Hoe 4 Pins Molexconnector fan aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-07 16:59
Ik heb 2 fans waar 4 pinnen in moeten. nu heb ik de 4 pins connector op mijn moederbord al gebruikt voor de CPU fan. Ik heb al in allerlei winkels naar kabeltjes gezocht om de fans van stroom te voorzien maar die zijn allemaal voor case fans die maar 3 pinnetjes nodig hebben. Kan ik deze fans nog wel gebruiken (zonder dat ik hoef te gaan solderen) of kan ik beter nieuwe fans bestellen? Het gaat om deze nexus fans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Even zoeken of je een molex naar 3 pin kan vinden die als 3 pin alleen de 3 pootjes heeft, dus zoals op je mobo ipv de blokjes die het vaak zijn.
Dan kan je de 4e aansluiting en gewoon naast prikken en zal de koeler het gewoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:41
zoek maar niet verder voor molex naar 4 pin fan...

.. want jou voeding geeft geen PWM signaal ( je extra draadje op een PWM fan) ..

dus jou 4 pin fans moeten OF gewoon op de 3 pin aansluitingen op moederbord/ voeding zetten of je moet een fancontroller hebben met PWM, maar met of zonder PWM maakt niet echt veel uit...

als jij je PWM fans op molex zet draaien ze altijd op 12volt mits je een weerstand plaatst of 5-7 volt van maakt

als je de fans op je 3 pins van moederbord zet heb je kans dat je ze kan regelen met programma's zoals speedfan ( niet altijd succes verzekerd)

het verschil tussen 4 pin en 3 pin fans is de manier waarop ze aangestuurd worden

3 pin word geregeld via het voltage, dus door het voltage te verlagen zal de fan langzamer draaien

4 pin fan heft een extra draad op pulsen door te geven, de voltage van de fan zal 12volt blijven, maar de 12 volt zal met een bepaalde frequentie worden gegeven, wat zorgt voor een bepaalde snelheid
(mits de 4de pin aanwezig is, als een PWM fan op een 3pin aansluiting word gezet zal het gewoon als een normale 3 pin fan zijn en via voltage geregeld worden)

[ Voor 67% gewijzigd door [Remmes] op 08-09-2010 07:05 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278922

Het is volgens mij zo dat je die 4 pinnen evengoed op de 3 pins aansluiting kwijt kunt. Ik weet alleen dan niet precies hoe het met de snelheids regeling zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
De 3 pins connector op mijn moederbord is helaas al besteld. Ik zal dan zo'n connectortje bestellen, dit zal dan wel werken toch? Hier kan ik dan 2 Fans op aansluiten. Dan moet ik nog één kwijt maar daarvoor koop ik dan wel een Ysplitter om de 3 pins connectie op het moederbord te splitsen (daar zit maar 1 drie pins aansluiting op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-07 19:13

neliss

h00t h00t!

Als ik je goed begrijp heb je het over 2 PWM fans met dergelijke connectoren, die je wilt aansluiten.
Zoals AktiveHate je al heeft proberen duidelijk te maken kan je deze prima op een normale fan uitgang prikken, zonder de 4e (PWM) aansluiting te gebruiken.
Nu geef je (als ik het goed heb ontcijferd) aan dat die van je moederbord allemaal bezet zijn (overigens kan ik me haast niet voorstellen dat je maar 1 aansluiting hebt, ik zou nog even goed kijken).

Met 2 Y-splitters kan je dit probleem prima oplossen, let er wel op dat ze geen kapje langs de pinnen hebben, dus zoals deze.
De connector die je linkt zal waarschijnlijk ook wel volstaan om beide fans aan te sluiten (dus geen extra y splitter nodig), mits het naast elkaar past (het ziet er wat krap uit). Uiteraard moet je dan wel een (4 pins) molex stekker vrij hebben op je voeding.

Ik hoop dat dit je wat meer duidelijkheid geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door neliss op 08-09-2010 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Bedankt voor de uitleg. Het is eigenlijk nog een wat ingewikkelder verhaal. In totaal zijn er 5 fans, 1CPU en 4 case fans. Op het moederbord zitten 2 aansluiting, 1 voor de CPU en één 3 pins aansluiting. Ik moet er dan dus nog 3 aansluiten. 2 Fans kunnen dan met zo'n splittert alsnog op het moederbord. De 2 Fans die ik er zelf bij eht gekocht (dus met de 4 pins aansluiting), daar koop ik dan zo'n splitter voor zoals ik in de post hierboven heb aangegeven. Het gaat trouwens om een htpc case (SilverStone LC10-E), ter informatie.

Bedankt voor de alle tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-06 19:46
nu we het toch over fans hebben: stel ik wil een fan op een batterij laten lopen, hoe moret je deze aansluiten?
(rode + zwarte draad op batterij aansluiten werkt niet bij mij..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Jubbuh schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:54:
nu we het toch over fans hebben: stel ik wil een fan op een batterij laten lopen, hoe moret je deze aansluiten?
(rode + zwarte draad op batterij aansluiten werkt niet bij mij..)
Een batterij levert dan ook maar 1.5V, en da's te weinig voor de fan om op te starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Blue-Tiger schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:53:
[...]

Een batterij levert dan ook maar 1.5V, en da's te weinig voor de fan om op te starten :)
Blokjes leveren 9 Volt. Misschien dat dat nog voldoende is?
1 nadeel, je fan blijft dan draaien, ook al zet je je PC uit.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 25-07 18:25

epic_gram

undercover moderator

Big Womly schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:59:
[...]

je hebt ze allebei nodig, op 5 volt en 12 volt. Als je er eentje doorknipt werkt ie namelijk ook niet.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:17

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoe bedoel je? Fans werken gewoon op 12 volt. Niet op 5 volt.

Even voor de goede orde:
Bij een 3-pins fan heb je 3 pins dus:
- Ground
- 12 volt
- RPM (draadje die doorgeeft aan het moederbord hoe snel de fan draait, kun je dan in de bios of met speedfan uitlezen)

Een PWM fan heeft 4 pins:
- Ground
- 12 volt
- RPM
- PWM signaal

[ Voor 69% gewijzigd door Compizfox op 13-09-2010 21:19 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbuh
Big Womly schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:59:
[...]

ik heb het inderdaad geprobeerd met een 9v blok batttery, en een schakeling van 1.5v batterijen(12v totaal);
dit werkte allemaal niet; (het is niet toevallig zo dat een fan op wisselspanning werkt ofwel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je weet zeker dat je de goede draadjes hebt? (Kleuren weet ik eigenlijk ook niet)
Je hebt de polariteit ook niet omgewisseld? Er zit vaak een diode in zo'n fan.

Een computer werkt natuurlijk niet op wisselspanning.

[ Voor 15% gewijzigd door Compizfox op 13-09-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbuh
Compizfox schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:41:
Je weet zeker dat je de goede draadjes hebt? (Kleuren weet ik eigenlijk ook niet)
Je hebt de polariteit ook niet omgewisseld? Er zit vaak een diode in zo'n fan.
yup, op verschillende manieren de draadjes aangesloten ;-) ik had al rekening gehoeuden met polariteit. Het kan ook zo zijn dat mn 1.5v schakeliong niet helemaal lekker zat ;-)
dacht ik al; die optie zou echt te makkelijk geweest zijn om te verklaren waarom die fan het niet deed >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jubbuh schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:45:
[...]

yup, op verschillende manieren de draadjes aangesloten ;-) ik had al rekening gehoeuden met polariteit. Het kan ook zo zijn dat mn 1.5v schakeliong niet helemaal lekker zat ;-)

[...]

dacht ik al; die optie zou echt te makkelijk geweest zijn om te verklaren waarom die fan het niet deed >:)
Ik zou toch voorzichtig zijn met zomaar op willekeurige pinnen 12V te zetten :X

Als je de goede draadjes hebt genomen (als je niet weet welke draadjes de goede zijn kan je dat op internet gewoon opzoeken) en er ook echt 12V op stond zou het moeten werken.
Compizfox schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:41:
Die van mij gaat gewoon in de 230V AC ;)

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 13-09-2010 22:56 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

fsfikke schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:52:
Die van mij gaat gewoon in de 230V AC ;)
Maar in die computer van jou zit ook een hele mooie voeding die die 230V AC omzet naar (onder andere) 12V DC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Compizfox schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:54:
[...]

Maar in die computer van jou zit ook een hele mooie voeding die die 230V AC omzet naar (onder andere) 12V DC ;)
Het moederbord en de verschillende componenten worden inderdaad met een gelijkspanning gevoed, maar de computer an sich niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

[/mierenneukmodus]
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jubbuh
lol @ compizfox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
fsfikke schreef op maandag 13 september 2010 @ 22:55:
[...]

Het moederbord en de verschillende componenten worden inderdaad met een gelijkspanning gevoed, maar de computer an sich niet :P
computer werkt op gelijk, de voeding op wissel :P punt.. XD

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:36
computer werkt op voeding, computer en voeding zitten in een kast - kast met inhoud wordt gewoonlijk in een stuk ook computer genoemd. Computer werkt dus over het algemeen op wisselstroom (stopcontact). Intern wordt dat *natuurlijk* omgevormd, maar dat maakt niet dat er gelijkstroom uit de muur komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Remmes_NT schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:22:
[...]

computer werkt op gelijk, de voeding op wissel :P punt.. XD
Computer werkt met gelijkstroom, maar draait op wisselstroom ;)

Anyhows, hoe draaien de fans van de TS onderhand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
fsfikke schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:31:
[...]

Computer werkt met gelijkstroom, maar draait op wisselstroom ;)

Anyhows, hoe draaien de fans van de TS onderhand?
meligmodus

rechtsom...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
of nog helemaal niet >:)
Pagina: 1