Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.168 views

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

Dank voor de input.
- ik kan niet goed zien wat voor pomp het is, maar het is dezelfde als op 1:32 in dit filmpje
YouTube: HITACHI YUTAKI NEW DESIGN

Zodra het stopt met regenen ga ik kijken of niet per ongeluk de ball valve / strainer niet in de verkeerde stand staat (zie 1:42 van het filmpje)

- Meer ontluchten lijkt me sterk, heb al van alles afgelopen, ook als ik de overstort beveiliging in de warmtepomp zelf activeer komt er water uit, dus er zou water bij de pomp moeten zijn.

- wat wel bijzonder is, is dat de "test run" goed gaat zonder fouten
- bij het aanzetten van de pomp hoor ik het water ook stromen door de convector put in huis, maar de flow is 0.00m3/hr. Als de pomp afslaat hoor ik de convectorput ook gelijk niet meer

- Zou er iets met de sensor zijn?
-

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-10 21:41
Jan Treur schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:41:
Alleen "overdag" draaien is een illusie, tenzij je 7 dagen per week alleen in de avond thuis bent. Voor al die dagen dat je wel thuis bent, draait hij het meest vroeg in de ochtend als het koudste punt van het etmaal is, want dan is het warmteverlies het grootst.
Met 1000L kan ik (volgens de berekeningen) de meeste dagen de nacht overbruggen. Ik zal moeten spelen met eind en begin tijd afhankelijk van de temperatuur. En bij echte kou kan hij altijd extra aan. Het gaat om de 80% regel.
joostmaas schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:56:
[...]

Die dure T-CAPs zijn echt bedoeld voor Scandinavië en diep in Duitsland etc., ..
dan heb je die T-CAp echt niet nodig.
Duidelijk, bevestigd mijn idee
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:05:
[...]
Ik denk jouw 'betere COP' te begrijpen door part-time te stoken, je zegt dat een 9kWer 'het waarschijnlijk zou kunnen'. Dan zal een 18/24*9=6.75kWher het full-time dus ook "waarschijnlijk kunnen". Hoeveel slechter mag de COP zijn om het prijsverschil tussen een 12kW en 7.5kW versie goed te maken ?
Of mocht je de ruimte hebben 2 WPen van 5kWh met daarop 2 maal subsidie ?
Ik verwacht 'betere COP' inderdaad door voornamelijk overdag te stoken. Hogere buiten temp.
2x WP 5Kw is al +1.000 euro duurder komt bij complexere installatie + meer materiaal.

Bedankt voor reacties, hou jullie op de hoogte

Pana WC12H9E8 / 1000L

• MarFan
iPiX1999 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:21:
[...]

Enkele kritische vragen: waarom een boiler gebruiken waardoor je vloerverwarming (vv) loopt?
Dit heeft een bijzondere reden.... :X
Bij het verkopen van mijn vorige huis wilde de nieuwe bewonder mijn installatie niet overnemen. Geen zonne-panelen ZC en boilervat (wel mijn houtkachel....)
Dus hij staat er...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Verwijderd

@MarFan 1.000,00 duurder ? Ligt er aan waar je je orienteert natuurlijk maar een 5kW Panasonic kun je al kopen voor 2 * 2490.00 + 1 * 300 (verzendkosten) - 2 maal subsidie is dat duurder ?

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:07
zw7 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:09:
Dank voor de input.
- ik kan niet goed zien wat voor pomp het is, maar het is dezelfde als op 1:32 in dit filmpje
YouTube: HITACHI YUTAKI NEW DESIGN

Zodra het stopt met regenen ga ik kijken of niet per ongeluk de ball valve / strainer niet in de verkeerde stand staat (zie 1:42 van het filmpje)

- Meer ontluchten lijkt me sterk, heb al van alles afgelopen, ook als ik de overstort beveiliging in de warmtepomp zelf activeer komt er water uit, dus er zou water bij de pomp moeten zijn.

- wat wel bijzonder is, is dat de "test run" goed gaat zonder fouten
- bij het aanzetten van de pomp hoor ik het water ook stromen door de convector put in huis, maar de flow is 0.00m3/hr. Als de pomp afslaat hoor ik de convectorput ook gelijk niet meer

- Zou er iets met de sensor zijn?
-
Heb je wel een buffervat gebruikt?

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:55
MarFan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:20:
[...]

Dit heeft een bijzondere reden.... :X
Bij het verkopen van mijn vorige huis wilde de nieuwe bewonder mijn installatie niet overnemen. Geen zonne-panelen ZC en boilervat (wel mijn houtkachel....)
Dus hij staat er...
Er lopen toch wat mensen rond op deze aarde (koper van je vorige huis)... |:( 8)7

Verder klinkt het heel logisch, want 1000l SWW is toch wel een erg ruime voorraad :D dat kun je dan beter proberen in te zetten zoals je nu van plan bent: om de nacht te overbruggen.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
MarFan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:14:
[...]
Met 1000L kan ik (volgens de berekeningen) de meeste dagen de nacht overbruggen. Ik zal moeten spelen met eind en begin tijd afhankelijk van de temperatuur. En bij echte kou kan hij altijd extra aan. Het gaat om de 80% regel.
Als je 1000 liter hebt, zou dat inderdaad kunnen helpen. Voor dagen dat je 10 kWh aan warmte nodig hebt, zou dat op zo'n 10 graden verschil in deze 1000 liter gebaseerd kunnen worden. Heb je die 1000 liter dan wel perfect geisoleerd? Anders ben je in 12 uur tijd ook weer een stuk kwijt. Overigens moet je deze voorraad dan wel op een veel hogere temperatuur (een stuk hoger dan je CV water) laten verwarmen door de WP waardoor de COP weer slechter is dan bij direct het CV water verwarmen. Dat zou overeen kunnen komen met een COP voor wanneer de buitentemperatuur 5 a 10 graden lager is. Heb je dat ook in de berekeningen meegenomen? Ik ben benieuwd hoe dat uiteindelijk uitpakt.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:55
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:22:
@MarFan 1.000,00 duurder ? Ligt er aan waar je je orienteert natuurlijk maar een 5kW Panasonic kun je al kopen voor 2 * 2490.00 + 1 * 300 (verzendkosten) - 2 maal subsidie is dat duurder ?
@MarFan Bestel nou gewoon in spanje met mij en kimjanssen mee, dan delen we de verzendkosten (4 WP's in totaal, 2 voor jou, rest voor KJ en ik) :*) 8) :)F *O*

[ Voor 4% gewijzigd door iPiX1999 op 10-11-2017 11:27 ]

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• MarFan
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:22:
Ik kijk alleen in NL. WAF accepteert geen FR (spreek de taal niet). Project is al 'eng' voor WAF :P
Dus 2x(3500-1800) = 3400 tov 4833-2500=2333.
(daarbij de 12kW versie zal in FR ook goedkoper zijn ?)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Verwijderd

@MarFan Zal geen verschil voor de WAF zijn, maar je kunt er ook met Duits terecht.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
MarFan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:29:
[...]

Ik kijk alleen in NL. WAF accepteert geen FR (spreek de taal niet). Project is al 'eng' voor WAF :P
Je hoeft niet bij ze op de koffie, alleen pegels overmaken

1 PVoutput . Dongen NB

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

@MarFan koop gewoon bij Coppack in Engeland. Prima mensen en 75 euro transport voor mijn 107kg Pana. Engels no problem :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:17
Met hoeveel W/m2 of m3 zou ik rekening moeten houden met het bepalen van het benodigde vermogen voor een warmtepomp-only verwarming?

We zijn bezig het huis te verbouwen en willen warmtepomp-only gaan. De slaapkamers en kantoor willen we verwarmen en koelen met lucht/lucht ivm effectievere koeling. De rest (hal, keuken, bijkeuken, huiskamer) is +/- 95m2 beneden waarbij de huiskamer voor op de koude dagen ook nog een houtkachel heeft. Het huis heeft dubbelglas (HR++) en spouwmuurisolatie uit '85.

Ik dacht zelf aan een Panasonic 12kW T-CAP of 16kW non-T-CAP.

Verwijderd

@TimC Wat is je huidige verbruik cq. wat was je max verbruik op de koudste dag. Gaat bij de verbouwing de isolatie wel/niet verbeterd worden ?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:17
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:43:
@TimC Wat is je huidige verbruik cq. wat was je max verbruik op de koudste dag. Gaat bij de verbouwing de isolatie wel/niet verbeterd worden ?
Geen flauw idee, dat is het probleem... Het huis net gekocht en er zit nu een prehistorische CV uit '85 in.

Verwijderd

@TimC Dan heb je in ieder geval een worst-case indicatie. Je kunt waarschijnlijk historisch verbruik bij de netbeheerder voor je adres achterhalen. Anders is je voorschot-nota een indicatie voor het verbruik.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
TimC schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:39:
Met hoeveel W/m2 of m3 zou ik rekening moeten houden met het bepalen van het benodigde vermogen voor een warmtepomp-only verwarming?

We zijn bezig het huis te verbouwen en willen warmtepomp-only gaan. De slaapkamers en kantoor willen we verwarmen en koelen met lucht/lucht ivm effectievere koeling. De rest (hal, keuken, bijkeuken, huiskamer) is +/- 95m2 beneden waarbij de huiskamer voor op de koude dagen ook nog een houtkachel heeft. Het huis heeft dubbelglas (HR++) en spouwmuurisolatie uit '85.

Ik dacht zelf aan een Panasonic 12kW T-CAP of 16kW non-T-CAP.
Post van Joostmaas al gelezen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Verwijderd

Jan Treur schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:26:
[...]

Als je 1000 liter hebt, zou dat inderdaad kunnen helpen. Voor dagen dat je 10 kWh aan warmte nodig hebt, zou dat op zo'n 10 graden verschil in deze 1000 liter gebaseerd kunnen worden. Heb je die 1000 liter dan wel perfect geisoleerd? Anders ben je in 12 uur tijd ook weer een stuk kwijt. Overigens moet je deze voorraad dan wel op een veel hogere temperatuur (een stuk hoger dan je CV water) laten verwarmen door de WP waardoor de COP weer slechter is dan bij direct het CV water verwarmen. Dat zou overeen kunnen komen met een COP voor wanneer de buitentemperatuur 5 a 10 graden lager is. Heb je dat ook in de berekeningen meegenomen? Ik ben benieuwd hoe dat uiteindelijk uitpakt.
Dit is precies waarom ik dit heb afgewogen, wat sommetjes heb gemaakt en zoiets had van nah, bufferen met een warmtepomp die het liefst zo laag mogelijke temperaturen levert schiet niet op. Zeker niet met de stilstandsverliezen en de aanschaf van de buffer in het achterhoofd.

Verwijderd

[...]

Ik kon in Spanje prima terecht met Engels, offerte gekregen, akkoord gegeven, spul met de credit card betaald en een paar dagen later stonden er vier warmtepompen op de stoep voor 50% minder dan de NL prijs. Risico praktisch 0 door de credit card en al zou het mis gaan, dan heb je nog budget over om het gewoon nog een keer te proberen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 12:13 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tdw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:48:
[...]

Ja, en die kou zorgt ervoor dat de hele installatie kapot vriest in verwarmingsbedrijf of hoe moet ik dat voor me zien?
Tijdens verwarming moet de warmte uit de buitenlucht komen, recirculatie gaat dat tegen.
Het buitendeel zal onnodig invriezen door een steeds lagere druk van het koudemiddel. Want de druk daalt mee met de buitenT.
Dit geeft een te lage zuigdruk aan de compressor en een lagere massastroom van koudemiddel. Hierdoor gaat de persgas temperatuur omhoog en minder koudemiddel zorgt voor minder olie retour naar de compressor.
De olie gaat continu mee met het koudemiddel en moet dus terug naar de compressor via het zuiggas.
Dus hogere temperaturen en mindere smering veroorzaken schade.
Verder is het rendement om zeep, dus minder vermogen, bij gelijke, of zelfs stijgende warmtevraag.
Het is dus een kettingreactie.

In koelbedrijf is het ongeveer hetzelfde, al zal daar de persgas temperatuur de grootste boosdoener zijn.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Dat klinkt inderdaad als een dramatische neerwaartse spiraal. Dit zou ook al in een bepaalde mate kunnen spelen bij degene waar de warmtepomp binnen een meter tegen de onderkant van de zonnepanelen blaast. Het blijkt weer dat ze een heel vrije uitwisseling met lucht moeten kunnen hebben.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• zw7

zw7

Ik heb geen apart buffervat, maar wel een 300l SWW vat met 2 spiralen erin. Onderste spiraal staat parallel met de radiatoren dus er zou zeker genoeg flow moeten zijn.

Net nog even de klep met zeefje opengemaakt, nou die stond netjes in de juiste stand.

Kortom, nog geen oplossing.
Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:23:
[...]

Heb je wel een buffervat gebruikt?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Oxellaar schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:18:
[...]

Tijdens verwarming moet de warmte uit de buitenlucht komen, recirculatie gaat dat tegen.
Het buitendeel zal onnodig invriezen door een steeds lagere druk van het koudemiddel. Want de druk daalt mee met de buitenT.
Dit geeft een te lage zuigdruk aan de compressor en een lagere massastroom van koudemiddel. Hierdoor gaat de persgas temperatuur omhoog en minder koudemiddel zorgt voor minder olie retour naar de compressor.
De olie gaat continu mee met het koudemiddel en moet dus terug naar de compressor via het zuiggas.
Verder is het rendement om zeep, dus minder vermogen, bij gelijke, of zelfs stijgende warmtevraag.

In koelbedrijf is het ongeveer hetzelfde, al zal daar de persgas temperatuur de grootste boosdoener zijn.
Duidelijk verhaal. Dan weet ik al wel wat de installateur zo meteen tegen Techneco gaat insinueren.. Alleen voordat die panelen er lagen was de Elga al defect en dat kan ik niet 'hard' maken. Zelfs na nieuwe vulling deed hij nog niet wat hij moest doen.

:/

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Oxellaar schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:18:
[...]

Helder. Misschien een hele domme vraag, maar waarom schiet dat ding niet in lagedrukstoring?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Oxellaar
  • Niet online
@tdw domme vragen bestaan (eigenlijk) niet.
Maar een lagedruk storing is pas bij een druk minder dan 1 bar.
Bij R410a geeft 1 bar een temperatuur van - 37c
Alles daarboven vind hij prima.

@Jan Treur Klopt en in veel gevallen zal het niet direct schade opleveren, maar verkort het de levensduur.
En je zult altijd zien... Bij -10 begeeft hij het.

@Noord27 je hebt toch niet bijzonder veel gekoeld deze zomer? En aan het begin van het stookseizoen valt hij uit door lekkage, dan lijkt me dat daar de oorzaak zit.
Niet in eventuele recirculatie.

Ik zou een nieuw buitendeel willen in jouw geval.
Let wel op, als de compressor echt mechanische schade heeft, dan moet je systeem gereinigd worden.
Doorblazen met stikstof kan, maar staal deeltjes van de compressor kunnen in restjes olie blijven plakken. En die restjes kunnen je nieuwe compressor weer slopen....
Sorry... Ik breng zelden goed nieuws :'(

[ Voor 44% gewijzigd door Oxellaar op 10-11-2017 13:14 ]

• Ramon_1984
zw7 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:25:
Ik heb geen apart buffervat, maar wel een 300l SWW vat met 2 spiralen erin. Onderste spiraal staat parallel met de radiatoren dus er zou zeker genoeg flow moeten zijn.

Net nog even de klep met zeefje opengemaakt, nou die stond netjes in de juiste stand.

Kortom, nog geen oplossing.

[...]
In de handleiding van yutaki m staan verschillende hydraulische schema's , en bij allemaal staat een buffervat.

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:20

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

[...]

taal is toch geen probleem .ik heb hem in spanje besteld en de mails vertaalt met translate begrepen ze prima is alles voor jou toch in het Nederlands

• Ramon_1984
Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:55:
[...]

In de handleiding van yutaki m staan verschillende hydraulische schema's , en bij allemaal staat een buffervat.
http://www.solfex.co.uk/u...c_Installation_Manual.pdf

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Ik zie ipv buffervat ook open verdelers. En in de tekst wordt ook de optie open gehouden om zonder buffervat te werken. Maar met een buffervat is makkelijker goed werkend te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door joostmaas op 10-11-2017 13:16 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@zw7 bij mij draait de Pana zonder buffervat en open verdeler parallel probleemloos. Wel veel radiatoren als buffer. Pendelt alleen wat bij hoge buiten temperaturen zoals nu 12 gr.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2017 13:26 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Noord27
@Oxellaar Ik heb helemaal niet gekoeld met de Elga. En uitgevallen is hij nooit. Kwam alleen nooit op temperatuur na de zomerperiode en zag voor nieuwe vulling hem maximaal 300W trekken (zonder warmte er uit komen).

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Only to be used in
systems with
sufficient open flow
water volume to
meet the
requirements of the
Heat Pump.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
hrt schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:40:
[...]

Only to be used in
systems with
sufficient open flow
water volume to
meet the
requirements of the
Heat Pump.
Zeker, en ook: 'The Heat Pump may, with careful design, be connected to a heating system directly without the use of a buffer tank or hydraulic separator.'

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ah ik voel een buffervat discussie opkomen :)

Wat is de definitie van careful design? Als de inhoud van het afgiftesysteem voldoet aan de minimale eisen van de WP zal het wel kunnen. Is dat hier ook het geval?

@Noord27 Heeft dezelfde installateur ook niet de pv panelen gelegd? Trouwens een helling van 13 graden is natuurlijk verwaarloosbaar. Wat is de afstand van de buienunit tot de panelen en staat de buitenunit verder vrij op het dak?

• Noord27
@Rhaelak Die panelen heb ik zelf gelegd. Afstand schat ik op een halve tot 1 meter en verder staat de buiten-unit volledig vrij inderdaad. Omdat hij volledig verder vrij staat zag ik dat ook niet al mogelijk probleem.

Kreeg net bericht van mijn vrouw, die wel thuis is, dat ze bijna klaar zijn..

[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 10-11-2017 14:53 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Noord27 Ik had toch een dagje vrij genomen als ik jouw was...

• Rhaelak
@Noord27 Ik hoop op goede berichten voor je.

De buitenunit zal ook op opstelbalken staan. Dat zou bijna de gehele hoogte van de helling compenseren.

• Noord27
Oxellaar schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:05:
@Noord27 Ik had toch een dagje vrij genomen als ik jouw was...
Dat heb ik heel bewust toch maar niet gedaan. Ik kan namelijk heel veel hebben, maar ik voelde mijn bloed al beginnen met koken. Mijn vrouw kan veel beter relativeren op een dergelijk moment. Als je al 11 maanden aan het lijntje gehouden wordt en het uiteindelijk hoger op moet gaan zoeken; nee ik ben heel bewust gewoon gaan werken vandaag.

Maar inmiddels is duidelijk dat mijn eis voor een nieuwe buiten-unit uitgevoerd is. De man van Techneco wist precies dat wij vanaf het begin al problemen hebben gehad met een oa een defecte print. En vervolgens tilde hij samen met de eigenaar van het installatiebureau een grote Toshiba doos het platte dak op.

>:)

Techneco gaat hem nog onderzoeken wat er aan de hand is. Hij mag inderdaad niet meer als rond de 1050W aan stroom verbruiken, anders is er iets niet in orde. Maar goed dus dat je als tweaker dat in de gaten houd..

@Rhaelak De unit stond al op zogenaamde Sumo balken. Ze hebben hem nu nog iets gedraaid, maar de stroming zou inderdaad zoals ik al verwachtte geen probleem hebben moeten zijn met recirculatie.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:12
Noord27 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:42:
[...]

Dat heb ik heel bewust toch maar niet gedaan. Ik kan namelijk heel veel hebben, maar ik voelde mijn bloed al beginnen met koken. Mijn vrouw kan veel beter relativeren op een dergelijk moment. Als je al 11 maanden aan het lijntje gehouden wordt en het uiteindelijk hoger op moet gaan zoeken; nee ik ben heel bewust gewoon gaan werken vandaag.

Maar inmiddels is duidelijk dat mijn eis voor een nieuwe buiten-unit uitgevoerd is. De man van Techneco wist precies dat wij vanaf het begin al problemen hebben gehad met een oa een defecte print. En vervolgens tilde hij samen met de eigenaar van het installatiebureau een grote Toshiba doos het platte dak op.

Techneco gaat hem nog onderzoeken wat er aan de hand is. Hij mag inderdaad niet meer als rond de 1050W aan stroom verbruiken, anders is er iets niet in orde. Maar goed dus dat je als tweaker dat in de gaten houd..

@Rhaelak De unit stond al op zogenaamde Sumo balken. Ze hebben hem nu nog iets gedraaid, maar de stroming zou inderdaad zoals ik al verwachtte geen probleem hebben moeten zijn met recirculatie.
Top! Hoop oprecht voor je dat dit geneuzel nu verleden tijd is en dat je net zo van de ELGA mag genieten als de rest :9

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Noord27
@Daannn1987 Ik heb inmiddels een korte verbinding met Techneco buiten de installateur gerealiseerd.

;)

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:51:
@Daannn1987 Ik heb inmiddels een korte verbinding met Techneco buiten de installateur gerealiseerd.

;)
Hoop dat je die verbinding niet meer nodig gaat hebben :)

• zw7

zw7

Probleem met de flow is opgelost. Het draadje van de sensor naar het moederboard zat niet goed vast...Nu meet ie wel flow en gaat het systeem gewoon aan.

Volgende uitdaging is de drie-weg klep goed erop zetten. Dit is een ESBE ARA645

Op de warmtepomp heb ik de volgende aansluitingen:

32(C) Common line Common terminal for the 3-way valve for DHW tank.
33(L) 3-way valve for DHW tank The air to water heat pump can be used to heat DHW. This output will be on when DHW is
activated.
34(N) N common34(N) N common Neutral terminal common for 3-way valve of DHW tank and outputs 1 and 2.

Op de 3weg klep wil ik hem aansluiten volgens het schema op deze pagina:
http://www.esbe.eu/it/en/...int_98140274_utgF_lr.ashx
Clockwise (CW) ON dus het schema met het blokje met de horizontale band. Electrisch is dit dus:
N bu (blue)Y bk (black)L bn (brown)

Dus ik zou zeggen dat de volgende verbidingen moeten worden gemaakt:

WPWPESBE
32(C) Common line Common terminal for the 3-way valve for DHW tank.bn (brown)
33(L) 3-way valve for DHW tank The air to water heat pump can be used to heat DHW. This output will be on when DHW is
activated.
bk (black)
34(N) N common34(N) N common Neutral terminal common for 3-way valve of DHW tank and outputs 1 and 2.bu (blue)

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:39:
@MarFan koop gewoon bij Coppack in Engeland. Prima mensen en 75 euro transport voor mijn 107kg Pana. Engels no problem :-)
mm jouw ervaring met deze leverancier....?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Uitstekend en ook van mijn collega's. Correcte afhandeling. Mark en zijn echtgenote zijn zeer bereidwillig. Meerdere WP besteld. Prijs is concurrerend en transport ronduit goedkoop.

• Dylantje2

Dylantje2

Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:50:
Uitstekend en ook van mijn collega's. Correcte afhandeling. Mark en zijn echtgenote zijn zeer bereidwillig. Meerdere WP besteld. Prijs is concurrerend en transport ronduit goedkoop.
Welke merk type heb je?
Tevreden ermee?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Dylantje2 Panasonic Mono 5KW met vrijstaand grote villa. Zonder buffer nog verdeler parallel aangesloten op mijn radiatoren. Bivalent met mijn Nefit CV. Werkt prima. 21 graden met max 33 Ta bij 0 buiten. Als het echt gaat vriezen kan mijn Nefit meehelpen indien nodig. Bij -4 wordt de COP toch minder en voor die paar nachten geen probleem. Ik heb het KIS principe toegepast na zoveel verschillende oplossingen hier gelezen te hebben en de bomen door het bos niet meer te zien.

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Na geruime tijd meelezen hier op dit enerverende forum, hebben ook wij onlangs een warmtepomp geïnstalleerd.
Ons huis is een vrijstaande woning uit 1973, vloeroppervlak 75M². inhoud van 457M³
Beneden is het huis uitgerust met een anno 1973 stalenbuizen vloerverwarming systeem dat prima functioneert, boven zijn er radiatoren.
De beton benedenvloer werd tijdens de bouw reeds geïsoleerd, het huis is verder voorzien van spouwmuurisolatie, dubbelglas en als laatste dakisolatie.
Gasverbruik 1800M³
Op het dak liggen 16 panelen, in de achtertuin 10 stuks, ruim 6000Wp.

De warmtepomp is een Daikin 7Kw Monobloc (bivalente installatie) de originele Daikin thermostaat beschikt over veel mogelijkheden, de aanpassing en het instellen van parameters vergt enige (veel) studie en gewenning.
Vermoedelijk zal het een winter lang duren om het geheel te kunnen doorgronden, mogelijk blijf ik m'n verdere leven lang tweaken....

Op dit moment werkt de Daikin als solo warmtebron, onze Intergas Prestige ketel moet naar het schijnt voorzien worden van extra elektronica / instrumentatie om te kunnen samenwerken met de Monobloc.

Verwijderd

@zandstraat Hulde, je zult niet helemaal NOM worden maar een heel flink eind in de goede richting denk ik.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-11 11:46
arnnold schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:49:
[...]

sensoren heb ik al verwijderd. Ik gebruik hem met stekker in/uit.
Ik ga de Ali controller bestellen.
Ik heb Speedcomfort gemaild.
Dit was het antwoord:

We hebben bewust gekozen voor 33 graden aan, 25 graden uit. Vooral de uitschakeltemperatuur vinden we belangrijk om te voorkomen dat een koude luchtstroom zou kunnen worden ervaren.
Voor vrijwel alle situaties is 33 graden aanvoer al behoorlijk LTV…. 🙃
Als je bij de Convectorversie (en de Narrow) de adapter direct aansluit op de SpeedComfort, doet ie het altijd. Je kan dan het stopcontact aansturen, bijvoorbeeld door de warmtepomp. Bijkomend voordeel: ze helpen ook een beetje mee bij eventueel koelen…

Ze leven nog in het CV instalateurstijdperk dat 30-45C LTverwarming is en staan er niet bij stil dat voor WP's het beter is om nog lager te gaan.(Zie onze monitoring 23-35C) Die tocht is bij een goed geisoleerde woning een onzinverhaal. Bovendien zet je geen stoel op de convertorput.
Als klanten dat vragen zou ik zeggen gewoon leveren en niet als comfortpolitie optreden.
iPiX1999 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:29:
@koevlaas2
[...]

Zou dat gaan lukken met 65m2 vv? In de toekomst plan ik om ook op de 1e verdieping vv te maken, ca 35-40 m2.

@Verwijderd
[...]

Dit was eenmalig in 2012, toen was het -18,9 geworden. bron: http://www.knmi.nl/nederl...logie/lijsten/koudegolven . Eerlijkheidshalve gezegd heb ik naderhand (2013) mijn spouwmuur laten na-isoleren. Volgens mindergas.nl was mijn verbruik in 2012 0,548 m3/graaddag, terwijl het de latere jaren (na spouwmuurisolatie) respectievelijk 0,388 - 0,332 - 0,366 - 0,368 m3/graaddag is.

Als ik verder kijk naar de minimale temperatuur van deze koudegolven komt veel vaker (ongeveer) -15 voor dan -20. Weer een geruststelling O-)

Verder moet ik mijn vraag nog eens opnieuw stellen, nog geen antwoord van de experts hier gehad: Die ingebouwde 2kW heater in de hydrobox kan me toch ook meehelpen met verwarmen (bovenop de 7,5 kW van de WP), of zie ik dat verkeerd?
Ik doe het met boven radiatoren (designbuffers noem ik ze nu vanwege de 29c aanvoer temp doen ze niet veel meer) en 45m2 vloerverwarming beneden (10cm hoh).
De WP van 7.5 KW verwarmt een huis van 153m2 en 400m3 bouwjaar 1980 en verbouwd in 2012, toen kwam er een half huis bij.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

thido schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:43:
[...]

Verbruik is sowieso niet optimaal.
Maar wat is nadeliger, lange (continu) runs of steeds de run onderbreken en (te) ver de boel laten afkoelen?
Niet draaien is sowieso het goedkoopst :) Wat is gunstiger, met de auto naar de buren of naar visite 10 km verderop ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Dylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 07:13:
[...]

Balansventilatie ....
Die zou verboden moeten worden!!!
Wil je een SBS opwekken in je huis..?
Sluit meteen een schoonmaakcontract af.!!
SBS ?
Hier bevalt de WTW ventlatie prima, die gaat niet weg.
Stof valt wel mee, heb nog wel tzt zo'n stofrobot nodig kan die gewoon rondrijden en de vloer schoonhouden.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:57:
[...]SBS ?
Hier bevalt de WTW ventlatie prima, die gaat niet weg.
Stof valt wel mee, heb nog wel tzt zo'n stofrobot nodig kan die gewoon rondrijden en de vloer schoonhouden.
Stof robot kun je mooie xiaomi nemen perfect..

SBS is een ramp:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sickbuildingsyndroom

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=1821

Dus wat ik zei een contract erbij?
https://www.milieucentraa...tileren/balansventilatie/

En er is nog veel meer over te vinden..
Kijk maar eens in nieuwe wijken.
2 pijpjes vast naast elkaar.....
1 ingang en de uitgang...
ingang zuigt uitgang naar binnen.
Reden, lekker goedkoop op zolder, anders moet je van de ene kant van het huis naar de andere..
Nu zuigt je rietje [ de ingang in een luchtdichte woning ] de vuile lucht op....
https://bbri.eu/homepage/...ns/infofiches/42_6_05.jpg

Maar er zijn ook wel goed te vinden:-)
Alleen kost het je de hele dag 24/7/365 stroom.....
En omdat???

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:06:
[...]

SBS is een ramp:

Reden, lekker goed op zolder, anders moet je van de ene kant van het huis naar de andere..
Nu zuigt je ritje de vuile lucht op....

En omdat???
ilife a4 rijdt hier al ruim een jaar rond.. kostte toen inc verzenden 110 euro topkoopje. Daarnaast nog een dyson v8 (overpriced maar mooi spul)

Heb hier ook balansventilatie, monitor wel de PPM in de woonkamer en stuur de WTW daarop

• Dylantje2

Dylantje2

mm waarmee meet de ppm?

• Daannn1987
Met een mh-z19b aan een ESP8266 geflashed met ESPEasy welke de data naar Domoticz pushed

Dylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:06:
[...]

SBS is een ramp:

Reden, lekker goedkoop op zolder, anders moet je van de ene kant van het huis naar de andere..
Nu zuigt je rietje [ de ingang in een luchtdichte woning ] de vuile lucht op....

En omdat???
Zonder balansventilatie:

- Moest ik iedere dag de ramen afdrogen en plassen uit de vensterbank halen.
- Iedere dag afhankelijk van de wind de roosters anders afstellen.
- Met de verwarming spelen om het vooral boven toch warm te krijgen.

Al die slechte verhalen hebben een oorzaak, meestal de bewoner zelf.
Het is wel zaak de filters optijd te cleanen en eventueel vervangen.

• Rhaelak
Ik sluit mij aan bij @koevlaas2 balansventilatie is heel goed maar de kanttekening is dat het goed moet worden geinstalleerd, en daar schort het wel eens aan.

Balansventilatie reduceert je verwarmingsvraag en zorgt tegelijkertijd voor een goed binnenklimaat.

SBS waar naar wordt verwezen is inderdaad een bekend verhaal, met name veroorzaakt door systemen die 100% recirculeerden om de energiekosten te verlagen van grote kantoorpanden. Inmiddels weet men wel beter.

Voor een woning volstaat het om op tijd je filters schoon te maken c.q. te vervangen en eens in de 10 jaar je kanalen te laten reinigen.

• Dylantje2

Dylantje2

[b][message=53205597,noline]Voor een woning volstaat het om op tijd je filters schoon te maken c.q. te vervangen en eens in de 10 jaar je kanalen te laten reinigen.
Oke zeker weten?
Ik woon naast een vinex wijk.
Als je de rietjes op het dak ziet staan....
brrr.
lijkt me wel iets vaker dan 1/10.
En de filers 1/jaar . is wel erg weinig als je in een stadsgebied woont.
En ja het wint wat warmte
Maar heb je het stroomverbruik van die wtw wel eens gemeten?
Er zijn er nu pas een paar in de markt met een triple a...
Maar dit verbruikt echt veeeel stroom...
Terwijl je de wtw eigenlijk voor de winter wilt hebben.
Nachtventilatie in je kozijnen zou in meer dan 60% van de tijd/jaar volstaan [ op de koude dagen na dan ]

• Ramon_1984
@Noord27 werkt de elga weer zoals het hoort ?

• Rhaelak
@Dylantje2

Een WTW werkt ook goed in de zomer. Dan werkt hij andersom, zo lang je temperatuur in huis lager is dan de buitentemperatuur.

Ik begrijp dat er veel mensen weerstand hebben over zoiets als balansventilatie, maar uiteindelijk werkt het echt heel goed, zolang het goed is geinstalleerd. De bouwsector heeft veel geleerd inmiddels.

Onlangs was ik in een huis van een kennis van mij, nieuwbouw inclusief balansventilatie, en alles was echt heel goed geinstalleerd.

Ventilatoren verbruiken stroom, ja. Maar de hoeveelheid warmte die teruggewonnen wordt kan niet op tegen het energieverbruik.
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:52:
[...]

Oke zeker weten?
brrr.
Nachtventilatie in je kozijnen zou in meer dan 60% van de tijd/jaar volstaan [ op de koude dagen na dan ]
Ik zuig iedere maand mijn filters schoon en vervang ze na ca. 1 jaar.
Ik heb niet bepaald rietjes op mijn dak, maar eerder 2 minaretten (2x Ubbink Multivent 166)

• Wodan89
  • Laatst online: 04-11 13:36
tdw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:48:
[...]

Ja, en die kou zorgt ervoor dat de hele installatie kapot vriest in verwarmingsbedrijf of hoe moet ik dat voor me zien?
normaal gesproken hebben dit soort units maar 1 omgeving sensor. stel dat deze nou net zit bij de kant van de condensor waar hij wel normaal kan aanzuigen.
krijgt 1 kant lucht van 5c en de andere kant -15 bv. spreekt voor zich zelf dat je gasstroom dan niet meer klopt enz.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
Ik moet mijn leidingen WP binnen (en 2x 60cm buiten) nog isoleren. Tips welk type armaflex ik hervoor het beste gebruik? En voor buiten nog een extra leiding.dekking over de armaflex heen?

• Wodan89
LittleTycoon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:19:
Ik moet mijn leidingen WP binnen (en 2x 60cm buiten) nog isoleren. Tips welk type armaflex ik hervoor het beste gebruik? En voor buiten nog een extra leiding.dekking over de armaflex heen?
Als je armaflex niet extra afschermt zijn de vogels je dankbaar voor het nestel materiaal.
Ik heb er een aantal lagen van die alu bobbeltjes folie omheen gedraait. en dat ingewikkeld met ductape :P

• Noord27
Naar mijn idee wel.

Vloerverwarming heb ik nu de thermostaat niet meer geknepen staan op de ingang en ik lees op dit meter dat er water in de vloer gaat van 30 graden; komt er circa 27 graden weer uit. Radiatoren worden ook warm en het is 20,5 graden in huis. Dat wordt ook gevraagd door de thermostaat.

Heb hem alleen nog niet terug zien moduleren. Dat zal vast komen omdat de vloer nog steenkoud is en dat duurt gewoon een tijdje.

Voor nu: werkt prima.

Buiten-unit staat overigens exact hetzelfde als dat hij eerst stond. Dus het lag niet aan de opstelling daarvan tegenover de zonnepanelen. Toch heb ik voor de zekerheid een wind deflector weg gehaald van het paneel waar hij half-half tegen aan blies. Kan nooit kwaad. Nu blaast hij dus koude lucht onder de zonnepanelen gedeeltelijk. Win-win situatie.

Kreeg vandaag veel eerder als verwacht 4 Fibaro stekkers binnen. Helaas is de USB stick om ze aan Domoticz te koppelen vertraagd en kan geen enkele (web)shop hem leveren voor eind november..

[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 10-11-2017 21:40 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:52:
[...]

Oke zeker weten?
brrr.
Je wint niet "wat" warmte, maar 95%
Ik ben wel met je eens dat 1x per jaar filters wisselen wat weinig is.
Toen ik nog onderhoud deed, liet ik altijd 3 setjes achter om eens per kwartaal de filters te wisselen.
De meeste mensen deden dat netjes. Als ze niet bijzonder vuil worden laat je ze wat langer zitten.
Filters nooit uitwassen, op zn hoogst met de stofzuiger erover.
Als je de filters en box netjes bijhoud, dan blijven de kanalen schoon, zeker de toevoerkanalen en die zijn het belangrijkste. Schoonmaken is dan na zelfs 10 jaar vaak niet nodig.
Op Tweakers word alles gemeten, dus ook het verbruik van de WTW :P
Ze gebruiken ongeveer 700kWh per jaar, niet zo heeeel veeeel dus.
Ongeveer 60% meer dan een gewone MV box die juist gebruikt word.
En de lucht die door jouw roosters of ramen komt, is die gefilterd? Denk van niet, dus een goed onderhouden wtw systeem is zeker zo schoon.

Je geeft aan 60% van de tijd kun je zonder wtw, kan zijn, maar die resterende 40%?
Dan gooien we alle ramen en roosters dicht vanwege tocht of kou en liggen we lekker in de torenhoge PPM's te pitten.
Roosters zitten zelden op een plek dat ze bij koud weer open kunnen blijven ivm kouval en tocht.
Of nog erger....triple glas met ventilatieroosters..... :?
Een WTW is een super systeem, je kunt ongeacht de buitenT, of herrie, altijd ventileren.

Mijn WTF moment voor vandaag

Oxellaar schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:36:
[...]
Je wint niet "wat" warmte, maar 95%
Ik ben wel met je eens dat 1x per jaar filters wisselen wat weinig is.
Toen ik nog onderhoud deed, liet ik altijd 3 setjes achter om eens per kwartaal de filters te wisselen.
De meeste mensen deden dat netjes. Als ze niet bijzonder vuil worden laat je ze wat langer zitten.
Filters nooit uitwassen, op zn hoogst met de stofzuiger erover.
Als je de filters en box netjes bijhoud, dan blijven de kanalen schoon, zeker de toevoerkanalen en die zijn het belangrijkste. Schoonmaken is dan na zelfs 10 jaar vaak niet nodig.

[...]

Op Tweakers word alles gemeten, dus ook het verbruik van de WTW :P
Ze gebruiken ongeveer 700kWh per jaar, niet zo heeeel veeeel dus.
Ongeveer 60% meer dan een gewone MV box die juist gebruikt word.
En de lucht die door jouw roosters of ramen komt, is die gefilterd? Denk van niet, dus een goed onderhouden wtw systeem is zeker zo schoon.

Je geeft aan 60% van de tijd kun je zonder wtw, kan zijn, maar die resterende 40%?
Dan gooien we alle ramen en roosters dicht vanwege tocht of kou en liggen we lekker in de torenhoge PPM's te pitten.
Roosters zitten zelden op een plek dat ze bij koud weer open kunnen blijven ivm kouval en tocht.
Of nog erger....triple glas met ventilatieroosters..... :?
Een WTW is een super systeem, je kunt ongeacht de buitenT, of herrie, altijd ventileren.

Mijn WTF moment voor vandaag
24w op de middenstand, dat is 210 KWH per jaar.
Maar eea. is traploos te regelen.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Tomexergie schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 19:23:
[...]
Die tocht is bij een goed geisoleerde woning een onzinverhaal. Bovendien zet je geen stoel op de convertorput.
Als klanten dat vragen zou ik zeggen gewoon leveren en niet als comfortpolitie optreden.
Ik heb een JAGA DBE (type DBEC.11) op (WP-mode, 26c) een weekje op een JAGA tempo van 1,40mtr lang gehad, maar voelde echt wel een koude luchtstroom 2mtr verderop waar ik normaal gesproken zit. Heb 'm nu op 36c gezet en voel dat niet meer, dus ik begrijp de leverancier van de Speedcomfort wel.

Mijn woning is redelijk geisoleerd, maar mn schuifpui van 6mtr breed met grote HR+++ ramen tezamen met het (geisoleerde, betonnen)uitbouwplafond waar die schuifpui onder staat zijn debet aan die koudestroom.
Ik heb geen VV, alleen JAGA's gedeeltelijk met DBE's en kan met de ELGA het huis goed op temperatuur houden.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53
Bij ons komen uitblaas en inzuig goed 2 meter uit elkaar, net boven de nokpan uit, dus wind van alle kanten.
Inderdaad als het net waait van uitblaas richting inzuig zou je een probleem hebben.
Dat zou dan wind uit noord/west of zuid/oost richting.

Als ik dat anders wil moet ik koven langs plafond maken en een schoorsteen verhuizen naar dezuid/west kant, maar dan zit die in de weg voor zonne panelen.
Kan eventueel wel de afstand van 2 meter vergroten wellicht omdat dat op de noord/oost dak kant is, echter lost het het probleem niet op met de windrichting.

Edit: deze gevonden http://projects.knmi.nl/h...n/freqtab.cgi?language=nl

Hieruit haal ik dan dat er sterkere en meer wind uit noord/west komt dan uit zuid/oost, en dus inzuigen aan de noord/west kant en uitblazen aan de zuid/oost kant

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 10-11-2017 22:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Oxellaar
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:19:
Normale armaflex is niet geschikt voor om buiten te gebruiken zonder afscherming!
Het is niet UV bestendig en moet geschilderd worden met speciale verf, of een mantel eromheen.
Armacell HT is wel geschikt om buiten te gebruiken.

Verwijderd

Algemeen vraagje over WTW, die buiten- en binnenlucht hebben een deltaT van 5-25C t.o.v. elkaar afhankelijk van het seizoen. We weten dat radiatoren gebruikt voor koeling bij een deltaT t.o.v. de heersende kamerT gaan 'lekken'/condensvorming. Hoe wordt dat voorkomen met WTW ?
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:18:
Algemeen vraagje over WTW, die buiten- en binnenlucht hebben een deltaT van 5-25C t.o.v. elkaar afhankelijk van het seizoen. We weten dat radiatoren gebruikt voor koeling bij een deltaT t.o.v. de heersende kamerT gaan 'lekken'/condensvorming. Hoe wordt dat voorkomen met WTW ?
WTW heeft een condensafvoer op de unit zitten.

Verwijderd

@koevlaas2 En daarmee is de binnenkant van de hele buis droog ?
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:22:
@koevlaas2 En daarmee is de binnenkant van de hele buis droog ?
Buis is thermisch geisoleerd, behalve de buizen binnen die zijn gewoon buis.

• Ramon_1984
Noord27 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:35:
[...]

Naar mijn idee wel.

Vloerverwarming heb ik nu de thermostaat niet meer geknepen staan op de ingang en ik lees op dit meter dat er water in de vloer gaat van 30 graden; komt er circa 27 graden weer uit. Radiatoren worden ook warm en het is 20,5 graden in huis. Dat wordt ook gevraagd door de thermostaat.

Heb hem alleen nog niet terug zien moduleren. Dat zal vast komen omdat de vloer nog steenkoud is en dat duurt gewoon een tijdje.

Voor nu: werkt prima.

Buiten-unit staat overigens exact hetzelfde als dat hij eerst stond. Dus het lag niet aan de opstelling daarvan tegenover de zonnepanelen. Toch heb ik voor de zekerheid een wind deflector weg gehaald van het paneel waar hij half-half tegen aan blies. Kan nooit kwaad. Nu blaast hij dus koude lucht onder de zonnepanelen gedeeltelijk. Win-win situatie.

Kreeg vandaag veel eerder als verwacht 4 Fibaro stekkers binnen. Helaas is de USB stick om ze aan Domoticz te koppelen vertraagd en kan geen enkele (web)shop hem leveren voor eind november..
Dat is fijn, krijg je nog compensatie van de installateur?
Je hebt tenslotte dure stadsverwarming gebruikt

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Wodan89 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:22:
[...]

Als je armaflex niet extra afschermt zijn de vogels je dankbaar voor het nestel materiaal.
Ik heb er een aantal lagen van die alu bobbeltjes folie omheen gedraait. en dat ingewikkeld met ductape :P
Ik heb mijn leidingen verwerkt in PVC buis. Ductape wordt onder invloed van UV opgevreten. Is na bepaalde tijd verpulverd.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Verwijderd

@koevlaas2 Zo gauw de buizen binnen zijn is de deltaT nog meer dan voldoende om condensvorming te laten ontstaan, anders zou je de warmte ook niet terug kunnen winnen. Als het rendement inderdaad zo hoog is als net gezegd kan dat bijna niet anders dan dat er een grote deltaT moet zijn anders is een warmtewisselaar niet zo efficient volgens mij.
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:36:
@koevlaas2 Zo gauw de buizen binnen zijn is de deltaT nog meer dan voldoende om condensvorming te laten ontstaan, anders zou je de warmte ook niet terug kunnen winnen. Als het rendement inderdaad zo hoog is als net gezegd kan dat bijna niet anders dan dat er een grote deltaT moet zijn anders is een warmtewisselaar niet zo efficient volgens mij.
De koude buizen naar buiten/binnen zijn gesoleerd, dus uitblaas WTW naar buiten en inlaat van buiten naar de WTW, de rest is ongeisoleerd.

• Rhaelak
@Verwijderd

Om het makkelijker te maken;

Aannzuig buitenlucht vanaf buiten tot aan de WTW unit = thermisch geisoleerd kanaal.
Vanaf afblaas WTW unit tot aan buiten = thermisch geisoleerd kanaal.

Meer niet.

Verwijderd

@Rhaelak Als ik het goed begrijp, even theoretisch, 100% rendement warmtewisselaar, de T van uitgaande lucht = T inkomende lucht. De condensvorming vind uitsluitend in de WTW-unit plaats en wordt daar afgevoerd.

• Rhaelak
@Verwijderd

Dat is correct. Maar als je 90-95% haalt (-10 naar +20-22) is het al veel
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:45:
@Rhaelak Als ik het goed begrijp, even theoretisch, 100% rendement warmtewisselaar, de T van uitgaande lucht = T inkomende lucht. De condensvorming vind uitsluitend in de WTW-unit plaats en wordt daar afgevoerd.
1/4 emmer per dag bij mij, ik moet er nog een afvoer op maken.

Verwijderd

@koevlaas2 Dat is het water wat je eerst van je ramen/vensterbank moest halen, maar stroomt nu in je emmer.

Verwijderd

@Rhaelak deltaT meten tussen aan- afvoer geeft indicatie v.d. efficiency en temp/rv meten in de binnenkomende luchtstroom kan je een indicatie geven voor ja/nee condensvorming ?
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:54:
@koevlaas2 Dat is het water wat je eerst van je ramen/vensterbank moest halen, maar stroomt nu in je emmer.
Nee, deed ik met een handdoek.

Ik wil er nog een condenspomp opzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 10-11-2017 23:01 ]

• Tomexergie
amarkest schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:45:
[...]

Ik heb een JAGA DBE (type DBEC.11) op (WP-mode, 26c) een weekje op een JAGA tempo van 1,40mtr lang gehad, maar voelde echt wel een koude luchtstroom 2mtr verderop waar ik normaal gesproken zit. Heb 'm nu op 36c gezet en voel dat niet meer, dus ik begrijp de leverancier van de Speedcomfort wel.

Mijn woning is redelijk geisoleerd, maar mn schuifpui van 6mtr breed met grote HR+++ ramen tezamen met het (geisoleerde, betonnen)uitbouwplafond waar die schuifpui onder staat zijn debet aan die koudestroom.
Ik heb geen VV, alleen JAGA's gedeeltelijk met DBE's en kan met de ELGA het huis goed op temperatuur houden.
In mijn situatie geen enkele koude luchtstoom. De koudeluchtstroom over de vloer onstaat door inductie juist bij hogere uitstroom snelheden en hebben niets te maken met de uitstroom lucht temperatuur. Bij te hoge snelheden uit het rooster (Door ongelijke snelheidsverdeling) ontstaat ongelijkmatige inductie met eventueel tochtverschijnselen. Kantoren hebben vaak inductieunits waar dit ook optreedt.
Je moet de ventilatoren gelijkmatig over de lengte verdelen.

• Tomexergie
Carboy54 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:58:
@Dylantje2 Panasonic Mono 5KW met vrijstaand grote villa. Zonder buffer nog verdeler parallel aangesloten op mijn radiatoren. Bivalent met mijn Nefit CV. Werkt prima. 21 graden met max 33 Ta bij 0 buiten. Als het echt gaat vriezen kan mijn Nefit meehelpen indien nodig. Bij -4 wordt de COP toch minder en voor die paar nachten geen probleem. Ik heb het KIS principe toegepast na zoveel verschillende oplossingen hier gelezen te hebben en de bomen door het bos niet meer te zien.
Over de Bivalente werking met Nefit HR heb ik wat vragen:

1) Hoe is Nefit hydraulisch aangeloten: in serie met omloop driewegklep?
2) Is de Pana programmeerbaar voor de modulerende regeling van Nefit HR ? Of staat Nefit HR te pendelen?

Ik ben heel benieuwd hoe dat met lage buitentemperaturen gaat.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

iPiX1999 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:24:
[...]

Er lopen toch wat mensen rond op deze aarde (koper van je vorige huis)... |:( 8)7
ligt natuurlijk helemaal aan wat de vraagprijs is van die onderdelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Bij pa heb ik de warmtepomp als voorverwarmer in de aanvoer van de ketel gezet met een bypass zodat 'ie geen drukverlies over de ketel heeft door de weerstand van de pomp aldaar. Dit levert bij LG een dingetje op omdat hij in storing valt als hij flow van de ketel ziet zonder dat 'ie zelf aan het pompen is. Enter een Arduino met wat code om vertragingen te regelen. Andere (betere) oplossing was een buffervat geweest, maar kost wel een extra circulatiepomp of een hack of de pomp in de ketel te gebruiken(lastig: modulerend).

Tot -3 doet de warmtepomp het alleen, daaronder komt de ketel bij die zorgt voor een extra trap in de uitgiftetemperatuur (daar nodig ivm afgitesysteem vs warmtebehoefte). Works like a charm, 80% gasverbruik weg... Defrosts gaan werkelijk als een malle omdat de ketel het verlies aan warmte opvangt door extra bij te moduleren :P

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2017 00:19 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2 Een kwart emmer per dag? Dan is wel behoorlijk vochtig bij jouw in huis, enig idee waar dat vandaan komt?
De meeste (verkeerde) sifons staan het jaar rond droog. Daarom blijven ze ook echt schoon.
Maar met zoveel vocht, dan zou ik hem maar heel goed bijhouden.

• zw7

zw7

Hmm, dat zou best kunnen, maar zo heb ik het niet hier staan. Ik gebruik de onderste spiraal van het boilervat als buffer.
Ramon_1984 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:55:
[...]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:35
Oxellaar schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 07:38:
@koevlaas2 Een kwart emmer per dag? Dan is wel behoorlijk vochtig bij jouw in huis, enig idee waar dat vandaan komt?
De meeste (verkeerde) sifons staan het jaar rond droog. Daarom blijven ze ook echt schoon.
Ik zou maar gaan (laten) rekenen - (link)
Voorbeeld:
300 m³ lucht per uur met 21 °C @r.v. 60% door de HRU-unit = ca. 2,8 kg water(damp)
Afkoelen naar 7 °C @95% r.h. buiten - (voor het opwarmen van de instromende "frisse" buitenlucht)
=> dauwpunt wordt ruim onderschreden - lucht kan nog maar fractie waterdamp houden
het natte verschil ligt in de emmer = 1,2 l water/h
Eigenlijk moet je het water weer aan de opgewarmde buitenlucht toevoegen -
daarvoor heb je zgn. wtw met enthalpie wisselaar - anders daalt je r.v. tot onder de 40%.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
I
amarkest schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 21:45:
[...]

Hallo Amarkest, zou je met ons ook willen delen, wat je jaarverbruik in gas en elektriciteit is en wat je aanvoer temperaturen zijn ?
Alvast bedankt.
Oxellaar schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 07:38:
Kwart emmer is alleen als het buiten kouder dan 4c is, nu is de boel ook droog.
Emmer moet goed bijgehouden worden anders loopt deze over :)

• Rhaelak
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:57:
@Rhaelak deltaT meten tussen aan- afvoer geeft indicatie v.d. efficiency en temp/rv meten in de binnenkomende luchtstroom kan je een indicatie geven voor ja/nee condensvorming ?
Condensatie ontstaat in de wisselaar in de afvoerzijde. Door het terugwinnen van de warmte condenseert het aanwezige vocht in de afvoerlucht.

Dit kan ook problemen geven, namelijk het invriezen van de wisselaar. Zeker met buitentemperaturen beneden 5 graden (om en nabij). Dit wordt heel eenvoudig voorkomen door een elektrische weerstand die aangaat bij lage buitentemperaturen.

Condensatie is er dan nog steeds in de wisselaar maar de lucht wordt niet tot onder het vriespunt afgekoeld.

Er zijn ook WTW units te koop met een enthalpy wisselaar. Deze wisselen ook vocht uit, invriezen is dan niet aan de orde.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Raolte schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:10:
I
[...]

Hallo Amarkest, zou je met ons ook willen delen, wat je jaarverbruik in gas en elektriciteit is en wat je aanvoer temperaturen zijn ?
Alvast bedankt.
Middenwoning 1975, BG kamer/keuken 55m2, muurisolatie(1976),HR+++(2015),kruipruimtebodem 30cm isolatielaag(2015),dakisolatie 5cm glaswol(1975).
Dus van het type waar er heeeeeeeeeeeeel veel van in NL staan.
ELGA op 26-1-2016 geinstalleerd

Kamertemperatuur RT geregeld, dus geen WAR.
Geen VV. BG / Gang alleen JAGA's met DBE's in Kamer/keuken. verdiepingen een paar 1975-radiatoren (dicht of ver afgeknepen)
ELGA NIET in Duomode (ivm evt flow-problemen)
nachtverlaging was een poosje 18,5 / 19,5 nu 18,8c
overdag / 's avonds 20 - 21c
CV verwarming 50 - 60 m3 (was 700m3)
WP (ELGA) 1500kw
Ta (ELGA) 25-45c

Tot een paar dagen terug Isense gebruikt, nu de Celcia 20 van Brom-Bos aan de muur gehangen ivm de 0,2c instellingen ipv 0,5. (en het lijkt er op dat ie dat goed doet)

PV 10xsunpower x20 blk 327wp (jaaropbrengst rond 3000kw)
6x windtegoed Qurrent = 1500kw/jr (voor de ELGA aangeschaft, 2 gratis, 4 betaald )

Remeha Calente (2011) 40liter cascadeboiler 48c 1x p/wk Legionellaprogramma (180m3/jaar). geen andere SWW-voorzieningen
Er wordt elektrisch gekookt, gebakken, gestoofd en afgewassen.

De zonneboiler heeft na ruim 30jr trouwe dienst in 2014 plaats gemaakt voor de Sunpower PV
kamer/keuken

kamer/keuken

[ Voor 16% gewijzigd door amarkest op 11-11-2017 10:25 . Reden: update ]

Rhaelak schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:55:
[...]

Condensatie ontstaat in de wisselaar in de afvoerzijde. Door het terugwinnen van de warmte condenseert het aanwezige vocht in de afvoerlucht.

Dit kan ook problemen geven, namelijk het invriezen van de wisselaar. Zeker met buitentemperaturen beneden 5 graden (om en nabij). Dit wordt heel eenvoudig voorkomen door een elektrische weerstand die aangaat bij lage buitentemperaturen.

Condensatie is er dan nog steeds in de wisselaar maar de lucht wordt niet tot onder het vriespunt afgekoeld.

Er zijn ook WTW units te koop met een enthalpy wisselaar. Deze wisselen ook vocht uit, invriezen is dan niet aan de orde.
Bij mijn ITHO word de boel beschermd door een vorstklep die extra binnenlucht toelaat/mixt zodat de boel niet bevriest. ook kan de unit de inkomende lucht terugschroeven teneinde tegen vorst te beschermen.

• Wodan89
iemand ervaring met de S0 uitlezen op een LS120 van Youless?

ik heb deze nou gekoppeld aan een kwh meter met 1000puls/kwh zodat ik het actuele vermogen van mijn warmtepomp kan uitlezen.

Echter bij enerlogic krijg ik niet de keuze voor de 2e energie meter?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@amarkest
Standaard huis inderdaad, maar zie ik nu een leeg carport dak? :)

[oftopic]
Ook zo herkenbaar de 2 laptops, die hebben hier 4 jaar geleden plaats gemaakt voor ipads. Veel handiger.
[oftopic]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 42 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.