Het wordt waarschijnlijk een heel verhaal, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Ik heb bij een tweetal installateurs een offerte opgevraagd voor de installatie van een warmtepomp conform de 'reneeke' opstelling: warmtepomp houdt buffervat met hygiënespiraal warm, waarna bestaande CV ketel als pomp fungeert, aangestuurd door de bestaande thermostaat. Verder zorgt de ketel uiteraard ook voor het naverwarmen van het sww.
Beide installateurs zagen echter niets in deze oplossing: het werd afgedaan als "knutseloplossing" en er waren natuurlijk veel betere.
Mijn motivatie om voor een dergelijke opstelling te kiezen zijn:
1) nooit tekort aan vermogen voor verwarming, aangezien ik alleen verwarm met radiatoren (en vloerverwarming op de badkamer). Max temp van de ketel staat op 55 graden, zodat deze met aanwarmen nooit pendelt. Ik heb echter getest dat ik het in een nacht van circa -10 prima warm kan houden met max 45 graden (misschien zelfs wel lager met continu, maar dat lukt niet met CV ivm onvoldoende afgifte met die temperatuur). Voor een warmtepomp qua temperaturen niet ideaal, dus ik twijfel of dat echt monovalent gaat lukken.
2) buffervat heb ik toch wel nodig ivm watervolume, dus dan maar iets groter en meteen sww voorverwarmen. En uiteraard ontkoppeling van flow

3) nooit tekort aan sww ivm WAF die houdt van lang douchen/badderen.
De installateurs stellen dan eerder gewoon een 300L boilervat voor en zijn niet bezorgd over het monovalent kunnen verwarmen met een warmtepomp (want lukt toch met 45 graden). Verder geeft een installateur aan geen buffervat nodig te hebben, want de Fujitsu Waterstage die hij verkoopt heeft een 'intern buffervat' van 16L, waarmee watervolume geen probleem is en stromingsgeluiden heeft hij nog nooit klachten over gehad. De andere installateur verkoopt overigens de Loria, volgens mij zijn die echter vrijwel gelijk aan elkaar.
Wat denken jullie: ben ik te voorzichtig door het nog niet zonder ketel te durven? Het laten vervallen van vastrecht levert natuurlijk ern extra besparing op (kook al met inductie). Of zien de installateurs onterecht niets in de voorgestelde oplossing?