zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat heb ik dus zelf nog niet kunnen ontdekken maar je zou goed gelijk kunnen hebbenKnowbody schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:19:
@Daannn1987 daar kun je nog de Tr aan toevoegen
De effecten bij mij van het aanpassen van de pompstand zijn nagenoeg niet zichtbaar anders dan dat de DT hoger wordt.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik snap idd de dT van 4 tussen aanvoer- en retour die de ELGA wil handhaven. Die heeft weer een relatie met de flow van de pomp en het afgiftesysteem.Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:17:
[...]
Ja heb onderhand wel redelijk door dat hij naar een bepaalde TA toe wilt (maar niet volgas).
Deze TA wordt bepaald word door het verschil tussen:
Gevraagde temperatuur, gemeten temperatuur en buitentemperatuur.
Daarnaast wordt meneer (elga) ongeduldig na 1,5 uur stoken, en legt dan zelf de TA hoger en stookt daarnaartoe.
Dat volgestrekte been heb ik nog niet kunnen reproduceren
Die relatie is alleen zo verrekte complex dat ik dus niet snap dat het volledig openschroeven van de vloerverdeler de ELGA niet drukker wil gaan werken, maar met het verder opschroeven van de flow dan weer wel.
Ik denk wel te weten wat nu het beste is. Namelijk een flow die NET hoog genoeg is om bij een bepaalde temperatuur het huis warm te houden terwijl de ELGA dan al net terug wil toeren.
Dan kan namelijk bij een lagere temperatuur de compressor harder aan de bak en bij iets meer warmtevraag in huis ook.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Voor grafieken influxdb + grafana vindt ik erg prettig werken:Dylantje2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:18:
[...]
Tsja ik weet echt wel dat ik er over zeur.![]()
Maar het is zo mooi om alles aan te sturen.![]()
Alleen zie ik zulke mooie data voorbij komen.
En stel dat 1 en 1 .....
Want die grafieken in domoticz tov Mkleinman maken mij wel erg jaloers..
Alleen zou ik zelf niet kunnen bouwen..
En ps wat zijn de alternatieven icm domoticz?![]()
![]()
hier een snapshot waar je zelf in kunt klikken:
https://snapshot.raintank...3BHtVJGip2R7OuPCUrABftxIa
Je kunt ook nog andere dashboards maken (in deze ben ik nog beetje aan het porellen)
https://snapshot.raintank...M5EIWRQn0VUxwqMe4DwUJp5TD
OK. welke alternatieven heb je in de aanbieding? Kant-en-klare OTGW+software?Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:13:
[...]
Jij met je domoticz![]()
Begrijp mij niet verkeerd heb zelf ook domoticz met legio aan rommel eromheen , maar voor data storage en overzicht is het crap en zijn er betere alternatieven.
Dan moet je eens een andere voeding proberen denk ik. Ik heb hier al Domoticz installaties op een pi draaien die 3 of 4 jaar onafgebroken hun werk doen.mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:16:
[...]
Iets offtopic maar ben er ook ontzettend blij en tevreden mee. Ik meet intussen 38 fysieke sensoren en heb nog een aantal virtuele sensoren ( die ik afleid van twee andere, zoals dT vloer ).
Domoticz heb ik een tijdje geprobeerd maar het is mij te instabiel. Op een PI lijkt hij elke 24 uur wel een keer te crashen.
Op een NAS is het ook super stabiel.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Kan dat met data vanaf domoticz??Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:23:
[...]
Voor grafieken influxdb + grafana vindt ik erg prettig werken:
hier een snapshot waar je zelf in kunt klikken:
https://snapshot.raintank...3BHtVJGip2R7OuPCUrABftxIa
Je kunt ook nog andere dashboards maken (in deze ben ik nog beetje aan het porellen)
https://snapshot.raintank...M5EIWRQn0VUxwqMe4DwUJp5TD
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ja domoticz stuurt het door via http push naar influxdb (wat op dezelfde RPI draait)
Probeer alleen te zeggen dat er alternatieven zijn voor domoticz... OTGW heeft niets met domoticz te maken en heeft een compleet ander doelamarkest schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:24:
[...]
OK. welke alternatieven heb je in de aanbieding? Kant-en-klare OTGW+software?
Die DT lijkt mijn ELGA dus niet te willen handhaven, althans ik zie het hem niet doen..mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:22:
[...]
Ik snap idd de dT van 4 tussen aanvoer- en retour die de ELGA wil handhaven. Die heeft weer een relatie met de flow van de pomp en het afgiftesysteem.
Die relatie is alleen zo verrekte complex dat ik dus niet snap dat het volledig openschroeven van de vloerverdeler de ELGA niet drukker wil gaan werken, maar met het verder opschroeven van de flow dan weer wel.
Ik denk wel te weten wat nu het beste is. Namelijk een flow die NET hoog genoeg is om bij een bepaalde temperatuur het huis warm te houden terwijl de ELGA dan al net terug wil toeren.
Dan kan namelijk bij een lagere temperatuur de compressor harder aan de bak en bij iets meer warmtevraag in huis ook.
Wellicht omdat mijn flow nu dermate hoog staat dat de TA eerder bereikt is dan dat de ELGA een DT van 4 kan bereiken dat dit niet zichtbaar is.
Misschien wanneer ik de flow verlaag dat dit duidelijker zichtbaar wordt, en de ELGA een DT van 4 behoud tot het behalven van TA.
Goed punt.. geeft weer wat extra inzichten / denkstof deze hersenwisselingen
Verwijderd
Ik weet niet hoe lang je je WP al in gebruik hebt, maar de waarde van Ta bij 2C geeft een indicatie van de verhouding tussen je afgiftesysteem en je warmteverlies, de 'stijlheid' is daar voor zo ver ik weet onafhankelijk van. De stijlheid varieert onder de forum-leden van 0.33-0.4, dwz de Ta neemt met 0.333 of 0.4 toe als de buitenT met 1C daalt.Ivow85 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:06:
[...]
Goede les. Nu is bij mij de stooklijn behoorlijk steil oplopend naar hoge temperaturen.
Ik stook nog op oude radiatoren met matige isolatie beneden. Boven binnenkort 3 Jaga's, met het oog op koeling én lage aanvoertemperatuur in de toekomst als er beneden geïsoleerd is en vloerverwarming ligt, komen er op die Jaga's sowieso Dbe Pro's. Eerste idee was om die aanschaf uit te stellen, omdat de aanvoer nu voor de Jaga's toch nog relatief hoog ligt. En het geld kan elders ook goed gebruikt worden.
Maar met deze wetenschap toch maar besloten om meteen 1 dbe te bestellen om te kijken of ik die ook enigszins fatsoenlijk kan laten werken op de oude radiatoren in de woonkamer. Als het werkt, dan volgen er eind van de maand nog twee. Kan de stooklijn deze winter hopelijk mooi wat omlaag.
Ik voel een ander topic aan komen ....
HEb er nu geen tijd voor.
Maar als ik tzt dit wil gaan bouwen, mag ik dan voor hulp vragen?
Of fheb je een goede wiki/how to push data from domoticz to influxdb + grafana
Eerst wp draaiende hebben met wp sww ..
En dan maar eens tunen...
En tussendoor ook nog eens werken
dus druk drukdruk
xx
Nou heb even zitten speuren via het installateur menu wellicht bedoel je iets van dit:Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:13:
[...]
Geen idee wat je pomp al dan niet weet weer te geven, nader bestuderen van je grafiek, minuten * vermogen is het er uit te vissen.
https://farm5.staticflick...68546731_8e990543be_b.jpg
Deze gegevens geeft voor oktober voor verwarmen-only een COP van 5.11 als gemiddelde Voor gemengd gebruik varieert het tussen 3.65 - 4.26 en voor uitsluitend SWW een COP van 2.28 - 3.32
Diagnose warmteopwekking:
Retour WP 28,1 gem 34,4
Aanvoer WP 28,3 gem 34,3
Compressor modulatie 0%
El aanvoer mod 0%
Temp verschil condensor 0,1c
Bedrijfsuren 259
Energie meter:
Debietmeting verwarming geen
afgegeven warmte 46 kwh
energie verbruik 59 kwh
Zijn dit de maandcijfers die je bedoelt?
Be fast .... Be furious....
Uiteraard mag je om hulp vragen. De volgende blog heb ik als basis gebruikt, al is e.e.a. ondertussen wel verouderd.Dylantje2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:30:
mmm Daannn1987
Ik voel een ander topic aan komen ....
HEb er nu geen tijd voor.
Maar als ik tzt dit wil gaan bouwen, mag ik dan voor hulp vragen?
Of fheb je een goede wiki/how to push data from domoticz to influxdb + grafana
Eerst wp draaiende hebben met wp sww ..
En dan maar eens tunen...
En tussendoor ook nog eens werken
dus druk drukdruk
xx
Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Lees trouwens dat Domoticz nu Influxdb natively support:
https://www.domoticz.com/wiki/HttpLink
Zit er overigens zelf aan te denken om een Intel NUC aan te schaffen en alles om te bouwen hiernaartoe en daarbij gelijk goed documenteren..
Edit; net via PB deze link gestuurd
https://www.domoticz.com/...ea008879&start=20#p138948
[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 13-11-2017 20:37 ]
Via Social Media de leverancier aanspreken en meteen linken naar diverse anderen heeft wonderen gedaan. 3 weken van het kastje naar muur gestuurd worden > binnen 2 uur bericht op je voicemail dat ze deze week nog langs willen komen..
[ Voor 65% gewijzigd door Noord27 op 13-11-2017 20:44 ]
Verwijderd
Nee, ik bedoel de maandcijfers in de link die ik gaf, maandcijfers van forumleden wat hun verbruik is geweest in een maand en alle voorgaande maanden.Bl4ckviper schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:32:
[...]
Nou heb even zitten speuren via het installateur menu wellicht bedoel je iets van dit:
Retour WP 28,1 gem 34,4
Aanvoer WP 28,3 gem 34,3
Compressor modulatie 0%
El aanvoer mod 0%
Bedrijfsuren 259
Energie meter:
afgegeven warmte 46 kwh
energie verbruik 59 kwh
Dat heb je snel voor elkaar huldeNoord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:39:
Eindelijk: vanaf aanstaande vrijdagmorgen hebben we officieel een all electric woning.
Via Social Media de leverancier aanspreken en meteen linken naar diverse anderen heeft wonderen gedaan.
die houden ze dan zelf bij neem ik aan?Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:39:
[...]
Nee, ik bedoel de maandcijfers in de link die ik gaf, maandcijfers van forumleden wat hun verbruik is geweest in een maand en alle voorgaande maanden.
Dacht dat je bedoelde dat de WP dit soort cijfers bijhield.
Over een tijdje beginnen ze met m'n nieuwbouwwoning, helaas nog standaard uitgevoerd met een CV ketel
https://www.dropbox.com/s...58phd/opstelling.png?dl=0
Standaard wordt de ketel opgesteld op zolder, waarvandaan alle leidingen in leidingsschacht naar beneden verdwijnen. Achter een muur in de badkamer wordt dit gesplitst voor de verdeler van de vloerverwarming op de 1e verdieping en warm en koud water in badkamer, daarna verder naar beneden voor de vloerverwarmingsverdeler van de begane grond en warm en koud water van de keuken. De vloerverwarmingsverdeler van de begane grond komt in de trapkast.
Ter voorbereiding van de warmtepomp wil ik vanuit de trapkast een flink dikke pvc buis met flauwe bochten naar de achterzijde van de woning laten maken, met het idee om hier de koelleidingen of CV leidingen naar achter het schuurtje te laten lopen (loze hoek in de tuin). De totale lengte hiervan zou ongeveer 15m worden.
Vervolgens wil ik in deze loze hoek de buitenunit plaatsen, bibloc of monobloc. CV water technisch kan ik deze dan inkoppelen op de verdeler in de trapkast, met een 2weg klep tussen de verdeler en het "hoofd" cv leiding systeem. Deze gaat vervolgens naar de 1e verdieping, weer met een 2weg klep op de verdeler van de 1e verdieping. Vervolgens door naar de zolder, hier ontluchting en tevens 2wegklep op een spiraal van een boiler, welke dan warm water verzorgt. Om warm water te maken zouden de 2 kleppen van de verdelers dan dicht moeten gaan en de klep van de boiler open. Voor verwarmingsbedrijf de 2 kleppen van de verdelers open en van de boiler dicht.
Zien jullie problemen in deze opstelling? Ik wil de leidingdiktes van het CV systeem nog opvragen bij de installateur. De 2 mogelijke problemen welke ik zie zijn de (on)mogelijkheid van het plaatsen van een buffer en het wisselen tussen het eventueel koelen en verwarmen van warm water
Heb gewoon als eis gesteld dat de dagelijkse overschrijding (van de maximaal 10 dagen die ze zelf opgeven) in mindering wordt gebracht op de eindfactuur dmv vaste aansluitkosten. Toen ging het opeens snel nadat ik een aantal initiaven had gelinkt die al langer in de clinch liggen met Ennatuurlijk.
Nu liggen er 4 Fibaro stekkers te wachten op een Aeon Z-Stick Gen 5 USB-stick. Momenteel even niet leverbaar. Nog ruim een weekje geduld en dan komt er meer inzicht in het geheel.
Ook even hulde voor @koevlaas2 voor het concreet inspringen voor installatie van een Daikin toen ik aan gaf dat er opeens definitief schot in afsluiting van de stadsverwarming zit.
[ Voor 28% gewijzigd door Noord27 op 13-11-2017 20:54 ]
Weet je al wat de pompstand 5 ELGA voor je COP betekend ? Je kan natuurlijk tunen op hoogste COP icm warm kunnen houden van het huis.mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:22:
[...]
Ik snap idd de dT van 4 tussen aanvoer- en retour die de ELGA wil handhaven. Die heeft weer een relatie met de flow van de pomp en het afgiftesysteem.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
02:00 - 03:00 = 1 uur a 5kW is 5kWh
20:00 - 20:45 = 0.75 uur a 5kW is 3.75kWh
22:30 - 23:15 = 0.75 uur a 5kW is 3.75kWh
Totaal SWW ongeveer 12.5kWh, als dit klopt is SWW productie een 'nog al' fors deel van je dagverbruik.
mmNoord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:42:
[...]Heb gewoon als eis gesteld dat de dagelijkse overschrijding (van de maximaal 10 dagen die ze zelf opgeven) in mindering wordt gebracht op de eindfactuur dmv vaste aansluitkosten. Toen ging het opeens snel nadat ik een aantal initiaven had gelinkt die al langer in de clinch liggen met Ennatuurlijk.
Kun je me aangeven hoe je dat gedana hebt..
Ik zit ook in clinch met die gasten!!
€600 om er vanaf te komen..
LIANDER... de boeven..
En je/de cop is dan???Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:46:
@Bl4ckviper Als ik jouw grafiek probeer te ontcijferen denk ik als SWW productie te zien:
02:00 - 03:00 = 1 uur a 5kW is 5kWh
20:00 - 20:45 = 0.75 uur a 5kW is 3.75kWh
22:30 - 23:15 = 0.75 uur a 5kW is 3.75kWh
Totaal SWW ongeveer 12.5kWh, als dit klopt is SWW productie een 'nog al' fors deel van je dagverbruik.
En dat heb je betaald?Noord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:50:
@Dylantje2 Sorry, ik kan alleen over de firma Ennatuurlijk spreken. Die hebben zelf een klein jaar terug in de voorwaarden opgenomen dat afsluiting mogelijk is. Voor €423,-..
Heb je hier iets aan?Dylantje2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:47:
[...]
mm
Kun je me aangeven hoe je dat gedana hebt..
Ik zit ook in clinch met die gasten!!
€600 om er vanaf te komen..![]()
![]()
https://nautilus-amsterda...rplichte-stadsverwarming/
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Toevallig heb ik de Airco staan en staat deze wel behoorlijk in de weg.Noord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:42:
[...]
Heb gewoon als eis gesteld dat de dagelijkse overschrijding (van de maximaal 10 dagen die ze zelf opgeven) in mindering wordt gebracht op de eindfactuur dmv vaste aansluitkosten. Toen ging het opeens snel nadat ik een aantal initiaven had gelinkt die al langer in de clinch liggen met Ennatuurlijk.
Nu liggen er 4 Fibaro stekkers te wachten op een Aeon Z-Stick Gen 5 USB-stick. Momenteel even niet leverbaar. Nog ruim een weekje geduld en dan komt er meer inzicht in het geheel.
Ook even hulde voor @koevlaas2 voor het concreet inspringen voor installatie van een Daikin toen ik aan gaf dat er opeens definitief schot in afslijting van de stadsverwarming zit.
Mijn vrouw wil de boel zo snel mogelijk weg hebben.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Jazeker. Ervaring uit het verleden is gebleken dat voor deze afsluiting er rekeningen van ruim het 10-voudige voor geschoteld werden aan afnemers. En dat bedrag is al ruim minder als puur de vaste lasten voor 1 jaar. Dan heb je nog niets verbruikt..
Doos er af anders gaat hij niet in de auto?
Nuc is iets anders dan een linux box.. of je moet linux erop draaien...Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:33:
[...]
Uiteraard mag je om hulp vragen. De volgende blog heb ik als basis gebruikt, al is e.e.a. ondertussen wel verouderd.
Nicky's TweakBlog: bijmij-grafana: OpenTherm Gateway
Lees trouwens dat Domoticz nu Influxdb natively support:
https://www.domoticz.com/wiki/HttpLink
Zit er overigens zelf aan te denken om een Intel NUC aan te schaffen en alles om te bouwen hiernaartoe en daarbij gelijk goed documenteren..
Edit; net via PB deze link gestuurd
https://www.domoticz.com/...ea008879&start=20#p138948
Kun ook een XU4 kopen, is bizar dingetje.... en linux, en goedkoper, en snel..
Da's een goeie, ik had gemeten of de boel paste maar dat is inderdaad vast zonder de doos.Noord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:55:
@koevlaas2 Dan mag je nog steeds van huis weg om te gaan werken.![]()
Doos er af anders gaat hij niet in de auto?
Ik zal kijken of ik de buitenunit op de achterbank krijg.
Energiemeter ijkt me niet te kunnen kloppen, warmteafgifte < verbruik?Bl4ckviper schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:32:
[...]
Nou heb even zitten speuren via het installateur menu wellicht bedoel je iets van dit:
Retour WP 28,1 gem 34,4
Aanvoer WP 28,3 gem 34,3
Compressor modulatie 0%
El aanvoer mod 0%
Bedrijfsuren 259
Energie meter:
afgegeven warmte 46 kwh
energie verbruik 59 kwh
Wil Vmware ESXI (voor makkelijke backups overzetten etc) erop draaien icm ubuntu of debian.Dylantje2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:08:
[...]
Nuc is iets anders dan een linux box.. of je moet linux erop draaien...
Kun ook een XU4 kopen, is bizar dingetje.... en linux, en goedkoper, en snel..
Reden erachter is dat ik van SD kaartjes en USB sticks af wil waar je aan gebonden zit met een PI en over naar SSD voor wat meer betrouwbaarheid. Maargoed we dwalen af
XU4 zal ik eens naar kijken
Het zou mooi zijn als we er van af konden zonder die 423 euro te hoeven betalen.Noord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:54:
[...]
Jazeker. Ervaring uit het verleden is gebleken dat voor deze afsluiting er rekeningen van ruim het 10-voudige voor geschoteld werden aan afnemers. En dat bedrag is al ruim minder als puur de vaste lasten voor 1 jaar. Dan heb je nog niets verbruikt..
Ze willen je dan graag nog één keer uitmelken...
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Heb toch wat gevonden dat me hoop geeft:thido schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:13:
[...]Het zou mooi zijn als we er van af konden zonder die 423 euro te hoeven betalen.
Ze willen je dan graag nog één keer uitmelken...
En ja ik ga naar de geschillencommissie to:-)Onderwerp van het geschil
Het geschil betreft de door de consument gewenste verwijdering van de gasaansluiting.
De consument heeft de klacht in september 2005 voorgelegd aan de ondernemer.
Standpunt van de consument
Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.
De consument gebruikt in het hele (door haar gehuurde) huis geen gas meer.
Doordat een eenvoudige afsluiting van het gas niet wordt toegestaan door de ondernemer, is de consument gehouden jaarlijks vastrecht te betalen. Dit kan volgens de ondernemer alleen dan worden voorkomen indien de gasmeter en de gasleiding tot aan de hoofdleiding in de straat worden verwijderd, hetgeen de consument een bedrag van ongeveer € 380,-- zou kosten.
De consument verlangt zonder hoge kosten te worden afgesloten van de aansluiting op het gasnet.
Standpunt van de ondernemer
Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.
De consument heeft in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. Het verwijderen van de gehele gasaansluiting geschiedt alleen in opdracht van de huiseigenaar en dat betekent in het geval van de consument dat de verhuurder de opdracht dient te verstrekken. Bij een verhuizing wordt de levering slechts stopgezet; afsluiting gebeurt alleen in geval van wangedrag door de klant.
Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.
De commissie begrijpt het verzoek van de consument tot afsluiting van de toevoer van gas als een opzegging van de overeenkomst met de ondernemer betreffende de aansluiting op het gasnet. Een dergelijke overeenkomst moet worden gezien als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW). Krachtens het bepaalde in artikel 7:408, leden 1 en 3, BW kan de consument de overeenkomst te allen tijde opzeggen en is zij in geval van opzegging geen schadevergoeding aan de ondernemer verschuldigd. Deze bepalingen zijn blijkens artikel 7:413 BW van dwingend recht nu de consument de opdracht als natuurlijk persoon en anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft verstrekt.
Volgens de ondernemer heeft de consument in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. De eerste mogelijkheid betekent evenwel dat de overeenkomst in stand blijft, terwijl de consument deze nu juist wil beëindigen. In de visie van de ondernemer kan de consument de overeenkomst derhalve slechts beëindigen door de gasaansluiting te laten verwijderen. Voor een dergelijke verwijdering is, zoals de ondernemer zelf heeft gesteld, de toestemming van de verhuurder van de woning van de consument vereist. Een dergelijke voorwaarde is een beperking van de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW. Voor zover een dergelijke toestemming niet vereist zou zijn, geldt dat de ondernemer, naar hij stelt, slechts tot het verwijderen van de gasaansluiting bereid is indien de consument daarvoor een – niet onaanzienlijke – vergoeding betaalt. De commissie is van oordeel dat de ondernemer ook met deze voorwaarde de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW op een wezenlijke manier beperkt. De eis dat de consument voor de verwijdering van de gasaansluiting een dergelijke vergoeding betaalt, kan bovendien worden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408 lid 3 niet toegestane schadevergoeding.
De commissie acht de geconstateerde beperkingen in strijd met dwingend recht en derhalve vernietigbaar op de voet van artikel 3:40 lid 2 BW.
De commissie vat de stellingen van de consument zo op dat de consument deze beperkingen ook daadwerkelijk vernietigt. Daarmee ontbreekt voor de ondernemer de mogelijkheid om kosten in rekening te brengen voor de beëindiging van de overeenkomst door middel van opzegging. De commissie overweegt ten overvloede dat het aan de ondernemer is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen, dan wel de kosten hiervoor te trachten te verhalen op de verhuurder of de aansluiting in stand te laten, maar stelt vast dat de ondernemer de consument niet langer vastrecht in rekening mag brengen. Voorts staat het de ondernemer vrij om, indien de consument op een later moment alsnog aansluiting op het gasnet zou wensen, (her-)aansluitingskosten in rekening te brengen, in welk bedrag zowel de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting als de kosten voor het hernieuwd aanbrengen van de gasaansluiting verdisconteerd zou kunnen worden.
Nu de klacht gegrond is, dient de ondernemer de consument het klachtengeld te vergoeden.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De overeenkomst tussen de consument en de ondernemer is door opzegging door de consument beëindigd.
De consument is niet gerechtigd de consument nog langer vastrecht in rekening te brengen.
De ondernemer is niet gerechtigd de consument een vergoeding in rekening te brengen indien hij tot verwijdering van de gasaansluiting overgaat.
Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 25,-- aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Betaling dient plaats te vinden binnen een maand na de verzenddatum van dit bindend advies. Indien betaling niet tijdig plaatsvindt, betaalt de ondernemer bovendien de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de verzenddatum van het bindend advies.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie als bijdrage in de behandelingskosten van het geschil een bedrag verschuldigd van € 25,--.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie en Water op 10 februari 2006.
Nog niet, ELGA heeft nu paar dagen kunnen draaien dus hoop nu wat uit de cijfers te kunnen concluderen. Gevoelsmatig zeg ik dat de pomp iets terug moet.koevlaas2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:43:
[...]
Weet je al wat de pompstand 5 ELGA voor je COP betekend ? Je kan natuurlijk tunen op hoogste COP icm warm kunnen houden van het huis.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De warmtepomp draait pas sinds half maart voor verwarming, dus afgezien van anderhalve week terug nog geen echte kou gehad.Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:29:
[...]
Ik weet niet hoe lang je je WP al in gebruik hebt, maar de waarde van Ta bij 2C geeft een indicatie van de verhouding tussen je afgiftesysteem en je warmteverlies, de 'stijlheid' is daar voor zo ver ik weet onafhankelijk van. De stijlheid varieert onder de forum-leden van 0.33-0.4, dwz de Ta neemt met 0.333 of 0.4 toe als de buitenT met 1C daalt.
Ta neemt 1 volle graad toe met 1 graad daling van de buitentemperatuur. Van Ta = 25 bij 20 graden buiten naar Ta = 55 bij -10 graden buiten.
Nu ligt de Ta dus tegen 40 graden, bij 2 graden zal de ta 43 graden zijn.
Kanttekening is dat momenteel de deur naar de trap een stukje open staat omdat er boven nog geen verwarming is. Als daar de Jaga's hangen, kan die deur naar de trap dicht blijven en kan ik waarschijnlijk de stooklijn iets afvlakken met een lagere eindtemperatuur. De Dbe's helpen er hopelijk ook nog een stapje bij, zodat het eindpunt van de stooklijn nog verder omlaag kan. Met 0.6 per graad buitentemperatuur ben ik voor nu al blij.
Ik verwacht pas als de renovatie verder gevorderd is in de buurt van ideale waarden te komen. Deels enkelsteens muren en een plat dak van de aanbouw zonder isolatie is 'aanrommelen'. Anderhalf jaar terug toen ik het kocht had dit huis nog energielabel G. Binnen 5 jaar hoop ik het op het niveau van een A-label te krijgen. Maar stapsgewijs renoveren terwijl je er woont en fulltime werkt kost nu eenmaal veel tijd.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat is exact mijn gevoel ook. volgas rijdt je auto ook niet zuinig.mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:19:
[...]
Nog niet, ELGA heeft nu paar dagen kunnen draaien dus hoop nu wat uit de cijfers te kunnen concluderen. Gevoelsmatig zeg ik dat de pomp iets terug moet.
Wat is er mis met het mooie terug toerende gedrag met alleen voetventiel en thermostaat vol open ?
Hier ben ik hier erg blij mee want dit doet mijn WP ook.
Verwijderd
Aangezien ik niet weet hoeveel m3 gas op die dag, het jaar ervoor, voor SWW verbruikt is kun je dat hooguit benaderen.
Zijn totaalverbruik was 25.14kWh - 12.5 voor SWW blijft over 12.64kWh voor verwarmen.
Die verhouding is nog al ernstig afwijkend van wat er normaal gesproken in een gemiddeld gezin gebeurd.
Ik doe even net of ik gek ben, hoef ik mijn gedrag nl. niet aan te passen, lekker makkelijk.
Vorig jaar werd 14.54 m3 verbruikt, we nemen even aan dat zijn SWW verbruik gedekt kon worden met 12.5/3=4m3 gas. Voor verwarming had hij die dag dus 14.54 - 4 = 10.54m3 gas nodig. DIe 10.54m3 * 8 = 84.32kWh / 18 (aantal gewogen graaddagen) = 4.68 kWh/graaddag
Nieuwe/huidige situatie 12.68kWh / 14 = 0.91 kWh/graaddag
De COP lijkt daarmee uit te komen op 4.68 / 0.91 = 5.07
Of dit gaat helemaal de mist in of vanmiddag rond 17:00 zijn we met zijn 3en de mist ingegaan.
Verwijderd
Die 1 op 1, wie heeft dat bedacht ? En heb je een grafiek met in/uit schakel gedrag van je WP ?Ivow85 schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:20:
[...]
De warmtepomp draait pas sinds half maart voor verwarming, dus afgezien van anderhalve week terug nog geen echte kou gehad.
Ta neemt 1 volle graad toe met 1 graad daling van de buitentemperatuur. Van Ta = 25 bij 20 graden buiten naar Ta = 55 bij -10 graden buiten.
Nu ligt de Ta dus tegen 40 graden, bij 2 graden zal de ta 43 graden zijn.
Kanttekening is dat momenteel de deur naar de trap een stukje open staat omdat er boven nog geen verwarming is. Als daar de Jaga's hangen, kan die deur naar de trap dicht blijven en kan ik waarschijnlijk de stooklijn iets afvlakken met een lagere eindtemperatuur. De Dbe's helpen er hopelijk ook nog een stapje bij, zodat het eindpunt van de stooklijn nog verder omlaag kan. Met 0.6 per graad buitentemperatuur ben ik voor nu al blij.
Ik verwacht pas als de renovatie verder gevorderd is in de buurt van ideale waarden te komen. Deels enkelsteens muren en een plat dak van de aanbouw zonder isolatie is 'aanrommelen'. Anderhalf jaar terug toen ik het kocht had dit huis nog energielabel G. Binnen 5 jaar hoop ik het op het niveau van een A-label te krijgen. Maar stapsgewijs renoveren terwijl je er woont en fulltime werkt kost nu eenmaal veel tijd.
Grafieken heb ik niet. De pomp maakt nu runs van ongeveer 25-30 minuten. Dan wordt de aanvoer te hoog, wordt doorgestookt vanuit het buffervat en als de temperatuur daarvan voldoende gedaald is gaat de pomp weer aan.Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:34:
[...]
Die 1 op 1, wie heeft dat bedacht ? En heb je een grafiek met in/uit schakel gedrag van je WP ?
Helaas is het afgiftesysteem met 3 radiatoren nu te klein voor de warmtepomp. Systeem is gedimensioneerd op een bepaalde eindsituatie die er nu simpelweg nog niet is.
De stooklijn heb ik zelf zo ingesteld. De eindtemperatuur was eerst veel te laag, ook gebaseerd op de eindsituatie.
Met het afbouwen van de bovenverdieping komende weken wordt de afgifte vergroot en is er hopelijk de nodige verbetering.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Er is geen pijl op te trekken 1 tot 7 november: 0,41kWh/Gd maar ook veel warmer. Buiten boven de 10 graden. 9 tot 13 november 0,57kWh/Gd maar dus vele malen kouder.koevlaas2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:25:
[...]
Dat is exact mijn gevoel ook. volgas rijdt je auto ook niet zuinig.
Wat is er mis met het mooie terug toerende gedrag met alleen voetventiel en thermostaat vol open ?
Hier ben ik hier erg blij mee want dit doet mijn WP ook.
Ik ga nog kijken wat er gebeurd wat er gaat gebeuren wanneer ik ook de restricties op de radiatoren boven eraf ga halen. Alles is nu waterzijdig ingeregeld door ondergetekende.
[ Voor 14% gewijzigd door mkleinman op 13-11-2017 22:14 ]
Hmmm, daar gaat het wel op lijken...Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:31:
[...]
De COP lijkt daarmee uit te komen op 4.68 / 0.91 = 5.07
Of dit gaat helemaal de mist in of vanmiddag rond 17:00 zijn we met zijn 3en de mist ingegaan.
Als je het zo bekijkt valt het nog wel mee.
Toch wel benieuwd of eea goed ingeregeld staat. Blijf het toch een matig regelgedrag vinden zo vaak lang uit met die buitentemperaturen.
Wat kan het anders zijn? Een typisch voorbeeld van overgedimensioneerd (11kW) / niet ver genoeg kunnen terug moduleren (6.2kW)?
Wat dat betreft valt het regelbereik van de 3-fase buitenunits van Fujitsu me wel tegen tov enkelfase:
enkelfase: 4/6/8 kW: >1.75kW, 10 kW: > 3.2kW
driefase: 11/14/16 kW: >6.2kW
(bron)
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Dat is bijzonder bij mij zit dat behoorlijk dicht op elkaar..mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:12:
[...]
Er is geen pijl op te trekken 1 tot 7 november: 0,41kWh/Gd maar ook veel warmer. Buiten boven de 10 graden. 9 tot 13 november 0,57kWh/Gd maar dus vele malen kouder.
Ik ga nog kijken wat er gebeurd wat er gaat gebeuren wanneer ik ook de restricties op de radiatoren boven eraf ga halen. Alles is nu waterzijdig ingeregeld door ondergetekende.
Ik zit van 1 tot 7 nov op 0,301 kWh/Gd
van 9 tot 13 nov op 0,300 kWh/Gd
Is beide wel ex stilstandverlies a 10watt per uur
Zal het dan toch het verschil in de pompsnelheid zijn? Hmm.Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:15:
[...]
Dat is bijzonder bij mij zit dat behoorlijk dicht op elkaar..
Ik zit van 1 tot 7 nov op 0,301 kWh/Gd
van 9 tot 13 nov op 0,300 kWh/Gd
Is beide wel ex stilstandverlies a 10watt per uur
Ik moet maar eens een gat gaan boren in de cover van de ELGA zodat ik makkelijker bij de pomp kan.
Geen idee... heb zelf mijn pompstand op dezelfde dag als jou van 2,5 naar 5 gezet.mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:17:
[...]
Zal het dan toch het verschil in de pompsnelheid zijn? Hmm.
Ik moet maar eens een gat gaan boren in de cover van de ELGA zodat ik makkelijker bij de pomp kan.
Maar hier dus geen merkbaar verschil.
Correctie overigens van 9 tot 12 heb ik 300kWh/Gd (van vandaag nog geen einddata)
't weekend was je niet thuis toch? Dan mis je een stuk verwarming van apparatuur en mensen?
[ Voor 17% gewijzigd door Daannn1987 op 13-11-2017 22:21 ]
Verwijderd
Je zou kunnen overwegen om de stijlheid zodanig aan te passen, dat hij bij deze temperaturen constant loopt, vraagt even wat gepiel/geprobeer, dan verlaag je de huidige Ta, wat de efficiency van de WP ten goede komt. Dit zal zeer waarschijnlijk een positief effect hebben op de lagere buitenT's. Want die 55C bij -10C is voor een WP eigenlijk onhaalbaar/zeer inefficient.Ivow85 schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:00:
@Verwijderd ongeveer 15-20 minuten.
Verwijderd
Die plusminus 0.91kWh/graaddag in m3 gas termen ongeveer 0.45-50m3/graaddag 'verteld mij' een jaarverbruik voor verwarmen ergens tussen de 1200-1500m3, een 5 - 7.5kWher had dat prima kunnen doen.Chris_82 schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:14:
[...]
Hmmm, daar gaat het wel op lijken...
Als je het zo bekijkt valt het nog wel mee.
Toch wel benieuwd of eea goed ingeregeld staat. Blijf het toch een matig regelgedrag vinden zo vaak lang uit met die buitentemperaturen.
Wat kan het anders zijn? Een typisch voorbeeld van overgedimensioneerd (11kW) / niet ver genoeg kunnen terug moduleren (6.2kW)?
Wat dat betreft valt het regelbereik van de 3-fase buitenunits van Fujitsu me wel tegen tov enkelfase:
enkelfase: 4/6/8 kW: >1.75kW, 10 kW: > 3.2kW
driefase: 11/14/16 kW: >6.2kW
(bron)
Dan is er geen rekening gehouden met het nogal zeeeeer forse SWW verbruik. Ik ga er dan gemakshalve even van uit dat hij toen ook 24/24 stookte.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 22:50 ]
Verwijderd
Het is een tijdelijk probleem, kost komende winter een paar euro extra maar dat is te overzien. Met de huidige energieprijzen is een COP van 2,67 al break-even ten opzichte van mijn de gashaard die hier stond.
Ik hoop dus binnenkort wél de Ta te kunnen verlagen door vergroting van het afgiftesysteem en dat dan de WP wellicht nog wat langere runs kan maken.
[ Voor 17% gewijzigd door Ivow85 op 13-11-2017 22:55 ]
Verwijderd
Volgens het gelinkte overzicht is dat zo. Maakt een 'mooie' werking van de WP wel lastiger ben ik bang. Maar COP lijkt prima. Misschien zijn al die open radiatoren dan eigenlijk wel nuttig als buffer?Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:47:
@Chris_82 Het minimum vermogen is dus groter dan max van een 5kWer en 83% van max van een 7.5kWer.
Zonder warmtemeter blijft een goede analyse lastig.
[ Voor 9% gewijzigd door Chris_82 op 13-11-2017 23:24 ]
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ik hou eigenlijk alleen de COP nog bij en na mijn verbeteringen in de flow van de vloer lijkt deze 4.30 ipv 4 (vorig jaar) te zijn. Toch mooi een verbetering van 7.5 %mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 22:12:
[...]
Er is geen pijl op te trekken 1 tot 7 november: 0,41kWh/Gd maar ook veel warmer. Buiten boven de 10 graden. 9 tot 13 november 0,57kWh/Gd maar dus vele malen kouder.
Verder warmen wij de tent nu iedere dag op tot 21c dus een 1:1 vergelijk met vorig jaar zit er al niet in.
Conclusie... +/- een tientje besparing en geen CO2 uitstoot.
Nog ongeveer €100 te gaan en de Elga is terugverdiend
[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 13-11-2017 23:12 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Vanavond vrijwel de hele avond op de kamerthermostaat een gemeten ruimtetemperatuur van 20,3-20,4 graden gehad, met een streeftemperatuur van 20,5 graden. Dit dus met het warmteverlies naar boven toe en gebrek aan dbe.
Verwijderd
maar ook andere vreemde drempelwaarde situaties.
Verwijderd
Ik hoef boven de 18 nauwelijks te stoken. Ik hanteer bij 18+ geen graaddagen. Al mijn delingen zijn wel.voorbereid op 0 graaddagen.Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:25:
@mkleinman hanteer je ja/nee de standaard stookgrens/Etmaalgem. binnentemp van 18C ? Ik vraag het hier om, ik moet bijv. nog steeds stoken boven de 18C en als ik die 18C aanhoud krijg je van die rare #DIV/0!
maar ook andere vreemde drempelwaarde situaties.
Dus if gd == 0 betekent dat ik de deling niet uitvoer
Helemaal mee eens. Maar het is natuurlijk ook iedereen zijn vak.Tomexergie schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:17:
[...]
Als voorbeeld:
Een monster containerschip (350m) werd in een TV programma als zeer slecht voor de broeikasproblemtiek aangemerkt om dat hij smerige zwaverhoudende olie verstookt. Voor de CO2 emissie is het juist een zeer goed transportmiddel: een relatief klein motortje, max 16 knopen en veel lading. Per ton lading de laagste CO2 uitstoot op de wereld.
Even voor de beeld vorming:
Triple-E schepen van Mearsk. 86000pk 150 ton brandstof per dag.
Even lomp gerekend 150.000 liter/per dag.
Dus na 20 dagen varen 3000ton verbruikt. (2 volle binnenvaarttankers helemaal leeg)
En toch de minste uitstoot per container.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Verwijderd
Ja , gerelateerd aan de last van 300.000ton. Schaal factor, hoe groter hoe zuiniger. Wijvingsweerstand D^2 en last D^3 dus benodigde vermogen evenredig met 1/D.Seafarer schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:59:
[...]
Helemaal mee eens. Maar het is natuurlijk ook iedereen zijn vak.
Even voor de beeld vorming:
Triple-E schepen van Mearsk. 86000pk 150 ton brandstof per dag.
Even lomp gerekend 150.000 liter/per dag.
Dus na 20 dagen varen 3000ton verbruikt. (2 volle binnenvaarttankers helemaal leeg)
En toch de minste uitstoot per container.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 14-11-2017 07:00 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Mijn investering was iets hoger ±1700 euro onderaan de streep.Oxellaar schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:09:
@Daannn1987 zat toevallig een Mindergas account aan te maken en kom op 0.27kWh/grd uit van 17 september tot 12 november. Vorig jaar dezelfde periode heb ik 49m3 gas verstookt, wel een kleine 100 graaddagen meer in die periode.
Conclusie... +/- een tientje besparing en geen CO2 uitstoot.
Nog ongeveer €100 te gaan en de Elga is terugverdiend
TVT ligt ergens rond de 9 jaar, wellicht iets lager nu de gas / elektra prijzen verder uiteen zijn gelopen.
Gelukkig helpt het dat ik in het tapwatertarief kom voor vastrecht
komt er ook nog een 14kW variant uit want daar zie ik niets over? Wij zijn bezig met een offerte en hierin wordt de ZH140Y opgenomen, is er in de nieuwe serie ook een vervanger voor deze?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Wij hebben beneden en in de badkamer vloerverwarming, deze zullen beiden geschakeld worden via de thermostaat in de woonkamer.
Maar we hebben ook nog een paar radiatoren met thermostaat kranen (drie stuks), wanneer de thermostaat in de woonkamer aangeeft dat de kamer op temperatuur is krijgen de drie radiatoren dan nogsteeds wel warm water? (als de kamer nog niet warm genoeg is)
Of is het zo dat wanneer de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is dat de pomp dan uitgaat en de radiatoren dan ook geen warm water meer krijgen? Er is voor zover ik kan zien èèn pomp dus ik vraag mij dan ook af hoe er water druk gevormd wordt als de pomp uit gaat voor de vloerverwarming.
De manier van aansluiten die er nu gedaan wordt is dat de aanvoer / retour temperatuur gemeten wordt door de warmtepomp en dat de warmtepomp de Grundfus type Magna 1 aan / uitschakelt. Of geef ik nu te weinig informatie om hier een oordeel over te geven?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Als je thermostaat in de woonkamer de enige thermostaat is en je geen zone regeling hebt bepaald deze wanneer er warmte vanuit de CV of WP komt. Is de setpoint behaald zal de warmtevraag uit gaan en de pomp van de cv / wp enkele minuten (afhankelijk wat ingesteld staat doordraaien).ronaldmathies schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:29:
Even een paar vraagjes, wij zijn bezig met een offerte voor het laten plaatsen van een warmte pomp en ik ben even benieuwd hoe bepaalde dingen werken.
Wij hebben beneden en in de badkamer vloerverwarming, deze zullen beiden geschakeld worden via de thermostaat in de woonkamer.
Maar we hebben ook nog een paar radiatoren met thermostaat kranen (drie stuks), wanneer de thermostaat in de woonkamer aangeeft dat de kamer op temperatuur is krijgen de drie radiatoren dan nogsteeds wel warm water? (als de kamer nog niet warm genoeg is)
Of is het zo dat wanneer de thermostaat aangeeft dat het warm genoeg is dat de pomp dan uitgaat en de radiatoren dan ook geen warm water meer krijgen? Er is voor zover ik kan zien èèn pomp dus ik vraag mij dan ook af hoe er water druk gevormd wordt als de pomp uit gaat voor de vloerverwarming.
De manier van aansluiten die er nu gedaan wordt is dat de aanvoer / retour temperatuur gemeten wordt door de warmtepomp en dat de warmtepomp de Grundfus type Magna 1 aan / uitschakelt. Of geef ik nu te weinig informatie om hier een oordeel over te geven?
Je VVW heeft nu waarschijnlijk een pompschakelaar? Deze schakelt de VVW pomp in wanneer er een bepaalde temperatuur behaald wordt op de aanvoer leiding (doorgaans kun je dit instellen) en uit wanneer deze hieronder komt.
Het idee van een thermostaatkraan op een radiator is dat hij bij temperatuur XX geen water meer toe laat.. Dit is onafhankelijk van de warmtevraag van de kamerthermostaat.
Je info is wel wat karig
Troo that, goed punt.. wellicht kun je ook beter LT gesloten verdelers nemen..Noord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:36:
@ronaldmathies Dit zijn juist vragen die je moet neer leggen bij degene die offertes maakt voor je. Anders weet je niet waar je voor tekent en betaald?
[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 14-11-2017 08:37 ]
Noord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:36:
@ronaldmathies Dit zijn juist vragen die je moet neer leggen bij degene die offertes maakt voor je. Anders weet je niet waar je voor tekent en betaald?
Zo heb ik twee bronnen qua informatie en kan ik misschien ontdekken of ze iets over het hoofd zien. Is niet bedoeld om de boel uit te spelen tegen elkaar maar hoe meer informatie ik kan vinden hoe beter denk ik dan.
Thanks!!roelzadh schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:35:
[...]
Ik pak er even wat nummertjes bij uit mijn besparingsberekening:
- Type: Enviline Monoblock 9kw
- Energiebehoefte gebouw: 98 GJ
- Elektraverbruik Nefit EnviLine: 7731 kWh
- Elektraverbruik elektrisch element: 251 kWh
- Gasverbruik HR-ketel: 3309m3
- Stooklijn bij -10c: 55c
- Stooklijk bij +20c: 30c
Even snel gaan ze er vanuit dat je een m3 met 2.34 kWh vervangt. Ons huis moet nog gebouwd worden maar ik schat +/- 1600m3 te verbruiken, geredeneerd vanuit mijn huidige woning (ook nieuwbouw). Dus die 7731 kWh worden er waarschijnlijk maar 3744 kWh![]()
De stooklijn is trouwens ook op radiatoren berekend in plaats van vloerverwarming, dus de SPF van 4.18 zal ook wel hoger liggen. Als jou installateur deze nummers doorgeeft kan het best zijn dat er vrij weinig van klopt in de praktijk.
Ik heb de Enviline Monoblock 9kw ook op mijn offerte staan. Als ik uitga van 4000 kWh per jaar zit ik voor wat betreft de warmtepomp op een veilige grens.
Ik zal even wat meer informatie verschaffen:Daannn1987 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:36:
[...]
Als je thermostaat in de woonkamer de enige thermostaat is en je geen zone regeling hebt bepaald deze wanneer er warmte vanuit de CV of WP komt. Is de setpoint behaald zal de warmtevraag uit gaan en de pomp van de cv / wp enkele minuten (afhankelijk wat ingesteld staat doordraaien).
Je VVW heeft nu waarschijnlijk een pompschakelaar? Deze schakelt de VVW pomp in wanneer er een bepaalde temperatuur behaald wordt op de aanvoer leiding (doorgaans kun je dit instellen) en uit wanneer deze hieronder komt.
Het idee van een thermostaatkraan op een radiator is dat hij bij temperatuur XX geen water meer toe laat.. Dit is onafhankelijk van de warmtevraag van de kamerthermostaat.
Je info is wel wat karigHoe wil je de vvw van de badkamer + beneden schakelen via de WP? Middels het pompcontact?
Situatie is:
Beneden vloer verwarming
Badkamer vloerverwarming
Bedoeling is om deze beide op dezelfde verdeler te zetten waarbij de thermostaat in de woonkamer zit. In de badkamer zit nog een additionele radiator met thermostaat knop. Daarnaast zijn er nog drie andere kamers met radiatoren + thermostaat knop.
Dus mocht de badkamer te koud zijn dan kan de radiator als 'backup' functioneren.
Dit is het schema (De binnenunit is nu aangepast naar het nieuwe variant zodat we een 300liter boiler kwijt kunnen, is dus geen geïntegreerde unit meer zoals op de afbeelding):
                                                [ Voor 5% gewijzigd door ronaldmathies op 14-11-2017 08:56 ]
CO2 uitstoot.......hier wel eens van gehoord?Oxellaar schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:09:
Conclusie..., ........, geen CO2 uitstoot.
Ik begrijp uit het verhaal van José dat hij er toevallig vorige week een verstuurd heeft aan een klant terwijl hij het 'oude' SW75 model had besteld bij Mitsubishi. Echter dat Mitsubishi nu aangeeft dat ze de bestaande in het gamma houden?DJT schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:59:
Belangrijkste wijzigingen:
- Nieuw design, wit met antraciet.
- Grotere ventilator.
- Ze claimen dat de nieuwe buitenunits 10dB stiller zijn dan de oude.
- De 11kW versie heeft nu één ventilator en is daardoor maar 1020 x 480 x 1050 (HxDxB) groot!
De typenummers met AA op het eind betreft de nieuwe buitenunit:
PUHZ-SHW112YAA
Speed kills, but beauty lives forever...
dT van 2 gr zie je wanneer er geen voldoende warmteafgifte om de ruimtetemperatuur toe te laten nemen. Dit is de situatie warmhouden.Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:29:
[...]
Die DT lijkt mijn ELGA dus niet te willen handhaven, althans ik zie het hem niet doen..
Wellicht omdat mijn flow nu dermate hoog staat dat de TA eerder bereikt is dan dat de ELGA een DT van 4 kan bereiken dat dit niet zichtbaar is.
Misschien wanneer ik de flow verlaag dat dit duidelijker zichtbaar wordt, en de ELGA een DT van 4 behoud tot het behalven van TA.
Goed punt.. geeft weer wat extra inzichten / denkstof deze hersenwisselingen
Is Truimte dan nog te laag dan is Ta te laag gekozen.
Zie je een dT van 4 of meer dan wordt er warmte afgestaan en ligt de Ta doorgaans hoger. De Truimte neemt langzaam toe. De warmtepomp werkt harder.
Pas je bijvoorbeeld nachtverlaging toe dan zit je vaak lang in dit gebied. Is een keuze en niet goed of slecht.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Afgelopen nacht heeft hij 7 KWh verbruikt om de woning op 19 graden te houden, terwijl hij normaal niks verbruikt tussen 22:00 en 7:00. Voor een woonkamer van 150m3 en een slaapkamer van 40m3 in een huis uit 2008 lijkt me dit nogal wat gortig?
Maar wel een goede COPBasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:59:
De Elga was bij mij elke ochtend 2-3 uur lang 100% aan het pompen om de woning van 18 naar 19 graden te krijgen. Vannacht dus maar eens geken wat er gebeurd als ik de nachterverlaging eraf haal:
Afgelopen nacht heeft hij 7 KWh verbruikt om de woning op 19 graden te houden, terwijl hij normaal niks verbruikt tussen 22:00 en 7:00. Voor een woonkamer van 150m3 en een slaapkamer van 40m3 in een huis uit 2008 lijkt me dit nogal wat gortig?
Goede COP of niet. Het gaat onder aan de streep om hoeveel kWh's je nodig hebt welke op je afrekening staan. De COP komt daarop niet op terug.
Verwijderd
Verwijderd
Dat gezegd hebbende: ik laat de Elga momenteel in stapjes van 0,5 hem in de loop van de middag van 19,0 > 20,5 graden verwarmen..
[ Voor 75% gewijzigd door Noord27 op 14-11-2017 11:42 ]
@Verwijderd Ik heb geen idee waarom dat ding zo hard draait bij sww. Het staat ingesteld op 50 graden dus niet zo bizar hoog toch?
@Chris_82
Heb nog even je metingen gedaan tijdens een run.
Ta = 38 en Tr = 33,9
Klinkt als goed mis. 7 kWh gebruik ik met deze buitentemperaturen nog niet eens per dag voor de helft van het volume in een huis uit 1865.BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:59:
De Elga was bij mij elke ochtend 2-3 uur lang 100% aan het pompen om de woning van 18 naar 19 graden te krijgen. Vannacht dus maar eens geken wat er gebeurd als ik de nachterverlaging eraf haal:
Maar zoals @Verwijderd zegt: zonder aanvullende informatie lastig op afstand te zeggen wat er aan de hand is!
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Je kunt met een warmtepomp wel een deel van je load verschuiven, ik trek de temperatuur in de ochtend weer op naar 17,5 (indien nodig) en dan rekent de thermostaat uit dat het om 4u 18,5 is. In de praktijk doet 'ie daar een paar uur over, in die paar uur staat de warmtepomp in lage modulatie zonnestroom op te eten. Zelfs in dit seizoen scheelt het nog redelijk wat qua verbruik in de nachtNoord27 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:47:
@Verwijderd Maar ja, saldering is nog zeker 2 jaar 100%? Elke kWh die je terug levert mag je 1 op 1 afstrepen van wat je terug pakt uit 'het net'.
Gisteren is er hier met dat stookregime 3,5kwh doorheen gegaan voor een tweekapper van ca 140m2/550m3 oid waarvan een goed deel door de panelen afgedekt
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2017 11:02 ]
@Bram-Bos Het is hier 3 graden geweest vannacht en het vebruik is gespreid over 8 uur.Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:30:
@BasvanS Als je beide dagen eerst eens vergelijkt op basis van graaddagen geeft wellichte meer/beter inzicht.
19-3 = 16 grd maar slechts 1/3 dag = 5,33 grd /; 7 KWh = ongeveer 1.3KWh/grd
Lijkt me nogal fors niet?
Verwijderd
Ja, dat lijkt me veel te fors, zeker als je zelf zegt dat je eerdere gebruik veel lager lag. Hoelang heb je die Elga al? Monitor je stroomverbruik realtime? Grafiekje maken?BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:00:
[...]
@Bram-Bos Het is hier 3 graden geweest vannacht en het vebruik is gespreid over 8 uur.
19-3 = 16 grd maar slechts 1/3 dag = 5,33 grd /; 7 KWh = ongeveer 1.3KWh/grd
Lijkt me nogal fors niet?
Verder: is je flow in orde? Nergens per ongeluk geknepen?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Verwijderd
Verwijderd
Wat is de capaciteit van je WP, heb dat niet meegekregen, alleen dat het een 3-fase versie is, 11kW ?Bl4ckviper schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:54:
hoop voorbij gekomen weer hier
@Verwijderd Ik heb geen idee waarom dat ding zo hard draait bij sww. Het staat ingesteld op 50 graden dus niet zo bizar hoog toch?
@Chris_82
Heb nog even je metingen gedaan tijdens een run.
Ta = 38 en Tr = 33,9
Als het een 11kWer zou zijn en hij trekt 5kW tijdens SWW, zou dat een COP richting 2 betekenen, dat lijkt me erg/te laag.
Vermogen -10°C buiten temp./+35°C afgifte temp.: 10,80Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:10:
[...]
Wat is de capaciteit van je WP, heb dat niet meegekregen, alleen dat het een 3-fase versie is, 11kW ?
Als het een 11kWer zou zijn en hij trekt 5kW tijdens SWW, zou dat een COP richting 2 betekenen, dat lijkt me erg/te laag.
Vermogen -15°C buiten temp./+35°C afgifte temp.: 10,02
COP bij +7°C buiten temp./35°C afgifte temp.: 4,30
Energie Label: A++
Verwijderd
Het gedrag van de WP was de afgelopen dagen, met een temperatuur overdag eingelijk altijd gelijk:
3-4 KWH verbruikt op 100% vermogen zodra de kamertemperatuur van 18 --> 19 graden moest in de ochtend. Rond 12:00 was hij hier klaar mee, en er is dan rond 15:00 nog 2 uurtjes op 50% gestookt om het op 19 graden te houden.
Als ik dan zelf thuis kom en we gaan koken rond 17-18 uur stoken we de rest van de avond en nacht niet meer.
Om die stook piek te voorkomen om 8:00 dacht ik slim te zijn en de nacht verlaging eraf te halen. Dit resulteerde vannochtend in een lekkere warme slaapkamer en en warme woonkamer. (van de slaapkamer heb ik geen gegevens, woonkamer was de hele nacht rond 18.5 graden, hij kreeg hem dus maar niet op 19 graden lijkt het wel.
@Verwijderd Ik vervang rond de 900 m3 gas, waarvan 300m3 voor SWW en heb dus al ruim 8 KWh verbruikt vandaag.
[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 14-11-2017 11:24 ]
Je geeft het antwoord zelf al, je extra toegevoegde slaapkamer vreet meer warmte dan je denkt waarschijnlijk, daarom krijgt hij nu zelfs te weinig capaciteit voor je woonkamer omdat slaapkamer teveel gebruikt.BasvanS schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:21:
Die flow is wel voor het eerst aangepast --> Ik heb de radiator in de slaapkamer aan gezet omdat de nieuwe aanwinst (5 weken oud) bij ons op de kamer ligt. Dit zijn eigenlijk Hoge temperatuur radiatoren maar die verwarmen de kamer nu dus nu dmv de WP.
Het gedrag van de WP was de afgelopen dagen, met een temperatuur overdag eingelijk altijd gelijk:
3-4 KWH verbruikt op 100% vermogen zodra de kamertemperatuur van 18 --> 19 graden moest in de ochtend. Rond 12:00 was hij hier klaar mee, en er is dan rond 15:00 nog 2 uurtjes op 50% gestookt om het op 19 graden te houden.
Als ik dan zelf thuis kom en we gaan koken rond 17-18 uur stoken we de rest van de avond en nacht niet meer.
Om die stook piek te voorkomen om 8:00 dacht ik slim te zijn en de nacht verlaging eraf te halen. Dit resulteerde vannochtend in een lekkere warme slaapkamer en en warme woonkamer. (van de slaapkamer heb ik geen gegevens, woonkamer was de hele nacht rond 18.5 graden, hij kreeg hem dus maar niet op 19 graden lijkt het wel.
@Verwijderd Ik vervang rond de 900 m3 gas, waarvan 300m3 voor SWW en heb dus al ruim 8 KWh verbruikt vandaag.
Dus als je de slaapkamer blijft verwarmen word het continu verwarmen en accepteren dat het meer energie verbruikt dan alleen een woonkamer.
Kinderen kosten nu eenmaal geld haha
1 PVoutput . Dongen NB

Dit topic is gesloten.
                                                     ![]()