Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.677 views

Verwijderd

@reneeke1970 maar wel in die periode van 3 maanden flink IR-folie COP=1 in gebruik gehad. Dagverbruiken van 48kWh. + nog het nodige aan butagas.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2017 17:10 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Wodan89 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 16:21:
[...]

offtopic
Bij mijn werkgever krijgen we dan Betaal verlof omdat je anders de arbeidstijden wet overtreed :9
Het was iets minder dan 16 uur, 13 uur en 20 minuten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Vinales
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-09 00:52
Beste mensen,
Afgelopen week bleek tijdens de jaarlijkse controle dat de huidige cv ketel zijn langste tijd gehad heeft (15+ jaar en veel kuren). Vandaar dat het advies is gegeven om na te denken over een nieuwe cv ketel.

Zoals al velen hebben opgemerkt is het vrij eenvoudig om een bestaande CV ketel te vervangen door een nieuwe, en dat mogelijke alternatieven voor een leek, zoals ik, zeer complex overkomen.

Onze situatie:
- gezin, (2 volwassenen, 1 kind en 1 kind op komst)
- verbruik gas +/-1400m3 p/jr
- 11 zonnepanelen (per stuk 290 wp) op het dak (dec 2015 installatie)
- 2 onder 1 kap woning (1981)
- bestaande Nefit ketel is oud
- Nefit easy thermostaat in huis

De meest eenvoudige weg is een nieuwe CV ketel, maar vanuit duurzaamheid en toekomstbestendigheid, wat zouden jullie adviseren? Ik realiseer me dat dit een zeer open vraag is, maar wellicht zijn er zaken waar ik direct op moet letten?

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:10
Vinales schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:32:
Beste mensen,
Afgelopen week bleek tijdens de jaarlijkse controle dat de huidige cv ketel zijn langste tijd gehad heeft (15+ jaar en veel kuren). Vandaar dat het advies is gegeven om na te denken over een nieuwe cv ketel.

Zoals al velen hebben opgemerkt is het vrij eenvoudig om een bestaande CV ketel te vervangen door een nieuwe, en dat mogelijke alternatieven voor een leek, zoals ik, zeer complex overkomen.

Onze situatie:

De meest eenvoudige weg is een nieuwe CV ketel, maar vanuit duurzaamheid en toekomstbestendigheid, wat zouden jullie adviseren? Ik realiseer me dat dit een zeer open vraag is, maar wellicht zijn er zaken waar ik direct op moet letten?

Dank!
Ik zou zeggen een warmtepomp is helemaal niks. Ik heb nog een drie jaar oude CV ketel, mag je voor weinig over nemen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:09:
@reneeke1970 maar wel in die periode van 3 maanden flink IR-folie COP=1 in gebruik gehad. Dagverbruiken van 48kWh. + nog het nodige aan butagas.
Oh dan word het alleen maar beter, zou niet teveel bezuinigen dan, comfort is leuker

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:42
Beste mensen,

Onze situatie:

Dank!
@koevlaas2 potentiële klant voor je....

• koevlaas2
Idd, BJ 1981 is helemaal mijn straatje.

@Vinales heeft het huis toevallig ook vloerverwarming ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:30
Beste mensen,

Onze situatie:

Dank!
Ik zou beginnen met de afweging hoe lang je hier nog blijft wonen. De tvt is best een stukje weg. Als dat een behoorlijke tijd wordt het tijd om deze thread tot je te nemen.

Belangrijkste zaken zijn isolatie van je woning en de benodigde aanvoer temperatuur om te verwarmen. Dat hier vermelden en dan gaat iedereen je helpen. Wellicht ook nog handig om je dag met het hoogste gasverbruik te achterhalen.

En makkelijkst is ketel vervangen en kijken wat er de komende jaren nog allemaal gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Grolsch schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:04:
Ik houd van werken; het fascineert me; ik kan er uren naar zitten kijken :+
Wanneer ik zo n aanval van werklust krijg, ga ik altijd rustig in een hoekje zitten en wacht totdat de aanval weer voorbij is 😌

Zo, en nu weer on topic

Verwijderd

@jerh Als het afgiftesysteem op orde is en 1400m3 door 2800kWh vervangen zou kunnen worden heeft hij een jaarlijkse besparing van ruwweg 1400*0.60-2800*0.18=840-504=336.00. Levensduur CV-ketel/WP zeg allebei 15jaar. Dan mag de WP 5.040.00 meer kosten dan de toch noodzakelijke aanschaf van een nieuwe CV-ketel.
Edit:
Als hij het wil verkopen kan hij schermen met de jaarlijkse besparing en de vermeden CO2 uitstoot.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2017 19:27 ]

• Vinales
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 18:21:
[...]

Idd, BJ 1981 is helemaal mijn straatje.

@Vinales heeft het huis toevallig ook vloerverwarming ?
Geen vloerverwarming.

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@Verwijderd als de gasprijs en elektra komende 15 jaar gelijk blijft... mijn onderbuik gevoel zegt dat het verschil alleen maar groter wordt.

Gas vervangen door elektra heeft meer financiële voordelen, afdekken met zonnepanelen bijvoorbeeld waardoor je minder inkoopt :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Verwijderd

@roelzadh Onderbuikgevoel is lastig, niet meer of minder kans dan 50% dat die klopt. Afdekken met zonnepanelen maakt het in ieder wel veel aantrekkelijker, 2800*(0.18-0.06)=336,00 extra voordeel per jaar.

• koevlaas2
Zou het een optie kunnen zijn dit te installeren ?
Huizen uit begin jaren 80 hebben of grote radiatoren, een convectorput of een combi van beide. Hoe is bij jou de situatie ?
Vloerverwarming aanleggen is erg goed voor het omlaag krijgen van de aanvoer temperatuur, in mijn bj 1980 huis hoop ik dit jaar met < 30c aanvoer de winter door te komen. Voor een WP geldt hoe lager de temperatuur hoe hoger het rendement.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Tuurlijk wordt de gasprijs hoger. Leuk dat iedereen denkt CO2 neutraal bezig te zijn en dat de overheid dat om die reden stimuleert. Stiekem is natuurlijk iedereen schijtbang voor Poetin ;)

Je ziet nu al dat de belasting op Gas hoger wordt en op Electricteit marginaal hoger en soms lager (van 2015 - 2016 zelfs met een vrij grote stap)

Jammer dat ze in 2018 weer omhoog gaan...

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:46:
[...]

Zou het een optie kunnen zijn dit te installeren ?
Huizen uit begin jaren 80 hebben of grote radiatoren, een convectorput of een combi van beide. Hoe is bij jou de situatie ?
Vloerverwarming aanleggen is erg goed voor het omlaag krijgen van de aanvoer temperatuur, in mijn bj 1980 huis hoop ik dit jaar met < 30c aanvoer de winter door te komen. Voor een WP geldt hoe lager de temperatuur hoe hoger het rendement.
Vaak is wandverwarming iets eenvoudiger om te instaleren

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:03:
[...]

Bijkomend voordeel daarvan zou ook nog kunnen zijn dat je vrijer bent in 'wat er op de vloer kan/mag komen'.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Egaline is makkelijker op de vloer te kappen dan op een wand hoor.
Lijkt me ook bewerkelijker een hele wand te (laten) stuccen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:03:
[...]

Warme voeten tijdens een koude winter zijn onbetaalbaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Koude voeten bij een hete zomer ook. 8) (grapje....houdt je hoofd koel)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2017 21:14 ]

• Vinales
We hebben een prachtige houten vloer....en 3,5 jaar geleden is alles opnieuw gestucd. (Toen hebben we het huis gekocht). Maar tegels/vloerverwarming/wandverwarming....ik denk dat ik uit de bocht ga vliegen op deze manier...

• Ramon_1984
AUijtdehaag schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:10:
Egaline is makkelijker op de vloer te kappen dan op een wand hoor.
Lijkt me ook bewerkelijker een hele wand te (laten) stuccen.
Wandverwarming is eenvoudig aan te brengen en eenvoudig om te stucen.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:29:
[...]

Hoeveel cm gaat er dan van je woonkamer af ? cm of 2 ? Dunne slangen 14mm oid ?

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 17:06:
@Wodan89 hoe regel je radiatoren af op een dT van 4.5 bij een Ta=35 ? Mijn fantasie schiet te kort om me voor te stellen hoe dat gedaan zou kunnen/moeten worden.
kwestie van de flow begrenzen met een voet ventiel
+ wat tijd en een goede IR camera.

al moet ik wel zeggen dat bijna overal de radiatoren met 130-350% vergroot heb.
bv ik heb een vrij hoge hal van 10 meter. hier hing een T21 60h 80b
nu heb ik er een T33 60h 110breed + 7x140mm fan,s er op :)

ik heb alleen op de badkamer een grote handdoeken radiator van 180x60. deze is echter niet fatsoenlijk ontworpen. ook met stromingsbuis word deze niet volledig warm.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:29:
[...]

mwah...
Noppenplaten plakken op de vloer en slangen erin klemmen en wat egaline aanmaken kan iedereen.
Ik kan geen wand stuccen hoor...
(maar zinloze discussie verder)

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:31:
[...]

Hoeveel cm gaat er dan van je woonkamer af ? cm of 2 ? Dunne slangen 14mm oid ?
Vanaf 15 mm
10 mm slang, nadeel is wel dat je maar groepen van 40 meter kan maken.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:07:
[...]

Bijkomend voordeel daarvan zou ook nog kunnen zijn dat je vrijer bent in 'wat er op de vloer kan/mag komen'.
En weer iets minder vrij in het boren van gaatjes voor schilderijen, foto's en andere dingen.
Maar voor de afwerking van de vloer is het wel een voordeel.

Hier ben ik het ooit nog eens van plan. Vloerverwarming is hier niet makkelijk om goed geïsoleerd te krijgen.
En de lange binnenmuur in de kamer lijkt ideaal. Zo zou ik heel de woonkamer en aan de andere zijde van de muur, de keuken, bijkeuken en hal kunnen (bij)verwarmen. Het heeft nogal wat voordelen
ivm binnenmuur is isoleren niet nodig, nagenoeg geen verlies. Comfortabel op hogere temperatuur stoken dan met vloerverwarming en naar het lijkt, iets meer W/m2
Met koelen is het ook niet verkeerd, zal beter werken dan vloerkoeling.

En waarom geen 14 of 16mm slang nemen, die 2cm stucwerk mis je niet aan ruimte

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 21-09-2017 22:09 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:59:
[...]

En weer iets minder vrij in het boren van gaatjes voor schilderijen, foto's en andere dingen.
Maar voor de afwerking van de vloer is het wel een voordeel.

Hier ben ik het ooit nog eens van plan. Vloerverwarming is hier niet makkelijk om goed geïsoleerd te krijgen.
En de lange binnenmuur in de kamer lijkt ideaal. Zo zou ik heel de woonkamer en aan de andere zijde van de muur, de keuken, bijkeuken en hal kunnen (bij)verwarmen. Het heeft nogal wat voordelen
ivm binnenmuur is isoleren niet nodig, nagenoeg geen verlies. Comfortabel op hogere temperatuur stoken dan met vloerverwarming en naar het lijkt, iets meer W/m2
Met koelen is het ook niet verkeerd, zal beter werken dan vloerkoeling.

En waarom geen 14 of 16mm slang nemen, die 2cm stucwerk mis je niet aan ruimte
Wandverwarming zou juist op lagere temperatuur moeten werken dan vloerverwarming

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984
Bij gelijke afgifte wel, maar om een tekort aan m2 te compenseren kun je comfortabel een hogere watertemperatuur voeren dan bij een vloer.
Niet mijn bedoeling, maar wandverwarming kan prima met 50 graden.
Moet je bij een vloer niet doen, worden je voeten een paar maatjes groter.

Verwijderd

@Ramon_1984 Wat is je filosofie bij lagere T van wandverwarming t.o.v. vv ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fly-guy Defecte/Onnauwkeurige gasmeters:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eq0NlqZRKck7Sp75GQvUoPfN/thumb.png

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fly-guy Nog even terugkomen op je verbruiksgegevens, we keken met name naar de dagen van hoog verbruik, het schiet me nu te binnen dat er relatief weinig verbruik was op echt koude dagen. Verstoort bijstook van een pellet-kachel o.i.d. het beeld misschien ook nog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:22:
@Ramon_1984
Bij gelijke afgifte wel, maar om een tekort aan m2 te compenseren kun je comfortabel een hogere watertemperatuur voeren dan bij een vloer.
Niet mijn bedoeling, maar wandverwarming kan prima met 50 graden.
Moet je bij een vloer niet doen, worden je voeten een paar maatjes groter.
Daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:59
Volgens mij zit Fly-guy in Enexis gebied volgens zijn opgave.

Dat gasmeters in de praktijk kunnen afwijken is een open deur, de oude analoge balg meters hebben/hadden een structurele afwijking die zoveel is dat er jarenlang geen netverliezen voor netwerkbeheerder waren ondanks dat zo nu en dan wat aardgas ontsnapte bijv bij graafschade. Daarvoor is nu een algemene correctiefactor op je Energierekening
Net als soms slimme E-meters kunnen afwijken zoals met hall of rogoswski meetcel omdat de gebruikte testmethode geen afspiegeling is van het gebruik in de praktijk

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Domba Wellicht dat Enexis ook van diezelfde meters gebruik maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-09 17:02
Ter info: sinds gisteren draait mijn setup in een zelf gebouwde cascaderegelning met WAR + kamerthermostaat.

In het kort: 2x 5kW panasonic, parallel aangesloten met de Nefit gasketel, zonder buffervat. Afgiftesysteem is 130m^2 vloerverwarming (HT verdelers, helaas), een 5kW set Jaga tempo's en een design badkamer radiator die altijd open staat. Terugslagkleppen voorzien in de retouren van de panas's en de gasketel. (nog) geen flowerrors, ook met alles tegelijk aan.

De naregeling werkt met een Cenvax MK104 https://www.ithodaalderop...r_mk104_lrweb_def0407.pdf. De kamerthermostaat stuurt de Cenvax aan, die op zijn beurt de 2 Pana's bedient op klem 17 en 18. De inschakeltemperatuur van Pana1 staat op 20 graden, de andere voorlopig even op 10 graden. Dus bij buitentemperaturen biven de 10 graden is er 1 pana actief, daaronder alletwee. Beide Pana's gebruiken dezelfde stooklijn.

Dit gedeelte werkt voorlopig prima. Klem 17 en 18 zijn overigens laagspanningscontacten, geen 230V!

Wat nog niet werkt is de integratie met de gasketel. Daarvoor ga ik beide Pana's modificeren zodat ze niet hun 3kW boosterelement aansturen maar een set 230V relais die vervolgens de gasketel aansturen met een aan-uit regeling en een vaste op de ketel ingestelde watertemperatuur. Ik ga dus de ketel gebruiken als quasi-boosterelement. Of dat gaat werken weet ik na de winter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is Weten / Meten is denken te Weten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liOL4hE9k6LiyrxrzFFhwYgx/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MCKxgOm3gH57wcH7PtqNjk7N/thumb.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7PdS7R4rZv1VcmutzxKVL4Vq/thumb.png

NB. Gas m3 is kWh electra.
Van dezelfde Youless meter ziet Enelogic een piekverbruik van 1.370W
Domoticz ziet van diezelfde Youless een piekverbruik van 2.086W
De WP gebruikt op dat moment 678W. Zelfs met de laagst gemeten Youless waarde van 1370W kan ik met geen mogelijkheid het gat van 1370-678=692W vullen. De piekverbruiken tussen 0:00 - 6:00 komen daar hoogstens in de buurt.
Edit:
En dat is dan incl. de WP.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:42:
@Domba Wellicht dat Enexis ook van diezelfde meters gebruik maakt.
Ja ze zijn ook in Enexis gebied geplaatst.
Maar het beleid per netwerkbeheerder is verschillend
Stedin wil alle ca 4500 meters preventief vervangen en Enexis zou er ook al ca 10000 van hebben opgehangen, die controleren en vervangen enkel als meter gas lekt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
sebastiaan3 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:42:
Ter info: sinds gisteren draait mijn setup in een zelf gebouwde cascaderegelning met WAR + kamerthermostaat.

In het kort: 2x 5kW panasonic, parallel aangesloten met de Nefit gasketel, zonder buffervat. Afgiftesysteem is 130m^2 vloerverwarming (HT verdelers, helaas), een 5kW set Jaga tempo's en een design badkamer radiator die altijd open staat. Terugslagkleppen voorzien in de retouren van de panas's en de gasketel. (nog) geen flowerrors, ook met alles tegelijk aan.

De naregeling werkt met een Cenvax MK104 https://www.ithodaalderop...r_mk104_lrweb_def0407.pdf. De kamerthermostaat stuurt de Cenvax aan, die op zijn beurt de 2 Pana's bedient op klem 17 en 18. De inschakeltemperatuur van Pana1 staat op 20 graden, de andere voorlopig even op 10 graden. Dus bij buitentemperaturen biven de 10 graden is er 1 pana actief, daaronder alletwee. Beide Pana's gebruiken dezelfde stooklijn.

Dit gedeelte werkt voorlopig prima. Klem 17 en 18 zijn overigens laagspanningscontacten, geen 230V!

Wat nog niet werkt is de integratie met de gasketel. Daarvoor ga ik beide Pana's modificeren zodat ze niet hun 3kW boosterelement aansturen maar een set 230V relais die vervolgens de gasketel aansturen met een aan-uit regeling en een vaste op de ketel ingestelde watertemperatuur. Ik ga dus de ketel gebruiken als quasi-boosterelement. Of dat gaat werken weet ik na de winter....
bij mij ouders heb ik het ongv zo aangesloten.
zodra de WP 30min lang zijn setpoint niet haalt gaat de CV ketel aan Dmv een tijdrelais met afval vertraging ( tegen pendelen ) cv brand dan minimaal 10 min en water temp gaat dan naar 55c
in erg koude periode is dit dan +- 2m3 per dag
een soort Elga XL :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Markprinsen schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:06:
Weet iemand op welke nummers/aansluitingen van de pana 5kw de aan uit thermostaat aansluiting moet? 9 en 12?
Dit werd door @joostmaas bevestigd, maar ik vraag mij af wat moet je nu moet aansluiten om ook van de koelfunctie gebruik te kunnen maken.

Als thermostaat heb ik de door Panasonic geadviseerde RAA20 gekocht die ik nu wil gaan aansluiten.

Je moet op de AB ingeven dat je een thermostaat hebt aangesloten maar werkt de koelfunctie dan nog wel als je de thermostaat maar alleen voor verwarmen hebt aangesloten. Of kun je de koelfunctie dan nog steeds inschakelen op de AB.

Of moet je ook aansluiting 11 van de Pana aansluiten op de thermostaat, alleen verwarrend genoeg staat in de handleiding van de RAA20 dan juist weer, dat die geschikt is voor alleen verwarmen of alleen koelen, dus niet beide.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ckgzse5orn94a.jpg

In de handleiding voor de Panasonic staat het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/z8dhw4k3pgsdt.jpg

Mijn idee is om 9, 11 en 12 aan te sluiten. Alleen zal de Pana dan dus altijd koelen of verwarmen maar dat wil je natuurlijk niet, omdat te voorkomen is het noodzakelijk is om op de AB de juiste modus te kiezen, dus of verwarmen of koelen. Kies je voor automatisch dan doet die wat de thermostaat aangeeft.

Zie ik dit juist?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Kwaliteitseisen, is dat d emeting of iets anders?
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:05:
@Fly-guy Nog even terugkomen op je verbruiksgegevens, we keken met name naar de dagen van hoog verbruik, het schiet me nu te binnen dat er relatief weinig verbruik was op echt koude dagen. Verstoort bijstook van een pellet-kachel o.i.d. het beeld misschien ook nog ?
We hebben (nog) geen pellet/hout kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Fly-guy Dat zul je zelf even moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@PeterZ(on)
Volgens de servicemanaul is het de bedoeling om beide aan te sluiten als WP kan koelen.
In de settings van de WP heb je ook nog op 2 plaatsen waar je aan geeft, onder welke Tb verwarmingsbedrijf en boven welke Tb koelbedrijf. [5sec SET]
Voor AUTO mode staan deze in [5sec SET+CHECK]

Zelf geen ervaring, ik heb een relais icm externe controle pin 17&18, maar in menu staat ROOM uit [5sec SET+CHECK]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:54:
[...]

Ja ze zijn ook in Enexis gebied geplaatst.
Maar het beleid per netwerkbeheerder is verschillend
Stedin wil alle ca 4500 meters preventief vervangen en Enexis zou er ook al ca 10000 van hebben opgehangen, die controleren en vervangen enkel als meter gas lekt.
Zou aardig zijn om te weten of de lekkage voor of na de meting plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:41:
[...]
Zou aardig zijn om te weten of de lekkage voor of na de meting plaats vindt.
In dit artikel worden details genoemd
Geen idee of info die ik eerder voorbij zag komen wel correct is, gezien in dit artikel genoemde getallen, het is niet de eerste keer dat zoiets voorkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb intussen een nieuwe printplaat ontvangen van Techneco. Mijn ELGA doet het intussen weer. Ik heb meteen de flowsnelheid van de pomp verder naar beneden aangepast. Van 10liter/minuut naar ongeveer 8liter/minuut.

Kijken of dat nog een verschil oplevert.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Pfff.. net het drukverschil van de 3 Panasonic warmtepompen vergeleken, die is aardig identiek..
Volgens de pomptabel : stand 1 ongeveer 12 L/min , stand 3 23 L/min, stand 6 35 L/min.

Waterzijdige flow is dus het probleem helaas niet...
De warmtepomp geeft nu regelmatig een H98 alarm (hogedruk koudemiddel).

Wat er nog uitgesloten zou moeten worden is of het expansieventiel werkt (volgens mij wel, want ik voel de temperatuur in de leiding met stapjes hoger worden en de radiator wordt koud + de lucht van de fan ook). Hij bevriest in ieder geval niet.

Dan zou er nog teveel koudemiddel in kunnen zitten, of de PCB is stuk...
Zijn er zonder te meten nog manieren om er achter te komen wat hier nu aan de hand is? (kun je de druksensor uitlezen in het service menu??)
O, ja als ik de spanning er af haal (na het hogedruk alarm), dan hoor je een luid gesis in de machine...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@mightym Je krijgt geen enkele keer een F27 (van de hoge druk switch, die in zelfde leiding zit)?
Wat je nog kunt doen, is deksel eraf en alle stekkertjes even nalopen op de print boven de compressor of die alle nog goed ingestoken zijn.

Als je sensor goed is, zou je pas melding krijgen als druk >4.0Mpa is.
Dan zou je nog temperatuur kunnen meten van de druk en persgas leiding, maar dat is voor de meer profi als @Oxellaar of @koevlaas2 omdat te duiden, als WP niet al te lang blijft draaien.

Het sissen is waarschijnlijk de 4 wegklep die niet meer bekrachtigt wordt,(spanningsloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Domba Thnx. Die Tb voor verwarming en koelen is denk ik lastig te bepalen omdat dat actuele temperaturen zijn die niet vooruit kijken.

Stel je kiest voor koelen 30gr maar dat wil niet zeggen dat ik dan binnen ook direct wil koelen, misschien pas na een paar dagen. Verwarmen idem. Ik bepaal daarom het liefst zelf of de wp aan of uit moet en wanneer koelen of verwarmen en hoop dat het met een thermostaat makkelijker is dan allerlei parameters in te stellen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:55:
[...]

Dre even een gedachte, als je nou eens een drie standen schakelaar maakt op ta ,en de t r een vaste weerstand geeft, met die drie standen schakelaar simuleer je met drie weerstanden, drie ta temperaturen, 1of 2 of 3 graden boven tr.
En dan vervolgens met een kamer thermostaat de wp aan en uit schakelen, dan kun je zelf bepalen met welk vermogen hij draait.
Volg je hem?
De Panasonic doet helemaal niks met Tr. Trek die sensor maar eens los van de buis en je ziet het zelf. Panasonic stookt puur op Ta.

De 3 weerstanden zou wel kunnen met relais om Ta fictief hoger te krijgen. Beetje hetzelfde als de digitale potmeter, maar dan 3 bits (8 mogelijkheden) in plaats van 8 bits (256 mogelijkheden).
Waar ik wel rekening mee moet houden is de vorstbeveiliging en ontdooicyclus. Dan wil ik Ta weer naar de werkelijke Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:05:
[...]

De Panasonic doet helemaal niks met Tr. Trek die sensor maar eens los van de buis en je ziet het zelf. Panasonic stookt puur op Ta.

De 3 weerstanden zou wel kunnen met relais om Ta fictief hoger te krijgen. Beetje hetzelfde als de digitale potmeter, maar dan 3 bits (8 mogelijkheden) in plaats van 8 bits (256 mogelijkheden).
Waar ik wel rekening mee moet houden is de vorstbeveiliging en ontdooicyclus. Dan wil ik Ta weer naar de werkelijke Ta.
Alleen maar makkelijker dan, de drie standen stem je af op je war, die zet je op één vaste lijn, en door middel van de drie standen bepaal je een fictieve verschil temperatuur wat weer het vermogen aan stuurd.
Vorst beveiliging laten over nemen door sensor bij je leidingen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dre Hij stookt op Ta maar volgens mij zorgt de dT tussen Ta en Tr er wel voor dat er gestopt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Domba schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 16:01:
@mightym Je krijgt geen enkele keer een F27 (van de hoge druk switch, die in zelfde leiding zit)?
Wat je nog kunt doen, is deksel eraf en alle stekkertjes even nalopen op de print boven de compressor of die alle nog goed ingestoken zijn.

Als je sensor goed is, zou je pas melding krijgen als druk >4.0Mpa is.
Dan zou je nog temperatuur kunnen meten van de druk en persgas leiding, maar dat is voor de meer profi als @Oxellaar of @koevlaas2 omdat te duiden, als WP niet al te lang blijft draaien.

Het sissen is waarschijnlijk de 4 wegklep die niet meer bekrachtigt wordt,(spanningsloos)
Nee, F27 heb ik niet voorbij zien komen..
Ik zit net nog eens in het schema te speuren en zie daar 3-weg en 2-weg klep in gascircuit staan.
Daar bedoelen ze (zover ik weet) die service-klepjes mee, waar je kunt bijvullen en de druk kan meten.
Onder het afdekkapje zit volgens mij een inbus moer waar je deze mee open of dicht kunt zetten.. het zal toch niet zo zijn dat er eentje (bijna) dicht staat???
Ik heb vanmiddag om nog maar eens wat te testen, de warmtepomp op koelbedrijf gezet. Ik hoorde de 4-weg klep omschakelen, maar de compressor wilde niet lopen...
Ik verdenk nu die 2-weg klep ervan (in het vloeistofgedeelte van het gascircuit) dat hij dichtstaat..
Morgen maar eens kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:13
Net een s0pcm-5 aangesloten op de raspberry en opgenomen in domoticz, daarna de s0 van de kWh meter (waar de WP opzit) aangesloten en toen zag ik een verbruik van 260W terwijl de pomp niet aan was dit leek me nogal veel dus ik wilde even testen of ik wel de juiste groep had dus ik zette de WP aan en zag meteen de meter naar +-1200W gaan, moet dus toch kloppen.

Ik schrok ook nog even dat er iets met de flow niet goed was omdat de Ta al snel op liep naar 46 graden terwijl de Ta max 35 was, maar alle instellingen zijn blijkbaar gereset omdat de stroom eraf is geweest.

Ik zie nu nog steeds een verbruik van 60 - 72W, gebruikt de pana zoveel in standby? Iemand weleens gemeten?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maikie18 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:19:
Net een s0pcm-5 aangesloten op de raspberry en opgenomen in domoticz, daarna de s0 van de kWh meter (waar de WP opzit) aangesloten en toen zag ik een verbruik van 260W terwijl de pomp niet aan was dit leek me nogal veel dus ik wilde even testen of ik wel de juiste groep had dus ik zette de WP aan en zag meteen de meter naar +-1200W gaan, moet dus toch kloppen.

Ik schrok ook nog even dat er iets met de flow niet goed was omdat de Ta al snel op liep naar 46 graden terwijl de Ta max 35 was, maar alle instellingen zijn blijkbaar gereset omdat de stroom eraf is geweest.

Ik zie nu nog steeds een verbruik van 60 - 72W, gebruikt de pana zoveel in standby? Iemand weleens gemeten?
10 a 11 W bij mijn Panasonic.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Maikie18 Nee waarschijnlijk/bijna zeker staat er ergens een vermenigvuldiger van pulsen niet correct. Standby, pomp loopt wel is ergens tussen de 33 en 36W
Edit:
Als de pomp niet loopt, na lang geen run geweest, is het rond de 10-12W

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2017 20:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mightym
@Domba @koevlaas2 @Oxellaar
Ik kon het niet laten en ben naar mijn schoonouders gereden om te kijken of de klepjes open stonden...
3 keer raden:... het klepje aan de vloeistof kant stond helemaal dicht!!!

Klepje open gedraaid, automaat ingeschakeld en draaien als een zonnetje..
Man man man, wat zijn wij blij.. het hele garantiegebeuren met de fransozen liep al niet helemaal vanzelf zeg maar...

Alles bij elkaar ben ik wel bang dat de assemblage van deze pomp een beetje een haastklusje is geweest.. een losse connector en een klep dicht. hoe bedenk je het..
Ik kan mij wel voorstellen dat na het vullen en eventueel controleren iemand vergeten is om die klep weer open te zetten..

Dusss als iemand met een panasonic warmtepomp nog eens hogedruk alarmen krijgt en een abrupt stoppende compressor : controleer de 2 en 3 wegklepjes van het koudemiddelcircuit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
@mightym
Toevallig net een H62 melding

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Dat is waterzijdig flow toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@mightym
Eerst een dagje wachten of dit het echt is.
De oorzaken klinken wel als een haast klusje

@Maikie18 60-72W klinkt als pompstand 3 in afwachting tot compressor weer gaat lopen, gewoonlijk maar 3 minuten, daarna lage flow 35-40W en als de buitentemperatuur boven setting van verwarmingsbedrijf +2C komt gaat ook circulatiepomp uit bij WA-regeling (10-11W)
H62 = te weinig flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Domba schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:05:
@mightym
Eerst een dagje wachten of dit het echt is.
De oorzaken klinken wel als een haast klusje
Ik heb er wel vertrouwen in dat dit het probleem oplost hoor :)
Voorheen liep hij niet langer dan hooguit een minuut, logisch want die compressor stond tegen een volledig dichte klep aan te persen. Ik ben er net een een half uur bij geweest en hij liep perfect. Alle 3 de pompen aangezet en allemaal keurig op hetzelfde setpoint en met dezelfde temperaturen.
Tenzij ze nog meer blunders begaan zijn tijdens de assemblage zie ik geen reden waarom deze warmtepomp nu niet goed zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:40:
@Dre Hij stookt op Ta maar volgens mij zorgt de dT tussen Ta en Tr er wel voor dat er gestopt wordt.
De Panasonic doet niks met Tr, en ook niks met de deltaT. Puur kijken naar de Ta.
De Ta wordt wel bepaald door de factoren flow, vermogen en Tr.
http://photouploads.com/images/6d0bff.png
Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 21:50:
[...]

De Panasonic doet niks met Tr, en ook niks met de deltaT. Puur kijken naar de Ta.
De Ta wordt wel bepaald door de factoren flow, vermogen en Tr.
http://photouploads.com/images/6d0bff.png
Meten is weten.
Niet direct, maar indirect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
[b][message=52670763,noline]

@Maikie18 60-72W klinkt als pompstand 3 in afwachting tot compressor weer gaat lopen, gewoonlijk maar 3 minuten, daarna lage flow 35-40W en als de buitentemperatuur boven setting van verwarmingsbedrijf +2C komt gaat ook circulatiepomp uit bij WA-regeling (10-11W)
H62 = te weinig flow
Maar de WP staat volgens de afstandsbediening gewoon uit hé, hij is al maanden niet aan geweest. Morgen voor de zekerheid even controleren of ik de WP niet bij een deel van de garage heb gezet i.p.v. de heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:41
reneeke1970 schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:00:
[...]

Vroeger had ik ook wel eens 15 kuub op een dag, dat is nu nipt gelukt met 6 kW, jij moet dus altijd naar 9 maar dan ook nipt, denk dat jij de kleinste drie fase model nodig hebt van 11 kW omtrent
8 kW moet genoeg zijn.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Wodan89
ook bij Weer wat minder is voor je WP ? nat/koud 2-4c? ;)

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:41
BasvanS schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:58:
Zo, de ELGA is geïnstalleerd. Nu is wachten op de warmte vraag. twee kleine vraagjes waar ik niet zo snel een antwoord heb kunnen vinden:

Hoe kan ik zo goedkoop en simpel mogelijk de Tin en Tout van de Elga in Domoticz krijgen? En hetzelfde geld voor het verbruik.

Tweede vraag gaat over he bijspringen van de CV. Graag zou ik proberen de CV niet meer te gebruiken, maar wel wil ik het huis in de nacht laten afkoelen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de CV niet aanspringt als de woonkamer af is gekoeld naar 16-17 graden snachts en ik een eind temperatuur van 19-20 graden wens.
Het is geen probleem dat de elga daar wat langer over doet dan met de CV, maar wat ik nu begrijp is dat als de gevraagde temperatuur meer de 1 graden hoger is dan de kamer temperatuur, de CV direct bijspringt.
dat gaat niet. Dan zul je de klok rond moeten verwarmen.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Maikie18
Wodan89 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:16:
[...]

ook bij Weer wat minder is voor je WP ? nat/koud 2-4c? ;)
Ik gebruikte toen ik op gas stookte ook 15+ per dag en doe het nu met een 6kWh panasonic. Wel alleen verwarmen en geen SWW

Verwijderd

@Knowbody N.a.v. klok rond verwarmen, zoals je naar ik aanneem wel met je andere compressor-gerelateerde koelkast/vriezer doet.

• reneeke1970
Maikie18 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:09:
[...]

Maar de WP staat volgens de afstandsbediening gewoon uit hé, hij is al maanden niet aan geweest. Morgen voor de zekerheid even controleren of ik de WP niet bij een deel van de garage heb gezet i.p.v. de heater.
Volgens de ab uit is niet uit. Alle vorst beveiliging werkt nog en verwarming expansie en verwarming carter. Dus pieken van 50/60 watt zijn heel normaal

1 PVoutput . Dongen NB

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:39
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:05:
[...]

Daarnaast zit er een dipswitch op om de FAN lager te zetten en het vermogen te beperken. Die staat bij mij praktisch het hele seizoen aan. Ook dat helpt.
Hoi Bram,

1- hoeveel max watt trekt ie als je FAN lager aan staat?

2-wanneer zet je FAN lager uit?

Verwijderd

BasvanS schreef op maandag 18 september 2017 @ 18:58:
Graag zou ik proberen de CV niet meer te gebruiken, maar wel wil ik het huis in de nacht laten afkoelen. Hoe kan ik er voor zorgen dat de CV niet aanspringt als de woonkamer af is gekoeld naar 16-17 graden snachts en ik een eind temperatuur van 19-20 graden wens.
Het is geen probleem dat de elga daar wat langer over doet dan met de CV, maar wat ik nu begrijp is dat als de gevraagde temperatuur meer de 1 graden hoger is dan de kamer temperatuur, de CV direct bijspringt.
De WP verwacht dat je hem al WP behandelt. Je laat omgekeerd je koelkast toch overdag ook niet opwarmen ?
Edit:
De eindT, einde v.d. nacht is 17C, komend van 20C is dat gemiddeld die nacht 18.5C.
Je gemiddelde binnentemperatuur daalt van zeg 20C naar (16*20+8*18.5)/24=19.5C.
Effectief heb je 0.5C verlaagt. In theorie zou je, aaanemend dat 1C verlaging 7% bespaart, dus 3.5% besparing realiseren. Echter verlaging en weer opwarmen zijn niet tegen elkaar weg te strepen. Iemand heeft er over een langere periode onderzoek naar gedaan, staat hier ergens op het forum, waaruit in dat geval valt af te leiden dat een verlaging van 14% in temperatuur resulteerde in 11% energiebesparing.
Aangezien de voorgestelde verlaging aanmerkelijk minder is zal zeer waarschijnlijk het resultaat in de foutmarge van het meten verdwijnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 08:49:
[...]
dat gaat niet. Dan zul je de klok rond moeten verwarmen.
@BasvanS Dat kan wel, maar met een omweg.
Je kunt de ketel via aan/uit laten inschakelen en daar een tijdrelais tussen plaatsen.
Die stel je in op bijvoorbeeld 2.5 uur, dan gaat de Elga eerst 2.5 uur alleen aan de gang.
Pas daarna komt de ketel bij, meestal is dat wel wenselijk als na 2.5 uur het setpoint niet bereikt is.

@Verwijderd 24/7 verwarmen vergelijken met de koelkast is een beetje vreemd.
De koelkast hou je 24/7 aan ivm bedreven van etenswaar, dat er toevallig een compressor in staat is bijzaak.

Meestal is nachtverlaging icm een warmtepomp niet het meest rendabel.
Maar de wens van de gebruiker weegt zwaarder. Als iemand nachtverlaging wil, dan is dat prima.

Verwijderd

De koelkast kun je voor uitschakelen en na het weer inschakelen om de benodigde T tegen bederf altijd minimaal te handhaven extra laten draaien. In het kader van netontlasting/gebruik eigen PV wordt daar mee geexperimenteerd in grote vries-/koelomgevingen.
Edit:
Dan heeft de gebruiker dus een duidelijk doel om te doen wat hij doet.
Edit2:
Als je 's nachts de WP niet wilt gebruiken om mogelijke geluidsoverlast voor je zelf of buren te vermijden vind ik dat een zeer goede reden om hem dan niet te gebruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 13:45 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Geen flauw idee wat je bedoeld met bovenstaande.
Volgens mij hadden we het over nachtverlaging...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Pana z-wave aansturing met 2 qubino flush 2 relays en 2 temperature sensor ZMNHEA1 en een relais voor potentiaalvrij schakelen klem 18-19

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l2szapco8xezg.jpg

WP koelen moet nog ingesteld worden
Totaal heb je dus 3x schakelbaar kontakt nodig dmv de flush 2 relays. Koelen / verwarmen / WP power.
Kan vast goedkoper, maar de zwave schakelt prima ingebouwd in de pana.
Lekker hobbyen... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2017 14:24 ]

• Wodan89
iemand met een 6/9kw pana een idee hoeveel watt de pomp trekt op standje 1 bij 1000L/H ?

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:15:
@Verwijderd Geen flauw idee wat je bedoeld met bovenstaande.
Volgens mij hadden we het over nachtverlaging...
Nachtverlaging = Niet continu op zo laag mogelijk pitje verwarmen.
Mijn reactie betreft de zin en onzin daar van in mijn optiek. Ik noem een aantal redenen waaronder dit niet continu gedrag toch aantrekkelijk zou kunnen zijn.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:39:
[...]

Nachtverlaging = Niet continu op zo laag mogelijk pitje verwarmen.
Mijn reactie betreft de zin en onzin daar van in mijn optiek. Ik noem een aantal redenen waaronder dit niet continu gedrag toch aantrekkelijk zou kunnen zijn.
Nacht verlaging is altijd aantrekkelijk mits je genoeg capaciteit hebt om op te warmen.
Dat wij het hier voor gemak en comfort niet doen is wat anders, en wij hebben allemaal pv dus boeiend.....
Maar verlaging bespaart energie ook al is het maar een beetje.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Wodan89 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:22:
iemand met een 6/9kw pana een idee hoeveel watt de pomp trekt op standje 1 bij 1000L/H ?
Kun je redelijk eenvoudig zelf checken door even een verbruiksmeter op je WP aan te sluiten en vervolgens de diverse pompstanden even in te stellen. Op het moment dat je een andere pompstand kiest, gaat hij daar op draaien en kun je het verbruik direct aflezen.

Verwijderd

De besparing met nachtverlaging is inderdaad groter dan de 3.5% die ik eerst dacht. Het duurt nl. eventjes voor een WP de binnenT met 3C verhoogt heeft. Klein bijkomend effect is dat de gewenste badkamerT er niet is 's ochtends.
Edit:
Klein bijkomend dingetje is dat de WP de meeste energie, 3C aanvullen, op het relatief koudste deel v.d. dag moet gaan leveren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 16:36 ]

• Wodan89
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:19:
[...]

Kun je redelijk eenvoudig zelf checken door even een verbruiksmeter op je WP aan te sluiten en vervolgens de diverse pompstanden even in te stellen. Op het moment dat je een andere pompstand kiest, gaat hij daar op draaien en kun je het verbruik direct aflezen.
energie meters heb ik al liggen.
echter nog niet aangesloten.

unit is aangesloten volgens de handleiding met 3x4 en 3x6mm2
beetje lastig om die op een stekker te zetten ;) :+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:33:
De besparing met nachtverlaging is inderdaad groter dan de 3.5% die ik eerst dacht. Het duurt nl. eventjes voor een WP de binnenT met 3C verhoogt heeft. Klein bijkomend effect is dat de gewenste badkamerT er niet is 's ochtends.
Edit:
Klein bijkomend dingetje is dat de WP de meeste energie, 3C aanvullen, op het relatief koudste deel v.d. dag moet gaan leveren.
Hoeft niet, je kan ook de nachtverlaging van 04:00-09:00 zetten, geeft de meeste winst kwa verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

@Wodan89 Amperetang ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Wodan89 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 14:22:
Bij mij 51-52W (pomp zelf 40-41W + 10W electronica) @ 1000l/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:58
amarkest schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:08:
[...]

Hoi Bram,

1- hoeveel max watt trekt ie als je FAN lager aan staat?

2-wanneer zet je FAN lager uit?
1. 600 Watt
2. Als de buitentemperatuur lager dan 4˚C is.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

Wat een paar maandjes butaan stoken kost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4L0ReIG9itjmK5FsgppIM5lB/thumb.png

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 19:52 ]

• koevlaas2
Tijd om de gastanks bij boeren van het erf te krijgen.

Verwijderd

@koevlaas2 Ja die zullen helemaal bij eigen PV van de financiele hel in de financiele hemel komen. Die gastank vullingen zijn per kg overigens wel iets goedkoper dan die 10-11kg flessen welke ik had. Maar ik denk dat daar wellicht een interessante markt voor je ligt.

Verwijderd

Bij die butaankosten komt overigens ook nog eens ruim 1400kWh als kosten om de IR-folie van energie te voorzien. Kwestie van goed plannen qua afsluiten gas/leidingen aan het plafond was dat. Leergeld voor deze ervaring ongeveer 1.400.00

Verwijderd

@koevlaas2 Ik heb trouwens nog wel een mogelijk interessante voor je bij diezelfde boeren. De manier waarop ze stalverwarming toepassen kan in veel gevallen aanmerkelijk efficienter.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 16:33:
Nachtverlaging voor bedrijven, dus stoken van 7.00 tot 17.00, geeft 14 uur verlaging.
Voor een woning waar van 7.00 tot 22.00 verwarmd word, heb je maar 9 uur verlaging.
Bij bedrijven is de besparing dus groter dan bij woningen.

Hier is bijvoorbeeld op dinsdag niemand thuis. Als ik op maandagavond de temperatuur verlaag, dan ga je pas weer opwarmen op dinsdagmiddag.
Op het warmste deel van de dag, is een voordeel.

Voor een enkele nacht zou ik niet snel een echte nachtverlaging gebruiken. Voor lange afwezigheid doe ik het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 23-09-2017 21:27 ]

Verwijderd

@Oxellaar Helemaal met je eens.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:21:
@koevlaas2 Ik heb trouwens nog wel een mogelijk interessante voor je bij diezelfde boeren. De manier waarop ze stalverwarming toepassen kan in veel gevallen aanmerkelijk efficienter.
Varkensstallen heb je het dan over ? Bij koeien worden de stallen niet dat ik weet verwarmt :)

Verwijderd

@koevlaas2 Inderdaad, misschien ook nog bij kippen, maar dat weet ik zo niet.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:33:
@koevlaas2 Inderdaad, misschien ook nog bij kippen, maar dat weet ik zo niet.
Vloerverwarming dmv warmtepomp voor de varkens ?
Zonnepanelen op het dak voor de opwek.

Verwijderd

@koevlaas2 Nee geen vloerverwarming. Een vorm van wandverwarming maar dan niet zoals je het je waarschijnlijk voorstelt. Nu stookt men met CV temperaturen van 70C, dus erg inefficient. Net als @Oxellaar al aangaf bij de stralingspanelen welke bij 85C in dat voorbeeld werkten.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:09:
@koevlaas2 Nee geen vloerverwarming. Een vorm van wandverwarming maar dan niet zoals je het je waarschijnlijk voorstelt. Nu stookt men met CV temperaturen van 70C, dus erg inefficient. Net als @Oxellaar al aangaf bij de stralingspanelen welke bij 85C in dat voorbeeld werkten.
Wat is het nut van het voorgrillen van Neerlands varkens ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 met name biggen zonder zeug in de buurt om hen warm te houden hebben net als babytjes de nodige zorg en warmte nodig om te kunnen overleven.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:18:
@koevlaas2 met name biggen zonder zeug in de buurt om hen warm te houden hebben net als babytjes de nodige zorg en warmte nodig om te kunnen overleven.
Doet Philips Lightning toch voor ze ? (infrarood lamp).
Wat voor modus operandi heb je in gedachten ?

Pagina: 1 ... 7 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.