Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.475 views

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:19:
Binnenkort ook maar eens 4 aparaten afzonderlijk monitoren met Fibaro stekkers via domoticz. Die brengen hun geld wel op is mij inmiddels wel duidelijk..

Morgenvroeg kan ik niet naar mijn werk. Het is nu al -14..

_O-

[afbeelding]
Je zou toch denken dat die sensor in de uitgaande luchtstroom staat, dan lijkt die -14 wel reeel.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Is hier al iemand die de speed comfort continu heeft draaien?
Vermoed operatie en sensor door verbinden of is het simpeler?
Op zijn eigen sensor gaat dat ding nooit draaien.

1 PVoutput . Dongen NB

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA doet het hier vandaag ook fantastisch. 8.45kWh verbruik vandaag COP van 4.5. Koudste vanochtend rond het vriespunt, warmste net geen 7 graden. Ta tussen 27,5 en 30,6 graden. Tr consequent 4 graden lager.

Ik verbaas mij over de lage Ta en dat ondanks het bijna vriespunt ik daarmee alles warm houd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:36
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:05:
Dan moeten ze 35 graden voelen inderdaad. Hier liggen ze ook niets te doen. Dus ik *check in* voor deze aanpassing. Kan altijd nog iets doen met een tijdschakelaar of andere tussenstekker.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2017 23:11 ]

• reneeke1970
wervisser schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:40:
@Noord27
Ja, dat klopt wel aardig. Persoonlijk denk ik dat er bij mij nog wel wat te finetunen valt, maar dat is koffiedik kijken. Verbruik vandaag gaat op een kleine 20kW uitkomen (en dan is het nog niets eens koud....). Daarentegen is dat nog steeds goedkoper per maand dan Ennatuurlijk !
Nou ik heb ook 14 kWh hoor, hij heeft ze weer uitgespaard voor vandaag. (Co2)
Jij vind niet koud? Hier vriest het met 97 procent vochtigheid. Als mijn dag verbruik niet meer word dan nu, dan geef ik een feestje......

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Pa zat in die vrijstaande keet ook op 20kwh vandaag, ik kom niet verder dan een kwh of 6 waarvan het meerendeel uit de panelen door m'n regeling die gedurende de dag buffert (bijkomend voordeel: hogere dagtemp helpt met COP). Gaat niet lukken met stevig bewolkt weer natuurlijk. Het valt me mee hier, die nieuwe firmware met bijbehorende lagere aanvoertemperaturen lijkt wel wat te schelen.

Bedenk me ook dat ik de screens praktisch de hele dag dicht heb gehad dankzij m'n regeling. Als ik de vader van een vriend van me mag geloven schelen die dingen ook fors in de uitstraling.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2017 23:19 ]

Verwijderd

10.48kWh incl. een onbedoelde nachtverlaging van 5.5h. Stekker v.h. 'defrost'element vergeten na gebruik wasmachine. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V6KxzmXgDyDtooCP9lewQ744/full.png
Overeenkomstige temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x707ua5QUgmv9wPgm3kUukEr/thumb.png
Ta=32 Tr=30 in een ongeisoleerde jaren70 woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SNY5tOCDLGIDa5zKbohXQfCU/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Bj7P4OIc8p300kwBFxLbDmtB/thumb.jpg

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 00:18 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:50
Dat wordt nog wat als het echt koud wordt. Ta gaat hier nu al naar 50 graden. Ik ben jaloers op de lage waardes die ik hier lees.

Maar goed, afgiftesysteem beneden zijn nu tijdelijk oude 2e hands radiatoren, bovenverdieping is nog niet verwarmd en wordt ivm drogen stukwerk overmatig geventileerd en isolatie beneden is nog matig.

Binnenkort te maken stappen:
- Jaga's boven aansluiten zodat warmte van de benedenverdieping niet meer nodig is om het boven op 18-19 graden te houden.
- DBE bestellen om in de toekomst boven voor de Jaga's te gebruiken (met name voor koeling van de slaapkamers in de zomer) die ik voorlopig op de radiatoren in de woonkamer leg om daar de afgifte te verbeteren zodat de stooklijn iets omlaag kan.

Totaal elektraverbruik afgelopen dagen is zo'n 16-17kwh per dag. Hoekwoning uit 1902, 80m2 woonoppervlakte.

Toekomstplannen zodra de financiën het toelaten zijn het verder isoleren benedenverdieping, aanleggen vloerverwarming beneden en plaatsen nieuwe kozijnen met HR++ of Triple glas. Dat het even een periode van 'aanrommelen' zou zijn wist ik toen ik alle plannen voor dit huis aan het maken was

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XrgZAwld5aSWafCgsrIyTMVt/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mrwmviex65hGqHzKU70lc7H0/medium.jpg

Oh nee, dat past niet tussen de 20kWh defrost plaatjes :F

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-Andre op 07-11-2017 23:59 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Vandaag welgeteld 1 defrost gehad, ik klaag niet, zeker niet met deze hoeveelheid mist :)

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:34
@Speedy-Andre
Haha, nee niet echt nee.

Nu moet ik zeggen dat ik een 'hoog' verbruik in de nacht registreer. Ik ga een dezer dagen toch eens op programma draaien. Als het vanaf 0500 weer opgestookt wordt is het goed genoeg eigenlijk.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
300 euri bij confort market (ca. 7 maanden geleden toen ik nog in was voor een panasonic)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Valt me hier ook nog mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ppb3mlhvfigvf.jpg

En warme voeten. >:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik heb zo'n operatie inderdaad gedaan, niet voor de Speedcomfort maar voor de concurrent Turbo-logic. Ook daarbij was het niet mogelijk ze draaiend te krijgen bij de lage watertemperaturen die we hebben met een WP. Bijkomend voordeel is dat ik ze nu ook gebruik voor koelen. Ik zet ze handmatig aan nu door ze in het stopcontact te steken. Maar je zou daar nog een (programmeerbare) tijdschakeling tussen kunnen zetten.

Het verbaast me overigens dat ze niet standaard een schakelaartje hebben om ze continu te laten draaien; zou kleine moeite geweest zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 08-11-2017 07:05 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
Stil hier, mijn ELGAtje heeft vanacht behoorlijk moeten stampen om de woning op 21,5 te houden :)
@mkleinman hoe heeft de ELGA zich bij jou gehouden vannacht?

Gisteren geeindigd op 6,5 kWh voor de hele dag

4,1 kWh verbruikt tot nu toe

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/3t0ynpvnen/Schermafbeelding_2017-11-08_om_08.34.54.png

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 08-11-2017 08:38 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Daannn1987

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 18:13
offtopic:
Mooie grafieken allemaal, dit geeft goed inzicht.
Hoe lezen jullie dit soort dingen uit?

Hangt alles aan Domoticz?

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 08-11-2017 08:51 ]

• Daannn1987
Wisselt per geval, in mijn geval in het kort:

RPI met DOmoticz, influxdb en Grafana (veel meer maar niet relevant)

Opgenomen vermogen:
RPI met Z-wave AEON stick
Fibaro z wave wall plug tussen de stekker van de ELGA

Temperaturen leidingwerk:
Meerdere ESP8266's door de woning heen met DS18B20 sensorren om de aanvoer / retour temperaturen te loggen.

Temperaturen binnen buiten:
Lees de TADO api uit voor binnen temp
Buiten temp komt via weatherunderground

Alles komt aanvankelijk binnnen in domoticz, en wordt doorgestuurd via http push naar influxdb, wat ik weer uitlees in Grafana want ik vind domoticz prut wanneer het op grafieken aankomt

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:34
@Noord27 , geeft je thermostaat consenquent de verkeerde buiten temperatuur aan?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar zou ik zeker mee kunnen leven, mijn voeten zijn ook warm hoor :>

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Noord27
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:03:
@Noord27 , geeft je thermostaat consenquent de verkeerde buiten temperatuur aan?
Vanmorgen was het -16. Toch vreemd: op de fiets het gevoel dat het zeker niet vroor.

Kreeg net mail van de installateur of ze niet eerder konden komen als vrijdag 10:00h met Techneco.

Daarop toch heel direct en concreet gereageerd dat langs komen al vaak genoeg gebeurd is en ik een concrete oplossing wil. Of dat morgen of vrijdag is doet er momenteel niet meer toe.

:(

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:35:
Stil hier, mijn ELGAtje heeft vanacht behoorlijk moeten stampen om de woning op 21,5 te houden :)

Gisteren geeindigd op 6,5 kWh voor de hele dag

4,1 kWh verbruikt tot nu toe

[afbeelding]
3.5 kwh in de elga, en een klein beetje gas.

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:17:
[...]

Vanmorgen was het -16. Toch vreemd: op de fiets het gevoel dat het zeker niet vroor.

Kreeg net mail van de installateur of ze niet eerder konden komen als vrijdag 10:00h met Techneco.

Daarop toch heel direct en concreet gereageerd dat langs komen al vaak genoeg gebeurd is en ik een concrete oplossing wil. Of dat morgen of vrijdag is doet er momenteel niet meer toe.

:(
Dan is je probleem toch je buitentemperatuur meter.

-16 elga gaat volgas

• Noord27
@Ramon_1984 Dan nog: er komt totaal geen warmte uit.

Als het gemaakt is ga ik een gesprek aankaarten met de eigenaar van het installatiebureau. Want zo kun je klanten niet de dupe laten worden. Dat is prio 2. Fixen is prio 1.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:15:
[...]
Ik kan toch ook meerdere WP op mijn adres zetten?
[...]
Dus waar staat dat ik er geen 10 mag bestellen?
Wat bedoel je met 'op je adres zetten'? Voorwaarde subsidie is dat ze daadwerkelijk aangesloten worden.

Je mag altijd 10 bestellen. En zelfs 10x subsidie aanvragen. De vraag is alleen wel of ze ook 10x subsidie gaan toekennen... Misbruik van dit soort regelingen is altijd uitgesloten. En 10 WP's voor één woning is in geen enkele opzet zinnig. Ik krijg de stellige indruk dat je die wp's alleen aanschaft om er een slaatje uit te slaan.

• reneeke1970
Jan Treur schreef op woensdag 8 november 2017 @ 05:53:
[...]

Ik heb zo'n operatie inderdaad gedaan, niet voor de Speedcomfort maar voor de concurrent Turbo-logic. Ook daarbij was het niet mogelijk ze draaiend te krijgen bij de lage watertemperaturen die we hebben met een WP. Bijkomend voordeel is dat ik ze nu ook gebruik voor koelen. Ik zet ze handmatig aan nu door ze in het stopcontact te steken. Maar je zou daar nog een (programmeerbare) tijdschakeling tussen kunnen zetten.

Het verbaast me overigens dat ze niet standaard een schakelaartje hebben om ze continu te laten draaien; zou kleine moeite geweest zijn.
Het stomme is dat de smalle versie externe sensor heeft, haal je tussenuit en draait continu. Hoe heb jij het gedaan, ik ben nog niet begonnen met slopen?

1 PVoutput . Dongen NB

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:41
[...]

JAGA dbe ,type DBCE11, wordt al bij 26c geactiveerd. Instelbaar tot 38c Ta. plus instelbare kamertemp.

Ik heb 'm op 36c Ta gezet omdat bij lagere temperatuur het koude-lucht-stroom-gevoel optreed. (stuurt bij mij 6 fans aan).

losse control-unit kost bij warmteservice.nl 75 euro

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Ja, bij mijn twee actieve Jaga convectoren heb ik dat ook in kunnen stellen, apart voor verwarmen en voor koelen. Maar die radiatorboosters die ik op een andere plaats in mijn huis heb, missen die instelmogelijkheid.

Ik moet zeggen dat het al een paar jaar geleden is dat ik de operatie heb gedaan, en dat ik me de details niet meer goed herinner. Het was niet erg moeilijk (terwijl ik echt geen twee rechter handen heb). Het idee is dat je gewoon de draadjes vanuit de voeding met de elektromotor van de fan moet verbinden.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:19:
[...]

3.5 kwh in de elga, en een klein beetje gas.
O je hebt gas gebruikt.... Je weet wat de gevolgen zijn he ;)

Thuis draait de Elga nu prima zonder ketel, 33 aanvoer en ruimteT wordt netjes bereikt.
HTV afgifte systeem is lang zo gek niet

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 08-11-2017 11:36 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:30:
[...]

O je hebt gas gebruikt.... Je weet wat de gevolgen zijn he ;)
Ja ik weet het :F :F

• Noord27
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:29:
@Ramon_1984 Dan nog: er komt totaal geen warmte uit.

Als het gemaakt is ga ik een gesprek aankaarten met de eigenaar van het installatiebureau. Want zo kun je klanten niet de dupe laten worden. Dat is prio 2. Fixen is prio 1.
Inmiddels van Prio 2, gesprek houden met eigenaar installatiebureau, samen gevoegd met de lopende discussie van Prio 1: de Elga werkend krijgen.

Techneco service in de CC gezet van een werknemer van de installateur, eigenaar van het installatiebureau in de CC en heel het verhaal nogmaals gedaan sinds installatie. Met als eis dat er een nieuwe buiten-unit komt en een warmte-meter zodat ik, Techneco en de installateur meteen kunnen zien of de Elga daadwerkelijk presteert zoals hij zou moeten doen. We hebben teveel stadsverwarming moeten gebruiken tijdens installatie (5 weken geduurd om op te leveren), nu teveel Kwh's voor niets in moeten leveren en ook nog letterlijk in de koud moeten zitten..

>:)

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 08-11-2017 11:43 ]

Zouden ze je er zo een warmtemeter kado bij doen :? Ik help het je hopen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Ramon_1984
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:40:
[...]

Inmiddels van Prio 2, gesprek houden met eigenaar installatiebureau, samen gevoegd met de lopende discussie van Prio 1: de Elga werkend krijgen.

Techneco service in de CC gezet van een werknemer van de installateur, eigenaar van het installatiebureau in de CC en heel het verhaal nogmaals gedaan sinds installatie. Met als eis dat er een nieuwe buiten-unit komt en een warmte-meter zodat ik, Techneco en de installateur meteen kunnen zien of de Elga daadwerkelijk presteert zoals hij zou moeten doen. We hebben teveel stadsverwarming moeten gebruiken tijdens installatie (5 weken geduurd om op te leveren), nu teveel Kwh's voor niets in moeten leveren en ook nog letterlijk in de koud moeten zitten..

>:)
Heb je ook aangegeven in de mail dat je elga -16 aangeeft.

Het probleem is dat je instalateur geen stappenplan voor zichzelf heeft gemaakt om de storing te zoeken en te lokaliseren.

Een sensor die niet goed werkt geeft zoveel problemen.

• wervisser
  • Laatst online: 20:34
@Noord27
Een warmtemeter erbij zal wel leuk zijn. Argument zal waarschijnlijk wel worden dat een huis-tuin-keuken aansluiting geen warmtemeter heeft. De mensen in dit topic passen daar niet helemaal tussen :-)

Regel er anders gelijk 2, heb ik er ook eentje. Wel graag met MBus :+

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

bij mij ook niet.
Pas bij 37 gr. Contact gehad met WW.
Moet bij 33 graden. Zal wel aan mn temp meter liggen. Nee dus. reneeke1970 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:05:

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Noord27
Waarom pas bij 37 graden? Dan klopt het product niet volgens specificaties. Ben je hier verder op in gegaan? Want WP eigenaren draaien draaien weinig op 37 graden Ta. 33 zou veel beter zijn!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik ga nogmaals een mail hierover schrijven. Zeker nu ik hoor dat anderen hetzelfde probleem hebben. Ze wijten het bij mij aan niet gecalibreerde meter. Onzin dus

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Noord27
@Carboy54 Ik heb toevallig vorige week ook gemeten met een infrarood metertje en die gaf 35,x aan op de radiator en op de behuizing van de Speed Comfort. De fans daarvan bleven toen uit. Dus mijn conclusie is ook dat ze niet aan gaan bij 33 graden. En hoe ze dat op gaan lossen, want ik ga vrijwel continu met 35 graden stoken; juist daarom heb ik voor de Speed Comfort gekozen met de 33 graden grens.

Lijkt erop alsof hun sensor niet gekalibreerd is op 33 graden. Vraag anders eens een meetrapport op?

[ Voor 11% gewijzigd door Noord27 op 08-11-2017 14:10 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bericht Speed Comfort Team:

De temperatuurgevoelige schakelaars worden geregeld steekproefsgewijs getest. De specificatie is 33 graden +of - 2 graden. In de rapporten zitten ze vrijwel altijd dicht bij die 33. 37 graden komen wij eigenlijk niet tegen… Is de infrarood camera geijkt…?

Er zijn klanten die de Convectorversie bij LTV gebruiken. Die heeft wel magneten, maar de sensor zit in een extern kastje. Die kan je flexibeler een plek geven. En als je de adapter hier rechtstreeks op de SpeedComfort Convector aansluit, doet ie het altijd. Dat maakt het mogelijk om ‘m met het stopcontact te schakelen, bijvoorbeeld aangestuurd door de warmtepomp. Extra leuk: hij kaanden ook mee helpen met koelen…..

Het Speed Comfort Team

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Het is een mooi product die speedcomfort maar ik vraag me af waarom ze besloten hebben de sensor niet instelbaar te maken. Zou niet veel duurder zijn geweest, maar wel veel makkelijker.
Ik heb gisteravond het vermogen weer op 100% gezet, en zie nog geen nadelige gevolgen, alleen dat mijn SWW sneller warm wordt.

Ik zie geen "onverwachte" hoge aanlooppieken in het verbruik, en hij moduleert net zo ver terug als op 50%.

50% (gisteren) SWW run van 14:00 tot 15:00 en vanaf 15:30 tot 16:00

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2i8jcy1.jpg

100% (vandaag) SWW run van 14:00 tot 14:40

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/33njnki.jpg

Voor de rest "hobbelt" de WP mooi door :)

• reneeke1970
Carboy54 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:49:
Bericht Speed Comfort Team:

De temperatuurgevoelige schakelaars worden geregeld steekproefsgewijs getest. De specificatie is 33 graden +of - 2 graden. In de rapporten zitten ze vrijwel altijd dicht bij die 33. 37 graden komen wij eigenlijk niet tegen… Is de infrarood camera geijkt…?

Er zijn klanten die de Convectorversie bij LTV gebruiken. Die heeft wel magneten, maar de sensor zit in een extern kastje. Die kan je flexibeler een plek geven. En als je de adapter hier rechtstreeks op de SpeedComfort Convector aansluit, doet ie het altijd. Dat maakt het mogelijk om ‘m met het stopcontact te schakelen, bijvoorbeeld aangestuurd door de warmtepomp. Extra leuk: hij kaanden ook mee helpen met koelen…..

Het Speed Comfort Team
Ik heb ze ook gemaild maar nog geen antwoord. De narrow versie heeft ook externe sensor tussen voedings kabel zitten, er tussenuit en dan draait hij constant. Ik heb ze gevraagd ze desnoods om te ruilen want volgens hun site mag dat binnen 14 dagen.

PS ik heb één zon narrow set met externe sensor maar gaat ook niet aan met 36 graden, sensor zit 5 cm van leiding af

1 PVoutput . Dongen NB

• koevlaas2
  • Laatst online: 01-12 08:29
kimjansen schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:22:
[...]

Ik was zelf een vergelijk aan het maken tussen de split units van beide merken, bedoel je dat de Panasonics voor zowel mono als split een heel stuk stiller zijn dan de Mitsubishi's? Als ik naar de specs lijkt dit wel mee te vallen, maar die zijn altijd mooier dan de werkelijkheid...

Kwam nog wel een optie tegen om de geluidsproductie met de helft te reduceren, maar wat de positieve danwel negatieve effecten hiervan zijn is me wat onduidelijk: [afbeelding]
Laten draaien scheelt wel in het geluid, maar met low noise mode werkt dit maar tot 4c buiten oid.
Het vermogen beperken kan met dit kitje ook echter dan heb je maar 50 of 75% van je vermogen.
Ik heb dit kitje aangesloten zitten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
@reneeke1970 Ik heb ook al reactie. Ze zeggen dat ze 33 graden zijn met plus minus 1,5 graad. Dus ik heb verzocht om de huidige om te kunnen ruilen voor exemplaren die 33 graden of lager getest zijn.

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:15:
@reneeke1970 Ik heb ook al reactie. Ze zeggen dat ze 33 graden zijn met plus minus 1,5 graad. Dus ik heb verzocht om de huidige om te kunnen ruilen voor exemplaren die 33 graden of lager getest zijn.
Probeer eens met een fuhn erop, kijken of hij dan draait?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Begrijp ik het goed als ik dit lees https://www.speedcomfort....omfort_HKH_LNS_report.pdf
dat in het temperatuurbereik van een WP de Tr ongeveer/max 0.5C lager ligt dan zonder die fans ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ty9gLRPlE4Q9s3BMtjDWqhj1/full.png
De test wordt uitgevoerd met een dubbelplaatsradiator van 100*50. In het Henrad spreadsheet geeft zo'n radiator bij Ta=35 Tr=32 en KamerT=20 een vermogen af van 269W, dan levert de fan nogal weinig op lijkt het.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 16:38 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:35:
Eigenlijk teleurstellend ( in positieve zin ); De temperatuur liep gisteravond vrij rap op . De temperatuur begon rond 2,5 graad en liep eerst snel op naar 4,5 graad en daarna door 6 graden om 10:00 vanochtend.

Ta kwam niet boven de 31,5 graad vannacht. Hele woning is mooi op temperatuur gebleven.

Ik zit vandaag voor de hele dag op 5,8kWh verveeld over 7 runs en 3 defrosts vandaag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 16:17
Ik vind deze grafiek moeilijk om te lezen, maar ik begrijp vanuit de conclusie dat bij een wat hogere flow, 175 l/h en plaatsing onder de radiator het vermogen van de radiator het meeste toeneemt. bij gelijke Ta neem ik aan. Namelijk tussen de 11 en 27 %. Dat laatste getal is nog wel een beetje de moeite. 11 procent is natuurlijk eigenlijk net niks.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Verwijderd

@blauwemac Procenten zijn in dit geval naar mijn idee een beetje misleidend, 1C of 1.25C is 25% verschil. Maar ik verwacht dat er nog meetapparatuur ontwikkeld moet worden om het effect in WP-performance terug te kunnen vinden.

• blauwemac
Nee, het gaat om percentage van radiator-wattage bij een bepaalde Ta. Althans, zo heb ik het begrepen.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de cijfers van de eerste 7 dagen van november nu bij de hand. Gemiddelde buitentemperatuur van 8,2 graden. Daarbij 34,39kWh verbruikt ( warmtepomp draait ) daarbij 181,4kWh mijn huis in gekregen.

COP: 5,42, COP inclusief stilstandverliezen van de ELGA: 5,05

Ik ben zeer onder de indruk wat de ELGA hier op dit moment presteert.

Verwijderd

@blauwemac Percentage verlaging Ta bij gelijk vermogen laat de grafiek zien volgens mij. Als ik in het spreadsheet van Henrad de DeltaT v.d. radiator t.o.v. kamerT met 0.5C verhoog krijg ik een toename te zien van 269 -> 282W = 4.8%

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 16:59 ]

• blauwemac
@Verwijderd Tja, je kan best gelijk hebben. Grafiek is mij te ingewikkeld. Er zitten in het document ook conclusies en tabellen. Daar heb ik naar gekeken. Tabellen zijn nog het meest zinvol, want die vatten niet alles samen. Daar kan je opzoeken wat het percentage vermogens-winst is bij een bepaalde Ta en een bepaalde flow en een bepaalde aansluiting van de radiator, diagonaal of niet diagonaal. Pffff. Mijne zijn natuurlijk niet diagonaal en dan is het beste resultaat bij een hoge flow en Ta van 29: 14,6% vermogenswinst.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Noord27 netjes opgelost door speedcomfort. Ik mag ze omruilen voor de convectorversie met losse sensor. Ik hoop dat deze wel gekalibreerd zijn en zo niet sluit ik ze aan met een klok.

• joostmaas
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:58:
@blauwemac Percentage verlaging Ta bij gelijk vermogen laat de grafiek zien volgens mij. Als ik in het spreadsheet van Henrad de DeltaT v.d. radiator t.o.v. kamerT met 0.5C verhoog krijg ik een toename te zien van 269 -> 282W = 4.8%
Klopt wel zo'n beetje (of helemaal). Mijn conclusie indertijd uit het TNO rapport was dat je minder dan 10% hogere afgifte hebt bij een normale radiator met 'WP temperaturen'. Schiet dus niet op vs. het gedoe/kosten/geluid/tocht.

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:30:
[...]

Probeer eens met een fuhn erop, kijken of hij dan draait?
Ik heb noodgedwongen de stadsverwarming open moeten zetten en dan springen de Speed Comfort's gewoon aan.

Ga ze toch omruilen voor de convector versie. Eens kijkrn hoe we die kunnen schakelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 08-11-2017 18:29 ]

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:17:
[...]

Ik heb noodgedwongen de stadsverwarming open moeten zetten en dan springen de Speed Comfort's gewoon aan.

Ga ze toch omruilen voor de convector versie. Eens kijkrn hoe we die kunnen schakelen.
Stroom draadje aftakken van je waterpomp of zo.
Echt waar? Werd het niet warm?
Maar jij had toch een airco als backup?

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
@reneeke1970

Die Daikin airco komt pas eind van deze maand. 'Gelukkig' is de leverancier van stadsverwarming wederom erg traag met afspraken na komen..

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:51:
@reneeke1970

Die Daikin airco komt pas eind van deze maand. 'Gelukkig' is de leverancier van stadsverwarming wederom erg traag met afspraken na komen..
Dat wordt dezelfde installateur als van je WP boiler zeker? ;)

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Morgen komt een installateur langs om alle wensen en eisen te bespreken.
Enige wat me tegenstond was eventueel het zoemend geluid van de buitenunit.
Dit lijkt me wel een goede oplossing. Iemand ervaring mee?

https://stillewarmtepomp.nl/product#omkasting

w00t

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-12 22:18
Wat betreft de Speedcomfort, niks beter dan echte metingen. Hieronder een voorbeeld van mijn convectorput,
gele lijn, (2.5 m lang, ca 10x10cm) met 3 SpeedComforts er op. Als ik de fans uit zet zie ik een verschil van 1 graad bij 31 graden aanvoer (rood)
Bij een aanvoer van +/- 1 L/min is dit 126W afgifte (uit, dT=1.8) of 196W afgifte (aan, dT=2.8). Stroomkosten 1.65W levert ruim 40x meer Watt afgifte op!

Een gewone plaatradiator heb ik (nog) niet met SpeedComforts uitgerust, binnenkort eens bestellen met de Qurrent korting :)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vrzq7p.jpg

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Dylantje2
  • Laatst online: 19:35

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

FireStarter schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:26:

Misschien nog beter.:
http://www.greenigloo.nl/...uid-warmtepomp-climeleon/

Alleen voor dat geld zou ik toch zelf eens op geluidsisolatie zoeken.
En simpele kast maken van duurzaam hout..
Ben je denk ik een STUK goedkoper uit......
En je bent een echte tweaker.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• koevlaas2
mkleinman schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:55:
Ik heb de cijfers van de eerste 7 dagen van november nu bij de hand. Gemiddelde buitentemperatuur van 8,2 graden. Daarbij 34,39kWh verbruikt ( warmtepomp draait ) daarbij 181,4kWh mijn huis in gekregen.

Ik ben zeer benieuwd wat er bij lager dan -4c gebeurt, ik denk dat je meer onder 0 aankan ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
FireStarter schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:26:

Tip: ga op een stevige stoel zitten en leg matrassen om de stoel heen dan val je minder hard :)

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:15:
[...]

Tip: ga op een stevige stoel zitten en leg matrassen om de stoel heen dan val je minder hard :)
Of bel @koevlaas2 want het is niet de vraag of het goedkoper kan maar alleen hoeveel....

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:07:
[...]

Misschien nog beter.:
http://www.greenigloo.nl/...uid-warmtepomp-climeleon/

Alleen voor dat geld zou ik toch zelf eens op geluidsisolatie zoeken.
En simpele kast maken van duurzaam hout..
Ben je denk ik een STUK goedkoper uit......
En je bent een echte tweaker.
Dat zeg ik: gamma!
Beetje goede geluidsdempende platen zijn ook best prijzig.

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:19:
[...]

Of bel @koevlaas2 want het is niet de vraag of het goedkoper kan maar alleen hoeveel....
Daar heb ik al eens om moeten grinniken :') :') _/-\o_ _/-\o_

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Koevlaas2 denkt voordeliger met u mee

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Verwijderd

Chris_82 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:05:
Wat betreft de Speedcomfort, niks beter dan echte metingen. Hieronder een voorbeeld van mijn convectorput,
gele lijn, (2.5 m lang, ca 10x10cm) met 3 SpeedComforts er op. Als ik de fans uit zet zie ik een verschil van 1 graad bij 31 graden aanvoer (rood)
Bij een aanvoer van +/- 1 L/min is dit 126W afgifte (uit, dT=1.8) of 196W afgifte (aan, dT=2.8). Stroomkosten 1.65W levert ruim 40x meer Watt afgifte op!

Een gewone plaatradiator heb ik (nog) niet met SpeedComforts uitgerust, binnenkort eens bestellen met de Qurrent korting :)

[afbeelding]
Die jongens van TNO doen die jongens van Speedcomfort te kort, met het gemiddelde van meermaals nagemeten waarden, begrijp ik hier uit ? ;)
Wat een reclameslogans hier _/-\o_

"Voor garantie zijn we op vakantie, voor sex en bier zijn we er met een kwartier" :+

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De tankmodus werkt goed om het huis snel op te warmen, zie hieronder een foto en een grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/589e2e.png

Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/b630c1.png

Bovenstaande meting is zonder buffervat. De stalen T33 radiator bevat 16 liter water en 8 liter water equivalente aan staal (80 kg staal). Mijn complete opslag capaciteit is dus 24 liter. Het lijkt me niet zinvol om nog een extra buffervat aan te sluiten? (tenzij je naar low H2O verwarming gaat).

Mijn slechte ervaring van de vorige winter met de Panasonic zal uhm meer in de Ta van 48°C of meer gezeten hebben.

De ruwe data staat hieronder
TijdTaTrdeltaT
15:21:0016,7517,5-0,75
15:22:0016,68717,5-0,813
15:23:0016,68717,5-0,813
15:24:0016,68717,5-0,813
15:25:0016,68717,5-0,813
15:26:0016,68717,5-0,813
15:27:0016,68717,437-0,75
15:28:0016,68717,5-0,813
15:29:0016,62517,437-0,812
15:30:0016,62517,437-0,812
15:31:0016,62517,437-0,812
15:32:0016,62517,437-0,812
15:33:0016,62517,437-0,812
15:34:0016,62517,437-0,812
15:35:0016,56217,437-0,875
15:36:0015,93717,437-1,5
15:37:0016,18716,75-0,563
15:38:0016,12516,562-0,437
15:39:0016,2516,437-0,187
15:40:0016,2516,687-0,437
15:41:0020,62517,53,125
15:42:0022,87518,8124,063
15:43:0022,87520,1252,75
15:44:0026,37521,4374,938
15:45:0027,87522,755,125
15:46:0029,375245,375
15:47:0029,37525,1874,188
15:48:0031,93726,255,687
15:49:0033,12527,755,375
15:50:0034,7527,757
15:51:0036,12530,3125,813
15:52:0037,31231,55,812
15:53:0038,43731,56,937
15:54:0038,43733,6874,75
15:55:0038,43734,3754,062
15:56:0038,7534,9373,813
15:57:0039,18735,4373,75
15:58:0039,12535,8753,25
15:59:0037,56235,8121,75
16:00:0036,87535,5621,313
16:01:0036,43735,3121,125
16:02:0036,06235,3120,75
16:03:0035,68734,6251,062
16:04:0035,31234,3121
16:05:0034,937340,937
16:06:0034,62533,750,875
16:07:0034,2533,3750,875
16:08:0033,93733,1250,812
16:09:0033,62532,8120,813
16:10:0033,31232,50,812
16:11:003432,51,5
16:12:003432,4371,563
16:13:0036,62533,1253,5
16:14:0035,87533,1252,75
16:15:0036,31233,6252,687
16:16:0036,93733,8123,125
16:17:0037,534,253,25
16:18:0037,534,6872,813
16:19:0038,535,1253,375
16:20:0038,93735,53,437
16:21:0039,37535,8753,5
16:22:0039,37535,8753,5
16:23:0037,06235,6871,375
16:24:0037,06235,3751,687
16:25:0036,12535,0621,063
16:26:0035,68734,750,937
16:27:0035,37534,3751
16:28:003534,0620,938
16:29:0034,68733,8120,875
16:30:0034,37533,50,875
16:31:003433,1870,813
16:32:0033,7532,8750,875
16:33:0033,37532,6250,75
16:34:0033,2532,3120,938
16:35:0034,532,252,25
16:36:0036,68732,254,437
16:37:0035,81233,4372,375
16:38:0035,93733,5622,375
16:39:0035,93733,8122,125
16:40:0037,18734,1253,062
16:41:0037,81234,53,312
16:42:0038,2534,8753,375
16:43:0038,56235,253,312
16:44:0038,56235,6252,937
16:45:0038,81235,8752,937
16:46:0037,37535,8751,5
16:47:0036,81235,6251,187
16:48:0036,37535,6250,75
16:49:0035,93734,9371
16:50:0035,93734,6251,312
16:51:0035,2534,3120,938
16:52:0034,87533,6871,188
16:53:0034,18733,6870,5
16:54:0033,87533,0620,813
16:55:0033,56232,8120,75
16:56:0033,31232,5620,75
16:57:0033,31232,251,062
16:58:0032,687320,687
16:59:0032,68731,750,937
17:00:0033,56231,5622
17:01:0035,531,9373,563
17:02:0035,532,8122,688
17:03:0038,56233,6874,875
17:04:0037,93734,5623,375
17:05:0037,31234,5622,75
17:06:0037,12534,8752,25
17:07:0037,56234,8752,687
17:08:003835,1872,813
17:09:0038,43735,52,937
17:10:0038,93735,753,187
17:11:0039,37536,1253,25
17:12:0039,81236,4373,375
17:13:0040,87536,8754
17:14:0040,87537,3753,5
17:15:004237,8754,125
17:16:0042,538,3124,188
17:17:0043,12538,8124,313
17:18:0043,68739,3124,375
17:19:0043,68739,5624,125
17:20:0044,68739,9374,75
17:21:0045,37540,4374,938
17:22:0046,2541,1255,125
17:23:0047,06241,9375,125
17:24:0047,7542,6255,125
17:25:0048,43743,255,187
17:26:0048,93743,8125,125
17:27:0049,56244,3755,187
17:28:0050,12544,8755,25
17:29:0050,81245,4375,375
17:30:0051,37545,4375,938
17:31:005246,4375,563
17:32:0052,43746,4376
17:33:005247,3124,688
17:34:0052,06247,3124,75
17:35:0052,37547,754,625
17:36:0052,87547,755,125
17:37:0053,68748,3755,312
17:38:0054,31248,755,562
17:39:0054,62548,755,875
17:40:0055,06249,0626
17:41:0055,62549,755,875
17:42:0053,687503,687
17:43:0052,549,6252,875
17:44:0051,549,1252,375
17:45:0050,7548,52,25
17:46:005047,8752,125
17:47:0049,31247,252,062
17:48:0049,31246,6872,625
17:49:0047,937461,937
17:50:0047,18745,3751,812
17:51:0046,56245,3751,187
17:52:0046,06244,3751,687
17:53:0045,43744,3751,062
17:54:0045,43743,3122,125
17:55:0044,37542,8121,563
17:56:0043,81242,3121,5
17:57:0043,2541,8121,438
17:58:0042,7541,3751,375
17:59:0042,2541,3750,875
18:00:0041,7540,4371,313
18:01:0041,75401,75
18:02:0041,7539,5622,188
18:03:0040,37539,1871,188
18:04:0039,93739,1870,75
18:05:0039,538,3751,125
18:06:0039,5381,5
18:07:0038,68737,6251,062
18:08:0038,2537,6250,625
18:09:0037,87537,6250,25
18:10:0037,536,5620,938
18:11:0037,536,1871,313
18:12:0036,7535,8750,875
18:13:0036,43735,50,937
18:14:0036,06235,50,562
18:15:0035,7534,8750,875
18:16:0035,7534,6251,125
18:17:0035,06234,250,812
18:18:0034,75340,75
18:19:0034,43733,6870,75
18:20:0034,18733,4370,75
18:21:0033,87533,1250,75
18:22:0033,56232,8750,687
18:23:0033,31232,6250,687
18:24:003332,3750,625
18:25:0032,7532,0620,688
18:26:0032,531,8750,625
18:27:0032,2531,6250,625
18:28:0032,06231,3750,687
18:29:0031,7531,1870,563
18:30:0031,530,9370,563
18:31:0031,31230,750,562
18:32:0031,06230,50,562
18:33:0031,06230,3120,75
18:34:0030,62530,3120,313
18:35:0030,37529,9370,438
18:36:0030,37529,6870,688
18:37:003029,5620,438
18:38:003029,5620,438
18:39:0035,5314,5
18:40:003732,1254,875
18:41:0038,18733,1255,062
18:42:0039,06234,1254,937
18:43:0039,06234,8124,25
18:44:0038,06235,1252,937
18:45:0038,31235,4372,875
18:46:0038,81235,753,062
18:47:0039,31236,0623,25
18:48:0039,7536,53,25
18:49:0038,37536,6871,688
18:50:0033,62533,6250
18:51:0031,68732,375-0,688
18:52:0031,68731,50,187
18:53:0033,68731,3752,312
18:54:0034,93731,8123,125
18:55:0036,06232,4373,625
18:56:0036,93732,4374,5
18:57:0037,62533,6254
18:58:0038,37534,3124,063
18:59:0038,12534,8123,313
19:00:0038,125353,125
19:01:0038,18735,1253,062

[ Voor 208% gewijzigd door Dre op 08-11-2017 21:43 . Reden: Nieuwe grafiek ]

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:19:
[...]

Stuur mij de offerte en ik kijk wat ik voor prijs kan neerleggen.

Verwijderd

@Dre Klopt het gele label wel bij je grafiek ?

• Dre
  • Niet online

Dre

@Verwijderd
geel is de deltaT en staat op de rechter Y-as. Ta en Tr staat op de linker Y-as.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 08-11-2017 21:44 ]

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:23
Inmiddels heb ik een simpele oplossing gevonden voor het ‘s nachts bijspringen van de ketel bij de Elga: de gordijnen achter de radiatoren... Vrouwlief vindt het zo mooi als de gordijnen tot op de grond hangen en de ketel blaast daar wel doorheen, maar de Elga redt dat dus nooit een keer. Dus gisteravond de gordijnen achter de radiatoren (ze hangen voor twee van de drie in de woonkamer) gestopt en vannacht geen liter gas meer verstookt. :)

Totaal zit ik vandaag (tot nu toe) op 15,38kwh, maar dat is inclusief alles (o.a. twee aquaria en een terrarrium) en ik ben wel nieuwsgierig welk deel daarvan aan de Elga op gaat. Kan ik dat gewoon meten met zo’n energiemeter voor in het stopcontact? En zo ja, wat is dan een kwalitatief goede?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:58:
@Verwijderd
geel is de deltaT en staat op de rechter Y-as. Ta en Tr staat op de linker Y-as.
De deltaT loopt van 0 tot ongeveer 7, toch niet Ta-Tr want die kan ik ook direct redelijk aflezen, het verschil tussen de Ta en Tr is veel kleiner, of snap ik het niet ?
Nu zie ik het ook, je vergroot optisch, andere schaal, het verschil tussen Ta en Tr. Sorry voor de confusion.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 21:08 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:32:
Begrijp ik het goed als ik dit lees https://www.speedcomfort....omfort_HKH_LNS_report.pdf
dat in het temperatuurbereik van een WP de Tr ongeveer/max 0.5C lager ligt dan zonder die fans ?
[afbeelding]
De test wordt uitgevoerd met een dubbelplaatsradiator van 100*50. In het Henrad spreadsheet geeft zo'n radiator bij Ta=35 Tr=32 en KamerT=20 een vermogen af van 269W, dan levert de fan nogal weinig op lijkt het.
Hij begint pas te draaien bij 33C begrijp ik. Met de goedkope (10Euro) chinese temperatuur controller kun je de Speedcontrol ombouwen en je eigen inschakel temperatuur kiezen (Bij mij 23C). Hij moet wel in de koelmode staan anders schakelt hij verkeerd.

Ik heb in mijn convectorput 5 computerventilatoren gehangen om impuls te geven aan de luchtstroom door de convector vinnen. De overall Ta daalde daardoor met 3C en bij lage temperaturen nog meer. De warmteafgifte werd een factor 4 groter (meten via dT van de leidingen)

Bij een convectorput is de drijvende kracht het gewichtsverschil tussen de warme en koude kolom. Dit verschil is evenredig met 1/300 per graad( Ta-Tr). Dat betekent dat tussen de 20 en 30C een covectorput nagenoeg niets doet omdat hij de lucht door vinnen met een paar milimeter afstand moet trekken. Hij moet het hebben van Ta=50-70C, te hoog voor een WP. De lucht inductie via speedconfort zal helpen om de zaak op gang te brengen. Je behoeft eigenlijk alleen een paar losse ventilatoren er boven op te hangen. Die zorgen dat de lucht er om heen via inductie ook wordt meegenomen.

Bij radiatoren ligt het anders: Die geven convectie maar ook straling. Maar in geval van een dubbele radiator zal het middenstuk ook weing doen bij lage Ta. Speedcomfor levert daarvoor ook ventilator pakketjes met aangepaste breedte.

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik bij twee huizen de CV installatie gechikt kan maken voor een WP. Dit soort oplossingen zoeken we uit. Je moet ook 220V/12V voeding hebben.

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:04:
[...]

De deltaT loopt van 0 tot ongeveer 7, toch niet Ta-Tr want die kan ik ook direct redelijk aflezen, het verschil tussen de Ta en Tr is veel kleiner, of snap ik het niet ?
Nu zie ik het ook, je vergroot optisch, andere schaal, het verschil tussen Ta en Tr. Sorry voor de confusion.
Ja en door de schaalverhouding is DT ook veel gedetailleerder dan TR / TA.
Ben het met je eens ziet er in eerste instantie beetje verwarrend uit

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

peer

oeps

Aziraphale schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:00:
Inmiddels heb ik een simpele oplossing gevonden voor het ‘s nachts bijspringen van de ketel bij de Elga: de gordijnen achter de radiatoren... Vrouwlief vindt het zo mooi als de gordijnen tot op de grond hangen en de ketel blaast daar wel doorheen, maar de Elga redt dat dus nooit een keer. Dus gisteravond de gordijnen achter de radiatoren (ze hangen voor twee van de drie in de woonkamer) gestopt en vannacht geen liter gas meer verstookt. :)

Totaal zit ik vandaag (tot nu toe) op 15,38kwh, maar dat is inclusief alles (o.a. twee aquaria en een terrarrium) en ik ben wel nieuwsgierig welk deel daarvan aan de Elga op gaat. Kan ik dat gewoon meten met zo’n energiemeter voor in het stopcontact? En zo ja, wat is dan een kwalitatief goede?
Zelf gebruik ik een tplink 110
pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110

En met de kasa app ziet het er zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e6LRPX4lK16106vvOrlBExZZ/thumb.png

het is geen probleem, het is een uitdaging

Verwijderd

@Tomexergie Mooie uitdaging heb je om van bijna niets -> iets wat voldoende is in die situatie te creeren.

• Daannn1987
Tomexergie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:08:
[...]

Hij begint pas te draaien bij 33C begrijp ik. Met de goedkope (10Euro) chinese temperatuur controller kun je de Speedcontrol ombouwen en je eigen inschakel temperatuur kiezen (Bij mij 23C). Hij moet wel in de koelmode staan anders schakelt hij verkeerd.

Ik heb in mijn convectorput 5 computerventilatoren gehangen om impuls te geven aan de luchtstroom door de convector vinnen. De overall Ta daalde daardoor met 3C en bij lage temperaturen nog meer. De warmteafgifte werd een factor 4 groter (meten via dT van de leidingen)

Bij een convectorput is de drijvende kracht het gewichtsverschil tussen de warme en koude kolom. Dit verschil is evenredig met 1/300 per graad( Ta-Tr). Dat betekent dat tussen de 20 en 30C een covectorput nagenoeg niets doet omdat hij de lucht door vinnen met een paar milimeter afstand moet trekken. Hij moet het hebben van Ta=50-70C, te hoog voor een WP. De lucht inductie via speedconfort zal helpen om de zaak op gang te brengen. Je behoeft eigenlijk alleen een paar losse ventilatoren er boven op te hangen. Die zorgen dat de lucht er om heen via inductie ook wordt meegenomen.

Bij radiatoren ligt het anders: Die geven convectie maar ook straling. Maar in geval van een dubbele radiator zal het middenstuk ook weing doen bij lage Ta. Speedcomfor levert daarvoor ook ventilator pakketjes met aangepaste breedte.

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik bij twee huizen de CV installatie gechikt kan maken voor een WP. Dit soort oplossingen zoeken we uit. Je moet ook 220V/12V voeding hebben.
Is sonoff + DS18B20 icm 220v ventilatoren een optie? Uiteraard flashen met iets anders dan de std chineze meuk.
Houd het wel KISS

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:04:
[...]

@Daannn1987
Nu een nieuwe grafiek, en nog de ruwe data onderaan diezelfde post.

Zelf denk ik dat mijn pompsnelheid wat naar beneden kan; 'Geisha UWP Bremse' En helemaal omdat de warmtepomp bij mij altijd op laaglast loopt qua benodigd vermogen.

Verwijderd

[afbeelding]
Hoe gaat de WP met die verschillende temperaturen om ? Waterzijdig is dat .....

• Oxellaar
  • Niet online
@Tomexergie Een convector valt onder hetzelfde als de convectorput.
Het is een duur stukje design, door Jaga goed in de markt gezet met Low H20 gezwam.
Heeft niets met Jaga te maken, iedere convector heeft een kleine waterinhoud.
Maar een convector werkt voor geen meter op lage temperatuur, geen haar beter dan radiatoren.

Vroeger werd een stooklijn voor convectoren standaard ongeveer 15 tot 20K hoger gezet dan een systeem met radiatoren. Vroeger moest een convector een hoge aanvoer hebben en daar is niets aan veranderd.
Verder zijn het dramatisch dingen icm een cv ketel ivm de dramatisch kleine dT, echte HR killers.
Een kleine dT zegt genoeg bij weinig waterinhoud, weinig afgifte.

Het feit dat mijn radiatoren het prima doen icm met lage temperaturen onderschrijft dat alleen maar.

De Elga doet het ook best, hij heeft flink gedraaid vandaag.
Max aanvoer is 36 graden geweest, maar dat was maar heel even, meeste tijd ongeveer 33 a 34 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6DzabkJ6WLyVZwtV63p9zQZb/full.jpg
6.57kWh verbruikt, 28kWh geleverd. Dag COP van 4.2. Deze maan tot nu toe een COP van 3.8.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

@Dre Ik ben verrast dat de Pana uberhaupt met dat soort temperatuur- EN deltaT-variaties binnen zo'n korte tijd overweg kan.
Als ze ontwerpers hadden gevraagd om zo iets te ontwerpen hadden ze denk ik gezegd .... ...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2017 21:55 ]

• Daannn1987
Dre schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:38:
[...]

@Daannn1987
Nu een nieuwe grafiek, en nog de ruwe data onderaan diezelfde post.

Zelf denk ik dat mijn pompsnelheid wat naar beneden kan; 'Geisha UWP Bremse' En helemaal omdat de warmtepomp bij mij altijd op laaglast loopt qua benodigd vermogen.
Wat is je probleem (heb je vast al eens verteld) en wat wil je bereiken? Ik herinner me dat je met hoge temperaturen moet werken om het warm te houden en dat deze temperaturen bereikt worden in laaglast..
Dan is de theoretisch simpelste stap; vermogen vergroten

• joostmaas
  • Niet online
Stroomkosten 1.65W levert ruim 40x meer Watt afgifte op!
Wat heeft het één met het ander te maken? Ventilatoren verbruiken energie, weliswaar weinig, maar vergroting van het afgiftevermogen levert geen energiebesparing op (behalve misschien een beetje als je het hebt over vele graden verschil door betere cop bij lagere Ta).

• Daannn1987
Oxellaar schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:45:
@Tomexergie Een convector valt onder hetzelfde als de convectorput.
Het is een duur stukje design, door Jaga goed in de markt gezet met Low H20 gezwam.
Heeft niets met Jaga te maken, iedere convector heeft een kleine waterinhoud.
Maar een convector werkt voor geen meter op lage temperatuur, geen haar beter dan radiatoren.

Vroeger werd een stooklijn voor convectoren standaard ongeveer 15 tot 20K hoger gezet dan een systeem met radiatoren. Vroeger moest een convector een hoge aanvoer hebben en daar is niets aan veranderd.
Verder zijn het dramatisch dingen icm een cv ketel ivm de dramatisch kleine dT, echte HR killers.
Een kleine dT zegt genoeg bij weinig waterinhoud, weinig afgifte.

Het feit dat mijn radiatoren het prima doen icm met lage temperaturen onderschrijft dat alleen maar.

De Elga doet het ook best, hij heeft flink gedraaid vandaag.
Max aanvoer is 36 graden geweest, maar dat was maar heel even, meeste tijd ongeveer 33 a 34 graden
[afbeelding]
6.57kWh verbruikt, 28kWh geleverd. Dag COP van 4.2. Deze maan tot nu toe een COP van 3.8.
Was mooi dagje zo :9

6,03 kWh verbruikt met vast een soortgelijke COP (gezien mijn TA / TR).

De vrouw was vandaag niet thuis dus besloten de temperautur vanaf 7 uur op 21 te houden ipv 21,5
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/5aate3ek73/Schermafbeelding_2017-11-08_om_21.56.25.png

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-11 11:33
Ik heb de sensoren verwijderd. Geen probleem.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Noord27
arnnold schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:40:
[...]

Ik heb de sensoren verwijderd. Geen probleem.
Sensor er uit en door verbinden?

• arnnold
Noord27 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:45:
[...]

Sensor er uit en door verbinden?
klopt. Het is wel een gepruts om alles weer in de behuizing te proppen, maar dat lukt jou wel.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
mkleinman schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:55:

Ik heb ook de indruk dat mijn Elga beter presteert dan vorig jaar. In mijn geval natuurlijk vooral een nieuwe print. Ik zie dat terug in het daadwerkelijk terugmoduleren. De eerste volle week van nov 26,8 kWh erin en 143,7 eruit --> WCOP van 5,36. Ta = ± 24˚C

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• arnnold
[...]

of sensor op lagere temperatuur.

• arnnold
Tomexergie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:08:
[...]

"Met de goedkope (10Euro) chinese temperatuur controller" Heb jij meer info ( link) voor mij a.u.b.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de pompsnelheid vanavond verhoogd van ongeveer 2,5 naar 5. Eens kijken wat voor effect dat heeft. Ook minder nieuws trouwens. De koppeling onderin lekt helaas nog steeds bij de warmtewisselaar.

Daar moet ik morgen weer achteraan.

Verwijderd

@mkleinman Je hebt eem hypothese naar ik aanneem welke je nu gaat testen ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Verwijderd Geen rechtstreekse hypothese. Maar ik heb nu eindelijk het idee dat ik de wijzigingen die ik maak in het verwarmingssysteem nu ook terugzie in mijn grafieken.

Verwijderd

@mkleinman Je bent dus gewoon zoals een /onderzoeker/wetenschapper nieuwsgierig hoe e.e.a. samenhangt om daar vervolgens theorieen op los te laten in de hoop daarmee zaken te begrijpen/optimaliseren,

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:45:
@mkleinman Je bent dus gewoon zoals een /onderzoeker/wetenschapper nieuwsgierig hoe e.e.a. samenhangt om daar vervolgens theorieen op los te laten in de hoop daarmee zaken te begrijpen/optimaliseren,
U gaat door voor de magnetron :)

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:09
Oxellaar schreef op maandag 6 november 2017 @ 23:16:
@Noord27
Ja, er zijn een aantal verschillende, van qp 1.5 tot qp 3000.
qp is de nominale flow, daar selecteer je de flowmeter op. Het ideale werkgebied zegmaar.
Mijn meter is qp 1.5m3/h. Qs is de maximale flow, daar zit ik op 3.0m3/h
Qi is de minimale flow, is bij mij 30l/h.
Qp 1.5 is al meer dan genoeg voor de Elga zoals je ziet.

@Tomexergie kijk eens bij Nefit, die hebben een prachtig programma aan hybride warmtepompen. Waarschijnlijk zelfs het breedste assortiment wat je kunt vinden.
Met geïntegreerde warmtemeter, prachtige en duidelijke bediening. Te combineren met iedere ketel of andere warmtebron, met of zonder zonneboiler ondersteuning.
Vrij instelbaar wat betreft omschakelen/combineren van gasstoken.
Ik vind Nefit erg duur maar ik zal nog eens kijken.
Pagina: 1 ... 39 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.