Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.185 views

Verwijderd

@reneeke1970 Die schilderijen dragen alleen niet bij aan een lagere Ta en hogere COP, maar beter dan bijstoken met gas.
Begin volgende week voorspellen ze nachtvorst in Twente *O*

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:53:
[...]

Begin volgende week voorspellen ze nachtvorst in Twente *O*
Sjouw die 2 cuub maar vast naar binnen :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

ronaldmathies schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 08:01:
[...]

@koevlaas2

Als je deze formule zou moeten aanpassen a.h.v. stadsverwarming hoe zou die er dan uit zien?

Want als ik de volgende pagina aanhoud:

https://www.wattcher.nl/f...met_stadswarmte_15-16.pdf

Dan is 1gj ongeveer 32m3 gas (incl. verliezen), dus dan zou de formule zo worden?

50gj * 32m3 * 8 / 1650 = 7,76kW
Stadsverwarming reken ik zo om:

50000 / 3.6 = 13888 kw warmte / 1650 = 8.41 kw wp. Dan neem je een 9 of 10 kw als je vloerverwarming icm radiatoren hebt en 7.5 of 8 bij alleen radiatoren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:01:
[...]

Poe. Hoe ga ik die aansluiten in mijn bestaande systeem? Twee vaten in serie?
In serie met de flow in je systeem.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Verwijderd

@koevlaas2 Meer capaciteit nodig bij vv+radiatoren t.o.v. alleen radiatoren ? Wat is de logica hier achter ?
Daannn1987 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:59:
[...]

600M3 gas x 8 Kwh /1650 = 2,90 KW WP.
Dat moet toch te doen zijn met de Elga? :)
Pas op dat bijvoorbeeld een zonneboiler of electrische kachels of überhaupt iets waarmee je gas bespaard een vertekenend beeld kunnen geven.

Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:11:
@koevlaas2 Meer capaciteit nodig bij vv+radiatoren t.o.v. alleen radiatoren ? Wat is de logica hier achter ?
Vloerverwarming is een mooie buffer en radiatoren blaas en hou je veel makkelijker warm.

Verwijderd

@koevlaas2 Dat klopt als je nachtverlaging toepast.
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:28:
[...]

Volgens @koevlaas2 zou ik 7.2 nodig hebben, maar ik heb het gered tot -7 met 6 kW (bij die temp nog 4.5kw? ),dus ik denk dat @joostmaas er dichterbij zit.
Vergeet niet dat gedrag van de bewoners ook erg van invloed is, ik zie vaak mensen hartje winter op straat staan praten met de voordeur wagenwijd open.

Wie stookt er nou 24x7 ? @Verwijderd misschien ?
Je laat je automotor toch ook niet 24x7 draaien ?

Verwijderd

@koevlaas2 24h stoken doen @jaari @develdonk en volgens mij ook @Domba
Automotoren niet maar de motoren van tankers en containerschepen blijven wel in bedrijf. En daar waar het echt koud is draaien vrachtwagen motoren ook continu.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2017 00:23 ]

Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:18:
@koevlaas2 Dat klopt als je nachtverlaging toepast.
Als ik mijn vloerpomp uitzet en de wp de radiatoren laat opwarmen slaat start het pendelen binnen 30 minuten, met de vloer erbij kan ik zeker 4 uur aan 1 stuk draaien.
Wel allemaal zltv natuurlijk, geef ik de radiatoren 45c dan is het verhaal anders.

Ik zou het niet willen, zeker nu niet. Ik gebruik die optie liever voor als het -15c is. Dan hebben sommige van genoemde personen een probleem denk ik.

Verwijderd

@koevlaas2 Ik neem aan dat niemand zijn WP dimensioneert op -15C als in 12 jaar tijd er maar 4 dagen zijn van -7/-8C. Lijkt me een beetje zonde van de extra investering.
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:20:
Automotoren niet maar de motoren van tankers en containerschepen blijven wel in bedrijf. En daar waar het echt koud is draaien vrachtwagen motoren ook continu.
Dat heeft dan een goede reden, nu misbruik jij de 24 uur die wij in een dag hebben om maar een zo klein mogelijke wp uit te rekenen.
Lijkt mij verkeerde zuinigheid omdat er dus meer factoren meespelen dan de berekening die jij maakt.
Om even wat te noemen:

- gedrag
- luchtdichtheid pand ( in praktijk niet theoretisch)
- wel of geen wind buiten.
Enz...

Verwijderd

@koevlaas2 Mijn kamerT en COP geeft me voorlopig gelijk.
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:27:
@koevlaas2 Ik neem aan dat niemand zijn WP dimensioneert op -15C als in 12 jaar tijd er maar 4 dagen zijn van -7/-8C. Lijkt me een beetje zonde van de extra investering.
In 2010 was het hier nog -20c.
Voor lekker snel sww is een grotere wp ook nodig.
Bedenk dat de doorsnee burger het helemaal geen reet interesseerd hoe groot die wp is, die willen aan een knop draaien en meteen voelbare warmte hebben. Daarom hangen er ook zo weinig 3.72 kw cv ketels in NL.

Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:30:
@koevlaas2 Mijn kamerT en COP geeft me voorlopig gelijk.
Met een grotere wp is je kamer ook lekker warm en de cop ook nog best aardig.

Ik heb een mooi project waar ik kan zien of mijn berekende vermogen juist is. Ik kan niet het risico lopen ook maar 1 kw te weinig te installeren want dan heb ik het gedaan.

Verwijderd

@koevlaas2 Ik snap jouw motieven t.a.v. klanten heus wel en dat je om die reden de veilige weg kiest, daar is niks mee.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Maikie18 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:29:
[...]Je bent net een dag in dit topic aanwezig, je eerste paar posts waren allemaal basic vragen die in de OP of 1e pagina's aan bod zijn gekomen, je weet daarnaast nog niet eens welke WP je nodig hebt en bent nu al aan het informeren om je gas af te sluiten? Volgens mij loop je een beetje te hard van stapel
mmm iets langer dan een dag hoor lezen van dit topic duurt iets langer :-)
Een Pana Monoblock 5 kw
Zit alleen nog ff met de sww ... welk vat en moet een drieweg bij alleen weet ik ff niet je die kunt schakelen.
Zou graag de wp werkend hebben in Domoticz... maar das nog net geloof ik..

Het liefst zou per 1 januari van het gas af gaan..
Dus vandaar mijn haastige spoed.
Maar dat zal wel niet lukken......................

De directie grrrr :-)
Spartelt tegen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Verwijderd

@Dylantje2 Je besteld er gewoon een en zegt tegen de directie "Sorry in een vlaag van verstandsverbijstering heb ik per ongeluk op de bestelknop gedrukt, het spijt me".
Heb je haar al voorgerekend hoeveel CO2 er minder in de lucht komt en hoe belangrijk dat voor je nageslacht is en hoeveel geld je per jaar bespaart en hoeveel bossen bloemen jij daar voor haar van kan kopen ?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2017 00:42 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:36:
[...]

mmm iets langer dan een dag hoor lezen van dit topic duurt iets langer :-)
Een Pana Monoblock 5 kw
Zit alleen nog ff met de sww ... welk vat en moet een drieweg bij alleen weet ik ff niet je die kunt schakelen.
Zou graag de wp werkend hebben in Domoticz... maar das nog net geloof ik..

Het liefst zou per 1 januari van het gas af gaan..
Dus vandaar mijn haastige spoed.
Maar dat zal wel niet lukken......................

De directie grrrr :-)
Spartelt tegen
Sww met een e-boiler, kan je op je gemak de andere delen van de wp verzamelen. ;)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
In onze warmte verlies berekening zijn ze van -10 uitgegaan.
Daar komt 7879 watt verlies uit, en is een 9kW wp gespecificeerd.

Veel kouder dan -10 gemiddeld zal het toch niet worden, en als het een keer een nacht -15 wordt zal er wel iets meer verlies zijn en de gewenste temperatuur wellicht met meer moeite of net niet gehaald worden ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
En ik ook sinds 1,5 week nu, en @Rol-Co volgens mij ook.

Vraagje over het volgende plaatje, klopt het dat als ik een buffervat zou hebben de pieken na een run lager zullen worden? Want dit is volgens mij het gevolg dat de Tr na het opnieuw aangaan een stuk lager is dan de Ta, of omdat de dT te groot is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7nm8iyq.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11 09:46
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:12:
[...]

Pas op dat bijvoorbeeld een zonneboiler of electrische kachels of überhaupt iets waarmee je gas bespaard een vertekenend beeld kunnen geven.
Dank
Zonneboiler heb ik wel maar is alleen voor SWW en de enige elektrische kachel die ik heb is de oven.
Daarnaast heb ik WTW-D maar dat is bij CV en WP hetzelfde.

We hebben nu sinds een maand een back-up, een bio-ethanol brander

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:10:
[...]

Vraagje over het volgende plaatje, klopt het dat als ik een buffervat zou hebben de pieken na een run lager zullen worden? Want dit is volgens mij het gevolg dat de Tr na het opnieuw aangaan een stuk lager is dan de Ta, of omdat de dT te groot is.

[afbeelding]
Nog niet, hij gaat nu nog een paar uur uit. Verlagen kan ik niet automatisch helaas.

Die pieken aan het begin zijn niet erg, de korte stops moet je proberen te vermijden of langer zien te krijgen.

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:31:
[...]

In 2010 was het hier nog -20c.
Voor lekker snel sww is een grotere wp ook nodig.
Bedenk dat de doorsnee burger het helemaal geen reet interesseerd hoe groot die wp is, die willen aan een knop draaien en meteen voelbare warmte hebben. Daarom hangen er ook zo weinig 3.72 kw cv ketels in NL.
Logisch toch? Volgens mij willen we dat allemaal, alleen moeten we accepteren dat het helaas niet zo werkt bij een wp. En wat is het probleem van bijvoorbeeld 4kW meer vermogen in een wp om lekker vlot warmte te hebben voor zowel woning als SWW.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Bijkomend voordeel van een wat ruimer gedimensioneerde WP is ook dat deze veel vaker in een lagere deellast draait, minder defrostst heeft en minder geluid maakt.

De berekeningen die ik hier voorbij zien komen lijken goed te stroken met wat ik zelf heb gemeten en heb laten berekenen.

Gasverbruik vorig jaar 671 m3 (ZB aanwezig). 671*8/1650 = 3,25 kW.
Afgelopen januari heb ik op de koudste dag (dagtemperatuur -5) een gemiddeld verbruik gehad van 3,36 kWh. (ik stookte heel januari continue)

Als ik kijk naar de historische gegevens van de vorige bewoners, dan zaten die gemiddeld op zo'n 900 m3. 900*8/1650=4,36 kW.

Een WP van 5 kW is wel het minimale wat ik zou installeren, liever 1 van 7,5 kW om wat meer power te hebben bij SWW bereiding en meer laaglast draaiuren.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
Rhaelak schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:53:
Bijkomend voordeel van een wat ruimer gedimensioneerde WP is ook dat deze veel vaker in een lagere deellast draait, minder defrostst heeft en minder geluid maakt.
Volgens mij krijg je dan ook juist een WP die vaker gaat pendelen want de minimale afgifte is dan vaak te groot.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Dylantje2

Dylantje2

Sww met een e-boiler, kan je op je gemak de andere delen van de wp verzamelen. ;)
Zeker aan zitten denken...
Maar is toch zonde van mijn wp?
Kost beetje extra geld, maar rendement van een E boiler is ver te zoeken tov wp toch?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Maikie18 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 08:10:
[...]

[afbeelding]
Dit is een grafiekje met buffervat 24/7, misschien 1-2 start stops per 24 uur,
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1z28y.jpg
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:33:
[...]

Kost beetje extra geld, maar rendement van een E boiler is ver te zoeken tov wp toch?
Ik laat het SWW vat (koud in) vullen met warm water van 30-40 graden uit het WP vat en laat 1x per dag een 3kW element de temperatuur naar 55-60 graden brengen. (vanaf februari tot oktober doet de ZB spiraal in de vaten dit) pak je het beste van alle seizoenen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door BenEco op 04-11-2017 09:46 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]

Je kan het ook combineren.
Een cv buffervat met hygienespiraal die je tapwater voorverwarmd voor een e-boiler of diorstromer te voeden.
Dan is deels de energie die je erin stopt al gemaakt met een cop van 4.
Door het vat op lagere temperatuur te verwarmen heb je ook minder standby verliezen daarvan.
( meerdere wegen naar rome natuurlijk, voordat er weer opmerkingen en lange discussies komen)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:39:
@Dylantje2 Je besteld er gewoon een en zegt tegen de directie "Sorry in een vlaag van verstandsverbijstering heb ik per ongeluk op de bestelknop gedrukt, het spijt me".
Heb je haar al voorgerekend hoeveel CO2 er minder in de lucht komt en hoe belangrijk dat voor je nageslacht is en hoeveel geld je per jaar bespaart en hoeveel bossen bloemen jij daar voor haar van kan kopen ?
hahahahah ;w [ zal wel eenzaam worden dan denk ik ... ik heb niet alleen directeur, maar ook nog een baas....!, maar ze heeft ook wel kwaliteiten dussss. te vriend houden waor ]

Co2 compenseren we overal al..
Winddelen
Zonnepanelen
Compeseert gas
Pellet kachel.

Ik wil het gas vastrecht eruit.
En geld verdien met de panelen en een WP> _/-\o_

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:47
[...]

In je benodigde buffer vat neem je een hygiëne spiraal die je sww voor verwarmd de boiler in laat lopen.
En als je een wat groter water verbruik hebt dan plaats je er een wp boiler achter.
Waarom 1 januari? Neem een leverancier zonder boete.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:31:
[...]

Volgens mij krijg je dan ook juist een WP die vaker gaat pendelen want de minimale afgifte is dan vaak te groot.
Met vvw gaat hij niet snel pendelen, of je moet extreem te groot zijn.
En wat is pendelen, eigenlijk alleen als hij stopt op hoge gastemperatuur, dat kan je zien als hij maar kort uit is en dan gelijk weer aan.
1x per uur 15-20min warmen is geen pendelen.

Voordeel van een wat grotere unit is dat bij kou je ook kan verwarmen op zijn laagste vermogen dus minimaal aan geluid en defrosts.
Het gaat met kou dubbel naar beneden met een warmtepomp, het vermogen van de wp word minder maar je huis heeft meer vraag.

• Dylantje2

Dylantje2

1 januari ivm makkelijk tellen :-)
En ik heb tijd in kerstvakantie..
Anders pas voorjaar.

Edit:
Hoe vaak defrost een wp?

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2017 09:41 ]

• reneeke1970
@koevlaas2 ik verwarm ook 24/7,alleen mijn wp hoeft daar tot nu toe maar hooguit 5 uur per dag voor te draaien.

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Buffervat leeg laten lopen qua warmte gedurende de nacht voor cv?
En smorgens weer de WP aan de bak op zonne energie?
Werkt hier wel aardig moet ik zeggen.
(helaas kan ik maar 450 ltr op zolder kwijt :) )

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 09:48 ]

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:40:
1 januari ivm makkelijk tellen :-)
En ik heb tijd in kerstvakantie..
Anders pas voorjaar.

Edit:
Hoe vaak defrost een wp?
Ik zou na de installatie toch wel even een winter afwachten of je wel zonder gas kunt.
Ontdooien kan oplopen tot één keer per uur. In die tijd dus geen verwarming.
Eveneens geen verwarming als hij twee uur nodig heeft om sww te maken, als het bij min 5 al niet langer duurt.
Dus neem geen overhaaste beslissingen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:43:
@reneeke1970
Dat is inderdaad het idee, alleen nu niet echt actief omdat we nog salderen. Als die regeling heel slecht gaat uitpakken zet ik 1000 liter binnen, anders kom ik nacht niet door.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Sww met een wp heeft toch een slechte COP en gaat ook 1x per week minimaal met een zelfde element.
Een e-boiler is weer sneller, geen geluid van een buitenunit in de zomer, beter te sturen bij afschaffen salderen. Het komt alleen wat meer precies in grote t.o.v gebruik sww.

koevlaas2 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:42:
[...]

Wat is je delta T ? ik vind je debiet van 17L p/m erg laag voor de spec's die je hebt. Ik haal pompstand 2 18 L p/m met m'n DN20 3wegklep. Is het filter weer vies ?
En zojuist ff de flow geupgrade van mijn WP :)

Het was 18 ltr/minuut op standje 3

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ng9zkz.jpg

25 ltr/minuut op standje 3
27 ltr/minuut op standje 5
22 ltr/minuut op standje 2

Nu maar eens op standje 2 laten staan, aangezien ik tot nu toe in stookseizoen blijkbaar aan 17 ltr/minuut ook voldoende had :P

Het viel me wel op dat de SWW bereiding wat langer duurde de laatste tijd. Dat zal wel met de flow te maken hebben gehad (gewoon minder afgiftevermogen).

• reneeke1970
Grolsch schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:58:
[...]

En zojuist ff de flow geupgrade van mijn WP :)

Het was 18 ltr/minuut op standje 3

[afbeelding]

25 ltr/minuut op standje 3
27 ltr/minuut op standje 5
22 ltr/minuut op standje 2

Nu maar eens op standje 2 laten staan, aangezien ik tot nu toe in stookseizoen blijkbaar aan 17 ltr/minuut ook voldoende had :P

Het viel me wel op dat de SWW bereiding wat langer duurde de laatste tijd. Dat zal wel met de flow te maken hebben gehad (gewoon minder afgiftevermogen).
zijn dat nou zand korrels?

1 PVoutput . Dongen NB

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
kleine nuance:
Ik gebruik war, dus temp sensor detecteert een warmtevraag en dan gaat warmtepomp aan op WAR. hij is NIET 24h per dag aan het draaien. Enkel wanneer huiskamer <21 graden komt en er dus warmtevraag is.

Ben nu regeling aan het uitbreiden dat wanneer op bovenverdieping er warmtevraag is de warmte omhoog gestuurd wordt en er niks richting begane grond gaat.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
De voorlopige meetgegevens. Graag controle of het correct is.
Er heeft nog geen totaal optelling plaatsgevonden.

Voor presentatie van totalen(seizoen) zijn er een aantal mogelijken, graag jullie mening daarover:

Totalen:
1) Weer okt t/m sept
2) Kalenderjaar
3) Voortschrijdende 12 maanden

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4506/38158317951_1b11188e80_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4558/38102814556_823ab50ab1_b.jpg

Energiebeleid in NL:
We hebben nu voor 8 WP's een heel jaar okt 2016 t/m sept 2017 (Geel). De rest is er later bijgekomen.
De resultaten 8 WP's geven aan dat de subsidie geen weggegooid geld was en t.o.v. andere projecten om aardgas te vermijden en zeer effectief is. Dus gemeten:

0,65 m3 aardgas/j per euro subsidie.
0,5 kg CO2/j reductie per euro subsidie bij 100% fossiele elektriciteit
1,1 kg CO2/j reductie bij 100% duurzame elektriciteit
Deze 8 woningen reduceerden 22500 kg CO2 met hun warmtepomp per jaar.

Grote getallen; bij 5 miljoen woningen wordt dat 14 megaton CO2 reductie. Dit is natuurlijk niet haalbaar, maar geeft wel aan dat het potentieel megatonnen kan zijn.Dat decentraal zonder megaprojecten van energiebedrijven waarvan de opbrengst nog bewezen moet worden en duur zullen uitpakken voor de consument.

Verwijderd

@develdonk Hij kan, niet uitgeschakeld, als er vraag zou zijn, hij is 24/24 beschikbaar zonder toepaassing van nachtverlaging. Loopt warmtevraag boven en beneden niet synchroon ?

• reneeke1970
Op nu punt nl staat artikel over de open huizen dagen.
Eentje valt me op dat ze ondergrondse tank van 10000 liter hebben om regen water op te vangen voor de wc.
Toch wel cool als je op die manier volledig duurzaam bent.

1 PVoutput . Dongen NB

• develdonk
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:17:
@develdonk Hij kan, niet uitgeschakeld, als er vraag zou zijn, hij is 24/24 beschikbaar zonder toepaassing van nachtverlaging. Loopt warmtevraag boven en beneden niet synchroon ?
ik wil 2 zone's aanbrengen. warmteverlies boven en beneden is niet synchroon dus warmtevraag ook niet. Verschil is niet heel spannend maar ik wil het graag verder tweaken :)

ik heb nog oude (met pomp) verdelers liggen dus ga kijken of ik kan spelen met aan en uitschakelen van deze pompen om zo evenwichtig mogelijke verdeling te krijgen van warmte.

dan is volgende projectje de luchtafzuiging weersafhankelijk te maken maar 1-voor-1
(en er komen weer 8 zonnecellen bij als het schuurtje af is >:) )

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 04-11-2017 12:05 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Verwijderd

@develdonk luchtafzuiging en weersafhankelijk, verklaar je eens nader als je zou willen. Nog meer PV, je denkt aan korter/minder werken ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Kalk!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:16:
De voorlopige meetgegevens. Graag controle of het correct is.
Er heeft nog geen totaal optelling plaatsgevonden.

Voor presentatie van totalen(seizoen) zijn er een aantal mogelijken, graag jullie mening daarover:

Totalen:
1) Weer okt t/m sept
2) Kalenderjaar
3) Voortschrijdende 12 maanden

[afbeelding]

[afbeelding]

Energiebeleid in NL:
We hebben nu voor 8 WP's een heel jaar okt 2016 t/m sept 2017 (Geel). De rest is er later bijgekomen.
De resultaten 8 WP's geven aan dat de subsidie geen weggegooid geld was en t.o.v. andere projecten om aardgas te vermijden en zeer effectief is. Dus gemeten:

0,65 m3 aardgas/j per euro subsidie.
0,5 kg CO2/j reductie per euro subsidie bij 100% fossiele elektriciteit
1,1 kg CO2/j reductie bij 100% duurzame elektriciteit
Deze 8 woningen reduceerden 22500 kg CO2 met hun warmtepomp per jaar.

Grote getallen; bij 5 miljoen woningen wordt dat 14 megaton CO2 reductie. Dit is natuurlijk niet haalbaar, maar geeft wel aan dat het potentieel megatonnen kan zijn.Dat decentraal zonder megaprojecten van energiebedrijven waarvan de opbrengst nog bewezen moet worden en duur zullen uitpakken voor de consument.
Maar van die 8 heb je er 2 zonder gegevens.

• develdonk
blijf die data van mightym raar vinden, minder warmte opgewekt, lagere temp aanvoer en cop is ondanks deze variabelen helemaal niet in lijn met rest... wellicht standby verlies maar geen idee...

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:14:
[...]

kleine nuance:
Ik gebruik war, dus temp sensor detecteert een warmtevraag en dan gaat warmtepomp aan op WAR. hij is NIET 24h per dag aan het draaien. Enkel wanneer huiskamer <21 graden komt en er dus warmtevraag is.

Ben nu regeling aan het uitbreiden dat wanneer op bovenverdieping er warmtevraag is de warmte omhoog gestuurd wordt en er niks richting begane grond gaat.
Maar hij bedoelde dat je geen nachtverlaging toepast.

Dus je gaat zoneregeling toepassen op boven / beneden?
Gekke is dat ik boven nooit hoeft te verwarmen, de noordkant en badkamer lopen wel mee maar de rest niet. Zolder word verwarmd door restwarmte en de wp droger. :)

• Oxellaar
  • Niet online
Dat kan niet. Grolsch heeft een ontharder en daarnaast kun je in een warmtepomp geen kalkaanslag krijgen, daar zijn de temperaturen te laag voor.
En zeker niet cv zijdig, daar is de hoeveelheid kalk in het gesloten systeem te klein voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 04-11-2017 13:55 ]

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 09:43:
@reneeke1970
(helaas kan ik maar 450 ltr op zolder kwijt :) )
Er passen er vast wel 4 in de woonkamer.... 8)

Toch zand denk ik, troep van de bouw. Bouwlui steken leidingen zo door de vloer zonder een dopje e.d.

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:23:
[...]
Er passen er vast wel 4 in de woonkamer.... 8)
Breng me niet op ideeen. ;)
Een liggend vat zou nog kunnen op zolder.

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:37:
[...]

Graaf de kruipruimte even uit joh.

• AUijtdehaag
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:41:
[...]

Graaf de kruipruimte even uit joh.
Nee, niet weer...
Een buffervat (met hygienespiraal) moet gewoon hoog in je huis staan. Warmste plekje, vooral zomers, minste verlies. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 13:53 ]

Dat lijkt mij niet.
Oxellaar schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:11:
[...]

Dat kan niet. Grolsch heeft een ontharder en daarnaast kun je in een warmtepomp geen kalkaanslag krijgen, daar zijn de temperaturen te laag voor.
Het CV systeem is wel gevuld met "hard" water, wordt ook voorgeschreven in de boekjes volgens mij.

Bijvullen heb ik wel met onthard water gedaan.
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:28:
[...]

Toch zand denk ik, troep van de bouw. Bouwlui steken leidingen zo door de vloer zonder een dopje e.d.
Ik verwacht inderdaad ook nog rommel van de bouw.

De aannemer en installateur werkten best netjes, maar er kan altijd ergens wat rommel ontstaan.
Ook is met het boren van het rookgaskanaal destijds een v.v. buis geraakt, misschien dat daar wat "prut" is ingekomen.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 07:44:
In onze warmte verlies berekening zijn ze van -10 uitgegaan.
Daar komt 7879 watt verlies uit, en is een 9kW wp gespecificeerd.

Veel kouder dan -10 gemiddeld zal het toch niet worden, en als het een keer een nacht -15 wordt zal er wel iets meer verlies zijn en de gewenste temperatuur wellicht met meer moeite of net niet gehaald worden ?
Inderdaad is -10 het goede uitgangspunt, en dus niet -5, zoals nogal wat mensen probleemloos denken te kunnen doen op het forum. En daarbij wordt vaak de invloed van SWW nog vergeten, die juist bij extreem lage temperaturen een groot deel van je verwarmingscapaciteit zal opslokken. Men vergeet dat sinds de opkomst van dit forum het niet echt koud is geweest, maar in de jaren daarvoor wel degelijk een aantal maal. Al eerder genoemd voorbeeld: 2 t/m 7 februari 2012 Eindhoven daggemiddelde (dus over 24 uur gemiddeld) -7,2 -9,4 -13,8 -8,1 -7,3 -8,7 en Arcen zelfde periode: -7,4 -9,3 -10,7 -7,2 -7,5 -8,1. Als je dan een WP hebt gebaseerd op -5 krijg je het binnen echt niet meer warm en moet je een aantal straalkachels neer gaan zetten. De minimumtemp. lagen natuurlijk toen nog veel lager, tot -23 toe (overigens in 1947 is het bijna -28 geweest). KNMI verwacht door klimaatveranderingen grotere extremen, die dan wel minder vaak gaan voorkomen.

Edit: let wel op hoe SWW wordt meegenomen (dat hangt natuurlijk ook af van het aantal bewoners, en gedrag). Zelfs met een -10 en correcte SWW-berekening zou je het in Eindhoven met die -13,8 over een hele dag tezamen met voorgaande erg koude dagen ook niet meer warm genoeg binnen hebben kunnen krijgen, maar zo'n situatie is wel erg uitzonderlijk (in ieder geval minder dan 1x in de 10 jaar). Maar met gas zijn mensen dit niet gewend, omdat daar meestal een gigantische overcapaciteit is (bijv. 25kW ketel, terwijl maar 1/3 echt nodig is, op SWW na).

[ Voor 16% gewijzigd door joostmaas op 04-11-2017 14:12 ]

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:37:
[...]

Als vrijgezel kun je toch zeker wel een slaapkamer missen, 5 vaten op een rij, met kranen bij schakelen aan de hand van warmte vraag.

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Dat wil niet zeggen dat de situatie nooit veranderd.
1 bezoek van zo een mooie dame, en de liefde is weer over. hahaha

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Mijn pomp stond op stand 1 en pompte toch rustig 1150 liter/uur. Op zich niks om je zorgen over te makenk, behalve dat ik één radiator heb in de keuken die daardoor vervelend gaat ruisen, terwijl die toch helemaal openstaat. Bovendien hoorde ik op de wc, waar de buizen het huis binnenkomen net wat meer pomp-geluid dan me lief was.

Met de "Geisha UWP bremse"-truuk is dit opgelost. In de keuken bijna onhoorbaar geworden en op de wc ook een stuk minder. Nu nog even koofje om de buizen heen, dan ook onhoorbaar hopelijk.

Kosten? 15 cent voor een diode. :)
Verdere getallen: Van 1150 naar tussen 685 en 845 liter/uur. En hot-standby van 48 naar 36 watt.

Ik ben wel heel benieuwd of bijvoorbeeld @koevlaas2 , @Oxellaar of @Domba hier nog iets van vinden. Het is toch een beetje blind zitten klooien...

Voor wie het ook wil proberen: http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse
jaari schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:09:
[...]

Op welke stand draait jouw circulatiepomp?
Standaard staat die op 2 (van de 7). In die stand deed mijn Pana ook 1150 l/hr.
Ik heb hem onlangs naar stand 1 gezet en doet hij ongeveer 950 l/hr.
Uit het manual:
[afbeelding]

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Pascal Saul
  • Laatst online: 07-07 17:03
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:56:
Eentje valt me op dat ze ondergrondse tank van 10000 liter hebben om regen water op te vangen voor de wc.
Ik heb ook al drie bezoekers gehad! >:)

Wel grappig hoe men er mee bezig is en ook al drie totaal verschillende verhalen gehoord nu.

Maar een ding hebben ze gemeen: ze denken na over duurzaamheid.

• jacovn
  • Nu online
joostmaas schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:57:
[...]

Inderdaad is -10 het goede uitgangspunt, en dus niet -5, zoals nogal wat mensen probleemloos denken te kunnen doen op het forum. En daarbij wordt vaak de invloed van SWW nog vergeten, die juist bij extreem lage temperaturen een groot deel van je verwarmingscapaciteit zal opslokken. Men vergeet dat sinds de opkomst van dit forum het niet echt koud is geweest, maar in de jaren daarvoor wel degelijk een aantal maal. Al eerder genoemd voorbeeld: 2 t/m 7 februari 2012 Eindhoven daggemiddelde (dus over 24 uur gemiddeld) -7,2 -9,4 -13,8 -8,1 -7,3 -8,7 en Arcen zelfde periode: -7,4 -9,3 -10,7 -7,2 -7,5 -8,1. Als je dan een WP hebt gebaseerd op -5 krijg je het binnen echt niet meer warm en moet je een aantal straalkachels neer gaan zetten. De minimumtemp. lagen natuurlijk toen nog veel lager, tot -23 toe (overigens in 1947 is het bijna -28 geweest). KNMI verwacht door klimaatveranderingen grotere extremen, die dan wel minder vaak gaan voorkomen.

Edit: let wel op hoe SWW wordt meegenomen (dat hangt natuurlijk ook af van het aantal bewoners, en gedrag). Zelfs met een -10 en correcte SWW-berekening zou je het in Eindhoven met die -13,8 over een hele dag tezamen met voorgaande erg koude dagen ook niet meer warm genoeg binnen hebben kunnen krijgen, maar zo'n situatie is wel erg uitzonderlijk (in ieder geval minder dan 1x in de 10 jaar). Maar met gas zijn mensen dit niet gewend, omdat daar meestal een gigantische overcapaciteit is (bijv. 25kW ketel, terwijl maar 1/3 echt nodig is, op SWW na).
De WP die ik krijg heeft nog een electrische bijstook optie ingebouwd die standaard uit staat.
De boiler krijgt een 6KW element.

Dus ik neem aan dat ik zowel warm water als een warm huis houd als het kouder wordt. Welliswaar kost het dan relatief veel energie, maar goed als het haast nooit voorkomt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Dylantje2

Dylantje2

monoblock 5kw pana en dan een 100 liter sww boiler ja ben er nu al uit..

Iemand ervaring met een de A Label E-boiler van 100 liter of meer??

Al wat bekend of die beunhazen in Den Haag de Subsidie regeling aan willen gaan passen voor 2018???

Interesse in Vailliant HR 5 jaar oud? ? :-)

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:41:
monoblock 5kw pana en dan een 100 liter sww boiler ja ben er nu al uit..

Iemand ervaring met een de A Label E-boiler van 100 liter of meer??

Al wat bekend of die beunhazen in Den Haag de Subsidie regeling aan willen gaan passen voor 2018???

Interesse in Vailliant HR 5 jaar oud? ? :-)
Ketel brengt niks op, lekker laten hangen als circulatie pomp geregeld door oude kamer thermostaat.

Wat voor woning en gas verbruik heb je eigenlijk?

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

MMM
Zit er geen circulatiepomp in de monoblock systemen?
Of heeft hij ondersteuning nodig.?
Zit er een schakeldraad oid op de mono om een pomp te schakelen?

Afgestuurd in duurzaam bowuen..:-)

Vrijstaand uit de early 90 [ compleet selfmade ]
Pelletstove from the NL!! :-) [ Duroflame ]

24x pv panelen.
Wc op grondwater...
Wil ook nog wasmachine op grondwater..

Tijd is mijn vijand..
Mijn duurzaam min vriend[je ]

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:04:
MMM
Zit er geen circulatiepomp in de monoblock systemen?
Of heeft hij ondersteuning nodig.?
Zit er een schakeldraad oid op de mono om een pomp te schakelen?

Afgestuurd in duurzaam bowuen..:-)

Vrijstaand uit de early 90 [ compleet selfmade ]
Pelletstove from the NL!! :-) [ Duroflame ]

24x pv panelen.
Wc op grondwater...
Wil ook nog wasmachine op grondwater..

Tijd is mijn vijand..
Mijn duurzaam min vriend[je ]
Met andere woorden je hebt geen idee hoe dit met je vloer verwarming en mogelijk radiators gaat werken?

Weet je al waar een buffer vat voor dient?

1 PVoutput . Dongen NB

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:56:
Bij de koop van onze kavel hebben we ook een grijswatercircuit moeten kopen van de gemeente. Kosten €4.000,- excl btw en installatiekosten. Wij kregen dan een betonput van 7500ltr (zit voor in de tuin) en een pomp die in werking gaat als de wasmachine aangaat, de buitenkraan of de wc's worden doorgespoeld. Pomp neemt ca. 700W. Alle HWA's gaan naar de betonput, als die vol is via overstort naar gemeenteriool. Als die bijna leeg schakelt de pomp over op waterleiding. We gebruiken nu met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen ca. 53m3 per jaar aan leidingwater.

Qua duurzaamheid leuk, maar voor het geld hoef je het niet te doen. Het is dat het bij de kavel in moest anders had ik het niet gedaan. Als de pomp aan vervanging toe is dan koop ik geen nieuwe denk ik.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Oxellaar schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:59:
[...]

Een 2 delige koppeling is geen appendage, dus snap je niet helemaal.
Ik snap je wel, maar ja, die monteer je om iets makkelijk uit te wisselen.
Alles kan kapot gaan, zal niet de eerste warmtemeter zijn die sneuvelt.

De kogelkraan waar de sensor in zit heeft idd de mogelijkheid om de sensor makkelijk uit te wisselen. Maar tevens dient hij voor het inblokken van de warmtemeter. Na de warmtemeter zet je namelijk ook een afsluiter. Zo kun je aanvoer en retour afsluiten.
De warmtemeter zelf zit toch ook niet geperst, maar met koppelingen.

Daarnaast, als de verpakking om de schroefdraad van de puntstukken in de kraan zou lekken na montage, dan moet je dus direct al de gaan slopen om opnieuw te verpakken.

En ook deze kraan kan gaan lekken langs de spindel. Voor welk doel hij bestemd is maakt niet uit.

Dit hoor je gewoon niet zo te monteren.

@reneeke1970 De bypass is in dit geval een paardenmiddel om voldoende flow te houden als er weinig vraag is. Bij start wil de Daikin 20L/m hebben. Het systeem vraagt maar 10L/m, de andere 10 gaan via de bypass terug naar de warmtepomp.

Eigenlijk hoor je dit op te vangen met een open verdeler, of buffervat. Systeem en wp draaien onafhankelijk over de verdeler met beide hun eigen debiet.
Ik heb nog eens gepolst bij mijn warmtepompinstallateur, of het loskoppelen van de warmtepomp van de cv, en cv vervolgens verwarmen via een buffervat niet beter zou zijn. Even los van het feit of ik dat wel zou willen. Zijn reactie is dat hij dat niet liever niet doet, omdat je dan warmte op aan het wekken bent die je niet direct afneemt. Extra energieverlies dus. Puur theoretisch heeft hij natuurlijk gelijk, maar wat is jullie mening over dit "probleem"?

Ik ben benieuwd wat voor- en tegenstanders hierover te zeggen hebben (zonder een oeverloze discussie te starten).

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Pos2007 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:08:
[...]

Bij de koop van onze kavel hebben we ook een grijswatercircuit moeten kopen van de gemeente. Kosten €4.000,- excl btw en installatiekosten. Wij kregen dan een betonput van 7500ltr (zit voor in de tuin) en een pomp die in werking gaat als de wasmachine aangaat, de buitenkraan of de wc's worden doorgespoeld. Pomp neemt ca. 700W. Alle HWA's gaan naar de betonput, als die vol is via overstort naar gemeenteriool. Als die bijna leeg schakelt de pomp over op waterleiding. We gebruiken nu met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen ca. 53m3 per jaar aan leidingwater.

Qua duurzaamheid leuk, maar voor het geld hoef je het niet te doen. Het is dat het bij de kavel in moest anders had ik het niet gedaan. Als de pomp aan vervanging toe is dan koop ik geen nieuwe denk ik.
Dan valt de besparing me nog zwaar tegen. Wij gebruiken met 2 volwassenen en 2 kinderen minder dan 80m3 per jaar regulier leidingwater. Zonder grijs circuit.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:08:
[...]Met andere woorden je hebt geen idee hoe dit met je vloer verwarming en mogelijk radiators gaat werken?
Weet je al waar een buffer vat voor dient?
Buffervat geen idee
Maar spannend is het allemaal niet.
Of ik nu een cv aansluit of een monoblock lood om...

Wat details..die ik mis Waarvan een circulatiepomp er 1 is:
Kan me voorstellen dat er een maxx aan meters zit in wp circulatiepomp...

Radiatoren..in huis en klein stukjes vloerverwarming..

En ja dat werkt want ik stook al jaren mijn huis warm met echt HR watertemperatuur van 45 graden. vs wp 55 graden dus moet lukken.

• joostmaas
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:35:
[...]

De WP die ik krijg heeft nog een electrische bijstook optie ingebouwd die standaard uit staat.
De boiler krijgt een 6KW element.

Dus ik neem aan dat ik zowel warm water als een warm huis houd als het kouder wordt. Welliswaar kost het dan relatief veel energie, maar goed als het haast nooit voorkomt.
Check dan nog wel welk vermogen de WP bij bijvoorbeeld -10 over heeft (dat varieert zeer sterk per merk en type WP) en hoe dat extra element in de WP ingezet wordt. In de cijfers wordt vaak de inzet al meegerekend, maar soms ook weer niet. Met die boiler zou je dan bij extreem koude dagen de boiler geheel elektrisch kunnen verwarmen en de WP alleen voor verwarming inzetten. Verbruik/COP is voor die uitzonderlijke dagen inderdaad minder een issue.

Voor de boiler zal 6kW hoe dan ook wel voldoende zijn (6kWx24 uur ... ), ook al moet je wellicht bij die enkele koude dagen even wachten tot de boiler weer is opgewarmd.

Edit: er vanuitgaande dat je met boiler een SWW-boiler bedoelde en geen buffervat voor verwarming en SWW samen...

[ Voor 5% gewijzigd door joostmaas op 04-11-2017 15:33 ]

• joostmaas
  • Niet online
psy schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:10:
[...]

Ik heb nog eens gepolst bij mijn warmtepompinstallateur, of het loskoppelen van de warmtepomp van de cv, en cv vervolgens verwarmen via een buffervat niet beter zou zijn. Even los van het feit of ik dat wel zou willen. Zijn reactie is dat hij dat niet liever niet doet, omdat je dan warmte op aan het wekken bent die je niet direct afneemt. Extra energieverlies dus. Puur theoretisch heeft hij natuurlijk gelijk, maar wat is jullie mening over dit "probleem"?

Ik ben benieuwd wat voor- en tegenstanders hierover te zeggen hebben (zonder een oeverloze discussie te starten).
Zoek even op het forum. Over buffervaten is al heel veel geschreven. Voor- en tegenstanders, maar m.i. vooral afhankelijk van de precieze situatie (als je buffervat in een anders door een radiator verwarmde ruimte staat is dat verlies al geen echt verlies). Met buffervat wel extra pomp, soms makkelijkere regeling. Hangt ook nogal af van hoe SWW is geregeld, grootte buffervat, afgiftesysteem, naregeling etc.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:12:
[...]

Buffervat geen idee

En ja dat werkt want ik stook al jaren mijn huis warm met echt HR watertemperatuur van 45 graden. vs wp 55 graden dus moet lukken.
Zoiets dacht ik al, je doet er bijna nonchalant over en het gas is volgende week al afgesloten. Ik zou nog even door lezen hier. En het gas zeker niet opzeggen want dat is nog maar de vraag of dat haalbaar is.

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Atomic2005 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:10:
[...]

Dan valt de besparing me nog zwaar tegen. Wij gebruiken met 2 volwassenen en 2 kinderen minder dan 80m3 per jaar regulier leidingwater. Zonder grijs circuit.
Dat is laag, wij zitten op 50 m3 meer. Maar zo'n put zou de moeite niet waard zijn.

• joostmaas
  • Niet online
Atomic2005 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:10:
[...]

WC+tuin+wasmachine is ongeveer de helft van je waterverbruik. Rest is douche (+beetje keuken). Ik heb ook een regentank (3000m3). Rijk wordt je er niet van (arm ook niet). Belasting op water is dan ook veel te laag (indertijd vlak NA mijn aanschaf sterk verlaagd...). Gaat in de toekomst heus wel omhoog, vanwege toenemende wateroverlast. In Belgie betalen ze rustig 4x zoveel voor water en heeft 'iedereen' een regen- of grijs-watertank en is het ook heel normaal om te douchen met regenwater.

• Oxellaar
  • Niet online
psy schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:10:
[...]

Nagenoeg alle fabrikanten geven aan dat buffervaten noodzakelijk zijn. LG Centercon verplicht het zelfs, opstellingen zonder buffervat hebben ze al genoeg ellende van gehad.

Er is eigenlijk nog maar 1 fabrikant die beweert dat het niet echt nodig is..... Je raad het al, dat is Daikin.

Ik kan er kort over zijn...
De flow die jouw warmtepomp nodig heeft, is zelden beschikbaar in het afgiftesyteem.
Dat had je installateur op zijn klompen aan kunnen voelen.
Om dan nog steeds te beweren dat een buffervat niet noodzakelijk is is wel bijzonder.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

@Oxellaar

Ja ik vond het ook al merkwaardig dat Daikin er met geen woord over rept in de manuals.

Overigens, nu ik de VV heb draaien op de kamerthermostaat, schakelt de warmtepomp nu ook vaak gewoon helemaal uit als de Chronoterm heeft besloten dat de woonkamer op temperatuur is. En de kelder krijgt dan ook niks. Oftewel geen verwarming dan.

Zit er nu aan te denken om
- een buffervat te laten installeren
- hierna een relaisgestuurde klep welke aangeeft dat minimaal één ruimte warmte nodig heeft
- alle ruimtes (alle ingedeelde VV groepen afzonderlijk, maar ook de kelderruimtes) dit relais laten schakelen bv via Loxone bij warmtevraag
- eventueel een mengverdeler voor de groep van de vloerverwarming, zodat ik in de kelders iets hoger kan stoken, heb al gemerkt dat de Jaga's wat weinig warmte afgeven op max 35 graden.

Maar dan ben ik wel af van het gedoe om het keldercircuit waar de weerstand blijkbaar te hoog is voor de warmtepomp. Ik neem aan dat zo'n standaard pomp vanuit de buffer daar niets om geeft.

An sich kan je wel mooi de Daikin aangeven dat er 2 circuits zijn met 2 afzonderlijke temperaturen. Zeg HT en LT. Vraagt alleen LT, dan wordt alleen lage temperatuur geleverd. Vraagt ook HT, gaat de warmtepomp tijdelijk die hogere temp leveren. Moet je wel een mengverdeler hebben voor het LT circuit.
En zo'n geintje kan natuurlijk alleen zonder buffervat.

[ Voor 86% gewijzigd door psy op 04-11-2017 15:57 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• develdonk
Rol-Co schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 13:02:
[...]

Maar hij bedoelde dat je geen nachtverlaging toepast.

Dus je gaat zoneregeling toepassen op boven / beneden?
Gekke is dat ik boven nooit hoeft te verwarmen, de noordkant en badkamer lopen wel mee maar de rest niet. Zolder word verwarmd door restwarmte en de wp droger. :)
Wij hebben hier helaas op de 2e bouwlaag een glazen pui van 1x 5 meter en 1x 4 meter. In de zomer dus lekker warm (wel warmtewerend glas) en in winter scheelt het 1,5 graad met beneden. Nu is het een hobbykamer maar gaat me om het principe :)

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:20:Zoiets dacht ik al, je doet er bijna nonchalant over en het gas is volgende week al afgesloten. Ik zou nog even door lezen hier. En het gas zeker niet opzeggen want dat is nog maar de vraag of dat haalbaar is.
Mwha sommige dingen zijn niet zo moeilijk als het lijkt.
Ik heb er al vaker aan gedacht/gerekend.. maar toen met een spit op lucht lucht
Dat was het niet.
Nu mono op L/W is het wel
Dus mijn keueze is snel gemaakt
Deze site geeft veel info:
https://warmtepomp-weetje...n/lucht-water-warmtepomp/
En tsja. ik zie een pomp binnenshuis..
Maar stel je voor dat er een pomp in zou zitten
En het lijkt me dan dan dat er een schakelunit in de wp zou moeten zitten
Om pomp via thermostaat/besturing van de wp te schakelen..

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Het kan allemaal wat je opnoemt. De Mitsubishi heeft ook een kontakt om meerdere pompen (zones) aan te sturen. De binnenunit heeft ook een eigen pomp.
Of je stuurt alles zelf aan via z-wave en domoticz. (ik noem maar wat, zo werkt het hier.)
Maar met een buffervat ertussen, parallel aan je afgiftecircuit, heb je dus wel een extra pomp nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 16:05 ]

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:04:
@Dylantje2
Het kan allemaal wat je opnoemt. De Mitsubishi heeft ook een kontakt om meerdere pompen (zones) aan te sturen. De binnenunit heeft ook een pomp.
Of je stuurt alles zelf aan via z-wave en domoticz. (ik noem maar wat, zo werkt het hier.)
JA die pomp met Domoticz was mij dingetje ook..
Jij een mitsubitschi mono block?? Ervaring? Type?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Split 5 kW
Ervaring: het werkt. (na een half jaar alles vernieuwen en aansluiten in mijn uppie)
Maar iets meer werk dan een pana monobloc ;)
Ik heb dus ook niks meer van het originele ijzeren CV circuit meer zitten.
Dat ligt bij de oud ijzer boer.

[ Voor 119% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2017 16:15 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Rol-Co schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:40:
[...]

Maar van die 8 heb je er 2 zonder gegevens.
Bij CV en DHW gecombineerd staan er nog twee. Ik tel eigenlijk 9

• joostmaas
  • Niet online
Oxellaar schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:43:
[...]

Nagenoeg alle fabrikanten geven aan dat buffervaten noodzakelijk zijn. LG Centercon verplicht het zelfs, opstellingen zonder buffervat hebben ze al genoeg ellende van gehad.

Er is eigenlijk nog maar 1 fabrikant die beweert dat het niet echt nodig is..... Je raad het al, dat is Daikin.

Ik kan er kort over zijn...
De flow die jouw warmtepomp nodig heeft, is zelden beschikbaar in het afgiftesyteem.
Dat had je installateur op zijn klompen aan kunnen voelen.
Om dan nog steeds te beweren dat een buffervat niet noodzakelijk is is wel bijzonder.
Panasonic vind buffervat ook niet nodig. Wel minimale waterinhoud >30l bij 5kW model. Bij dergelijk kleine WP hoeft flow ook geen probleem te zijn.
Edit: m.n. bij vloerverwarming... En Elga heeft ook geen buffervat nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door joostmaas op 04-11-2017 16:26 ]

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:04:
@Dylantje2

Maar met een buffervat ertussen, parallel aan je afgiftecircuit, heb je dus wel een extra pomp nodig.
Hoeft niet perse. Bij mij zit de WP in serie achter een 800 liter hygienevat. Koud water van de vloerverwarming passeert een driewegklep die het water óf door het vat, óf direct naar de WP stuurt. Dit kan proportioneel, T wordt via een WAR aangestuurd door een zonneboilercontroller. (Deltasol MX)
(max temperatuur is begrenst op 500, om storing WP te voorkomen)

WP is dus tevens circulatiepomp voor hele circuit. Was spannend maar pomp (5 kW Panasonic mono) blijkt ruim voldoende sterk.

WP springt vanzelf bij als het bufferwater te koud is. Groot voordeel: het vat is een stuk kouder dan voorheen, waardoor de zonnecollector meer warmte levert. Kan het nog niet onderbouwen maar de collectorpomp draait duidelijk meer.

Moet nog een paar dingen tweaken:
1: Vat koud = water direct naar WP zodat buffervat niet wordt opgewarmd. Stratificatiebuis voorkomt dit ietwat maar 's nachts is het zonde van de COP.
2: Vat warm + overdag = water direct naar WP zodat ik
3: 's nachts (= lage COP) het vat leeg kan trekken.
4: helemaal mooi: overdag vat naar 350 met wp. Wordt vooral handig als salderen van PV wordt beperkt.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:12:
[...]

Buffervat geen idee

Kijk eerst maar eens kritsch naar je afgifte systeem, 45c is veel te veel voor een WP.
Rond de 30c zou mooi zijn 8)

• AUijtdehaag
  • Niet online
AquaPlanning schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:28:
[...]

Hoeft niet perse. Bij mij zit de WP in serie achter een 800 liter hygienevat. Koud water van de vloerverwarming passeert een driewegklep die het water óf door het vat, óf direct naar de WP stuurt. Dit kan proportioneel, T wordt via een WAR aangestuurd door een zonneboilercontroller. (Deltasol MX)
(max temperatuur is begrenst op 500, om storing WP te voorkomen)

WP is dus tevens circulatiepomp voor hele circuit. Was spannend maar pomp (5 kW Panasonic mono) blijkt ruim voldoende sterk.

WP springt vanzelf bij als het bufferwater te koud is. Groot voordeel: het vat is een stuk kouder dan voorheen, waardoor de zonnecollector meer warmte levert. Kan het nog niet onderbouwen maar de collectorpomp draait duidelijk meer.

Moet nog een paar dingen tweaken:
1: Vat koud = water direct naar WP zodat buffervat niet wordt opgewarmd. Stratificatiebuis voorkomt dit ietwat maar 's nachts is het zonde van de COP.
2: Vat warm + overdag = water direct naar WP zodat ik
3: 's nachts (= lage COP) het vat leeg kan trekken.
4: helemaal mooi: overdag vat naar 350 met wp. Wordt vooral handig als salderen van PV wordt beperkt.
Dat vraagt om een schematje.
Ik ben wel benieuwd naar andere opzetten van buffervaten. (zonder weer te discussieren haha)
In mijn link kan je de PowerPoint downloaden: AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
:)

• Dylantje2

Dylantje2

Kijk eerst maar eens kritsch naar je afgifte systeem, 45c is veel te veel voor een WP.
Rond de 30c zou mooi zijn 8)
MM?
Ben een BOB de Bouwer, geen Natuurkundige... Dus ik ben te simpel maar dan toch?
45c? 30 c?
Een monoblock kan 55c aan dus 40c zou moeten kunnen dan...
En tsja als ik hem werkend icm Domoticz kan ik tunen

[ Voor 19% gewijzigd door Dylantje2 op 04-11-2017 16:52 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:41:
[...]

MM?
Ben een BOB de Bouwer, geen Natuurkundige... Dus ik ben te simpel maar dan toch?
45c? 30 c?
Een monoblock kan 55c aan dus 40c zou moeten kunnen dan...
En tsja als ik hem werkend icm Domoticz kan ik tunen
Mannetje - als je huidige afgiftesysteem in hartje winter een aanvoertemperatuur van > 45 °C nodig heeft
om het overal lekker warm te krijgen (wat dat ook betekent) heb je met zekerheid een probleem c.q. je warmtepomp.
"Tunen" (whatever that means) heeft voordat dit niet goed is geregeld, dus maximale aanvoer het liefst < 35 °C niet zoveel zin.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dylantje2

Dylantje2

oke maar een wat levert mijn monoblock dan voor watertemp...
Er staat toch 55graden???
Het zal me wat COP kosten als ik op de 45 graden zit...
Maar wat kan ik anders met de 55 graden die in de specs staat van de pana mono?

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:10:
Je sww opwarmen bv.
Mijn 6 kW had hartje winter niet genoeg capaciteit om het water boven 33 te krijgen. Gelukkig was het wel genoeg om de kamer niet af te laten koelen.

Gelukkig zorgde mijn grote buffer ervoor dat de wp 22 uur vol vermogen kon draaien, anders had vrouwtje boos geworden denk.....

1 PVoutput . Dongen NB

blauwemac schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:12:
Mijn pomp stond op stand 1 en pompte toch rustig 1150 liter/uur. Op zich niks om je zorgen over te makenk, behalve dat ik één radiator heb in de keuken die daardoor vervelend gaat ruisen, terwijl die toch helemaal openstaat. Bovendien hoorde ik op de wc, waar de buizen het huis binnenkomen net wat meer pomp-geluid dan me lief was.

Met de "Geisha UWP bremse"-truuk is dit opgelost. In de keuken bijna onhoorbaar geworden en op de wc ook een stuk minder. Nu nog even koofje om de buizen heen, dan ook onhoorbaar hopelijk.

Kosten? 15 cent voor een diode. :)
Verdere getallen: Van 1150 naar tussen 685 en 845 liter/uur. En hot-standby van 48 naar 36 watt.

Ik ben wel heel benieuwd of bijvoorbeeld @koevlaas2 , @Oxellaar of @Domba hier nog iets van vinden. Het is toch een beetje blind zitten klooien...

Voor wie het ook wil proberen: http://aquarea.smallsolut...p?title=Geisha_UWP_Bremse

[...]
Klooiers en prutsers moeten we het van hebben, niemand weet iets en durfals proberen het gewoon uit.
Veel heb ik ook zelf moeten ontdekken. :*)

• reneeke1970
Haha krijg net mailtje dat speed comfort de grote bestellingen niet aan kunnen vanwege de inkoop actie, weekje vertraging.....

1 PVoutput . Dongen NB

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 07:40:
[...]

Die formule van @koevlaas2 bijv. Het is dat ik die nu zie, anders had ik dat nooit gevonden met behulp van Google...
Test mijn formule vooral, ik hoor graag als het niet goed is.
Hoe ik eraan kom weet ik niet meer, zou kunnen dat ik adhv warmtepomp-weetjes de formule zelf heb 'verzonnen'.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
Dylantje2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:10:
Als je een Bob de bouwer bent, dan kan je gerust wel vloer of wandverwarming maken...
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 00:16:
[...]

Zijn de prijzen zo interessant met subsidie? Kluswerk vind ik niet erg en ik vind het nog steeds stupide dat ik verwarmde lucht naar buiten sta te pompen..
Geen idee wat de subsidie op ventilatie WP's is, maar als je huidige WP power genoeg heeft kan je misschien iets met WTW ventilatie, dat werkt ook heel leuk.

Pagina: 1 ... 33 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.