@
jerh Mee eens, een buffervat met actieve verdeler die water op 20C houdt, zal eenvoudoigste zijn.
@
SpiceWorm 4 wegklep is niet handmatig.
Even de situatie erbij. ik heb beneden 217m2 , met 2 grotere ruimtes van elk ca 60m2, woonkamer en achterkamer die veel gebruikt worden, als ook de deur ertussen of open blijft staan
Afgelopen stookseizoen heb ik eerst enkel een tijd de vloerverwaming gestookt en de WP van radiatoren (woonkamer) langer uitgehouden tot in november met de deur open tussen beide ruimtes.
Dan blijft temp in woonkamer rond 18C, is een beetjje kil om te zitten.
De woonkamer in principe 21C en de achterkamer als basis temperatuur 18C, lokale warmtebronnen in de ruimte zorgen vanzelf dat het warmer wordt. Ik heb ook een houtkachel. wel een CV versie, die zo nu en dan gestookt wordt en voor de regeling is dat best een lastige
Regel je enkel op ruimte temperatuur dan is retour te koud voor WP als deze weer aan de beurt is en thermische massa van mijn vloerverwarming kan ik ca 6-7kWh per graad kwijt.
Bij -10C heb ik wel volle vermogen nodig van beide WP's, vandaar een 4 wegklep en TSA eruit voor de capaciteit
Bij te koude retour condenseert het koelgas te gemakkelijk en als ik goed heb wordt de persdruk te laag waarmee gaszijdig de compressor nog overweg mee kan.
Een inverter WP als die loopt heeft een minimaal vermogen, bij Pana mono is dat 2,7-3 kW bij een stroom verbruik tussen 380-500W Tb >10C.
Bij te koude retour blijft WP wel lopen, maar zet ook gelijktijdig de backup verwarming van 3kW aan.
Ik kies ervoor om alleen de temperatuur die WP in gaat te manipuleren via de 4 wegklep
Wat de retour van vloerverwarming op moment doet, weet ik op moment niet daarvoor ben ik het aantal tempsensors aan het uitbreiden en heb ik nodige bestelt , als ook voor de terugmelding van de stand van de 4 wegklep in domoticz te krijgen.
Wil je enkel de aanvoer vloerverwarming op 20C houden, gebruik dan een buffervat met een actieve verdeler, dan is niet zo'n groot mengventiel nodig, maar dient ook de houtkachel te vangen worden omdat deze niet meer dagelijks gestookt wordt, kijk dan wel naar de capaciteit van mengventiel
Ik kan nog geen uitspraak doen of met 4-wegklep
thermisch laag vermogen, 0-500Watt goed te regelen is. In mijn geval 0-10 graden open
(zie mijn radiator circuit als buffervat 25-30)
Edit: scherma in sign geupdate, geen beter idee hoe ik een 4 wegklep teken
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant