13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Dat alles met 0,0 CO2 uitstoot op het moment. Leuk
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2017 13:55 ]
Help me even, ik zie de rekenfout niet? Ik doe (1825 Pana 5kw mono +50 verzenden) * 1,2 (tax) * 1,15 (pond -> euro) = 2587,50 euro. Je krijgt 1800 subsidie op de pana 5kw mono dus kom ik op 787,50 euro.Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:58:
[...]
@ Lurge
Kun je er mij dan 1 voor 900 leveren??
Lijkt me dat je een rekenfoutje erin hebt zitten
Je vergeet de warmte die het huis krijgt van de zon en door de ramen de kamer op warmt.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:54:
Fantastisch, lekker bufferen gedurende de dag, grootste deel van de energie van de verwarming wordt nu afgedekt door de panelen. Zeker nu de zon even doorbreekt gaat er alsnog een goede 600w het net in ondanks dat de pc aanstaat en het huis lekker warm is (warmtepomp eet een 670w op).
Dat alles met 0,0 CO2 uitstoot op het moment. Leuk
Behalve mijn buren dan, die draaien een zonnescherm uit en laten de cv doorbrullen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat er 3 types zijn:AUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:38:[...]Wat had je zelf al gevonden?
MULTICAL® 302
Bekroonde energiemeter. Met configuratie ter plaatse en eenvoudig te installeren.
MULTICAL® 403
Compacte en flexibele warmtemeter, eenvoudige installatie, configuratie op locatie en speciaal ontwikkeld voor afstandsuitlezing.
MULTICAL® 603
Toekomstbestendige warmte- en koudemeter, vóór, tijdens en na installatie.
Is wel het enige wat ik kan vinden..
Maar daar ben ik dan ook dom voor op dit gebied...
Ik vond een script om de 302 uit te meten?
alleen leest dat script ook de 403 en 603 uit?
Of zijn de 403 en 603 onbruikbaar...
En tsja er zijn hier zoveel experts... Dus ik zou de alternatieven dus hier wel verwachten..
En misschien zijn er echt meerdere types?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Goed dat het je lukt.AUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 08:51:
@Tomexergie
Een kabeltje kost nog maar 21,95 euro. En werkt ook.
En domoticz is gratis.
Zo vreemd is m-bus niet hoor, ik lees nu ook m-bus finder kWh meters uit. Is hetzelfde protocol.
Edit: Misschien moet je die IUngo gasten eens verwijzen naar mijn topic.
Ik ben niet eens programmeur en krijg het WEL voor elkaar.
Maar dan zal er nog de hoofdprijs voor gevraagd worden wss door IUngo.
Edit: nu kost het kabeltje 24,39 euro. Was even een tijdelijke aanbieding
Ik wil ook zo'n kabeltje bestellen. Ik zie een USB aansluiting. Is er kant en klare softwar om via PC uit te lezen?
Is deze nog goedkoper?Tomexergie schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:03:[...]Goed dat het je lukt.
Ik wil ook zo'n kabeltje bestellen. Ik zie een USB aansluiting. Is er kant en klare softwar om via PC uit te lezen?
https://nl.aliexpress.com...e-943d-9a86aa9dcbc1&tpp=1
En werkt die ook??
Zijn er nog meer componenten die er nodig zijn? Om dit werkend te krijgen??
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb hier onlangs een FB post aan besteed, want ik zie dit regelmatig.Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:58:
[...]
Je vergeet de warmte die het huis krijgt van de zon en door de ramen de kamer op warmt.
Behalve mijn buren dan, die draaien een zonnescherm uit en laten de cv doorbrullen.
Je zal toch maar gratis warmte krijgen, bah.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dat is een "slave"Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:09:
[...]
Is deze nog goedkoper?
En werkt die ook??
Je hebt een "master" nodig
Die 402/602 hebben een hogere minimale deltaT nodig (en iets met flow... zzzz)
De 302 meet al vanaf 2 K deltat
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
https://www.energie-zaehl...22236/Products/EB1-SET-25
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2017 14:38 ]
Misschien moet je dat hier vragen.Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:09:
[...]
Is deze nog goedkoper?
En werkt die ook??
Of beter, lees dat topic even door voor je gaat vragen
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
http://www.relay.de/en/produkte/software/mbsheet.htmlTomexergie schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:03:
[...]
Goed dat het je lukt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Mit Überwurfmutter
In 1" en 3/4" verkrijgbaar
Vergeet het rubberen ringetje niet om de temp sensor te doen alvorens hem in de kogelkraan te monteren.
(triest eigenlijk, al die nederlandse bouwmarkten en speciaalzaken...
[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2017 15:02 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Er zit op de temp sensor van de kamstrup toch een wartel met m10 fijn schroefdraad?
Dat past in die speciale kogelkraan (is ook m10)
Rubber ringetje zorgt voor de afdichting. Dat is meegeleverd met de kamstrup.
Je hebt wel wat ruimte nodig idd. Maar ook voor een goede meting (niet net na een bocht, al zit dat bij mij wel zo, maar dan met lengte van de kogelkraan ertussen nog)
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2017 15:08 ]
Leeft een beetje onregelmatig, dus een klokprogramma is lastig. Hij wil nog niet echt aan één temperatuur 24/7
Bij hem duurt van 19 naar 20 graden verhoging, ongeveer 2.5uur en leverde zojuist een defrost op.
5 graden en regen, dus zo vreemd is dat niet.
Zijn systeem is niet echt in balans en heeft een vrij hoge retourT, dus ook een hogere aanvoer. 35/32
In die 2.5 uur draait de Elga continu 1040watt. Warmtemeter heeft hij niet.
Het gaat maar om een kleine woning, drie groepen vloerverwarming en 4 radiatoren.
Bij mij kost 1K verhoging, (20>21) met radiatoren, ongeveer 1.25 uur en na een uur was er totaal geen ijs te bekennen. Hier ook 5c en regen. Cv water is continu 33/28 Elga trekt 975Watt en levert 3.9kW
Wel opvallend dat er zoveel verschil zit tussen een systeem met vloerverwarming en radiatoren.
En dan lijkt het of radiatoren in dit geval zelfs flink voordeliger zijn.
Bij deze temperaturen kan dat bij mij ook zo 2,5 uur duren met primair vloerverwarming en een enkele jaga radiator.Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:07:
Net even met een collega zitten sparren. Hij heeft ook een Elga, maar dan met vloerverwarming icm radiatoren.
Leeft een beetje onregelmatig, dus een klokprogramma is lastig. Hij wil nog niet echt aan één temperatuur 24/7
Bij hem duurt van 19 naar 20 graden verhoging, ongeveer 2.5uur en leverde zojuist een defrost op.
Zijn systeem is niet echt in balans en heeft een vrij hoge retourT, dus ook een hogere aanvoer. 35/32
Het gaat maar om een kleine woning, drie groepen vloerverwarming en 4 radiatoren.
Bij mij kost 1K verhoging, (20>21) met radiatoren, ongeveer 1.25 uur en na een uur was er totaal geen ijs te bekennen. Hier ook 5c en regen. Cv water is continu 33/28 Elga trekt 975Watt en levert 3.9kW
Wel opvallend dat er zoveel verschil zit tussen een systeem met vloerverwarming en radiatoren.
Hoge TR herken ik alleen niet, hoogste TR deze maand (november dus) is 25.7 geweest.
Heeft je collega nog een VVW verdeler die welke mengt?
Mijn verdeler heb ik hydraulisch actief gemaakt icm een pompschakelaar
Ik denk dat het grote verschil wel is dat je met VVW heel veel massa opwarmt, wat weer traag de warmte afgeeft. Met uitsluitend radiatoren verwarm je heel snel de lucht..
Kijk bij mij maar eens:
https://snapshot.raintank...P4BG8V9o243vjK9DCD656m9S4
Hele nacht bijna lopen stoken op een laag pitje, 9:30 uitgegaan en zojuist aan gegaan.. Hier weinig zon te bekennen, sterker nog het is hier bizar donker (onweer op komst)
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
En je hebt ook zoiets als accumulatie...Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:17:
@Oxellaar Of je een massa van x-radiatoren of een massa van y-beton op moet warmen, maakt het verschil naar mijn idee, lijkt mij in ieder geval 'redelijk' logisch te zijn. Radiatoren/Speedbootje t.o.v. Vloerverwarming/Tanker bijsturen.
Dus de vraag is wat doet eea op langere termijn..
+1 mooi vertaald ookVerwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:17:
@Oxellaar Of je een massa van x-radiatoren of een massa van y-beton op moet warmen, maakt het verschil naar mijn idee, lijkt mij in ieder geval 'redelijk' logisch te zijn. Radiatoren/Speedbootje t.o.v. Vloerverwarming/Tanker bijsturen.
Vloerverwarming is beter tov radiatoren bedoel je ? mijn radiatoren doen 0.1 op 29c aanvoer en beneden met de vloerverwarming zweet ik van de bank af.Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:07:
Net even met een collega zitten sparren. Hij heeft ook een Elga, maar dan met vloerverwarming icm radiatoren.
Inregelen/de 'HR62' componenten bij je collega verwijderden denk ik.
Verwijderd
radiator enkelplaat geeft 197W/m2
vv 16mm hoh=10 afdeklaag 5cm geeft 56W/m2
Voor de liefhebbers van massa, een afwerklaag van 8cm, de afgifte wordt dan 46W/m2.
Om het lagere Wattage te compenseren moet de Ta/Tr met 2C omhoog om weer dezelfde afgifte te krijgen van 56W/m2
Bronnen: henrad spreadsheet / http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/
mmmVerwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:40:
Ta=31 Tr=28 kamerT=20
radiator enkelplaat geeft 197W/m2
vv 16mm hoh=10 afdeklaag 5cm geeft 56W/m2
Voor de liefhebbers van massa, een afwerklaag van 8cm, de afgifte wordt dan 46W/m2.
Om het lagere Wattage te compenseren moet de Ta/Tr met 2C omhoog om weer dezelfde afgifte te krijgen van 56W/m2
Bronnen: henrad spreadsheet / http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/
Maar geeft dat eigenlijk aan dat vv minder gloeit dan een plaat?
Alleen dan even het oppervlakte van een vv vergeten ..[ meer M² meter dan een radiator ]
En de accumulatie? op de langere termijn??
Moet ik dan nog aan de knoppen draaien om hoger verschil te krijgen?
Valt me wel op dat de Elga vaak water maakt boven de 30 graden. Lager lukt niet echt omdat de WAR de warmtepomp met tussenpozen uit laat en ik deze periode niet koeter kan maken.
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Verwijderd
Warmtegeleiding/Conductie http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtegeleiding_meer.shtml
Stel je voor wat er gebeurd in een bestaande woning met voldoende radiatoren en je brengt een zodanige deklaag op de muren aan dat de radiatoren er achter verdwijnen en er een 'toplaag' van 5cm over heen komt.
PS. Beton/Steen van voldoende dikte gebruiken we normaliter om huizen van te bouwen om te zorgen dat we voldoende afgeschermd worden van de kou/hitte al naar gelang het seizoen.
De Multical 302 meet vanaf dT=0 . Ik heb dat zelf bij Kampstrup geinformeerd. Door de flow bij laag vermogen op te schroeven zie dat hij werkt dT<2CAUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:16:
[...]
Dat is een "slave"
Je hebt een "master" nodig
Die 402/602 hebben een hogere minimale deltaT nodig (en iets met flow... zzzz)
De 302 meet al vanaf 2 K deltat
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
Het is dan wel van 21 naar 22 maar duurt hier met de vloer ook zeker 2,5 uur, maar kan dan ook weer met gemak 4 uur uit als ik wil zonder dat het erg afkoelt, dat is bij jou weer anders.Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:07:
780W geeft mij 3,9 kW aan warmte, dit is tevens het laagste pitje waar hij op loopt, zorg wel dat hij niet te ver invriest, dat kost je vermogen. Vanmorgen om een uur of 11 zat hij hier ook flink dicht.
Duhh...AUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 14:57:
@Carboy54
Mit Überwurfmutter![]()
In 1" en 3/4" verkrijgbaar
Vergeet het rubberen ringetje niet om de temp sensor te doen alvorens hem in de kogelkraan te monteren.
(triest eigenlijk, al die nederlandse bouwmarkten en speciaalzaken...)
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
De 1e situatie is bij temperaturen tot 0 graden voor mij wel oké omdat dan de temp in de nacht licht daalt, overdag ook (mits de zon erbij komt) en als we dan thuis zijn liep de temperatuur weer op door onze aanwezigheid (4 personen), ik denk echter dat het onder 0 te hard gaat dalen waardoor het niet meer comfortabel zal zijn.
In de 2e situatie moet er een aan uit thermostaat tussen komen, want anders loopt de temperatuur onnodig te ver op, maar ik zou zeggen geen standaard thermostaat want dan krijg je m.i. een pendelende WP, of vang je dit dan juist op met een buffervat waarvan je de aparte pomp dan aan/uit schakelt via de thermostaat. Vraag me af of de pomp dan volgende de 1e situatie door zou kunnen draaien.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Tussen de eerste en 2e situatie zit niets meer? Wat je zou kunnen doen is hem op de 2e optie en dan een bepaalde tijd uit, dan koelt het iets af en dat kan hij dan langzaam weer inhalen.Maikie18 schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:39:
Ik heb de afgelopen 2 weken gezien dat hoe lager de Ta bij stoken op WAR, hoe langer de WP telkens uit gaat, maar doordat de WP dan langer uit is koelt het binnen verder af waardoor uiteindelijk de Tkamer daalt. Verhoog ik de stooklijn, dan blijft hij minder lang uit maar doordat hij dan langer aan blijft EN een hogere Ta heeft gaat de temp juist weer omhoog.
De 1e situatie is bij temperaturen tot 0 graden voor mij wel oké omdat dan de temp in de nacht licht daalt, overdag ook (mits de zon erbij komt) en als we dan thuis zijn liep de temperatuur weer op door onze aanwezigheid (4 personen), ik denk echter dat het onder 0 te hard gaat dalen waardoor het niet meer comfortabel zal zijn.
In de 2e situatie moet er een aan uit thermostaat tussen komen, want anders loopt de temperatuur onnodig te ver op, maar ik zou zeggen geen standaard thermostaat want dan krijg je m.i. een pendelende WP, of vang je dit dan juist op met een buffervat waarvan je de aparte pomp dan aan/uit schakelt via de thermostaat. Vraag me af of de pomp dan volgende de 1e situatie door zou kunnen draaien.
Maar dan moet de wp wel een timer hebben
Hier gaat hij ook uit van 0:00-09:00 en van 17:00-19:00
Het -draait- hier al prima op maximaal 35 graden. Retour is enkel kouder (~25 graden) als de verwarming lange tijd niet aan is geweest, als in, meerdere dagen volledig uit en koud weer. Na ongeveer een uur is de retour dan al 29 graden. Met 15mm toevoer -vanaf- de CV ketel naar de verdeler. De pomp gaat aan met >26 graden water. De CV brandt slechts enkele uren per dag.koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:20:
[...]
15mm aanvoer aan mijn vloerverdeler betekende een ijskoude retour want er kwam te weinig flow in de vloer, vervolgens ging de WP dit compenseren met volgas geven om toch de aanvoer temperatuur te halen.
Nu met 22mm en een stuk meer flow komt er een warmer water retour en de WP moduleert mooi terug in vermogen.
Een cv ketel kan makkelijk koud retour krijgen, een delta T van 15c lacht zo'n ding omvandaar dat de ene 35c de andere niet is.
De temperatuur heb ik kunnen verlagen naar 29c en de vloer en kamer zijn warmer dan ooit geweest.
COP is ook sky high voor mijn doen, ik weet nog niet precies hoeveel maar zeker 4.30 waar deze vorig jaar net 4 was. Eind van de maand maak ik de balans op en weet ik een exact cijfer.
Dat geeft een probleem, want boven hangen nog radiatoren, en die verwarmen niet zo snel op 30ish graden.. Daar komt over een week een 2e thermostaat en een klep zodat die 2 gescheiden van elkaar warmte kunnen vragen. (Nee, geen 2 kleppen, beneden is veel beter geisoleerd dan boven, boven is in alle situaties kouder dan beneden, dus 2 kleppen is overbodig en niet efficient
[ Voor 5% gewijzigd door Tasma op 12-11-2017 17:59 ]
Nou je buffer staat al jaar in huis, dus ik zou zeggen even installeren en vertel ons het resultaat?Maikie18 schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:39:
Ik heb de afgelopen 2 weken gezien dat hoe lager de Ta bij stoken op WAR, hoe langer de WP telkens uit gaat, maar doordat de WP dan langer uit is koelt het binnen verder af waardoor uiteindelijk de Tkamer daalt. Verhoog ik de stooklijn, dan blijft hij minder lang uit maar doordat hij dan langer aan blijft EN een hogere Ta heeft gaat de temp juist weer omhoog.
1 PVoutput . Dongen NB
Persoonlijk en met de kennis die ik nu heb zou ik toch de 15mm eruit werken richting de verdeler, maar zelf weten. Als je problemen hiermee krijgt dan weet je alvast waar het aan ligt.Tasma schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:59:
[...]
Het -draait- hier al prima op maximaal 35 graden. Retour is enkel kouder (~25 graden) als de verwarming lange tijd niet aan is geweest, als in, meerdere dagen volledig uit en koud weer. Na ongeveer een uur is de retour dan al 29 graden. Met 15mm toevoer -vanaf- de CV ketel naar de verdeler. De pomp gaat aan met >26 graden water. De CV brandt slechts enkele uren per dag.
Dat geeft een probleem, want boven hangen nog radiatoren, en die verwarmen niet zo snel op 30ish graden.. Daar komt over een week een 2e thermostaat en een klep zodat die 2 gescheiden van elkaar warmte kunnen vragen. (Nee, geen 2 kleppen, beneden is veel beter geisoleerd dan boven, boven is in alle situaties kouder dan beneden, dus 2 kleppen is overbodig en niet efficient)
Probleem van boven hebben wij ook, de ventilatie WTW lost dit grotendeels op, verder zetten we de kamerdeur open kan er wat warmte naar boven.
Helemaal op zolder is het eigenlijk nog kouder, ik ga hier een airco ophangen dan kan degene die daar slaapt zelf de temperatuur regelen.
In de woonkamer komt ook nog een airco, dan kunnen we en bijverwarmen indien nodig en koelen in de zomer.
Ik kan me voorstellen dat een "normaal" vat te veel gaat roesten?
Heb je langdurig geëxperimenteerd met telkens 1 graad verhoging? Dat pendelen komt ook voor wanneer er nog teveel temperatuur in de vloer zit van een ander (experimenteer)moment.Maikie18 schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:39:
Zo werkt het verlagen van Ta niet goed wanneer er nog veel temperatuur in de vloer zit in combinatie met lage warmteverliezen (lees Tbuiten is te hoog).
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Klopt. In tapwater heb je constante aanvoer van zuurstof.TimC schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:31:
Als ik SWW in een vat wil houden (dus geen SWW-spiraal van RVS of koper) is het dan nodig om een geëmailleerd of RVS vat te kopen?
Die van mij komt niet verder dan 32, die van jou ?AquaPlanning schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:34:
Weet iemand wat het frequentie bereik van de compressor van een Panasonic WH-MDC05F3E5 is?
Dus het getal wat je via Status kunt uitlezen? Of anders: wat is het hoogste getal wat je ooit gezien hebt?
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
0:00 tot 09:00 uit trek ik niet, temp daalt dan makkelijk van 22 naar 18 als het vriest. Dus de tijd dat hij uit kan is eigenlijk afhankelijk van het weer, dus ikRol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:55:
[...]
Tussen de eerste en 2e situatie zit niets meer? Wat je zou kunnen doen is hem op de 2e optie en dan een bepaalde tijd uit, dan koelt het iets af en dat kan hij dan langzaam weer inhalen.
Maar dan moet de wp wel een timer hebben![]()
Hier gaat hij ook uit van 0:00-09:00 en van 17:00-19:00
Denk dat het hier inderdaad op gaat uitkomenAUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:09:
@Maikie18
Je wilt dus gewoon een thermostaatregeling?
https://www.mupload.nl/img/egmjiyceogmti.jpg
Ik heb geen vvw, alleen radiatoren. Ik heb over een periode van 2 weken getest. Probleem zit hem in de 2e situatie voornamelijk boven, daar zijn de radiatoren ruim overbemeten waardoor het op de slaapkamers 22+ wordt, je zou zeggen daar thermostaatkranen monteren maar dan blijft er waarschijnlijk te weinig volume over voor de WPKnowbody schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:35:
[...]
Heb je langdurig geëxperimenteerd met telkens 1 graad verhoging? Dat pendelen komt ook voor wanneer er nog teveel temperatuur in de vloer zit van een ander (experimenteer)moment.
Zo werkt het verlagen van Ta niet goed wanneer er nog veel temperatuur in de vloer zit in combinatie met lage warmteverliezen (lees Tbuiten is te hoog).
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Dat is een feit, maar geeft direct het grote nadeel en voordeel aan van vloerverwarming.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 15:17:
Mijn collega viel de tijd vooral tegen, zijn ketel deed dat veel sneller.
Daarom ook advies gegeven om beter in te regelen en meer continu stoken.
Alleen vind hij dat niet comfortabel om in de ochtend al in 20c te zitten.
En anders een klokprogramma gebruiken of op afstand eerder aanzetten.
Sowieso gaat hij iets meer monitoren qua verbruik.
Alleen een warmtepomp plaatsen en verder niets aanpassen werkt vaak niet.
Een warmtepomp heeft niet de kracht om gebreken in de installatie te maskeren door domweg meer temperatuur en vermogen los te laten.
@koevlaas2 Daarom snap ik dat je de HR62 term gebruikt, maar hij slaat nergens op.
Een slecht afgesteld systeem geeft een dramatisch laag rendement aan een ketel, maar ook aan een warmtepomp. Maar dat ligt niet aan ketel of wp.
Mijn ketel heeft nog nooit één seconde op 62% rendement gedraaid.
Alles in van A tot Z in balans en draaide op zo laag mogelijke aanvoer met een mooie dT.
De ondergrens van mijn ketel is ongeveer 5kW en de Elga draait hier vaak heel lang op een ruime 4kW.
De ketel had wel ongeveer 10K hogere aanvoer, maar draaide altijd rond de 100% rendement.
Zowel voor tapwater als voor cv. Een jaargemiddelde van 62% kan alleen voorkomen bij slecht ingestelde systemen.
Ik zat hier al zover in de LTV, dat ik nagenoeg niets heb hoeven veranderen om de Elga prima te laten draaien. Het enige wat ik gedaan heb is de flow met ongeveer 80L/h verhoogd, meer niet.
Ik heb de Elga natuurlijk voor nop, maar ik durf te stellen dat ik de aanschaf + installatiekosten nooit maar dan ook nooit zou terugverdienen. Zelfs niet als ik hem door jouw zou laten installeren
Ook niet als ik mijn houtkachel wegstreep wat een kleine verdubbeling zou geven van mijn gasverbruik.
Alle goedkopere close in boilers zijn van koolstofstaal (niet RVS en geen koper).TimC schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:31:
Als ik SWW in een vat wil houden (dus geen SWW-spiraal van RVS of koper) is het dan nodig om een geëmailleerd of RVS vat te kopen?
Deze worden beschermd door middel van een anode welke van nog zwakker metaal is en deze eerst aangevreten word.
Deze anode vervang je dan eens per 2/5 jaar, afhankelijk van het verbruik.
Sommige hebben een indicator welke aangeeft of de anode opgevreten is.
[ Voor 13% gewijzigd door flippo765 op 12-11-2017 19:27 ]
in de context van LTV zoals bij warmtepompen gebruikelijk.
"Thermodynamisch " gezien kan niemand meer dan 9,769 kWh uit 1 m³ groninger gas
bij normaalcondities oogsten. Dit is 100%! maar alleen bij volledige condensatie.
Alles andere is reclamepraat van de cv-ketelproducenten.
Fakerendement van 107% of zelfs 111% - wat voor flauwekul - dan moet je retourtemperatuur continu onder de 30 °C liggen. Dan praat je echt over een super lage temperatuur installatie
maar welke NL cv-installatie kan dat???
Ik stel dat geen cv-installatie in NL een jaarrendement van meer dan 92% heeft,
de meeste liggen er door te hoge retourtemperaturen ver onder.
Referentie: De kWh's die je volgens het leveringscontract afgenomen en betaald hebt.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wanneer kom je bij mij langs kijken naar mijn HR430 ?dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:47:
@Oxellaar - Je moet maar gewoon stoppen met het fake-rendement van 100% of meer voor cv-ketels
bij normaalcondities oogsten. Dit is 100%! maar alleen bij volledige condensatie.
Fakerendement van 107% of zelfs 111% - wat voor flauwekul - dan moet je retourtemperatuur continu onder de 30 °C liggen. Dan praat je echt over een super lage temperatuur installatie
Referentie de kWh's die je volgens het leveringscontract afgenomen hebt.
Wat voor problemen doel je dan op? Want misschien weet ik er te weinig van, want het lijkt mij dat het enige probleem dat echt kan voorkomen is dat het niet warm genoeg wordt als we weer eens een echt stevige winter krijgen. Mocht dat zo zijn, dan kan de CV ketel iets heter water aanleveren, en zal er voor de WP zeker 22mm naar de verdeler gelegd worden. Hoe dan ook, als ik de WP ga aanleggen ga ik voor 22 naar de verdeler omdat de flexibiliteit van het 'ff' hoger stoken dan immers (grotendeels) weg is. Maar met CV zal het geen probleem gaan worden.koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:14:
[...]
Persoonlijk en met de kennis die ik nu heb zou ik toch de 15mm eruit werken richting de verdeler, maar zelf weten. Als je problemen hiermee krijgt dan weet je alvast waar het aan ligt.
Probleem van boven hebben wij ook, de ventilatie WTW lost dit grotendeels op, verder zetten we de kamerdeur open kan er wat warmte naar boven.
Helemaal op zolder is het eigenlijk nog kouder, ik ga hier een airco ophangen dan kan degene die daar slaapt zelf de temperatuur regelen.
In de woonkamer komt ook nog een airco, dan kunnen we en bijverwarmen indien nodig en koelen in de zomer.
Wij hebben geen centrale ventilatie (1968 huis.. bij aankoop was er vooral decentrale tocht). Dat is iets voor de toekomst, want boven is het nog prima te realiseren, en zelfs voor de woonkamer heb ik nog 2 oude niet gebruikte rookkanalen ter beschikking. Als die er komt dan is WTW een no-brainer inderdaad. Voorlopig maar gewoon een klep en 2e thermostaat zodat er boven -langdurig- op 30-35 graden gestookt wordt met oude, maar ondertussen (door veel isolatie maatregelen) stevig overbemeten, radiatoren.
Heeft iemand trouwens ervaring met een boilervat op flinke afstand van de (nu nog) CV -en- WP? Flink als in 13-14 meter leiding? Het vat op zolder is een uitdaging i.v.m. houten vloer die er niet op berekend is en weinig ruimte (oorspronkelijk laag, nu verhoogde nok). Daarom zou ik het vat liever in de bijkeuken zetten. Het lijkt mij dat het op de warmteverliezen van de leidingen na niet zo'n probleem zou moeten zijn..
Toen ik nog met de plofketel stookte, kwam de TA nooit boven de 50 uit en de TR nooit boven de 36.dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:47:
@Oxellaar - Je moet maar gewoon stoppen met het fake-rendement van 100% of meer voor cv-ketels
Referentie: De kWh's die je volgens het leveringscontract afgenomen en betaald hebt.
Zal ook best zuinige zijn geweest dan
Minimale vermogen was (is eigenlijk want hij hangt nog) 9,7 kw (bovenwaarde)
Hier kleine greep uit de wat koudere dagen begin dit jaar toen de ELGA er nog niet was
(Bij de grafiek staat TA / TR ELGA, maar dit was met de plofketel)
UHRkoevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:50:
[...]
Wanneer kom je bij mij langs kijken naar mijn HR430 ?
Uber Hoog Rendement
MM kun j deze misschien wat toelichten,flippo765 schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:26:
[...]Alle goedkopere close in boilers zijn van koolstofstaal (niet RVS en geen koper).
Deze worden beschermd door middel van een anode welke van nog zwakker metaal is en deze eerst aangevreten word.
Deze anode vervang je dan eens per 2/5 jaar, afhankelijk van het verbruik.
Sommige hebben een indicator welke aangeeft of de anode opgevreten is.
[afbeelding]
Ik snap niet goed wat nu het beste is....?
Een elektroboiler, met een warm water spiraal?
Wat is een geëmailleerd vat dan?
Flickr PSN ID= cheironnl
Kijk - zoiets wil ik en de voorkeurs installateur hopelijk minimaal zien voordat iemand roept: Ik wil nu ook een warmtepomp hebben! - En met het gerelateerde verbruik kan je dan ook de prestaties van je warmtepomp vergelijken. YMMVDaannn1987 schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:13:
[...]
Toen ik nog met de plofketel stookte, kwam de TA nooit boven de 50 uit en de TR nooit boven de 36.
Zal ook best zuinige zijn geweest dan![]()
Minimale vermogen was (is eigenlijk want hij hangt nog) 9,7 kw (bovenwaarde)
Hier kleine greep uit de wat koudere dagen begin dit jaar toen de ELGA er nog niet was
(Bij de grafiek staat TA / TR ELGA, maar dit was met de plofketel)
[afbeelding]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Google is je vriend:Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:19:
[...]
MM kun j deze misschien wat toelichten,
Ik snap niet goed wat nu het beste is....?
Een elektroboiler, met een warm water spiraal?
Wat is een geëmailleerd vat dan?
https://www.boiler-info.nl/materiaal/
Zo te zien hebben geëmailleerde vaten een anode nodig evenals de koperen vaten.
Het beste (en duurste) blijft altijd RVS, onderhoudsvrij en nagenoeg nooit oxidatie.
Thanks xxxflippo765 schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:35:
[...]Google is je vriend:
https://www.boiler-info.nl/materiaal/
Zo te zien hebben geëmailleerde vaten een anode nodig evenals de koperen vaten.
Het beste (en duurste) blijft altijd RVS, onderhoudsvrij en nagenoeg nooit oxidatie.
Top! Dan begin ik het te begrijpen.AUijtdehaag schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:42:
[...]
Klopt. In tapwater heb je constante aanvoer van zuurstof.
Andere vraag: Kan een buffervat (voor de verwarming) te groot zijn? Ik had voor mijn (geplande) 16 kW warmtepomp een 500L buffervat bedacht, maar heb ook voldoende ruimte voor een 1000L vat. Ik kan me voorstellen dat het warmte-verlies iets groter wordt, maar voor de rest kan ik geen nadelen bedenken.
Ik heb dezelfde situatie, 800 liter op veel te dunne houten balken leek me geen goed idee. Buffer staat daarom op de begane grond. Leidingen kun je goed isoleren, warmteverlies is dan vrijwel verwaarloosbaar. Als je leidingen door onverwarmde ruimtes lopen dan kun je op Ebay.de erg goede glaswolisolatie bestellen met een aluminiumlaag eromheen.Heeft iemand trouwens ervaring met een boilervat op flinke afstand van de (nu nog) CV -en- WP? Flink als in 13-14 meter leiding? Het vat op zolder is een uitdaging i.v.m. houten vloer die er niet op berekend is en weinig ruimte (oorspronkelijk laag, nu verhoogde nok). Daarom zou ik het vat liever in de bijkeuken zetten. Het lijkt mij dat het op de warmteverliezen van de leidingen na niet zo'n probleem zou moeten zijn..
https://www.ebay.de/itm/1...c14ba0:g:PB8AAOSw8zdaBLPd
Warmteverlies is dan vrijwel nul. Met de stroomsnelheden van een WP maakt de afstand ook weinig uit voor je regeling.
Link is naar eerste voorbeeld wat ik kon vinden.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
van boiler/buffervaten en warmteverlies.
Voor boilervaten (sww) bestaat er, voor zover ik weet een EN . . .
Als niet verdachte voorbeeldsite het wetenschapsforum.
Voor de meest gebruikelijke 200 - 300 l categorie @65 °C mag je van
een statisch warmteverlies van 1,5 tot 2,5 kWh per dag uitgaan.
Statisch! jaarverlies: 550 - 900 kWh -
Gelukkig minder bij normaal tapwaterverbruik.
YMMV
P.S.: Energielabels (De Groene Hoed)
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 12-11-2017 21:10 ]
Ik zit net te rekenen aan de verliezen van een rondpompsysteem voor SWW.. dan mag je de getallen nog met een factor 10 vermenigvuldigen..dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:01:
Ik ben een beetje verrast m.b.t. de verwachting
YMMV
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Een particulier zal er bijna nooit een rondpomp-systeem hebben.
Ik zou zeggen bij sww: Hooguit zoveel voorraad/boiler als je per dag nodig hebt - eerder minder.
[ Voor 56% gewijzigd door dunklefaser op 12-11-2017 21:16 . Reden: voorraad sww ]
Ik bedoel er verder niets mee, jij hebt uitgerekend hoeveel energieverlies een gewone boiler heeft en je bent verbaasd over de hoeveelheid op jaarbasis. Ik was toevallig net met een rekensommetje bezig om aan de hand van praktijkmetingen te berekenen hoeveel energie het kost om een ringleiding met SWW 'warm' te houden.dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:12:
@mightym - En de realiteit ligt er dan ergens tussen - of wat bedoel je?
Een particulier zal er bijna nooit een rondpomp-systeem hebben.
Tot mijn verbazing kwam ik op iets van 7500kWh op jaarbasis uit voor dit specifieke geval. (grote boerderij met bed&breakfast+minicamping)
Nu manieren vinden om dit verbruik te drukken, zonder dat de gasten hier last van hebben of er legionella risico's ontstaan..
Ik ga voor een elektrische boiler met een verwarmingspiraal..mightym schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:08:
[...]Ik zit net te rekenen aan de verliezen van een rondpompsysteem voor SWW.. dan mag je de getallen nog met een factor 10 vermenigvuldigen..
In de zomer WP uit, dann alles op Zonnepanelen, als ik overdag werken ben....
Verwarmingsspiraal draait in de winter mee op de WP, en verwarmt dan het water mee.
De Winter doe ik dan ook overdag opwarmen, zodat ik geen kw teruglever.
KIS principe.
Elektra boiler is goedkoop, en geen 3weg klep enz enz nodig
WP draait alleen indien nodig..[ zomer zeker niet! ]
En heb geen sww opwarmtijd verlies op mijn radiatoren..
Edit:
Eea aan te sturen natuurlijk met domotica Zwave
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 12-11-2017 21:20 ]
Welke temperaturen verwacht jij te stoken met de WP?Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:19:
[...]
Ik ga voor een elektrische boiler met een verwarmingspiraal..
Verwarmingsspiraal draait in de winter mee op de WP, en verwarmt dan het water mee.
KIS principe.
WP draait alleen indien nodig..[ zomer zeker niet! ]![]()
Edit:
Zeer waarschijnlijk dat je alleen warmte onttrekt uit die elektrische boiler
De verwarmingsspiraal van de E-boiler heeft niet een groot genoeg oppervlakte om met de WP het water op te warmen. Je zal elektrisch moeten naverwarmen dan.
Zonde van de energie lijkt mij.Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:19:
[...]
Ik ga voor een elektrische boiler met een verwarmingspiraal..
KIS principe.
WP draait alleen indien nodig..[ zomer zeker niet! ]![]()
Edit:
Elektrisch element : COP = 1
Warmtepomp aan het eind van zijn SWW run: COP = 2,5 ofzo?
Altijd een factor 2,5 beter dan een elektraboiler
@dunklefaser Ik promoot geen cv ketel, ik zeik geen warmtepomp af, ik ben realistisch.dunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:47:
Ik zal de laatste zijn die in reclamepraat gelooft.
Ook zeg ik niet dat ik 107 of 111% haal, dat is inderdaad niet makkelijk te realiseren.
En als jij het gedeelte "condensatiewarmte", de latente warmte uit aardgasverbranding in twijfel trekt, dan twijfel jij aan de complete werking van een warmtepomp. Die draait nagenoeg volledig op latente warmte.
De volledige COP bestaat uit condensatiewarmte en jij vind dat fake
Iedere druppel condenswater uit een HR ketel, die het riool in verdwijnt, heeft een gedeelte latente warmte geproduceerd.
En LTV voor een cv ketel valt in dezelfde categorie als LTV voor een warmtepomp.
LTV betekent dat de aanvoertemperatuur van het water tussen de 30 en 55 graden is en de retourtemperatuur maximaal 45 graden. Alles daaronder is ZLTV en daar heb ik het niet over.
Meer kan ik daar niet over zeggen.
@koevlaas2 Ik trek de warmtepomp niet in twijfel, ik meet hier ook HR400
Alleen puur financieel gezien is dat nog niet voldoende om een goed functionerende cv ketel af te schrijven.
Bij complete vervanging is dat anders en bij nieuwbouw zonder twijfel.
Maar we gaan er niet schatrijk van worden.
Hier gaat het bij veel mensen voor de wind en iedereen is er lekker mee bezig.
Maar ik kom mag nogal eens een reparatie uitvoeren, daar vooraf heb ik een gezinnetje mogen vertellen dat het ongeveer €800 gaat kosten.
Ook @Noord27 had dikke pech kunnen hebben als zijn pechgeval over twee jaar was voorgevallen.
Of nog erger, morgen gaan we een defecte compressor vervangen van een warmtepomp met directverdamping bodemwisselaar.
Vrij uniek systeem, werkte 7 jaar prima, maar de Bitzer zuigercompressor is overleden.
Die gaan normaal rustig 15 jaar mee, maar helaas.
Geen garantie, geen coulance, niets meer.
Morgen gaat er een Copeland Scroll in, kosten: €2300 geleverd en gemonteerd incl btw.
Als je dat meemaakt. dan is HR430 opeens een ander verhaal, dat lijkt dan opeens fake
maar over de verwachtingen m.b.t. de verliezen
(kijk maar wat ik geschreven heb)
Ik heb een magneet schakelaar liggen, icm met een zwave.en wat ESP sensoren
If water < dan Ta, magneet open.
If water > dan Ta, magneet dicht
@ Rhaelak
Klopt maar dat kan dan ook.
@ mightym
Meeste dagen dat het huis leeg is... leveren we terug...
Of ik gebruik de "overtollige" tegen cop 1.
Of ik moet wp hele jaar laten lopen..
Heb ok nog een zonneboiler liggen voor sww ...
Daarnaast KIS principe, weing tot geen extra 3weg enz enz Nodig.
WP alleen voor verwarming..
Ik ken de markt natuurlijk een beetje, ik zou geen € 2300,- verspijkeren aan mijn Ecodan dan koop ik wel een nieuweOxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:32:
[...]
@dunklefaser Ik promoot geen cv ketel, ik zeik geen warmtepomp af, ik ben realistisch.
Ook zeg ik niet dat ik 107 of 111% haal, dat is inderdaad niet makkelijk te realiseren.
En als jij het gedeelte "condensatiewarmte", de latente warmte uit aardgasverbranding in twijfel trekt, dan twijfel jij aan de complete werking van een warmtepomp. Die draait nagenoeg volledig op latente warmte.
Iedere druppel condenswater uit een HR ketel, die het riool in verdwijnt, heeft een gedeelte latente warmte geproduceerd.
En LTV voor een cv ketel valt in dezelfde categorie als LTV voor een warmtepomp.
LTV betekent dat de aanvoertemperatuur van het water tussen de 30 en 55 graden is en de retourtemperatuur maximaal 45 graden. Alles daaronder is ZLTV en daar heb ik het niet over.
@koevlaas2 Ik trek de warmtepomp niet in twijfel, ik meet hier ook HR400
Alleen puur financieel gezien is dat nog niet voldoende om een goed functionerende cv ketel af te schrijven.
Bij complete vervanging is dat anders en bij nieuwbouw zonder twijfel.
Maar we gaan er niet schatrijk van worden.
Hier gaat het bij veel mensen voor de wind en iedereen is er lekker mee bezig.
Maar ik kom mag nogal eens een reparatie uitvoeren, daar vooraf heb ik een gezinnetje mogen vertellen dat het ongeveer €800 gaat kosten.
Ook @Noord27 had dikke pech kunnen hebben als zijn pechgeval over twee jaar was voorgevallen.
Of nog erger, morgen gaan we een defecte compressor vervangen van een warmtepomp met directverdamping bodemwisselaar.
Vrij uniek systeem, werkte 7 jaar prima, maar de Bitzer zuigercompressor is overleden.
Die gaan normaal rustig 15 jaar mee, maar helaas.
Geen garantie, geen coulance, niets meer.
Morgen gaat er een Copeland Scroll in, kosten: €2300 geleverd en gemonteerd incl btw.
Als je dat meemaakt. dan is HR430 opeens een ander verhaal, dat lijkt dan opeens fake
Mooie fancy spullen maar ingewikkeld zijn leuk tot het stuk is dan ben je de sjaak.
Waar trek ik het gedeelte "condensatiewarmte" in twijfel? In tegendeel!Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:32:
[...]
@dunklefaser Ik promoot geen cv ketel, ik zeik geen warmtepomp af, ik ben realistisch.
Ik zet alleen grote vraagtekens bij de reclamepraatjes van de cv-ketel producenten.
ZLTV is het dan voor warmtepompen (what's in a name) en een cv-ketel installatie zou op dat niveau ook vergelijkbaar moeten zijn (anders hebben we het over appels en peren)
Zijn ze inkoop dan zo goedkoop?koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:38:
[...]
Ik ken de markt natuurlijk een beetje, ik zou geen € 2300,- verspijkeren aan mijn Ecodan dan koop ik wel een nieuwe
Mooie fancy spullen maar ingewikkeld zijn leuk tot het stuk is dan ben je de sjaak.
Verder wat NTCjes en wat relais, meer niet. Normaal gesproken bulletproof....
@dunklefaser Omdat je het verschil tussen onder en bovenwaarde van aardgas van tafel veegt.
De verbrandingswaarde van aardgas zelf heeft niets te maken met het later laten condenseren van rookgassen. Dat zijn twee verschillende processen.
De eerste HR ketel had ook een 100% label, maar dat mocht niet van de EU. Het is een verplichting om het HR 107 erop te plakken
Alleen Intergas belazerd de boel keihard.... Zie het maar als een stuiptrekking van een uitstervend ras.
Maar ik ga daar verder geen discussie van maken en zeker niet hier.
[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 12-11-2017 21:56 ]
edit my setup....
Iemand ervaring met een SWW warmtepomp:
http://www.groenehoedduur...warmtepomp-met-extra.html
Als je de subsidie eraf haalt......
Heb ik voor weinig [ €250 ] een vat 150L met wp,.,,,,
@ separate systemen..
Lijkt me KIS en cop nog hoger.:-)
Zie door bomen bijna .......
Maar het blijft leuk...
Ik veeg überhaupt niets in deze context van tafel!Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:50:
@koevlaas2Ik zei uniek, niet ingewikkeld. Dat systeem is simpeler dan jouw Ecodan. Simpeler kan bijna niet. Aan/uit compressor, twee thermostatische expansieventielen en een magneetklep.
Verder wat NTCjes en wat relais, meer niet. Normaal gesproken bulletproof....
@dunklefaser Omdat je het verschil tussen onder en bovenwaarde van aardgas van tafel veegt.
De verbrandingswaarde van aardgas zelf heeft niets te maken met het later laten condenseren van rookgassen. Dat zijn twee verschillende processen.
De eerste HR ketel had ook een 100% label, maar dat mocht niet van de EU. Het is een verplichting om het HR 107 erop te plakken
Alleen Intergas belazerd de boel keihard.... Zie het maar als een stuiptrekking van een uitstervend ras.
Maar ik ga daar verder geen discussie van maken en zeker niet hier.
Het HR107 label en de verplichting om zo misleidend te labelen bestaat niet meer!!
Maar misleiding vind ik het niet, onnodig ingewikkeld maken voor de consument wel.
Maar we stoppen over ketels, veel te saai
Wat kost een nieuwe Toshiba buiten unit normaal gesproken inclusief montage?
Ik hoop dat niemand anders zoveel pech met een Elga heeft als ik heb gehad. Vrijwel altijd gaat het goed. Maar 100% bestaat niet in een technische wereld. Zeker niet als het voor de meeste installateurs core business is.
[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2017 22:13 ]
Maar nu is het wachten op de geboorteweeen van de warmtepompinstallaties.Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:07:
@dunklefaser Ik zei al, stuiptrekkingen...
Maar misleiding vind ik het niet, onnodig ingewikkeld maken voor de consument wel.
Maar we stoppen over ketels, veel te saai
Alhoewel - ik denk wij hoeven niet al te lang wachten . . .
Direkte drop-in zonder aanpassing afgiftesysteem, geen verbeterde isolatie, tochtgat . . .
Verwijderd
Na aftrek subsidie kun je voor 2.300.00 een heel fatsoenlijke nieuwe WP kopen
Geen subsidie op reparaties.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2017 22:19 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ja mooi he @Bram-Bos, zelfs ik draai iets boven de specs zag ik vandaag.
[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 12-11-2017 23:00 ]
Verwijderd
Thanks. En dat met een flow van 452 l/minuut...Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:02:
@Bram-Bos 22% betere COP bij een Ta verschil van 11C is 2% per 1C. Precies wat de Carnot-formule zegt, 10% vebetering bij een 5C lagere Ta.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Minimaal is 30 liter, maar dat wil niet zeggen dat hij daar ook goed op functioneerd. Die ruimte heeft hij nodig om op en af te toeren zonder in storing te komen.Maikie18 schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:02:
Weet iemand wat de minimaal aanbevolen waterinhoud is van een pana 6kW? Heb net de specificaties van de radiatoren erbij gepakt en ik heb nog geen 50 liter in mijn systeem.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Voor de massa-liefhebbers, als je Ta met 2C omhoog moet om dezelfde afgifte/m2 te realiseren kost je dat 4% meer kwartjes.
Verwijderd
Is dat toeval? Of.....
Zet je de flow lager word de dt groter, het vermogen gaat mee dus tijdelijk een super hoge COP.
Weird
1. Hoe bereken ik het benodigde vermogen voor een warmtepomp?
2. Zouden jullie een buitenunit op een dakkapel of aan een dakkapel plaatsen?
3. Ik verbruik ongeveer 800 kuub gas voor een tussenwoning van bouwjaar 1989.
Vloeroppervlak is ongeveer 45 m2 en wil deze nog na isoleren was 7 cm tempex en word 17 cm tempex.
Ik het geen plannen voor vloerverwarming, maar wil dit door een convector radiator oplossen, kan dat?
4. Bevelen jullie een warmtepomp met buffer van 150 liter voor warm water aan? Of toch een aparte WP met elektrische boiler?
Je warmtemeter zal bij een verandering in de flow, direct een andere aanvoerT meten.
Alleen zal hij op dat moment nog de retourT meten die nog bij de aanvoerT hoort van voor de flow wijziging. Daardoor klopt de momentopname tijdelijk niet.
Momentopname is tricky, zo kan je buitendeel net 300w aftoeren, terwijl de temperatuur nog niet gedaald is. Op dat moment klopt je COP ook niet.
[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 12-11-2017 23:39 ]
Dat klopt, dat bedacht ik mijzelf ook. Maar die dt / vermogen verhouding? Heb jij met een dt van 3,5 bijv ook 3,5 kW aan vermogen? Ik zie dit in de range van 2,5 tot 5 gewoon gebeuren.Oxellaar schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:35:
@Rol-Co
Je warmtemeter zal bij een verandering in de flow, direct een andere aanvoerT meten.
Alleen zal hij op dat moment nog de retourT meten die nog bij de aanvoerT hoort van voor de flow wijziging. Daardoor klopt de momentopname tijdelijk niet.
Mijn antwoord weet je almark184 schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:35:
kan iemand van jullie helpen met de volgende vragen:
Vloeroppervlak is ongeveer 45 m2 en wil deze nog na isoleren was 7 cm tempex en word 17 cm tempex.
Ik het geen plannen voor vloerverwarming, maar wil dit door een convector radiator oplossen, kan dat?
4. Bevelen jullie een warmtepomp met buffer van 150 liter voor warm water aan? Of toch een aparte WP met elektrische boiler?
Verwijderd
Op vraag 1. Volgens de koevlaas2 formule is dat 800*8/1650=3.99kWh een 5kWer zou het moeten kunnen.mark184 schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:35:
kan iemand van jullie helpen met de volgende vragen:
Op vraag 3. Als je voldoende minimum waterinhoud in de radiatoren/convectoren hebt, Panasonic min. 36l, zou dat moeten kunnen.
Daarom zou ik ons boilervat ook willen in de bijkeuken waar nu matig wordt verwarmd.. Al het verlies -> warmere bijkeuken, yay alsnog comfort voor de energiedunklefaser schreef op zondag 12 november 2017 @ 21:01:
Ik ben een beetje verrast m.b.t. de verwachting
YMMV
P.S.: Energielabels (De Groene Hoed)
Hij heeft nagenoeg het zelfde huis als ik behalve de vvw, nu heb ik een 7kW maar meest van de tijd loopt hij op 3,5-4 en niet continue.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:42:
[...]
Op vraag 1. Volgens de koevlaas2 formule is dat 800*8/1650=3.99kWh een 5kWer zou het moeten kunnen.
Op vraag 3. Als je voldoende minimum waterinhoud in de radiatoren/convectoren hebt, Panasonic min. 36l, zou dat moeten kunnen.
Maar radiatoren maken het verhaal iets anders.
Antwoord op vraag 2: Mijn Pana staat op de dakkapel.Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:42:
[...]
Op vraag 1. Volgens de koevlaas2 formule is dat 800*8/1650=3.99kWh een 5kWer zou het moeten kunnen.
https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0
[ Voor 8% gewijzigd door arnnold op 12-11-2017 23:51 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Last van geluiden en vibraties in de constructie van je dakkapel?arnnold schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:48:
[...]
Antwoord op vraag 2: Mijn Pana staat op de dakkapel.
Verwijderd
VVW kan met een Ta en Tr van A&B Z hoeveelheid energie afgeven.
Radiatoren kunnen met een Ta en Tr van C&D ook Z hoeveelheid energie afgeven.
Het zou een probleem kunnen zijn, dat indien er te weinig radiator-oppervlak is er een WP-onvriendelijke Ta nodig zou zijn. Daarnaast wil hij nog verder isoleren, minder kW nodig.
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2017 23:57 ]
Totaal niet. Als je er naast staat hoor je zacht zoemen. Geen vibraties. Woon je in de buurt van Rotterdam. Je bent meer dan welkom om te komen luisteren.mark184 schreef op zondag 12 november 2017 @ 23:50:
[...]
Last van geluiden en vibraties in de constructie van je dakkapel?
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Dit topic is gesloten.
![]()