Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Als je aqua en ter hebt e je wilt energie metene.Aziraphale schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:00:Totaal zit ik vandaag (tot nu toe) op 15,38kwh, maar dat is inclusief alles (o.a. twee aquaria en een terrarrium) en ik ben wel nieuwsgierig welk deel daarvan aan de Elga op gaat. Kan ik dat gewoon meten met zo’n energiemeter voor in het stopcontact? En zo ja, wat is dan een kwalitatief goede?
Zonder weer echt te zeuren!!
Maar bouw een RPI met domoticz erop.
Koop wat zooi erbij en je hebt een bizar mooi systeem om je ter en aqa te verwarmen en verlichten.
Heb een baardagaam zitten met domoticz om alles te regelen licht warmte uv vocht enz enz
Daarna heb je niets meer nodig aan ga,,a spul.
Maar kun je een Zwave op je WP zetten, en als je een OTGW erbij bouwt...
Kun je een mooie war maken, waarbij jij bepaalt wat en wanneer eea aan of uit gaat.
En grafieken in Domoticz zoveel je wilt..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En dat gaat me nou net een beetje te ver.Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:29:
[...]
Als je aqua en ter hebt e je wilt energie metene.
Koop wat zooi erbij en je hebt een bizar mooi systeem om je ter en aqa te verwarmen en verlichten.
Heb een baardagaam zitten met domoticz om alles te regelen licht warmte uv vocht enz enz
Kun je een mooie war maken, waarbij jij bepaalt wat en wanneer eea aan of uit gaat.
Eigenlijk wil ik alleen het verbruik van de Elga in kaart brengen, om te kijken welk deel van mijn stroomverbruik daar nu in gaat zitten. Vandaar dat voor dit doel zo’n stopcontactmeter me voldoende lijkt, maar dan wil ik uiteraard wel een redelijk betrouwbare. En als hij (zoals die TP-Link) op afstand uitleesbaar is, dan is dar natuurlijk wel erg leuk.
Edit: Ga toch ook eens naar Domoticz kijken, want ik zag net dat dat ook op mijn Synology zou moeten draaien...
[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 09-11-2017 08:26 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Heb je enig idee dat je pomp snelheid van ivloed heeft op de elga.mkleinman schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:27:
Ik heb de pompsnelheid vanavond verhoogd van ongeveer 2,5 naar 5. Eens kijken wat voor effect dat heeft. Ook minder nieuws trouwens. De koppeling onderin lekt helaas nog steeds bij de warmtewisselaar.
Daar moet ik morgen weer achteraan.
Ik merk namelijk geen verschil.
Hier ook niet echt.. je DT blijft kleiner dus ook hogere COP.Ramon_1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:31:
[...]
Heb je enig idee dat je pomp snelheid van ivloed heeft op de elga.
Maar het zou kunnen dat het toegenomen vermogen wat de pomp trekt dit weer gelijk trekt, zeker op laaglast
Maar meten is weten..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Bij 1030 watt heb ik de delta t op 4 graden gezet, verder zie ik weinig verschilDaannn1987 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:33:
[...]
Hier ook niet echt.. je DT blijft kleiner dus ook hogere COP.
Maar het zou kunnen dat het toegenomen vermogen wat de pomp trekt dit weer gelijk trekt, zeker op laaglast![]()
Maar meten is weten..
De waterinhoud bepaalt niet de afgifte, maar het VO( verwarmend oppervlakte) , de spleetbreedte , aantal lamellen en uiteraard de doorstoom snelheid van de lucht. Het voordeel van een convector is het grote V0 en door de kleine spleet een hoge warmte overdrachts coeff; > 15W/C.m2.Oxellaar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:45:
@Tomexergie Een convector valt onder hetzelfde als de convectorput.
Het is een duur stukje design, door Jaga goed in de markt gezet met Low H20 gezwam.
Heeft niets met Jaga te maken, iedere convector heeft een kleine waterinhoud.
Maar een convector werkt voor geen meter op lage temperatuur, geen haar beter dan radiatoren.
Vroeger werd een stooklijn voor convectoren standaard ongeveer 15 tot 20K hoger gezet dan een systeem met radiatoren. Vroeger moest een convector een hoge aanvoer hebben en daar is niets aan veranderd.
Verder zijn het dramatisch dingen icm een cv ketel ivm de dramatisch kleine dT, echte HR killers.
Een kleine dT zegt genoeg bij weinig waterinhoud, weinig afgifte.
Het feit dat mijn radiatoren het prima doen icm met lage temperaturen onderschrijft dat alleen maar.
Als het je lukt om er lucht door aan te zuigen , dan heeft een convector bij Ta=30C een groot vermogen.
Dus convectorputten hebben een groot potentieel vanwege het grote VO (ongeveer 30m2)
Bij radiatoren ligt dat anders. Bij lage temperaturen houd je alleen nog maar straling over. Gebruik maken van de spleet tussen de platen met wat vinnen helpt wel maar heeft een relatief klein VO en grote spleetbreete dus lagere W/C.m2,
Ik denk dat er vergissingen gemaakt worden met Tr= retour temperatuur maar kan ook de afkorting zijn voor ruimte temperatuur.
Je kan inderdaad stellen dat het appels en peren vergelijken is, deze ratio heeft niks met energiebesparing te maken. Wel kun je op lokaal niveau de afgifte aardig verbeteren (bij mijn convector put 50% meer afgifte ten opzichte van zonder) en zo er voor zorgen dat de warmte beter verdeeld is (minder kou bij de schuifpui, beter comfort) en dat is voor mij ook wat waard.joostmaas schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:56:
[...]
Wat heeft het één met het ander te maken? Ventilatoren verbruiken energie, weliswaar weinig, maar vergroting van het afgiftevermogen levert geen energiebesparing op (behalve misschien een beetje als je het hebt over vele graden verschil door betere cop bij lagere Ta).
Het daadwerkelijke effect van de extra stroom op de mogelijk efficientere werking van de warmtepomp kunnen we ook inschatten (mvb COP-tabel @mkleinman):
Gegeven: totale flow = 18 L/min, convector flow = 1 L/min
In het eerdere voorbeeld, Ta = 31ºC, dT-WP = 2.8ºC, Totale warmtevraag = 3500 W
Speedcomfort aan (dT 1.8ºC --> 2.8ºC) --> Ta = 30.94ºC
COP (31ºC) = 4.98 --> 702.8W; COP (30.94ºC) = 4.987-->701.8W.
Verschil: 1W, oftewel een verlies van 0.65W
Voorbeeld 2 (theoretisch), Ta = 36ºC, dT-WP = 4ºC, Totale warmtevraag = 5000 W
speedcomfort aan (dT 2.6ºC --> 4ºC) --> Ta = 35.9ºC
COP (36ºC) = 3.88 --> 1289W; COP (35.9ºC) = 3.892-->1285W
Verschil: 4W, oftewel een winst van 2.35W
De conclusie voor mijn situatie is dus vrij simpel. De meetbare besparing icm een warmtepomp is verwaarloosbaar. Het geeft een lokale comfort verbetering (zoals de naam al aangeeft). Tenzij het lichte gezoem voor je hoorbaar is en stoort...
Vraag aan de deskundigen hier: op dit moment staan de speedcomforts er gewoon op en is er niet echt sprake van een gesloten systeem met gedwongen convectie. Is er verbetering te verwachten als de luchtstroom meer gedwongen wordt?
Ben ook wel benieuwd naar jaga's met DBE aan en uit, wat doet dat met de benodigde Ta? In mijn situatie heb ik maar een kleine afhankelijkheid van de convectorput mbt afgifte.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Die getallen heb je omgedraaid.
Maar de conclusie blijft staan: als je 1/18e deel van je afgiftevermogen een paar procent verbetert, gebeurt er weinig spectaculairs.
Wel vreemd dat je convector maar zo'n klein deel van het afgiftevermogen is.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt voor de oplettendheid, ik heb het aangepast.
Het aandeel van 1/18e deel is een inschatting van mijn kant. De convector heb ik wat geknepen met het inregelen op T retour. Verder weet ik dat er 4L/min naar de badkamer gaat, verder nog 2 geknepen radiatoren en vooral de vloerverwarming op de BG.
In het eerdere plaatje lijkt de Ta 0.1ºC omhoog te gaan met het uitzetten van de Speedcomfort (voor zover dit een werkelijk gemeten effect kan zijn), dus orde grootte zal het in de buurt zijn.
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.263.sG0BuE
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Radiatoren met een redelijke hoogte creëren zelf hun thermische trek dmv temperatuur verschil.
En just de hoogte ontbreekt bij een convector.
[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 09-11-2017 11:24 ]
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Willie Wortel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:22:
De knuffelmuren die ik februari jl heb gehatsflatst beginnen zich nu terug te verdienen. Comfort een 10+ .Als je zelf kan stucen (of geld hebt) dan is dit het overwegen waard en hoeft zeker niet duurder te zijn dan verwarmingen vervangen voor LT platen. Ander voordeel: muurverwarming bij renovatie = geen hakken/sleuven = geen plavuizen = vrijheid keuze vloerbedekking.
Ik ben nu aan het kijken of ik verschillen zie tussen gisteren en vandaag. Pompsnelheid is verhoogd van 11.8liter/minuut naar 15liter/minuut. Dus van 709liter/uur naar 900liter/uurRamon_1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:31:
[...]
Heb je enig idee dat je pomp snelheid van ivloed heeft op de elga.
Gisteren zag ik regelmatig dat de ELGA heel rustig op toert, soms zelfs al terug moduleert naar 600W. Bij de hogere pompsnelheid is het full pull elke keer meteen vol aan naar boven de 1kW verbruik.
De COP blijft vrijwel gelijk bij gelijk vermogen voor zover ik nu kan zien.
Wat mij nog het meeste opvalt is dat de Ta omhoog lijkt te gaan met een hogere flow. Gisteren nauwelijks Ta boven de 30 graden gehad. Vannacht bij elke run richting de 32.5.
Ik had onwillekeurig het tegenovergestelde verwacht.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En als vrouwlief weer eens een nieuwe klok, foto of schilderij aan de muur wil hebben, hoe doe je dat danWillie Wortel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:22:
De knuffelmuren die ik februari jl heb gehatsflatst beginnen zich nu terug te verdienen. Comfort een 10+ .Als je zelf kan stucen (of geld hebt) dan is dit het overwegen waard en hoeft zeker niet duurder te zijn dan verwarmingen vervangen voor LT platen. Ander voordeel: muurverwarming bij renovatie = geen hakken/sleuven = geen plavuizen = vrijheid keuze vloerbedekking.
Of gebruik je zo'n apparaatje om leidingen uit te "piepen"
Warmtebeeld camera, maar ik heb langs het plafond schilderij rails hangen.Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:39:
[...]
En als vrouwlief weer eens een nieuwe klok, foto of schilderij aan de muur wil hebben, hoe doe je dat dan
Dinsdag komt techneco om de 4 graden eraf te halen, ben benieuwd of en wat er nog meer mogelijk is.mkleinman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
[...]
Ik ben nu aan het kijken of ik verschillen zie tussen gisteren en vandaag. Pompsnelheid is verhoogd van 11.8liter/minuut naar 15liter/minuut. Dus van 709liter/uur naar 900liter/uur
Gisteren zag ik regelmatig dat de ELGA heel rustig op toert, soms zelfs al terug moduleert naar 600W. Bij de hogere pompsnelheid is het full pull elke keer meteen vol aan naar boven de 1kW verbruik.
Wat mij nog het meeste opvalt is dat de Ta omhoog lijkt te gaan met een hogere flow. Gisteren nauwelijks Ta boven de 30 graden gehad. Vannacht bij elke run richting de 32.5.
Minder tijd om warmte af te geven --> hogere T retour --> dT blijft gelijk --> T aanvoer omhoog?mkleinman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
[...]
COP blijft gelijk, klopt dat, of lees ik het verkeerd?
Daarmee ligt de besparing op meer dan 50% ten opzichte van een jaar eerder.
Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer maar het verschil is ronduit bizar groot te noemen.
Dat is wat ik nu zie op basis van 1 nacht draaien. Alleen die laatste klopt natuurkundig gezien niet. Als de Ta omhoog gaat omdat de ELGA de dT op 4 graden wil handhaven dan moet de compressor harder werken en zou de COP moeten dalen.Chris_82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:52:
[...]
Minder tijd om warmte af te geven --> hogere T retour --> dT blijft gelijk --> T aanvoer omhoog?
COP blijft gelijk, klopt dat, of lees ik het verkeerd?
Alleen zit ik op dit moment op een DCOP vandaag op 5.4
[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 09-11-2017 11:55 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ouderwets! je gaat toch geen gaten in je mooie muren maken!Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:39:
[...]
En als vrouwlief weer eens een nieuwe klok, foto of schilderij aan de muur wil hebben, hoe doe je dat dan
Tja, weer zoiets. Als we dat 10 jaar geleden ook hadden geweten.... Om nu alweer de muren te gaan slopen heb ik eigenlijk geen zin inWillie Wortel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:22:
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je bedoelt hiermee te zeggen dat een lagere flow (waarschijnlijk) beter rendement heeft ?mkleinman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:52:
Ik heb nu de eerste 8 dagen genomen als basis voor november 2017. November 2016 had bij mij 384 graaddagen en 373kWh verbruik in de ELGA. Ik zit als ik extrapoleer op basis van de eerste 8 dagen in november op 143kWh verbruik en 300 graaddagen.
Daarmee ligt de besparing op meer dan 50% ten opzichte van een jaar eerder.
Nu maakt 1 zwaluw nog geen zomer maar het verschil is ronduit bizar groot te noemen.
[...]
Dat is wat ik nu zie op basis van 1 nacht draaien. Alleen die laatste klopt natuurkundig gezien niet. Als de Ta omhoog gaat omdat de ELGA de dT op 4 graden wil handhaven dan moet de compressor harder werken en zou de COP moeten dalen.
Alleen zit ik op dit moment op een DCOP vandaag op 5.4
Kan ik binnenkort meepraten over Ta, WAR etc, spannend!
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Goed bezigiPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:27:
Na enkele degelijke adviezen (bedankt mede-tweakers!) heb ik besloten om in spanje een Zubadan 8 kW te gaan bestellen. Zijn er meer geïnteresseerden die een bestelling bij Instaladora Termica willen doen? Wellicht kunnen we verzendkosten delen. Ik woon in maastricht en werk in eindhoven, en er is altijd nog de post
Je weet dat de 8KW variant alleen in een 230Volt variant te verkrijgen is en een afzekerwaarde heeft van 32 A
Wel iets om over na te denken, ik weet niet of je thuis 1 of 3 fasen hebt
Misschien dat @koevlaas2 nog lopende bestellingen heeft in Spanje
Bestel een gewone 10 KW versie dan ben je er ook.Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:30:
[...]
Goed bezig![]()
![]()
Je weet dat de 8KW variant alleen in een 230Volt variant te verkrijgen is en een afzekerwaarde heeft van 32 A
Geen bestellingen bij het Iberisch schiereiland momenteel.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Je hoeft niet te slopen, de muren worden alleen 2,5cm dikker. Alle materialen zijn uit ontwikkeld, de plastic strips voor de slangen en klikfit materiaal, echt alles. Stuc met goudband en afwerken met fix&finish. Het ziet er bij mij echt gelikt uit. En als het mij lukt, dan lukt het iedereen.Wailing_Banshee schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:55:
Tja, weer zoiets. Als we dat 10 jaar geleden ook hadden geweten.... Om nu alweer de muren te gaan slopen heb ik eigenlijk geen zin in
Ik had het al eens gepost, hier (met permissie) op herhaling:
de warmtepomp 5kw pana mono

en zo is het geworden:

En als er een gaatje geboord moet worden, ik gebruik een stompe schroevendraaier en maak kras voorzichtig een stukje in de muur, je merkt direct dat je goed of niet goed zit daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ik heb de muur met muurverf overgeschilderd. Om geld te besparen heb ik 10 liter latex genomen wit en bij de karwei 1 liter verf op waterbasis laten maken met de mengmachine en dat bij de 10 liter latex gedaan. Zo had ik voor 40 euro 11 liter kwaliteit latex. Wel had ik een korting bon van 20%.
[ Voor 16% gewijzigd door Willie Wortel op 09-11-2017 13:40 ]
Verzendkosten zijn volgens mij per stuk, maar kleine dingen kan je wel laten meezenden.iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:27:
Na enkele degelijke adviezen (bedankt mede-tweakers!) heb ik besloten om in spanje een Zubadan 8 kW te gaan bestellen. Zijn er meer geïnteresseerden die een bestelling bij Instaladora Termica willen doen? Wellicht kunnen we verzendkosten delen. Ik woon in maastricht en werk in eindhoven, en er is altijd nog de post
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dan zou het in ons huis maar op 1 muur kunnen, alle andere muren hebben minimaal een deur/kozijn erin. En die ene muur staat in de ruimte waar we nu vloerverwarming hebbenWillie Wortel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:26:
[...]
Je hoeft niet te slopen, de muren worden alleen 2,5cm dikker. Alle materialen zijn uit ontwikkeld, de plastic strips voor de slangen en klikfit materiaal, echt alles. Stuc met goudband en afwerken met fix&finish. Het ziet er bij mij echt gelikt uit. En als het mij lukt, dan lukt het iedereen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Verwijderd
He, je had toch al wel een hypothese, je onderbewustzijn wist dat al, alleen je bewuste deel liep nog iets achtermkleinman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
[...]
Ik ben nu aan het kijken of ik verschillen zie tussen gisteren en vandaag. Pompsnelheid is verhoogd van 11.8liter/minuut naar 15liter/minuut. Dus van 709liter/uur naar 900liter/uur
Heb je niet iets van folie o.i.d. tegen de muur eerst gemonteerd? Gaat er zo niet warmte verloren richting de buren/buitengevel?
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat we een omlijsting rondom de kozijnen (zowel deur als raam) hebben. Die kunnen er gewoon niet af. En als ze er al af zouden kunnen, kun je niet de muur 2,5cm dikker maken en hopen dat je dat niet in het kozijn ziet...Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:13:
@Wailing_Banshee Die slangen kun je ook om je deur/kozijnen heen leggen.
Je kan het ook zo zien: door de muren mee op te warmen heb je een veel grotere warmtecapaciteit / warmtebuffer, waardoor je een geleidelijkere temperatuurschommeling krijgt.Rhaelak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:22:
@Willie Wortel
Heb je niet iets van folie o.i.d. tegen de muur eerst gemonteerd? Gaat er zo niet warmte verloren richting de buren/buitengevel?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Heb jij je plafond inmiddels afgewerkt? Zo ja, met wat?
Dat hangt wel van je muren af hoor. De helft van onze lange buitenmuren vangen maar heel weinig zonne-energie op... En de korte buitenmuren maar heel beperkt.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:41:
@tdw Je muren vangen ook heeeeel veel zonne-energie op, gratis warmte.
En die lange buitenmuur die wel zonne-energie opvangt, laat het niet door (isolatie werkt twee kanten op...)
Te hoge pompsnelheid is cop killing denk ik zet maar weer op 2 of 3.mkleinman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
[...]
Veel flow de vloer in kan de temp. nog lager
Oei, daar was ik niet van op de hoogte. Wat houdt het precies in? Ik weet dat Essent een grotere hoofdzekering gezet heeft, maar niet precies hoe groot (45A?). Verder heb ik 1-fase, en ik was op de hoogte van de 230V (wat dan goed uit komt).Grolsch schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:30:
[...]
Goed bezig![]()
![]()
Indien de verzendkosten per stuk (WP) zijn, dan wordt het idd moeilijk indien iemand anders ook een WP wil bestellen...
[ Voor 8% gewijzigd door iPiX1999 op 09-11-2017 16:02 ]
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Sluit je 'm aan op een kookgroep, of gewoon op 1x 25A, meer trekt ie niet joh.iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:01:
[...]
Oei, daar was ik niet van op de hoogte. Wat houdt het precies in? Ik weet dat Essent een grotere hoofdzekering gezet heeft, maar niet precies hoe groot (45A?). Verder heb ik 1-fase, en ik was op de hoogte van de 230V (wat dan goed uit komt).
Verwijderd
Wat is je redenatie achter die verlaging van de COP ?koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:35:
[...]
Te hoge pompsnelheid is cop killing denk ik zet maar weer op 2 of 3.
Bij 2 WP's gaan de verzendkosten al snel richting de 4 of 500 € heb ik gezien.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:03:
Confort-market rekent de verzendkosten per pallet, er passen er 2 op.
Omdat de temperatuur omhoog geschroefd word door de ELGA.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:04:
[...]
Wat is je redenatie achter die verlaging van de COP ?
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2017 16:07 ]
Het leidend voorwerp ( @mkleinman ) schreef het volgende:Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:06:
@koevlaas2 Waar kan ik dat lezen ? Linkje ?
'Wat mij nog het meeste opvalt is dat de Ta omhoog lijkt te gaan met een hogere flow. Gisteren nauwelijks Ta boven de 30 graden gehad. Vannacht bij elke run richting de 32.5.'
Goed mogelijk dat het 35A is, vanaf een 25A (in oude huizen was die 25A behoorlijk gebruikelijk). In NL is het tegenwoordig meestal 3x25A of 1x35/40A en voor hele grote woningen 3x35A (maar daar betaal je uit mijn hoofd zo'n €700 extra per jaar voor).iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:01:
[...]
Oei, daar was ik niet van op de hoogte. Wat houdt het precies in? Ik weet dat Essent een grotere hoofdzekering gezet heeft, maar niet precies hoe groot (45A?). Verder heb ik 1-fase, en ik was op de hoogte van de 230V (wat dan goed uit komt).
Indien de verzendkosten per stuk (WP) zijn, dan wordt het idd moeilijk indien iemand anders ook een WP wil bestellen...
Op het forum is aardig wat over belastbaarheid gediscussieerd. Zoek eventueel eens op 25A of 35A. Met 1x35A lijkt het mij het nogal krap om een 8 of 10kW WP in te zetten (maar @koevlaas2 vind het blijkbaar bij voorbaat geen probleem). Het hangt er ook behoorlijk van af wat voor verdere grotere gebruikers je hebt en hoeveel personen in het huishouden ... en hoe warm je het wilt hebben ;-)
32A is de max worstcase, dus -20c buiten COP=1.1 en een ijskoud afgifte systeem.joostmaas schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:13:
[...]
Goed mogelijk dat het 35A is, vanaf een 25A (in oude huizen was die 25A behoorlijk gebruikelijk). In NL is het tegenwoordig meestal 3x25A of 1x35/40A en voor hele grote woningen 3x35A (maar daar betaal je uit mijn hoofd zo'n €700 extra per jaar voor).
Op het forum is aardig wat over belastbaarheid gediscussieerd. Zoek eventueel eens op 25A of 35A. Met 1x35A lijkt het mij het nogal krap om een 8 of 10kW WP in te zetten (maar @koevlaas2 vind het blijkbaar bij voorbaat geen probleem). Het hangt er ook behoorlijk van af wat voro verdere grotere gebruikers je hebt en hgoeveel personen in het huishouden ... en hoe warm je het wilt hebben ;-)
Begrenzerkabel ertussen dan blijf je op dit worstcase moment ook binnen de spec's, maar begrenzing is niet persé noodzakelijk m.i.
Stop er nog wat thermostaten e.d. bij dan lopen de verzendkosten hard op.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:05:
Niet bij Confort-market, ik betaalde 300 voor de 2 op 1 pallet.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Verwijderd
Doordat bij jou de flow-verbeterde ging je WP beter draaien meen ik me te herinneren.
Oh ja, 1x35A is zat voor die WP ... als enige verbruiker!koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:16:
[...]
32A is de max worstcase, dus -20c buiten COP=1.1 en een ijskoud afgifte systeem.
Begrenzerkabel ertussen dan blijf je op dit worstcase moment ook binnen de spec's, maar begrenzing is niet persé noodzakelijk m.i.
Tegelijkertijd een -combinatie van- aantal andere grote verbruikers (wasmachine, droger, vaatwasser, kookplaat, quooker, boiler(?), oven(s), solarium, etc.) aan hebben staan geeft dan mogelijk wel problemen. Voordat je weet wat er aangesloten is en hoe intensief die apparaten bij iemand worden ingezet zou ik het niet zomaar adviseren. 1x35A is maar 8kW en als je dan 32A voor je WP inzet heb je nog pak 'm beet ruimte voor 1 grote verbruiker. Bij meer gaat het mis.
Dat is een ander verhaal, mijn vloerverdeler liep over 15mm en leverde de hele dag ijskoud retourwater.Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:22:
Waarom zou het oplopen als verdubbeling geen effect heeft ?
Doordat bij jou de flow-verbeterde ging je WP beter draaien meen ik me te herinneren.
Nu met upgrade van het leidingwerk naar deze verdeler en het verwijderen van alle 'HR62' componenten is de flow door de vloer vele malen beter en kan ik zelfs een retour temperatuur waarnemen
De WP moduleert mooi terug als de boel opgewarmd is, sowieso is de Ta nog maar 29c (was 32/33) en de COP is ongeveer met 0.50 omhoog gegaan.
Martin is er nu ook achter dat de vloer een mooie flow moet hebben, maar zo snel mogelijk water door je WP jagen is ook weer niet de bedoeling.
Ik ken een voorbeeld van iemand die zijn water niet boven de 23c kreeg met de pomp op de hoogste stand.
Waarom koopt hij niet een gewone 7.5 KW model, die kan makkelijk enkelfase draaien en is het een keer koud dan zorg je dat hij 24x7 draait. Dit draaien gaat dan redeljk rustig want het afgifte systeem is reeds warm.joostmaas schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:26:
[...]
Oh ja, 1x35A is zat voor die WP ... als enige verbruiker!
Tegelijkertijd een -combinatie van- aantal andere grote verbruikers (wasmachine, droger, vaatwasser, kookplaat, quooker, boiler(?), oven(s), solarium, etc.) aan hebben staan geeft dan mogelijk wel problemen. Voordat je weet wat er aangesloten is en hoe intensief die apparaten bij iemand worden ingezet zou ik het niet zomaar adviseren. 1x35A is maar 8kW en als je dan 32A voor je WP inzet heb je nog pak 'm beet ruimte voor 1 grote verbruiker. Bij meer gaat het mis.
Mijn kookplaat zegt 7.2 KW op de sticker, maar dit heb ik 'm nog nooit zien trekken in dagelijks gebruik.
Sowieso heb je in huis waarschijnlijk meer apparaat vermogen dan de meterkast aankan.
Is er iemand die dit ook herkend?
Ik ga uit van 8.75 kWh/m3 gas (LHV)
Met WP (2017): 0.53±0.05 m3 gas/Gd (4.64 kWh/Gd)
Met gas (2016): 0.65±0.07 m3 gas/Gd
Nu is het nog vrij zonnig geweest in oktober, maar ik vermoed dat mijn 10jr oude HR-CV keteltje toch slechter was dan ik vermoedde.
Herkenbaar, @koevlaas2 noemde het ook al, HR62. De CV ketel haalt nooit dat beloofde rendement.Chris_82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:48:
Een interessante observatie over het gebruik per graaddag de laatste weken sinds september. Warmte kWh van de Kamstrup omgerekend naar m3 gas geeft een lager verbruik per graaddag dan eerst met gas!?
![]()
Nu is het nog vrij zonnig geweest in oktober, maar ik vermoed dat mijn 10jr oude HR-CV keteltje toch slechter was dan ik vermoedde.
Edit: hmmm, ik geloof toch dat ik nu begin te raaskallen...
[ Voor 17% gewijzigd door blauwemac op 09-11-2017 16:53 ]
Een zwaluw maakt nog geen zomerkoevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:35:
[...]
Te hoge pompsnelheid is cop killing denk ik zet maar weer op 2 of 3.
1 duivel verpest wel je wintermkleinman schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:54:
[...]
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Ik laat hem een paar dagen op deze instelling draaien en dan ga ik weer verder tweaken.
Ik reken altijd met 8 KW per m3 gas anders kloppen mijn sommen niet.Chris_82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:48:
Een interessante observatie over het gebruik per graaddag de laatste weken sinds september. Warmte kWh van de Kamstrup omgerekend naar m3 gas geeft een lager verbruik per graaddag dan eerst met gas!?
![]()
Dit bedoel ik dus..Ramon_1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:46:
[...]Dinsdag komt techneco om de 4 graden eraf te halen, ben benieuwd of en wat er nog meer mogelijk is.
Stel dat je niet op Tweakers had gelezen wat er mogelijk is...
Onder 4 graden GAS> GAS.....
Waarom staat het niet als standaard setting???
Waarom niet een volledige mono?
Nu blijf je links of rechts om aan het gas... En erger BETALEN voor je niet gebruikte gas...
Probeer al op alle mogelijk manieren van het gas af te komen. [ 600 kost het me... gvd ]
Dus 1 reden waarom een Elga is uitgevonden?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Simpel: als je op gas kookt of gas voor SWW nodig hebt dan telt alleen nog de prijs van het gas zelf en is de Elga bij COP<2,7 duurder dan gas. (Niet mijn keuze, maar dat is wel de reden van het bestaan van die 4 graden grens).Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:03:
[...]
Dit bedoel ik dus..
Nu blijf je links of rechts om aan het gas... En erger BETALEN voor je niet gebruikte gas...
Probeer al op alle mogelijk manieren van het gas af te komen. [ 600 kost het me... gvd ]
Misschien is het handig om de voorgaande delen (1 2 3 ) door te lezen.Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:03:
[...]
Dit bedoel ik dus..
Maar de COP van een ELGA is helemaal geen 2.7 bj 4c buiten, eerder 4.xxjoostmaas schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:10:
[...]
Simpel: als je op gas kookt of gas voor SWW nodig hebt dan telt alleen nog de prijs van het gas zelf en is de Elga bij COP<2,7 duurder dan gas. (Niet mijn keuze, maar dat is wel de reden van het bestaan van die 4 graden grens).
Bovendien schakelt een ELGA pas weer in bij +6 / +7c in dus het aantal gemiste dagen is best groot.
Dat lijkt me wel..., maar daar was ik bij mijn opmerking ook al van uit gegaan. Een 35A eindzekering knalt er uiterlijk na 1 uur uit bij 9100W verbruik. Met die 32A voor de WP heb je dan nog maar 1700W over. Bij 4300W+WP moet de eindzekering er uit knallen. Zat apparaten die dik 3kW vreten (weliswaar meestal maar kort), dus met wat lampjes, TV en zo kun je misschien nét 1 groot apparaat in de lucht houden naast de WP. Dus, inderdaad, kleiner model lijkt me beter.koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:35:
[...]
Waarom koopt hij niet een gewone 7.5 KW model, die kan makkelijk enkelfase draaien en is het een keer koud dan zorg je dat hij 24x7 draait. Dit draaien gaat dan redeljk rustig want het afgifte systeem is reeds warm.
Mijn kookplaat zegt 7.2 KW op de sticker, maar dit heb ik 'm nog nooit zien trekken in dagelijks gebruik.
Sowieso heb je in huis waarschijnlijk meer apparaat vermogen dan de meterkast aankan.
Je moet kijken of een dergelijke overbelastingssituatie ooit zal gaan optreden (zeker als het nog een ouderwetse stop is ipv installatieautomaat).
Bij mij overigens bijna 200A aansluitwaarde op 3x25A. Dat is denk ik wel zo'n beetje de grens van wat nog verstandig is...
Dan hebben ze het een beetje al te veilig ingesteld...koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:18:
[...]
Maar de COP van een ELGA is helemaal geen 2.7 bj 4c buiten, eerder 4.xx
Bovendien schakelt een ELGA pas weer in bij +6 / +7c in dus het aantal gemiste dagen is best groot.
Edit:
Het punt was dat er ergens een omslagpunt is dat de Elga duurder wordt in gebruik dan gas. Dat is bij bijna elke WP het geval, ook al moet je soms naar extreem lage temperaturen daarvoor. Vergeet ook de defrosts niet, die meestal niet bij de COP zijn meegeteld. Verder was het oorspronkelijke model meen ik wat minder gunstig qua COP en was gas toen dacht ik relatief iets goedkoper dan nu. Diverse andere besturingen voor WP's hebben voor bivalent bedrijf een dergelijke omslagtemperatuur. Puur uit financieel oogpunt is daar iets voor te zeggen.
[ Voor 43% gewijzigd door joostmaas op 09-11-2017 17:45 ]
Dat verhaal van die persoon ken ik ookkoevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:31:
[...]
Ik ken een voorbeeld van iemand die zijn water niet boven de 23c kreeg met de pomp op de hoogste stand.
Het onderzoek loopt nog... Ik ben er in ieder geval over uit dat die dag dat ik het niet boven de 23 graden kreeg de wp het veel te zwaar had op de silent-modus stand. Dat in combinatie met dat hij veel te lang had uitgestaan waardoor alles flink was afgekoeld...
Na wat heen en weer met @koevlaas2 :iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:01:
[...]
Het is wel verstandig even goed te kijken naar de mogelijkheden van je elektriciteitsaansluiting en je meterkast en je eigen situatie t.a.v. hoeveel groot elektrisch spul je (en eventuele huisgenoten) gebruikt. Vrijwel zeker zal er een groep bij moeten. Voor een WP wordt dat al snel een 'fornuisgroep' van 2x16A, zoals Koevlaas2 al voorstelde, of 1x25A als dat voor het betreffende model genoeg is. Denk dan aan 4mm2 als leiding. Ben je van plan e.e.a. zelf te installeren?
Aansluitwaarde is nog geen verbruik waarde, mijn 7kW geven ze ook 35A op maar mijn hoofdzekering voor heel het huis is maar 25iPiX1999 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:01:
[...]
Hoogste gezien is 1800W maar kan naar 2500W en ja als daar dan het element bij schakelt word dat 4800W C.Q 5500W maar je wilt dat element niet bij hebben en de wp wil je op een lage stand laten verwarmen.
Hij zit hier zelfs samen met de vaatwasser op een 16A groep en gebeurd niets, enige wat ik doe is uitschakelen tijdens koken omdat de inductieplaat het totaalverbruik van het huis wel eens op 5-6000W krijgt.
3 fase helpt daar ook niet in tenzij je ook een 3 fase warmtepomp koopt, dan is het verdeeld.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Geleidingsweerstand verhogen of Reflecteren ?
Vergelijkend onderzoekje naar isolatie-effect PUR en mijn reflecterende bubbeltjes folie. Buurman heeft 4 maand geleden de hele vloer laten PURren. Meting gedaan naar deltaT tussen bodem kruipruimte en oppervlakteT van de kamervloer. Bij hem radiatoren en bij mij plafondverwarming. DeltaT bij hem 5C, bij mij 7C. Zijn vloer 1C kouder en de bodem v.d. kruipruimte 1C warmer.
Prima oplossing. Alleen dan handwasje als het erg koud wordtRol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:53:
[...]
Aansluitwaarde is nog geen verbruik waarde, mijn 7kW geven ze ook 35A op maar mijn hoofdzekering voor heel het huis is maar 25![]()
Hoogste gezien is 1800W maar kan naar 2500W en ja als daar dan het element bij schakelt word dat 4800W C.Q 5500W maar je wilt dat element niet bij hebben en de wp wil je op een lage stand laten verwarmen.
Hij zit hier zelfs samen met de vaatwasser op een 16A groep en gebeurd niets, enige wat ik doe is uitschakelen tijdens koken omdat de inductieplaat het totaalverbruik van het huis wel eens op 5-6000W krijgt.
3 fase helpt daar ook niet in tenzij je ook een 3 fase warmtepomp koopt, dan is het verdeeld.
Veel inductieplaten kunnen trouwens op 2 fases (de mijne in ieder geval).
Bijschakelen element hangt ook af of je een monoblock of biblock hebt: bij monoblock heb je het nodig, omdat anders de WP bevriest bij extreme koude.
Verwijderd
Zwave? oempf dure hobbyDylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:29:
[...]
Als je aqua en ter hebt e je wilt energie metene.
Vakmensen hier???
In mijn ogen..... voor buiten een aparte grope . Maar geen fornuis,..
Juist een alamat...is het meest veilige wat je kunt bedenken..
Een fornuisgroep doe je om paar tientjes te besparen..
Of zit ik er naast vakmannen :-)
MMM zwave heeft een terugkoppel..Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:15:
[...]Zwave? oempf dure hobbysonoff powtje pakken, 8 euro, werkt als een trein.
Dus als je zeker wilt weten of iets aan of uit staat.. Is Zwave de enige die dat heeft. [ of jem moet via scripts enz enz gaan werken ]
Simpele schakelingen is Sonoff mooi spul. tot een bepaald vermogen..:-)
Zwave china valt mee. [ coolcam via ali ] Wel op EU letten!! en Openzwave!!
[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 09-11-2017 18:23 ]
Nee hoor, ze staan heel vaak samen aan, bij normaal gebruik trekt de warmtepomp maximaal 1400W voor hooguit 5 min en de vaatwasser 1900W tijdens verwarmen water, dus kan prima op een 16A. Element in de warmtepomp staat uitgeschakeld.joostmaas schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:13:
[...]
Prima oplossing. Alleen dan handwasje als het erg koud wordt![]()
Veel inductieplaten kunnen trouwens op 2 fases (de mijne in ieder geval).
Bijschakelen element hangt ook af of je een monoblock of biblock hebt: bij monoblock heb je het nodig, omdat anders de WP bevriest bij extreme koude.
Mijn inductie zit op een 2 fase kookgroep, maar kan ook op 2 fase 400V inderdaad, echter bij 3 fase ga je wel van 35A naar 25A maximaal enkelfase, dus een enkelfase doorstromer van 7000W en een zware warmtepomp kan daarmee lastiger worden, wel heb je dan 75A ter beschikking.
Een monoblok kan toch ook wel ontdooien zonder element, en verder loopt hij de hele dag bij extreme kou.
Je zit er naast ;-)Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:20:
mmm Fornuis groep op een buitenaansluiting?
Vakmensen hier???
Een 'formuis'groep bestaat uit 2 installatieautomaten die tegelijk geschakeld worden (met één enkele 5-aderige kabel). Achter die groep zit een aardlekschakelaar voor meerdere groepen. Een alamat is niet in 2x16A te krijgen, dus voor deze situatie geen optie (vereist was 32A enkelfasig op 25A eindzekering). Wel of niet buiten heeft er weinig mee te maken.
Verwijderd
Not quite. Tasmota op Sonoff geeft per instelbare tijdperiode een statusbericht uit met daarin de state van de schakelaar, voltages, energie, vermogen, de hele bende. Omdat de hele bende IP-based is en via MQTT kan communiceren is de implementatie ook nog eens technologie-agnostisch. Wil je Domoticz? Vooral doen. HomeAssistant, super. Pimatic? sure. Wil je met node-red aan de gang om complexe flows te maken, doe vooral je ding. Statistieken nodig...gewoon Telegraf met iets van ElasticSearch of Influx erachter, grafana erop en gaanDylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:22:
[...]
MMM zwave heeft een terugkoppel..
Dus als je zeker wilt weten of iets aan of uit staat.. Is Zwave de enige die dat heeft. [ of jem moet via scripts enz enz gaan werken ]
Door de prijs kun je bv. ook gewoon nog je heatingelementen apart bemeteren, voor die paar euro... Kan gewoon 16A doorheen, ik heb er hier twee in de warmtepompen zitten, Pascal heeft er zelfs een stuk of 5 gemonteerd om alles in de gaten te kunnen houden.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2017 18:29 ]
mmm mqtt is for nerds.. [ ik krijg het niet aan de gang ]Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:28:
[...]Not quite. Tasmota op Sonoff geeft per instelbare tijdperiode een statusbericht uit met daarin de state van de schakelaar, voltages, energie, vermogen, de hele bende. Omdat de hele bende IP-based is en via MQTT kan communiceren is de implementatie ook nog eens technologie-agnostisch. Wil je Domoticz? Vooral doen. HomeAssistant, super. Pimatic? sure. Wil je met node-red aan de gang om complexe flows te maken, doe vooral je ding. Statistieken nodig...gewoon Telegraf met iets van ElasticSearch of Influx erachter, grafana erop en gaan
Door de prijs kun je bv. ook gewoon nog je heatingelementen apart bemeteren, voor die paar euro... Kan gewoon 16A doorheen, ik heb er hier twee in de warmtepompen zitten, Pascal heeft er zelfs een stuk of 5 gemonteerd om alles in de gaten te kunnen houden.
En tsja er kan 16 doorheen..
Maar het mag niet:
https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html staat toch echt iets van 10A, en max 2200 watt
En tuurlijk zijn er zwaardere te vinden maar die zijn weer iets duurder..
En als daar weer mqtt op moet... ...
Ik denk dat je nog even door moet lezenDylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:20:
mmm Fornuis groep op een buitenaansluiting?
Vakmensen hier???
Ik denk dat ik niet de slimste ben van dit tweakers draadje, maar toch:
In de handleiding van ene pana:
https://drive.google.com/...Y3PQhwT4/view?usp=sharing
Zie ik toch een 2 delige schakeling staan....
Of ben ik gek?
En het verschil wat kan en mag/moet???
Edit:
@Rol-co,
Problemen met je arcio hele reeks achter je aardlek er uit., als je 1 aardlek heb.
Als 1 aardlek hebt, met een alamat, en je hebt problemen met je wp 1 grope eruit..
Wat is het verschil voor die paar knaken.
@ joost
Tuurlijk is er geen 2x 16A alamat te koop.
Als je weet hoe hij werkt, kan dat niet.
[ Voor 34% gewijzigd door Dylantje2 op 09-11-2017 18:48 ]
Zeer goed, in iedergeval een stukje zelfreflectieDylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:40:
yep....
Ja dat kan ook,mmaar een kookgroep maken is geen slecht idee, gaat bij een probleem alles uit, een pana heeft de wp en element apart dus daar zou ik het niet doen, maar een dikke enkelfase split kan goed en heb je niet zo'n dikke kabel nodig maar net als bij een kookplaat beide dubbel.In de handleiding van ene pana:
Zie ik toch een 2 delige schakeling staan.... :
Vast wel, maar daar zouden we het niet meer over hebben toch?Of ben ik gek?
Alles kan, niets moet, maar niet alles mag.......En het verschil wat kan en mag/moet???
NopeEdit:
@Rol-co,
Problemen met je arcio hele reeks achter je aardlek er uit., als je 1 aardlek heb.
Als 1 aardlek hebt, met een alamat, en je hebt problemen met je wp 1 grope eruit..
Wat is het verschil voor die paar knaken.
Maximaal 4 groepen per aardlek, dus er gaan er maximaal 3 extra uit, de selectie wie waar zit kan je zelf bepalen, pv bijv altijd appart zodat je pv door gaat als het huis er uit gaat en andersom, warmtepomp kan je ook zo doen.
Hier zitten 10 groepen op 3 aardlek, kookgroep is 2 en 1 aardlek voor 2 setjes pv
[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 09-11-2017 18:57 ]
Een aantal zaken kunnen bij WP's optioneel aangesloten worden. Denk aan extra elementen in een SWW boiler of ingebouwde elementen in de WP zelf. Verder worden WPs voor de hele wereld gemaakt en zijn ze vaak ook daarom flexibel aan te sluiten (dus hoog amperage op 1-fase of lager op meerdere fases/groepen). Verschilt allemaal per fabrikant en per type. Regelmatig is er niet onmiddellijk geen goede info over wat in de NL situatie het beste is (in sommige staten van de VS is 1x100A dood normaal...Ook in Belgie is de situatie al heel anders dan in NL). Meestal zitten qua aansluitwaarden de fabrikanten wel erg aan de veilige kant, maar daar kun je niet op vorhand van uit gaan. Soms gebruiken ze ook dezelfde gegevens voor meerdere modellen (de kleine heeft dan voldoende aan veel lagere afzekeringen).Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:40:
yep....
In de handleiding van ene pana:
Zie ik toch een 2 delige schakeling staan....
Of ben ik gek?
En het verschil wat kan en mag/moet???
Stel gerust concrete vragen, maar soms is het ook handig eerst even in het forum op trefwoorden te zoeken. Eigenlijk is 'alles' al een keer voorbijgekomen...
Verwijderd
Ligt aan de variant, de pows (dus de dingen met energiemeting) kunnen gewoon 16A hebben. Eerlijk gezegd maakt het weinig uit of jou nou voor zwave gaat of hiervoor, als je zelf iets met de stats wil doen met je voor beide opties technisch fahig zijn.Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:33:
[...]
mmm mqtt is for nerds.. [ ik krijg het niet aan de gang ]
En tsja er kan 16 doorheen..
Maar het mag niet:
https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html staat toch echt iets van 10A, en max 2200 watt![]()
En tuurlijk zijn er zwaardere te vinden maar die zijn weer iets duurder..
En als daar weer mqtt op moet... ...
Door de kostprijs kun je er makkelijk een stuk of 5 in duwen, bv om te zien wat je binnenunit vs buitenunit verbruiken, de diverse warmte-elementen, etc. Temperatuursensoren zijn er ook relatief makkelijk aan te knopen, handig om aanvoer/retour temperaturen te meten, etc
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2017 18:58 ]
Pardon? Ik zou er zo één kunnen ontwerpen die wél zo werkt... Er is blijkbaar geen vraag naar.Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:40:
@ joost
Tuurlijk is er geen 2x 16A alamat te koop.
Als je weet hoe hij werkt, kan dat niet.
In meterkasten kies je meestal voor ofwel alleen alamats/HACOs ofwel voor een aantal groepen op een ALS. Beide heeft z'n voordelen (alamats nemen meer ruimte in en kan dus een extra kast betekenen; vgl voor 4 groepen 4x2=8 standaardbreedtes vs 4+2=6 voor groepen met ALS).
Maar we gaan teveel off-topic ...
Bedankt voor je positieve feedback...:-)
Maar RTFM!!!!!!!
https://drive.google.com/...rI9OCLDb/view?usp=sharing
En dan is:
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Lijken toch erg verdacht veel op een Alamat...
En dat er in wereld verschillen zijn is. Logisch...
Maar een advies voor kookgroep ipv de voorgeschreven Alamat, in een Tweakers forum, door een specialist....
Lijkt me hobby werk.
En als je weet wat wat er kan gebeuren met een sudderende meterkast.............
Want je hebt wel wel ff over vermogen, vooral als je er dan ook nog een 2200watt sonoff tussen zet....
Waarvan iedere vakman hier zegt, ik heb er ook tussen zitten...?
Maar ik zal me niet meer op glad ijs bevinden:
Ik ben een bouwer, maar heb wel eens verbande huizen gezien.
Do not fock with power...[ heeft een oude PGEM man mij wel eens verteld ]
Beetje rustig graag...Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:00:
juist
Bedankt voor je positieve feedback...:-)
Maar RTFM!!!!!!!
https://drive.google.com/...rI9OCLDb/view?usp=sharing
En dan is:
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Lijken toch erg verdacht veel op een Alamat...
En dat er in wereld verschillen zijn is. Logisch...
Maar een advies voor kookgroep ipv de voorgeschreven Alamat, in een Tweakers forum, door een specialist....
Volgens mij haal je installatieautomaten (=circuit breaker), aardlekschakelaars (=RCD) en alamats door elkaar. Prima als je een WP op een alamat wilt aansluiten. Maar dat is nergens voorgeschreven. Ook prima als fabrikanten dat adviseren, maar het maakt geen donder uit als je dan in plaats daarvan een installatieautomaat+ALS gebruikt. In sommige landen worden vooral alamats gebruikt. In NL is een combinatie van vier installatieautomaten op één aardlekschakelaar zeer gebruikelijk.
Kookgroep is de gebruikelijke term voor een 3-fase installatieautomaat, waarop een 3-fase kookplaat wordt aangesloten. Fornuisgroep is een vrijwel alleen in NL bekende oplossing van twee installatieautomaten in één behuizing op één fase. Beide hebben geen enkele eigenschap wat ze speciaal voor koken of braden geschikt maakt...
[ Voor 11% gewijzigd door joostmaas op 09-11-2017 19:11 ]
Druk dagje met vanalles aan
Ik heb 3 boilers, kookplaat, warmtepomp, 2 ovens en nog een berg apparaten die warm water maken zoals wasmachine, hogedruk strijkijzer, vaatwasser, koffie automaat.
Er is een NEN
En ik haal ze niet door elkaar.
Laat me de NEN zien [ ik heb geen toegang ] .....
En dan nog steeds, [ IK zeker ] kies de veiligste optie......
Of wil je me vertellen dat een sosnoff via een enkel fasige Installatieautomaat zonder aardlek [ zijn er meer dan genoeg nog in NL ] VEILIG is.
Het is maar waar je voor kiest.[ en wat ik zei, scheelt je paar tienen ....]
#thispartclosedforme
#goodluckwithpower
Rond 12:30 een dubbele espresso aan het maken ?Rol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:15:
@joostmaas
Ik heb 3 boilers, kookplaat, warmtepomp, 2 ovens en nog een berg apparaten die warm water maken zoals wasmachine, hogedruk strijkijzer, vaatwasser, koffie automaat.
[afbeelding]
Ramon_1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:20:
[...]
Rond 12:30 een dubbele espresso aan het maken ?
Dan even koffie zetten komt er nog 1500 bij.
Mijn god wat een verbruikRol-Co schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:15:
@joostmaas
[afbeelding]
Max wat ik ooit heb gebruikt is 15 kWh op een dag.. (gaat nog wel meer worden nu met de WP en een paar goede winterdagen )
Maar geen gasaansluitingDaannn1987 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:25:
[...]
Mijn god wat een verbruik![]()
Max wat ik ooit heb gebruikt is 15 kWh op een dag.. (gaat nog wel meer worden nu met de WP en een paar goede winterdagen )
Upgraden naar 3 fasen is niet zo heel duur en niet heel veel werk.joostmaas schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:36:
[...]
Na wat heen en weer met @koevlaas2 :
Het is wel verstandig even goed te kijken naar de mogelijkheden van je elektriciteitsaansluiting en je meterkast en je eigen situatie t.a.v. hoeveel groot elektrisch spul je (en eventuele huisgenoten) gebruikt. Vrijwel zeker zal er een groep bij moeten. Voor een WP wordt dat al snel een 'fornuisgroep' van 2x16A, zoals Koevlaas2 al voorstelde, of 1x25A als dat voor het betreffende model genoeg is. Denk dan aan 4mm2 als leiding. Ben je van plan e.e.a. zelf te installeren?
Wel een 3 fasen WP kopen dan of de verdeling mooi maken.
Als dat al niet te zwaar is...koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:31:
[...]
Upgraden naar 3 fasen is niet zo heel duur en niet heel veel werk.
Wel een 3 fasen WP kopen dan of de verdeling mooi maken.
De 3-fase warmtepompen beginnen pas bij 11 kW?
Ik hou mijn 5 kW tje wel als ik overstap naar 3-fase.
Is zwaar zat hier in het "rijtje" met huizen.
Laag pitje...en 21 graden in huis.
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2017 19:37 ]
koevlaas2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:01:
[...]
Ik reken altijd met 8 KW per m3 gas anders kloppen mijn sommen niet.
8 kW rekent wel mooi idd bijv met een gemiddelde COP van 4. Blijkbaar zit je dan nog aan de veilige kant en is er wat marge voor een iets lagere COP. In mijn eigen overwegingen voor de WP nog wat conservatiever geweest, en nu dus een mooie meevaller
Je HR62 is misschien iets overdreven, in mijn geval meer een HR82(LHV) of HR74(HHV).
Anyway, vuistregel bevestigd.
BTW, cijfers waren met CV afgesteld op minimum vermogen (11 kW), max aanvoer op 40 C, en een behoorlijke straal condensvocht...
[ Voor 10% gewijzigd door Chris_82 op 09-11-2017 19:45 ]
Toch heeft Joost gelijk. Ik zit toevallig in die business. Een RCD (Residual current breaker ofwel aardlekschakelaar) en een RCBO (Residual current circuit breaker with Overcurrent Protection ofwel aardlekautomaat) lijken erg op elkaar op plaatjes, vooral omdat ze beide een testknop hebben. De een is echter bedoeld in combinatie met één of meerdere automaten erachter, de andere is een zelfstandig product waar het automaat reeds ingebouwd zit. Overigens is het in Nederland volgens de NEN1010 niet verplicht om vast aangesloten apparatuur zoals warmtepompen etc. achter een aardlekschakelaar te plaatsen hoewel dit natuurlijk in alle gevallen wel heel verstandig is.Dylantje2 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:20:
tsja...
Er is een NEN
En ik haal ze niet door elkaar.
Laat me de NEN zien [ ik heb geen toegang ] .....
En dan nog steeds, [ IK zeker ] kies de veiligste optie......
Mocht men ervoor kiezen om een kookgroep in te zetten voor de warmtepomp dan kan dat in principe prima. Zorg alleen wel dat die ook achter een aardlekschakelaar zit (advies) en eigenlijk is het plaatsen van 1 of 2 aardlekautomaten voor de warmtepomp veel verstandiger. Maar het hoeft normtechnisch zeker niet.
Enkelfase WP en dan de huisinstallatie mooi verdelen over de fasen.AUijtdehaag schreef op donderdag 9 november 2017 @ 19:34:
[...]
Als dat al niet te zwaar is...
De 3-fase warmtepompen beginnen pas bij 11 kW?
Ik hou mijn 5 kW tje wel als ik overstap naar 3-fase.
Is zwaar zat hier in het "rijtje" met huizen.
Dit topic is gesloten.
![]()