Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.169 views

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:31
Grolsch schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:12:
Ik heb nu iets geks met "melcloud"
Ik zie geen "energieverbruik" sinds 14-11-2017 :?
Ik heb alleen gisteren lopen "rommelen" met de WP (thermistors aangesloten)

Herkent iemand dit :?
Ik kan nog wel de geschatte energie verbruik zien, alleen ik zie al een tijdje geen geschatte geleverde energie meer.
Ik dacht ook dat het misschien daarmee te maken zou hebben. (activeren mixing tank en thermistors en aansluiten extra immersion heater in boiler)
Dus ik heb vorige week nog geprobeerd om de settings terug te zetten maar het de geleverde energie kwam niet in beeld.

Ik heb sinds een paar maanden een geijkte warmte meter dus ik mis het niet echt. Toch jammer want ik had het wel willen vergelijken.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
frk123 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:38:

Als het niet gepost mag worden dan graag via PM.
Lijkt mij dat zo'n 'boodschappenlijst' perfect past in dit topic. Hoewel veel discussies heel interessant zijn is het voor een WP-DHZ beginner (me included) lastig om dit soort zaken uit te vinden.

Verwijderd

Hoi,
Afgelopen jaren veel gelezen in dit forum, soms ook een vraag gesteld. Met een gasverbruik van +/- 750m3 per jaar is het voor mij niet rendabel om over te gaan op een warmte pomp. Daarom ben ik nu bezig om mijn huis te isoleren. Kingspan k12- 8cm gaat het schuine dak voorzien van een isolatie laag die het comfort op de slaapkamers van mijn kinderen gaat verbeteren.

Toch sta ik open voor een WP. Al is het alleen al omdat mijn cv ketel 14 jaar oud is. Ook omdat energie besparen een hobby is geworden... ik uiteindelijk van het gas af wil. etc etc etc....heb zelfs een website gebouwd. Www.bewustmetenergie.eu

Op basis van wat ik gelezen heb en eerder gevraagd heb wordt het een Panasonic 5 of 6kw. Alleen door alle informatie ben ik er wel achter dat het daar niet bij blijft. Ik ben dus op zoek naar een stuklijst, liefst met websites waar ik de benodigde onderdelen kan bestellen.

Geld is overigens een issue. Ik heb geen ongelimiteerde liggende gelden. De subsidie is daarom hard nodig. Maar wat heb ik nog meer nodig. Thats the question..... Warm water zal voorlopig uit de zonneboiler cvketel combinatie blijven komen. Maar alle info over terugslag kleppen etc is wel handig.

Huidige situatie
Remeha quinta 28c met 22 en 15 mm leidingen... voor sww een atag zonneboiler als voorloper op de cv combi. Ik heb wel zonnepanelen maar geen overschot aan kwh's ook geen beschikbaar dak meer over.
Standaard radiatoren met een vloerverwarming uit het verre verleden. Zwarte leidingen en dus niet lucht dicht.

De bedoeling is om de WP met 22mm aan te sluiten op de het systeem en de primaire radiatoren ook met 22mm aan te sluiten vloerverwarming ook. Ik begrijp dat ik een buffer nodig heb, maar wil eigenlijk geen extra pomp aan schaffen.

Wat heb ik nodig is een stuklijst wat ik minimaal nodig heb.
Waar kan ik dit via het web kopen.( tegen interessante prijzen)
Pana ga ik halen met de auto (ik rijd gratissss) tenminste als je de belastingdienst niet mee rekent.

Cop is belangrijk, maar TCO ook

Thanks
Andre
Wat maakt dat een verbruik van 750m3 gas een WP niet rendabel maakt ? Vroeg ik licht verbaasd ?
Wat maakt dat isoleren rendabeler is dan een WP ? Vroeg ik nog iets meer verbaasd ?

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-10 21:24
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:30:
[...]

Wat maakt dat een verbruik van 750m3 gas een WP niet rendabel maakt ? Vroeg ik licht verbaasd ?
Wat maakt dat isoleren rendabeler is dan een WP ? Vroeg ik nog iets meer verbaasd ?
Het ene heeft met geld te maken. ROI.... het andere met het milieu. Wat je niet hoeft te verwarmen omdat het warm blijft kost geen CO2 ook al is het met een COP van bv4.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:05
Oxellaar schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 22:18:
[...]

Inderdaad behoorlijk interessant :)
Alleen afvoer condensaat via zwaartekracht...Neem aan dat je puur in de condensor bedoeld?
De weg terug naar de verdamper zorgt de compressor voor, maar zover was je wel verwacht ik ;)

Ik ben nog eens van plan om een manometer op de gasleiding vlakbij het binnendeel te solderen.
Kan dan mooi de hoge druk controleren, heb alleen weinig trek in het hele spulletje af te pompen.
Op de vloeistofleiding zit wel een schrader ventiel, misschien daar eens wat voor fabriceren.
De druk is daar nagenoeg gelijk als in de gasleiding, net voor de condensor.

[
Condensaat in de condensor inderdaad.
Wat betreft de gasleiding van 9mm. Dat kun je uitrekenen. Het specifiek volume uit het LNp-h diagram en het aantal kg/s R410A om een bepaald vermogen te leveren. Daaruit volgt de gassnelheid en met de formules voor leiding weerstand kun de dP berekenen. Gelijk in Excel zetten want anders snel een rekenfout. Ik heb deze berekening ergens in mijn computer staat, ik dacht dat er een gassnelheid van meer dan 20m/s uitkwam en dat in een leiding van 9mm met bochten en bij de buitenunit een haakse aansluiting.
Vandaar het advies om de afstand buiten-binnenunit <15m

Verwijderd

frk123 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:34:
[...]

Het ene heeft met geld te maken. ROI.... het andere met het milieu. Wat je niet hoeft te verwarmen omdat het warm blijft kost geen CO2 ook al is het met een COP van bv4.
Wat is de slechte/matige ROI van een WP dan als ik vragen mag bij een verbruik van 750m3 gas.
750m3 gas t.o.v. 1500kWh zelf opgewekte/groen ingekochte kWhtjes kan voor het milieu een behoorlijke impact hebben t.o.v. 10-20-30-40% minder gas verbuiken, lijkt me.

• Tomexergie
amarkest schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:08:
heeft iemand al 's gekeken wat de invloed van de Relatieve vochtigheid is bij gebruik van een WP.
zijn daar tabellen voor?
Daar is al eens in dit forum over gesproken. Vochtige lucht zorgt dat de buitenunit het beter doet, tot dat de de gastemperatuur onder 0 komt en de zaak bevriest . Geeft dan extra defrost. Je kunt in het Mollier daigram goed zien wat het effect is van condensatie op de lamellen van de buitenunit. Bij droge vrieslucht zit er bijn geen vocht meer in en dus weinig defrosts. De invloed van RV hangt dus af van de buitentemperatuur.

• mgroen81
Tomexergie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:50:
[...]

Daar is al eens in dit forum over gesproken. Vochtige lucht zorgt dat de buitenunit het beter doet, tot dat de de gastemperatuur onder 0 komt en de zaak bevriest . Geeft dan extra defrost. Je kunt in het Mollier daigram goed zien wat het effect is van condensatie op de lamellen van de buitenunit. Bij droge vrieslucht zit er bijn geen vocht meer in en dus weinig defrosts. De invloed van RV hangt dus af van de buitentemperatuur.
Klopt idd.
Bij een hoge airflow (en geen 100%RV) zal het aangroeiende ijs ook verdampen.
Als de verdamping van het ijs sneller gaat dan de aangroei ervan zal je geen defrost nodig hebben.

Ik heb nog geen enkele defrost gezien. maar het is dan ook nog niet echt koud geweest. Slechts 2 x rond het vriespunt..

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-11 18:45
Hoi,
Afgelopen jaren veel gelezen in dit forum, soms ook een vraag gesteld. Met een gasverbruik van +/- 750m3 per jaar is het voor mij niet rendabel om over te gaan op een warmte pomp. Daarom ben ik nu bezig om mijn huis te isoleren. Kingspan k12- 8cm gaat het schuine dak voorzien van een isolatie laag die het comfort op de slaapkamers van mijn kinderen gaat verbeteren.

Toch sta ik open voor een WP. Al is het alleen al omdat mijn cv ketel 14 jaar oud is. Ook omdat energie besparen een hobby is geworden... ik uiteindelijk van het gas af wil. etc etc etc....heb zelfs een website gebouwd. Www.bewustmetenergie.eu

Op basis van wat ik gelezen heb en eerder gevraagd heb wordt het een Panasonic 5 of 6kw. Alleen door alle informatie ben ik er wel achter dat het daar niet bij blijft. Ik ben dus op zoek naar een stuklijst, liefst met websites waar ik de benodigde onderdelen kan bestellen.

Geld is overigens een issue. Ik heb geen ongelimiteerde liggende gelden. De subsidie is daarom hard nodig. Maar wat heb ik nog meer nodig. Thats the question..... Warm water zal voorlopig uit de zonneboiler cvketel combinatie blijven komen. Maar alle info over terugslag kleppen etc is wel handig.

Huidige situatie
Remeha quinta 28c met 22 en 15 mm leidingen... voor sww een atag zonneboiler als voorloper op de cv combi. Ik heb wel zonnepanelen maar geen overschot aan kwh's ook geen beschikbaar dak meer over.
Standaard radiatoren met een vloerverwarming uit het verre verleden. Zwarte leidingen en dus niet lucht dicht.

De bedoeling is om de WP met 22mm aan te sluiten op de het systeem en de primaire radiatoren ook met 22mm aan te sluiten vloerverwarming ook. Ik begrijp dat ik een buffer nodig heb, maar wil eigenlijk geen extra pomp aan schaffen.

Wat heb ik nodig is een stuklijst wat ik minimaal nodig heb.
Waar kan ik dit via het web kopen.( tegen interessante prijzen)
Pana ga ik halen met de auto (ik rijd gratissss) tenminste als je de belastingdienst niet mee rekent.

Cop is belangrijk, maar TCO ook

Thanks
Andre
CV ketel als pomp laten dienen met zijn vertrouwde thermostaat, buffer in retour zetten en door wp warm houden, peace off cake

1 PVoutput . Dongen NB

• mgroen81
@reneeke1970 Een WP heeft toch zelf al een pomp?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-11 12:04
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:40:
[...]

Wat is de slechte/matige ROI van een WP dan als ik vragen mag bij een verbruik van 750m3 gas.
750m3 gas t.o.v. 1500kWh zelf opgewekte/groen ingekochte kWhtjes kan voor het milieu een behoorlijke impact hebben t.o.v. 10-20-30-40% minder gas verbuiken, lijkt me.
Als je het gas volledig wilt wegwerken zal ook het SWW met een warmtepomp moeten worden geleverd. Dan kom je niet meer aan een leuke COP, met name als het wat kouder is. In een dergelijke situatie zal je ook een grotere en dus wat duurdere WP willen plaatsen: de backup van de CV ketel is er immers niet meer.

Kies je dan voor een installatie incl. aanleg dan zit je al snel op terugverdientijden van 10-11 jaar, zelfs met de huidige subsidies en overschot aan PV. Valt salderen dan ook nog weg, dan kom je zomaar op 20+ jaar uit. Regel je een WP zelf, heb je al wat zaken zoals een geschikt buffervat, etc. dan vliegen de jaren aan de andere kant er natuurlijk ook gelijk weer af.

Overigens heb je wel een punt als je kijkt naar een WP i.c.m. het vervangingsmoment van de CV ketel: de prijs van de WP moet dan verminderd worden met die van de CV. Als je de WP niet aanschaft moet je immers alsnog een CV aanschaffen.

• reneeke1970
Ja om over de buffer te pompen, niet door je afgifte systeem.

1 PVoutput . Dongen NB

• frk123
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:40:
[...]

1) Als je verbruik hoger is, zeg 1500 m3 dan is netto netto de inzet van een wp eerder terug verdient, lijkt mij.
2) volgens mij moet je voor een WP een goed geisloeerd huis hebben als je met een lage temparatuur wil verwarmen
3) Door isolatie neemt het comfort toe, omdat je de kou niet hoef te verwarmen, het wortd namelijk gewoon niet koud.
4) isolatie plaatsen kan je in delen doen, iets met cashflow...
4) je moet ergens beginnen
5) impact op het milieu, je hebt gelijk, gas er uit is beter, maar is euro gezien geen optie op dit moment.
6) milieu impact van gas naar groen electrisch helpt, maar is een druppel op een gloeiende plaat zolang de wereld bevolking de vlees consumptie niet drastisch verminderd.

Vandaag nog op de uu geweest waar ik een mini college gevolgd heb over climate change. Snelle analyse mijnerzijds, en voordat jullie allemaal gaan reageren, ik hoop dat ik het mis heb, we zijn toch al te laat. De economie bepaald en niet het milieu...

Trouwens even on topic...ik was niet op zoek naar een discussie over roi's ed maar naar hulp hoe ik zo'n ding moet aansluiten...

Verwijderd

@Bezuiniger Wat is de ROI van een gas-cv ketel ? Dan mag je het volgens mij hooguit over de ROI van de meerprijs van een WP t.o.v. een gas-cv ketel hebben. 750*8/1650 komt ruim onder de 4kW als capaciteit uit. De minimum-capaciteit van bijv. een Panasonic 5kW heeft onder die slechtste omstandigheden nog ruim 23% overcapaciteit t.o.v. wat er strikt nodig is.

• frk123
Bezuiniger schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:09:
[...]

Als je het gas volledig wilt wegwerken zal ook het SWW met een warmtepomp moeten worden geleverd. Dan kom je niet meer aan een leuke COP, met name als het wat kouder is. In een dergelijke situatie zal je ook een grotere en dus wat duurdere WP willen plaatsen: de backup van de CV ketel is er immers niet meer.

Kies je dan voor een installatie incl. aanleg dan zit je al snel op terugverdientijden van 10-11 jaar, zelfs met de huidige subsidies en overschot aan PV. Valt salderen dan ook nog weg, dan kom je zomaar op 20+ jaar uit. Regel je een WP zelf, heb je al wat zaken zoals een geschikt buffervat, etc. dan vliegen de jaren aan de andere kant er natuurlijk ook gelijk weer af.

Overigens heb je wel een punt als je kijkt naar een WP i.c.m. het vervangingsmoment van de CV ketel: de prijs van de WP moet dan verminderd worden met die van de CV. Als je de WP niet aanschaft moet je immers alsnog een CV aanschaffen.
Is het een idee voor SWW een combinatie te maken van een zonneboiler ( die heb ik al ) en een nieuw te plaatsen warmtepomp boiler?

• frk123
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:18:
@Bezuiniger Wat is de ROI van een gas-cv ketel ? Dan mag je het volgens mij hooguit over de ROI van de meerprijs van een WP t.o.v. een gas-cv ketel hebben. 750*8/1650 komt ruim onder de 4kW als capaciteit uit. De minimum-capaciteit van bijv. een Panasonic 5kW heeft onder die slechtste omstandigheden nog ruim 23% overcapaciteit t.o.v. wat er strikt nodig is.
Ongeveer 450m3 is voor verwarming, de rest is voor SWW? Mijn ketel is op 1 november voor het eerst echt aangegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door frk123 op 18-11-2017 00:24 ]

Verwijderd

frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:13:
[...]

1) Als je verbruik hoger is, zeg 1500 m3 dan is netto netto de inzet van een wp eerder terug verdient, lijkt mij.
2) volgens mij moet je voor een WP een goed geisloeerd huis hebben als je met een lage temparatuur wil verwarmen
3) Door isolatie neemt het comfort toe, omdat je de kou niet hoef te verwarmen, het wortd namelijk gewoon niet koud.
5) impact op het milieu, je hebt gelijk, gas er uit is beter, maar is euro gezien geen optie op dit moment.
6) milieu impact van gas naar groen electrisch helpt, maar is een druppel op een gloeiende plaat zolang de wereld bevolking de vlees consumptie niet drastisch verminderd.

Vandaag nog op de uu geweest waar ik een mini college gevolgd heb over climate change. Snelle analyse mijnerzijds, en voordat jullie allemaal gaan reageren, ik hoop dat ik het mis heb, we zijn toch al te laat. De economie bepaald en niet het milieu...

Trouwens even on topic...ik was niet op zoek naar een discussie over roi's ed maar naar hulp hoe ik zo'n ding moet aansluiten...
Je roept wat en vervolgens onderbouw je niets.
Ik ben zelf erg van de ROI, dus ik was benieuwd of ik iets gemist had. ;)
Voor een WP heb je geen goed geisoleerd huis nodig, ik heb een niet geisoleerde jaren 70 woning en ook naar volle tevredenheid een WP sinds 10 januari in bedrijf.

Verwijderd

frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:19:
[...]

Is het een idee voor SWW een combinatie te maken van een zonneboiler ( die heb ik al ) en een nieuw te plaatsen warmtepomp boiler?
Zonneboiler en ROI ? Gaat dat samen ?

• Bezuiniger
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:18:
Wat is de ROI van je huis? Zonder huis verbruik je veel minder energie, en houd je meer geld over.

Ik heb al aangegeven dat de ROI beter uitkomt als je toch al de CV moet vervangen. Zoals ik al aangaf: dan moet je die kosten aftrekken van de WP kosten. Veel succes trouwens met een 4kW L/W. Je vergeet denk ik dat SWW geen 35 graden is, en dat de "slechtste" cijfers dan dus echt nog stukken slechter worden.

Verwijderd

Ik gebruik selectief, om minimale stand-by verliezen te hebben, een e-boiler vanwege gering SWW-verbruik. ROI huis, waarde t.o.v. geinvesteerd kapitaal 337% in 28 jaar, de jaarlijkse annuiteit berekening is me op dit moment te veel werk ;)
Wat betreft die veronderstelde slechte cijfers, kijk even naar de maandelijkse overzichten daar staan ook gemengd bedrijf, verwarmen en sww samen, bij. Valt best wel mee. Ik noemde een 5kWer welke onder de -10C omstandigheden toch nog genoemde overcapaciteit heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2017 00:55 ]

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-11 08:18
frk123 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:04:
[...]

Dat is zeker een lage rente, maar ik wil eigenlijk geen nieuwe schuld aan gaan. Of het moet zo in de papieren gaan lopen dat het de enige optie is..
Ben het met je eens. Een schuld aangaan voor een consumptie middel is nooit een goed idee. Gaat het apparaat na 3 jaar kapot, blijf je nog wel je schuld afbetalen. Idem als je besluit te verhuizen. Kan de WP niet meenemen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:23
Oxellaar schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:03:
@Ramon_1984 Nee, kan echt niet.
Misschien dat het wel kan in het advanced menu, maar dat is beveiligd met een wachtwoord.
Misschien moet ik die eens los zien te peuteren bij Techneco.
Of zou dat wachtwoord misschien ergens verborgen zitten in 1 of andere file van het programma? Moet toch te kraken zijn...

De software voor de Carrier is trouwens niet beschikbaar voor installateurs... Waarom weet ik ook niet
Grote kans dat het in het advanced menu zit.

• reneeke1970
frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:21:
[...]

Ongeveer 450m3 is voor verwarming, de rest is voor SWW? Mijn ketel is op 1 november voor het eerst echt aangegaan.
Ik heb nog een zo goed als nieuwe calenta met zonneboiler print erin, is dat niet beter voor je?

1 PVoutput . Dongen NB

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:06:
[...]

CV ketel als pomp laten dienen met zijn vertrouwde thermostaat, buffer in retour zetten en door wp warm houden, peace off cake
Ala het allemaal zo simpel was zouden snel klaar zijn met dit topic, even een bufferje opwarmen en klaar is kees. Bewaar de cake mar voor bij de koffie.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-11 16:22
frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:21:
[...]

Ik zou het mooi zo laten. Blijkbaar heb je een zo goed geïsoleerd huis dat je energiekosten al laag zijn.

Bij vervanging van de ketel zitten we alweer in een ander tijdperk. En zijn WP's voorzien van een klimaatvriendelijker koelgas.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:41:
[...]

Ik zou het mooi zo laten. Blijkbaar heb je een zo goed geïsoleerd huis dat je energiekosten al laag zijn.

Bij vervanging van de ketel zitten we alweer in een ander tijdperk. En zijn WP's voorzien van een klimaatvriendelijker koelgas.
Misschien ! Maar zelfs financieel kan het best uit, die 750 m3 gas kost hem toch 1000,- per jaar, 1500kWh er af, en wat ben je kwijt aan een ecodan met subsidie en geïnstalleerd ?

Plus dat hij voor 100% voorruit gaat op comfort.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:28:
[...]

Voor een WP heb je geen goed geisoleerd huis nodig, ik heb een niet geisoleerde jaren 70 woning en ook naar volle tevredenheid een WP sinds 10 januari in bedrijf.
Hij bedoelt dat als je een bestaand huis goed isoleert, de CV water temperaturen naar beneden gaan en het huis geschikt wordt voor WP toepassing, neem ik aan.

• Knowbody
Speedcomfort actie bij Qurrent.

Ook al is dat je leverancier niet.... De actie duurt nog 1 dag!

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• reneeke1970
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 10:39:
[...]

Ala het allemaal zo simpel was zouden snel klaar zijn met dit topic, even een bufferje opwarmen en klaar is kees. Bewaar de cake mar voor bij de koffie.
Zo simpel is het inderdaad, mensen maken het zich moeilijk omdat ze gaan miereneuken omdat cop boven 4 moet zijn in hun ogen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:31:
[...]

Zo simpel is het inderdaad, mensen maken het zich moeilijk omdat ze gaan miereneuken omdat cop boven 4 moet zijn in hun ogen.
Een verkeerde opstelling/installatie kan zo 25% minder opbrengst en dus 25% hogere milieubelasting geven.
Daar gaat het uiteindelijk om. Forumleden die een zo hoog mogelijke COP proberen te behalen zie ik als een positieve hobby maar je hebt gelijk, die laatste 5% is natuurlijk niet zo belangrijk meer.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:13:
[...]

Even Nefit Enviline als voorbeeld
750m3 => 3.7=4kW warmtepomp nodig (5kw) = 3500 euro - 1650 subsidie = 1850 euro
1500m3 => 7.2 = 7-8kW warmtepomp nodig. (9kW) = 5300 euro. - 2000 subsidie = 3300 euro

Ik denk dat 750m3 netto veel sneller is terugverdiend.
nee hoor. maakt het wel veel nuttiger. Maar door isolatie gaat jouw TVT wel flink langer worden.
Een onverwarmd geïsoleerd huis blijft net zo koud als een verwarmd niet geïsoleerd huis.
het een sluit de ander niet uit.
dat klopt.
voor jou niet.
dat je buurman in een hummer rijdt betekent niet dat jouw fiets waardeloos is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• reneeke1970
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:59:
[...]

Een verkeerde opstelling/installatie kan zo 25% minder opbrengst en dus 25% hogere milieubelasting geven.
Daar gaat het uiteindelijk om. Forumleden die een zo hoog mogelijke COP proberen te behalen zie ik als een positieve hobby maar je hebt gelijk, die laatste 5% is natuurlijk niet zo belangrijk meer.
Als opstellingen verkeerd zijn dan was het ook met CV al niks natuurlijk. Alle goede CV installaties die in drie uur tijd een huis van 15 naar 25 stoken zijn te vervangen door een wp met buffer en continu stoken op 35 graden. Kijk maar wat de Elga doet. Dus ja zo simpel is het. Wil je het onderste uit de kan word het een andere zaak. Net als die paar mensen die hun auto laten tunen voor tien procent minder brandstof verbruik.

Maar een wp is toch niet milieu belastend. Hij wekt geen warmte op maar verplaatst het van buiten naar binnen toch?
Ik zie daar tenminste mijn zwaarste milieu ontlasting in.

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:46

thido

Tilburg

Het huis is behaaglijk, check.
Wat de WP verbruikt komt van het dak, check.
De centen rollen niet naar Ennatuurlijk, check.
Hoe belangrijk is de COP dan nog? voor mij niet in ieder geval.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:17:
[...]

Hij bedoelt dat als je een bestaand huis goed isoleert, de CV water temperaturen naar beneden gaan en het huis geschikt wordt voor WP toepassing, neem ik aan.
Als je niet isoleert maar voor voldoende afgifte-oppervlak zorgt bereik je hetzelfde tegen aanmerkelijk lagere kosten. En het maakt miljoenen bestaande woningen betaalbaar geschikt om gas-loos te worden.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Knowbody schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:30:
Speedcomfort actie bij Qurrent.

Ook al is dat je leverancier niet.... De actie duurt nog 1 dag!
ik zou toch ff kijken of JAGA dbe's beter uitkomen. DBEC11 draait al bij 26c Ta. Programmeerbaar tot 38c Ta.
en programmeerbare kamertemperatuur.
Ik heb de Speedcomfort ook geprobeerd, maar meer herrie en slaat idd te laat aan voor LTV. Dus weer retour gestuurd en geld terug.

Eventueel alleen de DBEC11 controlunit kopen en je eigen Fan's op aansluiten.

controlunit kost 75,--

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:05
Tomexergie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:05:
[...]

Voor het ontkoppelen van WP water en CV water is dus een warmtewisselaar (spiraal)nodig. Deze heeft per definitie een temperatuur verschil nodig om warmte over te kunnen dragen. Dit verlaagt de COP. Bij 5C verschil wordt de COP met 0,4 verlaagd (bij 2C buiten.) dus bijna 10% meer elektra nodig. In thermodynamica heet dit exergieverlies.
Voor dit voorbeeld met dT=5C heb je als 5 tot 10 m2 spiraal nodig bij 9000W. Dit kun je gemakkelijk realiseren met een platen warmtewisselaar zoals in de WP aanwezig is, maar met spralen in een vat wordt dit moeilijk. Kortom, iedere temperatuursprong is verlies bij een WP systeem.
@Tomexergie : hoe heb je die 5-10 m2 berekend?

Ik kom op een goeie 1m2... Kun je me vertellen waar ik een kronkel heb zitten in de berekening?

Ik ga even uit van een temperatuur verhoging van 5 graden over het buffervat in de slechtste situatie (6kW warmte verlies @-20 graden, aanvoer temp is 40 graden):

t-wp-warm uit = 45c
t-wp-in = 40c (dt = 5 graden, dit kan met de hoge flow door de WP; als de spiraal niet teveel weerstand geeft???)

t-cv-aanvoer = 40c
t-cv-retour = 30c (dt convectors en radiatoren = 10c)

Dit zou me een logarithmische delta-t van ca. 6 graden geven.

Volgens google is de warmtedoorgangscoeff. K = 1000W/m2.K (??)

A = Q / (K . dt)
= 6kW / (1 . 6) =1m2

Omdat bij hogere buiten temperaturen die aanvoer temperatuur lager is het vermogen kleiner, zal de hoogte van de temperatuursprong over de buffer afnemen (en daarmee ook het effect op de COP)...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:59:
[...]

Ik ben daar het levende bewijs van. Verkeerd instellen van ventiel bij de vloer en verkeerd knijpen van het systeem. Dat kostte hier bijna 600kWh extra in 1 jaar tijd. Nu de vloer weer volledig open, pompsnelheid omhoog en ik denk dat dit mijn zuinigste ELGA jaar ooit ga worden.

Geeft maar weer aan dat inregelen heel erg belangrijk is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Knowbody
Rol-Co schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:12:
[...]

Misschien ! Maar zelfs financieel kan het best uit, die 750 m3 gas kost hem toch 1000,- per jaar, 1500kWh er af, en wat ben je kwijt aan een ecodan met subsidie en geïnstalleerd ?

Hoe kom jij bij 1000 ?

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
Specifieke vraag voor Mitubishi Ecodan bezitters:

Kan iemand de dipswitch settings posten die gebruik maakt van 2 zone besturing? Ik wil zone 1 draadloos aansturen met thermosstaat en zone 2 met relais (gekopped aan z-wave domotica), maar ik blijf code LL krijgen wat betekent dat ik iets fout doe met de dipswitches...

Dank!

mijn poging:
relais aangesloten op IN6
SW2-7 op on gezet (dan zou je 2 zone's moeten hebben)
SW 3-1 op on gezet (relais open = geen warmtevraag)
SW3-6 op off (standaard setting)

verder geen bedrading of leidingwerk oid aangepast. Doel is om middels 2 kanelen (dus draadloos en via z-wave) de warmtepomp aan/uit te kunnen schakelen)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2iiingz.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door develdonk op 18-11-2017 15:06 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Tomexergie
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:23:
[...]

Als opstellingen verkeerd zijn dan was het ook met CV al niks natuurlijk. Alle goede CV installaties die in drie uur tijd een huis van 15 naar 25 stoken zijn te vervangen door een wp met buffer en continu stoken op 35 graden. Kijk maar wat de Elga doet. Dus ja zo simpel is het. Wil je het onderste uit de kan word het een andere zaak. Net als die paar mensen die hun auto laten tunen voor tien procent minder brandstof verbruik.

Maar een wp is toch niet milieu belastend. Hij wekt geen warmte op maar verplaatst het van buiten naar binnen toch?
Ik zie daar tenminste mijn zwaarste milieu ontlasting in.
Allemaal wat simple gedacht vind ik.

Het echte resultaat van de meeste Elga's weten we niet omdat er simpel niet gemeten wordt. Het is waanzinnig dat mensen WP's installeren zonder dat ze weten wat het opbrengt, dus zonder warmtemeters.

1) Een verkeerd berekende CV installatie wordt ruimschoots gecompenseerd door wat hoger te stoken en met thermostatische ventielen kun je alles weer goed verdelen. Met de hogere Ta daalt het rendement van de HR ketel van 95 naar 90% Daar maakt niemand zich druk om en de installateur komt er goed mee weg.
Plug and play montage. En snel opstoken? Je knalt er even 70C tegenaan klaar.

2) Bij een warmtepomp systeem moet je echt je CV installatie op orde hebben en met lage Ta kunnen werken. Een aanvoer temperatuur 10C hoger dan nodig, reduceert de opbrengst van de WP met c.a. 30%. Een installatie blunder gaat geld kosten! Maar als je niet meet weet je het niet. Elaatje is bezig je bankrekening te plunderen en daar blijf je gelukkig bij, wat niet weet deert niet.

3) De milieubelasting van een WP bestaat uit het gebruik van elektriciteit. Dat wordt nu nog voor 80% milieu onvriendelijk opgewekt en dekking door PV panelen is in de winter onvoldoende. Helaas.
Als elektriciteit 100% duurzaam zou zijn, dan is een WP alleen nog maar nuttig voor besparing van infrastructuur.

• Tomexergie
Fullpower schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:51:
[...]

Ik kom op een goeie 1m2... Kun je me vertellen waar ik een kronkel heb zitten in de berekening?

Ik ga even uit van een temperatuur verhoging van 5 graden over het buffervat in de slechtste situatie (6kW warmte verlies @-20 graden, aanvoer temp is 40 graden):

t-wp-warm uit = 45c
t-wp-in = 40c (dt = 5 graden, dit kan met de hoge flow door de WP; als de spiraal niet teveel weerstand geeft???)

t-cv-aanvoer = 40c

A = Q / (K . dt)
= 6kW / (1 . 6) =1m2

Omdat bij hogere buiten temperaturen die aanvoer temperatuur lager is het vermogen kleiner, zal de hoogte van de temperatuursprong over de buffer afnemen (en daarmee ook het effect op de COP)...
Een platen warmtewisselaar heeft een zeer hoge K doordat water door spleten van c.a 2mm stroomt.
Een buis(spiraal) in een boiler heeft een diameter>12mm en aan de buitenkant bijna stilstaand water gevolg een veel lagere K. De laagste K is bepalend in de warmteoverdracht.
Ik heb ergens een Excel bestandje met berekeningen maar kan het nu niet vinden. Ik kom erop terug.

Ik heb dit een keer doorgerekend i.v.m. glycol sytemen voor het scheiden van buiten en binnen unit.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:23:
[...]

Als opstellingen verkeerd zijn dan was het ook met CV al niks natuurlijk. Alle goede CV installaties die in drie uur tijd een huis van 15 naar 25 stoken zijn te vervangen door een wp met buffer en continu stoken op 35 graden. Kijk maar wat de Elga doet.
Dit is nu niet echt een definitie van een goede CV installatie voor een warmtepomp. Een systeem wat wat zulke prestaties levert moet toch zeker 80 graden aanvoerT hebben.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

@Tomexergie Punt 2, ik meende begrepen te hebben dat 5C hogere Ta resulteerde in 10% lagere COP, je stelt 10C is -30%. Welke v.d. 2 is 'correct' ?
Punt 3 @reneeke1970 voorziet volledig en meer in zijn eigen groene electra, elke in de zomer opgewekte kWh is op dat moment NIET conventioneel opgewekt, die haalt hij 's winters terug, saldo qua CO2=0 volgens mij.

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:43:
@Tomexergie Punt 2, ik meende begrepen te hebben dat 5C hogere Ta resulteerde in 10% lagere COP, je stelt 10C is -30%. Welke v.d. 2 is 'correct' ?
Punt 3 @reneeke1970 voorziet volledig en meer in zijn eigen groene electra, elke in de zomer opgewekte kWh is op dat moment NIET conventioneel opgewekt, die haalt hij 's winters terug, saldo qua CO2=0 volgens mij.
Het is natuurlijk een grove schatting. Uit onze metingen blijkt dat dCOP=-0,14* dTa
Bij dTa=10C wordt de COP 1,4 punt lager in %: 1,4/4,5*100=31%

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:05
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:41:
[...]

Een platen warmtewisselaar heeft een zeer hoge K doordat water door spleten van c.a 2mm stroomt.
Een buis(spiraal) in een boiler heeft een diameter>12mm en aan de buitenkant bijna stilstaand water gevolg een veel lagere K. De laagste K is bepalend in de warmteoverdracht.
Ik heb ergens een Excel bestandje met berekeningen maar kan het nu niet vinden. Ik kom erop terug.

Ik heb dit een keer doorgerekend i.v.m. glycol sytemen voor het scheiden van buiten en binnen unit.
Het water stroomt misschien niet zo snel als in het WP circuit, maar er zou wel stroming moeten zijn in de buffer, omdat de CV pomp water circuleert door de buffer. Stilstaan doet het water niet als het goed is... Misschien als de kamer thermostaat afschakelt.. Dan kan ik mij voorstellen dat de WP zijn warmte moeilijker kwijt kan... (Retour loopt dan op)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Bezuiniger
Niet.

Het kost ca. 670 euro, afhankelijk van de netbeheerder en de aanbieder. Hier zit ik op 169 euro voor Stedin, plus 40 euro voor Greenchoice, plus 750m3 x €0,61.

Net zoals het 450m3 equivalent vergelijken met een COP van 4,5 (CV bedrijf) plus 300m3 met een COP van 2,5 (SWW) je geen totale COP van 4 op gaat leveren. Het zal eerder rond de 3 a 3,3 liggen. Dat is trouwens vergelijkbaar met de praktijkcijfers die je bij L/W pompen ziet in Duitsland. Hoewel ze daar ook regelmatig beneden de 3 zitten, maar dat komt door de lagere gemiddelde temperatuur.

Verder vergeet iedereen hier voor het gemak dat die kWhtjes als ze van je eigen dak af komen toch geld gekost hebben. Ofwel: je hebt de PV betaald, en je krijgt geen geld voor de retour geleverde kWh. En het is voor de meeste mensen toch waarschijnlijk dat straks de PV opbrengst ’s winters niet hoog genoeg is om direct in de WP te verbruiken. In de toekomst zal stroom dan gewoon tegen 18-19 cent per kWh ingekocht moet worden. Als het al niet meer wordt, want die “vuile” kWh’s worden straks mogelijk extra belast of domweg duurder door vraag/aanbod beprijzen.

Kijken we naar de aanschaf dan wordt voor het gemak de arbeid, koppelingen, een vat voor warmwater, afdichting en alle andere bijkomende kosten (afsluiten gas) weggelaten. Nu is iedereen hier uiteraard een Tweaker, maar een vat of alle benodigde koppelingen heb ik toch even niet liggen en het gas mag ik niet zelf verwijderen.

Op bovenstaande manier krijg ik alles uiteraard makkelijk rond gerekend: operationele kosten van huidige oplossing te hoog inschatten, aanschafprijs vervanging bagatelliseren, toekomstige operationele kosten te laag opgeven of weglaten en je bent natuurlijk een rund (of erger) als je niet vervangt... Ofwel: alle bekende "verkooptechnieken" worden uit de kast gehaald.

Alles wat nuchterder bekeken: in mijn ogen zijn er best redelijk veel cases waarin een WP aantrekkelijk is of zelfs is terug te verdienen.
1. Je bent (zakelijk) grootverbruiker van elektriciteit. Met 6 cent aan kosten voor een kWh valt de bodem bijna onder de TVT uit, dus: doen.
2. Nieuwe aanleg. Het huis heeft nog geen gas, dus dan hoef je niet te betalen voor de aanleg, vastrecht, etc. Gas af/overslaan is dan zeker een valide optie.
3. Het gasverbruik met name in voor- en naseizoen is nog heel behoorlijk, en je hebt bij voorkeur een overschot aan PV.
4. Je hebt al bepaalde voorzieningen, zoals warmwater vat (bijv. van de zonneboiler). Verder leg je e.e.a. zelf aan of in ieder geval is de aanschaf/aanleg heel voordelig.
5. De CV ketel moet vervangen worden. Hier is de meerprijs van de WP installatie van belang, tegenover de lagere stookkosten.

Als je niet direct in de aantrekkelijke cases valt is het uitrekenen nog steeds nuttig. Eens moet die ketel vervangen worden, en in de toekomst zal de WP waarschijnlijk nog voordeliger zijn. Deels door lagere aanschafprijzen, en deels door een iets hogere COP.

Mijn conclusie: Laat je niet gek praten. Niet door de CV leverancier, maar ook niet door de WP fanaat.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-11 17:20

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

develdonk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:48:

Kan iemand de dipswitch settings posten die gebruik maakt van 2 zone besturing? Ik wil zone 1 draadloos aansturen met thermosstaat en zone 2 met relais (gekopped aan z-wave domotica), maar ik blijf code LL krijgen wat betekent dat ik iets fout doe met de dipswitches...

Dank!

mijn poging:
LL Setting errors of DIP switches on FTC control board
For boiler operation, check that DIP SW1-1 is set to ON (With Boiler) and
DIP SW2-6 is set to ON (With Mixing Tank).
For 2-zone temperature control, check DIP SW2-7 is set to ON (2-zone)
and DIP SW2-6 is set to ON (With Mixing Tank).

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:58:
[...]

Het is natuurlijk een grove schatting. Uit onze metingen blijkt dat dCOP=-0,14* dTa
Bij dTa=10C wordt de COP 1,4 punt lager in %: 1,4/4,5*100=31%
In hoeverre is de uitgangspositie van belang ? Ik bedoel 10C, van 25 -> 35 of 30 -> 40 of nog erger 35 -> 45, betekenen voor een WP nogal wat verschil t.o.v. de buitenT.

• frk123
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:28:
[...]

Ik heb geen zin om in ROI gesprek terecht te komen. Mijn CV ketel heeft op dit moment een TCO. Hiervoor heb ik geen hout of olie kachel gehad, de ROI van mijn CV ketel kan ik dan ook niet berekenen. Het ding heeft geen meerwaarde op geleverd ten op zichte van een systeem dat ik hiervoor heb gehad. Als ik een dure (hoger in prijs dan een normale) Ketel zou kunnen kopen met een lager gasverbuik dan kan ik de besparing ook af zetten tegen de meer kosten net zo als bij een WP.

Dat jij blij bent met een ongeisoleerde jaren 70 woning en dan trots verteld dat je WP het prima doet vind ik wat vreemd. volgens mij lees ik overal eerst isoleren en dan een WP. Nu stook je (leuk woord met een WP) nog steeds voor de kieren en ongeisoleerde delen van je woning, dat is ook niet duurzaam. En de groene electricitiet die jij onnodig verstookt had beter ingezet kunnen worden.

Overigens waar hebben we het over, energie wordt uiteindelijjk gratis... ( de levering mischien niet) Kan je gewoon met een electrische kachel tegen een COP van 1 je huis warm stoken. Is het enige wat dan nog van belang is wat de levering kost en wat de regering aan belasting heft.....

Maar goed, ik vind het leuk om er mee bezig te zijn. < opmerking verwijderd, had geen toegevoegde waarde>

[ Voor 3% gewijzigd door frk123 op 18-11-2017 16:28 ]

Verwijderd

@frk123 Trias Energetica is van de vorige eeuw in mijn optiek, de tijd dat PV nog onbereikbaar/onbetaalbaar was. Wat jij leest zijn de verhalen van mensen die hun opleiding xxx jaren terug hebben genoten en niet zelfstandig nadenken of de omstandigheden van toen nog wel geldig zijn.

• Ramon_1984
@Tomexergie heb ik het goed begrepen dat je een mailtje richting iungo gaat sturen voor de kamstrup?

• frk123
Rol-Co schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:12:
[...]

Mijn energie rekening was vorig jaar 585 Euro. 1000 Euro is dus wat hoog ingeschat.
DIt is met een bonus van 150 omdat ik bleef bij mijn huidige leverancier.

Dat van dat comfort is interresant. @ jaar geleden HR++ glas laten plaatsen beneden (er zat oud dubbel glas in) ROI was onbelangrijk, comfort ging er stukken op vooruit. WAF is ook belangrijk :-)

• frk123
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:17:
[...]

Precies

• develdonk
kanaaldijk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:06:
[...]

thx, die had ik inderdaad allemaal verzet maar zonder resultaat helaas...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• reneeke1970
Oxellaar schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:42:
[...]

Dit is nu niet echt een definitie van een goede CV installatie voor een warmtepomp. Een systeem wat wat zulke prestaties levert moet toch zeker 80 graden aanvoerT hebben.
Nou is tien graden verwarmen misschien wat overdreven, komt in praktijk niet voor denk.
Voorheen gaf ik bij thuis komst een draai aan de knop en met uurtje is het lekker. Voor de kinder handjes al twintig jaar begrenst op 60 graden. Ik heb hier dus ook niks veranderd voor de wp, alles is ht gebleven.
En voor @Tomexergie ,ik verwarm met 35 graden zonder dat ik wat meet, al zou ik 25 procent weg gooien wat in mijn geval 100 euro per jaar is dus ik kom er altijd ruim aan uit tov gas. Dus ik blijf bij standpunt dat het heel simpel is, buffer in de retour, wp op de buffer draaien en het werkt gewoon altijd.
@Bezuiniger ik ben hier vanaf nul begonnen, geen PV, geen boiler, helemaal niks. Alles bij elkaar ,wp, wp boiler, buffer, PV, pellets ketel, ieder boutje mee geteld, heeft 17000 euro gekost, en ik ben nu ieder jaar 3300 euro goedkoper uit met meer comfort.
Dus jou lijstje met redenen is behoorlijk abuis in mijn ogen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:10
Heb vandaag maar eens een keer naar de waardes/cijfers van mijn afgifte systeem gekeken omdat ik op 2 slaapkamers de radiatoren bijna dicht moet zetten om het onder de 20,5 te houden terwijl de andere kamer helemaal open staat en bijna altijd onder de 20 blijft, dat kan ik niet helemaal plaatsen, helemaal niet nu ik de cijfers zie.

Woonkamer is 21,5, slaapkamers 20,5, op die ene kamer na, die is 19,8

Woonkamer,Zuid, 447x502x255 = 57m3, 3772W,14,5L
Open Keuken,Noord, 660x360x255 = 60m3, 4041W,15,6L
Slaapkamer 1,Zuid, 402x300x235 = 28m3,1764W,5,9L (Radiator bijna dicht)
Slaapkamer 2,Noord, 261x364x235 = 22m3, 1764W,5,9L (Bewuste koude kamer)
Slaapkamer 3,Noord, 390x364x235 = 33m3, 1960W,6,5L (Radiator bijna dicht)
Slaapkamer 4,Zuid, 249x246x235 = 14m3, 1078W,3,6L (Kast/Speelkamer)

Opgegeven vermogens zijn bij 75/65/20, bij 33/30/20 blijft er van de grote radiator in de woonkamer T33 maar 470W over.

Hoe zou dit te verklaren zijn? De radiator in de koude kamer op noord heeft naar verhouding met de andere kamer op noord veel meer vermogen.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• frk123
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:15:
@frk123 Trias Energetica is van de vorige eeuw in mijn optiek, de tijd dat PV nog onbereikbaar/onbetaalbaar was. Wat jij leest zijn de verhalen van mensen die hun opleiding xxx jaren terug hebben genoten en niet zelfstandug nadenken of de omstandigheden van toen nog wel geldig zijn.
Ik kijk niet naar de Trias Energetica, Ik kijk naar het comfort wat ik ervoor terug krijg. En zoals ik al aangaf. Als het huis warm is (gestookt/gepompt) dan zorgt een goede isolatie voor een goede balans in de temparatuur binnen. Buiten dat was het uitzoeken hoe je een huis uit 1987 na isoleert best interressant. Weet tegenwoordig alles van Damp open, Damp dicht, Klimaat folie etc etc...

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:10
reneeke1970 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:23:
[...]

Nou is tien graden verwarmen misschien wat overdreven, komt in praktijk niet voor denk.
Voorheen gaf ik bij thuis komst een draai aan de knop en met uurtje is het lekker. Voor de kinder handjes al twintig jaar begrenst op 60 graden. Ik heb hier dus ook niks veranderd voor de wp, alles is ht gebleven.
En voor @Tomexergie ,ik verwarm met 35 graden zonder dat ik wat meet, al zou ik 25 procent weg gooien wat in mijn geval 100 euro per jaar is dus ik kom er altijd ruim aan uit tov gas. Dus ik blijf bij standpunt dat het heel simpel is, buffer in de retour, wp op de buffer draaien en het werkt gewoon altijd.
@Bezuiniger ik ben hier vanaf nul begonnen, geen PV, geen boiler, helemaal niks. Alles bij elkaar ,wp, wp boiler, buffer, PV, pellets ketel, ieder boutje mee geteld, heeft 17000 euro gekost, en ik ben nu ieder jaar 3300 euro goedkoper uit met meer comfort.
Zijn daar de subsidies al vanaf?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Waar gebruik je die pellets ketel voor?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:08:
[...]

In hoeverre is de uitgangspositie van belang ? Ik bedoel 10C, van 25 -> 35 of 30 -> 40 of nog erger 35 -> 45, betekenen voor een WP nogal wat verschil t.o.v. de buitenT.
De discussie was dat het niet uitmaakte wat voor CV systeem je in de woning zou hebben. Ik probeerde te laten zien dat bij 10C Ta verschil het wel degelijk uitmaakt.
Je moet denken aan T2=30 t.o.v. T2=40 Of een MT CV systeem T2=50 niet bepaald geschikt is voor WP toepassing.

• develdonk
kanaaldijk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:06:
[...]

gevonden:
*1 The settings related to Zone2 can be switched only when 2 zone temperature control is enabled (when DIP SW2-6 and SW 2-7 are ON).

ongeacht of je mixing tank hebt of niet moet 2-6 op ON staan...

• Tomexergie
Ramon_1984 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:16:
@Tomexergie heb ik het goed begrepen dat je een mailtje richting iungo gaat sturen voor de kamstrup?
Ik was van plan dat te doen maar wil het goed voorbereiden om ze een zetje te geven in de goede richting met informatie van dit forum.

• Rol-Co

Rol-Co

frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:19:
[...]

Mijn energie rekening was vorig jaar 585 Euro. 1000 Euro is dus wat hoog ingeschat.
DIt is met een bonus van 150 omdat ik bleef bij mijn huidige leverancier.

Dat van dat comfort is interresant. @ jaar geleden HR++ glas laten plaatsen beneden (er zat oud dubbel glas in) ROI was onbelangrijk, comfort ging er stukken op vooruit. WAF is ook belangrijk :-)
Gas kost all in ongeveer 1,- per cuub, dan onderhoud cv er bij en je zit op 1k euro.
Maar des te lager je komt des te duurder per m3 en gas word ook niet goedkoper.
Een 5kW panasonic kost met de subsidie er af 800,- en een beetje installatie materiaal.
Lijkt mij toch een no-brainer als je dat over 10 jaar bekijkt ? Zeker als je de wwater voorziening ook elektrisch krijgt omdat dat steeds goedkoper word.

• Ramon_1984
Tomexergie schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:59:
[...]

Ik was van plan dat te doen maar wil het goed voorbereiden om ze een zetje te geven in de goede richting met informatie van dit forum.
Top, ik ben zeer benieuwd

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:12:
[...]

Gas kost all in ongeveer 1,- per cuub, dan onderhoud cv er bij en je zit op 1k euro.
Maar des te lager je komt des te duurder per m3 en gas word ook niet goedkoper.
Een 5kW panasonic kost met de subsidie er af 800,- en een beetje installatie materiaal.
Lijkt mij toch een no-brainer als je dat over 10 jaar bekijkt ? Zeker als je de wwater voorziening ook elektrisch krijgt omdat dat steeds goedkoper word.
Welke Panasonic is dit en waar te verkrijgen voor dat bedrag?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:36:
[...]

Zijn daar de subsidies al vanaf?
Ja die zijn eraf, net als btw voor PV

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:33:
[...]

Comfort market in Frankrijk, mijn 5 kW stond voor 200 thuis en de 6 kW voor 360 euro, helaas voor jou nog wel uit hoge subsidie tijdperk. Nu 400 duurder gok ik

1 PVoutput . Dongen NB

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 22:39
frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:10:
[...]

Overigens waar hebben we het over, energie wordt uiteindelijjk gratis... ( de levering mischien niet) Kan je gewoon met een electrische kachel tegen een COP van 1 je huis warm stoken. Is het enige wat dan nog van belang is wat de levering kost en wat de regering aan belasting heft.....
Energie zal nooit gratis worden. De opwekking van energie is nooit gratis. Het is natuurkundig onmogelijk om energie op te wekken zonder daarvoor moeite te doen en energie te gebruiken.

Goedkoper kan, gratis kan nooit. Waarom zou een commerciele partij die energie opwekt -ooit- gratis energie willen aanbieden? Ook zonnepanelen slijten, ook windmolens gaan kapot, en kernfusie kost lijp veel werk om draaiende te houden. Nog los daarvan heeft diegene die levert macht, en zal die macht nooit gratis afgeven.

Gratis kan alleen als de overheid dit oplegt, en dat dood meteen alle innovatie op het gebied van energie, of, we betalen met zijn allen via de belasting voor energie.. Wat echt ontzettend dom is, omdat nu iedereen voor iedereen betaald ongeacht het verbruik, dat staat volledig haaks op 'de verbruiker betaald' en geeft geen enkele motivatie om zuinig te zijn.

ROI is enorm belangrijk. Als de ROI positief is, dan is er ook een duurzaamheidsvoordeel behaald. Geld = arbeid & middelen. Minder geld verspild = duurzaamheid. Daarom vind ik iedereen die klaagt over energiezuinigheid maar vervolgens iedere 2 jaar een nieuwe telefoon koopt net hypocriet. Dat geld had immers ook ingezet kunnen worden om je huis nog beter te isoleren, of om bomen te planten, of om te investeren in duurzame energie opwekking..

• Bezuiniger
Goed gezegd: jouw ogen. 3300 euro aan kosten per jaar? En je denkt dat het energieverbruik niet hoog was? Hoe hoger je energieverbruik, hoe meer geld je kunt investeren om de kosten te verlagen. Onze rekening is minder dan 300 euro per jaar, inclusief vastrecht. Om daar nog wat vanaf te krijgen mag domweg niet bar veel meer kosten. Je eigen situatie kun je nooit zomaar zonder meer projecteren op een andere situatie.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-11 17:20

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

develdonk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:22:
[...]

wel de stroom er af en opnieuw opstarten

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 17:33:
[...]

Je hebt je antwoord inmiddels al van alphons :)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Rol-Co schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:00:
[...]

Je hebt je antwoord inmiddels al van alphons :)
Yep, de 7kw versie is €3300,00 excl. verzending en €2000,00 subsidie.
Dan nog een buffervat en alles aansluiten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@klump4u
Ik zie op die site, alleen een 5, 6, 9, 12 en 16 kW pana monobloc
Geen 7?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:46

thido

Tilburg

[...]

Je hebt nou eenmaal denkers en doeners.
Jij bent een doener :)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:55:
@klump4u
Ik zie op die site, alleen een 5, 6, 9, 12 en 16 kW pana monobloc
Geen 7?
Ik was bij de split aan het kijken, wat is uiteindelijk het verschil tussen split en mono?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@klump4u
De f-gassen monteur?

(en bevriezingsgevaar, geluid?, simpelere installatie, hogere cop)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2017 19:14 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

6 kw monoblock voor €2750,00 excl. verzending -€1900,00 subsidie.
Buffervat is een pre met radiatoren? Of kan die monoblock gewoon parallel met de cv-ketel?
Watertemp van CV is hier rond de 40 graden.

Edit
Vanuit Frankrijk €2828,80 incl. verzenden.

[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 18-11-2017 19:39 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@klump4u Vaak heeft een mono, in verhouding, een behoorlijk groter en zwaarder buitendeel dan de split.

Ik kom eigenlijk nooit een monoblock tegen op het werk, alleen als W/W wp, dat is ook een monoblock ;)
Maar ik denk dat het komt doordat koelleidingen makkelijker en sneller zijn aan te leggen en weg te werken.
En de buitendelen staan nogal eens flink ver van de woning vandaan en ook dan is koelleiding weer makkelijker aan te leggen.
Die +/- 4 uurtjes stek werkzaamheden maken op een klus weinig verschil.

[ Voor 68% gewijzigd door Oxellaar op 18-11-2017 19:52 ]

• frk123
klump4u schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:34:
6 kw monoblock voor €2750,00 excl. verzending -€1900,00 subsidie.
Buffervat is een pre met radiatoren? Of kan die monoblock gewoon parallel met de cv-ketel?
Watertemp van CV is hier rond de 40 graden.

Edit
Vanuit Frankrijk €2828,80 incl. verzenden.
En mijn vraag daarbij is, wat heb ik nog meer nodig. Of is een Wp. Een paar meter pijp en een T-stuk maal 2 alles en ben ik dan klaar. Ik hoef geen super tweak oplossing. Maar een goede COP met een goede WAF is wel een vereiste.

• Knowbody
amarkest schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:52:
[...]

ik zou toch ff kijken of JAGA dbe's beter uitkomen. DBEC11 draait al bij 26c Ta. Programmeerbaar tot 38c Ta.
en programmeerbare kamertemperatuur.
Ik heb de Speedcomfort ook geprobeerd, maar meer herrie en slaat idd te laat aan voor LTV. Dus weer retour gestuurd en geld terug.

Eventueel alleen de DBEC11 controlunit kopen en je eigen Fan's op aansluiten.

controlunit kost 75,--
Ik zou het willen gebruiken zonder sensor en met schakelaartje

• frk123
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 00:31:
[...]

Zonneboiler en ROI ? Gaat dat samen ?
Met de subsidie die ik in 2003 kreeg voor een zonneboiler gaat een zonneboiler en ROI prima samen.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
mkleinman schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:19:
[...]

Ik ben daar het levende bewijs van. Verkeerd instellen van ventiel bij de vloer en verkeerd knijpen van het systeem. Dat kostte hier bijna 600kWh extra in 1 jaar tijd. Nu de vloer weer volledig open, pompsnelheid omhoog en ik denk dat dit mijn zuinigste ELGA jaar ooit ga worden.

Geeft maar weer aan dat inregelen heel erg belangrijk is.
600 kwh is 30 euro per jaar (tenminste bij mijn energieleverancier)
develdonk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:22:
[...]

Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar je hebt na het verzetten van de dip switches alles 10 minuten spanningsloos gehad. (Heeft mij ook al eens een avond gekost)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mgroen81
develdonk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 14:48:

Dank!

mijn poging:

verder geen bedrading of leidingwerk oid aangepast. Doel is om middels 2 kanelen (dus draadloos en via z-wave) de warmtepomp aan/uit te kunnen schakelen)

[afbeelding]
Ik neem aan dat je de unit uitschakeld, spanningsloos maakt en dan pas de dipswitches schakeld?
Volgens mij moet dat wel.

• AUijtdehaag
  • Niet online
frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 19:53:
[...]

En mijn vraag daarbij is, wat heb ik nog meer nodig. Of is een Wp. Een paar meter pijp en een T-stuk maal 2 alles en ben ik dan klaar. Ik hoef geen super tweak oplossing. Maar een goede COP met een goede WAF is wel een vereiste.
Voor een pana monobloc aan te sluiten staat hier veel info
http://aquarea.smallsolut...r_MDC05f3e5#Abst.C3.A4nde
Met name dit plaatje.
PM maar als je nog meer info nodig hebt, dan geef ik wat linkjes.
Ik ken je situatie niet, je had geen diffuus dichte slangen en dus roest in je systeem?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2017 20:20 ]

• Knowbody
Bezuiniger schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 16:00:
[...]

Niet.

Het kost ca. 670 euro, afhankelijk van de netbeheerder en de aanbieder. Hier zit ik op 169 euro voor Stedin, plus 40 euro voor Greenchoice, plus 750m3 x €0,61.

Net zoals het 450m3 equivalent vergelijken met een COP van 4,5 (CV bedrijf) plus 300m3 met een COP van 2,5 (SWW) je geen totale COP van 4 op gaat leveren. Het zal eerder rond de 3 a 3,3 liggen. Dat is trouwens vergelijkbaar met de praktijkcijfers die je bij L/W pompen ziet in Duitsland. Hoewel ze daar ook regelmatig beneden de 3 zitten, maar dat komt door de lagere gemiddelde temperatuur.

Verder vergeet iedereen hier voor het gemak dat die kWhtjes als ze van je eigen dak af komen toch geld gekost hebben. Ofwel: je hebt de PV betaald, en je krijgt geen geld voor de retour geleverde kWh. En het is voor de meeste mensen toch waarschijnlijk dat straks de PV opbrengst ’s winters niet hoog genoeg is om direct in de WP te verbruiken. In de toekomst zal stroom dan gewoon tegen 18-19 cent per kWh ingekocht moet worden. Als het al niet meer wordt, want die “vuile” kWh’s worden straks mogelijk extra belast of domweg duurder door vraag/aanbod beprijzen.

Kijken we naar de aanschaf dan wordt voor het gemak de arbeid, koppelingen, een vat voor warmwater, afdichting en alle andere bijkomende kosten (afsluiten gas) weggelaten. Nu is iedereen hier uiteraard een Tweaker, maar een vat of alle benodigde koppelingen heb ik toch even niet liggen en het gas mag ik niet zelf verwijderen.

Op bovenstaande manier krijg ik alles uiteraard makkelijk rond gerekend: operationele kosten van huidige oplossing te hoog inschatten, aanschafprijs vervanging bagatelliseren, toekomstige operationele kosten te laag opgeven of weglaten en je bent natuurlijk een rund (of erger) als je niet vervangt... Ofwel: alle bekende "verkooptechnieken" worden uit de kast gehaald.

Alles wat nuchterder bekeken: in mijn ogen zijn er best redelijk veel cases waarin een WP aantrekkelijk is of zelfs is terug te verdienen.
1. Je bent (zakelijk) grootverbruiker van elektriciteit. Met 6 cent aan kosten voor een kWh valt de bodem bijna onder de TVT uit, dus: doen.
2. Nieuwe aanleg. Het huis heeft nog geen gas, dus dan hoef je niet te betalen voor de aanleg, vastrecht, etc. Gas af/overslaan is dan zeker een valide optie.
3. Het gasverbruik met name in voor- en naseizoen is nog heel behoorlijk, en je hebt bij voorkeur een overschot aan PV.
4. Je hebt al bepaalde voorzieningen, zoals warmwater vat (bijv. van de zonneboiler). Verder leg je e.e.a. zelf aan of in ieder geval is de aanschaf/aanleg heel voordelig.
5. De CV ketel moet vervangen worden. Hier is de meerprijs van de WP installatie van belang, tegenover de lagere stookkosten.

Als je niet direct in de aantrekkelijke cases valt is het uitrekenen nog steeds nuttig. Eens moet die ketel vervangen worden, en in de toekomst zal de WP waarschijnlijk nog voordeliger zijn. Deels door lagere aanschafprijzen, en deels door een iets hogere COP.

Mijn conclusie: Laat je niet gek praten. Niet door de CV leverancier, maar ook niet door de WP fanaat.
Hulde. Zo zit ik er ook in.

En kwam daarom uit op hybride voor de tussenoplossing (15 jr).

Bij huidige beprijzing (eigenlijk wordt stroom in de toekomst duurder, want middels kolen is nu het goedkoopst) is stroom 3x zo voordelig als gas. Zelfs zonder zonnepanelen zou je dezelfde energierekening hebben (maar is er geen terugverdientijd).

Alles op energiegebied verandert. Het wordt zichtbaarder en degene die beweert dat het goedkoper zal worden liegt. Energie is handel. En de overheid pikt graag iets mee. Accijnzen op stroom.

Dan is het wel fijn dan er zonnepanelen zijn uitgevonden en je deels zelf kunt produceren!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Knowbody
Maar die hybride (elga) is duurder dan een "volledige warmtepomp uit het buitenland"
Dus die keuze begrijp ik niet zo goed.
Sidenote: Ik ben wel handig genoeg om alles zelf aan te sluiten, dus heb geen installatiekosten (behalve het materiaal)

• Knowbody
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:27:
@Knowbody
Maar die hybride (elga) is duurder dan een "volledige warmtepomp uit het buitenland"
Sidenote: Ik ben wel handig genoeg om alles zelf aan te sluiten, dus heb geen installatiekosten (behalve het materiaal)
Een SWW oplossing anders dan met gas staat me tegen.
Bij volledige warmtepomp moet er daarvoor een ander apparaat komen. Zijn extra kosten en ook extra kWh's.

Ik ben niet van de Elga. Ik ben van de Daikin. Die neemt immers geen extra binnenruimte weg en bovendien is dat een perfect huwelijk met de Intergas.

En ik ben ook niet van de import.

[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 18-11-2017 21:19 ]

• Tomexergie
Fullpower schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 13:51:
[...]

t-wp-warm uit = 45c

t-cv-aanvoer = 40c

A = Q / (K . dt)
= 6kW / (1 . 6) =1m2

Ik heb het even opgezocht. Een buis van 15mm in het Buffervat met vrije laminaire convectie kom ik op K=160W/m2.K. bij dikkere buis wordt het slechter.

6000/(160*6)=6,25 m2 spiraal oppervlakte. Minder kan ik er niet van maken.

(Formule: Nu=K*D/Lambda=3,9)

Met 1m2 heb je en echte COP killer!!!! in je buffervat.

In de spleet van 2mm een platenwarmtewisselaar is K=1200 dus ruim 7*beter.

• frk123
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:14:
[...]

Voor een pana monobloc aan te sluiten staat hier veel info
http://aquarea.smallsolut...r_MDC05f3e5#Abst.C3.A4nde
Met name dit plaatje.
PM maar als je nog meer info nodig hebt, dan geef ik wat linkjes.
Ik ken je situatie niet, je had geen diffuus dichte slangen en dus roest in je systeem?
Dank je wel, deze link helpt. Zal eens een lijst gaan maken met de kosten erbij.

Er wordt hier vaak over de Pana gesproken. Zijn er geen andere WP merken interresant 5,6,7,9 Kw. Monoblock.?

Gr, Andre

• mgroen81
Jawel hoor: https://www.instaladorate...-w50vha-ehpt20x-vm2c.html

Monobloc. Ik heb er 2 geinstalleerd.

Deze is zonder SWW: https://www.instaladorate...uhz-w50vha-ehpx-vm2c.html

[ Voor 28% gewijzigd door mgroen81 op 18-11-2017 21:48 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
frk123 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 21:36:
[...]

Dank je wel, deze link helpt. Zal eens een lijst gaan maken met de kosten erbij.

Er wordt hier vaak over de Pana gesproken. Zijn er geen andere WP merken interresant 5,6,7,9 Kw. Monoblock.?

Gr, Andre
Op de engelse en spaanse en franse webshops vind je wel de bekendste merken.
Mitsubishi, Panasonic (en er zijn er nog meer uiteraard, nefit heeft ook monobloc, maar geen import)
Heb zelf een split Mitsubishi 5 kW (uit spanje) met warmtemeter, welke volledig aanstuurbaar en uitleesbaar is door domoticz. (met buffervat en hygienespiraal+doorstroomverwarmer+douchewtw)
Bij een vriend een pana monobloc 5 kW geinstalleerd, die werkt ook prima, en is stiller.
Maar staat daar gunstiger op een platdak. Ik ben omgeven door muren en de WP staat in het schuurtje met een flinke homemade geluidsdemper, welke ook prima werkt voor uitblaasgeluid te reduceren naar buiten.

Die 5 kW pana zit direkt parallel over de bestaande cv-ketel, met 2 terugslagkleppen (voor hr ketel en WP)
Vloerverwarming en radiatoren. Draait rond de 800-1000 watt. Tapwater nog via HR ketel.
Mijn mitsu, zit op een 450 ltr buffervat met hygienespiraal, met op 3 verdiepingen vloerverwarming(/koeling). Draait meestal op 500-600 watt. Heb ook minder afgifte capaciteit dan die vriend nodig...

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-11-2017 22:35 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
zw7 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:55:
Met het gevaar hier weer een hele WAR vs thermostaat discussie te krijgen:

Situatie woensdag met WAR gestookt (TA = 30 a 32 graden) en op 20 graden in huis = 20.5 kWh (min ongeveer 10kWh gewoon verbruik)
[afbeelding]

Situatie donderdag vaste TA van 40 graden en 21 graden in huis. totaal verbruik 28.5kWh (min ongeveer 10kWh gewoon verbruik)
[afbeelding]

Aanzienlijk verschil dus. Waarschijnlijk staan er nog veel dingen niet goed afgesteld...
Het grote issue is dat je met radiatoren only werkt, waar nu eenmaal een hogere temperatuur voor nodig is dan voor een vloerverwarming systeem.
Er valt natuurlijk nog wel wat aan te tunen, maar wil je echt grote stappen zetten dan zal je denk ik bij de volgende verbouwing eens naar het opnieuw aanleggen van vloerverwarming moeten kijken. Volgens mij kan dit gewoon door de oude vloerverwarming heen gefreesd worden.

Voor nu moet je een evenwicht zien te vinden tussen Ta, afgifte, pendelen en verbruik van de WP, dit is zomaar een wintertje werk. Maar neem vooral je tijd, bedenk dat 1700m3 gas vervangen minimaal 3400 KWH kost wat best een hoop verbruik per dag betekend.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• develdonk
mgroen81 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:12:
[...]

Ik neem aan dat je de unit uitschakeld, spanningsloos maakt en dan pas de dipswitches schakeld?
Volgens mij moet dat wel.
zeker, de P+N aardlek gaat eerst netjes naar 0 voordat ik iets doe (en dus nadat ik dipswitch verzet heb). Heb vanavond de 2e thermosstaat niet werkend gekregen maar ga het morgen verder proberen. Ik vermoed dat de draadloze thermosstaat het probleem was maar los ik (hopelijk) morgen op :)

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 18-11-2017 22:43 ]

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
BenEco schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 20:26:
[...]

Variabel door de WAR, past het zelf aan afhankelijk van buiten en buffervat temperatuur.

Op dit moment 5 graden buiten, pruttelt op 18 Hz en Ta 40 en Tr 38.
Overdag uit door de geïntegreerde zonneboiler. :)
Ik draai ook WAR met een Pana 5 Kw
19 Hz Ta28 en Tr26 Buiten is het 7 graden

Mooi zeg 18 Hz en dan een temperatuur van 40 graden bereiken, super.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Oxellaar
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 20:27:
@Knowbody
Echt niet :+

Je sidenote klopt wel.

Maar ook ik denk nu wel eens: wat als ik er nog €1500 extra in geïnvesteerd had...
Dus heb je toch gelijk uiteindelijk

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 19-11-2017 00:06 ]

Verwijderd

Pietje555 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 07:58:
[...]

Ben het met je eens. Een schuld aangaan voor een consumptie middel is nooit een goed idee. Gaat het apparaat na 3 jaar kapot, blijf je nog wel je schuld afbetalen. Idem als je besluit te verhuizen. Kan de WP niet meenemen.
Een WP een consumptiemiddel ?
Een energiezuinige woning heeft meerwaarde, een efficiente verwarmingsinstallatie, geen reden om 'm mee te willen nemen denk ik.

• mgroen81
develdonk schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 22:43:
[...]

zeker, de P+N aardlek gaat eerst netjes naar 0 voordat ik iets doe (en dus nadat ik dipswitch verzet heb). Heb vanavond de 2e thermosstaat niet werkend gekregen maar ga het morgen verder proberen. Ik vermoed dat de draadloze thermosstaat het probleem was maar los ik (hopelijk) morgen op :)
Oh, ik bedenk ineens iets. Heb je in het "Menu" onder "Basis instellingen" een thermistor voor Zone 2 ingesteld?
Ook bij instellingen "Verwarmen/koelen" kan je nog de bedrijfstand van Zone2 instellen.

Gebruik je de draadloze van Ecodan? Of ander merk?

Pagina: 1 ... 52 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.