, maar dat was ook geenszins mijn punt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 17:34 ]

Verwijderd

@reneeke1970 Als ik geen min of meer continu warmte aanvoer heb zal ik ook geen continu kamerT kunnen krijgen, m.a.w. de kamerT gaat schommelen, dat is het laatste wat ik zou willen hebben. Nu draait de WP in 99% v.d. gevallen perfect synchroon met de deltaT tussen buitenT en kamerT. Pendelen heb ik geen last van, normaal 1 run/pauze cyclus per uur.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 17:32 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:31:
@reneeke1970 Als ik geen min of meer continu warmte aanvoer heb zal ik ook geen continu kamerT kunnen krijgen, m.a.w. de kamerT gaat schommelen, dat is het laatste wat ik zou willen hebben. Nu draait de WP in 99% v.d. gevallen perfect synchroon met de deltaT tussen buitenT en kamerT. Pendelen heb ik geen last van, normaal 1 run/pauze cyclus per uur.
De praktijk is echter dat mensen geen DS18B20 in hun hoofd hebben en dan wat schommeling (+-0.2) rond het setpoint geen enkel probleem is, zeker niet met een traag systeem als een vloerverwarming met zeer lage aanvoertemperaturen.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:06
MarFan schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 13:48:
[...]

is niet tocht dicht nee :X
Maar je moet toch aansluiten aan je WP, dat stuk is toch altijd moeilijk te isoleren ?
Warmtedraad ? of glycol ?
Het gaat mij erom waar ga je de warmte vandaan halen

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

@Verwijderd 500 er tegen aangooien om wat te bereiken ? Dat ie 's nachts uit kan ? De Pana is fluisterstil, staat naast het huis onder een carport, ik hoor 'm nooit.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:31:
Ik denk dat door jou snel reagerende plafond het schommelen reuze mee valt, zeker met een goeie thermostaat die je op 0.2 graad nauwkeurig zet.
Ondanks jou afwezige isolatie zal het vast niet binnen half uur een halve graad gezakt zijn.
Probeer nou maar, thermostaat en twee draadjes is alles wat je nodig hebt

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Zodat je met een periode -15 om -5 niet met een bibberende vrouw op de bank zit terwijl jij je kamertemperatuur niet meer met 1 graad kan verhogen omdat er geen capaciteit is. Voor die kleine flutbedragen (yep, in deze context zijn dat het) moet je het gezeik niet eens wíllen hebben.

Maargoed dit gaat toch niet landen :) Knutsel lekker verder, komt vanzelf goed :)
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:39:
[...]

Ik denk dat door jou snel reagerende plafond het schommelen reuze mee valt, zeker met een goeie thermostaat die je op 0.2 graad nauwkeurig zet.
Ondanks jou afwezige isolatie zal het vast niet binnen half uur een halve graad gezakt zijn.
Probeer nou maar, thermostaat en twee draadjes is alles wat je nodig hebt
Is al helemaal geen probleem met een goede thermostaat die rekening houdt met de afkoeling/opwarmingscurven van de ruimtes. Die begint al bij te stoken voordat je door de bodem heen gaat en stopt eerder voordat je door het setpoint wandelt.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 17:45 ]

Verwijderd

Ik heb ook geen enkel probleem met +-0.2, maar door omstandigheden werd het iets meer dan 1C. En mijn systeem is instant, niet traag, het is dus gelukkig ook zo gecompenseerd. +1C in een uurtje.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 17:41 ]

Verwijderd

Even samenvattend ik heb onder normale omstandigheden nooit grotere schommelingen dan +-0.2C. Gisteren en vandaag, combi regen wind is het bij uitzondering -1C. That's all. No big deal.

Verwijderd

Alleen levert je systeem niet het gewenste resultaat op. /me confused. Buitentemperatuur alleen vertelt maar een half verhaal: vochtigheid bepaalt ook de gevoelstemperatuur, daarnaast speelt de windfactor ook enórm mee.

Overigens pas ik beide toe; de warmtepomp heeft een curve op basis van de buitentemperatuur op basis waarvan 'ie het setpoint bepaalt (=afgite), de Nest regelt de ruimtetemperatuur na. Beste optie bij gebrek aan echte modulatie op basis van een thermostaat (wat veruit de mooiste optie is).

Gisteren toevallig wel een wat groter temperatuurverschil aangehouden omdat ik 's avonds visite had (die doe ik 18,5 in de woonkamer niet aan ;) )

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/wp-overbemeten.PNG

Levert dit stookpatroon op met een paar starts en stops als de boel eenmaal op temperatuur is (+-2 per uur). Ik kan de stooklijn nog een tandje lager zetten evt (maar niet heel veel, graad max maybe). Bij het aanwarmen staat 'ie uren op 27 graden aanvoer bij 550-650w te pruttelen nu het niet zo koud is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 17:58 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:46:
Even samenvattend ik heb onder normale omstandigheden nooit grotere schommelingen dan +-0.2C. Gisteren en vandaag, combi regen wind is het bij uitzondering -1C. That's all. No big deal.
Heb ik normaal ook bij wind, kou is geen ramp maar wind koelt wel harder af.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:53:
Alleen levert je systeem niet het gewenste resultaat op. /me confused. Buitentemperatuur alleen vertelt maar een half verhaal: vochtigheid bepaalt ook de gevoelstemperatuur, daarnaast speelt de windfactor ook enórm mee.

Overigens pas ik beide toe; de warmtepomp heeft een curve op basis van de buitentemperatuur op basis waarvan 'ie het setpoint bepaalt (=afgite), de Nest regelt de ruimtetemperatuur na. Beste optie bij gebrek aan echte modulatie op basis van een thermostaat (wat veruit de mooiste optie is).

Gisteren toevallig wel een wat groter temperatuurverschil aangehouden omdat ik 's avonds visite had (die doe ik 18,5 in de woonkamer niet aan ;) )

[afbeelding]

Levert dit stookpatroon op met een paar starts en stops als de boel eenmaal op temperatuur is (+-2 per uur). Ik kan de stooklijn nog een tandje lager zetten evt (maar niet heel veel, graad max maybe). Bij het aanwarmen staat 'ie uren op 28 graden aanvoer bij 550-650w te pruttelen nu het niet zo koud is.
Nog slechts 19,5 :|
Ze zijn niet lang gebleven zo te zien, hadden ze het koud? :+

Voor hier te koud na de zomer, het rommelt hier tussen 21,5 en 22,2

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 17:59:
[...]

Nog slechts 19,5 :|
Ze zijn niet lang gebleven zo te zien, hadden ze het koud? :+

Voor hier te koud na de zomer, het rommelt hier tussen 21,5 en 22,2
Meeste in m'n omgeving stoken ook max een 20 graden, komt bij dat ik door m'n lichamelijke gesteldheid slecht tegen warmte kan. Boven de 20 is vaak niet prettig voor me (hoewel het met vloerverwarming enigszins meevalt).

Het is maar net wat je gewend bent, vriend van me loop in de winter in z'n hemdje rond met de kachel op standje hawai, ben zelf opgevoed met "dan trek je maar een trui aan". Terecht :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 18:05 ]

Verwijderd

@mkleinman Wat me dacht ik in jouw uitingen te bespeuren viel was 'krap aan' warm, terwijl als ik de productie van jouw ELGA met andere ELGA bezitters vergeleek die anderen aanmerkelijk meer produceerden. Als ik het verkeerd omschrijf moet je me maar corrigeren. Ik bespeurde een gevoel van ondercapaciteit terwijl andere ELGA's bij wijze van spreken tientallen % meer productie leverden.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:02:
@mkleinman Wat me dacht ik in jouw uitingen te bespeuren viel was 'krap aan' warm, terwijl als ik de productie van jouw ELGA met andere ELGA bezitters vergeleek die anderen aanmerkelijk meer produceerden. Als ik het verkeerd omschrijf moet je me maar corrigeren. Ik bespeurde een gevoel van ondercapaciteit terwijl andere ELGA's bij wijze van spreken tientallen % meer productie leverden.
Bedoel je dat niet andersom dat de mijne veel meer produceerde?

Ik dacht tijdenlang dat mijn ELGA bovengemiddeld goed produceerde met een enorme COP. Met de hogere flow viel de sensor eindelijk door de mand.

Verwijderd

@Verwijderd 13.23kWh voor gemiddeld < 20C
12.56kWh voor gemiddeld > 21C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Bs5hT7L3YMEe4i7mnNQKSrl/thumb.png

• Knowbody
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:07:
[...]

Ik dacht tijdenlang dat mijn ELGA bovengemiddeld goed produceerde met een enorme COP. Met de hogere flow viel de sensor eindelijk door de mand.
Maar.... Ik vind die 18 liter per minuut wel veel voor zo'n klein ding 🤔

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

Verwijderd

mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:07:
[...]

Niet qua COP, was uitstekend, maar het totaal aan geproduceerde kWh's aan warmte. Tom heetf in feb-mrt ongeveer 40-50% hogere totaal output.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:12:
[...]

Niet qua COP, was uitstekend, maar het totaal aan geproduceerde kWh's aan warmte. Tom heetf in feb-mrt ongeveer 40-50% hogere totaal output.
Dat komt denk ik omdat ik in februari nog de ELGA permanent door de boiler liet lopen, als ik nu deze cijfers bekijk is dat killing geweest voor de COP en de efficientie van het systeem.

De klep zit nu dicht ( ELGA kan alleen warmte uit de boile halen ) . Ik haal voor oktober en november nu veel betere cijfers.

Wat mij verder opvalt is dat ik ongeveer 5000kWh opwek aan warmte dit jaar heb. Dat is omgerekend 5000*3.6 / 31.65 = 568m3 gas.

Dat is weer idioot weinig. :X

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 21-11-2017 18:19 ]

• Daannn1987
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:17:
[...]

Dat komt denk ik omdat ik in februari nog de ELGA permanent door de boiler liet lopen, als ik nu deze cijfers bekijk is dat killing geweest voor de COP en de efficientie van het systeem.

De klep zit nu dicht ( ELGA kan alleen warmte uit de boile halen ) . Ik haal voor oktober en november nu veel betere cijfers.

Wat mij verder opvalt is dat ik ongeveer 5000kWh opwek aan warmte dit jaar heb. Dat is omgerekend 5000*3.6 / 31.65 = 568m3 gas.

Dat is weer idioot weinig. :X
Maar als je warmte onttrekt uit de Zboiler kun je toch geen COP berekenen op deze manier of redeneer ik verkeerd?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

koevlaas2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:47:
[...]

Nee hoor, 3/4 = 19mm en 22mm is 20 intern.
22x1,5=19.... :Y

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Verwijderd

@mkleinman Meten is weten, maar nauwkeurig meten is niet eenvoudig zoals blijkt, er is e.o.a. boek waar in staat dat de armen van geest, volgens mij zij die niet/nooit meten, zalig zijn o.i. van die strekking. ;)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 15:47:
[...]

Nee hoor, 3/4 = 19mm en 22mm is 20 intern.
Vergeet alleen niet dat een mm maat over de buitendiameter gaat en een duimse maat over de binnendiameter.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:21:
[...]

Maar als je warmte onttrekt uit de Zboiler kun je toch geen COP berekenen op deze manier of redeneer ik verkeerd?
Kan wel, de ELGA krijgt de warmte van de zonneboiler terug in zijn retour. De ELGA gooit daar zijn dT bovenop en ik kan de COP berekenen.

COP zal dan wel wat lager zijn in zijn geheel omdat de retourtemperatuur sneller op kan lopen.

• Daannn1987
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:32:
[...]

Kan wel, de ELGA krijgt de warmte van de zonneboiler terug in zijn retour. De ELGA gooit daar zijn dT bovenop en ik kan de COP berekenen.

COP zal dan wel wat lager zijn in zijn geheel omdat de retourtemperatuur sneller op kan lopen.
Precies die berekening pas je dus nu nog niet toe?
Maakt alles nog wel even complexer om juist te berekenen.. Maar data is king uiteraard :+

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 21-11-2017 18:34 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:34:
[...]

Precies die berekening pas je dus nu nog niet toe?
Maakt alles nog wel even complexer om juist te berekenen.. Maar data is king uiteraard :+
Ik bereken de COP van de ELGA puur op basis van aanvoer en retourtemperatuur en de flow. Dat de retour sneller warm kan worden door de zonneboiler wordt dus automatisch mee genomen.

De COP is nog steeds de COP van mijn systeem.

Om maar aan te geven dat puur en alleen WAR bij mij thuis niet zou werken, en waarom ik blij ben met thermostaten, zie onderstaande grafieken, situatie elke dag hetzelfde, van 08:00 tot 22:00 in de dagstand (21 graden kamer/keuken, overige kamers op 20,5 20 en 17 graden), van 2200 tot 08:00 1 graad nachtverlaging voor alle kamers.

De dag temperatuur (dus de temperatuur waar WAR op zou sturen mocht ik alleen WAR draaien) kun je zien in de grafieken.

Periode tussen 22:00 en 08:00 eruit geknipt omdat de WP dan niet draait.

Zondag 18-11-2017, buiten temperatuur tussen de 3 en 9 graden maar redelijk wat zon gehad. totaal 9.38KWH verbruikt

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/rtonkp.jpg

Maandag 19-11-2017, waterkoud, wind en regen, temperatuur tussen de 3 en 11 graden, totaal 20.35KWH verbruikt

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/35irajd.jpg

Dinsdag 20-11-2017, redelijk windstil, geen zon, temperatuur tussen de 9 en 12 graden, totaal 3,44KWH verbruikt

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21j0lxh.jpg

Elke dag dezelfde instellingen en elke dag mensen thuis.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Daannn1987
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:36:
[...]

Ik bereken de COP van de ELGA puur op basis van aanvoer en retourtemperatuur en de flow. Dat de retour sneller warm kan worden door de zonneboiler wordt dus automatisch mee genomen.

De COP is nog steeds de COP van mijn systeem.
Van je systeem (elga + evt zb) inderdaad..

Voor jou prima, alleen maakt het wel onrealistisch de cijfers te vergelijken met andere WP's (als dat niet al onrealistisch is gezien alle bijkomende aspecten).
Maar uiteindelijk heb je het voor jezelf om te zien of een wijziging efficient is ja of nee.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:39:
[...]

Van je systeem (elga + evt zb) inderdaad..

Voor jou prima, alleen maakt het wel onrealistisch de cijfers te vergelijken met andere WP's (als dat niet al onrealistisch is gezien alle bijkomende aspecten).
Maar uiteindelijk heb je het voor jezelf om te zien of een wijziging efficient is ja of nee.
Precies. En de cijfers zijn nog steeds goed te vergelijken met anderen. In november,december,januari en februari doet mijn zonneboiler bijna helemaal niets. Als de klep dan eens open staat is het effect nagenoeg verwaarloosbaar.

Alleen in het voor en naseizoen zal mijn COP iets lager liggen dan de rest omdat mijn Tr sneller oploopt.

• hrt

hrt

Oxellaar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:26:
[...]

Vergeet alleen niet dat een mm maat over de buitendiameter gaat en een duimse maat over de binnendiameter.
Waardoor ze met een andere buiten diameter toch de zelfde binnen diameter hebben. Verschil tussen dik-en dunwandig. ("/mm).

[ Voor 6% gewijzigd door hrt op 21-11-2017 18:52 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:01:
[...]

Meeste in m'n omgeving stoken ook max een 20 graden, komt bij dat ik door m'n lichamelijke gesteldheid slecht tegen warmte kan. Boven de 20 is vaak niet prettig voor me (hoewel het met vloerverwarming enigszins meevalt).

Het is maar net wat je gewend bent, vriend van me loop in de winter in z'n hemdje rond met de kachel op standje hawai, ben zelf opgevoed met "dan trek je maar een trui aan". Terecht :P
Ik heb het ook niet snel koud, ik werk de hele dag in 5-6 graden maar ik heb het ook niet snel warm. Waar ik wel een hekel aan heb is dat als de visite een opmerking maakt dat het fris is, dus het is lekker binnen. :)
Zondag met de pellet aan zelfs 25,7 graden, ik had het niet eens warm maar gewoon lekker.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier hetzelfde, eerst een trui aan en dan de verwarming hoger. Vaak is 19.5 meer dan voldoende ( 19.7 echt ). Zolang er maar een beetje warm water door de vloer heen gaat is het erg behaaglijk beneden.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-12 08:29
mkleinman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:18:
Hier hetzelfde, eerst een trui aan en dan de verwarming hoger. Vaak is 19.5 meer dan voldoende ( 19.7 echt ). Zolang er maar een beetje warm water door de vloer heen gaat is het erg behaaglijk beneden.
Sinds ik de vloerverdeler geupgrade heb en een l/l WP die in een uurtje meer dan 1c verhoging in mijn hele huis weet te realiseren is het eerder 21c bij ons binnen dan kouder dan 20c. Mijn vrouw klaagt nu regelmatig dat het te warm is.

Verder heb ik geloof ik nogal een revolutie in huize Kleinman teweeg gebracht ? Een ogenschijnlijk ten dode opgeschreven hobby heeft een gigantische impuls gekregen 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
1.2mm dus 19.6 intern :P

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Iemand de laatste tijd nog ervaringen opgedaan met de combinatie Panasonic en Intensishome? https://www.intesishome.com/

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Boerm
  • Laatst online: 17:34
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 18:37:
Om maar aan te geven dat puur en alleen WAR bij mij thuis niet zou werken, en waarom ik blij ben met thermostaten, zie onderstaande grafieken, situatie elke dag hetzelfde, van 08:00 tot 22:00 in de dagstand (21 graden kamer/keuken, overige kamers op 20,5 20 en 17 graden), van 2200 tot 08:00 1 graad nachtverlaging voor alle kamers.

De dag temperatuur (dus de temperatuur waar WAR op zou sturen mocht ik alleen WAR draaien) kun je zien in de grafieken.

Periode tussen 22:00 en 08:00 eruit geknipt omdat de WP dan niet draait.

Zondag 18-11-2017, buiten temperatuur tussen de 3 en 9 graden maar redelijk wat zon gehad. totaal 9.38KWH verbruikt

[afbeelding]

Maandag 19-11-2017, waterkoud, wind en regen, temperatuur tussen de 3 en 11 graden, totaal 20.35KWH verbruikt

[afbeelding]

Dinsdag 20-11-2017, redelijk windstil, geen zon, temperatuur tussen de 9 en 12 graden, totaal 3,44KWH verbruikt

[afbeelding]

Elke dag dezelfde instellingen en elke dag mensen thuis.
even een vraagje: of je kunt verklaren waarom hij op de zondag tussen 8 en 11 10 uitgaat en weer opstart
het op maandag van 8 tot 12:30 het in 1 ruk doet zonder te stoppen, om dan van 20 tot 21 uur weer 6 keer te stoppen en weer op te starten, hier is het wat duidelijker te zien dan zit er ongeveer een min tussen, zeg niet dat hij niet stopt, want ik heb dezelfde grafieken hij stopt echt maar start direct weer op, (ik lees dit uit met de pac-sk52st(G)) dit gedrag kan ik niet verklaren, want hij kan bij mij nog terug moduleren, waarom doet hij dat niet

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
Eerder hier een topic aangemaakt voor het plaatsen van zonnepanelen, maar toen door de tweakers direct weer gevraagd naar de warmtepomp. Die is er dus nog niet.

Eerst een stukje context. Sinds 3 weken wonen wij in ons eerste koophuis. Een jaren '30 huis in de randstad. We hebben voor het verhuizen al nagedacht over een WP, maar volgens een onafhankelijk energieadvies kwam de investering voor een WP uit op € 7500,-. Daar zou volgens de adviseur dan nog wel vloerverwarming bij moeten. Dat hebben we dus niet gedaan, omdat we vloerverwarming niet zagen zitten aangezien we dan de granito vloerdelen zouden moeten weghalen. Ook de kosten van een WP installatie vonden we hoog. Oftewel, we dachten onhaalbaar voor ons huis. Nu wil ik die aanname toch graag een keer getoetst hebben.

Nu last ik dat je incl. subsidie een WP kan kopen voor € 700,- via de Engeland route. Dan nog eventueel de radiatoren in de woonkamer vervangen voor LTV en installatiekosten. Dan lijkt zoiets toch opeens 3x zo goedkoop als gedacht. Is het zo simpel als zo'n Panasonic uit Engeland halen en een installateur vragen het geheel aan te sluiten?

Op denk ik te simpel?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Rol-Co

Rol-Co

Boerm schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:54:
[...]

even een vraagje: of je kunt verklaren waarom hij op de zondag tussen 8 en 11 10 uitgaat en weer opstart
het op maandag van 8 tot 12:30 het in 1 ruk doet zonder te stoppen, om dan van 20 tot 21 uur weer 6 keer te stoppen en weer op te starten, hier is het wat duidelijker te zien dan zit er ongeveer een min tussen, zeg niet dat hij niet stopt, want ik heb dezelfde grafieken hij stopt echt maar start direct weer op, (ik lees dit uit met de pac-sk52st(G)) dit gedrag kan ik niet verklaren, want hij kan bij mij nog terug moduleren, waarom doet hij dat niet
Defrosts ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:48:
[...]

Sinds ik de vloerverdeler geupgrade heb en een l/l WP die in een uurtje meer dan 1c verhoging in mijn hele huis weet te realiseren is het eerder 21c bij ons binnen dan kouder dan 20c. Mijn vrouw klaagt nu regelmatig dat het te warm is.

Verder heb ik geloof ik nogal een revolutie in huize Kleinman teweeg gebracht ? Een ogenschijnlijk ten dode opgeschreven hobby heeft een gigantische impuls gekregen 8)
Yes weer aardig aangewakkerd :*) . Het is ook de tijd weer met het koudere weer en een draaiende warmtepomp

Verwijderd

@CurlyMo Welke hoeveelheid m3 gas moet de WP gaan vervangen ?

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:26:
@CurlyMo Welke hoeveelheid m3 gas moet de WP gaan vervangen ?
Ik ben net begonnen met meten, maar ons verbruik vorig jaar was 395m3, ik verwacht dat dit iets meer wordt want groter en ouder huis, maar we koken dan weer elektrisch. Laten we bijv. zeggen het dubbele, 800m3.

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:27:
[...]

Ik ben net begonnen met meten, maar ons verbruik vorig jaar was 395m3, ik verwacht dat dit iets meer wordt want groter en ouder huis, maar we koken dan weer elektrisch. Laten we bijv. zeggen het dubbele, 800m3.
800m3 redt je met een 5 KW WP.
De uitdaging zal zijn een installateur te vinden die je zelf gekochte WP voor een beetje redelijk bedrag kan/wil installeren.

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:29:
[...]

800m3 redt je met een 5 KW WP.
De uitdaging zal zijn een installateur te vinden die je zelf gekochte WP voor een beetje redelijk bedrag kan/wil installeren.
Hier op tweakers misschien of werkspot? Blijft toch de vraag of het zo simpel is? En is het direct zuiniger zonder zonnepanelen?

Verwijderd

@CurlyMo Laten we dan zeggen dat het kan. Met zo'n 5kWtje vervang ik ongeveer het dubbele en er zijn er volgens mij meerdere die er > 1.000m3 mee vervangen. Maar het succes hangt een beetje af hoeveel verwarmend oppervlak je radiatoren hebben zo dat je met Ta2 <= 34 kunt opereren.

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:34:
@CurlyMo Laten we dan zeggen dat het kan. Met zo'n 5kWtje vervang ik ongeveer het dubbele en er zijn er volgens mij meerdere die er > 1.000m3 mee vervangen. Maar het succes hangt een beetje af hoeveel verwarmend oppervlak je radiatoren zo dat je met Ta2 <= 34 kunt opereren.
Ta2 zegt me helemaal niks :) Ik heb begrepen dat je naar LTV radiatoren moet en het dan moet werken. Ook heb ik gelezen dat het sowieso een goed idee is om de radiatoren in de ruimte die je verwarmd te vervangen door LTV, los van een warmtepomp.

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:31:
[...]

Hier op tweakers misschien of werkspot? Blijft toch de vraag of het zo simpel is? En is het direct zuiniger zonder zonnepanelen?
Kijk even wat je voor 1m3 betaald maal die 800m3
Kijk even wat je voor 1kWh electra betaald maal 1600kWh
Gas afsluiten, door een electra-only contract bespaart je rond 180.00 vastrecht kosten.

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:36:
[...]

Ta2 zegt me helemaal niks :) Ik heb begrepen dat je naar LTV radiatoren moet en het dan moet werken. Ook heb ik gelezen dat het sowieso een goed idee is om de radiatoren in de ruimte die je verwarmd te vervangen door LTV, los van een warmtepomp.
Goed idee, hangt van de uitgangspositie af, indien overgedimensioneerde radiatoren en woning daarna eneigszins geisoleerd maakt dat misschien helemaal niet nodig. Alle radiatoren kunnen met een Ta aanvoertemperatuur vanuit een CV-ketel of WP werken, de vraag is alleen hoeveel warmte die dan nog kan afgeven. Fans onder LTV radiatoren, maar ook de gewone radiatoren verhogen de afgifte, of dat nodig/wenselijk is moet je zelf bepalen. Inventariseer de oppervlakte van je radiatoren en kijk in tabellen of spreadsheets van fabrikanten, o.a. Henrad hoeveel afgifte capaciteit je overhoudt als je ze gebruikt met aanvoertemperatuur 34 en Tr retour temperatuur van 30-32 tegenover een kamertemperatuur van 20C

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 20:44 ]

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:31:
[...]

Ondergetekende installeert ook zelfgekochte WP's. Een WP kan direct 30 - 40 % zuiniger dan Gas zijn, maar dit hangt erg af van welke aanvoer temperatuur nodig is. Sowieso is de juiste vloerverwarming het mooist (10 hoh 16x2 slang en een ltv verdeler).

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:36:
[...]
Kijk even wat je voor 1m3 betaald maal die 800m3
Kijk even wat je voor 1kWh electra betaald maal 1600kWh
Gas afsluiten, door een electra-only contract bespaart je rond 180.00 vastrecht kosten.
1600 * 0,19451 = 311,216
800 * 0,61218 = 489,744

Maar als het gasverbruik onder de 508 blijft is gas goedkoper (excl. vastrechtkosten).
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:42:
[...]

Alle radiatoren kunnen met een Ta aanvoertemperatuur vanuit een CV-ketel of WP werken, de vraag is alleen hoeveel warmte die dan nog kan afgeven. Fans onder LTV radiatoren, maar ook de gewone radiatoren verhogen de afgifte, of dat nodig/wenselijk is moet je zelf bepalen. Inventariseer de oppervlakte van je radiatoren en kijk in tabellen of spreadsheets van fabrikanten, o.a. Henrad hoeveel afgifte capaciteit je overhoudt als je ze gebruikt met aanvoertemperatuur 34 en Tr retour temperatuur van 30-32 tegenover een kamertemperatuur van 20C
We hebben hier de kamer op max. 18 graden. Dus dat scheelt. Ik kan eens kijken of ik kan vinden welke radiatoren hier hangen.

Boerm schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 19:54:
[...]

Ik denk het te kunnen verklaren, en @Rol-Co het zijn geen defrosts, die heb ik nog steeds niet gehad volgens mijn gegevens, want dan moet ik dat kunnen zien in "modus overzicht" in mijn melcloud volgens mij.
Ook gezien de buitentemperaturen en mijn buitenunit lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk.zo niet onmogelijk.

Zondag ochtend rond tegen 11'en zat het opgenomen vermogen iets boven de 1KW (nogmaals, dit is gemeten met mijn 3 fasen KWH meter waarvan 1 fase niet werkt, en ik het aantal pulsen heb aangepast zodat het ongeveer klopt) wat volgens mij het minimale vermogen was. Dus hij draaide op minimaal vermogen gezien de Ta (zal +- 30 graden zijn geweest) en de Tb van 7 graden.

Tr kruipt te hoog richting Ta en WP slaat af, en vlak daarna slaat hij weer aan. Waarom de Mitsubshi dat zo snel doet is mij ook nog steeds een raadsel.

's avonds rond 1900 a 2000 gaat vaak de houtkachel aan, dus is er waarschijnlijk maar 1 groep open geweest op maandagavond (badkamer) dat veroorzaakt gependel.

DIe ene ruk op maandagochtend was zeker niet op minimaal vermogen 1600 á 1700 Watt, en tegen 1400 gaat de WP uit omdat er wordt geschakeld naar SWW.

Gedurende de dag zie je de vraag naar vermogen afnemen, buitentemperaturen stijgen, Tr toenemen en dus opgenomen vermogen afnemen.

Vanavond de KWH meter vervangen door de nieuwe, metingen worden nu weer accurater :)

Is standbyvermogen van de MItsubishi 80 Watt :? Of draait er nog ergens iets anders bij mij :? ik dacht dat het altijd 25 á 30 Watt was :?

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:45:
[...]

1600 * 0,19451 = 311,216
800 * 0,61218 = 489,744

Maar als het gasverbruik onder de 508 blijft is gas goedkoper (excl. vastrechtkosten).

[...]

We hebben hier de kamer op max. 18 graden. Dus dat scheelt. Ik kan eens kijken of ik kan vinden welke radiatoren hier hangen.
800m3 voor 18c in huis vind ik dan nog best veel gas, is het of een groot huis of slecht geïsoleerd of de ketel is heel oud en heeft een slecht rendement of de huidige radiatoren zijn te klein waardoor het afgifte systeem slecht rendeert of een combinatie van dit alles.
Kortom er kan veel 'mis' zijn.

Verwijderd

@CurlyMo 3500kWh + 800m3 kost bij gaslicht.com 1110
3500+1600kWh + 0m3 gas kost 763. Er zit dus 347 voordeel in. Per 01-10-18 wordt het voordeel groter, gas duurder electra goedkoper.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 20:56 ]

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:49:
[...]

800m3 voor 18c in huis vind ik dan nog best veel gas, is het of een groot huis of slecht geïsoleerd of de ketel is heel oud en heeft een slecht rendement of de huidige radiatoren zijn te klein waardoor het afgifte systeem slecht rendeert of een combinatie van dit alles.
Kortom er kan veel 'mis' zijn.
Het is een prognose, want zoals gezegd, het verbruik vorig jaar in ons vorig huis was +/- 395m3. We wonen in ons huidige huis nog maar 3 weken.

• hrt

hrt

1,1mm heb je idd ook, maar die troep gebruik ik liever niet....

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:44:
[...]

Ondergetekende installeert ook zelfgekochte WP's. Een WP kan direct 30 - 40 % zuiniger dan Gas zijn, maar dit hangt erg af van welke aanvoer temperatuur nodig is. Sowieso is de juiste vloerverwarming het mooist (10 hoh 16x2 slang en een ltv verdeler).
en optimaal liefst kortere groepen dan normaal (40-60m ipv 80-120m), met name indien vv direct op WP wordt aangesloten ipv ltv verdeler

Verwijderd

@CurlyMo Hier de link voor het spreadsheet http://www.henrad.eu/henr...ads/Heat-Calcul_HR-UK.zip Als je breedte 2000 en hoogte 500 kiest/afleest weet je de gegevens per m2. Je kunt dan tevens de waterinhoud van de altijd openstaande radiatoren bepalen en je weet dan of je aan de minimum hoeveelheid voor een WP voldoet.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 21:10 ]

• Boerm
nee geen defrosts, heb ik nog niet gehad

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:49:
@Verwijderd Ik las gisteren in een scriptie van een student TU Eindhoven om bestaande woningen te renoveren met een warmtepomp een berekening van Panasonic wat er aan capaciteit nodig was. Hier hadden we het 1 of 2 weken geleden over of een WP op jaarbasis 1650 uur zou draaien, de aanleiding was de 'koevlaas2' formule voor capaciteisberekening, ik dacht dat joostmaas het zei dat dat rustig 2000 uur mocht zijn. Panasonic kwam in dat voorbeeld op 960 uur. Dan vraag ik me af ........
Dat lijkt me wel heel weinig. Ik heb hier in een nieuwbouwhuis met w/w wp vorige stookseizoen ongeveer 700 draaiuren voor cv en 570 draaiuren voor koeling.

Bij alle bronboringen rekenen ze met 2000 uren voor cv en 500 voor koeling. Die 2000 zal door betere isolatie, kierdichtheid en geen koudebruggen best wat naar beneden bijgesteld kunnen worden. Maar in bestaande bouw heb je dat beslist nodig en niet de helft.

Verwijderd

@jerh Nog even ter verduidelijking, het ging om niet geisoleerde eind jaren 50 woningen. Maar bij de hele opzet van e.e.a. had men naar mijn idee GEEN idee wat de invloed van Ta-Tr-niveaus op het rendement van de installatie zou gaan hebben, speelde een in mijn ogen te ondergeschikte rol.

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-12 09:53
Vraagje aan iemand die wat weet van Panasonics.

Het betondroog programma, houd zich dat ook aan de WAR regeling/buiten temperatuur 'curves' ? Want ik heb hem op 35 graden ingesteld voor 10 dagen, maar hij lijkt daar toch echt niet naar toe te kruipen, met dit koude weer blijf ik beetje op 26 graden output hangen (zowel op controle paneel als m'n 1wire sensor op de leidingen). Ik heb wel 32graden gehad, maar toen was het nog een stuk warmer buiten.

De deltaT vind ik ook nogal flink fluctueren, soms zie ik hem op 3 graden verschil , en dan weer op 6 graden verschil (heb 1wire sensors op de leidingen geplakt)

Toegeven, ik heb verder nog niks ingeregeld aan curves op het apparaat, alleen 'air purge' programma paar keer gedaan, en het beton drogen programma, om voor nu tijdens het stucken van het huis, het stuckwerk en de anhydriet vloer te laten drogen (ligt nu 10 weken).

Iemand adviezen?

[ Voor 4% gewijzigd door maartenmoerman op 21-11-2017 22:41 ]

• Boerm
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:48:
[...]

Is standbyvermogen van de MItsubishi 80 Watt :? Of draait er nog ergens iets anders bij mij :? ik dacht dat het altijd 25 á 30 Watt was :?
als op de thermostaat het pijltje nog brandt en de wp niet draait, dan kan de waterpomp nog draaien dit geeft met de standby ongeveer 80 watt aan

Verwijderd

@maartenmoerman Er vanuitgaand dat het waterzijdig een beetje klopt, de Tr v.d.diverse groepen +- gelijk, dan lijkt er niets aan de hand, dat het verschil soms 6 is geeft aan dat hij er een klus aan heeft. Check dat van die groepen wel even, ik had in het begin eenzelfde situatie waarbij bleek dat de toe- en afvoer verkeerd om op de verdeler zaten. Hoe veel leidingen heb je en hoeveel capaciteit heeft de WP ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2017 22:53 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch Misschien staat de carterverwarming aan?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• maartenmoerman
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:52:
@maartenmoerman ik had in het begin eenzelfde situatie waarbij bleek dat de toe- en afvoer verkeerd om op de verdeler zaten. Hoe veel leidingen heb je en hoeveel capaciteit heeft de WP ?
De aan en afvoer zit 100% goed. Het is een 6kw panasonic WH-MDC06G3E5. Heb 10cm hart-hart leiding werk, op zo'n 115m2.

Groep indeling:
- 1 van 5 (woonkamer bgg ~50m2)
- 2 van 3 (slaapkamer + badkamer verdieping ~25m2, slaapkamer souterrain ~25m2)
- 1 van 2 (slaapkamer + badkamer bgg ~15m2)

Verwijderd

@maartenmoerman De Tr van al die groepen +- gelijk ?

• maartenmoerman
Ongeveer bijna allemaal gelijk, behalve die van de woonkamer, die zit op nog een keertje zo'n 13meter leiding weg van alle andere verdelers (de verdelers hangen vlakbij elkaar centraal), en die van de woonkamer moet dus door die 13meter transportleidingen door de vloer van het souterrain.

Ja, het is beetje aparte constructie huis, maar het kan niet anders logistiek.

Verwijderd

@maartenmoerman Van die is de Tr hoeveel lager ? je zult ze gelijk moeten hebben, je WP gaat v.d. laagste Tr opvoeren met 3-4C en gaat weer verder omhoog als de Tr 2-3C geworden is, als de Tr telkens wisselen ja wat moet ie dan ?

• maartenmoerman
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:49:
@maartenmoerman Van die is de Tr hoeveel lager ? je zult ze gelijk moeten hebben, je WP gaat v.d. laagste Tr opvoeren met 3-4C en gaat weer verder omhoog als de Tr 2-3C geworden is, als de Tr telkens wisselen ja wat moet ie dan ?
Alle Tr's komen bij elkaar in 1 buis natuurlijk, dus het is een gemiddelde/menging van alle verdelers. Alleen al de Ta op de verdeler zelf van de woonkamer is al een stuk lager , omdat ik al 13 meter leiding heb die warmte afgifte in een muur en een vloer gedeelte al doet. Wat dat betreft moet ik nog flink gaan spelen met de flowmeters op de verdelers denk ik.

Maar goede tip! Tr moet dus overal gelijk zijn zeg jij. Ta wordt lastiger, want ja, ik zit gewoon met een hele afstand die al warmte afgifte doet.
Oxellaar schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:14:
@Grolsch Misschien staat de carterverwarming aan?
Bij een tb van 7 graden? Het zou kunnen, maar lijkt mij vrij hoog.

Verwijderd

maartenmoerman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:53:
[...]

Alle Tr's komen bij elkaar in 1 buis natuurlijk, dus het is een gemiddelde/menging van alle verdelers. Alleen al de Ta op de verdeler zelf van de woonkamer is al een stuk lager , omdat ik al 13 meter leiding heb die warmte afgifte in een muur en een vloer gedeelte al doet. Wat dat betreft moet ik nog flink gaan spelen met de flowmeters op de verdelers denk ik.

Maar goede tip! Tr moet dus overal gelijk zijn zeg jij. Ta wordt lastiger, want ja, ik zit gewoon met een hele afstand die al warmte afgifte doet.
Met groep wordt de individuele lus op een verdeler bedoelt OK ?
Je moet eerst alle groepen maximaal open hebben, is dat OK ?
Meten welke groep de laagste Tr heeft OK ?
Alle andere groepen zodanig knijpen tot ze ook gelijk zijn aan de laagste Tr OK ?
Dat moet je als eerste regelen OK ?
Daarna mag/zul je 'vloeiende overal identiek opbouw' van de temperatuur in het systeem zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2017 00:07 ]

En het standby vermogen is vannacht vanaf 0200 weer naar 26watt continu gegaan :?

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-12 06:42
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:48:
[...]

Ik denk het te kunnen verklaren, en @Rol-Co het zijn geen defrosts, die heb ik nog steeds niet gehad volgens mijn gegevens, want dan moet ik dat kunnen zien in "modus overzicht" in mijn melcloud volgens mij.
Ook gezien de buitentemperaturen en mijn buitenunit lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk.zo niet onmogelijk.

Zondag ochtend rond tegen 11'en zat het opgenomen vermogen iets boven de 1KW (nogmaals, dit is gemeten met mijn 3 fasen KWH meter waarvan 1 fase niet werkt, en ik het aantal pulsen heb aangepast zodat het ongeveer klopt) wat volgens mij het minimale vermogen was. Dus hij draaide op minimaal vermogen gezien de Ta (zal +- 30 graden zijn geweest) en de Tb van 7 graden.

Tr kruipt te hoog richting Ta en WP slaat af, en vlak daarna slaat hij weer aan. Waarom de Mitsubshi dat zo snel doet is mij ook nog steeds een raadsel.

's avonds rond 1900 a 2000 gaat vaak de houtkachel aan, dus is er waarschijnlijk maar 1 groep open geweest op maandagavond (badkamer) dat veroorzaakt gependel.

DIe ene ruk op maandagochtend was zeker niet op minimaal vermogen 1600 á 1700 Watt, en tegen 1400 gaat de WP uit omdat er wordt geschakeld naar SWW.

Gedurende de dag zie je de vraag naar vermogen afnemen, buitentemperaturen stijgen, Tr toenemen en dus opgenomen vermogen afnemen.

Vanavond de KWH meter vervangen door de nieuwe, metingen worden nu weer accurater :)

Draai jij op WAR?
Dan draait de CV pomp ook de hele dag en dan zou je in de buurt van de 80 watt kunnen komen volgens mij.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

@mightym Ik draai wel WAR, maar met daarachter een thermostaat maar de pomp draait zeker niet de hele dag, dat kan ik zien (heb ik een secundaire pomp).

• Knowbody
maartenmoerman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:53:
[...]

Opties:
Pompsnelheid WP verhogen waardoor minder verlies Ta
Andere routes meer knijpen zodat de verdeler voor de woonkamer genoeg Flow krijgen

• jerh
maartenmoerman schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 23:32:
[...]

De aan en afvoer zit 100% goed. Het is een 6kw panasonic WH-MDC06G3E5. Heb 10cm hart-hart leiding werk, op zo'n 115m2.

Groep indeling:
- 1 van 5 (woonkamer bgg ~50m2)
- 2 van 3 (slaapkamer + badkamer verdieping ~25m2, slaapkamer souterrain ~25m2)
- 1 van 2 (slaapkamer + badkamer bgg ~15m2)
En je hebt de installatie goed ontlucht?

• jerh
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 22:29:
@jerh Nog even ter verduidelijking, het ging om niet geisoleerde eind jaren 50 woningen. Maar bij de hele opzet van e.e.a. had men naar mijn idee GEEN idee wat de invloed van Ta-Tr-niveaus op het rendement van de installatie zou gaan hebben, speelde een in mijn ogen te ondergeschikte rol.
Dat begreep ik wel. Die eind jaren 50 en 60 woningen zouden wat mij betreft gewoon plat mogen en dan nieuwbouw. Je ziet woningbouwcorporaties dat ook doen. Particulier gebeurt dat volgens nooit en dan blijf je met achterhaalde woningen zitten met problemen. En als het gas stopt, moet een gedeelte wellicht alsnog plat.

• maartenmoerman
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2017 @ 00:05:
[...]

Met groep wordt de individuele lus op een verdeler bedoelt OK ?
Je moet eerst alle groepen maximaal open hebben, is dat OK ?
Meten welke groep de laagste Tr heeft OK ?
Alle andere groepen zodanig knijpen tot ze ook gelijk zijn aan de laagste Tr OK ?
Dat moet je als eerste regelen OK ?
Daarna mag/zul je 'vloeiende overal identiek opbouw' van de temperatuur in het systeem zien.
groep -> OK :)

Alle groepen staan open --> check
laagste Tr -> woonkamer --> check
Alle andere groepen knijpen --> ga ik doen, zal even wat fiddlen zijn dus

Ga ik doen :)

@jerh yes, alles is goed ontlucht, op de ontluchters komt niks meer uit, 2x ontluchtings programma ook gedaan, hoor geen luchtbubbels meer door de leidingen, dus moet goed zijn.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 07:58
jerh schreef op woensdag 22 november 2017 @ 08:21:
[...]

Dat begreep ik wel. Die eind jaren 50 en 60 woningen zouden wat mij betreft gewoon plat mogen en dan nieuwbouw. Je ziet woningbouwcorporaties dat ook doen. Particulier gebeurt dat volgens nooit en dan blijf je met achterhaalde woningen zitten met problemen. En als het gas stopt, moet een gedeelte wellicht alsnog plat.
Snap het inderdaad ook wel. Maar wat met nog oudere woning bijv. uit de jaren '20 - '30 vorige eeuw? Ik vind die huizen bij ons in 't dorp vaak erg karakteristiek en zou het dan ook als een verlies zien wanneer al deze huizen platgeschoven zouden (moeten) worden.
We zijn zelf aan 't kijken naar een andere woning en huizen uit genoemde periode spreken ons enorm aan, maar het bijbehorende gasgebruik is maakt minder enthousiast. Ik zou graag ook de boel flink isoleren, zodat er LTV toegepast kan worden, zodat de stap naar verwarmen met een WP kan worden gemaakt.
Pagina: 1 ... 56 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.