Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.676 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:30
buiter schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:58:
[...]

Ook dan ben je op elk moment afhankelijk van het weer (staat overigens niet in de lijst)
Het is algemeen bekend dat een L/W WP hiervan afhankelijk is.
Die afhankelijkheid/verschil zie je daarmee terug in het resultaat.

Het zou daarom misschien interessant zijn om een W/W opstelling naast de L/W systemen te zetten....
Niet voor een COP vergelijking maar ter vergelijking van de (on)regelmatigheden in de informatie.
Ik heb een w/w wp en de tabel omgerekend naar mijn situatie, want ik heb geen warmtemeter geinstalleerd. Dat was eigenlijk onmogelijk. Het gaf wel wat tendens info. Maar als voorbeeld ik hoefde in maart niet verwarmen, nieuwbouw huis en goed isoleerd. Dan is vergelijken wel ingewikkeld. Ik hoef pas te verwarmen onder de 10 graden buiten, maakt het heel ingewikkeld.

Ook is mijn Ta meestal maar 24 graden en dat scheelt ook. En als je er wel een warmtemeter inhangt weet je wat cop is, maar ik heb daar zelf niet zoveel aan. In het afgelopen stookseizoen zijn er iets minder dan 700 kWh ingegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
jaari schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 14:05:
[...]

Eh... ik sta al in de tabel. De laatste update dateert van april of mei. Ik verwacht geen extra informatie van de zomermaanden want de gegevens zullen vervuild worden door koelen. Mijne wel dus die ga ik niet aan Tom doorgeven. Maar de laatste tabelupdate bevat de gegevens van het hele stookseizoen 2016-17 dus zal voor mensen die zich oriënteren van groot belang kunnen zijn.
Het aantal postings in het vorige deel zal groot zijn, maar ik moet toch gewoon deel 3 kunnen vinden in de lijst? Dat kan ik nu niet dus ik vermoed dat dat nog ergens geblokkeerd is.
April is het laatste. We beginnen weer in oktober en nemen de zomermaanden in z'n geheel mee uiteraard zonder koeling omdat veel deelnemers dat niet toepassen. Per 1 oktober hebben we voor een aantal deelnemers een jaar rond, maar voor deelnemers die later begonnen zijn is het zeker de moeite waard om door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:53

thido

Tilburg

Zie de foto's van @Noord27 zijn WP boiler.
Had me eigenlijk voorgenomen er geen te nemen vanwege ongunstige plaatsing.
Het toeval wil dat ik de bijkeuken een schilder beurtje ga geven, dus die is nu leeg geruimd.
Hier kan (en mag!) ik een WP boiler kwijt. Wat is een beetje een acceptabele lengte aan waterleiding wat er aan een WP boiler kan? Ik besef me dat het sowieso langer wachten is op warm water.
Ik zal de afstand moeten overbruggen van bijkeuken naar de plek waar nu de warmtewisselaar van de stadsverwarming hangt. Via de kruipruimte zal dat wel een meter of 15 zijn, plus wat er nog bij komt boven de vloer. Het voordeel van plaatsing daar is dat de close-in boiler uit de keuken weg kan, die zit namelijk naast de bijkeuken :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:11:
[...]

Ik heb naast de dagverbruiken de dagtemperaturen gezet van Heino om op die manier het verbruik per graaddag te berekenen. De variatie is onvoorstelbaar groot/veel te groot om geloofwaardig te zijn in mijn optiek. Meter laten controleren lijkt me het eerste wat ik in ieder geval zou doen.
m3/graaddag
Minimum 0.45
Maximum 1.67
Gemiddeld 0.95
[afbeelding]
Ik heb Deelen genomen en spreiding is er altijd zeker als iemand naar de getallen kijkt.
Dat minimum kun je ook als een schrik reactie zien " Ohh zoveel verbruik"
Zo te zien heb ik een iets warmere ruimte temperatuur aangehouden en later periode vind ik niet zo belangrijk.
Het gaat erom hoeveel die aan WP capaciteit benodigd daar kom ik op ca 11-12kW voor @Fly-guy
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Grafiek_Fly-guy-thmb.png

AVG 2 day is het gemiddelde van 2 dagen en 3day telt de 3e dag nog voor 50% mee
Is een beetje om de draai aan de thermostaat eruit te vissen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba Filter werkt netjes en geeft waarschijnlijk een wat getrouwer beeld. Even nog 1 vraagje, hoe heb je de 11-12kW becijferd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:05:
[...]

Dat weet ik niet. Ik denk dat WAR bij Elga ontworpen is voor huizen met een veel grotere warmtevraag dan die van mij.
Ik heb een grote warmtevraag, bij mij werkt de WAR van Elga ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vraagje hoort hier niet helemaal thuis maar op dit forum zitten de echte kenners:-) ik heb 2x 150 ltr zonneboilers. No 1 is de hoofdboiler en nr 2 voedt nummer 1. De temp sensor van het pompsysteem is door de instalateur geplaatst in boiler 1. Vlgs mij moet deze echter toch in 2? Nu stopt de pomp als 1 op temp is. Graag advies

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:31
Tomexergie schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:11:
[...]

Ik heb een grote warmtevraag, bij mij werkt de WAR van Elga ook niet goed.
Wat is het verschil dan tussen ons afgiftesysteem en dat van @Beatman, waar het schijnbaar wél werkt? Naregeling? Buffer?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 08:50
koevlaas2 schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:49:
[...]

Daar zit bij mij de bottelneck, de unit draait bij mij soms van 8 - 24 aan 1 stuk (exclusief defrosts), als @develdonk 2 tot 3x zoveel warmte genereert duren de dagen in Brabant blijkbaar langer dan 24 uur of mijn WP presteert onder de maat. Ik gok op het laatste.
Als ie draait voor verwarming wat nog steeds niet gebeurt is ga ik mijn warmtecamera erop richten. Een tekort koudemiddel betekend ook dat je verdamper het maar voor de helft doet en dat moet ik kunnen vaststellen met de camera.
Brabantse nachten zijn lang :)

Alle gekheid op een stokje; wellicht zit er een verschil in de afzonderlijke warmtemeter die ik gebruik en jouw data (zijn denk ik max 10% verklaren, weet even niet wat ons verschil is)
Verder draai ik op behoorlijke lage aanvoertemp en draait hartje winter mijn warmtepomp ook soms de hele dag (meestal ergens in januari)
Verder stel ik mijn stooklijn in sept/okt en apr/mei op +1 graad in om een hogere cop te realiseren
Tot slot is de afstand tussen buitenunit en binnenunit 4 meter (erg kort dus), met de 4 warmtepompen bij vader lief heb ik gemerkt dat hoe langer de leiding hoe slechter de performance

Temp staat bij mij standaard op 21 graden en hier blijf ik de hele winter vanaf. Defrosts zijn er wel maar hoogstens 1 per uur/anderhalf uur.

Veel meer kan ik niet vertellen over de installatie... rest is gewoon standaard 17mm buis met oude stalen verdelers met grundfus pomp (geen alpha oid). Tijdens zomermaanden gekoeld met 17 graden water en nergens centje pijn gehad met condens dus liep allemaal prima!

Mocht je specifiek iets willen weten oid laat maar weten... Ik post naverhand niet veel meer (alles is al een keer gezegd in dit topic) maar lees nog geregeld mee ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

thido schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 15:01:
[...]

Totdat je weer een rekening krijgt waarop staat dat je meer mag betalen voor het hebben van SV zelf dan voor het gebruik ervan. Zoals je weet gaat het om bijna 600 euro 8)7

Als ik een goede oplossing voor mijn SWW kan vinden zonder ingrijpende verbouwing dan komt die er :)
Wellicht toch maar overwegen (lange) leidingen onder het huis door te trekken en dan een WP vat zoals dat van jou in de bijkeuken plaatsen.

Boven kan deze niet want ik wil de vast inbouw kast net opofferen.
Beneden waar plek is voor de CV buffer kan hij ook niet want dan heb ik het geluid onderaan de trap.

Zal donderdag jouw ervaring even afwachten m.b.t. het geluid.
E-boiler(s) ?
Gaat hier prima, lekker stil ook :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:10:
@Domba Filter werkt netjes en geeft waarschijnlijk een wat getrouwer beeld. Even nog 1 vraagje, hoe heb je de 11-12kW becijferd ?
Ik kom op ongeveert 0,9m3/graaddag +/- 0,1m3
@Fly-guy wilde niet zoveel tweaken als ook dat het een mix van vv en radiatoren en een onhandige convector put verwarming betreft met update van badkamer op wenslijst
Dan ga ik dan krap met max 210 kWh op dag nodig heeft bij een ijsdag is met gemiddelde van -10C

Je kan ook anders rekenen met marge te rekenen en 30 * 0,9 * 8kWh * 82%#) te nemen en naar boven af te ronden.

#) 82%, Wat ik ook tweak ik krijg gemiddeld niet meer uit mijn 6kW Pana's bij buitentemperaturen beneden nul. Door defrosts en schakeltijden tussen boiler & verwarmen of wel max 120kWh van de 144kWh per dag.

Je kan ook tot Tg -5C gaan, maar dan kom je nog steeds boven de 9kW@A-10
Een Pana mono 9kW als MDC haalt dat gewoon niet, en de MXC die dubbel hoog is met 2 fans misschien net en door de traagheid van het huis zal als nog de pelletkachel even aan moeten als het vriest dat het kraakt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:31:
[...]

@Fly-guy wilde niet zoveel tweaken als ook dat het een mix van vv en radiatoren en een onhandige convector put verwarming betreft met update van badkamer op wenslijst
Dan ga ik dan krap met max 210 kWh op dag nodig heeft bij een ijsdag is met gemiddelde van -10C

Je kan ook anders rekenen met marge te rekenen en 30 * 0,9 * 8kWh * 82%#) te nemen en naar boven af te ronden.

#) 82%, Wat ik ook tweak ik krijg gemiddeld niet meer uit mijn 6kW Pana's bij buitentemperaturen beneden nul. Door defrosts en schakeltijden tussen boiler & verwarmen of wel max 120kWh van de 144kWh per dag.

Een Pana mono 9kW als MDC haalt dat gewoon niet, en de MXC die dubbel hoog is met 2 fans misschien net en door de traagheid van het huis zal als nog de pelletkachel even aan moeten als het vriest dat het kraakt.
En 1-2 dagen is ook geen probleem, maar wat als het 2 weken word? Al denk ik dat het niet meer voor gaat komen, 2 weken lager dan -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:53

thido

Tilburg

Rol-Co schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:11:
[...]

E-boiler(s) ?
Is een optie, kost wel een hele boel kWh'tjes met cop van 1. Maar goed, euro's afdragen aan Ennatuurlijk is nog minder leuk :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Aan alle Elga gebruikers:

Wat is over het algemeen je ervaring met de Elga als het vriest? Vond het lastig wat te vinden in de vorige topics.

Hoeveel kW kan de Elga bijvoorbeeld leveren als het -8 graden is? Werkt hij dan nog wel? Zijn er mensen die de Elga 'misbruiken' om helemaal gasloos te gaan of proberen de gaskraan zo veel mogelijk dicht te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-10C, de kans daar op, vervolgens 2 dagen achter elkaar en 2 weken.
http://www.frijduurzaam.n.../dagenGemXTempWinters.png

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2017 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
thido schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:57:
[...]

Is een optie, kost wel een hele boel kWh'tjes met cop van 1. Maar goed, euro's afdragen aan Ennatuurlijk is nog minder leuk :-)
Verbruik E-boiler valt wel mee vind ik persoonlijk, temperatuur op dit moment 64 graden in het 380L vat en E-boiler 70 graden. :) "E-boiler tussen DWTW en CV-ketel"
De afgelopen dagen is er nog geen kWh verbruik geweest, maar dit kan ook aan zonnespiraal in de E-boiler liggen. :P Ook L/W WP wil nog niet aan.

[ Voor 9% gewijzigd door BenEco op 19-09-2017 21:18 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

thido schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:57:
[...]

Pak um beet 130kWh per maand voor alle sww en met stroom van eigen dak een lachertje. ;)
Geen onderhoud
Geen geluid
Snel warm
Cheap in aanschaf

Ik wil er geen COP 2,20 wpb voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:52:
[...]

En 1-2 dagen is ook geen probleem, maar wat als het 2 weken word? Al denk ik dat het niet meer voor gaat komen, 2 weken lager dan -10.
Heel riant is het niet.
Maar 2 weken Tg van -10C dan hebben die met aardgas ook al koeler want dan is druk ervoor laag calorisch aardgas er ook niet meer en zijn de reserves al stevig aangesproken, zo snel kunnen ze hoog calorisch ook niet omzetten in laag, want de bouw van de extra unit is vooruit geschoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
adnanoner schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:58:

Wat is over het algemeen je ervaring met de Elga als het vriest? Vond het lastig wat te vinden in de vorige topics.

Hoeveel kW kan de Elga bijvoorbeeld leveren als het -8 graden is? Werkt hij dan nog wel? Zijn er mensen die de Elga 'misbruiken' om helemaal gasloos te gaan of proberen de gaskraan zo veel mogelijk dicht te houden?
Ik heb nog geen winter achter de rug met de Elga, maar de handleiding zegt het volgende:
Verwarmingsvermogen (A-7/W35) 2,4 kW
COP verwarmen (A-7 / W35) 2,6
Bij -8 is het dus nog iets lager.
Gasloos met alleen een Elga gaat niet meevallen, maar @Bram-Bos lukt het wel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Oxellaar schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:33:
[...]

Ik heb nog geen winter achter de rug met de Elga, maar de handleiding zegt het volgende:
Het meeste gas dat ik op een dag heb gebruikt is 6.01 m3 (21-1-2016), Rekenen met 8 kWh per m3 gas kom ik uit op 2 kW aan benodigd verwarmingsvermogen.

De rest van die maand kwam ik op amper 4 m3 gas per dag, dus ik denk dat ik het zonder gasketel wel ga redden. Kabel tussen ELGA en gasketel ligt dus ook los. Het gasverbruik is zelfs ook nog inclusief SWW.

Op zulke koude dagen zou een WTW op ventilatielucht helemaal uitkomst brengen. Maar een 600 W kacheltje is qua kosten effectiever.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Beatman Ja ik geloof ook gerust dat het kan, alleen valt het niet mee in een wat oudere woning.

Kom regelmatig in woningen met een 3.8kW warmtepomp incl SWW.
Ook van Techneco, de Torros, een W/W warmtepomp dan wel.
Maar dat maakt voor het warmteverlies niets uit, alleen daalt het vermogen niet bij - 8 buiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 19-09-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:33:
[...]

Ja, het gas is er hier uit, maar ik verwacht niet veel van mijn Elga onder -2 ˚C. Dan moet ik zeker mijn backup inschakelen (pelletkachel van 6 kW). Ik woon echter in Amsterdam, en dat scheelt al snel 2-3 graden.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Bram-Bos
2-3 graden is dat niet wat conservatief, heeft TU geen kaartje voor onder nul gemaakt?
Zoals voor warme dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Domba schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:34:
@Bram-Bos
2-3 graden is dat niet wat conservatief, heeft TU geen kaartje voor onder nul gemaakt?
Zoals voor warme dagen
Waarschijnlijk wel. Afgelopen winter heb ik hier max -3˚C gezien terwijl anderen -10 rapporteerden.
Anyhow: als ik nu een warmtepomp moest kopen kocht ik er ook een die bij -10 nog goed presteerde, en geen Elga, maar het ding hangt er nu eenmaal en voor die drie dagen in het jaar dat hij te kort komt in deze stadse omstandigheden vind ik het zonde om hem te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:28
Rol-Co schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:11:
[...]

E-boiler(s) ?
Een WP boiler kun je ook instellen om alleen op elektrische spiraal te laten verwarmen. Alleen zit er dan wel 1100 subsidie op deze E boiler. Mocht het geluid iemand te storend vinden. ;)

Ander voordeel is dat je voor SW altijd dus nog een elektrisch element hebt ingebouwd, mocht de WP het niet doen.

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 00:24:
[...]

Een WP boiler kun je ook instellen om alleen op elektrische spiraal te laten verwarmen. Alleen zit er dan wel 1100 subsidie op deze E boiler. Mocht het geluid iemand te storend vinden. ;)

Ander voordeel is dat je voor SW altijd dus nog een elektrisch element hebt ingebouwd, mocht de WP het niet doen.
Jij koopt zeker ook dingen omdat het afgeprijst is :+

Ik heb 2 boilers met 4 elementen voor totaal 225,- zonder subsidie's waar ze eventueel later weer wat van terug willen op 1 of andere manier, net als mijn pv.
;)

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
De kogel is door de kerk, we hebben een andere woning gekocht.
Hier zit momenteel een verouderd hetelucht verwarmingssysteem in (met een verbruik van ongeveer 2500m3 gas per jaar) dus dat willen we eruit hebben.
In onze huidige woning draait een Elga en dat is geweldig maar ik wil in de nieuwe woning gasloos zijn (er wordt al elektrisch gekookt).
Maar wat is nu een goede (en misschien vooral stille) warmtepomp voor een vrijstaande woning uit 1985 (dubbel glas eerste generatie) met een opp. van 155m2.
De bedoeling is beneden vloerverwarming en boven ltv radiatoren en een 300(?) liter boilervat (4personen waarvan 3 langdouchende vrouwen)
Ik kom de Techneco Loria tegen, dan zijn er nog de Ecodan en Zubadan en gister had een installateur het over een Fujitsu WH11F.

Als je de importeurs/fabrikanten moet geloven zijn al deze apparaten natuurlijk superdingen maar echt heel veel ervaringen zijn er nog niet te lezen op internet.
Wanneer er geen backup van een cv ketel is is betrouwbaarheid toch wel een ding. En ook het budget beperkt de keus waarschijnlijk toch wel.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
@J.o.r.i.s
Ik zelf heb een Loria 6008 in combinatie met een 300L boilervat staan. Een ligbad van 170x100 vol laten lopen + gelijktijdig douchen is voor ons (tot op heden) nog geen probleem geweest. Deze installatie draait echter pas sinds maart 2017, dus in de winter is het wellicht iets anders.

• Noord27
Rol-Co schreef op woensdag 20 september 2017 @ 05:37:
[...]

Jij koopt zeker ook dingen omdat het afgeprijst is :+

Ik heb 2 boilers met 4 elementen voor totaal 225,- zonder subsidie's waar ze eventueel later weer wat van terug willen op 1 of andere manier, net als mijn pv.
;)
Het gaat dan wel om een 200 liter vat in mijn geval. Neem aan dat je dat niet haalt met een E-boiler van 112,50 per stuk. Zeker niet als je 2x instalaltie kosten hebt? >:)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:10
Domba schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:34:
@Bram-Bos
Zoals voor warme dagen
Klopt wel hoor, als ik Breda binnen rijd stijgt temperatuur zeker twee graden.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:15:
[...]

Het gaat dan wel om een 200 liter vat in mijn geval. Neem aan dat je dat niet haalt met een E-boiler van 112,50 per stuk. Zeker niet als je 2x instalaltie kosten hebt? >:)
Haha installatie kosten, geweldig.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:18:
[...]

Haha installatie kosten, geweldig.....
Natuurlijk, waarom zo minachtig? Elke boiler heeft diverse appendages nodig als je hem volgens voorschriften gaat aansluiten. Zelfs als je het zelf zou installeren kom je daar niet omheen. En die voorschriften schrijven toch aardig wat appendages voor.

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 20-09-2017 09:45 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:15:
[...]

Buiten dat ik geen 200 liter wil (blijven ze alleen maar langer staan) heb ik als het moet 60 liter op 85 graden wat ieder geval 120 liter douchewater op 40 graden geeft. Ik was mijn stationwagen met 20 liter dus kan ik mezelf wel wassen met 120 liter ondanks mijn 1m92 lengte. :)
Installatie kosten voor een boiler heb ik niet, een schilderij ophangen kan iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:31:
[...]

Buiten dat ik geen 200 liter wil (blijven ze alleen maar langer staan) heb ik als het moet 60 liter op 85 graden wat ieder geval 120 liter douchewater op 40 graden geeft. Ik was mijn stationwagen met 20 liter dus kan ik mezelf wel wassen met 120 liter ondanks mijn 1m92 lengte. :)
Installatie kosten voor een boiler heb ik niet, een schilderij ophangen kan iedereen.
Een schilderij is maar 1 schroef, je boiler wel vier hoor, moet je toch wel weten hoe een rolmaat werkt.

@Noord27 je hebt helemaal gelijk, goeie gedachte om de economie draaiende te houden. Veel installateurs maken misbruik van de voorschriften in mijn ogen, maar als jij je daar fijn bij voelt gewoon doen, weet je zeker dat het goed is.
Hoe bevalt de boiler of is ie nog niet actief?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
Installatie wordt morgen gedaan door @koevlaas2. Die kan je alles vertellen over de benodigde voorschriften en regel- + wetgeving.

@reneeke1970 Lees wel eens terug wat je met welke toon op een forum zet?
Betreffende de wederom doelloze verwijzingen/opmerkingen: daar ga ik niet verder op in. Dat voegt niets toe aan de onderliggende gedachte van dit specifieke topic en de omgangswaarden die verwacht worden op een gerespecteert forum.

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:44:
Installatie wordt morgen gedaan door @koevlaas2. Die kan je alles vertellen over de benodigde voorschriften en regel- + wetgeving.

@reneeke1970 Lees wel eens terug wat je met welke toon op een forum zet?
Betreffende de wederom doelloze verwijzingen/opmerkingen: daar ga ik niet verder op in. Dat voegt niets toe aan de onderliggende gedachte van dit specifieke topic en de omgangswaarden die verwacht worden op een gerespecteert forum.
Ja baas.....

1 PVoutput . Dongen NB

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
wervisser schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:18:
@J.o.r.i.s
Ik zelf heb een Loria 6008 in combinatie met een 300L boilervat staan. Een ligbad van 170x100 vol laten lopen + gelijktijdig douchen is voor ons (tot op heden) nog geen probleem geweest. Deze installatie draait echter pas sinds maart 2017, dus in de winter is het wellicht iets anders.
En hoe is geluid van de buitenunit? Die van de Elga (Carrier) hoor je best goed vind ik.
Al storingen o.i.d. gehad?

• wervisser
De buitenunit staat bij mij onder het raam bij de bank, maar is vanuit binnen niet hoorbaar. Als hij op vol vermogen draait is de unit wel hoorbaar vanuit de slaapkamer boven, mits het raam open staat. Je hoort dan een licht gebrom, wat in mijn geval verre van storend is.
De storingen die ik tot op heden heb gehad zijn meer 'self inflicted'. Een radiator afgesloten, systeem te weinig op druk. Te weinig debiet in verband met het afsluiten van die radiator.
Daarentegen een keertje een koude boiler gehad, maar die oorzaak is nooit achterhaald.

Op enige termijn wil ik wat DB18 sensoren aan de leidingen vast maken om de temperatuur te kunnen uitlezen om zodoende iets meer inzicht te kunnen krijgen. Is in principe niet mogelijk, maar als het dan toch zonder teveel moeite kan ;-)

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:54:
[...]

Een schilderij is maar 1 schroef, je boiler wel vier hoor, moet je toch wel weten hoe een rolmaat werkt.

@Noord27 je hebt helemaal gelijk, goeie gedachte om de economie draaiende te houden. Veel installateurs maken misbruik van de voorschriften in mijn ogen, maar als jij je daar fijn bij voelt gewoon doen, weet je zeker dat het goed is.
Hoe bevalt de boiler of is ie nog niet actief?
2 en 2 leidingkjes, cv werd om 20:00 opgehaald en om 22:00 onder de douche met een warme boiler :)
Welke installateur komt dat om 8 uur in de avond doen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:31:
[...]

Dank voor je input. Geeft wat houvast in een verdere zoektocht. 11-12kW is een mooi uitgangspunt om dat te doen, het lijkt alsof dat net moet voldoen, en mochten er dagen zijn dat het niet voldoet, is dat een mooi moment voor de pellet/hout kachel.

Qua tweaken, mocht met een relatief makkelijke aanpassing er iets verbeterd kunnen worden aan VV/convector/radiator opstelling, dan is dat natuurlijk wel een optie.

Verwijderd

@Domba Het samenspel van Tsensoren en timers in de Panasonic werkt alsvolgt voor zo ver ik weet. Bijvoorbeeld bij een buitenT van bijv. 15C heb ik op de stooklijn ingesteld dat de Ta=27. Zonder kamerthermostaat, WAR only, dient de Ta=Tr 5K lager te zijn voor de WP actief wordt om deze weer naar 27+1 te tillen. Klopt het tot zo ver ? Timers spelen voor zo ver ik weet geen rol in dit scenario.

• Domba
  • Nu online
@Verwijderd
Als je WA-regeling gebruikt, gaat circulatiepomp aan, op basis van Tb die je hebt ingesteld in [5sec SET]

Waarschijnlijk regelt die volledig op basis van Ta sensor en gebruikt Tr enkel voor de veiligheid en die hysteresis is niet kleiner te krijgen

Ik heb hier een plaatje van gepost

Dit is een 6kW en ik kan nog maar paar tiende in Tr verder naar beneden anders schakelt die backup element met COP=1 in, tot die volgens eigen sensors weer >20C is, mijn Pana NTC sensors wijken iets af (<1C)
]13.2.3 Heat-exchanger (hot water coil) protection control
 Backup heater ON condition:-
o water inlet temperature < 18°C AND
o outdoor ambient temperature < 10°C
 Backup heater OFF condition:-
o water inlet temperature > 20°C OR
o outdoor ambient temperature > 13°C
However this control will take place 29 minutes after compressor restart.
@Fly-guy De openingspost van dit topic eens doorlezen Gas besparen door middel van CV tuning deel II of de huidige Gas-CV aanvoer naar beneden naar 45-50C kunt brengen en convectorput eventueel voorzien van fans of zonder kunt en toch comfortabel is

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 20-09-2017 12:40 ]

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:40:
[...]

2 en 2 leidingkjes, cv werd om 20:00 opgehaald en om 22:00 onder de douche met een warme boiler :)
Welke installateur komt dat om 8 uur in de avond doen? ;)
Dus in een uur tijd de boiler op temperatuur????

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Nu online
Noord27 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:44:
Ik ben benieuwd welke inlaatcombinatie dan geplaatst gaat worden, is niet model waar schap-vakken mee volliggen? 8)
De P&T is 7bar (voor docu, zie postings)

Verwijderd

Domba schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:16:
@Verwijderd
Als je WA-regeling gebruikt, gaat circulatiepomp aan op basis van Tb die je hebt ingesteld in \[5sec SET]

Waarschijnlijk regelt die volledig op basis van Ta sensor en gebruik Tr enkel voor de veiligheid en die hysteresis is niet kleiner te krijgen

Ik heb hier een plaatje van gepost

Dit is een 6kW en ik kan nog maar paar tiende in Tr verder naar beneden anders schakelt die backup element met COP=1 in, tot die volgens eigen sensors weer >20C is, mijn Pana NTC sensors wijken iets af (<1C)
[...]
OK, je zegt: Niet Tr direct zorgt voor afslag, maar indirect op ca Ta +1C omdat dT niet kleiner kan dan de minimale modulatie capaciteit van 2,5-2,7 kW die dan boven op de Tr komt.

Mag ik daar uit concluderen dat:
De 5kW heeft standaard 0.9m3/h flow en minimum modulatie een capaciteit van 2.5kW en 0.9m3/h geven een dT van 2.44C, dat zo lang de dT < 2.44 de WP uit blijft ? Volgens mij is die dT van 2.44 kleiner dat wat ik in de praktijk en in jouw afbeelding v.d. link zie. Daar is de dT ongeveer 5C. De Ta loopt op tot 25C en een nieuwe start vindt plaats bij 20C.
Edit:
Volgens de grafiek duurt het ongeveer 3:30 om Ta=Tr te laten dalen van 25 -> 20C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oxT3qrdPg2QICSWgCapInUqP/thumb.png
Edit2:
Als er een interne warmtebron bij zou komen, zal de genoemde afkoelperiode van 3:30uur groter/langer worden. Als de interne warmtebron zodanig is dat de 20C niet gehaald wordt maar op 21C blijft hangen zal de WP niet actief worden. Klopt deze redenatie ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 13:18 ]

• Ramon_1984
  • Laatst online: 10:09
J.o.r.i.s schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:04:
[...]

En hoe is geluid van de buitenunit? Die van de Elga (Carrier) hoor je best goed vind ik.
Al storingen o.i.d. gehad?
Ik vind de carrier juist heel stil....

• Ramon_1984
@koevlaas2 komen en van de installatie van @Noord27 wel foto's op je Facebook pagina ?

• Noord27
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:24:
@koevlaas2 komen en van de installatie van @Noord27 wel foto's op je Facebook pagina ?
Daar is nog niets over gevraagd, laat staan toestemming voor gegeven.

• Domba
  • Nu online
@Verwijderd
30 seconde voor compressor gaat flow van standby flow naar flow van in met pompstand e
De standby flow gaat aan beneden in gestelde temperatuur wanneer die verwarmingsbedrijf mag.

In principe zou die iets kleiner of groter kunnen zijn omdat er minimaal 2 NTC's bij betrokken zijn Ta en Tb, om doel-Ta te berekenen.
Afslaan wil die ook niet altijd direct als [Ta+2C] als de verandering snel is, dan wil die nog weleens wat doorschieten bovern Ta

Verder als je regelmatig van alles verandert is het niet verkeerd om zo nu en dan de WP enige tijd stroomloos te zetten.
Want niet alles geeft een error/storingscode en dan is reset niet mogelijk, enige tijd spanningsloos start met een reset.
Ik vroeg hier of iemand het profiel herkende, nu dat heb ik dus zelf veroorzaakt met te haastig schakelen hier heb ik bevestiging met herhalingspogingen de tijdbasis is wat lang met 3 uur en 30 minuten.
Voor iets vergelijkbaar ben ik nu mee aanstoeien, wanneer die nu de 3-wegklep van de boiler laat openstaan, dit heeft iets te maken met moment van bedienen van remote en ik denk ook nog Tb ermee te maken heeft.
Want zelfs enkel in Tank mode zet die soms enkele dagen netjes de 3-wegklep terug in verwarmingsstand na opwarmen boiler.
Dit is belangrijk voor mij omdat ik in deze periode via 4 wegklep enkel met de andere WP draai in lage deellast.

Edit 2: Als reactie op je 2e edit =Ja, als Tb niet verandert
Omdat het vloerverwarming betreft was die grote hysteresis een doorn in het oog met schommelingen in ruimtetemperatuur.
Tegenwoordig met 4 wegklep ziet dat er zo uit ook als is het plaatje van een iets anders (letop afkoeling SWW-Tr & SWW-Tr ivm warmteverlies boiler). De ander WP loopt nog wel op WA-regeling maar afgifte is niet echt meer WA

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 20-09-2017 14:08 ]

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:33:
[...]

Dus in een uur tijd de boiler op temperatuur????
Met 1950W ! Ja, genoeg om te douchen :) voordeel van de 30 liter ;)

Verwijderd

[b]Domba schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:30:
Vraag was:
Edit2:
Als er een interne warmtebron bij zou komen, zal de genoemde afkoelperiode van 3:30uur groter/langer worden. Als de interne warmtebron zodanig is dat de 20C niet gehaald wordt maar op 21C blijft hangen zal de WP niet actief worden. Klopt deze redenatie ?
Antwoord hier op:
Edit 2: Als reactie op je 2e edit =Ja, als Tb niet verandert
M.a.w. De regeling gedraagt zich in die zin 'adaptief'.

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:18:
M.a.w. De regeling gedraagt zich in die zin 'adaptief'.
Dat noem ik niet adaptief,
Dat ik settings in remote controller van WP alleen zou kunnen veranderen als ik Tb sensor in een bak met ijswater hang of zo.
Simpel gezegd in TANK-mode zet die 3-wegklep netjes terug op verwarmen als boiler op temperatuur is.
Enkel bij TANK+HEAT-mode en niet in de andere modes zet die actief de 3-wegklep op boiler-stand zogauw Tb boven [HEAT-OFF SET +2tot3C] komt en na boiler op temperatuur is laat die gewoon klep openstaan en circulatiepomp van mono is dan nog uit, deze loopt nog na als compressor al afgeslagen is, pas als Tb onder HEAT-OFF SET verandert die actief naar verwarmingstand.

Was dat nu maar consequent, maar dat lijkt afhankelijk te zijn van ..................

Veel kan je vastleggen in vergelijkingen het is nog steeds enkel [Ta+>-3C]=Tr voor start en dat kun je op basis van je unit met +/-0.1C nauwkeurig maken.
Het blijft wel uitvissen wanneer in welke mode die voor het programma naar Tb, Tr en TBoiler kijkt en hoe lang een cycles is, dat alle subroutines doorlopen zijn.

Je hebt WA of ROOM
Daarna keuze uit 5 mode's en 2 of 5 priority settings afh. of uitbreidingsprint erin zit.

Als je nu denkt dat parameters zelfde zijn voor alle modes alleen andere volgorde.
In ene mode gaat die boiler bij 46C weer opwarmen en andere pas bij 42C, vanwege [thermo set-8C]
Die 8K is vast en die staat net zomin in enige manual. (link)

Verwijderd

@Domba Ik noem het adaptief in de zin van:
Er komt een interne warmtebron bij, daardoor vertraagt de afkoeling en als daardoor de Ta=Tr boven het inschakelpunt van de WP blijft zal deze niet actief worden.
Edit:
Misschien heb je een betere naam voor genoemd gedrag ?
Edit2:
Passief-adaptief wellicht ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2017 17:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Domba schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:14:
[...]

Staan wel meer foutjes in de manual.
De kroonsteen zit op zelfde plek als bij split, alleen is dat bij mono achter linker luik (compressordeel).
En ipv een kabel naar binnen zitten er de 3 kabels van de PCB van watergedeelte achter rechter luik (waar waterpomp zit) op aangesloten.
Je moet op de kroonsteen tussen waar de witte en zwarte draden in gaan meten (>15V belast), de rode zijn communicatie en als je kabels loshaalt alleen die van de PCB waterdeel, die van gaszijdige deel op de kroonsteen aangesloten laten zitten om te kunnen meten voor onbelast (>45V)

Edit. @mightym Op pagina 127-128 zie waar je die terminal (kroonsteen aansluitstrip) vindt in de SM van de 5kW
Zo... hebben wij eens geluk bij een ongeluk.. *O*

Ik ging net even bij mijn schoonouders langs om de spanningen tussen het de gaszijdige PCB en de waterzijdige PCB te meten. Ik met het schema in de hand op zoek naar de communicatie verbindingen.
Hey handig, daar zit een connector waar ik de spanning kan meten. Toen ik de connector beetpakte schoot hij meteen los...

Na het vastklikken van de connector hebben we de spanning op de warmtepomp gezet en hij doet het nu probleemloos!

Op de connector zat zelfs een stempel van de kwaliteitscontrole |:(

Resumerend: Die connector is losgekomen tijdens bedrijf. Hierdoor is de regeling instabiel geworden en ontstonden er in eerste instantie hogedruk alarmen en abrupte stops. Na de reset zal de pomp de interne check doorlopen hebben en de onderbroken communicatielijn gedetecteerd hebben wat tot een H90 alarm heeft geleid.

3x 5kW warmtepompen op een 300L buffervat (met hygienespiraal) zet wel zoden aan de dijk!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De Ta_sensor van de Panasonic WH-MDC05F3E5 wil ik vervangen door een digitale potmeter.

De stooklijn wil ik vlak instellen zodat ik de Ta_gewenst weet. De variabele weerstand heeft de mogelijkheid om het vermogen van de Panasonic laag te houden. Daarbij valt een RAR te maken waarbij de stooklijn zo laag mogelijk gekozen wordt. De warmtepomp is met de huidige regeling niet geschikt om het huis snel op te warmen. Een tweede probleem is dat de warmtepomp volgas doorgaat tot Ta_gewenst. De regeling in de Panasonic is niet compatibele met het afgifte systeem wat de meeste mensen thuis hebben (=radiatoren).

Idee:
Warmtevraag vanuit kamerthermostaat? >>> stel Ta minstens 5 graden onder Ta_gewenst in >>> gevolg dat warmtepomp start na xxx seconden. Nadat warmtepomp gestart is meteen Ta naar Ta_gewenst +1 zodat de warmtepomp binnen circa 60 seconden terug gaat moduleren naar 20 Hz. Vervolgens stoken zolang de kamerthermostaat het wil. Bij het bereiken gewenste ruimtetemperatuur stoppen met stoken door Ta 25 graden boven Ta_gewenst te zetten. De warmtepomp gaat dan na xxx seconden uit.

Waar dien ik rekening mee te houden als ik de Ta_temperatuursensor (NTC) vervang wordt door een digitale potmeter.

Verwijderd

@Dre Als je kunt achterhalen wat het verschil tussen de Panasonic 6 en 9kW is, de 6 zijnde de geknepen versie qua Fr compressor van de 9kW versie, krijg je wellicht wat je wilt, een 5kWer die 2.5kW op Fr 20 doet. De kleinere zijn qua specs in ieder geval ook altijd efficienter dan de grotere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Plaatjestijd :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/m3wn75h5OBx7vOwt0IioPmHP/medium.jpg

Het was even passen maar we zijn weer een stapje verder hier met een buffervat wat in de garage staat te wachten op verdere actie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:44:
Plaatjestijd :P

[afbeelding]

Het was even passen maar we zijn weer een stapje verder hier met een buffervat wat in de garage staat te wachten op verdere actie.
Ratlook d:)b
Is ie nou gegalvaniseerd ?

• reneeke1970
Dre schreef op woensdag 20 september 2017 @ 18:19:
De Ta_sensor van de Panasonic WH-MDC05F3E5 wil ik vervangen door een digitale potmeter.

De stooklijn wil ik vlak instellen zodat ik de Ta_gewenst weet. De variabele weerstand heeft de mogelijkheid om het vermogen van de Panasonic laag te houden. Daarbij valt een RAR te maken waarbij de stooklijn zo laag mogelijk gekozen wordt. De warmtepomp is met de huidige regeling niet geschikt om het huis snel op te warmen. Een tweede probleem is dat de warmtepomp volgas doorgaat tot Ta_gewenst. De regeling in de Panasonic is niet compatibele met het afgifte systeem wat de meeste mensen thuis hebben (=radiatoren).

Idee:
Warmtevraag vanuit kamerthermostaat? >>> stel Ta minstens 5 graden onder Ta_gewenst in >>> gevolg dat warmtepomp start na xxx seconden. Nadat warmtepomp gestart is meteen Ta naar Ta_gewenst +1 zodat de warmtepomp binnen circa 60 seconden terug gaat moduleren naar 20 Hz. Vervolgens stoken zolang de kamerthermostaat het wil. Bij het bereiken gewenste ruimtetemperatuur stoppen met stoken door Ta 25 graden boven Ta_gewenst te zetten. De warmtepomp gaat dan na xxx seconden uit.

Waar dien ik rekening mee te houden als ik de Ta_temperatuursensor (NTC) vervang wordt door een digitale potmeter.
Dre even een gedachte, als je nou eens een drie standen schakelaar maakt op ta ,en de t r een vaste weerstand geeft, met die drie standen schakelaar simuleer je met drie weerstanden, drie ta temperaturen, 1of 2 of 3 graden boven tr.
En dan vervolgens met een kamer thermostaat de wp aan en uit schakelen, dan kun je zelf bepalen met welk vermogen hij draait.
Volg je hem?

1 PVoutput . Dongen NB

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Weet iemand op welke nummers/aansluitingen van de pana 5kw de aan uit thermostaat aansluiting moet? 9 en 12?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Markprinsen schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:06:
Weet iemand op welke nummers/aansluitingen van de pana 5kw de aan uit thermostaat aansluiting moet? 9 en 12?
Correct (voor verwarming). Let op: 230V.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:51:
[...]

Ratlook d:)b
Is ie nou gegalvaniseerd ?
Jup en voor de rest geen lak. Volgende week komen ze langs voor een nieuwe meterkast en dan is het een kwestie van een doorstroomverwarmer uitzoeken, wachten op CF en dan gaan met die banaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Ramon_1984 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:24:
Ik zal eens kijken.
Ik heb vandaag wel een paar foto's naar het thuisfront gestuurd over de vandaag gedane installatie.echter de Panasonic zelf staat er dan weer niet op.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
He bah.. toch te vroeg gejuigd.. :-(
In eerste instantie leek de warmtepomp het goed te doen, maar na een tijdje begon het geklier weer..
Eerst een F95 alarm (hoge druk tijdens koelbedrijf.. terwijl hij op HEAT staat)
Na een reset ging hij weer draaien. De eerste minuut ziet alles er goed uit (compressor tot 32Hz oid)
Daarna compressor terug naar 20 Hz-uit-20Hz-uit-20Hz-uit enz..

Blijven er volgens mij 2 mogelijkheden over:
- Toch te weinig Flow
- Te veel koudemiddel..

Ik heb het volgende idee: Ik ga de dynamische druk bij verschillende pompstanden eens vergelijken met de tabel in de handleiding en onderling.
Als de dynamische druk van de haperende pomp hoger is dan die van de andere 2, dan ga ik hem waterzijdig maar los halen en kijken of de filters al verstopt zitten ofzo..
Wie weet is er vervuiling opgetreden in de fabriek.. of bij onze installatie..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:09:
[...]

Wat is het verschil dan tussen ons afgiftesysteem en dat van @Beatman, waar het schijnbaar wél werkt? Naregeling? Buffer?
Het probleem is dat de stooklijn bij een WP erg laag komt te liggen. Dus dTa/dTb is erg klein. Een conventioneel CV systeem is gebaserd op veel hogere aanvoertemperaturen. Ik denk dat b.v. de Honeywel thermostaat bij de Elga e.a. daarom niet in staat is om een mooie vlakke Ta te creeren met daarbij een constant vermogen van de WP zoals bij een modulerende CV-ketel.

• Noord27
koevlaas2 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:44:
[...]

Ik zal eens kijken.
Ik heb vandaag wel een paar foto's naar het thuisfront gestuurd over de vandaag gedane installatie.echter de Panasonic zelf staat er dan weer niet op.
@Ramon_1984 Vandaag gaat @koevlaas2 het niet redden helaas voor de WP boiler installatie. Mist nog een vrij essentieel stuk gereedschap om de klus te kunnen voltooien. Klus van gisteren (Panasonic mono block installatie) bleek veel meer werk als verwacht en kreeg tegen middernacht bericht dat hij net thuis was. Dus vertrouwen zit wel goed dat hij er alles aan doet om het werkende/rond te krijgen.

Ik moet gewoon nog even geduld hebben. Dat wordt nu alleen op de proef gesteld met die hoge vaste lasten van SV en een boiler die niet aangesloten staat.

O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 21-09-2017 08:19 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
adnanoner schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:58:

Yes ik. Ik heb de ELGA solo aangesloten. De ELGA kan mijn ketel dus niet aansturen. Ik wil zelf zo veel als mogelijk gas besparen met de ELGA. Wij zijn van ongeveer 1100m3 terug gegaan naar 120m3 na plaatsing van de ELGA.

Ik kan zo snel even geen plaatjes posten maar ik heb statistieken van het outputvermogen van de ELGA per dag plus de buitentemperatuur die dag. Op 6 januari dit jaar is het de hele dag onder nul gebleven met als koudste rond de -4.3 's nachts.

De ELGA levert dan ergens rond de 3.5 tot 4.0kW warmte.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 08:18:
[...]

@Ramon_1984 Vandaag gaat @koevlaas2 het niet redden helaas voor de WP boiler installatie. Mist nog een vrij essentieel stuk gereedschap om de klus te kunnen voltooien. Klus van gisteren (Panasonic mono block installatie) bleek veel meer werk als verwacht en kreeg tegen middernacht bericht dat hij net thuis was. Dus vertrouwen zit wel goed dat hij er alles aan doet om het werkende/rond te krijgen.

Ik moet gewoon nog even geduld hebben. Dat wordt nu alleen op de proef gesteld met die hoge vaste lasten van SV en een boiler die niet aangesloten staat.

O-)
Ik ben helemaal gesloopt, moet ook echt een dagje bijkomen.
Morgen staat de monstermonoblockwarmtepomp van zw7 op het programma.

Ik heb in mijn mail gekeken, maar nog geen spoor van mijn diamantboor. Ik zal als ik vandaag niets hoor het bedrijf dat zou gaan leveren bellen. Boor maat binnenvaartschip staat zeker in de backorder oid ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 07:48:
[...]

Het probleem is dat de stooklijn bij een WP erg laag komt te liggen. Dus dTa/dTb is erg klein. Een conventioneel CV systeem is gebaserd op veel hogere aanvoertemperaturen. Ik denk dat b.v. de Honeywel thermostaat bij de Elga e.a. daarom niet in staat is om een mooie vlakke Ta te creeren met daarbij een constant vermogen van de WP zoals bij een modulerende CV-ketel.
Op zich is het genereren van de stooklijn door de thermostaat het probleem niet, maar de manier waarop de Elga daarmee omgaat. In mijn geval hield de Elga zich niet aan de stooklijn, maar ging veel harder werken. Ik realiseer me nu dat die experimenten met WAR plaatsvonden toen de Toshiba-print nog 'stuk' was. Misschien dat ik het nog eens voor de lol ga proberen, nu mijn Elga zo zonnig draait.

• wervisser
@koevlaas2 Ah, lees ik hier nu dat ik voor betonboringen bij jou terecht kan ;-)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zie dat veel mensen de leiding van de monoblocks isoleren met armaflex buis.

Nu zag ik toevallig op Amazon een andere isolatiekous met bijna dezelfde warmtegeleidingscoëfficiënt (0,038 W/(m * K) vs 0,036 W (mK), maar voor een lagere prijs.

Is dat getal nu de belangrijkste indicator waar je op moet letten of zit ik appels met peren te vergelijken?

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:08:
[...]

Op zich is het genereren van de stooklijn door de thermostaat het probleem niet, maar de manier waarop de Elga daarmee omgaat. In mijn geval hield de Elga zich niet aan de stooklijn, maar ging veel harder werken. Ik realiseer me nu dat die experimenten met WAR plaatsvonden toen de Toshiba-print nog 'stuk' was. Misschien dat ik het nog eens voor de lol ga proberen, nu mijn Elga zo zonnig draait.
Kijk dat is waarschijnlijk het probleem.
Ik ben benieuwd of je via de war een constante wand temperatuur gaat / kan krijgen.

Al ben ik bang dat stooklijn 4 voor jou te hoog is...

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:07:
[...]

Ik heb in mijn mail gekeken, maar nog geen spoor van mijn diamantboor. Ik zal als ik vandaag niets hoor het bedrijf dat zou gaan leveren bellen. Boor maat binnenvaartschip staat zeker in de backorder oid ?
Kan je geen dozenboor gebruiken ?
Elektriciëns gebruiken dit om inbouw dozen in te boren.

• wervisser
Over isoleren gesproken... in de kruipruimte heb ik de slangen zitten voor mijn warmtepomp. Die zijn voorzien van een gekleurde huls voor het scheiden van de warm/koud leiding. Dit lijkt mij niet erg geïsoleerd. Wat kan/moet/hoort hier omheen te zitten eigenlijk ? Google is niet zo erg eenduidig :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Ja, daarom installeer en monteer ik zelden of nooit, doe het niet graag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik houd van werken; het fascineert me; ik kan er uren naar zitten kijken :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
wervisser schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:36:
@koevlaas2 Ah, lees ik hier nu dat ik voor betonboringen bij jou terecht kan ;-)
Af en toe moet ik een gaatje boren en dan koop ik de bijbehorende boor gewoon.
Heb inmiddels in het assortiment: 52, 61, 65, 127, 172 (is besteld).
Gewoon boren kan ik met 10x35 , 20x20 en 25x37 (DxL), de rest heeft de winkel :)

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:50:
[...]

Kan je geen dozenboor gebruiken ?
Elektriciëns gebruiken dit om inbouw dozen in te boren.
Het gaat om een geïsoleerde WTW muurdoorvoer van 168mm, die boor ik met 172mm.
Dozenboren in deze maat bestaan niet volgens mij.
Althans Toolstation gaat droog maar tot en met 160mm

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:46:
[...]

Kijk dat is waarschijnlijk het probleem.
Ik ben benieuwd of je via de war een constante wand temperatuur gaat / kan krijgen.

Al ben ik bang dat stooklijn 4 voor jou te hoog is...
Stooklijn 4 van de Honeywell is zeker te hoog. Maar met de iSense is de stooklijn veel preciezer in te stellen, dus dat komt goed.

Een constante wandtemperatuur ga ik echter niet krijgen, want in de meeste gevallen is zelfs het laagste niveau van de Elga (zo'n 15-20% van het vermogen) nog teveel om 24/7 in mijn wand te douwen.

• koevlaas2
Wolly schreef op donderdag 21 september 2017 @ 09:37:
Ik zie dat veel mensen de leiding van de monoblocks isoleren met armaflex buis.

Nu zag ik toevallig op Amazon een andere isolatiekous met bijna dezelfde warmtegeleidingscoëfficiënt (0,038 W/(m * K) vs 0,036 W (mK), maar voor een lagere prijs.

Is dat getal nu de belangrijkste indicator waar je op moet letten of zit ik appels met peren te vergelijken?
De isolatiedikte is maar 6mm, Armaflex 13mm.
Armaflex is niet duur bij Warmteservice, 28mm Armacell zelfklevend kost €4,22 per 2 meter incl. BTW.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:10:
[...]

De isolatiedikte is maar 6mm, Armaflex 13mm.
Armaflex is niet duur bij Warmteservice, 28mm Armacell zelfklevend kost €4,22 per 2 meter incl. BTW.
Let alleen wel op dat armaflex niet nat mag worden.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:11:
[...]

Let alleen wel op dat armaflex niet nat mag worden.
Deze Armaflex is niet het zwarte spul, maar dat grijze wat merkloos ook bij de Gamma ligt.
Laat geen water door, gisteren heb ik het nog getest.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:08:
[...]

Stooklijn 4 van de Honeywell is zeker te hoog. Maar met de iSense is de stooklijn veel preciezer in te stellen, dus dat komt goed.

Een constante wandtemperatuur ga ik echter niet krijgen, want in de meeste gevallen is zelfs het laagste niveau van de Elga (zo'n 15-20% van het vermogen) nog teveel om 24/7 in mijn wand te douwen.
Luistert de Elga dan naar de stooklijn van de iSense?

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:30:
[...]

Luistert de Elga dan naar de stooklijn van de iSense?
In theorie wel. In de praktijk eerder niet. Maar dat kan aan de kapotte print hebben gelegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Volgens mij is hier wel eens langs gekomen dat armaflex in de loop der jaren wel degelijk als spons gaat werken...
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:13:
[...]

Deze Armaflex is niet het zwarte spul, maar dat grijze wat merkloos ook bij de Gamma ligt.
Laat geen water door, gisteren heb ik het nog getest.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op donderdag 21 september 2017 @ 11:15:
[...]

In theorie wel. In de praktijk eerder niet. Maar dat kan aan de kapotte print hebben gelegen
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

• reneeke1970
blauwemac schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:02:
Volgens mij is hier wel eens langs gekomen dat armaflex in de loop der jaren wel degelijk als spons gaat werken...

[...]
En het verweert in de zon en vogels bouwen er graag nesten van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:04:
Ik houd van werken; het fascineert me; ik kan er uren naar zitten kijken :+
Vanaf een terras wel ja.

• Noord27
[...]

Ik zou willen dat mijn baas zou zeggen na een werkdag van 16 uur: blijf morgen maar lekker thuis jongske..

Die werkdagen komen maar zelden voor, maar een rustdag erna is geen optie bij een werkgever. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 21-09-2017 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:11:
[...]

Ik zou willen dat mijn baas zou zeggen na een werkdag van 16 uur: blijf morgen maar lekker thuis jongske..

Die werkdagen komen maar zelden voor, maar een rustdag erna is geen optie bij een werkgever. ;)
Dat is het mooie aan eigen baas, je bepaald alles zelf en de rest in overleg met de klant.
Het 'werken' voelt trouwens helemaal niet als werken, ik ben gewoon mijn hobby aan het uitoefenen.
Een paar uurtjes doorgaan is dan ook helemaal niet erg.

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:26:
[...]

Dat is het mooie aan eigen baas, je bepaald alles zelf en de rest in overleg met de klant.
Het 'werken' voelt trouwens helemaal niet als werken, ik ben gewoon mijn hobby aan het uitoefenen.
Een paar uurtjes doorgaan is dan ook helemaal niet erg.
Heb je al een bedrijfs scooter ?

• Ramon_1984
@Bram-Bos
Ik kwam dit nog tegen in een oud deel.

Ik heb aan Techneco gevraagd of de temperatuur van de stooklijn inderdaad niet lager kan dan 29 graden. Dit was hun antwoord:

Als de Elga wordt geconfigureerd als weersafhankelijk zal deze de gewenste watertemperatuur van de Honeywell regelaar proberen te volgen.

U kunt op de Honeywell Touch de stooklijn instellen. Als de stooklijn van de Honeywell Touch niet laag genoeg kan, kunt u de gewenste-kamertemperatuur lager instellen. De Honeywell Touch zal dan de stooklijn naar beneden bijstellen. Hiermee kunt u toch op lagere stooklijn uitkomen.

Misschien heb je daar wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:48:
[...]

Heb je al een bedrijfs scooter ?
Ik heb 2 electrische scooters waarmee ik zakelijke ritten binnen de regio uitvoer.
Ik probeer de boel zo co2 neutraal mogelijk te houden.

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 14:28:
@Bram-Bos
Ik kwam dit nog tegen in een oud deel.

Ik heb aan Techneco gevraagd of de temperatuur van de stooklijn inderdaad niet lager kan dan 29 graden. Dit was hun antwoord:

Als de Elga wordt geconfigureerd als weersafhankelijk zal deze de gewenste watertemperatuur van de Honeywell regelaar proberen te volgen.

U kunt op de Honeywell Touch de stooklijn instellen. Als de stooklijn van de Honeywell Touch niet laag genoeg kan, kunt u de gewenste-kamertemperatuur lager instellen. De Honeywell Touch zal dan de stooklijn naar beneden bijstellen. Hiermee kunt u toch op lagere stooklijn uitkomen.

Misschien heb je daar wat aan.
Ja, dat zal wel, maar het probleem was dat de Honeywell onder de 29˚C aanvoertemperatuur automatisch de warmtevraag uitschakelt. De Honeywell is dus niet geschikt voor ZLTV-systemen + WAR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Noord27 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:11:
[...]

offtopic
Bij mijn werkgever krijgen we dan Betaal verlof omdat je anders de arbeidstijden wet overtreed :9

ontopic.
gisteren aantal radiatoren diagonaal aangesloten en van inregel ventiel voorzien.
bijna alles staat nu afgesteld op delta T van 4,5c bij 35c Aanvoer. :)
lijkt me het best mogelijk haalbare ?

[ Voor 20% gewijzigd door Wodan89 op 21-09-2017 16:27 ]

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Verwijderd

Vrolijk makende jaar-afrekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7EnpXU7s6vEYlUL1DzjbiqNY/thumb.png

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2017 16:28 ]

• Bram-Bos
Ondanks 0 kWh Opgewekt toch opgewekt

Verwijderd

@Bram-Bos Ja kennelijk hebben ze nog een prehistorisch/prePV administratief systeem in gebruik.

• reneeke1970
Eerste drie maanden geen wp actief geweest toch? Dus nog niet al te hard juichen, maar het zijn wel leuke rekeningen, moet je eens aan je buren laten zien.....

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@Wodan89 hoe regel je radiatoren af op een dT van 4.5 bij een Ta=35 ? Mijn fantasie schiet te kort om me voor te stellen hoe dat gedaan zou kunnen/moeten worden.
Pagina: 1 ... 6 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.