13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Vous bedoulez ?koevlaas2 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:36:
[...]
Doet Philips Lightning toch voor ze ? (infrarood lamp).
Wat voor modus operandi heb je in gedachten ?
Hoe wil je +70c stralingswarmte pour varkens gaan evenaren op de duurzame manier ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Edit:
Met iets andere T's maar vergelijkbaar met de rekenregels voor CV-hetels en radiatoren.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2017 23:12 ]
Hoe doen ze dit nu dan, even afgezien van de hiervoor benodigde +70c en cv ketel ?Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:09:
@koevlaas2 Even 'out of the box' komen. 70C aan het begin is een middel om tot 27C in die biggenstall te komen. 27C is dus het te bereiken doel. Dat op een duurzame en per kWh warmte financieel aantrekkelijke manier. Niet gericht op zo goedkoop mogelijke installatie maar op zo laag mogelijke jaarlijkse energierekening + afschrijving v.d. installatie.
Edit:
Met iets andere T's maar vergelijkbaar met de rekenregels voor CV-hetels en radiatoren.
Verwijderd
Met een WP doe je het als het goed is net andersom, zo groot mogelijk afgifteoppervlak, dikke leidingen en bij voorkeur een zo klein mogelijke hoh, en daardoor kun je toe met veel lagere Ta.
Klopt, maar bij lage temp heb je een groot oppervlak nodig waar het in de stal aan ontbreekt.Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:27:
@koevlaas2 Kort door de bocht, om het met de thuissiutatie te vergelijken, 1 relatief kleine radiator per ruimte en om die reden hoge Ta nodig om de benodigde afgifte te krijgen,
Met een WP doe je het als het goed is net andersom, zo groot mogelijk afgifteoppervlak, dikke leidingen en bij voorkeur een zo klein mogelijke hoh, en daardoor kun je toe met veel lagere Ta.
En de vloer opwarmen is ook uit den boze.
Ik ben overigens nog nooit in een varkensstal geweest, wel in een koeienstal.
Ik denk niet dat de varkensboer zit te wachten op een verlaagd plafonnetjeVerwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:48:
@koevlaas2 Hoezo ontbreekt het aan groot oppervlak in de stal ?

Verwijderd
Lijkt verdacht veel op jouw 'vinding' , heb je je juridische afdeling er al bovenop zittenVerwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 00:09:
@koevlaas2 Dit lijken me ook geen biggen te zijn. DIe varkensboeren zijn veel progressiever dan de meesten denken. Verlaagd plafonnetje in de stal YouTube: Stalverwarming en stalventilatie www.slaatsbv.nl
Tja, utiliteit valt ook duurzaam te maken en word ook wel gedaan.
Het grootste probleem van een niet diffuus dicht systeem is vervuiling, de vloer kan echt compleet verstopt raken met zwart zanderig spul. Geen filter die zo'n hoeveelheid aankan.koevlaas2 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 22:48:
Even wat anders....
Ik heb 2 klanten met zuurstof doorlatende vloerverwarming slangen, de ene heeft deze setup gewoon in het normale radiatoren circuit aangesloten zitten en de andere gebruikt een vloerverdeler met een warmtewisselaar erin. Kan een huis tuin en keuken WP dit weerstaan, bij die ene die de vloerverwarming gewoon op het circuit heeft zitten heb ik nog niet de indruk gekregen dat de boel erg snel wegroest oid ?
Vuil in de wisselaar kan tijdens koelen ijsvorming geven. Waar vuil zit, is te weinig doorstroming en zakt de temperatuur te ver.
De schade kun je zelf wel bedenken....
Ik zou daar nooit een warmtepomp direct op aansluiten, altijd een scheiding aanbrengen.
En direct de vloerverwarming zuren, een weekje laten inwerken en flink stoken.
Daarna, per zone, in twee richtingen wisselend spoelen.
Er zijn verschillende soorten toevoegingen voor het water verdere vervuiling tegen te gaan. Fernox is natuurlijk een bekende.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
Er komt wel een TF1 filter tussen, maar goed perfect is deze natuurlijk ook niet noch geschikt voor een halve cv inhoud vervuiling.Oxellaar schreef op zondag 24 september 2017 @ 00:20:
[...]
Het grootste probleem van een niet diffuus dicht systeem is vervuiling, de vloer kan echt compleet verstopt raken met zwart zanderig spul. Geen filter die zo'n hoeveelheid aankan.
Vuil in de wisselaar kan tijdens koelen ijsvorming geven. Waar vuil zit, is te weinig doorstroming en zakt de temperatuur te ver.
De schade kun je zelf wel bedenken....![]()
Ik zou daar nooit een warmtepomp direct op aansluiten, altijd een scheiding aanbrengen.
En direct de vloerverwarming zuren, een weekje laten inwerken en flink stoken.
Daarna, per zone, in twee richtingen wisselend spoelen.
Er zijn verschillende soorten toevoegingen voor het water verdere vervuiling tegen te gaan. Fernox is natuurlijk een bekende.
Platenscheider word dan op 35c wel een van afmeting titanic, hier is geen plaats voor.
De huidige setup draait de boel zo mee op het systeem, hoewel de bewoner aangaf dat hij dacht dat de vloer het niet meer 'deed'. Affijn, we gaan eerst de cv aanslingeren en dan met de warmtecamera kijken wat er nog aan stroming inzit.
Welke kleur fernox moet erin voor het zuren @Oxellaar ? Ik heb nog cleaner (rood) liggen.
Aha, wanneer krijgen we jouw produkt te zien ?Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 00:20:
@koevlaas2 Ik pretendeer helemaal niet iets uitgevonden te hebben, in Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland is plafondverwarming/deckenheizung heel normaal. Alleen in Nederland lopen we een beetje achter.
Of is het nog geheim ?
Verwijderd
Bedoel je propaan?Verwijderd schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 19:51:
Wat een paar maandjes butaan stoken kost:
[afbeelding]
In die gastanks op de boerenerven zit propaan. Dat is per MJ twee keer zo duur dan gewoon aardgas.
Precies de reden dat ik bij mijn schoonouders 3x 5kW heb geinstalleerd. De TVT in deze situatie is belachelijk kort kan ik je zeggen. (binnen het jaar)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Mee eens. Correcte stooklijn is een must.Verwijderd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:46:
Bij een correct ingeregelde WAR, krijg je de gewenste binnenT in relatie tot buitenT. Als binnenT bereikt wordt/ondersteund wordt door bezoek, zal de Tr minder snel/niet dalen en de WP blijft dus uit.
Edit:
Het is 'niet mogelijk' om een 2-7C hogere binnenT te realiseren mits correcte stooklijn. Variatie is onder normale omstandigheden binnen een periode van 24h slechts 0.4C.
Simpel gezegd wanneer de WP zijn warmte niet kwijt kan dan stopt ie. Dit is de situatie wanneer Te teveel in de richting van Tafel komt.
Hij neemt vervolgens om de x tijd monsters van de watertemp (start daarvoor de circulatie pomp) en bepaalt op die manier wanneer er weer met verwarmen gestart kan worden.
(Althans zo werkt mijn Daikin)
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Na bijna een jaar CV water in het systeem kleurt het water ietswat bruinig.
Foto
Alles is nieuw, koper / rvs / messing / kunststof (uponor minitec)
Is daar iets tegen te doen en kan het met (deels) onthard water te maken hebben?
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2017 09:07 ]
Maar, capillair? Dat is toch goed-Nederlands voor onwaarschijnlijk dun? Hoe krijg je daar ooit voldoende water doorheen? En hoe zorg je dat je de boel niet dichtdrukt, met een vloer erop of door stuc? En, ook wel fijn om te weten, blijft het waterdicht??
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 01:22:
@koevlaas2 Nog eentje maar dan in woningen YouTube: Bij ICDuBo - Duurzame Verwarming in Klimaatmatten BioClina van Navos
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Afgelopen zomer is bij mijn de warmtepomp niet aangeweest. Echter toch in 16 zomerweken een stroomverbruik volens de warmtepomp zelf van 70 KWh, wat neerkomt op ongeveer 25 watt in standby(uit) stand..Maikie18 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 20:19:
Net een s0pcm-5 aangesloten op de raspberry en opgenomen in domoticz, daarna de s0 van de kWh meter (waar de WP opzit) aangesloten en toen zag ik een verbruik van 260W terwijl de pomp niet aan was dit leek me nogal veel dus ik wilde even testen of ik wel de juiste groep had dus ik zette de WP aan en zag meteen de meter naar +-1200W gaan, moet dus toch kloppen.
Ik schrok ook nog even dat er iets met de flow niet goed was omdat de Ta al snel op liep naar 46 graden terwijl de Ta max 35 was, maar alle instellingen zijn blijkbaar gereset omdat de stroom eraf is geweest.
Ik zie nu nog steeds een verbruik van 60 - 72W, gebruikt de pana zoveel in standby? Iemand weleens gemeten?
De netspanning was nooit onderbroken, en op de bedieningsunit was de WP met de powerknop uitgezet. In het stookseizoen check ik wekelijks de gebruikte KWh zoals deze door de bedieningsunit worden weergegeven.
7400 Wp op het dak
Klein beetje is wel normaal doordat het dood water word, maar misschien toch nog wat lucht in het systeem en ijzeren delen?AUijtdehaag schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:05:
Vraagje aan de kenners.
Na bijna een jaar CV water in het systeem kleurt het water ietswat bruinig.
Foto
Alles is nieuw, koper / rvs / messing / kunststof (uponor minitec)
Is daar iets tegen te doen en kan het met (deels) onthard water te maken hebben?
Ik heb er een busje van deze in omdat er nog wat oud in rond dwaalt.
https://www.fernox.com/in...ectors/protector-f1-500ml
In engeland kopen voor 1/4 van de prijs.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Geen ijzer, alles is nieuw.
WP, 28 mm koperen leidingen, RVS vat en verdelers, RVS en messing verlopen en uponor minitec slang.
Zal de boel weer eens leeg gooien en vullen met "hard" water. Misschien komt de verkleuring van het koper en verzuring door (deels) onthard water.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2017 10:07 ]
Zou kunnen, onthard water vreet koper op.AUijtdehaag schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:06:
@Rol-Co
Geen ijzer, alles is nieuw.
WP, 28 mm koperen leidingen, RVS vat en verdelers, RVS en messing verlopen en uponor minitec slang.
Zal de boel weer eens leeg gooien en vullen met "hard" water. Misschien komt de verkleuring van het koper en verzuring door (deels) onthard water.
Mooi, maar veel te duur systeem.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 01:22:
@koevlaas2 Nog eentje maar dan in woningen YouTube: Bij ICDuBo - Duurzame Verwarming in Klimaatmatten BioClina van Navos
Mocht je ooit een offerte aanvragen, ga dan op een stevige stoel zitten voordat je de envelop opent!blauwemac schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:29:
Geinig spul, dat Bioclina! Misschien dat ik toch ook ooit aan de plafondverwarming ga!![]()
Maar, capillair? Dat is toch goed-Nederlands voor onwaarschijnlijk dun? Hoe krijg je daar ooit voldoende water doorheen? En hoe zorg je dat je de boel niet dichtdrukt, met een vloer erop of door stuc? En, ook wel fijn om te weten, blijft het waterdicht??
[...]
Verwijderd
hoofdleiding voldoende dik en daarop aangesloten heeeel veeeeel parallelle onwaarschijnlijk dunne, die tezamen weer de benodigde dikte opleveren. Zeer effciente manier om te verwarmen, maar helaas ook zeer aan de prijs en door de grote hoeveelheid aan koppelingen welke gemaakt moeten worden uiteindelijk ook erg duur qua installatiekosten.blauwemac schreef op zondag 24 september 2017 @ 09:29:
Geinig spul, dat Bioclina! Misschien dat ik toch ook ooit aan de plafondverwarming ga!![]()
[...]
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:33:
[...]
hoofdleiding voldoende dik en daarop aangesloten heeeel veeeeel parallelle onwaarschijnlijk dunne, die tezamen weer de benodigde dikte opleveren. Zeer effciente manier om te verwarmen, maar helaas ook zeer aan de prijs en door de grote hoeveelheid aan koppelingen welke gemaakt moeten worden uiteindelijk ook erg duur qua installatiekosten.

Je kan het ook zo oplossen, stukken goedkoper.
En voor de stukadoor makkelijk af te werken
450 ltr water down-the-drain as we speak.Grolsch schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:21:
Mijn installateur heeft destijds speciaal voor het vullen van het cv systeem de waterontharder gebypassed. Dus het zal wel nodig zijn vermoed ik.
En weer vullen met hard water..
Edit: hardheid even gemeten, water uit het vat: 2 DH
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-09-2017 11:08 ]
Verwijderd
In mijn optiek nog veeeeel te arbeidsintensief. Ik probeer iets te bedenken zoals een garage-roldeur bij het openen aan het garageplafond hangt. Maar dan watervoerend zo dat het een afgiftesysteem is.Ramon_1984 schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:43:
[...]
[afbeelding]
Je kan het ook zo oplossen, stukken goedkoper.
En voor de stukadoor makkelijk af te werken
Edit:
En de zichtzijde gelijk zodanig afgewerkt dat het direct 'af' is.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 10:51 ]
En je hebt nog onderhoud/keuring van de tank, dus het is nog veel duurder.mightym schreef op zondag 24 september 2017 @ 07:15:
[...]
Bedoel je propaan?
In die gastanks op de boerenerven zit propaan. Dat is per MJ twee keer zo duur dan gewoon aardgas.
Precies de reden dat ik bij mijn schoonouders 3x 5kW heb geinstalleerd. De TVT in deze situatie is belachelijk kort kan ik je zeggen. (binnen het jaar)
Dit ziet er goed uit, lekker dun en in het plafond weg te stucen.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 01:22:
Kan ik mooi voor mijn klanten gebruiken indien nodig.
Je kan het alleen niet zelf installeren.koevlaas2 schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:56:
[...]
Dit ziet er goed uit, lekker dun en in het plafond weg te stucen.
Kan ik mooi voor mijn klanten gebruiken indien nodig.
Moet wel want laten doen is vast heeeeel erg duur.Ramon_1984 schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:15:
[...]
Je kan het alleen niet zelf installeren.
Stucen is niet mijn ding dat wel laten doen maar de rest kan je toch wel zelf ?
En anders gebruik ik wel een ander systeem, sowieso als het te duur word daar let ik wel op.
Verwijderd
Iets duurder dan vloerverwarming aanleggen is m.i. redelijk.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:35:
@Ramon_1984 @koevlaas2 Wat zou volgens jullie een redelijke prijs zijn voor zo'n systeem, afgewerkt en wel ?
Stel vloerverwarming kost €1500 dan plafond € 2000,-
Verder heb ik geen idee dus Hajeetje (ervaringsdeskundige) kom er maar in.
Verwijderd
Edit:
Richtprijs voor een spanplaffonnetje alleen al kost 70/m2 bij 50m2 zit je dan al op 3500
Edit2:
Zelfs al kun je laminaat hergebruiken, hoe veel tijd kost het om 50m2 te verwijderen en datzelfde er 2 dagen later weer netjes in zien te krijgen, elk stukje weer op de originele plek ?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 11:56 ]
Hoezo arbeids intensief? Die stucadoor doet toch ook maar gewoon zijn werk voor 15 euro de meter. Ideaal zo, mits zon dikke laag blijft hangen en niet gaat scheuren. Dit zou ik zo tegen mijn plafond makenVerwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:49:
[...]
In mijn optiek nog veeeeel te arbeidsintensief. Ik probeer iets te bedenken zoals een garage-roldeur bij het openen aan het garageplafond hangt. Maar dan watervoerend zo dat het een afgiftesysteem is.
Edit:
En de zichtzijde gelijk zodanig afgewerkt dat het direct 'af' is.
1 PVoutput . Dongen NB
Een vloer verwarming neem je alleen maar in overweging als je toevallig een nieuwe vloer gaat nemen. Als het doel alleen is voor ltv dan zijn er andere goedkopere oplossingen voor aan de muur. In de vloer is geen noodzaak, alleen luxe probleem......Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 11:48:
@koevlaas2 met 1500 a 2000 heb je geen afgewerkte vloer als je nu linoleum/parket/o.i.d. hebt. Daar komt waarschijnlijk nog eens zo'n zelfde bedrag, of meer, bij vrees ik, zeker als je weer linoleum of parket wilt hebben.
Edit:
Richtprijs voor een spanplaffonnetje alleen al kost 70/m2 bij 50m2 zit je dan al op 3500
Edit2:
Zelfs al kun je laminaat hergebruiken, hoe veel tijd kost het om 50m2 te verwijderen en datzelfde er 2 dagen later weer netjes in zien te krijgen, elk stukje weer op de originele plek ?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik denk er ook elke maand wel een keer aan dat ik vloerverwarming wil, radiatoren zijn niet lelijk maar de leidingen stoor ik me wel aan, jammere is alleen dat ik geen kruipruimte heb en geen isolatie, dan moeten het al matten worden met isolatie maar dat is ook niet optimaal.reneeke1970 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:05:
[...]
Een vloer verwarming neem je alleen maar in overweging als je toevallig een nieuwe vloer gaat nemen. Als het doel alleen is voor ltv dan zijn er andere goedkopere oplossingen voor aan de muur. In de vloer is geen noodzaak, alleen luxe probleem......
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Verwijderd
kWh/dag DagT kWh/graaddag
5.59 10.6 0.76
5.90 10.8 0.82
5.12 12.0 0.85
5.58 12.0 0.93
4.52 11.9 0.74
5.70 10.9 0.80
Gemiddeld 5.41C en 0.817kWh per graaddag.
'Normaal' zou zijn gezien mijn historie dat ik 1.3kWh per graaddag nodig zou zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 12:30 ]
Ligt je beton vloer nu op het zand dan?Maikie18 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:16:
[...]
Ik denk er ook elke maand wel een keer aan dat ik vloerverwarming wil, radiatoren zijn niet lelijk maar de leidingen stoor ik me wel aan, jammere is alleen dat ik geen kruipruimte heb en geen isolatie, dan moeten het al matten worden met isolatie maar dat is ook niet optimaal.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat systeem boeit me niet, die andere wel. Ja 750 inclusief het gips, alhoewel zon dikke laag zal wel extra zijn. Ben wel benieuwd of de stuc muur van Willie wortel niet is gaan scheuren?Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:07:
@reneeke1970 Stucadoren van 50m2 plafond voor 750.00 ? Het maken v.d. koppelingen van zo'n systeem is zeer arbeidsintensief, zie https://vimeo.com/159228088
1 PVoutput . Dongen NB
Durf ik niet te zeggen, heb wel een put bij de voordeur waar de watermeter in zit, die is +- 60cm diep. Als hij op zand zou liggen dan zou ik de vloer uit kunnen breken en zand uitgraven.reneeke1970 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:26:
[...]
Ligt je beton vloer nu op het zand dan?
Ter info:
Vandaag de warmtepomp nog een keer aangezet en kreeg weer een h62 melding, de 3e keer bleef hij wel draaien dus ik denk dat er lucht in de WP heeft gezeten, ik heb na het opnieuw vullen namelijk alleen de radiatoren ontlucht.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik heb hier de matten in de slaapkamers aangebracht , deel zelf met leem afgewerkt en een ander deel ( dak ) laten afwerken met gips.reneeke1970 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:32:
[...]
Dat systeem boeit me niet, die andere wel. Ja 750 inclusief het gips, alhoewel zon dikke laag zal wel extra zijn. Ben wel benieuwd of de stuc muur van Willie wortel niet is gaan scheuren?
Stukadoor heeft niks extra gerekend voor materiaal.
Hij was zelfs enthousiast over hoe makkelijk het te verwerken was.
@reneeke1970 bedoeld het systeem van warp systemsVerwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:35:
@reneeke1970 Dat is hetzelfde BioClina systeem, of bedoel je wat anders ?
Hebben die matten speciale structuur?Ramon_1984 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:37:
[...]
Ik heb hier de matten in de slaapkamers aangebracht , deel zelf met leem afgewerkt en een ander deel ( dak ) laten afwerken met gips.
Stukadoor heeft niks extra gerekend voor materiaal.
Hij was zelfs enthousiast over hoe makkelijk het te verwerken was.
En geen krimp scheuren?
1 PVoutput . Dongen NB
Als je nou eens in die put, in de zijwand, op twintig cm diep een groot gat laat boren. Kun je onder de vloer kijkenMaikie18 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:35:
[...]
Durf ik niet te zeggen, heb wel een put bij de voordeur waar de watermeter in zit, die is +- 60cm diep. Als hij op zand zou liggen dan zou ik de vloer uit kunnen breken en zand uitgraven.
Ter info:
Vandaag de warmtepomp nog een keer aangezet en kreeg weer een h62 melding, de 3e keer bleef hij wel draaien dus ik denk dat er lucht in de WP heeft gezeten, ik heb na het opnieuw vullen namelijk alleen de radiatoren ontlucht.
1 PVoutput . Dongen NB
Stukadoor heeft er wel een wapenings net in gedaanreneeke1970 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:39:
[...]
Hebben die matten speciale structuur?
En geen krimp scheuren?
Maar dat hoeft niet.
Maar aangezien ik het hoofdzakelijk voor koelen gebruik, durfde hij dat niet aan.
Verwijderd
Verwijderd
Ik kan uit dat filmpje de link met Warp helaas niet leggen.Ramon_1984 schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:38:
[...]
@reneeke1970 bedoeld het systeem van warp systems
Merk is niet boeiend, gewoon matten met slangen en stuc werk en klaar. Zou jij ook eens moeten laten doen, maar vrees dat jij niet genoeg houvast hebt voor gipsVerwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:48:
[...]
Ik kan uit dat filmpje de link met Warp helaas niet leggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
----
Zum Heizen wird das BioClina-System mit ca. 28
– 32 °C warmem Wasser
durchströmt. Selbst bei Nutzung der maximalen Wärmeabgabe von
100 W/m², liegt die nahezu gleichmäßige Oberflächentemperatur,
nicht oberhalb der zulässigen Obergrenze von 29 °C.
Altijd mooi om te zien hoe sommige naar de buren kijken en denken dat ze het veel beter voor elkaar hebben.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 12:43:
@Maikie18 Ik zou dat uitbreken/uitgraven eerst eens door een echte deskundige laten bekijken en berekenen. In alle landen behalve Nederland kennen we GEEN kruipruimtes. Vorig jaar was er eens een documentaire waarbij bouwkundige professoren, met emeritaat dus geen gezeik op hun werk ed., hardgrondig pleitten voor het beeindigen van het bouwen met kruipruimtes, allen vonden het een zeer slecht idee om daar mee door te gaan. Het is voor de bouwers lekker makkelijk tijdens de bouw, maar verder ...
Nederland en Duitsland zijn qua bouw totaal verschillend, maar dat heeft een reden.
In Nederland is weinig ruimte en de ondergrond is vaak totaal ander dan in Duitsland.
Wij bouwen huizen op een ondergrond waar geen Duitser een huis durft/kan wegzetten.
Hoeft ook niet, ze zetten het gewoon ergens anders, er is meer ruimte.
Vlakbij water bouwen, op drassige bodem of heien doen ze liever niet, voor ons dagelijkse kost.
Kruipruimte kennen Duitsers idd niet, maar ze hebben nagenoeg allemaal een kelder.
Vaak hebben ze weer geen zolder, die hebben wij dan weer nagenoeg altijd.
Verder zijn in Duitsland meer verschillen per regio, ook door de omvang van het land.
Wij bouwen alles met steen, omdat we een kleiland zijn, stenen zijn dus makkelijk te maken.
In Duitsland zijn er veel meer bossen, daar bouwen ze weer veel meer met houtskelet, er is volop hout.
De, voor ons, minder bekende methodes zijn dus echt niet altijd beter. Ze zijn ontstaan uit een jarenlange traditie en zelden omdat het "de beste" methode is.
Heb vaak zat Duitse bouwvakkers gesproken die in Nederland werkzaam waren. Ze vonden dat er in Nederland juist moderner gebouwd werd. Wat nu uiteindelijk de beste methode is weet ik niet.
Alles zal zijn voor en tegens hebben en ieder land heeft zijn schandaaltjes en fouten in de bouw.
Sowieso zijn ze in veel landen altijd jaloers geweest op onze gasvoorraad en distibutie. En ze zijn nog steeds jaloers, wij stoken nog steeds veel gas, maar zij verstoken enorm veel bruin en steenkool.
En ondertussen denkt iedereen dat ze goed bezig zijn met hun energiewende.
Gas is altijd vele malen schoner dan Bruinkool. Hier schud de grond soms, daar verdwijnen hele dorpen en verwoesten ze de complete omgeving met de bruinkool mijnbouw.
Het is overal wel wat, soms mooi, soms minder mooi.
@koevlaas2 Welke Fernox precies waar voor is weet ik niet. Heb er nooit mee gewerkt, we gebruikten altijd een ander merk. Ben alleen de naam kwijt, was iig een bekende op het gebied van waterbehandeling van stoomketels enzo.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 24-09-2017 14:32 ]
Verwijderd
Ik kijk alleen hoe het praktisch in elkaar zit en vooral simpel. Dat gips word toch wel warm. Zulke dunne slangen zullen hier nooit gebruikt gaan worden, veel te duur en kwetsbaarVerwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:18:
Niet boeiend ? De afgifte per m2 van BioClina is onvergelijkbaar hoog t.o.v. andere bestaande systemen. Die dunne buisjes van slechts 4.3mm buitenmaat zorgen voor een gigantisch groot afgifteoppervlak en daarmee efficiency.
----
Zum Heizen wird das BioClina-System mit ca. 28
– 32 °C warmem Wasser
durchströmt. Selbst bei Nutzung der maximalen Wärmeabgabe von
100 W/m², liegt die nahezu gleichmäßige Oberflächentemperatur,
nicht oberhalb der zulässigen Obergrenze von 29 °C.
1 PVoutput . Dongen NB
Vertel, Je hebt er zelf 1 geopend ?Ramon_1984 schreef op zondag 24 september 2017 @ 10:28:
[...]
Mocht je ooit een offerte aanvragen, ga dan op een stevige stoel zitten voordat je de envelop opent!
Ik wel, begin 2014, en gezien de prijs voor traditioneel vv gekozen.
Pos.
.001
.002
.003
.004
.005
.006
.007
.008
.009
.010
.011
.012
Omschrijving
BioClina capillaire klimaatmatten (F)SB20
Leidingwerk, fittingen, montagemateriaal
Verdeler/verzamelaar
Engineering, controle tekenwerk van derden, ruimtestaat,
debiet- en weerstandsberekening
Ruimtenaregeling 24V pomschakeling, draadloos
Ruimtethermostaten (12x)
Toerengeregelde pomp 5000 l/h bij 3,5m
Open verdeler ø 110, 4x ø 50 en 2x 1/2"
Expansievat 12 l met inlaatcombinatie rvs verbindingsslang
3weg regelklep met motor en temp.voeler, aanvoertemperatuurregeling
Transportkosten
Post materiaal, netto excl. BTW
Montage klimaatmatten + leidingwerk 11.940
Post materiaal + montage, netto excl. BTW 4.900
Netto totaal 16.840
Wat verstaan wij onder montage klimaatmatten + leidingwerk? :
- Lassen van de klimaatmatten onderling tot groepen (velden).
- Lassen van de velden/groepen met de groepsaansluit/transportleidingen.
- Aansluiten van de ø 20 mm PP aanvoer- + retourleidingen aan verdeler/verzamelaar.
- Het leidingwerk van verdeler/verzamelaar naar scheiding (optioneel).
- Het vullen, spoelen, ontluchten en afpersen van de installatie.
- Inregelen is niet in onze prijs inbegrepen.
- De montageprijs is gebaseerd op een goede bereikbaarheid i.v.m. onze lasapparatuur.
Bij een slechte bereikbaarheid wordt meerwerk berekend.
- Ons leidingwerk wordt aangelegd volgens tijdig door u aan ons ter beschikking gestelde
tekeningen.
Onze offerte gaat uit van:
• Plafondactivering van alle ruimten op de begane grond, 1e en 2e verdieping,
uitgezonderd het toilet, zolder.
Het totaal geactiveerd bouwkundig oppervlak zal ca. 170 m2 bedragen. In de praktijk
bedraagt het netto oppervlak aan klimaatmatten ca. 90% van het bruto bouwkundig
geactiveerd oppervlak
[ Voor 5% gewijzigd door jerh op 24-09-2017 18:20 . Reden: typo ]
Verwijderd
Had toch op iets meer input en adviezen gehooptJ.o.r.i.s schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:15:
De kogel is door de kerk, we hebben een andere woning gekocht.
Hier zit momenteel een verouderd hetelucht verwarmingssysteem in (met een verbruik van ongeveer 2500m3 gas per jaar) dus dat willen we eruit hebben.
In onze huidige woning draait een Elga en dat is geweldig maar ik wil in de nieuwe woning gasloos zijn (er wordt al elektrisch gekookt).
Maar wat is nu een goede (en misschien vooral stille) warmtepomp voor een vrijstaande woning uit 1985 (dubbel glas eerste generatie) met een opp. van 155m2.
De bedoeling is beneden vloerverwarming en boven ltv radiatoren en een 300(?) liter boilervat (4personen waarvan 3 langdouchende vrouwen)
Ik kom de Techneco Loria tegen, dan zijn er nog de Ecodan en Zubadan en gister had een installateur het over een Fujitsu WH11F.
Als je de importeurs/fabrikanten moet geloven zijn al deze apparaten natuurlijk superdingen maar echt heel veel ervaringen zijn er nog niet te lezen op internet.
Wanneer er geen backup van een cv ketel is is betrouwbaarheid toch wel een ding. En ook het budget beperkt de keus waarschijnlijk toch wel.
Je vraagt ook niets, ik zie geen één vraagteken.J.o.r.i.s schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:01:
[...]
Had toch op iets meer input en adviezen gehoopt
Vandaag wat zitten testen met de warmtepomp.
Ta_gewenst is 35°C. De Ta_sensor is van vervangen door een DC-voeding van minuut 3 tot minuut 7 zodat de warmtepomp voor gek gehouden kan worden. De sturing is namelijk op de Ta_sensor.
- Het duurt 180 seconden voordat de compressor aan gaat na het drukken op de start knop.
- Het duurt 30 seconden voordat de compressor op het normale minimum vermogen is (20 Hz/ 400 Watt)
- De warmtepomp wil 85 seconden (!) op meer dan 20 Hz draaien ondanks dat Ta_gewenst met 10°C wordt overschreden.
- De rampup naar deze >20 Hz duurt circa 30 seconden
- De rampdown naar deze =20 Hz duurt circa 30 seconden
- De compressor blijft op 20 Hz bij Ta_gewenst -1. Dus in dit geval 34°C. Bij 33°C gaat de compressor naar een hogere frequentie.

Hierbij de ruwe data:
Tijd Ta_actueel display Ta_actueel [V] Vermogen E 00:00:02 26 2,415 12 00:00:04 26 2,415 34 00:03:01 25 2,453 39 00:03:06 25 2,454 129 00:03:08 25 2,454 275 00:03:13 45 1,509 353 00:03:20 45 1,509 360 00:03:30 45 1,509 393 00:04:00 45 1,509 402 00:04:05 45 1,509 421 00:04:10 45 1,509 477 00:04:15 45 1,509 526 00:04:20 45 1,509 627 00:04:25 45 1,509 691 00:04:30 45 1,509 800 00:04:35 45 1,509 800 00:04:40 45 1,509 809 00:04:45 45 1,509 803 00:04:50 45 1,509 795 00:04:55 45 1,509 806 00:05:00 45 1,509 817 00:05:05 45 1,509 816 00:05:10 45 1,509 742 00:05:15 45 1,509 699 00:05:20 45 1,509 630 00:05:25 45 1,509 575 00:05:30 45 1,509 505 00:05:35 45 1,509 465 00:05:40 41 1,877 433 00:06:00 35 1,958 425 00:06:30 35 1,958 438 00:06:35 35 1,958 441 00:06:40 30 2,202 465 00:06:45 30 2,199 493 00:06:50 30 2,197 564 00:07:00 30 2,192 684 00:07:10 31 2,182 702 00:07:20 31 2,168 718 00:07:30 31 2,147 734 00:08:00 33 2,073 761 00:08:00 34 2,012 786 00:09:00 35 1,964 810 00:09:23 36 1,927 840 00:10:00 37 1,875 851 00:10:34 37 1,834 852 00:10:38 38 1,83 811 00:10:40 38 1,828 776 00:10:50 38 1,817 633 00:11:00 38 1,809 542 00:11:35 37 1,832 531 00:12:45 37 1,84 526 00:12:46 37 1,84 70
[ Voor 62% gewijzigd door Dre op 25-09-2017 19:33 . Reden: Nieuw figuur ]
Vervolgens ga je nog een keer failliet aan het stroomverbruik van de pomp
Motorpomp van de brandweer ?

Nu alleen nog wachten tot Liander deze week langs komt om de aansluiting op te waarderen naar 3 fase, een doorstroomverwarmer uitzoeken(ik dacht zelf aan deze), drie fase naar de bijkeuken trekken voor de doorstroom en dan kan er serieus gewerkt worden aan de overstap naar gasloos.
Prima doorstromer. Ik heb hem ook. Werkt uitstekendErasmo schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:44:
Als het goed is wordt de Pana morgen al bezorgd![]()
Nu alleen nog wachten tot Liander deze week langs komt om de aansluiting op te waarderen naar 3 fase, een doorstroomverwarmer uitzoeken(ik dacht zelf aan deze), drie fase naar de bijkeuken trekken voor de doorstroom en dan kan er serieus gewerkt worden aan de overstap naar gasloos.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ondanks dat er geen vraagteken achter staat zou je onderstaande zin als vraag op kunnen vattenRol-Co schreef op zondag 24 september 2017 @ 19:06:
[...]
Je vraagt ook niets, ik zie geen één vraagteken.
Maar wat is nu een goede (en misschien vooral stille) warmtepomp voor een vrijstaande woning uit 1985 (dubbel glas eerste generatie) met een opp. van 155m2.
Panasonic schijnt stil te zijn.J.o.r.i.s schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:18:
[...]
Ondanks dat er geen vraagteken achter staat zou je onderstaande zin als vraag op kunnen vatten![]()
Misschien kan je bij iemand gaan kijken ?
[ Voor 21% gewijzigd door Ramon_1984 op 24-09-2017 22:52 ]
Verwijderd
[ Voor 109% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2017 23:05 ]
Huidig gasverbruik is 2500m3 , beneden komt vloerverwarming en boven LTV radiatoren.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:55:
@J.o.r.i.s Hoe ziet je afgiftesysteem er uit, LTV of 'gewone' radiatoren ?
En dan met name dak en je vloer ?
Hele huis heeft dubbel glas eerste generatie (thermopane).
Hoge huidige gasverbruik komt mede door de direkt gestookte heteluchtverwarming.
Per verdieping 1700 euro = 5100 euro ex btw.Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 18:30:
@jerh Redelijk heftig, ongeveer 100,00/m2 excl. BTW, hoeveel verschil was dat nou t.o.v. de 'traditionele' oplossing welke je gekozen hebt ?
You tell me. Ik heb het gequote uit de offerte. Zal wel nodig zijn om het door alle buizen heen te krijgen. De advisieur voor de wp vertelde wel dat het heel goed werkte. Vooral met koelen zou het in mijn situatie beter werken dan nu.koevlaas2 schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:44:
[...]
Vervolgens ga je nog een keer failliet aan het stroomverbruik van de pomp
Motorpomp van de brandweer ?
Altijd fijn om iets meer te begrijpen van die eigenwijze Pana. Hoewel ik lang niet alles begrijp. Waarom noem je bijvoorbeeld 20hz het nominaal vermogen? Wat betekent nominaal vermogen hier?
beste groet, blauweaaf
Dre schreef op zondag 24 september 2017 @ 20:28:
Panasonic WH-MDC05F3E5 opstarten:
Vandaag wat zitten testen met de warmtepomp.
Ta_gewenst is 35°C. De Ta_sensor is van vervangen door een DC-voeding van minuut 3 tot minuut 7 zodat de warmtepomp voor gek gehouden kan worden. De sturing is namelijk op de Ta_sensor.Grafiek: X-as toont de tijd (uu:mm:ss). De linker Y-as toont de temperatuursensor Ta. De rechter Y-as toont het elektrische vermogen.
- Het duurt 180 seconden voordat de compressor aan gaat na het drukken op de start knop.
- Het duurt 30 seconden voordat de compressor op nominaal vermogen is (20 Hz/ 400 Watt)
- De warmtepomp wil 85 seconden (!) op meer dan 20 Hz draaien ondanks dat Ta_gewenst met 10°C wordt overschreden.
- De rampup naar deze >20 Hz duurt circa 30 seconden
- De rampdown naar deze =20 Hz duurt circa 30 seconden
- De compressor blijft op 20 Hz bij Ta_gewenst -1. Dus in dit geval 34°C. Bij 33°C gaat de compressor naar een hogere frequentie.
[afbeelding]
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Helaas door tijdgebrek duurt het allemaal wat langer dan gepland maar het begint er op te lijken.
Wat mij opvalt hoe zorgvuldig de Hitachi van binnen is afgewerkt, ik heb de panasonic 5KW mono gezien en de Zubadan 11KW maar er zit echt een behoorlijk verschil tussen.
De hitachi is echt behoorlijk door ontwikkeld ook qua functionaliteit, je kan een heel aantal zaken via relaitjes regelen, eco stand, dhw on/off, max vermogen enz.

De STEK man mag vrijdag de boel aansluiten. Nog 2 flexibele buisjes tussen het buffervat en het aan en afvoer circuit, de qsolar afkoppelen. Ohja en niet te vergeten DHW moet ook nog even aangesloten worden met de inlaatcombinatie en het mengventiel(ivm solar)
Expensievaatjes heb ik ook maar nieuw gedaan, de huidige waren redelijk op leeftijd en deze hebben een quickfitting zodat je makkelijker onderhoud kan doen in geval van een defect.
Buffervat is de 50L Panasonic Aquarea Buffer, aangesloten volgens de inmiddels welbekende C methode
Het nog lege kastje boven het expansievat wordt voorzien van 2 relais, 1 voor de systeempomp en 1 voor de solarpomp. Laatst genoemde wordt door de resol controller bestuurd. Vooralsnog heb ik geen interactie gepland met de Hitachi en de Resol. Toevallig is mijn opbrengst qua zonneboiler het laagst na 16.00 ivm schaduwvorming van ons eigen huis. Een mooi moment om de resterende graadjes met de WP en/of het element bij te verwarmen.

Solar gedeelte moet nog voltooid worden, eerst WP gedeelte maar klaar

Veel en nette isolatie, af fabriek

[ Voor 31% gewijzigd door Appie Heijn op 25-09-2017 09:02 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Vaste Ta van 28 graden, ik had een stooklijn ingesteld welke van 25 naar 30 liep, maar volgens mij is 25Ta net wat te laag om langere stabiele runs te maken. (gaat ca. elke 5 minuten aan/uit, ondanks buffervat, etc. etc.).
Verder heb ik op de WP ingesteld dat deze alleen maar mag draaien tussen 08:00 en 22:00
In de naregeling (Danfoss CF2+) heb ook klokprogramma's aangemaakt. Op de dagen dat mijn vrouw thuis is staat de regeling aan van 08:00 tot 22:00. Op de dagen dat ze niet thuis is pas ik nachtverlaging toe van 1 graad. Wat ik zie in mijn huis is dat deze 's ochtends het koudst is, al ik deze nachtverlaging niet toe pas zal de WP 's ochtends aan gaan en eind van de ochtend weer uit door weersinvloeden. Jammer van de energie in mijn ogen.
Keuken, woonkamer en badkamer heb ik ingesteld op 21 graden, kantoor op 20 graden, en slaapkamers op 18 graden.
Tot nu toe werkt het goed, maar echt koud is het ook nog niet geweest, al koelde het de afgelopen nachten flink af.
Hieronder de grafiek van gisteren, je ziet dat de WP 's morgens gedraaid heeft, en tegen het eind van de ochtend definitief uit gaat omdat er geen warmtevraag meer is, ruimtes zijn door aanwezigheid personen en zon op de gewenste temperatuur. Eind van de middag was door de zon etc. de keuken 22,5 graden en de woonkamer 22.

's middags om 15.00 wordt het SWW vat op temperatuur gemaakt.
Tot nu toe ben ik "happy" met de regeling zoals ik het nu heb.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 25-09-2017 09:56 ]
Hoe bevalt de danfoss cf2+ ?Grolsch schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:54:
Bij mij heeft de WP afgelopen 2 weken af en toe gelopen, en heb het voorlopig als volgt ingesteld.
Vaste Ta van 28 graden, ik had een stooklijn ingesteld welke van 25 naar 30 liep, maar volgens mij is 25Ta net wat te laag om langere stabiele runs te maken. (gaat ca. elke 5 minuten aan/uit, ondanks buffervat, etc. etc.).
Verder heb ik op de WP ingesteld dat deze alleen maar mag draaien tussen 08:00 en 22:00
In de naregeling (Danfoss CF2+) heb ook klokprogramma's aangemaakt. Op de dagen dat mijn vrouw thuis is staat de regeling aan van 08:00 tot 22:00. Op de dagen dat ze niet thuis is pas ik nachtverlaging toe van 1 graad. Wat ik zie in mijn huis is dat deze 's ochtends het koudst is, al ik deze nachtverlaging niet toe pas zal de WP 's ochtends aan gaan en eind van de ochtend weer uit door weersinvloeden. Jammer van de energie in mijn ogen.
Keuken, woonkamer en badkamer heb ik ingesteld op 21 graden, kantoor op 20 graden, en slaapkamers op 18 graden.
Tot nu toe werkt het goed, maar echt koud is het ook nog niet geweest, al koelde het de afgelopen nachten flink af.
Hieronder de grafiek van gisteren, je ziet dat de WP 's morgens gedraaid heeft, en tegen het eind van de ochtend definitief uit gaat omdat er geen warmtevraag meer is, ruimtes zijn door aanwezigheid personen en zon op de gewenste temperatuur. Eind van de middag was door de zon etc. de keuken 22,5 graden en de woonkamer 22.
[afbeelding]
's middags om 15.00 wordt het SWW vat op temperatuur gemaakt.
Tot nu toe ben ik "happy" met de regeling zoals ik het nu heb.
Wanneer ik de Panasonic monobloc in Frankrijk koop en hier laat installeren. Heb ik dan wel toegang tot die functies?
Haik
Bevalt uitermate goed, echt een eenvoudig, goed instelbaar systeem.
De regeling biedt ook veel opties, zoals koelen/verwarmen, aansturen van relais, pomp, etc. etc.
Mijn installateur kende het niet en werkte altijd met Honeywell, maar op mijn verzoek toch Danfoss geleverd en geïnstalleerd. (naar aanleiding van de positieve ervaringen van medeteaker @Oxellaar
De installateur is ook dolenthousiast, volgens hem verkoopt hij nooit geen Honeywell meer, maar is het vanaf nu Danfoss wat de klok slaat
Als ik toch een nadeel moet benoemen dan is dat je er op afstand niets mee kunt, dus geen ITT, app, of andere koppelopties.
Dat is mij nog niet gelukt.. mocht iemand toegang hebben, ik hou me aanbevolen!!Mister B schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:36:
Ik lees in de panasonic documentatie van alles over 'installateurs' toegang. Een speciaal menu met instellingen die alleen toegankelijk zouden zijn door Panasonic installateurs.
Wanneer ik de Panasonic monobloc in Frankrijk koop en hier laat installeren. Heb ik dan wel toegang tot die functies?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Kijk dat is fijn om te horen.Grolsch schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:12:
[...]
Bevalt uitermate goed, echt een eenvoudig, goed instelbaar systeem.
De regeling biedt ook veel opties, zoals koelen/verwarmen, aansturen van relais, pomp, etc. etc.
Mijn installateur kende het niet en werkte altijd met Honeywell, maar op mijn verzoek toch Danfoss geleverd en geïnstalleerd. (naar aanleiding van de positieve ervaringen van medeteaker @Oxellaar)
De installateur is ook dolenthousiast, volgens hem verkoopt hij nooit geen Honeywell meer, maar is het vanaf nu Danfoss wat de klok slaat
Als ik toch een nadeel moet benoemen dan is dat je er op afstand niets mee kunt, dus geen ITT, app, of andere koppelopties.
Heb je alles in Nederland gekocht of heb je het toevallig goedkoper kunnen vinden in het buitenland?
Welke kamer thermostaaten gebruik je ?
Uiteindelijk bijna alles in NL gekocht, alleen m'n 400ltr SWW vat komt uit Polen (Joules) en wat onderdeeltjes bij Klimacorner.de.Ramon_1984 schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:18:
[...]
Kijk dat is fijn om te horen.
Heb je alles in Nederland gekocht of heb je het toevallig goedkoper kunnen vinden in het buitenland?
Welke kamer thermostaaten gebruik je ?
In de woonkamer/keuken gebruik ik de CF2+ ruimtethermostaat met digitaal display (CF-RD)

In de overige ruimtes de CF2+ standaard ruimtethermostaat (CF-RS)

De losse afstandsbediening (CF-RC) is eigenlijk wel noodzakelijk om het goed in te regelen en veranderingen door te voeren.

Geen idee, naar welke serie Pana monoblocs je kijkt,Mister B schreef op maandag 25 september 2017 @ 10:36:
Ik lees in de panasonic documentatie van alles over 'installateurs' toegang. Een speciaal menu met instellingen die alleen toegankelijk zouden zijn door Panasonic installateurs.
Voor de F en G serie 5,6,9kW onthult de service manual geen apart menu die al niet al in de meegeleverde documentatie staat.
Ik ben nieuwgierig wat bedoeld wordt.
Wordt er tegenwoordig minder docu meegeleverd of wordt de binnenkort komende H-serie mee bedoeld?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het is beperkt, maar er is wel iets mogelijk op afstand.Grolsch schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:12:
[...]
4.4 Ingang voor Algemene Stand-by
• Sluit de twee draden van een externe schakelaar (AAN/UIT) aan op de twee aansluitklemmen van
de ingang voor algemene stand-by (fig. 14).
Wanneer deze schakelaar gesloten (AAN) is, zal het systeem het huidige instelpunt voor alle
kamerthermostaten negeren en dit instellen op 8 °C .
• Zet de kabel vast (fig. 15).
NB! De globale stand-by verzekert een ingestelde kamertemperatuur van 8 °C voor alle kamerthermostaten,
maar die kan worden gewijzigd met de CF-RC Afstandsbediening.
Als het systeem geconfigureerd is om te koelen, dan kan een dauwpuntsensor aangesloten worden in
plaats van een externe schakelaar.
[ Voor 52% gewijzigd door Oxellaar op 25-09-2017 13:47 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik zat naar de H generatie te kijken en ik las dat bv koelen alleen ingeschakeld kan worden m.b.v. een installateur.Domba schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:16:
[...]
Geen idee, naar welke serie Pana monoblocs je kijkt,
Voor de F en G serie 5,6,9kW onthult de service manual geen apart menu die al niet al in de meegeleverde documentatie staat.
Ik ben nieuwgierig wat bedoeld wordt.
Wordt er tegenwoordig minder docu meegeleverd of wordt de binnenkort komende H-serie mee bedoeld?
Als ik jou begrijp staat er in de manual gewoon de toegangscodes tot deze menu's?
Haik
Verwijderd
Ik heb genoeg "remote" mogelijkheden om e.e.a. te kunnen stoppen/starten, maar het was mooier geweest als er een Danfoss app of platform was waarmee je op afstand alle ruimtetemperaturen in de gaten kon houden en monitorenOxellaar schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:47:
[...]
Het is beperkt, maar er is wel iets mogelijk op afstand.
4.4 Ingang voor Algemene Stand-by
• Sluit de twee draden van een externe schakelaar (AAN/UIT) aan op de twee aansluitklemmen van
de ingang voor algemene stand-by (fig. 14).
Wanneer deze schakelaar gesloten (AAN) is, zal het systeem het huidige instelpunt voor alle
kamerthermostaten negeren en dit instellen op 8 °C .
• Zet de kabel vast (fig. 15).
NB! De globale stand-by verzekert een ingestelde kamertemperatuur van 8 °C voor alle kamerthermostaten,
maar die kan worden gewijzigd met de CF-RC Afstandsbediening.
Als het systeem geconfigureerd is om te koelen, dan kan een dauwpuntsensor aangesloten worden in
plaats van een externe schakelaar.
Die vouwtrap is voor mij duidelijk genoeg
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dit topic is gesloten.