Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Die berekening had ik ook in gedachte na lang rondstruinen op Google.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:42:
[...]
Op vraag 1. Volgens de koevlaas2 formule is dat 800*8/1650=3.99kWh een 5kWer zou het moeten kunnen.
Op vraag 3. Als je voldoende minimum waterinhoud in de radiatoren/convectoren hebt, Panasonic min. 36l, zou dat moeten kunnen.
Vraag 3 zal je even iets duidelijker moeten zijn. Daar snap ik niet veel van.
Verwijderd
Yes, die gedachte gang gaat bij mij ook nog steeds door het hoofd.mark184 schreef op maandag 13 november 2017 @ 00:00:
Is het mogelijk om een subsidie te krijgen voor een warmtepomp voor CV en warmtepomp voor warmwater? Dus 2 subsidies?
Zowel met een yutempa als met eventueel een normale wp. Door de subsidies kun je hem met bepaalde producten best 'voordelig' doorrekenen.
Zou je de twee systemen dan integreren als bijvoorbeeld backup, of zou je ze helemaal separaat houden?
25 groepen van ~90m met leidingen van 16x2mm. Elke groep heeft dus 13.85liter
Dat komt op 25*13.8l = 345 liter in de vloer zelf.
En dat gecombineerd met een buffervat van 300liter heb ik dus een totale buffer van 650liter.
Toch wel een gewaarwoording als ik zo in harde getallen bekijk.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Na subsidie wel ja.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Denk dat @the-edge het over elektrische bijverwarming heeft. Dat die bij een Enviline snel bij moet springen.Oxellaar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:09:
[...]
Ik snap niet wat je precies bedoeld, want een warmtepomp verbruikt sowieso elektra.
@Dylantje2 20 liter gas is niet veel natuurlijk, net twee emmertjes![]()
Maar teveel, want het was niet nodig geweest.
Dus direct de Elga even wat meer ruimte gegeven en de ketel verder aan banden.
Pas bij -1 gaat hij uit en pas bij 0 graden mag de ketel bijkomen
Met gestrekt been.
Damn, even wat gemist zo te zien. Ik bedoel inderdaad dat ik hoor dat de Enviline snel bijspringt bij een lage temperatuur. Klopt Dit? En zo ja, hoe hinderlijk is dat eigenlijk? Hij zal dan toch niet schrikbarend veel (extra) energie vragen?artbij schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:11:
[...]
Denk dat @the-edge het over elektrische bijverwarming heeft. Dat die bij een Enviline snel bij moet springen.
Volgens mij heeft dan elke groep 18 liter.https://www.econo.nl/Bere...000&Param2=16&Param3=1,81kmf schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:32:
Op gedachte gebracht door de discussies over radiator-inhoud ben ik eens gaan uitrekenen hoeveel liters er nou in mijn vloerverwarming zullen zitten.
En dat gecombineerd met een buffervat van 300liter heb ik dus een totale buffer van 650liter.
"Leiding diameter, de binnen diameter van de leiding in milimeters (ook wel de DN maat genoemd)."LittleTycoon schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:31:
[...]
Volgens mij heeft dan elke groep 18 liter.https://www.econo.nl/Bere...000&Param2=16&Param3=1,81
16x2mm, dus binnenmaat is 14mm?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Volgens mijn mag je 0,13 liter per meter rekenen.kmf schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:32:
Op gedachte gebracht door de discussies over radiator-inhoud ben ik eens gaan uitrekenen hoeveel liters er nou in mijn vloerverwarming zullen zitten.
Zit er een na regeling op, dan komt die groep te vervallen als " buffer "
16x2 dus 16mm - 2x2mm van iedere wand is 12mm intern, ik heb dergelijke slang hier liggen en kan het nameten als dit moet.kmf schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:35:
[...]
"Leiding diameter, de binnen diameter van de leiding in milimeters (ook wel de DN maat genoemd)."
16x2mm, dus binnenmaat is 14mm?
Of was het nou 16 -2 = 14mm , ik ga het nameten.
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 13-11-2017 11:46 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Thnx voor de info, hoe kom je tot deze calculatie?Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 00:16:
@mark184 Elke radiator bevat een aantal liters water. De som van de inhoud van al je radiatoren, welke altijd openstaan, mag niet minder dan 36l zijn, althans voor een Panasonic 5kWer. Elke m2 enkelplaats radiator bevat 5.6l. Een 2plaats en 3plaats resp. 2 maal en ongeveer 3 maal. voor 36ltr heb je dus minimaal 6.5m2 enkelplaats equivalent nodig.
Ik twijfel nog tussen een 3 of 5 kW warmtepomp.
Dit omdat ik vloer en spouw wil naisoleren . Ook oud dubbelglas wil ik op termijn vervangen.
En ik heb een tussenwoning met vloeroppervlak van 107 M2 en begane grond is 40 M2.
Heel andere vraag: heeft er iemand terugslagkleppen in zijn verwarmingssysteem gebouwd, en zoja op welke plek?
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Heel veel scheelt het niet, het verlies is niet zo groot en anders zou je hier iets aan moeten doen want dan is je water iedere morgen koud.Tasma schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:43:
[...]
Daarom zou ik ons boilervat ook willen in de bijkeuken waar nu matig wordt verwarmd.. Al het verlies -> warmere bijkeuken, yay alsnog comfort voor de energie
Verwijderd
Bij Henrad, radiatorfabrikant, spreadsheet downloaden, daar staan deze waardes vermeld.mark184 schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:49:
[...]
Thnx voor de info, hoe kom je tot deze calculatie?
Ik twijfel nog tussen een 3 of 5 kW warmtepomp.
Dit omdat ik vloer en spouw wil naisoleren . Ook oud dubbelglas wil ik op termijn vervangen.
En ik heb een tussenwoning met vloeroppervlak van 107 M2 en begane grond is 40 M2.
Als je voor worst-case 1 of 2kW verwarming achter de hand hebt zou ik qua regelgedrag voor de kleinste kiezen, de meest/best fittende/passende.
Verwijderd
Elk nadeel heb z'n voordeel, inderdaad !Tasma schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:43:
[...]
Daarom zou ik ons boilervat ook willen in de bijkeuken waar nu matig wordt verwarmd.. Al het verlies -> warmere bijkeuken, yay alsnog comfort voor de energie

Totaal verbruik van de WP: 25,14
Be fast .... Be furious....
Zo, dat is veel. Maar de grote vraag is natuurlijk hoeveel heeft ie geproduceerd?Bl4ckviper schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:07:
Nou hierbij mijn eerste grafiekje van de WP over zondag:
[afbeelding]
Edit: idd veel runs. Hier heb ik gisteren ca 9 kWh verbruikt.
9 a 10 runs over de hele dag is hier voldoende. Zonder vvw.
[ Voor 14% gewijzigd door mgroen81 op 13-11-2017 13:28 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Dat is gigantisch veel toch of heb ik dat verkeerd? Zo'n 7000 Kwh alleen voor de CV, dan komt het gewone verbruik er nog bovenop.
Mijn huis? 650m3.Beginner schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:30:
5000kWh is ongeveer 2400m^3 gas. Dat is best veel, maar natuurlijk afhankelijk van wat je er meer wilt verwarmen.
Dat zegt totaal niets. Hoe zit het met isolatie?
Excuses voor de onvolledigheid, het huis gaat nog gebouwd wordenNoord27 schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:38:
[...]
Dat zegt totaal niets. Hoe zit het met isolatie?
HR++ glazen, PIR 120mm spouwisolatie en SWH 6,0 P33 dakplaten.
Vloerverwarming op elke verdieping, WTW en dus een Nefit L/W warmtepomp.
Verwijderd
https://tweakers.net/ext/f/A4dLU0RpNQPg1t1noPyDBjDU/full.png
Antwoord vanuit spanje:thefox154 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:37:
Korte vraag voor de kenners,
is dit een nieuwer type mitsu buiten unit ofzo? Zie deze bij instaladora nergens langs komen.
[afbeelding]
Type: PUHZ-SHW80YAA; Ze geven een COP bij -7/W35 van 3,48 af. Vind ik wel erg netjes!
Staat ook niet in de subsidielijsten..
Good morning, we will have the new models on the website in December
If you place the order now of a model in November you will be sent the new model
Dat is goed nieuws denk ik! De cop bij koud weer staat me wel aan!
Copd (average climate) / low temp:
-7 ; 3,15
+2 ; 4,1
+7 ; 5,62
12 ; 7,53
(ga ervanuit dat Mitsu low temp, 30-35 graden bedoelt. Ze hebben het helaas nergens uitgelegd).
Kun je me dat uitleggen?Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:59:
Als je geen overdimensionering hebt krijg je dit.
https://tweakers.net/ext/f/A4dLU0RpNQPg1t1noPyDBjDU/full.png
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb even gezocht maar niet gevonden, kun jij me helpen?Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:59:
[...]
Bij Henrad, radiatorfabrikant, spreadsheet downloaden, daar staan deze waardes vermeld.
Als je voor worst-case 1 of 2kW verwarming achter de hand hebt zou ik qua regelgedrag voor de kleinste kiezen, de meest/best fittende/passende.
Verwijderd
Dat de WP op zijn laagste stand 19 a 20Hz het warmteverlies van de woning compenseert. De 'overgedimensioneerde' kunnen onvoldoende ver terug-moduleren om dat voor elkaar te krijgen en zullen het met meerdere start/stops moeten doen.
Constant ~ 500W T.O.V. de eerdere grafiek waarbij het opgenomen vermogen telkens rond de 1500W ligt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 14:13 ]
Verwijderd
http://www.henrad.eu/henr...ads/Heat-Calcul_HR-UK.zipmark184 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:03:
[...]
Heb even gezocht maar niet gevonden, kun jij me helpen?
Hoe weet ik hoeveel die geproduceerd heeft?mgroen81 schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:24:
[...]
Zo, dat is veel. Maar de grote vraag is natuurlijk hoeveel heeft ie geproduceerd?
Edit: idd veel runs. Hier heb ik gisteren ca 9 kWh verbruikt.
9 a 10 runs over de hele dag is hier voldoende. Zonder vvw.
Pas geen nachtverlaging toe. En het betreft een vrijstaand huis met gasverbruik van gemiddeld 2700m3
Beneden verdieping volledig vloerverwarming. Boven in de badkamer vloerverwarming in de badkamer en radiatoren in de andere kamers.
Instelling op de WP staat draaitijd 5 minuten minimale uit tijd 10 minuten.
[ Voor 6% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-11-2017 14:25 ]
Goed bezig met de monitoring!Bl4ckviper schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:07:
Nou hierbij mijn eerste grafiekje van de WP over zondag:
[afbeelding]
Hier gisteren 19 kWh verbruikt, temperatuur buiten was maar 4-5°C...
Een aantal zaken die mij opvallen aan deze grafiek:
- vrij hoge consumptie, steeds gevolgd door een pauze. Lijkt er op dat je aanvoer temperatuur snel oploopt zonder die warmte kwijt te raken. Staat er ergens een grote bypass / plaatradiator vol open? Probeer het afgiftesysteem eens beter in te regelen (lees: al je radiatoren dicht of max 1/4 slag open, vloerverwarmingen vol open).
Als dat lukt kan je stooklijn weer een heel stuk omlaag... Is een stuk gunstiger voor je gebruik!
Bij mijn Loria (vrijwel identiek aan Fujitsu General Waterstage) kan de WP tot ca. 1/3 terugmoduleren in afgifte. Bijvoorbeeld gisteren ca.750W opname / 3.2 kW afgifte voor een 10kW model. Jouw gebruik met 1.5-2kW kan dus zeker een stuk lager, waardoor deze ook met minder stops zal gaan draaien. 1.5kW is ongeveer de minimum opname van dit 3-fase model, met 6.2kW warmte afgifte. Kan waarschijnlijk wel constanter draaien en minder snel oplopen.
- 3 starts van het SWW programma. Dit is vaak volstrekt overbodig omdat er nog voldoende voorraad is en de warm watertemperatuur nog > 40 °C is om lekker te kunnen douchen. Kun je de temperatuur voor een herstart SWW lager instellen? Tijdens SWW programma geen CV bedrijf, dus als je dit kunt plannen tijdens een moment dat er geen/weinig CV-vraag is, beter voor het comfort tijdens nog koudere dagen.
[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 13-11-2017 15:29 ]
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

2016 vs 2017
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De thermostaat kranen staat volledig open van de radiatoren.Chris_82 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:26:
[...]
Goed bezig met de monitoring!
Hier gisteren 19 kWh verbruikt, temperatuur buiten was maar 4-5°C...
Een aantal zaken die mij opvallen aan deze grafiek:
- vrij hoge consumptie, steeds gevolgd door een pauze. Lijkt er op dat je aanvoer temperatuur snel oploopt zonder die warmte kwijt te raken. Staat er ergens een grote bypass / plaatradiator vol open? Probeer het afgiftesysteem eens beter in te regelen (lees: al je radiatoren dicht of max 1/4 slag open, vloerverwarmingen vol open). Als dat lukt kan je stooklijn weer een heel stuk omlaag...
Bij mijn Loria (vrijwel identiek aan Fujitsu General Waterstage) kan de WP tot ca. 1/3 terugmoduleren in afgifte. Bijvoorbeeld gisteren ca.750W opname / 3.2 kW afgifte voor een 10kW model. Jouw gebruik met 1.5-2kW kan dus zeker een stuk lager, waardoor deze ook met minder stops zal gaan draaien. Is een stuk gunstiger voor je gebruik!
- 3 starts van het SWW programma. Dit is vaak volstrekt overbodig omdat er nog voldoende voorraad is en de warm watertemperatuur nog > 40 °C is om lekker te kunnen douchen. Kun je de temperatuur voor een herstart SWW lager instellen? Tijdens SWW programma geen CV bedrijf, dus als je dit kunt plannen tijdens een moment dat er geen/weinig CV-vraag is, beter voor het comfort tijdens nog koudere dagen.
De voetventielen heb ik niet aangezeten dit is al eens gebeurd met waterzijdig inregelen (toen we nog een gasketel hadden hangen). Bedoel je de de thermostaat kranen dichter zetten? Heb nog de optie alle radiatoren in 1 keer dicht(er) middels een kraan in de retour leiding van boven. Dit ivm het kunnen afsluiten bij koelen in de zomer.
sww zijn we nu wat mee aan het testen het is inderdaad wel vaak. Instellingen nu staat op 50 en gereduceerd op 40. Allemaal via de instellingen die fujitsu voorschijft na metingen via het liveheathpump experiment.
Instellingen nu zijn (indien de temperatuur van sww onder de 40 dropt:
ma - vrij fase 1 4:30 - 7:00 en fase 2 16:00 tot 23:00
za - zo fase 1 8:00 - 11:00 en fase 2 16:00 tot 23:00
temperatuur kan lager had deze eerst op 38 en 44 staan namelijk. Maar toen kregen we het bad niet vol (douchen ging prima)
@Verwijderd
De draaitijd en stops kan ik instellen via de Domuz (zone instelling) die met de wp praat.
Benieuwd naar de prijzenthefox154 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:01:
[...]
Antwoord vanuit spanje:
If you place the order now of a model in November you will be sent the new model
-7 ; 3,15
+2 ; 4,1
+7 ; 5,62
12 ; 7,53
(ga ervanuit dat Mitsu low temp, 30-35 graden bedoelt. Ze hebben het helaas nergens uitgelegd).
thefox154 schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:01:
[...]
Antwoord vanuit spanje:
-7 ; 3,15
+2 ; 4,1
+7 ; 5,62
12 ; 7,53
zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij
Heb je nog een rapport of document van het inregelen tentijde van de gasketel? Vermoedelijk is dit ingeregeld op een hogere delta T en is er ruimte voor verbetering voor de warmtepomp.
Bij wijze van test kun je proberen de thermostaatkranen op de ratiatoren een paar daagjes dicht te zetten om het effect te kunnen zien. (of de afsluiter tbv koelen)
Bij je vloerverwarmingverdelers, heb je daar nog mogelijkheden om de flow of temperatuur te verhogen?
Voor SWW dus geen optie om de temperatuur voor herstart te wijzigen (typische delta T van 7°C, dus 43 / 33 ergens te zien)? Is er ook niet bij de Loria, dus heb een soortgelijk programma ingesteld, met alleen fase 1 aan in de middag en fase 2 uit. Scheelt weer 1 SWW run...
Wat betreft mijn eerdere commentaar op het terug moduleren van de buitenunit, ik vond net dat de minimumafgifte van de 3-fase WP op 6.2kW ligt, dan kom je al vrij snel op een verbruik van 1.5kW...
Dan klopt dat jaarverrbuik van 5000 kwh totaal niet voor een WP. Je installateur zal waarschijnlijk het berekende jaarverbruik voor gematigd klimaat hebben doorgekregen of een grove schatting aan de telefoon.the-edge schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:40:
[...]
Excuses voor de onvolledigheid, het huis gaat nog gebouwd worden.
Bij het huis wat je gaat bouwen zal toch ook wel een warmteverliesberekening gemaakt zijn? Aan de hand daarvan kan je de grootte selecteren of een iets kleiner model kiezen....of een ander merk.
@Ramon_1984 & @Boerm
Ik begrijp uit de laatste zin dat als ik het huidige model van de site bestel de nieuwe geleverd gaat worden.
Heb voor de zekerheid gemaild
In de line up van de mitsu 2017-2018 brochure lijtk de huidige zubadan lijn vervallen en deze ervoor in de plaats gekomen. Lijkt de natuurlijke opvolger..
De instelling die ik kan doen is de gewenst temperatuur (in mijn geval dus 50 graden) en de gereduceerde (in mijn geval 40 graden). Wat ik er van begreep was als in de tijd van de fases het water onder die 40 graden komt de wp een sww run doet.Chris_82 schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:08:
@Bl4ckviper
Heb je nog een rapport of document van het inregelen tentijde van de gasketel? Vermoedelijk is dit ingeregeld op een hogere delta T en is er ruimte voor verbetering voor de warmtepomp.
Bij wijze van test kun je proberen de thermostaatkranen op de ratiatoren een paar daagjes dicht te zetten om het effect te kunnen zien. (of de afsluiter tbv koelen)
Bij je vloerverwarmingverdelers, heb je daar nog mogelijkheden om de flow of temperatuur te verhogen?
Voor SWW dus geen optie om de temperatuur voor herstart te wijzigen (typische delta T van 7°C, dus 43 / 33 ergens te zien)? Is er ook niet bij de Loria, dus heb een soortgelijk programma ingesteld, met alleen fase 1 aan in de middag en fase 2 uit. Scheelt weer 1 SWW run...
Wat betreft mijn eerdere commentaar op het terug moduleren van de buitenunit, ik vond net dat de minimumafgifte van de 3-fase WP op 6.2kW ligt, dan kom je al vrij snel op een verbruik van 1.5kW...
Denk zelf ook wel dat ik met 1 per dag af kan. Maar sinds het bad gedoe en ook 1 keer stond sww uit waardoor er helemaal geen water was is de waf wat laag mbt aanpassingen aan het water sww.
@Verwijderd Goede vraag geen idee
Verwijderd
Als hij echt zou moeten leveren zou je 72 start/stops per dag hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 15:54 ]
Hoe het exact staat:Verwijderd schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:52:
@Bl4ckviper 5 min. aan 10 min. uit heeft tot gevolg dat de WP max 20/60e v.d. tijd kan draaien en daarmee is de WP tot max 33.3% van zijn capaciteit begrenst. Logica ontgaat mij helaas.
Minimum stilstandtijd (min) 10
Min. looptijd (min) 5
Denk dat het betekend dat tussen runs minimaal 10 minuten stilstand moet zijn. En als er een run is deze minimaal 5 minuten moet duren. Kan dus ook langer.
Dat is dan gewoon pech en het is dat het vervangen van onderdelen zo'n arbeidsintensief procedé is.Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:50:
@koevlaas2Ik zei uniek, niet ingewikkeld. Dat systeem is simpeler dan jouw Ecodan. Simpeler kan bijna niet. Aan/uit compressor, twee thermostatische expansieventielen en een magneetklep.
Verder wat NTCjes en wat relais, meer niet. Normaal gesproken bulletproof....
Voorbeeld van vandaag: aan 6:18 uit 6:49 daarna "pauze" van 6:50 tot 7:19 en dit herhaalt zich enkele keren.
@Chris_82
Nog een toevoeging op mijn eerdere reactie. Ik kan inderdaad de flowmeters aanpassen per groep.
nog even ter vergelijking vorig jaar had ik op 12 november 14,45 m3 gas verbruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-11-2017 16:09 ]
Verwijderd
Om een beter idee te krijgen van verbruik, m3 gas of kWh stroom, deel door het aantal graaddagen die dag (2016 en 2017) en vergelijk dan opnieuw. Een factor 2 verschil zou redelijk moeten kloppen (m3 gas --> kWh stroom).
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
[ Voor 22% gewijzigd door Chris_82 op 13-11-2017 16:54 ]
12-11-2016 was (met de standaard instellingen) 18 graaddagen
14,45 / 18 = 0,80 * 2 = 1,60 kwh benodigd
12-11-2017 was (met standaard instellingen) 14 graaddagen
25,14 / 14 = 1,80 kwh benodigd
Of doe ik het zo niet goed?
Lijkt alsof ik er op achteruit ben gegaan
wat zou ik trouwens met de flowmeters van de vv moeten doen? juist meer open?
[ Voor 20% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-11-2017 17:04 ]
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2017 17:09 ]
Interessant.
Als we alle andere weersinvloeden verwaarlozen (wind, zon), dan kun je inderdaad de vergelijking maken zoals @Verwijderd.
Een COP lager dan 4 duidt er dan wel op dat je WP systeem sub-optimaal draait. Zeker als je vrijwel overal vloerverwarming hebt liggen. Heel slecht is het ook zeker niet.
Voor je vloerverwarming denk ik in de richting van meer open, het beste is de temperatuurverschillen in de gaten te houden. Kijk eens in het buurtopic van Gas besparen door middel van CV tuning deel II.
[ Voor 43% gewijzigd door Chris_82 op 13-11-2017 17:15 ]
Ik kwam ook uit op 3,56
Heb dus niet overal vloerverwarming. Bovenverdieping zijn een 5 tal radiatoren afmetingen bxh:
tweemaal 60 x 60
tweemaal 70 x 50
eenmaal 90 x 50
In de kelder 1 radiator 70 x 60
Daarnaast de handoekenradiator in de badkamer dichtgezet.
VV beneden en in de badkamer oppervlakte wat deze bedient is ongeveer 110 m2 (schatting)
Verwijderd
Heb je een infraroodthermometer of warmtecamera of iets anders om de verschillende retourtemperaturen te meten? Als deze onderling weinig afwijken (<0.5 C voor een warmtepomp met typisch 2-3 C dT) valt er niet veel winst te halen.
Invloed van SWW maakt het lastiger te vergelijken, met een COP van 3 voor SWW bereiding mag je in je handjes wrijven.
Welke maandelijkse overzichten bedoel je dan?
want in de wp is een rubriek energiemeter echter staat hier niets alleen maar -- bij alle.
En bij de warmte diagnose staan gemiddelde aan en retour temperaturen.
@Chris_82
Heb een digitale thermometer van ebay (met een laser) maar ja dat ding is niet geijkt ofzo.
Moet ik dan de retour en aanvoer (voor de driewegklep) van de wp meten (water kant)? of de aan en afvoer van de gassen die de wp in gaan (lucht kant)
En neem aan dat ik dat moet meten bij een een run?
De andere tips die je gaf radiatoren dicht en flowmeters van de vv (open of dicht is mij nog niet duidelijk) nog wel doorvoeren of eerst de Ta en Tr meten?
[ Voor 51% gewijzigd door Bl4ckviper op 13-11-2017 17:31 ]
chinees wellicht.....................
Verwijderd
Welk merk type is dit??thefox154 schreef op maandag 13 november 2017 @ 08:09:
[...Zowel met een yutempa als met eventueel een normale wp. Door de subsidies kun je hem met bepaalde producten best 'voordelig' doorrekenen.
Ik wil denk ik ook voor 2 separate systemen gaan
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Welke domotica gebruik je??mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:37:Ik heb mijn domotica pagina weer wat uitgebreid. Ik kan nu volledig automatisch jaren /maanden met elkaar vergelijken voor de ELGA.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mij ging het om de retourtemperaturen van je afgiftesysteem, dus na de VV en de radiatoren, om te zien hoe goed het is ingeregeld. Voor een betere meting met zo'n pistool even wat ductape of PVC tape over een leiding heen en dan het oog van het pistool er direct op.
Beste is tijdens een run zowel Ta als Tr voor betere vergelijking
[ Voor 17% gewijzigd door Chris_82 op 13-11-2017 18:01 ]
Nefit deed bij ons ook een aanname die gigantisch was... Ze rekenen met hoge verbruiken zodat de besparing groter uitvalt in het overzicht vermoed ikthe-edge schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:27:
Nu belde mijn installateur zojuist op, de Nefit Enviline l/w warmtepomp zou over een jaar zo'n 5000 kwh verbruiken, bij koelen moet je hier nog eens 2000 bij optellen.
Dat is gigantisch veel toch of heb ik dat verkeerd? Zo'n 7000 Kwh alleen voor de CV, dan komt het gewone verbruik er nog bovenop.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
En ook nog de handleiding gevonden.DJT schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:59:
In deze filmpjes meer info over de nieuwe Mitsubishi buitenunits.
YouTube: Mitsubishi Electric: Ecodan
YouTube: Mitsubishi Electric: Entfernen der Transportsicherung
En hier nog wat informatie: https://termo-plus.com/pr...ts-air-source-heat-pumps/
Ik vind steeds meer informatie, dit is volgens mij de nieuwe brochure.
Belangrijkste wijzigingen:
- Nieuw design, wit met antraciet.
- Grotere ventilator.
- Ze claimen dat de nieuwe buitenunits 10dB stiller zijn dan de oude.
- De 11kW versie heeft nu één ventilator en is daardoor maar 1020 x 480 x 1050 (HxDxB) groot!
De typenummers met AA op het eind betreft de nieuwe buitenunit:
PUHZ-SHW112YAA
Ja, is niet heel handig allemaal. Als het al klopt dan ben ik een klein vermogen aan PV panelen kwijt om de load op te vangen. Ik had de hoop dat er iemand hier is met een Nefit LW warmtepomp. Maar dat lijkt niet het gevalroelzadh schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:45:
[...]
Nefit deed bij ons ook een aanname die gigantisch was... Ze rekenen met hoge verbruiken zodat de besparing groter uitvalt in het overzicht vermoed ikBij ons stond zo'n 3000m3 gas terwijl we maar 1600m3 gebruiken.
Zal morgen eens kijken sowieso 1 fase minder mbt de sww (of korter) zodat die 3de ronde eruit gaat. En even de temperaturen meten.Chris_82 schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:56:
@Bl4ckviper
Mij ging het om de retourtemperaturen van je afgiftesysteem, dus na de VV en de radiatoren, om te zien hoe goed het is ingeregeld. Voor een betere meting met zo'n pistool even wat ductape of PVC tape over een leiding heen en dan het oog van het pistool er direct op.
Beste is tijdens een run zowel Ta als Tr voor betere vergelijking
@Verwijderd
Mbt cijfers uit de pomp zie ik echt niets helaas. Is dit iets wat expliciet moet worden aangezet?
Nee. Wel voor een warmtepompboiler. En dat is wat je wil.mark184 schreef op maandag 13 november 2017 @ 00:00:
Is het mogelijk om een subsidie te krijgen voor een warmtepomp voor CV en warmtepomp voor warmwater? Dus 2 subsidies?
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
In de breedste zin van t woord
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Waarom zou dat niet mogelijk zijn?Knowbody schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:12:
[...]
Nee. Wel voor een warmtepompboiler. En dat is wat je wil.
Dan kan hem gerust stellen, het is niet waar wat de installateur vertelde.artbij schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:11:
[...]
Denk dat @the-edge het over elektrische bijverwarming heeft. Dat die bij een Enviline snel bij moet springen.
En De EnviLine.... Er zijn nogal wat verschillende types.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Onkunde van CV installateurs op het gebied van warmtepompen is iets voor consumenten organisaties, want toepassen van warmtepompen is geen luxe meer willen we de klimaatdoelstellingen behalen.roelzadh schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:45:
[...]
Nefit deed bij ons ook een aanname die gigantisch was... Ze rekenen met hoge verbruiken zodat de besparing groter uitvalt in het overzicht vermoed ikBij ons stond zo'n 3000m3 gas terwijl we maar 1600m3 gebruiken.
Wat mij opvalt is dat de gemiddelde Nederlander met redelijke opleiding weinig weet over energie enheden, Kj, kWh, kW, Ah enz Daarom kunnen CV installateurs, die het ook niet weten, een hoop onzin uitkramen.
Scheikundig hetzelfde: CO en CO2 wordt ook door elkaar gehaald. Lokale luchtvervuiling wordt op een hoop gegooid met de broeikas problematiek, ook door de pers en TV.
Als voorbeeld:
Een monster containerschip (350m) werd in een TV programma als zeer slecht voor de broeikasproblemtiek aangemerkt om dat hij smerige zwaverhoudende olie verstookt. Voor de CO2 emissie is het juist een zeer goed transportmiddel: een relatief klein motortje, max 16 knopen en veel lading. Per ton lading de laagste CO2 uitstoot op de wereld. Ook politici kunnen niet met energie rekenen en zijn geen haar beter dan onze CV installateurs.
Misschien ben ik een ouwe azijnpisser, maar als we de burger milieu bewust willen maken moet er echt iets aan opleiding en voorlichting gebeuren.
Opsteker; Het valt mijn op dat op dit forum steeds meer deelnemers met energie kunnen rekenen.
Zelfbouw.
Aantal RPI's en een Arduino die data naar mijn centrale server pushen. Op de server draait een Oracle XE database die ik ontsluit met een webserver die met de db kan babbelen.
Daarna met de DB en de webserver heb ik REST services gebouwd die JSON serveert aan mijn bootstrap website met jquery.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik pak er even wat nummertjes bij uit mijn besparingsberekening:the-edge schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:55:
[...]
Ja, is niet heel handig allemaal. Als het al klopt dan ben ik een klein vermogen aan PV panelen kwijt om de load op te vangen. Ik had de hoop dat er iemand hier is met een Nefit LW warmtepomp. Maar dat lijkt niet het geval
- Type: Enviline Monoblock 9kw
- Energiebehoefte gebouw: 98 GJ
- Elektraverbruik Nefit EnviLine: 7731 kWh
- Elektraverbruik elektrisch element: 251 kWh
- Gasverbruik HR-ketel: 3309m3
- Stooklijn bij -10c: 55c
- Stooklijk bij +20c: 30c
Even snel gaan ze er vanuit dat je een m3 met 2.34 kWh vervangt. Ons huis moet nog gebouwd worden maar ik schat +/- 1600m3 te verbruiken, geredeneerd vanuit mijn huidige woning (ook nieuwbouw). Dus die 7731 kWh worden er waarschijnlijk maar 3744 kWh
De stooklijn is trouwens ook op radiatoren berekend in plaats van vloerverwarming, dus de SPF van 4.18 zal ook wel hoger liggen. Als jou installateur deze nummers doorgeeft kan het best zijn dat er vrij weinig van klopt in de praktijk.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Oprecht benieuwd wat de elga gaat doen bij -5 of misschien wel -10
ISDE site:
"Een warmtepomp komt in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:
De warmtepomp is onderdeel van een verwarmingstoestel.
Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grond-waterwarmtepomp of een water-waterwarmtepomp. Lucht-luchtwarmtepompen zijn uitgesloten.
Het ruimteverwarmingstoestel heeft een vermogen van ten hoogste 70 kW.
Het verwarmingstoestel is voorzien van een etiket en een productkaart en technische documentatie.
"
Als ik het zo lees uitsluitend voor ruimteverwarming. Merkwaardig is dan dat WP-boilers wél subsidie krijgen. Misschien de wetteksten erop naslaan
Edit: er vlak boven staat echter "Een warmtepomp is een apparaat dat met behulp van een warmtewisselaar warmte onttrekt aan een hernieuwbare bron als lucht, bodem of grondwater. Deze geeft warmte af voor ruimteverwarming of warm tapwater."...
Telefoontje waard, want of ze nu juist hiermee bedoelen sww uit te sluiten is niet duidelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door joostmaas op 13-11-2017 19:49 ]
*editje wegens potentieel verwarring *joostmaas schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:46:
[...]
ISDE site:
"Een warmtepomp komt in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:
De warmtepomp is onderdeel van een verwarmingstoestel.
Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grond-waterwarmtepomp of een water-waterwarmtepomp. Lucht-luchtwarmtepompen zijn uitgesloten.
Het ruimteverwarmingstoestel heeft een vermogen van ten hoogste 70 kW.
Het verwarmingstoestel is voorzien van een etiket en een productkaart en technische documentatie.
"
Als ik het zo lees uitsluitend voor ruimteverwarming. Merkwaardig is dan dat WP-boilers wél subsidie krijgen. Misschien de wetteksten erop naslaan
Edit: er vlak boven staat echter "Een warmtepomp is een apparaat dat met behulp van een warmtewisselaar warmte onttrekt aan een hernieuwbare bron als lucht, bodem of grondwater. Deze geeft warmte af voor ruimteverwarming of warm tapwater."...
Telefoontje waard, want of ze nu juist hiermee bedoelen sww uit te sluiten is niet duidelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 13-11-2017 19:57 ]
Bij nieuwbouw neem alsjeblieft HR+++ glas oftewel triple !the-edge schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:40:
[...]
Excuses voor de onvolledigheid, het huis gaat nog gebouwd worden.
De installateur rekent het raar voor.
En dat koelen is leuk maar dat doe je maar een paar dagen. Daarna geloof je het wel en is de hitte al weer weg.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik weet niet of het aan mijn huis ligt, maar ik kan 3 weken last hebben van 1 week zomerse zonKnowbody schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:56:
[...]
En dat koelen is leuk maar dat doe je maar een paar dagen. Daarna geloof je het wel en is de hitte al weer weg.
Zit de warmte eenmaal in een goed geïsoleerd huis dan gaat er niet zo maar uit.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
De output is meestal 5kw +, en je cop is 5+ dan mag ik er vanuit gaan het opgenomen vermogen 1kWh is.
Dit zie ik mijn ELGA eigenlijk nooit doen, alleen 7 november een enkele full pull gezien
Heb ik hier ook maar duurt meestal wel wat langer dan 1 week... Eenmaal totaal afgekoeld duurt het opwarmen ook weer langer.Speedy-Andre schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:00:
[...]
Ik weet niet of het aan mijn huis ligt, maar ik kan 3 weken last hebben van 1 week zomerse zon![]()
Of hij is vergeten te delen door de COPRhaelak schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:27:
[...]
Dan klopt dat jaarverrbuik van 5000 kwh totaal niet voor een WP. Je installateur zal waarschijnlijk het berekende jaarverbruik voor gematigd klimaat hebben doorgekregen of een grove schatting aan de telefoon.
Bij het huis wat je gaat bouwen zal toch ook wel een warmteverliesberekening gemaakt zijn? Aan de hand daarvan kan je de grootte selecteren of een iets kleiner model kiezen....of een ander merk.
Klopt, de ELGA gaat steeds vol aan en dan weer uit. Dat doet hij sinds dat ik de pomp op de ELGA heb opgeschroefd naar standje 5 ( 15liter/minuut ). Daarvoor pruttelde de ELGA steeds ( wat langer ) rond de 600 a 700W.Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:03:
@mkleinman als ik de post op je website bekijk van je afgelopen weekendje weg, lijkt het wel of jou elga bij het warmhouden van de woning altijd full pull trekt klopt dat?
De output is meestal 5kw +, en je cop is 5+ dan mag ik er vanuit gaan het opgenomen vermogen 1kWh is.
Dit zie ik mijn ELGA eigenlijk nooit doen, alleen 7 november een enkele full pull gezien
Overigens wat anders. De komende dagen rond de 8 a 11 graden, ideaal weer voor alle (hybride) warmtepompen.
Goede les. Nu is bij mij de stooklijn behoorlijk steil oplopend naar hoge temperaturen.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:02:
@Bram-Bos 22% betere COP bij een Ta verschil van 11C is 2% per 1C. Precies wat de Carnot-formule zegt, 10% verbetering bij een 5C lagere Ta.
Ik stook nog op oude radiatoren met matige isolatie beneden. Boven binnenkort 3 Jaga's, met het oog op koeling én lage aanvoertemperatuur in de toekomst als er beneden geïsoleerd is en vloerverwarming ligt, komen er op die Jaga's sowieso Dbe Pro's. Eerste idee was om die aanschaf uit te stellen, omdat de aanvoer nu voor de Jaga's toch nog relatief hoog ligt. En het geld kan elders ook goed gebruikt worden.
Maar met deze wetenschap toch maar besloten om meteen 1 dbe te bestellen om te kijken of ik die ook enigszins fatsoenlijk kan laten werken op de oude radiatoren in de woonkamer. Als het werkt, dan volgen er eind van de maand nog twee. Kan de stooklijn deze winter hopelijk mooi wat omlaag.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ok dank voor de toelichting.mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:05:
[...]
Klopt, de ELGA gaat steeds vol aan en dan weer uit. Dat doet hij sinds dat ik de pomp op de ELGA heb opgeschroefd naar standje 5 ( 15liter/minuut ). Daarvoor pruttelde de ELGA steeds ( wat langer ) rond de 600 a 700W.
Overigens wat anders. De komende dagen rond de 8 a 11 graden, ideaal weer voor alle (hybride) warmtepompen.
Staat hier ook op standje 5 maar niet met hetzelfde resultaat.. wellicht toch carrier vs toshiba regling verschilletje..
Flow heb ik helaas geen gegevens over
Als eerste natuurlijk zorgen voor goede zonwering. Dan komt de warmte je goed geïsoleerde woning nauwelijks in.Speedy-Andre schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:00:
[...]
Ik weet niet of het aan mijn huis ligt, maar ik kan 3 weken last hebben van 1 week zomerse zon![]()
En daarna 's nachts veel ventileren. Na die ene zomerse week dalen de nachttemperaturen vaak al snel weer onder de 20 graden. Met voldoende nachtventilatie kun je dan vrij snel de temperatuur aardig laten dalen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Strak hoor..mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:27:
[...]
Zelfbouw.
Aantal RPI's en een Arduino die data naar mijn centrale server pushen. Op de server draait een Oracle XE database die ik ontsluit met een webserver die met de db kan babbelen.
Daarna met de DB en de webserver heb ik REST services gebouwd die JSON serveert aan mijn bootstrap website met jquery.
Je zou zoiets misschien ook in domoticz kunnen implementeren.
Lijkt me bizar mooi die data...
Het blijft een apart apparaat met zijn eigen willetjje. Ik snap na 3,5 jaar nog steeds weinig van de interne regeling.Daannn1987 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:09:
[...]
Ok dank voor de toelichting.
Staat hier ook op standje 5 maar niet met hetzelfde resultaat.. wellicht toch carrier vs toshiba regling verschilletje..
Flow heb ik helaas geen gegevens over
Het was afgelopen oktober voor het eerst dat de ELGA bescheiden begon met 600W en dan een beetje op pruttelde.
Daarna een AHA momentje met het volledig opendraaien van de vloer met behoud dat het pruttelgedrag van de ELGA. Nu de pomp wat hoger gezet en de ELGA gaat er volledig met gestrekt been in.
Jij met je domoticzDylantje2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:12:
[...]
Strak hoor..
Begrijp mij niet verkeerd heb zelf ook domoticz met legio aan rommel eromheen , maar voor data storage en overzicht is het crap en zijn er betere alternatieven.
Verwijderd
Geen idee wat je pomp al dan niet weet weer te geven, nader bestuderen van je grafiek, minuten * vermogen is het er uit te vissen.Bl4ckviper schreef op maandag 13 november 2017 @ 19:08:
[...]
Zal morgen eens kijken sowieso 1 fase minder mbt de sww (of korter) zodat die 3de ronde eruit gaat. En even de temperaturen meten.
@Verwijderd
Mbt cijfers uit de pomp zie ik echt niets helaas. Is dit iets wat expliciet moet worden aangezet?
https://farm5.staticflick...68546731_8e990543be_b.jpg
Deze gegevens geeft voor oktober voor verwarmen-only een COP van 5.11 als gemiddelde Voor gemengd gebruik varieert het tussen 3.65 - 4.26 en voor uitsluitend SWW een COP van 2.28 - 3.32
Het is dan ook de kunst om de warmte te weren. En deuren en ramen gesloten te houden.Speedy-Andre schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:00:
[...]
Of alleen in de avonduren luchten.
Iets offtopic maar ben er ook ontzettend blij en tevreden mee. Ik meet intussen 38 fysieke sensoren en heb nog een aantal virtuele sensoren ( die ik afleid van twee andere, zoals dT vloer ).Dylantje2 schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:12:
[...]
Strak hoor..
Domoticz heb ik een tijdje geprobeerd maar het is mij te instabiel. Op een PI lijkt hij elke 24 uur wel een keer te crashen.
Ja heb onderhand wel redelijk door dat hij naar een bepaalde TA toe wilt (maar niet volgas).mkleinman schreef op maandag 13 november 2017 @ 20:13:
[...]
Het blijft een apart apparaat met zijn eigen willetjje. Ik snap na 3,5 jaar nog steeds weinig van de interne regeling.
Het was afgelopen oktober voor het eerst dat de ELGA bescheiden begon met 600W en dan een beetje op pruttelde.
Daarna een AHA momentje met het volledig opendraaien van de vloer met behoud dat het pruttelgedrag van de ELGA. Nu de pomp wat hoger gezet en de ELGA gaat er volledig met gestrekt been in.
Deze TA wordt bepaald word door het verschil tussen:
Gevraagde temperatuur, gemeten temperatuur en buitentemperatuur.
Daarnaast wordt meneer (elga) ongeduldig na 1,5 uur stoken, en legt dan zelf de TA hoger en stookt daarnaartoe.
Dat volgestrekte been heb ik nog niet kunnen reproduceren.
*edit moet eerlijk toegeven dat ik de regeling van de thermostaat iets gemanipuleerd heb om te voorkomen dat de ELGA continue op laaglast draait en gaat pendelen.
Dit door de gevraagde temperatuur met 0,4 te verleggen wanneer er warmtevraag is.
[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 13-11-2017 20:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()