Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.184 views

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-11 07:30
afwerking kan op vele manieren:
http://www.claytec.nl/pro.../fijne-wandafwerking.html
https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-549196/leemverf/

wel iets minder kleuren om uit te kiezen als je gewent bent, maar genoeg mogelijkheden over. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 03-11-2017 11:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:59:
[...]

zijn niet erg veel keuzes dan nog te maken. ;)

inventum ecolution combi 50 of solo. (wil je met of zonder boiler is dan het verschil.)
Aanschafprijs 2800 (wtf), 1700 subsidie. Dat is me te duur voor een optimalisatie, hell m'n 9kw split kostte nog minder dan dat :P

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:31
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:57:
[...]

Je hebt een mutant ninja Elga
Als die mutant ninja dan ook de COP-waarde goed houd, vind ik dat helemaal prima. Maar ik kan niet meten wat er aan warmte daadwerkelijk uit komt.

Alleen zie ik dat de Elga toch aardig 'honger' heeft gehad de afgelopen dagen. En de monteur die hier was schrok ook daadwerkelijk van wat hij af las op zijn apparatuur. Daarop zijn er een aantal foto's gemaakt en is Techneco aan de figuurlijke jas getrokken. Meestal heeft Techneco vrijwel direct een antwoord/oplossing. Maar, naar zeggen van de monteur van het installatiebedrijf, bleef het tamelijk lang stil aan telefoonzijde van Techneco. En zouden ze er zsm op terug komen.

:|

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:47
migjes schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:46:
[...]

afwerking kan op vele manieren:
http://www.claytec.nl/pro.../fijne-wandafwerking.html
https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-549196/leemverf/

wel iets minder kleuren om uit te kiezen als je gewent bent, maar genoeg mogelijkheden over. ;)
Oke, toch mooi spul. Zie zelfs leem platen. Tegen plafond schroeven, slangen er tegen, stuc erover en klaar is plafond verwarming.
Hmm had ik eerder moeten zien voor badkamer......

1 PVoutput . Dongen NB

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:05
Noord27 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:01:
[...]

Als die mutant ninja dan ook de COP-waarde goed houd, vind ik dat helemaal prima. Maar ik kan niet meten wat er aan warmte daadwerkelijk uit komt.

Alleen zie ik dat de Elga toch aardig 'honger' heeft gehad de afgelopen dagen. En de monteur die hier was schrok ook daadwerkelijk van wat hij af las op zijn apparatuur. Daarop zijn er een aantal foto's gemaakt en is Techneco aan de figuurlijke jas getrokken. Meestal heeft Techneco vrijwel direct een antwoord/oplossing. Maar, naar zeggen van de monteur van het installatiebedrijf, bleef het tamelijk lang stil aan telefoonzijde van Techneco. En zouden ze er zsm op terug komen.

:|
Je hebt wel pech met je Elga! Jammer zeg. Ben benieuwd wat de oorzaak is.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Noord27
@Bram-Bos Daarom wil ik alles ook transparant houden wat er is gebeurd en/of nog lopende is. Kunnen andere eigenaren of toekomstig eigenaren hun voordeel mee doen.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
buiter schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:19:
[...]

Deze suggestie (meer detals achterliggende situatie) heb ik gedaan..
Echter, @Tomexergie kraakt het idee af.
Ik kraak het idee niet af, maar wel als onderdeel voor dit topic.
SCOP over een jaar is heel belangrijk, daar betaal je voor, daar is het om begonnen. Anders gewoon elektrisch verwarmen met COP=1. Met onze metingen weten we hoeveel elektriciteit er nodig was en wat daarvoor geleverd is. Dat is toch al heel wat denk ik. De meeste warmtepompen in NL hebben geen warmtemeter en dus weten de eigenaren niet of dat ding echt goed werkt en of hun bankrekening niet geplunderd wordt.

Ik zie de Warmtepomp als omzetter van elektriciteit in warmte waar bij de efficiency beinvloed wordt door:

* retour en aanvoertemperatuur (en ja, dat is natuurlijk afhankelijk van het afgifte systeem)
* de belasting (deze is afhankelijk van de thermische kwaliteit van de woning en zoninstraling enz)
* de buitentemperatuur en RV(wordt opgelegd)
* de regeling
* en nog veel meer

Voor dit topic trek ik de systeemgrens om de warmtepomp heen en probeer deze te vergelijken onder gelijke condities. In onze tabel kun je de systemen globaal benchmarken door b.v. T2=35 afgifte systemen naast elkaar te leggen. Een aantal forumleden met zeer goed geisoleerde woningen hebben commentaar op de cijfers omdat hun COP erg laag is i.v.m. de lage warmevraag in de zomer. Als je vergelijk over langere periode dan zullen ook die effecten wegvallen. Het gaat niet om beoordelen, maar om verklaren.

Het lijkt mij voor forumleden nuttig om hun WP te vergelijken met anderen. Een lage COP kan goed te verklaren zijn ondanks dat de WP die op zichzelf goed presteert maar b.v. hoge aanvoertemperaturen moet leveren. Die oorzaak kun je dan weer apart onderzoeken.

Het is zelfs zo, hoe slechter de woning, hoe beter de economische efficiency van de WP. Jammer voor eigenaren van een superwoning, maar dat laatste stukje verbetering is heel erg duur.

Er kunnen veel oorzaken (binnen mijn systeemgrens) zijn de het rendement beinvloeden:
Een te hoog afgestelde weersafhankelijke regeling WAR, teveel geknepen flow, mengregeling, te weinig werkmiddel, vervuiling, verkeerde vermogens afstelling, onvoldoende ontdooiing, slecht geregelde inverter, pendelen, thermostaten, lange afstand bij split systemen, enz. Discussie over milieuvriendelijk werkmiddel komt ook nog en is een beetje weggevallen.

Dit zijn de items waar we ons in dit topic voor al mee beziggehouden hebben. Dat maakt de WP een leuk ding voor een forum.
Duurzaamheid is natuurlijk veel breder dan alleen WP maar als we de woning en alle installaties in dit forum topic erbij meenemen(Met EPC, WTW enz), dan weet ik niet of het niet teveel wordt. Misschien beter een apart topic over energie efficiency woning waarin alle systemen besproken worden o.a ook WP in relatie tot energieopslag. Zo zie ik het, maar wat is wijsheid.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Oxellaar schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:06:
@Tomexergie Ik vind het ook een interessante opmerking. Als een stooklijn een te hoge aanvoerT geeft, dan is de stooklijn toch gewoon te hoog ingesteld? Met welke buitenT dat is, lijkt mij niet echt uitmaken.
Of bedoel je dat met kwakkelweer, voorseizoen, of naseizoen, war vaak er net naast zit?
Het probleem is dat conventionele thermostaten (Honeywell Touch bij Elga) niet in staat zijn om de WP goed aan te sturen bij een lage stooklijn met kleine gradient. De Ta regeling wordt instabiel of moet hoog worden ingesteld, dat is mijn ervaring.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:07:
[...]

Oke, toch mooi spul. Zie zelfs leem platen. Tegen plafond schroeven, slangen er tegen, stuc erover en klaar is plafond verwarming.
Hmm had ik eerder moeten zien voor badkamer......
Leem in badkamer, dat zou ik niet doen

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:47:
[...]

Leem in badkamer, dat zou ik niet doen
En waarom niet? Dat vocht regulerende is toch ideaal?
Gips word ook dit voordeel geprezen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:31:
[...]

Leem = massa (4-8 cm bij mij)
Leem = warmte-opslag
Leem = vochtopslag en doorgifte (dampopen systeem)
Leem = geurtjes opnemend
Leem = volledig en eeuwig herbruikbaar
Leem = zelf te stucen en te repareren

Hoera voor het leem
Heb jij ook geen afzuiger in de keuken?
Wij nog wel, maar nooit aan.

Maar leem zelf is niet instaat om vohct vast te houden, hiervoor moet je kalk gebruiken.

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:50:
[...]

En waarom niet? Dat vocht regulerende is toch ideaal?
Gips word ook dit voordeel geprezen.
Als het te vochtig wordt gaat het kapot

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:57:
[...]

Als het te vochtig wordt gaat het kapot
Vroeger had ik water druppels aan plafond maar nu niet meer hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
@koevlaas2 maakt het voor de keuze van een warmtepomp nog uit dat als je afgifte toe kan met een aanvoer temperatuur tussen de 19 en 27 graden.

Stel je voor, ik wil mijn elga verkopen en mijn woning volledig gaan verwarmen met een volwaardige warmtepomp.
Afgifte is wandverwarming met leem
Gas vebruik voor verwarmen zonder elga rond de 1000m3, echter met een plofketel die met een aanvoer van 30 graden werkt, waar ik veel lager wil hebben.

Zo kan de hitachi yutaki s bij een buiten temperatuur van 10 graden een aanvoer van 20 graden leveren.

Hoeveel kw zou jij dan adviseren?

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:21:
[...]

Vroeger had ik water druppels aan plafond maar nu niet meer hoor
Ik ook niet, maar zonder leem

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YduFKnk0GLV5gdJuLMFrB8Kp/full.png

• Ramon_1984
@Verwijderd je leeft nog , welkom terug _/-\o_ _/-\o_

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11 09:46
Je doet het nog :W
Is de maand al weer voorbij? tijd vliegt >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 03-11-2017 13:56 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Oxellaar
  • Niet online
amarkest schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:59:

Onbegrijpelijk dat je bij de ELGA en kamerthermostaat krijgt die ook alleen maar 0,5c verhoging biedt.
0,1 verhoging is niet voelbaar voor mensen, zelfs 0.5 is eigenlijk niet waarneembaar. Bij klimaatregeling is 0.5 echt het minimale.
Je gaat toch, bij een beetje fris gevoel, je thermostaat niet 1/10 graad hoger zetten? 19.5 is te warm, ik heb liever 19.3... :+

Je hebt zelfs grote kans dat de regeling in de celcia gewoon op 0.5 werkt, maar 0.2 weergeeft.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• reneeke1970
Volgens @koevlaas2 zou ik 7.2 nodig hebben, maar ik heb het gered tot -7 met 6 kW (bij die temp nog 4.5kw? ),dus ik denk dat @joostmaas er dichterbij zit.

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Oxellaar schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:28:
[...]

0,1 verhoging is niet voelbaar voor mensen, zelfs 0.5 is eigenlijk niet waarneembaar. Bij klimaatregeling is 0.5 echt het minimale.
Je gaat toch, bij een beetje fris gevoel, je thermostaat niet 1/10 graad hoger zetten? 19.5 is te warm, ik heb liever 19.3... :+

Je hebt zelfs grote kans dat de regeling in de celcia gewoon op 0.5 werkt, maar 0.2 weergeeft.
Ik heb begrepen dat isense meet met 0.1,regelt op 0.5 ,weergave is afronden op 0.5 ,maar dat hij met zijn slimme vooruit voorspelling wel degelijk die 0.1 gebruikt. Hij geeft bij mij korte pulsen voordat temp daalt, werkelijk perfect.
Denk dat ik mijn calenta gewoon laat hangen als circulatie en niet verkoop.

1 PVoutput . Dongen NB

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Oxellaar schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:28:
[...]

Ja en ja, eens. ware het niet dat vrouwlief zeer gevoelig is op veel gebieden en daar is warmtebeleving er een van.
Ze verbrand zelfs in de schaduw. 8) :'(

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
Over het lang nalopen van de pomp van de ELGA is al het een en ander gezegd. Eerder zei ik al dat ik het prima vindt als mijn woonkamer op temperatuur is en het systeem die warmte nog een beetje rondpompt naar de Jaga's op mijn bovenverdieping. Toch vraag ik me af wat het ding vandaag allemaal gedaan heeft:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CHRGhne.jpg
Vannacht is hij een paar keer gaan draaien om de boel op temperatuur te houden, maar daarna heeft hij dus vanaf 8:30 tot ongeveer 15:15 die pomp laten draaien. Heeft een van jullie hier een verklaring voor?

Overigens zie je in mijn grafieken duidelijk dat het huis dankzij isolatie niet hard afkoelt. Aan het begin van de nacht gebeurt dat pas een beetje en dan gaat hij iets doen, maar vaak hoeft hij verder de hele dag niet te draaien. Als het straks kouder wordt is dat een ander verhaal, maar juist in dit soort periodes vraag ik me af of een vrij lange nachtverlaging van één graad (tussen 0:00 en 15:00 of zo) niet een slim idee is. Dan is het in de ochtend toch niet koud (want hij gaat al iets doen) en gaat hij pas later op de dag echt aan het werk. Dit vooral vanwege geluidsproductie. De buitenunit staat bovenop het plat dak en is nu vanuit de slaapkamer licht hoorbaar. Een zacht rustgevend bromtoontje, dus niet echt storend, maar misschien is het fijner om dat een paar uur te verschuiven.

Of zou dat geen zin hebben omdat ook bij een verlaging van 1 graad het ding vanaf volgende maand toch wel in de nacht staat te draaien?

Punctuality is the politeness of kings

• Noord27
@dreamscape Laatst heb ik een dipsitch omgezet in de Elga binnen-unit waardoor de pomp een stuk eerder wordt uitgeschakelt. Weet zo niet meer exact welke, maar dat kun je in de handleiding wel terug vinden.

Wat betreft nachtverlaging met een warmtepomp: daar loopt al de nodige discussie over. Volledig afhankelijk van wensen en situatie. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 03-11-2017 15:56 ]

• dreamscape
Noord27 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:52:
@dreamscape Laatst heb ik een dipsitch omgezet in de Elga binnen-unit waardoor de pomp een stuk eerder wordt uitgeschakelt. Weet zo niet meer exact welke, maar dat kun je in de handleiding wel terug vinden.

Wat betreft nachtverlaging met een warmtepomp: daar loopt al de nodige discussie over. Volledig afhankelijk van wensen en situatie. ;)
Klopt. Ik wil ook zeker niet de discussie opnieuw aanzwengelen. Vraag me dus alleen af of ik het punt waarop de WP het meeste geluid maakt iets kan opschuiven. Maar ik vermoed dat het een zinloze exercitie is als het over een paar weken wat kouder wordt.

En dank voor de opmerking over die dipswitch. Zal het even opzoeken in de handleiding.

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

mm Is er al iemand die van het gas is gegaan.
Ik ben bezig om te informeren..
Maar kastje muur...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 16:57:
Maar kastje muur...
Maar zat hier, ik ga bijna tweede kraan dicht laten zetten. Wat wil je weten?

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:04:
[...] Maar zat hier, ik ga bijna tweede kraan dicht laten zetten. Wat wil je weten?
Hoe doe je dat?
Kosten of niet?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Maar kastje muur...
Hoe bedoel je? Dat zijn er toch verscheidene, waaronder ikzelf (sinds 2013).

[ Voor 58% gewijzigd door Jan Treur op 03-11-2017 17:06 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Hoeveel l/min doet jullie Pana?
Mijn 5kw doet 1145 bij delta T van meestal 3 graden.
Ik overweeg om de 'Bremse'-diode in te bouwen voor een lagere flow en wellicht hogere delta T.
Wat denken jullie, goed idee? Of Pana lekker z'n gang laten gaan?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-11 13:58
Maar kastje muur...
Ja, ik. En zo lopen er hier nog veel meer rond.
Maar wat bedoel je, waar informeer je naar?
En welke kastjes en muren kom je dan tegen?

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Enige gas wat ik nog heb zit in de warmtepomp.
@Dylantje2 Had je deze al gevonden?

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-11-2017 17:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:05:
[...]

Hoe doe je dat?
Kosten of niet?
Bij enexis kost het 119 euro, even bellen en week later gepiept.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

mm ik heb grenchoice gebeld moet je naar liander
die stuurt me naar aansluitingen.nl, maar ik zoek eerst advies.
Zij zeggen weer kost je €600 moet je naar greenchoice

Nee weer naar Liander...
Maar is er wettelijk iets geregeld??

Kan ik de meter stop laten zetten?
Zonder dat ze hem weghalen?
Stel dat het niet lukt :-)

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:41:

Nee weer naar Liander...

Zou zeggen kijk hier eens :)
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?

De meeste wegen zijn al bewandeld.

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-11 21:39
Tomexergie schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:35:
[...]

Voor dit topic trek ik de systeemgrens om de warmtepomp heen en probeer deze te vergelijken onder gelijke condities. In onze tabel kun je de systemen globaal benchmarken door b.v. T2=35 afgifte systemen naast elkaar te leggen. Een aantal forumleden met zeer goed geisoleerde woningen hebben commentaar op de cijfers omdat hun COP erg laag is i.v.m. de lage warmevraag in de zomer. Als je vergelijk over langere periode dan zullen ook die effecten wegvallen. Het gaat niet om beoordelen, maar om verklaren.
Nee, niet alleen in de zomer maar het hele jaar...
Bij weinig warmtevraag drukken de standby verliezen veel harder op je performance dan bij grote warmtevraag.
100kWh op 1000kWh is 10% lagere COP, 100kWh op 4000kWh is 2,5% lagere COP.

Netto verschil in COP 7,5%.
Bij 1000kWh verbruik is een COP van 3,8 dus vergelijkbaar met een COP van 4,1 bij 4000kWh verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door mightym op 03-11-2017 17:54 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• reneeke1970

Nee weer naar Liander...

Met liander tref je inderdaad de slechtste van nl.
Maar zorg eerst maar dat je zonder gas kunt, dat is belangrijker

1 PVoutput . Dongen NB

Maar kastje muur...
Ik ben er zelfs niet eens aan begonnen in onze nieuwe woning ;)

Ik kreeg zelfs een telefoontje van het regelorgaan van aansluitingen "Meneer, u bent vergeten gas aan te vragen" :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-11 13:58

Nee weer naar Liander...

@Daannn1987 heeft je al naar het juiste topic gestuurd.
Ik zou Greenchoice nog maar een keer bellen, ik zit daar ook en het opzeggen van het gas was geen enkel probleem.
Hoe het dan verder gaat met afsluiten en dergelijke weet ik nog niet, ik zit nog midden in de discussie met Liander, die lui zijn verschrikkelijk lastig :(

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 17:28
blauwemac schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:05:
Ik overweeg om de 'Bremse'-diode in te bouwen voor een lagere flow en wellicht hogere delta T.
Op welke stand draait jouw circulatiepomp?
Standaard staat die op 2 (van de 7). In die stand deed mijn Pana ook 1150 l/hr.
Ik heb hem onlangs naar stand 1 gezet en doet hij ongeveer 950 l/hr.
Uit het manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2mOatuIfyggxi3eSf7UO1d39/full.png

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:07
Wodan89 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:25:
[...]

Op de binnenunit zit een contact wat sluit tijdens de defrost. Stuur daarmee het E element aan
uh, ja. Hoe kom ik erachter waar dat contact zit en waar sluit ik dit dan precies op aan. Ik wil geen vonkentrekker worden ;)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• mkleinman
  • Laatst online: 18:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Interessante grafiek. Ik heb het warmteverlies van mijn woning uitgezet tegen de opwek van de ELGA bij een Ta van 35 graden.

Daar komt deze grafiek uit

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/elga_vs_warmteverlies.jpg

Bij -4 trekt de ELGA het niet meer. Dat is ook ongeveer mijn praktijkervaring bij ons thuis.

Ik zou dus OF het warmteverlies moeten verlagen of de Ta moeten verlagen van de warmtepomp. Alleen dat laatste krijg ik niet voor elkaar. Ik heb minimaal 33 graden water nodig om mijn woonkamer op temperatuur te houden. Meer slangen in de vloer krijg ik niet :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ramon_1984
mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:26:
Interessante grafiek. Ik heb het warmteverlies van mijn woning uitgezet tegen de opwek van de ELGA bij een Ta van 35 graden.

[afbeelding]

Bij -4 trekt de ELGA het niet meer. Dat is ook ongeveer mijn praktijkervaring bij ons thuis.

Ik zou dus OF het warmteverlies moeten verlagen of de Ta moeten verlagen van de warmtepomp. Alleen dat laatste krijg ik niet voor elkaar. Ik heb minimaal 33 graden water nodig om mijn woonkamer op temperatuur te houden. Meer slangen in de vloer krijg ik niet :)
Heb je al gekeken welke software versie je hebt? Vanaf 8.03 kan je weersafhankelijk draaien

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

blauwemac schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:05:
Geen idee welke flow ik haal, maar je zou ook de flow kunnen verlagen door wat kranen dichter te zetten.
deltaT is hier vollast iets van 6°C dacht ik.

Verwijderd

@mkleinman Wand(en) Plafond ?

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 20:28

Nee weer naar Liander...

Je bent net een dag in dit topic aanwezig, je eerste paar posts waren allemaal basic vragen die in de OP of 1e pagina's aan bod zijn gekomen, je weet daarnaast nog niet eens welke WP je nodig hebt en bent nu al aan het informeren om je gas af te sluiten? Volgens mij loop je een beetje te hard van stapel

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 18:34:
[...]

Heb je al gekeken welke software versie je hebt? Vanaf 8.03 kan je weersafhankelijk draaien
Ik heb een ELGA met Carrier buitenunit. Daar zijn geen softwareupdates voor ( zover ik weet )
Wanden in de woonkamer en in onze slaapkamer zijn al geisoleerd. Dan blijven twee slaapkamers over op de 1e verdieping waar ik nog een wand kan isoleren.

En ik ben aan het kijken hoe ik de woningscheidende wand met de andere buurman kan isoleren ( kant waar mijn trappenhuis aan zit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

@mkleinman Ik bedoelde dat je slangen in Wand(en) en Plafond kunt bevestigen als dat niet meer in de vloer kan.

• Ramon_1984
mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:32:
[...]

Ik heb een ELGA met Carrier buitenunit. Daar zijn geen softwareupdates voor ( zover ik weet )

[...]

Wanden in de woonkamer en in onze slaapkamer zijn al geisoleerd. Dan blijven twee slaapkamers over op de 1e verdieping waar ik nog een wand kan isoleren.

En ik ben aan het kijken hoe ik de woningscheidende wand met de andere buurman kan isoleren ( kant waar mijn trappenhuis aan zit.
@mkleinman Hier hebe ik ook een carrier staan, maar wel weersafhankelijk draaien

@Verwijderd bedoeld denk ik meer verwarmd oppervlakte creëren.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:37:
@mkleinman Ik bedoelde dat je slangen in Wand(en) en Plafond kunt bevestigen als dat niet meer in de vloer kan.
Is inderdaad een optie maar wederom erg ingrijpend. Ik kan dat niet zo 1 2 3 aansluiten op mijn vloerverdeler. Dan zou ik een nieuwe verdeler ergens moeten ophangen.

Komt er simpelweg op neer vrees ik dat als ik nu nog wil besparen ik hele grote ( en pijnlijke ) ingrepen in huis moet gaan doen.

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:56:
[...]

Heb jij ook geen afzuiger in de keuken?
Wij nog wel, maar nooit aan.
Nee, maar ik kook meestal op een andere plek dus veel ervaring met intensief koken heb ik hier niet. Over het algemeen is het snel weg.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:41:
[...]

Nee, maar ik kook meestal op een andere plek dus veel ervaring met intensief koken heb ik hier niet. Over het algemeen is het snel weg.
@Bram-Bos wij hebben een open keuken maar de geurtjesfeer zijn inderdaad super snel weg

• Bram-Bos

[afbeelding]

1. Hoeveel performance-verbetering verwacht je nog door de Ta te verlagen? Ofwel: zou het echt nog zoveel vermogen schelen bij -4˚C als je de Ta naar -zeg- 28 zou weten te krijgen? Ik betwijfel het.
2. Hoe heb je je warmteverlies bepaald? Is dat onafhankelijk gebeurd van het gebruik van je Elga?
3. Heb je in de praktijk al wel tot -4˚C stand alone Elga gedraaid? Of is dit theorie?

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:43:
[...]

@Bram-Bos wij hebben een open keuken maar de geurtjesfeer zijn inderdaad super snel weg
Dat heeft mijn architect me ook altijd beloofd, en het klopt ook met andere geurtjes :+

Verwijderd

@mkleinman 2 identieke groepen qua lengte op 1 verdeler in-/uitgang ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:45:
[...]

1. Hoeveel performance-verbetering verwacht je nog door de Ta te verlagen? Ofwel: zou het echt nog zoveel vermogen schelen bij -4˚C als je de Ta naar -zeg- 28 zou weten te krijgen? Ik betwijfel het.
2. Hoe heb je je warmteverlies bepaald? Is dat onafhankelijk gebeurd van het gebruik van je Elga?
3. Heb je in de praktijk al wel tot -4˚C stand alone Elga gedraaid? Of is dit theorie?
Gesteld ik zou de Ta naar 28 graden kunnen krijgen dan gaat het afgiftevermogen aardig omhoog. Dan kan ik het tot -10 volhouden. Pas bij -10 gaat dan mijn warmteverlies boven de 5100W uit komen. Dat zou dus nog een aanzienlijke verbetering zijn.

Warmteverliesberekening heb ik zelf gemaakt van mijn woning. Elk deel in huis opgemeten en daarvan de R waarde bepaald. Dat allemaal in Excel uitgezet en daar komt uiteindelijk mijn warmteverlies uit. Dat is dus onafhankelijk gebeurd ten opzichte van de opwek van de ELGA.

Dat beide nu samenkomen bij -4 is voor mij een bevestiging dat mijn berekening aardig klopt ( +/- 5% ).

En inderdaad ergens tussen de -2 en de -4 trekt de ELGA het niet meer. Dit is dan weer afhankelijk van wind, regen/sneeuw etc.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:51
Er is boven de buitenunit van mijn Elga een muurtje afgebroken, waarbij er nogal wat stof op terecht gekomen lijkt te zijn. Kan dit kwaad en moet ik hem nu schoon laten maken? We hebben er nooit bij stilgestaan dat we hem misschien af hadden moeten dekken en onze aannemer heeft daar duidelijk ook niet aan gedacht...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:48:
@mkleinman 2 identieke groepen qua lengte op 1 verdeler in-/uitgang ?
Zou nog een optie kunnen zijn inderdaad. Alleen gaat dat niet zonder heel veel hak/breekwerk helaas.

• Bram-Bos
mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:50:
[...]
Gesteld ik zou de Ta naar 28 graden kunnen krijgen dan gaat het afgiftevermogen aardig omhoog. Dan kan ik het tot -10 volhouden. Pas bij -10 gaat dan mijn warmteverlies boven de 5100W uit komen. Dat zou dus nog een aanzienlijke verbetering zijn.
Ik snap het niet helemaal. Gaat je COP zoveel omhoog door je Ta met 5˚C te verlagen dat je Elga meer vermogen opwekt? Wat is je COP bij -4˚C bij Ta= 33 en wat bij Ta=28?

• Ramon_1984
@mkleinman het probleem is dat de Elga nu geen lange runs maakt

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:58:
[...]

Ik snap het niet helemaal. Gaat je COP zoveel omhoog door je Ta met 5˚C te verlagen dat je Elga meer vermogen opwekt? Wat is je COP bij -4˚C bij Ta= 33 en wat bij Ta=28?
Even spieken

Bij -4 en Ta=33 een COP van 3,74
Bij -4 en Ta=28 een COP van 4,34

• Bram-Bos
mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:02:
[...]
Bij -4 en Ta=28 een COP van 4,34
Dat zou heel cool zijn. Maar is het ook reëel haalbaar?

Ik haal met de Elga bij een Ta van ± 28˚C nog geen DCOP van 4 rond het vriespunt, en eerder nog lager. Maar misschien bedoel jij de momentane COP, zonder pomp/standby?

• Daannn1987
Gaat in dit geval natuurlijk wel om de momentane COP.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:08:
[...]

Dat zou heel cool zijn. Maar is het ook reëel haalbaar?

Ik haal met de Elga bij een Ta van ± 28˚C nog geen DCOP van 4 rond het vriespunt, en eerder nog lager. Maar misschien bedoel jij de momentane COP, zonder pomp/standby?
Ik bedoel inderdaad de momentane COP bij draaiende warmtepomp.

Ik heb actuele COP cijfers bij diverse buitentemperaturen. Eens kijken of ik daar wat van kan maken in een overzicht.

• Ramon_1984
@mkleinman wat is is cop van carrier met een aanvoer van 25 graden bij 285watt
En een buitentemperatuur van 9 graden ?

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57

(grafiek ge-edit)

Pompvermogen opvoeren = meer water door de slangen. Dan heb je meer m2 op 33oC. Nadeel is een lagere delta T.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Bram-Bos
mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:12:
[...]

Ik bedoel inderdaad de momentane COP bij draaiende warmtepomp.

Ik heb actuele COP cijfers bij diverse buitentemperaturen. Eens kijken of ik daar wat van kan maken in een overzicht.
Ik ben heel benieuwd. Als jij -4 denkt te kunnen halen, moet dat bij mij ook mogelijk zijn, en dat is gunstiger dan ik het tot nu toe zag. Ik had afgelopen jaar natuurlijk een foutieve print (waardoor aan/uit geloei), en regeltechnische problemen, dus misschien verbeteren mijn cijfers dit jaar ook, als ik met mijn tengels verder van die Elga afblijf :+

Momentane COPs kan ik echter niet meten. Dat is jouw mooie privilege!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:15:
@mkleinman wat is is cop van carrier met een aanvoer van 25 graden bij 285watt
En een buitentemperatuur van 9 graden ?
Ik heb alleen bij max opgenomen vermogen. Bij een aanvoer van 25 graden en 9 graden buiten is de COP precies 6

Ik heb alles uitgezet in een Excelsheet en hier ooit wel eens gepost. Moet ik die nog een keertje posten?
AquaPlanning schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:16:
[...]

Pompvermogen opvoeren = meer water door de slangen. Dan heb je meer m2 op 33oC. Nadeel is een lagere delta T.
Dat is alleen het opvallende. Tussen een pompsnelheid van 1,5 ( huidige setting ) en 6,0 ( standje paniek ) kan ik niet meten dat de COP omhoog gaat.

De pompsnelheid van de vloer staat op de laagste stand op dit moment. Die zou ik eens kunnen verhogen om te kijken hoe de vloer reageert. Die temperaturen houd ik ook bij dus wie weet :)
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:22:
[...]

Ik ben heel benieuwd. Als jij -4 denkt te kunnen halen, moet dat bij mij ook mogelijk zijn, en dat is gunstiger dan ik het tot nu toe zag. Ik had afgelopen jaar natuurlijk een foutieve print (waardoor aan/uit geloei), en regeltechnische problemen, dus misschien verbeteren mijn cijfers dit jaar ook, als ik met mijn tengels verder van die Elga afblijf :+

Momentane COPs kan ik echter niet meten. Dat is jouw mooie privilege!
Momentane COP meten is niet zo heel lastig trouwens. Twee DS18B20 sensoren op een Raspberry of een Arduino, een VFS40 flowsensor. En wat rekenwerk :)

[ Voor 63% gewijzigd door mkleinman op 03-11-2017 20:33 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

@blauwemac Als jij deze hebt gekocht: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937460.0.0.QJDpry met 16 amp aansluiting dan is dit geen potentiaal vrij contact. ( opschrift load ) dan is het vlgs mij als volgt: N+L aansluiten thermostaat vanaf de Pana N+L.= 9 en 10 Volgens mij komt er bij het inschakelen van de thermostaat dan spanning te staan op L1 220V als dat zo is moet je die gebruiken om aan te sluiten op 12 verwarmen. Wellicht het proberen waard om vanuit de doos dit even met een paar draadjes te controleren. Laat wat weten ik moet hem nog bestellen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

@Tomexergie ,wellicht ben ik ongeduldig, maar wanneer komt je overzicht online :?

Op het bekende linkje zie ik het oude overzicht :?

• Ramon_1984
@mkleinman mijn elga is van 02-2013.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Inderdaad met Carrier dan. Ik heb een van de laatste met Carrier, de mijne is van 04-2014.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vraag over thermostaat aansluiting Pana 5Kwh op klem L9 en N10 staat schoon 220 volt. Momenteel draait de Pana zonder thermostaat. Tussen 9 en 12 zit geen brug. Is dit dan een NO contact? en gaat de Pana dan uit wanneer 9 en 12 worden doorverbonden? De meeste thermostaten sluiten het contact bij warmtevraag. Net andersom dus. Wie weet raadt.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Ramon_1984
@mkleinman dan hebben wij dezelfde software

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:09
Carboy54 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:39:
Vraag over thermostaat aansluiting Pana 5Kwh op klem L9 en N10 staat schoon 220 volt. Momenteel draait de Pana zonder thermostaat. Tussen 9 en 12 zit geen brug. Is dit dan een NO contact? en gaat de Pana dan uit wanneer 9 en 12 worden doorverbonden? De meeste thermostaten sluiten het contact bij warmtevraag. Net andersom dus. Wie weet raadt.
Als 9 en 12 gesloten zijn (doordat de thermostaat warmte vraagt) gaat de wp in bedrijf voor verwarmen, als 9 en 11 gesloten zijn gaat die koelen mits de koelfunctie is vrij geschakeld. Op de AB moet je wel het gebruik van de thermostaat vrijgeven en bij Mode kiezen voor verwarmen/koelen/automatisch. De 10 heb ik niet aangesloten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Bij mij staat e thermostaat op 18 en 19 geloof ik, de 2 bovenste. Daar zit bij aankoop een rode brug op.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@PeterZ(on) 10 niet aangesloten? Dan heb jij zeker geen 220v thermostaat @Markprinsen dat kan met een potentiaal vrije schakeling maar dan stopt wel je pomp. Ik gebruik WAR met straks een maximaal thermostaat en dan moet de pomp eigenlijk blijven draaien voor de WAR.

• PeterZ(on)
@Carboy54 Ik heb de door Panasonic in de handleiding geadviseerde Siemens RAA20 aangesloten. Bij geen warmtevraag stopt overigens ook de circulatiepomp. Tip, google de handleiding van de RAA20 en bekijk het schema. :)

[ Voor 17% gewijzigd door PeterZ(on) op 03-11-2017 20:59 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@PeterZ(on) ok maar wat is dan wel het verschil tussen 9 en 12 en 17 en 18 in de praktijk?

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:44

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Indien ik een ELGA wil, waar kan je deze op het beste moment aanschaffen qua prijs?

• PeterZ(on)
@Carboy54 Dat zou je aan Domba kunnen vragen of even zoeken in het forum, hij heeft dat dacht ik al eens uitgelegd. Iets met een relais en een thermostaat o.i.d..

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Domba vraagje voor de Pana: wat is het verschil om een thermostaat aan te sluiten tussen 9 en 12 en 17 en 18 los van het feit dat de een 220v is en de ander potentiaal vrij?? Wat werkt er dan wel of niet bij de verschillende aansluitingen?

• Ramon_1984
@mkleinman
Op het aansluit blokje waar je de thermostaat aansluit mis je contact 13, bij de huidige elga 3.0 zit deze er wel en is je aanvoer temperatuur sensor.

Aanvoer sensor is een 10k ntc sensor.
Kan je bestellen bij techneco, of op internet 1 kopen.

Op de grote printplaat, die onder je carrIer printplaat zit heb je aan de linkerkant een grote stekker met 1 pennetje die nog niet is uitbedraad.
Dit pennetje is bij de huidige elga contact 13

Dan sluit je de ntc sensor aan op contact 12 en je zelf creëerde 13.
Ntc op de aanvoer, touch op weersafhankelijk zetten en b2 omhalen in de Elga.

En dan zoeken naar de juiste stooklijn.

• Oxellaar
  • Niet online
@amarkest @reneeke1970
Eigenlijk zeg ik het verkeerd. Een thermostaat die per 0.5 instelbaar is, die regelt wel per tiende.
Als ik de Elga aan de uitlees, dan word de gemeten ruimtetemperatuur 1/10 graad weergegeven.
En de Elga reageert ook op een stijging per 1/10 graad.

Maar ik moet bekennen dat de Nefit Easy bij mij ook op 0,1 stond ipv 0,5, dat was instelbaar.
In het klokprogramma ging ieder uur de gewenste temp met 0,3 omhoog.
Maar of het nu echt nut had.

Maar helaas werkt de Easy niet op de Elga :'(
Ben een beetje gewend aan de eTwist, maar het blijft een lelijk ding.

• Ramon_1984
@Oxellaar als je ruimte compensatie toepast op een war regeling.

Ga je dan verwarmen uit de gekozen stooklijn ?

• Oxellaar
  • Niet online
@reneeke1970 Ja, als ruimtecompensatie aanstaat en de ruimteT 20 is en de stooklijn staat op 20 ingesteld, dan verandert er niets aan de stooklijn.
Stel, de ruimteT stijgt naar 21, dan zal de compensatie de stooklijn verlangen. Bij compensatie 1 zal de stooklijn dan naar 19 gaan.
Bij een daling van de ruimteT gebeurt het omgekeerde.

Compensatie kun je alleen juist toepassen als de thermostaat in een redelijk goede referentieruimte hangt.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024

Nee weer naar Liander...

Maikie18 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 19:29:
[...]

Je bent net een dag in dit topic aanwezig, je eerste paar posts waren allemaal basic vragen die in de OP of 1e pagina's aan bod zijn gekomen, je weet daarnaast nog niet eens welke WP je nodig hebt en bent nu al aan het informeren om je gas af te sluiten? Volgens mij loop je een beetje te hard van stapel
Is niks mis mee, een goede doelgerichte spirit, ik mag dat wel.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan Treur op 03-11-2017 22:14 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Verwijderd

@mkleinman Volgens de Carnot formule zou Ta verlaging met 5C een 10% COP verbetering moeten geven, werd hier op het forum ooit vermeld, ik heb er geen verstand van heb het voor waar aangenomen.
Volgens http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/ zou het afgegeven oppervlak 35/33 t.o.v. 30/28 toe moeten nemen met een factor 84/46=1.83.
I.p.v. hakken breken IN de muur zou met inlevering van iets inhoud ook voor een 'dunwandige' leemwand a la @Bram-Bos gekozen kunnen worden.

• Ramon_1984
@Verwijderd zal morgen een mooie foto voor je op dit forum zetten.

Verwijderd

@Ramon_1984 Zeg dat nou niet, doe ik vannacht geen oog dicht nieuwsgierig als ik ben.
Ik zit eigenlijk met smart te wachten op m'n "Defrost ontmaagding" ;)

MIST = check!

Hoe koud moet het zijn :?

• Ramon_1984
@Verwijderd omdat jij het bent.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jraebAefMMhcCtVCueG4ENIV/thumb.jpg

16x2 achter een plafond met gips platen, afwerking gips stuc, aanvoer was 28 graden

Normaal staan deze 2 groepen uit, is bedoeld voor de zomer om te kunnen koelen

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon_1984 op 03-11-2017 22:53 ]

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:32
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:20:
[...]

Ik vind het een mooie formule. Ik vraag me wel af of je rekening moet houden met het eerdere stookgedrag. In mijn geval paste ik met cv-ketel vrij veel nachtverlaging toe, en deed thermostaat ook lager als ik weg was. Resultaat: zo'n 500 m3 gas per jaar voor verwarming in de laatste twee stookseizoenen. Met deze formule zou mijn benodigde vermogen dan 500*8/1650 = 2,42 kW zijn, maar dat heb ik proefondervindelijk al nodig bij iets onder het nulpunt.

Bij mij gaat de 1:2 regel ook niet op: 500 m3 vervangen door 1250-1300 kWh wp. 24/7 constante temperatuur i.p.v. nachtverlagen en thermostaat lager als weg veroorzaakt denk ik het verschil.
Dat klopt precies. Als je het gasverbruik weet bij continue stoken dan kun je met x2 weten wat het stroomverbruik zal zijn.

En wat ook klopt: de koevlaas formule toont wat ik ook altijd zeg. 5 kW is genoeg als die vraag weer voorbij komt, bij gasten die amper 1000 m3 verbruik hebben. Meestal zit daar zelfs SWW al bij in.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• dreamscape
Da's meer een soort ZHTV. Wat voor COP haal je met zulke Ta? :)

Verwijderd

@Ramon_1984 Ik voel me uitermate schuldig dat je je met dat soort idiote dingen inlaat, dat kan toch helemaal niet werken _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Ramon_1984
dreamscape schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:44:
[...]

Da's meer een soort ZHTV. Wat voor COP haal je met zulke Ta? :)
28 graden ....

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:37:
Ik zit eigenlijk met smart te wachten op m'n "Defrost ontmaagding" ;)

MIST = check!

Hoe koud moet het zijn :?
0 graden (+/-2)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 22:19:
@mkleinman Volgens de Carnot formule zou Ta verlaging met 5C een 10% COP verbetering moeten geven, werd hier op het forum ooit vermeld, ik heb er geen verstand van heb het voor waar aangenomen.
Volgens http://pocket.wth.nl/afgifteberekening/ zou het afgegeven oppervlak 35/33 t.o.v. 30/28 toe moeten nemen met een factor 84/46=1.83.
I.p.v. hakken breken IN de muur zou met inlevering van iets inhoud ook voor een 'dunwandige' leemwand a la @Bram-Bos gekozen kunnen worden.
Het mooiste zou zijn om dan mijn bestaande voorzetwand te vervangen voor een wand die ook verwarmd. Dat is behoorlijk ingrijpend. Dan moet er namelijk 2/3e van de verbouwing die we in 2014 hebben gedaan eruit.

Dat heeft een HELE lage WAF :)

Verwijderd

@mkleinman Je kunt vast en zeker een heel mooi verhaal verzinnen over leergeld/innovatief/vochtregulatie/geurtjes-remover etc. dat ze zodanig onder de indruk van jouw verhaal is dat ze spontaan zal zeggen: "Lieve Martin wanneer kun je dat geregeld hebben" ? Of ken ik jouw vrouw onvoldoende ?

• reneeke1970
mkleinman schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:23:
[...]

Het mooiste zou zijn om dan mijn bestaande voorzetwand te vervangen voor een wand die ook verwarmd. Dat is behoorlijk ingrijpend. Dan moet er namelijk 2/3e van de verbouwing die we in 2014 hebben gedaan eruit.

Dat heeft een HELE lage WAF :)
Neem gewoon paar infrarood schilderijen, vind ze vast mooi

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 32 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.