Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.186 views

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
@Carboy54 Dat is inderdaad degene die ik heb. Net aangesloten mbv verschillende aanwijzingen op het forum. Dank!

Tip: toch even de stroom eraf halen. Ik heb het toch voor elkaar gekregen om met m'n stomme hoofd even kortsluiting te maken, maar gelukkig doet alles het nog.

Pana-aansluiting 9 t/m 12 gebruikt en aangesloten op 1 t/m 4 van thermostaat, als volgt:
9 naar 4
10 naar 3
11 naar loos
12 naar 1

App ge-download en vervolgens de vrij omslachtige gebruiksaanwijzing uit het doosje opgevolgd. De korte route werkte niet, de lange naar twee keer proberen wel. Vervolgens thermostaat ge-ijkt met m'n gewone kamerthermostaat waar m'n gas-cv voor nood nog aanhangt.

Of hij handig is in te stellen op weekdagen enzo weet ik nog niet.
Carboy54 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:34:
@blauwemac Als jij deze hebt gekocht: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937460.0.0.QJDpry met 16 amp aansluiting dan is dit geen potentiaal vrij contact. ( opschrift load ) dan is het vlgs mij als volgt: N+L aansluiten thermostaat vanaf de Pana N+L.= 9 en 10 Volgens mij komt er bij het inschakelen van de thermostaat dan spanning te staan op L1 220V als dat zo is moet je die gebruiken om aan te sluiten op 12 verwarmen. Wellicht het proberen waard om vanuit de doos dit even met een paar draadjes te controleren. Laat wat weten ik moet hem nog bestellen.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:10:
oke maar een wat levert mijn monoblock dan voor watertemp...
Er staat toch 55graden???
Het zal me wat COP kosten als ik op de 45 graden zit...
Maar wat kan ik anders met de 55 graden die in de specs staat van de pana mono?
Je denkt verkeerd @Dylantje2 , iedere graden temperatuurverlaging van je cv water is winst in COP.
Bij 45c aanvoer draai je waarschijnlijk maar een COP 2.5 terwijl je met een Panasonic 5 KW monoblock en 30c aanvoer toch wel boven de cop 5 moet kunnen scoren.
Vraag anders @Dre maar of ga daar kijken, volgas draaien met hoge temp is gewoon funest voor je podiumplaats.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lagere Ta betekent ook: meer capaciteit (kW's) wat vooral bij lagere buitentemperaturen fijn is :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:56:
Lagere Ta betekent ook: meer capaciteit (kW's) wat vooral bij lagere buitentemperaturen fijn is :)
Ik wilde het niet zeggen, ik heb het al meerdere malen gezegd de afgelopen dagen :)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:52:
[...]

Je denkt verkeerd @Dylantje2 , iedere graden temperatuurverlaging van je cv water is winst in COP.
Bij 45c aanvoer draai je waarschijnlijk maar een COP 2.5 terwijl je met een Panasonic 5 KW monoblock en 30c aanvoer toch wel boven de cop 5 moet kunnen scoren.
Vraag anders @Dre maar of ga daar kijken, volgas draaien met hoge temp is gewoon funest voor je podiumplaats.
Maar als de COP hem minder doet kan een WP natuurlijk wel op die 45 graden prima draaien. Dat was dacht ik zijn vraag. COP van de Pana 5kW bij Ta=45 en Tb=2 graden 2,96 (bij Ta=30 3,93), bij Tb=-7 2,53 (Ta=30 3,13), dus toch nog beter dan een cv (die theoretisch 2,7 'doet' maar in de praktijk een stukje minder). En het verschil is dus ook kleiner dan genoemd. Plus -ik neem aan- groene stroom i.p.v. gas.

Overigens ben ik natuurlijk ook voorstander om indien enigszins mogelijk het afgiftesysteem op lagere temperaturen aan te passen.

• joostmaas
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:57:
[...]

Ik wilde het niet zeggen, ik heb het al meerdere malen gezegd de afgelopen dagen :)
Pana 5kW Tb=2 bij Ta=30 4,8kW en bij Ta=45 4,5kW. Dat scheelt niet veel...
Bij Tb=-7 zowel bij Ta=30 als 45 4,5kW. Dus juist als je het nodig hebt maakt het totaal beschikbare vermogen in dit geval niets uit.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43
joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:09:
[...]

Bij Tb=-7 zowel bij Ta=30 als 45 4,5kW. Dus juist als je het nodig hebt maakt het totaal beschikbare vermogen in dit geval niets uit.
Maar het gaat o.a. over de verhouding met het elektrische vermogen wat je er in stopt, als ik me niet vergis.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44
joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:13:
[...]

Check dan nog wel welk vermogen de WP bij bijvoorbeeld -10 over heeft (dat varieert zeer sterk per merk en type WP) en hoe dat extra element in de WP ingezet wordt. In de cijfers wordt vaak de inzet al meegerekend, maar soms ook weer niet. Met die boiler zou je dan bij extreem koude dagen de boiler geheel elektrisch kunnen verwarmen en de WP alleen voor verwarming inzetten. Verbruik/COP is voor die uitzonderlijke dagen inderdaad minder een issue.

Voor de boiler zal 6kW hoe dan ook wel voldoende zijn (6kWx24 uur ... ), ook al moet je wellicht bij die enkele koude dagen even wachten tot de boiler weer is opgewarmd.

Edit: er vanuitgaande dat je met boiler een SWW-boiler bedoelde en geen buffervat voor verwarming en SWW samen...
Ik hoor niet in dit topic thuis, behalve voor de afgifte kant want het wordt een W/W waterpomp.

Ik neem aan dat de buitentemperatuur daar (W/W) niet voor geldt, hooguit dat onder -10 de hoeveelheid warmteverlies van huis boven de 8000 Watt komt. Met temperatuur van de bron daartegen scheelt wel veel in de capaciteit.
Bij B0/W35 is het 8.65 kW
Bij B7/W35 is het 10.60 kW

Boiler is een SWW boiler, er komt geen verwarmings buffer.
Voor die spiraal in boiler kan ik volgens mij een 3, 6 of 9 kW kiezen.

In de WP staat er als electrisch element 3 | 6 kW, en max opgenomen vermogen WP lijkt 2.9 kW te zijn

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 04-11-2017 18:30 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• joostmaas
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:14:
[...]

Maar het gaat o.a. over de verhouding met het elektrische vermogen wat je er in stopt, als ik me niet vergis.
Ik had ik al de COP cijfers gegeven. En natuurlijk is lagere Ta gunstig. Volgens mij was echter de oorspronkelijke vraag of een WP goed kan draaien in een systeem waar Ta=45 nodig is. Mijn antwoord is dan ja (maar met lagere Ta wél goedkoper).

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:43
:O
joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:17:
[...]

Ik had ik al de COP cijfers gegeven. En natuurlijk is lagere Ta gunstig. Volgens mij was echter de oorspronkelijke vraag of een WP goed kan draaien in een systeem waar Ta=45 nodig is. Mijn antwoord is dan ja (maar met lagere Ta wél goedkoper).
Tja - en als het elektrische element uiteindelijk moet bijspringen is er sowieso helemaal niets aan de hand . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• joostmaas
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:14:
[...]

Ik hoor niet in dit topic thuis, behalve voor de afgifte kant want het wordt een W/W waterpomp.

Ik neem aan dat de buitentemperatuur daar (W/W) niet voor geldt, hooguit dat onder -10 de hoeveelheid warmteverlies van huis boven de 8000 Watt komt. Met temperatuur van de bron daartegen scheelt wel veel in de capaciteit.

Boiler is een SWW boiler, er komt geen verwarming buffer.
Lijkt me dan geen probleem.

3,6 of 9 kW hangt denk ik van drie dingen af:
1) hoe intens is SWW verbruik (dus hoe snel moet die kunnen opwarmen na gebruik) - je zou de 9kW dus ook als vorm van luxe kunnen zien: altijd weer snel warm water voorhanden. Er zijn hier een aantal mensen die met een 11kW doorstromer samen met een boiler werken en zelfs daar al teveel capaciteit aan hebben. Dus met een 9kW heb je waarschijnlijk altijd voldoende warm water en bij een 6kW zit er misschien soms wat wachttijd tussen. Een 3kW kan voor meerdere personen denk ik wel eens krap zijn.
2) hoe zit je elektrische installatie in elkaar: 3kW=1 groep, 6kW 2 groepen (of 3-fase fornuisgroep) en 9kW=3 groepen of een 3 fase groep. Wat voor andere grote verbruikers heb je en heb je een 1x25, 1x35, 3x25 of 3x35A installatie?
3) meerprijs 6/9kW tov 3kW

[ Voor 10% gewijzigd door joostmaas op 04-11-2017 18:32 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:22:
[...]

Panasonic vind buffervat ook niet nodig. Wel minimale waterinhoud >30l bij 5kW model. Bij dergelijk kleine WP hoeft flow ook geen probleem te zijn.
Edit: m.n. bij vloerverwarming... En Elga heeft ook geen buffervat nodig.
De Elga zou zeker beter werken met buffervat of op zn minst een open verdeler.
Hoeveel debiet problemen zijn er niet met het draaien in duo bedrijf?
Heel veel, ook bij mij werkt het maar heel net. Ben er sowieso niet tevreden over.

Je moet gewoon 400l/h kwijt kunnen om de flowswitch te maken, icm de pomp in de ketel is dat waarschijnlijk 900l/h of nog meer. Kom je daar niet aan, dan draait 1 van beide niet goed.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• jacovn
joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:26:
[...]

Lijkt me dan geen probleem.

3,6 of 9 kW hangt denk ik van drie dingen af:
1) hoe intens is SWW verbruik (dus hoe snel moet die kunnen opwarmen na gebruik) - je zou de 9kW dus ook als vorm van luxe kunnen zien: altijd weer snel warm water voorhanden. Er zijn hier een aantal mensen die met een 11kW doorstromer samen met een boiler werken en zelfs daar al teveel capaciteit aan hebben. Dus met een 9kW heb je waarschijnlijk altijd voldoende warm water en bij een 6kW zit er misschien soms wat wachttijd tussen. Een 3kW kan voor meerdere personen denk ik wel eens krap zijn.
2) hoe zit je elektrische installatie in elkaar: 3kW=1 groep, 6kW 2 groepen (of 3-fase fornuisgroep) en 9kW=3 groepen of een 3 fase groep. Wat voor andere grote verbruikers heb je en heb je een 1x25, 1x35, 3x25 of 3x35A installatie?
3) meerprijs 6/9kW tov 3kW
1) of
-: groot bad voor jongste dochter (5 jaar) Na 15 minuten oudste dochter 10 min douchen, >1 uur later 2x10 minuten douchen ouders.
- jongste dochter douchen met 1 ouder 20 minuten (spelen) na 10 minuten oudste dochter 10 minuten, 30 minuten later andere ouder 10 minuten

370 liter boiler op 55 graden met douche wtw.

2) 3x25A

3)
2, 3, 4.5, 6, 9 kW
374.00, 383.00, 394.00, 428.00, 454.00

Kosten (verschil) voor die spiraal is niet echt groot.
Er komen 2 stuks 3 fase groepen, dus 1 voor WP en andere voor boiler.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:09:
[...]

Maar een lagere Ta is wel makkelijker te bereiken, dus hier zit je 'onzichtbare' winst.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 21:39
develdonk schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:49:
blijf die data van mightym raar vinden, minder warmte opgewekt, lagere temp aanvoer en cop is ondanks deze variabelen helemaal niet in lijn met rest... wellicht standby verlies maar geen idee...
Ik vind het niet gek hoor. Het klopt precies.
In oktober heeft de warmtepomp hier 1 of 2 keer een CV run gemaakt, met een giga COP.
De rest van het CV bedrijf is standby verlies. Maar als je geen warmtevraag hebt dan heb je een rare cop.
Kijk naar mijn SWW bedrijf, daar scoor ik juist relatief hoog. Alle standby verliezen worden met het CV bedrijf verrekend en niet met het SWW bedrijf.
Over een jaar genomen kan ik het verschil verklaren met de volgende berekening.
Op jaarbasis ga ik uit van ongeveer 120kWh standby verlies.
Stel dat je mijn verbruik zou verdubbelen:
van 1233 kWh elektrisch en 4924 kWh thermisch naar:

1233+1233 - 120 (standby verbruik verdubbelt niet )= 2346 kWh elektrisch
4924+4924 = 9848 kWh thermisch

Reken je dat door dan kom je aan een COP van 4,2. Nog steeds niet bijzonder hoog, maar je moet niet vergeten dat mijn warmtepomp pas gaat draaien als het buiten echt flink koud wordt. In het tussenseizoen verstook ik bijna niets, dus heb ik weinig draaiuren met gunstige temperaturen.

[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 04-11-2017 19:41 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Ik hoor net van iemand uit GB dat huizen daar vaak een 100A enkelfase aansluiting hebben en als ze 3 fasen hebben vaak 3x 100A, ik ben toch enigsinds verbaast over de vele A's.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:47:
[...]

Nee, niet weer...
Een buffervat (met hygienespiraal) moet gewoon hoog in je huis staan. Warmste plekje, vooral zomers, minste verlies. ;)
Eh, dat is leuk bij kleine vaten, maar anders ben je gauw klaar. Hier wilde de constructeur dat voor een 800 liter vat er geen gewone dekvloer op kwam, maar beton. En het moest ook op de goede plek komen qua fundering.....
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:59:
@reneeke1970
Dat wil niet zeggen dat de situatie nooit veranderd.
1 bezoek van zo een mooie dame, en de liefde is weer over. hahaha
Dan timmer je er toch een gipswand omheen met rozen behang :)
Pos2007 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:08:
[...]

Bij de koop van onze kavel hebben we ook een grijswatercircuit moeten kopen van de gemeente. Kosten €4.000,- excl btw en installatiekosten. Wij kregen dan een betonput van 7500ltr (zit voor in de tuin) en een pomp die in werking gaat als de wasmachine aangaat, de buitenkraan of de wc's worden doorgespoeld. Pomp neemt ca. 700W. Alle HWA's gaan naar de betonput, als die vol is via overstort naar gemeenteriool. Als die bijna leeg schakelt de pomp over op waterleiding. We gebruiken nu met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen ca. 53m3 per jaar aan leidingwater.

Qua duurzaamheid leuk, maar voor het geld hoef je het niet te doen. Het is dat het bij de kavel in moest anders had ik het niet gedaan. Als de pomp aan vervanging toe is dan koop ik geen nieuwe denk ik.
Wij hebben hier ook bij de bouw naar gekeken, maar was relatief duur en er werd gewaarschuwd voor bruine aanslag op het sanitair. Weet niet of jij daar last van hebt?
jacovn schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:14:
[...]

Boiler is een SWW boiler, er komt geen verwarmings buffer.

In de WP staat er als electrisch element 3 | 6 kW, en max opgenomen vermogen WP lijkt 2.9 kW te zijn
Je ging toch een doorstromer er achter hangen, dan maakt het toch niks uit. Ik heb hier het elektrisch element nog niet gebruikt. Bron is nog niet onder de 8.8 graden gekomen. Op dit moment zit hij nog boven de 12 graden, maar wp heeft alleen begin oktober 2 runs gemaakt van 4 uur. Zal van de week als het wat kouder wordt wel aangaan. Vanochtend was de temperatuur voor het eerst onder de 21.5. Nu door de zon weer op 22.2

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mmm Ik gaf aan dat het me wat cop zou schelen..
Er is aan een huis met gedeeltelijk vloerverwarming en traditionele cv niet echt te rekenen. Dus ik zal het moeten testen. Waarbij ik snap hoe lager water hoe meer cop.
Podium is het mij niet om te doen.

Gas eruit.
En mijn sww op een E boiler om de teruglever te affakkelen, via een Zwave schakeling met Domoticz..[ teruglever aan, e boiler aan. ]
Stook meestal pellets, maar moet hier en daar een minimun temp van 18 in huis hebben.
Dus 18 met wp en woonkamer met pellets op 23, anders hebben ze het koud hier..
Dus een wp die mijn huis op 23 graden krijg zoek ik niet hahaha

En DRE kijken? heeft hij een showroom???

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:59:
@reneeke1970
Dat wil niet zeggen dat de situatie nooit veranderd.
1 bezoek van zo een mooie dame, en de liefde is weer over. hahaha
Een 'From Russia With Love' zal denken dat dit normaal is in het gekke Holland :+

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:49:
[...]

En DRE kijken? heeft hij een showroom???
Dre heeft nogal een bijzondere wp setup, een volgas draaiende Panasonic in de SWW modus op 1 radiator 8)7

Werken doet het helaas niet.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-11-2017 19:52 ]

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:15:
[...]Je sww opwarmen bv.
Mijn 6 kW had hartje winter niet genoeg capaciteit om het water boven 33 te krijgen. Gelukkig was het wel genoeg om de kamer niet af te laten koelen.
Gelukkig zorgde mijn grote buffer ervoor dat de wp 22 uur vol vermogen kon draaien, anders had vrouwtje boos geworden denk.....
Vandaar dat ik sww via E boiler wil doen..
Kan de WP de hele dag relaxed lopen als we niet thuis zijn....
Thuis: pelletkachel aan, WP uit.

Maar waarom staat er dan 55 graden??

Edit:

Waar is de beste plek om de pana te kopen?
Wie heeft er een advies voor en Eboiler?

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2017 19:56 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mightym schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:34:
[...]

In oktober heeft de warmtepomp hier 1 of 2 keer een CV run gemaakt, met een giga COP.
De rest van het CV bedrijf is standby verlies. Maar als je geen warmtevraag hebt dan heb je een rare cop.
Kijk naar mijn SWW bedrijf, daar scoor ik juist relatief hoog. Alle standby verliezen worden met het CV bedrijf verrekend en niet met het SWW bedrijf.

Reken je dat door dan kom je aan een COP van 4,2. Nog steeds niet bijzonder hoog, maar je moet niet vergeten dat mijn warmtepomp pas gaat draaien als het buiten echt flink koud wordt. In het tussenseizoen verstook ik bijna niets, dus heb ik weinig draaiuren met gunstige temperaturen.
Dat laatste klopt, met deze temperaturen heb ik ook een slechtere cop door standby verlies.

Maar je hebt net als ik een 10 kWh stanby verlies per maand? Als je dan de warmte kWh deelt door je verbruik-10 standby heb je een COP van 11 gedraaid. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Hierbij de resultaten van oktober. Iedereen heeft ingevuld. Het is aan de forumleden om de verschillen te verklaren. Ik hoop dat er ook loria, Daikin en andere merken bij komen.

Nog 2016 met een vol jaar okt t/m sept

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4444/26391883649_1e768baff5_b.jpg

Een nieuwe tabel met totalen voor het kalenderjaar 2017:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4563/38168546731_8e990543be_b.jpg

De orginele Excel file kan gedownload worden via deze link:
http://ateliervanwolde.nl/download-spreadsheet-warmtepompen/

Ik verzoek @Koevlaas2 om deze tabel op te nemen in de introductie en de vorige tabel te verwijderen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:53:
[...]

Of het het beste plek is weet ik niet, maar wel goedkoper dan in nl
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
en
https://elektrischeboiler.eu/
of MP

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 20:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jacovn
jerh schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:46:

Je ging toch een doorstromer er achter hangen, dan maakt het toch niks uit. Ik heb hier het elektrisch element nog niet gebruikt. Bron is nog niet onder de 8.8 graden gekomen. Op dit moment zit hij nog boven de 12 graden, maar wp heeft alleen begin oktober 2 runs gemaakt van 4 uur. Zal van de week als het wat kouder wordt wel aangaan. Vanochtend was de temperatuur voor het eerst onder de 21.5. Nu door de zon weer op 22.2
Nee, dat gaat hem niet meer worden. instalateur verklaarde dat het niet nodig is omdat de boiler van 370 liter en de wtw samen wel lang genoeg douche plezier zou geven. Staat in contract dat als we ooit tegen de grens aanlopen hij gratis een 11kW naverwarmer komt plaatsen.

Het is niet allemaal even soepel gegaan, ik wilde graag een 300 liter klasse A boiler, maar daarvan was de prijs niet te krijgen via de groodhandel of zoiets. Nu weer terug naar de 400 (370) liter versie die klasse B is.
Met die 300 had ik denk ik nog steeds wel een naverwarmer gewild.

Nu komt er dus een sipraal in de boiler, en als de WP het niet bijnenen kan springt die aan voor zover ik begrepen heb. Aangezien de douche wtw van een 35% naar een 48% rendement versie is gegaan zal ik denk ik geen problemen krijgen.
Verder zou de WP ook een electrisch element hebben, wat ze inschakelen als de WP onvoldoende vermogen heeft.
Voor SWW maken is het denk ik efficienter als een verwarmings element direct in de boiler zit, en dat het niet via vanaf de wp via spiraal door vat loopt en daar warmte af moet geven. COP van die extra energie is toch altijd 1 waar het ook toegevoegd wordt.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
[...]

Vandaar dat ik sww via E boiler wil doen..
Kan de WP de hele dag relaxed lopen als we niet thuis zijn....
Thuis: pelletkachel aan, WP uit.

Edit:

Als je de reactie van @reneeke1970 had gelezen kon je zien dat 55 graden o.a. voor SWW was.

[ Voor 7% gewijzigd door Maikie18 op 04-11-2017 20:13 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Wat is de opgegeven topsnelheid van jouw auto? En in hoeverre was die beslissend om tot aankoop over te gaan?
Ik denk dat je er totaal niet naar gekeken hebt.

En 45 of 55 graden haalt je cop niet een beetje naar beneden, maar gigantisch.

Maar zoals ik gisteren al aangaf, ga niet over 1 nacht ijs.
Probeer niet alles in 1 avond te snappen, maar lees het topic beter.
Al je antwoorden staan er echt in.

Je wens om van het gas af te willen is prima, maar de wereld vergaat niet als je nog een wintertje op gas blijft stoken en terwijl je eigen beter verdiept in het hoe en wat van een warmtepomp.

Tomexergie schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:02:
Ik verzoek @Koevlaas2 om deze tabel op te nemen in de introductie en de vorige tabel te verwijderen.
Staat erop.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:00
Het gaat mij te veel over COP momenteel.

Het enige dat ik interessant vind is om met zo weinig mogelijk Kwh kwartjes de woning te verwarmen.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Knowbody schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:38:

Het enige dat ik interessant vind is om met zo weinig mogelijk Kwh kwartjes de woning te verwarmen.
Dan is hoge COP je vriend :)

• Knowbody
Zegt mij niets. Het ding uit kost het minst.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
"maar dan wordt het niet warm"

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 04-11-2017 20:41 ]

• Knowbody
Zou kunnen!

Knowbody schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:41:
[...]

Zegt mij niets. Het ding uit kost het minst.
Dan moet je goed isoleren, warmteterugwinning via ventilatie en kierdichtheid.

Zit je nou tegen jezelf te praten ?

• Rol-Co

Rol-Co

Het gaat nu juist helemaal niet veel over COP :? En de berichten van jou hierboven zijn ook niet heel informatief of wel? Een hele pagina met niks. 8)7

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:03
Oh ja? Heb je al eens gerekend wat het opleverd als je draai uren uitspaart met een mono blok ?

1 PVoutput . Dongen NB

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:57:
[...]

Oh ja? Heb je al eens gerekend wat het opleverd als je draai uren uitspaart met een mono blok ?
Nee dat niet maar wel dat als je 1.0 hogere cop scoort dit maximaal € 1000,- mag kosten.

De triple solar pvt warmtepomp oplossing kan financieel niet uit heb ik gezien, ik weet nu wat het kost.

Ughe ughe 12 kw voor € 30 k

• Tomexergie

Waarom ben je lid van dit forum? We bespreken warmtepompen en dan is het rendement(COP) een belangrijke milieufactor. Monteer warmtemeter en je kunt meedoen met de monitoring.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Tomexergie schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:18:
[...]

Waarom ben je lid van dit forum? We bespreken warmtepompen en dan is het rendement(COP) een belangrijke milieufactor. Monteer warmtemeter en je kunt meedoen met de monitoring.
wat voor meetsysteem gebruik jij? Ik heb 2 analoge meters die ik met een webcam kan zien, da's voor realtime monitoring OK. Maar voor datalogging schiet het niet op.

• Tomexergie
amarkest schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:24:
[...]

wat voor meetsysteem gebruik jij? Ik heb 2 analoge meters die ik met een webcam kan zien, da's voor realtime monitoring OK. Maar voor datalogging schiet het niet op.
Een kamstrup 302 (180Euro) die de kWh warmte registreert. Iedere maand aflezen. Nog geen connectie met Iungo mogelijk.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:31
@Tomexergie En hoe lees je dan het verbruik van de WP uit? Die Kamstrup zit alleen aan de uitgaande zijde.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:54:
@Tomexergie En hoe lees je dan het verbruik van de WP uit? Die Kamstrup zit alleen aan de uitgaande zijde.
Iungu, domoticz, youless en zo zijn en er nog wel meer waar je het verbruik kan uitlezen.

• Noord27
@Ramon_1984

Ik heb een Pi3 met domoticz erop om de slimme meter en SMA omvormer uit te lezen. Wat is dan een logische keuze om een WP uit te gaan lezen? Die Pi3 en kableltje van slimme meter waren bij elkaar zeker minder als €100,- en geeft al veel inzicht. Maar om nu voor alleen de uitkomende zijde van een WP al €180,- voor iets neer te tellen..

Cijfertjes zijn leuk, maar het moet niet excessief gaan worden qua investering.

[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 04-11-2017 22:07 ]

• amarkest
Ik denk dat ik 's naar een KISS oplossing alla Temperaturen meten en loggen zonder microcomputer ga kijken.

• Ramon_1984
Mooi toppic, zal ikomen ook eens in gaan verdiepen.

• reneeke1970
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:06:
@Ramon_1984

Ik heb een Pi3 met domoticz erop om de slimme meter en SMA omvormer uit te lezen. Wat is dan een logische keuze om een WP uit te gaan lezen? Die Pi3 en kableltje van slimme meter waren bij elkaar zeker minder als €100,- en geeft al veel inzicht. Maar om nu voor alleen de uitkomende zijde van een WP al €180,- voor iets neer te tellen..

180 plus nog een extra kWh meter en een youles,richting 300 dus....

1 PVoutput . Dongen NB

• amarkest
Ramon_1984 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:13:
[...]

Mooi toppic, zal ikomen ook eens in gaan verdiepen.
oude laptop er aan knopen en je kan 24x7 loggen.
In je netwerk hangen en je hebt een ook nog 's een realtime meting.

[ Voor 13% gewijzigd door amarkest op 04-11-2017 22:24 ]

• Ramon_1984
amarkest schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:22:
[...]

oude laptop er aan knopen en je kan 24x7 loggen.
In je netwerk hangen en je hebt een ook nog 's een realtime meting.
Het zal vast stabieler werken dan domoticz.
Dat loopt helaas regelmatig vast.

• Ramon_1984
@Ramon_1984

Meten is weten.
Zonder te meten was ik er nooit achter gekomen dat 1 van de 2 ntc sensoren een afwijking gaf vanaf 20 graden.

• Rol-Co

Rol-Co

@Ramon_1984

Ebay in de gaten houden ;) mijn multical 402 koste 55,- , ik heb nog een 602 ook.

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:52:
[...]

Ebay in de gaten houden ;) mijn multical 402 koste 55,- , ik heb nog een 602 ook.
Heeft de 402 een modbus verbinding?

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:57:
[...]

Heeft de 402 een modbus verbinding?
Ja draadloos

Maar kan ook met een ir sensor.
https://www.domoticz.com/...053&hilit=kamstrup#p96112

[ Voor 26% gewijzigd door Rol-Co op 04-11-2017 23:08 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:16:
[...]
Wat is de opgegeven topsnelheid van jouw auto? En in hoeverre was die beslissend om tot aankoop over te gaan?
Ik denk dat je er totaal niet naar gekeken hebt.

En 45 of 55 graden haalt je cop niet een beetje naar beneden, maar gigantisch.
Klopt ik kocht een gebruikte S60....
En heb hem uitgeprobeerd 258 KM. :-)

Maar dat zou ik dus ook met WP doen...
Kopen en kijken hoe eea samen werkt met een Pelletkachel...
Als ik de verkoper van mijn pelletkechel moest geloven moest ik een 8kw kopen...van €500 duurder.
Alleen door het tweaken van de parameters, heb ik een stille 6KW die er voor zorgt dat wij voor €300 per jaar een kamer van 23 graden hebben....?

En er lijkt me altijd meer mogelijk met hardware dan er voorgeschreven wordt.

Vandaar tweakers..... for life..
Alleen soms zijn er mensen die alleen maar zeggen kan niet....
En moet je niet doen...
Maar een cop van 5 of soms een cop van 3 ?Waar hebben we het over.??
Ik heb paar KW over van mijn panelen.

Vaste kosten van gas wil ik vanaf...Want die KWh wil ik beter besteden..
En niet helemaal in de kou zitten...

Mijn vraag zou nu meer gaan over:
Waarom een Pana en geen LG of.....

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:49:
[...]Het zal vast stabieler werken dan domoticz.
Dat loopt helaas regelmatig vast.
Uhm off topic..
Maar waarop draait hij?
En welke hardware?
Aangezien Domoticz stable als een rock is, zal jezelf iets fout doen..

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:12:
[...]

Uhm off topic..
Maar waarop draait hij?
En welke hardware?
Aangezien Domoticz stable als een rock is, zal jezelf iets fout doen..
Pi
Ik zoek nog iets zeer KISS voor mijn ventilatie WTW te meten.

• Noord27
Schiet mij opeens weer te binnen:

@Oxellaar Wat kun je allemaal uitlezen met dat kabeltje wat je bij Techneco hebt gekregen? En zijn er nog wat instellingen aanpasbaar? Zoals stooklijn bijvoorbeeld? Ben zeer benieuwd namelijk naar de mogelijkheden/aanpassingen.

De software moet ook aangestuurd worden door bepaalde sensoren in het systeem. Als men die uit zou kunnen lezen met dat kabeltje..

8)

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 04-11-2017 23:51 ]

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:10:
[...]

Maar dat zou ik dus ook met WP doen...
Kopen en kijken hoe eea samen werkt met een Pelletkachel...
Als ik de verkoper van mijn pelletkechel moest geloven moest ik een 8kw kopen...van €500 duurder.
Alleen door het tweaken van de parameters, heb ik een stille 6KW die er voor zorgt dat wij voor €300 per jaar een kamer van 23 graden hebben....?

En er lijkt me altijd meer mogelijk met hardware dan er voorgeschreven wordt.

Vandaar tweakers..... for life..
Alleen soms zijn er mensen die alleen maar zeggen kan niet....
En moet je niet doen...
Maar een cop van 5 of soms een cop van 3 ?Waar hebben we het over.??
Ik heb paar KW over van mijn panelen.

Vaste kosten van gas wil ik vanaf...Want die KWh wil ik beter besteden..
En niet helemaal in de kou zitten...

Mijn vraag zou nu meer gaan over:
Waarom een Pana en geen LG of.....
Aangezien jij tot de limiet wilt testen, neem een pana 6 kW, die blijft stil ook full power.
En één van de goedkoopste in Frankrijk

1 PVoutput . Dongen NB

Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:21:

@Oxellaar Wat kun je allemaal uitlezen met dat kabeltje wat je bij Techneco hebt gekregen? En zijn er nog wat instellingen aanpasbaar? Zoals stooklijn bijvoorbeeld? Ben zeer benieuwd namelijk naar de mogelijkheden/aanpassingen.
@Oxellaar is dat kabeltje makkelijk na te maken, alleen een serieel > usb kabeltje ?

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:21:

Elga op de weersafhankelijk regeling en dan je touch op ruimte compensatie, dan kan je verwarmen via een stooklijn.

• Dylantje2

Dylantje2

PFF [ PI alleen ] en welke hardware heb je erop.
Wat ik zei stable als een rock, je doet waarschijnlijk iets fout

• Dylantje2

Dylantje2

Aangezien jij tot de limiet wilt testen, neem een pana 6 kW, die blijft stil ook full power.
Mm die 1 kw meer kan ik mee leven... :-) Heb ik iets ruimte hahah

Maar hebben jullie dat ding allemaal uit Fr gehaald?
Verzenden of halen? is aardig geld omdat via www te doen..
Is BE niet mogelijk?

• Dylantje2

Dylantje2

Ik zoek nog iets zeer KISS voor mijn ventilatie WTW te meten.
Koop een RPI [ B] of like..
En installer domoticz
En je kunt alles meten wat je wilt
Evt. met ESP easy ..[ simpele wifi esp8266 ]

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:10:
[...]

Ik heb een S60 uit 2003 ph1....

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:22:
[...]

Blijft een 12 KW T cap dit ook ? ik heb 'm wel als zijnde stil verkocht namelijk.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:37:[...]Ik heb een S60 uit 2003 ph1....
Ik een S60 D5 automaat uit 2003 dus ook P1, met 254K op de counter...
And counting..:-) Over duurzaam gesproken

PS koevlaas, wat kost een pana bij jou?

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2017 23:46 ]

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:45:
[...]

Ik een S60 D5 automaat uit 2003 dus ook P1, met 254K op de counter...
And counting..:-) Over duurzaam gesproken

S60 Geen luxe handgeschakeld uit mei 2003, met 229k op de teller.
Ik weet ca. 550 km op een halve tank te rijden dus lekker zuinig boven de fabrieksopgave :)

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:45:
[...]

Welk vermogen en in welke setup ?

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:35:
[...]

Mm die 1 kw meer kan ik mee leven... :-) Heb ik iets ruimte hahah

Maar hebben jullie dat ding allemaal uit Fr gehaald?
Verzenden of halen? is aardig geld omdat via www te doen..
Is BE niet mogelijk?
Gewoon laten verzenden, al tientallen hebben de weg bewandeld....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:39:
[...]

Blijft een 12 KW T cap dit ook ? ik heb 'm wel als zijnde stil verkocht namelijk.
Oh oh, verkoop onder valse voorwendselen haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:51:[...]Welk vermogen en in welke setup ?
6kw...
Full options like my S60 :-)

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:55:
[...]

6kw...
Full options like my S60 :-)
Bij mij 140pk en verder geen poespas, maar standaard is zo'n volvo best compleet.

WP only* met 150L** idem 200L idem 300l
€ 5.628,80 € 6.736,80 € 6.863,80 € 6.941,80

* Geïnstalleerd, met btw en garantie.
** Buffer voor cv en hygiëne+extra spiraal, 3wegklep en met een clage cex doorstromer voor SWW.

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:53:
[...]

Oh oh, verkoop onder valse voorwendselen haha
52 db volgens de folder, dat is erg stil.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:03:
[...]

Bij mij 140pk en verder geen poespas, maar standaard is zo'n volvo best compleet.

WP only* met 150L** idem 200L idem 300l
€ 5.628,80 € 6.736,80 € 6.863,80 € 6.941,80

* Geïnstalleerd, met btw en garantie.
** Buffer voor cv en hygiëne+extra spiraal, 3wegklep en met een clage cex doorstromer voor SWW.
hahahmmm'

Dan alleen de kale volvo zonder poespas en zelf op tuigen..
Dus allleen de WP...
Installeren doe ik heel graag zelf.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gisteren mijn vloerverdeler helemaal opengedraaid. Zowel het voetventiel als de mengkraan.

Het verschil in vloerverwarmingretour en retour richting de ELGA ligt nu veel dichter bij elkaar. Weet nog niet of dit meer besparing oplevert of een warmere vloer bij lagere temperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/dag.png

Dit een paar dagen proberen en dan de VVpomp een standje hoger.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:06:
[...]

hahahmmm'

Dus allleen de WP...
Ik lever geen losse wp, daar verdien ik niets op.
Ik kan wel op uurtarief je zelf gekochte WP installeren of hierin assisteren.

• Ramon_1984
[...]

hahahmmm'

Dus allleen de WP...
http://www.pmcoppack.com/...accessories-/0013317.html

• reneeke1970
[...]

hahahmmm'

Dus allleen de WP...
Mijne stond voor 2860 voor de deur vanuit comfort market Frankrijk.
Goedkoopste oeg boilers vind je bij meneer Versluys in wissekerke, google hem maar

1 PVoutput . Dongen NB

mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:07:
Weet nog niet of dit meer besparing oplevert of een warmere vloer bij lagere temperaturen.
Ik denk beide.

• joostmaas
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:58:
[...]

1) of
-: groot bad voor jongste dochter (5 jaar) Na 15 minuten oudste dochter 10 min douchen, >1 uur later 2x10 minuten douchen ouders.
- jongste dochter douchen met 1 ouder 20 minuten (spelen) na 10 minuten oudste dochter 10 minuten, 30 minuten later andere ouder 10 minuten

370 liter boiler op 55 graden met douche wtw.

2) 3x25A

3)
2, 3, 4.5, 6, 9 kW
374.00, 383.00, 394.00, 428.00, 454.00

Kosten (verschil) voor die spiraal is niet echt groot.
Er komen 2 stuks 3 fase groepen, dus 1 voor WP en andere voor boiler.
Met die gegevens kun je het precies uitrekenen, maar ik denk dat je met die boiler al een heel eind komt (en voor die enkele -10 dagen dan eventueel maar even korter badderen of ietsje kouder in huis). WP en element slokt als ze beide aanstaan al wel het grootste deel van je 3x25A op, dus zou niet snel voor de 9kW gaan, behalve als je dat makkelijk in stappen van bijv. 3kW kan schakelen.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:10:
De triple solar pvt warmtepomp oplossing kan financieel niet uit heb ik gezien, ik weet nu wat het kost.

Heb je voor dat geld ook het complete PV systeem erbij? Van hoeveel Wp?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• jacovn
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:10:

Dat is stevig.. Je krijgt wel 2800 subsidie voor de w/w warmtepomp die erbij zit, en btw terug over een stuk van vp panelen kant van de zaak.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Voor het energieneutraal maken van een huis wordt vaak 30 k€ of zelfs meer als richtbedrag gegeven. Als de Triple Solar oplossing dat in een klap bereikt, dan is dat wel in overeenstemming met dat richtbedrag.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:46:
[...]

Wij hebben hier ook bij de bouw naar gekeken, maar was relatief duur en er werd gewaarschuwd voor bruine aanslag op het sanitair. Weet niet of jij daar last van hebt?

[...]
Nee nergens last van. De wc's waren zelfs het makkelijkst schoon te houden door het kalkvrije water. Ook de kleren worden ermee gewassen. Kleren en wasmachine zijn gewoon schoon. Ik denk er nog wel over om er nog een extra filter tussen te zetten. Nadeel is dat die in de kruipruimte moet en de filters om de 3 maanden vervangen moeten worden.

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:07:
Gisteren mijn vloerverdeler helemaal opengedraaid. Zowel het voetventiel als de mengkraan.

Het verschil in vloerverwarmingretour en retour richting de ELGA ligt nu veel dichter bij elkaar. Weet nog niet of dit meer besparing oplevert of een warmere vloer bij lagere temperaturen.

[afbeelding]

Dit een paar dagen proberen en dan de VVpomp een standje hoger.
Open verdeler?
Bij een normale open verdeler gaat alles snel naar je retour en koelt je vloer af, krijgt weinig warmte. Voetventiel moet je wel iets knijpen.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:38:
[...]
Dat vraagt om een schematje.
Ik ben wel benieuwd naar andere opzetten van buffervaten.
Afbeeldingslocatie: https://www.aquaplanning.org/images/diversen/wp_als_cirulatiepomp-thumb.jpg

Opzet draait nu drie weken probleemloos. Echte test komt met de dalende temperaturen komende week. Helaas zit ik dan in het buitenland, dus hoop dat de WAF daarna nog steeds goed is.....

Enige nadeel tot nu toe: als de boiler voldoende warm water heeft is de watertemperatuur naar de kamer zeer constant. Als de WP bijspringt varieert de watertemperatuur omdat de WP na afslaan 2 á 30 wacht voor hij aanspringt. Dan koelt het huis nét even te ver af.
Oplossing wordt WAR combineren met maximaal thermostaat. Domotica spul hiervoor is onderweg.

Onverwacht voordeel: buffer is nu onderin gemiddeld veel kouder dan voorheen. Daardoor lijken de zonnecollectoren (2 x 24 vacuumbuis) sneller en meer opbrengst te leveren.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
mightym schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:34:
[...]

helder! dus standby verlies... was ok enige wat ik kon bedenken... Deze verliezen heb je overigens ook met hr ketel alleen dan rekent niemand ze mee... Dank!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Jan Treur schreef op zondag 5 november 2017 @ 04:57:
[...]

Heb je voor dat geld ook het complete PV systeem erbij? Van hoeveel Wp?
Zoek ik even op maar ik dacht 17 panelen van 280 wp

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:12:
[...]

Open verdeler?
Bij een normale open verdeler gaat alles snel naar je retour en koelt je vloer af, krijgt weinig warmte. Voetventiel moet je wel iets knijpen.
Ik heb een normale Robot verdeler met 6 groepen met Alpha2 15-60pomp.( http://www.qualifloor.nl/robot/ )

Vanochtend gekeken wat de temperaturen waren. Bij een aanvoertemperatuur van 30.4 graden was de temperatuur in het aanvoerblok 30 graden en die in de retour tegen de 27. Dit is met de laagste pompsnelheid op de pomp.

ELGA is nu uit dus ik kan het zo snel niet testen maar ik ben ook erg benieuwd wat er gebeurd zodra ik de pompsnelheid verhoog van de vloer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 23:23:
[...]

@Oxellaar is dat kabeltje makkelijk na te maken, alleen een serieel > usb kabeltje ?
Stelt niet veel voor. Het is een usb-rs485-we kabel, waar een RJ12 aangezet is als connector voor aan het binnendeel..
Volgens mij word alleen geel en oranje van de kabel gebruikt, aangesloten op zwart en rood van de RJ12.

@Noord27
Je kunt wat temperatuur waardes verstellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YqW2xb5U9k1PucXGaE7Tw2VE/thumb.jpg
en meekijken met de waardes die de Elga uit ruimtethermostaat binnenkrijgt en waarde die Elga naar het buitendeel stuurt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z9ZYwjIYUNz3IJl1paXQREzb/thumb.jpg
In hoeverre het mogelijk is on dat signaal te beïnvloeden weet ik niet.
Verwacht wel dat het een simpel signaal is. Het lijkt erop dat de Elga zicht voordoet als een split binnendeel van Toshiba. Waarde Ta =20 is een vast referentiepunt van het buitendeel. Bij gevraagd setpoint 21 toert hij op, bij 19 toert hij af.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 05-11-2017 10:02 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
develdonk schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:22:
[...]

helder! dus standby verlies... was ok enige wat ik kon bedenken... Deze verliezen heb je overigens ook met hr ketel alleen dan rekent niemand ze mee... Dank!
Klopt ja, mijn HR ketel trekt in standby 10w idem voor de WP

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 5 november 2017 @ 00:25:[...]Mijne stond voor 2860 voor de deur vanuit comfort market Frankrijk.
Goedkoopste oeg boilers vind je bij meneer Versluys in wissekerke, google hem maar
Kan dat via rembours?
Ik blijf het apart vinden, voor €3000 via paypal uit Frankrijk...

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:16:
[...]

Kan dat via rembours?
Nee kan niet, en PayPal is verzekerd toch. Is nog bij niemand fout gegaan, alleen transport schade maar dat ligt niet aan hun.

1 PVoutput . Dongen NB

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26

thido

Tilburg

[...]

Kan dat via rembours?
Heb zelf betaling via creditcard gedaan, kost dan 2% extra geloof ik maar wel verzekerd.
Overmaken had ik ook wel gedaan overigens maar dat duurt dan ook weer een paar dagen meestal.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Noord27
@Oxellaar

Toch leuk om wellicht wat temperartuur waardes in te stellen. Zit er nog software achter die je moet installeren?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:18
blauwemac schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:12:
Mijn pomp stond op stand 1 en pompte toch rustig 1150 liter/uur. Op zich niks om je zorgen over te makenk, behalve dat ik één radiator heb in de keuken die daardoor vervelend gaat ruisen, terwijl die toch helemaal openstaat. Bovendien hoorde ik op de wc, waar de buizen het huis binnenkomen net wat meer pomp-geluid dan me lief was.

Met de "Geisha UWP bremse"-truuk is dit opgelost. In de keuken bijna onhoorbaar geworden en op de wc ook een stuk minder. Nu nog even koofje om de buizen heen, dan ook onhoorbaar hopelijk.

Kosten? 15 cent voor een diode. :)
Verdere getallen: Van 1150 naar tussen 685 en 845 liter/uur. En hot-standby van 48 naar 36 watt.

Ik ben wel heel benieuwd of bijvoorbeeld @koevlaas2 , @Oxellaar of @Domba hier nog iets van vinden. Het is toch een beetje blind zitten klooien...

Voor wie het ook wil proberen: http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse
[...]
Vooraf, mijn ervaring is gebaseerd op G-serie 6&9kW.
Voor verwarmingsbedrijf ben ik niet zoweg om meer dan plus of min 100l/h af te wijken van de advies flow die op de rechter zijkant van de monoblock staat.
Voor SWW gebruik en zeker als je geen koperen boiler hebt is de UWP bremse, zeker handig om meer af te wijken.
Daar zit je met de warmteoverdracht en korte verblijf tijd van het water in het boiler spiraal, waardoor er een groter temperatuurverschil kan ontstaan tussen Tr en boiler temperatuur.
Zeker bij een hogere boiler temperatuur setting >52-54C, regelt de Pana mono niet meer op basis van Ta NTC-sensor, maar op basis van de Tr NTC-sensor, als ook condensatie van koelgas en benodigde druk afhankelijk is van de Tr temperatuur
Een aanzienlijk lagere flow -20 tot -30% betekent daar een veel kleinere temperatuur verschil tussen Tr en boiler-SWW temperatuur, wat een aanzienlijk efficiëntere SWW-bereiding geeft

Voorverwarmingbedrijf, de 6kW's G-serie die ik heb laten zich maar moeilijk verleiden tot een hogere dT dan 5,5C.
Dan haal je met >100l/h minder dan de adviesflow van 1000l/h, niet meer het maximale vermogen van de unit.
Te hoge flow heb je eerder last van ruizen, maar ook regelgedrag wordt ook beinvloed, hoe is me nog steeds niet exact duidelijk, dat ik het kan samenvatten in een boolean, voor mijn verdere sturing
Maar regelgedrag is veel sterker afhankelijk van schommeling in Tr dan de hogere flow.
Als Tr vrij frequent ipv langzame golvend schommelt met abrupte temperatuur veranderingen van paar tiende graad. Dan loopt compressor vrijwel continue op of iets boven [Tadoel+2C] en daarmee loopt compressor een deellast hoger dan nodig en geeft dat een lagere momentane COP wat op kan lopen tot zelf wel 1,5 lagere momentane COP.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
[...]

Kan dat via rembours?
en anders wellicht:

http://www.killus-technik...bb6f475c87b21ba5c82f753f5

http://www.blockbad.de/oe...tenspeicher-det_41947.htm

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 08:12:
[...]

Open verdeler?
Niks knijpen, vol open svp.

Pagina: 1 ... 34 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.