Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.680 views
jerh schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:10:
[...]

Hier is de koeling aangeslagen. Het is door de zon inmiddels subtropisch geworden binnen. Screens niet dicht gedaan en dan krijg je dat.

Ik had overigens wel verwacht dat het bij jou warmer zou blijven. Heb je niet veel massa in huis om te bufferen?
Ten opzichte van jouw situatie zijn er naar mijn idee 2 redenen waarom mijn huis harder afkoelt als die van jou.
1 = type ventilatie, wij hebben mechanische ventilatie, en jij WTW als ik het me goed kan herinneren.
2 = ligging van het huis, wij wonen buitenaf, en in Twente. Het kan hier 's nachts flink afkoelen en flink hard waaien.

Als denk ik persoonlijk dat nummer 1 de hoofdoorzaak is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

@Grolsch @jerh Vergelijk jullie percentage glas op het zuiden eens met elkaar.
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:19:
[...]

Jouw gevraagde test, kun je makkelijk omdraaien, de WP draait en neemt de afgelopen 2 uur ongeveer 100Wh, dus bijna niets, maar als er geen warmteverlies zou zijn zou de binnenT op moeten lopen. Dat gebeurd niet. Je hebt de bomen gezien, ik oogst aanmerkelijk minder zon dan gemiddeld, een kennis met de kamer op het Zuiden en geen bomen voor de deur heeft aanmerkelijk minder stookkosten alleen om die reden.
Ik ken je wetenschappelijke benadering, ik vroeg alleen maar wat nu je buitentemperatuur is, en of je zou willen testen (gewoon fysiek, proefondervindelijk) wat er nu gebeurt met deze buitentemperatuur met je binnentemperatuur als je de WP uitzet. Dat moet voor jou heel eenvoudig te realiseren zijn, en met al je aanwezige metingen zou dat "hard" bewijs zijn waar niemand onderuit kan :P

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:51
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:19:
[...]

Jouw gevraagde test, kun je makkelijk omdraaien, de WP draait en neemt de afgelopen 2 uur ongeveer 100Wh, dus bijna niets, maar als er geen warmteverlies zou zijn zou de binnenT op moeten lopen. Dat gebeurd niet. Je hebt de bomen gezien, ik oogst aanmerkelijk minder zon dan gemiddeld, een kennis met de kamer op het Zuiden en geen bomen voor de deur heeft aanmerkelijk minder stookkosten alleen om die reden.
Of je terras kachel geeft 200 watt aan je terras af.......

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:01:
[...]

Ieder zijn/haar eigen oplossing uiteraard, maar gezien de capaciteit van de houtkachel, zou ik geen WP-capaciteit kiezen die gezien het overzicht op de 1e pagina van dit forum, geen daggemiddelden lager dan -8C in de afgelopen 12 jaar.
Die openingspost met daggemiddelde boven de -8 gaat alleen over Zuid-Holland. Elders in NL wel degelijk (veel) lagere daggemiddelden met in afgelopen jaren ook een aantal malen op verschillende plekken minimumtemperaturen onder de -20.

Voorbeeld: 2 t/m 7 februari 2012 Eindhoven daggemiddelde -7,2 -9,4 -13,8 -8,1 -7,3 -8,7
en Arcen zelfde periode: -7,4 -9,3 -10,7 -7,2 -7,5 -8,1
(https://weerstatistieken.nl/)
Het blijft dus, afhankelijk van je woonlocatie, zeker raadzaam om van -10 te blijven uitgaan voor capaciteitsberekeningen. KNMI verwacht ook geen hogere minimum daggemiddelden in komende decennia. Integendeel: de extremen worden waarschijnlijk groter ondanks gemiddeld hogere temperatuur (dus warmere winters met meer uitschieters naar zowel boven als beneden). Dat zie je ook al aan de jaartallen van de extremen: vaak behoorlijk recent.

Edit: kan iemand dat trouwens ook in de openingspost toevoegen (minstens dat de cijfers alleen over ZH gaan)?

[ Voor 4% gewijzigd door joostmaas op 27-09-2017 15:29 ]

Verwijderd

@Grolsch BuitenT volgens de WP is 18C. Op de eerste etage, zuidzijde is het ruim voldoende warm, kan prima zonder WP de zon is meer dan krachtig genoeg, maar in de huiskamer op het noorden is dat volstrekt onhaalbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0mLgMvgmqVSEWJ5XijUVBX83/thumb.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dus ik begrijp hieruit dat je het niet wilt testen :? Jammer, dit had veel "kritische" Tweakers kunnen overtuigen dat jouw WAR systeem daadwerkelijk werkt zoals jij denkt dat het werkt ;)

Verwijderd

@joostmaas minimum en daggemiddelde zijn twee verschillende zaken. Een laag minimum is minder problematisch dan een laag daggemiddelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:32:
@Grolsch BuitenT volgens de WP is 18C. Op de eerste etage, zuidzijde is het ruim voldoende warm, kan prima zonder WP de zon is meer dan krachtig genoeg, maar in de huiskamer op het noorden is dat volstrekt onhaalbaar.
[afbeelding]
Eindhoven op dit moment 21.2 graden. Dus verwarming onnodig lijkt mij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Ik heb niet de illusie dat die nu nog ongelovigen van hun geloof vallen.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:43
Grolsch schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:04:
[...]

Ik ben zo benieuwd waarom praktisch iedereen "last" heeft van weersinvloeden terwijl beweert hier geen last van te hebben, en daardoor volgens jou de temperatuur gaat dalen als je de WP uit zet. Ben je bereid dit eens te testen :?

Wat is je actuele buitentemperatuur, (hier 20,4) en wat doet je WP nu :?
Als hij zijn warmtepomp uit zet dan zal eerst zijn massa gaan afkoelen met als gevolg dat ruimte temperatuur constant zal blijven.

Verwijderd

Voor dat de disbeliefers mijn 18C in twijfel mochten trekken, wat natuurlijk niet zo is, maar voor het geval dat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9sBV8BEFXIgwC859oQ4w48xM/thumb.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 15:46 ]

Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:40:
@Grolsch Ik heb niet de illusie dat die nu nog ongelovigen van hun geloof vallen.
_O- _O- _O-

Om in jouw woorden te blijven, meten = weten en zien is geloven is het mij en de rest in dit topic denk ik wel duidelijk 8)

Ik weet namelijk voor 100% zeker dat met buitentemperaturen van 18+ en een gewenste ruimtetemperatuur van 21 graden met inachtneming van de inpandige warmtelast je ruimtetemperatuur niet zal dalen.

Ook weet ik zeker dat je WP nu niet voor 100% uit staat, ondanks dat je regelmatig in dit topic beweerd hebt dat jouw WP automatisch uit zal gaan als er geen warmtebehoefte zou zijn.
Jij had hier vrij eenvoudig antwoord op kunnen geven door een screenshot te maken en een test uit te voeren, maar aangezien je dat niet doet, vermoed ik dat je nu zelf ook begint te snappen hoe het zit O-)

Verwijderd

@Grolsch Wat zijn de criteria op basis waarvan je van je geloof af zou willen vallen?
Edit:
Hoeveel daling van binnenT in hoeveel tijd ?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 15:49 ]

Er zijn 2 mogelijkheden

Optie 1 Het is nu 18 graden bij jou buiten, en de WP gaat uit omdat er geen warmtevraag meer is.
Optie 2 Je zet de WP met de hand uit, en laat zien dat je ruimtetemperatuur daalt terwijl het buiten 18 graden is.

• Ramon_1984
@Grolsch is jou woning met oplevering nog op luchtdichtheid getest ?

Verwijderd

@Grolsch Sorry verkeerd gelezen.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2017 15:51 ]

Ramon_1984 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:50:
@Grolsch is jou woning met oplevering nog op luchtdichtheid getest ?
Nee, maar heeft dat uberhaupt nut met MV :?
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:50:
@Grolsch Een jaren70 woning en luchtdichtheid ?
Ik heb geen jaren 70 woning, en zover ik weet is mijn huis ook niet luchtdicht vanwege de mechanische ventilatie.

Verwijderd

@Grolsch Hoeveel daling in hoeveel tijd ?

• Ramon_1984
@Grolsch dat weet ik niet, misschien dat iemand dat hier op het forum weet.

Je wilt toch weten of de woning de epc waarde heeft gehaald.

[ Voor 29% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-09-2017 15:57 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
Grolsch schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:21:
[...]

Ten opzichte van jouw situatie zijn er naar mijn idee 2 redenen waarom mijn huis harder afkoelt als die van jou.
1 = type ventilatie, wij hebben mechanische ventilatie, en jij WTW als ik het me goed kan herinneren.
2 = ligging van het huis, wij wonen buitenaf, en in Twente. Het kan hier 's nachts flink afkoelen en flink hard waaien.

Als denk ik persoonlijk dat nummer 1 de hoofdoorzaak is.
Hier ook mechanische ventilatie, ik geloof niet in wtw.

Hier in de stad in het midden van het land, dus dat zal wel behoorlijk wat schelen. En veel ramen op alle zijdes van het huis, van vier kanten licht in de huiskamer, geweldig, en dus ook zoninstraling de hele dag.
Ramon_1984 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:53:
@Grolsch dat weet ik niet, misschien dat iemand dat hier op het forum weet.

Je wilt toch weten of de woning de epc waarde heeft gehaald.
Ik heb aardig grote roosters boven mijn ramen, dus ik heb geen meetapparatuur nodig om te bepalen dat mijn huis niet luchtdicht is.
Als ik jou moet geloven daalt je temperatuur direct op het moment dat je de WP uitzet omdat jij gebruik maakt van stralingswarmte.

Maar je kunt toch gewoon een grafiek laten zien over een periode van 2 uur dat de binnentemperatuur keldert op het moment dat jij je WP uitzet als het buiten 18 graden is.

Of een grafiek die laat zien dat je WP uit gaat als het buiten 18 graden is, dat moet met zoveel sensoren in huis een koud kunstje zijn.
jerh schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:10:
[...]

Hier ook mechanische ventilatie, ik geloof niet in wtw.

Hier in de stad in het midden van het land, dus dat zal wel behoorlijk wat schelen. En veel ramen op alle zijdes van het huis, van vier kanten licht in de huiskamer, geweldig, en dus ook zoninstraling de hele dag.
Daar zal het inzitten vermoed ik dan. Afgelopen weekend is het in Twente al 3,9 graden geweest 's nachts.

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Iemand nog een tip voor een betaalbaar buffervatje van een 50 liter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:37:
@joostmaas minimum en daggemiddelde zijn twee verschillende zaken. Een laag minimum is minder problematisch dan een laag daggemiddelde.
Mee eens, vandaar dat ik de daggemiddelden noemde.

Maar een absoluut minimum is om twee redenen wel degelijk belangrijk naast het daggemiddelde: 1) je wilt niet dat je WP bevriest 2) je wilt niet dat het teveel afkoelt (oncomfortabel, en het duurt dan lang voordat het weer warm is).

Het punt is dat jij ervan uitgaat dat het voldoende is om een WP systeem qua capaciteit op -5 te baseren. Dat kan in delen van NL wellicht een prima keuze zijn, maar elders betekent het dat je domweg je huis niet warm krijgt in een strenge winter. Belangrijk is om de randvoorwaarden te vermelden bij adviezen.

• joostmaas
  • Niet online
alberthakvoort schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:46:
Nefit (50l) en Nibe(40l), maar die ken je vast al en zijn niet echt spotgoedkoop...

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:01:
Ieder zijn/haar eigen oplossing uiteraard, maar gezien de capaciteit van de houtkachel, zou ik geen WP-capaciteit kiezen die gezien het overzicht op de 1e pagina van dit forum, geen daggemiddelden lager dan -8C in de afgelopen 12 jaar.
Goed punt idd. Ze willen alleen een verwarmingssysteem wat voor de komende 20 jaar z'n werk doet, dan zijn ze dus 85 en willen ze dus niet met hout hoeven slepen (laat staan het zagen, verslepen, kloven, stapelen (en droger) wat ze nu allemaal nog zelf doen. Dus de houtkachel moet uit kunnen blijven, vandaar de schijnbare overcapaciteit. Maar een elektrische kachel (of twee) bijschakelen moet ook kunnen. Ze hebben krachtstroom dus ze hebben 3x16 ampere. 1 groep voor de warmtepomp (met elektrisch element), + nog twee elektrische kacheltjes van 2200 watt moet het huis ook bij -10 warm te houden zijn.

Dus een 5kW gaat waarschijnlijk voldoende zijn.
Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:06:
@SpiceWorm
Je noemt ook een redelijk bijzondere situatie.
Regeltechnisch is het haast onmogelijk om 20 aanvoer te hebben. Wat is de dT bij 20 aanvoer en 18 ruimteT?
Ik schat zo'n 0.2K, daar kun je geen compressor op laten draaien.

En hoevaak is die 20 aanvoer nou echt noodzakelijk? Meestal wil je hoger naarmate het kouder wordt. Als je 20 graden aanvoertemperatuur wilt hebben, dan wil je geen verwarming, of zie ik dit verkeerd?
De retourtemperatuur uit de vloer is dan 18 graden. Dat is een dT van 2 dus. Als het buiten echt koud wordt dan zakt de woonkamertemperatuur 's ochtends tot 16 graden. Dat is normaal prima want dan stook je de houtkachel op.
De 20c van de vloer is nu de bijverwarming. Als hij uit gaat wordt het wel kil in huis. Maar de installateur die de huisinstallatie heeft opgeleverd die had het zo afgesteld+ samen met een ketel die 10x per uur een minuut brand. Het circulatiewater tussen de vloerverdeler en de cv ketel werd dan op 80 c gehouden :X. Zeer verspillende situatie dus, qua stroom en gas (de situatie die ik beschrijf in de openingspost in het gas besparen door CV tuning topic).

Dus miss krijg je teveel start/stops met de warmtepomp om 24/7 een dT van 2 graden aan te houden omdat de afgifte van de warmtepomp direct te groot is.

Heb jij een idee hoe / bij wie ik zou kunnen achterhalen of de warmtepomp met die 20c overweg zou kunnen? Technisch en als in gewenst (ivm start stops en voldoende verwarmingscapaciteit bij dT van 2c)? Nu verstookt de CV ketel ongeveer 400 kuub gas om een jaar lang de vloer op 20c te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
Heeft ie hier iemand ervaring met de klantenservice van Panasonic Nederland?

Ik zal mijn ervaring delen.

In de zomer heb ik een Aquarea (H-generatie) laten plaatsen door een installateur met een losse Panasonic boilervat. Met reden via de officiële weg gedaan (en niet in het buitenland gekocht) omdat ik toch wel graag de garantie vanuit Nederland wou hebben. Naast het feit dat deze installateur merkbaar geen ervaring had met het plaatsen van deze H-series en de bijbehorende boiler bleek na het plaatsen er wat problemen in het apparaat te zitten. Het berekenen van de COP gaat bijvoorbeeld fout doordat de warmtepomp uit gaat van een elektrisch element in de boiler van 3kW, terwijl in deze nieuwe boiler maar een 1.5kW in zit. Tevens wordt de weekprogramma in de WP verwijderd als je met de nieuwe online portal gaat werken. Daar zit ook een weekprogramma in. Die twee programma's werken niet samen en als je de ene veranderd wordt de andere verwijderd en andersom. Tevens zitten er een aantal taalfouten in de Nederlandse vertaling in het menu en fouten in de handleiding. Als laatst levert Panasonic bij deze installatie een 3-weg klep die (volgens de datasheet van de klep) een relatief hoge lekkage over zijn bypass-port heeft waardoor de boiler onnodig afkoelt bij gebruik van de koeling van de vloerverwarming (of bij verwarming als de CV water kouder is dan de boiler).

Ik heb redelijk veel met de klantenservice gecommuniceerd en ze zijn zelfs langs geweest toen ik een deelbetaling achteruit hield. Ik ben daarna zo stom geweest om de laatste betaling te doen. Op dat moment had ik de indruk dat ze mijn klachten serieus namen. Maar inmiddels 1.5 maand verder weet ik dat ze er niks aan gaan doen. "Gebruik de boilerheater maar gewoon niet, gebruik de interne heater in de warmtepomp maar" is het antwoord. "Dan is de COP berekening wel goed". Ze accepteren de problemen maar gaan het niet herstellen. "Elke 3-weg klept lekt wel een beetje" maar geen antwoord waarom ze dan niet gekozen hebben voor hetzelfde model maar dan een met veel minder lekkage (VXI46.25 vs VXI46.25T). In plaats van met mij mee denken schieten ze in de verdediging.

In de basis werkt het apparaat. Het verwarmt mijn water. Als daar wat mee aan de hand was denk ik wel dat ik op de service van Panasonic had kunnen rekenen. Maar alles wat een warmtepomp echt afmaakt, daar valt de service van Panasonic echt tegen.

Na twee weken geen reactie meer van Panasonic een bericht gestuurd dat ik toch echt een reactie verwacht en anders publicatie opzoek. De reactie hierop is dat ze niet gechanteerd willen worden. Ze vinden dat ik maar moet accepteren hoe het systeem werkt en dat ik blij moet zijn dat ik warm water heb. En anders halen ze het systeem wel weer op.

Ik zou niemand meer adviseren een Panasonic Aquarea systeem aan te schaffen. Althans niet als je service van Panasonic verwacht. De nieuwste H-serie heeft kinderziektes en die gaan ze niet oplossen voor je. Wil je gewoon warm water en een warm huis, prima. Maar verwacht je dat het systeem ook gebruiksvriendelijk is, de getoonde waardes kloppen en zuinig in gebruik is? Bedenk dan twee keer en vraag naar mijn ervaring in een privé bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
alberthakvoort schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:46:
Had Maikie18 geen vaatje meer staan, die hij niet meer wilde gaan toepassen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@thehog
Mijn ervaring is ook dat Panasonic Nederland geen kennis heeft van de apparatuur die ze verkopen. Ze verwijzen je vaak door naar een 'erkende installateur' die er zelf ook geen verstand van heeft. Moeilijke vragen worden niet beantwoord. Ik krijg het gevoel dat Panasonic alleen een dozenschuiver is van de producten en dat de R&D kennis elders zit. Vooraf mooie folders, maar achteraf bij de service manual staat bij de F-serie vol met fouten.

Aangezien ze aangeboden hebben om de warmtepomp te verwijderen zou ik direct kiezen voor verwijdering. Tijdelijk even in de elende, maar laat ze maar een fatsoenlijk product leveren.

• thehog
@Dre Ik heb ze inderdaad aangegeven dat ze hem mogen ophalen na het terugstoren van het geld van de installatie.

Nu maar eens kijken wat het dan gaat worden, techneco loria, nibe? Iemand?

• Ramon_1984
thehog schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:59:
@Dre Ik heb ze inderdaad aangegeven dat ze hem mogen ophalen na het terugstoren van het geld van de installatie.

Nu maar eens kijken wat het dan gaat worden, techneco loria, nibe? Iemand?
Hitachi?

@Appie Heijn is die aan het installeren.
Ziet er zeer netjes uit!

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-09-2017 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:13
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:46:
[...]

Ik heb nog een nieuw vaatje staan ja :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RFRvA5M.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:46:
[...]

Ik zoek wel een kleintje, heb niet zoveel ruimte meer op zolder vanwege schuine dak

• Maikie18
alberthakvoort schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:46:
[...]

Ik zoek wel een kleintje, heb niet zoveel ruimte meer op zolder vanwege schuine dak
Op de foto lijkt hij groter dan in werkelijkheid, het is maar een 100L vat.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• reneeke1970
Maikie18 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:26:
[...]

Op de foto lijkt hij groter dan in werkelijkheid, het is maar een 100L vat.
Waarom zie je van het vat af?
Je hebt hem hard zat nodig toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@SpiceWorm Ergens op dit forum staat een stukje van @reneeke1970 hoe je een constante en ik dacht ook lage temperatuur met een WP zou kunnen creeeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:45:
@Grolsch je bedoelt die piek in het verbruik na iedere run?

Het is een flinke verbruiker, maar wel voor zeer korte tijd lijkt.
Je zou eens kunnen luisteren bij het buiten en binnendeel of je iets hoort op het moment van de piek. Met de app van youless kun je live meekijken.

Ik heb ook een rare piek in standby van de Elga. Continu 9watt en opeens een piek naar 15 watt ongeveer.
Die "rare" piek heb ik ook dus zal wel "normaal" zijn :+

https://snapshot.raintank...enDo7GVaNStwyYb6nW33xJ4KB

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:37:
@SpiceWorm Ergens op dit forum staat een stukje van @reneeke1970 hoe je een constante en ik dacht ook lage temperatuur met een WP zou kunnen creeeren.
Ikke??? Ben onschuldig.......

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 Jawel joh, we hebben daar een heekl tijd geleden over geboomd en jij bedacht uiteindelijk een oplossing, er zat wel e.o.a. beperking aan, weet niet meer wat, maar het werkte tot op zekere hoogte wel.

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:50:
Vindt je het erg als ik daar met jouw berekeningen niet aan mee werk ;)

Er gebeuren bij jou dingen waar de wetenschap nog niet achter is :+
Ik heb een prachtige foto/screenshot serie, geen enkele berekening. Daarnaaast dat je een paar uur geleden verkondigde ik ben 100% overtuigd van mijn eigen gelijk, dus wat kan je gebeuren ?

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:30:
@reneeke1970 Jawel joh, we hebben daar een heekl tijd geleden over geboomd en jij bedacht uiteindelijk een oplossing, er zat wel e.o.a. beperking aan, weet niet meer wat, maar het werkte tot op zekere hoogte wel.
Wij bomen zoveel haha. Mijn temp is constant omdat ie vast staat via de war. Maar niet laag, 36 is torenhoog volgens de normen hier. Dus ik denk dat je je vergist.

1 PVoutput . Dongen NB

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:50
Experts,

Onze CV ketel is inmiddels 17 jaar oud (HR) en begint kuren te vertonen. Ons huis is 120 jaar oud en vertoont gelukkig nog geen kuren.

Ik denk erover om een lucht/water warmtepomp aan te schaffen ter vervanging van de oude ketel, ook voor her SWW. In de toekomst op inductie koken (gasloos is het doel).

Het huis is vrijstaand en er is vloer, wand en dak isolatie aangebracht tijdens verbouwingen (C label). Ook is er vloerverwarming aanwezig over bijna de gehele benedenverdieping, aangevuld met conventionele radiatoren. Badkamer, bijkeuken en 1e toilet zitten beneden en hebben ook vloerverwarming (en radiotoren). Genoeg afgiftebronnen dus.

Oppervlak is 127m2.
Inhoud is 425m3

Gasverbruik jaarlijks is 1750m3. (2 volwassenen die dagelijks douchen, bad aanwezig, word 3x per jaar gebruikt). We koken ook op gas.

Kinderen staan op de planning (de eerste over 3 jaar, wellicht een tweede).

Momenteel staat de thermostaat van 22:30-17:00 op 17c, en daar tussen op 19c. In het weekend staat de thermostaat van 9:30-22:30 op 19c. Radiatoren boven staan dicht op het toilet boven na.

Er is geen mechanische ventilatie (we zetten lekker een raampje open).

Er is een houtkachel aanwezig (8kw) die swinters lekker mee knettert (22 graden is binnen een half uur bereikt in de woonkamer met open klapraampje voor frisse lucht en alle deuren naar de boven verdieping en bijkeuken open). Vermogen genoeg dus.

Verwarmen en SWW is het doel. Koeling is geen pre.

Zelf ben ik gecharmeerd van de Loria met intern sww vat, een 6kw unit lijkt mij voldoende? Bij extreme kou kan de houtkachel aan.

Zijn er op basis van mijn gegevens nog andere interessante modellen? Zie ik iets over het hoofd?

P.s. Ik heb (nog) geen zonnepanelen.

Mvg

(Zijn er nog voorkeurs installateurs voor deze systemen? Of is dit ook een tweaker (moi) ook zelf te doen?)

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 27-09-2017 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:47
Al een tijdje ben ik bezig met plannen voor het plaatsen van een warmtepomp. Aanvankelijk wilde ik het bestaande afgifte systeem gebruiken en de warmtepomp op een relatief hoge temperatuur (55c) laten werken.

Mede door de informatie op dit forum heb ik besloten om het afgifte systeem aan te gaan passen met behulp van convectoren (i.c.m. een zelfbouw DBE oplossing) en grotere radiatoren, bijvoorbeeld een T33 ipv T20, etc.

Volgens de wamteverlies berekening heb ik een totaal vermogen nodig van 4500 watt bij -10 graden. (incl. ventilatie verlies, ik heb een WTW). Ik wil dan 24-7 gaan stoken.

Qua radiatoren lijkt dit allemaal te gaan lukken; volgens de tabellen en berekening zou ik dadelijk uit kunnen met een aanvoer temperatuur van 35 graden. Totaal vermogen aan convectoren is 5400 watt bij 35c. Als het écht koud wordt kan de aanvoertemperatuur nog wat graadjes hoger misschien...

Maar vraag zit nu in de capaciteit van de warmtepomp. Er is een 7kW Panasonic aanbevolen door de installateur. Deze moet ook het SWW maken.

Als ik nu kijk naar het geleverde vermogen als functie van de buitentemperatuur, dan loopt dit bij lage temperaturen terug. Bij -10 graden zou de Panasonic nog 4600 watt kunnen leveren. Omdat er ook nog SWW gemaakt moet worden kom ik hier natuurlijk niet 24-7 mee uit de voeten. Maar er is ook nog een 3kWatt element die kan bijspringen.

Na wat gereken, zou de warmtepomp bij -15 graden gemiddeld voor 2kWatt aan hulp nodig hebben. Bij -20 wordt het wat nijpender, al denk ik dat ik meer moet kijken naar de gemiddelde dagtemperatuur i.p.v. minimum waarden.

Kan hier iemand er iets over zeggen in hoe verre deze setup dadelijk altijd een warme woning op gaat leveren? In hoe verre mag/kan ik uitgaan van de specificaties van de warmtepomp? Reken technisch zou deze setup moeten werken, maar of het in de praktijk ook gaan werken kan ik moeilijk Inschatten.

Is er in datasheet van de Panasonic bijvoorbeeld rekenig gehouden met de de-ice perioden? Ik heb geen idee hoeveel dit in de dag energie opbrengst kan schelen. Rond het vriespunt/mist is de de-icing het ergst, denk ik. Maar dan heb ik ook nog geen vol vermogen nodig. Maar als bij -10 graden de dag opbrengst minder wordt tgv de-icing dan zou ik in de problemen kunnen komen...

Vooruitzicht op een koud huis is niet zo goed voor de WAF ;-)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:32:
[...]

Ik heb een prachtige foto/screenshot serie, geen enkele berekening. Daarnaaast dat je een paar uur geleden verkondigde ik ben 100% overtuigd van mijn eigen gelijk, dus wat kan je gebeuren ?
Als mannen een weddenschap maken doen ze dit voordat het resultaat bekend is, en wedden over iets objectiefs, dat is hier alle 2 niet (controleerbaar) aan de hand.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de temperatuur in je woning naar beneden keldert als je de WP uit zet terwijl het buiten +18 graden is. Als dit daadwerkelijk zo is vraag ik me af of je wel zo trots moet zijn op je systeem. Je hebt een systeem dat veel energie verbruikt, terwijl bij normale installaties dit niet nodig is (zie posts in dit topic). Ik ken geen enkel huis waarvan de binnentemperatuur binnen no-time keldert met een buitentemperatuur van 18+ bij normaal gebruiken (ramen en deuren gesloten, koelkast dicht ;) )
Dat zie je ook aan de reacties hier, er is niemand die een WP laat draaien als het buiten 18+ is, normaal gesproken slaat een WAR regeling dan ook af, maar dat was bij jou ook niet het geval meen ik me te herinneren.

Ff back ontopic, ik (eigenlijk Alklima) heb eindelijk het probleem ontdekt waarom mijn element niet werkt!

Op het element zelf (dus achter de FTC) zit een thermische zekering die nergens in de boeken staat.
Samen met Alklima alles 6 x doorgemeten, en volgens hun kon het niet zo zijn wat er bij mij gebeurde.

Er moest volgens hem altijd 230 volt staan op A1 - A2 bij relais BHCP.

Alles gechecked en gemeten, en na overleg bleek dat er dus een drukknop (zekering ofzo) op het element zelf zit, en als deze is uitgeschakeld wordt de 230 volt van de FTC onderbroken.

Net ff getest door de modus op weerstand te zetten, en ik hoor een duidelijke KLIK en zie m'n verbruik stijgen met 2KW :) _/-\o_

Verwijderd

Mijn voorspelling van vanmiddag komt volledig uit: Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Voor de geintreseerden en Mitsubishi gebruikers onder ons hier een foto van het knopje wat ik bedoel.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24fxu9k.jpg

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@SpiceWorm Zal niet meevallen om een warmtepomp 20c te laten leveren. Ik verwacht dat de hoge druk gewoon te laag is.
20 graden is rond de 14 bar, meestal is de lage druk rond de 10 bar tijdens verwarmen.
Om zo'n kleine drukverhoging te krijgen moet de compressor wel heel ver kunnen zakken in vermogen.
Ik denk dat het technisch lastig is om zo ver te zakken, zeker bij een wat hogere buitentemperatuur.
Er is dan haast geen verschil tussen binnen en buiten, maar je moet druk verhogen om de boel zijn werk te laten doen.

@Grolsch Meen je niet, dat is de maximaal thermostaat van het E element.
Dan is hij toch een keer te warm geworden. Misschien lucht in systeem bij opstarten?

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 27-09-2017 21:31 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Oxellaar schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:27:

@Grolsch Meen je niet, dat is de maximaal thermostaat van het E element.
Dan is hij toch een keer te warm geworden. Misschien lucht in systeem bij opstarten?
Inderdaad een speld in een hooiberg, maar gelukkig is het opgelost.

Trouwens erg netjes van Alklima hoe ze dit oplossen ondanks dat ik zelf geen installateur ben, en ondanks dat mijn unit wel uit NL komt heeft men niet gevraagd waar mijn WP weg komt. Dus als dit een Spaanse zou zijn geweest hadden ze me ook gewoon geholpen.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Grolsch Heb nog nooit gehad dat die beveiliging was aangesproken, maar je ziet het.
Zit er trouwens niet voor niets. Ik heb ooit een opname gezien van een 9kW element wat droog stond te koken. Dan smelt echt het hele binnendeel weg.

Weet je de naam van de monteur die geweest is?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Er is geen monteur geweest, contact per mail en telefoon.

Een naam zo op internet zetten vind ik niet zo netjes, zie PM.

• SpiceWorm
thehog schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:36:
Heeft ie hier iemand ervaring met de klantenservice van Panasonic Nederland?

Ik zal mijn ervaring delen.

In de zomer heb ik een Aquarea (H-generatie) laten plaatsen door een installateur met een losse Panasonic boilervat. Met reden via de officiële weg gedaan (en niet in het buitenland gekocht) omdat ik toch wel graag de garantie vanuit Nederland wou hebben. Naast het feit dat deze installateur merkbaar geen ervaring had met het plaatsen van deze H-series en de bijbehorende boiler bleek na het plaatsen er wat problemen in het apparaat te zitten. Het berekenen van de COP gaat bijvoorbeeld fout doordat de warmtepomp uit gaat van een elektrisch element in de boiler van 3kW, terwijl in deze nieuwe boiler maar een 1.5kW in zit. Tevens wordt de weekprogramma in de WP verwijderd als je met de nieuwe online portal gaat werken. Daar zit ook een weekprogramma in. Die twee programma's werken niet samen en als je de ene veranderd wordt de andere verwijderd en andersom. Tevens zitten er een aantal taalfouten in de Nederlandse vertaling in het menu en fouten in de handleiding. Als laatst levert Panasonic bij deze installatie een 3-weg klep die (volgens de datasheet van de klep) een relatief hoge lekkage over zijn bypass-port heeft waardoor de boiler onnodig afkoelt bij gebruik van de koeling van de vloerverwarming (of bij verwarming als de CV water kouder is dan de boiler).

Ik heb redelijk veel met de klantenservice gecommuniceerd en ze zijn zelfs langs geweest toen ik een deelbetaling achteruit hield. Ik ben daarna zo stom geweest om de laatste betaling te doen. Op dat moment had ik de indruk dat ze mijn klachten serieus namen. Maar inmiddels 1.5 maand verder weet ik dat ze er niks aan gaan doen. "Gebruik de boilerheater maar gewoon niet, gebruik de interne heater in de warmtepomp maar" is het antwoord. "Dan is de COP berekening wel goed". Ze accepteren de problemen maar gaan het niet herstellen. "Elke 3-weg klept lekt wel een beetje" maar geen antwoord waarom ze dan niet gekozen hebben voor hetzelfde model maar dan een met veel minder lekkage (VXI46.25 vs VXI46.25T). In plaats van met mij mee denken schieten ze in de verdediging.

In de basis werkt het apparaat. Het verwarmt mijn water. Als daar wat mee aan de hand was denk ik wel dat ik op de service van Panasonic had kunnen rekenen. Maar alles wat een warmtepomp echt afmaakt, daar valt de service van Panasonic echt tegen.

Na twee weken geen reactie meer van Panasonic een bericht gestuurd dat ik toch echt een reactie verwacht en anders publicatie opzoek. De reactie hierop is dat ze niet gechanteerd willen worden. Ze vinden dat ik maar moet accepteren hoe het systeem werkt en dat ik blij moet zijn dat ik warm water heb. En anders halen ze het systeem wel weer op.

Ik zou niemand meer adviseren een Panasonic Aquarea systeem aan te schaffen. Althans niet als je service van Panasonic verwacht. De nieuwste H-serie heeft kinderziektes en die gaan ze niet oplossen voor je. Wil je gewoon warm water en een warm huis, prima. Maar verwacht je dat het systeem ook gebruiksvriendelijk is, de getoonde waardes kloppen en zuinig in gebruik is? Bedenk dan twee keer en vraag naar mijn ervaring in een privé bericht.
Zonder de hele voorgeschiedenis te kennen: is het een idee dat je zelf de 3weg klep vervangt door een betere? Het lijkt me dat je met de andere problemen wel kan leven. Een andere overweging: wil je in de toekomst afhankelijk zijn van deze club? Het lijkt mij nogal wat gedoe om alles opnieuw te doen bij een andere leverancier. Al zal de tweede keer een stuk sneller gaan.
Ps. Is het chantage als je ze onder druk zet vwbt de gang van zaken te publiceren? Lijkt mij een grijs gebied. Zolang jij oprecht bent in je klacht en geen onzin gaat bedenken lijkt mij het nog wel wat mee te vallen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
SpiceWorm schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:38:
[...]

Mijn ouders hebben jarenlang het huis verwarmd met enkel de vloer op 20c. Op de benedenverdieping wordt het dan 18c. De houtkachel deed dan de rest. Daarnaast hebben ze nog een luchtverwarming na de lucht-wtw en die kan de reeds voorverwarmde lucht nog verder tot 20c opwarmen. Dus voor mijn ouders is zo'n aanvoertemperatuur zeker interessant, ik kan alleen geen onderbouwing vinden of dat technisch al dan niet kan of dat het een softwarematige beperking is.

Het scheelt weer 5 graden tussen binnen /buitentemp en je cop schiet dan onhoog.
Een aanvoertemperatuur Ta < 23C wordt lastig met een R410a WP.
Wat wel zou kunnen is een buffervat op een hogere temperatuur houden met de WP en dan voor de vloerverwarming met actieve verdeler bijmengen.
Maar regelklep/mengventiel is dan ook niet bepaald standaard voor 20C aanvoer.

Ik ben aardig aan het knutselen omdat mij WP net zomin laag genoeg kan zonder elektrisch element in te schakelen vanwege te koude retour.
De ruimte temperatuur loopt maar 2-3K achter op de Ta van de vloerverwrming en ik heb ook nog de nodige lokale warmte bronnen, zoals twee 3D printers, waardoor het al snel >22C wordt.
Voor de 6kW pana monobloc kan ik de stooklijn nog wel naar beneden schuiven naar aanvoer 20-21C, maar de retour is dan 2,4-3,0C lager
Dat is te laag, dan zet de Pana mono uit veligheid het 3kW elektrisch element aan vanwege een te koude retour en die houdt deze ook aan tot retour 20,6C is.
Dan schiet de aanvoer wel door het plafond want die is minimaal 5C hoger dan.
De pana mono kan nog net overweg met retour tot 19,5C zonder elektrisch element.

Pas bij buitentemperaturen beneden 10C kan ik het minimale vermogen van WP met regelmatige intervallen kwijt aan de vloerverwarming 98m2 en kan WP weer volledig op eigen regeling draaien
Tot die tijd neem ik de vloerverwarming op sleeptouw met de WP voor het radiator circuit (132m2 + 42m2 vorstvrij) in de retour daar deze op 5-6C hogere temperatuur loopt
Ik moet mijn schema in de sign nog aanpassen, de tegenstroom platen wisselaar, is vervangen door een 4-wegklep die ik nog moet inregelen.
Deze staat nu 10-40 graden open zodat een deel van retour van de radiatoren, die op 5-6C hogere temperatuur loopt, wordt aangezogen en de retour temperatuur die de WP in gaat op 21-22C houdt, tot buiten voldoende koud is en WP uit zich zelf weer aanslaat. *Dat is de bedoeling nu loopt aanvoer op tot 24C en ruimtetemperatuur net boven 22C
Kan misschien wel graadje minder, maar ik ben nog bezig met knijpen , maar WP voor radiator circuit heeft ook minimaal vermogen als die loopt
Dat inregelen vlot op moment ook niet echt, daarvoor is de buitentemperatuur gewoon nog te hoog en kamertemperatuur is nog tussen 22 en 24C, veel meer dan 1 uurtje testen is er niet bij om vloerverwarming constant te krijgen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:12
Domba schreef op donderdag 28 september 2017 @ 00:00:
[...]

Een aanvoertemperatuur Ta < 23C wordt lastig met een R410a WP.
Wat wel zou kunnen is een buffervat op een hogere temperatuur houden met de WP en dan voor de vloerverwarming met actieve verdeler bijmengen.
Maar regelklep/mengventiel is dan ook niet bepaald standaard voor 20C aanvoer.

Ik ben aardig aan het knutselen omdat mij WP net zomin laag genoeg kan zonder elektrisch element in te schakelen vanwege te koude retour.
De ruimte temperatuur loopt maar 2-3K achter op de Ta van de vloerverwrming en ik heb ook nog de nodige lokale warmte bronnen, zoals twee 3D printers, waardoor het al snel >22C wordt.
Voor de 6kW pana monobloc kan ik de stooklijn nog wel naar beneden schuiven naar aanvoer 20-21C, maar de retour is dan 2,4-3,0C lager
Dat is te laag, dan zet de Pana mono uit veligheid het 3kW elektrisch element aan vanwege een te koude retour en die houdt deze ook aan tot retour 20,6C is.
Dan schiet de aanvoer wel door het plafond want die is minimaal 5C hoger dan.
De pana mono kan nog net overweg met retour tot 19,5C zonder elektrisch element.

Pas bij buitentemperaturen beneden 10C kan ik het minimale vermogen van WP met regelmatige intervallen kwijt aan de vloerverwarming 98m2 en kan WP weer volledig op eigen regeling draaien
Tot die tijd neem ik de vloerverwarming op sleeptouw met de WP voor het radiator circuit (132m2 + 42m2 vorstvrij) in de retour daar deze op 5-6C hogere temperatuur loopt
Ik moet mijn schema in de sign nog aanpassen, de tegenstroom platen wisselaar, is vervangen door een 4-wegklep die ik nog moet inregelen.
Deze staat nu 10-40 graden open zodat een deel van retour van de radiatoren, die op 5-6C hogere temperatuur loopt, wordt aangezogen en de retour temperatuur die de WP in gaat op 21-22C houdt, tot buiten voldoende koud is en WP uit zich zelf weer aanslaat. *Dat is de bedoeling nu loopt aanvoer op tot 24C en ruimtetemperatuur net boven 22C
Kan misschien wel graadje minder, maar ik ben nog bezig met knijpen , maar WP voor radiator circuit heeft ook minimaal vermogen als die loopt
Dat inregelen vlot op moment ook niet echt, daarvoor is de buitentemperatuur gewoon nog te hoog en kamertemperatuur is nog tussen 22 en 24C, veel meer dan 1 uurtje testen is er niet bij om vloerverwarming constant te krijgen
een actieve vv verdeler gebruiken geen optie? Dan wordt de retour bijgemengd. Zo doe ik het hier met een aanvoer van circa 24 graden.

• SpiceWorm
Is het afgiftesysteem van de vv zodanig overgedimensioneerd dat je pas bij 10c naar 22c aanvoer 20 retour komt?

Dat belooft nog wat gedoe voor mijn ouders.
jerh schreef op donderdag 28 september 2017 @ 06:26:
[...]

een actieve vv verdeler gebruiken geen optie? Dan wordt de retour bijgemengd. Zo doe ik het hier met een aanvoer van circa 24 graden.
Als ik het goed begrijp werkt dat wel om te voorkomen dat de warmtepomp een te lage temperatuur krijgt en daar door niet kan werken / elektrisch element moet bijschakelen, maar niet om te voorkomen dat het te warm wordt in huis. 24c in de vloer betekend bij mijn ouders 22c in de woonkamer. En ik houd van warmte maar dat is echt niet prettig.
Deze staat nu 10-40 graden open zodat een deel van retour van de radiatoren, die op 5-6C hogere temperatuur loopt, wordt aangezogen en de retour temperatuur die de WP in gaat op 21-22C houdt, tot buiten voldoende koud is en WP uit zich zelf weer aanslaat.
Het lijkt erop alsof Domba dat doet, maar dan met een handmatig in te stellen 4weg klep en niet met een thermostaatklep van een actieve verdeler.

Maar hoe gaat dat dan bij het opwarmen van de vloer? Dan kan de retour toch sowieso niet boven de 20c uitkomen? Zetten r410a warmtepompen dan hun backup heater aan?
Tijdens opwarmen staat ook een eventuele thermostaatklep helemaal open. Of je moet de vloer van zeg 15c eerst opwarmen naar 16c, de volgende dag naar 17c etc. Dan gaat de thermostaatklep waar een beetje open.

[ Voor 43% gewijzigd door SpiceWorm op 28-09-2017 08:50 ]

• thehog
SpiceWorm schreef op woensdag 27 september 2017 @ 23:08:
[...]

Zonder de hele voorgeschiedenis te kennen: is het een idee dat je zelf de 3weg klep vervangt door een betere? Het lijkt me dat je met de andere problemen wel kan leven. Een andere overweging: wil je in de toekomst afhankelijk zijn van deze club? Het lijkt mij nogal wat gedoe om alles opnieuw te doen bij een andere leverancier. Al zal de tweede keer een stuk sneller gaan.
Ps. Is het chantage als je ze onder druk zet vwbt de gang van zaken te publiceren? Lijkt mij een grijs gebied. Zolang jij oprecht bent in je klacht en geen onzin gaat bedenken lijkt mij het nog wel wat mee te vallen.
Ja ik overweeg ook de klep zelf te vervangen. Maar kost wel 100 euro. Ik ben alleen bang dat als er in de toekomst echt wat aan de hand is met het apparaat de service van Panasonic niet beter wordt.
Eerst maar eens zien of Panasonic daad bij woord houdt en het apparaat wil terughalen na het terugstorten van de totale aanschafprijs.

Het liefst help ik ze gewoon en vertel ik ze waar de verbeterpuntjes zitten zodat ze die kunnen oplossen. Lijkt mij een win-win situatie. Maar Panasonic ziet het blijkbaar anders en beschouwd hun klanten als vervelende contacten :-)

• reneeke1970
SpiceWorm schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:37:
[...]

Is het afgiftesysteem van de vv zodanig overgedimensioneerd dat je pas bij 10c naar 22c aanvoer 20 retour komt?

Dat belooft nog wat gedoe voor mijn ouders.

[...]

Als ik het goed begrijp werkt dat wel om te voorkomen dat de warmtepomp een te lage temperatuur krijgt en daar door niet kan werken / elektrisch element moet bijschakelen, maar niet om te voorkomen dat het te warm wordt in huis. 24c in de vloer betekend bij mijn ouders 22c in de woonkamer. En ik houd van warmte maar dat is echt niet prettig.

[...]

Het lijkt erop alsof Domba dat doet, maar dan met een handmatig in te stellen 4weg klep en niet met een thermostaatklep van een actieve verdeler.

Maar hoe gaat dat dan bij het opwarmen van de vloer? Dan kan de retour toch sowieso niet boven de 20c uitkomen? Zetten r410a warmtepompen dan hun backup heater aan?
Tijdens opwarmen staat ook een eventuele thermostaatklep helemaal open. Of je moet de vloer van zeg 15c eerst opwarmen naar 16c, de volgende dag naar 17c etc. Dan gaat de thermostaatklep waar een beetje open.
Gewoon over een buffer vat draaien met 25 graden en een kamer thermostaat de wp laten stoppen als ruimte op temp is, lijkt me niet zo moeilijk. En als er nog radiators zijn dan temp naar 35 brengen

1 PVoutput . Dongen NB

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

thehog schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:27:
[...]

"de service van Panasonic niet beter wordt."
En die is nu al niet echt fijn toch? :'(

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Domba
  • Nu online
@jerh Mee eens, een buffervat met actieve verdeler die water op 20C houdt, zal eenvoudoigste zijn.

@SpiceWorm 4 wegklep is niet handmatig.
Even de situatie erbij. ik heb beneden 217m2 , met 2 grotere ruimtes van elk ca 60m2, woonkamer en achterkamer die veel gebruikt worden, als ook de deur ertussen of open blijft staan
Afgelopen stookseizoen heb ik eerst enkel een tijd de vloerverwaming gestookt en de WP van radiatoren (woonkamer) langer uitgehouden tot in november met de deur open tussen beide ruimtes.
Dan blijft temp in woonkamer rond 18C, is een beetjje kil om te zitten.

De woonkamer in principe 21C en de achterkamer als basis temperatuur 18C, lokale warmtebronnen in de ruimte zorgen vanzelf dat het warmer wordt. Ik heb ook een houtkachel. wel een CV versie, die zo nu en dan gestookt wordt en voor de regeling is dat best een lastige

Regel je enkel op ruimte temperatuur dan is retour te koud voor WP als deze weer aan de beurt is en thermische massa van mijn vloerverwarming kan ik ca 6-7kWh per graad kwijt.
Bij -10C heb ik wel volle vermogen nodig van beide WP's, vandaar een 4 wegklep en TSA eruit voor de capaciteit

Bij te koude retour condenseert het koelgas te gemakkelijk en als ik goed heb wordt de persdruk te laag waarmee gaszijdig de compressor nog overweg mee kan.
Een inverter WP als die loopt heeft een minimaal vermogen, bij Pana mono is dat 2,7-3 kW bij een stroom verbruik tussen 380-500W Tb >10C.

Bij te koude retour blijft WP wel lopen, maar zet ook gelijktijdig de backup verwarming van 3kW aan.
Ik kies ervoor om alleen de temperatuur die WP in gaat te manipuleren via de 4 wegklep
Wat de retour van vloerverwarming op moment doet, weet ik op moment niet daarvoor ben ik het aantal tempsensors aan het uitbreiden en heb ik nodige bestelt , als ook voor de terugmelding van de stand van de 4 wegklep in domoticz te krijgen.

Wil je enkel de aanvoer vloerverwarming op 20C houden, gebruik dan een buffervat met een actieve verdeler, dan is niet zo'n groot mengventiel nodig, maar dient ook de houtkachel te vangen worden omdat deze niet meer dagelijks gestookt wordt, kijk dan wel naar de capaciteit van mengventiel

Ik kan nog geen uitspraak doen of met 4-wegklep thermisch laag vermogen, 0-500Watt goed te regelen is. In mijn geval 0-10 graden open(zie mijn radiator circuit als buffervat 25-30)

Edit: scherma in sign geupdate, geen beter idee hoe ik een 4 wegklep teken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• SpiceWorm
reneeke1970 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 09:50:
Gewoon over een buffer vat draaien met 25 graden en een kamer thermostaat de wp laten stoppen als ruimte op temp is, lijkt me niet zo moeilijk. En als er nog radiators zijn dan temp naar 35 brengen
Probleem is dat er geen ruimte is voor een buffervat en dat het qua kosten ook wel wat moeizaam wordt. Ze zitten nu rond de 500 m3 gas per jaar in totaal. CV ketel is 17 jaar oud dus ipv de kosten om die te vervangen extra geld uitgeven voor een warmtepomp.

• Ramon_1984
SpiceWorm schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:52:
[...]

Probleem is dat er geen ruimte is voor een buffervat en dat het qua kosten ook wel wat moeizaam wordt. Ze zitten nu rond de 500 m3 gas per jaar in totaal. CV ketel is 17 jaar oud dus ipv de kosten om die te vervangen extra geld uitgeven voor een warmtepomp.
Hitachi schrijft in hun informatie folder over de yutaki s het volgende " De watertemperatuur kan, met gebruikmaking van de
verschillende opties en afhankelijk van de buitentemperatuur, variëren
tussen 20 °C en 60 °C."

• Ramon_1984
@Noord27 draait alles al ?

[ Voor 24% gewijzigd door Ramon_1984 op 28-09-2017 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
SpiceWorm schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:52:
[...]

Een wp is veel goedkoper dan CV ketel, dus een buffer met hygiëne spiraal kan er best af. Zet je op lokatie waar nu ketel hangt. Als je straks geen hout meer wilt laten sjouwen moet je een volwaardig wp systeem maken en daar hoort buffer bij. Verdient zich langzaam terug met sww.

Maar je kunt ook mijn zo goed als nieuwe CV ketel komen halen haha, ben je in een dagje klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:14

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Grolsch schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:25:
Voor de geintreseerden en Mitsubishi gebruikers onder ons hier een foto van het knopje wat ik bedoel.

[afbeelding]
zoek op internet:

September 2016
HYDROBOX
No. OCH571
REVISED EDITION-C

en pagina 67

• Domba
  • Nu online
@Ramon_1984 Misschien kan die kijken of een vlakke stooklijn kan in geven in Hi-Toolkit mits toegang lukt
Ilk dacht dat die 20C alleen tussen Tb 12-20C is, met voetpunt W20@A20

Zonder buffer dien je nog steeds rekening te houden met de minimale deellast (Pdh) en minimale aantal minuten dat de WP loopt
Van de RAS-2WHVNP is die gunstiger dan mijn 6kW MDC Pana mono
De RAS-2.5WHVNP tot Tb=~5C en RAS-3WHVNP tot ca Tb=~7C, maar vanaf Tb+2C of lager leveren ze dan te veel thernisch vermogen op minimale deellast voor een flink lagere aanvoer temperatuur dan 35C ( resp 3,0 en 3,6kW)

• SpiceWorm
reneeke1970 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 17:23:
[...]

Een wp is veel goedkoper dan CV ketel, dus een buffer met hygiëne spiraal kan er best af. Zet je op lokatie waar nu ketel hangt. Als je straks geen hout meer wilt laten sjouwen moet je een volwaardig wp systeem maken en daar hoort buffer bij. Verdient zich langzaam terug met sww.

Maar je kunt ook mijn zo goed als nieuwe CV ketel komen halen haha, ben je in een dagje klaar.
Een nieuwe cv ketel + installatie lukt voor 1200 euro. Het is wel wat simplistisch gesteld. Morgen komt er een instalateur langs, dat is de eerste, alle vorige die gevraagd zijn hadden het over 10 duizenden euro's en wilden niet langskomen omdat we het toch niet gingen kopen. Het is bijzonder knap als je een fatsoenlijke warmtepomp geinstalleerd krijgt voor 1200 euro.

• Maikie18
SpiceWorm schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:57:
[...]

Een nieuwe cv ketel + installatie lukt voor 1200 euro. Het is wel wat simplistisch gesteld. Morgen komt er een instalateur langs, dat is de eerste, alle vorige die gevraagd zijn hadden het over 10 duizenden euro's en wilden niet langskomen omdat we het toch niet gingen kopen. Het is bijzonder knap als je een fatsoenlijke warmtepomp geinstalleerd krijgt voor 1200 euro.
Als je het afgiftesysteem voor WP temperaturen al hebt is dat wel te doen, in een vorig topic is er een keer een overzicht gemaakt en er waren er meerdere die voor 500 klaar waren

• Maikie18
reneeke1970 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:30:
[...]

Waarom zie je van het vat af?
Je hebt hem hard zat nodig toch?
Ik heb de radiator in de garage inmiddels weg gedaan ik zie daarom op dit moment geen reden om het buffervat nog te plaatsen.

Zal het over een aantal weken pas echt weten, enige waar ik hem voor nodig kan hebben is om geen koude retour te hebben na een run

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Maikie18 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 21:22:
[...]

Als je het afgiftesysteem voor WP temperaturen al hebt is dat wel te doen, in een vorig topic is er een keer een overzicht gemaakt en er waren er meerdere die voor 500 klaar waren
€425,-........ :+

ok, ok, kwam nog wel een kamstrup bij, maar dat is voor de fun...

[ Voor 9% gewijzigd door hrt op 28-09-2017 21:43 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SpiceWorm schreef op donderdag 28 september 2017 @ 20:57:
[...]

Ik heb bij een vriend van mij een Panasonic monobloc 5 kW geinstalleerd (uit frankrijk en subsidie van voor 1 juli)
Die kostte netto 428 euro (toen)

Ik heb er nog een euro of 400 bij moeten gooien voor wat leidingwerk, vuilfilter, ontluchter, twee t-kleppen.
Dus 828 euro.
Draait gewoon op zijn huidige cv installatie met vloerverwarming en radiatoren (wat ingesteld staat voor hoge plofketel temperaturen)

Dus 1200 euro is best te doen. (nu is dat lastiger want de pana 5 kW is zomaar 500 euro duurder geworden door de subsidie vermindering)

Wel ff de handjes uit je zakken halen en een beetje handig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2017 22:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:01
Een klein uurtje. Nog wat kleine dingen moeten afgewerkt worden. Condenswater aansluiten voor de WP boiler en 2 kleine zaken die zijn voor afsluiting van SV: drukmeter en expansievat.

Geluid valt 100% mee. Morgen vuurdoop met douchen. Staat nu ingesteld op 45 graden. En eco modus: uitsluitend de WP gebruiken voor verwarmen. Elektrisch element niet. Kan alleen in de handleiding niets vinden over elektrisch element voor legionella. Dat moet toch 1 keer in de week naar minimaal 60 graden?

[ Voor 42% gewijzigd door Noord27 op 28-09-2017 22:49 ]

• Domba
  • Nu online
Noord27 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 22:42:
[...]
. Kan alleen in de handleiding niets vinden over elektrisch element voor legionella. Dat moet toch 1 keer in de week naar minimaal 60 graden?
Heb je al een setting verandert zoals in het D-menu, wat kwam er te staan op de plek waar de tijd staat?

Is om zeker te zijn dat je een HW200 controller hebt vanwege type LD4, legionella zit in G-menu (verder omhoog of omlaag tot 9 op display)
g01 Setpoint legionella functie...60°C . [30-70]
g02 Tijdsduur legionella..............min....[0~90 min]
g03 Starttijd heel uur.................... 0......[0-23h]
g04 Interval in dagen ..................7..... [7-99 dagen]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

quote:

Qua omzetwaarde gaat de warmtepomp komend jaar de cv-ketel voorbij. In 2018 zal er naar schatting voor ca. € 250 miljoen aan (hybride) warmtepompen geïnstalleerd worden
/quote

Persoonlijk twijfel ik of deze cijfers kloppen met 7,2 miljoen woningen in Nederland. Maar er is wellicht een kentering gaande.

https://www.bouwwereld.nl...mtepompen-voorbij-ketels/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Noord27
@Domba G menu? Heb de handleiding doorgenomen maar kom dit niet tegen. Heb de tijd/datum en gewenste temperatuur ingesteld bij het doorlopen van de mee geleverde handleiding. Misschien is dit niet de volledige handleiding..

[ Voor 12% gewijzigd door Noord27 op 28-09-2017 23:41 ]

• Domba
  • Nu online
@Noord27 Even naar handleiding gekeken
Ik zou zeggen gewoon navragen
Mogelijk is bij default al ingesteld

Voor LP instellen zijn er ook plaatsjes als voor timer en klok met stappen (vanuit Phinx), maar zo te zien ontbreken alle die toegang geven tot de settings van de HW200 controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Domba Ik heb wel de mogelijkheid om aan te geven op welke tijdstippen gestart en gestopt mag worden met verwarmen. En of daar de WP en/of het elektrisch element voor gebruikt mogen worden.

Vreemd genoeg staat er bij kenmerken dat er een instelbaar legionella programma aanwezig zou moeten zijn. Maar die functie vind ik niet terug in de handleiding.

Waar heb je de instelmogelijkheden gevonden van het legionella programma? Via een ander model handleiding?

MaxiCool ga ik meteen even mailen. Die optie vind ik wel belangrijk namelijk. Ongeveer instellen wanneer de zonnepanelen pieken en in de avond wanneer iedereen die dag zeker (normaal gesproken) gaat douchen: onze sportavond.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 29-09-2017 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
@Noord27
Simpel gezegd, hoe je toegang krijgt tot operator en expert level menu ontbreekt en welk submenu.

Een beetje risky om die zo te geven, zonder te verifieren of de gebruikelijke firmware er nog op draait.

Vraag gelijk ook hoe lang, LP de temperatuur aan houdt, de default is enkel naar 60°C brengen en 0 minuten vasthouden eens in de 7 dagen met start om middernacht 0:00,(niet met zonnestroom van PV in gedachte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Domba

Zojuist mail terug gehad van MaxiCool. Instelbaar programma voor legionella zit inderdaad verborgen achter een installateurs menu. Kreeg meteen te zien in een Pdf-bestand hoe dit aan te passen valt.

Top van MaxiCool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Toch mooi hoe ver terug de ELGA moduleert.. 150 watt is het laagste wat ik hem zie :)
Sinds vorig jaar staat de pomp niet meer op standje stress mode (stond op 5 nu op 1,5)
Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/f1tcrr2ex/Schermafbeelding_2017-09-29_om_09.17.16.png

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 29-09-2017 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:16:
Toch mooi hoe ver terug de ELGA moduleert.. 150 watt is het laagste wat ik hem zie :)
Sinds vorig jaar staat de pomp niet meer op standje stress mode (stond op 5 nu op 1,5)
[afbeelding]
Hij hobbelt lekker bij je .

Was jij nou degene die laatst vertelde dat intergas zijn rest warmte van het douchen in het cv circuit gooit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:19:
[...]

Hij hobbelt lekker bij je .

Was jij nou degene die laatst vertelde dat intergas zijn rest warmte van het douchen in het cv circuit gooit ?
Ja hobbelt best redelijk als er maar genoeg warmtevraag is.

Check dat was ik.
Sprak laatst met een CV monteur en die herkende dit niet.. maar toch gebeurd het bij mij :+

Mijn cv ketel komt wel uit 2002 kombi kompact hr28 en daar had hij geen ervaring mee

zie hier gisterochtend om ± 7:00

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/5mdhejke1/Schermafbeelding_2017-09-29_om_09.24.33.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:16:
[afbeelding]
Dat is inderdaad erg weinig, bij mij doen alleen de pompen en installatie al 120 watt zonder buitenunit.
Gelukkig gaan de pompen vrij snel uit, dan is het standbyverbruik 23watt.

Ik zie de installatie terugmoduleren tot rond de 500 watt totaal, als ik daar de pompen en standby (120 watt) vanaf trek kan mijn inverter dus draaien op 380 watt, wat vele malen lager is als wat men opgeeft (4,5KW), ik geloof niet dat ik een COP van 10 draai. Blijft toch vreemd dat dit gebeurt.

Gisteren getest met LPP nu mijn element eindelijk werkt.
Gegevens van mijn installatie, 11,2KW zubadan, ingestelde tank temperatuur = 45 graden. SWW instelling is 20 minuten op 60 graden. SWW vat is 400 Ltr.

Wat gebeurt er nu feitelijk.
LPP wordt gestart, dmv de WP wordt het vat eerst 45 graden verwarmd. WP gaat uit en element (2KW) gaat verder.

Afijn, 4 uur later (maximale duur LPP) is de tanktemperatuur gestegen naar 53 graden.

Conclusie, het ingebouwde 2KW element is niet krachtig genoeg om binnen afzienbare tijd het vat naar 60 graden te trekken.

Mijn concrete vragen.

1. Is het mogelijk om alleen bij LPP ervoor te zorgen dat de WP de tanktemperatuur naar 55 graden brengt (dat doet deze namelijk met 2 vingers in de neus met z'n 11,2KW), en dat dan vanaf 55 graden het element het laatste stukje doet :? Ik wil liever niet "default" mijn tanktemperatuur op 55 graden instellen.

2. Een andere optie is een dompelunit in het SWW vat (zit er zelfs al in volgens mij). Kan de WP draaien in CV bedrijf terwijl LPP wordt uigevoerd dmv dompelelement :?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Modbreak:Ik heb een aantal posts naar de prullenbak geschoven. Dat kinderachtige gesteek onder water en users die hun gelijk proberen te halen met weddenschappen e.d. zit niemand hier op te wachten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:25:
[...]

Check dat was ik.
Sprak laatst met een CV monteur en die herkende dit niet.. maar toch gebeurd het bij mij :+

Mijn cv ketel komt wel uit 2002 kombi kompact hr28 en daar had hij geen ervaring mee

[afbeelding]
Hier een intergas hr eco uit 2014 en heb dat fenomeen maar 2x gezien.
Maar wel grappig om te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:25:
[...]

Check dat was ik.

[afbeelding]
Volgens mij doet elke cv dat, de warmtewisselaar is nog warm van het sww dus als de driewegklep terug schakelt en cv pomp loopt warm je het cv water iets.

Dat het bij jou erg zichtbaar is kan meerdere oorzaken zijn, sensor dicht bij de cv en of erg heet sww met de cv.

Elga moduleren op 150W ? Is dat incl pomp? Zo ja welke? En dan nog de elektronica en fan. Sorry maar ik denk niet dat de compressor op 75W kan lopen, meet je wel een goede waarde?
Welk merk warmtepomp je ook hebt, de compresoren zijn meestal van het zelfde type of merk, er zijn maar een aantal veelgebruikte merken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:57:
[...]

Hier een intergas hr eco uit 2014 en heb dat fenomeen maar 2x gezien.
Maar wel grappig om te zien
interessant hier is het ook niet altijd eigenlijk... bij kortstondig tapwater pakken zie ik het namelijk niet.
Ga het eens nauwlettend in de gaten houden :+

Weet niet of het iets met parameter 9 te maken heeft:
9 CV-pomp nadraaitijd na boiler bedrijf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:00:
[...]

interessant hier is het ook niet altijd eigenlijk... bij kortstondig tapwater pakken zie ik het namelijk niet.
Ga het eens nauwlettend in de gaten houden :+

Weet niet of het iets met parameter 9 te maken heeft:
9 CV-pomp nadraaitijd na boiler bedrijf
Het is inderdaad alleen na douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:59:
[...]

Volgens mij doet elke cv dat, de warmtewisselaar is nog warm van het sww dus als de driewegklep terug schakelt en cv pomp loopt warm je het cv water iets.

Dat het bij jou erg zichtbaar is kan meerdere oorzaken zijn, sensor dicht bij de cv en of erg heet sww met de cv.

Elga moduleren op 150W ? Is dat incl pomp? Zo ja welke? En dan nog de elektronica en fan. Sorry maar ik denk niet dat de compressor op 75W kan lopen, meet je wel een goede waarde?
Welk merk warmtepomp je ook hebt, de compresoren zijn meestal van het zelfde type of merk, er zijn maar een aantal veelgebruikte merken.
Zou goed kunnen ja en dat dan de hydraulisch actieve verdeler het eruit trekt...
Sensor zit direct onder de WP, welke parralel op ±1 meter leidinglengte geschakeld staat t.o.v. de intergas

Mijn Elga heeft een WILO pomp zelfde toevallig als die ik heb op de VVW VTE SLIM Verdeler.

Elga verbruik in cold standby 10w
Elga verbruik in hot standby 25w
Elga verbruik in hot standby met pomp 32w

150w - 32 is 120w
Ik meet het middels FIBARO wall plug

*edit het betreft een WILO Yonos para
http://www.qualifloor.nl/yonos1.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 29-09-2017 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
met welke plug en app kan ik zulke mooie grafiekjes maken zoals jullie hebben? Ik wil ook graag inzicht in het verbruik maar heb nog geen domotica dus het moet 'stand alone' draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Markprinsen schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:18:
met welke plug en app kan ik zulke mooie grafiekjes maken zoals jullie hebben? Ik wil ook graag inzicht in het verbruik maar heb nog geen domotica dus het moet 'stand alone' draaien.
Mijn grafieken komen uit Grafana, ik heb je een DM'etje gedaan met dezelfde tekst als die ik destijds naar @Ramon_1984 heb gestuurd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:25:
[...]

Mijn grafieken komen uit Grafana, ik heb je een DM'etje gedaan met dezelfde tekst als die ik destijds naar @Ramon_1984 heb gestuurd :)
Kan je mij die ook mailen? :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Uiteraard, het zijn alleen geen hapklare brokken je moet dus zelf wel alles uitzoeken ;) Maar dat moet goed komen n.a.v. het volgen van de kleinman website O-)

Op m'n werk documenteer ik altijd alles.. maar thuis vergeet ik dat nog wel eens :+
Daarom moet je ook nooit een auto van een automonteur kopen

[ Voor 31% gewijzigd door Daannn1987 op 29-09-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:03:
[...]

Zou goed kunnen ja en dat dan de hydraulisch actieve verdeler het eruit trekt...
Sensor zit direct onder de WP, welke parralel op ±1 meter leidinglengte geschakeld staat t.o.v. de intergas

Mijn Elga heeft een WILO pomp zelfde toevallig als die ik heb op de VVW VTE SLIM Verdeler.

Elga verbruik in cold standby 10w
Elga verbruik in hot standby 25w
Elga verbruik in hot standby met pomp 32w

150w - 32 is 120w
Ik meet het middels FIBARO wall plug

*edit het betreft een WILO Yonos para
http://www.qualifloor.nl/yonos1.pdf
Dus als ik het goed bekijk staat de pomp op 7W, dat is geen mega flow dan, ik heb nagenoeg dezelfde pomp en moet eigenlijk volluit om 8-900 liter te halen.
De rest is het zelfde 13W uit, 24 stand-by, 58 met pomp, compressor 600. Maar is een 7kW.

120W is echt weinig, dat doet toch ook niets? Buiten 120W verbruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:22

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 09:59:
[...]

Een Intergas HR 28 heeft geen 3 weg klep, er zitten 2 warmtewisselaar circuits in een groot blok aluminium.
Na een tap stop verdwijnt de restwarmte in het CV circuit zodra de CV pomp start, of bedoel je iets anders?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:31:
[...]

Dus als ik het goed bekijk staat de pomp op 7W, dat is geen mega flow dan, ik heb nagenoeg dezelfde pomp en moet eigenlijk volluit om 8-900 liter te halen.
De rest is het zelfde 13W uit, 24 stand-by, 58 met pomp, compressor 600. Maar is een 7kW.

120W is echt weinig, dat doet toch ook niets? Buiten 120W verbruiken. :)
Ja klopt is ook geen megaflow.. maar het maakt bij mij weinig uit ik hou een lage DT..
Begin dit jaar stond hij dus enorm hoog (5) en had ik een DT van 1-2.
Nu met pompstand 1,5 heb ik nogsteeds een lage DT.. (tussen de 2,5 en 4,5) afhankelijk van opgenomen / afgegeven vermogen.

Vind het zelf ook erg weinig hoor, maar kan er niets anders van maken.
120w bij cop5 is toch nogsteeds 0,6kw :+

Hier even ingezoomd op vandaag, kun je het zelf bekijken:
https://snapshot.raintank...0e9b0le8iGlmorMR1HmvYsI77

*fibaro heeft tussen 9:00 en 9:10 even eruit gelegen zo te zien
Gasschuif schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:32:
[...]

Een Intergas HR 28 heeft geen 3 weg klep, er zitten 2 warmtewisselaar circuits in een groot blok aluminium.
Na een tap stop verdwijnt de restwarmte in het CV circuit zodra de CV pomp start, of bedoel je iets anders?
Ja dat is wat ik bedoel, maar heb zelf het idee dat hij zelf de pomp even laat draaien (want ik en de ELGA triggeren de CV niet).
De CV slaat alleen nog aan voor tapwater sinds de ELGA

[ Voor 23% gewijzigd door Daannn1987 op 29-09-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:32:
[...]

3 weg klep of geen 3weg klep maakt niet zoveel uit, de wisselaar is warm dus stopt sww gaat cv circuit lopen voor 1-2 min dus verwarm je even cv.
Met mijn tzerra was de cv leiding onder de unit ook altijd heet tijdens sww bedrijf.
Als de sensor dan maar een meter weg zit ga je dat zien, is het merkbaar.....nee niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:37:
[...]

3 weg klep of geen 3weg klep maakt niet zoveel uit, de wisselaar is warm dus stopt sww gaat cv circuit lopen voor 1-2 min dus verwarm je even cv.
Met mijn tzerra was de cv leiding onder de unit ook altijd heet tijdens sww bedrijf.
Als de sensor dan maar een meter weg zit ga je dat zien, is het merkbaar.....nee niet echt.
Links op deze foto zie je de DS18B20's zitten onder de ELGA.
(dont mind de kabelmeuk, moet ik nog eens aan werken :) )

https://s26.postimg.org/a2jbzvwmx/20170929_103922.jpg

Vind eigenlijk dat de TR en TA sensors van de Elga beetje ver weg zitten, hoort dat niet dichterbij ?

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 29-09-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:41:
[...]

Links op deze foto zie je de DS18B20's zitten onder de ELGA.
(dont mind de kabelmeuk, moet ik nog eens aan werken :) )

https://s26.postimg.org/a2jbzvwmx/20170929_103922.jpg

Vind eigenlijk dat de TR en TA sensors van de Elga beetje ver weg zitten, hoort dat niet dichterbij ?
Ja begrijpelijk dat je dit meet :)

Ik warm hier nog niet, hij is misschien 2-3x aangeweest voor een paar uurtjes om wat kou van de vloer te krijgen maar verder is het nog dik boven 20 in huis elke dag, een klein zonnetje is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:53:
[...]

Ja begrijpelijk dat je dit meet :)

Ik warm hier nog niet, hij is misschien 2-3x aangeweest voor een paar uurtjes om wat kou van de vloer te krijgen maar verder is het nog dik boven 20 in huis elke dag, een klein zonnetje is voldoende.
Hier nu 21.8, lekker behaaglijk. Er is deze maand 17kw in de Elga gegaan, inclusief standby etc.. niet veel dus :)

WP Gaat soms even aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 11:02:
[...]

Hier nu 21.8, lekker behaaglijk. Er is deze maand 17kw in de Elga gegaan, inclusief standby etc.. niet veel dus :)

WP Gaat soms even aan
Zou niet weten wat ik moet warmen ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1709/319980/L5Toursb.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1709/319981/gwh511Jv.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:01:
[...]

Het is inderdaad alleen na douchen.
Net gedouched en inderdaad, er wordt weer een beetje warmte de cv leiding in gegooid :)

Pagina: 1 ... 10 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.