Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Zojuist bevestiging gehad van Instaladora Termica, de nieuwe Mitsubishi (andere stillere en kleinere buitenunit) is daar alleen te leveren in de uitvoeringen:kimjansen schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:36:
[...]
Ik begrijp uit het verhaal van José dat hij er toevallig vorige week een verstuurd heeft aan een klant terwijl hij het 'oude' SW75 model had besteld bij Mitsubishi. Echter dat Mitsubishi nu aangeeft dat ze de bestaande in het gamma houden?
Ecodan / Power Inverter
- PUHZ-SW100VAA / YAA
Zubadan
- PUHZ-SHW80VAA / YAA
- PUHZ-SHW112VAA / YAA
Sterke twijfel aan deze kant nu, ga ik dan toch maar voor de Zubadan ipv de SW75?! Als ik de testen mag geloven komt deze wel erg sterk uit de bus qua COP, ook boven 0...
Speed kills, but beauty lives forever...
Wat zeggen ze bij instaladora? Want de PUHZ-SW75VAA / YAA bestaat wel, dat kun je duidelijk in de catalogus zien: http://www.mitsubishi-ele..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf
Wel fijn dat de PUHZ-SHW80VAA niet meer zo lomp is als de oude
[ Voor 7% gewijzigd door adnanoner op 14-11-2017 11:41 ]
Waar heb je die COP's gevonden? Low temp is bij Mitsu W35, high temp W55.thefox154 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:01:
[...]
Antwoord vanuit spanje:
Good morning, we will have the new models on the website in December
If you place the order now of a model in November you will be sent the new model
Dat is goed nieuws denk ik! De cop bij koud weer staat me wel aan!
Copd (average climate) / low temp:
-7 ; 3,15
+2 ; 4,1
+7 ; 5,62
12 ; 7,53
(ga ervanuit dat Mitsu low temp, 30-35 graden bedoelt. Ze hebben het helaas nergens uitgelegd).
Radiator knijpenreneeke1970 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:29:
[...]
Je geeft het antwoord zelf al, je extra toegevoegde slaapkamer vreet meer warmte dan je denkt waarschijnlijk, daarom krijgt hij nu zelfs te weinig capaciteit voor je woonkamer omdat slaapkamer teveel gebruikt.
Dus als je de slaapkamer blijft verwarmen word het continu verwarmen en accepteren dat het meer energie verbruikt dan alleen een woonkamer.
Kinderen kosten nu eenmaal geld haha
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dan zou het een sauna geweest moeten zijn op de slaapkamer niet waar? Maar zoals ik zei, het was aangenaam warm, en de verwarming inderdaad lekker op temperatuur (35-40 graden).Bram-Bos schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:31:
@BasvanS & @reneeke1970: zou het kunnen dat de HR-radiator ook relatief veel flow trekt, waardoor er te weinig warmte naar je vv op de benedenverdieping gaat?
Ik zal het voetventiel van de verwarming eens wat knijpen, is dat met de klok mee draaien (A)?
Let op dat die COP waardes die genoemd worden de DCOP zijn, voor ons is de SCOP beter van toepassing. Zie http://www.mitsubishi-ele..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf waarin een SCOP van 4,26 staat voor de PUHZ-SHW80YAA (pagina 6).adnanoner schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:46:
[...]
Waar heb je die COP's gevonden? Low temp is bij Mitsu W35, high temp W55.
Ik heb aangegeven dat ik best eventjes wilde wachten op de nieuwe 7.5kW, maar kreeg eigenlijk het antwoord dat Mitsubishi de SW75 aan houdt. Dat moet je volgens mij zo lezen: er is nog een flinke voorraad en die willen ze eerst echt kwijt. Wellicht kun je bij Jose nog wat doorvragen of hij het niet voor elkaar kan krijgen de SW75VAA te pakken te krijgen, alleen hij heeft dit direct van Mitsubishi doorgekregen dus weet niet of daar welwillendheid zit.adnanoner schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:39:
@kimjansen Oeh ik zat al heel erg te twijfelen. Ik wou eigenlijk voor de SW75 gaan, dat is al genoeg, maar die nieuwe buitenunit ziet er wel wat beter uit ivm geluid en iets betere performance.
Wat zeggen ze bij instaladora? Want de PUHZ-SW75VAA / YAA bestaat wel, dat kun je duidelijk in de catalogus zien: http://www.mitsubishi-ele..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf
Wel fijn dat de PUHZ-SHW80VAA niet meer zo lomp is als de oude
Heb zelf een 5kW en +/- 7.5kW nodig, als ik het nu vergelijk met een Pana 5kW en 7kW uit Frankrijk dan wordt een Zubadan uit spanje 1100 euro duurder incl. verzendkosten. Dat is best aanzienlijk en waarom zou je dan nog voor de Mitsubishi gaan (de Zubadan is 800 euro duurder, haal je dat er ooit uit?!)...
Inderdaad indraaien, en misschien het raam op een kleiner kiertje?BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:47:
[...]
Dan zou het een sauna geweest moeten zijn op de slaapkamer niet waar? Maar zoals ik zei, het was aangenaam warm, en de verwarming inderdaad lekker op temperatuur (35-40 graden).
Ik zal het voetventiel van de verwarming eens wat knijpen, is dat met de klok mee draaien (A)?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zie in de brochure 2017/2018 nog geen nieuw 14kW model staan.ronaldmathies schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:22:
[...]
komt er ook nog een 14kW variant uit want daar zie ik niets over? Wij zijn bezig met een offerte en hierin wordt de ZH140Y opgenomen, is er in de nieuwe serie ook een vervanger voor deze?
Ik vergelijk tegenwoordig maar adhv deze lijst: http://www.bafa.de/Shared...df?__blob=publicationFile .adnanoner schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:59:
@Lurge Die had ik inderdaad gezien, maar ik was benieuwd naar wat de COP is bij bijv A-7 A2 en A7die kan ik altijd slecht vinden bij mitsu
Hier staan tenminste vrijwel alle warmtepompen in en zouden hetzelfde getest moeten zijn.
De 'oude' doen daar (COP A-7 A2 A10)
SW50 2.86 3.33 4.75, gemiddeld 3.65 en 5.04kW@A2
SW75 3.05 3.81 4.73, gemiddeld 3.86 en 7.56kW@A2
SHW80 3.34 3.76 5.21, gemiddeld 4.1 en 8.51kW@A2
De 'nieuwe' zou het dus nog beter moeten doen als je kijkt naar de Mitsubishi opgaves voor VHA en VAA. Daar wordt gegeven (SCOP W35):
75VHA vs 75VAA
3.29 vs 4.12
En de nieuwe 80VAA komt op 4.31
Vergelijk met Panasonic
WC05H 2.63 3.24 4.87, gemiddeld 3.58 en 4.19kW@A2
WC07H 2.95 3.43 4.77, gemiddeld 3.72 en 6.86kW@A2
65 graden is natuurlijk ook een vreselijke onvriendelijke temperatuur (met veel warmteverlies tot gevolg).dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:01:
Ik ben een beetje verrast m.b.t. de verwachting
van boiler/buffervaten en warmteverlies.
Voor boilervaten (sww) bestaat er, voor zover ik weet een EN . . .
Als niet verdachte voorbeeldsite het wetenschapsforum.
Voor de meest gebruikelijke 200 - 300 l categorie @65 °C mag je van
een statisch warmteverlies van 1,5 tot 2,5 kWh per dag uitgaan.
Statisch! jaarverlies: 550 - 900 kWh -
Gelukkig minder bij normaal tapwaterverbruik.
YMMV
P.S.: Energielabels (De Groene Hoed)
Zelf hou ik mijn 400 Liter vat op 45 graden en ben totaal zo'n 45 á 50 KWH kwijt voor SWW, en dat is dus inclusief stilstand verlies.
Per dag dus zo'n 1,66KWH aan SWW.
Raam is dicht, ventilatie staat op stand 1 (van de 4, bijna dicht dus) MV staat ook op de laagste stand.reneeke1970 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:59:
[...]
Inderdaad indraaien, en misschien het raam op een kleiner kiertje?
Wellicht is het handiger om de vloerverwarming beneden verder open te draaien?
Daar hebben we het een maandje geleden ook nog over gehad, zie onderstaande post:Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:20:
45 graden is wel de ideale temperatuur voor legionellagroei?
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Conclusie, 45 graden doeltemperatuur (sensor in het midden van het vat) resulteert in 46,5 á 47 graden midden in het vat, boven in het vat is de temperatuur dan 55 á 60 graden.
Er is nog nooit 1 dodelijk slachtoffer gevallen in NL thuis t.g.v. legionella.
Thuis zit er dusdanig veel dagelijkse flow in dat ik banger ben dat ik getroffen wordt door de bliksem, als dat iemand bij ons thuis legionella oploopt.
Ben ik een keer op vakantie geweest dan stel ik het vat eenmalig in op 55 of 60 graden, en dan ff 10 minuten doorspoelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 14-11-2017 12:24 ]
In de nieuwe brochure staat er eentje vermeld. Maar ze hebben ook duidelijke erp data brochures van 2017-2018.adnanoner schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:46:
[...]
Waar heb je die COP's gevonden? Low temp is bij Mitsu W35, high temp W55.
http://www.my-ecodesign.de/nl/
Dan naar warmtepompen doorklikken naar technisch, erp labels, lot1 kom je op:
http://erp.mitsubishielec...lot1/shw080cc_004_002.pdf
Pagina 11 in dit document is low temp & average climate.
Dit is icm de all in one unit. De EHSC-xxx unit geeft dezelfde cijfers ook ergens via deze stappen te vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 14-11-2017 12:30 ]
Verwijderd
Ik weet ook niet hoe het precies zit, maar mijn spiraal gaat er op +- 3/4 hoogte in en komt er onderaan weer uit.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:30:
Okay apart, mijn boiler houdt met de warmtepomp nauwelijks een temperatuurverloop, midden is praktisch gelijk aan de bovenkant temperatuur. Alleen met het warmteelement zie je een temperatuurverloop optreden. Voorbeeld, nu zit er 0,06 graden tussen terwijl de warmtepomp zelfs draait... Pas wanneer ik water ga tappen voor douchen zie je eerst de middensensor dalen en daarna uiteindelijk de topsensor.
Dat warmte opstijgt is mij wel bekend, dus ik vermoed ook dat het daar in zit.
De WP stookt ook met aanzienlijk hogere temperaturen als die 45 graden. Ik weet het niet precies, maar gedurende de run zie ik het opgenomen vermogen van de WP naar de 3KW gaan.
Misschien omdat de meeste huishoudens/gebouwen ketels hebben die SWW netjes naar 60/65 graden verwarmen?Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:23:
Verwijderd
wat bedoel je hiermee precies?Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:11:
@Bl4ckviper Jouw 5kW tijdens SWW vs 3kW voor een 11kW Zubadan Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
of wellicht kan @Grolsch het toelichten.
Bij mij gaat de spiraal er op 20 cm na boven in (waarschijnlijk nog hoger ivm de isolatie?) en komt er beneden uit. Evenals de warme en koude leiding. (koud/retour beneden, warm/aanvoer boven).
Iets boven de helft zit een elektrisch element.
[ Voor 34% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-11-2017 13:17 ]
Be fast .... Be furious....
Verwijderd
Het elektrische element heeft een aparte groep en kwH meter. Deze stond gister om 23:00 op 23,63 kWh.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:16:
@Bl4ckviper Dat het bijna lijkt alsof jouw SWW middels een electrisch-element COP=1 wordt verzorgd. Eerst vanuit het perspectief van het dagverbruik voor SWW en ten tweede door het 'piekverbruik' tijdens het maken van die SWW.
Die loopt tijdens een sww run iets op maar met maximaal 1 kWh per dag. Dus lijkt mij niet dat het electrisch element bijverwarmd
Verwijderd
Als daar een COP van 2.65 over heen komt kun je er ruim 830l mee verwarmen van 15C -> 50C
Gemiddeld genomen verbruiken we in het hele huis ongeveer 0,563 M3 per dag. Maar dit is natuurlijk niet alleen maar warm water. Ook vaatwasser, wasmachine en doorspoelen etc..
Als je weet wat er voor nodig is om legionella te laten groeien dan weet je ook dat de kans nihil is dat in mijn situatie legionella kan ontstaanB-lex schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:11:
[...]
Misschien omdat de meeste huishoudens/gebouwen ketels hebben die SWW netjes naar 60/65 graden verwarmen?
Echt zwaar overdreven om je SWW boiler constant op 65 graden te houden met een WP, ik denk dat er geen Tweaker in dit topic is die dit doet.
[ Voor 74% gewijzigd door Grolsch op 14-11-2017 13:37 ]
Hoe groot is je SWW vat en op welke temperatuur staat deze ingesteld? Betreft een Fujitsu Waterstage unit toch?
[ Voor 81% gewijzigd door Rhaelak op 14-11-2017 13:44 ]
Ging om deze grafiek:
Bl4ckviper in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
De grafiek van gister is:

totaal verbruik 21,22 kWh
Als het vat praktisch leeg is een keer 4kWh, maar dat is nog lang geen 12,5kWh
Afgelopen zaterdag was het vat blijkbaar bijna leeg, want hij heeft het in 2 runs gedaan (van 1400 tot 1500 en van 1530 tot 1555)
Totaal zo'n 3,5kWh verbruikt:

Wat is je ingesteld vat temperatuur
Instelling normaal is 50 en gereduceerd is 40.
Dit is volgens de best practice instellingen van liveheatpump experiment.
Als je je vat 60c maakt hoef je niet door te spoelen, ik douche dan gewoon op het oude water van voor de vakantieGrolsch schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:23:
[...]
Daar hebben we het een maandje geleden ook nog over gehad, zie onderstaande post:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
Conclusie, 45 graden doeltemperatuur (sensor in het midden van het vat) resulteert in 46,5 á 47 graden midden in het vat, boven in het vat is de temperatuur dan 55 á 60 graden.
Thuis zit er dusdanig veel dagelijkse flow in dat ik banger ben dat ik getroffen wordt door de bliksem, als dat iemand bij ons thuis legionella oploopt.
Ben ik een keer op vakantie geweest dan stel ik het vat eenmalig in op 55 of 60 graden, en dan ff 10 minuten doorspoelen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Misschien een "domme" gedachte, maar klopt het aantal pulsen van je KWH meter welBl4ckviper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:07:
@Grolsch
Instelling normaal is 50 en gereduceerd is 40.
Dit is volgens de best practice instellingen van liveheatpump experiment.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Joris Jasper.
Bl4ckviper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:12:
[...]
wat bedoel je hiermee precies?
of wellicht kan @Grolsch het toelichten.
Bij mij gaat de spiraal er op 20 cm na boven in (waarschijnlijk nog hoger ivm de isolatie?) en komt er beneden uit. Evenals de warme en koude leiding. (koud/retour beneden, warm/aanvoer boven).
Iets boven de helft zit een elektrisch element.
[afbeelding]
Kwam met de WP mee. Is allemaal van fujistsu (althans zal onderwater wel wat anders zijn) onder de naam waterstageJoris Jasper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:22:
Bl4ckviper mag ik vragen waar jij deze boiler met RVS-vat vandaan hebt ofwel waar kan ik zoiets kopen ?
Joris Jasper.
[...]
Boilertemp = 40 graden
Inhoud boilervat = 300 liter
Je verbruikt 12,5kWh aan energie per dag om je boilervat te verwarmen
Zelfs met een slechte COP van 2 kan dit niet volgens mij.
Er gaat ergens iets verkeerd, dat kunnen we wel stellen. Draait niet toevallig alles op elektrisch element ipv WP
Ik heb de mijne uit Polen gehaald, zie: https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3975.html?l=enJoris Jasper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:22:
Bl4ckviper mag ik vragen waar jij deze boiler met RVS-vat vandaan hebt ofwel waar kan ik zoiets kopen ?
Joris Jasper.
[...]
Dat lijkt mij stug want als dat ding een run doet op sww dan hoor je dat aardig hoor ondanks dat de climeon eromheen staat.
Stel je warmt je vat op van 10 naar 40°C dan is de hoeveelheid energie benodigd;
300*4,2*30/3600 = 10,5 kW. Met een geschat COP op SWW van 2,5 zou je uitkomen op een verbruik van 4,2 kWh.
Maar dat is het energieverbruik als je je vat volledig vult met koud water en dan gaat opwarmen. Of douche je 2 x per dag 30 minuten onder een stortdouche?
Als dat niet het geval is kunnen we wel stellen dat er iets niet klopt. Misschien last van luchtcirculatie tijdens SWW bedrijf?
[ Voor 17% gewijzigd door Rhaelak op 14-11-2017 14:36 ]
Die boiler wordt door De Jong uit Gorredijk geproduceerd voor ThermoNoord die Fujitsu WP's levert aan installateurs.
Kun je wat meer detail geven, zoals op welk punt je dit gemeten hebt?Bl4ckviper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:54:
Ta = 38 en Tr = 33,9
Radiator 1,2,3...?
VV WK, BK?
Afgelezen op binnenunit?
Om te zien of het goed ingeregeld is heb je van elk afgiftepunt de Ta en Tr nodig ter vergelijking.
Ik probeer de discussie over SWW ook te volgen.
Kun je in Enelogic inzoomen op elk afzonderlijke SWW-run, dan zie je onderin de kWh van die tijdsduur.
Die per dag optellen, dan hebben we wat zuiverdere data dan de 12.5 kWh die nu is afgeschat.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Je moet natuurlijk alsnog de leidingen spoelen na lange afwezigheid. Ook al hou je het vat op 200 graden.koevlaas2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:10:
[...]
Als je je vat 60c maakt hoef je niet door te spoelen, ik douche dan gewoon op het oude water van voor de vakantie
Ook onze huis installaties vallen onder het drinkwater besluit. Daarin staat beschreven hoe je hier mee om moet gaan. Dit is echter bijna niet leesbaar. Ik heb eens nagevraagd (bij Kalsbeek) aan welke eisen je minimaal moet voldoen voor het legionellavrij houden van je installatie.
Ik kreeg het volgende antwoord:
Onderstaand de tekst waar je rekening mee moet houden om aan Legionella preventie te voldoen. Dit is nader omschreven in waterwerkblad 4.4C en in de ISSO 55.1.
Periodiek verhogen temperatuur van de boiler, minimaal maandelijks, bij voorkeur wekelijks.
Het onderstaande schema dient hierbij gehandhaafd te worden m.b.t. de verwarmings tijd.
Temp. in de | Verhoogde temperatuur gedurende
gehele boiler. | minimale periode (ook zo lang op tappunt hebben)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
60 – 65 °C > 10 minuten
65 – 70 °C > 1 minuut
> 70 °C 10 sec.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Douche is een combi van regendouche, met sproeiers en normale douchekop. Normale douchekop wordt eigenlijk gebruikt. Op de maandagavond douchen 4 mensen en badje voor de kleine des huizes. Dit gaat prima.
Op andere dagen douchen 2 personen soms wat langer rond de 15 a 20 minuten.
@Chris_82
Ta en Tr direct onder de binnen unit.
Heb vandaag nog een paar genoteerd:
12:50 Ta = 34,2 Tr = 29,8
13:30 Ta = 27 Tr = 24,2
14:42 Ta = 35,5 Tr = 31,5
Zal eens kijken of dat lukt met de youless data.
Gelukt
Run 1 deze is het legionella programma dit staat ingesteld op zondag 2 uur dus snap dat het zo hoog is:

Run 2

Run 3 vind in de vreemde:
[ Voor 25% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-11-2017 14:57 ]
kun je nog iets verder inzoomen, dus 02:00-03:00, 19:30-20:15 en 22:00-0:00?
Top! 9.28 kWh is het dus.
In dat geval zou ik de comfort temperatuur inderdaad op 40 C houden en 1x per dag warmer voor de afwas/spoel oid.
En misschien een doucheklok ophangen?
Hier sla je de spijker op zijn kop, al zou je er steenkoud water instoppen (wat nooit zo is, want ik geloof niet dat je elke dag je vat 100% leegdouchet) dan heb je nog maar 4,2kWh nodig met een COP van 2,5. Dus er gaat ergens iets niet goed.Rhaelak schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:33:
@Bl4ckviper
Stel je warmt je vat op van 10 naar 40°C dan is de hoeveelheid energie benodigd;
300*4,2*30/3600 = 10,5 kW. Met een geschat COP op SWW van 2,5 zou je uitkomen op een verbruik van 4,2 kWh.
Maar dat is het energieverbruik als je je vat volledig vult met koud water en dan gaat opwarmen. Of douche je 2 x per dag 30 minuten onder een stortdouche?
Als dat niet het geval is kunnen we wel stellen dat er iets niet klopt. Misschien last van luchtcirculatie tijdens SWW bedrijf?
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 14-11-2017 15:23 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@Grolsch @Rhaelak
Wat zou er mis moeten zijn? Want hoe kom ik aan luchtcirculatie binnen mijn sww bedrijf?
[ Voor 3% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-11-2017 15:42 ]
Maar het zou ook kunnen dat de elektrische elementen op een of andere manier inkomen tijdens SWW productie en dit misschien wel voor 100% overnemen. Weet je zeker dat niet zo'n optie is ingeschakeld?
Ik heb even snel de handleiding van de Waterstage doorgebladerd en er is een optie in het menu om in te stellen vanaf welke buitentemperatuur de elektrische elementen inkomen. Kan je dit controleren? En ik meen gelezen te hebben dat tijden SWW comfortbedrijf de elektrische elementen ook worden ingeschakeld.
9.28kWh is nog steeds vrij veel, maar ik geloof wel dat in jullie huis die 300 L op komt op sommige dagen.
Het vreemde is dat je meer vermogen trekt dan nodig. volgens het boekje zou kunnen (richting 5kW tov max 4kW).
Bijvoorbeeld met mijn 10kW trek ik maximaal 3.4kW tijdens boost-functie (komt overeen met boekje), en normaal niet hoger dan 2.8kW gezien in SWW bedrijf voor 50 C.
Is misschien nog een gevaarlijke conclusie, maar je zou een soortgelijk probleem kunnen hebben als @Noord27 met te weinig koelmiddel? Is zeker een belletje waard naar je installateur om te laten controleren dat de buitenunit meer kW trekt dan in theorie mogelijk? Of heb je toch een andere spec/buitenunit?
[ Voor 0% gewijzigd door Chris_82 op 14-11-2017 19:44 . Reden: in verkeerde tabel gekeken, max is ~5.8kW ]
Volgens mij doet inderdaad het element mee. In het boekje staat iets als: "om deze instelwaarde te bereiken wordt een beroep gedaan op het elektrisch bijverwarmingssyteem"
Echter zit dit element in de boiler deze meet ik apart En dat zit op een aparte groep.
Nadat de wp klaar is met brullen bij het maken van sww staat er ook iets in de trant van "elektrisch laden actief" mij aanname was dat dit gebeurt via het element in de boiler (de kwh meter van deze groep loopt ook iedere dag iets op) en niet door het backup element van de WP. En kan dus niet in deze grafiek zitten. (moet er eigenlijk nog bij opgeteld worden dat is zo) De getoonde cijfers en grafieken zijn alleen maar van de WP kwh meter.
Het backup element van de wp zit ook op een eigen groep met kwh meter en deze staat vooralsnog op 0,0
@Chris_82
Specs binnen en buiten unit
Binnen WSYK 160DG9
Buiten unit WOYK 112LCTA
Supply voltage 400
Maximum current for appliance 8,5
Nominal current 3,7
Maximum current of the electrical backups 13
Power electrical backups 9 kW (3-phase)
real power absorbed by the fan 2 x 104 by the circulation pump 39,5
Maximum power absorption by the outdoor unit 5865
[ Voor 25% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-11-2017 16:22 ]
Oke duidelijk verhaal. Ik zou het dan zoeken in misschien luchtcirculatie of te weinig freon in het systeem. Of iemand moet nog een ander idee hebben. Het energieverbruik staat in ieder geval niet in verhouding tot de grootte van de boiler en de temperatuur daarvan.
EDIT: Bedenk ik me net...je hebt zo'n behuizing erom heen staan he? Is het mogelijk die te verwijderen en nog eens een SWW uit te voeren? Kan best zijn dat door de behuizing toch te weinig lucht wordt aangezogen, waardoor de compressor meer stroom verbruikt?
[ Voor 31% gewijzigd door Rhaelak op 14-11-2017 16:22 ]
Dat is lastig is een aardig bouwpakket. Is er zo een:
YouTube: Climeleon Trailer EN die ze daar gaan opbouwen
Dat ding eraf halen wil ik mijn buren ook echt niet aan doen
[ Voor 15% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-11-2017 16:30 ]
Als ik moet geloven wat hier staat:
http://www.fujitsu-genera...yk160dg9-woyk112lcta.html
En dan bij Space heating characteristics *2
Instelling staat bij mij op 45 graden toevoer:
7433 kWh op jaarbasis dan. Ben ik aardig op weg
In dat overzicht staat ook een vermogen van 5.08 kW bij -7/35
Het kan dus allemaal wel kloppen?
Maar efficient zal het niet zijn... vol vermogen voor SWW
[ Voor 21% gewijzigd door Chris_82 op 14-11-2017 16:49 ]
Tja goede vraag. Ik heb er net te weinig verstand van om dat te zeggen. Betekend dat vermogen dat het standaard zoveel kWh kost als deze uurtje staat te brullen?
Lijkt mij dat de middelste waarde van 3.87 kWh zou moeten gelden temperatuur was immers niet onder de 2 graden. Laagste was 2,8 volgens de enelogic grafiek.
Uit een tabel in de link die ik eerder stuurde (pag84):
OT = 2C: FT/50C HC/9.68 IP/3.95 COP/2.45
OT = -10C: FT/50C, HC/9.41, IP/5.01, COP/1.88
(OT = outside temperature, FT = Flow Temperature, HC = Heating Capacity, IP = Input Power)
Oftewel, om 5kW te trekken is de buitentemperatuur lager (recirculatie) en/of de Flow Temperature hoger.
[ Voor 13% gewijzigd door Chris_82 op 14-11-2017 19:39 . Reden: link toegevoegd ]
Zie jou naam niet op pagina 84. Wellicht een andere pagina?Chris_82 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 17:07:
@Bl4ckviper
Uit een tabel in de link die ik eerder stuurde (pag84):
OT = 2C: FT/50C HC/9.68 IP/3.95 COP/2.45
OT = -10C: FT/50C, HC/9.41, IP/5.01, COP/1.88
(OT = outside temperature, FT = Flow Temperature, HC = Heating Capacity, IP = Input Power)
Oftewel, om 5kW te trekken is de buitentemperatuur lager (recirculatie) en/of de Flow Temperature hoger.
Dus als ik jou nu goed begrijp. Kan het zo zijn dat de WAR een temperatuur onder de 2 heeft geregistreerd. Hierdoor dus in in het onderstaande programma komt en dus een verbruik van 5,01 zal gaan gebruiken? Indien de WAR een hogere temperatuur zou registreren zou dit niet gebeuren toch?
Pakt hij hiervoor de gemiddelde temperatuur? En kan het wellicht zo zijn dat er ergens een offset geconfigureerd is? Dus temp -x graden?
Wat ik overigens nog steeds niet begrijp als die WP 60 graden kan leveren hoezo het backup element vrolijk mee gaat doen in de boiler om 50 graden water te bereiken. Zijn de verliezen zo groot?
[ Voor 9% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-11-2017 18:26 ]

Hier het verschil tussen de 13e en de 14e, beide dagen ongeveer 16 grd.
Oppervlakte onder de 13e = 6.15 KWh
Oppervlakte onder de 14e (tot 24:00, verwacht geen verbruik meer vanavond) = 8,2 KWh
Dan zou het opheffen van de nachtverlaging en het opwarmen van de slaapkamer me dus 2 KWh hebben gekost..
Maar waarom de hele tijd kort naar vol vermogen?
Verwijderd
Ik denk dat je dit soort conclusies op basis van 2 dagen met ongeveer dezelfdeT NIET kunt/mag trekken.BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:24:
[afbeelding]
Hier het verschil tussen de 13e en de 14e, beide dagen ongeveer 16 grd.
Oppervlakte onder de 13e = 6.15 KWh
Oppervlakte onder de 14e (tot 24:00, verwacht geen verbruik meer vanavond) = 8,2 KWh
Dan zou het opheffen van de nachtverlaging en het opwarmen van de slaapkamer me dus 2 KWh hebben gekost..
Maar waarom de hele tijd kort naar vol vermogen?
Onderstaande grafiek laat hopelijk zien dat e.e.a. niet 1:1 linked. Altijd zelfde stookgedrag maar toch behoorlijke spreiding rond het gemiddelde:
NIET mag trekken bedoel je denk ikVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:49:
[...]
Ik denk dat je dit soort conclusies op basis van 2 dagen met ongeveer dezelfdeT NIET kunt/mag trekken.
Onderstaande grafiek laat hopelijk zien dat e.e.a. niet 1:1 linked. Altijd zelfde stookgedrag maar toch behoorlijke spreiding rond het gemiddelde:
[afbeelding]
Het gaat me ook met name om het ongewenste gedrag gedurende de nacht, om de boel op pijl te houden word de hele tijd voor korte periode 100% gestookt.. wat is dan nog het idee van moduleren?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 14-11-2017 19:04 ]
Verwijderd
Verwijderd
Rijdt je nu ook zuiniger?Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:17:
@BasvanS Mijn auto rijd nu 10km/h harder, ik heb iets meer gas gegeven en de handrem er afgehaald. Wat is het effect van het een en wat van het ander ?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
We rijden constant 100km/h, we schakelen de airco uit en halen de handrem er af, we verbruiken nu 10% minder brandstof.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2017 19:24 ]
Ok Ok, punt is gemaakt, de prioriteit lag voor mij nu alleen even in het weghalen van het ongewenste gedrag, het fine-tunen komt later wel. Als ik de verwarming meer moet knijpen doe ik dat.
Het te vaak verwarmen op 100% vermogen deed de WPj ook al voordat de verwarming op de slaapkamer open ging gisteren, wellicht dat ik nu beide problemen oplos: geen 100% meer als de slaapkamer kraan dicht staat en geen 100% meer als hij open staat!
De vraag is nu alleen: is bovenstaande wel een mogelijke oplossing voor dit ongewenste gedrag, korte runs op 100%?
[ Voor 9% gewijzigd door BasvanS op 14-11-2017 19:29 ]
Verwijderd
Een woning verliest zijn warmte in dit jaargetijde 24h per dag zijn energie en zal bij een zonnetje nog iets gratis kunnen bijtanken.
Mijn woning, kamer op het Noorden, tankt helaas geen zonnetje bij, en heeft dus 24h per dag energie nodig om het verlies te compenseren. Het verbruik over 24h ziet er dan zo uit:

Dit is 10.9kWh voor vandaag
Ik denk dat die pieken vannacht te maken hadden met de grote invloed van het retour-water vanuit je HR-radiator uit de slaapkamer. Dat kwam namelijk in veel grotere mate, en in ieder geval veel heter terug bij je Elga, waardoor die de Ta ging opvoeren tot het niet meer gaat. En dan stopt. Om vervolgens weer te starten. Slechte COP, hoog verbruik. Knijpen van je radiator boven gaat helpen. Zie zelf al het resultaat vanaf 8 uur.BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:24:
[...]
Ok Ok, punt is gemaakt, de prioriteit lag voor mij nu alleen even in het weghalen van het ongewenste gedrag, het fine-tunen komt later wel. Als ik de verwarming meer moet knijpen doe ik dat.
Het te vaak verwarmen op 100% vermogen deed de WPj ook al voordat de verwarming op de slaapkamer open ging gisteren, wellicht dat ik nu beide problemen oplos: geen 100% meer als de slaapkamer kraan dicht staat en geen 100% meer als hij open staat!
De vraag is nu alleen: is bovenstaande wel een mogelijke oplossing voor dit ongewenste gedrag, korte runs op 100%?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ben wel nieuwsgierig naar de opstelling/plaatsing van je buitenunit met Climeleon. Als ik het goed gelezen heb bevat deze intern al een keerplaat/baffle om directe recirculatie tegen te gaan. Hoe is de situatie voor toevoer van buitenlucht en afvoer van koele lucht? Schets of foto misschien met omliggende muren en schuttingen?
Het moet technisch mogelijk zijn om met lager vermogen en dus ook minder geluidsproductie SWW te maken.
Verwijderd
Plus dat het comfort in de vloer zal toenemenVerwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:13:
@BasvanS Je 8kWh in 15uur, 530Wh per uur, zou je in principe als je huis constant warmte verliest, ook kunnen opvangen met 24 * 330Wh, dat kun je met WP-vriendelijke lage Ta en maximaal hoge COP realiseren, met name met de ELGA welke zo enorm ver kan terugmoduleren.
Heb even met mijn fantastische skills een paint gemaakt:Chris_82 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:09:
@Bl4ckviper
Ben wel nieuwsgierig naar de opstelling/plaatsing van je buitenunit met Climeleon. Als ik het goed gelezen heb bevat deze intern al een keerplaat/baffle om directe recirculatie tegen te gaan. Hoe is de situatie voor toevoer van buitenlucht en afvoer van koele lucht? Schets of foto misschien met omliggende muren en schuttingen?
Het moet technisch mogelijk zijn om met lager vermogen en dus ook minder geluidsproductie SWW te maken.

Waarbij
A. 35 cm is (dan begint de behuizing)
B. 35 cm is (daar begint de WP) Dus de pomp staat op 90 cm
Volgens de plaatsing instructies dient er minimaal 15 cm aan de achterzijde te zijn dus dat zit volgens mij goed
C. de behuizing staat vrijwel (op enkele cm boven en enkele mm beneden (schuine schutting) tegen de schutting aan. De unit begint dan pas na ongeveer 25 cm. Dus zonder kast staat deze 25 cm van de schutting af.
Volgens de plaatsing instructies dient dit 25 cm te zijn dus is dit volgens mij ook goed.
Hoe stel ik dat in bij de ELGA?Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:13:
@BasvanS Je 8kWh in 15uur, 530Wh per uur, zou je in principe als je huis constant warmte verliest, ook kunnen opvangen met 24 * 330Wh, dat kun je met WP-vriendelijke lage Ta en maximaal hoge COP realiseren, met name met de ELGA welke zo enorm ver kan terugmoduleren.
Heeft de Elga geen vaste Ta op basis van de buiten temp?Bram-Bos schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:53:
[...]
Ik denk dat die pieken vannacht te maken hadden met de grote invloed van het retour-water vanuit je HR-radiator uit de slaapkamer. Dat kwam namelijk in veel grotere mate, en in ieder geval veel heter terug bij je Elga, waardoor die de Ta ging opvoeren tot het niet meer gaat. En dan stopt. Om vervolgens weer te starten. Slechte COP, hoog verbruik. Knijpen van je radiator boven gaat helpen. Zie zelf al het resultaat vanaf 8 uur.
[ Voor 42% gewijzigd door BasvanS op 14-11-2017 20:53 ]
Verwijderd
Ik zal iungo zeker benaderen. Waar ik mee zit is dat voor een continu zonder PC moet funtioneren. Daarom wil ik een aansluiting op iungo en niet op domoticz.AUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 08:51:
@Tomexergie
Een kabeltje kost nog maar 21,95 euro. En werkt ook.
En domoticz is gratis.
Zo vreemd is m-bus niet hoor, ik lees nu ook m-bus finder kWh meters uit. Is hetzelfde protocol.
Edit: Misschien moet je die IUngo gasten eens verwijzen naar mijn topic.
Ik ben niet eens programmeur en krijg het WEL voor elkaar.
Maar dan zal er nog de hoofdprijs voor gevraagd worden wss door IUngo.
Edit: nu kost het kabeltje 24,39 euro. Was even een tijdelijke aanbieding
Iungo kan op dit moment pulsen tellen van een zonnepaneel of flowmeter .
Is het niet mogelijk om USB master + Pi pulsen te laten genereren evenredig aan de kW vermogen? Via Iungo/control kan ik de pulsconversie naar kW invoeren.
Het lijkt een geknutselde oplossing, maar we hebben niets anders voor iungo op dit moment.
Dan heb ik wel geen COP op het scherm, maar kW en KWh is ook goed per dag, per maand delen.
Koop toch gewoon een pi.
Stukken goedkoper en je kan er hetzelfde mee. (in dit geval meer dus).
Heb je die grafiekjes in Grafana al eens gezien... ?
En je daikin kan er ook op.
https://www.domoticz.com/...integrated_Daikin_support
Edit: Grafana is mij ook nog ff te lastig om erop te krijgen... En ik wil het op een synology nas in Docker
Die Iungo is toch ook gewoon een "soort van" pi?
Kunnen ze niet iets programmeren om domoticz uit te lezen (dmv json of iets dergelijks?)
[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2017 21:42 ]
Hier scheelt het nogal wat, zacht weer en anders afgestelde warmtepomp.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dit is alleen in te stellen op de Elga als je WAR toepast.BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:51:
[...]
Hoe stel ik dat in bij de ELGA?
[...]
Heeft de Elga geen vaste Ta op basis van de buiten temp?
Hoe je dat goed doet op een Elga moeten mensen als @Beatman je maar uitleggen. Het is mij (met ZLTV) nog nooit gelukt.
Met Ruimte-regeling bepaalt de Elga zelf de Ta, voornamelijk op basis van de T-retour (meestal +3-4K).
Hier 54% van het gebruik in nov 2016 (1-14). Het is het zachte weer!Rol-Co schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:09:
Voor de oudere rotten uit dit topic, hoe zit het met jullie verbruik deze november t.o.v vorig jaar?
Hier scheelt het nogal wat, zacht weer en anders afgestelde warmtepomp.
[afbeelding]
Vermoedde ik al ja, maar toch eens polsen of iedereen dezelfde ervaring heeft. Er lag mij bij dat het vorig jaar ook zacht was.Bram-Bos schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:16:
[...]
Hier 54% van het gebruik in nov 2016 (1-14). Het is het zachte weer!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Gewogen graaddagen 1 tot en met 13 november:
2016: 182
2017: 142,8
Dit topic is gesloten.
![]()