LittleTycoon schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:27:
[...]
Er komen nog wel kosten bij. Reken maar op 2.400,- installatie. Als je het zelf doet kan het ook zomaar ca. 1.500,- materialen zjn. Dan nog keuze wel/geen SWW via wp. Met sww zeker nog eens 1.500,- erbij voor boiler en/of hygienespiraal, inlaatcombinatie, kogelkranen, etc. Kan wel iets goedkoper maar niet super veel minder.
Zelf installeren inderdaad, heb hier ook het huidige CV systeem bijna volledig zelf geplaatst (gas deel is nagemeten), evenals al het water, en bijna alle elektra en 4860WP op het dak geplaatst. Ook het riool is eigenhandig volledig vervangen, en de nieuwe vloerisolatie en nieuwe betonvloer met vloerverwarming is ook zelf geplaatst (beton laten storten met pomp). Alles draait al tijden prima
1.500 euro voor wat buizen, koppelingen, buisisolatie, een thermostaat (als die er niet bij zit) en zo nodig een open verdeler?
Als ik de WP als ondersteuning voor de ketel laat draaien (voorlopig sww via CV) dan staat de monoblock buiten, daar lopen 2 buizen heen en 1 electra kabel (eigen groep). Die 2 buizen lopen naar de plek waar nu onze CV hangt en koppelen daar aan bijv. een open verdeler waar ook de ketel aan hangt.
Als ik alle schema's bekijk dat zit er niet meer aan dat dat, SWW iets meer en natuurlijk de boiler.
Kopen in UK levert een wp op tegen zeer lage prijzen (enkele 100'en euro's boven de subsidie), dan bovenstaande er bij. Als ik het zo optel voor onze installatie komt dat op € 400-500 euro maximaal inclusief de open verdeler..
Ik kan mij toch niet voorstellen dat iedereen hier met Elga's en panasonic monoblocks 1500-2400,- extra bijgelegd hebben voor installatie.
Post eens een foto van de installatie ?
Ik monteer 28mm leidingen op een WP, ook een Panasonic van 5 KW, hierbij een DN32 3wegklep indien van toepassing, kranen 28mm en een 28mm Fernox TF1 vuilfilter. Dan loopt de prijs toch wel op.
28mm? In ons huis (1968) ligt nu, en lag ook nooit, een 28mm leiding. 22mm vanaf ketel omlaag en alles op 15mm. Zo was het voorheen ook, en nu weer. Zelfs de vloerverwarming wordt gevoed via een 15mm leiding met 35 graden aanvoer (als test sinds een maand i.v.m. mogelijke WP). Werkt prima voor de 70m2 beneden. Zwembad of mega boilervat dan snap ik 28mm, maar uit interesse, waarom 28mm bij een normaal huis?
[
Voor 22% gewijzigd door
Tasma op 11-11-2017 21:53
]