Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.168 views

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Rol-Co schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:29:
@amarkest
Standaard huis inderdaad, maar zie ik nu een leeg carport dak? :)

[oftopic]
Ook zo herkenbaar de 2 laptops, die hebben hier 4 jaar geleden plaats gemaakt voor ipads. Veel handiger.
[oftopic]
HahHa
ja idd leeg garage en carportdak. Kweenognie wat ik ga doen. Moet nog iets doen voor de SWW voorziening, maar de Remeha doet 't voorlopig nog goed en ik heb iig al 90% op gasverbruik bespaard.
Wellicht komt er nog een Hybride auto over een paar jaar en dan ..................... 8)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Tomexergie

1) Hoe is Nefit hydraulisch aangeloten: in serie met omloop driewegklep?

* Hydraulisch parallel aangesloten met 2 keerkleppen in aanvoer CV en WP. Bij de CV een flowswitch welke de Pana uitschakelt over klem 17 en 18 wanneer de CV bijspringt. Tussen de keerklep van de Pana een bypass om bevriezing te voorkomen. ( wanneer cv draait verwarmt deze bypass de Pana een beetje )
https://www.mupload.nl/img/vwk9127tloegj.jpg
Geen extra pompen of verdeler.

2) Is de Pana programmeerbaar voor de modulerende regeling van Nefit HR ? Of staat Nefit HR te pendelen?

*Nee ik heb een tweede 220v thermostaat klem 9-12 die iets hoger staat dan de CV. Bivalente opstelling maar het is of de CV of de Pana dus niet samen. (KIS) De Pana pendelt niet vanaf een buitentemperatuur van <9 graden. Vannacht bij Tb7 en Ta31 in een ruk door op 20 Hz ( ongeveer 450 watt laagst mogelijke modulatie vlgs mij )

Ik ben heel benieuwd hoe dat met lage buitentemperaturen gaat.

* Geen idee maar afgelopen week bij Tb0 probleemloos op Ta 33. ( grote vrijstaande woning 1998 met beneden 5 radiatoren, 1 Jaga, 2 speedcomforts en boven 3 radiatoren open. Verbruik deze week tussen de 7 en 15 Kwh. Voldoende overcapaciteit tot ?? graden onder nul en dan mag van mij de Nefit Trendline het werk overnemen indien de thermostaat van de Pana het niet meer trekt. De CV zorgt ook voor het SWW.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Ó
[b]amarkest schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:58:[/b
ELGA op 26-1-2016 geinstalleerd

Kamertemperatuur RT geregeld, dus geen WAR.
Geen VV. BG / Gang alleen JAGA's met DBE's in Kamer/keuken. verdiepingen een paar 1975-radiatoren (dicht of ver afgeknepen)
ELGA NIET in Duomode (ivm evt flow-problemen)
nachtverlaging was een poosje 18,5 / 19,5 nu 18,8c
overdag / 's avonds 20 - 21c
CV verwarming 50 - 60 m3 (was 700m3)
WP (ELGA) 1500kw
Ta (ELGA) 25-45c

Tot een paar dagen terug Isense gebruikt, nu de Celcia 20 van Brom-Bos aan de muur gehangen ivm de 0,2c instellingen ipv 0,5. (en het lijkt er op dat ie dat goed doet)
Bedankt voor je snelle response.

Met 1500kw bedoel je neem ik aan 1500kwh.
En met brom bos bedoel je denk ik Bram Bos.

Dus dit is dus een duidelijk voorbeeld dat het ook kan werken zonder vloerverwarming, op dit forum wordt vaak de nadrukgelegd op vloerverwarming.
Maar ik raak steeds meer overtuigd dat het zonder ook goed warm tehouden is met een WP ,

Oxelaar, Dre en Tomenergie hebben zover ik weet ook geen vloerverwarming ( correct me if i am wrong ) en dit zijn volgens mij ook geen domme jongens die een gat in de hand hebben, ik moet er toch maar eens aan gaan rekenen.

• amarkest
Raolte schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:04:
Ó
[...]

ik moet er toch maar eens aan gaan rekenen.
Ik heb een wintertje op Ta 40 gestookt, Ik had op de Isense al lang gezien dat de gevraagde Ta 95% vd tijd ook rond de 40c stond.

Is wel een heel belangrijke test om te zien of je met een WP uit de voeten komt.

• amarkest
@Bram-Bos Bram, de Celcia voldoet prima.

Prachtig zoals ie de gevraagde temp met langere runs op 0,2 bandbreedte houdt.
lijkt er idd op dat ie dit boven ipv op de gevraagde kamertemp doet.

nogmaals dank

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024

Dus dit is dus een duidelijk voorbeeld dat het ook kan werken zonder vloerverwarming, op dit forum wordt vaak de nadrukgelegd op vloerverwarming.
Maar ik raak steeds meer overtuigd dat het zonder ook goed warm tehouden is met een WP ,

Oxelaar, Dre en Tomenergie hebben zover ik weet ook geen vloerverwarming ( correct me if i am wrong ) en dit zijn volgens mij ook geen domme jongens die een gat in de hand hebben, ik moet er toch maar eens aan gaan rekenen.
Ook ik heb geen vloerverwarming en ik ben erg tevreden (en ook geen gat in mijn hand).

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
Eerste jaar rekening green choice is binnen, 510 euro retour dankzij terug levering tegen 13.3 cent inclusief per kWh.
En dat is nog inclusief 300 kuub gas van jaar geleden. Word volgend jaar feest

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:07:
Eerste jaar rekening green choice is binnen, 510 euro retour dankzij terug levering tegen 13.3 cent inclusief per kWh.
Je bent van het gas af?
Hoe heb je dat gedaan bij Gc?
Of heb je de 600 betaald?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:12
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:07:
Zo dat loont :+ De investering van de ZP ben je allang vergeten en dan is dit extra leuk :9

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 21:39
Wodan89 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:26:
iemand ervaring met de S0 uitlezen op een LS120 van Youless?

ik heb deze nou gekoppeld aan een kwh meter met 1000puls/kwh zodat ik het actuele vermogen van mijn warmtepomp kan uitlezen.

Echter bij enerlogic krijg ik niet de keuze voor de 2e energie meter?
Dan moet je ze even een berichtje sturen, ze zijn super behulpzaam bij enelogic!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
@reneeke1970 Mooi man! Ik ging uit van 11ct incl btw. Heb deze week een nieuw contract bij GreenChoice geaccepteerd voor volgend jaar en hoop met volledig elektrisch toch nog op negatief verbruik uit te komen.

Inmiddels doet de Elga wat hij moet doen. En hebben de SpeedComfort's zojuist voor het eerst hun werk kunnen doen. Ze sloegen netjes aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 11-11-2017 12:56 ]

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-11 07:04
Ó
[...]

Ik heb ook alleen maar radiatoren, draai nu op Ta 26@15 en 38@-10

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:03
amarkest schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:27:
@Bram-Bos Bram, de Celcia voldoet prima.

Prachtig zoals ie de gevraagde temp met langere runs op 0,2 bandbreedte houdt.
lijkt er idd op dat ie dit boven ipv op de gevraagde kamertemp doet.

nogmaals dank
Graag gedaan! Dus jij ziet daadwerkelijk verschil... Toch interessant. Kun je plaatje voor en na posten?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:11:
[...]

Je bent van het gas af?
Hoe heb je dat gedaan bij Gc?
Of heb je de 600 betaald?
Mijn netbeheerder is enexis, een slotje kost 119 euro

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:29:
[...]Mijn netbeheerder is enexis, een slotje kost 119 euro
Is dat dan voor een 1 jaar? Dat heeft Liander ook...
Maar na een jaar weer verlengen ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:26:
[...]

Zo dat loont :+ De investering van de ZP ben je allang vergeten en dan is dit extra leuk :9
Nou vergeten....... Mijn exel bestand zegt dat er nog 12000 euro open staat van het geheel, wp, wp boiler, buffer, pellets kachel, PV, inductie......
Maar ik ga van een energie rekening van 2100 naar -1100 per jaar, dus over 4 jaar alles weg, en ik ben ruim 2 jaar geleden begonnen met 6 panelen 250 wp

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:30:
[...]

Is dat dan voor een 1 jaar? Dat heeft Liander ook...
Maar na een jaar weer verlengen ...
Nee definitief, in hun prijs lijst staan ook twee mogelijkheden voor afsluiten.....
Telefonisch gaven ze zelfs voorkeur aan slotje, leiding weg halen doen ze niet, in straat komt er dan een prop in de leiding, en ze maken liever geen lidtekens

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

@ reneeke welke Pelletstove heb jij?
Ik een duroflame, gehackt..:-)

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:40:
@ reneeke welke Pelletstove heb jij?
Ik een duroflame, gehackt..:-)
Pellets CV heb ik voor via buffer hele huis te warmen.
Een Victoria en een biodom

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:03:
[...]

Ik zou maar gaan (laten) rekenen - (link)
Voorbeeld:
300 m³ lucht per uur met 21 °C @r.v. 60% door de HRU-unit = ca. 2,8 kg water(damp)
Afkoelen naar 7 °C @95% r.h. buiten - (voor het opwarmen van de instromende "frisse" buitenlucht)
=> dauwpunt wordt ruim onderschreden - lucht kan nog maar fractie waterdamp houden
het natte verschil ligt in de emmer = 1,2 l water/h
Eigenlijk moet je het water weer aan de opgewarmde buitenlucht toevoegen -
daarvoor heb je zgn. wtw met enthalpie wisselaar - anders daalt je r.v. tot onder de 40%.
Je rekensom klopt als een bus, de bekering komt uit het Mollier diagram.
Maar toch staat de sifon droog en dat komt door de lage luchtvochtigheid in veel woningen.
Ook bij mij is het meestal maar rond de 40%.

Een enthalpie wisselaar heeft wel een ander rendement. Bij een gewone wisselaar is er alleen terugwinning van voelbare warmte, 95%. Door vochtuitwisseling daalt dat rendement bij een enthalpie wisselaar naar ongeveer 75%. maar het totale rendement ligt weer hoger, want ook de latente warmte word teruggewonnen. Helaas is een enthalpie wisselaar een beetje te prijzig.

@koevlaas2 Ik vind de vorstbeveiliging van Itho een mooie oplossing, kost weinig energie en kan niet kapot gaan. Bij Zehnder heeft een wtw direct een aansluitwaarde van dik 1.5kW.
Al is de nieuwe ComfoAir wel een geweldig apparaat om in te regelen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Dylantje2

Dylantje2

Te weinig info om je op weg te helpen...............

• amarkest
Bram-Bos schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:18:
[...]

Graag gedaan! Dus jij ziet daadwerkelijk verschil... Toch interessant. Kun je plaatje voor en na posten?
ga ik doen als er een weekje meer verstreken is. zal trouwens wel puzzelen worden, want ik ben momenteel ook de DBE's aan 't fine-tunen en die verstoren de lengte vd runs en de temperatuur stabiliteit dus ook. Als ik uitgetuned ben zal ik wat grafiekjes posten met en zonder DBE's aan.

Ondertussen heb ik nog wel een plaatje van de buiten-unit:

tijdelijke omkasting ELGA buitenunit

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:35
Oxellaar schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:36:
[...]

Je rekensom klopt als een bus, de bekering komt uit het Mollier diagram.
Maar toch staat de sifon droog en dat komt door de lage luchtvochtigheid in veel woningen.
Ook bij mij is het meestal maar rond de 40%.
....
Bij mij atm r.v. 55 - 60 % in de woonkamer (open keuken),
in de zomer "natuurlijk" soms > 95% r.v.
hartje winter bij - 10 °C "natuurlijk" soms < 30 % r.v.
Absoluut en relatief normaal.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dylantje2

Dylantje2

Voor de zelfbouw kasten makers......
Kijk en mail hier maar eens mee.
Zij hebben de perfecte service en oplossingen:
https://www.easy-noisecon...s23rhrik7si6j5aqngtq9orh3

Heb buiten een zwembadpomp staan die erg veel lawaai maakte.....
En nu bijna on hoor ba a r is..

Tip teken eerst een bak, zodat rekening houdt met de isolatiediktes :-)

En mail voor ge begint met deze mensen..

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:10
Willie Wortel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:26:
[...]

Je hoeft niet te slopen, de muren worden alleen 2,5cm dikker. Alle materialen zijn uit ontwikkeld, de plastic strips voor de slangen en klikfit materiaal, echt alles. Stuc met goudband en afwerken met fix&finish. Het ziet er bij mij echt gelikt uit. En als het mij lukt, dan lukt het iedereen.

Ik had het al eens gepost, hier (met permissie) op herhaling:
de warmtepomp 5kw pana mono
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

en zo is het geworden:
[afbeelding]

En als er een gaatje geboord moet worden, ik gebruik een stompe schroevendraaier en maak kras voorzichtig een stukje in de muur, je merkt direct dat je goed of niet goed zit daar hoef je niet bang voor te zijn.

Ik heb de muur met muurverf overgeschilderd. Om geld te besparen heb ik 10 liter latex genomen wit en bij de karwei 1 liter verf op waterbasis laten maken met de mengmachine en dat bij de 10 liter latex gedaan. Zo had ik voor 40 euro 11 liter kwaliteit latex. Wel had ik een korting bon van 20%.
Goed werk Willie, ik ben opzoek naar de bevestigen rails, waar heb je die gekocht?
:)

• amarkest
Dylantje2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:32:
Voor de zelfbouw kasten makers......
Kijk en mail hier maar eens mee.
Zij hebben de perfecte service en oplossingen:
https://www.easy-noisecon...s23rhrik7si6j5aqngtq9orh3

Heb buiten een zwembadpomp staan die erg veel lawaai maakte.....
En nu bijna on hoor ba a r is..

Tip teken eerst een bak, zodat rekening houdt met de isolatiediktes :-)

En mail voor ge begint met deze mensen..
Heb je hier specs met foto van?

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:10
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:10:
Even OT als dat mag.
Geleidingsweerstand verhogen of Reflecteren ?
Vergelijkend onderzoekje naar isolatie-effect PUR en mijn reflecterende bubbeltjes folie. Buurman heeft 4 maand geleden de hele vloer laten PURren. Meting gedaan naar deltaT tussen bodem kruipruimte en oppervlakteT van de kamervloer. Bij hem radiatoren en bij mij plafondverwarming. DeltaT bij hem 5C, bij mij 7C. Zijn vloer 1C kouder en de bodem v.d. kruipruimte 1C warmer.
Hajeetje, heb je die reflexie folie tegen de onderkant van je vloer bevestigd, een houten vloer?

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 22:39
Ik zit nu al maanden mee te lezen, maar, waarom heeft niet heel NL een WP staan met deze subsidie en de engelse prijzen? Voor € 300 na subsidie heb je hem in de garage staan, nog wat kosten aan materiaal en klaar! Of mis ik nu iets groots?

Ga zelf ook aan de WP, panasonic monoblock veel kans, nu nog kijken hoe ik in vredesnaam de leidingen naar het apparaat krijg. liefst zet ik hem aan de zijkant van de woning (hoekhuis), maar de dichtsbijzijnde leidingen zitten dan op de 1e etage. Waarschijnlijk gewoon woonkamer in de hoek, omhoog, slaapkamer hoek, en dan zolder achter schot richting CV.. nou nog een plek voor een boilervat op zolder.

edit: Voor Juni kreeg je zelfs geld toe?!

[ Voor 3% gewijzigd door Tasma op 11-11-2017 17:31 ]

• amarkest
bestaat er ook zoiets als graaduren??
amarkest schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 15:24:
[...]

ga ik doen als er een weekje meer verstreken is. zal trouwens wel puzzelen worden, want ik ben momenteel ook de DBE's aan 't fine-tunen en die verstoren de lengte vd runs en de temperatuur stabiliteit dus ook. Als ik uitgetuned ben zal ik wat grafiekjes posten met en zonder DBE's aan.

Ondertussen heb ik nog wel een plaatje van de buiten-unit:

[afbeelding]
Wel lastig zo met je tuinslang....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• thido
  • Laatst online: 22:45

thido

Tilburg

Tasma schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:30:
Ik zit nu al maanden mee te lezen, maar, waarom heeft niet heel NL een WP staan met deze subsidie en de engelse prijzen? Voor € 300 na subsidie heb je hem in de garage staan, nog wat kosten aan materiaal en klaar! Of mis ik nu iets groots?

Ga zelf ook aan de WP, panasonic monoblock veel kans, nu nog kijken hoe ik in vredesnaam de leidingen naar het apparaat krijg. liefst zet ik hem aan de zijkant van de woning (hoekhuis), maar de dichtsbijzijnde leidingen zitten dan op de 1e etage. Waarschijnlijk gewoon woonkamer in de hoek, omhoog, slaapkamer hoek, en dan zolder achter schot richting CV.. nou nog een plek voor een boilervat op zolder.

Ik weet niet waar jij subsidie gaat halen maar ben toch wel benieuwd naar je berekening hiervan...

Er komen best nog wat kosten bij, maar inderdaad waarom er nog niet heel veel meer staan is eigenlijk wel gek.
Onbekend maakt onbemind denk ik.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Oxellaar schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:36:
[...]
@koevlaas2 Ik vind de vorstbeveiliging van Itho een mooie oplossing, kost weinig energie en kan niet kapot gaan. Bij Zehnder heeft een wtw direct een aansluitwaarde van dik 1.5kW.
Al is de nieuwe ComfoAir wel een geweldig apparaat om in te regelen.
Enige nadeel aan een ITHO is dat de bypass niet consumer instelbaar is, voor de rest een perfect apparaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
Tasma schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:30:

Er komen nog wel kosten bij. Reken maar op 2.400,- installatie. Als je het zelf doet kan het ook zomaar ca. 1.500,- materialen zjn. Dan nog keuze wel/geen SWW via wp. Met sww zeker nog eens 1.500,- erbij voor boiler en/of hygienespiraal, inlaatcombinatie, kogelkranen, etc. Kan wel iets goedkoper maar niet super veel minder.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:32
thido schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:57:
[...]

Ik weet niet waar jij subsidie gaat halen maar ben toch wel benieuwd naar je berekening hiervan...

Er komen best nog wat kosten bij, maar inderdaad waarom er nog niet heel veel meer staan is eigenlijk wel gek.
Onbekend maakt onbemind denk ik.
Met eigenlijk alle nieuwe ontwikkelingen gaan de eerste paar procent overstappers langzaam. Zodra 5 tot 10 procent over is en ook positief is over de overstap dan volgt snel 60 tot 80 procent van de mensen voor wie de investeringen goed haalbaar zijn. De laatste tientallen procenten van de vinden al die verandering en dat moderne gedoe maar niks en houden het zo lang mogelijk bij het oude.

Daar komt bij dat in veel woningen echt wel de nodige aanpassingen gedaan moeten worden én ongeveer 30 procent een Cv-ketel heeft van slechts een paar jaar oud en het zonde vindt om die af te schrijven.

In mijn kennissenkring proef ik hier en daar best mensen die de overstap geen bezwaar vinden maar nog terughoudend zijn vanwege de aanpassingen die mogelijk binnenshuis nodig zijn. Wie radiatoren moet vervangen voor Jaga's zit vaak toch met zichtbare gaten in de muur bijvoorbeeld en vloerverwarming op waterbasis leg je ook niet even aan op een zondagmiddag. Die mensen adviseer ik dan om gewoon eens een winter te stoken met een aanvoertemperatuur van maximaal 45 graden. Gaat dat op de koudste winterdagen goed, dan kun je het in de toekomst goed af met een warmtepomp zonder aanpassingen aan afgiftesysteem en isolatie. Redden ze het toch niet, dan kunnen ze voor nu simpelweg de temperatuur van de ketel omhoog gooien en komende tijd kijken naar verbeteringen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-11 11:46
LittleTycoon schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:27:
[...]

Er komen nog wel kosten bij. Reken maar op 2.400,- installatie. Als je het zelf doet kan het ook zomaar ca. 1.500,- materialen zjn. Dan nog keuze wel/geen SWW via wp. Met sww zeker nog eens 1.500,- erbij voor boiler en/of hygienespiraal, inlaatcombinatie, kogelkranen, etc. Kan wel iets goedkoper maar niet super veel minder.
Tycoonisch prijzen. Ik heb mijn Elga zelf gemonteerd met c.a 400 Eur materiaal incl STEK monteur. Isolatie, ondersteuning, pijpen, kogelkranen echt niet zoveel. Als extra een warmtemeter omdat ik wil weten of dat ding echt iets oplevert en goed blijft draaien. Het is tenslotte een mechanisch complex apparaat.

Bij een Panamono heb je zelfs geen STEK monteur nodig alleen wat extra 22mm buis en knelkoppelingen. Als je handig bent valt het allemaal mee. De Pana heeft al een interne warmtemeter dacht ik, maar dat weten andere forumleden wel.

• thido
  • Laatst online: 22:45

thido

Tilburg

Ivow85 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:09:
[...]

In mijn kennissenkring proef ik hier en daar best mensen die de overstap geen bezwaar vinden maar nog terughoudend zijn vanwege de aanpassingen die mogelijk binnenshuis nodig zijn. Wie radiatoren moet vervangen voor Jaga's zit vaak toch met zichtbare gaten in de muur bijvoorbeeld en vloerverwarming op waterbasis leg je ook niet even aan op een zondagmiddag. Die mensen adviseer ik dan om gewoon eens een winter te stoken met een aanvoertemperatuur van maximaal 45 graden. Gaat dat op de koudste winterdagen goed, dan kun je het in de toekomst goed af met een warmtepomp zonder aanpassingen aan afgiftesysteem en isolatie. Redden ze het toch niet, dan kunnen ze voor nu simpelweg de temperatuur van de ketel omhoog gooien en komende tijd kijken naar verbeteringen.
Heb het omgedraaid: warmtepomp erin en mochten er nog aanpassingen nodig zijn dan zien we het wel :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• LittleTycoon
Tomexergie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:52:
[...]

Tycoonisch prijzen. Ik heb mijn Elga zelf gemonteerd met c.a 400 Eur materiaal incl STEK monteur. Isolatie, ondersteuning, pijpen, kogelkranen echt niet zoveel. Als extra een warmtemeter omdat ik wil weten of dat ding echt iets oplevert en goed blijft draaien. Het is tenslotte een mechanisch complex apparaat.

Bij een Panamono heb je zelfs geen STEK monteur nodig alleen wat extra 22mm buis en knelkoppelingen. Als je handig bent valt het allemaal mee. De Pana heeft al een interne warmtemeter dacht ik, maar dat weten andere forumleden wel.
Tuurlijk, wist dat deze reacties zouden komen. Altijd mensen die een langere hebben.

Het is maar wat je uitgangssituatie is. Die van mij was nieuwbouw, helemaal geen leidingen aanwezig, ook geen gas. Nu zal ik best een paar procent hebben laten liggen, maar dat is een paar procent op zijn best.

Ik heb nada noppes aan een elga met 1.000m3 warm te houden plus SWW

[ Voor 3% gewijzigd door LittleTycoon op 11-11-2017 20:22 ]

• mark184
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 20:16
Hoe hebben jullie het vermogen gemeten om je huis enkel te verwarmen?

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-10 07:34
[...]

Nee hoor hij zit wel redelijk juist, dit kost het grofweg komen mijn berekeningen hier ook op uit.
Als je een Elga (neem ik aan dat het niet de halve oplossing is met een cv erbij maar de wp) voor 400 euro alles in huis laat regelen vind ik dat knap. Een buffer, een driewegklep, vuilfilter etc etc. Ik ben erg benieuwd waar jij de onderdelen koopt en laat installeren voor slechts 400 euro...

• amarkest
LittleTycoon schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:20:
[...]

Tuurlijk, wist dat deze reacties zouden komen. Altijd mensen die een langere hebben.

Het is maar wat je uitgangssituatie is. Die van mij was nieuwbouw, helemaal geen leidingen aanwezig, ook geen gas. Nu zal ik best een paar procent hebben laten liggen, maar dat is een paar procent op zijn best.

Ik heb nada noppes aan een elga met 1.000m3 warm te houden plus SWW
hoi,
dit is een tweakers forum, waar mensen het uiterste uit een installatie proberen te halen met zoweinig mogelijk kosten. 8)
[...]

Post eens een foto van de installatie ?
Ik monteer 28mm leidingen op een WP, ook een Panasonic van 5 KW, hierbij een DN32 3wegklep indien van toepassing, kranen 28mm en een 28mm Fernox TF1 vuilfilter. Dan loopt de prijs toch wel op.

• Tasma
LittleTycoon schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:27:
[...]

Zelf installeren inderdaad, heb hier ook het huidige CV systeem bijna volledig zelf geplaatst (gas deel is nagemeten), evenals al het water, en bijna alle elektra en 4860WP op het dak geplaatst. Ook het riool is eigenhandig volledig vervangen, en de nieuwe vloerisolatie en nieuwe betonvloer met vloerverwarming is ook zelf geplaatst (beton laten storten met pomp). Alles draait al tijden prima :)

1.500 euro voor wat buizen, koppelingen, buisisolatie, een thermostaat (als die er niet bij zit) en zo nodig een open verdeler?

Als ik de WP als ondersteuning voor de ketel laat draaien (voorlopig sww via CV) dan staat de monoblock buiten, daar lopen 2 buizen heen en 1 electra kabel (eigen groep). Die 2 buizen lopen naar de plek waar nu onze CV hangt en koppelen daar aan bijv. een open verdeler waar ook de ketel aan hangt.

Als ik alle schema's bekijk dat zit er niet meer aan dat dat, SWW iets meer en natuurlijk de boiler.
Kopen in UK levert een wp op tegen zeer lage prijzen (enkele 100'en euro's boven de subsidie), dan bovenstaande er bij. Als ik het zo optel voor onze installatie komt dat op € 400-500 euro maximaal inclusief de open verdeler..

Ik kan mij toch niet voorstellen dat iedereen hier met Elga's en panasonic monoblocks 1500-2400,- extra bijgelegd hebben voor installatie.
Post eens een foto van de installatie ?
Ik monteer 28mm leidingen op een WP, ook een Panasonic van 5 KW, hierbij een DN32 3wegklep indien van toepassing, kranen 28mm en een 28mm Fernox TF1 vuilfilter. Dan loopt de prijs toch wel op.
28mm? In ons huis (1968) ligt nu, en lag ook nooit, een 28mm leiding. 22mm vanaf ketel omlaag en alles op 15mm. Zo was het voorheen ook, en nu weer. Zelfs de vloerverwarming wordt gevoed via een 15mm leiding met 35 graden aanvoer (als test sinds een maand i.v.m. mogelijke WP). Werkt prima voor de 70m2 beneden. Zwembad of mega boilervat dan snap ik 28mm, maar uit interesse, waarom 28mm bij een normaal huis?

[ Voor 22% gewijzigd door Tasma op 11-11-2017 21:53 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

Pana gemonteerd met 2x9 mtr buis 28mm, armaflex iso, vuilfilter, ontluchter, 2x keerklep, flowswitch, relais, thermostaat, leidinggoot 3 mtr 14 cm, muurbeugel 200 kg, koppelingen (veel gebogen) huur buigijzer, Kwh meter, 2x aardlek schakelaars, 15 mtr 5x4mm kabel etc. Totaal ongeveer €1.000 tegen groothandelsprijs.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• reneeke1970
Tasma schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:40:
[...]

Zelf installeren inderdaad, heb hier ook het huidige CV systeem bijna volledig zelf geplaatst (gas deel is nagemeten), evenals al het water, en bijna alle elektra en 4860WP op het dak geplaatst. Ook het riool is eigenhandig volledig vervangen, en de nieuwe vloerisolatie en nieuwe betonvloer met vloerverwarming is ook zelf geplaatst (beton laten storten met pomp). Alles draait al tijden prima :)

1.500 euro voor wat buizen, koppelingen, buisisolatie, een thermostaat (als die er niet bij zit) en zo nodig een open verdeler?

Als ik de WP als ondersteuning voor de ketel laat draaien (voorlopig sww via CV) dan staat de monoblock buiten, daar lopen 2 buizen heen en 1 electra kabel (eigen groep). Die 2 buizen lopen naar de plek waar nu onze CV hangt en koppelen daar aan bijv. een open verdeler waar ook de ketel aan hangt.

Als ik alle schema's bekijk dat zit er niet meer aan dat dat, SWW iets meer en natuurlijk de boiler.
Kopen in UK levert een wp op tegen zeer lage prijzen (enkele 100'en euro's boven de subsidie), dan bovenstaande er bij. Als ik het zo optel voor onze installatie komt dat op € 400-500 euro maximaal inclusief de open verdeler..

Ik kan mij toch niet voorstellen dat iedereen hier met Elga's en panasonic monoblocks 1500-2400,- extra bijgelegd hebben voor installatie.
Nou...... Hele grote buffer, extra expansie, veel kranen en bypass leidingen gemaakt voor verschillende opstellingen te proberen, een vuil filter, alles 28 mm, flink wat isolatie, huren groot boormachine, elektra is ook aardig wat, ja geloof toch wel dat ik 1500 haal

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:22
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:28:
[...]

Kwart emmer is alleen als het buiten kouder dan 4c is, nu is de boel ook droog.
Emmer moet goed bijgehouden worden anders loopt deze over :)
lekbak eronder. 2e zekerheid inbouwen.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
Ó
[...]

Zonder een traag afgiftesysteem zou zelfs interessanter kunnen zijn omdat selectief stoken dan iets bruikbaarder is.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• amarkest
Knowbody schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:59:
[...]

Zonder een traag afgiftesysteem zou zelfs interessanter kunnen zijn omdat selectief stoken dan iets bruikbaarder is.
Ik gebruik de ELGA idd alsware het een HRketel met WP-eigenschappen. Dankzij mn kleine cv-circuit is ie ook vrij snel op temperatuur de Jaga's geven ook snel warmte af.

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 11-11-2017 22:04 ]

• LittleTycoon
amarkest schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:41:
[...]

hoi,
dit is een tweakers forum, waar mensen het uiterste uit een installatie proberen te halen met zoweinig mogelijk kosten. 8)
Dat doe ik ook vriend. Enige verschil dat ik niet voor loodgieter speel.

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

[...]

Hoe kom je aan die 4a500 euro inclusief verdeler? Ala ik kijk naar de Panasonic 5kw bij pmcoppack is die 1825, plus iets van 50 verzendkosten, daar komt 20% tax (btw) bij en pond euro conversie (15% erbij). Dan kom ik rond de 2500 euro uit, minus de 1800 subsidie = 700 voor de kale wp zonder open verdeler. Heb jij een goedkopere aanbieder?

ActueleWind

• Knowbody
Ivow85 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:09:
[...]

Met eigenlijk alle nieuwe ontwikkelingen gaan de eerste paar procent overstappers langzaam. Zodra 5 tot 10 procent over is en ook positief is over de overstap dan volgt snel 60 tot 80 procent van de mensen voor wie de investeringen goed haalbaar zijn. De laatste tientallen procenten van de vinden al die verandering en dat moderne gedoe maar niks en houden het zo lang mogelijk bij het oude.

Daar komt bij dat in veel woningen echt wel de nodige aanpassingen gedaan moeten worden én ongeveer 30 procent een Cv-ketel heeft van slechts een paar jaar oud en het zonde vindt om die af te schrijven.

45 graden is te hoog. Dat ga je (rendabel) niet redden met een WP.

Knowbody schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:56:
[...]
lekbak eronder. 2e zekerheid inbouwen.
Ik ga er een condenspompconstructie met overloopbeveiliging inbouwen, maar de hardware moet ik nog kopen.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Is zo'n Kamstrup 302 iets wat meer tweakers gebruiken?

• amarkest
Knowbody schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:07:
[...]

ik heb op 40gr getest en dat blijkt dus goed te zijn. In mijn situatie uiteraard.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:32
Knowbody schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:07:
[...]

Ik heb het over 45 als maximumtemperatuur instellen. Dus ook die 2 dagen per jaar dat we 10 graden vorst hebben. Dan heb je bij gebruik van een WP met oplopende stooklijn het grootste deel van het stookseizoen genoeg aan een aanvoertemperatuur die ruim onder 40 graden ligt. Die paar echt winterse dagen boeit dan ook geen ruk dat je COP wat lager is, de warmtepomp lekker doorstookt naar een aanvoer van 45 graden en je een paar kWh extra verstookt.

Met 17-18 ct/kWh en 62-63ct/m3 kan het kwa energiekosten al uit met een jaar-cop van 3.

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 11-11-2017 22:27 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Ivow85 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:25:
[...]

Ik heb het over 45 als maximumtemperatuur instellen. Dus ook die 2 dagen per jaar dat we 10 graden vorst hebben. Dan heb je bij gebruik van een WP met oplopende stooklijn het grootste deel van het stookseizoen genoeg aan een aanvoertemperatuur die ruim onder 40 graden ligt. Die paar echt winterse dagen boeit dan ook geen ruk dat je COP wat lager is, de warmtepomp lekker doorstookt naar een aanvoer van 45 graden en je een paar kWh extra verstookt.

Met 17-18 ct/kWh en 62-63ct/m3 kan het kwa energiekosten al uit met een jaar-cop van 3.
Afhankelijk van het type WP dat je installeert gaan sommige WP's bij hogere temperaturen nogal wat geluid produceren, iets waar je buiten het verbruik ook rekening mee zou moeten houden.
Mijn Ecodan is dankzij de diverse temperatuurverlagingen nu zo stil dat ik ook in de nacht durf te draaien.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-10 07:34
Korte vraag voor de kenners,

is dit een nieuwer type mitsu buiten unit ofzo? Zie deze bij instaladora nergens langs komen.
Afbeeldingslocatie: https://www.klimacorner.de/item/images/7028/800x600/shw-ag.jpg

Type: PUHZ-SHW80YAA; Ze geven een COP bij -7/W35 van 3,48 af. Vind ik wel erg netjes!
Staat ook niet in de subsidielijsten..

[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 11-11-2017 22:41 ]

thefox154 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:37:
Korte vraag voor de kenners,

is dit een nieuwer type mitsu buiten unit ofzo? Zie deze bij instaladora nergens langs komen.
[afbeelding]

Type: PUHZ-SHW80YAA; Ze geven een COP bij -7/W35 van 3,48 af. Vind ik wel erg netjes!
Staat ook niet in de subsidielijsten..
Stuur dat plaatje eens naar Jose bij instaladora, hij kan je het beste antwoord geven.

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-11 22:36

DJT

In deze filmpjes meer info over de nieuwe Mitsubishi buitenunits.

YouTube: Mitsubishi Electric: Ecodan
YouTube: Mitsubishi Electric: Entfernen der Transportsicherung

En hier nog wat informatie: https://termo-plus.com/pr...ts-air-source-heat-pumps/

Ik vind steeds meer informatie, dit is volgens mij de nieuwe brochure.

Belangrijkste wijzigingen:
- Nieuw design, wit met antraciet.
- Grotere ventilator.
- Ze claimen dat de nieuwe buitenunits 10dB stiller zijn dan de oude.
- De 11kW versie heeft nu één ventilator en is daardoor maar 1020 x 480 x 1050 (HxDxB) groot! _/-\o_

De typenummers met AA op het eind betreft de nieuwe buitenunit:
PUHZ-SHW112YAA

[ Voor 206% gewijzigd door DJT op 11-11-2017 23:37 ]

Verwijderd

foxie10 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:17:
[...]

Hajeetje, heb je die reflexie folie tegen de onderkant van je vloer bevestigd, een houten vloer?
Betonnenvloer, op 10cm eronder een netwerk van draad gespannen waar de folie opligt. Als ik een goede 'plakmogelijkheid' had gehad/geweten had ik het eronder gelijmd/geplakt.

Verwijderd

amarkest schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:31:
bestaat er ook zoiets als graaduren??
Iets simpelers wil ik zelf eens onderzoeken, nl verbruik overdag tov 's nachts adhv max min dagtemperaturen en daar eoa correctie op toepassen. De uurverbruiken varieren voor mijn gevoel minder sterk dan wat ik van de buitenT variatie zou verwachten.
[...]
28mm? In ons huis (1968) ligt nu, en lag ook nooit, een 28mm leiding. 22mm vanaf ketel omlaag en alles op 15mm. Zo was het voorheen ook, en nu weer. Zelfs de vloerverwarming wordt gevoed via een 15mm leiding met 35 graden aanvoer (als test sinds een maand i.v.m. mogelijke WP). Werkt prima voor de 70m2 beneden. Zwembad of mega boilervat dan snap ik 28mm, maar uit interesse, waarom 28mm bij een normaal huis?
Als je je vloerverwarming op <30c wil laten werken zou ik dit (ik spreek uit ruim 3 jaar ervaring) niet via 15mm buis doen, want dan word <30c aanvoertemp al snel 38c.
Je snapt blijkbaar (nog) geen drol van een warmtepomp, ik kan er wel om lachen.

Ik installeer 28mm buis om zo min mogelijk flow verlies te hebben en als het kan probeer ik midden in een 22mm ringleidingsysteem in te breken, dan kan er 22 links en 22 rechtsaf met 28mm aanvoer.

Verwijderd

Pascal heeft ook ervaring met 15mm aanvoer op een vloerverwarming. Geen pretje niet genoeg flow waardoor de aanvoertemperaturen inderdaad oplopen ;)
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:43:
Pascal heeft ook ervaring met 15mm aanvoer op een vloerverwarming. Geen pretje niet genoeg flow waardoor de aanvoertemperaturen inderdaad oplopen ;)
Ik kreeg het bijna niet warm met 33c aanvoer en 45m2 vloerverwarming, laat staan 70m2
Nu met 22mm direct op de verdeler (zonder voetventiel/maximaal thermostaat) makkie met 29c aanvoer.
Kan zelfs nog lager maar dan heb ik bij +12c buiten gependel en op 29c niet.
WP draait een stuk rustiger, stiller en de COP is skyhigh voor mijn doen.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dan ben ik heel benieuwd hoe mijn systeem zal gaan werken. (Wacht nog op warmtepomp)

32mm hoofdleiding (anaconda’s), die met 25mm naar de verdelers op elke verdieping gaan om met 16mm door de vloeren heen te gaan.
11+11+3 groepen VVW met 90m slang per groep.
Werd aangeraden door installateur vanwege grote oppervlakte woning en omdat alles toch gesloopt was.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

kmf schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:49:
Dan ben ik heel benieuwd hoe mijn systeem zal gaan werken. (Wacht nog op warmtepomp)

32mm hoofdleiding (anaconda’s), die met 22mm naar de verdelers op elke verdieping gaan om met 16mm door de vloeren heen te gaan.
Werd aangeraden door installateur vanwege grote oppervlakte woning en omdat alles toch gesloopt was.
Waarom geen 25mm (kunststof) naar de verdelers 22mm is een beetje karig, nou we proberen wel hopelijk lukt het.

• Tomexergie
thefox154 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:34:
[...]

Nee hoor hij zit wel redelijk juist, dit kost het grofweg komen mijn berekeningen hier ook op uit.
Als je een Elga (neem ik aan dat het niet de halve oplossing is met een cv erbij maar de wp) voor 400 euro alles in huis laat regelen vind ik dat knap. Een buffer, een driewegklep, vuilfilter etc etc. Ik ben erg benieuwd waar jij de onderdelen koopt en laat installeren voor slechts 400 euro...
Elga heeft geen voorziening voor DHW. Er is geen driewegklep nodig en appendages voor parallel schkeling worden meegeleverd. ik heb zelfs overal extra kogelkranen gemonteerd (c.a. 10 eur per stuk). De installateurs offerte was toendertijd c.a 4000 Eur. Met eigen montage heb ik maar 600eur bespaard.

Waarom heb ik het toch zelf gedaan?
Eenvoudig: Omdat ik CV installateurs niet capabel vond om WP deskundig te monteren en het hybride bedrijf goed in te regelen. Ze konden ook niet met energie rekenen, haalden kW en kWh door elkaar en m3 aardgas energetisch vergelijken met kWh zat er al helemaal niet in. Misschien dat daar nu, 2 jaar later, verandering in gekomen is. Installateurs uit de AC-sector zijn meestal meer capabel. Daarom adviseer ik om warmtemeters te monteren om verkeerde installatie/afstellingen te kunnen vaststellen en de installateur er op te kunnen aanspreken(als dat helpt). We hebben in de forum een CO2 warmtepomp besproken waar het helemaal mis ging.
Tomexergie schreef op zondag 12 november 2017 @ 01:01:
[...]

Elga heeft geen voorziening voor DHW. Er is geen driewegklep nodig en appendages voor parallel schkeling worden meegeleverd. ik heb zelfs overal extra kogelkranen gemonteerd (c.a. 10 eur per stuk). De installateurs offerte was toendertijd c.a 4000 Eur. Met eigen montage heb ik maar 600eur bespaard.

Waarom heb ik het toch zelf gedaan?
Eenvoudig: Omdat ik CV installateurs niet capabel vond om WP deskundig te monteren en het hybride bedrijf goed in te regelen. Ze konden ook niet met energie rekenen, haalden kW en kWh door elkaar en m3 aardgas energetisch vergelijken met kWh zat er al helemaal niet in. Misschien dat daar nu, 2 jaar later, verandering in gekomen is. Installateurs uit de AC-sector zijn meestal meer capabel. Daarom adviseer ik om warmtemeters te monteren om verkeerde installatie/afstellingen te kunnen vaststellen en de installateur er op te kunnen aanspreken(als dat helpt). We hebben in de forum een CO2 warmtepomp besproken waar het helemaal mis ging.
De Sanden Aqua Eco2 met een tvt van 56 jaar toevallig ?

Verwijderd

Yep, werkt prima, ik zit hier tussen de 27 (+10 buiten) en de 35 (-15) graden aanvoer op 22mm met een standaard verdeler. Works like a charm op 70m2 :)

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 01:03:
[...]

De Sanden Aqua Eco2 met een tvt van 56 jaar toevallig ?
Ja, die werd met een mooi verhaal verkocht met verkeerde berekeningen.
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2017 @ 01:03:
Yep, werkt prima, ik zit hier tussen de 27 (+10 buiten) en de 35 (-15) graden aanvoer op 22mm met een standaard verdeler. Works like a charm op 70m2 :)
Ik ga tijdens -4c of lager naar 28c toe, werk ook met een HT verdeler.
Een Thermagas standaard verdeler (groene kleur).

Tomexergie schreef op zondag 12 november 2017 @ 01:05:
[...]

Ja, die werd met een mooi verhaal verkocht met verkeerde berekeningen.
Nog niet stuk gedraaid bij Marco dan ?

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:55:
[...]

Waarom geen 25mm (kunststof) naar de verdelers 22mm is een beetje karig, nou we proberen wel hopelijk lukt het.
Was op instructie van vvw leverancier.
De verdelers zijn duims/1” aansluitingen. Heeft dan weinig nut om groter te doen. Vergeet niet dat de verdelers heel dicht op de hoofdleidingen zitten.

Wacht even.. 1”=1duims=25mm toch? waar haal ik 22mm vandaan

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 12-11-2017 01:45 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Tasma
koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:12:
[...]

Als je je vloerverwarming op <30c wil laten werken zou ik dit (ik spreek uit ruim 3 jaar ervaring) niet via 15mm buis doen, want dan word <30c aanvoertemp al snel 38c.
Je snapt blijkbaar (nog) geen drol van een warmtepomp, ik kan er wel om lachen.

Ik installeer 28mm buis om zo min mogelijk flow verlies te hebben en als het kan probeer ik midden in een 22mm ringleidingsysteem in te breken, dan kan er 22 links en 22 rechtsaf met 28mm aanvoer.
Draait hier prima op 35 graden aanvoer, leidingen 10cm hart op hart. Continu 21,5 binnen. Mogelijk gewoon meer isolatie? Mn vloer is R 5.2, wanden R ~2,2-2.5 (helaas achteraf spouwmuurisolatie, en verschillende muren) en glas is deels triple en deels HR++. Had liever 22mm gehad voor 'het gevoel van voldoende capaciteit' maar dit lag er al en vereiste geen breekwerk. Het blijkt dat dit ook gewoon voldoende is, in ieder geval op 35 graden. Mocht later blijken dat het voor 30-35 graden te weinig is dan kan het altijd nog naar 22. Ik heb wel de VV bewust diep in de vloer liggen, met8cm beton er boven en ~10 er onder. Het gevolg is dat de vloer enorm lang warmte vast houdt, en totaal geen last heeft van deuren of ramen die even open staan.

Dat ik lerende ben over het aansluiten van warmtepompen klopt, maar dat houdt niet in dat ik niet kritisch mag zijn op overdimensioneren en 'perfecte' maar niet noodzakelijk de efficientste oplossingen.

Ik ben een groot fan van efficientie, en dat houdt ook in dat er zo min mogelijk materiaal, euro's en energie verspild wordt over het geheel. Iets meer COP tegen teveel euro's kan een leuke hobby zijn maar is niet automatisch 'beter' qua totale kosten, t.v.t. en duurzaamheid. Tegelijktijd geldt dit andersom net zo goed. Ergens een paar euro besparen om vervolgens te veel in te leveren in COP is net zo goed niet efficient. Idealiter zou ik -exact- goed willen hebben. Dus niet overdreven, niet te krap, gewoon goed genoeg.

Dus het is een beetje zoeken naar de middenweg in dit topic, want er komen prachtige installaties langs die toch echt wel overengineered zijn. Mooi, dat zeker, nodig? Niet echt. Leuk? Zeker.

Verwijderd

Tja, je gaat het vanzelf merken, zeker met vloerverwamring als hoofdverwarming op 15mm aanvoer wil gewoon niet lekker werken. Te weinig aanvoer, om afgifte te krijgen moet de temp omhoog (gaat vanzelf vanwege te weinig flow) dus COP holt achteruit.

Het is niet voor niks dat standaard in nieuwbouw al 22mm wordt gebruikt als aanvoer (tweekapper) en dan had ik nog niet eens vloerverwarming vanaf de bouw laten plaatsen. ;)

• Tomexergie
Noord27 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:17:
Is zo'n Kamstrup 302 iets wat meer tweakers gebruiken?
Ja het is wel wat, maar net hoe je er tegenaan kijkt. Mijn visie is:
Hij heeft het voordeel dat bij kleine dT door blijft integreren. Een WP werkt met dT 0,5 tot 4 C en veel warmtemeters stoppen bij dT < 2C en missen daardoor een deel van de opbrengst.
Goed afleesbaar kWh, Ta,Tr,l/h, kW en de mogelijkheid om M-bus aan te sluiten.
Heeft ook nadelen:
Heeft een eigen M-bus protocol en moeilijk aan te sluiten op b.v. Iungo en de interface is een dure grap. Heeft geen IR pulszender voor kW vermogen. Noteert niet per maand dus voor de monitoring moet je op tijd aflezen.
De WM nu op de markt zijn ontworpen in het pre-warmtepomp tijdperk voor b.v. stadsverwarming en conventionele CV-systemen met dT 2-50C .

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Tomexergie
Een kabeltje kost nog maar 21,95 euro. En werkt ook.
En domoticz is gratis.
Zo vreemd is m-bus niet hoor, ik lees nu ook m-bus finder kWh meters uit. Is hetzelfde protocol.

Edit: Misschien moet je die IUngo gasten eens verwijzen naar mijn topic.
Ik ben niet eens programmeur en krijg het WEL voor elkaar. 8)
Maar dan zal er nog de hoofdprijs voor gevraagd worden wss door IUngo.
Edit: nu kost het kabeltje 24,39 euro. Was even een tijdelijke aanbieding

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2017 09:27 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 01:05:
[...]

Ik ga tijdens -4c of lager naar 28c toe, werk ook met een HT verdeler.
Een Thermagas standaard verdeler (groene kleur).
Dat kan je wel doen maar ik weet zeker dat je het niet warm krijgt met 28@-4Tb.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

Tasma schreef op zondag 12 november 2017 @ 02:11:
[...]

Draait hier prima op 35 graden aanvoer, leidingen 10cm hart op hart. Continu 21,5 binnen. Mogelijk gewoon meer isolatie? Mn vloer is R 5.2, wanden R ~2,2-2.5 (helaas achteraf spouwmuurisolatie, en verschillende muren) en glas is deels triple en deels HR++. Had liever 22mm gehad voor 'het gevoel van voldoende capaciteit' maar dit lag er al en vereiste geen breekwerk. Het blijkt dat dit ook gewoon voldoende is, in ieder geval op 35 graden. Mocht later blijken dat het voor 30-35 graden te weinig is dan kan het altijd nog naar 22. Ik heb wel de VV bewust diep in de vloer liggen, met8cm beton er boven en ~10 er onder. Het gevolg is dat de vloer enorm lang warmte vast houdt, en totaal geen last heeft van deuren of ramen die even open staan.

Dat ik lerende ben over het aansluiten van warmtepompen klopt, maar dat houdt niet in dat ik niet kritisch mag zijn op overdimensioneren en 'perfecte' maar niet noodzakelijk de efficientste oplossingen.

Ik ben een groot fan van efficientie, en dat houdt ook in dat er zo min mogelijk materiaal, euro's en energie verspild wordt over het geheel. Iets meer COP tegen teveel euro's kan een leuke hobby zijn maar is niet automatisch 'beter' qua totale kosten, t.v.t. en duurzaamheid. Tegelijktijd geldt dit andersom net zo goed. Ergens een paar euro besparen om vervolgens te veel in te leveren in COP is net zo goed niet efficient. Idealiter zou ik -exact- goed willen hebben. Dus niet overdreven, niet te krap, gewoon goed genoeg.

Dus het is een beetje zoeken naar de middenweg in dit topic, want er komen prachtige installaties langs die toch echt wel overengineered zijn. Mooi, dat zeker, nodig? Niet echt. Leuk? Zeker.
Het gaat over de aanvoer van de vvw verdeler, niet de vvw zelf.

Hier liggen 3 groepen van 18mm buis, moet er niet aan denken dat ik dat met 15mm buisje moet aanvoeren, dan moet de temperatuur toch serieus omhoog denk ik. De 25 van nu is achteraf al weer klein zat.

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:26
Inchecken in dit topic met een Stiebel Eltron warmtepomp: 15 WPL ACS met een HSBC boiler.

Twee maanden terug met het gezin in deze nieuwbouwwoning getrokken vanuit een "lekke" 1952 hoekwoning. Nu ervaring gaan opdoen met deze nieuwe technieken... :-)

Verder liggen er op het dak 8 PV-panelen (ja, dat is nog flink te weinig voor 0 op de meter...) en zijn de ruiten tripple. De muren ietsje zwaarder geïsoleerd dan verplicht (RC6) alhoewel ik rondom me heen zie dat dat ook al aardig standaard wordt.

• Daannn1987
Scoutertje schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:07:
Inchecken in dit topic met een Stiebel Eltron warmtepomp: 15 WPL ACS met een HSBC boiler.

Twee maanden terug met het gezin in deze nieuwbouwwoning getrokken vanuit een "lekke" 1952 hoekwoning. Nu ervaring gaan opdoen met deze nieuwe technieken... :-)

Verder liggen er op het dak 8 PV-panelen (ja, dat is nog flink te weinig voor 0 op de meter...) en zijn de ruiten tripple. De muren ietsje zwaarder geïsoleerd dan verplicht (RC6) alhoewel ik rondom me heen zie dat dat ook al aardig standaard wordt.
Welkom bij je nieuwe verslaving.
Beste unit heb je daar! Wat voor woning mag deze unit warm houden? Vrijstaande vila? >:)

• LittleTycoon
kmf schreef op zondag 12 november 2017 @ 00:49:

32mm hoofdleiding (anaconda’s), die met 25mm naar de verdelers op elke verdieping gaan om met 16mm door de vloeren heen te gaan.
Dat gaat zeker goed werken. Verschilt niet zoveel met mijn setup behalve dat ik 32mm door heb lopen tot en met verdelers (en 20mm door de vloeren)

• Maikie18
Vannacht m.i. weer lekker gedraaid, vrouw zei vanochtend, het is lekker binnen.

Mijn kWh meter klopt niet helemaal maar al die golfjes zou ongeveer een vlakke lijn moeten zijn (pomp draait tussen 19 en 20 Hz)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsCSQsQ.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Maikie18
Hang er een youless aan ipv een S0 pcm5?

• Daannn1987
Maikie18 schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:55:
Vannacht m.i. weer lekker gedraaid, vrouw zei vanochtend, het is lekker binnen.

Mijn kWh meter klopt niet helemaal maar al die golfjes zou ongeveer een vlakke lijn moeten zijn (pomp draait tussen 19 en 20 Hz)
[afbeelding]
Prachtig toch, hier ook lekker lopen pruttelen, wordt ik wel blij van >:)
Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.org/ohw32vp79/Schermafbeelding_2017-11-12_om_10.56.51.png

[...]

In jouw ogen overengineered, maar de werkeljkheid is dat 35c uit een WP iets anders is als 35c uit een cv ketel. Doe jezelf en ons een lol en upgrade de vloerverdeler naar 22mm en haal het voetventiel en (maximaal)thermostaat eruit. Monteer kogelkranen in de aan en afvoer van je verdeler, je zult er een hoop plezier aan beleven. Plezier dat je nu nog niet ziet.
Dit scheelt ons ook een hoop werk dat je dan hier in het forum komt vragen wat je probleem kan zijn.

Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 09:12:
[...]

Dat kan je wel doen maar ik weet zeker dat je het niet warm krijgt met 28@-4Tb.
Ik denk van wel, lukte met 15mm uiteindelijk ook maar duurde dan de hele dag.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:37
koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:03:
[...]

In jouw ogen overengineered, maar de werkeljkheid is dat 35c uit een WP iets anders is als 35c uit een cv ketel. Doe jezelf en ons een lol en upgrade de vloerverdeler naar 22mm en haal het voetventiel en (maximaal)thermostaat eruit. Monteer kogelkranen in de aan en afvoer van je verdeler, je zult er een hoop plezier aan beleven. Plezier dat je nu nog niet ziet.
Dit scheelt ons ook een hoop werk dat je dan hier in het forum komt vragen wat je probleem kan zijn.
Leg eens uit?
15mm aanvoer aan mijn vloerverdeler betekende een ijskoude retour want er kwam te weinig flow in de vloer, vervolgens ging de WP dit compenseren met volgas geven om toch de aanvoer temperatuur te halen.
Nu met 22mm en een stuk meer flow komt er een warmer water retour en de WP moduleert mooi terug in vermogen.
Een cv ketel kan makkelijk koud retour krijgen, een delta T van 15c lacht zo'n ding om :) vandaar dat de ene 35c de andere niet is.

De temperatuur heb ik kunnen verlagen naar 29c en de vloer en kamer zijn warmer dan ooit geweest.
COP is ook sky high voor mijn doen, ik weet nog niet precies hoeveel maar zeker 4.30 waar deze vorig jaar net 4 was. Eind van de maand maak ik de balans op en weet ik een exact cijfer.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:07
Flow,flow,flow en nog eens flow

• Maikie18
35 graden uit een ketel is natuurlijk wel hetzelfde als 35 uit een WP, dat was een beetje kort door de bocht, alleen hoe ze vervolgens omgaan met de retour is een ander verhaal

Maikie18 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:33:
35 graden uit een ketel is natuurlijk wel hetzelfde als 35 uit een WP, dat was een beetje kort door de bocht, alleen hoe ze vervolgens omgaan met de retour is een ander verhaal
Dat bedoelde ik te zeggen, de manier van bereiken en de optimale delta T van beide apparaten.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
Zo is het mij ook uitgelegd.
We krijgen op elke vloer volgens mij een uponor vario plus verdeler. Dat is een 1" ingang.
De warmtepomp heeft een 28 mm uitgang. (Geen idee of dat intern of extern is)

Edit: dn25 koper aansluiting, 25 mm intern en 1.5 mm wand dikte, samen 28 mm

Als ik het goed begrepen heb komen er leidingen van de WP naar de vloerverdelers van 32 mm uitwendig met iets van 28 mm intern te liggen. Dit om voldoende flow te krijgen.

Edit: kunstof van dn25 wat 32 mm uitwendig is met 2.9 mm wand dikte of zo ongeveer.

Dat is voor: 249 m2 vloerverwarming (met garage en technische ruimte meegenomen, wel op lagere temperatuur)

[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 12-11-2017 19:29 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:05:
[...]

Ik denk van wel, lukte met 15mm uiteindelijk ook maar duurde dan de hele dag.
Ik hoorde je vorig jaar alleen over dat het niet warm werd, en dat was met 35. 28 lukt hier ook niet met -4 ik heb echt minimaal 30 nodig waar hij af en toe doorschiet naar 31.

Rol-Co schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:43:
[...]

Ik hoorde je vorig jaar alleen over dat het niet warm werd, en dat was met 35. 28 lukt hier ook niet met -4 ik heb echt minimaal 30 nodig waar hij af en toe doorschiet naar 31.
Was met 33c en zelfs 32c als het heel koud was want dan kreeg de WP het water niet eens warmer :)
Nu heb ik dus de flow in de vloer verbeterd en dit beloofd veel goeds, nu is het 6c buiten en de WP loopt lekker rustig.
We zitten nu zelfs met de kamerdeur open, dan kan er nog wat warmte naar boven. De WTW vangt het wel op en blaast de cirkel rond.

• Dylantje2

Dylantje2

Hoe kom je aan die 4a500 euro inclusief verdeler? Ala ik kijk naar de Panasonic 5kw bij pmcoppack is die 1825, plus iets van 50 verzendkosten, daar komt 20% tax (btw) bij en pond euro conversie (15% erbij). Dan kom ik rond de 2500 euro uit, minus de 1800 subsidie = 700 voor de kale wp zonder open verdeler. Heb jij een goedkopere aanbieder?
@ Lurge
Kun je er mij dan 1 voor 900 leveren??
Lijkt me dat je een rekenfoutje erin hebt zitten

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:30:
[...]

Afhankelijk van het type WP dat je installeert gaan sommige WP's bij hogere temperaturen nogal wat geluid produceren, iets waar je buiten het verbruik ook rekening mee zou moeten houden.
Mijn Ecodan is dankzij de diverse temperatuurverlagingen nu zo stil dat ik ook in de nacht durf te draaien.
Wat goed werkt voor het gros vd LW WP's is een Ta tussen 27 en 33. Met betrekking tot defrosts en geluid. Geluid is een maat voor het aantal kwartjes dat erin moet.

• Dylantje2

Dylantje2

mmm
FF alvast voordat ik hem aanschaf...
Is er een alternatief voor de kampstrup?
Wat zijn de verschillen tussen de types?
Is er een high end? en een budget?
Iemand deze meter/merk ook werkend in Domoticz?

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:57:
[...]

Was met 33c en zelfs 32c als het heel koud was want dan kreeg de WP het water niet eens warmer :)
Nu heb ik dus de flow in de vloer verbeterd en dit beloofd veel goeds, nu is het 6c buiten en de WP loopt lekker rustig.
We zitten nu zelfs met de kamerdeur open, dan kan er nog wat warmte naar boven. De WTW vangt het wel op en blaast de cirkel rond.
Ik spreek je met -4 :)

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
[...]

Ik neem eerst even de tijd om hard mee te lachen met Koevlaas. Nu serieus. Je bent zo voor efficiëntie. Neem dan ter harte dat voldoende flow veel beter is. Ik was ook zo eigenwijs om eerst te gaan draaien met 15 mm. Met verschijnsel dat ik veel hogere temperatuur in de vloer moest "proppen" om het een beetje warm te krijgen. Na vergroten van de leiding diameters draai ik met een aanvoer van 28/29 graden. Hier zitten mensen op het forum die verrekte goed weten waar ze over praten. Maak er gebruik van. Zo niet.....maak je eigen feestje.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:05:
mmm
FF alvast voordat ik hem aanschaf...
Is er een alternatief voor de kampstrup?
Wat zijn de verschillen tussen de types?
Is er een high end? en een budget?
Iemand deze meter/merk ook werkend in Domoticz?
Wat had je zelf al gevonden? 8)

Pagina: 1 ... 43 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.