Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.192 views

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Waarom reageert ELGA niet meer op geprogrammeerde verwarmings aanvraag vd ISENSE?

vanmorgen om 09.00 was het nog 19,5c (nachttemp). verhoging naar 20c staat op 07.00, met een max aanwarmtijd van 60 min. ELGA begon keurig omstreeks 06.15 met verwarmen.
Na aanpassing van de opwarmtijd naar 10 min. en de opwarm/afkoelsnelheid vd woning naar snelst op de Isense reageert ELGA niet op het Isense-programma lijkt het.

Handmatig no problem, zelfs 1 graad verhoging wordt direct door ELGA opgepakt.

Iemand een idee waarom dit gebeurd?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb twee jaar terug mijn voetventiel op de vloer geknepen. Ik realiseer mij nu pas de gevolgen. Ons elektriciteitsverbruik voor de ELGA is na die aanpassing met bijna 25% gestegen. Ik baal er van dat ik nu pas die link leg.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

MMM,
Heb al een vat van 150 liter liggen voor mijn zonneboiler.
Dus wat ik eigenlijk zoek is een vat met "cv " aansluiting, en een elektrisch verwarmingselement.
Zo rond de 100-150 liter

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:58
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:06:
Ik heb twee jaar terug mijn voetventiel op de vloer geknepen. Ik realiseer mij nu pas de gevolgen. Ons elektriciteitsverbruik voor de ELGA is na die aanpassing met bijna 25% gestegen. Ik baal er van dat ik nu pas die link leg.
Kan je niet ombouwen naar een gesloten verdeler ?
Hier draait de Elga op een gesloten verdeler, tot volle tevredenheid

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ramon_1984 schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:11:
[...]

Kan je niet ombouwen naar een open verdeler ?
Hier draait de Elga op een open verdeler, tot volle tevredenheid
Gesloten bedoel je denk ik.

Met een open verdeler en alles vol open moet je naar mijn idee met een hogere temperatuur verwarmen omdat retour van je vloer ook in dezelfde balk terug komt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:35:
[...]

Gesloten bedoel je denk ik.

Met een open verdeler en alles vol open moet je naar mijn idee met een hogere temperatuur verwarmen omdat retour van je vloer ook in dezelfde balk terug komt.
Ja sorry je hebt inderdaad gelijk.
Gesloten verder

• Rol-Co

Rol-Co

Defrost anyone ?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1711/334273/bbhPSoJO.jpeg

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
koevlaas2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:23:
[...]
Zoek ik even op maar ik dacht 17 panelen van 280 wp
Dat zou 4760 Wp zijn, met als verwachte jaaropbrengst rond of iets boven de 4000 kWh. Dat lijkt alleen voldoende voor een energieneutraal huis als a) het erg klein of extreem goed geisoleerd is, en b) er niet te veel verder elektriciteitsverbruik is. Voor oudere huizen lijkt dit niet realistisch.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
Hmm zelfs met deze buiten temperaturen al ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is die van vandaag?
Ben je tapwater aan het verwarmen volgas met de WP? :P

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-11-2017 12:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 22:39
Ik heb veel terug gelezen maar ik moet zeggen dat dit topic erg informatie rijk is waardoor ik even het bos niet meer zie..

Afgelopen half jaar heb ik onze hoekwoning uit 1968 verbouwd, de beneden vloer van 8cm beton op klei/zand heb ik vervangen met 20cm XPS en een gewapende verwarmde vloer van 16cm. Wij hebben al spouwmuur isolatie en zijn stapsgewijs de laatste kozijnen met oud dubbel glas aan het vervangen door triple glas, de bestaande moderne dubbelglas ramen blijven, daar zou de winst te klein zijn. Ons dak is stevig geisoleerd (15-20cm glaswol) en ondertussen is ons huis op de natuurlijke ventilatie roosters na zo goed als kier dicht.

Wij hebben al 4680WP op het dak liggen pal op zuid en dat draait prima. Hou jaarlijks ruim 1500kwh over en dit jaar nog meer (close-in boiler eruit, zuinigere apparatuur).

Ik heb niet veel stappen meer over qua isolatie. Een volgende stap zou voorzetwanden of gevelisolatie (buitengevel) zijn. Gezien de kosten daarvan en de lage kosten van een warmtepomp zoals ik ze hier zie langskomen (panasonic 5kw uit o.a. Frankrijk) heb ik het idee dat deze het hoogste rendement gaat geven voor onze euro's.

Volgens mij is een warmtepomp zolang de COP hoger is dan gasprijs/kwh prijs uit komt altijd rendabel en bij een lage aankoopprijs ook nog eens snel rendabel.

Maar, wat ik nog niet helemaal duidelijk heb;
-5kw, is dat een leuke start, of kan ik beter meteen voor bijvoorbeeld 9kw gaan?
-als ik de warmtepomp enkel voor verwarming inzet, dan is er geen tank nodig? of is dit alsnog aan te raden als buffer? (overdag pompen, in de nacht het vat inzetten?)
-als ik ook warm water wil voorzien met de warmtepomp, dan lijkt 5kw mij zeker te weinig (wij hebben een vrij groot bad). Iemand hier ervaring mee en zo ja, wat hebben jullie hiervoor ingezet?

Ons gasgebruik voor de verbouwing was ~1900m3 per jaar voor de verbouwing. Als ik kijk naar het aantal graaddagen tussen 4 april (nieuwe meter, en vloer was toen klaar maar nog niet helemaal droog) en vandaag vs het aantal graaddagen in 2016 en dat afzet tegen ons verbruik sinds 4 april dan zou ik mogen verwachten om maximaal 1400-1450m3 te gebruiken dit jaar. Ik werkelijkheid is een stevig stuk van ons verbruik warm water i.v.m. zeer veel bad gebruik (baby). Wat zou een realistische besparing zijn met een 5kw warmtepomp?

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04:38
Gebruik je nog een mengverdeler?
edit: ik lees verder verder dat je idd een mengverdeler gebruikt.

@mkleinman Bij mijn ouders hebben we nu de mengverdelers vervangen voor verdelers zonder menging.
Draait een stuk beter. Mengen is ongewenst met de lage temperaturen die de wp draait.

[ Voor 66% gewijzigd door mgroen81 op 05-11-2017 12:53 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Rol-Co

Rol-Co

@Daannn1987 @AUijtdehaag

Ja nu al, koud in gouda en op het noorden :) ik dacht vanmorgen ook een bevroren ruit te zien op de auto.
Een uitblaaslucht van -3

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op zondag 5 november 2017 @ 11:11:
[...]

Kan je niet ombouwen naar een gesloten verdeler ?
Hier draait de Elga op een gesloten verdeler, tot volle tevredenheid
Niet zo dat ik weet, dan moet de hele verdeler vervangen worden.
mgroen81 schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:43:
[...]

Gebruik je nog een mengverdeler?
edit: ik lees verder verder dat je idd een mengverdeler gebruikt.

@mkleinman Bij mijn ouders hebben we nu de mengverdelers vervangen voor verdelers zonder menging.
Draait een stuk beter. Mengen is ongewenst met de lage temperaturen die de wp draait.
Ik heb een Robot verdeler. Ik zie alleen bij lage temperaturen dat de warmte van de warmtepomp 1:1 zo de vloer in gaat.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Waar kan ik een uitgebreide Nederlandstalige handleiding vinden van de Panasonic L/W 5 k.w.
Onderstaande link is in het Engels voor de liefhebbers hier!

http://support.ventistal.no/dokumenter/?Id=1063

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57
Tasma schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:38:
Ik heb veel terug gelezen maar ik moet zeggen dat dit topic erg informatie rijk is waardoor ik even het bos niet meer zie..

-5kw, is dat een leuke start, of kan ik beter meteen voor bijvoorbeeld 9kw gaan?
-als ik de warmtepomp enkel voor verwarming inzet, dan is er geen tank nodig? of is dit alsnog aan te raden als buffer? (overdag pompen, in de nacht het vat inzetten?)
-als ik ook warm water wil voorzien met de warmtepomp, dan lijkt 5kw mij zeker te weinig (wij hebben een vrij groot bad). Iemand hier ervaring mee en zo ja, wat hebben jullie hiervoor ingezet?

Educated guesses:
5 kW is genoeg om je huis warm te houden, gebaseerd op je huidige gasverbruik.
Voorraadvat is niet strikt noodzakelijk als je alleen verwarmt. Verschil in COP tussen dag en nacht is te laag om de kosten van een voorraadvat terug te verdienen. Dat veranderd direct als salderen niet meer mogelijk is.
5 kW is genoeg om een voorraadvat warm te maken om later lekker te badderen, wel wat geduld nodig
Dus: zolang je nog gas hebt, kun je met een kale 5 kW een flinke deuk slaan in je verbruik. Voor iets meer geld heb je een voorraadvat waarmee je ook in bad kan.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Oxellaar
  • Niet online
Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 10:45:
@Oxellaar

Toch leuk om wellicht wat temperartuur waardes in te stellen. Zit er nog software achter die je moet installeren?
Een driver en een stukje software van Techneco.
En je moet naar firmware 15.3 flashen

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• amarkest
Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:12:
[...]

Een driver en een stukje software van Techneco.
En je moet naar firmware 15.3 flashen
hoeveel pegels zou dat kosten? :9

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:01
Tasma schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:38:
....

Wij hebben al 4680WP op het dak liggen pal op zuid en dat draait prima. Hou jaarlijks ruim 1500kwh over en dit jaar nog meer (close-in boiler eruit, zuinigere apparatuur).

....

Volgens mij is een warmtepomp zolang de COP hoger is dan gasprijs/kwh prijs uit komt altijd rendabel en bij een lage aankoopprijs ook nog eens snel rendabel.

Ons gasgebruik voor de verbouwing was ~1900m3 per jaar voor de verbouwing. Als ik kijk naar het aantal graaddagen tussen 4 april (nieuwe meter, en vloer was toen klaar maar nog niet helemaal droog) en vandaag vs het aantal graaddagen in 2016 en dat afzet tegen ons verbruik sinds 4 april dan zou ik mogen verwachten om maximaal 1400-1450m3 te gebruiken dit jaar. Ik werkelijkheid is een stevig stuk van ons verbruik warm water i.v.m. zeer veel bad gebruik (baby). Wat zou een realistische besparing zijn met een 5kw warmtepomp?
Zonder belastbaar (historisch) gasverbruik (cv en sww apart!) in de nieuwe situatie
is een inschatting van het benodigde vermogen best lastig.
Ik zou de komende maanden eerst afwachten en het gasverbruik meten (b.v. mindergas.nl)

Ik zou in eerste instantie de systeemtemperatuur van de cv-installatie onder de 35 °C aanvoer
bij ca. 30 °C retour willen zien, anders krijg je geen bruikbare COP waarden bij inzet van een warmtepomp.

Je begrip van de COP is verkeerd, het gaat hierbij om een verhoudingsgetal:
verkregen warmte (kWh) / ingezette elektrisch energie (kWh)
Ga dit eerst nog opzoeken!

Een zgn. buffervat (tank?) is qua inhoud niet bedoeld om warmte voor langere tijd (meerdere uren) op te slaan.
Het dient voornamelijk voor de hydraulische ontkoppeling van warmtepomp en cv-installatie.

Een boilervat is wat totaal anders (bevat drinkwater) en is bemeten op het warmwaterverbruik per dag.
Probeer dit in kaart te brengen! (Tip: douchebeurt/bad op gasmeter aflezen).

Misschien is het e.e.a. nu wat duidelijker.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:46:
@Daannn1987 @AUijtdehaag

Ja nu al, koud in gouda en op het noorden :) ik dacht vanmorgen ook een bevroren ruit te zien op de auto.
Een uitblaaslucht van -3
Uitblaaslucht is omgevingstemp - ongeveer 10c dus dan is het daar +7c :)
Zelfde temp als hier overigens.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
@amarkest Het kabeltje kost ongeveer €25 en een RJ12 connector.
De software is eventueel wel te regelen.... ;)

Had @Bram-Bos dit nog niet eerder gedeeld hier? Hij heeft het kabeltje al langer en volgens mij ook zelf gemaakt...

[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 05-11-2017 14:07 ]

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:27:
[...]

Uitblaaslucht is omgevingstemp - ongeveer 10c dus dan is het daar +7c :)
Zelfde temp als hier overigens.
Of misschien wat laag aan gas?

• Tasma
  • Laatst online: 24-10 22:39
dunklefaser schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:23:
[...]
Ik zou in eerste instantie de systeemtemperatuur van de cv-installatie onder de 35 °C aanvoer
bij ca. 30 °C retour willen zien, anders krijg je geen bruikbare COP waarden bij inzet van een warmtepomp.
Deze staat nu op max 45 graden voor de oude radiatoren boven, de vv gooit er 40 graden water in en krijgt dan 30 graden terug. Daardoor stookt de ketel maar kort om de vloer warm te krijgen en is dan weer de rest van de dag uit. Beneden wordt prima warm met 35, daar ben ik niet bang voor. Boven is een ander verhaal i.v.m. de oude radiatoren. Maar, doordat de thermostaat beneden hangt wordt er nu boven niet verwarm als de beneden etage op temperatuur is. Het gevolg daarvan is dat het boven ongeveer een graad kouder is dan beneden maar wel constant blijft. In de praktijk houdt de ketel het water rond de 30-40 graden. Goede tip, ik ga kijken of ik de temperatuur nog verder om laag kan krijgen.
Je begrip van de COP is verkeerd, het gaat hierbij om een verhoudingsgetal:
verkregen warmte (kWh) / ingezette elektrisch energie (kWh)
Ga dit eerst nog opzoeken!
Nee ik begreep dit goed (denk ik :D), maar dank voor de uitleg. Mijn tekst was wat onhandig gekozen :)
1kwh stroom erin, 5kwh aan energie eruit (COP 5), dus 19 cent stroomkosten voor 5kwh aan energie. Dat had via gas ongeveer 0,5 m3 gekost en dus 50% van ~65 cent, ofwel 32,5 cent. (Bij ~10kwh/m3 gas). Bij een COP van 3 heb je dan nog net winst t.o.v. gas. Lager en gas was goedkoper geweest.

Bij zonneenergie echter, met 10cent terugleververgoeding en voldoende overschot, zit je met een COP van 2 al goed. Bij een mixvan 50-50 eigen en gekochte stroom zit je met een COP van 2.5 ook nog positief. Derhalve zit ik bij een warmtepomp van een COP van 2,6 bij -7 bijna altijd positief (exclusief aanschaf).
Een zgn. buffervat (tank?) is qua inhoud niet bedoeld om warmte voor langere tijd (meerdere uren) op te slaan.
Het dient voornamelijk voor de hydraulische ontkoppeling van warmtepomp en cv-installatie.
Een boilervat is wat totaal anders (bevat drinkwater) en is bemeten op het warmwaterverbruik per dag.
Probeer dit in kaart te brengen! (Tip: douchebeurt/bad op gasmeter aflezen).
Aah daar heb ik zeker verwarring. Warm water verbruik per dag is 0,5 bad van 150L (zelden vol ivm baby) en 1 (2 per 2 dagen) douche van 10minuten douchen komt rond de 75 liter uit. Dus de piek is 1 bad + 2 douches ofwel 300L maar meestal zal het 150-225 liter per dag zijn. Thanks!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:22
Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:56:
@amarkest Het kabeltje kost ongeveer €25 en een RJ12 connector.
De software is eventueel wel te regelen.... ;)

Had @Bram-Bos dit nog niet eerder gedeeld hier? Hij heeft het kabeltje al langer en volgens mij ook zelf gemaakt...
Nooit gedeeld hier. Maar inderdaad: Techneco gebruikt een FTDI USB RS485-WE converter (virtual COM port), met een RJ12 45 stekkertje er aan als manier om de Elga te loggen.

Ik bestelde er zoeen bij voor 30 euro alhier USB-RS485-WE-1800-BT

Er zijn zes draadjes, maar daar worden er maar twee gebruikt in de RJ12-stekker naar de Elga-print (geel en oranje), die aan de rechterkant zitten, gezien vanaf de voorzijde van de Elga-print. Met het RJ12 jack horizontaal met draad naar je toe en het klipje naar boven zitten de verbindingen aan de twee rechter contacten: de oranje draad geheel rechts en de gele draad links daarnaast. De andere twee contacten worden niet gebruikt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:03:
[...]

Of misschien wat laag aan gas?
Laag aan Gas ? Bedoel je te weinig koudemiddel R410A ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos RJ45? ik heb er toch echt een RJ12 aan zitten.
RJ45 is 10 aderig, RJ12 6 aderig

Bram-Bos schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:11:
[...]
Nooit gedeeld hier. Maar inderdaad: Techneco gebruikt een FTDI USB RS485-WE converter (virtual COM port), met een RJ 45 stekkertje er aan als manier om de Elga te loggen.

Ik bestelde er zoeen bij voor 30 euro alhier USB-RS485-WE-1800-BT

Er zijn zes draadjes, maar daar worden er maar twee gebruikt in de RJ45-stekker naar de Elga-print (geel en oranje), die aan de rechterkant zitten, gezien vanaf de voorzijde van de Elga-print. Met het RJ45 jack horizontaal met draad naar je toe en het klipje naar boven zitten de verbindingen aan de twee rechter contacten: de oranje draad geheel rechts en de gele draad links daarnaast. De andere twee contacten worden niet gebruikt.
@Noord27 @Beatman meegelezen ?

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:16:
Sorry, je hebt gelijk. RJ12

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:13:
[...]

Laag aan Gas ? Bedoel je te weinig koudemiddel R410A ?
Ja inderdaad.

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Je hebt inderdaad al een behoorlijke laag ijs erop zitten. Weet je wat je retourT was op dat moment?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KkNtFwdyy7xLhX33CxOiZ9Sc/thumb.jpg
Zo zit de RJ12 aan de converter. Geel lijkt op rood te zitten, zwart op oranje.
Al weet ik dat niet 100% zeker.

@Bram-Bos Heb jij misschien een andere print oid?
Want rood en zwart zijn bij RJ12 niet de twee meest rechtse contacten.
Wit is de eerste rechts, dan pas zwart en rood
Afbeeldingslocatie: http://www.railwaybob.com/Modules/WiringRJ12s/RJ12JackWires.jpg
Op de print van de converter staat een B(lack) bij de oranje en een R(ed) de gele draad

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:31
Yup. Maar flashen ga ik zelf niet zo maar doen vanwege lopende garantie. En dan nog zit ik met software en een benodigde laptop.
Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:43:
[...]

Yup. Maar flashen ga ik zelf niet zo maar doen vanwege lopende garantie. En dan nog zit ik met software en een benodigde laptop.
Als ie stuk gaat gewoon Techneco bellen en zeggen hij is stuk, daarna alles ontkennen en ikke niet weten :)

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar
Retourtemp water was 26 graden.

Hij had natuurlijk moeten defrosten maar dat deed hij niet blijkbaar.

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:55:
@Oxellaar
Retourtemp water was 26 graden.

Hij had natuurlijk moeten defrosten maar dat deed hij niet blijkbaar.
Als hij geen defrost start, dan was de condensator uit temperatuur nog niet laag genoeg in het buitendeel.

Dat van de retour sloeg even nergens op... Laat maar

@koevlaas2 En dat uit de mond van een ondernemer? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 05-11-2017 15:04 ]

Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:00:
[...]

Als hij geen defrost start, dan was de condensator uit temperatuur nog niet laag genoeg in het buitendeel.

'Als ie stuk gaat gewoon Techneco bellen en zeggen hij is stuk, daarna alles ontkennen en ikke niet weten :)'

Dit bedoel je Hans ? Ja ik heb makkelijk praten voor een ander :) En ik hou wel van een experimentje.

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:00:
[...]

Ja ik snapte je al niet :)
Ik kan instellen bij 2 tot -15 buitentemperaturen wat de uitblaas lucht moet zijn om te gaan defrosten , maar het was geen 2 graden.

Gevolg van het omdraaien aanvoer en retour sensor vermoed ik dus maar teruggezet.
Hij liep namelijk op zijn laagste vermogen en haalde zijn temperatuur niet, had geen vermogen meer door het ijs.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:32

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vraagje aan de COP deskundigen onder ons wat is de betere flow stand van mijn Pana 5 Kw met HTV bij de huidige kamertemperatuur van 21 graden buiten 9 graden zonder buffervat en noemenswaardig gependel bij beide standen:

_ pompstand 2 met een Delta van 3 bij 31 Ta en 28 Tr

of

_ Pompstand 3 met een Delta van 2 bij 31 Ta en 29 Tr

Ik kan nog geen opbrengst / cop meten

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 05-11-2017 17:16 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Noord27 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:54:
@Tomexergie En hoe lees je dan het verbruik van de WP uit? Die Kamstrup zit alleen aan de uitgaande zijde.
Kamstrup kan gemonteerd worden in de uitgaande flow met simpele 22mm knelkoppelingen
Om de warmte te meten heb je twee temperaturen nodig Pw=flow*c*(Ta-Tr) kW
Er zit een aparte kabel voor de retour temperatuur Tr die je op de buis kan plakken/klemmen of beter met een T stuk in de flow. De Ta meting zit in de flowmeter zelf.
Het voordeel van deze ultrasone flowmeting is dat er geen waterweerstand is en dus het proces niet wordt beinvloed.
Op de display uitlezen:
de warmtelevering in kWh , momentaan:het vermogen kW, de flow l/h(handig voor inregelen), Ta,Tr

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:16:
Bij mij is rj45 toch echt 8 aderig

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Dre
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:51:
[...]

Dre heeft nogal een bijzondere wp setup, een volgas draaiende Panasonic in de SWW modus op 1 radiator 8)7

Werken doet het helaas niet.
Werkt perfect die SWW modus om snel de temperatuur te verhogen 8) Het voorkomt dat de stooklijn structureel te hoog moet staan.
Mijn COP weet ik gelukkig niet, dus daar kan ik niet over oordelen O-)

Tot de 46°C Ta gaat het goed met mijn enige ingeschakelde radiator, met een hogere Ta zou ik meer massa aanbevelen. Voor de massa werken High H20 radiatoren (T22 / T33) beter dan Low H2O radiatoren (Jaga en andere convectoren).

@Dylantje2
Showroom is een groot woord, ik zou het eerder een woonkamer noemen :P

Goedkope warmtepomp + goedkope PV stroom = COP is minder belangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 05-11-2017 19:37 ]

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:43:
@Rol-Co Je hebt inderdaad al een behoorlijke laag ijs erop zitten. Weet je wat je retourT was op dat moment?

[afbeelding]
Zo zit de RJ12 aan de converter. Geel lijkt op rood te zitten, zwart op oranje.
Al weet ik dat niet 100% zeker.

@Bram-Bos Heb jij misschien een andere print oid?
Want rood en zwart zijn bij RJ12 niet de twee meest rechtse contacten.
Wit is de eerste rechts, dan pas zwart en rood
[afbeelding]
Op de print van de converter staat een B(lack) bij de oranje en een R(ed) de gele draad
Ik had het alleen over oranje en geel, niet over rood en zwart, en het ging om de draadjes vanuit die USB-serieel converter.

• Noord27
Tomexergie schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:18:
[...]

Kamstrup kan gemonteerd worden in de uitgaande flow met simpele 22mm knelkoppelingen
Om de warmte te meten heb je twee temperaturen nodig Pw=flow*c*(Ta-Tr) kW
Er zit een aparte kabel voor de retour temperatuur Tr die je op de buis kan plakken/klemmen of beter met een T stuk in de flow. De Ta meting zit in de flowmeter zelf.
Het voordeel van deze ultrasone flowmeting is dat er geen waterweerstand is en dus het proces niet wordt beinvloed.
Op de display uitlezen:
de warmtelevering in kWh , momentaan:het vermogen kW, de flow l/h(handig voor inregelen), Ta,Tr
Ik snap het helemaal met hoe je het uit zou kunnen lezen. Alleen zijn de kosten daarvoor toch aanzienlijk te noemen. Dat geld steek ik dan liever in vervangen ons 30 jaar oude dubbel glas door HR++, bij wijze van. Snappie?

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:07:
[...]

Ik snap het helemaal met hoe je het uit zou kunnen lezen. Alleen zijn de kosten daarvoor toch aanzienlijk te noemen. Dat geld steek ik dan liever in vervangen ons 30 jaar oude dubbel glas door HR++, bij wijze van. Snappie?
Je kan ook net als hier er 1 tussen sleutelen en handmatig uitlezen, het is maar 1x per maand.
;)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:21
koevlaas2 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 19:51:
[...]
Dre heeft nogal een bijzondere wp setup, een volgas draaiende Panasonic in de SWW modus op 1 radiator 8)7
Werken doet het helaas niet.
Ik gebruik die SWW modus ook om de WP volgas te geven, zodat mijn warmtebuffer wordt geladen voor een ander moment van de dag, terwijl afgifte doorgaat,
Alleen bij Tb >7C loont zich nog niet omdat COP voor volgas <5.5 is en in direct aangesloten modus de WP met 24/7 pruttelen een betere COP heeft.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:18
Tomexergie schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:02:
Hierbij de resultaten van oktober. Iedereen heeft ingevuld. Het is aan de forumleden om de verschillen te verklaren. Ik hoop dat er ook loria, Daikin en andere merken bij komen.

Nog 2016 met een vol jaar okt t/m sept

[afbeelding]

Een nieuwe tabel met totalen voor het kalenderjaar 2017:

[afbeelding]

De orginele Excel file kan gedownload worden via deze link:
http://ateliervanwolde.nl/download-spreadsheet-warmtepompen/

Ik verzoek @Koevlaas2 om deze tabel op te nemen in de introductie en de vorige tabel te verwijderen.
Ik heb een Daikin hybride, welke gegevens heb je nodig?

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57
Weet iemand wat het frequentie bereik van de compressor van een Panasonic WH-MDC05F3E5 is?
Dus het getal wat je via Status kunt uitlezen? Of anders: wat is het hoogste getal wat je ooit gezien hebt?

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Noord27
Rol-Co schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:09:
[...]

Je kan ook net als hier er 1 tussen sleutelen en handmatig uitlezen, het is maar 1x per maand.
;)
De kWh meter lees ik ook handmatig af die tussen de WCD en stekker van de Elga zit.

Er zit zo'n Kamstrup nu ook in de meterkast voor de (dicht staande) stadsverwarming. Hmm.. eens kijken of ik daar niets mee kan regelen. Altijd gedacht dat je 2 meters nodig had. 1-tje op de aan- en eentje op de retourleiding.

Volledig off-topic: eerste offerte zojuist binnen gehad voor een all-inn prijs van HR++ voor 10 (grote en kleine) ramen: €935,-. Dan steek ik liever die paar honderd inderdaad veel liever in de nieuwe ramen als in een duur monitoring systeem..

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2017 19:48 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik ben aan het pielen met mijn database. Wat zou nog een interessante analyse zijn?

Ik heb intussen al een grafiek waarmee ik gegeven een bepaalde tijdsset ( in dagen ) ik een overzicht heb van welke COP's er zijn geweest en hoe vaak ze voor zijn gekomen.

Verder nu ook per COP in een tijdseenheid van daarin het gemiddelde afgenomen vermogen is, de gemiddelde Ta en de gemiddelde buitentemperatuur.

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:40:
[...]

De kWh meter lees ik ook handmatig af die tussen de WCD en stekker van de Elga zit.

Er zit zo'n Kamstrup nu ook in de meterkast voor de (dicht staande) stadsverwarming. Hmm.. eens kijken of ik daar niets mee kan regelen. Altijd gedacht dat je 2 meters nodig had. 1-tje op de aan- en eentje op de retourleiding.

Volledig off-topic: eerste offerte zojuist binnen gehad voor een all-inn prijs van HR++ voor 10 (grote en kleine) ramen: €935,-. Dan steek ik liever die paar honderd inderdaad veel liever in de nieuwe ramen als in een duur monitoring systeem..
Vergeet niet dat je die meter simpel terug verdiend met optimaliseren van je wp. En bel ook eens solid glass voor die 10 ramen, wat je overhoud kan je makkelijk een warmtemeter voor kopen. ;)

• Ramon_1984
@Bram-Bos weersafhankelijk regelen elga /carrier isense is helaas niet gelukt.

Met de honeywell werkt het wel, echter zodra aanvoer retour voor een x tijd te dicht op elkaar zitten gaat de elga voor 2 uurtjes uit, om vervolgens het war programma te volgen.

In mijn situatie merk ik daar nauwelijks wat van, kan zijn dat het voor jou situatie weer anders is.

Of de 2 uur tussen pauze voor de Toshiba geldt, dat weet ik niet.

@Bram-Bos @mkleinman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YifDBMriQWRY4qOgGjNUrQ1F/thumb.jpg

Elga op de ruimte thermostaat, loopt zijn setpoint.
Vervolgens is mijn woonkamer warm en gaat weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GH9dcFzrUL66HIK1FRHrgikR/thumb.jpg

Elga op de War, je ziet heel mooi dat tijdens de regenbuien van vandaag de buiten temperatuur omlaag is gegaan en de elga netjes op toert

[ Voor 40% gewijzigd door Ramon_1984 op 05-11-2017 20:59 ]

• Dylantje2

Dylantje2

mmm is een Elga wel een geschikte voor rond het vriespunt?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Tomexergie
MBgek schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:20:
[...]

Ik heb een Daikin hybride, welke gegevens heb je nodig?
Je kunt het in de tabel zien.
Gemeten waarden; kWh (e), kWh (th); merk WP type, vermogen, type wamtemeting (zie tabel boven) en het temperatuur niveau van het afgifte systeem T2=34; bij 2C buiten aanvoer nodig van 34C

• Tomexergie
Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:07:
[...]

Die 180 Eur zijn niet te vergelijken met de investeringen die jij noemt. Er zijn al wamtemeter van 120 Eur.
Missien weten forumleden een goedkoop adresje.

• Dylantje2

Dylantje2

mmm misschien iets om over na te denken..
Heeft het duurste hr++++ wel zin als je wanden/gevels,vloeren enz niet ongeveer in de zelfde warmteweerstand range zit.
Misschien kun je een type goedkoper nemen. spaart nog veel meer geld uit.
En anders gaat je "verlies" toch "veel" warmte door je zwakste schakel..

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44
Tomexergie schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:46:
[...]

Die 180 Eur zijn niet te vergelijken met de investeringen die jij noemt. Er zijn al wamtemeter van 120 Eur.
Kamstrupp 302 DN20 https://zaehleronlineshop...ler-MULTICAL-302-Qn-25-52

€148, maar geen idee wat opsturen uit DE kosten moet.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Dan heb ik hier nog orginele kogelkranen liggen voor de kampstrup.
Verkeerd geleverd.
Mogen voor een zacht prijsje weg.

• Noord27
@Dylantje2
Hier zou HR++ in komen met U-waarde van 1,1. En meteen ventilatieroosters in overleg met de vakman. Dat is de sweet-spot. Nog beter wordt significant duurder. Zoals triple glas.

Voornaamste probleem is momenteel het vocht wat aan de binnenzijde op treed door condensatie. Water staat op de vensterbank en ramen slaan volledig aan de binnenzijde aan op de slaapkamers. Dus comfort gaat er zeker op voor uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2017 20:59 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:57:
@Dylantje2
Hier zou HR++ in komen met U-waarde van 1,1. En meteen ventilatieroosters in overleg met de vakman. Dat is de sweet-spot. Nog beter wordt significant duurder. Zoals triple glas.

Voornaamste probleem is momenteel het vocht wat aan de binnenzijde op treed door condensatie. Water staat op de vensterbank en ramen slaan volledig aan de binnenzijde aan op de slaapkamers. Dus comfort gaat er zeker op voor uit.
Al gekeken naar de subsidie hiervoor

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:57:
@Dylantje2

In de slaapkamers te weinig oppervlakte wat een vochtregulerende werking heeft?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb trouwens met COP Excelsheet van de ELGA met Carrierunit uitgebreid ( temperaturen tot -15 opgenomen nu ).

Downloaden vanaf hier:

http://www.familie-kleinm...sse_plaatjes/COP_2_0.xlsx

Op eerste tabblad kan gas- en elektriciteitsprijs ingevuld worden. COP tabblad past dan automatisch aan tot met welke temperaturen ( Ta en buiten ) het rendabel is om de ELGA te gebruiken.

• amarkest
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:13:
Ik heb trouwens met COP Excelsheet van de ELGA met Carrierunit uitgebreid ( temperaturen tot -15 opgenomen nu ).

Downloaden vanaf hier:

Op eerste tabblad kan gas- en elektriciteitsprijs ingevuld worden. COP tabblad past dan automatisch aan tot met welke temperaturen ( Ta en buiten ) het rendabel is om de ELGA te gebruiken.
In hoeverre is t ie voor de Toshiba buitenunit ook bruikbaar?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
amarkest schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:16:
[...]

In hoeverre is t ie voor de Toshiba buitenunit ook bruikbaar?
Geen idee maar de Excelsheet is wel zo aan te passen naar elke willekeurige warmtepomp mits er gegevens van de efficientie bij 1 of 2 aanvoertemperaturen bij staan. Die relatie is aardig liniear en daar is deze Excel op gebaseerd.

• Oxellaar
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:21:
[...]

Bij mij is rj45 toch echt 8 aderig
Uhm...ja, bij mij ook ;)
@Rol-Co
Zelf je defrost instellingen bepalen? Dat is behoorlijk old skool.
Hele oude warmtepompen hebben een instelbare tijdklok, die zet bij een bepaalde buitentemperatuur periodiek een defrost in. Maar dat zijn al echt oude beestjes.

• Ramon_1984

Downloaden vanaf hier:

Bedankt, volgens je sheet loopt de elga hier op dit moment met een cop van 5.60.
Ik heb nog geen warmte meter, dus kan het nog niet controleren

• Noord27
@Ramon_1984
Eind jaren '80: isolatie was uitgevonden. Maar ventilatie nog niet.

;)

• Daannn1987
Tot dusverre vandaag 4,1 kWh door de ELGA heen gegaan (opgenomen vermogen dus).
Kan wel zien dat het iets kouder word :)

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:29:
@Ramon_1984
Eind jaren '80: isolatie was uitgevonden. Maar ventilatie nog niet.

;)
@Noord27 Wij hebben vorig jaar onze kozijnen boven vervangen.
Maar dan merk je wel wat het verschil is tussen het oude en nieuwe kozijn

Hoe gaat het trouwens met je elga, al wat vernomen van techneco ?

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04:07

Downloaden vanaf hier:

Me de Elga kun je toch alleen de voorgeprogrammeerde stooklijnen volgen, bij -15 zal TA dus altijd 40 graden zijn toch?

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:32:
Tot dusverre vandaag 4,1 kWh door de ELGA heen gegaan (opgenomen vermogen dus).
Kan wel zien dat het iets kouder word :)
Met nachtverlaging ?
Hier 5.2 kWh, op de war en geen nachtverlaging

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:37:
[...]

Met nachtverlaging ?
Hier 5.2 kWh, op de war en geen nachtverlaging
Ja wat heet nachtverlaging :+
Half graadje nachtverlaging gehad (van 21,5 naar 21,0).

Ga 'm vannacht eens op 21,5 houden (werk morgen thuis)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BasvanS schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:35:
[...]

Me de Elga kun je toch alleen de voorgeprogrammeerde stooklijnen volgen, bij -15 zal TA dus altijd 40 graden zijn toch?
Niet bij mijn ELGA. Die stuurt puur alleen op Ta afhankelijk van Tr. ELGA wil altijd 4 graden handhaven tussen aanvoer en retour. Dus al retour laag blijft dan wordt aanvoer ook niet hoger.

• Daannn1987
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:39:
[...]

Niet bij mijn ELGA. Die stuurt puur alleen op Ta afhankelijk van Tr. ELGA wil altijd 4 graden handhaven tussen aanvoer en retour. Dus al retour laag blijft dan wordt aanvoer ook niet hoger.
Jij hebt nu recent weer een nieuwe print gehad toch.. krijg je dan een print "afgestemd" op de carrier of is dat universeel?
Ben benieuwd of de Elga icm toshiba ook zo werkt.. heb het nog niet echt kunnen ontdekken aan het stookpatroon

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 05-11-2017 21:41 ]

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:40:
[...]

Jij hebt nu recent weer een nieuwe print gehad toch.. krijg je dan een print "afgestemd" op de carrier of is dat universeel?
Carrier

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:22:
[...]

Uhm...ja, bij mij ook ;)
@Rol-Co
Zelf je defrost instellingen bepalen? Dat is behoorlijk old skool.
Hele oude warmtepompen hebben een instelbare tijdklok, die zet bij een bepaalde buitentemperatuur periodiek een defrost in. Maar dat zijn al echt oude beestjes.
Nee niet alleen, hij heeft intelligent defrost maar kan div dingen aanpassen zoals dus bij elke buitentemperatuur en pipe temperatuur combi, bij welke temperatuur stoppen met ontdooien, hoe lang wachten voordat hij gaat ontdooien en een logging hoe lang de laatste ontdooing duurde.

• Daannn1987
Antwoord sneller dan 't licht ;)

Weet je dan toevallig ook hoe de regeling is icm toshiba unit?

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:39:
[...]

Met de kamer thermostaat zag ik de elga naar 29 c werken, en dan pas terug moduleren

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:42:
[...]

Antwoord sneller dan 't licht ;)

Weet je dan toevallig ook hoe de regeling is icm toshiba unit?
Volgens mijn had @Oxellaar met de software gezien dat het eigenlijk een weersafhankelijke regeling is

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:40:
[...]

Ben benieuwd of de Elga icm toshiba ook zo werkt.. heb het nog niet echt kunnen ontdekken aan het stookpatroon
In de binnenunit zitten twee prints. De onderste is de ELGA print die door Techneco is ontwikkeld. De bovenste print is buitenunit specifiek. De bovenste is in mijn geval dus van Carrier zelf.

• BasvanS
Ramon_1984 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:42:
[...]
Met de kamer thermostaat zag ik de elga naar 29 c werken, en dan pas terug moduleren
Welke thermostaat is dat?

@mkleinman Regelt hij aan de hand van TA/TR omdat met Dipswitch B2 off de weersafhankelijke regeling is uitgeschakeld?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BasvanS schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:45:
[...]

Welke thermostaat is dat?

@mkleinman Regelt hij aan de hand van TA/TR omdat met Dipswitch B2 off de weersafhankelijke regeling is uitgeschakeld?
Ik heb met mijn ELGA ( voor zover ik weet ) geen WAR. Ik zie hier bij mij bij de aansturing puur het verschil tussen aanvoer en retour dat de ELGA het liefst 4 graden delta hanteert. Alleen in halflast handhaafd de ELGA dit niet.

Ik zou stiekem de firmware van de ELGA wel eens willen zien. Wat het algoritme is hoe de ELGA de buitenunit aanstuurt.

• BasvanS
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:46:
[...]

Ik heb met mijn ELGA ( voor zover ik weet ) geen WAR. Ik zie hier bij mij bij de aansturing puur het verschil tussen aanvoer en retour dat de ELGA het liefst 4 graden delta hanteert. Alleen in halflast handhaafd de ELGA dit niet.

Ik zou stiekem de firmware van de ELGA wel eens willen zien. Wat het algoritme is hoe de ELGA de buitenunit aanstuurt.
Je meet zelf met extra sensoren TR en TA? of haal je deze informatie uit je ELGA via de Thermostaat zoals @Ramon_1984 dat lijkt te kunnen doen?

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:35

kimjansen

Nu ff niks...

Wat beweegt de meesten hier bij de keuze tussen verschillende merken split warmtepompen? Zijn er onderling veel verschillen/uitschieters, te denken aan prestatie bij lage temperatuur, interface gemak, kwaliteit, etc.? Ik ben er zelf nog niet uit of ik een Mitsubishi Ecodan of Panasonic Aquarea neem bijvoorbeeld.

Ik heb het vermoeden dat de Ecodan iets meer info verschaft over hoe hij op elk moment presteert en relatief meer vermogen overhoud bij lage temperatuur. De accessoires lijken ook wat goedkoper. Voor de Panasonic ziet alles er net wat frisser uit en is het qua fabrieksopgave ook een efficiëntere unit, maar of dit klopt?

Misschien kan iemand hier zijn ervaring met beide delen als we prijs buiten beschouwing laten? Ik kijk zelf naar of de Panasonic WC07H3E5 en Mitsubishi PHR75V.

Speed kills, but beauty lives forever...

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:46:
[...]

Je hebt PM ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BasvanS schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:48:
[...]

Je meet zelf met extra sensoren TR en TA? of haal je deze informatie uit je ELGA via de Thermostaat zoals @Ramon_1984 dat lijkt te kunnen doen?
Ik heb eigen sensoren gebruikt. Ik heb met toestemming op alle 4 de in- uitgangen van de warmtewisselaar temperatuur sensoren geplaatst. Verder sensore buiten en een VFS flowsensor.

Daarnaast hangt de rest van mijn huis ook vol met sensoren.

Mijn domotica hoofdpagina ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/10/domotica.png

• BasvanS
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:52:
[...]

Ik heb eigen sensoren gebruikt. Ik heb met toestemming op alle 4 de in- uitgangen van de warmtewisselaar temperatuur sensoren geplaatst. Verder sensore buiten en een VFS flowsensor.

Daarnaast hangt de rest van mijn huis ook vol met sensoren.

Mijn domotica hoofdpagina ziet er zo uit:

[afbeelding]
Man man man, wat een leuk speelgoed..

Jammer dat de Elga de verschillende temperaturen niet gewoon weer kan geven/door kan sturen. Ze zijn toch allemaal bekend zou je zeggen..

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:36
Tomexergie schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:46:
[...]

Mee eens. Afgezien van de luxere WP die intern al warmte en stroommeters hebben (Nefit, Mitsubishi(?)) zijn de meerkosten niet bijzonder veel vergeleken met de investering van een warmtepomp en bieden je een stuk meer inzicht in de -juiste- werking van je dure WP.

Ter info, wat het mij heeft gekost:
Basis (voor het maandelijks of wekelijks overzicht)
148,- Kamstrup warmtemeter (verzendkosten Zaehleronline binnen DE 5.90, naar NL 17,-)
35,- 1 inch installatie kit (Zahleronline)
21,90 DIN-rail kWh meter (Youless winkel)
-----
205 euro totaal ex verzendkosten

Real-time logging (flow, Ta, Tr, dT, kW, totaal kWh verwarmen, koelen, COP)
25 M-bus USB master (aliexpress)
60 raspberry pi 3
25 meerprijs bedrade M-Bus warmtemeter (zaehleronline)
40 2e hands Youless van Marktplaats, of 79 euro nieuw
10 set van 10 DS18B20 via aliexpress, kun je gelijk je afgiftesystemen waterzijdig inregelen voor een betere COP.
-----
150 euro totaal

Daarbovenop kom misschien nog wat klein materiaal om het elektrisch en hydraulisch aan te sluiten. Wil je goedkoper? kijk dan inderdaad op ebay.de voor aanbiedingen en gebruikte warmtemeters.
Goedkoop? Nee. :/ Waardevol? Zekers! :9~

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:45:
[...]

In de binnenunit zitten twee prints. De onderste is de ELGA print die door Techneco is ontwikkeld. De bovenste print is buitenunit specifiek. De bovenste is in mijn geval dus van Carrier zelf.
Op de huidige print voor het buitendeel staat nog steeds Carrier. Maar dat komt waarschijnlijk omdat Carrier en Toshiba familie zijn van elkaar. Beide zijn eigendom van United Technologies.

@Daannn1987 Ja het word inderdaad merkbaar kouder. Gisteren 0,5kWh, vandaag 1,8kWh verbruikt 8)

• Dylantje2

Dylantje2

Dus de elga gaat zijn cop verliezen als het koud wordt??

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:04:
Dus de elga gaat zijn cop verliezen als het koud wordt??
Hangt van heel veel factoren af. Belangrijkste is de aanvoertemperatuur.

• Dylantje2

Dylantje2

tsja maar als ik specs van een Elga lees, gaat hij uit als het kouder wordt en "gewoon" aan het gas...
Wie verzint zoiets?
Terwijl er wp zijn die tot -20 werken? [ zal ook iets verliezen maar toch ]
Juist als het koud is wil toch warmte..

• BasvanS
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:08:
tsja maar als ik specs van een Elga lees, gaat hij uit als het kouder wordt en "gewoon" aan het gas...
Wie verzint zoiets?
Idee is natuurlijk dat door de lage COP gas weer goedkoper is!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wie verzint zoiets?
De buitenunit van de ELGA ( met Carrier ) gaat door tot -20 wanneer de 4 graden grens wordt opgeheven. Beneden de -20 houdt het bij de ELGA echt op.

• Dylantje2

Dylantje2

BasvanS schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:09:
[...]Idee is natuurlijk dat door de lage COP gas weer goedkoper is!
Das een goeie zeg..
Dus een wintertje op het gas,,,
En de rest op stroom...
pfff wat de cop gemiddeld zijn dan? 8)7 8)7
Ik hoop voor een hoop Elga bezitters dan dat het geen strenge lange winter wordt... _/-\o_

• amarkest
Wie verzint zoiets?
Bij mij gaat ie gewoon door als het vriest, je kunt die beveiliging dmv een dipswitch setting gewoon uitzetten. COP gaat wat naar beneden, so what. Dan maar een paar kwartjes meer in de meter gooien. 8)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:11:
[...]

Das een goeie zeg..
Dus een wintertje op het gas,,,
En de rest op stroom...
pfff wat de cop gemiddeld zijn dan? 8)7 8)7
Ik hoop voor een hoop Elga bezitters dan dat het geen strenge lange winter wordt... _/-\o_
Ik haal bij -4 gewoon nog een COP van 3.7 alleen wekt bij -4 de ELGA niet genoeg warmte op om het huis warm te houden. Die grafiek heb ik afgelopen week al eens geplaatst ( warmteverlies vs ELGA opwek ).

Ik heb de afgelopen jaren de ketel maar een paar keer nodig gehad.

• Dylantje2

Dylantje2

mmm
Ik bedoel eigenlijk voor 99 % van de Elga gebruikers:
9.2.1 Buitentemperatuur onder 4°C
Als de gemeten buitentemperatuur lager is dan 4°C, zal de Elga regeling alleen de CV-ketel sturen voor verwarming.
De gewenste aanvoertemperatuur wordt dan berekend volgens de met de dipswitches ingestelde stooklijn.
Het afschakelpunt van 4°C is te verstellen via parameter P62 in de Honeywell thermostaat. Het geheel uitschakelen
van deze begrenzing is mogelijk met behulp van dipswitch B8, zie hoofdstuk 7.3.
uit de installateurs manual...

Op die paar tweakers na die dan die dipswitch zullen vinden...

Wordt je dus genept?!! :? 8)7

• Daannn1987
Oxellaar schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:02:
[...]

Op de huidige print voor het buitendeel staat nog steeds Carrier. Maar dat komt waarschijnlijk omdat Carrier en Toshiba familie zijn van elkaar. Beide zijn eigendom van United Technologies.

@Daannn1987 Ja het word inderdaad merkbaar kouder. Gisteren 0,5kWh, vandaag 1,8kWh verbruikt 8)
Dat is niet veel, stook je daarnaast nog of is ELGA de enige warmtebron?

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:18:
mmm

[...]

De opzet van de ELGA is dat hij hybride met de CV draait, wat best goed werkt en zeker bij de wat minder geisoleerd woningen.
In de praktijk bij goed geisoleerde woningen met het juiste afgifte systeem kan hij het vrijwel (tot helemaal hoop ik :+) alleen af..

• amarkest
Dylantje2 schreef op zondag 5 november 2017 @ 22:18:
mmm

[...]

onzin, die dipswitch zit er niet voor niets op. Elke installateur zal je er op wijzen. Aan de klant de keuze. :P

• Noord27
Ramon_1984 schreef op zondag 5 november 2017 @ 21:34:
[...]

@Noord27 Wij hebben vorig jaar onze kozijnen boven vervangen.
Maar dan merk je wel wat het verschil is tussen het oude en nieuwe kozijn

Hoe gaat het trouwens met je elga, al wat vernomen van techneco ?
Geloof niet dat Techneco open is op zondag.

Hoop morgen iets te horen. Vind de Elga momenteel toch wel aardig wat kWh-tjes verbruiken. 67kWh voor de afgelopen 5 dagen.

Kozijnen zijn nog prima. Het glas kan ern upgrade gebruiken.
Pagina: 1 ... 35 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.