Niet.
Het kost ca. 670 euro, afhankelijk van de netbeheerder en de aanbieder. Hier zit ik op 169 euro voor Stedin, plus 40 euro voor Greenchoice, plus 750m3 x €0,61.
Net zoals het 450m3 equivalent vergelijken met een COP van 4,5 (CV bedrijf) plus 300m3 met een COP van 2,5 (SWW) je geen totale COP van 4 op gaat leveren. Het zal eerder rond de 3 a 3,3 liggen. Dat is trouwens vergelijkbaar met de praktijkcijfers die je bij L/W pompen ziet in Duitsland. Hoewel ze daar ook regelmatig beneden de 3 zitten, maar dat komt door de lagere gemiddelde temperatuur.
Verder vergeet iedereen hier voor het gemak dat die kWhtjes als ze van je eigen dak af komen toch geld gekost hebben. Ofwel: je hebt de PV betaald, en je krijgt geen geld voor de retour geleverde kWh. En het is voor de meeste mensen toch waarschijnlijk dat straks de PV opbrengst ’s winters niet hoog genoeg is om direct in de WP te verbruiken. In de toekomst zal stroom dan gewoon tegen 18-19 cent per kWh ingekocht moet worden. Als het al niet meer wordt, want die “vuile” kWh’s worden straks mogelijk extra belast of domweg duurder door vraag/aanbod beprijzen.
Kijken we naar de aanschaf dan wordt voor het gemak de arbeid, koppelingen, een vat voor warmwater, afdichting en alle andere bijkomende kosten (afsluiten gas) weggelaten. Nu is iedereen hier uiteraard een Tweaker, maar een vat of alle benodigde koppelingen heb ik toch even niet liggen en het gas mag ik niet zelf verwijderen.
Op bovenstaande manier krijg ik alles uiteraard makkelijk rond gerekend: operationele kosten van huidige oplossing te hoog inschatten, aanschafprijs vervanging bagatelliseren, toekomstige operationele kosten te laag opgeven of weglaten en je bent natuurlijk een rund (of erger) als je niet vervangt... Ofwel: alle bekende "verkooptechnieken" worden uit de kast gehaald.
Alles wat nuchterder bekeken: in mijn ogen zijn er best redelijk veel cases waarin een WP aantrekkelijk is of zelfs is terug te verdienen.
1. Je bent (zakelijk) grootverbruiker van elektriciteit. Met 6 cent aan kosten voor een kWh valt de bodem bijna onder de TVT uit, dus: doen.
2. Nieuwe aanleg. Het huis heeft nog geen gas, dus dan hoef je niet te betalen voor de aanleg, vastrecht, etc. Gas af/overslaan is dan zeker een valide optie.
3. Het gasverbruik met name in voor- en naseizoen is nog heel behoorlijk, en je hebt bij voorkeur een overschot aan PV.
4. Je hebt al bepaalde voorzieningen, zoals warmwater vat (bijv. van de zonneboiler). Verder leg je e.e.a. zelf aan of in ieder geval is de aanschaf/aanleg heel voordelig.
5. De CV ketel moet vervangen worden. Hier is de meerprijs van de WP installatie van belang, tegenover de lagere stookkosten.
Als je niet direct in de aantrekkelijke cases valt is het uitrekenen nog steeds nuttig. Eens moet die ketel vervangen worden, en in de toekomst zal de WP waarschijnlijk nog voordeliger zijn. Deels door lagere aanschafprijzen, en deels door een iets hogere COP.
Mijn conclusie: Laat je niet gek praten. Niet door de CV leverancier, maar ook niet door de WP fanaat.