Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.679 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Domba schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:16:
[...]

Geen idee, naar welke serie Pana monoblocs je kijkt,
Voor de F en G serie 5,6,9kW onthult de service manual geen apart menu die al niet al in de meegeleverde documentatie staat.
Ik ben nieuwgierig wat bedoeld wordt.
Wordt er tegenwoordig minder docu meegeleverd of wordt de binnenkort komende H-serie mee bedoeld?
Hmm, is er geen service menu dan?? (anders dan in de documentatie staat)
Kun je dan nergens al die sensoren uitlezen?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
wervisser schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:45:
De Loria pruttelt nu sinds maart. Aangezien de YouLess pas sinds 21 maart registreert heb ik niet de allereerste dagen, maar momenteel staat de verbruiksteller op 555,652kWh in zo'n 6 maanden tijd.
Verwarmen en SWW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
Ja, beide. SWW bestaat uit een 300L vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Mister B schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:03:
[...]

Ik zat naar de H generatie te kijken en ik las dat bv koelen alleen ingeschakeld kan worden m.b.v. een installateur.

Als ik jou begrijp staat er in de manual gewoon de toegangscodes tot deze menu's?
Kun je zelf activeren via het menu, staat ook in de manual hoe dit te doen bij de H-generatie (met een binnen en buitenunit. :) )..

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 25-09-2017 17:11 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:58
Mister B schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:03:
[...]
Ik zat naar de H generatie te kijken en ik las dat bv koelen alleen ingeschakeld kan worden m.b.v. een installateur.

Als ik jou begrijp staat er in de manual gewoon de toegangscodes tot deze menu's?
Voor de F en G wel
De H versie is in Maart aangekondigd, maar exacte datum van uitlevering is volgens mij nog onbekend.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

blauwemac schreef op maandag 25 september 2017 @ 08:37:
Mooie test!!
Altijd fijn om iets meer te begrijpen van die eigenwijze Pana. Hoewel ik lang niet alles begrijp. Waarom noem je bijvoorbeeld 20hz het nominaal vermogen? Wat betekent nominaal vermogen hier?
beste groet, blauweaaf

[...]
Nominale vermogen is niet de juiste term denk ik inderdaad. Term nu aangepast naar "normale minimum vermogen"

Het minimum toerental van de Panasonic is 20 Hz. In woningen met weinig warmtebehoefte en weinig waterinhoud wil je zo lang mogelijk op het laagst mogelijke vermogen blijven draaien. Dus niet hoger dan 20 Hz. De Panasonic is hier niet geschikt voor. Een hack aan de Ta_sensor maakt het regelgedrag van de Panasonic al beter.

[Edit]
Mijn vorige post is nu ook aangepast met de ruwe meetdata erbij.
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 25-09-2017 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:13
mightym schreef op maandag 25 september 2017 @ 11:18:
[...]

Dat is mij nog niet gelukt.. mocht iemand toegang hebben, ik hou me aanbevolen!!
Set en service 5 seconden indrukken?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Maikie18 schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:32:
[...]

Set en service 5 seconden indrukken?
Die ken ik, maar dan kun je toch niet alle sensorwaarden uitlezen?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrootB86
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Het wordt waarschijnlijk een heel verhaal, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Ik heb bij een tweetal installateurs een offerte opgevraagd voor de installatie van een warmtepomp conform de 'reneeke' opstelling: warmtepomp houdt buffervat met hygiënespiraal warm, waarna bestaande CV ketel als pomp fungeert, aangestuurd door de bestaande thermostaat. Verder zorgt de ketel uiteraard ook voor het naverwarmen van het sww.
Beide installateurs zagen echter niets in deze oplossing: het werd afgedaan als "knutseloplossing" en er waren natuurlijk veel betere.

Mijn motivatie om voor een dergelijke opstelling te kiezen zijn:
1) nooit tekort aan vermogen voor verwarming, aangezien ik alleen verwarm met radiatoren (en vloerverwarming op de badkamer). Max temp van de ketel staat op 55 graden, zodat deze met aanwarmen nooit pendelt. Ik heb echter getest dat ik het in een nacht van circa -10 prima warm kan houden met max 45 graden (misschien zelfs wel lager met continu, maar dat lukt niet met CV ivm onvoldoende afgifte met die temperatuur). Voor een warmtepomp qua temperaturen niet ideaal, dus ik twijfel of dat echt monovalent gaat lukken.
2) buffervat heb ik toch wel nodig ivm watervolume, dus dan maar iets groter en meteen sww voorverwarmen. En uiteraard ontkoppeling van flow ;)
3) nooit tekort aan sww ivm WAF die houdt van lang douchen/badderen.

De installateurs stellen dan eerder gewoon een 300L boilervat voor en zijn niet bezorgd over het monovalent kunnen verwarmen met een warmtepomp (want lukt toch met 45 graden). Verder geeft een installateur aan geen buffervat nodig te hebben, want de Fujitsu Waterstage die hij verkoopt heeft een 'intern buffervat' van 16L, waarmee watervolume geen probleem is en stromingsgeluiden heeft hij nog nooit klachten over gehad. De andere installateur verkoopt overigens de Loria, volgens mij zijn die echter vrijwel gelijk aan elkaar.

Wat denken jullie: ben ik te voorzichtig door het nog niet zonder ketel te durven? Het laten vervallen van vastrecht levert natuurlijk ern extra besparing op (kook al met inductie). Of zien de installateurs onterecht niets in de voorgestelde oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Als jij de reserve wilt van een half uur douchen én verwarmen bij -10 buiten temperatuur én je wilt niet per se gasloos dan gewoon lekker eigenwijs doen en zoals Reneeke opstellen. Hoe oud is je ketel, als die aan vervanging toe is zou ik toch zo veel mogelijk richting monovalent gaan. @koevlaas2 kan je goed adviseren in de opstelling én weet de goede adresjes voor de spulletjes. O ja, hij wil ook vast wel de installatie voor je verzorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:43
@koevlaas2 je gaat het nog druk krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Volgens mij is hij nog aan het werk ;)

Panasonicje 5 kW bij een vriend van mij, houdt het prima warm. (maar nog niet echt koud geweest)
Radiatoren en beneden vloerverwarming.
Niks ingeregeld, plug en play. Ontluchter en vuilvanger op bestaande CV leidingen.
En delta T van 3,8 graden constant... (hopen dat dat zo blijft, scheelt me weer uitzoekwerk/ingeregel)
Hij zet hem 's avonds nog zelf aan via domoticz en zwavesturing.
Nog even een scriptje maken voor hem. Nefit easy die dient als meting in de woonkamer.
Die plofketel doet nog enkel tapwater... 8)
En sinds enkele maanden 8120 Wp op het dak... Dat moet genoeg zijn :P

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 20:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:37:
[...]

Volgens mij is hij nog aan het werk ;)

Panasonicje 5 kW bij een vriend van mij, houdt het prima warm. (maar nog niet echt koud geweest)
Radiatoren en beneden vloerverwarming.
Niks ingeregeld, plug en play. Ontluchter en vuilvanger op bestaande CV leidingen.
En delta T van 3,8 graden constant... (hopen dat dat zo blijft, scheelt me weer uitzoekwerk/ingeregel)
Hij zet hem 's avonds nog zelf aan via domoticz en zwavesturing.
Nog even een scriptje maken voor hem. Nefit easy die dient als meting in de woonkamer.
Die plofketel doet nog enkel tapwater... 8)
Cursus vandaag, ik was 18:00 weer thuis.
Ben nu aan het proefdraaien met m'n 30c aanvoer, de radiatoren voel je het amper aan. Ik heb met mijn thermische camera gemeten, iedere radiator word warm en ook de vloer lussen doen het allemaal goed.
De vloer word ook warm nu.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@koevlaas2
Moet prima lukken. Aanvoer is ook 30 graden bij die vriend bij 14 graden buiten (staat op war)
21,7 graden in de ochtend in de huiskamer

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2017 20:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:47:
@koevlaas2
Moet prima lukken. Aanvoer is ook 30 graden bij die vriend bij 14 graden buiten (staat op war)
21,7 graden in de ochtend in de huiskamer
De vloer voelde hier wat kil aan, verder binnen nog 20,7c dus niet echt koud.

Ik ben er trouwens achter gekomen dat als je WTW filters vies zijn het rendement van de WTW enorm daalt.
Vorige week kwam er op een gegeven moment nog maar 14c lucht uit de inblaas. Na schoonmaken ruim 4c meer.
Het uitgaande filter vervuild met stof en dan onstaat er onbalans tussen in en uitgaande lucht.
Inkomende filter vervuild ook wel, maar minder dan die van binnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mightym schreef op maandag 25 september 2017 @ 16:08:
[...]

Hmm, is er geen service menu dan?? (anders dan in de documentatie staat)
Kun je dan nergens al die sensoren uitlezen?
Service manual zie ik geen verwijzing erna of menu voor gaszijdige parameters.
Als je alle waterzijdig parameters overzichtelijk online wilt, zou je naar de modbus RTU interface pa-ac-mbs1 eens moeten kijken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Markprinsen schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:23:
Als jij de reserve wilt van een half uur douchen én verwarmen bij -10 buiten temperatuur én je wilt niet per se gasloos dan gewoon lekker eigenwijs doen en zoals Reneeke opstellen. Hoe oud is je ketel, als die aan vervanging toe is zou ik toch zo veel mogelijk richting monovalent gaan. @koevlaas2 kan je goed adviseren in de opstelling én weet de goede adresjes voor de spulletjes. O ja, hij wil ook vast wel de installatie voor je verzorgen ;)
Dank je Mark voor de reclame.
Nou, het begint steeds drukker te worden.
Straks heb ik nog personeel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrootB86
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
koevlaas2 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:11:
[...]

Dank je Mark voor de reclame.

[...]

Nou, het begint steeds drukker te worden.
Straks heb ik nog personeel nodig.
Ik denk dat de Achterhoek iets buiten jouw reguliere werkgebied ligt, maar wellicht heeft @Grolsch nog wel een suggestie qua installateur (mag via DM)? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
GrootB86 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat de Achterhoek iets buiten jouw reguliere werkgebied ligt, maar wellicht heeft @Grolsch nog wel een suggestie qua installateur (mag via DM)? ;)
Ik heb klanten uit Zeeland, Nijmegen eigenlijk door het hele land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
GrootB86 schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:47:
Het wordt waarschijnlijk een heel verhaal, maar ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Ik heb bij een tweetal installateurs een offerte opgevraagd voor de installatie van een warmtepomp conform de 'reneeke' opstelling: warmtepomp houdt buffervat met hygiënespiraal warm, waarna bestaande CV ketel als pomp fungeert, aangestuurd door de bestaande thermostaat. Verder zorgt de ketel uiteraard ook voor het naverwarmen van het sww.
Beide installateurs zagen echter niets in deze oplossing: het werd afgedaan als "knutseloplossing" en er waren natuurlijk veel betere.

Mijn motivatie om voor een dergelijke opstelling te kiezen zijn:
1) nooit tekort aan vermogen voor verwarming, aangezien ik alleen verwarm met radiatoren (en vloerverwarming op de badkamer). Max temp van de ketel staat op 55 graden, zodat deze met aanwarmen nooit pendelt. Ik heb echter getest dat ik het in een nacht van circa -10 prima warm kan houden met max 45 graden (misschien zelfs wel lager met continu, maar dat lukt niet met CV ivm onvoldoende afgifte met die temperatuur). Voor een warmtepomp qua temperaturen niet ideaal, dus ik twijfel of dat echt monovalent gaat lukken.
2) buffervat heb ik toch wel nodig ivm watervolume, dus dan maar iets groter en meteen sww voorverwarmen. En uiteraard ontkoppeling van flow ;)
3) nooit tekort aan sww ivm WAF die houdt van lang douchen/badderen.

De installateurs stellen dan eerder gewoon een 300L boilervat voor en zijn niet bezorgd over het monovalent kunnen verwarmen met een warmtepomp (want lukt toch met 45 graden). Verder geeft een installateur aan geen buffervat nodig te hebben, want de Fujitsu Waterstage die hij verkoopt heeft een 'intern buffervat' van 16L, waarmee watervolume geen probleem is en stromingsgeluiden heeft hij nog nooit klachten over gehad. De andere installateur verkoopt overigens de Loria, volgens mij zijn die echter vrijwel gelijk aan elkaar.

Wat denken jullie: ben ik te voorzichtig door het nog niet zonder ketel te durven? Het laten vervallen van vastrecht levert natuurlijk ern extra besparing op (kook al met inductie). Of zien de installateurs onterecht niets in de voorgestelde oplossing?
Ze willen niet knutselen maar smeren je wel een 300 liter boiler aan met allerlei extra kranen etc.
Ze willen alleen met der eigen spul werken denk.....
Nog een voordeel is trouwens dat in de zomer je buffer als boiler kan fungeren van 50 graden.
Hier dient ie (hygiëne spiraal )inmiddels als voor verwarmer voor een wp boiler om ook in de winter niet de CV nodig te hebben.
Van de winter heb ik hier twee uurtjes getest met zowel wp en CV ketel gelijktijdig naar 45 graden en dat gaat prima. Na twintig min doet wp niks meer uiteraard omdat water dan voor hem op temperatuur is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dre schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:28:
[...]

Nominale vermogen is niet de juiste term denk ik inderdaad. Term nu aangepast naar "normale minimum vermogen"

Het minimum toerental van de Panasonic is 20 Hz. In woningen met weinig warmtebehoefte en weinig waterinhoud wil je zo lang mogelijk op het laagst mogelijke vermogen blijven draaien. Dus niet hoger dan 20 Hz. De Panasonic is hier niet geschikt voor. Een hack aan de Ta_sensor maakt het regelgedrag van de Panasonic al beter.

[Edit]
Mijn vorige post is nu ook aangepast met de ruwe meetdata erbij.
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Begin niet met een te groot verschil tussen werkelijke watertemperatuur en die je WP wilt laten geloven.

Koelgaszijdig trekt de condensatie weinig aan van de temperatuur meting en gaat de compressor ermee eventueel door zijn max of minimale stroombegrenzing.
Het vermogen loopt fors op als je hogere werkelijke watertemperatuur aanbied voor frequentie compressor omhpoog gaat normaal

Houdt er rekening mee dat je voor Tb onder 14C, geen maximale stroom begrenzing meer hebt voor de compressor tegen overbelasting
Experiment ervaring van Tb>14C niet zo overnemen voor temperaturen beneden 14C, maar gewoon weer in stapjes opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
J.o.r.i.s schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:15:
De kogel is door de kerk, we hebben een andere woning gekocht.
Hier zit momenteel een verouderd hetelucht verwarmingssysteem in (met een verbruik van ongeveer 2500m3 gas per jaar) dus dat willen we eruit hebben.
In onze huidige woning draait een Elga en dat is geweldig maar ik wil in de nieuwe woning gasloos zijn (er wordt al elektrisch gekookt).
Maar wat is nu een goede (en misschien vooral stille) warmtepomp voor een vrijstaande woning uit 1985 (dubbel glas eerste generatie) met een opp. van 155m2.
De bedoeling is beneden vloerverwarming en boven ltv radiatoren en een 300(?) liter boilervat (4personen waarvan 3 langdouchende vrouwen)
Ik kom de Techneco Loria tegen, dan zijn er nog de Ecodan en Zubadan en gister had een installateur het over een Fujitsu WH11F.

Als je de importeurs/fabrikanten moet geloven zijn al deze apparaten natuurlijk superdingen maar echt heel veel ervaringen zijn er nog niet te lezen op internet.
Wanneer er geen backup van een cv ketel is is betrouwbaarheid toch wel een ding. En ook het budget beperkt de keus waarschijnlijk toch wel.
Dus je laten voorlichten. Je kan eens contact opnemen met http://www.hbobouwenenergie.nl/welkom/. Die man heeft zijn eigen woning verbouwd naar een nul op te meter woning met een L/W oplossing van Fujitsu. Welke pomp hij exact heeft weet ik overigens niet.

Ik heb Harmen vrij recent nog gesproken en een presentatie van hem gezien. Ik was aardig onder de indruk van zijn systeem en hoe het bij hem draait.

Anders kijken bij Ecolibrium? Die hebben ook ervaring met complete L/W oplossingen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Mijn ouders hebben de lekkende sunsystems boiler vervangen door een OEG TWS 300-2 (fabrikant pagina).

Omdat ze al een tijdje een warmtepomp willen, heb ik bij OEG geïnformeerd hoeveel liter de bovenste spiraal verwarmd. Daar hadden ze niet echt een antwoord op :/ , alleen hoeveel liter water van 40 graden uit de hele boiler komt.

Daarbij gaf hij aan dat deze boiler niet zomaar geschikt was voor een warmtepomp, door het kleine oppervlak van de bovenste spiraal (1 m2). Hij gaf aan dat de warmtepomp kan gaan pendelen omdat hij de energie niet kwijt kan.

Hij zei ook dat ik van de warmtepomp moet opvragen wat de minimale spiraal oppervlakte moet zijn voor de boiler. We zitten te kijken naar een 5 kw ecodan of 7,5 kw zubadan maar ik kan deze specificatie niet vinden.

Wat is jullie ervaring / kennis hiervan? Als ik zoek naar oppervlakte spiraal in dit topic vind ik niks.

Aardig chagrijnig, want als ik op de technisch tekening kijk verwarmd de bovenste spiraal enkel de bovenste kwart, dus 75 liter van de boiler. Dat is wel erg krap.
Wat doet zo'n boiler in vredesnaam op de markt?

TLDR; is een boiler spiraal van 1 m2 voldoende voor tapwaterverwarming dmv een 5 of 7 kW warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
SpiceWorm schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:01:
TLDR; is een boiler spiraal van 1 m2 voldoende voor tapwaterverwarming dmv een 5 of 7 kW warmtepomp?
Ik heb een boiler met 2 spiralen waaronder 1 van 1,2m2 en heb expres deze parallel gezet met de andere spiraal. Ik heb getest met mijn Ecodan 7.5 KW op alleen de 1.2m2 spiraal en dit ging prima, de WP kon gewoon volgas draaien en prima zijn warmte kwijt.
Dus qua spiraal is 1m2 geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ah, goed te horen. Kon hij de 7,5 kW ook kwijt toen de boiler ongeveer op 50 of 55 graden kwam? Of alleen bij opwarmen vanaf koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:13

kimjansen

Nu ff niks...

Ik ben me al een tijdje aan het orienteren op zowel PV panelen als een L/W warmtepomp. Die laatste zou ik in combinatie met de bestaande CV ketel willen toepassen. Echter nog een aantal dingen zijn me niet geheel duidelijk.

Huidige situatie:
- Nefit Topline HRC25 met Easy slimme thermostaat
- Rookgasafvoer WTW
- Douchebak WTW
- 1 Douche en 1 (groot) bad
- Totaal gasverbruik 1250-1500m3/jr
- Max ~250m3 p/m voor CV, gemiddeld ~25m3 p/m voor WW
- Veel glas in de woning, in de voor/na zomer weinig te stoken, maar daarbuiten (okt-mrt) dus relatief flink meer
- Ruim overbemeten Jaga LTV convectoren (stook op 35 graden)
(- en een ventilatie WTW)

Op 1 dag in de week na is er altijd iemand aanwezig, ik verwacht in de toekomst wel een hoger WW verbruik maar qua CV vergelijkbaar of lager (op een koude winter na).

Woning zelf heeft slechts een spouwmuur en is vrijstaand, deze is wel nageisoleerd in de jaren 90 maar is dus niet echt je van het. Zelf heb ik recent de rest nageisoleerd en het geheel tochtvrij gemaakt, kom ongeveer op hetvolgende:
- Dak Rc 4.5
- Plafond Rc 3 (hierboven bergzolder en dak)
- Muur Rc 2
- Vloer Rc 4
Al met al 'redelijk' geisoleerd denk ik.

Het comfort van de CV ketel is voor WW net toereikend dus een doorstroomverwarmer zie ik niet zitten en mijn ervaringen met een boiler zijn niet positief: all-electric gaat dus nog even niet gebeuren.

Waarom nu een warmtepomp overwegen? Eigenlijk tweeledig: om 's zomers iets te koelen (al vraag ik me wel af of 4 graden koelen zonder het terugbrengen van de relatieve vochtigheid zin heeft..) en om gedurende de rest van het jaar tegen lagere kosten te kunnen verwarmen (en met ISDE subsidie is dat nog interessanter). De huidige 250m3/mnd heb ik even omgerekend naar een maximale energiebehoefte van 2500kWh/mnd gedurende 2 maanden, zo'n 3 maanden in het jaar zal dat 1750kWh/mnd zijn. Gedurende 5 maanden van het jaar zou ik dus 9-13kW aan verwarmingscapaciteit nodig hebben en dan vergeet ik gemakshalve dat ik 's ochtends meer capaciteit nodig heb om de woning weer van de nachtverlaging op een plezierig niveau te krijgen... Dan zijn er nog 2 maanden waar zo'n 75m3 verstookt wordt (4kW) en de resterende 5 maanden doet de CV bar weinig.

(ik ben uitgegaan van +/- 10kWh uit 1m3 gas en de +/- 10% verlies van HR ketel is dus even marge)

In dit plaatje zou ik denken dat de minimale capaciteit van de warmtepomp 4-5kW moet zijn, dan staat hij meer dan de helft van het jaar lekker te ronken en wordt hij aangevuld door de CV. Grotere capaciteit kan uiteraard ook, maar dan neemt de COP en EER bij de meeste merken behoorlijk af en staat hij ver onder z'n max te draaien. Iemand die hier advies in heeft?

Verder vroeg ik me af hoe je zonder allemaal fratsen (lees: RPi of IFTTT) de installatie regelt; het aanmaken van een tijdschema, handmatig temperatuur omhoogschroeven en geofencing het liefst vanuit 1 app zoals je gewend bent van een slimme thermostaat. Daarnaast wil je nog wel dat de CV ketel netjes moduleert (geen aan/uit) en meekomt als het moet zonder dat er vanalles gaat lopen pendelen. Panasonic heeft met de H series iets leuks in petto (eenvoudiger en netter 'slim' te maken en mooie thermostaat), maar wellicht zijn er meer opties.

Voor mijn schuur lijkt een warmtepomp een stuk makkelijker keuze: daar wil je het een beetje behaaglijk hebben in de winter (dus komt niet zo nauw) en de pomp van een kleine L/W WP is volgens mij ruim voldoende tot zo'n 10 groepjes/100m2 VVW dus daar bespaar je weer een pomp uit en kun je met een eenvoudige verdeler af. Toch?

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
SpiceWorm schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:30:
Ah, goed te horen. Kon hij de 7,5 kW ook kwijt toen de boiler ongeveer op 50 of 55 graden kwam? Of alleen bij opwarmen vanaf koud?
Ik heb de boiler op 45c, maar over de hele run was het kwijt kunnen van het vermogen gewoon lineair geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:36:
[...]

Ik heb de boiler op 45c, maar over de hele run was het kwijt kunnen van het vermogen gewoon lineair geen probleem.
Hoeveel vermogen trekt jouw WP elektrisch uit het net met het verwarmen van je SWW vat naar 45 graden :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:13:
[...]

Hoeveel vermogen trekt jouw WP elektrisch uit het net met het verwarmen van je SWW vat naar 45 graden :?
Dit loopt op met de temperatuur, maar aan het eind zoiets van 2800 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:17:
[...]

Dit loopt op met de temperatuur, maar aan het eind zoiets van 2800 W
Dan zit je inderdaad op vol vermogen van de WP zo ongeveer (7500/2800=COP=2,68)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 16:48:
[...]

Dan zit je inderdaad op vol vermogen van de WP zo ongeveer (7500/2800=COP=2,68)
De spiraal van 1.2m2 trekt het wel, het water word net zo snel warm als met 3.5m2.
Goed dat ik het even heb getest want het hele internet en niemand die je kent kunnen je antwoord geven, dat probleem had ik ook.

[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 26-09-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
GrootB86 schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:26:
[...]

@koevlaas2 Zit donderdag aanstaande op minder als 10km van de Belgische grens. ..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Ik sta te prutsen in de meterkast. Ik probeer zo'n kwh-meter aan te sluiten voor op de DIN-rail, maar nu twijfel ik over de aansluitingen. Wie kan mij helpen?

Hij heeft een L-in en een L-out. Daarop heb ik de fase aangesloten: inkomend en dan doorgeleid naar de fase-aansluiting van de groep die hij moet meten. Vervolgens de N van die groep gewoon op de andere groepen aangesloten. Maar nu blijft er een N-aansluiting van de KWH-meter over (een dubbele, gebrugde volgens de gebruiksaanwijzing). Moet die ook nog aangesloten worden??

Ik dacht: een kwh-meter is eigenlijk een ampere-meter en die sluit je dus in serie aan. Toch heb ik het gevoel dat er iets niet klopt?

EDIT: Inmiddels goeie beschrijving gevonden. Sorry, even beetje zenuwachtig geworden.

[ Voor 10% gewijzigd door blauwemac op 26-09-2017 18:23 ]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
blauwemac schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:03:
Ik sta te prutsen in de meterkast. Ik probeer zo'n kwh-meter aan te sluiten voor op de DIN-rail, maar nu twijfel ik over de aansluitingen. Wie kan mij helpen?

Hij heeft een L-in en een L-out. Daarop heb ik de fase aangesloten: inkomend en dan doorgeleid naar de fase-aansluiting van de groep die hij moet meten. Vervolgens de N van die groep gewoon op de andere groepen aangesloten. Maar nu blijft er een N-aansluiting van de KWH-meter over (een dubbele, gebrugde volgens de gebruiksaanwijzing). Moet die ook nog aangesloten worden??

Ik dacht: een kwh-meter is eigenlijk een ampere-meter en die sluit je dus in serie aan. Toch heb ik het gevoel dat er iets niet klopt?

EDIT: Inmiddels goeie beschrijving gevonden. Sorry, even beetje zenuwachtig geworden.
Fijne dat het gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
blauwemac schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:03:

L zit goed en N moet net zoals L worden door gelust dacht ik (lang geleden dat ik zo'n ding aangesloten heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blauwemac
@koevlaas2 : Dat klopt, gelukkig kunnen vinden. Dank!

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:41:
[...]

@koevlaas2 Zit donderdag aanstaande op minder als 10km van de Belgische grens. ..;)
Goed dat je het zegt, morgen is mijn tank leeg dus eerst nog even tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:27:
[...]

Goed dat je het zegt, morgen is mijn tank leeg dus eerst nog even tanken.
Of tanken in België. ;)

Nee dat is net iets te ver om rendabel te zijn helaas. Doen we alleen in combinatie met biertjes halen.

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 26-09-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Noord27 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:02:
[...]

Of tanken in België. ;)

Nee dat is net iets te ver om rendabel te zijn helaas. Doen we alleen in combinatie met biertjes halen.
Er gaat 70 liter in die gasguzzler van me, zou uit kunnen maar ach ik tank gewoon in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kimjansen Je 4-5kW klopt, althans ik kom tot exact dezelfde waarde,
Hoeveel capaciteit heeft mijn WP nodig bij een gegeven jaarverbruik

Totaalverbruik 1500 m3
SWW verbruik 300 m3
Aantal personen
Nodig voor verwarming 1200 m3

Stookgrens 18 C
Verbruik per graaddag 0.435 m3/graaddag
Nodig bij -10C in 24h 12 m3
Benodigde capaciteit 0.51 m3/h
Een WP van 4.1 kWh kan hier in voorzien

Ervaringscijfers:
1 m3 2 kWh
Gemidd. aantal graaddagen per jaar 2757

Regelen doe je bij voorkeur 'niet', in ieder geval niet actief, de Panasonic en Mitsubishi in ieder geval beschikken standaard over WAR. 1 keer goed inregelen en de buitenT past automatisch de werking v.d. WP aan met nauwelijks/niet varierende binnentemperatuur als resultaat met de hoogst mogelijke efficiency.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
kimjansen schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:32:

Het comfort van de CV ketel is voor WW net toereikend dus een doorstroomverwarmer zie ik niet zitten
Dan ligt dat haast zeker aan je leidingwerk en niet aan de ketel.
Of is de juiste hoeveelheid niet afgesteld?
Op pagina 23 (6.3.1) staat hoe je dat kunt doen. Je kunt hem ook volledig opendraaien.
Ik heb dezelfde ketel, ook CW4 en die geeft 12L/m @ 60c, ipv de 8L/m volgens opgave.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:41:
Regelen doe je bij voorkeur 'niet', in ieder geval niet actief, de Panasonic en Mitsubishi in ieder geval beschikken standaard over WAR. 1 keer goed inregelen en de buitenT past automatisch de werking v.d. WP aan met nauwelijks/niet varierende binnentemperatuur als resultaat met de hoogst mogelijke efficiency.
WAR is niet altijd ideaal, in ieder geval niet met een ecodan :+

Toen het een kleine twee weken geleden al even koud was had ik de verwarmingsmodus van mijn ecodan weer aangezet, deze keer met een WAR. Probleem is dat de aanvoertemperatuur altijd minimaal 25 graden is. Daarmee werd het in mijn woning (eind 2016, ventilatie-WTW etc) vrij snel 23 graden, té warm. Nu ben ik maar aan het spelen met een pomp die wat minder snel pompt en kortere tijdsframes voor verwarming, alleen weet ik nog niet hoe dat gaat presteren als het buiten écht koud wordt.

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:02:
[...]

Dan ligt dat haast zeker aan je leidingwerk en niet aan de ketel.
Of is de juiste hoeveelheid niet afgesteld?
Op pagina 23 (6.3.1) staat hoe je dat kunt doen. Je kunt hem ook volledig opendraaien.
Ik heb dezelfde ketel, ook CW4 en die geeft 12L/m @ 60c, ipv de 8L/m volgens opgave.
@Oxellaar waar vind ik een uitgebreide handleiding van een Nefit Ecomline HR Classic, volgens mij is de ketel van 2002. Ik wil dat Hr ketel niet aan gaat als de retour word opgewarmd door de zonneboiler.
Bij voorbaat dank

Verwijderd

@Vincm Kan de Ecodan niet beneden 25C ? Ook niet door de hele stooklijn naar beneden te schuiven/verplaatsen ?

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:55:
@Vincm Kan de Ecodan niet beneden 25C ? Ook niet door de hele stooklijn naar beneden te schuiven/verplaatsen ?
Nope, watertemperatuur op de stooklijn krijg ik niet lager dan 25 graden.

Verwijderd

@Vincm Min. instelbare waarde bij Panasonic is ook 25C maar met Shift -5 kan de hele stooklijn nog eens met 5C naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Leudal schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:52:
[...]

@Oxellaar waar vind ik een uitgebreide handleiding van een Nefit Ecomline HR Classic, volgens mij is de ketel van 2002. Ik wil dat Hr ketel niet aan gaat als de retour word opgewarmd door de zonneboiler.
Bij voorbaat dank
https://www.nefit.nl/prof...gebruikersinstructies-pro

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Oxellaar
  • Niet online
Vincm schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:59:
[...]

Nope, watertemperatuur op de stooklijn krijg ik niet lager dan 25 graden.
Logisch ook, wat wil je met een aanvoer lager dan 25 beginnen? Zoiets noemen we koelen, dan kan het wel.
Bij een ruimtetemperatuur van bijvoorbeeld 21 en dan 2 of 3K hogere aanvoertemperatuur, wat is dan de afgifte? Nagenoeg niets....

Daar is zelfs voor een warmtepomp haast niet mee om te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 27-09-2017 11:00 ]

• blauwemac
Ik ben benieuwd of je dat voor elkaar krijgt. De mijne is uit 2000, maar dat zal niet zo veel verschillen. Enige optie is volgens mij de thermostaat omlaag draaien en de pomp op altijd pompen zetten. Maar die pomp gebruikt zo'n 70watt, dus dat is een beetje jammer. Volgens Nefit 'kan' er geen andere, energiezuinige, pomp in.

• Oxellaar
  • Niet online
blauwemac schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:07:
Ik ben benieuwd of je dat voor elkaar krijgt. De mijne is uit 2000, maar dat zal niet zo veel verschillen. Enige optie is volgens mij de thermostaat omlaag draaien en de pomp op altijd pompen zetten. Maar die pomp gebruikt zo'n 70watt, dus dat is een beetje jammer. Volgens Nefit 'kan' er geen andere, energiezuinige, pomp in.

[...]
Zeker kan er een zuinige pomp in, alleen levert Nefit die niet meer voor zo'n oud model ketel.
Alle nieuwe modellen hebben er wel 1,dus...
In een Ecomline classic kun je gewoon een hr pomp plaatsen van 130mm inbouwlengte.

Maar zo'n retourT instelling zit niet op de Ecomline. Ontwerp is van 1994, toen was een hr ketel al luxe, laat staan een instelling voor een zonneboiler.

Wel zou je hem WA in kunnen stellen met lage stooklijn. Dan draait de pomp continu en zal de zonneboiler de stooklijn overstijgen, de ketel blijft dan uit.

@Vincm Ta kan bij Mitsubishi inderdaad niet lager als 25 graden, wat mij ook compleet logisch lijkt om de redenen die @Oxellaar aangeeft.

Het lijkt wel of mijn WP een soort van "Backfire" heeft na elke run, hebben andere Mitsubishigebruikers hier ook last van, of heeft iemand er een verklaring voor :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/35jl8qx.jpg

Verwijderd

@Grolsch Beetje lastig inschatten, maar hoeveel kWh verbruik je nou van 8:00 tot 11:15 zoals getoond ? Iets van 2 -2.2kWh ?

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch je bedoelt die piek in het verbruik na iedere run?

Het is een flinke verbruiker, maar wel voor zeer korte tijd lijkt.
Je zou eens kunnen luisteren bij het buiten en binnendeel of je iets hoort op het moment van de piek. Met de app van youless kun je live meekijken.

Ik heb ook een rare piek in standby van de Elga. Continu 9watt en opeens een piek naar 15 watt ongeveer.

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:33:
@Grolsch Beetje lastig inschatten, maar hoeveel kWh verbruik je nou van 8:00 tot 11:15 zoals getoond ? Iets van 2 -2.2kWh ?
Goed geschat, 2,2KW in de getoonde periode.
Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:45:
@Grolsch je bedoelt die piek in het verbruik na iedere run?

Het is een flinke verbruiker, maar wel voor zeer korte tijd lijkt.
Je zou eens kunnen luisteren bij het buiten en binnendeel of je iets hoort op het moment van de piek. Met de app van youless kun je live meekijken.

Ik heb ook een rare piek in standby van de Elga. Continu 9watt en opeens een piek naar 15 watt ongeveer.
Ja, die piek bedoel ik, het is een piek variërend van 0,63KWH tot 0,93KWH, ik ben helaas voorlopig niet in de mogelijkheid om te horen/voelen/luisteren.

Het kon zijn dat andere Mitsubishi gebruikers dit herkenden, kheb er eigenlijk ook geen last van, maar ben gewoon benieuwd wat het is.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

[...]
Die had ik er wel ingebouwd.... :-)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• blauwemac
Het kan dus toch! Nou ja, nu niet meer zo belangrijk. Nefit komt alleen nog in actie voor SWW en voor als de Pana het huis niet warm krijgt.

• wervisser
Kijkend naar de verbruiksgrafieken die hier zo nu en dan voorbij komen... moet ik mij zorgen maken over die van mij ? Ik zie enkel korte piekjes, maar geen lange aaneengesloten periodes van verbruik.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/152kwle.png

[ Voor 9% gewijzigd door wervisser op 27-09-2017 12:17 ]

wervisser schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:15:
Kijkend naar de verbruiksgrafieken die hier zo nu en dan voorbij komen... moet ik mij zorgen maken over die van mij ? Ik zie enkel korte piekjes, maar geen lange aaneengesloten periodes van verbruik.

[afbeelding]
Ik kan de afbeelding niet bekijken:

Zoinks! You've taken a wrong turn.
Let's split up, gang. If you're looking for an image, it's probably been deleted or may not have existed at all.

• wervisser
@Grolsch geüpdatet ;-)
Ik tel 7 start/stops in 1 uur, je WP gaat er niet zo 123 kapot van, maar mooier was geweest als dit een vlakkere lijn was geweest.

Wat is je systeeminhoud, heb je een buffervat, wat is je Ta, en wat is je flow :?

Allemaal factoren die hier iets aan zouden kunnen veranderen.

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:41:
@kimjansen Je 4-5kW klopt, althans ik kom tot exact dezelfde waarde,
Hoeveel capaciteit heeft mijn WP nodig bij een gegeven jaarverbruik

Totaalverbruik 1500 m3
SWW verbruik 300 m3
Aantal personen
Nodig voor verwarming 1200 m3

Stookgrens 18 C
Verbruik per graaddag 0.435 m3/graaddag
Nodig bij -10C in 24h 12 m3
Benodigde capaciteit 0.51 m3/h
Een WP van 4.1 kWh kan hier in voorzien

Ervaringscijfers:
1 m3 2 kWh
Gemidd. aantal graaddagen per jaar 2757

Ik kwam met 1500 kuub,+20% marge voor om 3c temperatuurverhoging in huis mogelijk te maken (ivm ouder worden, ouders zijn nu 65) tot de conclusie dat bij -15c 5kW je aan 100% capaciteit zit en geen douchewater meer kan verwarmen. Dus ik twijfel nog tussen 5 kW en 7,5kW.

• wervisser
@Grolsch Zal vanavond eens gaan kijken naar de Ta en flow.

Systeeminhoud is nu enkel de vloerverwarming (2 groepen, lengte onbekend) en twee standaard radiatoren die momenteel helemaal open staan. Ik heb geen buffervat.

Verwijderd

@wervisser Te hoge Ta t.o.v. afgiftemogelijkheden.
@Grolsch Van 0:00 tot 11:44 in die jaren70 woning van mij 2.54kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ql8tdHb3eImS68XDX3dFnhdo/full.png

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 12:35 ]

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:33:
@wervisser Te hoge Ta t.o.v. afgiftemogelijkheden.
[afbeelding]
Hi wat voor KWH meters heb je en hoe lees je die af?

Gister en vandaag zijn ze bezig met de installatie hier van de waterstage 11 en in de meterkast hangen ook al wat KWH meters (sdm 630 met modbus). Wat jij daar hebt vind ik wel mooi dus vandaar mijn vraag.

Be fast .... Be furious....

Verwijderd

SpiceWorm schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:32:
[...]

Ik kwam met 1500 kuub,+20% marge voor om 3c temperatuurverhoging in huis mogelijk te maken (ivm ouder worden, ouders zijn nu 65) tot de conclusie dat bij -15c 5kW je aan 100% capaciteit zit en geen douchewater meer kan verwarmen. Dus ik twijfel nog tussen 5 kW en 7,5kW.
Ik begrijp hier uit dat je ouders niet in Nederland wonen ?

• SpiceWorm
Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:00:
[...]

Logisch ook, wat wil je met een aanvoer lager dan 25 beginnen? Zoiets noemen we koelen, dan kan het wel.
Bij een ruimtetemperatuur van bijvoorbeeld 21 en dan 2 of 3K hogere aanvoertemperatuur, wat is dan de afgifte? Nagenoeg niets....

Daar is zelfs voor een warmtepomp haast niet mee om te gaan.
Mijn ouders hebben jarenlang het huis verwarmd met enkel de vloer op 20c. Op de benedenverdieping wordt het dan 18c. De houtkachel deed dan de rest. Daarnaast hebben ze nog een luchtverwarming na de lucht-wtw en die kan de reeds voorverwarmde lucht nog verder tot 20c opwarmen. Dus voor mijn ouders is zo'n aanvoertemperatuur zeker interessant, ik kan alleen geen onderbouwing vinden of dat technisch al dan niet kan of dat het een softwarematige beperking is.

Het scheelt weer 5 graden tussen binnen /buitentemp en je cop schiet dan onhoog.

Verwijderd

Bl4ckviper schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:36:
[...]

Hi wat voor KWH meters heb je en hoe lees je die af?

Gister en vandaag zijn ze bezig met de installatie hier van de waterstage 11 en in de meterkast hangen ook al wat KWH meters (sdm 630 met modbus). Wat jij daar hebt vind ik wel mooi dus vandaar mijn vraag.
Fibaro/Domoticz

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd in mijn jaren 70 woning was het 0.44kWh....

Verwijderd

@Oxellaar Heb je kennelijk, wat niet verbazingwekkend is, een aanmerkelijk beter geisoleerde woning dan ik.

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:37:
[...]

Ik begrijp hier uit dat je ouders niet in Nederland wonen ?
Ze wonen in NL, vanwaar denk je dat?

Edit: vanwege de -15 zeker? Extreme toestand, zeker, dan red de 5kW ecodan het niet. Maar een week lang -10 hebben ze al een of twee keer meegemaakt in de 17 jaar dat ze daar wonen. (Midden in het bos, 0,0 warmte van de stad).

Ze verbruiken nu +/- 500 m3 aardgas, 6 kuub hout (+/- 1200 m3 gas equivalent) dus al 1700 m3. Al gaat een hoop warmte van de houtkachel door de ramen naar buiten dus ze zullen geen 1700 m3 nodig hebben als ze de houtkachel niet meer aan kunnen doen.

[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 27-09-2017 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:42:
@Oxellaar Heb je kennelijk, wat niet verbazingwekkend is, een aanmerkelijk beter geisoleerde woning dan ik.
Weet ik niet, verbruik hangt van meer factoren af dan alleen isolatie.

• Ramon_1984
[@Verwijderd hier 1.1 kWh in mijn jaren 30 woning...

Verwijderd

@Oxellaar welke factoren bepalen het te compenseren warmteverlies dan nog meer ? Een groot gezin, veel interne warmtewinst zou een factor kunnen zijn wellicht.
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:33:
[afbeelding]
Het is appels met peren vergelijken, ik verwacht dat ons huis aanzienlijk meer kuubs heeft (880m3), vrijstaand, ramen op zuid, ik werk met naregeling. en mijn huis is aanzienlijk beter geïsoleerd.

Jij stookt 24*7, dus je bent per definitie meer energie kwijt, immers warm houden kost altijd energie. Maar mocht je om 03:00 een keer wakker zijn, dan is je woonkamer wel lekker op temperatuur :P

Verder verwacht ik dat mijn WP zo uit gaat, omdat alles ruimtes op temperatuur zijn, en blijven door de zon die nu aardig schijnt in Twente.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 27-09-2017 13:02 ]

Verwijderd

SpiceWorm schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:43:
[...]

Ze wonen in NL, vanwaar denk je dat?

Edit: vanwege de -15 zeker? Extreme toestand, zeker, dan red de 5kW ecodan het niet. Maar een week lang -10 hebben ze al een of twee keer meegemaakt in de 17 jaar dat ze daar wonen. (Midden in het bos, 0,0 warmte van de stad).

Ze verbruiken nu +/- 500 m3 aardgas, 6 kuub hout (+/- 1200 m3 gas equivalent) dus al 1700 m3. Al gaat een hoop warmte van de houtkachel door de ramen naar buiten dus ze zullen geen 1700 m3 nodig hebben als ze de houtkachel niet meer aan kunnen doen.
Ieder zijn/haar eigen oplossing uiteraard, maar gezien de capaciteit van de houtkachel, zou ik geen WP-capaciteit kiezen die gezien het overzicht op de 1e pagina van dit forum, geen daggemiddelden lager dan -8C in de afgelopen 12 jaar.

Verwijderd

@Grolsch Je verwachtte enkele maanden geleden een bepaald jaarverbruik van ik meen 1500m3 gas equivalent. Als jouw woning 2 keer zo groot is maar per m2 de helft aan warmteverlies heeft is het warmteverlies plus/min identiek.
Edit:
Ik compenseer ongeveer 1650m3 gas equivalent.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 13:11 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@SpiceWorm
Je noemt ook een redelijk bijzondere situatie.
Regeltechnisch is het haast onmogelijk om 20 aanvoer te hebben. Wat is de dT bij 20 aanvoer en 18 ruimteT?
Ik schat zo'n 0.2K, daar kun je geen compressor op laten draaien.

En hoevaak is die 20 aanvoer nou echt noodzakelijk? Meestal wil je hoger naarmate het kouder wordt. Als je 20 graden aanvoertemperatuur wilt hebben, dan wil je geen verwarming, of zie ik dit verkeerd?

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:05:
@Grolsch Je verwachtte enkele maanden geleden een bepaald jaarverbruik van ik meen 1500m3 gas equivalent. Als jouw woning 2 keer zo groot is maar per m2 de helft aan warmteverlies heeft is het warmteverlies plus/min identiek.
Edit:
Ik compenseer ongeveer 1650m3 gas equivalent.
In de basis klopt dat, maar 2 grote variabelen in je berekening,
Punt 1 zal het voor mij nooit te achterhalen zijn wat mijn gasverbruik zou zijn geweest aangezien ik geen gasketel heb of zal krijgen.
Punt 2 verbruik zegt nog helemaal niets, het gaat om de comfortwens. Stel je hebt je woning 24*7*365 op 21 graden wat resulteert in 1500m3, dan kun je ook gerust op 1000m3 uitkomen als je de ruimtemperatuur op 20 graden instelt en nachtverlaging toe past.

Concreet voorbeeld, in mijn vorige woning (2-onder-1-kap) verbruikten wij net geen 1000m3 gas per jaar, en de buren 1700m3. Woningen zijn identiek, alleen de behoefte was anders. Buren hele dag de kachel standje sambal (22 graden) en mijn vrouw en ik werkten volle weken en zetten alleen de kachel 's morgens een uurtje op 17 graden, van 1800 tot 2000 op 19 en 2000 tot 2100 op 20 graden.

Niet dat het 1 goed of slecht is, maar er zijn teveel factoren om hier een mooie standaard berekening op los te laten. En concluderen of iets goed of slecht is kun je ook niet objectief doen, want het zijn persoonlijke keuze's :)

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10
Als iemand nog een adresje weet om een meter of 25 geïsoleerde CV-leiding aan te schaffen tegen een leuke prijs dan houd ik mij aanbevolen. Ben op zoek naar bijvoorbeeld Uponor® MLC meerlagenbuis Thermo, S9, 25 x 2,5 mm, blauw, rondom isolatie, 50 m rol. Diameter dient minimaal hetzelfde te zijn als de 22mm CV-leiding, isolatie zo dik mogelijk. Kom nu rond de 400 euro uit met isolatie van 9mm dik, heb de hoop dat het goedkoper kan/voor hetzelfde geld meer isolatie kan krijgen. Wordt nu toch hoog tijd om de WP aan te gaan sluiten (druk, druk, druk en nog steeds geen leiding gekocht...).

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 27-09-2017 13:24 ]

Verwijderd

@Grolsch Niet te achterhalen ? En je hebt zo'n fraaie ISSO berekening laten maken op basis van jouw wensen naar ik aanneem.
Edit:
We gaan het allemaal zien het komende stookseizoen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 13:26 ]

• Leudal

Leudal

[...]
@blauwemac Ik zou juist willen dat de pomp via de kamerthermostaat aan gaat, ik heb de aanvoertemperatuur op stand 1 staan wat 40 graden inhoud. En de pomp standby gaat als de kamertemperatuur boven de ingestelde kamer temperatuur komt. Ik begrijp van Oxelaar dat dit met mijn huidige cv-ketel niet werkt. Op pompstand 2 word het waarschijnlijk een sauna in huis :) In het weekend nog maar eens wat testen.

Is er misschien iemand in de omgeving van Heythuysen die de instellingen van de 2 pana's 5kw wil invoeren. Dan is die Cv ketel niet meer nodig!
De vergoeding komen we wel uit ;)

Verwijderd

@Leudal Is toch een prachtig ervaringsproject, die instellingen, dat laat je toch niet doen ?
Edit:
Het in een keer goed/optimaal instellen is volgens mij een utopie.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 13:39 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:57:
@Oxellaar welke factoren bepalen het te compenseren warmteverlies dan nog meer ? Een groot gezin, veel interne warmtewinst zou een factor kunnen zijn wellicht.
veel massa, zonneinstraling, koudebruggen, open ramen

Zo even uit de losse pols.

Hier de wp nog niet aan, zou ik ook niet verwachten, vorige jaar pas begin november. Nu in huis rond de 24 graden door mooie zoninstraling.

• Leudal

Leudal

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:37:
@Leudal Is toch een prachtig ervaringsproject, die instellingen, dat laat je toch niet doen ?
@Verwijderd Ha ha ik en op knopjes drukken, zonder gekheid kan jij me aan de uitgebreide handleiding helpen.
De handleiding in het boekje is volgens mij geen uitgebreide versie. Of zou het daar al mee moeten gaan.

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:57:
Compenseren van warmteverlies is wat anders dan zeggen dat je zoveel kWh hebt verbruikt gisteren.

Zomaar afgaan op wat getallen is verkeerd, iedere situatie is anders en iedere gebruiker heeft andere wensen. Het aantal m3 te verwarmen is natuurlijk een hele belangrijke. Alles bij elkaar bepaalt hoeveel je ongeveer gaat verbruiken, of hoeveel vermogen je nodig zult hebben.

Verwijderd

@Leudal Handleiding in het boekje was voor mij voldoende, het begrijpen van hoe de dingen samenhangen is wat bij mij weeeeken geduurd heeft. Wat bij mijzelf, maar ook bij de meeste anderen denk gezien te hebben is dat er aanvankelijk met te hoge temperaturen begonnen wordt en vervolgens zeer lang bezig is om het zodanig terug te regelen dat het wel goed/optimaal werkt. Velen geven het halverwege op en stellen vast dat 'het niet werkt', naregeling moet het dan oplossen. Als ik het weer zou moeten doen, met de kennis van nu zou ik zo laag mogelijk beginnen en het in een paar dagen geoptimaliseerd hebben. Maar ik startte op 10 januari toen het nogal erg frisjes was en je benauwd bent dat je het niet warm krijgt. Wat dat betreft is dit een qua temperaturen ideale tijd om e.e.a. af te stellen. Noteer tijdens je afregelen wat je gedaan hebt ,wat je verwachtte dat het effekt zou zijn en wat het in werkelijkheid was. Helpt denk ik bij het begrijpen van e.e.a.

Verwijderd

Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:51:
[...]

Compenseren van warmteverlies is wat anders dan zeggen dat je zoveel kWh hebt verbruikt gisteren.
Ik ga/ging er vanuit dat de verbruikte kWh's een directe relatie hebben met het te compenseren warmteverllies. Is dit een onjuiste veronderstelling ?

• Oxellaar
  • Niet online
@Verwijderd Dat geeft een redelijk beeld, maar zegt lang niet alles.

Wat is de gewenste ruimtetemp en in hoeveel m3 ga je die aanhouden.
Het verschil tussen 19 of 21 als gewenste temperatuur is nogal een verschil.

Want hoeveel m3 inhoud verwarm jij daadwerkelijk en wat is de gewenste ruimtetemp? Dan kunnen we iets beter vergelijken.

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:21:
@Grolsch Niet te achterhalen ? En je hebt zo'n fraaie ISSO berekening laten maken op basis van jouw wensen naar ik aanneem.
Edit:
We gaan het allemaal zien het komende stookseizoen.
Maar die berekening doet aannames die in de praktijk anders zullen zijn.

Berekening stelt ruimte temperatuur is 20 graden, buiten is het -10 en het waait hard.

In de praktijk is het natuurlijk in 99,99% van de gevallen niet exact zo :)

Maar zoals verwacht warmt moedertje natuur de woning mooi op, groepen lopen dicht, runs volgen elkaar steeds korter op (weinig warmtevraag) en de WP stopt ermee voor vandaag :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2s9rpco.jpg

@Verwijderd ik ben benieuwd naar jouw grafiek en of jouw WP daadwerkelijk vanzelf uitschakelt zoals je beweert :P

Verwijderd

@Oxellaar Ik heb verder geen behoefte om e.e.a. te vergelijken. Ik vergeleek het energieverbruik van iemand die ongeveer hetzelfde jaarvebruik als ik verwachtte te hebben en die in tegenstelling tot mij wel nachtverlaging toepast. That's all.

Verwijderd

@Grolsch Je had kennelijk nog wat achterstallige kou weg te werken. 3.74 vs. 2.91kWh. Je ziet de pauzes tussen de runs al toenemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6FOmoaYPIqjTm6aghb0a3cnC/full.png

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:28:
@Grolsch Je had kennelijk nog wat achterstallige kou weg te werken. 3.74 vs. 2.91kWh.
[afbeelding]
Het was vanochtend toen ik mijn huis verliet (0700) 20,4 graden in de woonkamer en keuken, dus erg koud was het niet.

Die 2,91kWh die jij suggereert is zoals ik het lees niet het verbruik van de laatste 24 uur, maar van vandaag (woensdag).

Zoals ik aangaf verwacht ik dat de WP vandaag niet meer aan gaat voor CV, dus blijft uit tot morgen. Dus om goed te vergelijken zul je moeten kijken op het eind van de dag wat we alle 2 verbruikt hebben.

Op zich is dat nu al mogelijk

Dinsdag jij 4,13 ik 1,59 (run SWW was 1,61KWH)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1z4hfdl.jpg

Maandag jij 4,16 ik 0,552 (standbyverlies), WP niet aan geweest voor CV

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/21l8uwx.jpg

Dus als ik jouw berekenmethodiek erbij pak (kuubs met kuubs vergelijken) verbruikt mijn installatie 261% tot 750% minder energie als die van jou :> >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:52
Tralalala,tiedeliedie........

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@Grolsch Ten eerste ik suggereer nergens dat mijn 2.91kWh over 24h gaat. Ik vergelijk jouw verbruik v.a. 8:00 to nu met mijn verbruik van 0:00 tot nu.
Je hebt vast en zeker een goede verklaring waarom je verbruik vandaag zo extreem afwijkt van de voorgaande 2 dagen.

Verwijderd

Bij mij zal de WP niet uitgaan, deze jongens belemmeren het oogsten van de gratis zonstraling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gtd1qSgzHAarulEhAAeZ2YHW/thumb.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 14:54 ]

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:42:
@Grolsch Ten eerste ik suggereer nergens dat mijn 2.91kWh over 24h gaat. Ik vergelijk jouw verbruik v.a. 8:00 to nu met mijn verbruik van 0:00 tot nu.
Doordat je een grafiek liet zien van de afgelopen 24 uur had ik eerst het idee dat je dat bedoelde. Ik zag later pas de totalen eronder.
Je hebt vast en zeker een goede verklaring waarom je verbruik vandaag zo extreem afwijkt van de voorgaande 2 dagen.
Yup, ik weet er 2. Woensdag is normaal gesproken de dag dat mijn vrouw thuis is en er overdag dus geen nachtverlaging wordt toegepast.

Op dinsdag nachtverlaging vanaf 12:00 tot 16.00 i.v.m. de oppas die tot 12:00 in ons huis is.

Op maandag nachtverlaging tot 16:00 omdat we dan alle 2 werken.

Blijkbaar warmt de zon mijn woning zo ver op dat de WP helemaal niet aan hoeft eind van de dag.

Waar ik nu erg benieuwd naar ben in jouw situatie is wat er gebeurt met de ruimtetemperatuur als je nu de WP uit zet. Ben je in de mogelijkheid om dat te testen en meten :?

Verwijderd

Dat is simpel genoeg de temperatuur zal behoorlijk snel naar beneden gaan, dat kan toch geen verrassing zijn lijkt me ?
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:58:
Dat is simpel genoeg de temperatuur zal behoorlijk snel naar beneden gaan, dat kan toch geen verrassing zijn lijkt me ?
Ik ben zo benieuwd waarom praktisch iedereen "last" heeft van weersinvloeden terwijl beweert hier geen last van te hebben, en daardoor volgens jou de temperatuur gaat dalen als je de WP uit zet. Ben je bereid dit eens te testen :?

Wat is je actuele buitentemperatuur, (hier 20,4) en wat doet je WP nu :?

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 27-09-2017 15:05 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 27 september 2017 @ 14:38:
[...]

Het was vanochtend toen ik mijn huis verliet (0700) 20,4 graden in de woonkamer en keuken, dus erg koud was het niet.
Hier is de koeling aangeslagen. Het is door de zon inmiddels subtropisch geworden binnen. Screens niet dicht gedaan en dan krijg je dat.

Ik had overigens wel verwacht dat het bij jou warmer zou blijven. Heb je niet veel massa in huis om te bufferen?

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:04:
[...]

Ik ben zo benieuwd waarom praktisch iedereen "last" heeft van weersinvloeden terwijl beweert hier geen last van te hebben, en daardoor volgens jou de temperatuur gaat dalen als je de WP uit zet. Ben je bereid dit eens te testen :?

Wat is je actuele buitentemperatuur, (hier 20,4) en wat doet je WP nu :?
Jouw gevraagde test, kun je makkelijk omdraaien, de WP draait en neemt de afgelopen 2 uur ongeveer 100Wh, dus bijna niets, maar als er geen warmteverlies zou zijn zou de binnenT op moeten lopen. Dat gebeurd niet. Je hebt de bomen gezien, ik oogst aanmerkelijk minder zon dan gemiddeld, een kennis met de kamer op het Zuiden en geen bomen voor de deur heeft aanmerkelijk minder stookkosten alleen om die reden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 15:21 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.