Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.689 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:12
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:57:
Buiten unit gaat wel aan. Ik meet niet het opgenomen vermogen: kan ik wel doen met een simpele tussenstekker. Duo bedrijfsmodus staat aan. Alle led op de print geven ook goed aan wat hij aan het doen is. Geen lucht bij de warmte wisselaar.

Blijft bijna alleen iets met de koelleidingen over..?

Edit: elga trekt tussen 150 en 250W momenteel.
150 / 250W Geeft ook niet heel veel warmte bij mij op zo'n vermogen (zo'n 24 graden TA bij mij wat ik iig niet voel met de hand). Heb je temp sensorren op de aanvoer / retour?
Of volgens mij kun je op de honeywell (mits je die in gebruik hebt) ook de TA / TR uitlezen

Zie hier:

https://snapshot.raintank...izE2V9I7sHiek1AUa4K97BpLC

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 07-10-2017 13:19 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Volgens mij ging bij @mkleinman de buitenunit niet meer aan en alleen de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
mightym schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:46:
[...]

Zeker het standby gebruik+ alleen draaien bij echte kou en grijs weer.
Bij zon geen verwarming nodig hier.
De andere systemen zullen meer uren draaien in het tussenseizoen, bij relatief gunstige temperaturen.
Kijk maar eens naar het elektrisch verbruik van de systemen. Bram-Bos heeft nog geen compleet jaar, maar de rest zit allemaal ruim boven mijn gebruik. Dan daalt de verhouding standby/nuttig gebruik (bij mij is standby 10% van mijn verbruik voor verwarming!)
Reken de SCOP voor de systemen maar eens uit als je overal de post standby weghaalt. Dan zit mijn systeem plotseling bij de toppers :-)
De ecodan presteert hier exact volgens de opgave van de fabrikant.
Inderdaad is jouw jaarlijkse energieverbruik voor verwarming c.a 5000kWh(400m3 aardgas) er laag. Dan gaan hulp energie en standby de COP sterker beinvloden dan bij mij e.a. Dat is logisch en acceptabel. Toch behoort dit randverbruik wel bij de performance, maar heeft een verklaring. Dus niet weghalen lijk mij het beste.

Overiges zouden we alle WP's positief met c.a. 200 kWh moeten corrigeren voor het vermeden E verbruik van de pomp in een HR keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Verbruik tussen een WP en Plofketel is ook lastig te maken.
Mijn Plofketel trekt ook 12 watt standby en de pomp doet daar rustig 50watt bij in bedrijf :)

Als je dit erbij berekend is het rendement van een plofketel nog slechter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:27
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:15:
Mijn Plofketel trekt ook 12 watt standby en de pomp doet daar rustig 50watt bij in bedrijf :)

Mijn calenta maar 7 en 25 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:40:
[...]
Dat gezegd hebbende, mijn m-bus communicatie is ermee opgehouden via de kamstrup en de pi na een jaar.
* auijtdehaag gaat zijn multimeter pakken
Even hier op terugkomend. Onder windhoos getest, geen probleem.
Ander usb poortje geprobeerd direkt op de pi (niet meer op de hub) en hij werkt weer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:36:
[...]

Mijn calenta maar 7 en 25 watt
Geloof ik graag, mijn intergas is 16 jaar oud.. Toen werd er nog niet zo gefocust op energieverbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:45
@Daannn1987 Dinsdagmiddag komt de Elga installateur langs om te kijken wat er mis is. Als gebruiker al meer kunnen checken wat er normaal verwacht wordt, na telefonisch contact. Tot die tijd moet de SV dan maar weer open gezet worden. Dan kan over een paar weken niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 07-10-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mightym schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Toch blijf ik het een vertekenend beeld vinden dat we het standby gebruik bij het verwarmingsbedrijf optellen.
Als ik mijn standby gebruik niet verreken stijgt de SCOP naar 4,4..
6 maanden van het jaar staat de warmtepomp alleen maar aan om SWW te maken..

Om iets over de verwarmingsperformance te zeggen moet je het standby gebruik er af halen, nu kun je jouw uitspraak SCOP>4 = goed geinstalleerde warmtepomp helemaal niet maken, omdat je appels en peren vergelijkt. Het aandeel standby verbruik daalt naarmate je gebruik stijgt.

De uitspraak zou eerder zijn : Als je een matig geisoleerde woning (met een riante warmtevraag) voorziet van een warmtepomp en dit goed doet, dan is een SCOP>4 haalbaar.
Op deze manier kom je er laag op uit van mei t/m sept, dat heb ik ook. Maar zie er ook in de lijst staan die denk ik niet al het verbruik gerekend hebben.
Mijn wp heeft een standby verbruik van 20W en uit is 13W, op die laatste is dat een verbruik van 10kWh per maand.
5 maanden uit is dus al 50 kWh zonder 1 kWh aan warmte, nou ja, september dan een klein beetje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Domba
0°C tot 126°C om precies te zijn. Boven de 126°C blijft het 126°C. Onder 0°C geeft ie een symbooltje op de plek van de temperatuur.

@BenEco
15-16 Hz klinkt als een verbetering ten opzichte van die 20 Hz van de F-serie :).
mightym schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:46:
[...]

Zeker het standby gebruik+ alleen draaien bij echte kou en grijs weer.
Bij zon geen verwarming nodig hier.
De andere systemen zullen meer uren draaien in het tussenseizoen, bij relatief gunstige temperaturen.
Kijk maar eens naar het elektrisch verbruik van de systemen. Bram-Bos heeft nog geen compleet jaar, maar de rest zit allemaal ruim boven mijn gebruik. Dan daalt de verhouding standby/nuttig gebruik (bij mij is standby 10% van mijn verbruik voor verwarming!)
Reken de SCOP voor de systemen maar eens uit als je overal de post standby weghaalt. Dan zit mijn systeem plotseling bij de toppers :-)
De ecodan presteert hier exact volgens de opgave van de fabrikant.
Dit toont maar eens aan hoe belangrijk het is dat het standby-verbruik van de warmtepomp laag is. De zuipschuiten Elga en Panasonic vallen dan door de mand.

Bij mij zou ook al 10% van de jaarlijkse elektrische energie verbruikt worden door het standby gebruik van de Panasonic. De Panasonic heeft op papier een prachtige COP, maar een warmtepomp met een slechtere COP, maar met lager standby-verbruik, zou een betere jaarlijkse COP kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:01:
@Daannn1987 Dinsdagmiddag komt de Elga installateur langs om te kijken wat er mis is. Als gebruiker al meer kunnen checken wat er normaal verwacht wordt, na telefonisch contact. Tot die tijd moet de SV dan maar weer open gezet worden. Dan kan over een paar weken niet meer.
Wellicht voor de gemoedsrust maar een elektrisch kacheltje achter in de kast zetten? Dan heb je altijd een low-tech oplossing achter de hand.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 13:15:

Hier is standby 2 watt en dmv wat modificatie kom ik niet verder dan 72kWh per jaar :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V5hNm0WiSl3jMb8zWMfCY66t/full.jpg
Alpha 2 boven alles!

kan de Elga een puntje aan zuigen :/

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 07-10-2017 14:26 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Erasmo schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Wellicht voor de gemoedsrust maar een elektrisch kacheltje achter in de kast zetten? Dan heb je altijd een low-tech oplossing achter de hand.
Medio november een Daikin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De laatste 10 - 15 posts geeft nu precies aan waar de schoen knelt. meten is weten maar wat en hoe meten we iets.
Vergelijk kan alleen als de sytemen gelijke zijn en de manier van meten en omstandigheden (lees huis) ook. Nemen we sluip/stand-by verbruik mee (bij mij 8kWh per maand), extra pompen ect.ect.
De uitkomst is te verschillend en dus niet meer dan een indicatie van 1 afzonderlijke meting!
Klein voorbeeld, enkele posts geleden mijn huidige cop gemeld, echter zit hier wel het stroomverbruik van de cenvax4 + pomp en een extra cv pomp bij. Of moet ik dit weg laten? Of wel meenemen in de scop. 8)7

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:25
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:31:
[...]

Medio november een Daikin. ;)
Ga je de Elga alweer weg doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:36:
[...]

Ga je de Elga alweer weg doen?
Nee Daikin als aanvulling op de elga als die het niet alleen trekt. En lucht-lucht is effectiever met koelen (en ontvochtigen gaat beter plus goed voor gefilterde lucht: zoontje met astma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 13:39
Noord27 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:06:
@koevlaas2 Ik heb niets meer liggen op een stuk geïsoleerde slang na wat voor de afvoer van de lucht van de boiler is gebruikt. Heb hier verder ook geen verstand van hoe of wat. Het is dat je er nu over begint en het bij toeval tegen kwam?

Edit: dat de elga het niet warm krijgt nu zegt Techneco dat het aan de WP boiler moet liggen. Natuurlijk: dat is een los systeem. 8)7

De Groot service (installateur van de Elga) vermoed dat het water gewoon te koud is (leidingwater) om de Elga aan de gang te kunnen zetten. Advies is om nu de SV even weer open te zetten.

Wie draaien er hier nog meer een Elga als stand-alone opstelling? Zijn er nog aanpassingen nodig om van hybride naar stand-alone te gaan? Expansievat en drukmeter zitten inmiddels op het Cv-systeem. Even een andere bron met warm water open zetten is er straks niet meer als SV afgesloten is... :?

We gaan in ieder geval niet meer met nachtverlaging werken. Dat deden we eerst nog wel (1 graad en in 2 stappen van 0,5 graden omhoog) ivm hybride icm stadsverwarming en de hoogste besparing op de SV. Maar nu gaan we 24/7 met de elga 'stoken'.
Kun je 'm niet van DUO-mode halen. ff dipswitch omzetten.
Ik draai al ruim 1 1/2 jaar zo, nadat ik snachts geconfronteerd werd met flowproblemen. sindsdien draait ELGA probleemloos en word HR-ketel heel sporadisch door ELGA ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

Kun je 'm niet van DUO-mode halen. ff dipswitch omzetten.
Ik draai al ruim 1 1/2 jaar zo, nadat ik snachts geconfronteerd werd met flowproblemen. sindsdien draait ELGA probleemloos en word HR-ketel heel sporadisch door ELGA ingezet.
Hmm.. Welke dipswitch? Handleiding is niet erg duidelijk daarin.

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 07-10-2017 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:39:
[...]

Hmm.. Welke dipswitch? Handleiding is niet erg duidelijk daarin.
A2 staat bij mij OFF, dus switch naar voren, niet naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Oxellaar - flashgas injectie zou eigenlijk vandaag de standaard moeten zijn, of niet?

De meeste wp hebben tussen de -2 °C en -7 °C bt vaak een "vreemde" vermogensdip,
wordt deze dip met flashgasinjectie niet ook minder? Dus je zou met een kleiner
nominaal vermogen kunnen volstaan.

De wp wordt natuurlijk in eerste instantie wat duurder, maar dat was bij de introductie
van de modulerende inverter wp waarschijnlijk ook het geval.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Oxellaar schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Hier is standby 2 watt en dmv wat modificatie kom ik niet verder dan 72kWh per jaar :9
[afbeelding]
Alpha 2 boven alles!

Zeer netjes te noemen.. mijn sonos playbar trekt al meer dan 2w standby :')
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:01:
Succes ermee man... mooi balen zoiets.
Als het weer een printje is, is mijn vertrouwen wel wat geschaad...
amarkest schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:48:
[...]

A2 staat bij mij OFF, dus switch naar voren, niet naar achteren.
@Noord27 heeft geen plofketel maar heeft stadsverwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:55:

[...]

@Noord27 heeft geen plofketel maar heeft stadsverwarming :)
maakt m.i. niets uit. met DUOmode uit schakelt ELGA uit en wordt SV circuit gestart als ELGA het niet meer trekt.

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 07-10-2017 16:19 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:16:
[...]

maakt m.i. niets uit. met DUOmode uit schakelt ELGA uit en wordt SV circuit gestart als ELGA het niet meer trekt.
Ik heb geen dipswitch om gezet, maar op de display van de binnen unit gedrukt dat hij alleen de stadsverwarming mag gebruiken. Resultaat is dat alle radiatoren binnen een minuut gloeiend heet waren!

Dus het lijkt er op alsof de Elga en SV elkaar tegen werken. Puur SV werkt voortreffelijk. Enigste wat gewijzigd is, is dat er een expensievat bij de de elga is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:16:
[...]

Je hebt gelijk, blijkbaar kan ELGA ook SV aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:23:
[...]

Ik heb geen dipswitch om gezet, maar op de display van de binnen unit gedrukt dat hij alleen de stadsverwarming mag gebruiken. Resultaat is dat alle radiatoren binnen een minuut gloeiend heet waren!

Dus het lijkt er op alsof de Elga en SV elkaar tegen werken. Puur SV werkt voortreffelijk. Enigste wat gewijzigd is, is dat er een expensievat bij de de elga is geplaatst.
dus wellicht een flow probleem, indien mogelijk zou ik DUO-mode uitzetten. Techneco zal wel weten of dat bij jouw installatie ook mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@amarkest

De handleiding geeft aan over duo mode dat juist de elga niet gebruikt wordt als de cv ketel (stadsverwarming) wordt gebruikt. Ik kan de SV met kranen dicht zetten. Dan doet de Elga totaal niets qua warmte.

Ik zie wel dat het expansievat op de aanvoerleiding van de elga is gezet door @koevlaas2, terwijl ik lees dat die in de retourleiding zou moeten zitten?

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 07-10-2017 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:35:
@amarkest

De handleiding geeft aan over duo mode dat juist de elga niet gebruikt wordt als de cv ketel (stadsverwarming) wordt gebruikt. Ik kan de SV met kranen dicht zetten. Dan doet de Elga totaal niets qua warmte.
Tja, zou je me de hand- cq installatiehandleiding kunnen toesturen, ben wel benieuwd waar de verschillen zitten qua hydraulische aansluiting zitten. zie PB voor mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ik heb alleen een papieren handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:50:
ik zie in de nieuwste handleiding dat er ook sprake is van een motorbediende 2-wegklep in het SV-circuit zou moeten worden geinstalleerd als die er nog niet is.

Hoe zit dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:50:
Indien nog niet geplaatst, voeg een motorbediende tweewegklep toe aan de installatie in de aanvoerleiding van
de stadsverwarmingsaansluiting voor CV. Dit is nodig om de stadsverwarming af te sluiten als de Elga de stadsverwarming
niet nodig heeft. De Elga kan deze klep met het aan/uit-contact van de ketel open sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
amarkest schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:00:
[...]

Indien nog niet geplaatst, voeg een motorbediende tweewegklep toe aan de installatie in de aanvoerleiding van
de stadsverwarmingsaansluiting voor CV. Dit is nodig om de stadsverwarming af te sluiten als de Elga de stadsverwarming
niet nodig heeft. De Elga kan deze klep met het aan/uit-contact van de ketel open sturen.
Klopt, die zit er al op sinds installatie ergens begin van dit jaar. En dat heeft ook prima gewerkt. Op de retourleiding daar parallel aan zit een instelbare knop om de hoeveelheid SV dan nog te kunnen regelen die mee mag stromen. Dat heeft tot op heden altijd perfect gewerkt.

Totdat deze week de Elga dus na het plaatsen van een expansievat en drukmeter geen warmte meer vrij gaf in de CV leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:05:
[...]

Klopt, die zit er al op sinds installatie ergens begin van dit jaar. En dat heeft ook prima gewerkt. Op de retourleiding daar parallel aan zit een instelbare knop om de hoeveelheid SV dan nog te kunnen regelen die mee mag stromen. Dat heeft tot op heden altijd perfect gewerkt.

Totdat deze week de Elga dus na het plaatsen van een expansievat en drukmeter geen warmte meer vrij gaf in de CV leiding.
Elga goed ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:05:
[...]

zit er niet toevallig nog een handbediendeklep dicht? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Ramon_1984 Vanmiddag nog even het auto ventiel ontlucht in de kast.
@amarkest Zou niet weten waar. Alles op of dicht maakt geen verschil. SV zijn 4 kleppen. En verbinding tussen SV en elga zijn dus die instelbare draatknop plus motorbediende tweeweg-klep (die de elga aanstuurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:26:
@Ramon_1984 Vanmiddag nog even het auto ventiel ontlucht in de kast.
@amarkest Zou niet weten waar. Alles op of dicht maakt geen verschil. SV zijn 4 kleppen. En verbinding tussen SV en elga zijn dus die instelbare draatknop plus motorbediende tweeweg-klep (die de elga aanstuurt).
Onder de Elga zit toevallig geen handafsluiter dicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Eerst op check drukken en dan met pijltjes omhoog omlaag door menu heen
Net gecheckt. Als alleen de circulatie pomp loopt zijn de in en out temperaturen 20C
Volgens de multical 302 21.73c

Kan het ook niet zijn lijkt mij

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 17:46:
[...]

Onder de Elga zit toevallig geen handafsluiter dicht ?
Helaas niet. Hopelijk zit het expansievat dus wel op de juiste plaats.

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 07-10-2017 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:22:
[...]

Helaas niet. Hopelijk zit het expansievat dus wel op de juiste plaats.
Is meer voor langere levensduur, onderdruk is minder belastend dan overdruk, en retour is kouder, beter voor membraan. Je kunt wel een trillende druk meter krijgen omdat pomp tegen membraan staat te veren. In de retour vangt hij onderdruk op, daarom ook zo dichtbij mogelijk plaatsen, kan hij de grootste verschil druk voor de pomp opvangen.
Hij is dus niet alleen om uitzetting op te vangen zoals velen denken

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 07-10-2017 18:55 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 09:39
Zo. Het is weer tijd voor een update. Na wat prioriteiten op andere plekken in de verbouwing staat de CV nu echt op de planning. De eerste offerte voor een warmtepomp is binnen. Deze partij komt met een 8kW split systeem van MDV (M-thermal) en een 190L warmtepompboiler van MDV.

Totale kosten bijna 12.000 euro incl montage excl. btw. Als je het mij vraagt een erg steile prijs. Zeker als je bedenkt dat het split systeem voor 5700 euro incl. btw te bestellen is (https://www.rrpelletkache...-split.html#specificaties) ipv de 8000 ex btw in de offerte.

Heeft er iemand hier al ervaring met warmtepompen van MDV? Ik had hier eerder nog niets over gelezen of gehoord. En wat vinden jullie van deze offerte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Kun je niet gewoon een pana monobloc uit frankrijk/of UK laten komen?
Of een mitsu split uit spanje?

Er loopt hier een "verse" installateur rond op het forum, die alles aanpakt. :+ >:) :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Fenrir-sol schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:04:
Zo. Het is weer tijd voor een update. Na wat prioriteiten op andere plekken in de verbouwing staat de CV nu echt op de planning. De eerste offerte voor een warmtepomp is binnen. Deze partij komt met een 8kW split systeem van MDV (M-thermal) en een 190L warmtepompboiler van MDV.

Totale kosten bijna 12.000 euro incl montage excl. btw. Als je het mij vraagt een erg steile prijs. Zeker als je bedenkt dat het split systeem voor 5700 euro incl. btw te bestellen is (https://www.rrpelletkache...-split.html#specificaties) ipv de 8000 ex btw in de offerte.

Heeft er iemand hier al ervaring met warmtepompen van MDV? Ik had hier eerder nog niets over gelezen of gehoord. En wat vinden jullie van deze offerte?
@koevlaas2 weer een klant voor je .... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 18:52:
[...]

Is meer voor langere levensduur, onderdruk is minder belastend dan overdruk, en retour is kouder, beter voor membraan. Je kunt wel een trillende druk meter krijgen omdat pomp tegen membraan staat te veren. In de retour vangt hij onderdruk op, daarom ook zo dichtbij mogelijk plaatsen, kan hij de grootste verschil druk voor de pomp opvangen.
Hij is dus niet alleen om uitzetting op te vangen zoals velen denken
Drukmeter wisselt inderdaad een beetje. Dat vind ik niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
net de pomp van mijn pana een tijdje op standje 3 laten draaien met 1250L/h
komt nu max 5.7kw er uit bij 37hz 1100W ac.

hopelijk toert hij wel verder op als het koud is anders ga ik het niet redden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:26:
[...]

Drukmeter wisselt inderdaad een beetje. Dat vind ik niet zo erg.
Het schommelen wat je ziet kan uiteindelijk een zingende of brommende leiding worden, bijna klapperen.
En het worden piek belastingen op de lagers van je pomp, dus houd wel in de gaten dat het niet te erg word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:52:
@Oxellaar - flashgas injectie zou eigenlijk vandaag de standaard moeten zijn, of niet?

De meeste wp hebben tussen de -2 °C en -7 °C bt vaak een "vreemde" vermogensdip,
wordt deze dip met flashgasinjectie niet ook minder? Dus je zou met een kleiner
nominaal vermogen kunnen volstaan.

De wp wordt natuurlijk in eerste instantie wat duurder, maar dat was bij de introductie
van de modulerende inverter wp waarschijnlijk ook het geval.
Ik verwacht dat die dip toch redelijk linear afloopt naarmate het kouder word.
Want bij -7 zal de injectie nog maar net opgang komen, het is echt voor de koudste momenten met een extreem verschil tussen buitenT en gewenste aanvoerT. -10 buiten, naar +40 binnen is een enorm verschil in druk in het koudemiddelcircuit.
Het is prachtig om te horen hoe een systeem dan alles uit de kast trekt om nog warmte te kunnen verplaatsen.
Hier willen jullie het liefst 15 Hz, ik geniet van de nieuwste modellen die 180Hz draaien :P

Het is nogal een complex gebeuren met extra expansieventielen, regeltechniek en leidingwerk. Ook de compressor is anders. Alles draait om de € en om wat de concurrent aanbied, niet om wat voor jouw het hoogste rendement geeft ;)
Verwacht wel dat het langzaam maar zeker naar de onderkant van de markt verschuift.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wodan89
ik lees net dat in het nieuwe regeer akkoord de belasting op gas verder omhoog gaat en die op elektra verder omlaag.

als dat werkelijk zo word. zal de WP markt nog verder gaan groeien lijkt mij ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wodan89 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:45:
ik lees net dat in het nieuwe regeer akkoord de belasting op gas verder omhoog gaat en die op elektra verder omlaag.

Valt mee, dan hebben we dus die Jesse Klaver niet nodig om vooruit te gaan.
Twee vliegen in één klap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede plannen ( * Grolsch is sinds 4 maand gasloos :+)

Toch niet voor niets VVD gestemd ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 07-10-2017 20:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Wodan89 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:45:

Waar las je dat?

https://www.trouw.nl/demo...les-is-relatief~ae518f7e/

[ Voor 15% gewijzigd door psy op 07-10-2017 21:29 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gehoord in journaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37
Zojuist eens het energie verbruik van de Elga vandaag gecontroleerd en ik kan het gedrag niet helemaal plaatsten:

Om 14:00 kwamen mijn vrouw en ik thuis en was het 18 graden in huis, omdat we bezoek kregen en Moeders altijd klaagt over de kou heb ik hem even 1 graadje geplust naar 19. De Elga heeft gedurende 4 uur 4 KW verstookt en zelfs de CV ketel is nog gaan helpen..

Vanaf 18:00 is de CV uit en het huis is vanavond al door thuis zijn en TV kijken opgewarmd naar 20 graden, de Elga is niet meer aan geweest.

Waarom heeft de Elga 4 kwh verstookt en is de CV ketel zelf ook aangeslagen, als het buiten 12 graden is moet de ELGA op de laagste stooklijn toch met gemak het huis van 18 naar 19 graden kunnen krijgen.. daarvoor hoeft hij toch niet 4 uur op 1000-12000 watt te stoken?

p.s Er is zelfs nog gekookt van 16-18 waardoor er door het gebruik van de oven en 3 gaspitten ook erg veel warmte moet zijn vrijgekomen... wat heeft de Elga dan met al zijn/haar verbruik gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 07-10-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:29
Als de retour temperatuur ver onder de gewenste aanvoertemp ligt dan moet de WP aan de bak. Vandaar die paar kW.

Troost je. Als het vriest gaat ie 2x zo hard werken als nu.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
4kWH leek me nogal fors voor iets wat we normaal met lichaamswarmte en tv kijken gedaan krijgen.. wou het nu alleen kets sneller doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:39:

Waarom heeft de Elga 4 kwh verstookt en is de CV ketel zelf ook aangeslagen............
vanmorgen om 6.30 van 19,5 naar 20c gezet, om 18.00 uur naar 20,5c en om 19.45 naar 21c. Op dit moment heeft ELGA daar 2,8 kw voor verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
amarkest schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:00:
[...]

vanmorgen om 6.30 van 19,5 naar 20c gezet, om 18.00 uur naar 20,5c en om 19.45 naar 21c. Op dit moment heeft ELGA daar 2,8 kw voor verbruikt.
Het enige verschil is dan dat mijn vloerverwarming al een half jaar niks gedaan heeft, tot 14:00 vanmiddag dus.

Kan het zijn dat de pomp van mijn vloerverwarming te laag staat? Waardoor retour te laag word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:05:
[...]

Het enige verschil is dan dat mijn vloerverwarming al een half jaar niks gedaan heeft, tot 14:00 vanmiddag dus.

Kan het zijn dat de pomp van mijn vloerverwarming te laag staat? Waardoor retour te laag word?
ah OK ja zou kunnen, ik heb daar geen last van. Alleen maar JAGA's en een paar ver afgeknepen HTV's in het circuit.

bovendien is ELGA al weer een weekje bezig in huize Markesteijn, dus huis is al weer op temperatuur. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door amarkest op 07-10-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:39:
Zojuist eens het energie verbruik van de Elga vandaag gecontroleerd en ik kan het gedrag niet helemaal plaatsten:

Om 14:00 kwamen mijn vrouw en ik thuis en was het 18 graden in huis, omdat we bezoek kregen en Moeders altijd klaagt over de kou heb ik hem even 1 graadje geplust naar 19. De Elga heeft gedurende 4 uur 4 KW verstookt en zelfs de CV ketel is nog gaan helpen..

Vanaf 18:00 is de CV uit en het huis is vanavond al door thuis zijn en TV kijken opgewarmd naar 20 graden, de Elga is niet meer aan geweest.

Waarom heeft de Elga 4 kwh verstookt en is de CV ketel zelf ook aangeslagen, als het buiten 12 graden is moet de ELGA op de laagste stooklijn toch met gemak het huis van 18 naar 19 graden kunnen krijgen.. daarvoor hoeft hij toch niet 4 uur op 1000-12000 watt te stoken?

p.s Er is zelfs nog gekookt van 16-18 waardoor er door het gebruik van de oven en 3 gaspitten ook erg veel warmte moet zijn vrijgekomen... wat heeft de Elga dan met al zijn/haar verbruik gedaan?
Theoretisch zou de ELGA pas bij 1,5 graad verhoging de CV ketel moeten bij schakelen.
Ik heb al meermaals meegemaakt dat ik 1 graad verhoging vraag, dat de CV bij schakelde.

Hoe ik denk dat het is:
Waarschijnlijk is de gemeten temp ±17.8 (18 op display van honeywell), en vraag jij 19..
Is een verhoging van 1,2 grote kans dat hij dan vind dat de CV al mee moet doen..

4 kw is wel pittig ja voor 1 graadje.. wellicht dat e.e.a. heeft lopen pendelen?
Zelf gisteren 1,4kw verbruikt het is hier nu 22,3 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Laatst online: 12-09 22:43
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 16:35:
@amarkest

Ik zie wel dat het expansievat op de aanvoerleiding van de elga is gezet door @koevlaas2, terwijl ik lees dat die in de retourleiding zou moeten zitten?
Staat je flowmeter soms te klapperen op de maat van het expansievat ? Dat is het enige dat ik bedenken kan na het lezen van je posts. Kan je de flowmeter overbruggen ? Geen idee of dit kan, maar dan ben je er wel achter.

Is eea niet goed dan wijzigen wij dit toch.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 08-10-2017 00:37 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Noord27 expansievat hoort aan de zuigzijde van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:29
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:59:
4kWH leek me nogal fors voor iets wat we normaal met lichaamswarmte en tv kijken gedaan krijgen.. wou het nu alleen kets sneller doen ;)
Met genoemde verwarm je de lucht. Met de WP heb je eerst massa verwarmt.

Als het goed is heb je dan nu nog de warmte ervan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Gisteren avond de timer van de pana weer aangezet dus vanochtend om 6 uur is hij gaan verwarmen. De delta T tussen aanvoer en retour op het display van de WP is op dit moment 2 en de pomp draait op 21Hz. Het verbruikt is dan nog steeds +- 700W. Is dit zo een beetje het minimale verbruik van de pana? Ik zie bij mensen met andere warmtepompen dat ze wel terug moduleren naar < 200W

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
@Noord27 De ELGA geeft geen foutmelding, dus of de flowmeter een probleem geeft betwijfel ik nu weer.
Maar we kunnen het ex.vat even omzetten naar retour als je wil. Ik ben gewend aan de terugslag klep in de retour (bij cv ketel) en zodoende heb ik deze denk ik foutief aangesloten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

100 miljoen voor huisisolatie. Ik wacht nog heel even met mijn isolatieplannen dan

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:15:
@Fenrir-sol
Kun je niet gewoon een pana monobloc uit frankrijk/of UK laten komen?
Of een mitsu split uit spanje?

Er loopt hier een "verse" installateur rond op het forum, die alles aanpakt. :+ >:) :>
Heb even zitten zoeken naar die mitsu split. op poolse en nederlandse webshops vind ik ze niet voor heel veel minder als de MDV die ik aangaf. Maar mijn spaans is duidelijk niet goed genoeg om een mitsu te vinden.
En wie is deze "verse" installateur? ;)
Ah. Ik heb hem gevonden denk ik :+
kmf schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:31:
[...]

100 miljoen voor huisisolatie. Ik wacht nog heel even met mijn isolatieplannen dan
Fijn. Ik was voor dit jaar te laat en nu voor de volgende golf te vroeg. :'( Misschien alvast oefenen om 7 in 9 te veranderen. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Fenrir-sol op 08-10-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 08:23:
Gisteren avond de timer van de pana weer aangezet dus vanochtend om 6 uur is hij gaan verwarmen. De delta T tussen aanvoer en retour op het display van de WP is op dit moment 2 en de pomp draait op 21Hz. Het verbruikt is dan nog steeds +- 700W. Is dit zo een beetje het minimale verbruik van de pana? Ik zie bij mensen met andere warmtepompen dat ze wel terug moduleren naar < 200W
Als die 6 een begrensde 9 is wat geroepen word dan klopt die 700W wel.
Een pana 5kW gaat terug naar 440W ongeveer.
Mijn eco komt ook niet lager dan 660 zonder heaters en niet te koud buiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:33:
[...]

Heb even zitten zoeken naar die mitsu split. op poolse en nederlandse webshops vind ik ze niet voor heel veel minder als de MDV die ik aangaf. Maar mijn spaans is duidelijk niet goed genoeg om een mitsu te vinden.
En wie is deze "verse" installateur? ;)

[...]

Ah. Ik heb hem gevonden :+

[...]

Fijn. Ik was voor dit jaar te laat en nu voor de volgende golf te vroeg. :'( Misschien alvast oefenen om 7 in 9 te veranderen. :+
http://www.pmcoppack.com/...ting-cooling/0012552.html

https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4262.html

https://www.instaladorate...hz-sw50vha-ehsd-vm2c.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
Voor 6kW is op pompstand 3, 380W wel het laagste wat ik meerdere uren kan handhaven.
Als je flowweerstand voor je afgifte systeem verder naar beneden krijgt zodat pompstand1 voldoende is dan kan daar nog 15-20W vanaf.

De compressor draait dan op 19Hz lager heb ik niet gezien
Maar bepalend voor opgenomen vermogen is de temperatuur van de retour.
Met lagere retour condenseert het koelgas eenvoudiger bij een lagere persdruk voor de warmteoverdracht.

Of 700W ongeveer de laagste modulatie is dan ook sterk afhankelijk van de gebruikte WA-stooklijn
Ik heb de mogelijkheid om mijn retourtemp te beinvloeden, ik kan daarmee opgenomen vermogen tot 50% verhogen, alleen ga ik daarmee al snel vlot door WA-stooklijn [Ta+2C] grens met afslag van de compressor

Met pompstand 3 en WA-stooklijn en setpoint W25A15 met helling 0,4C/graad Tb ligt opgenomen vermogen tussen 410-500W met dT=3.0 gestabilseerd op thermisch 3,3-3,5kW bij Tb>10C

Langer dan Tb=10C is er wat meer hulpenergie benodigd zoals voor crankcaseverwarming

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Delta T van 2 graden.... Beetje weinig? Jammer dat je geen cop uit kan (laten) rekenen.
Laag pitje en lage delta T, is bij mij een lage(re) cop.
Ik denk: tijd om vloerverwarming aan te leggen en massa op te warmen... ipv enkel radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Daannn1987 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 00:09:
[...]

Theoretisch zou de ELGA pas bij 1,5 graad verhoging de CV ketel moeten bij schakelen.
Ik heb al meermaals meegemaakt dat ik 1 graad verhoging vraag, dat de CV bij schakelde.

Hoe ik denk dat het is:
Waarschijnlijk is de gemeten temp ±17.8 (18 op display van honeywell), en vraag jij 19..
Is een verhoging van 1,2 grote kans dat hij dan vind dat de CV al mee moet doen..

4 kw is wel pittig ja voor 1 graadje.. wellicht dat e.e.a. heeft lopen pendelen?
Zelf gisteren 1,4kw verbruikt het is hier nu 22,3 gr
Temperatuur verschil was het grootste deel van de tijd slechts 0.5 graad. Dus dat zal het niet zijn. Misschien heeft @Knowbody een punt heb ik eerst de vloer volledig op moeten warmen, alvorens de lucht ook wat mee pakt. Het valt nu op dat het nog steeds 19.0 graad is, terwijl we gisteren met 20 naar bed gingen. normaal worden we met een graadje of 18 wakker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Voor 6kW is op pompstand 3, 380W wel het laagste wat ik meerdere uren kan handhaven.
Als je flowweerstand voor je afgifte systeem verder naar beneden krijgt zodat pompstand1 voldoende is dan kan daar nog 15-20W vanaf.

De compressor draait dan op 19Hz lager heb ik niet gezien
Maar bepalend voor opgenomen vermogen is de temperatuur van de retour.
Met lagere retour condenseert het koelgas eenvoudiger bij een lagere persdruk voor de warmteoverdracht.

Of 700W ongeveer de laagste modulatie is dan ook sterk afhankelijk van de gebruikte WA-stooklijn
Ik heb de mogelijkheid om mijn retourtemp te beinvloeden, ik kan daarmee opgenomen vermogen tot 50% verhogen, alleen ga ik daarmee al snel vlot door WA-stooklijn [Ta+2C] grens met afslag van de compressor

Met pompstand 3 en WA-stooklijn en setpoint W25A15 met helling 0,4C/graad Tb ligt opgenomen vermogen tussen 410-500W met dT=3.0 gestabilseerd op thermisch 3,3-3,5kW bij Tb>10C

Langer dan Tb=10C is er wat meer hulpenergie benodigd zoals voor crankcaseverwarming
380W ? Dat is wel erg laag of niet, pomp op stand 3 is hoeveel watt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fenrir-sol
Thanks die spaanse webshop kreeg ik dus niet gevonden. Die prijzen schelen inderdaad wel een hoop. Ik denk dat er iemand een pm gaat krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
De mijne pomp stand 1 en compressor 19hz is ongeveer 600 watt, de youles middelt dat een beetje uit.
Die 200 watt is van kleinere wp zoals Elga

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Vergeet de vervoerskosten niet mee te bestellen als voor een mitsu gaat. (pana is stiller ;) )
https://www.instaladorate...porte-ecodan-holanda.html

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
@AUijtdehaag Die had ik inderdaad al gespot maar bedankt voor het melden. Al met al scheelt het alsnog een hoop. Zeker ten opzichte van mijn 1e offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rol-Co schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:15:
[...]
380W ? Dat is wel erg laag of niet, pomp op stand 3 is hoeveel watt?
Bij mij is pompstand 3 + electronica 62W (52W voor pomp en 10W voor electronica).
Het vergt wel maximale van mijn heat injector en 4 wegklep regeling om dT=2,30 +/- 0,05C stabiel te houden voor meerdere uren
Het is wel zo heel erg op de grens, dat vlot door woonkamer lopen of deuren open of sluiten een dipje in retour geeft die niet meer geheel afgevangen wordt en WP af slaat.

Iets ruimere regeling voor opgenomen vermogen terug regelen tot 410-425W is niet zo lastig dan kan er ook een boosterfans op lage rpm onder de radiator even aanspringen om de ruimtetemperatuur stabiel te houden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Bij mij is pompstand 3 + electronica 62W (52W voor pomp en 10W voor electronica).
Het vergt wel maximale van mijn heat injector en 4 wegklep regeling om dT=2,30 +/- 0,05C stabiel te houden voor meerdere uren
Het is wel zo heel erg op de grens, dat vlot door woonkamer lopen of deuren open of sluiten een dipje in retour geeft die niet meer geheel afgevangen wordt en WP af slaat.

Iets ruimere regeling voor opgenomen vermogen terug regelen tot 410-425W is niet zo lastig dan kan er ook een boosterfans op lage rpm onder de radiator even aanspringen om de ruimtetemperatuur stabiel te houden
Ok
Met jou warmte injectie systeem begrijp ik, maar een standaard pana systeem van 6kW zal rond de 600 als laagste kunnen? Zoals @reneeke1970 zegt op 19Hrz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Rol-Co Met vloerverwarming als afgifte systeem, met nodige thermische massa zonder dipjes in retour, zonder enige verdere regeling, is eenvoudig 440-512W mogelijk met de 6kW Pana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Oxellaar schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

[afbeelding]
Alpha 2 boven alles!

alfamax RS 25-60 actueel vermogen
Antares alfamax RS boven alles! O-)
Volgens de technische specificaties vergelijkbaar, maar een stuk goedkoper.
Heeft ook autoadapt, nachtstand (zie hierboven) etc. - een RS 25/60 (€ 140,-) is hier sinds 2 januari in gebruik.
Electraverbruik is heel sterk gedaald - nu nog afwachten wat de levensduur wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2017 15:43 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:23:
@Fenrir-sol
Vergeet de vervoerskosten niet mee te bestellen als voor een mitsu gaat. (pana is stiller ;) )
https://www.instaladorate...porte-ecodan-holanda.html
Ik ging er eigenlijk meteen van uit dat die mono wel groter en zwaarder zou zijn. Maar dat is dus helemaal niet het geval. Het is zelfs precies andersom. De buitenunit van de mitsu is gewoon groter en zwaarder. Toch nog maar even wat doorlezen over die pana want die ziet er nu toch ook wel erg interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Domba
Ok duidelijk

Ik heb op mijn warmtepomp als test nu de aanvoer en retour sensor op de print verwisseld, mijn wp stuurt op aanvoer temperatuur bepaald door WAR en met deze buiten temperaturen is dat erg laag, zo rond de 25-26 graden waardoor ik wat pendelgedrag krijgt.
Nu met de sensoren verwisseld warmt hij rustig door tot de retour sensor 26 graden is.
Bijkomend voordeel is dan ook weer dat als je meerdere radiatoren open zet er dus verwarmd word.
Betere regeling imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Een pana 5 kW buitenunit (mono) is een stuk groter dan een mitsu 5 kW buitenunit (split)
Op zich niet vreemd, want in de pana zit alles in, en de mitsu heeft nog een binnen unit nodig.
Hier nog wat documentatie: http://aquarea.smallsolut...r_MDC05f3e5#Abst.C3.A4nde

Ik heb beide ervaring (groot woord) mee in mijn direkte omgeving.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
@AUijtdehaag Ik had voor de vergelijking van mijn offerte even de 8kW unit van mitsu (PUHZ-SHW80VHA) en een 9kW unit van pana (WH-MDC09G3E5) erbij gezocht. Hierbij kwam de pana unit kleiner en lichter uit ondanks dat het een mitsu split systeem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Ah zo. Je vergelijkt meteen maar een zubudan met dubbele fan.
Ja die zijn groter inderdaad.
Maar heb je zo een zware nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
@AUijtdehaag
Ben ik nog niet zo zeker van maar was voor de vergelijking met de 8kW MDV wel zo eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Fenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:01:
@AUijtdehaag
Ben ik nog niet zo zeker van maar was voor de vergelijking met de 8kW MDV wel zo eerlijk.
??
Pana MDC is maar enkele fan, dan zou je de MXC moeten nemen met dubbele fan en vergelijkbaar condensor oppervlak.
Vanwege de grotere condensor oppervlak zou de MDV de betere prestaties tov de MDC moeten hebben, als je de warmte nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fenrir-sol
Ik lees uit je voorgaande berichten dat je een tussenwoning hebt gekocht.
Dan volstaat een 5 kW ook wel.
(afhankelijk van je afgifte systeem, ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming liggen bijvoorbeeld, rijtjeshuis uit 1986)
Wat je niet wilt is onnodig pendelgedrag, ook al kan de WP in vermogen terugregelen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-10-2017 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

De mijne pomp stand 1 en compressor 19hz is ongeveer 600 watt, de youles middelt dat een beetje uit.
Die 200 watt is van kleinere wp zoals Elga
Dit is zo'n beetje het laagste van de 7kW ekowarrior. :)
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1710/323402/x47h9r7L.png

Maar ja die heeft niemand verder hier, dat is dan weer jammer. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Oops, de M in MDV staat niet voor Mitsubishi, maar Midea zie ik als ik terug lees.

Als het om de enkel fase LRSJF-V80/N1-310 buitenunit gaat die kan beter vergelijken met MDC06G03E5, dan de 9kW want die haalt nog geen 6kW @ -10C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Bij mij lijkt dat checken van de water inlet termperatuur niet te werken. Als ik op check druk, krijg ik eerst de 24 graden in beeld die standaard in beeld is, volgens mij de uitgaande watertemperatuur, pijltje naar benden levert op aantal dagen dat hij aanstaat en aantal kwh dat het opleverde, dan nog een keer pijltje naar bendeden en dan komt links in beeld: lASt, en onder outdoor staat H76 en daar onder Err. Dat lijkt op een foutmelding?!? Wp lijkt het verder prima te doen en ik kan deze foutcode nergens vinden. Iemand een idee?
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:35:
[...]

Eerst op check drukken en dan met pijltjes omhoog omlaag door menu heen

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

kmf schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 09:31:
[...]

Zeer frustrerend voor ons. We visten net achter het net voor onze dak en spouwisolatie. Nu is de dakisolatie aangebracht en komt de spouwisolatie binnenkort. We lopen dadelijk dus letterlijk duizenden euro's mis, zal je zien als wij klaar zijn er opeens weer geld is. Bah.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Fenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 11:57:
@AUijtdehaag Ik had voor de vergelijking van mijn offerte even de 8kW unit van mitsu (PUHZ-SHW80VHA) en een 9kW unit van pana (WH-MDC09G3E5) erbij gezocht. Hierbij kwam de pana unit kleiner en lichter uit ondanks dat het een mitsu split systeem was.
De Panasonic Mono 9 KW heeft helaas wel een vrij slechte COP van 4.15 , met een andere klant zijn we toen op een Hitachi Yutaki 11 KW uit gekomen. Deze zou een COP van 5 moeten hebben, helaas draait ie nog niet dus kan nog geen ervaringen vertellen.
Behalve dan dat het apparaat vrij groot en zwaar is.

PMCopack kan 'm eventueel leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:10:
@Fenrir-sol
Ik lees uit je voorgaande berichten dat je een tussenwoning hebt gekocht.
Dan volstaat een 5 kW ook wel.
(afhankelijk van je afgifte systeem, ik heb op 3 verdiepingen vloerverwarming liggen bijvoorbeeld, rijtjeshuis uit 1986)
Wat je niet wilt is onnodig pendelgedrag, ook al kan de WP in vermogen terugregelen.
Tussenwoning, 128m2 en 400m3 denk ik :)
De heer des huizes verwacht een gasverbruik van max 1750m3.
Met goede vloerverwarming moet dit toch wel teruggebracht kunnen worden tot 1200m3 gas equivalent denk ik. Aanvoer temp. 28c dat redt een kleinere pomp ook wel. Maar 5 KW is misschien wat weinig, stel het word -10c een week lang en je wil niet teveel het element aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Zitten hier ook Daikin installateurs? Bij ons hebben ze nu het buitendeel op zijn plaats gezet, het is echter een krachtiger variant als wat ik besteld heb. Een ERLQ016CAW1 in plaats van een ERLQ014CAW1. Wordt zoiets ook wel eens gecombineerd geleverd met een minder krachtige binnenunut? Want ik lees eigenlijk overal dat bij deze 16kW variant altijd met een binnendeel met 16kW wordt gecombineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:24:
[...]

Dit is zo'n beetje het laagste van de 7kW ekowarrior. :)
[afbeelding]

Maar ja die heeft niemand verder hier, dat is dan weer jammer. :'(
Echt niemand?
Maakt je wel beetje bijzonder haha.

Dat lage vermogen zie ik alleen met starten voor 10/15 min , hij gaat gelijk door naar 1000/1200.
Grote stappen snel thuis.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
zijn er forum lezers die ervaring hebben met warmtepomp boiler en dan specifiek met een maxicool. Ik denk er over na de 300L LDS uitvoering te gaan aanschaffen en mijn ventilatie systeem te gaan ombouwen waarbij ik naast de standaard ventilatie ook lucht van zolder kan bijmengen en uitblazen naar buiten en in de zomer naar binnen om de zolder te koelen. De zonnespiraal wil ik gebruiken om mijn ecodan wp op aan de sluiten om zodoende het vat ook op die manier op te warmen. Ik ben benieuwd of dit gaat werken.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
blauwemac schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:01:
Bij mij lijkt dat checken van de water inlet termperatuur niet te werken. Als ik op check druk, krijg ik eerst de 24 graden in beeld die standaard in beeld is, volgens mij de uitgaande watertemperatuur, pijltje naar benden levert op aantal dagen dat hij aanstaat en aantal kwh dat het opleverde, dan nog een keer pijltje naar bendeden en dan komt links in beeld: lASt, en onder outdoor staat H76 en daar onder Err. Dat lijkt op een foutmelding?!? Wp lijkt het verder prima te doen en ik kan deze foutcode nergens vinden. Iemand een idee?

[...]
Nee standaard in beeld is de uitgaande, via het menu zie je alleen de ingaande.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
corsat schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:51:
zijn er forum lezers die ervaring hebben met warmtepomp boiler en dan specifiek met een maxicool. Ik denk er over na de 300L LDS uitvoering te gaan aanschaffen en mijn ventilatie systeem te gaan ombouwen waarbij ik naast de standaard ventilatie ook lucht van zolder kan bijmengen en uitblazen naar buiten en in de zomer naar binnen om de zolder te koelen. De zonnespiraal wil ik gebruiken om mijn ecodan wp op aan de sluiten om zodoende het vat ook op die manier op te warmen. Ik ben benieuwd of dit gaat werken.
Als ik het over kon doen deed ik het zeker ook zo. Ik denk dat perfect werkt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:51:
Ik heb laatst bij @Noord27 de 200 L versie zonder zonnespiraal geïnstalleerd, we waren met name benieuwd naar het geluid wat deze machine produceert. Het geluid is niet meer dan een wat oudere koelkast, valt erg mee allemaal.
LDS is met zonnespiraal toch, zou een mooie combi zijn zon/wp boiler.
Qua ventileren kan de unit alleen maar ontrekken, of koude lucht in je woning blazen als je 'm in de zomer omkeert.

Pagina: 1 ... 15 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.