Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.081 views

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01
Op welke stand hebben Elga eigenaren de pompsnelheid staan van de ingebouwde Wilo?

Hier staat hij nu rechtsom op standje 3. Ik lees zaken als flow-flow-flow..? Elga wil 3 a 4 graden aanhouden tussen aanvoer en retourleiding toch? Hoe hoger de flow, des te minder warmte afgifte en zal hij eerder terug moduleren? Is de pompsnelheid de juiste manier om te spelen met de modulatie capaciteit van een Elga?

Pomp stond hier namelijk eerst op standje 1,5 en zie de Elga veelal volgas maken en niet echt afbouwen. Kan natuurlijk ook volledig liggen aan 1 graad nachtverlaging..

Totale dagverbruik ligt nu wel een stuk lager sinds de nieuwe buiten-unit. En het is gewoon warm in huis.

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 14-11-2017 21:29 ]

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:09:
Voor de oudere rotten uit dit topic, hoe zit het met jullie verbruik deze november t.o.v vorig jaar?

Hier scheelt het nogal wat, zacht weer en anders afgestelde warmtepomp.

[afbeelding]
november 2016 326kWh.
1-14 november 2017 102kWh.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Voor de oudere rotten uit dit topic, hoe zit het met jullie verbruik deze november t.o.v vorig jaar?

2017: 28.2 kWh
2016: 59.16 kWh

met een w/w wp.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
Noord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:26:
Op welke stand hebben Elga eigenaren de pompsnelheid staan van de ingebouwde Wilo?

Hier staat hij nu rechtsom op standje 3. Ik lees zaken als flow-flow-flow..? Elga wil 3 a 4 graden aanhouden tussen aanvoer en retourleiding toch? Hoe hoger de flow, des te minder warmte afgifte en zal hij eerder terug moduleren? Is de pompsnelheid de juiste manier om te spelen met de modulatie capaciteit van een Elga?

Pomp stond hier namelijk eerst op standje 1,5 en zie de Elga veelal volgas maken en niet echt afbouwen. Kan natuurlijk ook volledig liggen aan 1 graad nachtverlaging..

Totale dagverbruik ligt nu wel een stuk lager sinds de nieuwe buiten-unit. En het is gewoon warm in huis.
Bij mij staat hij voluit (6 rechts), maar dat is vanwege mijn te smalle aanvoer- en retour-leidingen. Alleen zo kan ik nog een beetje flow (452 l/m) realiseren, en daarmee een lage dT (3-4K).
Ik zou zeggen: stel in op maximale flow. Dat is niet altijd de hoogste pompstand.

Ik meen me echter te herinneren dat @mkleinman ontdekt heeft dat je ook een te hoge flow kunt hebben?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Bram-Bos schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:36:
[...]

Bij mij staat hij voluit (6 rechts), maar dat is vanwege mijn te smalle aanvoer- en retour-leidingen. Alleen zo kan ik nog een beetje flow (452 l/m) realiseren, en daarmee een lage dT (3-4K).
Ik zou zeggen: stel in op maximale flow. Dat is niet altijd de hoogste pompstand.

Ik meen me echter te herinneren dat @mkleinman ontdekt heeft dat je ook een te hoge flow kunt hebben?
Niet alleen @mkleinman , maar ook @godfriedd

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jerh schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:35:
[...]

2017: 28.2 kWh
2016: 59.16 kWh

met een w/w wp.
Het totaal is minder van een w/w wp maar het weer maakt bij jou weinig verschil.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:09
Als ik het goed heb onthouden van @Oxellaar dan stel je de flow in op een delta t van 4 graden bij volvermogen.

Een hogere flow levert een lagere aanvoer temperatuur bin het zelfde opgenomen vermogen

• Noord27
Toch tijd voor een Kamstrup dus...

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Rol-Co schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:42:
[...]

Het totaal is minder van een w/w wp maar het weer maakt bij jou weinig verschil.
Stilstandsverliezen tikken hard door. En de temperatuur is ook van invloed, vanaf een graad of 10 is de wp meestal niet meer nodig, dit hangt ook een beetje af van de wind en zonneinstraling.

Maar het is zeg maar de helft minder en dat ligt aardig in lijn met wat anderen hier schrijven.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-11 08:28
AUijtdehaag schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:06:
@Tomexergie
Koop toch gewoon een pi.
Stukken goedkoper en je kan er hetzelfde mee. (in dit geval meer dus). :>
Heb je die grafiekjes in Grafana al eens gezien... ? _/-\o_
En je daikin kan er ook op.
https://www.domoticz.com/...integrated_Daikin_support

Edit: Grafana is mij ook nog ff te lastig om erop te krijgen... En ik wil het op een synology nas in Docker 8)

Die Iungo is toch ook gewoon een "soort van" pi?
Kunnen ze niet iets programmeren om domoticz uit te lezen (dmv json of iets dergelijks?)
Ik heb overiges een Elgaatje. Ik wil geen tweede monitoring systeem en iungo draait verder heel goed.
Iungo heeft nog steeds geen oplossing voor Kamstrup 302 terwijl jij met een goedkope interface het al draaiend hebt. Ik zal ze benaderen.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11 12:15
@Noord27 Pomp staat hier op 3 rechtsom, heb nu de de vloerverwarming pomp een standje hoger gezet om te kijken of ik gedurende de nacht, zonder verlaging van het pendelen op 100% vermogen afkom.

Verwijderd

mgroen81 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:43:
[...]

Je moet natuurlijk alsnog de leidingen spoelen na lange afwezigheid. Ook al hou je het vat op 200 graden.

Ook onze huis installaties vallen onder het drinkwater besluit. Daarin staat beschreven hoe je hier mee om moet gaan. Dit is echter bijna niet leesbaar. Ik heb eens nagevraagd (bij Kalsbeek) aan welke eisen je minimaal moet voldoen voor het legionellavrij houden van je installatie.

Ik kreeg het volgende antwoord:
Onderstaand de tekst waar je rekening mee moet houden om aan Legionella preventie te voldoen. Dit is nader omschreven in waterwerkblad 4.4C en in de ISSO 55.1.

Periodiek verhogen temperatuur van de boiler, minimaal maandelijks, bij voorkeur wekelijks.
Het onderstaande schema dient hierbij gehandhaafd te worden m.b.t. de verwarmings tijd.

Temp. in de | Verhoogde temperatuur gedurende
gehele boiler. | minimale periode (ook zo lang op tappunt hebben)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
60 – 65 °C > 10 minuten
65 – 70 °C > 1 minuut
> 70 °C 10 sec.
Probleem hierbij is dat je door stratificatie niet die temperaturen door het hele vat haalt tenzij je gaat recirculeren. Wat de schade van het gebrek daaraan is, is me nog altijd onduidelijk..

• Noord27
BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:04:
@Noord27 Pomp staat hier op 3 rechtsom, heb nu de de vloerverwarming pomp een standje hoger gezet om te kijken of ik gedurende de nacht, zonder verlaging van het pendelen op 100% vermogen afkom.
Hier zit voor de vloerverwarming een grundfos alpha auto-adapt. Er wordt aangeraden om die op automatisch te laten staan. Dan reguleert hij naar 7 a 8W. Flow: geen idee. Ik zie alleen 30/31 graden op de meter in en circa 27 graden op de uitgaande leiding van de vloerverwarmingsverdeler. Dus dat is prima.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

[afbeelding]
Zo een 40% minder verbruik herken ik wel ja.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:23

[afbeelding]
Ben geen oude rot maar..

Waar ik in 2016 van 1 november t'm 13 november 47,81 m3 gas heb verbruikt

Heb ik in 2017 van 1 november t'm 13 november 45,34 kWh verbruikt (inclusief stilstand verliezen)

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:36:
[...]

Bij mij lijkt een stand tussen de 2 en 3 het beste, dan moduleert de ELGA terug vrij snel naar het starten. Nu op stand 5 gaat de ELGA steeds full-pull met een dT van 4.

Ik blijf de komende dagen experimenteren.
Noord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:11:
[...]

Hier zit voor de vloerverwarming een grundfos alpha auto-adapt. Er wordt aangeraden om die op automatisch te laten staan. Dan reguleert hij naar 7 a 8W. Flow: geen idee. Ik zie alleen 30/31 graden op de meter in en circa 27 graden op de uitgaande leiding van de vloerverwarmingsverdeler. Dus dat is prima.
Ik heb ook een Alpha auto-adapt. Ik heb hem jarenlang op de laagste stand laten draaien. Ik ben nu aan het experimenteren op een hogere pomstand ( 22W op het display ). Het lijkt er op dat op die stand het afgiftevermogen van de vloer groter is geworden.

Edit2: Ik heb in mijn domoticapagina ook het warmteverlies door ventilatie opgenomen afhankelijk van buitentemperatuur, binnentemperatuur en de huidige flow. Echte temperatuur komt nog, binnenkort maar eens een gaatje boren in de uitblaasleiding.

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 14-11-2017 23:02 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:37
BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 19:03:
@Verwijderd Gelukkig, het mag ;) ! Verwarming op slaapkamer dichtgedraaid om 8:00 (deze heb ik nu geknepen doormiddel van het voetventiel). Ook heb zojuist de pomp van de vloerverwarming op stand 2 van de 3 gezet (stond op 1), wellicht dat hij nu wat makkelijker zijn warmte kwijt kan.
Denk dat je op stand 3 uit gaat komen

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
Waterzijdig ingeregelde radiatoren uit het CV tijdperk .... Aangesloten op een WP waarbij de flow nogal wat hoger is...

Betekent in mijn beleving dat de radiatoren dan extra geknepen moeten worden anders gaat het water er veel te snel doorheen en is er weinig afgifte.
Zeker als de aansluitingen ook nog eens aan dezelfde kant zitten...

Klopt deze veronderstelling?

Edit: beetje wijzer geworden. Cv pompt met een veel lagere snelheid dan een WP pomp

[ Voor 10% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2017 20:30 ]

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• BasvanS
@Knowbody Hoe dat zo?

zie nu je 2e post, verder knijpen dus ;)

[ Voor 48% gewijzigd door BasvanS op 14-11-2017 23:09 ]

• Knowbody
@Bram-Bos zo dat is een beste pomp die jij erin hebt!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:07:
Waterzijdig ingeregelde radiatoren uit het CV tijdperk .... Aangesloten op een WP waarbij de flow nogal wat hoger is...

Betekent in mijn beleving dat de radiatoren dan extra geknepen moeten worden anders gaat het water er veel te snel doorheen en is er weinig afgifte.

Ik ben nu met hetzelfde bezig. Volgens mij is het tegenovergestelde waar. Ervoor zorgen dat de flow zo hoog mogelijk is. Dan blijft dT klein en kan de warmtepomp het beste zijn/haar werk doen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Bram-Bos
Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:16:
@Bram-Bos zo dat is een beste pomp die jij erin hebt!
Hihi, sorry. Per uur natuurlijk!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Knowbody
Ik heb ook een stukje geschreven over dT

Mijn inziens wordt daar teveel blind op gevaren. Het hangt er van af in welk stadium van verwarmen je zit.

Warmhouden vs opwarmen.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:09:
[...]

Probleem hierbij is dat je door stratificatie niet die temperaturen door het hele vat haalt tenzij je gaat recirculeren. Wat de schade van het gebrek daaraan is, is me nog altijd onduidelijk..
Dat is dan misschien de reden dat bij de cilinder versie van de Ecodan/Zubadan wel wordt gerecirculeerd bij het opwarmen.
Ik denk dat zolang er doorstroming door afname is er niet zo snel een probleem zal ontstaan.
Waar wel problemen kunnen ontstaan zijn doodlopende stukken met stilstaand water.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

mkleinman schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:16:
[...]

Ik ben nu met hetzelfde bezig. Volgens mij is het tegenovergestelde waar. Ervoor zorgen dat de flow zo hoog mogelijk is. Dan blijft dT klein en kan de warmtepomp het beste zijn/haar werk doen.
Als je WP hierdoor volgas gaat geven is dit denk ik nadelig voor de COP.
Gulden mddenweg en een rustig tokkelende WP, maar niet te rustig 60% max.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bram-Bos
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:18:
[...]

Wat is 'niet te rustig'?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:18:
[...]

Grootste uitdaging wordt dan wel dat bij een hogere warmtevraag ( lees koud buiten ) de ELGA dan wel de mogelijkheid heeft om op te toeren naar maximal vermogen.

Als dan verwarming binnen is beperkt dan bereik je misschien nooit maximaal verwarmingsvermogen.

Wanneer schakel je in je auto, doe je ook op je toerenteller of op het oor.
Met de WP niet anders, een mooi toerental daar regel je op.

mkleinman schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:19:
[...]

Grootste uitdaging wordt dan wel dat bij een hogere warmtevraag ( lees koud buiten ) de ELGA dan wel de mogelijkheid heeft om op te toeren naar maximal vermogen.

Als dan verwarming binnen is beperkt dan bereik je misschien nooit maximaal verwarmingsvermogen.
Daarom moeten de thermostaat en ventiel er bij jou ook uit, dan krjgt je vloer automatisch nog meer water en kan de temperatuur nog meer omlaag. Bij iets kouder weer iets warmer maar dit kan je dan aan.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Ramon_1984 ik heb de pomp op +/- 3 staan, constante druk.
Er gaat ongeveer 700l/h rond bij een dT van 4 a 5 op maximaal vermogen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Knowbody
BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:08:
@Knowbody Hoe dat zo?

zie nu je 2e post, verder knijpen dus ;)
Zoveel mogelijk van je duur opgewekte warmte moet uiteraard de vloer bereiken en niet door leidingverliezen verloren gaan. Lees: het komt voorbij en gaat retour afzender.

Bij mij pakt dat het beste uit op stand 3. Moet erbij vermelden dat er 15 meter 22mm leiding zit tussen WP en de verdeler.

Mogelijk heb je ook een instelbaar retourventiel. Daarmee kun je de verdeler instellen tussen hydraulisch neutraal en hydr actief. Best een gedoetje.

• Knowbody
Moeten jullie niet slapen...

• Ramon_1984
Wat is dat....?

• Knowbody
Noord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 22:11:
[...]

Maar dat is de weergave op de verdeler. Niet wat Ta en Tr van de vloer WP zelf is. De dT is mogelijk dus groter dan 3-4

• Knowbody
@mkleinman uiteraard gaat het afgiftevermogen van de vloer omhoog wanneer de pomp vd verdeler sneller draait. Er gaat simpelweg meer warm water de vloer in.

• Bram-Bos
En nu slapen @Knowbody !

Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:28:
@mkleinman uiteraard gaat het afgiftevermogen van de vloer omhoog wanneer de pomp vd verdeler sneller draait. Er gaat simpelweg meer warm water de vloer in.
Maar volgas loeien met je WP zorgt weer dat je snel defrosts krijgt, ik heb nog geen 1 defrost gehad dit jaar.
Dus warm draaien met niet te hoge pomp snelheid en lekker lage temperatuur aanvoer water.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:03
Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:07:

Daar ben ik ook nog niet echt uit... Heb de boel waterzijdig ingeregeld hier, maar of dit in iedere situatie met een WP een voordeel geeft?

Situatie HR62 / CV:
- inregelen absoluut nuttig, voor de beste werking van de HR-ketel is een zo laag mogelijke Retour T gewenst, zodat er maximale condensatie plaats kan vinden. Dus als er 1 radiator of VV een slechte afgifte heeft en dus een hogere retour T, direct effect op condensatie en rendement.

Situatie WP:
- bij mij is de enige optie WAR+ruimtecompensatie, welke daarmee de Aanvoer T vraag stuurt. In dat geval kan ik me voorstellen dat je voor elk afgiftepunt, radiator of VV, maximale afgifte wilt hebben. Doel is een zo laag mogelijke Ta en dus hoog mogelijke COP. Wat geeft de maximale afgifte? Ik denk nu een niet geknepen radiator / VV. Als deze geknepen is, zal de gemiddelde temperatuur lager zijn en daarmee dus ook de afgifte. Dus alles vol open.
Vraag 2 is dan nog welke pompstand. Hogere flow is lagere dT en in dit geval ook een hogere gemiddelde T?
Vraag 3 wordt dan hoe de WP hier op reageert. Wil deze heel snel naar de vraagtemperatuur dan moet het ook vol gas?!?
Vraag/optie 4 Of, is er juist een helpend buffer effect, groter effectief volume, waardoor de WP langer aanblijft en ook langer pauzeert -anti pendel- zeg maar.

Zit ik nu heel verkeerd te denken, of snijdt dit ergens wel hout?

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 15-11-2017 00:19 . Reden: Orde en chaos, tijd voor bed ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Chris_82 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:38:
[...]

Daar ben ik ook nog niet echt uit... Heb de boel waterzijdig ingeregeld hier, maar of dit in iedere situatie met een WP een voordeel geeft?

Situatie HR62 / CV:
- inregelen absoluut nuttig, voor de beste werking van de HR-ketel is een zo laag mogelijke Retour T gewenst, zodat er maximale condensatie plaats kan vinden. Dus als er 1 radiator of VV een slechte afgifte heeft en dus een hogere retour T, direct effect op condensatie en rendement.

Situatie WP:
- bij mij is de enige optie WAR+ruimtecompensatie, welke daarmee de Aanvoer T vraag stuurt. In dat geval kan ik me voorstellen dat je voor elk afgiftepunt, radiator of VV, maximale afgifte wilt hebben. Wat geeft de maximale afgifte? Ik denk nu een niet geknepen radiator / VV. Als deze geknepen is, zal de gemiddelde temperatuur lager zijn en daarmee dus ook de afgifte. Dus alles vol open. Vraag 2 is dan nog welke pompstand. Hogere flow is lagere dT en in dit geval ook een hogere gemiddelde T? Vraag 3 wordt dan hoe de WP hier op reageert. Wil deze heel snel naar de vraagtemperatuur dan moet het ook vol gas?!?

Hogere Dt dan moduleert de WP terug in vermogen want een 2c ophogen van de temperatuur is nu eenmaal redelijk makkelijk.
Verder is een WP geen cv ketel die extra zijn best gaat doen als je de thermostaat 10c omhoog gooit, althans zo is dit bij mij afgesteld met een vaste Ta.
Maximale afgifte (met WP) bereik je door 24x7 een lage temperatuur in je radiator te genereren, maar de vraag is of dit nodig is.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

kimjansen

Nu ff niks...

Wodan89 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 06:28:
[...]
op een 11.2kw zubadan krijg je 2700e subsidie
in Spanje kost deze met verzenden 4900e
dus voor 2200e heb je al een 11.2kw unit :P
Klopt dat subsidiebedrag wel? 11kW is toch 2400 euro subsidie of hebben ze misschien het bijverwarmingselement meegerekend, dat krijg je vast niet mee uitgekeerd...

Speed kills, but beauty lives forever...

• Chris_82
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:44:
[...]

Hogere Dt dan moduleert de WP terug in vermogen want een 2c ophogen van de temperatuur is nu eenmaal redelijk makkelijk.
Verder is een WP geen cv ketel die extra zijn best gaat doen als je de thermostaat 10c omhoog gooit, althans zo is dit bij mij afgesteld met een vaste Ta.
Maximale afgifte (met WP) bereik je door 24x7 een lage temperatuur in je radiator te genereren, maar de vraag is of dit nodig is.
Bij een WP regeling met vaste Ta is het misschien minder kritisch dan met WAR+Ta regeling?
Heb in mijn situatie geen andere optie of vrijheid van regeling.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 14-11-2017 23:57 ]

Verwijderd

mkleinman schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:19:
[...]

Je hebt al uitgedoktert wat je warmteverlies van je woning is.
Uit je ervaringsgegevens 'weet' je je hellingsgraad, hoeveel Ta te verhogen bij verlaging buitenT met 1C.
Dan is de rest voor jou een invuloefening ;)
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:24:
[...]

Uit je ervaringsgegevens 'weet' je je hellingsgraad, hoeveel Ta te verhogen bij verlaging buitenT met 1C.
Meer afgifte genereren is niet alleen de Ta verhogen, daar is @mkleinman nu ook achter. In sommige gevallen zelfs de Ta verlagen.
Ik weet niet hoe koud het in Lelystad geweest is maar hier in Noord holland al aardig dichtbij 0c en dan heeft hij al een beetje ervaring met zijn ventielen helemaal open.

[ Voor 19% gewijzigd door koevlaas2 op 15-11-2017 00:36 ]

Verwijderd

@koevlaas2 Met een vaste Ta zoals jij hebt, kun je in principe alleen kiezen tussen 20% 30% .... 100% v.d. tijd draaien om het warmteverlies te compenseren. Jouw thermostaat bepaald in principe de hoeveelheid tijd dat er gedraaid wordt om de kamerT naar wens te krijgen/houden.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 00:44 ]

Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:41:
@koevlaas2 Met een vaste Ta zoals jij hebt, kun je in principe alleen kiezen tussen 20% 30% .... 100% v.d. tijd draaien om het warmteverlies te compenseren.
Nee dus, ik kan pompsnelheid verhogen/verlagen, temp verhogen/verlagen, max vermogen WP instellen op 50, 75 of 100% max. en idd draaitijd instellen.
Volledige controle in mijn handen.

Verwijderd

@koevlaas2 Dat snap ik, maar eenmaal goed gekozen ga je daar niet blijvend aan zitten sleutelen.
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:46:
@koevlaas2 Dat snap ik, maar eenmaal goed gekozen ga je daar niet blijvend aan zitten sleutelen.
Thermostaat laat de boel gewoon langer draaien op laag pitje, heb ik vrede mee.

Verwijderd

@koevlaas2 En je vast gekozen Ta is ook voldoende om -5 -7 -10C te doen ?
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:52:
@koevlaas2 En je vast gekozen Ta is ook voldoende om -5 -7 -10C te doen ?
Gaan we zien, dit jaar is alles weer anders mbt de setup, het laagste dat ik ooit met de WP heb moeten opvangen is -6c geweest.

Edit: @Verwijderd dit lukte toen met 15mm zij het dat het niet warmer als 19.6c in huis werd, dit jaar dus met opgeheven hoofd de winter in.

[ Voor 18% gewijzigd door koevlaas2 op 15-11-2017 10:06 ]

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:10
kimjansen schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:50:
[...]

Klopt dat subsidiebedrag wel? 11kW is toch 2400 euro subsidie of hebben ze misschien het bijverwarmingselement meegerekend, dat krijg je vast niet mee uitgekeerd...
A++ label? even zelf de Isde lijst checken is een kleine moeite lijkt me? :)

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

kimjansen schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:50:
[...]

In de huidige subsidielijst (https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%209-10-2017.pdf) staat de PUHZ-SHW112 YHA + ERSC-VM2C in de lijst voor € 2600,00 subsidie (Meldcode KA01742)

Zelf heb ik dat bedrag ook ontvangen voor exact deze unit een half jaartje geleden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 00:24:
[...]

Die hellingsgraad weet ik nog niet. Die relatie heb ik nog niet kunnen halen uit mijn bak met intussen 14 miljoen datapunten.

Het is een goudmijn maar ik heb nog moeite om die goudader te bereiken ;)

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:53
Ook ik ben bezig met het tuning van mijn WP rendement door flow aanpassingen etc
En ik ben van mening dat het opzoeken van het beste/hoogste rendement (veel)tijd kost om dit te bereiken.
Wat ik me nu afvraag...

Hoe doen installateurs dit, als ze het al doen?
Plempen die een installatie neer en that's it?
Hoe weten ze of alles goed op elkaar afgestemd staat?
Ervaring? of hebben ze hier rekenmethodes voor?

Ik snap best dat we hier het maximaal haalbare willen benaderen maar de afstelling bepaald of een WP goed rendeert.

• Noord27
@buiter Ik heb de indruk dat installateurs dat helemaal niet doen. Kost aardig wat tijd en het levert hun niets op.

Als ik kijk hoeveel gezeur ik al met de Elga heb gehad en wat voorkomen had kunnen worden door gelijk na installatie een aantal elementaire zaken te controleren.. Je zou verwachten dat een installateur er van leert. Maar ook nu ben ik er wederom van overtuigd dat er geen na controle meer komt na vervanging van de buiten-unit. Geen belletje of mail in ieder geval of alles nu naar behoren functioneert.

Eerste bedrijf die dat deed was de dealer van onze Toyota. Van daaruit ontstaat al redelijk snel een langdurige relatie. Klanten krijgen is een koud kunstje. Ze behouden is een totaal andere invalshoek.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-10 07:34
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 08:09:
[...]

In de huidige subsidielijst (https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%209-10-2017.pdf) staat de PUHZ-SHW112 YHA + ERSC-VM2C in de lijst voor € 2600,00 subsidie (Meldcode KA01742)

Zelf heb ik dat bedrag ook ontvangen voor exact deze unit een half jaartje geleden.
Ze zijn hier met de rvo mee bezig. Sommige fabrikanten hebben wat gesmokkeld met het opgeven van KW's. Het zal wel niet lang meer duren voor er een nieuwe lijst komt.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
buiter schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:09:
Ook ik ben bezig met het tuning van mijn WP rendement door flow aanpassingen etc
En ik ben van mening dat het opzoeken van het beste/hoogste rendement (veel)tijd kost om dit te bereiken.
Wat ik me nu afvraag...

Hoe doen installateurs dit, als ze het al doen?
Plempen die een installatie neer en that's it?
Hoe weten ze of alles goed op elkaar afgestemd staat?
Ervaring? of hebben ze hier rekenmethodes voor?

Ik snap best dat we hier het maximaal haalbare willen benaderen maar de afstelling bepaald of een WP goed rendeert.
Ik sluit mij aan bij Noord27.

In mijn geval is er een flowtest gedaan met de ELGA los, CV ketel los en de ELGA en de CV ketel samen zodat er daarbij geen flowproblemen zouden optreden.

De pompsnelheid is initieel door de installateur op max gezet ( 6 rechts ). Daarbij wel de aantekening dat wanneer het herrie zou blijven maken dat ik de pomp zelf terug kon draaien. Op dat moment stond de vloerverwarming namelijk nog helemaal dicht.

Het verder inregelen heb ik zelf gedaan.

Ik zat er toevallig vanochtend bij het ontbijt aan te denken op wat voor manier een WP installatie het beste ingeregeld kan worden. Ik vraag mij af of je met twee sets aan data genoeg zou hebben? Namelijk pompflow laag en pompflow hoog.

Zou je aan de hand van die twee verwarmingsgrafieken ten opzichte van de buitentemperatuur de installatie perfect kunnen inregelen?

• BasvanS
Hoppa! werd vannochtend wakker in een aangenaam warme slaap kamer en ook de woonkamer was heerlijk warm! ELGA heeft de eerste 3 uurtje continue 300 watt gestookt en is rond 3 uur vannacht naar 450 watt gesprongen vannochtend weer terug naar 300 rond 8:00!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:53
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:47:
[...]

Ik sluit mij aan bij Noord27.

In mijn geval is er een flowtest gedaan met de ELGA los, CV ketel los en de ELGA en de CV ketel samen zodat er daarbij geen flowproblemen zouden optreden.

De pompsnelheid is initieel door de installateur op max gezet ( 6 rechts ). Daarbij wel de aantekening dat wanneer het herrie zou blijven maken dat ik de pomp zelf terug kon draaien. Op dat moment stond de vloerverwarming namelijk nog helemaal dicht.

Het verder inregelen heb ik zelf gedaan.

Ik zat er toevallig vanochtend bij het ontbijt aan te denken op wat voor manier een WP installatie het beste ingeregeld kan worden. Ik vraag mij af of je met twee sets aan data genoeg zou hebben? Namelijk pompflow laag en pompflow hoog.

Zou je aan de hand van die twee verwarmingsgrafieken ten opzichte van de buitentemperatuur de installatie perfect kunnen inregelen?
Het lijkt me ook sterk dat ze uitgebreid gaan meten, wat betreft sluit ik me daar ook bij aan...
Maar of het dé manier is vraag ik me hardop af...

Denk je met een WP iets goeds in huis te halen, blijkt dat deze heel inefficient is.
Als @Noord27 het stroomverbruik niet had bekeken en de 19,5 graden in huis prima vond dan had hij wel jaren met een defecte installatie gezeten...

Ben nog op zoek naar een oplossing om mijn kamstrup (zonder wired modbus) uit te lezen....

• thefox154
Misschien wordt het tijd om een Elga flow topic ofzo te gaan maken :+

[ Voor 8% gewijzigd door thefox154 op 15-11-2017 10:08 ]

• Daannn1987
thefox154 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:08:
Misschien wordt het tijd om een Elga flow topic ofzo te gaan maken :+
Waarom de ELGA is weinig anders dan de rest van de WP's anders dan dat deze ontworpen is als hybride WP, maar hij kan prima standalone :+

Zegt Techneco ook:

KAN DE ELGA STAND-ALONE DRAAIEN?
De Elga levert bij -10 C nog 2,8 kW verwarmingsvermogen, wanneer dit voldoende is om de woning warm te krijgen en er is een andere oplossing voor tapwater dan zou de Elga standalone kunnen functioneren. Wij raden echter aan om in dit geval naar onze Loria lucht/water warmtepomp te kijken, deze is hier beter geschikt voor.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Noord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:26:
standje re 1,75 klein cv-circuit zonder VV, 2x jaga 140x30 type22 met dbe, 2x jaga 60x80 type 20, 2 verafgeknepen grote radiatoren(1975)

geen WAF.
ELGA moduleert keurig uit nachtstand van 18,8 -> 07.00 19,0 -> 08.00 19,4 -> 09.00 19,8 -> 10.00 20,2.

Dt van 10 -> 2c

Sinds een week Isense verruild voor Celcia 20 ivm 0,2 verhoging en het lijkt dat die meer invloed heeft op de ELGA modualatie dan de Isense of HCTM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gBu6LWTJd701P0dPt7ZJuHOB/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/36JrT38i4aeRx3jN7xCdecYI/thumb.png

[ Voor 13% gewijzigd door amarkest op 15-11-2017 11:07 . Reden: update ]

thefox154 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:35:
[...]

Ze zijn hier met de rvo mee bezig. Sommige fabrikanten hebben wat gesmokkeld met het opgeven van KW's. Het zal wel niet lang meer duren voor er een nieuwe lijst komt.
Ik weet niet hoe het precies zit, volgens mij doet de 11,2KW ook eigenlijk stiekem 14KW bij een bepaalde buitentemperatuur om de 11,2KW te kunnen garanderen bij -15 (zonder element).

Kort samengevat, het geld staat op mijn rekening, dat krijgen ze niet weer (heeft mijn vrouw al weer mee afgewerkt :+ )

• thefox154
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:13:
[...]

Waarom de ELGA is weinig anders dan de rest van de WP's anders dan dat deze ontworpen is als hybride WP, maar hij kan prima standalone :+

Zegt Techneco ook:

KAN DE ELGA STAND-ALONE DRAAIEN?
De Elga levert bij -10 C nog 2,8 kW verwarmingsvermogen, wanneer dit voldoende is om de woning warm te krijgen en er is een andere oplossing voor tapwater dan zou de Elga standalone kunnen functioneren. Wij raden echter aan om in dit geval naar onze Loria lucht/water warmtepomp te kijken, deze is hier beter geschikt voor.
Dat is niet de strekking van mijn opmerking, mijn persoonlijke mening van de elga staat hier los van.

Mijn bedoeling was enige bewustwording dat het een grote slowchat is geworden over Elga & flows.
Een eigen topic is voor de mensen die het volgen toch ook veel prettiger om te lezen dan heb je alle informatie bij elkaar, en voor de mensen die het niet volgen kan het gewoon over diverse warmtepompen en oplossingen gaan ;)

Maar goed, just my 2 cents.

• amarkest
Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:18:
Ik heb ook een stukje geschreven over dT

Mijn inziens wordt daar teveel blind op gevaren. Het hangt er van af in welk stadium van verwarmen je zit.

Warmhouden vs opwarmen.
en of je VV hebt bv.

• Daannn1987
thefox154 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:23:
[...]

Dat is niet de strekking van mijn opmerking, mijn persoonlijke mening van de elga staat hier los van.

Mijn bedoeling was enige bewustwording dat het een grote slowchat is geworden over Elga & flows.
Een eigen topic is voor de mensen die het volgen toch ook veel prettiger om te lezen alle informatie bij elkaar, en voor de mensen die het niet volgen kan het gewoon over diverse warmtepompen en oplossingen gaan ;)

Flow speelt net zo goed bij andere WP's maar dat er in dit geval meer ELGA eigenaren mee aan het experimenteren zijn is just a detail. Zie het niet als slow chat, er wordt daadwerkelijk (in mijn optiek) zinnige informatie gedeeld.

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:32:
[...]

Flow speelt net zo goed bij andere WP's maar dat er in dit geval meer ELGA eigenaren mee aan het experimenteren zijn is just a detail. Zie het niet als slow chat, er wordt daadwerkelijk (in mijn optiek) zinnige informatie gedeeld.
Het zou fijn zijn, dat als er nuttige informatie wordt gedeelt dit dan wordt opgenomen op de eerste pagina van dit topci.

Het is fijn dat dit een levendig topic is, maar het is soms niet meer bij te houden.

• Chris_82
Bl4ckviper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:41:
[...]
Heb even met mijn fantastische skills een paint gemaakt:

[afbeelding]

Waarbij
A. 35 cm is (dan begint de behuizing)
B. 35 cm is (daar begint de WP) Dus de pomp staat op 90 cm

Volgens de plaatsing instructies dient er minimaal 15 cm aan de achterzijde te zijn dus dat zit volgens mij goed

C. de behuizing staat vrijwel (op enkele cm boven en enkele mm beneden (schuine schutting) tegen de schutting aan. De unit begint dan pas na ongeveer 25 cm. Dus zonder kast staat deze 25 cm van de schutting af.

Volgens de plaatsing instructies dient dit 25 cm te zijn dus is dit volgens mij ook goed.
Zo op het eerste oog dus in orde en binnen specificatie.
Hoe welwillend is je installateur om eea verder te onderzoeken? Heb je zelf een mogelijkheid om temperatuur van de aanvoerlucht te meten tijdens SWW run (liefst in de Climeleon of net er voor) en te vergelijken met buitentemperatuur?

• Tomexergie
Chris_82 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:38:
[...]

Situatie HR62 / CV:

Situatie WP:
- bij mij is de enige optie WAR+ruimtecompensatie, welke daarmee de Aanvoer T vraag stuurt. In dat geval kan ik me voorstellen dat je voor elk afgiftepunt, radiator of VV, maximale afgifte wilt hebben. Doel is een zo laag mogelijke Ta en dus hoog mogelijke COP. Wat geeft de maximale afgifte? Ik denk nu een niet geknepen radiator / VV. Als deze geknepen is, zal de gemiddelde temperatuur lager zijn en daarmee dus ook de afgifte. Dus alles vol open.
Vraag 2 is dan nog welke pompstand. Hogere flow is lagere dT en in dit geval ook een hogere gemiddelde T?
Vraag 3 wordt dan hoe de WP hier op reageert. Wil deze heel snel naar de vraagtemperatuur dan moet het ook vol gas?!?
Vraag/optie 4 Of, is er juist een helpend buffer effect, groter effectief volume, waardoor de WP langer aanblijft en ook langer pauzeert -anti pendel- zeg maar.

Dit heb ik allemaal al en keer doorgerekend. Een stelsel impliciete vergelijkingingen. Het komt hier op neer:
Hoe groter de flow hoe hoger de COP van de WP. Tr gaat omhoog en Ta omlaag. De gemiddelde condensortemperatuur gaat dalen. Als de flow van mijn Elga daalt van 1500l/h naar 500l/h daalt de COP met c.a 10%. Er komen echter een aantal technische problemen om de hoek:

* bivalente samenwerking met HR(parallel geschakeld): Bij te hoge flow WP drukt hij de flow HR weg, gevolg pendelende HR maar ook door de hogere Tr zal de WP eerder bij zijn temperatuurbegrenzing komen.
* Bij een lage flow door de WP zal bij bivatent bedrijf de HR de WP wegdrukken naar een nog lagere flow waardoor een grote dT en hogere Ta.
* Geluid, mogelijk cavitatie
* Energieverbruik CV pomp

Met mijn multical 302 kan ik de flow van de WP goed afstellen. Ik denk dat ik een goede balans heb gevonden met 1200l/h WP dit wordt 900l/h WP+HR . De pomp HR in de middenstand en de ketel thermostaat op 50C max. (De flow door de HR ketel kan ik niet meten, dat blijft een gok.)

Daarom ben ik voorstander van serieschakeling zoals bij b.v. Daikin Altherma. Dit kost wel een extra driewegklep (< 200 eur) en een geregelde CV pomp, maar dan heb je wel een stabiele flow.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:38:
[...]

Het zou fijn zijn, dat als er nuttige informatie wordt gedeelt dit dan wordt opgenomen op de eerste pagina van dit topci.

Het is fijn dat dit een levendig topic is, maar het is soms niet meer bij te houden.
Daar heb je wel een punt inderdaad. Alleen is het soms verrekte lastig om de juiste waardevolle informatie uit de brij aan data te halen, hier een samenvatting van te maken en in de OP te zetten.

Kan je nagaan dat er vroeger slechts 1 topic was over duurzame energie waarin ook werkelijk ALLES voorbij kwam. ;)

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Chris_82 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:45:
[...]

Zo op het eerste oog dus in orde en binnen specificatie.
Hoe welwillend is je installateur om eea verder te onderzoeken? Heb je zelf een mogelijkheid om temperatuur van de aanvoerlucht te meten tijdens SWW run (liefst in de Climeleon of net er voor) en te vergelijken met buitentemperatuur?
Heb het nog niet officieel aangekaart. Heb wel een email gestuurd dat ik vind dat dat ding veel te veel verbruikt en teveel runs doet.

Heb de quickstart settings (best practices settings van fujitsu) gisteravond nog even nagelopen en veranderd in de voorgestelde waardes dus wacht nog wel even af of dat zode aan de dijk zet. Anders vraag ik mij toch echt af of ik hier nu wel goed aan heb gedaan.

Met de HR ketel kon ik tenminste de radiatoren op de bovenverdieping fatsoenlijk gebruiken. Nu gaan de speedcomforts niet eens aan omdat de 33,7 graden van de sensoren niet wordt bereikt en gebruik ik de airco's als verwarming.

Be fast .... Be furious....

• Chris_82
@Tomexergie
Wat zijn jouw gedachten, of wat zeggen jouw berekeningen, over het knijpen of openzetten van plaatradiatoren?
Knijpen moet heel ver om eenzelfde dT te realiseren en dus ook snel last van stromingsgeluid, wat het verder verhogen van de flow weer onaantrekkelijk maakt.
Als de COP 5-10% stijgt weegt dat makkelijk op tegen een hogere pompstand (+10-20W).

@Bl4ckviper
Speedcomforts icm WP = temperatuursensor bypassen / weghalen, anders doen ze het vaker niet dan wel.
Dan nog zal je boven waarschijnlijk niet dezelfde temperatuur halen als beneden aangezien de afgiftecapaciteit beperkt is. (wel tot 50% beter met Speedcomforts)

[ Voor 27% gewijzigd door Chris_82 op 15-11-2017 10:56 ]

• amarkest
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:45:
[...
Daarom ben ik voorstander van serieschakeling zoals bij b.v. Daikin Altherma. Dit kost wel een extra driewegklep (< 200 eur) en een geregelde CV pomp, maar dan heb je wel een stabiele flow.
1x flow 's nachts gekloot had en in een koude kamer terecht gekomen, DUO-mode eraf gehaald en nooit meer flowgekloot gehad. HR wordt door ELGA keurig ingeschakeld als het nodig is (gebeurt gelukkig niet veel).

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Chris_82
Hoe bypass ik deze dan? Want het zit gewoon in de speed-comforts zelf. Bij de narrow kan je hem gewoon direct aansluiten

Heb trouwens geen andere mogelijkheden tot meten van de temperatuur in de climeleon behalve simpele thermometer.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:14
Bl4ckviper schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:06:
@Chris_82
Hoe bypass ik deze dan? Want het zit gewoon in de speed-comforts zelf. Bij de narrow kan je hem gewoon direct aansluiten

Heb trouwens geen andere mogelijkheden tot meten van de temperatuur in de climeleon behalve simpele thermometer.
Terug sturen en omruilen voor convector model met ook losse sensor

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris_82
Bl4ckviper schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:51:
[...]
Anders vraag ik mij toch echt af of ik hier nu wel goed aan heb gedaan.
Daar twijfel ik persoonlijk niet aan.
De trend in de politiek en het prijsbeleid van gas&licht in de laatste paar jaar laten duidelijk zien dat er minder gas gebruikt moet gaan worden.
Na de eerdere verschuiving van energiebelasting van elektra naar gas in 2016 (gas + 7.33ct/m3 en elektra - 2.29ct/kWh) komt er opnieuw een verschuiving per 2018 (gas + 3.63ct/m3 en elektra - 0.87ct/kWh). Daarmee wordt het kostentechnisch steeds rendabeler voor een full electric warmtepomp. (Is je gas al afgesloten? --> vastrecht besparing)

Je hebt de investering nu gedaan, dus opnieuw aanpassen of terug naar gas zal zeker niet rendabel zijn.
Daarnaast heb je een prima verwarmingsapparaat staan. 1. het wordt warm, 2. je hebt SWW.
Afgaande op ervaringen hier op het forum heeft het gewoon een stookjaar nodig om de juiste instellingen te vinden en eventuele zwakke punten op te sporen en te verhelpen. Daarin verwacht ik ook dat je installateur zijn verantwoordelijkheid neemt en meedenkt waar nodig (de meeste zitten ook nog in hun leerfase... ;) )

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@reneeke1970
Ze liggen overal al onder de radiatoren zullen ze leuk vinden ;)
Hoe moet ik die convector dingen installeren dan? Deze staat op pootjes. Wil ze liever niet op de grond zetten.

@Chris_82
Ja dat snap ik ook wel maarja het is geen broodje wat je koopt. Was nogal prijzig allemaal. Wil dus wel graag dat ik er ook wat winst mee behaal.

• Tomexergie
Chris_82 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:54:
@Tomexergie
Wat zijn jouw gedachten, of wat zeggen jouw berekeningen, over het knijpen of openzetten van plaatradiatoren?
Knijpen moet heel ver om eenzelfde dT te realiseren en dus ook snel last van stromingsgeluid, wat het verder verhogen van de flow weer onaantrekkelijk maakt.
Als de COP 5-10% stijgt weegt dat makkelijk op tegen een hogere pompstand (+10-20W).

[
In principe bij het geregelde vertrek alle radiatoren open. Uiterard wel met goed ingestelde voetventielen want de balans moet wel in het totale systeem blijven. Afgifte is Q=A*K* ((Ta-Tr)/2-Truimte). Maar ook Q=flow*c*(Ta-Tr). Bij geknepen flow gaat Ta dus omhoog als je dezelfde warmteafgifte moet behouden > lagere COP

• Chris_82
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:43:
[...]

In principe bij het geregelde vertrek alle radiatoren open. Uiterard wel met goed ingestelde voetventielen want de balans moet wel in het totale systeem blijven. Afgifte is Q=A*K* ((Ta-Tr)/2-Truimte). Maar ook Q=flow*c*(Ta-Tr). Bij geknepen flow gaat Ta dus omhoog als je dezelfde warmteafgifte moet behouden > lagere COP
Daar lees ik toch 2 op het oog tegenstrijdige gegevens:
- radiatoren open
- wel met goed ingestelde voetventielen
Dat 2e betekent toch dat er ingeregeld is en dus geknepen voor juiste dT?!

Ik heb de pech met een grote oude radiator, gelaste buizen, geen voetventiel, kan dus alleen een beetje met de radiatorkraan spelen om de flow te beperken.

• Tomexergie
Chris_82 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:54:
[...]

Daar lees ik toch 2 op het oog tegenstrijdige gegevens:
- radiatoren open
- wel met goed ingestelde voetventielen
Dat 2e betekent toch dat er ingeregeld is en dus geknepen voor juiste dT?!

Ik heb de pech met een grote oude radiator, gelaste buizen, geen voetventiel, kan dus alleen een beetje met de radiatorkraan spelen om de flow te beperken.
Het gaat om het totale systeem. Als je de radiator ventielen in de woonkamer vol open draait moet het niet zo zijn dat er boven nauwelijks water door de radiatoren stroomt. Dat kun je uittesten met dT meting met een goedkope infrarood meter van b.v. de Aldi.

In bepaalde radiatorkranen zit ook een afstelling (Dop eraf en kijken of de spindel hol is.).

Bij toepassen van WP moet ook je CV systeem regeltechnisch (hydraulisch) op orde zijn. Bij een gewoon CV systeem vindt correctieplaats door ventielen te knijpen en de CVketel draait dan gewoon op hogere temperaturen >60C waardoor het hele huis warm wordt, niemand klaagt. Vandaar dat installateurs bijna niets behoeven in te regelen.

• Chris_82
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:09:
[...]

Het gaat om het totale systeem. Als je de radiator ventielen in de woonkamer vol open draait moet het niet zo zijn dat er boven nauwelijks water door de radiatoren stroomt. Dat kun je uittesten met dT meting met een goedkope infrarood meter van b.v. de Aldi.

In bepaalde radiatorkranen zit ook een afstelling (Dop eraf en kijken of de spindel hol is.).

Bij toepassen van WP moet ook je CV systeem regeltechnisch (hydraulisch) op orde zijn. Bij een gewoon CV systeem vindt correctieplaats door ventielen te knijpen en de CVketel draait dan gewoon op hogere temperaturen >60C waardoor het hele huis warm wordt, niemand klaagt. Vandaar dat installateurs bijna niets behoeven in te regelen.
OK, als ik je dus goed begrijp en de antwoorden invul op mijn eerdere vragen, is een ingeregelde installatie dus altijd beter.
Want, een radiator die te ver open staat geeft misschien wel iets meer vermogen af, maar de flow die je elders weghaalt/nieuwe balans vindt zou daar dan geleid hebben tot een relatief hogere afgifte. De afgifte van het totale systeem daalt iets, Ta moet omhoog, COP daalt.

Het dilemma in een gemengd (plaat)radiator/vloerverwarmingssysteem is dan dat de (plaat)radiatoren misschien zo ver geknepen/ingeregeld moeten worden dat er stromingsgeluiden ontstaan bij het voetventiel en/of radiatorkraan.
Als je je teveel stoort aan het geluid, loont het zich dan om de voetventielen en radiatorkraan te vervangen door beter instelbare? Of is het dan bijna om het even om deze radiator helemaal dicht te zetten aangezien het waarschijnlijk toch maar <5% van de totale afgifte is en laten we zeggen >90% vloerverwarming?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:14
Bl4ckviper schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:26:
@reneeke1970
Ze liggen overal al onder de radiatoren zullen ze leuk vinden ;)
Hoe moet ik die convector dingen installeren dan? Deze staat op pootjes. Wil ze liever niet op de grond zetten.

@Chris_82
Ja dat snap ik ook wel maarja het is geen broodje wat je koopt. Was nogal prijzig allemaal. Wil dus wel graag dat ik er ook wat winst mee behaal.
Zouden dezelfde kastjes moeten zijn, ik heb ze nog niet binnen

1 PVoutput . Dongen NB

• Chris_82
reneeke1970 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:47:
[...]

Zouden dezelfde kastjes moeten zijn, ik heb ze nog niet binnen
Heb hier de convector versie, heeft af-/opklikbare pootjes, en 4 magneten (waarvan 2 uitschuifbaar aan 1 kant) om op of onder de radiator te bevestigen. Lijken mij multi-inzetbaar.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Chris_82
Had inmiddels ook email terug van speedcomforts dus ga ze omruilen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Tomexergie hoe zit de formule Q=A*K* ((Ta-Tr)/2-Truimte). in elkaar? Wat zijn de grootheden A en K?

mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:09:
@Tomexergie hoe zit de formule Q=A*K* ((Ta-Tr)/2-Truimte). in elkaar? Wat zijn de grootheden A en K?
AK47 :+

• Chris_82
mooie warmtebalans vergelijkingen :)

Good old Binas er weer eens bijgepakt:

A is het oppervlak in m2.
k = warmteoverdrachtscoëfficiënt, eenheid W/m2/K
bijv ijzer = 80.4 W/m2/K, Aluminium = 237 W/m2/K (klopt dit wel?)
Volgens mij zijn dat de warmtegeleidingscoëfficiënten (lambda) en heb je dan nog een typische diameter en enkele dimensieloze getallen nodig om k weer af te leiden... teveel detail voor nu

[ Voor 22% gewijzigd door Chris_82 op 15-11-2017 13:56 ]

• Tomexergie
A=opp radiator/convector enz in m2
k=warmtedoorgangs coeff W/m2.C straling + convectie= 4 tot 20
k=ongeveer gelijk aan de alpha, de warmte overdrachtscoeff. aan het oppervlakte
Alpha door straling rond 4 en convectie 2 tot 20 (met booster)

(Ta-Tr)/2 is de gemiddelde radiator temp

Als je het hele stelsel vergelijkingen wilt oplossen dan komen er nog 2 bij:

Warmtepomp Q= Carnotfactor* ((Ta+273)/(Ta-Tb))*E
Woning Q=( Som k.Awanden+ flow*c ventilatie)(Truimte-Tb)

Het stelsel is op losbaar maar een hele algebra partij (4 vergelijkingen met 4 onbekenden)

• Tomexergie
thefox154 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:23:
[...]

Een eigen topic is voor de mensen die het volgen toch ook veel prettiger om te lezen dan heb je alle informatie bij elkaar, en voor de mensen die het niet volgen kan het gewoon over diverse warmtepompen en oplossingen gaan ;)

Hoe kan Elga stand alone draaien zonder foutmelding dat de CV ketel niet is aangesloten?
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.

• Daannn1987
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:05:
[...]

Hoe kan Elga stand alone draaien zonder foutmelding dat de CV ketel niet is aangesloten?
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd.
ELGA op aan/uit zetten ipv opentherm en geen kabeltje van de ELGA naar de CV.
ELGA zal dan nog wel trachten de CV aan te sturen wanneer nodig, maar via aan / uit is er geen feedback.

• Bram-Bos
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:09:
[...]

ELGA zal dan nog wel trachten de CV aan te sturen wanneer nodig, maar via aan / uit is er geen feedback.
Precies. Zo werkt het hier stand alone.

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:21:
[...]

Precies. Zo werkt het hier stand alone.
Inderdaad met aan/uit zal hij geen foutmelding geven. Je kunt er eventueel een boiler mee aansturen door een wissel relais aan te brengen tussen boiler thermostaat en ketel aansluiting via de Elga. Dan wel een aan/uit ketel. In hoeverre de CV ketel dan nog moduleert weet ik niet. Misschien dat hij doordat de ketelthermostaat laag op 50C staat toch moduleert. Of hij gaat verschrikkelijk staan pendelen. Dat moet via een kijkglaasje te zien zijn. De boilerthermostaat stuurt tevens de driewegklep aan en klaar is kees. Een elegante oplossing om DHW mee te nemen via een boiler. Misschien heeft iemand al ervaring. Tenslotte stuurt hij ook een Neftit ketel aan/uit.

• amarkest
MBgek schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:52:
[...]

Klinkt leuk maar gaat totaal niet werken voor een gemiddeld woonhuis...
Juist de hybride WP's (5kw) zijn voor dit soort huizen gemaakt als je nog een goeie HR-ketel hebt.
Ik heb een 1975 middenwoning z'n 2'en en zijn in het stookseisoenoen 90% vd tijd thuis.
Aangepaste isolatie: kruitruimte, HR+++,
parket met dikke houtenondervloer, geen vloerverwarming, Jaga tempo's gedeeltelijk met DBe's.
Bij mij staat de ELGA-buitenunit(Toshiba) naast de voordeur. Heb nog geen buren aan de deur gehad over geluidsoverlast, want die is er ook niet.
Leidingwerk vd buitenunit->stookhokzolder binnenunit ELGA = ongeveer 11 meter.

Ik heb afgelopen jaar 1500kwh in de WP gestopt, de HRketel heeft er zo'n 60m3 bijgestookt,

BG: nachttemp 18,5-19,5 overdag 20-20,5 en savonds 20,5-21c.

1e verdieping: slaapkamer radiator dicht, badkamer straalkachel, 2 andere hobby/werkkamers ver dichtgeknepen radiators.

2e verdieping: 2 radiatoren dicht.

Heb 90% gas bespaard op ruimteverwarming, dus het kan wel 8)

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:31
amarkest schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:44:
[...]

Juist de hybride WP's (5kw) zijn voor dit soort huizen gemaakt als je nog een goeie HR-ketel hebt.
Ik heb een 1975 middenwoning z'n 2'en en zijn in het stookseisoenoen 90% vd tijd thuis.
Aangepaste isolatie: kruitruimte, HR+++,
parket met dikke houtenondervloer, geen vloerverwarming, Jaga tempo's gedeeltelijk met DBe's.
Bij mij staat de ELGA-buitenunit(Toshiba) naast de voordeur. Heb nog geen buren aan de deur gehad over geluidsoverlast, want die is er ook niet.
Leidingwerk vd buitenunit->stookhokzolder binnenunit ELGA = ongeveer 11 meter.

Ik heb afgelopen jaar 1500kwh in de WP gestopt, de HRketel heeft er zo'n 60m3 bijgestookt,

BG: nachttemp 18,5-19,5 overdag 20-20,5 en savonds 20,5-21c.

1e verdieping: slaapkamer radiator dicht, badkamer straalkachel, 2 andere hobby/werkkamers ver dichtgeknepen radiators.

2e verdieping: 2 radiatoren dicht.

Daar heb je helemaal gelijk in, mijn antwoord ging over een VRF installatie. Ik draai zelf ook op een hybride, vloerverwarming en jaga’s.

• amarkest
Bl4ckviper schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:06:

Is je WP stiller geworden door de Climeleon of was 't alleen voor 't zicht?

• Daannn1987
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:42:
[...]

Inderdaad met aan/uit zal hij geen foutmelding geven. Je kunt er eventueel een boiler mee aansturen door een wissel relais aan te brengen tussen boiler thermostaat en ketel aansluiting via de Elga. Dan wel een aan/uit ketel. In hoeverre de CV ketel dan nog moduleert weet ik niet. Misschien dat hij doordat de ketelthermostaat laag op 50C staat toch moduleert. Of hij gaat verschrikkelijk staan pendelen. Dat moet via een kijkglaasje te zien zijn. De boilerthermostaat stuurt tevens de driewegklep aan en klaar is kees. Een elegante oplossing om DHW mee te nemen via een boiler. Misschien heeft iemand al ervaring. Tenslotte stuurt hij ook een Neftit ketel aan/uit.
Wanneer je een ketel aan / uit aanstuurt zal deze zo snelmogelijk naar de op de CV ingestelde temperatuur toestoken eenmaal bereikt zal deze via de modulatie trachten deze temperatuur aan te houden.. Minder fraai dan middels een thermostaat (elga in deze) maar zou wel moeten werken.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

amarkest schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:50:
[...]

Is je WP stiller geworden door de Climeleon of was 't alleen voor 't zicht?
Stuk stiller. Mooier wordt het er niet van ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Bl4ckviper op 15-11-2017 14:57 ]

Hoe meten mensen met een buffervat hun Ta eigenlijk :?

Ik heb nu geen losse sensoren en gebruik gewoon de Ta van de binnenunit zelf.
Wel heb ik het idee (maar ik kan dit moeilijk meten) dat de temperatuur welke daadwerkelijk de vloer in gaat iets kouder is. (dit zijn van die analoge metertjes).

Ik heb ook al met mijn IR meter de buitenkant van v.v. balk gemeten, maar deze geeft nog minder aan.

Het metertje op m'n v.v. verdeler boven (pal naast het buffervat) geeft aan +- 28' á 29 graden is, en het metertje op m'n v.v. verdeler beneden zo'n 27 graden. (hier zit zo'n 15 meter slang tussen).

M'n WP geeft dan aan dat de Ta 30 graden is (En de Tr 27 graden).

Waar meten de personen met buffervat hun Ta :?

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 15-11-2017 15:01 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:09:
[...]

Ditto hier, :)
amarkest schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:44:
[...]

Kan je na gaan. Toen Eric-PVT met zijn ELGA begon verklaarde iedereen hem voor gek dat hij zoveel kon besparen. Intussen zie je de ene na de andere in dit topic die 90% of meer bespaard met de ELGA in een normaal rijtjeshuis.

Ik bespaar hier ook 90% op de gasrekening. Van 1100m3 terug naar 130m3 gas.

[ Voor 43% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2017 15:10 ]

• amarkest
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:08:
[...]

Wat ik wel jammer vind is dat er nog steeds weinig kantenklare oplossingen zijn voor het monitoren van het OT verkeer. Heb namelijk niet zo'n zin in programmeren en solderen. Dat heb ik in mn 46jr IT-loopbaan genoeg gedaan. :)

• BasvanS
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:08:
Really! 130m3 dat is het standby verbruik van mijn ketel al man... Hoop met alleen SWW onder de 300M3 uit te komen.
Pagina: 1 ... 48 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.