Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.168 views
Chris_82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:35:
[...]

:)
8 kW rekent wel mooi idd bijv met een gemiddelde COP van 4. Blijkbaar zit je dan nog aan de veilige kant en is er wat marge voor een iets lagere COP. In mijn eigen overwegingen voor de WP nog wat conservatiever geweest, en nu dus een mooie meevaller d:)b

Je HR62 is misschien iets overdreven, in mijn geval meer een HR82(LHV) of HR74(HHV).
Anyway, vuistregel bevestigd.
Het was Eric-PVT die ooit met HR62 kwam en ik heb dit een beetje overgenomen :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:20:
mmm Fornuis groep op een buitenaansluiting?
Vakmensen hier???
In mijn ogen..... voor buiten een aparte grope . Maar geen fornuis,..
Juist een alamat...is het meest veilige wat je kunt bedenken..
Een fornuisgroep doe je om paar tientjes te besparen..

Of zit ik er naast vakmannen :-)
:Y

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Hmm.. Morgen 13:00h Techneco over de vloer en de eigenaar van het installatiebureau. Die laatste weet het dat er nu zonnepanelen tegenover de uitblaas liggen van de Elga dat die daarom niet meer goed functioneerde. Dus ik vroeg al waarom zijn bedrijf er 5 weken over heeft gedaan om hem werkend op te leveren, dat de unit over de zomerperiode leeg is gelopen en nu 1500W uit het stopcontact kan trekken: geen reactie.. Zelfs als de Elga gedeeltelijk koude lucht aan zou zuigen klopt de rest van het verhaal nog niet.

Heb vanmiddag wel wat groepen meer verspreid in de meterkast om een betere verdeling te krijgen onderling. Halve keuken en de PHEV stonden anders op 1 groep.. Nu kan @koevlaas2 ook zo de Daikin bij prikken in de meterkast.

Alleen lijkt domoticz/Pi vast te zijn gelopen sinds die spanningsloos is geweest. Iemand een idee? @AUijtdehaag

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2017 20:27 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45

thido

Tilburg

Probeer het gedrag van de WP samen met de thermostaat in de gaten te houden.
De thermostaat vind het tussendoor nodig soms uit te schakelen ook al is de temperatuur nog niet bereikt.
Gevolg is dat de boel snel afkoelt, heb immers geen buffer zoals een grote betonvloer die warm is maar radiatoren. De ruimte temperatuur zakt niet snel dus als dat uiteindelijk toch gebeurd is het hele watercircuit afgekoeld en kost het weer een bak energie en tijd om opnieuw te beginnen.

Conclusie: dit is het niet.

Mogelijke oplossing: timer functionaliteit van de WP zelf gebruiken ipv klok programma van de thermostaat. De thermostaat dan gewoon continu temperatuur instellen en ieder geval een hele graad te hoog instellen zodat hij alleen ingrijpt bij doorschieters.

Iemand met radiatoren goede ervaringen op dit vlak?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord27 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:
Hmm.. Morgen 13:00h Techneco over de vloer en de eigenaar van het installatiebureau. Die laatste weet het dat er nu zonnepanelen tegenover de uitblaas liggen van de Elga dat die daarom niet meer goed functioneerde. Dus ik vroeg al waarom zijn bedrijf er 5 weken over heeft gedaan om hem werkend op te leveren, dat de unit over de zomerperiode leeg is gelopen en nu 1500W uit het stopcontact kan trekken: geen reactie.. Zelfs als de Elga gedeeltelijk koude lucht aan zou zuigen klopt de rest van het verhaal nog niet.

Heb vanmiddag wel wat groepen meer verspreid in de meterkast om een beter verdeling te krijgen onderling. Halve keuken en de PHEV stonden anders op 1 groep. Nu kan @koevlaas2 ook zo de Daikin bij prikken in de meterkast.

Alleen lijkt domoticz/Pi vast te zijn gelopen sinds die spanningsloos is geweest. Iemand een idee? @AUijtdehaag
Whaat? De wp werkt niet goed omdat er panelen voor liggen? Ow dus dan zal de mijne ook beter werken als ik de 15 panelen ervoor weg haal? :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:16:

Vreemd, hier doet tie het nog. :P
17.20-20.20 was ie eruit

Een pi moet je altijd eerst netjes afsluiten met sudo shutdown. Daarna de spanning eraf.
SD kaartjes vinden dat niet leuk...en komen vroegtijdig aan hun digitale einde op die manier O-)

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2017 20:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Noord27

Ja en als de WP wind tegen heeft dan doet hij het ook niet goed.
Die man is lekker kort door de bocht. Hij kan zich beter richten op een probleem oplossen in plaats van zoeken naar spijkers op laag water.

[ Voor 91% gewijzigd door Rhaelak op 09-11-2017 20:36 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:07
@Noord27 en vervolgens geeft de elga nog steeds een buiten temperatuur van -16 aan ?

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Rol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:27:
[...]

Whaat? De wp werkt niet goed omdat er panelen voor liggen? Ow dus dan zal de mijne ook beter werken als ik de 15 panelen ervoor weg haal? :+
Pak van mijn hart dat mijn panelen op het hoge dak liggen! <+:)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Noord27
Ramon_1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:39:
@Noord27 en vervolgens geeft de elga nog steeds een buiten temperatuur van -16 aan ?
2 graden nu zegt hij.
godfriedd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:29:
[...]

Dat verhaal van die persoon ken ik ook ;) Maar ik ben er nog niet over uit of die lagere flow nou echt de problemen oplost. Het feit dat je veel water door je systeem pompt zorgt ervoor dat je sneller energie afdraagt aan je vloer/wand (beide in mijn geval). Er is vast een optimum te bereiken maar door de flow te verlagen had het water in de wp meer tijd om op te warmen. Daardoor ging de Ta wel omhoog maar de hoeveelheid energie die in de woning werd gestopt was denk ik niet per definitie veel hoger omdat het waterdebiet omlaag ging. Meer deltaT dus maar minder debiet. Qua energie maakt het misschien een beetje verschil maar niet heel veel verwacht ik.

Het onderzoek loopt nog... Ik ben er in ieder geval over uit dat die dag dat ik het niet boven de 23 graden kreeg de wp het veel te zwaar had op de silent-modus stand. Dat in combinatie met dat hij veel te lang had uitgestaan waardoor alles flink was afgekoeld...
Hoge flow en 160m2 vloer/wandverwarming geeft een giga afgifte denk ik, met lage flow gewoon minder afgifte.
Bij mij draait de WP best vaak uit zichzelf al op 75%, maar eenmaal de boel opgewarmd moduleert de boel terug naar ca. 700 W wat voor mijn situatie best weinig is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:31:
[...]

17.20-20.20 was ie eruit

Een pi moet je altijd eerst netjes afsluiten met sudo shutdown. Daarna de spanning eraf.
SD kaartjes vinden dat niet leuk...en komen vroegtijdig aan hun digitale einde op die manier O-)
Oeps.. Zo leer ik weer wat bij.
thido schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:27:
Probeer het gedrag van de WP samen met de thermostaat in de gaten te houden.
De thermostaat vind het tussendoor nodig soms uit te schakelen ook al is de temperatuur nog niet bereikt.
Gevolg is dat de boel snel afkoelt, heb immers geen buffer zoals een grote betonvloer die warm is maar radiatoren. De ruimte temperatuur zakt niet snel dus als dat uiteindelijk toch gebeurd is het hele watercircuit afgekoeld en kost het weer een bak energie en tijd om opnieuw te beginnen.

Conclusie: dit is het niet.

Mogelijke oplossing: timer functionaliteit van de WP zelf gebruiken ipv klok programma van de thermostaat. De thermostaat dan gewoon continu temperatuur instellen en ieder geval een hele graad te hoog instellen zodat hij alleen ingrijpt bij doorschieters.

Iemand met radiatoren goede ervaringen op dit vlak?
Ik heb nog een 300L buffer staan :)

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:07
6 graden afwijking ?
Rol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:27:
[...]

Bij mij staat er de hele zomer een trampoline voor.
ik kan mij wel voorstellen dat de panelen minder goed werken met de hele dag een koude straal erop. In de winter is de sneeuw er dan niet af te krijgen.
Mijn schuurdeur heeft regelmatig een soort bloemen (geen ijs) op het glas ivm de koude wind uit de WP.

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:55
koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:31:
[...]

Upgraden naar 3 fasen is niet zo heel duur en niet heel veel werk.
Wel een 3 fasen WP kopen dan of de verdeling mooi maken.
Eigenlijk moet ik nog wat mensen quoten, maargoed.

Ja ik wil de installatie zelf doen (behalve vullen van koeltechnisch systeem van WP). Heb momenteel dan waarschijnlijk 1*35A (geen 3-fasen), en een nieuwe meterkast (12 groepen, verdeeld in 4 setjes van 3 groepen + aardlekschakelaar). Ik heb een dubbele unit voor mijn inductieplaat, rest is allemaal enkel. Ik zal eens kijken of ik iets specifieker info kan aflezen (draai momenteel een late dienst).

Juist gekeken bij Enexis, ombouw naar 3 fasen kost eenmalig 244 euro, maar mijn vaste maandlast gaat dan van 18 euro naar 65 (!).

Verder zijn we met 2 volwassenen, 2 kleine kinderen, en de gebruikelijke huishoudelijke apparatuur (wasmachine, droger, tv, vaatwasser, afzuigkap). Ik heb 16 zonnepanelen die op een eigen groep zitten, ze zorgen voor ongeveer dezelfde opbrengst als dat ik verbruik.

Reden voor het kiezen van een Zubadan was het feit dat hij het mooi trekt tot -15 aan 100% capa, met nog 75% capa bij-28 graden. Kan me herinneren dat ik (ca 2 jaar geleden) -20 in de auto heb gezien... Volgens grafiekjes in de Mitsu brochure houdt een "normale" power inverter bij -20 65% over...

Uit mindergas.nl en KNMI data heb ik bepaald dat worst case (tot nu toe voorgekomen) mijn huis 5 kW aan verwarmingsvermogen nodig had.

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57
[b][message=53192731,noline]
Hmm.. Morgen 13:00h Techneco over de vloer en de eigenaar van het installatiebureau. Die laatste weet het dat er nu zonnepanelen tegenover de uitblaas liggen van de Elga dat die daarom niet meer goed functioneerde. ....
Best goed idee! Je panelen geven koud een hogere opbrengst dan wanneer ze warm zijn :) . Soort actieve paneelkoeling. Nog een reden voor nachtverlaging, kun je overdag je panelen beter koelen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:00:
[...]

Eigenlijk moet ik nog wat mensen quoten, maargoed.

Ja ik wil de installatie zelf doen (behalve vullen van koeltechnisch systeem van WP). Heb momenteel dan waarschijnlijk 1*35A (geen 3-fasen), en een nieuwe meterkast (12 groepen, verdeeld in 4 setjes van 3 groepen + aardlekschakelaar). Ik heb een dubbele unit voor mijn inductieplaat, rest is allemaal enkel. Ik zal eens kijken of ik iets specifieker info kan aflezen (draai momenteel een late dienst).

Juist gekeken bij Enexis, ombouw naar 3 fasen kost eenmalig 244 euro, maar mijn vaste maandlast gaat dan van 18 euro naar 65 (!).

Verder zijn we met 2 volwassenen, 2 kleine kinderen, en de gebruikelijke huishoudelijke apparatuur (wasmachine, droger, tv, vaatwasser, afzuigkap). Ik heb 16 zonnepanelen die op een eigen groep zitten, ze zorgen voor ongeveer dezelfde opbrengst als dat ik verbruik.

Reden voor het kiezen van een Zubadan was het feit dat hij het mooi trekt tot -15 aan 100% capa, met nog 75% capa bij-28 graden. Kan me herinneren dat ik (ca 2 jaar geleden) -20 in de auto heb gezien... Volgens grafiekjes in de Mitsu brochure houdt een "normale" power inverter bij -20 65% over...

Uit mindergas.nl en KNMI data heb ik bepaald dat worst case (tot nu toe voorgekomen) mijn huis 5 kW aan verwarmingsvermogen nodig had.
Je redt het makkelijk met het normale 7.5 kw model en die kan er gewoon bij.
3x25A of 1x 25, 35 of 40A s allemaal hetzelfde tarief, gek dat bij Enexis dit niet zo is ?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@iPiX1999
De enige dag dat het -20 C is, zet je een elektrisch kacheltje bij.
Daar ga je toch geen honderden euros extra voor uitgeven aan een te zware WP voor 0,3% van de tijd?
(een kacheltje kost twee tientjes, by the way)

Dat enexis ben ik ook benieuwd naar ivm overstap, waar had je dat gevonden?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2017 21:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-10 07:59
iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:00:
[...]
3x 25A is ook gewoon 18 euro en een beetje, die 65 euro is bij 3x 35A.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• iPiX1999
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:05:
@iPiX1999
De enige dag dat het -20 C is, zet je een elektrisch kacheltje bij.
Daar ga je toch geen honderden euros extra voor uitgeven aan een te zware WP?
(een kacheltje kost twee tientjes, by the way)

Dat enexis ben ik ook benieuwd naar ivm overstap, waar het je dat gevonden?
https://www.enexis.nl/con...-aansluiting-of-meter_2_2

https://www.enexis.nl/con...ijkse-netwerktarieven_2_2

Ik zie al dat ik verkeerd zat te kijken, bij een 3-fase WP is de afzekerwaarde van 16A voldoende waarmee ik in hetzelfde tarief van 18 euro blijf vallen.
Die ingebouwde 2kW heater in de hydrobox kan me toch ook meehelpen met verwarmen, of zie ik dat verkeerd?

Een 3-fase aansluiting vereist ook een andere meterkast?

Waar vind ik een mooi grafiekje van Mitsubishi die het vermogenverloop van de 7,5 kW ecodan laat zien?

[ Voor 13% gewijzigd door iPiX1999 op 09-11-2017 21:09 ]

iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:08:
[...]

https://www.enexis.nl/con...-aansluiting-of-meter_2_2

https://www.enexis.nl/con...ijkse-netwerktarieven_2_2

Ik zie al dat ik verkeerd zat te kijken, bij een 3-fase WP is de afzekerwaarde van 16A voldoende waarmee ik in hetzelfde tarief van 18 euro blijf vallen.
Die ingebouwde 2kW heater in de hydrobox kan me toch ook meehelpen met verwarmen, of zie ik dat verkeerd?

Een 3-fase aansluiting vereist ook een andere meterkast?

Waar vind ik een mooi grafiekje van Mitsubishi die het vermogenverloop van de 7,5 kW ecodan laat zien?
Ik zou mezelf eerder druk maken over het afgifte systeem, de WP redt het geen zorgen.
Moet alleen wel de aanvoer temperatuur liefst onder de 30c kunnen bij -5c buiten.

3 fasen aansluiting vereist een 3 fasen hoofdschakelaar, hierna kan je de verschillende aardlekschakelaars over de fasen verdelen. Een hele nieuwe kast hoef je alleen als je nog smeltzekeringen of andere oude zooi hebt.

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

kimjansen

Nu ff niks...

Je huidige hoofdschakelaar zal vervangen moeten worden voor een vierpolige. Daarnaast een extra groep te plaatsen voor de WP (en je bent vrij om de bestaande groepen 'mooi' te verdelen over de 3 fasen). Een aardlekschakelaar is als je het strikt bekijkt niet eens nodig als je hem vast aansluit volgens mij (dus niet met een stekker), maar ik zou daar nooit op bezuinigen.

Speed kills, but beauty lives forever...

• thido

thido

Tilburg

koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:49:
[...]

Ik heb nog een 300L buffer staan :)
En daarmee de temperatuur schommeling opvangen bedoel je neem ik aan.
WP hoeft dat niet meer met volledig koud circuit te starten inderdaad.
Ben nu even aan het kijken wat de thermostaat doet als hij steeds een graad te hoog staat ingesteld.
Als hij dan wel gewoon de WP aan laat voldoet het aan laten staan wellicht ook wel, kan de stooklijn misschien ook nog iets lager gezet worden.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Verwijderd

@iPiX1999 die gevonden/berekende 5kW is 120kWh op een dag geweest en hoeveel kWh voor een m3 gas heb je dan aangenomen ? Hoe vaak heeft zich dat voorgedaan de afgelopen Y jaren ?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:35
koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:01:
[...]

Ik reken altijd met 8 KW per m3 gas anders kloppen mijn sommen niet.
8 kWh/m³? dit is een (jaar?)rendement van nog geen 82% (in theorie 9,769 kWh/m³ LHV bij volledige condensatie)

Ik ga bij een moderne HR-ketel en LTV (met een retour van < 30°C)
uit van een verwarmingsrendement van ca. 92 - 96% op jaarbasis.
Lit.: Rendement HR-ketel - Internetconsultatie
Dus indien de installatie een echte lage temperatuur verwarming is (met een moderne HR-ketel dan)
zou je met 9,0 - 9,4 kWh/m³ moeten rekenen.

Just my 2 cts

Het voordeel van een L/W-warmtepomp wordt hierdoor natuurlijk pas bij een hogere
sCOP bereikt :? .

Je sommen zou je dan wel moeten aanpassen O-)
(sww is nog een heel ander verhaal)

YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:00:
[...]

Bij mij staat er de hele zomer een trampoline voor.
ik kan mij wel voorstellen dat de panelen minder goed werken met de hele dag een koude straal erop. In de winter is de sneeuw er dan niet af te krijgen.
Mijn schuurdeur heeft regelmatig een soort bloemen (geen ijs) op het glas ivm de koude wind uit de WP.
Juist niet! Koude panelen werken beter!
Maar het zijn SF panelen hier en die zijn er minder gevoelig voor, dus merk er niet veel van.

Maar laten blazen over de panelen om warm water te maken midden in de zomer is een win win situatie.

Rol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:15:
[...]

Juist niet! Koude panelen werken beter!
Maar het zijn SF panelen hier en die zijn er minder gevoelig voor, dus merk er niet veel van.

Maar laten blazen over de panelen om warm water te maken midden in de zomer is een win win situatie.
Niet als er in de winter sneeuw op blijft liggen.

Verwijderd

@dunklefaser Dan zou niemand met zijn 2kWh=1m3gas uitkomen en dat doen de meesten toch wel voor zo ver ik de geluiden juist interpreteer. Bij mij lijkt het er op dat ik zelfs onder die 2kWh=1m3 ga uitkomen.
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:19:
@dunklefaser Dan zou niemand met zijn 2kWh=1m3gas uitkomen en dat doen de meesten toch wel voor zo ver ik de geluiden juist interpreteer. Bij mij lijkt het er op dat ik zelfs onder die 2kWh=1m3 ga uitkomen.
@dunklefaser Gaat uit van een nieuwe ketel met < 30c retour terwijl ik reken met een doorwaai uneto-VNI gaswacht hok waar het afgiftesysteem op 95c aanvoertemp is uitgerekend :)
Stiekem vergelijk ik een beetje appels met peren :)

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:18:
[...]

Niet als er in de winter sneeuw op blijft liggen.
Niks van niks is niks he... ;)

Rol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:22:
[...]

Niks van niks is niks he... ;)
Fruitella, de enige rol die niet kan rollen. :+

• dunklefaser
@koevlaas2 Niets aan toe te voegen. @Verwijderd Snap je nu wat mijn punt is? (appels/peren)
Je houd toch zo van rekenen, ga ook de geciteerde literatuur lezen.

[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 09-11-2017 21:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Verwijderd

Volgens mindergas.nl was mijn verbruik t.o.v. vergelijkbare hoekwoningen in 2013-2014 25.6% hoger in 2015-2016 na aanschaf nwe ketel 11% hoger en v.a. de installatie v.d. WP t/m gisteren nog slechts 1.8%

Verwijderd

@dunklefaser Nee het is mij niet helder helaas, lichtelijke verstandsbeperking denk ik.

• Noord27
Het fluctueert enorm. Ik hecht er geen waarde meer aan.

Zojuist getekend om al het glaswerk in huis te laten vervangen voor HR++ (1,1 en 1,2 U-waarde). 30 november wordt het vervangen. 1,1 voor de vaste ramen en 1,2 voor de draaiende ramen, in verband met de totale dikte. Triple-glas is leuk, maar verhoudingsgewijs erg prijzig en vedient zich veel minder snel terug. Goed dubbel glas is momenteel de sweet-spot in mijn optiek. Toch lekker dat de gemeente 15% susbidie geeft daarop.

[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2017 21:47 ]

dunklefaser schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:28:
@koevlaas2 Niets aan toe te voegen. @Verwijderd Snap je nu wat mijn punt is? (appels/peren)
Je houd toch zo van rekenen, ga ook de geciteerde literatuur lezen.
Wat wel zo is dat waar jij het over hebt hoogstwaarschijnlijk een nieuwbouw woning is die toch ook wel met 2 kwh of minder per m3 warm te houden is, die woningen zijn namelijk best luchtdicht wat enorm scheelt.

Noord27 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:45:
[...]

Zojuist getekend om al het glaswerk in huis te laten vervangen voor HR++ (1,1 en 1,2 U-waarde). 30 november wordt het vervangen. 1,1 voor de vaste ramen en 1,2 voor de draaiende ramen, in verband met de totale dikte. Triple-glas is leuk, maar verhoudingsgewijs erg prijzig en vedient zich veel minder snel terug. Goed dubbel glas is momenteel de sweet-spot in mijn optiek. Toch lekker dat de gemeente 15% susbidie geeft daarop.
Straks kom je nog in de krant, meest duurzame huis van Tilburg.

thido schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:13:
[...]

En daarmee de temperatuur schommeling opvangen bedoel je neem ik aan.
WP hoeft dat niet meer met volledig koud circuit te starten inderdaad.
Ben nu even aan het kijken wat de thermostaat doet als hij steeds een graad te hoog staat ingesteld.
Als hij dan wel gewoon de WP aan laat voldoet het aan laten staan wellicht ook wel, kan de stooklijn misschien ook nog iets lager gezet worden.
Te lange draaiuren maken is nadelig voor het verbruik.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Noord27 Nieuwe Speedcomforts gemonteerd met losse sensor. Ook deze blijven uit bij 35 gr.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• dunklefaser
koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:48:
[...]

Wat wel zo is dat waar jij het over hebt hoogstwaarschijnlijk een nieuwbouw woning is die toch ook wel met 2 kwh of minder per m3 warm te houden is, die woningen zijn namelijk best luchtdicht wat enorm scheelt.
Ik kan je getallen echt niet thuis brengen. Minder dan 2 kWh/m³?
Per m³ inhoud van het huis? Welke tijdsperiode? (1 jaar??)

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
@Willie Wortel
Heb je, op een of ander manier, rekening gehouden met de benodigde airflow of gewoon een sjieke kast gemaakt ?

• Noord27
@koevlaas2 Dat zal de woning nooit worden. Want ze zijn momenteel bezig met een 5-tal nul-op-de-meter woningen hier aan de rand van de wijk. Belachelijke vraagprijzen als je kijkt wat je aan huis krijgt. Maar ze waren in no-time verkocht. Schijnt dus wel te lonen die slogan op een nieuwe woning. Denk dat een nul-op-de-energierekening (of zelfs negatief) minstens net zo lekker over komt. >:)

@Carboy54 Daarom heb ik ook even gewacht met omruilen. Maar je kan die sensor er toch tussenuit laten nu; dat is toch een losse?

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2017 22:20 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Noord27 klopt zit nu een klok tussen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

dunklefaser schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:13:
[...]

Ik kan je getallen echt niet thuis brengen. Minder dan 2 kWh/m³?
Per m³ inhoud van het huis? Welke tijdsperiode? (1 jaar??)
Per m3 gas en gemeten over een verbruiksjaar/kalenderjaar.

• Noord27
@Carboy54 Ik moet eerst de huidige Speed Comforts kostenloos terug gaan sturen. Dan krijgen ik daar credit voor en dan kan ik de convector versie bestellen zeiden ze.. Niet helemaal wat ik had verwacht eigenlijk.

• dunklefaser
Noord27 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:45:
[...]

Heeft het HR++ glas ook een zgn. "warme kante" d.w.z. is de afstandshouder niet uit metaal maar uit kunststof? - Dit scheelt een stuk in de randverliezen en je hebt veel minder last van eventueel condens.
Mijn kozijnenboer moest ik eerst op het bestaan van dit type HR++ glas wijzen.
Ik heb nu HR++ glas (Ug 1,0) en ondanks lage "Glaseinstand" geen condens aan de rand.

dunklefaser schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:20:
[...]

Heeft het HR++ glas ook een zgn. "warme kante" d.w.z. is de afstandshouder niet uit metaal maar uit kunststof? - Dit scheelt een stuk in de randverliezen en je hebt veel minder last van eventueel condens.
Mijn kozijnenboer moest ik eerst op het bestaan van dit type HR++ glas wijzen.
Ik heb nu HR++ glas (Ug 1,0) en ondanks lage "Glaseinstand" geen condens aan de rand.
Als je condens aan de randen hebt is je luchtvochtigheid te hoog en vermoedelijk te weinig ventilatie in de betrokken ruimte.
Hier besloegen zelfs de HR++ ramen, tot ik balansventilatie installeerde.

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-10 07:55

zw7

Vandaag voor het alle water leidingen voor de Yutaki M (RASM-4) warmtepomp aangesloten. Het "air-purge" programma heeft ie netjes doorlopen maar bij het opstarten krijg ik na een minuut een foutmelding "070" blijkt dat dit te weinig debiet is.
In het scherm zie ik bij het opstarten
pompvermogen: 100%
debiet: 0.00 m3/hr

Dit heb ik al uitgeprobeerd:
- ontluchters overal open en weer dicht gezet om het laatste beetje lucht eruit te krijgen
- ontluchter op de unit zelf ook open gezet
- overstortklep op de unit even open gezet en er kwam veel water uit
- 3weg klep in een andere stand gezet

Nu maar weer de unit uitgezet en weer terug naar CV bedrijf.
Wat zie ik over het hoofd?
zw7 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:26:
Vandaag voor het alle water leidingen voor de Yutaki M (RASM-4) warmtepomp aangesloten. Het "air-purge" programma heeft ie netjes doorlopen maar bij het opstarten krijg ik na een minuut een foutmelding "070" blijkt dat dit te weinig debiet is.

- ontluchters overal open en weer dicht gezet om het laatste beetje lucht eruit te krijgen

Zit er in de yutaki bij de pomp soms nog een ontluchter oid ? Staat er iets over in de handleiding vermeld ?
Wat bij mijn Ecodan soms helpt is water eruit laten lopen en weer opnieuw vullen.

• dunklefaser
koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:24:
[...]

Als je condens aan de randen hebt is je luchtvochtigheid te hoog en vermoedelijk te weinig ventilatie in de betrokken ruimte.
Ik heb helemaal geen last van condens - ondanks dat ik geen balansventilatie heb.

Mijn punt is de technische verbetering bij de randisolatie welke de warmteverliezen juist aan de rand
duidelijk verminderen. Zoeken met "warm edge (spacer)" - Hierdoor kan de Ug waarde afhankelijk van de grootte van de ruit met ca. 0,1 W/(m²K) zakken.

• Noord27
Heerlijk off-topic. ;)

@dunklefaser Normaal gesproken krijg je alleen condens aan de buitenzijde van HR++ glas in de ochtend. Dat zien we nu namelijk wel bij onze serre/uitbouw. Die is aan de binnenzijde kurkdroog en aan de buitenzijde staat er condens tegenaan. Nu liggen de plasjes water op de vensterbank waar het oude Thermopane zit..

Vaste ramen worden 1,1 U-waarde met 15mm spouw en draaiende ramen 1,2 U-waarde met 13mm spouw. Welk merk/type glas of gebruikte afstandhouder is eigenlijk totaal niet over gesproken. Ik ga uit van metaal. Denk niet dat het verschil gaat maken in de praktijk. Wat wel verschil maakt is of draaiende ramen wel echt goed sluiten in de praktijk. Dat was hier eerst ook niet het geval toen wij het kochten. Als je tocht voelt langs je dichte ramen klopt er echt iets niet. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2017 22:40 ]

• thido

thido

Tilburg

• thido

thido

Tilburg

koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:10:
[...]

Te lange draaiuren maken is nadelig voor het verbruik.
Verbruik is sowieso niet optimaal.
Maar wat is nadeliger, lange (continu) runs of steeds de run onderbreken en (te) ver de boel laten afkoelen?

• dunklefaser
@Noord27 - Je was er eerder met de beglazing begonnen.
De bij mij nu zwarte afstandhouder verhoogde de prijs niet veel - 3 euro/m t.o.v. metaal of zoiets,
en het effect is in de literatuur met getallen gedocumenteerd.
Ug(raam) ging van gemiddeld 1,1 naar 1,0 - YMMV

En condens aan de buitenkant heeft iedereen met HR++ wel eens, niets bijzonders.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 09-11-2017 22:54 ]

• Noord27
@thido Wat ik heb gemerkt is dat in de lente en herfst, dus met niet echt koude temperaturen het gunstig is om nachtverlaging toe te passen. Maar in de winter eigenlijk 24/7 warm te houden. Ik gebruik express de woorden 'warm stoken' niet. Ook als je geen vloerverwarming hebt.

Maar dan nog is het voor elke woning verschillend en zou je het beste zelf wat testjes kunnen doen. Een week of 2 24/7 warm houden en tegen graaddagen af zetten. En vervolgens nachtverlaging doen voor 2 weken en ook dat tegenover graaddagen uit zetten. Praktijk is de beste test methode.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

[...]

Hier beslaan de HR++ ramen aan de buitenzijde, schijnt normaal te zijn. Aan de binnenzijde zelfs in de badkamer geen condens.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13

De pomp zelf ontluchten (als dat kan bij die yutaki). Is het een geintegreerde laadpomp of een externe?

Verwijderd

@crazyharrie lucht ontvochtiger buiten aanzetten tegen dat beslaan van die ruiten ;)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Noord27 heb je een foto van de opstelling van het buitendeel met de zonnepanelen?

Gezien je grote afwijking van je buitenT tijdens draaien, is er misschien toch recirculatie.
En dat is absoluut schadelijk voor de compressor.
Aan de reacties na je post, zie ik dat er toch iets te makkelijk over gedacht word misschien.

Dit afdak boven deze dubbele VRF veroorzaakte binnen 4 maanden ongeveer €10.000 materiaal schade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G9Sar7bffvg6SbKky56GIFQ0/thumb.jpg
65kg koudemiddel, 4x 35kW compressor en 2 olieafscheiders vervangen, daarnaast de kosten voor 4 dagen werk....

Neemt niet weg dat de lekkage ook een oorzaak geweest kan zijn.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:18:
@crazyharrie lucht ontvochtiger buiten aanzetten tegen dat beslaan van die ruiten ;)
Ik ben blij dat er eindelijk iemand komt met een oplossing voor dit probleem _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik zie nog wat interessante zaken nu ik de pompsnelheid heb verhoogd.

De COP is een fractie lager dan 06-11-2017 ( vergelijkbare dag met vergelijkbare temperatuur ). Het outputvermogen van de ELGA ligt ook aanzienlijk hoger. Op 06-11-2017 lag het outputvermogen tussen de 4000 en 5000W. Met de hogere pompsnelheid ligt die boven de 5000W ( 5200-5400W ).

In mijn geval hogere pompsnelheid betekent bij gelijke dT meer outputvermogen en ook een hogere Ta.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Noord27
@Oxellaar

Ik sluit recirculatie ook niet volledig uit. Maar er zit geen afdak boven. Elga staat mijn zijn rug tegen de buitenmuur en de zijkanten zijn volledig open. Hij blaast wel wat achter tegen de hoge kant van zonnepanelen aan die op 13 graden hellingshoek liggen op circa 1 meter afstand.

Installateur is hier nog geweest met deze opstelling en heeft toen niets op gemerkt hierover. Daaruit maak ik op dat het daar niet aan zou moeten kunnen liggen. Of de installateur ontbeert ook was kennis op dat vlak. Want er is toen alleen gezegd dat de leverancier (Techneco) langs moest komen.

Techneco heeft hier al vaker langs moeten komen. Bij oplevering kreeg de installateur hem niet aan de praat en binnen 30min had de monteur van Techneco hem toen wel. En toen het koelgas weg was kregen ze hem niet gevuld zonder Techneco telefonisch te benaderen. Ik vermoed dat er te weinig kennis is bij de installateur om mij als klant te wijzen dat er op deze manier van de uitblaas wellicht een probleem zou kunnen ontstaan. Pas als ik uit mijn slof moet schieten en het hele verhaal sinds aanvang installatie doe bij de leverancier wordt er pas serieus actie ondernomen..

[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 10-11-2017 00:00 ]

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:20:
tsja...
Er is een NEN

En ik haal ze niet door elkaar.
Laat me de NEN zien [ ik heb geen toegang ] .....

En dan nog steeds, [ IK zeker ] kies de veiligste optie......

Of wil je me vertellen dat een sosnoff via een enkel fasige Installatieautomaat zonder aardlek [ zijn er meer dan genoeg nog in NL ] VEILIG is.
Het is maar waar je voor kiest.[ en wat ik zei, scheelt je paar tienen ....]

#thispartclosedforme
#goodluckwithpower
pfffffff :(

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Verwijderd

@mkleinman Bij gelijkblijvende dT geloof ik dat graag, maar is dat ook volgens verwachting ? Ik verwacht, wellicht helemaal onterecht, dat de Ta gelijkblijft en Tr omhoog en daarmee een kleinere deltaT. Alhoewel er kwam vandaag een post voorbij waarbij iemand suggereerde dat de deltaT instelbaar zou zijn. Niet voor zo ver ik weet bij de Panasonic maar misschien wel bij andere WPen ?
Ter bevestiging van 'gelijke omstandigheden' bij mij vandaag 0.8% minder verbruik t.o.v. 06-11
Als je Ta omhoog gegaan is, bij gelijkblijvende deltaT, meer vermogen zal bij WAR-only de huiskamerT oplopen, of afgekapt worden door een thermostaat, zou het benodigd vermogen om het warmteverlies te compenseren in theorie volgens mij iets hoger uitvallen. Hogere Ta zou volgens de Carnot-formule in een 10% slechtere COP per 5C verhoging 'gaan resulteren'.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 00:23 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:31:
[...]

17.20-20.20 was ie eruit

Daarom ben ik nu met een orangepi aan het testen, daar zit emmc op. Wellicht een betere optie.
Chris_82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:48:
Een interessante observatie over het gebruik per graaddag de laatste weken sinds september. Warmte kWh van de Kamstrup omgerekend naar m3 gas geeft een lager verbruik per graaddag dan eerst met gas!?
8)7 *O*
Is er iemand die dit ook herkend?

Ik ga uit van 8.75 kWh/m3 gas (LHV)
Met WP (2017): 0.53±0.05 m3 gas/Gd (4.64 kWh/Gd)
Met gas (2016): 0.65±0.07 m3 gas/Gd

Nu is het nog vrij zonnig geweest in oktober, maar ik vermoed dat mijn 10jr oude HR-CV keteltje toch slechter was dan ik vermoedde.
Verwarm je niet met lagere temperaturen en heb je daarom minder warmteverlies?

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-10 07:59

Je hebt helemaal geen flow, dan moet je gaan denken aan dingen als:
- Lucht, maar dat is dan wel een hele grote bel in de hoofdleiding.
- Afsluiter dicht
- Een dopje wat voor transport in de leiding zat vergeten te verwijderen
- Keerklep verkeerd om
- Verkeerd aangesloten...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:05
Nog compacter, alleen moet de temperatuurregeling van speedcontrol worden uitgeschakeld.

• Oxellaar
  • Niet online
@Noord27
Heeft die installateur zijn STEK wel?
Het blijft een lullig verhaal met jouw Elga.

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

[...]Als je condens aan de randen hebt is je luchtvochtigheid te hoog en vermoedelijk te weinig ventilatie in de betrokken ruimte.
Balansventilatie ....
Die zou verboden moeten worden!!!
Wil je een SBS opwekken in je huis..?
Sluit meteen een schoonmaakcontract af.!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:45
Carboy54 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:12:
@Noord27 Nieuwe Speedcomforts gemonteerd met losse sensor. Ook deze blijven uit bij 35 gr.
Dat had ik je al verteld dat ik die versie zelf al heb, en dat die niet aan gaan. Overheen gelezen zeker.

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
Oxellaar schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 06:43:
@Noord27
Heeft die installateur zijn STEK wel?
Het blijft een lullig verhaal met jouw Elga.
Ik heb geen inzicht in de certificaten van een installateur. Ga er vanuit dat ze dat wel hebben, want als ik op de site van Techneco mijn postcode invoer van de dichtstbijzijnde Techneco dealer komt alleen dat bedrijf er uit.

Maar nogmaals, ik zet enorme vraagtekens bij de kennis van deze installateur op het vlak van warmte-pompen. Het is zeker niet hun core business.

Heb nu al een donkerbruin vermoeden dat vanmiddag alles er op gegooid gaat worden dat het aan het 'blokkeren' van de uitblaas zal liggen. We zullen zien. Ben inmiddels wel volledig klaar met deze installateur en zijn 'kennis' van zaken.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:01
Oxellaar schreef op donderdag 9 november 2017 @ 23:19:
@Noord27 heb je een foto van de opstelling van het buitendeel met de zonnepanelen?

Gezien je grote afwijking van je buitenT tijdens draaien, is er misschien toch recirculatie.
Aan de reacties na je post, zie ik dat er toch iets te makkelijk over gedacht word misschien.

Dit afdak boven deze dubbele VRF veroorzaakte binnen 4 maanden ongeveer €10.000 materiaal schade.
[afbeelding]
65kg koudemiddel, 4x 35kW compressor en 2 olieafscheiders vervangen, daarnaast de kosten voor 4 dagen werk....

Voor verwarmen,zal iets in uitblaas richting aan de voorkant toch de koude lucht eerst om hoog moeten sturen, daar koude lucht niet van zelf op stijgt met WP's zo te zien niet op de grond staan

Een losse temperatuursensor achter de WP in de aanzuiglucht geeft daar informatie.
Zelf heb ik een paar DS18B20's met ESP8266 achter mijn WP's hangen voor uitlezing in domoticz omdat mijn beide WP's lucht deels van onder een schans met PV aanzuigen en ik 4000m3/u best veel vond

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57

[afbeelding]

Loopt die grijze betonnen staande rand rechts helemaal door? Koude lucht zakt, en kan dan niet wegvloeien en wordt opnieuw aangezogen. Maar is lastig in te schatten vanaf de foto.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Oxellaar
  • Niet online
@Domba deze VRF staat wel op de grond. Alleen vond de architect het later toch mooier om een afdak boven de buitendelen te laten maken.
Zo'n VRF verplaatst ongeveer 60.000m3/h en dan twee stuks naast elkaar...

Nu zijn er bochten bovenop de units geplaatst, ze blazen nu naar voren ipv naar boven.
@AquaPlanning

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-10 11:15
Carboy54 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:12:
Ik heb de sensor op de aanvoer leiding voor de thermostaatknop gezet. Die is en blijft langer warm, maar mijn ta ligt dan ook wel iets hoger.

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 20:42
jerh schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 00:38:
[...]

Verwarm je niet met lagere temperaturen en heb je daarom minder warmteverlies?
Scherp opgemerkt, maar die besparing is eigenlijk inherent aan het gebruik van een warmtepomp.
Gevoelsmatig denk ik dat dit hooguit een kleine bijdrage is ten opzichte van het matige rendement van de CV-ketel:
- warmtepomp staat langer 'aan' om te verwarmen, en een CV korter vanwege de hogere temperatuur (+ of -?)
- CV stond al op 40°C, CV leidingen zijn allemaal geïsoleerd, 13 mm
Ergo, geen > 10% besparing door minder warmteverlies verwacht.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-10 21:41
Ik ben bezig met de laatste puntjes (berekeningen) van mijn WP project. Ik ga voor een 12kW pomp (de 9kW zou misschien net genoeg zijn, maar de 12kW is bijna even duur).
Ik heb een (groot) boilervat waaruit ik mijn vloer-(en wand)verwarming ga voeden. Het warm water komt via spiraal ook uit deze boiler (met na-verwarmer)
Nu kijk ik naar de Panasonic WH-MDC12G6E5 en de WH-MHF12G6E5.
Voordeel van de laatste is dat hij een constant vermogen heeft tot -15. De ander heeft een iets beter COP en is 1.200 euro goedkoper.
Ik ga proberen om alleen overdag de PW te laten draaien (betere COP), dus die -15 zal ik bijna noot hebben, en dan heb ik als nood nog een 3kW element in mijn boilervat of ik laat de PW langer lopen.
Zijn er andere punten die de keuze tussen deze 2 zou beïnvloeden ?
Extra info: Ik heb ook 5 zonnecollectoren naar boilervat.

[ Voor 3% gewijzigd door MarFan op 10-11-2017 09:34 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Alleen "overdag" draaien is een illusie, tenzij je 7 dagen per week alleen in de avond thuis bent. Voor al die dagen dat je wel thuis bent, draait hij het meest vroeg in de ochtend als het koudste punt van het etmaal is, want dan is het warmteverlies het grootst.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

[afbeelding]
Hoe zorgt een afdak daarvoor? :?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Jan Treur
Circulaire luchtcirculatie

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 13:36
tdw schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:42:
[...]

Hoe zorgt een afdak daarvoor? :?
lucht recirculeren waardoor het daar mogelijk een stuk kouder word?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Wodan89 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:44:
[...]

lucht recirculeren waardoor het daar mogelijk een stuk kouder word?
Ja, en die kou zorgt ervoor dat de hele installatie kapot vriest in verwarmingsbedrijf of hoe moet ik dat voor me zien?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
MarFan schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:33:
Ik ben bezig met de laatste puntjes (berekeningen) van mijn WP project. Ik ga voor een 12kW pomp (de 9kW zou misschien net genoeg zijn, maar de 12kW is bijna even duur).
Ik heb een (groot) boilervat waaruit ik mijn vloer-(en wand)verwarming ga voeden. Het warm water komt via spiraal ook uit deze boiler (met na-verwarmer)
Voordeel van de laatste is dat hij een constant vermogen heeft tot -15. De ander heeft een iets beter COP en is 1.200 euro goedkoper.
Ik ga proberen om alleen overdag de PW te laten draaien (betere COP), dus die -15 zal ik bijna noot hebben, en dan heb ik als nood nog een 3kW element in mijn boilervat of ik laat de PW langer lopen.
Die dure T-CAPs zijn echt bedoeld voor Scandinavië en diep in Duitsland etc., waar het dagen lang stevig onder de -10 kan zijn. In NL is het uiterst zeldzaam dat het meer dan 24 uur achter elkaar onder de -10 is. Dan is die T-CAP overkill. De T-CAP kan zonder bijschakeling van het ingebouwde elektrisch element tot -15, maar daar betaal je dus voor in COP bij hogere temp. en in prijs. Als je warmteverlies bij -10 ook door het normale model wordt gedekt (en ik neem aan dat dit het geval is als de 9kW eigenlijk al voldoende is) dan heb je die T-CAp echt niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door joostmaas op 10-11-2017 09:59 ]

• Jan Treur
Zijn de COP's van een T-CAP zoveel lager dan?

Verwijderd

Ik denk jouw 'betere COP' te begrijpen door part-time te stoken, je zegt dat een 9kWer 'het waarschijnlijk zou kunnen'. Dan zal een 18/24*9=6.75kWher het full-time dus ook "waarschijnlijk kunnen". Hoeveel slechter mag de COP zijn om het prijsverschil tussen een 12kW en 7.5kW versie goed te maken ?
Of mocht je de ruimte hebben 2 WPen van 5kWh met daarop 2 maal subsidie ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 00:00:
@mkleinman Bij gelijkblijvende dT geloof ik dat graag, maar is dat ook volgens verwachting ? Ik verwacht, wellicht helemaal onterecht, dat de Ta gelijkblijft en Tr omhoog en daarmee een kleinere deltaT. Alhoewel er kwam vandaag een post voorbij waarbij iemand suggereerde dat de deltaT instelbaar zou zijn. Niet voor zo ver ik weet bij de Panasonic maar misschien wel bij andere WPen ?
Ter bevestiging van 'gelijke omstandigheden' bij mij vandaag 0.8% minder verbruik t.o.v. 06-11
Als je Ta omhoog gegaan is, bij gelijkblijvende deltaT, meer vermogen zal bij WAR-only de huiskamerT oplopen, of afgekapt worden door een thermostaat, zou het benodigd vermogen om het warmteverlies te compenseren in theorie volgens mij iets hoger uitvallen. Hogere Ta zou volgens de Carnot-formule in een 10% slechtere COP per 5C verhoging 'gaan resulteren'.
Daarom moet ik denk ik ook een aantal dagen langer meten om te kijken wat er nu precies gebeurd. Voorlopig blijft de dT net boven de 4 graden zitten volgens mijn cijfers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

@mkleinman Die 'gelijke omstandigheden' tussen gisteren en 06-11, kloppen qua verbruik wel, maar als ik naar kWh/graaddag kijkt klopt er geen ene .... van. Heeft jouw onderbewuste daar wellicht een theorietje over ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:17:
@mkleinman Die 'gelijke omstandigheden' tussen gisteren en 06-11, kloppen qua verbruik wel, maar als ik naar kWh/graaddag kijkt klopt er geen ene .... van. Heeft jouw onderbewuste daar wellicht een theorietje over ?
Nog niet, ik heb gisteren alleen snel gekeken naar een periode met ongeveer gelijke buitentemperatuur en verder niet naar andere omstandigheden gekeken.

Weer wat analysevoer! Leuk! ;)

• iPiX1999
Enkele kritische vragen: waarom een boiler gebruiken waardoor je vloerverwarming (vv) loopt? Is dat vanwege de gedachte van een buffer? Indien ja zou ik nog een zorgvuldige de volgende pagina lezen: https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

Ik heb zelf ook met dit vraagstuk gezeten, en ik ga voor een boilervat dat ik vul voor SWW. Via de spiralen laat de ik de WP de boiler verwarmen. Er zal nog een 3-weg klep komen zodat de hydrobox kan schakelen tussen verwarmen van vv en boiler.

Voor de bepaling van grootte van het boilervat heb ik gekeken naar wat mijn douche momenteel aan output geeft (8l/min water) -> stel 300 liter boiler: 300*(55 graden in het vat/38 graden gewenst voor douche) / 8 l/min douche output / 4 personen = 13.6 minuten douchen per persoon worst case. Lijkt me haalbaar in ons geval O-)

• iPiX1999
@koevlaas2
Ik zou mezelf eerder druk maken over het afgifte systeem, de WP redt het geen zorgen.
Moet alleen wel de aanvoer temperatuur liefst onder de 30c kunnen bij -5c buiten.
Zou dat gaan lukken met 65m2 vv? In de toekomst plan ik om ook op de 1e verdieping vv te maken, ca 35-40 m2.

@Verwijderd
die gevonden/berekende 5kW is 120kWh op een dag geweest en hoeveel kWh voor een m3 gas heb je dan aangenomen ? Hoe vaak heeft zich dat voorgedaan de afgelopen Y jaren ?
Dit was eenmalig in 2012, toen was het -18,9 geworden. bron: http://www.knmi.nl/nederl...logie/lijsten/koudegolven . Eerlijkheidshalve gezegd heb ik naderhand (2013) mijn spouwmuur laten na-isoleren. Volgens mindergas.nl was mijn verbruik in 2012 0,548 m3/graaddag, terwijl het de latere jaren (na spouwmuurisolatie) respectievelijk 0,388 - 0,332 - 0,366 - 0,368 m3/graaddag is.

Als ik verder kijk naar de minimale temperatuur van deze koudegolven komt veel vaker (ongeveer) -15 voor dan -20. Weer een geruststelling O-)

Verder moet ik mijn vraag nog eens opnieuw stellen, nog geen antwoord van de experts hier gehad: Die ingebouwde 2kW heater in de hydrobox kan me toch ook meehelpen met verwarmen (bovenop de 7,5 kW van de WP), of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door iPiX1999 op 10-11-2017 10:33 ]

Verwijderd

@iPiX1999 max(0,388 - 0,332 - 0,366 - 0,368) is andere koek dan 0,548.
0.4/0.548 * 120kWh = 87.6kWh / 24 = 3,65kWh
Voor part-time stokers 24/18 * 3.65 = 4.87kWh, let wel dat geldt dan zelfs voor die 'worst-case' situatie dat je dan nog steeds part-time zou kunnen stoken.

• iPiX1999
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:38:
@iPiX1999 max(0,388 - 0,332 - 0,366 - 0,368) is andere koek dan 0,548.
0.4/0.548 * 120kWh = 87.6kWh / 24 = 3,65kWh
Voor part-time stokers 24/18 * 3.65 = 4.87kWh, let wel dat geldt dan zelfs voor die 'worst-case' situatie dat je dan nog steeds part-time zou kunnen stoken.
Mijn plan was iig om continue te stoken, veel beter voor het rendement van de WP, meer comfort en beter voor de compressor (heb ik vernomen).

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:07

kimjansen

Nu ff niks...

De 2kW heater komt inderdaad zonder afhankelijkheid van buitentemperatuur bovenop de opbrengst van de warmtepomp. Echter dit is 1kWh elektra ruilen voor 1kWh warmte zoals je waarschijnlijk al verwachtte, niet beter of slechter dan een los kacheltje in een ruimte. Als je met WP+2kW gerekend 'veilig' zit voor de spaarzame zeer koude dagen dan voldoet je WP in dimensionering. Echter als je perse de hoogst haalbare COP wilt ook tijdens koude dagen moet je de WP overdimensioneren, maar dat is als ik iedereen moet geloven niet heel rendabel.

[ Voor 4% gewijzigd door kimjansen op 10-11-2017 10:41 ]

Speed kills, but beauty lives forever...

• iPiX1999
kimjansen schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:40:
De 2kW heater komt inderdaad zonder afhankelijkheid van buitentemperatuur bovenop de opbrengst van de warmtepomp. Echter dit is 1kWh elektra ruilen voor 1kWh warmte zoals je waarschijnlijk al verwachtte, niet beter of slechter dan een los kacheltje in een ruimte. Als je met WP+2kW gerekend 'veilig' zit voor de spaarzame zeer koude dagen dan voldoet je WP in dimensionering. Echter als je perse een COP >1 wilt moet je de WP overdimensioneren, maar dat is als ik iedereen moet geloven niet heel rendabel.
Ik hoop dat het mogelijk is om de set te programmeren dat die 2kW "booster"(zoals ze het noemen) pas inschakelt bij -15 buiten. Eventueel is er nog wat te knutselen met Rasp Pi ofzo, of iets te doen met een "losse" heater in het boilervat (enkel voor SWW dan). Iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

@iPiX1999 3650W verstoken op 65m2 = 56W/m2. Je hebt meer oppervlak door radiatoren, maar even worst-case, dit is alles wat je aan afgiftesysteem zou hebben. Dan kom je toe met een Ta=31 en Tr=28 volgens http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UqFqic6CTkijZLQxI8tPtHh6/thumb.png

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Tomexergie schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 06:27:
[...]

Nog compacter, alleen moet de temperatuurregeling van speedcontrol worden uitgeschakeld.
sensoren heb ik al verwijderd. Ik gebruik hem met stekker in/uit.
Ik ga de Ali controller bestellen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:47:
@iPiX1999 3650W verstoken op 65m2 = 56W/m2. Je hebt meer oppervlak door radiatoren, maar even worst-case, dit is alles wat je aan afgiftesysteem zou hebben. Dan kom je toe met een Ta=31 en Tr=28 volgens http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/
[afbeelding]
Leuke site!

Ik zou in mijn geval ( Ta = 31, Tr = 27, HoH = 100mm ) uit komen op 64W/m2. Ik heb ongeveer 45m2 vloerverwarming op de benedenverdieping wat overeenkomt met 2880W aan verwarmingsvermogen.

• iPiX1999
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:47:
[afbeelding]
Coole website, thanks!

Toevallig staat nu de vv vol aan, continu te verwarmen. HoH = 100, Ta = 40, Tr = 26, ruimtetemp = 20,3 -> 83 W/m2
met ca 55m2 (hal + wc heeft ook vv, maar daar is natuurlijk andere temp) komt dat op 4565 W verwarmingsvermogen.

Pagina: 1 ... 41 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.