Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.207 views

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

blauwemac schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:14:
Michiel! Snel, kom naar buiten. Het is hier helemaal niet goed. Hij gaat exploderen!!

Dat was vanmorgen vrouwlief die voor het eerst een defrost zag! Pana stond trots te dampen. :)
Hier ook gehad het eerste seizoen, "er is een leiding lek, er loopt allemaal water op het dak uit de wp" :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-11 17:31
Hij leeft, maar daarmee is alles gezegd. Vannacht zou het 19 graden moeten blijven, maar de Elga heeft met continu 1200W+ staan draaien en vanmorgen was het 18,0 in huis. Mail van installateur of Techneco is nog geen reactie op geweest helaas. Ik kijk het nog aan tot donderdag, anders ga ik een nieuwe buiten-unit eisen. Wordt daar negatief op gereageerd dan heb ik nog rechtsbijstand achter de hand. Maar zo ver hoef t het niet te gaan komen lijkt mij.

Nu vraag ik mij af of in onze situatie de Elga toereikend is voor temperaturen onder het vriespunt. Maar helaas wordt de lucht/lucht Daikin pas over een paar weken geïnstalleerd als back-up wanneer de Elga het niet alleen trekt. En er staat nog HR++ glas (of triple) of de planning voor over een paar weken om het oude Thermopane te vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2017 11:44 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:12
Rol-Co schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:40:
[...]

Hier ook gehad het eerste seizoen, "er is een leiding lek, er loopt allemaal water op het dak uit de wp" :)
AH dat is goed, teken van alertheid haha

1 PVoutput . Dongen NB

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
thefox154 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:14:
[...]

En je vergeet nog te melden dat voor de NL prijs van 1 warmtepomp + installatie je in theorie meestal een reserve mee kunt bestellen en dan nog voordeliger uit bent :9
Subsidie krijg je gewoon twee keer las ik hier ergens.
Misbruik kan (moet) bestraft worden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Verwijderd

@Arnold Misschien moeten zeer goed geisoleerde woningen waar slechts een beperkte hoeveelheid CO2 bepaart wordt met een WP dan ook maar geen/minder subsidie krijgen ?

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:16
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:01:
@Arnold Misschien moeten zeer goed geisoleerde woningen waar slechts een beperkte hoeveelheid CO2 bepaart wordt met een WP dan ook maar geen/minder subsidie krijgen ?
Ik dacht eerder aan een totaalverbod op houtstook 8) 8) 8) 8) 8) 8)

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:37
Kijk wat mijn WP doet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FZn5H6bRNmeY1PEh8wXypiIp/thumb.png

Sinds 10 uur is het buiten warmer dan 3 graden (vanaf dat moment een normale standby van 10/12 watt)

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Dylantje2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:38:
[...]
.

Nope.
Maar je kunt sub aanvragen voor SWW ;w
En je kunt sub aanvragen voor CV vervanging _/-\o_
Mooie zaak, in de hoop dat er controle komt. Hang je aan de hoogste boom.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-11 21:14
buiter schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:03:
Kijk wat mijn WP doet:
[afbeelding]

Sinds 10 uur is het buiten warmer dan 3 graden (vanaf dat moment een normale standby van 10/12 watt)
Wat zegt 0-100 in Wattjes?
Welke tool is dit? Lijkt op entuity :)

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 07-11-2017 12:27 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:37
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:26:
[...]

Wat zegt 0-100 in Wattjes?
Welke tool is dit? Lijkt op entuity :)
Is gemaakt Youless Carts...

• reneeke1970
Dat vind ik nou ook, als je je huis met een kaars kunt verwarmen bespaar je geen co2,verbod op subsidie haha

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Optimaal zou inderdaad zijn om precies die subsidie te verlenen die het meest effectief is, dus de meeste CO2 bespaart. Maar dat is vrijwel onmogelijk om te bepalen of uit te voeren. De huidige subsidie is helemaal niet zo gek. Ook prima als de scherpste kantjes in de komende jaren nog wat verder eraf worden gehaald (zoals al gedaan is met de voorheen wel erg riante subsidie voor de Pana 5kW en soortverwanten - edit: of langer geleden de Elga).

Als calculerende burger mag je natuurlijk gewoon gebruik maken van de mogelijkheden binnen de regels. Of je daar zelf nog een extra stukje 'bedoeling van de regel' bij doet is aan je eigen morele kompas. Maar een 'WP op voorraad' is zeer duidelijk geheel buiten de regels.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 17:11
joostmaas schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:02:
[...]

Optimaal zou inderdaad zijn om precies die subsidie te verlenen die het meest effectief is, dus de meeste CO2 bespaart. Maar dat is vrijwel onmogelijk om te bepalen of uit te voeren. De huidige subsidie is helemaal niet zo gek. Ook prima als de scherpste kantjes in de komende jaren nog wat verder eraf worden gehaald (zoals al gedaan is met de voorheen wel erg riante subsidie voor de Pana 5kW en soortverwanten - edit: of langer geleden de Elga).

Als calculerende burger mag je natuurlijk gewoon gebruik maken van de mogelijkheden binnen de regels. Of je daar zelf nog een extra stukje 'bedoeling van de regel' bij doet is aan je eigen morele kompas. Maar een 'WP op voorraad' is zeer duidelijk geheel buiten de regels.
wat noem je op voorraad? als je hem netjes aansluit en standbye houd is hij toch direct inzetbaar?
iets anders is idd in doos in een garage weg zetten

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• reneeke1970
Wodan89 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:07:
[...]

wat noem je op voorraad? als je hem netjes aansluit en standbye houd is hij toch direct inzetbaar?
Waarom is dat anders? Je hoeft hem maar een jaar te behouden, en daarna koop je weer een nieuwe. Subsidie loopt 5 jaar dus je kunt er vier hebben binnen de regels toch?

1 PVoutput . Dongen NB

• joostmaas
  • Niet online
Wodan89 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:07:
[...]

Ik meen dat de enige harde eis in de regelgeving is dat de WP binnen bepaalde tijd moet zijn aangesloten. Maar als de bedoeling dan eigenlijk is om deze puur als reserve te houden en niet in te zetten ga je aan de intentie van de subsidie, namelijk CO2 besparen, voorbij. Dan is natuurlijk via zo'n truuk aan de exacte regels van de subsidie te voldoen. Een grijs gebied, want als je 'm wel degelijk hebt aangeschaft met het idee dat het nog wel eens extreem koud kan worden en dat je 'm dan ook echt wil gaan gebruiken is er niets mis mee. Vandaar ook mijn opmerking over je eigen morele kompas.

• joostmaas
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:13:
[...]

Waarom is dat anders? Je hoeft hem maar een jaar te behouden, en daarna koop je weer een nieuwe. Subsidie loopt 5 jaar dus je kunt er vier hebben binnen de regels toch?
Correct. De gedachte aan het toestaan van snelle doorverkoop is dan dat de kopers ook CO2 zullen besparen door die WP 2e hands te kopen. Mijn idee over de intentie van de aansluitverplichting is dan ook dat de subsidiegever het helemaal niet erg vind als er veel WP's worden gekocht (sterker: dat is juist de bedoeling), maar dat ze dan wel ook echt gebruikt moeten worden (en dus niet als reserve-onderdelen depot, want de subsidie is bedoeld om de transitie te bespoedigen, niet om de kostprijs op lange termijn te drukken). In iedere regel die je verzint zullen altijd mazen zitten. De intentie is duidelijk en hoever je als calculerende burger gaat is je eigen verantwoordelijkheid, althans zolang je binnen de formele regels blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door joostmaas op 07-11-2017 13:21 ]

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11 15:31
Iets met tijd ;)
Kom er zelf niet aan toe om de Panasonic op de CV-leidingen aan te sluiten. Iemand nog een tip qua loodgieter/installateur in de buurt van Lunteren die tijd/zin heeft om de WP aan te sluiten? Betreft een afstand van 13m tussen de WP en de plek waar deze op de CV-leiding aangesloten kan worden. Of wellicht is er een Tweaker met kennis van zaken en tijd om (uiteraard tegen vergoeding) de WP op de CV-leidingen aan te sluiten?

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
@Niek_ je kan contacten met mede tweakers @koevlaas2

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Fu#k... Zie net dat ik vanmorgen 20 liter gas heb verbruikt.... 20 liter!
:( :+

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:40
Domba schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 08:15:
[...]

Wat is het is het exacte model?
Als het incl elektrisch element is kan je dat ook met paar klikken met google vinden door COP <1,5 voor het model.

Aan de hand van je gegevens denk ik dat je buitenunit WH-UD07HE5-1 bedoeld, waar ik eerder al eens op heb gereageerd.
Die 4,6kW@A-15 is zonder elektrisch element met opgenomen vermogen van 2,1kW

Maar dan nog ga je dat waarschijnlijk niet redden als je echt 4,5kw aan warmte nodig hebt, in de standaard-test condities wordt defrosten niet meegenomen, als ook dat je woning dan bij Tb=-15C ook voldoende moet hebben aan een aanvoer Ta van 35C voor het afgifte systeem, ook de lengte van je koelgasleiding is nog van belang bij dit model.
Dat zijn nu eenmaal de test condities in EU voor verwarmingstoestellen, die niet naadloos aansluiten op de werkelijke praktijk.

Over de WH-UD07HE5-1 is meer dan genoeg info te vinden op I-net, het is een van de meer geteste modelen van Pana, gebruik eens google.
@Domba :Dat is inderdaad het juiste type; ik had eerder al een vraag gesteld over het defrosten. Met het door jouw genoemde defrost percentage van ca. 75% lijkt het allemaal net goed te gaan in de berekening...

Ik heb de afgifte wel zo berekend dat ik bij -10 ruim met 35 graden uit moet kunnen: voldoende grote convectoren met dbe's.

Dat het met 4,6kW en 3kW niet allemaal heel ruim is, dat weet ik.. Maar met het elektrisch element zit ik op 7,5kW...

Ik zit ook niet te wachten op een dubbel hoog type...

Ik zal je opmerking over de lengte van de koelgas leidingen eens aan de installateur voorleggen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Daannn1987
Oxellaar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:38:
Dat wordt droog brood morgenochtend doodzonde dit

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Verbannen van dit forum?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:54
Niet meer ademen tot CO2-uitstoot is gecompenseerd?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

Niek_ schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:14:
Iets met tijd ;)
Kom er zelf niet aan toe om de Panasonic op de CV-leidingen aan te sluiten. Iemand nog een tip qua loodgieter/installateur in de buurt van Lunteren die tijd/zin heeft om de WP aan te sluiten? Betreft een afstand van 13m tussen de WP en de plek waar deze op de CV-leiding aangesloten kan worden. Of wellicht is er een Tweaker met kennis van zaken en tijd om (uiteraard tegen vergoeding) de WP op de CV-leidingen aan te sluiten?
Twijfel een beetje, categorie wat als het lekt ;) Dat is bij mezelf niet zo erg maar bij een ander....Als je een bedrijf laat komen heb je wel garantie en een partij waar je problemen kunt verhalen :)

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:09:
>:)

Is ook weer zo wat.. komt aardig wat CO2 uitstoot vrij bij een crematie.

No offense intended here :+

• Oxellaar
  • Niet online
Bram-Bos schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:09:
Dat is nog te doen, 2.34 liter CO2 is niet zo lang adem inhouden.

• Noord27
Ik zie sinds circa 3 uur vannacht het totaalverbruik vanuit de slimme meter opeens normale herleidbare waardes verschijnen voor de Elga. Van middernacht tot circa 3 uur staat in aardig contrast. Ik kan dit niet verklaren.

Iemand enig idee?

Wordt toch eens hoog tijd om de Elga (en WP boiler) afzonderlijk te monitoren met stroommeters. Fibaro stekkers..?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hlymbwqrvszji.png

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2017 15:30 ]

• Daannn1987
Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:28:
Ik zie sinds circa 3 uur vannacht het totaalverbruik vanuit de slimme meter opeens normale herleidbare waardes verschijnen voor de Elga. Van middernacht tot circa 3 uur staat in aardig contrast. Ik kan dit niet verklaren.

Iemand enig idee?

Wordt toch eens hoog tijd om de Elga (en WP boiler) afzonderlijk te monitoren met stroommeters. Fibaro stekkers..?

[afbeelding]
Bedoel je nu te zeggen dat het verbruik wat je eerder doorgaaf ELGA + WP Boiler was?

• Noord27
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:37:
[...]

Bedoel je nu te zeggen dat het verbruik wat je eerder doorgaaf ELGA + WP Boiler was?
Nee ik heb een digitale meter tussen de WCD en stekker van de Elga zitten. Daarop kijk ik wel eens even als ik in de garage ben, waar de Elga hangt. Staat vrijwel altijd op circa 1200W met uitschieters (hij kan de maximale waarde onthouden) naar circa 1500W. WP-boiler heeft vanmorgen rond 07:00h even gedraaid.

De lijn die je ziet tot 03:00h is standby verbruik plus Elga. Zonder WP-boiler. Wellicht is er rond die tijd de eerste de-frost geweest? Voor en na 03:00h zit een duidelijk verschil tussen.

De installateur heeft 5,7A gemeten voor alleen de Elga buiten-unit op het dak. Dat is ruim 1300W.

[ Voor 32% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2017 16:03 ]

• reneeke1970

Iemand enig idee?

[afbeelding]
Misschien wel terug naar 1000 watt maar dat al twaalf uur aan een stuk terwijl het al elf graden is Poe Poe

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53
De Elga moet gisteren en vandaag eindelijk eens serieus aan de bak en dat is te zien: hij trekt de ketel er regelmatig bij om de boel op temperatuur te houden. Daardoor begin ik met uiteraard weer af te vragen of ik alles wel zo optimaal mogelijk ingesteld heb... De situatie is nu als volgt:

- Vrijstaand huis uit '56 met spouw- en dakisolatie en hr++ glas uit 2011.
- Calenta 28kw ketel
- Elga WP
- Gewone radiatoren, met in de woonkamer meer vermogen dan strikt noodzakelijk.
- Systeem is waterzijdig ingeregeld.
- Dipswitches op de Elga staan nog 'origineel', op de +4 blokkering na. Die heb ik direct omgezet, omdat ik de Elga maximaal wil benutten.
- Thermostaat staat 24/7 op 19 graden.
- 's Avonds brandt de houtkachel

Zijn er nog instellingen die ik aan het systeem aan kan passen om de ketel zo min mogelijk te laten branden? Ik heb nu namelijk het idee dat het de Elga best lukt om de boel op 19 te houden, maar dat het verschil tussen 18,5 en 19,5 net een brug te ver is. Je ziet daardoor dat hij 's nachts de ketel bijschakelt als het effect van de houtkachel weg is en ook overdag lukt het soms net niet. Hij zou het echter (denk ik) best moeten kunnen doen, want toen ik nog alleen op de Calenta draaide had ik alleen als ik de cv bewust omhoog zette een watertemperatuur die boven de 45 graden kwam.

Ook andere tips zijn welkom,
behalve het vervangen van de radiatoren door ltv. Die dingen zijn namelijk 6 jaar oud en de WAF om die te vervangen is ver negatief. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 07-11-2017 15:59 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Noord27
Vrijdag rond 10:00h komt Techneco hier langs om te kijken wat er aan de hand is.

Inmiddels daar een intern 06-nummer om direct met hun contact te houden. Want ze gaven meteen aan de telefoon aan dat ze van een installateur wel iets meer verwachten richting hun klanten met een Techneco product qua kennis en ook voortgang houden van de stand van zaken.

8)

[ Voor 63% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2017 16:04 ]

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:54
Aziraphale schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:55:
De Elga moet gisteren en vandaag eindelijk eens serieus aan de bak en dat is te zien: hij trekt de ketel er regelmatig bij om de boel op temperatuur te houden. Daardoor begin ik met uiteraard weer af te vragen of ik alles wel zo optimaal mogelijk ingesteld heb... De situatie is nu als volgt:

- Vrijstaand huis uit '56 met spouw- en dakisolatie en hr++ glas uit 2011.
- Calenta 28kw ketel
- Elga WP
- Gewone radiatoren, met in de woonkamer meer vermogen dan strikt noodzakelijk.
- Systeem is waterzijdig ingeregeld.
- Dipswitches op de Elga staan nog 'origineel', op de +4 blokkering na. Die heb ik direct omgezet, omdat ik de Elga maximaal wil benutten.
- Thermostaat staat 24/7 op 19 graden.
- 's Avonds brandt de houtkachel

Zijn er nog instellingen die ik aan het systeem aan kan passen om de ketel zo min mogelijk te laten branden? Ik heb nu namelijk het idee dat het de Elga best lukt om de boel op 19 te houden, maar dat het verschil tussen 18,5 en 19,5 net een brug te ver is. Je ziet daardoor dat hij 's nachts de ketel bijschakelt als het effect van de houtkachel weg is en ook overdag lukt het soms net niet. Hij zou het echter (denk ik) best moeten kunnen doen, want toen ik nog alleen op de Calenta draaide had ik alleen als ik de cv bewust omhoog zette een watertemperatuur die boven de 45 graden kwam.

Ook andere tips zijn welkom,
behalve het vervangen van de radiatoren door ltv. Die dingen zijn namelijk 6 jaar oud en de WAF om die te vervangen is ver negatief. ;)
Ik zou het cv-deel van de ketel gewoon eens uitzetten. Zelfs als de Elga de ketel dan aanspreekt zal hij toch alleen aan de bak moeten. Dat gaat prima.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

Of zet de watertemperatuur van de ketel zo dat de Elga het in principe redt, maar als het echt te gortig wordt en de aanvoertemp te laag wordt dat de ketel dan bij gaat stoken.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:48
Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:56:
Vrijdag rond 10:00h komt Techneco hier langs om te kijken wat er aan de hand is.

Inmiddels daar een intern 06-nummer om direct met hun contact te houden. Want ze gaven meteen aan de telefoon aan dat ze van een installateur wel iets meer verwachten richting hun klanten met een Techneco product qua kennis en ook voortgang houden van de stand van zaken.

8)
Bij mijn komen ze volgende week dinsdag de 4 graden begrenzing eraf halen.
Erg fijne communicatie met Techneco

• Daannn1987
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:20:
Of zet de watertemperatuur van de ketel zo dat de Elga het in principe redt, maar als het echt te gortig wordt en de aanvoertemp te laag wordt dat de ketel dan bij gaat stoken.
Misschien is dit wel het beste inderdaad.. Sowieso als je 1 k / 1gr verhoging vraagt wordt standaard de CV ketel gevraagd mee te helpen voor zover ik herinner.

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:45:
[...]

Doen ze dat nou allemaal free of charge of moet je er wel voor betalen?

• amarkest
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:48:
[...]

is toch alleen kwestie van dipswitch omzetten?

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:12:
[...]

is toch alleen kwestie van dipswitch omzetten?
Bij de oudere firmwares niet, dan moet Techneco langs komen.
Wellicht flashen ze gelijk nieuwe firmware erop?

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:06:
[...]

Ik zou het cv-deel van de ketel gewoon eens uitzetten. Zelfs als de Elga de ketel dan aanspreekt zal hij toch alleen aan de bak moeten. Dat gaat prima.
Dat is een interessante! Ik wist, eerlijk gezegd, niet eens dat dat kon... Zal eens in de handleiding van de Calenta gaan zoeken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Daannn1987
Aziraphale schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:28:
[...]

Dat is een interessante! Ik wist, eerlijk gezegd, niet eens dat dat kon... Zal eens in de handleiding van de Calenta gaan zoeken.
Parameter P3 op 3 zetten als ik de juiste handleiding heb
https://www.cvtotaal.nl/f...oad%2FFile-1410940040.pdf

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/76tzn4pelb/Schermafbeelding_2017-11-07_om_17.31.26.png

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:46:
[...]

Misschien is dit wel het beste inderdaad.. Sowieso als je 1 k / 1gr verhoging vraagt wordt standaard de CV ketel gevraagd mee te helpen voor zover ik herinner.
Dat klopt, maar ik vraag natuurlijk eigenlijk maar 0,5 als ik van 18,5 naar 19 moet (doordat de Elga pas bij 0,5 onder de ingestelde temperatuur wat gaat doen). Hij gaat dan echter proberen om naar 19,5 door te gaan en dat duurt dan te lang, waardoor hij de cv er bij trekt.

En qua wateremperatuur: Waar zou ik hem dan op moeten zetten?

• Aziraphale

• Daannn1987
Aziraphale schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:38:
[...]

Dat klopt, maar ik vraag natuurlijk eigenlijk maar 0,5 als ik van 18,5 naar 19 moet (doordat de Elga pas bij 0,5 onder de ingestelde temperatuur wat gaat doen). Hij gaat dan echter proberen om naar 19,5 door te gaan en dat duurt dan te lang, waardoor hij de cv er bij trekt.

En qua wateremperatuur: Waar zou ik hem dan op moeten zetten?
Moet eerlijk bekennen dat ik niet weet welke temperatuur de ELGA vraagt aan de CV (is ook afhankelijk van de dipswitches) @Verwijderd weet jij dat?

Daarnaast kan ik zo 1,2,3 in de handleiding van de Calenta niet zien waar je de OT temperatuur kunt aanpassen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Warmtepompen hebben bij een lagere Ta een betere COP en een lager elektrisch vermogen. Weet iemand wat op laaglast de invloed is van het afgegeven vermogen versus de temperatuur. Kan een warmtepomp op een lagere Ta ook naar een lager vermogen terug?

Heeft er iemand een warmtepomp (bijv: Panasonic WH-MDC05F3E5) waarmee te testen is wat het afgegeven vermogen doet met een Ta tussen de 30°C en de 48°C op laaglast ( = 19 of 20 Hz).

Verwijderd

Als alle ingrepen, verhogen/verlagen, achterwege laten, is er ook geen reden voor het ontstaan van 'problemen'. KISS.

• Noord27
Ramon_1984 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:45:
[...]

Die kunnen tenminste wel fatsoenlijk communiceren.

Inmiddels heb ik maar een trui aan getrokken. Want in huis is het ondanks alle verdwenen KWh's maar 18,5 graden. Terwijl het 20,5 zou moeten zijn. Ook geeft de thermostaat in de woonkamer aan dat het buiten - 10 graden is..

:F

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Noord27
Zo heb ik me ook 2 jaar lang beholpen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dylantje2
  • Laatst online: 12:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Reden te meer voor Domoticz... :z O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Noord27
@AUijtdehaag Als het goed is ontvangen we vrijdag eindelijk bevestiging van afsluiten van de stadsverwarming. Vast lasten zijn daarvan enorm. Dus ik kan dat altijd nog open zetten als het niet warm genoeg te krijgen is. Stug laat ik het momenteel echter dicht staan. Omdat ik dan concrete gegevens kan laten zien aan de installateur en Techneco.

• Dylantje2

Dylantje2

blauwemac schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:14:Michiel! Snel, kom naar buiten. Het is hier helemaal niet goed. Hij gaat exploderen!!
Dat was vanmorgen vrouwlief die voor het eerst een defrost zag! Pana stond trots te dampen. :)
En wat kost da aan COP? O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

arnnold schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:05:
[...]Mooie zaak, in de hoop dat er controle komt. Hang je aan de hoogste boom.
Omdat?

Ik kan toch ook meerdere WP op mijn adres zetten?
Juist als iedereen er veel gebruik van maakt, wordt het een succes...

Als er subsidie over blijft, zegt de overheid, dit werkt niet...

Een antwoord op mijn vraag aan het Rijk:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 5 november. Hierin vraagt u naar de voorwaarden van de subsidieregeling Investeringssubsidie duurzame energie ISDE. Graag beantwoord ik uw vraag.

Voorwaarden
De voorwaarden voor ISDE 2017 zijn per 1 juli gewijzigd ten opzichte van de eerste zes maanden van 2017. Meer informatie vindt u op RVO.nl.

U komt als particulier in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

Binnen 6 maanden na installatie van het apparaat heeft u een subsidieaanvraag ingediend.
Het apparaat is bij de aanvraag van de subsidie al betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een bewijs van aanschaf en een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
Uw subsidieaanvraag wordt afgehandeld onder de voorwaarden die gelden op het moment dat u uw subsidieaanvraag indient.
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.

Wat stuurt u mee?

Voeg bij uw aanvraag een bewijs van aanschaf, bijvoorbeeld een factuur, en een betaalbewijs toe, ook als u contant betaald heeft. Vraag een goed gespecificeerde (kassa)bon. Een factuur is geen betaalbewijs, behalve als hierop 'Voldaan' of 'Betaald' staat.

U kunt het bewijs van aanschaf en het betaalbewijs bijvoorbeeld meesturen als digitale foto, scan of schermprint (printscreen). Zorg dat in ieder geval de volgende informatie duidelijk zichtbaar is:

een omschrijving van het product, onder andere het typenummer
de naam van het merk of de fabrikant
de datum van aanschaf en installatie
het bedrag en de datum van betaling
de meldcode van het apparaat dat u heeft gekocht (zie de apparatenlijsten)

Het maakt niet uit waar het apparaat vandaan komt. Als dit maar wel voldoet aan de technische specificaties. U vindt de specificaties op onze website.
Dus waar staat dat ik er geen 10 mag bestellen?

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:38:
mmm veel of weinig?

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand enig idee?
[afbeelding]
Installeer Domoticz ergens op. [ rpi of oid ]
Koop wat Zwave spul..
En je hebt het mooiste nieuwe speeltje wat je laatste jaren is overkomen...
Misschien op je wp na dan.....

Sensoren weer, verbruik.. opbrengsten enz enz

• Noord27
@Dylantje2 Er draait een domoticz op een Pi.

Z-wave spul wat nodig is.. geen idee.

• Dylantje2

Dylantje2

Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:21:
@Dylantje2 Er draait een domoticz op een Pi.

Z-wave spul wat nodig is.. geen idee.
Als je al Domoticz ergens hebt draaien..
Koop een Aeon Zwave usb [ zijn ook gebruikt te koop ]
Koop in China wat Coolcam stekker plugjes
Koop in NL een paar zware Zwave inbouw schakelaars, met energie meting.[ voor je WP en Boiler ]
Sluit eea aan.
En je kunt je gang gaan.
En een mooiere WAR kun je niet verzinnen.
Terugleveren aan: warmtepomp / boiler oid aan..
allerlei internet sensoren waarmee je allemaal leuke dingen kunt doen..

• amarkest
Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:02:
[...]

Die kunnen tenminste wel fatsoenlijk communiceren.

Inmiddels heb ik maar een trui aan getrokken. Want in huis is het ondanks alle verdwenen KWh's maar 18,5 graden. Terwijl het 20,5 zou moeten zijn. Ook geeft de thermostaat in de woonkamer aan dat het buiten - 10 graden is..

:F
heb je geen elektr. radiator? Voor een paar tientjes zijn ze op marktplaats vast wel te vinden.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
Nou, dat verbruik begint wat te worden. Vandaag maximaal 10,6 graden (vannacht -1) buiten gehad en momenteel een verbruik van 15kWh op de Loria.

• reneeke1970
wervisser schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:48:
Nou, dat verbruik begint wat te worden. Vandaag maximaal 10,6 graden (vannacht -1) buiten gehad en momenteel een verbruik van 15kWh op de Loria.
Heb je nog geluk, Brabant is min zes geweest, iedereen stond te hakken op zijn auto ruiten.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

wervisser schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:48:
Hoe groot is die loria? 7kW ?
Hier ook -1 en 9 graden max, maar wel een zonnetje.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
4,3 nu.

• Noord27
@Rol-Co Ik denk dat bij @wervisser het zeker -5 is geweest. En zit daar wellicht geen SWW aanmaken bij?

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:59:
@Rol-Co Ik denk dat bij @wervisser het zeker -5 is geweest. En zit daar wellicht geen SWW aanmaken bij?
(Hij schrijft -1)
Ja en ik een zonnetje + gisterenavond lekker gedraaid. Maar wel nachtverlaging van 0:00-9:00 en dagverlaging van 17:00-18:45.

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:31

peer

oeps

Hier doet de elga het ook super, in huis 21 graden, gisteren 10 kwh verbruikt, tot nu toe vandaag 13 kwh. Gasverbruik 0 m3. De elga staat eigenlijk continu tussen de 50 en 800 watt te gebruiken, gewoon 1 lange run. Vorige week gekeken wat nachtverlaging om 23.00 naar 20 graden doet, rond 15.00 naar 20.5 en om18.00 weer naar 21 graden. Het verbruik lag gelijk tot iets hoger. Ik laat de temperatuur mooi op 21 staan.

[ Voor 12% gewijzigd door peer op 07-11-2017 19:27 ]

het is geen probleem, het is een uitdaging

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik ook...
Maar dat VREET stroom die kacheltjes...
Heb maanden gehad met een verbruik van 1300kWh...

Momenteel al van april 2017 aan de Wp. Pana 6kW.
Staat sinds september full time aan.
Ik ben dik tevreden
Continu 21 graden in de tent. Totaal verbruik momenteel 850kWh
Daarbij inbegrepen de eerste testmaand waarin de watertemp veel te hoog stond.

Leuke is dat sindsdien het Wp virus om me heen heeft toegeslagen.
Zowel bij vrienden als bij colegas... :9

[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 07-11-2017 19:49 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Hier draait de WP ook lekker, vanmiddag pas om 12:00 aangegaan, tot 12:00 nog nachtverlaging toegepast van 1 graad omdat normaal gesproken dinsdags niemand thuis is bij ons.

Je ziet dat de WP om 14:00 SWW gaat maken en daar een uur de tijd voor heeft, daarna weer een half uur op CV, om vervolgens om 15:30 tot 16:00 weer verder te gaan met het SWW.

Vanaf 16:00 weer op CV bedrijf.

Kan die piek/dal om 16:30 een defrost zijn geweest :? Of is de WP gewoon ff uit/aan geweest :?

Daarna in 1 ruk door tot nu toe.

Omdat ik het toch wel prettig vind dat m'n WP het SWW vat binnen 1 uur op temperatuur brengt nu vanaf 18:45 m'n WP op 100% vermogen gezet. (draaide nog op 50%). Eens kijken waar dat in gaat resulteren.

Trouwens, m'n KWH meter nog steeds niet vervangen, dus de opgegeven getallen kloppen niet helemaal, maar de trend is duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2uf67a9.jpg

Ik ben tot nu toe niet ontevreden :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:47:
[...]

Moet eerlijk bekennen dat ik niet weet welke temperatuur de ELGA vraagt aan de CV (is ook afhankelijk van de dipswitches) @Verwijderd weet jij dat?

Daarnaast kan ik zo 1,2,3 in de handleiding van de Calenta niet zien waar je de OT temperatuur kunt aanpassen
De watertemperatuur van de Calenta aanpassen is het probleem niet, daar ben ik wel eerder mee aan het rommelen geweest. En ik weet dat de Elga maximaal 42 levert, dus zou ik dan misschien met de temperatuur van de Calenta daar in de buurt moeten gaan zitten? Iets van 45 of zo?

Wat ik ook nog tegenkwam is dipswitch a4, waarbij onder de 19 graden de ketel geblokkeerd wordt. Is dat nog aan te raden?

• amarkest
Aziraphale schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:10:
[...]

De watertemperatuur van de Calenta aanpassen is het probleem niet, daar ben ik wel eerder mee aan het rommelen geweest. En ik weet dat de Elga maximaal 42 levert, dus zou ik dan misschien met de temperatuur van de Calenta daar in de buurt moeten gaan zitten? Iets van 45 of zo?

Wat ik ook nog tegenkwam is dipswitch a4, waarbij onder de 19 graden de ketel geblokkeerd wordt. Is dat nog aan te raden?
mijn Calenta staat op 55c max, anders pendelt ie te veel. Afgelopen jaar 60m3 verbruikt, dus dat valt wel wat mee. Als ie moet verwarmen, dan moet ie niet teveel pendelen, anders schiet het ook niet op.

NB, mijn ELGA draait niet in duo-mode. (ter voorkoming van flow-problemen)

[ Voor 5% gewijzigd door amarkest op 07-11-2017 20:20 ]

• Daannn1987
Aziraphale schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:10:
[...]

De aanvoer temperatuur aanpassen was niet helemaal het idee.. het idee was meer om de ketel de aanvraag tot een zekere hoogte te laten negeren.

Bij opentherm (de taal die de ELGA met de CV praat) kun je meestal instellen bij hoeveel graden de CV gehoor moet geven.

Bij intergas is het vrij simpel, en kun je bijvoorbeeld instellen dat de ketel pas vanaf 50 gr vraag gehoor moet geven en alles wat daaronder gevraagd wordt negeren. Hiermee voorkom je dat de ketel bij een lage vraag gaat draaien.

Normaal gesproken verlegt een thermostaat (elga in deze) de aanvraag temperatuur continue aan de hand van de opwarming of eventueel verdere afkoeling. Beetje cryptisch verwoord hoop dat je m snapt :+

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 07-11-2017 20:22 ]

Verwijderd

Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:47:
[...]

Nope ik heb geen Elga :) Opentherm kan ook zonder modulatie werken op mijn Intergas ketel, daarmee zou je het kunnen forceren.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:48
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:48:
[...]

Geen idee, ze willen niet de software opsturen ;)

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:12:
Nu vindt mijn vrouw het thuis blijkbaar gewoon comfortabel met 20,5 graden en gaat de WP nog niet aan :(
Luchtvochtigheid lager? Dat zag ik hier gebeuren de afgelopen twee dagen.

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:19:
[...]

De aanvoer temperatuur aanpassen was niet helemaal het idee.. het idee was meer om de ketel de aanvraag tot een zekere hoogte te laten negeren.

Bij opentherm (de taal die de ELGA met de CV praat) kun je meestal instellen bij hoeveel graden de CV gehoor moet geven.

Bij intergas is het vrij simpel, en kun je bijvoorbeeld instellen dat de ketel pas vanaf 50 gr vraag gehoor moet geven en alles wat daaronder gevraagd wordt negeren. Hiermee voorkom je dat de ketel bij een lage vraag gaat draaien.

Normaal gesproken verlegt een thermostaat (elga in deze) de aanvraag temperatuur continue aan de hand van de opwarming of eventueel verdere afkoeling. Beetje cryptisch verwoord hoop dat je m snapt :+
Yep, ik snap hem. En ik heb inmiddels de gewone en de installateurshandleiding doorgewerkt en volgens mij kan ik dit niet instellen op de Calenta... :-(

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Grolsch

Inmiddels een youless 120 in bestelling staan. Kan ik ook eindelijk leuke tekeningetjes posten :P

Be fast .... Be furious....

@Bl4ckviper Ik vind het eigenlijk een must-have om het gedrag van je WP te kunnen analyseren.

De Mitsubishi zelf heeft deze mogelijkheid niet, en meten alleen op de P1 (slimme meter) zegt ook niet alles, vooral met PV op het dak dan krijg je van die "gekke" grafieken :P

• Noord27
Binnenkort ook maar eens 4 aparaten afzonderlijk monitoren met Fibaro stekkers via domoticz. Die brengen hun geld wel op is mij inmiddels wel duidelijk..

Morgenvroeg kan ik niet naar mijn werk. Het is nu al -14..

_O-

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j0ksrucbe8e8u.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2017 21:22 ]

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Grolsch
Ga wel nog zelf verder om via mobus ze ook uit te lezen maar dit is voor nu het snelste. Heb namelijk ook meters hangen bij de backupgroep van de wp, boiler en airco's

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

kimjansen

Nu ff niks...

koevlaas2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 00:07:
[...]

Ik bied toevallig Panasonic of Mitsubishi professioneel aan en kan je wel vertellen waarom ik klanten of Panasonic of Mitsubishi aanraad.

Voordelen Panasonic:

+ Zeer stille werking.
+ Hoge cop bij een monoblock

- Vrij basic, ook in zijn sturing software.
- Zwaar zelfs de 5 KW versie weegt al 107 kg.

Mitsubishi Ecodan:

+ Veel programmeer en aansluit mogelijkheden.
+ Split waardoor andere mogeljkheden dan monoblock.

- 7.5 KW kan lawaaiig zijn op hoog vermogen, grotere en kleinere zijn niet zo lawaaiig volgens mij.
- COP lager dan monoblock

Toch is het zo dat de ene situatie zich beter leent voor monoblock en de andere voor split.
Ik was zelf een vergelijk aan het maken tussen de split units van beide merken, bedoel je dat de Panasonics voor zowel mono als split een heel stuk stiller zijn dan de Mitsubishi's? Als ik naar de specs lijkt dit wel mee te vallen, maar die zijn altijd mooier dan de werkelijkheid...

Kwam nog wel een optie tegen om de geluidsproductie met de helft te reduceren, maar wat de positieve danwel negatieve effecten hiervan zijn is me wat onduidelijk: Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6yo87p.png

Speed kills, but beauty lives forever...

• Dylantje2

Dylantje2

Heren met een monitor vraag...
Investeer ff wat..
Koop een rpi en een Aeon usb zwave met wat sensoren alle andere shit is bagger.
Koop in china wat dallas sensoren icm espeasy.
Voor kleine honderd [ als je goed zoekt ] ben je een bizar stukje opensouce techniek verder
En je grafieken zullen de pan uitreizen!!!
En een WAR opties waar je u tegen zeg,

En misschien komt er iemand die een pana uit gaat lezen..
Daikin is er al geloof ik
Kun je ook nog alles schakelen via een webgui..

Ander topic..
maar voordat je ouderwetse youless gaa gebruiken..
En tsja uitlezen van een P1 icm zonnepanelen zegt helemaal niets!!!

Ik weet allleen [ nog ] niet of kamstrup in domoticz zichtbaar is [ heb er nog geen ]

• Dylantje2

Dylantje2

Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:19:
Binnenkort ook maar eens 4 aparaten afzonderlijk monitoren met Fibaro stekkers via domoticz. Die brengen hun geld wel op is mij inmiddels wel duidelijk..

_O-

[afbeelding]
Ennen als je een CV met opentherm
Die praat ook al met domoticz.. Dus je cv [en Elga misschien ] aansturen met domoticz icm een OTGW is allang geen sinecure.. meer _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:19:

_O-

[afbeelding]
Waar komt die info vandaan dan? Is de buitenunit niet zwaar ingevroren?

Gaat weer super hier, 2 graden buiten, wp draait op het laagste pitje en soms net er boven, 21,8 in de kamer
Niks meer aan doen!

Edit: 2,7-3 kW aan vermogen.

Bl4ckviper schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:19:
@Grolsch
Ga wel nog zelf verder om via mobus ze ook uit te lezen maar dit is voor nu het snelste. Heb namelijk ook meters hangen bij de backupgroep van de wp, boiler en airco's
Dat zal ook wel werken, maar ik ben op zich niet zo'n RPI / programmeer / modbus fanatiekeling.

Ik hou bij

Totaalverbruik P1 via Youless (P1)
Totaalverbruik WP via Youless (S0) incl. secundaire pomp
Opwerk PV installatie dmv Fronius omvormer.

Zo kan ik precies zien wat ik wil, en dat is voor mij voldoende.

Ik kan me voorstellen dat lekker ouwehoeren met Domoticz en RPI's met allerlei chinese sensoren heel gaaf is, maar ik heb daar te weinig verstand van, en te weinig tijd om me daar in te verdiepen :P

Ik zou wel graag wat meer info uit de WP willen halen. Ik heb wel dat Melcloud ding, maar ik zou graag Ta, Tr, persgastemperaturen, buitentemperaturen etc. willen zijn. Maar zonder "geprogrammeer" wordt dat niets ben ik al wel achter.

Misschien dat er een Tweaker hier is die zich verveelt :P O-) O-)

Melcloud = Check
Synology NAS met Domoticz = Check

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Grolsch

Het programmeren etc is het probleem niet de tijd er voor vinden dat te doen wel ;)

Daarvoor ga ik nu ook even eerst voor een snelle oplossing.

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-11 09:36
Is er iemand hier met ervaring met de Nefit Enviline A/W Monoblock 9.0 E-S? Wij hebben van een andere loodgieter gehoord dat deze L/W warmtepomp bij een buitentemperatuur van -1 graden al elektra vraagt om te functioneren.

Klopt dit? Is dit gebruikelijk?

• Daannn1987
Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:30:
[...]

Dat zal ook wel werken, maar ik ben op zich niet zo'n RPI / programmeer / modbus fanatiekeling.

Ik hou bij

Totaalverbruik P1 via Youless (P1)
Totaalverbruik WP via Youless (S0) incl. secundaire pomp
Opwerk PV installatie dmv Fronius omvormer.

Zo kan ik precies zien wat ik wil, en dat is voor mij voldoende.

Ik kan me voorstellen dat lekker ouwehoeren met Domoticz en RPI's met allerlei chinese sensoren heel gaaf is, maar ik heb daar te weinig verstand van, en te weinig tijd om me daar in te verdiepen :P

Ik zou wel graag wat meer info uit de WP willen halen. Ik heb wel dat Melcloud ding, maar ik zou graag Ta, Tr, persgastemperaturen, buitentemperaturen etc. willen zijn. Maar zonder "geprogrammeer" wordt dat niets ben ik al wel achter.

Misschien dat er een Tweaker hier is die zich verveelt :P O-) O-)

Melcloud = Check
Synology NAS met Domoticz = Check
Moet best te doen zijn met wat python scriptjes :)
http://mgeek.fr/blog/un-p...-engineering-sur-melcloud

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Daannn1987

Even frans leren ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:23:
Ik weet allleen [ nog ] niet of kamstrup in domoticz zichtbaar is [ heb er nog geen ]
*kuch

• Daannn1987
translate.google.nl doet dat automatisch voor mij aanleren :+

• wervisser
@Rol-Co
Het is een 6008, dus ongeveer 7,5kW. Wel een best verschil overigens, mijn 15 kWh tegenover jouw 4,3 kWh :|

@Noord27
Ja, er zit elke dag wel SWW bij, maar dat valt qua verbruik wel mee.

• wervisser
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 18:55:
[...]

Heb je nog geluk, Brabant is min zes geweest, iedereen stond te hakken op zijn auto ruiten.....
Voorruitverwarming _/-\o_

• Oxellaar
  • Niet online
the-edge schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:38:
Is er iemand hier met ervaring met de Nefit Enviline A/W Monoblock 9.0 E-S? Wij hebben van een andere loodgieter gehoord dat deze L/W warmtepomp bij een buitentemperatuur van -1 graden al elektra vraagt om te functioneren.

Klopt dit? Is dit gebruikelijk?
Ik snap niet wat je precies bedoeld, want een warmtepomp verbruikt sowieso elektra.

@Dylantje2 20 liter gas is niet veel natuurlijk, net twee emmertjes ;)
Maar teveel, want het was niet nodig geweest.

Dus direct de Elga even wat meer ruimte gegeven en de ketel verder aan banden.
Pas bij -1 gaat hij uit en pas bij 0 graden mag de ketel bijkomen >:)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De Panasonic WH-MDC05F3E5 bij mij gisteravond in actie:

Afbeeldingslocatie: https://photouploads.com/images/d14d67.png

Gewoon de standaard Panasonic zonder modificaties betreft dit.

Ik ben nu wel benieuwd waarom op t=minuut 64 en t=minuut 91 de warmtepomp rustig aan start. Hij kan wel rustig aan starten, maar doet dat meestal niet :P

Met een Ta van <48°C doet de Panasonic het nu wel goed. Boilervat (10 liter) staat dicht en de leidingen er naar toe ook. Een buffervat blijkt dus wel onzinnig als je stookt met een Ta van minder dan 48°C. Een T33 radiator is voldoende.

[ Voor 34% gewijzigd door Dre op 07-11-2017 22:25 ]

• Dylantje2

Dylantje2

pffff.
nog meer redenen..
Mooi spul hoor.

• Noord27
@Rol-Co

Er zit wel ijsvorming op ja. Maar daar is de-frost voor lijkt mij. Ik kom er niet meer aan tot vrijdag als Techneco komt. Het wordt toch weer iets warmer.

@wervisser
Over de Groot heb ik gemengde gevoelens momenteel. Ze proberen van alles, maar missen net dat laatste beetje kennis/kunde. Zijn hier helaad al vaak over de vloer geweest en ook veel moeten bellen met Techneco. Zo'n rocket science is het toch ook weer niet.

• Dylantje2

Dylantje2

grrrr
hoop dat ik snel een wp heb...
Domoticz rules, heb bijna mijn hele huis erop...:-) O-)

Welke WP heb je?
Hoe lees je hem uit?

Mijn hardware "lijstje"
https://www.mupload.nl/img/ad5gbg0cuwuxr.png

[ Voor 20% gewijzigd door Dylantje2 op 07-11-2017 22:34 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:28
Dre schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:56:
Warmtepompen hebben bij een lagere Ta een betere COP en een lager elektrisch vermogen. Weet iemand wat op laaglast de invloed is van het afgegeven vermogen versus de temperatuur. Kan een warmtepomp op een lagere Ta ook naar een lager vermogen terug?

Heeft er iemand een warmtepomp (bijv: Panasonic WH-MDC05F3E5) waarmee te testen is wat het afgegeven vermogen doet met een Ta tussen de 30°C en de 48°C op laaglast ( = 19 of 20 Hz).
Ik zie een vast verband tussen frequentie en opgenomen vermogen. Maar ik kan alleen voor mijn eigen systeem spreken, dus voor een zeer beperkte variatie in Ta.
Bij frequenties van 19-20 Hz zie ik 440-460 W opgenomen en 2,6-2,8 kW afgegeven. Ta is dan 25-26°C (gemeten met de Kamstrup). T-buiten tussen de 4 en de 11°C.
Ta=30 heb ik vorig stookseizoen niet gezien (hoogste Ta was 29,5°C) dus ik kan niets zeggen over het gebied 30-48°C.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Mitsubsidie ecodan 5 kW uit Spanje
Melcloud to domoticz
Kamstrup 302 met m-bus
4 Finder kWh tellers met youlessen LS110, opwek, verbruik, WP, WP-heater
en WP meteen naar PVoutput incl extended data.

Edit: je lijstje is niet te lezen allemaal strepen Nu wel.. :P

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-11-2017 22:37 ]

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:31:
@Dylantje2
Mitsubsidie ecodan 5 kW
Melcloud to domoticz
Kamstrup 302 met m-bus
4 Finder kWh tellers met youlessen LS110, opwek, verbruik, WP, WP-heater
en WP meteen naar PVoutput

Edit: je lijstje is niet te lezen allemaal strepen
,mmmm

Hoop dat er ook zoiets is voor de pana...

Edit:
Nu wel toch?
Bagger systeem ... :X :X

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 07-11-2017 22:37 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
HPM manager?
http://www.dutchheatpump..../Heat-pump-manager-en.pdf
Zal wel het nodige kosten denk ik...

• wervisser
@Noord27
Ja, dat klopt wel aardig. Persoonlijk denk ik dat er bij mij nog wel wat te finetunen valt, maar dat is koffiedik kijken. Verbruik vandaag gaat op een kleine 20kW uitkomen (en dan is het nog niets eens koud....). Daarentegen is dat nog steeds goedkoper per maand dan Ennatuurlijk !
Pagina: 1 ... 38 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.