Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.081 views

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:19:
[...]

Really! 130m3 dat is het standby verbruik van mijn ketel al man... Hoop met alleen SWW onder de 300M3 uit te komen.
dan heb je wel een heel antieke ketel 8)

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11 12:15
@amarkest Heb het even nagerekend, 78m3 vebruikt de ketel hier per jaar, ongeveer 9 liter per uur. Weer iets om te laten controleren?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:19:
[...]

Really! 130m3 dat is het standby verbruik van mijn ketel al man... Hoop met alleen SWW onder de 300M3 uit te komen.
yep,

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/11/grafiek_gas.png

Dat is mijn gasverbruik. Die 130m3 is ongeveer 30m3 koken, 80m3 warm water ( rest doet de zonneboiler ) en 20m3 voor wanneer de ELGA het echt niet trekt ( 2 a 3 dagen per jaar ).

Ik heb daarnet 1 radiator wat verder dicht gedraaid en twee verder open. Kijken wat de flow nu doet.

[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2017 15:29 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• amarkest
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:24:
@amarkest Heb het even nagerekend, 78m3 vebruikt de ketel hier per jaar, ongeveer 9 liter per uur. Weer iets om te laten controleren?
Tja, de moderne HRketel gebruikt geen waakvlam meer.
Als ik jou was zou ik 's kijken naar een all electric oplossing.
Loria duo 8kw oid.

subsidies en duurzame leningen zijn zeer gunstig momenteel.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
*dubbelpost* }:O

[ Voor 96% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2017 15:33 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BasvanS
@amarkest Huh, als er geen waakvlam is, waar gaat dan die 240 liter per dag heen?

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:33:
@amarkest Huh, als er geen waakvlam is, waar gaat dan die 240 liter per dag heen?
Comfortstand? Warm houden van het interne boilertje van de hr-ketel?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:34:
[...]

Grote kans dat dat hem is, of uberhaupt de comfortstand die je warmtewisselaar warm houdt. Die stond hier standaard bij de Remeha Avanta CW4 ook aan.. Ik heb de comforstand uit gezet en gekeken hoeveel langer het duurt voordat je warm water hebt. En dat is te verwaarlozen.

Ik heb daar ooit in 2010 al eens wat over geschreven.

http://www.familie-kleinm...omfort-verspilling-stand/

• BasvanS
Bram-Bos schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:34:
[...]

Ik betwijfel het bij mijn Intergas Kombi compact HR22, das echt de meest waardeloze ketel ooit.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:23
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:42:
[...]

Ik betwijfel het bij mijn Intergas Kombi compact HR22, das echt de meest waardeloze ketel ooit.
Toch heeft hij het :) Heb namelijk de HR28 editie daarvan hangen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• BasvanS
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:37:
[...]

Grote kans dat dat hem is, of uberhaupt de comfortstand die je warmtewisselaar warm houdt. Die stond hier standaard bij de Remeha Avanta CW4 ook aan.. Ik heb de comforstand uit gezet en gekeken hoeveel langer het duurt voordat je warm water hebt. En dat is te verwaarlozen.

Ik heb daar ooit in 2010 al eens wat over geschreven.

http://www.familie-kleinm...omfort-verspilling-stand/
HA, Geweldig! Ben jij dat! en ik maar denken: er zijn dus buiten het tweakers forum nog meer van de WP freaks.. niet dus, haha!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:42:
[...]

http://www.intergas-verwarming.nl/flip-hr/download/hr.pdf, er schijnt een ECO stand te zijn!

• Daannn1987
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:43:
[...]

HA, Geweldig! Ben jij dat! en ik maar denken: er zijn dus buiten het tweakers forum nog meer van de WP freaks.. niet dus, haha!
:') Nee joh iedereen eindigt hier _/-\o_ _/-\o_
Dacht dat energiepionier ook een non tweaker was maar kwam er gisteren achter dat hij hier ook gewoon mee post 8)

• Daannn1987
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:26:
[...]

yep,

[afbeelding]

Dat is mijn gasverbruik. Die 130m3 is ongeveer 30m3 koken, 80m3 warm water ( rest doet de zonneboiler ) en 20m3 voor wanneer de ELGA het echt niet trekt ( 2 a 3 dagen per jaar ).

Ik heb daarnet 1 radiator wat verder dicht gedraaid en twee verder open. Kijken wat de flow nu doet.
Sinds 19 maart hangt de Elga:

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/uzgd2gul7/2017-11-15_15_44_39-_Minder_Gas.png

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-11 08:28
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 14:54:
[...]

Wanneer je een ketel aan / uit aanstuurt zal deze zo snelmogelijk naar de op de CV ingestelde temperatuur toestoken eenmaal bereikt zal deze via de modulatie trachten deze temperatuur aan te houden.. Minder fraai dan middels een thermostaat (elga in deze) maar zou wel moeten werken.
Het probleem is dat de flow door de CV ketel bij parallel schakeling ook laag is. Dat betekent dat de watertemperatuur heel snel oploopt naar b.v. 50C. Misschien daarna rustig moduleren of als een gek pendelen.
Misschien heeft iemand op het forum een Nefit ketel.

Techneco splitst de proportionele regelband van de Honeywell Touch op in 0,5C Elga en 0,5C Cv ketel. Als de CV ketel bijkomt zal hij op z'n laagste modulerende stand nog 8kW doen, teveel voor de woning op dat moment. De ruimtetemperatuur zal snel oplopen met Ta=50C totdat het setpoint bv Tkamer=20C is bereikt. En dan begint het proces opnieuw. Een langzame pendel dus, zoals een aan/uit thermostaat doet. Ondanks de modulatie pendelt het systeem nu ook als Elga het niet meer aan kan.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:43:
[...]

*meld* >:)

• BasvanS
Ja idd, waardeloos ding, wie wil er nu 80m3 gas per jaar verspillen om 1 seconden sneller warm water te hebben :S Het staat nu iig uit!

• Daannn1987
BasvanS schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:50:
[...]

Ja idd, waardeloos ding, wie wil er nu 80m3 gas per jaar verspillen om 1 seconden sneller warm water te hebben :S Het staat nu iig uit!
Dat is de behoefte van de mensch; comfort.. niet alleen intergas heeft deze "feature".
De meeste vrienden / kenissen die ik ken hebben dit inmiddels uitstaan

• amarkest
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:52:
[...]

Dat is de behoefte van de mensch; comfort.. niet alleen intergas heeft deze "feature".
De meeste vrienden / kenissen die ik ken hebben dit inmiddels uitstaan
met de Remeha Isense kun je zelfs de boiler programmeren.
Helaas geeft de ELGA deze OT-commando's niet door.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:09
amarkest schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:55:
[...]

met de Remeha Isense kun je zelfs de boiler programmeren.
Helaas geeft de ELGA deze OT-commando's niet door.
Nieuwe intergas met open therm aansluiten aan de elga schijnt ook niet helemaal goed te gaan.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:31
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:00:
Hoe meten mensen met een buffervat hun Ta eigenlijk :?

Ik heb nu geen losse sensoren en gebruik gewoon de Ta van de binnenunit zelf.
Wel heb ik het idee (maar ik kan dit moeilijk meten) dat de temperatuur welke daadwerkelijk de vloer in gaat iets kouder is. (dit zijn van die analoge metertjes).

Ik heb ook al met mijn IR meter de buitenkant van v.v. balk gemeten, maar deze geeft nog minder aan.

Het metertje op m'n v.v. verdeler boven (pal naast het buffervat) geeft aan +- 28' á 29 graden is, en het metertje op m'n v.v. verdeler beneden zo'n 27 graden. (hier zit zo'n 15 meter slang tussen).

M'n WP geeft dan aan dat de Ta 30 graden is (En de Tr 27 graden).

Waar meten de personen met buffervat hun Ta :?
Ik weet dat bij in een Ecodan (en andere L/W systemen)i.c.m een buffervat sowieso een aanvoer temperatuur sensor gebruikt kan/moet worden, om zo goed mogelijk te kunnen regelen.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:59
mkleinman schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:08:
Kan je na gaan. Toen Eric-PVT met zijn ELGA begon verklaarde iedereen hem voor gek dat hij zoveel kon besparen. Intussen zie je de ene na de andere in dit topic die 90% of meer bespaard met de ELGA in een normaal rijtjeshuis.
Ik bespaar hier ook 90% op de gasrekening. Van 1100m3 terug naar 130m3 gas.
Ik vind dat ook hartstikke mooi! Bedenk echter wel, dat de grote stroom van ervaringen hier is gebaseerd op een reeks van relatief zachte winters (2014-2017). Die 90% reductie zal echt een stuk minder zijn bij een echt strenge winter. Maar het blijft top!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• BasvanS
Bram-Bos schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:20:
[...]

Ik vind dat ook hartstikke mooi! Bedenk echter wel, dat de grote stroom van ervaringen hier is gebaseerd op een reeks van relatief zachte winters (2014-2017). Die 90% reductie zal echt een stuk minder zijn bij een echt strenge winter. Maar het blijft top!
Maar dat verbruik van 1100 M3 komt toch ook gewoon uit 1 van die zachte winters? 1 dag -15 kost bij mijn max 10 m3, met de ELGA word dit wellicht 5-6? Daar moeten er dan wel veel van volgen wil je heel veel afbreuk doen aan die 90%.
MBgek schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:12:
[...]

Ik weet dat bij in een Ecodan (en andere L/W systemen)i.c.m een buffervat sowieso een aanvoer temperatuur sensor gebruikt kan/moet worden, om zo goed mogelijk te kunnen regelen.
Dat het kan weet ik (ik heb er zelfs al 1) dat het moet zou ik niet weten waarom :?

Op zich loopt alles in mijn situatie wel mooi, ik vroeg mij af wat er gaat veranderen aan de werking van mijn systeem als ik de sensor aansluit, en waar zou ik de sensor moeten aansluiten :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MBgek
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:32:
[...]

Dat het kan weet ik (ik heb er zelfs al 1) dat het moet zou ik niet weten waarom :?

Op zich loopt alles in mijn situatie wel mooi, ik vroeg mij af wat er gaat veranderen aan de werking van mijn systeem als ik de sensor aansluit, en waar zou ik de sensor moeten aansluiten :?
Wordt zo ver ik weet gebruikt als 2e aaanvoer temp sensor, aanvoer temp van de ecodan is niet de aanvoer temp het systeem in, dus primair de externe sensor. de aanvoer sensor in de ecodan zelf houdt alleen het verschil in de gaten zodat ie niet als een dolle je buffer gaat laden.

Verandering die je gaat zien is dat de gevraagde aanvoer temp ook echt naar de verdelers gaat.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:56
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:00:
Hoe meten mensen met een buffervat hun Ta eigenlijk :?

Ik heb nu geen losse sensoren en gebruik gewoon de Ta van de binnenunit zelf.
Wel heb ik het idee (maar ik kan dit moeilijk meten) dat de temperatuur welke daadwerkelijk de vloer in gaat iets kouder is. (dit zijn van die analoge metertjes).

Ik heb ook al met mijn IR meter de buitenkant van v.v. balk gemeten, maar deze geeft nog minder aan.

Het metertje op m'n v.v. verdeler boven (pal naast het buffervat) geeft aan +- 28' á 29 graden is, en het metertje op m'n v.v. verdeler beneden zo'n 27 graden. (hier zit zo'n 15 meter slang tussen).

M'n WP geeft dan aan dat de Ta 30 graden is (En de Tr 27 graden).

Waar meten de personen met buffervat hun Ta :?
Dat is een goede vraag. Daar heb ik me de laatste tijd in verdiept. Ik heb monobloc Ecodan met cilinder en een apart buffer vaatje. Ik heb dus de extra T sensoren.
Ik heb een tijd op een vaste flowtemp gedraaid dan gebruikte de wp de sensoren in de binnenunit. (flowtemp op 33 graden)
Nu staat de wp op WAR modus en gebruikt ie de sensoren op het buffervat als Ta.
Als de WAR een Ta wil van 30 graden dan gaat de T (in binnenunit) vlak na de start wel even naar 35 om dan uiteindelijk te zakken naar 31 graden.
edit: Dus als je de sensoren aansluit en de dipswitch in binnenunit goedzet dan wordt dat je nieuwe Ta sensor.

[ Voor 3% gewijzigd door mgroen81 op 15-11-2017 17:54 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:43:
[...]

Dat is een goede vraag. Daar heb ik me de laatste tijd in verdiept. Ik heb monobloc Ecodan met cilinder en een apart buffer vaatje. Ik heb dus de extra T sensoren.
Split?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• mgroen81
Nee monobloc. Schijnt niet zo veel voorkomend model te zijn. aangezien niemand hem hier kent.
Binnenunit ziet er verder hetzelfde uit als van de split variant.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hier ook, het kost wat moeite maar is niet onmogelijk om van 1300 m3 naar dichte kraan te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1711/338181/tQfFXQqO.jpeg

Werkelijke kosten voor gasloos 1500,- en werk. :)
Alleen de spullen er omheen wat er bij komt was iets meer :X (Badkamer en keuken vern)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 17:14

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:48:
[...]Nee monobloc. Schijnt niet zo veel voorkomend model te zijn. aangezien niemand hem hier kent.
Iets meer info?
Prijzen?
Ervaring?
Type?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:48:
[...]

Nee monobloc. Schijnt niet zo veel voorkomend model te zijn. aangezien niemand hem hier kent.
Een monobloc met een binnenunit?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Dylantje2

Dylantje2

kmf schreef op woensdag 15 november 2017 @ 18:50:
[...]Een monobloc met een binnenunit?
Vandaar mijn vragen, onbekend maakt niet meten slecht?
En als het een leuke prijs is??

Evenals deze boiler:
http://www.groenehoedduur...warmtepomp-met-extra.html

1100 euri subsidie..
Alleen weinig over te vinden online. ervaringen enz enz
Maar erschijnt een pana pomp in te zitten.. [ als ik de verkoper moet geloven ]

[ Voor 18% gewijzigd door Dylantje2 op 15-11-2017 19:21 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:14
Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 18:59:
[...]

Evenals deze boiler:
Die boiler moet je drie kopen, voor iedere fase eentje en dan je huis mee verwarmen.
Jammer dat er geen cop grafiek bij staat voor andere temperaturen

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:37
koevlaas2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:32:
[...]

Maar volgas loeien met je WP zorgt weer dat je snel defrosts krijgt, ik heb nog geen 1 defrost gehad dit jaar.
Dus warm draaien met niet te hoge pomp snelheid en lekker lage temperatuur aanvoer water.
Ik ook niet. Werden op een moment wel een paar witte strepen gevormd maar dat was het.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb al wel een partij defrosts gehad. Ik heb vanmiddag een aantal radiatoren verder opengedraaid en eentje wat verder dicht. Des te verder bij de ELGA af des te verder staat hij open.

Alleen sinds het aanpasmoment zal je zien dat de ELGA niet meer aan hoeft omdat alles op temperatuur is.

Verwijderd

@mkleinman Hoe verwerk je je acties -> data ?
Watson tzt laten helpen bij het vinden van de goud ader ;)

• Knowbody
Chris_82 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:38:
[...]

Daar ben ik ook nog niet echt uit... Heb de boel waterzijdig ingeregeld hier, maar of dit in iedere situatie met een WP een voordeel geeft?

Situatie HR62 / CV:
- inregelen absoluut nuttig, voor de beste werking van de HR-ketel is een zo laag mogelijke Retour T gewenst, zodat er maximale condensatie plaats kan vinden. Dus als er 1 radiator of VV een slechte afgifte heeft en dus een hogere retour T, direct effect op condensatie en rendement.

Situatie WP:
- bij mij is de enige optie WAR+ruimtecompensatie, welke daarmee de Aanvoer T vraag stuurt. In dat geval kan ik me voorstellen dat je voor elk afgiftepunt, radiator of VV, maximale afgifte wilt hebben. Doel is een zo laag mogelijke Ta en dus hoog mogelijke COP. Wat geeft de maximale afgifte? Ik denk nu een niet geknepen radiator / VV. Als deze geknepen is, zal de gemiddelde temperatuur lager zijn en daarmee dus ook de afgifte. Dus alles vol open.
Vraag 2 is dan nog welke pompstand. Hogere flow is lagere dT en in dit geval ook een hogere gemiddelde T?
Vraag 3 wordt dan hoe de WP hier op reageert. Wil deze heel snel naar de vraagtemperatuur dan moet het ook vol gas?!?
Vraag/optie 4 Of, is er juist een helpend buffer effect, groter effectief volume, waardoor de WP langer aanblijft en ook langer pauzeert -anti pendel- zeg maar.

Zit ik nu heel verkeerd te denken, of snijdt dit ergens wel hout?
Ze worden ingeregeld op gelijke flow en retourtemperatuur iets van 55-40 of 40-30.

Leuk dat waterzijdig verhaal maar het effect is vooral gunstig als je volledige nachtverlaging toepast en in de morgen de boel aan mag. Dan zijn alle radiatoren volledig vragend.

Waterzijdig inregelen terwijl je zelf een groot deel van de radiatoren handmatig dichthoud....tja dan klopt de balans ook niet.

Als je een te hoge flow hebt dan krijgt de afgever te weinig tijd om warmte af te staan.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
[...]

Daar ben ik ook nog niet echt uit... Heb de boel waterzijdig ingeregeld hier, maar of dit in iedere situatie met een WP een voordeel geeft?

Situatie HR62 / CV:
- inregelen absoluut nuttig, voor de beste werking van de HR-ketel is een zo laag mogelijke Retour T gewenst, zodat er maximale condensatie plaats kan vinden. Dus als er 1 radiator of VV een slechte afgifte heeft en dus een hogere retour T, direct effect op condensatie en rendement.

Situatie WP:
- bij mij is de enige optie WAR+ruimtecompensatie, welke daarmee de Aanvoer T vraag stuurt. In dat geval kan ik me voorstellen dat je voor elk afgiftepunt, radiator of VV, maximale afgifte wilt hebben. Doel is een zo laag mogelijke Ta en dus hoog mogelijke COP. Wat geeft de maximale afgifte? Ik denk nu een niet geknepen radiator / VV. Als deze geknepen is, zal de gemiddelde temperatuur lager zijn en daarmee dus ook de afgifte. Dus alles vol open.
Vraag 2 is dan nog welke pompstand. Hogere flow is lagere dT en in dit geval ook een hogere gemiddelde T?
Vraag 3 wordt dan hoe de WP hier op reageert. Wil deze heel snel naar de vraagtemperatuur dan moet het ook vol gas?!?
Vraag/optie 4 Of, is er juist een helpend buffer effect, groter effectief volume, waardoor de WP langer aanblijft en ook langer pauzeert -anti pendel- zeg maar.

Op vraag 2
Bedoel je de pomp vd verdeler.

Mijn ervaring is: Op de hoogste stand gaat de temperatuur in de aanvoerbuis verder omlaag. Er wordt meer retourwater gemengd met aanvoerwater. Vermogensafgifte per m2 neemt toe doordat er meer warmwater wordt aangevoerd naar de lussen in de vloer. De lussen het verst vd verdeler profiteren duidelijk van hogere pompsnelheid.
De verdeler snoept meer capaciteit van de totale CV.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:33:
@mkleinman Hoe verwerk je je acties -> data ?
Watson tzt laten helpen bij het vinden van de goud ader ;)
Eitje

Ik kan sinds eergisteren veranderingen in mijn systeem bijhouden

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/dashboard.png

Verwijderd

@mkleinman En Watson begrijpt dat, begrijpt Watson uberhaupt Nederlands ;) Is Watson goed in fuzzy-data ?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2017 19:50 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:49:
@mkleinman En Watson begrijpt dat, begrijpt Watson uberhaupt Nederlands ;) Is Watson goed in fuzzy-data ?
Ik heb geen idee? Mijn database is in elk geval er niet toe in staat. Dat is letterlijk een bittenbak aan data. Ik ben nog steeds druk doende om de juiste queries te vinden om periodes te vergelijken.

• Knowbody
[...]

Situatie HR62 / CV:

Situatie WP:

Op vraag 3
Het grote verschil met (over een overkill aan vermogen beschikkende) gas CV t.o.v. WP is de manier waarop het werkt. Even gauw de Ta verhogen lukt niet bij WP. De Tr(etour) mag niet te laag zijn, en hoe laag die is gezakt bepaalt de snelheid waarmee Ta zijn setpoint bereikt.
Dus Ta gaat richting setpoint afhankelijk van de status van Tr.

Heb je niet gestookt voor enkele uren of langer dan is Tr 20 a 22 graden en als je dan 35 graden vraagt dan duurt het even voordat de WP die 35 bereikt. De Tr moet immers eerst opgekrikt naar richting 28-30 graden. En in een flink afgekoelde schil duurt dat wel even.

Moet de WP flink aan de bak omdat er niet continue gestookt is dan duurt het simpelweg even. Afhankelijk van je huis, situatie, en vermogen vd WP is dit wel of niet praktisch.

Vraag 4
Buffer heb ik geen ervaring mee maar idealiter is het mooist om warmte te bufferen op momenten dat de buitenlucht piekt. Een anti pendel buffer van een tiental liter is niet voor dat doel.
Nee wil je veel warmte bufferen dan moet je honderden liters inhoud hebben.

Uiteraard kun je bereiken dat de WP mooi lange runs maakt op de meest gunstige momenten van de dag. Wel heb je altijd warmteverlies

• Knowbody
buiter schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:09:
Ook ik ben bezig met het tuning van mijn WP rendement door flow aanpassingen etc
En ik ben van mening dat het opzoeken van het beste/hoogste rendement (veel)tijd kost om dit te bereiken.
Wat ik me nu afvraag...

Hoe doen installateurs dit, als ze het al doen?
Plempen die een installatie neer en that's it?
Hoe weten ze of alles goed op elkaar afgestemd staat?
Ervaring? of hebben ze hier rekenmethodes voor?

Ik snap best dat we hier het maximaal haalbare willen benaderen maar de afstelling bepaald of een WP goed rendeert.
Je hebt er meerdere stookseizoenen voor nodig.

Maar als je het niet tuned wil niet zeggen dat je in de kou zit, maar dat het minder optimaal is.
Er is weinig ervaring bij het merendeel van de installateurs. Maar dat was er ook in het gad CV tijdperk. Welke installateur deed aan netjes inregelen, waterzijdig?

• Tomexergie
Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 18:59:
[...]

Evenals deze boiler:

1100 euri subsidie..
Alleen weinig over te vinden online. ervaringen enz enz
Maar erschijnt een pana pomp in te zitten.. [ als ik de verkoper moet geloven ]
Deze warmtepomp voor DHW gebruikt R147A als werk middel GWP 2400 kg CO2 equivent dus nog erger dan ons middel R410A. Kritische temp is 87C dus hij zou water van 65C kunnen maken maar wel met zeer hoge drukken dus veel geluid.

Verder beweren ze dat je er 300 Eur per jaar mee kunt besparen. PUUR BEDROG. Ik gebruik voor DHW c.a 300m3 aardgas=210 eur en dat is aan de hoge kant. Hoe kan ik dan 300 Eur besparen?

• mgroen81
Dylantje2 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 18:43:
[...]

Iets meer info?
Prijzen?
Ervaring?
Type?
Type staat ook in mijn handtekening. (SW50 is split, W50 mono) In spanje gekocht. Mijn vader heeft dezelfde set.
https://www.instaladorate...-w50vha-ehpt20x-vm2c.html
Ervaringen: Het is monobloc dus alles zelf aan te sluiten en geen koelleidingen in huis. Je kan er niet mee koelen.
@kmf Zoals je ziet hebben de split en de monobloc variant beide een binnenunit. In de binnenunit kan je zeer eenvoudig extra pompen, heaters en kleppen aansluiten/sturen.
Foto van de unit in aanbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N0XYoCbyunx7o6AzxMkVbGgd/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ur6fYpLzcRDpHC4uYkb6wkDn/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cYF6WcO9Fdh9HIt6XpUi8WqE/medium.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door mgroen81 op 15-11-2017 20:32 ]

• Knowbody
Mijn ervaring met radiatoren op de WP:

Een voetventiel is eigenlijk niet bedoeld om in te regelen maar het wordt gedaan.

Tel het aantal slagen. Bijv 5 of 7 volle slagen.

Stel het ventiel simpelweg in op de helft.

Onthoud uiteraard wat de oorspronkelijke instelling was, zeker als er door derden is ingeregeld.
Chris_82 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:54:
@Tomexergie
Wat zijn jouw gedachten, of wat zeggen jouw berekeningen, over het knijpen of openzetten van plaatradiatoren?
Knijpen moet heel ver om eenzelfde dT te realiseren en dus ook snel last van stromingsgeluid, wat het verder verhogen van de flow weer onaantrekkelijk maakt.
Als de COP 5-10% stijgt weegt dat makkelijk op tegen een hogere pompstand (+10-20W).

@Bl4ckviper
Speedcomforts icm WP = temperatuursensor bypassen / weghalen, anders doen ze het vaker niet dan wel.
Dan nog zal je boven waarschijnlijk niet dezelfde temperatuur halen als beneden aangezien de afgiftecapaciteit beperkt is. (wel tot 50% beter met Speedcomforts)

• Knowbody
Chris_82 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 11:21:
[...]

Daar twijfel ik persoonlijk niet aan.
De trend in de politiek en het prijsbeleid van gas&licht in de laatste paar jaar laten duidelijk zien dat er minder gas gebruikt moet gaan worden.
Na de eerdere verschuiving van energiebelasting van elektra naar gas in 2016 (gas + 7.33ct/m3 en elektra - 2.29ct/kWh) komt er opnieuw een verschuiving per 2018 (gas + 3.63ct/m3 en elektra - 0.87ct/kWh). Daarmee wordt het kostentechnisch steeds rendabeler voor een full electric warmtepomp. (Is je gas al afgesloten? --> vastrecht besparing)

Je hebt de investering nu gedaan, dus opnieuw aanpassen of terug naar gas zal zeker niet rendabel zijn.
Daarnaast heb je een prima verwarmingsapparaat staan. 1. het wordt warm, 2. je hebt SWW.
Afgaande op ervaringen hier op het forum heeft het gewoon een stookjaar nodig om de juiste instellingen te vinden en eventuele zwakke punten op te sporen en te verhelpen. Daarin verwacht ik ook dat je installateur zijn verantwoordelijkheid neemt en meedenkt waar nodig (de meeste zitten ook nog in hun leerfase... ;) )
Mooi bedankt voor de tarieven.

Per 2018.... Krijg ik dan de meteropnemer op nieuwjaarsdag op bezoek...oh nee heb slimme meter. Met zelfs dan....ze doen dus een afname...

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:10
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:14:
[...]

Deze warmtepomp voor DHW gebruikt R147A als werk middel GWP 2400 kg CO2 equivent dus nog erger dan ons middel R410A. Kritische temp is 87C dus hij zou water van 65C kunnen maken maar wel met zeer hoge drukken dus veel geluid.

Verder beweren ze dat je er 300 Eur per jaar mee kunt besparen. PUUR BEDROG. Ik gebruik voor DHW c.a 300m3 aardgas=210 eur en dat is aan de hoge kant. Hoe kan ik dan 300 Eur besparen?
opzich is een split DHW WP wel technisch beter denk ik.
ik heb gisteren mijn 120L pana boiler binnen gekregen.
technisch ziet het er redelijk uit. echter de deksel is van slechte kwaliteit vind ik.
Ook lijkt het me erg onverstandig om deze direct lucht van buiten te laten aanzuigen. de isolatie van de unit is daarvoor totaal niet toereikend.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• Tomexergie
Wodan89 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:29:
[...]

opzich is een split DHW WP wel technisch beter denk ik.
ik heb gisteren mijn 120L pana boiler binnen gekregen.
technisch ziet het er redelijk uit. echter de deksel is van slechte kwaliteit vind ik.
Ook lijkt het me erg onverstandig om deze direct lucht van buiten te laten aanzuigen. de isolatie van de unit is daarvoor totaal niet toereikend.
Je hebt een WP boiler all-in? Als je lucht van binnen aanzuigt moet de WP voor CV extra warmte leveren, maar de COP van de boiler neem toe. In de zomermaanden helemaal geen probleem. Alleen een compressor binnen de muren van je huis lijkt mij storend.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:14
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:42:
[...]

Je hebt een WP boiler all-in? Als je lucht van binnen aanzuigt moet de WP voor CV extra warmte leveren, maar de COP van de boiler neem toe. In de zomermaanden helemaal geen probleem. Alleen een compressor binnen de muren van je huis lijkt mij storend.
Totaal niet storend, staat bij mij achter rolluik en hoor hem niet boven lucht pomp van aquarium uitkomen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Bram-Bos schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:20:
[...]

ik beredeneer dan met zo. Strenge winter betekent overdag zon. Dat compenseert weer. De PV opbrengst gaat dan rechtstreeks de WP in.
's Nachts is strenge vorst dan wel wat minder.

MBgek schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:39:
[...]

Wordt zo ver ik weet gebruikt als 2e aaanvoer temp sensor, aanvoer temp van de ecodan is niet de aanvoer temp het systeem in, dus primair de externe sensor. de aanvoer sensor in de ecodan zelf houdt alleen het verschil in de gaten zodat ie niet als een dolle je buffer gaat laden.

Verandering die je gaat zien is dat de gevraagde aanvoer temp ook echt naar de verdelers gaat.
mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 17:43:
[...]

Ik heb een tijd op een vaste flowtemp gedraaid dan gebruikte de wp de sensoren in de binnenunit. (flowtemp op 33 graden)
Nu staat de wp op WAR modus en gebruikt ie de sensoren op het buffervat als Ta.
Als de WAR een Ta wil van 30 graden dan gaat de T (in binnenunit) vlak na de start wel even naar 35 om dan uiteindelijk te zakken naar 31 graden.
edit: Dus als je de sensoren aansluit en de dipswitch in binnenunit goedzet dan wordt dat je nieuwe Ta sensor.
Ik vraag me toch af hoe het dan gaat werken.

Ik heb een setje PAC-TH011-E thermistoren/sensoren liggen die ik dus kan aansluiten op TBI2 3-4 (Ta) en TBI2 5-6 (Tr).

Vraag 1 = moet ik zowel Ta als Tr sensor aansluiten of zou ook alleen Ta kunnen :?
Vraag 2 = waar plaats ik die sensor :? In het buffervat lijkt mij net zo "onbetrouwbaar" als THW1 (sensor die in de binnenunit zit). In de buffer wordt water rond gepompt met 1200 ltr/uur, waar ik de sensor ook plaats, het zal nooit exact de temperatuur zijn die de vloer in gaat, net zoals THW1 nooit deze temperatuur exact meet. Ik kan de sensor ook "op" de leiding tussen buffervat en secundaire pomp "plakken", maar dan meet ik de temperatuur van die leiding, en niet watertemperatuur IN de leiding. En waar zou ik dan de Tr sensor moeten plaatsen :? Op de leiding tussen buffervat en hydrobox :?
Vraag 3 = Welke DIP switch setting zou ik moeten omzetten om deze sensor werkend te krijgen :? Als ik het overzicht met dipswitches bekijk kom ik niets tegen wat hiermee te maken heeft :?

Ik denk dat als ik het setje PAC-TH011-E aansluit de WP dan op deze waarde Ta gaat regelen.

Kleine aanvulling, in het boek staat dus dat de sensor bevestigd moet worden als volgt:
Ta sensor tussen buffer en secundaire pomp
Tr sensor tussen afgiftesysteem en buffer.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/jt7zbs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/namxg.jpg

Nummertjes 2+3+4+5 snap ik en heb ik, maar wat is nummertje 6 :? (Zone1 debietschakelaar (ter plaatse aan te schaffen) *)

• mgroen81
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:00:
[...]

[...]

Ik vraag me toch af hoe het dan gaat werken.

Ik heb een setje PAC-TH011-E thermistoren/sensoren liggen die ik dus kan aansluiten op TBI2 3-4 (Ta) en TBI2 5-6 (Tr). Voor zone 1.

Vraag 1 = moet ik zowel Ta als Tr sensor aansluiten of zou ook alleen Ta kunnen :?
Vraag 2 = waar plaats ik die sensor :? In het buffervat lijkt mij net zo "onbetrouwbaar" als THW1 (sensor die in de binnenunit zit). In de buffer wordt water rond gepompt met 1200 ltr/uur, waar ik de sensor ook plaats, het zal nooit exact de temperatuur zijn die de vloer in gaat, net zoals THW1 nooit deze temperatuur exact meet. Ik kan de sensor ook "op" de leiding tussen buffervat en secundaire pomp "plakken", maar dan meet ik de temperatuur van die leiding, en niet watertemperatuur IN de leiding. En waar zou ik dan de Tr sensor moeten plaatsen :? Op de leiding tussen buffervat en hydrobox :?
Vraag 3 = Welke DIP switch setting zou ik moeten omzetten om deze sensor werkend te krijgen :? Als ik het overzicht met dipswitches bekijk kom ik niets tegen wat hiermee te maken heeft :?

Ik denk dat als ik het setje PAC-TH011-E aansluit de WP dan op deze waarde Ta gaat regelen.
Ik heb dezelfde set gebruikt.
1. Ik weet niet of de wp er nog iets mee doet met de Tr, ik zou hem wel aansluiten dan kan je hem iig wel uitlezen. Ik heb de sensoren aangesloten op TBI.2 7-8 en TBI.2 9-10.
2. Ik heb de Ta sensor nu op de messing stukken van de pomp geplaatst. (zat eerst op kunststof buis wat de meting traag maakte)
3. "SW2-6" ON Met mengtank/ WITH Mixingtank (als je deze dipswitch niet gebruikt worden de sensoren niet gebruikt maar de secundaire pomp wel gestart!)

[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 15-11-2017 21:29 ]

• mgroen81
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:12:
Kleine aanvulling, in het boek staat dus dat de sensor bevestigd moet worden als volgt:
Ta sensor tussen buffer en secundaire pomp
Tr sensor tussen afgiftesysteem en buffer.

[afbeelding]
[afbeelding]

Nummertjes 2+3+4+5 snap ik en heb ik, maar wat is nummertje 6 :? (Zone1 debietschakelaar (ter plaatse aan te schaffen) *)
Zone1 debietschakelaar heb ik niet gebruikt. Daarmee kan je je systeem beveiligen. Als de pomp er mee stopt krijg je een melding.

[ Voor 6% gewijzigd door mgroen81 op 15-11-2017 21:18 ]

mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:14:
[...]

Ik heb dezelfde set gebruikt.
1. Ik weet niet of de wp er nog iets mee doet met de Tr, ik zou hem wel aansluiten dan kan je hem iig wel uitlezen. Ik heb de sensoren aangesloten op TBI.2 7-8 en TBI.2 9-10.
2. Ik heb de Ta sensor nu op de messing stukken van de pomp geplaatst. (zat eerst op kunststof buis wat de meting traag maakte)
[afbeelding]
3. "SW2-6" ON Met mengtank/ WITH Mixingtank (als je deze dipswitch niet gebruikt worden de sensoren niet gebruikt maar de secundaire pomp wel gestart!)
Waarom heb jij hem aangesloten op TBI2 7-8 + 9-10, volgens mijn boekje is dat voor zone 2, en ik heb maar 1 zone :?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2mdp7h2.jpg
mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:16:
[...]

Zone1 debietschakelaar heb ik niet gebruikt. Daarmee kan je je systeem beveiligen. Als de pomp er mee stopt krijg je een melding.
Zowel mijn secundaire pomp als de WP stoppen ermee als mijn Danfoss dit "commando" geeft via IN1 TBI.1 13-14.
Ik zie dan niet in waarom ik zo'n "debietschakelaar" zou moeten hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 15-11-2017 21:23 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10 07:21

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Knowbody schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:33:
[...]

Waterzijdig inregelen terwijl je zelf een groot deel van de radiatoren handmatig dichthoud....tja dan klopt de balans ook niet.

Als je een te hoge flow hebt dan krijgt de afgever te weinig tijd om warmte af te staan.
Bij een hoge flow door een radiator zullen Ta en Tr dicht bij elkaar zitten. Hierdoor is het gemiddelde oppervlak van de radiator ook warmer. Bij een lagere flow gaat de Tr gaat zakken, de gemiddelde radiator temperatuur ook, en daarmee ook de warmte afgifte. Of vergis ik mij?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• mgroen81
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:19:
[...]

Waarom heb jij hem aangesloten op TBI2 7-8 + 9-10, volgens mijn boekje is dat voor zone 2, en ik heb maar 1 zone :?

[afbeelding]

[...]

Zowel mijn pomp als de WP stoppen ermee als mijn Danfoss dit "commando" geeft via IN1 TBI.1 13-14.
Ik zie dan niet in waarom ik zo'n "debietschakelaar" zou moeten hebben.
Dan zijn onze boekjes toch verschillend. Dan moet jij hem aansluiten op 3-4 en 5-6.
Maar het klopt als je maar 1 zone gebruikt is dat zone1.

Als je secundaire pomp ermee stopt dan kan de wp wel uit want die kan zijn warmte dan niet meer kwijt.
Maar hij stop er ook vanzelf mee dus ik zie het nut er niet van in van zo'n schakelaar.

• Exigence
  • Laatst online: 22:22

Exigence

dnkroz

Gasschuif schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:20:
[...]

Bij een hoge flow door een radiator zullen Ta en Tr dicht bij elkaar zitten. Hierdoor is het gemiddelde oppervlak van de radiator ook warmer. Bij een lagere flow gaat de Tr gaat zakken, de gemiddelde radiator temperatuur ook, en daarmee ook de warmte afgifte. Of vergis ik mij?
Klopt. Veel mensen maken vaak de denkfout dat bij een hogere deltaT het water "meer tijd heeft om warmte af te geven" :?. Jouw redenatie is echter juist. Meeste warmteafgifte krijg je door het warme water zo snel mogelijk door de radiator te jassen.

• thido
  • Laatst online: 23:15

thido

Tilburg

Exigence schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:27:
[...]

Klopt. Veel mensen maken vaak de denkfout dat bij een hogere deltaT het water "meer tijd heeft om warmte af te geven" :?. Jouw redenatie is echter juist. Meeste warmteafgifte krijg je door het warme water zo snel mogelijk door de radiator te jassen.
Dat lijkt hier inderdaad ook het geval te zijn. Heb nu een paar dagen op de laagste pompsnelheid gedraaid. Duurt vrij lang voordat de boel op temperatuur is. Ga nu een paar dagen met standje hoger draaien, lijkt wat sneller te gaan (warmere radiatoren). Waar ik wel benieuwd naar ben is het verschil in verbruik.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01
Hier resulteerde een wat hogere pompsnelheid in netjes terug moduleren van de Elga. Zag hem net rond 200W uit de WCD trekken omhet op 20,5 graden te houden. Toppie.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 15-11-2017 22:27 ]

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
[...]

Meeste warmteafgifte is dan ook wat anders dan het hoogste rendement. Je levert wat afgiftevermogen in om de retourtemperatuur te verlagen. Voor een gasketel dus zeker nuttig als je afgiftevermogen hoog genoeg blijft.
Daannn1987 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 15:44:
[...]

:') Nee joh iedereen eindigt hier _/-\o_ _/-\o_
Dacht dat energiepionier ook een non tweaker was maar kwam er gisteren achter dat hij hier ook gewoon mee post 8)
Schuldig! Al 10+ jaar tweaker en lees al sinds het eerste draadje “Overschot aflikken met een lucht/water warmtepomp” mee.

[ Voor 32% gewijzigd door Beatman op 15-11-2017 22:06 ]

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Dat is ook helemaal niet een vreemde gedachte en eigenlijk zelfs heel logisch. Als je dezelfde oppervlakte wilt verwarmen, dan moet je de warmte lang toevoegen aan dat oppervlakte. Een bevroren stuk vlees moet je immers ook langdurig verwarmen om het te ontdooien.

Alleen wat mensen vaak vergeten (of eigenlijk niet weten) is dat een groot verschil in temperatuur op dezelfde oppervlakte een snellere warmte-uitwisseling mogelijk maakt.

Als enkel de eerste theorie wordt gehandhaaft, zal de eerste paar m2 eerder opgewarmd zijn, de tweede regel komt dan pas in werking als de eerste paar m2 is opgewarmd, want dan is de T-delta van de volgende paar m2 hoger, zodat ook die opgewarmd wordt.

Dat het minder efficiënt is omdat de pomp nu een hoger temperatuurverschil tussen aanvoer/retour moet overbruggen. Tja, dat is inefficiënt op basis van verbruik. Maar een langzamere flow zal vast sneller een ruimte opgewarmd krijgen.

Beetje zoals flink toeren maken in de auto.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 09:25:
@buiter Ik heb de indruk dat installateurs dat helemaal niet doen. Kost aardig wat tijd en het levert hun niets op.
Installateurs die niets controleren en afstellen zijn nog groentjes, of te klein om het eigen werk goed te service-en.
Als je dat niet doet kun je de hele garantieperiode op en neer blijven rijden ivm klachten.
Of er niet op reageren of weglopen, maar dat is helemaal schandalig.
Een serviceafdeling van een installateur zit er niet te wachten om 24/7 in touw te zijn voor de fouten van zijn eigen nieuwbouwprojecten.
Bij ons leverde dat jaren terug een complete oorlog op binnen het bedrijf. De serviceafdeling staakte zelfs de storingsdienst voor de nieuwbouwprojecten. Het probleem is dat een montage monteur een prima installatie kan maken volgens tekening/ontwerp, maar verder moet je die jongens niet vermoeien met de puntjes op de i.
Nu word alles gecontroleerd en getest, Ik doe werktuigbouwkundig een collega doet al het elektrotechnische. Dat scheelde honderden storingen en klachten per jaar en levert dus alleen maar dik geld op. En de foutjes die er dan nog doorheen glippen zijn te behappen voor iedereen.
Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 10:45:
[...]

Daarom ben ik voorstander van serieschakeling zoals bij b.v. Daikin Altherma. Dit kost wel een extra driewegklep (< 200 eur) en een geregelde CV pomp, maar dan heb je wel een stabiele flow.
De Altherma hybride met de Intergas bedoel je? Dat is inderdaad een mooi systeem, alleen moet je dan wel direct een nieuwe ketel kopen.
De Nefit hybrides werken op dezelfde manier met open verdeler voor de ketel en mengklep met extra pomp in de binnenunit. Alleen kun je die combineren met je huidige (hout)ketel oid.

@Bl4ckviper Hoe klein zijn jouw radiatoren dan op de bovenverdieping?
Ik stook mijzelf naar buiten boven met 34aT. Heb wel bij de verbouwing HR107 radiatoren opgehangen.
Dan heb je geen geforceerde ventilatie nodig

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10 07:21

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

[...]

Het zelfde geldt natuurlijk voor de warmtewisselaar freon/water in de condensor van de WP. (de binnenunit)

Zoals ook al door mij hier eerder betoogd, (jaren geleden... :) ) en recent ook door @Tomexergie is een hoge waterflow gunstig voor de dT (klein). Daardoor komen de gemiddelde verdamper T en condensor T ietsje dichter naar elkaar toe. De hoofd parameter van de COP is immers de dT tussen gemiddelde van beide. Er is dus twee keer winst, in de warmtewisselaar en in het afgifte systeem (radiator of vloerverwarming)

Wellicht dat @Oxellaar hier ook iets over kan zeggen.

Kan nog even melden dat de verdamper (buitenunit) wordt bestuurd op druk en temperatuur door de WP door meer of minder toeren van de fan, het expansie ventiel, en uiteindelijk het compressor toerental door de gevraagde temperatuur

Persoonlijk is mijn inschatting van ietsje meer pompvermogen ruimschoots vermogen terugwint met een hogere COP. Als er geen hinderlijk geruis ontstaat natuurlijk... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 15-11-2017 22:46 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Oxellaar

Uit een eerdere post:

Heb dus niet overal vloerverwarming. Bovenverdieping zijn een 5 tal radiatoren afmetingen bxh:
tweemaal 60 x 60
tweemaal 70 x 50
eenmaal 90 x 50

In de kelder 1 radiator 70 x 60

Daarnaast de handoekenradiator in de badkamer dichtgezet.

VV beneden en in de badkamer oppervlakte wat deze bedient is ongeveer 110 m2 (schatting)

@Chris_82
Denk dat aardig wat aanpassingen geholpen hebben grafiek dusver van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/IOhtoqIfhDep/360.jpg

Of komt dit omdat de temperatuur stukken hoger ligt stond net bijna 9 graden op de WP van de buitenvoeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Bl4ckviper op 15-11-2017 22:43 ]

Be fast .... Be furious....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb vanmiddag wat lopen schroeven aan de instelventielen op de radiatoren. De meeste radiatoren wat verder open geschroefd, alleen 1 die dichterbij zit heb ik iets dicht gedraaid. Het resultaat qua flow bij de ELGA is netto nul tot nu toe.

De ELGA slaat pas net aan dus ik heb nog erg weinig data maar ik zie nog steeds 15,4liter/minuut met een dT van ongeveer 4. aanvoertemperatuur is nu 23,9 retour 20,4. meest opvallende is nu dan wel weer dat de ELGA slechts 488W pakt met 3,6kW output. COP van 7.4.

Gas In: 38,1 vloeistof retour 19.5

Waarom moduleert de ELGA nu dan weer terug in plaats van full pull te draaien zoals eerder vandaag.

Ik zou echt dolgraag de broncode van de aansturing willen hebben, volgens mij is dat een goudmijn om uit te pluizen.

Edit:

Dit is de COP grafiek. Zeker de laatste run springt er bovenuit.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/cop_15-11-2017.png

Waarom besluit de ELGA dit?

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2017 23:15 ]

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

kimjansen

Nu ff niks...

Wellicht is deze link al eens voorbij gekomen, maar voor de mensen die geinteresseerd zijn in de 'echte' performance en details van de Mitsubishi units: http://climacom.com/files...K-ilovepdf-compressed.pdf .

De nieuwe VAA en YAA staan er ook in. Het lijkt erop dat de nieuwe units een wat minder hoge temperatuur kunnen realiseren bij temperaturen onder 0 graden.

Speed kills, but beauty lives forever...

• kmf
  • Niet online

kmf

Heeft er iemand een formule voor het berekenen van de besparing op stookkosten bij een overstap van radiatoren naar vloerverwarming? Is dit überhaupt te berekenen?

kmf schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:27:
Heeft er iemand een formule voor het berekenen van de besparing op stookkosten bij een overstap van radiatoren naar vloerverwarming? Is dit überhaupt te berekenen?
+/- 20%

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
@Bl4ckviper Ja, dan snap ik het, die maken niet veel klaar met lage temperaturen.
Hier hangen radiatoren boven van 140x70 type 22, ik dacht 3500watt bij 70 aanvoerT.

@Gasschuif Is nogal ingewikkeld wat een warmtepomp precies "lekker" vind qua drukken en temperaturen.
Sowieso is een temperatuur van 23 aanvoer niet iets wat een warmtepomp fijn vind.
En @mkleinman 19c vloeistof is erg laag, te laag. Vaak komt bij net iets lagere vloeistof temperatuur de backup heater bij om te voorkomen dat er om de haverklap een defrost inschiet. Ook als er geen ijs op het buitendeel zit.
Gisteren nog een Daikin Altherma aangeslingerd, 16c water in de woning. Compressor gaat dan niet aan, alleen het elektrische element. Pas bij 18 gaat de compressor aan en wil minimaal 25 aanvoer hebben om een beetje vermogen op te gaan bouwen.
Zodra ik meer koud water bij ging mengen toerde hij af en schakelde na een defrost weer uit. Het was toen 10c buiten en geen ijs op het buitendeel. Nu draait hij alleen op zn element van 9kW.

Ook tapwater opwarming ging tot ongeveer 25c op het element, daarna pas verder opwarmen met de compressor.

Het koudemiddel circuit wil geen koud water hebben, niet 1 warmtepomp draait daar lekker op. PersgasT moet ook een bepaalde waarde bereiken, zeker niet te laag, denk aan een 70c.
Er zijn heel veel factoren die misschien niet je COP verhogen, maar nu eenmaal nodig zijn om juist te kunnen functioneren.

Een theoretisch geweldige COP, wil niet zeggen dat het praktisch ook haalbaar is, of juiste werking van het principe geeft.

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:27:
Je zou het kunnen benaderen door je huidige Ta, welke je nodig bent om het comfortabel te hebben, te vergelijken met wat je nodig zou hebben als je vvw zou installeren.
Voor benodigde Ta bij vloerverwarming zie http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/
Wat je nu nodig bent hangt af van het feit of je overgedimesioneerd of krap gedimensioneerd bent. In zijn algemeenheid is er niets zinnigs over te zeggen naar mijn idee.
Als je Ta met 5C zou kunnen dalen bij die overstap, zou volgens de Carnot formule de efficiency met 10% toenemen, dus grofweg 2% per 1C verlaging v.d. Ta. Dus huidige met de nieuwe situatie naast elkaar leggen en dan kun je het waarschijnlijk zelf uitrekenen.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:37:
@Bl4ckviper Ja, dan snap ik het, die maken niet veel klaar met lage temperaturen.
Hier hangen radiatoren boven van 140x70 type 22, ik dacht 3500watt bij 70 aanvoerT.

@Gasschuif Is nogal ingewikkeld wat een warmtepomp precies "lekker" vind qua drukken en temperaturen.
Sowieso is een temperatuur van 23 aanvoer niet iets wat een warmtepomp fijn vind.
En @mkleinman 19c vloeistof is erg laag, te laag. Vaak komt bij net iets lagere vloeistof temperatuur de backup heater bij om te voorkomen dat er om de haverklap een defrost inschiet. Ook als er geen ijs op het buitendeel zit.
Gisteren nog een Daikin Altherma aangeslingerd, 16c water in de woning. Compressor gaat dan niet aan, alleen het elektrische element. Pas bij 18 gaat de compressor aan en wil minimaal 25 aanvoer hebben om een beetje vermogen op te gaan bouwen.
Zodra ik meer koud water bij ging mengen toerde hij af en schakelde na een defrost weer uit. Het was toen 10c buiten en geen ijs op het buitendeel. Nu draait hij alleen op zn element van 9kW.

Ook tapwater opwarming ging tot ongeveer 25c op het element, daarna pas verder opwarmen met de compressor.

Het koudemiddel circuit wil geen koud water hebben, niet 1 warmtepomp draait daar lekker op. PersgasT moet ook een bepaalde waarde bereiken, zeker niet te laag, denk aan een 70c.
Er zijn heel veel factoren die misschien niet je COP verhogen, maar nu eenmaal nodig zijn om juist te kunnen functioneren.

Een theoretisch geweldige COP, wil niet zeggen dat het praktisch ook haalbaar is, of juiste werking van het principe geeft.
Elga was net gestart en besloot zelf meteen terug.tw toeren naar 300 a 400w. Eerder vandaag bij vergelijkbare temperaturen loopt het verbruik en gas in en vloeistof retour wel omhoog.

Alleen dus vanavond niet en dat vind ik opvallend. Ik zie dus wel dat vloeistof retour altijd net onder tr zit. Ik had begrepen dat dat normaal is.

Persgas zie ik vak rond de 55 tot 60 graden zitten. Zal er morgen grafiek van maken.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:03
@Knowbody Bedankt voor al je antwoorden. Alle anderen natuurlijk ook voor jullie ideeën en gedachtes, weer aardig wat gepost sinds mijn laatste keer hier d:)b

1. Hydraulische balans hier thuis is sowieso een uitdaging. Oorspronkelijk zijn de radiatoren hoofdverwarming en de vloerverwarming beneden bijverwarming ('sokkenwarm'). HOH is ~25-30cm, totaal 2 groepen voor 66m2, ligt ook nog onder dikke tegels. 22mm naar de radiatoren en een 15mm naar de vloerverwarming. Vandaar staan de radiatoren nu zeer ver geknepen dat ze net warm worden voor wat extra comfort.

Afgifte bij hoge flow zal niet bijzonder veel meer worden, aangezien het verschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde radiatortemperatuur nauwelijks verandert bij een Ta-Tr van 3 graden of minder. Daarnaast zal het verwachte effect waarschijnlijk inderdaad nog kleiner zijn door het ontstaan van convectie in het metaal van de radiator welke een hogere warmtegeleiding heeft dan water. Is dat ook niet vergelijkbaar met het maken van ijsblokjes met warm of koud water? Dat de grotere temperatuurgradient convectie op gang brengt waardoor het afkoelen van water tot ijs sneller gaat? (@Tomexergie kom er maar in met de juiste verklaring O-) ).

In mijn geval denk ik dat vooral de hydraulische balans de doorslag geeft om de radiatoren te knijpen voor een zo laag mogelijke Ta en COP.

2. ik bedoelde de pompsnelheid van de WP zelf. Die lijkt me inmiddels vrij duidelijk, kom ik nog op terug.
Ook heb ik een pomp op de VV-verdeler zitten (Alpha2 Autoadapt) omdat dit gescheiden is dmv een warmtewisselaar. Met wat uitproberen heb ik proefondervindelijk gezien dat die gewoon op de autostand kan blijven staan (~8W). Bij expres hogere flow gaan Ta en Tr in de VV wel naar elkaar toe, maar er is geen zichtbare verandering in de delta T aan de andere zijde van de warmtewisselaar.
Volgens mij is dit ook de grootste handicap in mijn hele systeem, ik ben er nog niet uit of ik de 15 mm ga vervangen door 22 mm (leidingen zijn ouderwets gelast...) om meer aanvoer te krijgen en een makkelijkere hydraulische balans.

3. Pas sinds een paar weken geen serieuze nachtverlaging meer toe. Alleen nog een klein beetje om een natuurlijk verloop van temperatuur tijdens de dag te krijgen. 's Ochtends hoeft het minder warm te zijn omdat we toch actief bezig zijn. Tijdig opwarmen met volledige nachtverlaging is bijna onmogelijk in te plannen (geen zelflerende kamerthermostaat) en geeft ook veel gas op ongunstige momenten, slecht voor zowel verbruik als COP als comfort.

4. Die paar liter zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Heeft iemand al wel eens doorgerekend of er uberhaupt wel winst te behalen is met een groot buffer (warmteverlies, pomp), helemaal als je niet toevallig er een hebt vanwege een zonneboiler (investering)? Het experiment van @mkleinman had overduidelijk een negatief effect, toch?

Wat betreft (een buffer voor) langere runs zie ik vandaag een onverwacht positief effect van een hogere flow over de WP. Waar ik voorheen met buitentemperaturen van ~10 C veel pendelgedrag zag, is dit met een standje hoger een heel stuk beter! Langere runs en een langzamer oplopende Ta.
@Bl4ckviper, staat jou WP pomp al op een hoge stand, of kun je nog hoger? En, al gemeten of je radiatoren inderdaad goed zijn ingeregeld (zelfde dT)? Zie weinig anders op je laatste grafiek, misschien is dat al een verbetering. Bij deze temperaturen is enigszins pendelen niet te vermijden, zeker niet met de minimum afgifte van jouw WP.

De nieuwe energiebelastingen in 2018, daar zul je vooral last van hebben als je nog veel gas gebruikt. Ik neem aan dat de meesten hier wel zonnepanelen hebben en salderen, dus of het dan wel zo gunstig is om in januari alvast je jaarrekening op te laten maken? Voor mij niet...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Dylantje2

Dylantje2

Tomexergie schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:14:
[...]

Dus toch een E boiler?

• Tomexergie
Chris_82 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 00:14:
@Knowbody Bedankt voor al je antwoorden. Alle anderen natuurlijk ook voor jullie ideeën en gedachtes, weer aardig wat gepost sinds mijn laatste keer hier d:)b

Afgifte bij hoge flow zal niet bijzonder veel meer worden, aangezien het verschil tussen kamertemperatuur en gemiddelde radiatortemperatuur nauwelijks verandert bij een Ta-Tr van 3 graden of minder. Daarnaast zal het verwachte effect waarschijnlijk inderdaad nog kleiner zijn door het ontstaan van convectie in het metaal van de radiator welke een hogere warmtegeleiding heeft dan water. Is dat ook niet vergelijkbaar met het maken van ijsblokjes met warm of koud water? Dat de grotere temperatuurgradient convectie op gang brengt waardoor het afkoelen van water tot ijs sneller gaat? (@Tomexergie kom er maar in met de juiste verklaring O-) ).

In mijn geval denk ik dat vooral de hydraulische balans de doorslag geeft om de radiatoren te knijpen voor een zo laag mogelijke Ta en COP.
Een heel verhaal en volkomen verkeerd begrepen en houdt die ijsblokjes maar voor de wisky. Met warmtedoorgangs coeff. bedoel ik de warmte overdracht van CV water naar de lucht van de kamer. Het staal geleidt zo goed dat dit nagenoeg gelijk is aan de warmte overdacht tussen lucht en het radiator oppervlak. Dit bestaat uit twee componenten, straling en convectie. Bij straling is de warmteoverdracht welliswaar evenredig met T^4 macht, maar dit is in graden Kelvin. In ons temeratuur gebied is dit nagenoeg linear .Qstraling=c.A. (Ta-Tr). Bij convectie ligt dat anders, daar speelt de opwaardse kracht een rol die bij kleine dT nauwelijk werkt. Vooral bij zeer laag temp CV systemen gechikt voor WP toepassing heb je dit probleem. Je hebt dan grote verwarmende oppervlakten nodig zoals vloerverwarming, wandverwarming. Of met b.v. speedconfort de convectie component verhogen.

De hydraulische balans staat daar los van. Dit is gewoon goed inregelen of de goede leidingdiameters berekenen. Bij kleine Ta-Tr stroomt er misschien teveel water door het betreffende warmteafgifte lichaam.
Je moet dit wel afstellen met hoge Ta's. Bij conventionele CV systemen Ta ongeveer 70C dan moet Ta-Tr c.a 20 C worden. Bij Ta =45C dT de helft. Bij grotere pomp flows nog lagere dT's maar de radiatoren op alle strangen bij benadering dezelfde dT's hebben. Iterarief afstelwerk en lekker heet overal. Misschien is dit verhaal overbodig en wist je dat al.

• Tomexergie
Als ze vergelijken met een E boiler dan wel, maar ze hebben het elektriciteit van de WP zelf niet meegeteld, dat blijkt uit de tekst, want je bespaart nog meer als je de elektriciteit duurzaam opwekt. Je wordt slapende rijk met dit systeem.

• Tomexergie
Oxellaar schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:37:

Bij lage eindcompressie temperaturen zou dit systeem niet goed werken? Dan zouden alle terugwin systemen in de industie ook nier werken. Maar ook airo systemen niet.

• Oxellaar
  • Niet online
@Tomexergie Nee echt lage drukken zijn niet waar het systeem op ontwikkeld is. Vandaar dat een buffervat zoveel voordelen geeft, je hebt sneller een wat hogere retourT.
Iets wat hier als doodzonde word gezien, maar 20c water terug naar de condensor is gewoon geen zak waard.
Of dat technisch anders had gekund weet ik niet.
En een airco met R410a wil ook liever geen te lage temperaturen, maar lucht werkt sowieso heel anders dan water.
Allemaal leuk dat men probeert met 23c aT het huis te verwarmen, maar geen consument die dat wil.
Die willen warmte en het liefst goed voelbaar.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Mijn boilervat van 300L heeft twee openingen voor een temperatuur sensor. In de bovenste, 70cm van de bovenzijde, zit een sensor aangesloten op de Loria. Ik meet weer 70cm verder naar beneden met een Dallas sensor. Deze week viel mij op dat 's middags de temperatuur op liep naar 62 graden. Dat zal het anti-legionalla programma zijn wat om 0300 uur op vrijdag behoort te draaien...:+

Nu vallen mij twee dingen op. 'mijn' sensor komt niet boven de 48.8 graden uit. Scheelt die hoogste 70cm voor zoveel verschil in temperatuur ? Zo ja, hoort mijn Loria sensor dan niet verder naar beneden te hangen ? Na het vullen van een normaal ligbad meet ik regelmatig zo'n 15-16 graden in het vat. De Loria zelf denkt nog steeds zo'n 40-48 graden te hebben.

Gisteravond viel mij op dat de aanvoer temperatuur 7 graden lager was dan de retour temperatuur. Aangezien het CV circuit afwijkt van het SWW circuit zie ik hier niet direct een verklaring voor.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/QptPJ4O.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3wFPrhj.png

[ Voor 5% gewijzigd door wervisser op 16-11-2017 07:32 . Reden: plaatjes ]

mgroen81 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:27:
[...]

Dan zijn onze boekjes toch verschillend. Dan moet jij hem aansluiten op 3-4 en 5-6.
Maar het klopt als je maar 1 zone gebruikt is dat zone1.

Als je secundaire pomp ermee stopt dan kan de wp wel uit want die kan zijn warmte dan niet meer kwijt.
Maar hij stop er ook vanzelf mee dus ik zie het nut er niet van in van zo'n schakelaar.
Dan zijn we het daar over eens.

Dan ben ik alleen nog op zoek naar een oplossing hoe ik die sensoren op de aanvoer/afvoerbuis moet zetten/koppelen/plakken/lijmen :?

Zijn hier in de handel standaard oplossingen voor :?

Deze leidingen zijn van koper volgens mij :?

• Knowbody
Gasschuif schreef op woensdag 15 november 2017 @ 21:20:
[...]

Bij een lagere Flow krijgt de radiator tijd om te stralen.

Een radiator die die tijd niet krijgt staat weinig af. De Tr is dan nagenoeg Ta.

• Knowbody
Gasschuif schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:37:
[...]

Het zelfde geldt natuurlijk voor de warmtewisselaar freon/water in de condensor van de WP. (de binnenunit)

Zoals ook al door mij hier eerder betoogd, (jaren geleden... :) ) en recent ook door @Tomexergie is een hoge waterflow gunstig voor de dT (klein). Daardoor komen de gemiddelde verdamper T en condensor T ietsje dichter naar elkaar toe. De hoofd parameter van de COP is immers de dT tussen gemiddelde van beide. Er is dus twee keer winst, in de warmtewisselaar en in het afgifte systeem (radiator of vloerverwarming)

Wellicht dat @Oxellaar hier ook iets over kan zeggen.

Kan nog even melden dat de verdamper (buitenunit) wordt bestuurd op druk en temperatuur door de WP door meer of minder toeren van de fan, het expansie ventiel, en uiteindelijk het compressor toerental door de gevraagde temperatuur

Persoonlijk is mijn inschatting van ietsje meer pompvermogen ruimschoots vermogen terugwint met een hogere COP. Als er geen hinderlijk geruis ontstaat natuurlijk... :)
Je vergeet dat een radiator ook oppervlakte heeft. Gaat het water er te snel door dan wordt een deel vd radiator niet erg warm.

Let op: vroeger werden radiatoren veel beter aangesloten. Links boven erin, rechts onder eruit. Of andersom.

Nu zie je de aanvoer en retour aan één kant.
De betere radiator is wel intern doorgelust.

• mgroen81
Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:36:
[...]

Dan ben ik alleen nog op zoek naar een oplossing hoe ik die sensoren op de aanvoer/afvoerbuis moet zetten/koppelen/plakken/lijmen :?

Het beste is zo'n kogelkraan waar je een sensor in kan doen.https://zaehleronlineshop...-MID-1-mit-DS6-Impfstelle Ik weet nog niet 100% zeker dat dit de juiste maat is voor onze sensor.

Ik heb hem nu met een stuk tape op het messing aansluitstuk van de circulatiepomp geplakt en dan isolatie erover. De meting is goed. Ik had ze eerst op de kunststof buis geplakt maar dat gaf toch iets vertraging.

[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 16-11-2017 08:04 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Knowbody Radiatoren overkruis aangesloten is inderdaad wel beter. Maar wat je zegt over hoge flow en niet geheel warm worden is toch andersom. Een hoge flow geeft een kleine dT, dus moet de onderzijde ook warm worden.
Een lage flow geeft meer tijd om af te koelen, dus grote dT.

Maar een juste doorstroming is belangrijk, niet te hoog, niet te laag. Ik heb overal Heimeier Eclipse en kan heel makkelijk een gewenste dT instellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 16-11-2017 08:35 ]

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Knip

@Bl4ckviper, staat jou WP pomp al op een hoge stand, of kun je nog hoger? En, al gemeten of je radiatoren inderdaad goed zijn ingeregeld (zelfde dT)? Zie weinig anders op je laatste grafiek, misschien is dat al een verbetering. Bij deze temperaturen is enigszins pendelen niet te vermijden, zeker niet met de minimum afgifte van jouw WP.

De nieuwe energiebelastingen in 2018, daar zul je vooral last van hebben als je nog veel gas gebruikt. Ik neem aan dat de meesten hier wel zonnepanelen hebben en salderen, dus of het dan wel zo gunstig is om in januari alvast je jaarrekening op te laten maken? Voor mij niet...
Volgens mij toch wel een aardig verschil? 11,8 kWh vs de 22,58 van dinsdag (met 3 sww runs) de 21,22 (2,5 sww run) van maandag en de 25,14(3 sww runs) van zondag.

De aanpassingen met de tips van hier aan het sww leveren dus voordeel op. Hebben nu 1 run gehad gister om 10 uur en het water was vanochtend nog warm.

Mooi zou zijn om nog wat minder runs van de WP te krijgen of dat de runs wat lager liggen in verbruik.

Met de pomp bedoel je neem ik aan de Wilo die in de binnenunit zit? Zo ja dit staat nu naar de schuine lijn gedraaid nog niet op maximaal.

Ik zal vanavond de Delta T van alle radiatoren eens meten. Wat is een handige plek hiervoor gewoon aan de bovenzijde via stukje tape en ir thermometer er direct op?

Be fast .... Be furious....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

4. Die paar liter zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Heeft iemand al wel eens doorgerekend of er uberhaupt wel winst te behalen is met een groot buffer (warmteverlies, pomp), helemaal als je niet toevallig er een hebt vanwege een zonneboiler (investering)? Het experiment van @mkleinman had overduidelijk een negatief effect, toch?
Het had bij mij thuis duidelijk een negatief effect. De kleine gasbesparing werd volledig teniet gedaan door veel meer elektriciteitsverbruik.

• MBgek
Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:36:
[...]

Sensor met tyrap op de leiding, stukje isolatie erom.

Zelf gebruik ik deze: https://www.ta.co.at/de/zubehoer/rollfeder/ te bestellen in Nederland bij www.duurzametechniek.nl

• Knowbody
Oxellaar schreef op donderdag 16 november 2017 @ 08:29:
@Knowbody Radiatoren overkruis aangesloten is inderdaad wel beter. Maar wat je zegt over hoge flow en niet geheel warm worden is toch andersom. Een hoge flow geeft een kleine dT, dus moet de onderzijde ook warm worden.
Een lage flow geeft meer tijd om af te koelen, dus grote dT.

Maar een juste doorstroming is belangrijk, niet te hoog, niet te laag. Ik heb overal Heimeier Eclipse en kan heel makkelijk een gewenste dT instellen.
Top.

Of is het zo dat dat knijpen vooral gedaan werd ivm condenseren vd HR ketel om het rendement te verhogen. En is dat nu helemaal niet aan de orde?

Wat blijft er overeind van waterzijdig inregelen als in de praktijk niet overal de radiatoren open staan.

MBgek schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:22:
[...]

Sensor met tyrap op de leiding, stukje isolatie erom.

Zelf gebruik ik deze: https://www.ta.co.at/de/zubehoer/rollfeder/ te bestellen in Nederland bij www.duurzametechniek.nl
Heb je er een foto'tje van hoe dat gemonteerd zit :?
Ik dacht dat er wellicht een soort sensor "steuntjes" waren die je met warmtegeleidende paste/lijm kun monteren op de leiding :?

@Oxellaar hoe doe jij dat in je dagelijkse werkzaamheden :?

Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:28:
[...]

Heb je er een foto'tje van hoe dat gemonteerd zit :?
Ik dacht dat er wellicht een soort sensor "steuntjes" waren die je met warmtegeleidende paste/lijm kun monteren op de leiding :?

@Oxellaar hoe doe jij dat in je dagelijkse werkzaamheden :?
Sockets zijn er inderdaad, maar in dit geval kan je de boel ook met tyraps vastzetten en isoleren.
Warmtegeleidende pasta kan maar zal geen graden schelen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Chris_82
Tomexergie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 00:59:
[...]

Een heel verhaal en volkomen verkeerd begrepen en houdt die ijsblokjes maar voor de wisky. Met warmtedoorgangs coeff. bedoel ik de warmte overdracht van CV water naar de lucht van de kamer. Het staal geleidt zo goed dat dit nagenoeg gelijk is aan de warmte overdacht tussen lucht en het radiator oppervlak. Dit bestaat uit twee componenten, straling en convectie. Bij straling is de warmteoverdracht welliswaar evenredig met T^4 macht, maar dit is in graden Kelvin. In ons temeratuur gebied is dit nagenoeg linear .Qstraling=c.A. (Ta-Tr). Bij convectie ligt dat anders, daar speelt de opwaardse kracht een rol die bij kleine dT nauwelijk werkt. Vooral bij zeer laag temp CV systemen gechikt voor WP toepassing heb je dit probleem. Je hebt dan grote verwarmende oppervlakten nodig zoals vloerverwarming, wandverwarming. Of met b.v. speedconfort de convectie component verhogen.

De hydraulische balans staat daar los van. Dit is gewoon goed inregelen of de goede leidingdiameters berekenen. Bij kleine Ta-Tr stroomt er misschien teveel water door het betreffende warmteafgifte lichaam.
Je moet dit wel afstellen met hoge Ta's. Bij conventionele CV systemen Ta ongeveer 70C dan moet Ta-Tr c.a 20 C worden. Bij Ta =45C dT de helft. Bij grotere pomp flows nog lagere dT's maar de radiatoren op alle strangen bij benadering dezelfde dT's hebben. Iterarief afstelwerk en lekker heet overal. Misschien is dit verhaal overbodig en wist je dat al.
Sorry, kan het niet laten. :F De ijsblokjes en het 'Mpemba'-effect zijn gewoon intrigerend. Een deel van de verklaring is toch zeker wel convectie. Maar de vergelijking gaat verder snel scheef. We hebben niet echt stilstaand of open water in onze verwarming. Bevriezing willen we absoluut voorkomen.

Met de afgifte van radiatoren is het lastig hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden. Grootste drijvende kracht voor afgifte lijkt mij de dT tussen ruimte en radiator. Daarvoor moet wel de hele radiator goed warm worden (geen dode zones vanwege hoge doorstroming), de dT tussen aanvoer en retour hebben een kleiner effect aangezien die maar 2-3 graden is en de andere dT > 10 graden. Alle andere mogelijke effecten die bijdragen zijn waarschijnlijk nog minder significant.

koevlaas2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:32:
[...]

Sockets zijn er inderdaad, maar in dit geval kan je de boel ook met tyraps vastzetten en isoleren.
Warmtegeleidende pasta kan maar zal geen graden schelen.
Ik kan het in ieder geval proberen om het eerst met tywraps te doen, en kijken wat de meting aangeeft.

De sensoren die ik heb zijn rond, sensoren die "bedacht" zijn om op een buis te plakken zijn veelal plat.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:09
Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:39:
[...]

Ik kan het in ieder geval proberen om het eerst met tywraps te doen, en kijken wat de meting aangeeft.

De sensoren die ik heb zijn rond, sensoren die "bedacht" zijn om op een buis te plakken zijn veelal plat.
Sensoren die je op een buis gaat plakken, goed in pakken met isolatie.

Oppervlakte sensoren waarvan het meetbereik in de buurt ligt van de omgevings temperatuur willen heel snel gaan afwijken.
Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:39:
[...]

Ligt er ook aan hoe je het doet, te strak gaat de boel stuk en te los dan meet je een foutieve waarde.

• Chris_82
wervisser schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:30:
Mijn boilervat van 300L heeft twee openingen voor een temperatuur sensor. In de bovenste, 70cm van de bovenzijde, zit een sensor aangesloten op de Loria. Ik meet weer 70cm verder naar beneden met een Dallas sensor. Deze week viel mij op dat 's middags de temperatuur op liep naar 62 graden. Dat zal het anti-legionalla programma zijn wat om 0300 uur op vrijdag behoort te draaien...:+

Nu vallen mij twee dingen op. 'mijn' sensor komt niet boven de 48.8 graden uit. Scheelt die hoogste 70cm voor zoveel verschil in temperatuur ? Zo ja, hoort mijn Loria sensor dan niet verder naar beneden te hangen ? Na het vullen van een normaal ligbad meet ik regelmatig zo'n 15-16 graden in het vat. De Loria zelf denkt nog steeds zo'n 40-48 graden te hebben.

Gisteravond viel mij op dat de aanvoer temperatuur 7 graden lager was dan de retour temperatuur. Aangezien het CV circuit afwijkt van het SWW circuit zie ik hier niet direct een verklaring voor.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik zou graag mijn Loria SWW sensor (190L vat) hoger willen hebben, maar dat kan niet. :| Zo te lezen heb je gewoon een prima gelaagdheid in het vat en geen probleem met lauw/koud water? Als je de Loria-sensor lager plaatst zul je zien dat er vaker een SWW-run wordt gedaan, maar die zijn eigenlijk overbodig omdat er nog voldoende warm water bovenin zit.

Verschil van 7 graden tussen aanvoer en retour is vrij hoog, hoe zitten je temperatuursensoren gemonteerd (meetfout?) of heb je misschien een lage flow door de WP?
Of bedoel je daar iets voor 20:00? Kan dat misschien een gevolg zijn van een SWW-run? (geen flow in CV systeem kan vreemde metingen geven)
Je kan in Domoticz ook meerdere temperatuursensoren tegelijk in een grafiek zetten, ik dacht via het Temperatuur-tabje, dan wordt het nog duidelijker wat je bedoelt.
(Al eens gekeken naar InfluxDB+Grafana?)

[ Voor 8% gewijzigd door Chris_82 op 16-11-2017 10:34 . Reden: plaatje beter bekeken ]

• Chris_82
Bl4ckviper schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:01:
[...]

Volgens mij toch wel een aardig verschil? 11,8 kWh vs de 22,58 van dinsdag (met 3 sww runs) de 21,22 (2,5 sww run) van maandag en de 25,14(3 sww runs) van zondag.

De aanpassingen met de tips van hier aan het sww leveren dus voordeel op. Hebben nu 1 run gehad gister om 10 uur en het water was vanochtend nog warm.

Mooi zou zijn om nog wat minder runs van de WP te krijgen of dat de runs wat lager liggen in verbruik.

Met de pomp bedoel je neem ik aan de Wilo die in de binnenunit zit? Zo ja dit staat nu naar de schuine lijn gedraaid nog niet op maximaal.

Ik zal vanavond de Delta T van alle radiatoren eens meten. Wat is een handige plek hiervoor gewoon aan de bovenzijde via stukje tape en ir thermometer er direct op?
Zo, inderdaad, die SWW besparing hakt er lekker in :9
Ga zo verder, ben benieuwd naar je nieuwe bevindingen.

Als je zo'n koppeling zou hebben waar je de sensor in kunt steken, beïnvloed dat de flow niet negatief :?

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:24:
[...]

Top.

Of is het zo dat dat knijpen vooral gedaan werd ivm condenseren vd HR ketel om het rendement te verhogen. En is dat nu helemaal niet aan de orde?

Wat blijft er overeind van waterzijdig inregelen als in de praktijk niet overal de radiatoren open staan.
Bij een warmtepomp wil je ook een bepaalde dT, maar niet zoals bij een HR ketel.
Een warmtepomp draait altijd op condenserend vermogen, ongeacht de retourT.

@Grolsch Voor temperatuur sensoren plaatsen we altijd een dompelbuis.
Maar zo'n klem met pasta zal ook goed werken.

@Oxellaar welke klemmen heb je het nu over, want die klemmen kan ik dus volgens mij niet vinden?

Ik kan natuurlijk ook ff een paar koperen blokjes maken met aan de buitekant de radius van de leiding zodat het goed aansluit en een nauwsluitend gat voor de sensor :P

[ Voor 46% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2017 10:13 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.