Stroom 3x zo voordelig dan gas ? Die vat ik even niet.Knowbody schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:20:
[...]
Bij huidige beprijzing (eigenlijk wordt stroom in de toekomst duurder, want middels kolen is nu het goedkoopst) is stroom 3x zo voordelig als gas. Zelfs zonder zonnepanelen zou je dezelfde energierekening hebben (maar is er geen terugverdientijd).
Net voor het schrijven van de desbetreffende post op het bedieningspaneel van de binnenunit uitgelezen.arnnold schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:30:
[...]
Ik draai ook WAR met een Pana 5 Kw
19 Hz Ta28 en Tr26 Buiten is het 7 graden
Mooi zeg 18 Hz en dan een temperatuur van 40 graden bereiken, super.
Alleen zie ik dat jij een ander type hebt dan de L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5.
geen thermisistor maar basisbediening, is namelijk geen thermisistor maar een aan/uit thermosstaatmgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:39:
[...]
Oh, ik bedenk ineens iets. Heb je in het "Menu" onder "Basis instellingen" een thermistor voor Zone 2 ingesteld?
Ook bij instellingen "Verwarmen/koelen" kan je nog de bedrijfstand van Zone2 instellen.
Gebruik je de draadloze van Ecodan? Of ander merk?
bij verwarmen/koelen idd war ingesteld
ik gebruik de draadloze van ecodan.
ben nu aan het wachten tot warmtepomp uit gaat en ga dan weer aan de slag
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik zou bij de aankoop van een woning geen euro meer geven als deze met een WP is uitgerust toz een HR ketel. Zeker niet als het een dhz installatie is.Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:31:
[...]
Een WP een consumptiemiddel ?
Een energiezuinige woning heeft meerwaarde, een efficiente verwarmingsinstallatie, geen reden om 'm mee te willen nemen denk ik.
De opwekker van de warmte op een LTV systeem op zich is lood om oud ijzer. Icm met zonnepanelen wordt al positiever. Isolatie is wel duurzaam.
Die mooie WP kost enorm veel geld (zeker met heet water voorziening) terwijl dit iedere 10 jaar terug komt. Een HR ketel koop je voor een appel en een ei.
Ik verwacht dat de elektriciteitskosten ook enorm gaan stijgen als je moet inkopen. Het gasnet ligt er en blijft bruikbaar zonder veel investeringen. Het E-net zal enorm opgewaardeerd moeten worden (ook in woongebieden) ivm de enorme vraag naar elektriciteit door auto's en WP's gedurende de nachten. Iemand zal dit moeten gaan betalen. Ook de centrale welke dit op moet gaan vangen zal onrendabel worden (centrales kun je niet even uit zetten) en zal ook doorberekend worden. Dus gasloze toekomst.....denk het niet. Of we moeten kerncentrales neerzetten.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Een wp is goedkoper dan een cvPietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:08:
[...]
Ik zou bij de aankoop van een woning geen euro meer geven als deze met een WP is uitgerust toz een HR ketel. Zeker niet als het een dhz installatie is.
De opwekker van de warmte op een LTV systeem op zich is lood om oud ijzer. Icm met zonnepanelen wordt al positiever. Isolatie is wel duurzaam.
Die mooie WP kost enorm veel geld (zeker met heet water voorziening) terwijl dit iedere 10 jaar terug komt. Een HR ketel koop je voor een appel en een ei.
Ik verwacht dat de elektriciteitskosten ook enorm gaan stijgen als je moet inkopen. Het gasnet ligt er en blijft bruikbaar zonder veel investeringen. Het E-net zal enorm opgewaardeerd moeten worden (ook in woongebieden) ivm de enorme vraag naar elektriciteit door auto's en WP's gedurende de nachten. Iemand zal dit moeten gaan betalen. Ook de centrale welke dit op moet gaan vangen zal onrendabel worden (centrales kun je niet even uit zetten) en zal ook doorberekend worden. Dus gasloze toekomst.....denk het niet. Of we moeten kerncentrales neerzetten.
Pardon? Wat komt er elke 10 jaar terug?
Gasnet ligt er wel ja, en wat ga je er door sturen als groningen stopt? (om wat voor reden dan ook)
Stroom duurder? Hooguit de belasting, kijk naar duitsland, daar was het pas een dag gratis omdat het ging waaien.
Ik denk dat je iets achter loopt
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
- duurzame woning niet meer waard ???????????????Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:08:
[...]
Ik zou bij de aankoop van een woning geen euro meer geven als deze met een WP is uitgerust toz een HR ketel. Zeker niet als het een dhz installatie is.
- gas wordt alleen maar duurder en wordt uitgefaseerd (eerder dan je denkt)
- elektra wordt steeds goedkoper en het net wordt verzwaard.
- kerncentrales ---> geen opwaardering van het El.net????????????
-
@Rol-Co @amarkest Zover loopt hij niet achter, tot 2050 zal er gewoon gas zijn en daarna ook nog.
2050 zijn we van het gas af, toch? Nou vergeet het maar, is een illusie.
Een jaartal, uit de lucht gegrepen door iemand zonder besef van de impact.
Dat is op ongeveer 1300 adressen per dag, de gasaansluiting verwijderen en geschikt maken voor all electric. Dan redden we gasvrij in 2050, dat gaan we dus nooit redden.
Tot op heden zijn het er misschien 10 in de week all electric nieuwbouw, terwijl er nog steeds ongeveer 300 nieuwe woningen per dag met een gasaansluiting worden opgeleverd.
We zijn dus nog steeds niet begonnen aan die race om 2050 te halen, maar doen juist het tegenovergestelde.
Het is erg, maar gas heeft echt nog een redelijke toekomst.
Dat is op ongeveer 1300 adressen per dag, de gasaansluiting verwijderen en geschikt maken voor all electric. Dan redden we gasvrij in 2050, dat gaan we dus nooit redden.
Tot op heden zijn het er misschien 10 in de week all electric nieuwbouw, terwijl er nog steeds ongeveer 300 nieuwe woningen per dag met een gasaansluiting worden opgeleverd.
We zijn dus nog steeds niet begonnen aan die race om 2050 te halen, maar doen juist het tegenovergestelde.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Bedankt voor je berekening! Ik zal het ook eens voorleggen aan de installateur. Vind het wel een interessant vraagstuk om me eens in te verdiepen; is weer wat anders dan een elektronische schakeling....Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:30:
[...]
Ik heb het even opgezocht. Een buis van 15mm in het Buffervat met vrije laminaire convectie kom ik op K=160W/m2.K. bij dikkere buis wordt het slechter.
6000/(160*6)=6,25 m2 spiraal oppervlakte. Minder kan ik er niet van maken.
(Formule: Nu=K*D/Lambda=3,9)
Met 1m2 heb je en echte COP killer!!!! in je buffervat.
In de spleet van 2mm een platenwarmtewisselaar is K=1200 dus ruim 7*beter.
Je hebt het over vrije convectie; maar er is wel stroming in het vat vanwege de cv-pomp... Maakt dat nog wat uit?
De buffer heeft een inhoud van 100 liter; als de cv-pomp constant draait zal de inhoud van de buffer binnen een minuut of 10 ververst zijn.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ik dacht dat ik 2030 gehoord had zelfs, maar goed, dat maakt ook niets uit, moet jij eens kijken hoe hard het gaat als gas onbetaalbaar duur word t.o.v elektriciteit. We blijven nederlanders, kijk naar de houderschap belastingvrije auto's, ze waren er zo overal en ook zo weer weg toen het afgeschaft werd.Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:51:
@Rol-Co @amarkest Zover loopt hij niet achter, tot 2050 zal er gewoon gas zijn en daarna ook nog.
Maar de zin "je loopt wat achter" sloeg meer op de prijs van cv en wp en de levensduur.
tja, ik herinner me de olie-crisis nog zeer goed. Drastische maatregelen (rijverbod toendertijd) zijn zomaar uit de hoge hoed getoverd. Wellicht krijgen we daar ook nog mee te maken. Dus bv op zondag stookverbod voor gas,olie en hout installaties in woonwijken.Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:51:
In de jaren zestig is binnen een jaar of tien het gasnetwerk aangelegd. Kolenverwarming en -koken werd toen binnen een mum van tijd vervangen. Is gewoon een kwestie van prioriteiten. Ik ben het met je eens dat het de vraag is of dat ook gaat gebeuren. Maar als bijvoorbeeld waterstofgas toch succesvol wordt als tijdelijke energieopslag (windmolens, zonne-energie) dan kan het zomaar zijn dat de bestaande grote gasleidingen (niet de huisaansluitingen) daar voor ingezet gaan worden en dan is het nog veel sneller helemaal voorbij met aardgas. Dat is zeker geen illusie: er zijn al plannen voor hergebruik van de aardgasleidingen in de Noordzee tbv waterstofgas.Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:51:
Klopt, ik heb de WH-MDC05F3E5. Ben verbaasd dat deze twee type's zoveel uit elkaar liggen wat betreft prestatie's. Allebei 5 KW.BenEco schreef op zondag 19 november 2017 @ 01:04:
[...]
Net voor het schrijven van de desbetreffende post op het bedieningspaneel van de binnenunit uitgelezen.
Alleen zie ik dat jij een ander type hebt dan de L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Denk het toch wel.... Er is een echt gigantisch aantal alternatieven in ontwikkeling voor energieopwekking -opslag en -transport die kans maken of binnen tien of twintig jaar ingezet te kunnen gaan worden (en al helemaal binnen 33 jaar). Kerncentrales kosten veel teveel tijd en geld om te bouwen (de impliciete subsidie op die dingen is altijd gigantisch geweest). Voor het afvalprobleem is er nog geen enkel zicht op echte oplossing. Kernfusie is wél een mogelijk alternatief (met veel minder afval: alleen de installatie zelf), maar ook extreem kostbaar, is nog lang niet op grote schaal inzetbaar en gaat dus ook te lang duren. Teveel off-topic om hier diep op allerlei alternatieven in te gaan. Maar denk bijvoorbeeld aan nu al in ontwikkeling zijnde ramen die zowel IR en UV licht benutten met 'collectoren' in de 'kozijnen'. Ook zonnecellen met vele malen hoger rendement en nog veel lagere kosten zijn al bijna rijp voor de markt. Een kantoorpand is dan moeiteloos zelfvoorzienend te maken. Dat type oplossingen gaat binnen een zeer beperkt aantal jaren voor een revolutie zorgen.Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:08:
[...]
... Dus gasloze toekomst.....denk het niet. Of we moeten kerncentrales neerzetten.
Hmmm heb idd flink krom moeten liggen, 400 euro voor de 5kW Pana, pffff. Heb er aan gedacht een 2e hypo voor af te sluiten....Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:08:
[...]
Denk dat veel DHZ'rs hier een veel beter funtionerende installatie neerzetten dan de gemiddelde installateur, denk zelfs dat de betere installateurs er niet aan kunnen tippen, iig aan het afstellen, juist omddat het zo'n dynamisch geheel is dat voor langere tijd in de gaten moet worden gehouden om het écht goed In te regelen.
@joostmaas Alleen werken deze systemen niet als het donker is of er sneeuw valt. We verwachten dat we altijd en overal energie hebben en dat kan met deze alternatieven nog steeds niet. De energievoorziening is dan niet betrouwbaar.
Accu pakketten zijn ook maar pleisters, brandgevaarlijk en door de mijnbouw zeer schadelijk.
Wat betreft de WP's, ik hoor niemand dat hij een buitenunit met gecoate lamellen heeft. Zeker bij de kust en in de randstad rotten ze weg met 10 jaar. Ik kom zelden split units tegen welke na 15 jaar nog werken.
Accu pakketten zijn ook maar pleisters, brandgevaarlijk en door de mijnbouw zeer schadelijk.
Wat betreft de WP's, ik hoor niemand dat hij een buitenunit met gecoate lamellen heeft. Zeker bij de kust en in de randstad rotten ze weg met 10 jaar. Ik kom zelden split units tegen welke na 15 jaar nog werken.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Voor mensen die de WP/Boiler nog niet kunnen uitlezen is DIT wel een mooie aanbieding denk ik.. Zelf meer betaald voor 1 fibaro plug
Juist voor tijdelijke opslag zijn er veel oplossingen in ontwikkeling. Al genoemd waterstof, maar ook bijvoorbeeld zoutkoepels en geothermisch. Op dit moment zijn veel al bruikbare oplossingen nog niet in gebruik omdat er nog geen grote behoefte is (er is namelijk nog een tekort aan groene energie: vrijwel alles kan nog onmiddellijk worden gebruikt). Denk aan stuwmeren die we de andere kant op kunnen laten lopen. Verder is er een grootschalige aanleg van nieuwe kabels tussen continenten al bezig en zal zeker nog worden versneld: als het ergens sneeuwt of de zon niet schijnt doet dat het een stuk verderop wel. Ga ook in gedachten 35 jaar terug en kijk wat er sindsdien aan nieuwe technologie is ontwikkeld. De ontwikkeling verloopt verder bepaald niet in een rechte lijn, maar versnelt gigantisch. Ik ben dus optimistisch, maar de voorspellen blijft lastig, zeker als het de toekomst betreft ;-)Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:28:
@joostmaas Alleen werken deze systemen niet als het donker is of er sneeuw valt. We verwachten dat we altijd en overal energie hebben en dat kan met deze alternatieven nog steeds niet. De energievoorziening is dan niet betrouwbaar.
Fibaro geeft je wel wat meer mogelijkheden dan deze wall plugs. Tevens zijn ze uitverkochtBasvanS schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:47:
Voor mensen die de WP/Boiler nog niet kunnen uitlezen is DIT wel een mooie aanbieding denk ik.. Zelf meer betaald voor 1 fibaro plug
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
@amarkest olie crisis, dat is heel wat anders. Er is tot 2050 geen tekort aan gas, zeker niet als het verbruik langzaam gaat dalen. En enorm duur zal het niet worden als er nog geen alternatief is.
Want dat is er voor veel huizen, zonder flinke aanpassingen niet.
En die snelheid van aanleg gastnetwerk in 60' is logisch, het was vooruitgang en er was geld te verdienen.
Nu niet, aanpassingen aan E netwerk kost enorm veel en centrale verwarming heeft iedereen al.
En die snelheid van aanleg gastnetwerk in 60' is logisch, het was vooruitgang en er was geld te verdienen.
Nu niet, aanpassingen aan E netwerk kost enorm veel en centrale verwarming heeft iedereen al.
Staat er ook raar.Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:42:
[...]
Stroom 3x zo voordelig dan gas ? Die vat ik even niet.
Per eenheid bedoel ik dan.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Dat is dan echt net gebeurd! Heb er nog 2 in mijn winkelmand gestopt net :D!Daannn1987 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:51:
[...]
Fibaro geeft je wel wat meer mogelijkheden dan deze wall plugs. Tevens zijn ze uitverkocht
Verwijderd
Je bedoelt zoiets als 1 druif is 10 keer zo goedkoop dan een sinaasappel.Knowbody schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:01:
[...]
Staat er ook raar.
Per eenheid bedoel ik dan.
Of 1kWh wamte uit gas kost ongeveer 0.60/8=0.075
En
1kWh warmte uit 1kWh electra met een WP kost 0,18/4=0.045
Je kunt deze vergelijking niet maken. 3 miljoen huishoudens toen. Nu 8joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:12:
[...]
In de jaren zestig is binnen een jaar of tien het gasnetwerk aangelegd. Kolenverwarming en -koken werd toen binnen een mum van tijd vervangen. Is gewoon een kwestie van prioriteiten. Ik ben het met je eens dat het de vraag is of dat ook gaat gebeuren. Maar als bijvoorbeeld waterstofgas toch succesvol wordt als tijdelijke energieopslag (windmolens, zonne-energie) dan kan het zomaar zijn dat de bestaande grote gasleidingen (niet de huisaansluitingen) daar voor ingezet gaan worden en dan is het nog veel sneller helemaal voorbij met aardgas. Dat is zeker geen illusie: er zijn al plannen voor hergebruik van de aardgasleidingen in de Noordzee tbv waterstofgas.
En er was veel minder verdeeldheid. En de kosten waren toen ook anders verdeeld. Tenminste dat denk ik.
Toen was energie een nutsvoorziening. Nu commercieel getouwtrek.
Waterstof heeft toekomst voor industriële toepassing. De gaslobby wil graag (power2gas) haar infrastructuur behouden.
Degene die nu nog steeds geen isolatie in z'n woning heeft, is de categorie die het langst gas zal verbruiken. De categorie lager opgeleiden en met minder centen. Wonend in een oud huisje.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026
Maar snachts is er wel windPietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:28:
Je hebt nog nooit een oude split unit airco gezien? Ik ken er op het werk alleen al een stuk of 5 van voor 2000, dan hebben we het al over 17 jaar plus.
Buitenunit behuizing is al grotendeels van kunststof, dus rot niet weg.
Edit:
Lamellen zijn wel gecoat o.i.d denk ik, vandaar die groene gloed.
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 19-11-2017 12:13 ]
Het gaat enigszins OT, maar zeker niet oninteressant.joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:12:
[...]
In de jaren zestig is binnen een jaar of tien het gasnetwerk aangelegd. Kolenverwarming en -koken werd toen binnen een mum van tijd vervangen. Is gewoon een kwestie van prioriteiten. Ik ben het met je eens dat het de vraag is of dat ook gaat gebeuren. Maar als bijvoorbeeld waterstofgas toch succesvol wordt als tijdelijke energieopslag (windmolens, zonne-energie) dan kan het zomaar zijn dat de bestaande grote gasleidingen (niet de huisaansluitingen) daar voor ingezet gaan worden en dan is het nog veel sneller helemaal voorbij met aardgas. Dat is zeker geen illusie: er zijn al plannen voor hergebruik van de aardgasleidingen in de Noordzee tbv waterstofgas.
Waterstof zie ik niet als rendabel of toekomstbestendig, bij de splitsing van water, het transport, opslag, opzuiveren, etc. zijn aanzienlijke verliezen. Alleen als de energie gratis of een negatieve waarde krijgt zal er misschien een businesscase zijn. Betere alternatieven zijn opslag met waterkrachtcentrales (moeilijk, grote investering, ecologische impact...) of in de nabije toekomst met een betaalbare en goed verspreide batterij opslag systemen. Dat laatste kan er ook voor zorgen dat de uitbreiding van het stroomnetwerk minimaal hoeft te zijn.
Wat gas betreft, dit zal tot in een verre toekomst beschikbaar blijven (enorme voorraden >100 jaar), LNG is enorm in opkomst dus hoeft ook niet persé uit Rusland te komen. Tegen welke prijs is vooral de grote onbekende (CO2 belasting iemand?).
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Het klopt deels wat je zegt en wat je inzichten zijn.Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:28:
Maar ik zit rollen omgedraaid. Centrales zijn nu de hoofdvoorziening in het leveren van stroom.
Dit wordt andersom. Duurzame bronnen worden de standaard, en er is veel meer decentrale opwekking.
Als backup dienen uiteraard (gas) centrales. Dit kan bio zijn, waterstof, ch4 of weet ik het.
En als backup dienen ook accu's op 4 wielen.
Levensduur van een WP zie ik ook als 15 jaar.
Als je kijkt naar wat een airco kost dan is een WP nog te hoog geprijsd.
Verwijderd
3 miljoen vs 8, er zijn in dezelfde verhouding handjes/machines bijgekomen om het aan te leggen.Knowbody schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:10:
[...]
Je kunt deze vergelijking niet maken. 3 miljoen huishoudens toen. Nu 8
En er was veel minder verdeeldheid. En de kosten waren toen ook anders verdeeld. Tenminste dat denk ik.
Toen was energie een nutsvoorziening. Nu commercieel getouwtrek.
Waterstof heeft toekomst voor industriële toepassing. De gaslobby wil graag (power2gas) haar infrastructuur behouden.
Degene die nu nog steeds geen isolatie in z'n woning heeft, is de categorie die het langst gas zal verbruiken. De categorie lager opgeleiden en met minder centen. Wonend in een oud huisje.
Groning-Gas wordt ook voor een zeer groot deel door commerciele partijen, Shell-Esso geexploiteerd.
De infrastructuur is in het bezit van de netbeheerders, waar de overheid/semi-overheid de aandeelhouders zijn.
Ik heb geen isolatie, maar verbruik geen gas, zwarte zwaan ?
Aan de hand van onderstaande grafiek een poging gedaan de opstartenergie te bepalen. Dit hoeft niet in een elke situatie gelijk te zijn (lengte koelgasleiding, isolatie, binnen of buiten).Tomexergie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:04:
[...]
Heel interessant allemaal. Tot nu toe statische sommetjes gemaakt. Bij opstarten speelt de dynamica door de warmtetraagheid van alle componenten in het systeem een rol.
Bij een vermogen van c.a 5 kW zal in ieder geval de binnenunit snel opwarmen of weer warmte afstaan.
Verder zie ik ook in het proces weinig opstart verliezen. De compessor zal direct de druk leveren die bij de condensor en verdamper temperatuur hoort. De buitenunit (verdamper+ compressor) is redelijk zwaar.
Het proces heeft vanaf de eerste slag van de compressor een hoog rendement omdat de verdamper nog niet is afgekoeld. Dus de buitenlucht helpt bij opstarten het rendement te verhogen.
Ik denk dat start/stop verliezen bij dit soort systemen heel besperkt zijn. Alleen de defrots kosten energie, maar dat valt ook mee hebben we gemeten vorig jaar.
[...]
Output: 1568 Wh warmte
Input: 415 Wh stroom, waarvan de hulpenergie 80 W is (pomp etc.), dus in dit tijdsbestek 61 Wh.
Input: 354 Wh stroom ex hulpenergie
COP: 4.43 (of 3.78 incl hulpenergie)
Gaan we uit van het eindpunt van zo'n run (652 W stroom, 2871 W warmte) dan komt het op deze Wh:
Output: 2187 Wh warmte
Input: 497 Wh stroom
Input: 436 Wh stroom ex hulpenergie
COP: 5.02 (of 4.40 incl hulpenergie)
Bij deze constante input zou het maar 72% van de tijd gekost hebben om dezelfde warmte te leveren.
Input: 312 Wh stroom ex hulpenergie theoretisch nodig (72%*436Wh)
Verlies: 42 Wh stroom (354Wh-312Wh) per 3 stop/starts,
Verlies: 14 Wh stroom per stop/start, ex hulpenergie.
In dit geval betekend dat een verlies van 12%, wat ik niet bepaald verwaarloosbaar vind.
Aan de andere kant natuurlijk een kleine prijs voor het comfort
Trouwens, laatst de eerste echte defrost gezien, deze was 55 Wh.
Hier kom ik nog eens op terug, dit was alleen de stroom tijdens de defrost, de grootste verliespost zit natuurlijk in het afgekoelde water weer op temperatuur krijgen...
Ook opletten bij je Kamstrup, de defrosts en negatieve dT worden in het koelregister opgeslagen, niet alleen bij het warmteregister kijken!
[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 19-11-2017 12:42 . Reden: defrost inzichten toegevoegd ]
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Verwijderd
Meetafwijking 01-11 - 18-11 Fibaro vs. Panasonic v.a. de AB ongeveer 10% ?? Welke heeft het wel, of geen van beide bij het rechte eind ?
Heb even mijn hourly log van de Kamstrup ingezien:Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:54:
@Daannn1987 Dat dacht ik al te zien, maar was onzeker of het dat wel zou zijn. Enig idee van de output van de ELGA op het moment dat hij 160W verbruikt ? Of een van de andere ELGA bezitters ?
- Gisteren een run om 17.30 uur, die begon met een half uur op 182,3W, waarvan standby-verbruik + pomp = 50W.
- Verbruikt in dat halve uur: 0,085 kWh
- Geleverd in dat halve uur: 0,6 kW thermisch
- momentane COP: 7,06
- Buiten-T: 7˚C
Krankzinnig hoge COP dus, maar ook een bescheiden vermogen (1,2 kWh thermisch).
Edit: ik doe iets fout volgens mij. Nu weer zo'n run: 0,9 kW output, 0,180 kW input, maar dan is momentane COP = 5.
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 19-11-2017 22:35 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
was slechts een voorbeeld hoe eea afgedwongen kan worden:Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:58:
@amarkest olie crisis, dat is heel wat anders. Er is tot 2050 geen tekort aan gas, zeker niet als het verbruik langzaam gaat dalen. En enorm duur zal het niet worden als er nog geen alternatief is.
-tekort aan olie ---> rijverbod.
-tekort aan schonelucht ---> rijverbod, stookverbod????
kan zomaar opgelegd worden.
Jij teert op salderenVerwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:18:
[...]
3 miljoen vs 8, er zijn in dezelfde verhouding handjes/machines bijgekomen om het aan te leggen.
Groning-Gas wordt ook voor een zeer groot deel door commerciele partijen, Shell-Esso geexploiteerd.
De infrastructuur is in het bezit van de netbeheerders, waar de overheid/semi-overheid de aandeelhouders zijn.
Ik heb geen isolatie, maar verbruik geen gas, zwarte zwaan ?
Ik denk van veel duurder...- elektra wordt steeds goedkoper en het net wordt verzwaard.
Er zijn 3 grote partijen die maar al te graag zien dat stroom duurder wordt;
1) de commerciële energie maatschappijen die alleen maar geld willen verdienen.
2) de Net Beheerder die heel veel cash nodig zal hebben om het Net (tot aan de voordeur!) geschikt te maken voor >90% elektrisch rijden en verwarmen.
3) de Belasting dienst, om het verlies aan accijns op brandstoffen te compenseren.
Stroom kosten over 15 jaar 40-50 ct. per kWh vrees ik.
Saldering over een paar jaar: 6 ct. per kWh?
[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 19-11-2017 12:48 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Mag dit aub morgen al in gaan, dan verdient mijn PV installatie ineens veel geldfrisianstar schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:41:
[...]
40-50 ct. per kWh over 15 jaar, saldering: 6 ct. per kWh
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
De sub-500m3 gasverbruikers, als voorbeeld de 450m3 gebruiker voor verwarming die een WP "niet rondgerekend kreeg" verbruikt bij -10C 2.2kWh en dekt met dat bescheiden vermogen toch al 55% van zijn behoefte. Tot rond de 0-3C hoeft hij zelfs geen waxine-lichtje als bijstook te gebruikenBram-Bos schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:33:
[...]
Heb even mijn hourly log van de Kamstrup ingezien:
- Gisteren een run om 17.30 uur, die begon met een half uur op 182,3W, waarvan standby-verbruik + pomp = 50W.
- Verbruikt in dat halve uur: 0,09 kWh
- Geleverd in dat halve uur: 0,6 kW thermisch
- momentane COP: 6,58
- Buiten-T: 7˚C
Krankzinnig hoge COP dus, maar ook een bescheiden vermogen (1,2 kWh thermisch).
Eigenlijk heb ik dit seizoen nog geen defrost gehad. Behalve gisteren, eentje die ik geïnduceerd heb door de Ta op 34 te zetten.
De stooklijn heb ik eerst losgelaten. Want dat resulteert erin dat de Ta omhoog gaat bij dalende buitentemp en dat is mooi voor het comfort maar tegenstrijdig met de manier van warmte halen uit de lucht.
Dus ik werk met een geprogrammeerde Ta, die in de basis 28 graden is, en overdag vanaf de ochtend in stapjes omhoog gaat en daarna weer in stapjes terug. Max 32 en daarmee zijn defrost nog niet aan de orde geweest.
Daarmee is de temperatuur soms net wat te laag maar dat is alleen merkbaar bij aanwezigheid. En het mooie van aanwezigheid is dat iemand de temperatuur een zetje kan geven.
Bij aanwezigheid probeer ik te bufferen als de buitentemp relatief hoog is en ook als er teveel zonnestroom is.
Defrost moet je proberen te voorkomen. De gemiddelde Ta daalt nogal, dan kun je net zo goed kiezen voor een lagere Ta waarbij de defrost niet optreden of minder dicht op elkaar.
De stooklijn heb ik eerst losgelaten. Want dat resulteert erin dat de Ta omhoog gaat bij dalende buitentemp en dat is mooi voor het comfort maar tegenstrijdig met de manier van warmte halen uit de lucht.
Dus ik werk met een geprogrammeerde Ta, die in de basis 28 graden is, en overdag vanaf de ochtend in stapjes omhoog gaat en daarna weer in stapjes terug. Max 32 en daarmee zijn defrost nog niet aan de orde geweest.
Daarmee is de temperatuur soms net wat te laag maar dat is alleen merkbaar bij aanwezigheid. En het mooie van aanwezigheid is dat iemand de temperatuur een zetje kan geven.
Bij aanwezigheid probeer ik te bufferen als de buitentemp relatief hoog is en ook als er teveel zonnestroom is.
Defrost moet je proberen te voorkomen. De gemiddelde Ta daalt nogal, dan kun je net zo goed kiezen voor een lagere Ta waarbij de defrost niet optreden of minder dicht op elkaar.
Als je dat baseert op mijn post is dat te positief: ik zag alleen een half uurtje een hele lage modulatie, maar daarna ging de Elga (bij 7˚C Tb) wel degelijk optoeren naar max 512W. Ik heb wel wat meer nodig dan een waxinelichtje, helaas. Maar je hoort mij niet klagen.Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:48:
[...]
De sub-500m3 gasverbruikers, als voorbeeld de 450m3 gebruiker voor verwarming die een WP "niet rondgerekend kreeg" verbruikt bij -10C 2.2kWh en dekt met dat bescheiden vermogen toch al 55% van zijn behoefte. Tot rond de 0-3C hoeft hij zelfs geen waxine-lichtje als bijstook te gebruiken
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
En dan wordt stroom 2x zo duur in de toekomst.... En jij gaat nog steeds niet isoleren.... Want Trias Energetica dat is iets van vroegâh.Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:51:
[...]
Hoezo ? Ik heb het er niet over gehad dat ik geen energiekosten heb. Als ik alle kWh'tjes in zou moeten kopen zou me dat 594.00 per jaar kosten vs 990.00 voor gas. "Teren op Salderen" heeft hier naar mijn idee niets mee te maken.
🤣
ik vermoed dat dit het probleem is:mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:39:
[...]
Oh, ik bedenk ineens iets. Heb je in het "Menu" onder "Basis instellingen" een thermistor voor Zone 2 ingesteld?
Ook bij instellingen "Verwarmen/koelen" kan je nog de bedrijfstand van Zone2 instellen.
Gebruik je de draadloze van Ecodan? Of ander merk?
https://www.topaircon.eu/...hw6-thw7-zone-2-thw8-thw9
Op bladzijde B-48 van de manual wordt aangegeven dat je de thermisistor voor zone 1 en zone 2 moet aansluiten. Vraag me nu alleen af of dat ik 2 van deze sets nodig heb of dat 1 kan volstaan? Begint zo wel duur (domotica) grapje te worden...
hmmm
https://climatizzazione.m...document/im-ftc4_1141.pdf
pag 10:
Thermistor (× 4) *2 sets of (PAC-TH011-E) thersmistors are required
3. Thermistor
Connect the thermistor to monitor the Zone1 flow temp. to the THW6 (TBI. 2-7 and 2-8) terminals.
Connect the thermistor to monitor the Zone1 return temp. to the THW7 (TBI. 2-9 and 2-10) terminals.
Connect the thermistor to monitor the Zone2 flow temp. to the THW8 (TBI. 2-1 and 2-2) terminals.
Connect the thermistor to monitor the Zone2 return temp. to the THW9 (TBI. 2-11 and 2-12) terminals.
[ Voor 27% gewijzigd door develdonk op 19-11-2017 13:05 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Zeker als er zulke dingen uitgevochten moeten worden gaan we zeker 2050 niet halen.amarkest schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:39:
[...]
was slechts een voorbeeld hoe eea afgedwongen kan worden:
-tekort aan olie ---> rijverbod.
-tekort aan schonelucht ---> rijverbod, stookverbod????
kan zomaar opgelegd worden.
En gas verstoken geeft CO2 uitstoot, maar is voor de rest schoon.
Ikzelf denk dat de prioriteit ook ergens anders ligt dan bij aardgas.
Eerst alle kolen, diesel enz... uitbannen.
Maar ik hoop dat het allemaal voerspoedig en snel gaat, maar de politiek is nu eenmaal beroerd traag in ongeveer alles.
De Ta kan je ook heel vlak zetten, ik heb hem hier liefst nog negatief omdat boven de 5 graden Tb hij veel korter loopt dus mag het warmer Ta zijn, lekkerder voor het gevoel.Knowbody schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:55:
Eigenlijk heb ik dit seizoen nog geen defrost gehad. Behalve gisteren, eentje die ik geïnduceerd heb door de Ta op 34 te zetten.
Lange runs geven ook minder vermogen, kijk maar wanneer hij begint en wanneer hij een uur of meer loopt, scheelt je zo maar een 300W thermisch vermogen, zeker als hij al een beetje wit word op de buitenunit, dus tijdig defrost is belangrijk voor je vermogen.
@Verwijderd denk je dat die saldering regeling echt niet naar beneden zal worden aangepast?
en als ik toch ongelijk krijg valt het alleen maar mee...
en als ik toch ongelijk krijg valt het alleen maar mee...
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Allen: bedankt voor meedenken. de oplossing was:
4.8 2-zone valve ON/OFF control
heb dus dip 3-6 op on gezet zodat hij denkt dat er een klep is (niet aangesloten) en hier zit geen interne check op dat de ecodan controleert of deze ook is aangesloten. Nu kan ik zowel met z-wave de ecodan aan/uit zetten alsook via de draadloze remote
Hardware projectje klaar... op naar software projectje
4.8 2-zone valve ON/OFF control
heb dus dip 3-6 op on gezet zodat hij denkt dat er een klep is (niet aangesloten) en hier zit geen interne check op dat de ecodan controleert of deze ook is aangesloten. Nu kan ik zowel met z-wave de ecodan aan/uit zetten alsook via de draadloze remote
Hardware projectje klaar... op naar software projectje
[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 19-11-2017 14:05 ]
On topic:
Ik lees overal dat een WP het beste werkt bij een klein temperatuur verschil, dus vloerverwarming en geen radiatoren.
Maar hoe zit dat dan met heet tap water? op de website van Nibe warmte pompen is het allemaal erg onduidelijk, (de Duitse Nibe website is helemaal onduidelijk).
Moet je voor heet tapwater wellicht met een speciale boiler elektrisch na-verwarmen?
Ik lees overal dat een WP het beste werkt bij een klein temperatuur verschil, dus vloerverwarming en geen radiatoren.
Maar hoe zit dat dan met heet tap water? op de website van Nibe warmte pompen is het allemaal erg onduidelijk, (de Duitse Nibe website is helemaal onduidelijk).
Moet je voor heet tapwater wellicht met een speciale boiler elektrisch na-verwarmen?
Verwijderd
@frisianstar Wat ik denk wat de toekomst brengt is niet van belang, ieder moet maar zijn eigen scenario bedenken en wel of geen investeringen doen in een WP. Ik betaalde voor de WP incl. transport zo weinig dat ik 'm in maanden heb terug verdient. Ik heb daarvoor een 1 jaar oude gas-cv 'vervroegd' afgeschreven en de deur uit gedaan, ook die 'verliespost' binnen 1 jaar terug verdient. PV besluit in 2011 genomen en is over een paar jaar, zeker in combinatie met de nu aanwezige WP ook terug verdient. Wat er daarna ook gebeurt, ik zal er in ieder geval financieel gezien geen buil aan vallen.
Je hebt automatisch een klein temperatuur verschil bij een laag temperatuur systeem.frisianstar schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:28:
On topic:
Met radiatoren werkt het ook. Neem overmaatse of speciale LTV radiatoren.
Warmwater heb ik geen ervaring mee. Om de hogere temperaturen te bereiken werkt het met meerdere trappen dacht ik.
Verwijderd
M.b.t. saldering zal er eerst wetgeving moeten komen om de slimme meter verplicht te stellen anders is teruglevering nl. niet vast te stellen. Die wetgeving is er (nog) niet. Verlagen/-hogen is dus helemaal niet van toepassing, hooguit voor degenen die per saldo meer produceren dan hun eigenverbruik.
Er is voor een 200 jaar aardgas en 500 jaar steenkool.Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:02:
[...]
Zeker als er zulke dingen uitgevochten moeten worden gaan we zeker 2050 niet halen.
En gas verstoken geeft CO2 uitstoot, maar is voor de rest schoon.
Ikzelf denk dat de prioriteit ook ergens anders ligt dan bij aardgas.
Eerst alle kolen, diesel enz... uitbannen.
Maar ik hoop dat het allemaal voerspoedig en snel gaat, maar de politiek is nu eenmaal beroerd traag in ongeveer alles.
Beide gaat hem niet worden natuurlijk, alleen al toename wereldbevolking en daarmee energiebehoefte doet deze getallen achterhalen.
Helemaal alles winnen en opmaken gaat niet gebeuren. De alternatieven zijn dan goedkoper.
Maar in het jaar 2100 zullen er nog wel tankstations zijn. Ook met benzine.
Maar jij en ik leven dan niet meer en als het wel zo zou zijn hadden we het niet nodig.
De politiek mag traag zijn, het Parijs akkoord gaat zorgen dat er ommekeer komt. En China gaat een leidende rol spelen. Hopelijk nemen ze India daarbij op sleeptouw.
Nee niet echt, elektrische auto's zijn gewoon beter, helemaal over 80 jaar. Je ziet nergens ook meer hooistations langs de weg ook al kun je nog steeds per paard van A naar B.Knowbody schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:52:
[...]
Maar in het jaar 2100 zullen er nog wel tankstations zijn. Ook met benzine.
Maar jij en ik leven dan niet meer en als het wel zo zou zijn hadden we het niet nodig.
Klopt. Maar er bestaat ook nog zoiets als Afrika, Venezuela.Erasmo schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:53:
[...]
Nee niet echt, elektrische auto's zijn gewoon beter, helemaal over 80 jaar. Je ziet nergens ook meer hooistations langs de weg ook al kun je nog steeds per paard van A naar B.
over de opmerking "het gasnetwerk ligt er" : er moet veel vervangen worden en men
twijfel daarover.
Het niet upgraden kan dus zaken versnellen. Er kan bv gekozen worden om w/w pompen te plaatsen in wijken door Eneco en vrienden (duur betalen voor gratis grond warmte) of stadsverwarming de wijk in ipv nieuwe gasleiding.
Ik denk dat het in sommige regio's ineens snel kan gaan... En dan ben ik liever baas in eigen warmte
twijfel daarover.
Het niet upgraden kan dus zaken versnellen. Er kan bv gekozen worden om w/w pompen te plaatsen in wijken door Eneco en vrienden (duur betalen voor gratis grond warmte) of stadsverwarming de wijk in ipv nieuwe gasleiding.
Ik denk dat het in sommige regio's ineens snel kan gaan... En dan ben ik liever baas in eigen warmte
Pana WC12H9E8 / 1000L
Des te meer reden om in huis goede domotica toe te passen..frisianstar schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:41:
[...]Stroom kosten over 15 jaar 40-50 ct. per kWh vrees ik.
Als ze dat eens zouden verplichten in een bouwbesluit..
is het binnen een paar jaar de normaalste zaak van de wereld..
Van huis lampen uit en cv [ iets ] lager....
En zijn de weggegooide KWh en M³ ineens heeel snel terug verdiend..
Alleen verdient de BV NL dan een stuk minder.:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Warmtepomp boiler(dikkere isolatie) is geen probleem, WP houdt inderdaad van een zo klein mogelijk temperatuur verschil maar dit betekend niet dat ie het anders niet doet. Als je een koud vat op gaat stoken moduleert ie gewoon terug tot er een beetje warmte terug komt over de wisselaar, dan kan ie harder gaan draaien als het nodig is.frisianstar schreef op zondag 19 november 2017 @ 13:28:
On topic:
Binnen tien jaar na de ontdekking van de Groningse gasbel had 3/4 van de Nederlandse huizen het aardgas in huis. Dus een infra verandering kan heel snel gaan.Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:51:
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Verwijderd
Mogelijk dat we die gasleidingen zelfs nog nodig gaan hebben, mits power to gas grootschalig ingezet gaat worden. Dit is zo ongeveer de enige mogelijkheid om de seizoenen te overbruggen qua opslag van energie
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2017 15:53 ]
Omdat de overheid door had dit geld opleveren betekende.Binnen tien jaar na de ontdekking van de Groningse gasbel had 3/4 van de Nederlandse huizen het aardgas in huis. Dus een infra verandering kan heel snel gaan.
En omdat het voor toen een hele vooruitgang was.
Maar nu ligt er overal elektra...
Alleen 1 probleem, aangelegd voor normaal gebruik.
Niet berekent op terugleveren!!!
Zie Groningen afgelopen jaar.... [ wijk veroorzaakt overspanning in een trafo huisje ]
En zeker niet berekent op E Auto en verwarmen via elektra.
Dus iedereen die panelen heeft betaald bijna geen netwerkkosten....
En iedereen die panelen heeft, betaald dus te weinig om het net in stand te houden.
.
Dus wie gaat het betalen is de grote vraag.
Snel kan het gaan, als er geld te verdienen is..
Maar anders......
En salderen gaat eraf, als iedereen een slimme meter heeft.
Anders is er rechtsongelijkheid.
Maar vanaf wanneer heeft iedereen zo'n ding..
Ze kunnen er nu al weer een x gasmeters vervangen ivm slechte aansluiting.
En zolang er geen verplichte slimmem meter is...
Ik denk dat het nog wel ff gaat duiren voordat Salderen eraf gaat..
Ik zie de rechtszaak via alle Tweakers al aan komen.
Waarom krijg ik met salderen minder terug dan iemand met een ferrrasismeter...
Ik denk dat het erg complex is, om een beslissing te nemen.
Mede omdat Parijs gehaald "dient" te worden..
Totdat die ^&*&smileykop "Rutte" weer eens alles bij elkaar liegt..
Voor het zogenaamde landsbelang. :-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Verwijderd
Well actually. De langetermijnvoorspellingen zijn dat de mwh prijzen zo rond de 50 dollar komen te liggen op basis van een volledig duurzame infrastructuur. Dat is procent of 15 lager dan de huidige situatie. De grotere zon- en windprojecten besteden inmiddels aan voor minder dan de kosten van fossiel en zeker nuclear.frisianstar schreef op zondag 19 november 2017 @ 12:41:
[...]
Ik denk van veel duurder...
Er zijn 3 grote partijen die maar al te graag zien dat stroom duurder wordt;
1) de commerciële energie maatschappijen die alleen maar geld willen verdienen.
2) de Net Beheerder die heel veel cash nodig zal hebben om het Net (tot aan de voordeur!) geschikt te maken voor >90% elektrisch rijden en verwarmen.
3) de Belasting dienst, om het verlies aan accijns op brandstoffen te compenseren.
Stroom kosten over 15 jaar 40-50 ct. per kWh vrees ik.
Grote voordeel van onze warmtepompen is dat elke windmolen die wordt bijgeplaatst meehelpt aan het verduurzamen van de warmtebehoefte. Daarnaast wekken veel mensen zelf energie op, dus dat scheelt ook behoorlijk, ik kom nog steeds een heel eind weg met m'n panelen vs de warmtepomp
Nee, is niet zo moeilijk. Iedereen met een elektra aansluiting gaat gewoon extra vastrecht betalen voor het onderhoud/uitbreiding van het net. Afhankelijk van de zwaarte vd aansluiting.
Vandaar proberen je WP op een 1fase meter te houden ipv "simpel" 3 fasen aan te vragen..amarkest schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:07:
[...]Nee, is niet zo moeilijk. Iedereen met een elektra aansluiting gaat gewoon extra vastrecht betalen voor het onderhoud/uitbreiding van het net. Afhankelijk van de zwaarte vd aansluiting.
Maar dan nog is het niet te betalen..
Kijk maar eens wat je aan de transportkosten betaal van 1 kw....
Zet dat om naar verbruik landelijk..
Dat gaat wel ff ergens over.
Dat betalen we nooit met z'n allen..
Dus iemand gaat pijn krijgen
Stel je voor op iedere retour geleverde Kw een belasting.
Iemand een idee waarom de WH-MDC12G6E5 niet meer bij ComfortKlimaat te zien/koop is ?
(antwoorden als "koop toch in Frankrijk" reken ik niet goed)
Pana WC12H9E8 / 1000L
mmm Als ik het goed begrepen heb is dit de G versie..MarFan schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:21:
Iemand een idee waarom de WH-MDC12G6E5 niet meer bij ComfortKlimaat te zien/koop is ?
En komt er een H versie uit...
Daar wacht ik ook op
Schijnt iets betere specs te hebben...
Alle adressen waar goedkoop te vinden erg welkom!!:-)
@Verwijderd
Ik zie wel in dat MWh prijzen niet zo hoog komen te liggen. Maar thuis heb je het niet voor die 5 cnt.
De goedkoopste solar tender is ingeschreven op 1 cnt per kWh ergens op deze wereld.
Ik zie wel in dat MWh prijzen niet zo hoog komen te liggen. Maar thuis heb je het niet voor die 5 cnt.
De goedkoopste solar tender is ingeschreven op 1 cnt per kWh ergens op deze wereld.
[ Voor 6% gewijzigd door Knowbody op 19-11-2017 16:38 ]
Dus denk jij dat de G niet meer te leveren is en ze binnenkort de H versie online zetten....Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:23:
[...]
mmm Als ik het goed begrepen heb is dit de G versie..
En komt er een H versie uit...
Daar wacht ik ook op
Schijnt iets betere specs te hebben...
Alle adressen waar goedkoop te vinden erg welkom!!:-)
Zal morgen maar eens bellen
Pana WC12H9E8 / 1000L
Ik denk het...
Aangezien ik er 1 uit GB wil bestellen..
En op de vraag of er binnenkort een nieuwe versie uit kwam.
Vertelde me ze dat de H eind van dit er zou zijn
Daar wacht ik dus op...
Aangezien ik er 1 uit GB wil bestellen..
En op de vraag of er binnenkort een nieuwe versie uit kwam.
Vertelde me ze dat de H eind van dit er zou zijn
Daar wacht ik dus op...
Waarom simpel tussen aanhalingstekens? Nagenoeg iedereen heeft 3 fases tot in de meterkast. En wat is er nadelig aan een zo'n aansluiting?Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:12:
[...]
Vandaar proberen je WP op een 1fase meter te houden ipv "simpel" 3 fasen aan te vragen..
Ik heb een 3 fase (3x25A) aansluiting sinds nieuwbouw 1970. Met hetzelfde vastrecht als een enkele fase.
Zodra je naar 3x 35A wil is het een ander verhaal.
MMOxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:05:
[...]Waarom simpel tussen aanhalingstekens? Nagenoeg iedereen heeft 3 fases tot in de meterkast. En wat is er nadelig aan een zo'n aansluiting?
Ik heb een 3 fase (3x25A) aansluiting sinds nieuwbouw 1970. Met hetzelfde vastrecht als een enkele fase.
Nagenoeg iedereen... weet je dat zeker...
Ik denk het gros van alle nieuwbouw er geen 3 fase heeft inzitten..
Misschien als je een 3 fase hebt, je een grootverbruiker bent.. TOV een 1 fase...
Dus als het geld nodig is, eerst de particuliere "grootverbruikers" pakken..
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 19-11-2017 17:08 ]
In nieuwbouw wel, maar in oude wijken zeker niet. Ook nog aardig wat 1x25A ipv 35A. Upgrade van de huisaansluiting naar 3x25A kost dan zomaar stevig meer dan €1000 (nieuwe aansluitkabel graven+doorvoeren).Oxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:05:
[...]
Nagenoeg iedereen heeft 3 fases tot in de meterkast.
Maar versta je onder nieuwbouw..joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:10:
[...]In nieuwbouw wel, maar in oude wijken zeker niet. Ook nog aardig wat 1x25A ipv 35A. Upgrade van de huisaansluiting naar 3x25A kost dan zomaar stevig meer dan €1000 (nieuwe aansluitkabel graven+doorvoeren).
De massa voor de crisis of de paar erna..
Ik weet bijna zeker dat er veel huizen rondt 2000 geen 3 iets hebben.
Dus upgrade zou kunnen als je de 3 fases in huis hebt. [ Meterkast niet in 3 fase uitgevoerd ]
Maar als die er niet zijn.. is een upgrade een onbetaalbare ..
Nou hier is het blijkbaar niet simpelOxellaar schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:05:
[...]
Waarom simpel tussen aanhalingstekens? Nagenoeg iedereen heeft 3 fases tot in de meterkast. En wat is er nadelig aan een zo'n aansluiting?
Ik heb alles al aangepast naar 3p
Oude wijken hebben wel vaker 3fase tot in de meterkast, met naar 1 fase in gebruik. Ik woon in een huis uit '51 en heb ook gewoon 3fase tot in de meterkast, kwestie van twee 25a smeltpatronen er in draaien en klaar.joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:10:
[...]
In nieuwbouw wel, maar in oude wijken zeker niet. Ook nog aardig wat 1x25A ipv 35A. Upgrade van de huisaansluiting naar 3x25A kost dan zomaar stevig meer dan €1000 (nieuwe aansluitkabel graven+doorvoeren).
(ik zag pas toen ik de post had verzonden jouw reactie, dus ging even parallel)Dylantje2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:14:
[...]
Maar versta je onder nieuwbouw..
De massa voor de crisis of de paar erna..
Ik weet bijna zeker dat er veel huizen rondt 2000 geen 3 iets hebben.
Dus upgrade zou kunnen als je de 3 fases in huis hebt. [ Meterkast niet in 3 fase uitgevoerd ]
Maar als die er niet zijn.. is een upgrade een onbetaalbare ..
Ik zat meer aan de echt oude wijken in binnensteden rondom 2e w.o. te denken. Voor mij is nieuwbouw in dit opzicht eerder alles van na pak 'm beet 1980 (kan er een decennium naast zitten...), toen elektrisch koken echt in zwang kwam evenals standaard wasmachine/droger/vaatwasser etc. Ik dacht dat rond 2000 het al wel gemeengoed was om bij alle iets grotere huizen de kabel 4-aderig binnen te voeren, maar zeker weten doe ik dat niet. Kosten gaf ik al aan. Onbetaalbaar is dat zeker niet. Vele op dit forum hebben dat gedaan of zijn het van plan, ook -maar meestal niet alleen- ivm pv+wp.
Mijn huis uit '56 had ook een 3-fasen aansluiting waarvan er maar een in gebruik was. (totdat ik in 2013 overging op het gebruik van 3 fasen).
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Opmerkelijk. Voor w.o.2 denk ik echt zeldzaam, maar ook bij mijn ouders met huis uit 1958 niet. Hier in de hele wijk niet (huizen tot begin jaren zestig, schat ik). Vaak maar 1x25A. Alleen de mensen die dus veel geld er voor over hebben gehad hebben hier 3-fase. Mijn huis is uit 1927.MBgek schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:19:
[...]
Oude wijken hebben wel vaker 3fase tot in de meterkast, met naar 1 fase in gebruik. Ik woon in een huis uit '51 en heb ook gewoon 3fase tot in de meterkast, kwestie van twee 25a smeltpatronen er in draaien en klaar.
Dat is niet best. Indertijd had ik binnen een week of zo een offerte. Aanleg durende nog wel paar maanden (ivm graafwerk planning), maar zeker geen half jaar... Betaling ook pas achteraf.Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:17:
[...]
Nou hier is het blijkbaar niet simpel6 juni aangevraagd en betaald maar heb nu nog niets en hoor ook niets meer
![]()
Ik heb alles al aangepast naar 3p
Ga daar niet vanuit hoor, zo ziet het er hier ook uit maar ze gebruiken hier 2 aders voor een fase en 2 voor de nul , dan kunnen ze met een dunnere 4mm2 naar de centrale kast waar 50A afgezekert is.MBgek schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:19:
[...]
Oude wijken hebben wel vaker 3fase tot in de meterkast, met naar 1 fase in gebruik. Ik woon in een huis uit '51 en heb ook gewoon 3fase tot in de meterkast, kwestie van twee 25a smeltpatronen er in draaien en klaar.
Oorspronkelijk zijn deze huizen opgeleverd met een 25A gok ik en later verzwaard naar 35A en dus ook gelijk de 2e ader bijgezet. Ook de verloopring lag nog in de kast.
Maar nu wil ik 3x25A en is er een probleem, kabel in de straat te licht........
Bedoel je de kabel naar trafo of de huisaansluiting? In het eerste geval ben je wel behoorlijk de sjaak...Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:33:
[...]
Ga daar niet vanuit hoor, zo ziet het er hier ook uit maar ze gebruiken hier 2 aders voor een fase en 2 voor de nul , dan kunnen ze met een dunnere 4mm2 naar de centrale kast waar 50A afgezekert is.
Oorspronkelijk zijn deze huizen opgeleverd met een 25A gok ik en later verzwaard naar 35A en dus ook gelijk de 2e ader bijgezet. Ook de verloopring lag nog in de kast.
hier 1x35. huis uit 1975 en velen met mij hier in de wijk.joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:26:
[...]
Opmerkelijk. Voor w.o.2 denk ik echt zeldzaam, maar ook bij mijn ouders met huis uit 1958 niet. Hier in de hele wijk niet (huizen tot begin jaren zestig, schat ik). Vaak maar 1x25A. Alleen de mensen die dus veel geld er voor over hebben gehad hebben hier 3-fase. Mijn huis is uit 1927.
slimme manier om met een dunnere kabel toe te kunnen. Bij zijn het wel echt aparte aders, gezien met de meterkast vervangen.Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:33:
[...]
Ga daar niet vanuit hoor, zo ziet het er hier ook uit maar ze gebruiken hier 2 aders voor een fase en 2 voor de nul , dan kunnen ze met een dunnere 4mm2 naar de centrale kast waar 50A afgezekert is.
Euhh, dat zit hier wat appartjoostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:35:
[...]
Bedoel je de kabel naar trafo of de huisaansluiting? In het eerste geval ben je wel behoorlijk de sjaak...
De meter en binnenkomende kabel zit in de schuur, vandaar uit loopt er een kabel van 12 meter naar de groepenkast in het huis.
Ik heb dus een hoofdschakelaar na de meter gezet met een 3 fase groep er boven, de 12 meter ook vervangen voor een 4 aderige met mantel.
Maar de binnekomende is te licht, die loopt naar het begin van de straat (45m) in een kast, lijkt me geen trafo maar meer een verdeelstation.
Ik heb ook 1x35A hier nu maar wel volledig 3 fasen tot in de meterkast. Ik zou dus zo over kunnen schakelen naar 3x25A hier.
Ik zal denk ik wel moeten zodra wij overschakelen op all-electric. Vanmiddag weer wat zaken aan het uitzoeken geweest zoals balansventilatie, SWW opwekken ( evt met zonneboiler ) etc.
Ik betaalde hier laatst bijna 250 euro voor 137m3 gas. Die zou ik in theorie weg moeten kunnen werken voor 66 euro aan elektriciteit ( met een aantal mitsen en maren ).
Ik zal denk ik wel moeten zodra wij overschakelen op all-electric. Vanmiddag weer wat zaken aan het uitzoeken geweest zoals balansventilatie, SWW opwekken ( evt met zonneboiler ) etc.
Ik betaalde hier laatst bijna 250 euro voor 137m3 gas. Die zou ik in theorie weg moeten kunnen werken voor 66 euro aan elektriciteit ( met een aantal mitsen en maren ).
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat is inderdaad niet echt standaard ... ;-)Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 17:41:
[...]
Euhh, dat zit hier wat appart
De meter en binnenkomende kabel zit in de schuur, vandaar uit loopt er een kabel van 12 meter naar de groepenkast in het huis.
Ik heb dus een hoofdschakelaar na de meter gezet met een 3 fase groep er boven, de 12 meter ook vervangen voor een 4 aderige met mantel.
Maar de binnekomende is te licht, die loopt naar het begin van de straat (45m) in een kast, lijkt me geen trafo maar meer een verdeelstation.
Zal ook wel aardige factuur zijn geweest. Vervelend dat het zo lang duurt!
Let wel op dat je lichter per ader gaat, dus zware verwarmers moeten dan 3 fase zijn.mkleinman schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:06:
Ik heb ook 1x35A hier nu maar wel volledig 3 fasen tot in de meterkast. Ik zou dus zo over kunnen schakelen naar 3x25A hier.
Maar als je ziet wat hier draait op een 35A aansluiting met 1x25A er voor nog...... dat ga jij niet halen kwa verbruikers denk ik.
Nee eigenlijk niet, na de aanvraag dezelfde dag werd ik gebeld dat er een hoofdschakelaar moest komen en het 187,10 koste, dus dat heb ik gelijk geregeld en de afspraak op de datum van mijn aflopende energie contract gezet.joostmaas schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:46:
[...]
Dat is inderdaad niet echt standaard ... ;-)
Zal ook wel aardige factuur zijn geweest. Vervelend dat het zo lang duurt!
Inmiddels 2 monteurs geweest, 3 gebeld en nu hoor ik niets meer dus moet ik bellen.
Ik ben wel blij dat de 3 fasen oven in de nieuwe keuken niet door ging. Dan had ik wel een probleem.
Iets offtopic ( denk ik )Rol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:48:
[...]
Let wel op dat je lichter per ader gaat, dus zware verwarmers moeten dan 3 fase zijn.
Maar als je ziet wat hier draait op een 35A aansluiting met 1x25A er voor nog...... dat ga jij niet halen kwa verbruikers denk ik.
Verder het idee om alle PV panelen te vervangen voor een SolarEdge ( 3 fasen ). Hoeveel PV ik exact kwijt kan weet ik nog niet, dat moet ik nog berekenen.
Verder koken op elektriciteit, liefst dan denk ik? op 3 fasen.
Alle ideeën staan nog in de kinderschoenen. waarbij ik aan het spelen ben met balansventilatie, extra L/L warmtepomp ( multisplit ) en alternatieve verwarming voor SWW. Doordat het nu lijkt dat ik de ELGA en vloerverwarming bijna optimaal heb ingeregeld verwacht ik hier nog aardig wat elektriciteit op te kunnen besparen.
Binnenkort artikeltje over schrijven.
[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 19-11-2017 18:57 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat heb ik zo'n beetje allemaal almkleinman schreef op zondag 19 november 2017 @ 18:54:
[...]
Iets offtopic ( denk ik ). Ik zit met SWW waarbij ik kan kiezen voor een doorstroomverwarmer of een verwarmingselement in mijn huidige boilervat van bijvoorbeeld 3kW.
Verder het idee om alle PV panelen te vervangen voor een SolarEdge ( 3 fasen ). Hoeveel PV ik exact kwijt kan weet ik nog niet, dat moet ik nog berekenen.
Verder koken op elektriciteit, liefst dan denk ik? op 3 fasen.
Alle ideeën staan nog in de kinderschoenen. waarbij ik aan het spelen ben met balansventilatie, extra L/L warmtepomp ( multisplit ) en alternatieve verwarming voor SWW. Doordat het nu lijkt dat ik de ELGA en vloerverwarming bijna optimaal heb ingeregeld verwacht ik hier nog aardig wat elektriciteit op te kunnen besparen.
Binnenkort artikeltje over schrijven.
2sww boilers van maximaal 1950W ps
7kW warmtepomp 1400W
Inductie kookplaat 7200W
Kokend waterkraan 2000W
Oven /magnetron 2300W
Oven 3200W
Wasdroger 900W
Wasmachine 2000W
Hogedruk strijkijzer 2200W
Koffieautomaat 1600W
Vaatwasser 2000W
Enz enz
En natuurlijk 7000Wp op dak
Edit: en een 3 fasen 15kW doorstromer op de plank.
In de nederlandse handleiding noemen ze de thermostaat ook een thermistor.develdonk schreef op zondag 19 november 2017 @ 09:57:
[...]
geen thermisistor maar basisbediening, is namelijk geen thermisistor maar een aan/uit thermosstaat
bij verwarmen/koelen idd war ingesteld
ik gebruik de draadloze van ecodan.
ben nu aan het wachten tot warmtepomp uit gaat en ga dan weer aan de slagweet eigenlijk 95% zeker dat instelling ergens het probleem is. Ik herken het probleem toen ik ecodan net had namelijk dus moet weer ff zoeken waar het zat. gisteren toen ik draadloze bediening opnieuw ingesteld had werkte hij meteen dus wellicht is dat het...
Je moet dus in het menu onder "Basis instellingen" bij "instelling thermistor voor Zone2" instellen op RC 1-8.
Ik heb dat ook moeten doen voor Zone1. Daar heb ik de draadloze thermostaat voor gebruikt. moeten doen voor Zone1. Daar heb ik de draadloze thermostaat voor gebruikt.
[ Voor 56% gewijzigd door mgroen81 op 19-11-2017 19:17 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Dat is wel zo, alleen 99,9 % van de mensen let hier totaal niet op, ja als de gasrekening op de mat valt een jaar later.Verwijderd schreef op zondag 19 november 2017 @ 00:31:
[...]
Een WP een consumptiemiddel ?
Een energiezuinige woning heeft meerwaarde, een efficiente verwarmingsinstallatie, geen reden om 'm mee te willen nemen denk ik.
Zelf kan ik niet verhuizen, geen huis voldoet dus dan blijft (nieuw) zelfbouw over.
Klopt ook wel, verhuis ik volgende week dan zit er 2 weken later in wat ik nu ook heb, de modus operandi is bekend namelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2017 19:25 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De gaswacht komt ieder jaar bij je langsRol-Co schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:25:
[...]
Een wp is goedkoper dan een cv
Pardon? Wat komt er elke 10 jaar terug?
Gasnet ligt er wel ja, en wat ga je er door sturen als groningen stopt? (om wat voor reden dan ook)
Stroom duurder? Hooguit de belasting, kijk naar duitsland, daar was het pas een dag gratis omdat het ging waaien.![]()
Ik denk dat je iets achter loopt
@Pietje555
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Er komt misschien ooit een tijd dat het voor@Verwijderd ook rendabel wordt om te isoleren.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
mmm Ff iets anders...
is er een soort to do list of een boodschappenlijstje wat ik nodig heb om mijn cv om te bouwen naar de WP?
Is bijv. plastic leiding beter dan koper?
Welke isolatie moet/kan er omheen?
Mooiste voorbeeld is de magnetische vuilafscheider die er in moet...
en zijn er meer van die waar je op moet letten als je hem om gaat bouwen?
2 aparte groepen met spanning. [ met eurostekker binnen aansluiten? ]
draadje voor besturing[ thermostaat ] , welke is nodig?
draad voor mijn esp om sensoren erop te bouwen. :-)
Bak grind onder de WP, voor de hopelijk weinig defrost.
Betonband om de wp op te zetten.
Kast om de wp zelf bouwen
Rubbers om WP op te zetten
Magneetklep voor mijn SWW verwarming. [ als water kouder is dan x, en wp loopt klep open ]
Kamstrup 3 serie , zijn er alternatieven? En welke koppelingen heb ik nodig om de sensoren in de leidingen te krijgen?
Script om kamstrup uit te lezen. :-)
Losse sensoren? welke types??
Maar wat vergeet ik?
is er een soort to do list of een boodschappenlijstje wat ik nodig heb om mijn cv om te bouwen naar de WP?
Is bijv. plastic leiding beter dan koper?
Welke isolatie moet/kan er omheen?
Mooiste voorbeeld is de magnetische vuilafscheider die er in moet...
en zijn er meer van die waar je op moet letten als je hem om gaat bouwen?
2 aparte groepen met spanning. [ met eurostekker binnen aansluiten? ]
draadje voor besturing[ thermostaat ] , welke is nodig?
draad voor mijn esp om sensoren erop te bouwen. :-)
Bak grind onder de WP, voor de hopelijk weinig defrost.
Betonband om de wp op te zetten.
Kast om de wp zelf bouwen
Rubbers om WP op te zetten
Magneetklep voor mijn SWW verwarming. [ als water kouder is dan x, en wp loopt klep open ]
Kamstrup 3 serie , zijn er alternatieven? En welke koppelingen heb ik nodig om de sensoren in de leidingen te krijgen?
Script om kamstrup uit te lezen. :-)
Losse sensoren? welke types??
Maar wat vergeet ik?
Om een idee te krijgen voor de enorme omvang wat omschakeling van gas naar elektra kost voor bestaande bouw is er in Nijmegen een proef gedaan.
https://www.gelderlander....se-wijk-gasloos~a5bb6a54/
Hier is nog geen rekening met elektrische auto's gehouden.
Met dit soort bedragen lijkt mij de vraag legitiem wie dit gaat betalen. Particulieren??? Overheid, dan maar geen geld naar onderwijs of ouderenzorg??? Geld zal de grote rem op de transitie zijn. Je kunt het vergelijken dat we nu allen rechts rijden en over 5 jaar links moeten gaan rijden. Ik denk dat de transitie gaat mislukken en dat alleen nieuwbouw all electric gaat worden. Daarnaast zie ik bij nieuwbouw dat de woningen alleen all-electric zijn als de gemeente dit verplicht stelt. Door alle milieu maatregelen is de bouw de laatste 10 jaar met WP systemen €35.000 duurder geworden. Starters kunnen dit gewoon niet meer betalen.
Oja, domotica levert nauwelijks bijdrage aan energiebesparing. Meeste mensen interesseert het weinig. Het is zelfs al aangetoond dat mensen met zonnepanelen meer energie zijn gaan gebruiken, want ze krijgen de instelling dat het toch gratis is. Mijn huis is geheel domotica en het uitschakelen van alle lampen zet weinig zoden aan de dijk. Ik zit op 8000kWu en 3000m3 gas. Ik monitor alles.
Verdere bezuinigen gaan ten koste van comfort of vergen grote investeringen.
Sorry van het off-topic, maar ik ben gewoon kritisch op de jubel verhalen. Wat hier gepresteerd wordt is geheel niet representatief voor de gewone Nederlander, wel interessant, maar het blijven Tweakers.
Met dit soort bedragen lijkt mij de vraag legitiem wie dit gaat betalen. Particulieren??? Overheid, dan maar geen geld naar onderwijs of ouderenzorg??? Geld zal de grote rem op de transitie zijn. Je kunt het vergelijken dat we nu allen rechts rijden en over 5 jaar links moeten gaan rijden. Ik denk dat de transitie gaat mislukken en dat alleen nieuwbouw all electric gaat worden. Daarnaast zie ik bij nieuwbouw dat de woningen alleen all-electric zijn als de gemeente dit verplicht stelt. Door alle milieu maatregelen is de bouw de laatste 10 jaar met WP systemen €35.000 duurder geworden. Starters kunnen dit gewoon niet meer betalen.
Oja, domotica levert nauwelijks bijdrage aan energiebesparing. Meeste mensen interesseert het weinig. Het is zelfs al aangetoond dat mensen met zonnepanelen meer energie zijn gaan gebruiken, want ze krijgen de instelling dat het toch gratis is. Mijn huis is geheel domotica en het uitschakelen van alle lampen zet weinig zoden aan de dijk. Ik zit op 8000kWu en 3000m3 gas. Ik monitor alles.
Sorry van het off-topic, maar ik ben gewoon kritisch op de jubel verhalen. Wat hier gepresteerd wordt is geheel niet representatief voor de gewone Nederlander, wel interessant, maar het blijven Tweakers.
Niet overal hoor, hier niet.koevlaas2 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:22:
[...]
De gaswacht komt ieder jaar bij je langs, alles bij elkaar reken je daar in 10 jaar tijd ook € 900,- voor af.
@Pietje555
@ Pietje555
Heel eind mee eens
Maar toch als Domotica zinloos zijn..
Blijven je lampen wat langer branden, en zou je gas nog hoger zijn?
Maar heb je de hele familie op je meter zitten?
De helft van beiden is nog veel voor een doorsnede gezin...?
Heel eind mee eens
Maar toch als Domotica zinloos zijn..
Blijven je lampen wat langer branden, en zou je gas nog hoger zijn?
Maar heb je de hele familie op je meter zitten?
De helft van beiden is nog veel voor een doorsnede gezin...?
Bij mij ook niet.
Overigens kun je een slimme meter wel tegen houden, maar een digitale niet. De netbeheerders hebben alleen niet zoveel haast omdat het erg veel geld kost alle oude meters te vervangen. De meter is immers van hun en ze kunnen deze vervangen wanneer ze dat willen. Alleen om privacy kun je eisen dat hij niets door geeft. Je moet dan wel de standen handmatig doorgeven.
Je ziet nu al verschillende (4 tarieven) ontstaan voor leveren/afnemen in piek/dal momenten. Moet je goed op letten als je overstap van leverancier.
Volgens de gafieken (10min h-=1,5) een zeer lage snelheid tot 5cm per seconde maakt het niet zoveel uit.Fullpower schreef op zondag 19 november 2017 @ 10:52:
[...]
Bedankt voor je berekening! Ik zal het ook eens voorleggen aan de installateur. Vind het wel een interessant vraagstuk om me eens in te verdiepen; is weer wat anders dan een elektronische schakeling....
Je hebt het over vrije convectie; maar er is wel stroming in het vat vanwege de cv-pomp... Maakt dat nog wat uit?
De buffer heeft een inhoud van 100 liter; als de cv-pomp constant draait zal de inhoud van de buffer binnen een minuut of 10 ververst zijn.
Ik blijf er bij, dit concept is een COP killer.
Jij denkt hetzelfde als de gemiddelde reaguurder in genoemde krant:Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:45:
Om een idee te krijgen voor de enorme omvang wat omschakeling van gas naar elektra kost voor bestaande bouw is er in Nijmegen een proef gedaan.
'146 dagen geleden
wds
En wie gaat dat betalen? Ik als particulier absoluut niet!
Reageren4 antwoorden
146 dagen geleden
Kerstens
Zo'n miele inductie kost al snel een paar duizend euro. Vaak moet ook nog de meterkast aan gepast worden met een extra groep voor de kookplaat.
Reageren
146 dagen geleden
Anton Dungen
dan ga je toch op een houtvuurtje stoken...In de 60-er moesten we allemaal op aardgas kan koken. Dat is bijna op en dus gaan we de komende 15 jaar over op elektrisch koken. Jij als particulier gaat dat nieuwe fornuis zelf betalen
Dat word nog wat om überhaupt lui ervan te overtuigen dat het groen moet en dus geen houtkachels e.d.
Ook kost inductiekoken geen 1000 den euro's, slechts een paar 100.
Het moeilijkste aan het hele verhaal lijkt wel de gedachten van mensen te veranderen, de meeste kunnen alleen in gas, houtkachels en benzine denken.
Plienie durft zelfs onze hobby in twijfel te trekken:
Plienie
Dan laat je het je schoonmoeder betalen en met een hobby heeft dit weinig te maken. Verdiep je in de materie en zie de feiten onder ogen.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 19-11-2017 19:58 ]
klopt van die 4 telramen..Pietje555 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:51:
[...]Bij mij ook niet.
Overigens kun je een slimme meter wel tegen houden, maar een digitale niet. De netbeheerders hebben alleen niet zoveel haast omdat het erg veel geld kost alle oude meters te vervangen. De meter is immers van hun en ze kunnen deze vervangen wanneer ze dat willen. Alleen om privacy kun je eisen dat hij niets door geeft. Je moet dan wel de standen handmatig doorgeven.
Je ziet nu al verschillende (4 tarieven) ontstaan voor leveren/afnemen in piek/dal momenten. Moet je goed op letten als je overstap van leverancier.
Die standen doorgeven hoeft niet, je mag je leverancier ze ook laten schatten. 1x per 3 jaar komt hier meteropnemer.... hij weet ook niet waarom... Ik wel, mijn slimme meter staat uit/...
Er is een leverancier die op elke moment van de dag , je stroom afneemt en betaald live voor wat het op dat moment waard is......
Sommige leveranciers eisen een slimme/digitale meter..
Dit topic is gesloten.
![]()