Heb je al wat gebruikservaring om hier evt te posten. Zit nl al een poosje te dubben om wel of niet gasloos te gaan.
En de nachtstand dan ? Daarmee kun je hem toch in een lagere modus ( xx m3/h) zetten en dus minder lawaai ? Ik wil hem dus s'avonds na 10h dan in de stille modus zetten en smorgens om 8h bijvoorbeeld weer in de normale modus. De wp wil ik gaan instellen op een bepaalde temperatuur van het vat zodat deze bijvoorbeeld nooit onder een bepaalde temp. zakt of overdag bij hoge buiten temperatuur bij laten verwarmen.
Het vat moet op zolder komen en dat is tevens slaapkamer.
koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:41:
[...]
Ik heb laatst bij @Noord27 de 200 L versie zonder zonnespiraal geïnstalleerd, we waren met name benieuwd naar het geluid wat deze machine produceert. Het geluid is niet meer dan een wat oudere koelkast, valt erg mee allemaal.
LDS is met zonnespiraal toch, zou een mooie combi zijn zon/wp boiler.
Qua ventileren kan de unit alleen maar ontrekken, of koude lucht in je woning blazen als je 'm in de zomer omkeert.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Misschien dat @Noord27 je hier meer over kan vertellen, zo lang ben ik niet gebleven om dit alles te testen/mee te maken.corsat schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:12:
En de nachtstand dan ? Daarmee kun je hem toch in een lagere modus ( xx m3/h) zetten en dus minder lawaai ? Ik wil hem dus s'avonds na 10h dan in de stille modus zetten en smorgens om 8h bijvoorbeeld weer in de normale modus. De wp wil ik gaan instellen op een bepaalde temperatuur van het vat zodat deze bijvoorbeeld nooit onder een bepaalde temp. zakt of overdag bij hoge buiten temperatuur bij laten verwarmen.
[...]
Het gewone stand geluid viel mee, maar te luid om er naast te gaan slapen.
Gelukkig kan het apparaat geprogrammeerd worden om in de nacht niet aan te slaan.
Alleen de fan laten draaien hebben we niet getest, ik denk ook niet dat Noord27 dit inmiddels geprobeerd heeft.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
@corsat In mijn specifieke geval is de standaard modus prima. Je kan inderdaad wel een aantal dingen instellen qua tijd en dus geluid. Maar hierover ben ik nog via email in gesprek met MaxiCool. Ik wilde namelijk het legionella programma zelf instellen. Ze adverteren er mee dat dat mogelijk is namelijk, maar er stond niets over vermeld in de handleiding. Nu blijkt dat die functie wel instelbaar is, maar achter een verborgen (installateurs) functie. Die kreeg ik weer door gestuurd om aan te kunnen passen. Maar toen bleek dat ik de nieuwe versie 4 had en de functie zoals door gestuurd voor versie 3 was. Er zijn wat dingen gewijzigd in de aansturing/software bij de nieuwste versie en ze weten zelf nog niet hoe ik dit nu aan kan passen. Wanneer dat duidelijk is ontvang ik daarover bericht.
Als het vat op de zolderverdieping moet komen staan en daar ook de boiler: ik zou het niet aandurven. Hier staat hij in de garage met minimaal 2 tussendeuren/ruimtes.
Als het vat op de zolderverdieping moet komen staan en daar ook de boiler: ik zou het niet aandurven. Hier staat hij in de garage met minimaal 2 tussendeuren/ruimtes.
Beide hebben toch niet dezelfde temperatuur, dan koel je de boiler steeds af met je verwarming. Dan loopt de wpb altijd en heeft niet zo'n goede COP als je warmtepomp.reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:07:
[...]
Als ik het over kon doen deed ik het zeker ook zo. Ik denk dat perfect werkt
Er moeten nog een paar chinezen zijn op het forum, de oude van @alberthakvoort dacht ik en nog 2.Echt niemand?
Maakt je wel beetje bijzonder haha.
Dat lage vermogen zie ik alleen met starten voor 10/15 min , hij gaat gelijk door naar 1000/1200.
Grote stappen snel thuis.....
Er waren er toen 4 die meededen aan de inkoop.
[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 08-10-2017 16:33 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Gaat die Yutaki ook gelogd worden?koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:23:
[...]
De Panasonic Mono 9 KW heeft helaas wel een vrij slechte COP van 4.15 , met een andere klant zijn we toen op een Hitachi Yutaki 11 KW uit gekomen. Deze zou een COP van 5 moeten hebben, helaas draait ie nog niet dus kan nog geen ervaringen vertellen.
Behalve dan dat het apparaat vrij groot en zwaar is.
PMCopack kan 'm eventueel leveren.
Wat betreft het vergelijk van 1 fan vs 2 fans met dubbelk condensor oppervlak zie mijn eerder opmerking.
De 9kW met enkele fan zou die nog wel voorbij moeten kunnen, maar de 9kW met dubbele fan ben ik wel heel benieuwd voor NL, op basis van Engelse SCOP's is het nek aan nek.
Fabrieksopgave COP zijn bij volvermogen W35/A7 en wie heeft dat volle vermogen bij 7 graden buitentemperatuur nodig als ook al W35 (voor mij is dat aanvoer temperatuur bij A-10 voor de radiatoren uit 70-er jaren) Kijk meer naar A-2 en A-7 specs
Voor de 6kW van mij wordt ook COP 4,46 opgegeven,
In praktijk is dat bij 7 graden buitentemperatuur >6 voor verwarmen en dat is dan incl hulpenergie voor circulatiepomp, die niet in fabrieksopgave zit. In vollast voor boiler opwarmen kom pas in de buurt, maar nog niet onder die 4,46, dat is pas bij hogere boiler temperaturen dan W35.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Huis tuin en keukenbouw word niet gelogd, hoeft ook niet.Domba schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:57:
[...]
Gaat die Yutaki ook gelogd worden?
Wat betreft het vergelijk van 1 fan vs 2 fans met dubbelk condensor oppervlak zie mijn eerder opmerking.
De 9kW met enkele fan zou die nog wel voorbij moeten kunnen, maar de 9kW met dubbele fan ben ik wel heel benieuwd voor NL, op basis van Engelse SCOP's is het nek aan nek.
Fabrieksopgave COP zijn bij volvermogen W35/A7 en wie heeft dat volle vermogen bij 7 graden buitentemperatuur npodig als ook al W35 (voor mij is dat aanvoer temperatuur bij A-10 voor de radiatoren uit 70-er jaren) Kijk meer naar A-2 en A-7 specs
Voor de 6kW van mij wordt ook COP 4,46 opgegeven,
In praktijk is dat bij 7 graden buitentemperatuur >6 voor verwarmen en dat is dan incl hulpenergie voor circulatiepomp, die niet in fabrieksopgave zit. In vollast voor boiler opwarmen kom pas in de buurt, maar nog niet onder die 4,46, dat is pas bij hogere boiler temperaturen dan W35.
Belangrijkste eis is dat het huis warm word en de man er een leuke hobby bij heeft.
Gaat hij misschien vanzelf een keer loggen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Voor jouw klant vindt ik die Yutaki-M wel passend.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:18:
[...]
Huis tuin en keukenbouw word niet gelogd, hoeft ook niet.
Belangrijkste eis is dat het huis warm word en de man er een leuke hobby bij heeft.
Maar vergelijk gaat om een M-thermal 8kW uit een offerte
Deze M-thermal heeft nog een Mitsubishi compressor met terugval in vermogen die op lagere temperatuur op volvermogen, kort door de bocht, net zoveel warmte kan leveren als de 11kW Yutaki aan warmte in laagste deellast.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dan wist jij dat sneller terug te vinden als ikzelf. Afgifte word vloerverwarming maar vloerisolatie is wel een groot vraagteken / absentie op de begane grond. De rest word helemaal dicht gemaakt en de wederhelft mag niet meer aan de thermostaat komen. Vermogen van 8kW is me ook alleen maar aangepraat. Heb nu ook al een andere offerte binnen die met een 6kW unit komt.AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:10:
@Fenrir-sol
Ik lees uit je voorgaande berichten dat je een tussenwoning hebt gekocht.
Dan volstaat een 5 kW ook wel.
(afhankelijk van je afgifte systeem, ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming liggen bijvoorbeeld, rijtjeshuis uit 1986)
Wat je niet wilt is onnodig pendelgedrag, ook al kan de WP in vermogen terugregelen.
Domba schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:05:
[...]
??
Pana MDC is maar enkele fan, dan zou je de MXC moeten nemen met dubbele fan en vergelijkbaar condensor oppervlak.
Vanwege de grotere condensor oppervlak zou de MDV de betere prestaties tov de MDC moeten hebben, als je de warmte nodig hebt
Het was ook meer een prijsvergelijking / indicatie voor waar ik bij een vergelijkbaar aan kW aan moest denken. Het daadwerkelijke model uitkiezen was ik nog niet mee bezig. Daarentegen was het niet heel slim om conclusies over gewicht en afmeting te trekken uit deze snel opgestelde vergelijking.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:23:
[...]
De Panasonic Mono 9 KW heeft helaas wel een vrij slechte COP van 4.15 , met een andere klant zijn we toen op een Hitachi Yutaki 11 KW uit gekomen. Deze zou een COP van 5 moeten hebben, helaas draait ie nog niet dus kan nog geen ervaringen vertellen.
Behalve dan dat het apparaat vrij groot en zwaar is.
PMCopack kan 'm eventueel leveren.

Jij lijkt meer te weten over de casuskoevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:27:
[...]
Tussenwoning, 128m2 en 400m3 denk ik
De heer des huizes verwacht een gasverbruik van max 1750m3.
Met goede vloerverwarming moet dit toch wel teruggebracht kunnen worden tot 1200m3 gas equivalent denk ik. Aanvoer temp. 28c dat redt een kleinere pomp ook wel. Maar 5 KW is misschien wat weinig, stel het word -10c een week lang en je wil niet teveel het element aan.
De Yutaki is er ook in een kleiner vermogen dan 11 KWDomba schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:38:
[...]
Voor jouw klant vindt ik die Yutaki-M wel passend.
Maar vergelijk gaat om een M-thermal 8kW uit een offerte
Deze M-thermal heeft nog een Mitsubishi compressor met terugval in vermogen die op lagere temperatuur op volvermogen, kort door de bocht, net zoveel warmte kan leveren als de 11kW Yutaki aan warmte in laagste deellast.
De 11 KW versie doet 4,8 KW als minimum en max. 15 KW
Weet niet zeker of dit op mij slaat of op een andere klant van je. Maar data is alles dus ik wil zeker alles loggen.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 16:18:
[...]
Huis tuin en keukenbouw word niet gelogd, hoeft ook niet.
Niet op jou in het bijzonder, er zijn uitzonderingen natuurlijk.Fenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:32:
[...]
Weet niet zeker of dit op mij slaat of op een andere klant van je. Maar data is alles dus ik wil zeker alles loggen.
Als je het stroomverbruik en de warmteopwekking meet ben je al een heel eind. Sommige warmtepompen hebben ingebouwde meters die je met de PC kan uitlezen.
Met een kamstrup warmtemeter kan ook de flow worden uitgelezen.
Een rekensom doet de rest.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticzFenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:32:
[...]
Weet niet zeker of dit op mij slaat of op een andere klant van je. Maar data is alles dus ik wil zeker alles loggen.
(kost wel een paar centen
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 18:48 ]
En dit log je in MS SQL 2017 Enterprise ?AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:48:
[...]
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
(kost wel een paar centen, maar die heb ik je vanmiddag al bespaard, dus... )
Je noemde Mysql in je eigen topic dus dan weet je vast wel wat sql is.
Waarom kan ik geen cop uitrekenen? Flow was 1077, aT 33, rT 31AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:04:
[...]
Delta T van 2 graden.... Beetje weinig? Jammer dat je geen cop uit kan (laten) rekenen.
Laag pitje en lage delta T, is bij mij een lage(re) cop.
Ik denk: tijd om vloerverwarming aan te leggen en massa op te warmen... ipv enkel radiatoren.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
wat is je cop dan?Maikie18 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:05:
[...]
Waarom kan ik geen cop uitrekenen? Flow was 1077, aT 33, rT 31
Ik lees afgegeven vermogen uit / opgenomen vermogen = iets simpeler
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 19:13 ]
Volgens die formule slechts 2,5AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:13:
[...]
wat is je cop dan?
Ik lees afgegeven vermogen uit / opgenomen vermogen = iets simpeler
1077(l/h) / 3600 x 4,2 x dT (2)
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Het nut van het buffervat begint me weer een beetje te dagen. Want dan kon ik op binnentemperatuur een 2e pomp uitschakelen totdat er weer warmtevraag was, als ik dat nu doe dan krijgt de WP een tijdje koud water retour.reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:23:
[...]
De mijne pomp stand 1 en compressor 19hz is ongeveer 600 watt, de youles middelt dat een beetje uit.
Die 200 watt is van kleinere wp zoals Elga
Aan de andere kant denk ik als die WP dan door moet blijven draaien om de buffer op te warmen dan gaat het verbruik er niet van naar beneden want dan verbruik ik 24u lang 600W. Dus komt volgens mij op hetzelfde neer
Vraag me af of die formule wel klopt want als de dT groter zou dan, bijvoorbeeld 3 dan kom ik al op 3,77. Maar om een hogere dT te krijgen moet ik de flow verlagen en dan gaat automatisch de cop ook weer omlaag.
De buffer hoef je niet te blijven verwarmen, die is geïsoleerd. Dus de war stopt vanzelf met verwarmen, en een tweede thermostaat in de buffer kan ook de wp aan en uit zetten.Maikie18 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:30:
[...]
Het nut van het buffervat begint me weer een beetje te dagen. Want dan kon ik op binnentemperatuur een 2e pomp uitschakelen totdat er weer warmtevraag was, als ik dat nu doe dan krijgt de WP een tijdje koud water retour.
Aan de andere kant denk ik als die WP dan door moet blijven draaien om de buffer op te warmen dan gaat het verbruik er niet van naar beneden want dan verbruik ik 24u lang 600W. Dus komt volgens mij op hetzelfde neer
1 PVoutput . Dongen NB
Wanneer stopt het verwarmen dan?reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:49:
[...]
De buffer hoef je niet te blijven verwarmen, die is geïsoleerd. Dus de war stopt vanzelf met verwarmen, en een tweede thermostaat in de buffer kan ook de wp aan en uit zetten.
Als je kamerthermostaat zegt dat het genoeg is.
Ik mis de nauwkeurigheid van bijvoorbeeld de temperatuursensoren. Als deze +/- 1°C zijn per stuk zou het zelfs 34 en 30 graden kunnen zijn.Maikie18 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:05:
[...]
Waarom kan ik geen cop uitrekenen? Flow was 1077, aT 33, rT 31
Je flow mag wel wat lager ingeregeld worden.
Voor kW moet je kijken naar wat je wilt hybride (ondersteuning) of volledige verwarming met de WP, bij volledige verwarming kijk je naar wat je nodig hebt als het -10C vriestFenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:10:
[...]
Het was ook meer een prijsvergelijking / indicatie voor waar ik bij een vergelijkbaar aan kW aan moest denken. Het daadwerkelijke model uitkiezen was ik nog niet mee bezig. Daarentegen was het niet heel slim om conclusies over gewicht en afmeting te trekken uit deze snel opgestelde vergelijking.
In laatste geval zegt kW uit brochure niet altijd zo veel
Er zijn WP's met een compressor die vermogen verliezen als buitentenmperatuur lagere wordt (zoals waar vergelijk mee begon de M-thermal die tot 40-50% verliest al weet ik niet specfiek model 1/3 fase) en andere WP's die ook bij -10C het vermogen uit de brochure leveren.
Voor een eerste indicatie kun je kijken in ISDE lijst van RVO of deze lager ingedeeld wordt, dan is vermogensverlies boven nul al behoorlijk
Een te klein vermogen is rillen bij vorst en een te grote is ook bepaald niet zohanding. daar moet echt een ontkoppelbuffer met wat volume tussen dan.
Diverse hier hebben dat niet omdat de WP modulatie range en afgifte nog redelijk matchen.
JepBasvanS schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:13:
[...]
Temperatuur verschil was het grootste deel van de tijd slechts 0.5 graad. Dus dat zal het niet zijn. Misschien heeft @Knowbody een punt heb ik eerst de vloer volledig op moeten warmen, alvorens de lucht ook wat mee pakt. Het valt nu op dat het nog steeds 19.0 graad is, terwijl we gisteren met 20 naar bed gingen. normaal worden we met een graadje of 18 wakker..
Wet van behoud van energie. Whatever.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Kamer thermostaat regelt de circulatie en thermostaat in buffer schakelt de wp uit, of je draait met war over de buffer dat kan ook. Ik ben niet zon fan van nutteloos circuleren
1 PVoutput . Dongen NB
5 kW vermogen moet genoeg zijn. Tussenwoning kan bovendien al minder verliezen.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:27:
[...]
Tussenwoning, 128m2 en 400m3 denk ik
De heer des huizes verwacht een gasverbruik van max 1750m3.
Met goede vloerverwarming moet dit toch wel teruggebracht kunnen worden tot 1200m3 gas equivalent denk ik. Aanvoer temp. 28c dat redt een kleinere pomp ook wel. Maar 5 KW is misschien wat weinig, stel het word -10c een week lang en je wil niet teveel het element aan.
1750 m3 is wel veel voor zo'n woning maar goed die zijn er wel meer.
Maar ja. Met name de manier van verwarmen wordt bepalend. Selectief vs continue. In het eerste geval is extra vermogen wellicht nodig. Alhoewel vloerverwarming dwingt al om niet te veel de verwarming laag te zetten.
Er kan niet zomaar iets geadviseerd worden. Maar we moeten voorkomen dat de trend wordt "doe maar een beetje overcapaciteit....". Daar komt spijt van.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Of de kamerthermostaat je CV circulatiepomp aan/uit schakelen. (i.p.v. gasketel die er niet meer isreneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:51:
[...]
Kamer thermostaat regelt de circulatie en thermostaat in buffer schakelt de wp uit, of je draait met war over de buffer dat kan ook. Ik ben niet zon fan van nutteloos circuleren
En je buffervat:
Bovenste spiraal = CV
Middelste spiraal = Buffer laden met WP en WAR.
Onderste spiraal = ZB.
En het ene systeem stopt of start het andere en voorkomt zo onnodig circuleren of verbruik.
Beetje vraag en aanbod zeg maar.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Gasloos is een nobel streven.amarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:08:
[...]
Heb je al wat gebruikservaring om hier evt te posten. Zit nl al een poosje te dubben om wel of niet gasloos te gaan.
Ik streef naar < 500 m3. Dan wordt de aansluiting ook al goedkoper.
Alle investeringen die ik hier zou moeten doen - voor het SWW gasloos -lonen eigenlijk niet. Daarnaast heeft de hybride unit toch ook voordelen. Geen verwarmingselement bijvoorbeeld. En de mogelijkheid snel te starten en radiator temperaturen te bereiken als het echt moet.
In mijn hoofd ben ik duurzaam aan het verwarmen maar voor warm water heb ik dus gas nodig. En waarom zou ik dat veranderen. Ik ben in feite klaar voor de toekomst. Voor de levensduur van deze WP is gas sowieso verkrijgbaar.
Bij nieuwbouw snap ik echter niet dat mensen nog gas nemen. Dat is de makkelijkste categorie om gasloos te maken. Maar goed dat wordt wel wettelijk afgedwongen binnenkort.
Via mijn berekening: uitgaande van 1200m3 gas kom ik op het volgende:Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:58:
[...]
5 kW vermogen moet genoeg zijn. Tussenwoning kan bovendien al minder verliezen.
Maar ja. Met name de manier van verwarmen wordt bepalend. Selectief vs continue. In het eerste geval is extra vermogen wellicht nodig. Alhoewel vloerverwarming dwingt al om niet te veel de verwarming laag te zetten.
Er kan niet zomaar iets geadviseerd worden. Maar we moeten voorkomen dat de trend wordt "doe maar een beetje overcapaciteit....". Daar komt spijt van.
1200x 8 KW warmte per m3 / 1650 (vollast uren wp) x dekkingsgraad (zet ik op 1)= 9600 / 1650= 5,81 KW
Beetje overkill is niet erg dus dan kies je 7.5 KW WP
Het lijkt mij dat een boiler juist in de middag moet worden verwarmt. Efficiënter kan niet.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:19:
[...]
Misschien dat @Noord27 je hier meer over kan vertellen, zo lang ben ik niet gebleven om dit alles te testen/mee te maken.
Het gewone stand geluid viel mee, maar te luid om er naast te gaan slapen.
Gelukkig kan het apparaat geprogrammeerd worden om in de nacht niet aan te slaan.
Alleen de fan laten draaien hebben we niet getest, ik denk ook niet dat Noord27 dit inmiddels geprobeerd heeft.
De boiler draait op binnenwarmte en met een WP 24x7 vaste temp maakt het niet uit.Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:11:
[...]
Het lijkt mij dat een boiler juist in de middag moet worden verwarmt. Efficiënter kan niet.
Dat klinkt heel mooi, maar een 120 liter vat vind hij al te groot, dus laten we het maar niet over drie spiralen hebbenBenEco schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:04:
[...]
Of de kamerthermostaat je CV circulatiepomp aan/uit schakelen. (i.p.v. gasketel die er niet meer is) Vloerverwarming Cenvax4 heeft eigen pomp en regeling.
En je buffervat:
Bovenste spiraal = CV
Middelste spiraal = Buffer laden met WP en WAR.
Onderste spiraal = ZB.
En het ene systeem stopt of start het andere en voorkomt zo onnodig circuleren of verbruik.
Beetje vraag en aanbod zeg maar.
1 PVoutput . Dongen NB
een ideale flow ligt mijn inziens nog altijd rond 900 liter per uur.Dre schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:26:
[...]
Ik mis de nauwkeurigheid van bijvoorbeeld de temperatuursensoren. Als deze +/- 1°C zijn per stuk zou het zelfs 34 en 30 graden kunnen zijn.
In bivalent bedrijf zelfs maar 600.
Bedoel je in het algemeen, of specifiek voor één type wp?Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:20:
[...]
een ideale flow ligt mijn inziens nog altijd rond 900 liter per uur.
In bivalent bedrijf zelfs maar 600.
Want je zit toch vast aan een dT van +/- 5K, dat geeft een ideale verhouding in dP van het koudemiddel.
Hoe groter het vermogen, hoe hoger de flow.
Voor de Elga streef ik hier naar een kleine 900l/h op max vermogen.
Tot nu toe gaat de flow langzaam omhoog naarmate meer radiatoren gaan vragen ivm kouder weer.
Ik begon op ongeveer 550l/h voor alleen de woonkamer keuken en badkamer.
Nu loopt de hal en een enkele radiator boven, zij het minimaal, maar zit nu op dik 700l/h
[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 08-10-2017 21:29 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
ik zit momenteel op minder dan 250m3, dus de drempel is niet zo hoog, maar ik wil wel een niet te grote WPB die 2 mensen comfortabel douchen en baden biedt. Bovendien moet ie redelijk stil zijn.Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:09:
[...]
Gasloos is een nobel streven.
Ik streef naar < 500 m3. Dan wordt de aansluiting ook al goedkoper.
Alle investeringen die ik hier zou moeten doen lonen eigenlijk niet. Daarnaast heeft de hybride unit toch ook voordelen. Geen verwarmingselement bijvoorbeeld. En de mogelijkheid snel te starten en radiator temperaturen te bereiken als het echt moet.
In mijn hoofd ben ik duurzaam aan het verwarmen maar voor warm water heb ik dus gas nodig. En waarom zou ik dat veranderen. Ik ben in feite klaar voor de toekomst. Voor de levensduur van deze WP is gas sowieso verkrijgbaar.
Bij nieuwbouw snap ik echter niet dat mensen nog gas nemen. Dat is de makkelijkste categorie om gasloos te maken. Maar goed dat wordt wel wettelijk afgedwongen binnenkort.
Ok, dat had ik even gemist.reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:17:
[...]
Dat klinkt heel mooi, maar een 120 liter vat vind hij al te groot, dus laten we het maar niet over drie spiralen hebben
Werkte ook vandaag wel weer lekker trouwens, redelijk zonnige dag in Noord Groningen en de buffer continue boven de 40 graden waardoor de WP stil blijft (nu ook nog) en de woning op een comfortabele 22 graden.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Ja maar je hebt de feiten niet. Die 1200 is maar een aanname. Eigenlijk moet je een warmteverlies kuch kuch berekening hebben. Een dergelijke woning kan in mijn ogen nooit 8 kW per uur verliezen.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:11:
[...]
Via mijn berekening: uitgaande van 1200m3 gas kom ik op het volgende:
1200x 8 KW warmte per m3 / 1650 (vollast uren wp) x dekkingsgraad (zet ik op 1)= 9600 / 1650= 5,81 KW
Beetje overkill is niet erg dus dan kies je 7.5 KW WP
Maar een vloeriso is eigenlijk een must wanneer de vloer de radiator wordt.
Ik doe het hier met een 7.5 (
Jawel. Want dan onttrek je in de nacht geen dure warmte aan de woning omdat de ventilator juist dan ook harder moet werken.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:12:
[...]
De boiler draait op binnenwarmte en met een WP 24x7 vaste temp maakt het niet uit.
In de middag wekt je WP het voordeligst op en bovendien is er kans op zonne instraling.
Ben ik nou zo slim of...🤔
Sterker nog, nachtverlaging van 03:00-09:00 en sww warmen vanaf 16:00Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:34:
[...]
Jawel. Want dan onttrek je in de nacht geen dure warmte aan de woning omdat de ventilator juist dan ook harder moet werken.
In de middag wekt je WP het voordeligst op en bovendien is er kans op zonne instraling.
Dan heb je de meeste warmte van de dag en mijd je de ergste kou.
Voor de dT 5k wordt deze flow vaak genoemd. Maar lastig is als pompen niet terugmoduleren.Oxellaar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:26:
[...]
Bedoel je in het algemeen, of specifiek voor één type wp?
Want je zit toch vast aan een dT van +/- 5K, dat geeft een ideale verhouding in dP van het koudemiddel.
Tot nu toe gaat de flow langzaam omhoog naarmate meer radiatoren gaan vragen ivm kouder weer.
Nu loopt de hal en een enkele radiator boven, zij het minimaal, maar zit nu op dik 700l/h
Wat zegt je financiële berekening.amarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:27:
[...]
ik zit momenteel op minder dan 250m3, dus de drempel is niet zo hoog, maar ik wil wel een niet te grote WPB die 2 mensen comfortabel douchen en baden biedt. Bovendien moet ie redelijk stil zijn.
Pompen zijn tegenwoordig allemaal druk geregeldKnowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:37:
[...]
Voor de dT 5k wordt deze flow vaak genoemd. Maar lastig is als pompen niet terugmoduleren.
Ik deed het vandaag ook anders.BenEco schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:29:
[...]
Ok, dat had ik even gemist.
Werkte ook vandaag wel weer lekker trouwens, redelijk zonnige dag in Noord Groningen en de buffer continue boven de 40 graden waardoor de WP stil blijft (nu ook nog) en de woning op een comfortabele 22 graden.
Vaste Ta van 30. Om 18.00 de wp uit gezet.
In dit stadium van het stookseizoen bufferen in de vloer.
Avond-nacht-ochtend verlaging dus.
#experiment
Prima. Dus de flow waarden die ik voorbij zie komen zijn maximale flows begrijp ik?Ramon_1984 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:40:
[...]
Pompen zijn tegenwoordig allemaal druk geregeld
Nou, meestal via PWM door een dT regeling. Drukgeregeld heb je niets aan als je over een buffer, of open verdeler draait.Ramon_1984 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:40:
[...]
Pompen zijn tegenwoordig allemaal druk geregeld
@Knowbody Hou ongeveer 900l/5kw aan.
900/3600=0.25l/s * 4.2 * 5K = 5.25kWh
Bij een niet modulerende pomp zul je de pomp op 900l/u moeten instellen om het maximale vermogen te kunnen benutten. (5kw unit)
[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 08-10-2017 21:51 ]
-kapitaalvernietiging door het vervangen van een superzuinige Remeha Calente 40s met perfecte SWW ondersteuning.
-ruimte in stookhok op zolder is beperkt
de maxicool 200L ziet er op zich aardig uit, maar of ie ook hetzelfde SWW comfort biedt als de huidige Remeha betwijfel ik.
Mag een dT van 8K in geval van HTV die ik heb.Oxellaar schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:26:
[...]
Bedoel je in het algemeen, of specifiek voor één type wp?
Deze vraag namelijk naar aanleiding van een meting van de TuV:
http://www.aquarea.hu/kep...8_atfogo_vizsgalat_2_.pdf
Bij 55°C gaat de flow naar 1700 L/h. Bij 45°C en 35°C is die 2700 L/h. Erg opvallend. Volgens mij doen ze deze lagere flow en hogere deltaT niet voor niets. (klopt dat?)
Overigens heeft de Panasonic WH-MDC05F3E5 gewoon vast ingestelde toerentallen van de waterpomp. Meer radiatoren open is meer flow. De pomp wordt wel vanuit de software met een 0-6 Volt signaal gestuurd, dus een sturing op dT is gewoon softwarematig mogelijk maar niet in voorzien.
De WAR bepaalt toch enkel hoe hoog de Ta moet zijn?reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:49:
[...]
De buffer hoef je niet te blijven verwarmen, die is geïsoleerd. Dus de war stopt vanzelf met verwarmen, en een tweede thermostaat in de buffer kan ook de wp aan en uit zetten.
Dan moet inderdaad een thermostaat in de buffer de WP aan of uitschakelen maar dat komt ongeveer op hetzelfde neer als een kamerthermostaat de WP aan of uit laat schakelen. In het 1e geval zal de WP iets langer doordraaien om het buffervat terug op temperatuur te brengen.
Dit zijn de temperaturen die op de afstandsbediening worden weergegevenDre schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:26:
[...]
Ik mis de nauwkeurigheid van bijvoorbeeld de temperatuursensoren. Als deze +/- 1°C zijn per stuk zou het zelfs 34 en 30 graden kunnen zijn.
Nee want we hadden het over de WP die de buffer aan het verwarmen was dus daar heeft de kamerthermostaat dan geen invloed opkoevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:22:
[...]
Als je kamerthermostaat zegt dat het genoeg is.
Dit is het enige wat ik kan bedenken wat nuttig zou zijn maar kan dat zo? Dus WP op de buffer zonder extra pomp ertussen?reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:51:
[...]
Iets verschil wel ja, omdat je cv WP cop laag is in de nacht.Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:34:
[...]
Jawel. Want dan onttrek je in de nacht geen dure warmte aan de woning omdat de ventilator juist dan ook harder moet werken.
Als je ventilatie type C hebt maakt het niet zoveel uit, mits de afzuiglucht via de boiler gaat.
[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 08-10-2017 22:12 ]
Waarom niet ? Ik draaide 2 jaar geleden met een Dt van 9c.
Conclusie: niets veranderen!amarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:48:
[...]
-kapitaalvernietiging door het vervangen van een superzuinige Remeha Calente 40s met perfecte SWW ondersteuning.
-ruimte in stookhok op zolder is beperkt
de maxicool 200L ziet er op zich aardig uit, maar of ie ook hetzelfde SWW comfort biedt als de huidige Remeha betwijfel ik.
@amarkest de boel Hybride maken waardoor je besparing op besparing realiseert.
Echter dit strookt niet met de woorden 'beperkte ruimte'.
Zeker.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:01:
[...]
Iets verschil wel ja, omdat je cv WP cop laag is in de nacht.
Als je ventilatie type C hebt maakt het niet zoveel uit, mits de afzuiglucht via de boiler gaat.
Maar vergeet ook niet dat de ventilator ( die van de type C box) in de nacht op de laagste stand kan.
Overdag meer ventileren en daardoor ook met de WPB een betere rendement verkrijgen.
@dre ook met de HT verdeler neemt de dT af wanneer de ruimte op temperatuur komt. Mits je niet steeds de WP uit zet of de temp verlaagt.
Tja, het CV-circuit draait al sinds 26-1 vorig jaar hybride dmv inzet ELGA.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:21:
[...]
@amarkest de boel Hybride maken waardoor je besparing op besparing realiseert.
Echter dit strookt niet met de woorden 'beperkte ruimte'.
Ik zie niet zo gauw hoe ik bespaar als ik SWW ook hybride maak dmv een WPB in het het SWW circuit.
Douche WTW.amarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:29:
[...]
Tja, het CV-circuit draait al sinds 26-1 vorig jaar hybride dmv inzet ELGA.
Ik zie niet zo gauw hoe ik bespaar als ik SWW ook hybride maak dmv een WPB in het het SWW circuit.
Gaat je ketel wel lekker pendelen in de zomer.
Doet mijn keteltje op dagen zoals vandaag ookkoevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:32:
[...]
Douche WTW.
ZB staat op ±50 gr en de ketel moet het naar 60 brengen..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Waarom in de nacht de laagste stand, alle rottende lijken personen liggen in bed dan wil ik juist frisse luchtKnowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:24:
[...]
Zeker.
Maar vergeet ook niet dat de ventilator ( die van de type C box) in de nacht op de laagste stand kan.
Overdag meer ventileren en daardoor ook met de WPB een betere rendement verkrijgen.
Wij draaien dag en nacht op stand 2 door.
Ik zal hier eens het co2 gehalte meten, kijken of ergens knelpunten zijn.
De bedoeling is ww op 2 manieren te kunnen maken, ofwel via de wp van de maxicool ofwel dmv de extra spiraal van de 300l lds maxicool. Dit zorgt ervoor dat je een extra mogelijheid krijgt om bij te verwarmen.
Rol-Co schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:39:
[...]
Beide hebben toch niet dezelfde temperatuur, dan koel je de boiler steeds af met je verwarming. Dan loopt de wpb altijd en heeft niet zo'n goede COP als je warmtepomp.
[...]
Er moeten nog een paar chinezen zijn op het forum, de oude van @alberthakvoort dacht ik en nog 2.
Er waren er toen 4 die meededen aan de inkoop.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Kan nog zuiniger als je de ketel op 50c instelt, gaat deze niet aan op genoemde dag.Daannn1987 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:33:
[...]
Doet mijn keteltje op dagen zoals vandaag ook
ZB staat op ±50 gr en de ketel moet het naar 60 brengen..
De war bepaalt de temperatuur inderdaad, en nee kan niet zonder extra pomp. De kamer thermostaat regelt de circulatie (pomp), op wat voor manier is eigen keuze.Maikie18 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:54:
[...]
De WAR bepaalt toch enkel hoe hoog de Ta moet zijn?
Dit is het enige wat ik kan bedenken wat nuttig zou zijn maar kan dat zo? Dus WP op de buffer zonder extra pomp ertussen?
Dit is ook nodig omdat de wp anders niet vrij over de buffer kan circuleren.
Ontkoppeling van je afgifte systeem dus.
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, ik ben erg nieuwsgierig naar het vervolg. Je het dus geen nachtstand begrijp ik ui jouw mail maar dit moet wel mogelijk zijn. Ik ga deze vragen wellicht al aan maxicool stellen.
Noord27 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 15:35:
@corsat In mijn specifieke geval is de standaard modus prima. Je kan inderdaad wel een aantal dingen instellen qua tijd en dus geluid. Maar hierover ben ik nog via email in gesprek met MaxiCool. Ik wilde namelijk het legionella programma zelf instellen. Ze adverteren er mee dat dat mogelijk is namelijk, maar er stond niets over vermeld in de handleiding. Nu blijkt dat die functie wel instelbaar is, maar achter een verborgen (installateurs) functie. Die kreeg ik weer door gestuurd om aan te kunnen passen. Maar toen bleek dat ik de nieuwe versie 4 had en de functie zoals door gestuurd voor versie 3 was. Er zijn wat dingen gewijzigd in de aansturing/software bij de nieuwste versie en ze weten zelf nog niet hoe ik dit nu aan kan passen. Wanneer dat duidelijk is ontvang ik daarover bericht.
Speel liever beetje op safe wanneer het op legionella aan komt..koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:36:
[...]
Kan nog zuiniger als je de ketel op 50c instelt, gaat deze niet aan op genoemde dag.
Hele zomer zou het kunnen, dan is je vat bijna altijd boven de 60c.Daannn1987 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:38:
[...]
Speel liever beetje op safe wanneer het op legionella aan komt..
nee, want heeft een 40ltr boiler aan boord.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:32:
[...]
Douche WTW.
Als je 'm kan implementeren doen !amarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:40:
[...]
nee, want heeft een 40ltr boiler aan boord.
Klopt dan slaat de ketel dus ook niet aankoevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:39:
[...]
Hele zomer zou het kunnen, dan is je vat bijna altijd boven de 60c.
Die paar kuubjes die ik nu nog verbruik kan ik niet wakker van liggen.
Ketel moet het eigenlijk nog 1 wintertje doen voor SVV..
Zodat de ELGA mij kan overtuigen, dan elektrisch iets oplossen.
Mag de bejaarde cv ketel gecremeerd worden.
Als je een jaloersmakend gasverbruik hebt van 250 m3 dan zou ik niets meer veranderenkoevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:32:
[...]
Douche WTW.
Of je koelt er mee af, als het vat 40 is en je wp stroomt er door dan koel je hem toch af? Of ga je dan met kleppen en bypasses werken.corsat schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:36:
De bedoeling is ww op 2 manieren te kunnen maken, ofwel via de wp van de maxicool ofwel dmv de extra spiraal van de 300l lds maxicool. Dit zorgt ervoor dat je een extra mogelijheid krijgt om bij te verwarmen.
[...]
Jaloersmakend ? Nee, ik heb hier nog 33m3 p/j verbruikt vanwege diverse redenen. De bedoeling is dat dit binnenkort weer 0 is.Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:48:
[...]
Als je een jaloersmakend gasverbruik hebt van 250 m3 dan zou ik niets meer veranderen
Bij 250m3 is het instant houden van een gas infrastructuur naar verhouding erg duur.
tja, hoop werk, hoeveel zou ik besparen op een douchebeurt van 0,2 m3 ??
Heb je ook al eens berekend wat dat gas je dan kost? Mijn 47 m3 koste mij afgelopen jaar 210,-Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:48:
[...]
Als je een jaloersmakend gasverbruik hebt van 250 m3 dan zou ik niets meer veranderen
Laag verbruik is niks, meteen doorstoten naar gasloos, e-boilers is één van de oplossingen, 210,- aan stroom is ook veel.
Doorstromer + douche WTW kan je besparing oplopen tot 0,2m3 per douchebeurtamarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:51:
[...]
tja, hoop werk, hoeveel zou ik besparen op een douchebeurt van 0,2 m3 ??
De vaste lasten liggen al lager < 500 m3.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:50:
[...]
Jaloersmakend ? Nee, ik heb hier nog 33m3 p/j verbruikt vanwege diverse redenen. De bedoeling is dat dit binnenkort weer 0 is.
Bij 250m3 is het instant houden van een gas infrastructuur naar verhouding erg duur.
De alternatieven zijn ook niet gratis.
Du moment dat de wijk gasloos moet heb je daar totaal geen probleem mee. Tot die tijd komen er nog wel ontwikkelingen en prijsdalingen.
Ik héb het niet over jou of koe.Rol-Co schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:52:
[...]
Heb je ook al eens berekend wat dat gas je dan kost? Mijn 47 m3 koste mij afgelopen jaar 210,-
Laag verbruik is niks, meteen doorstoten naar gasloos, e-boilers is één van de oplossingen, 210,- aan stroom is ook veel.
Maar over de genoemde situatie. Geen ruimte, een recente CV. Dan gewoon zo laten.
opzich wel een leuk idee, maar een beetje fatsoenlijke doorstromer heeft al gauw 3kw nodig. Dan kom ik al gauw in de gevarenzone qua hoofdzekering.koevlaas2 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:52:
[...]
Doorstromer + douche WTW kan je besparing oplopen tot 0,2m3 per douchebeurt
Eerder 11 KW, dan moet je aan de 3x25A.amarkest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:03:
[...]
opzich wel een leuk idee, maar een beetje fatsoenlijke doorstromer heeft al gauw 3kw nodig. Dan kom ik al gauw in de gevarenzone qua hoofdzekering.
Ruimte is er altijd, namelijk waar de cv heeft gehangen past een 50 liter boiler, of eventueel een 15 kW doorstromer.Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:58:
[...]
Ik héb het niet over jou of koe.
Maar over de genoemde situatie. Geen ruimte, een recente CV. Dan gewoon zo laten.
Bij de doorstromer is 3 fase wel een must vind ik zelf, maar die is weer kleiner dan een cv.
Ik heb een vraagje over de Panasonic WH-MDC06G3E5 monobloc:
Hoe zit het eigenlijk met de hysterese van een ingestelde watertemperatuur. Stel je zet de watertemperatuur vast op 25 graden. Waarom laat de warmtepomp de watertemperatuur zover terug zakken tot maar liefst een graad of 20 voordat hij weer aangaat.
Vanuit de warmtepomp gezien is wil hij liever een tijdje draaien als steeds aan en uit gaan. Maar ik heb een flinke plons water van 1100 liter liter tussen de warmtepomp en de vloerverwarming met eigen cv pomp zitten en als de warmtepomp de watertemperatuur zover terug laat zakken begint het onaangenaam aan te voelen in huis en moet hij daarna flink aan de bak om alles weer op temperatuur te krijgen.
Wat ik ook bezwaarlijk vind is dat al die tijd de interne circulatie pomp wel vrolijk water staat rond te pompen en dus stroom staat te vreten. Naast een standby verbruik van 11 Watt tikt dat wel aan zo.
Het liefst zou ik hebben dat de warmtepomp aangaat als de gemeten temperatuur max 2 graden afwijkt van de ingestelde temperatuur. De rest moet de inverter maar zien te regelen. Is zoiets aan te passen want ik vind er niks van in de handleiding?
Hoe zit het eigenlijk met de hysterese van een ingestelde watertemperatuur. Stel je zet de watertemperatuur vast op 25 graden. Waarom laat de warmtepomp de watertemperatuur zover terug zakken tot maar liefst een graad of 20 voordat hij weer aangaat.
Vanuit de warmtepomp gezien is wil hij liever een tijdje draaien als steeds aan en uit gaan. Maar ik heb een flinke plons water van 1100 liter liter tussen de warmtepomp en de vloerverwarming met eigen cv pomp zitten en als de warmtepomp de watertemperatuur zover terug laat zakken begint het onaangenaam aan te voelen in huis en moet hij daarna flink aan de bak om alles weer op temperatuur te krijgen.
Wat ik ook bezwaarlijk vind is dat al die tijd de interne circulatie pomp wel vrolijk water staat rond te pompen en dus stroom staat te vreten. Naast een standby verbruik van 11 Watt tikt dat wel aan zo.
Het liefst zou ik hebben dat de warmtepomp aangaat als de gemeten temperatuur max 2 graden afwijkt van de ingestelde temperatuur. De rest moet de inverter maar zien te regelen. Is zoiets aan te passen want ik vind er niks van in de handleiding?
Ik zit er toch sterk aan te denken om de Ultaheat warmtemeter hier ook te gaan loggen. Alleen is dat mini-bus... Dat als zoekterm gaat niet lekker via Google, krijg veelal info over kleine busjes....AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 18:48:
[...]
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
(kost wel een paar centen, maar die heb ik je vanmiddag al bespaard, dus... )
Sowieso is domoticz iets totaal onbekends voor mij.
Heb jij wat meer informatie misschien?
@Dre Geen idee waarom ze dan naar 8K gaan. Misschien om de lage druk niet te hoog te maken.
En HT systemen willen graag een grotere dT dan 5K.
Maar icm een buffervat heeft je warmtepomp daar geen boodschap aan.
Ik heb geen echte ervaring met systemen die 55 graden nodig hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 08-10-2017 23:27 ]
Kan je toelichten waarom hier spijt van komt?Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:58:
[...]
5 kW vermogen moet genoeg zijn. Tussenwoning kan bovendien al minder verliezen.
Helaas is er nooit gas gestookt door mij of de vorige bewoner dus verbruik is onbekend. Ook is de CV ketel al een tijdje overleden dus een proefje draaien zit er ook niet in. Vloerisolatie zal zeer waarschijnlijk erg minimaal worden door beperkte mogelijkheden. Wat voor isolatiewaardes moet ik aan denken bij jouw woning?Knowbody schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:31:
[...]
Ja maar je hebt de feiten niet. Die 1200 is maar een aanname. Eigenlijk moet je een warmteverlies kuch kuch berekening hebben. Een dergelijke woning kan in mijn ogen nooit 8 kW per uur verliezen.
Maar een vloeriso is eigenlijk een must wanneer de vloer de radiator wordt.
Ik doe het hier met een 7.5 (KW en het is beslist geen tussenwoning.
Ik heb een 3weg klep geinstalleerd en heb een apparte modus op de ecodan om ww te maken, dit in combi met een tempsensor op het vat, ik wil gaan combineren.
Rol-Co schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 22:49:
[...]
Of je koelt er mee af, als het vat 40 is en je wp stroomt er door dan koel je hem toch af? Of ga je dan met kleppen en bypasses werken.
Voor de boilervat mensen onder ons. Hoeveel koelt jullie water ongeveer per uur af ?
Gisteren om 2200 uur was het water 48.8 graden en vanmorgen om 0700 uur 45.3. Ik kan echter nergens terugvinden of 3,5 graad afkoeling in 9 uur veel of weinig is.
Gisteren om 2200 uur was het water 48.8 graden en vanmorgen om 0700 uur 45.3. Ik kan echter nergens terugvinden of 3,5 graad afkoeling in 9 uur veel of weinig is.
Dat hangt van meerdere zaken af natuurlijk. Omgevingstemperatuur en isolatie zijn hierin bepalende zaken. Zonder deze gegevens is het vrijwel niet te vergelijken 1:1.wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:20:
Voor de boilervat mensen onder ons. Hoeveel koelt jullie water ongeveer per uur af ?
Echt loggen doe ik nog niet met de Elga en/of WP boiler. Maar heb wel interesse daarin. Mits het niet te veel kost. Want dat steek ik dan liever in extra zonnepanelen.AUijtdehaag schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:40:
@Noord27
Log je ook het verbruik van de warmtepomp boiler?
Met een fibaro zwave tussenstekker zou je dat kunnen meten (tot 2500 watt dacht ik)
Ja dat klopt ongeveer wel. Probleem is ook waar zit de sensor? En hoeveel is de gelaagdheid verstoord tijdens verwarmen?wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:20:
Dat geeft een vertekend beeld van afkoeling
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is inderdaad afhankelijk van veel factoren, maar wat jij aangeeft lijkt mij niet gek.wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:20:
Zie onderstaande grafiek van mij, doeltemp is 45 graden, schiet iets door naar 46,5 graden, en is op dit moment 43,5 graden.
Hoe heter het vat hoe sneller deze afkoelt.

Hij zou eigenlijk 2 graden er boven uit moeten gaan en bij 3 graden er onder weer aan. Dit is ook wel de reden dat ik geen war meer gebruik. Kost je gewoon 10/15 procent meer energie. Bij mij bepaalt een thermostaat in buffer de hysterese en of circulatie wel of niet draait.Christian M. schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:07:
1 PVoutput . Dongen NB
Op het Duitse forum heb ik een oplossing hiervoor gezien waarbij de retoursensor (die immers bepaalt wanneer de compressor weer aangaat) d.m.v. een relais en een weerstand wordt misleid. Maar ik heb er geen hands-on ervaring mee.Christian M. schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:07:
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
@Noord27 @reneeke1970 @Grolsch
Als ik jullie reacties zo lees is dit wel normaal gedrag. Hij staat hier in een, momenteel koude, gang. Ik weet echter niet welk merk het is, dus qua isolatie is mij hierover niets bekend.
De warmtepomp staat echter wel weer behoorlijk te stuiteren qua start/stops. Hij schommelt elke 5-10 minuten tussen 56W en 380W. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit kan oplossen.
Als ik jullie reacties zo lees is dit wel normaal gedrag. Hij staat hier in een, momenteel koude, gang. Ik weet echter niet welk merk het is, dus qua isolatie is mij hierover niets bekend.
De warmtepomp staat echter wel weer behoorlijk te stuiteren qua start/stops. Hij schommelt elke 5-10 minuten tussen 56W en 380W. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit kan oplossen.
@jaari Heb je een link naar dat Duitse forum?
Mijn ervaring met mijn 6kW Pana mono is dat alleen de Ta sensor gebruikt wordt voor de WA-stooklijn en daarbij geen gebruik maakt van de retourtemperatuursensor (Tr).
De retour temperatuursensor wordt wel gebruikt maar enkel voor diverse beveiligingen/beperkingen.
@Christian M. De hysterese kan je niet veranderen, wel kun je gebruik maken van aansluitingen (17&18) met een dompelthermostaat zoals @reneeke1970 , eventueel nog parallel een een bimetaalschakelaartje als KSD301 of KSD9700 in buitenunit als vorstbescherming.
Zoal hierboven aangeven mijn ervaring is dat enkel Ta sensor gebruikt wordt en als compressor stopt valt er al minimaal 2,3C weg vandaar de hysterese zo groot is.
Mijn ervaring met mijn 6kW Pana mono is dat alleen de Ta sensor gebruikt wordt voor de WA-stooklijn en daarbij geen gebruik maakt van de retourtemperatuursensor (Tr).
De retour temperatuursensor wordt wel gebruikt maar enkel voor diverse beveiligingen/beperkingen.
@Christian M. De hysterese kan je niet veranderen, wel kun je gebruik maken van aansluitingen (17&18) met een dompelthermostaat zoals @reneeke1970 , eventueel nog parallel een een bimetaalschakelaartje als KSD301 of KSD9700 in buitenunit als vorstbescherming.
Zoal hierboven aangeven mijn ervaring is dat enkel Ta sensor gebruikt wordt en als compressor stopt valt er al minimaal 2,3C weg vandaar de hysterese zo groot is.
[ Voor 40% gewijzigd door Domba op 09-10-2017 10:29 ]
Ik moet even zoeken naar een link, maar ik heb het wel als word-document opgeslagen. Dat kan ik je in ieder geval opsturen als je wilt.
edit: gevonden
http://www.haustechnikdia...heiten-der-Geisha-?page=2
De oplossing wordt beschreven in de post van guste100.
edit: gevonden
http://www.haustechnikdia...heiten-der-Geisha-?page=2
De oplossing wordt beschreven in de post van guste100.
[ Voor 45% gewijzigd door jaari op 09-10-2017 10:35 ]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Wekt de Elga alweer ?Noord27 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:07:
[...]
Echt loggen doe ik nog niet met de Elga en/of WP boiler. Maar heb wel interesse daarin. Mits het niet te veel kost. Want dat steek ik dan liever in extra zonnepanelen.
Dit topic is gesloten.