Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Nee, dat heeft nagenoeg geen effect. En niet te bang zijn voor flow... Iedereen legt hier al zwaar overmaats met minimaal vermogen ....Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:55:
Als je zo'n koppeling zou hebben waar je de sensor in kunt steken, beïnvloed dat de flow niet negatief
Maar die klemmen linkte iemand hierboven naar....
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Ik snap alleen dus nog niet waarom de ELGA in de laatste run zo terug moduleert.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Is een stukje veren staal. Zit een uitsparing waar je je sensor in drukt en dan rol je het klemmetje om de buis heen. Warmte geleidende pasta is allemaal veel te ingewikkeld, als ie goed aangedrukt zit op de leiding is het goed.Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:28:
[...]
Heb je er een foto'tje van hoe dat gemonteerd zit
Ik dacht dat er wellicht een soort sensor "steuntjes" waren die je met warmtegeleidende paste/lijm kun monteren op de leiding
@Oxellaar hoe doe jij dat in je dagelijkse werkzaamheden
Dat heb ik hier op de zaak ook wel liggenMBgek schreef op donderdag 16 november 2017 @ 10:56:
[...]
Is een stukje veren staal. Zit een uitsparing waar je je sensor in drukt en dan rol je het klemmetje om de buis heen. Warmte geleidende pasta is allemaal veel te ingewikkeld, als ie goed aangedrukt zit op de leiding is het goed.

In diktes van 0,02mm t/m 1mm dik, dus daar ga ik maar eens mee experimenteren
Dat een radiator tijd nodig heeft om warmte af te geven (convectie en straling) is m.i niet waar. Dit moment begint vanaf t=0 op de plaats waar het warme water aanwezig is.Knowbody schreef op donderdag 16 november 2017 @ 07:39:
[...]
Bij een lagere Flow krijgt de radiator tijd om te stralen.
Een radiator die die tijd niet krijgt staat weinig af. De Tr is dan nagenoeg Ta.
Staling heeft een directe relatie met de temperatuur, het staal van zeg 1,5 a 2 mm dik is een goede geleider, en zit zeer dicht bij de watertemperatuur. Dit opwarm effect van het staal is seconden werk.
Met een opgewarmd ww systeem is het doorlopen van het ww voelbaar met het volgende experiment:
Als je een gesloten radiator opendraait aangesloten op een opgewarmd systeem voel je het water over de bovenrand binnenstromen, en met zeg ongeveer 5 cm/seconde doortrekken naar het einde , om dan naar beneden te zakken. Zodra hij helemaal gevuld is met ww staalt hij over de oppervlakte, en geeft ook convectie af. Daar komt geen factor tijd bij. Nogmaals, hoe kleiner de dT hoe groter de gemiddelde temperatuur, en ook de afgifte.
Onderstaand gepikt van warmtecheck met duidelijk een te lage flow
                                                [ Voor 19% gewijzigd door Gasschuif op 16-11-2017 11:38 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Natuurlijk is de dT van Ta-Tr kleiner dan de dT van Ta-Truimte. Er zijn veel systemen met T2=30C (Kijk naar onze monitoring) Bij 2 C buiten Ta=30C. Dus bij Tb=11C buiten Ta = 25C, nauwelijks voelbaar maar voldoende om de tent op temperatuur te houden. Inregelen met deze lage temperaturen is nagenoeg onmogelijk.Chris_82 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:36:
[...]
Sorry, kan het niet laten.De ijsblokjes en het 'Mpemba'-effect zijn gewoon intrigerend. Een deel van de verklaring is toch zeker wel convectie. Maar de vergelijking gaat verder snel scheef. We hebben niet echt stilstaand of open water in onze verwarming. Bevriezing willen we absoluut voorkomen.
Met de afgifte van radiatoren is het lastig hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden. Grootste drijvende kracht voor afgifte lijkt mij de dT tussen ruimte en radiator. Daarvoor moet wel de hele radiator goed warm worden (geen dode zones vanwege hoge doorstroming), de dT tussen aanvoer en retour hebben een kleiner effect aangezien die maar 2-3 graden is en de andere dT > 10 graden. Alle andere mogelijke effecten die bijdragen zijn waarschijnlijk nog minder significant.
Je kant de sensor ook op het vat plakken, heb je meer vrijheid. Voldoende vaten hebben alleen sensorlijsten op de buitenkant van het vat.Chris_82 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:44:
[...]
Ik zou graag mijn Loria SWW sensor (190L vat) hoger willen hebben, maar dat kan niet.Zo te lezen heb je gewoon een prima gelaagdheid in het vat en geen probleem met lauw/koud water? Als je de Loria-sensor lager plaatst zul je zien dat er vaker een SWW-run wordt gedaan, maar die zijn eigenlijk overbodig omdat er nog voldoende warm water bovenin zit.
Verschil van 7 graden tussen aanvoer en retour is vrij hoog, hoe zitten je temperatuursensoren gemonteerd (meetfout?) of heb je misschien een lage flow door de WP?
Of bedoel je daar iets voor 20:00? Kan dat misschien een gevolg zijn van een SWW-run? (geen flow in CV systeem kan vreemde metingen geven)
Je kan in Domoticz ook meerdere temperatuursensoren tegelijk in een grafiek zetten, ik dacht via het Temperatuur-tabje, dan wordt het nog duidelijker wat je bedoelt.
(Al eens gekeken naar InfluxDB+Grafana?)
Prachtige foto. Als dit een uitgestabiliseerd plaatje is en volledig open ventiel , dan te lage flow.Gasschuif schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:26:
[...]
Dat een radiator tijd nodig heeft om warmte af te geven (convectie en straling) is m.i niet waar. Dit moment begint vanaf t=0 op de plaats waar het warme water aanwezig is.
Onderstaand gepikt van warmtecheck met duidelijk een te lage flow
[afbeelding]
Verder hoort in de koeltechniek bij iedere temperatuur een bepaalde druk+oververhitting.
Alleen een temperatuur zegt weinig.
Ik wil zo'n sensor (die bedoelt is om in een dompelbuis te stoppen) aan de buitenkant van de buis bevestigen om zo de temperatuur te meten :

Ik heb hier voldoende tips gekregen om ermee aan het werk te gaan, nu nog tijd zien te vinden
Dat is misschien een oplossing, maar ben een beetje huiverig om een gaatje te maken in de isolatiemantel en omhulsel.LittleTycoon schreef op donderdag 16 november 2017 @ 11:49:
[...]
Je kant de sensor ook op het vat plakken, heb je meer vrijheid. Voldoende vaten hebben alleen sensorlijsten op de buitenkant van het vat.
Voordeel is dan wel dat er alleen een SWW-run zal zijn als het daadwerkelijk nodig is (normaal gesproken 1x per dag voldoende).
Een mogelijk nadeel kan zijn dat niet het hele vat op de juiste temperatuur komt omdat bovenin de doelwaarde eerder wordt bereikt. Dit laat de meting van @wervisser ook zien, ruim verschil tussen onder en boven na een SWW-run.
Ideaal is waarschijnlijk een sensor bovenin en onderin voor de aansturing van SWW, maar ja, bestaat dat?
De workaround met een comfortstand (50°C) 1x per dag en een eco-stand (38-40°C) de rest van de dag helpt in ieder geval om de SWW-runs te beperken, maar mocht er zoveel SWW gebruik zijn dat er een 2e run komt dan is het goed genoeg om mee te douchen.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Persoonlijk vind ik het niet echt een probleem ofzo
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2017 13:00 ]
Heb je de specificaties van temp opnemer?Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:54:
@TvanW dat lijkt mij een soort temperatuur tang
Ik wil zo'n sensor (die bedoelt is om in een dompelbuis te stoppen) aan de buitenkant van de buis bevestigen om zo de temperatuur te meten :
[afbeelding]
Ik heb hier voldoende tips gekregen om ermee aan het werk te gaan, nu nog tijd zien te vinden
Precies.
Bijkomend effect van de sensor onderin is (helaas) dat er heel snel een lagere watertemperatuur gemeten wordt. Dus wordt er na elke douchebeurt een SWW-run gestart omdat dT(instelling-gemeten)>7°C. Bij een sensor hoger in het vat heb je daar minder snel last van. Of je dT moet instelbaar zijn (helaas niet). Vandaar de niet-ideale oplossing met een eco-stand.
Verwijderd
Ik heb beide en als ik de spiraal gebruik nauwelijks verloop in het vat. Met het warmte-element is dit wel het geval overigens, dan zie je een sterke stratificatie. Het warmte-element zit echter hoger in het vat dan de spiraalRhaelak schreef op donderdag 16 november 2017 @ 14:08:
@Chris_82
Sensor middenin of juist onderin geeft dan de hoogste gemiddelde temperatuur van het vat. Het vat van @wervisser heeft de sensor bovenin en geeft daarom zulke temperatuurverschillen.
Nee, is gewoon de standaard PAC-TH011-ERamon_1984 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 13:07:
[...]
Heb je de specificaties van temp opnemer?
Ik heb ze thuis wel liggen, maar ik ben niet thuis.
Wat is het idee hierachter? warmere benen tijdens het avondmaal?Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:07:
Even OT, als dat mag. Tafel-/Bureaublad van 4cm eiken verlaagt de straling met ongeveer 2C, boven- vs onderzijde. 19.1W IR-verwarmingsfolie lost dat op.
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Jij wilde toch geen vloer verwarming....Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:27:
@Daannn1987 Het is mijn Bureau-/Werktafel, als je er langdurig je benen onder hebt, voelt de bovenzijde van mijn bovenbenen een beetje killig, het is nu verholpen, meer comfort. Het is "ouwe mannen" gezeik
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
En al zou het niet werken doet placebo vast de restVerwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:27:
@Daannn1987 Het is mijn Bureau-/Werktafel, als je er langdurig je benen onder hebt, voelen de bovenzijdes van mijn bovenbenen een beetje killig, het is nu verholpen, meer comfort. Het is "ouwe mannen" gezeik
Daar zeg je me wat... @Verwijderd houd je het hoofd nog een beetje koel met die plafondverwarming?reneeke1970 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:28:
[...]
Jij wilde toch geen vloer verwarming....
Verwijderd
Des te sneller de pomp draait des te meer output ( flow * dT ) er is, dat klinkt verder logisch. Wat niet logisch is is dat de output van de ELGA ver boven het "stickervermogen" van de ELGA uit lijkt te komen. Ik zie bij hele hoge flows ( en lage aanvoertemperatuur ) een output van 6kW en meer.
Q=kg/s*4200*dT Wmkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:36:
Ik heb vanochtend alle pompsnelheden geprobeerd. Ik zie meteen een relatie tussen pompvermogen en opwek van de ELGA.
Des te sneller de pomp draait des te meer output ( flow * dT ) er is, dat klinkt verder logisch. Wat niet logisch is is dat de output van de ELGA ver boven het "stickervermogen" van de ELGA uit lijkt te komen. Ik zie bij hele hoge flows ( en lage aanvoertemperatuur ) een output van 6kW en meer.
Hoe zit het dan met het elektrisch vermogen? en COP?
Is het geen dynamisch effect ; opwarmen en afkoelen van warmtemassa. Na een bepaalde pompinstelling even wachten?
Staat de thermostaat extra hoog voor vol vermogen?
Goede vragen. Ik vermoed dat ik te snel conclusies aan het trekken ben. Ik heb net de pomp weer op stand 6 max gezet. ELGA is nu bezig met verwarmingsrun.Tomexergie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:52:
[...]
Q=kg/s*4200*dT W
Hoe zit het dan met het elektrisch vermogen? en COP?
Is het geen dynamisch effect ; opwarmen en afkoelen van warmtemassa. Na een bepaalde pompinstelling even wachten?
Staat de thermostaat extra hoog voor vol vermogen?
Ook opwarmen en afkoelen van de sensoren kan een rol spelen. Bij mijn doet de pomp op 5,5 ongeveer 1200l/h dus 20 l/min.mkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:53:
[...]
Goede vragen. Ik vermoed dat ik te snel conclusies aan het trekken ben. Ik heb net de pomp weer op stand 6 max gezet. ELGA is nu bezig met verwarmingsrun.
Q=k*A*gemiddeldetemperatuurverschil tussen werkmiddel (condenserend) en waterflow.
A is het opp van de condensor.
Bij hogere watersnelheden neemt de warmteoverdachtsfactor "k" met de macht 0,8 toe (bijna lineair). Bij 10l/min t.o.v. 20l/min 2*keer zo lage warmteoverdrachtsfactor en dus 2* zo groot temperatuur verschil en dus hogere gas temperatuur, gevolg een lagere COP. Thermodynamsich gezien is het beter om op zo hoog mogelijke pompstand te draaien. Maar dat stuit op hydraulische problemen door de parallel schakeling en geluid.
De piepgrens is dus bij mij 1200l/h veel hoger dan in jouw situatie.
OK. en wat voor waarden gaan we uit voor Jaga radiatorconvectoren? Daar komen geen dode zones voor en als de DBE's aangaan wordt de warmte afgifte zomaar 15-20% hoger.Chris_82 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 09:36:
[...]
(geen dode zones vanwege hoge doorstroming), de dT tussen aanvoer en retour hebben een kleiner effect aangezien die maar 2-3 graden is en de andere dT > 10 graden. Alle andere mogelijke effecten die bijdragen zijn waarschijnlijk nog minder significant.
Zoals hij nu zit, tussen de spiralen, zit hij het beste.
Als je hem hoger gaat zetten, dan heb je een veel te koude bodem in de boiler.
Je nuttige inhoud kan dan snel met 1/3 teruglopen.

Ik vraag me toch ten zeerste af wat het nut ervan is om de Tr sensor tussen afgiftesysteem en buffervat te plaatsen, dit kan toch veel beter tussen buffervat en binnenunit
staat nu sinds 26-1-2016 naast mn voordeur, 1 buur achter de 1,80 mtr hoge muur, 1 buur op 7-8 meter slaapt met zn raam open. Nog geen klachten, terwijl ze weten dat ie er staat. Ik spreek ze zeer regelmatig, maar niks nada klachten.01001000 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:54:
Klinkt allemaal erg aantrekkelijk zo'n Elga met subsidie (LG te duur, Panasonic nog lawaaiiger met 65Db?), enige waar ik wat huiverig voor ben is de 62DB van die Toshiba unit. Ik zou een installatie vlak langs de openbare weg hebben en er wonen nogal wat mensen die, om het netjes te zeggen, gevoelig zijn voor geluiden (ook al staat hun huis op 20-30 meter).
Is de Elga buitenunit echt zo luid, en kan je de maximum setting limiteren tijdens de avond uren (en hoeveel geluid word er dan geproduceerd)? Evt zou ik een tijdgeschakeld (of buitengeluid geschakeld) relais over een dip-switch kunnen solderen.
Heeft er uberhaubt iemand klachten gehad?
Op zn hoogste vermogen hoor je 'm licht op 4-5 mtr afstand.
Normaal gesproken moet je wel een vergunning hebben voor buitenunits die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
Remt deze de flow dan niet?
De sensoren zijn voor betere temperatuur in je vloer, niet om de wp prettiger te laten draaien. Dus je moet denken vanuit het vloer oogpuntGrolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:36:
Ik heb wat materialen bij elkaar verzameld om de sensoren te monteren
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik vraag me toch ten zeerste af wat het nut ervan is om de Tr sensor tussen afgiftesysteem en buffervat te plaatsen, dit kan toch veel beter tussen buffervat en binnenunit
1 PVoutput . Dongen NB
Om SWW te maken zit ie op de beste plaats.Oxellaar schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:35:
@Chris_82 Waarom zou je de sensor hoger willen plaatsen?
Zoals hij nu zit, tussen de spiralen, zit hij het beste.
Als je hem hoger gaat zetten, dan heb je een veel te koude bodem in de boiler.
Je nuttige inhoud kan dan snel met 1/3 teruglopen.
Om het te gebruiken niet. Zonder aanpassingen of ecostand wordt er opnieuw een SWW-run gestart als maar een kwart van de capaciteit is gebruikt. Effectief misschien een 50-60L boiler terwijl er voor 190L is betaald?
Wat het nut er van zijn om zo snel weer een SWW run te doen? Er voor zorgen dat er ook met een 4kW WP altijd snel genoeg weer warm water op voorraad is? Voor COP zie ik ook eerder een nadeel dan een voordeel.
Als het goed ingeregeld is verwacht ik ongeveer gelijke dT's. Vanwege het veel grotere oppervlak en de gedwongen convectie met DBE wel een veel hogere afgifte dan een plaatradiator. (En dus zal er relatief meer water door heen gaan)amarkest schreef op donderdag 16 november 2017 @ 16:26:
[...]
OK. en wat voor waarden gaan we uit voor Jaga radiatorconvectoren? Daar komen geen dode zones voor en als de DBE's aangaan wordt de warmte afgifte zomaar 15-20% hoger.
Je kunt moeilijk vooraf aangegeven hoeveel tapwater je gaat gebruiken. De ene keer is dat 50, de andere keer 120l.
En na die 120l afname is het wel zo fijn dat er zsm weer de volgende onder de douche kan.
En daarnaast moet de woning niet te lang zonder verwarming zitten.
SWW heb je niet voor een hoge COP te bereiken, maar voor het comfort.
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 16-11-2017 18:48 ]
InfluxDB + Grafana staan nog op de werklijst, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen
Tot op heden heb ik het een keer of 2-3 gehad dat ik onder de douche geen 'warm' water meer had. Dan kun je de kraan volledig open draaien, maar zal het niet warmer als 33-35 graden worden.
Wat ik zo uit de metingen kan halen, zit er maximaal zo'n 12 graden verschil in mijn sensor en die van de Loria. Dit kan resulteren in mijn situatie waarbij ik soms minder warm water tot mijn beschikking heb. Of het uitkan om de sensoren om te wisselen is echter een twijfelgeval.
Mocht ik ze omwisselen kan ik natuurlijk wel de temperatuur lager instellen. Hij staat nu op ECO programma 50 graden. Als ik de sensor lager plaats kan ik misschien wel naar 45 graden
Dat vraag ik mij dus af.reneeke1970 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:29:
[...]
De sensoren zijn voor betere temperatuur in je vloer, niet om de wp prettiger te laten draaien. Dus je moet denken vanuit het vloer oogpunt
Als de nieuwe Ta sensor wordt gebruikt om de WP aan/uit te zetten omdat de Ta te ver zakt zal in de nieuwe situatie de Ta minder snel zakken omdat het buffervat ervoor zit.
Als ik iets moet benoemen wat ik wel graag anders wil zien is dat het "korte" uitgedrag, zie onderstaand plaatje.
We starten de dag met een mooie lange run van 2,75 uur, vervolgens uit voor 5 minuten, om weer door te pruttelen.

De WP gaat uit omdat Ta en Tr te dicht bij elkaar komen te liggen (te weinig vermogenafgifte) maar gaat zo snel weer aan omdat de Ta vrij snel zakt denk ik.
Tja , het gaat om het warmtegeleidingscontact tussen buis en sensor. Voordat ik met eeb T-stuk met dompelbuis ging meten zocht is naar een oplossing op de buis.Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:36:
Ik heb wat materialen bij elkaar verzameld om de sensoren te monteren
[afbeelding]
[afbeelding]
Dik massief elekticiteits-koperdraad afstrippen en op een aambeeld platslaan. Uitgloeien en om de buis en sensor een aantal wikkelingen. Daarover uiteraard isolatie. Zo reageert de sensor door goede geleiding snel op veranderingen. De DN20 buis was van koper dus geen corrosie.
prachtig mooi vlak bedrijf van de WP. Jammer geen verticale schaal. Zijn die onderbrekingen geen defrosts of pogingen daar toe?Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:03:
[...]
Dat vraag ik mij dus af.
Als de nieuwe Ta sensor wordt gebruikt om de WP aan/uit te zetten omdat de Ta te ver zakt zal in de nieuwe situatie de Ta minder snel zakken omdat het buffervat ervoor zit.
Als ik iets moet benoemen wat ik wel graag anders wil zien is dat het "korte" uitgedrag, zie onderstaand plaatje.
We starten de dag met een mooie lange run van 2,75 uur, vervolgens uit voor 5 minuten, om weer door te pruttelen.
[afbeelding]
De WP gaat uit omdat Ta en Tr te dicht bij elkaar komen te liggen (te weinig vermogenafgifte) maar gaat zo snel weer aan omdat de Ta vrij snel zakt denk ik.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2017 19:36 ]
Voor het bad vanavond werd gevuld stond de temperatuur volgens de thermostaat op 49 graden. Mijn sensor stond op 48.3 graden.
Na het vullen en uitgebreid heet douchen is dit op de thermostaat teruggelopen naar 46 graden en op mijn sensor naar 14.4 ! graden. Tot het volgende programma zal hij niet automatisch gaan bijverwarmen immers de Loria sensor staat op 46 graden. Net boven het midden zit echter wel steenkoud water
Ik heb boven ook nog radiatoren, hoe dat exact tot elkaar verhoud weet ik nog niet. Ik wil nu eens kijken bij stand maximaal en kijken wat er gebeurd.BasvanS schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:26:
@mkleinman Als je alleen met VW werkt en deze pompt met een constante flow, hoe is de pompsnelheid van de ELGA dan nog relevant? zolang deze niet onder de flow snelheid van de VW zit?
Remt deze de flow dan niet?
Eerste met dat dunne plaatmateriaalspul, vervolgens 2 tywraps, ingetaped met die isolatieplakband, en toen de isolatie er weer omheen.

Ik moest wel DS 2-6 op on zetten (mengtank), anders geeft sensor THW6 geen waarde.
THW7 nog even niet aangesloten, even kijken of dit werkt
Dat was nog niet makkelijk zo te zien...
Dit viel wel mee, maar zoals bij de meesten bekend heb ik volgens mij de meest compacte installatie in de meeste beperkte ruimtewervisser schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:49:
@Grolsch
Dat was nog niet makkelijk zo te zien...
Eerst ff de kroost naar bed
[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2017 19:58 ]
Even voor mijn snappertje, ik wil ook op termijn over naar een wp. Het is dus verstandig om een winterperiode de max Ta van de CV ketel op 40 te zetten om zodoende te weten of je met die temperatuur je huis warm krijgt?amarkest schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:17:
[...]
Ik heb een wintertje op Ta 40 gestookt, Ik had op de Isense al lang gezien dat de gevraagde Ta 95% vd tijd ook rond de 40c stond.
Is wel een heel belangrijke test om te zien of je met een WP uit de voeten komt.
Ik las elders dat dit wel leidt tot meer gasverbruik omdat de CV dan langer moet branden, maar dat beschouwen we dan maar als leergeld?
Heb de pompsnelheid van de CV van stand 3 naar stand 2 gezet en de Ta op max 40c. Is dat 'verstandig'?
Verwijderd
Je vraagt en krijgt de warmte om het comfortabel te krijgen t.o.v. de buitenT.
Lees een bulletin van Panasonic..
Is er iemand die een magneet in zijn leidingen heeft zitten?? Hoe?To improve operating conditions on the site, it is important to prevent the fouling of the pump by metallic dust and other foreign
particles. Standard filter alone may not remove small dust and metallic particles in the water supply from entering the water
circuit. It is strongly recommended that an additional magnetic filter is installed in the water supply side inlet.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als ik jouw ervaringen met SWW zo lees dan zorgt de PROG-stand juist voor matig comfort
Simpel gezegd heb je twee keuzes om te proberen je comfort te verbeteren:
1. Continue de comforttemperatuur aanhouden (kraantje/zonnetje) -géén PROG-stand- dan zal er een nieuwe SWW-run gestart worden als het bovenin ~43°C wordt en zul je dus niet meer met lauw water zitten vanwege de ECO-stand.
2. Loria-SWW-sensor onderin plaatsen en je PROG-stand houden zoals nu (1x per dag comfort 50°C), rest van de dag op ECO-stand van 40±2°C (uitproberen wat precies nog fijn is om te douchen). SWW-run zal beginnen als het onderin ~33°C wordt. Je zult dan af en toe wel een extra SWW-run gaan zien, maar vanwege de lagere temperatuur iets sneller en gunstiger.
Optie 2 is wat ik ook heb (en een klein beetje ontevreden over ben vanwege de extra SWW runs
[ Voor 8% gewijzigd door Chris_82 op 16-11-2017 20:16 ]
Die 5 min uitschakelen is niet toevallig omdat geen enkele groep warmte vraagt?Grolsch schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:03:
[...]
Dat vraag ik mij dus af.
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Mn modulerende Remeha Calente draaide eigenlijk al 95% vd tijd op gemiddelde Ta van 40. Van extra gas heb ik niets gemerkt, aangezien het spul al lang op gemiddeld Ta 40 draaide. De Isense thermostaat geeft nl keurig aan wat de gevraagde Ta is.Wolly schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:59:
[...
Heb de pompsnelheid van de CV van stand 3 naar stand 2 gezet en de Ta op max 40c. Is dat 'verstandig'?
pompsnelheid stond al een poosje op minimaal 20% tot max 80%
Ik weet niet wat voor Ketel je hebt, die van mij is een zeer goed modulerende
https://welke-kiezen-kope...censie-cv-ketel.php?id=43
met een vermogen van 7 - 36kw
Je gasverbruik zal juist dalen, bij lagere watertemp meer condensatiewarmte. CV draait langer, maar op een lagere stand. Pomp veel water laten pompen, niet minder. Dan lijkt je CV bedrijf het meest op WP bedrijf.Even voor mijn snappertje, ik wil ook op termijn over naar een wp. Het is dus verstandig om een winterperiode de max Ta van de CV ketel op 40 te zetten om zodoende te weten of je met die temperatuur je huis warm krijgt?
Ik las elders dat dit wel leidt tot meer gasverbruik omdat de CV dan langer moet branden, maar dat beschouwen we dan maar als leergeld.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Valt niet te zeggen, ligt er volledig aan of jou ketel op 40 graden zijn minimal vermogen nog kwijt kan.Wolly schreef op donderdag 16 november 2017 @ 19:59:
[...]
Even voor mijn snappertje, ik wil ook op termijn over naar een wp. Het is dus verstandig om een winterperiode de max Ta van de CV ketel op 40 te zetten om zodoende te weten of je met die temperatuur je huis warm krijgt?
Ik las elders dat dit wel leidt tot meer gasverbruik omdat de CV dan langer moet branden, maar dat beschouwen we dan maar als leergeld?
Als dit geen probleem is stook je juist vele male zuiniger.
Krijg je een enorm pendel effect omdat het minimale vermogen te veel is om kwijt te raken bij 40 TA danga je meer verbruiken doorgaans.
Dan nog een stukje comfort:
Houdt je de temperatuur 24/7 op dezelfde temperatuur zal je waarschijnlijk geen tot weinig pendelen ervaren omdat de woning alleen op temperatuur wordt gehouden.
Pas je nachtverlagging toe en vraag je 3 graden verhoging dan zou hij best eens kunnen gaan pendelen, daarnaast kan het wellicht te lang duren voor t warm is
JaDylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:06:
mmm
[...]
Is er iemand die een magneet in zijn leidingen heeft zitten?? Hoe?
Met een Fernox tf1 filter.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb een Agpo Ferolli 225c (12 jaar oud) ketel zonder modulerende pomp. Wel een Opentherm model.amarkest schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:20:
[...]
Mn modulerende Remeha Calente draaide eigenlijk al 95% vd tijd op gemiddelde Ta van 40. Van extra gas heb ik niets gemerkt, aangezien het spul al lang op gemiddeld Ta 40 draaide. De Isense thermostaat geeft nl keurig aan wat de gevraagde Ta is.
pompsnelheid stond al een poosje op minimaal 20% tot max 80%
Ik weet niet wat voor Ketel je hebt, die van mij is een zeer goed modulerende
https://welke-kiezen-kope...censie-cv-ketel.php?id=43
met een vermogen van 7 - 36kw
Vloerverwarming op bg, radiatoren op de twee bovenverdiepingen. Eigenlijk wordt van die radiatoren alleen een slaapkamer en de badkamer gebruikt, vloerverwarming wordt wel gebruikt (is woonruimte).
In plaats van deze op termijn te vervangen, en daarmee 1250 euro kwijt te zijn, wil ik dat geld liever in een wp oplossing steken.
spirotrapDylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:06:
mmm
[...]
Agpo Ferolli 225c doet minimaal 8,4 kw (bovenwaarde).. is best wat.. je zult het dus moeten uitproberenWolly schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:30:
[...]
Ik heb een Agpo Ferolli 225c (12 jaar oud) ketel zonder modulerende pomp. Wel een Opentherm model.
Vloerverwarming op bg, radiatoren op de twee bovenverdiepingen. Eigenlijk wordt van die radiatoren alleen een slaapkamer en de badkamer gebruikt, vloerverwarming wordt wel gebruikt (is woonruimte).
In plaats van deze op termijn te vervangen, en daarmee 1250 euro kwijt te zijn, wil ik dat geld liever in een wp oplossing steken.
Log je per toeval al de aanvoer en retour temperaturen?
Vuil filter heeft ook magneetDylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:06:
mmm
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Maar is dat gene beperking voor de "flow".....
En waar plaats je dit ding?
Zo groot mogelijke aansluiting?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee, dat weet ik zeker, ik verdacht de Danfoss eerst ook, maar die is het niet. Als dat gebeurt ziet het er zo uit:reneeke1970 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:18:
[...]
Die 5 min uitschakelen is niet toevallig omdat geen enkele groep warmte vraagt?

Runs worden korter, groepen lopen dicht en om 13:35 was alles op temperatuur.
Moet je wel de M versie hebben, als je bij bestellen de M vergeet krijg je de normale zonder magneet
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Nee de goeie geven geen beperking op flow, wel met 28 mm natuurlijk.Dylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:33:
ja oke al die filters...
Plaats hem in retour naar wp, hij is tenslotte om wp te beschermen
1 PVoutput . Dongen NB
De retour..had ik in gedachte...reneeke1970 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:37:
[...]Nee de goeie geven geen beperking op flow, wel met 28 mm natuurlijk.
Plaats hem in retour naar wp, hij is tenslotte om wp te beschermen
Maar dan net voor de WP buiten?
Of in het midden net op de helft van mijn leidingen?
Of?
Moderne ecopompen hebben permanente magneten en vangen dus ijzer (oxide). Je plaatst het magneetfilter dus voor de pomp. Filter afgestemd op leiding diameter geeft weinig weerstand (mits de leiding juiste diameter heeft )Dylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:33:
ja oke al die filters...
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik zal er eens over nadenken.
Bij optie 1 zal ik altijd een boilervat op temperatuur hebben. Gezien de comfort stand zal dat waarschijnlijk resulteren in het aan springen van de WP wanneer het bad wordt gevuld.
Bij optie 2 zie ik weinig meerwaarde van het programma. Wanneer de Loria sensor naar beneden wordt gebracht zal deze aanspringen wanneer het halverwege te koud wordt. Bovenin zal het daarentegen een graad of 10 warmer zijn. Met andere woorden, dan blijft het vat dus ook ruimschoots op temperatuur, maar dan wel met een lager ingestelde Loria. Bijvoorbeeld 45 graden in plaats van 50 graden.
Of ik zit er natuurlijk helemaal naast hè ;-)
Ik quote mijzelf even. Wederom een verwarmingsrun met pompsnelheid op maximaal. Ik zie wederom outputvermogens van dik boven de 6kW tot zelfs 7.2kW aan toe.mkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 15:53:
[...]
Goede vragen. Ik vermoed dat ik te snel conclusies aan het trekken ben. Ik heb net de pomp weer op stand 6 max gezet. ELGA is nu bezig met verwarmingsrun.
Interessant! En de buitenunit trekt geen @Noord27 -achtige vermogens?mkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:54:
[...]
Ik quote mijzelf even. Wederom een verwarmingsrun met pompsnelheid op maximaal. Ik zie wederom outputvermogens van dik boven de 6kW tot zelfs 7.2kW aan toe.
mijn wens mbt installeren WP is puur gebaseerd op milieu motivatie en minder op TVT. moest wel betaalbaar blijven, dat wel.Wolly schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:30:
[...]
Ik heb een Agpo Ferolli 225c (12 jaar oud) ketel zonder modulerende pomp. Wel een Opentherm model.
Subsidies voor WP's waren begin 2016 een stuk lager dan nu.Ook de duurzame leningen zijn spotgoedkoop.
Als ik nu moest kiezen zou ik voor een gasloze oplossing kiezen. Nu ga ik iig nog een paar jaar verder met de huidige configuratie (ELGA en Remeha) want die voldoet ook aan mn doelstelling (90% gas besparing).
Nee maximaal 1070W bij de laatste run. Heel snel naar 900W en dan in 40 minuten naar 1070W.Daannn1987 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:58:
[...]
Interessant! En de buitenunit trekt geen @Noord27 -achtige vermogens?
Apart, aangezien de elga in de software op 75% is begrensd.mkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:54:
[...]
Ik quote mijzelf even. Wederom een verwarmingsrun met pompsnelheid op maximaal. Ik zie wederom outputvermogens van dik boven de 6kW tot zelfs 7.2kW aan toe.
Mijn pompsnelheid vanmiddag ook op 6 gezet, gewoon om je trouw te volgenmkleinman schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:12:
[...]
Nee maximaal 1070W bij de laatste run. Heel snel naar 900W en dan in 40 minuten naar 1070W.
Gewoon langzaam optoeren
Geldt dat ook voor de Carrier unit?Ramon_1984 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:12:
[...]
Apart, aangezien de elga in de software op 75% is begrensd.
Techneco kreeg vanuit carrier weinig feedback om de elga rustiger te laten moduleren en zo de regeling te optimaliseren.Daannn1987 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:15:
[...]
Mijn pompsnelheid vanmiddag ook op 6 gezet, gewoon om je trouw te volgen. Maar dat volgas heb ik wederom niet kunnen reproduceren
Gewoon langzaam optoeren
Met toshiba hebben ze dit wel gehad, en hierdoor de regeling kunnnen optimaliseren.
Ah dat is waardevolle informatie dankRamon_1984 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:20:
[...]
Techneco kreeg vanuit carrier weinig feedback om de elga rustiger te laten moduleren en zo de regeling te optimaliseren.
Met toshiba hebben ze dit wel gehad, en hierdoor de regeling kunnnen optimaliseren.
De installateur stelt het volgende voor:
- 7kW split Panasonic (mogelijk dat dit, na wat reacties hier op het forum en eigen berekeningen, een 9kW gaat worden met dubbele fan)...
- Eén buffer/hygieneboiler (gelaagde buffer) van 300 liter. Onderste deel voor CV en bovenste deel SWW.
- Omschakelen warmtepomp tussen CV en SWW met 3 wegklep.
- lage temperatuur convectoren; volgens berekening zou ik aan water van <35 graden bij -10c voldoende hebben.
- Ruimte thermostaat schakelt aparte CV pomp die water uit het buffervat rondpompt.
- voor zover ik heb begrepen bevat het buffervat dood CV water. De WP warmt het water op via 2 spiralen.
- de spiraal voor opwarmen van SWW loopt door het vat van onder naar boven.
- Een derde spiraal kan het vat opwarmen via zonnecollector.
(- eventueel kan er gekoeld worden met de WP door het buffervat te bypassen.)
Ik ben het met hem eens dat een buffer goed is om de CV convectoren te ontkoppelen van de warmtepomp, zodat de WP met een hoge flow kan draaien. Een buffer zou ook helpen tegen pendelen. Ook het kunnen gebruiken van een zonnecollector op het vat voor CV (voor en najaar) en SWW (s zomers), spreekt mij aan.
Wie heeft er ervaring met een dergelijke setup?
Het buffer is een zgn. gelaagde buffer; het SWW dat warm gemaakt is met een relatief lage COP zou bovenin het vat (moeten) blijven. Mijn gevoel zegt dat door wervelingen tgv de CV pomp in het vat de gelaagdheid na een paar uur verdwijnd, en dat het dure SWW in het CV circuit is verdwenen. En er meerdere keren op een dag 'duur' water gemaakt moet worden. Wie heeft er ervaring met een zgn. Gelaagde buffer?
Weet iemand uit ervaring hoeveel graden het water uit de WP warmer zal zijn dan het CV water; dus het temperatuur verschil tussen WP uitgang en CV aanvoer?
Ik kan mij voorstellen dat de warmtepomp water in het buffervat moet stoppen dat wat warmer is dan het CV water en dat er temperatuurverlies is, mogelijk door de capaciteit van de CV spiraal. Maar hoeveel dat is wordt mij nog niet duidelijk? Wel belangrijk natuurlijk voor de COP...
Ik ben benieuwd!
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
OK, bij welke versie firmware is dit geregeld?Ramon_1984 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:20:
[...]
Techneco kreeg vanuit carrier weinig feedback om de elga rustiger te laten moduleren en zo de regeling te optimaliseren.
Ja ik heb zon opzet, alleen dan met hygiëne spiraal in het vat. Werkt prima, oude CV ketel is circulatie pomp. Alleen het gaat niet via spiralen, alles is open het vat in aangesloten. Om wervelingen te voorkomen komt warme leiding van wp in het midden de buffer in.Fullpower schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:30:
Ik ben inmiddels wat verder met mn warmtepomp project.
De installateur stelt het volgende voor:
- 7kW split Panasonic (mogelijk dat dit, na wat reacties hier op het forum en eigen berekeningen, een 9kW gaat worden met dubbele fan)...
- Eén buffer/hygieneboiler (gelaagde buffer) van 300 liter. Onderste deel voor CV en bovenste deel SWW.
- Omschakelen warmtepomp tussen CV en SWW met 3 wegklep.
- lage temperatuur convectoren; volgens berekening zou ik aan water van <35 graden bij -10c voldoende hebben.
- Ruimte thermostaat schakelt aparte CV pomp die water uit het buffervat rondpompt.
- voor zover ik heb begrepen bevat het buffervat dood CV water. De WP warmt het water op via 2 spiralen.
- de spiraal voor opwarmen van SWW loopt door het vat van onder naar boven.
- Een derde spiraal kan het vat opwarmen via zonnecollector.
(- eventueel kan er gekoeld worden met de WP door het buffervat te bypassen.)
Ik ben het met hem eens dat een buffer goed is om de CV convectoren te ontkoppelen van de warmtepomp, zodat de WP met een hoge flow kan draaien. Een buffer zou ook helpen tegen pendelen. Ook het kunnen gebruiken van een zonnecollector op het vat voor CV (voor en najaar) en SWW (s zomers), spreekt mij aan.
Wie heeft er ervaring met een dergelijke setup?
Het buffer is een zgn. gelaagde buffer; het SWW dat warm gemaakt is met een relatief lage COP zou bovenin het vat (moeten) blijven. Mijn gevoel zegt dat door wervelingen tgv de CV pomp in het vat de gelaagdheid na een paar uur verdwijnd, en dat het dure SWW in het CV circuit is verdwenen. En er meerdere keren op een dag 'duur' water gemaakt moet worden. Wie heeft er ervaring met een zgn. Gelaagde buffer?
Weet iemand uit ervaring hoeveel graden het water uit de WP warmer zal zijn dan het CV water; dus het temperatuur verschil tussen WP uitgang en CV aanvoer?
Ik kan mij voorstellen dat de warmtepomp water in het buffervat moet stoppen dat wat warmer is dan het CV water en dat er temperatuurverlies is, mogelijk door de capaciteit van de CV spiraal. Maar hoeveel dat is wordt mij nog niet duidelijk? Wel belangrijk natuurlijk voor de COP...
Ik ben benieuwd!
1 PVoutput . Dongen NB
Stel dat ik de route van een warmtepomp wil volgen, wat is jullie advies? Hierbij verdere situatieschets:
Het huishouden is simpel, mijn vriendin en ik en we gebruiken relatief veel warmwater. Ze gaat elke dag in bad (à 150 liter) en ik wil af en toe ook lang douchen (à 150 liter).
De woning is praktisch 160m2.
Nou zie ik bijv deze warmtepomp: http://www.comfortklimaat...sw75vha-erst20c-vm2c.html
Is 200L boilervat voldoende voor 300L warmwater? Of is dat geen punt omdat je niet 200L op 55/60 graden gebruikt. En tussendoor wordt neem ik aan gelijk opgewarmd.
En wanneer is 380v aan te raden tov 220v? Ik heb al als voorbereiding een 19mm loze leiding laten leggen naar de plek van de cv-ketel zodat ik evt 3-fase wp ooit kan aansluiten (mocht dat nodig zijn).
En aan welke kosten moet ik denken naast de WP? De genoemde WP is 6000 (zonder subsidie). Waar moet ik aan denken wat betreft installatiekosten. Zou ik uit kunnen gaan van 6000 euro WP - 2000 euro subsidie + 1500 installatiekosten = 5500 euro en dan volledig gasloos zijn?
Tevens zou de buitenunit op het platte dag van de garage geplaatst kunnen worden (recht boven de binnenunit in de garage, waar nu de cv-ketel komt). Maar pal naast deze muur is onze slaapkamer. Gaat deze pomp irritant geluid maken tijdens het slapen, of zou ik daar geen last van moeten hebben (misschien dat het door resoneert).
Alvast heel erg bedankt voor de feedback.
Ik zou eerst zorgen dat er geen GAS in komt..
Scheelt je al €600
Kun je iets zeggen over hoeveel graden het door de WP gemaakte water warmer is dan het CV water? Zou het veel uitmaken als er wel spiralen worden gebruikt?reneeke1970 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:41:
[...]
Ja ik heb zon opzet, alleen dan met hygiëne spiraal in het vat. Werkt prima, oude CV ketel is circulatie pomp. Alleen het gaat niet via spiralen, alles is open het vat in aangesloten. Om wervelingen te voorkomen komt warme leiding van wp in het midden de buffer in.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Laatste firmware versie voor de elga 3.0 is te downloaden op de site van techneco.amarkest schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:38:
[...]
OK, bij welke versie firmware is dit geregeld?
Voor de carrier is de laatste versie 8.03.
Waar scheelt dit? Aansluitkosten? Niet plaatsen van een CV-ketel? Ik heb nog niet geinformeerd bij de bouwer of daar minderwerk op zit. Geen zonnepanelen plaatsen en daar minderwerk voor vragen, zodat ik zelf het hele dag kan vol leggen met een eigen systeem was ook al niet mogelijk. Ze moesten opleveren met bepaalde EPC waarde en ik kon niet ergens ondertekenen dat ik dat zelf zou verzorgen. Dus plaatsen zonde CV-ketel kan ook lastig worden ivm 'geen leefbare woning' zal lastig verhaal worden. Maar vragen kan altijdDylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:50:
@ Jogaa
Ik zou eerst zorgen dat er geen GAS in komt..
Scheelt je al €600
Gee gas en geen cv. maar wel over gedimensioneerde radiatoren laten hangen [ als ik het goed heb ]
En een aansluiting voor de WP
Voor het ontkoppelen van WP water en CV water is dus een warmtewisselaar (spiraal)nodig. Deze heeft per definitie een temperatuur verschil nodig om warmte over te kunnen dragen. Dit verlaagt de COP. Bij 5C verschil wordt de COP met 0,4 verlaagd (bij 2C buiten.) dus bijna 10% meer elektra nodig. In thermodynamica heet dit exergieverlies.Fullpower schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:30:
Ik ben inmiddels wat verder met mn warmtepomp project.
Ik ben benieuwd!
Voor dit voorbeeld met dT=5C heb je als 5 tot 10 m2 spiraal nodig bij 9000W. Dit kun je gemakkelijk realiseren met een platen warmtewisselaar zoals in de WP aanwezig is, maar met spralen in een vat wordt dit moeilijk. Kortom, iedere temperatuursprong is verlies bij een WP systeem.
Dit is wat info waar ik wel wat mee kan! Ik zal eens nazoeken wat voor oppervlakte de spiralen hebben.Tomexergie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:05:
[...]
Bij 5C verschil wordt de COP met 0,4 verlaagd (bij 2C buiten.) dus bijna 10% meer elektra nodig. In thermodynamica heet dit exergieverlies.
Voor dit voorbeeld met dT=5C heb je als 5 tot 10 m2 spiraal nodig bij 9000W.
De SWW hygienespiraal heeft zo te zien een oppervlakte van 4,5m2. Maar die spiralen voor de WP zijn een stuk kleiner: volgend mij info rond de 1m2... Het gaat om OEG HSP300-2 vat.
Nu ga ik niet meteen 9kW nodig hebben... Alhoewel voor SWW zou dat kunnrn. Misschien een keer 6kW voor CV als het echt heel koud is. Maar ik ben toch zo wel bang dat het temperatuur verlies best eens aan de hoge kant kan zijn. Ik had zo al een beetje rekening gehouden met 5 graden verlies bij -10 graden buiten/35 graden CV aanvoer; dus WP water van max. 40 graden; maar meer zou het eigenlijk ook niet moeten zijn...
[ Voor 39% gewijzigd door Fullpower op 16-11-2017 22:41 ]
Spiralen kosten extra geld, zijn een belemmering voor de flow en hebben een Overgangs weerstand noem ik het maar, mijn sww komt twee graden kouder uit spiraal dan dat de temperatuur van het vat is. En dan is mijn spiraal 6.2m2 met inhoud 27 liter.Fullpower schreef op donderdag 16 november 2017 @ 21:51:
[...]
Kun je iets zeggen over hoeveel graden het door de WP gemaakte water warmer is dan het CV water? Zou het veel uitmaken als er wel spiralen worden gebruikt?
Ik gebruik hem nu als voor verwarmer voordat hij de wp boiler in gaat
1 PVoutput . Dongen NB
[/quote]
Heb ik mijn twijfels over. Is er een link naar wetsartikel waar dit te lezen is?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
https://flamcogroup.com/n...smart/groups/g+c+p+a+viewDylantje2 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:06:
mmm
[...]
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ik heb een Spiro met magneet in mijn systeem zitten.
Heb het even opgezocht.Noord27 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 22:31:
Dat verschilt per gemeente en stadsdeel.
https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0
artikel 2, sub 21
[ Voor 7% gewijzigd door arnnold op 16-11-2017 23:00 ]

De run van de middag en avond zijn met pompstand op 6.
Outputvermogen is 6500W en meer. COP is ook goed.
Aanvoer die wordt gehaald door de ELGA is nog steeds 30 graden.
Door zowel Wilo als Grundfoss wordt dit tegengesproken, er is sinds de hr pompen minder uitval door magnetiet, dan bij de conventionele pompen.Pietje555 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:39:
[...]
Moderne ecopompen hebben permanente magneten en vangen dus ijzer (oxide). Je plaatst het magneetfilter dus voor de pomp. Filter afgestemd op leiding diameter geeft weinig weerstand (mits de leiding juiste diameter heeft )
Conventionele pompen hebben koeling nodig dmv cv water, hr pompen niet.
Er is geen koelwater nodig wat vlak langs de stator stroomt. Bij conventionele pompen wel en deze pompen hebben, tijdens het draaien ook een magnetisch veld wat magnetiet aantrekt.
Het verhaal is door filter fabrikanten en leveranciers de wereld in geholpen en het werkt.... Ze worden meer dan ooit verkocht.
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 17-11-2017 06:36 ]

Dit topic is gesloten.
                                                     ![]()