Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.688 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Noord27 Dan heb je het over een rendement van dik 28% per jaar. Doe je erg goed.

Bij ons hebben wij ook bewust gekozen om de badkamer te laten voor wat het is en het geld te investeren in PV + ZB. Komende tijd weer eens in de WP materie verdiepen (kostprijs technisch) en daar een knoop over doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wel leuke rekensommetjes over rendement et cetera. Volgens mij zitten er hier velen op dezelfde mindset: op de bank levert het toch niks op.

Wij doen er ook vrolijk aan mee met ca. 6800 Wp, L/W wp, L/L wp (x2), spouwisolatie HR++ EPS. De investering nu is ca. 10k (na aftrek subsidie) en we gaan hopelijk 175 euro per maand besparen op onze energierekening. Dan hebben we een tvt van ca. 5 jaar op het hele maatregelpakket (en nog wat extra KwH's over voor mogelijk electrisch vervoer). Ik ben er van overtuigd dat het ook een (forse) waarde vermeerdering is van je woning. Hoewel er maar weinig mensen kijken naar het energielabel (wij gaan van G naar A) is het toch wel fijn als je een woning kan verkopen met een GWL rekening van een paar tientjes per maand ipv een paar honderd euro.

En dan hou ik nog geeneens rekening met de insabiliteit in de wereld (maar ook in Groningen) in relatie tot de gasprijzen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij ons was de keuze helemaal makkelijk (nieuwbouw), ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er nog dozen met CV ketels gemonteerd worden bij nieuwe woningen. Echt korte termijn denken als je het mij vraagt.

Met dit weer moet de WP bij ons toch echt aan het werk om het huis warm te houden.

Gisteren heeft de WP voor CV toch een uur of 8 gesnord om de boel op temperatuur te houden.

Totaal verbruik 6,62KWH waarvan 0,89 voor SWW.

Ik moest er echt voor gaan staan om te voelen of hij draaide, horen doe je hem niet in CV bedrijf, als je er voor staat voel je een briesje :P

[ Voor 49% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2017 10:14 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Hier draait ie ook hoor. Zeker met deze wind icm 11-12 graden. Ik heb nog geen echte energie monitor maar ik vergelijk met mijn eerdere dagen qua KwH verbruik. Ik denk dat ik voor verwarming ca. 3-4 Kwh heb verbruikt gisteren. Hij staat dan wel de hele dag aan (thuis werk) op WAR en in de vertrekken waar de verwarming aan staat wordt het dan ca. 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:46
@Markprinsen Doel is hier om op een rekening voor GWL van 0 uit te komen per maand. En dat moet zeker goed zijn voor een woning met D-label.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Mja, maar ik wil nog niet van mijn fijne Falcon fornuis af. Een WP boiler staat nog wel hoog op mijn verlanglijstje. Overigens heeft mijn woning 285m2 vloeroppervlakte en woon ik er pas een maand dus eerst maar even een winter aan zien hoe de WP's het trekken en dan in het voorjaar weer nieuwe plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:41
Grolsch schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:12:
Bij ons was de keuze helemaal makkelijk (nieuwbouw), ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er nog dozen met CV ketels gemonteerd worden bij nieuwe woningen. Echt korte termijn denken als je het mij vraagt.

Met dit weer moet de WP bij ons toch echt aan het werk om het huis warm te houden.

Gisteren heeft de WP voor CV toch een uur of 8 gesnord om de boel op temperatuur te houden.

Totaal verbruik 6,62KWH waarvan 0,89 voor SWW.

Ik moest er echt voor gaan staan om te voelen of hij draaide, horen doe je hem niet in CV bedrijf, als je er voor staat voel je een briesje :P
Hier in de omgeving worden ook woningen gebouwd met cv ketel.
Echt belachelijk!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Lang leve de WP + zonnepanelen 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BwtKs5i.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:41
Gisteren 1,66kw door de elga gejaagd om het huis op 21.5 te houden.
Tot nu toe vandaag 1,11 kw verbruikt, maar verwacht de 1,66 van gisteren ruimschoots te overschrijden

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier het grafiekje van gisteren.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/23rqyr9.jpg

WP is "hard" uitgeschakeld tussen 22:00 en 08:00
Keuken/kamer op 21 graden, overige ruimtes lager.

je ziet goed dat de woning om wat voor een reden dan ook op een gegeven moment geen warmtebehoefte meer heeft.rond 13.30. de piek om 15.00 is SWW, en dan zakt de zon weer en rond 1800 is er weer warmtevraag. Vervolgens om +- 20:00 de houtkachel een slinger gegeven, en de WP stopt ermee rond 21:00.

Gisteren was een dag dat mijn vrouw thuis was. Vandaag werkt ze de hele dag dus is tot 16:00 "nachtverlaging" toegepast.

Tot nu toe is vandaag de WP niet aan geweest.

Ik werk trouwens op dit moment met een vaste Ta van 28 graden, en zie nu nog even geen reden om een hele vlakke WAR lijn in te stellen. Kamerthermostaten doen hun werk goed, Ta van 25 is wat aan de lage kant (last van pendelgedrag), en een Ta van 28 graden is volgens mij redelijk COP vriendelijk.

Ik ben toch blij dat alles werkt zoals ik het bedacht heb, of zoals Hannibal zegt "i love it when a plan comes together" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Ik stook nu met 25 graden, maar dat is alleen om even de kou uit de vloer te halen. Met koud weer stook ik ook op 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alberthakvoort schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:09:
Ik stook nu met 25 graden, maar dat is alleen om even de kou uit de vloer te halen. Met koud weer stook ik ook op 28 graden.
Ik had met Ta 25 graden veel last van pendelen, keer of 8 per uur aan/uit.

Maar het is gewoon proefondervindelijk vaststellen wat voor onze situatie werkt, maar voor de COP zal 25 of 28 graden wel geen wereld van verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17

kimjansen

Nu ff niks...

Ik had hier een vraagje gesteld over benodigde capaciteit (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52704203), nu schijnt een 5kW L/W WP toereikend te zijn. Echter het lijkt mij dat als je uit gaat van de situatie waar de gasgestookte CV 's nachts met een verlaging werkt en overdag je huis een graadje of 2-3 lager dan in de avond of bij wakker worden houdt je de capaciteit niet zomaar kunt bepalen aan de gemiddelde behoefte per dag omdat de gemiddelde temperatuur dan ook te laag wordt ervaren.

Welke warmtepompen zijn nu echt het beste qua COP en verkopen veel (=goede prijs/kwaliteit)? Panasonic hoor je veel, maar wat zou een reden zijn om voor Hitachi, Daikin of Mitsubishi te gaan?

@Oxellaar , je vroeg nog over het leidingwerk ivm nu al bijna onvoldoende 'comfort'. Het ging er bij mij om dat ik een groot bad snel vol wil gooien en dan nog voldoende warm water tot de beschikking te hebben. Dat kan niet met een doorstromer of een boiler (of ik moet mijn huisaansluiting verzwaren of boiler overdimensioneren).

@Verwijderd , je gaf aan dat je dus inderdaad bij voorkeur met WAR regelt, dus het huis permanent verwarmen. In mijn idee van WAR verbruik je dan per saldo meer energie en moet je qua capaciteit ook wat hoger gaan zitten omdat je met een gasketel door zijn hoge vermogen snel bij thuiskomst of in de morgen je ruimte op temperatuur krijgt. Correct toch? Hoeveel zou dit ongeveer zijn als je uit het meerjarig gemiddelde haalt dat zonder rekening te houden met niet-permanent verwarmen je zo'n 120kWh per dag nodig hebt (5kW gemiddeld over de 24hr)?

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
5Kw is niet het zelfde als 5Kwh. Met een SCOP van 4 verbruikt hij dus ongeveer 1250 watt dus 1,25Kwh. Tevens zal hij als het huis is opgewarmd terugmoduleren of zelfs uit gaan als de retourtemperatuur te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:17

kimjansen

Nu ff niks...

Markprinsen schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:03:
5Kw is niet het zelfde als 5Kwh. Met een SCOP van 4 verbruikt hij dus ongeveer 1250 watt dus 1,25Kwh. Tevens zal hij als het huis is opgewarmd terugmoduleren of zelfs uit gaan als de retourtemperatuur te hoog wordt.
Nee dat klopt, schreef ik dat ergens? Ik heb het ook vooral over benodigde verwarmingscapaciteit, dat hiervoor nog wel elektrische energie nodig is snap ik, maar wat je wilt voorkomen is dat je over- of ondergedimensioneerd uitkomt met je warmtepomp. Ik kon zo 1-2-3 niet vinden welke vuistregels je aan zou kunnen houden als je gegevens beschikbaar hebt van een gasgestookte installatie en je niet weersafhankelijk regelt.

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:19
kimjansen schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:15:
[...]

Nee dat klopt, schreef ik dat ergens? Ik heb het ook vooral over benodigde verwarmingscapaciteit, dat hiervoor nog wel elektrische energie nodig is snap ik, maar wat je wilt voorkomen is dat je over- of ondergedimensioneerd uitkomt met je warmtepomp. Ik kon zo 1-2-3 niet vinden welke vuistregels je aan zou kunnen houden als je gegevens beschikbaar hebt van een gasgestookte installatie en je niet weersafhankelijk regelt.
Als je een beetje regelmatig verwarmings proces hebt dan kun je het een beetje aan je gasverbruik koppelen.
Ik ruil 1400 kuub om met 3200 kWh stroom uit een 6 kW panasonic.
Je moet dan wel vanzelfsprekend beetje constant gaan verwarmen. Mij lukt één of twee graden verhogen nog wel in korte tijd maar dat komt omdat ik 400 liter warme buffer klaar heb staan. Als de kamer thermostaat een seintje geeft is binnen vijf min alle radiators warm Zonder die buffer kun je het vergeten tenzij je veel overcapaciteit hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kimjansen , WAR wil niet zeggen dat je je huis permanent moet verwarmen, WAR betekend dat je Ta afhankelijk is van je buitentemperatuur.

In de basis gebruikt men WAR om extreme overshoots door een te hoge Ta in het voorjaar/najaar te voorkomen/dempen.

Je kunt heel goed WAR i.c.m. thermostaat toepassen, zoals de meesten doen.

WAR is ook geen WP term, maar bestaat al jaren in de CV wereld.

Ik ben ook geen voorstander van 24*7*365 verwarmen, ik vind het inderdaad doodzonde van de energie om je huis warm te houden terwijl je er niet bent, of ligt te pitten in je bed.

Het kan zijn dat WAR zo "kritisch" wordt afgesteld dat ze 24 uur per dag moeten verwarmen omdat ze anders het huis niet warm krijgen / houden. Maar dat is ook met WAR vrij eenvoudig op te lossen door de stooklijn wat hoger te leggen.

Qua standaard formule kun je heel globaal zeggen aantal m3's x 2 is aantal KWH

En om het benodigde vermogen te bepalen zou je heel voorzichtig kunnen zeggen aantal m3's / 160 is het vermogen in KW's.

Maar dat is wel heel erg kort door de bocht, er zijn namelijk veel meer factoren die meespelen en bepalend zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Grolsch op 05-10-2017 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:52
koevlaas2 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:25:
[...]

Zeg nou zelf bij welke installateur kan je terecht voor alles behalve aardwarmte, als je er 1 kan noemen @Knowbody ?
Bescheidenheid troef!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:22
Weet iemand waarom er op de KIT-WC09H3E5 (9kW) dezelfde subsidie zit als op de KIT-WC07H3E5 (7kW)?

Op beiden zit 2000,-. Op de 9kW versie zou ik 2200,- verwachten...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Als je je niks verbeeld, ben je niks.... :+

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
koevlaas2 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:25:
[...]

Zeg nou zelf bij welke installateur kan je terecht voor alles behalve aardwarmte, als je er 1 kan noemen @Knowbody ?
Check...inclusief aardwarmte :)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Fullpower schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 16:59:
Weet iemand waarom er op de KIT-WC09H3E5 (9kW) dezelfde subsidie zit als op de KIT-WC07H3E5 (7kW)?

Op beiden zit 2000,-. Op de 9kW versie zou ik 2200,- verwachten...
Boven de 10 kW geldt dat

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 08:03:
[...]

Dat is afhankelijk van de nog komende factuur van de WP boiler installatie via jou. Ik hoop dat die schappelijk uit gaat vallen.. Heb wel indicatie gehad van een lokale installateur (die ook de elga heeft geïnstalleerd) met uren die er in zouden gaan zitten. Materialen ook op basis van nacalculatie. Uren van die indicatie haalden een volle werkdag niet incl. elektra en doorvoeren maken. Nu is de elektra al aanwezig.

;)

Net even grof berekend en incl die factuur van installatie WP boiler hoop ik onder de 17K te zitten. Dan is de TVT circa 3,5 jaar. Dat is dan inclusief de Prius PHEV en 7160Wp aan panelen.

Ja het kost even grof geld. Maar dat kost het hele huis ons ruim 2 jaar geleden al met de aanschaf en aardige verbouwing. Dan moeten we nu maar even doorbijten (op een spaarrekening bij de bank brengt het niets op, dus die is zo goed als leeg nu) en dan merk je dat duurzaamheid ook maandelijks voordeel op gaat leveren. In tegenstelling tot een nieuwe keuken of badkamer waar je alleen maar op af schrijft.
Je installateur komt met 2 man denk ik, sommige dingen zijn vier handen handiger dan 2 :)
2 man x +/- 6 uur per man x wat rekent de installateur per uur ? = totaal prijs.

Heb je ook de complete Prius terugverdiend na 3.5 jaar ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@koevlaas2 De elga incl. alles (elektra, koeltechnisch, thermostaat, dakdoorvoer, etc.) deed 1 man in 8 uur. Helaas was toen de print kapot..

De complete auto niet, maar wel wat wij bij moesten leggen ten opzichte van de vorige. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Noord27 op 05-10-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:10:
@koevlaas2 De elga incl. alles (elektra, koeltechnisch, thermostaat, dakdoorvoer, etc.) deed 1 man in 8 uur. Helaas was toen de print kapot..

De complete auto niet, maar wel wat wij bij moesten leggen ten opzichte van de vorige. ;)
Meestal komen er 2 man voor zo'n klus, slechts 8 uur met 1 man vind ik best snel.

Dat is een eerlijke manier van rekenen, de meerprijs voor groen tov fossiel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30
Oxellaar schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 17:40:
[...]

Check...inclusief aardwarmte :)
Idem :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Oxellaar Heb je iemand gevonden die *.* doet in duurzame techniek, dus van Aardwarmte t/m Zonnepanelen ?
Die zijn er vast, hoewel je gaat volgens mij een richting op en de overige dingen komen misschien eens in de zoveel tijd voor maar is niet de corebusiness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Ik zag dat het bij andere (Panasonic) 9kW typen het wel 2200,- is... Het gaat echt om dit ene 9kW type...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fullpower schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:11:
[...]

Ik zag dat het bij andere (Panasonic) 9kW typen het wel 2200,- is... Het gaat echt om dit ene 9kW type...
Even melden bij RVO.

En inderdaad zoals @Knowbody aangeeft heeft de WP slechts A+ en dat scheelt subsidie.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 05-10-2017 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Fullpower schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:11:
[...]

A++ vs A+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Bedankt! Dat zou het zijn; de COP van die 9kW valt idd een beetje tegen...

Ik staarde mij een beetje blind op alleen het vermogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
In dit geval ik roep maar iets. Ben niet in de Spec's gedoken

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 05-10-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
WAR bij gas is comfort is extra verbruik.

In geval van een warmtepomp heeft het zin om technische reden. Je maakt het de wp makkelijker als de woning op temperatuur is. Dus als de retourtemp dicht bij de Ta ligt. Dit bereik je niet (makkelijk) als je een gedeelte van de tijd niet stookt.

Eea heeft een relatie met de warmteverliezen en hoe de installatie is uitgelegd.
Ondanks dat het zonde is om te stoken als je slaapt kan het dus door de manier waarop een LW WP werkt toch zinvol zijn om door te stoken, wellicht met een graad verlaging van de Ta bij afwezigheid / slaap.

Bij koud weer heb je minder gauw last van defrosts als de WP het makkelijker heeft.

Ik weet niet hoe het in de praktijk werkt bij aardwarmte installaties. Kan me goed voorstellen dat die ook de klok rond produceren.

[ Voor 11% gewijzigd door Knowbody op 05-10-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:57:
[...]

@Oxellaar Heb je iemand gevonden die *.* doet in duurzame techniek, dus van Aardwarmte t/m Zonnepanelen ?
Die zijn er vast, hoewel je gaat volgens mij een richting op en de overige dingen komen misschien eens in de zoveel tijd voor maar is niet de corebusiness.
Sowieso alle echt grote installateurs zoals Engie (15 jaar bij gewerkt) en voorheen ook Imtech RIP, die doen echt alles. Die bedenken zelf nieuwe technieken en concepten.

Maar mijn werkgever doet ook nagenoeg alles, kan zo snel niet bedenken wat we niet doen.
En er komt steeds meer bij door de snelle verandering van technieken, word je soms tureluur van.
Wij doen op E gebied alles, alarm, brandbeveiliging, inbraak, domotica, NEN keuringen, zonnepanelen enz.
Op W gebied ook alles wat je maar bedenken kan, van gezondheidszorg, utiliteit, woningbouw en industrie.
Binnenkort twee flinke all-electric hotels, ziekenhuis is net klaar en binnenkort bijna 300 all-electric vakantiewoningen. Van conventioneel gas gestookt spul tot van A tot Z duurzaam.
Maar eigenlijk doet iedere totaal installateur dit ongeveer, alleen gaat de omvang van de projecten samen met de omvang van het bedrijf.
Alleen is dat duurzame nog niet doorgedrongen tot iedere installateur. Maar laat dat vooral zo blijven ;)

Bronnen boren is sowieso iets wat geen enkele installateur zelf doet, heeft ook niets met installatietechniek te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Knowbody schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:30:
In dit geval ik roep maar iets. Ben niet in de Spec's gedoken
Wat wel vreemd is dat er 7kW als vermogen staat vermeld.. Terwijl hij toch echt 9kW is.. Ik zal eens een mailtje sturen.

(Het gaat om meldcode KA06176)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Sowieso alle echt grote installateurs zoals Engie (15 jaar bij gewerkt) en voorheen ook Imtech RIP, die doen echt alles. Die bedenken zelf nieuwe technieken en concepten.

Maar mijn werkgever doet ook nagenoeg alles, kan zo snel niet bedenken wat we niet doen.
En er komt steeds meer bij door de snelle verandering van technieken, word je soms tureluur van.
Wij doen op E gebied alles, alarm, brandbeveiliging, inbraak, domotica, NEN keuringen, zonnepanelen enz.
Op W gebied ook alles wat je maar bedenken kan, van gezondheidszorg, utiliteit, woningbouw en industrie.
Binnenkort twee flinke all-electric hotels, ziekenhuis is net klaar en binnenkort bijna 300 all-electric vakantiewoningen. Van conventioneel gas gestookt spul tot van A tot Z duurzaam.
Maar eigenlijk doet iedere totaal installateur dit ongeveer, alleen gaat de omvang van de projecten samen met de omvang van het bedrijf.
Alleen is dat duurzame nog niet doorgedrongen tot iedere installateur. Maar laat dat vooral zo blijven ;)

Bronnen boren is sowieso iets wat geen enkele installateur zelf doet, heeft ook niets met installatietechniek te maken.
Retrofit in de achterstandswijk doen jullie niet want daarvoor zijn de getallen op de rekening die je werk verstuurt te groot. Ach zo heeft iedereen zijn/haar markt. Er is voorlopig genoeg te verdelen.

Ik hei mijn palen voor een aanbouw het liefst ook zelf, maar ik beschik niet over de vereiste apparatuur >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fullpower schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:01:
[...]

Wat wel vreemd is dat er 7kW als vermogen staat vermeld.. Terwijl hij toch echt 9kW is.. Ik zal eens een mailtje sturen.

Meld meteen even dat er bij een Ecodan ook eea fout gaat, de xxx40 staat als 5 kw en de xxx50 staat als 4 kw te boek, scheelt toch weer € 100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Knowbody schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:40:
WAR bij gas is comfort is extra verbruik.
WAR (met gas) is in feite toch als er geen referentie ruimte is, en dan het koudste vertrek toch op temperatuur kan krijgen? Met natuurlijk na-regeling zodat de andere vertrekken niet te warm worden.
Dus echt comfort is is dat niet, wel de garantie dat alle vertrekken warm KUNNEN worden.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@hrt
WAR is WAR, hoe de warmte opgewekt wordt maakt niet uit.
Een stooklijn staat ingesteld om de meest ongunstige ruimte, onder de meest on gunstigste weersomstandigheden, warm te krijgen.
Daarom gebruik je een naregeling.
Daar veranderd niets aan als je een warmtepomp installeert of een cv ketel.

Vraaggestuurd verwarmen met een stooklijn is geen WAR, prima regeling, maar je hebt nog steeds referentiepunten nodig.
Veel cv ketels hebben deze regeling standaard ingebouwd.
Alleen gebruikt haast niemand het.

De regeling zoals jij beschrijft wordt ook met wp vaak genoeg toegepast. Wp draait wa over buffervat en naregeling doet de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxellaar schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:52:
[...]

Even wat anders, ik was vandaag voor ronde 2 bij een klant (niet specifiek een naam te noemen :) ) en zijn WP boiler lekte een beetje bij de koudwaterinlaat. Affijn geen probleem ik draai de koppeling nog iets vaster en nu lijkt de zaak dicht. Echter het water dat lekte was een beetje roestwater, de boiler is gewoon een ge emailleerd vat. De verbindingen koud in en warm uit zijn dus van gewoon staal (wel messing koppelingen gebruikt), dus die gaan roesten icm zuurstofrijk water.
Ik heb de installatiehandleiding doorgenomen en hier stond niets bijzonders in mbt deze roestgevoelige aansluitdelen. Wie kan mij vertellen of dit wel lange tijd goed gaat ? @Oxellaar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:46
Fullpower schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:01:
[...]

Ik denk dat je eerst even naar de specs moet kijken en beoordelings critria van RVO

de 7kW is A2W35-6,6kW en A7W35-7,0kW terwijl
de 9kW maar A2W35-6.7kW en A7W35-9.0kW

Over A-7W35 zal maar niet hebben 5,2 vs 5,9kW op moment je echt de warmte nodig hebt of A-7W45

Dat wordt lastig uitleggen waarom deze 100-400 euro meer subsidie zou mogen krijgen dan een MDC 5 of 6kW??

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 06-10-2017 01:02 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Binnen hoeveel tijd krijg je de subsidie eigenlijk op je rekening vanaf het moment van indienen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij (begin dit jaar) was het een week of 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Bij mij exact 10 weken, na korte vraag van RVO en mijn uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@koevlaas2
Weet je zeker dat de aansluitingen aan de binnenkant niet voorzien waren van een bescherming.
Vaak zit er een kunststof binnenhuis in de aansluitingen.
Sowieso is de schroefdraad zelf gewoon blank staal, dat kan ook wat roestwater geven.
Maar los daarvan, een anode zal zich opofferen om deze zwakkere plekken te beschermen. Die zat er toch wel in neem ik aan?
Anode gewoon jaarlijks controleren en bij 25% aantasting vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
In aansluiting hierop. Ik heb ooit eens wat klokken horen luiden over oxydatie van messing in verband met warmtepompen, maar heb nooit de klepel kunnen vinden. Ik meen me te herinneren dat je daarom de messing verbindingsstukken niet mag isoleren. ?? Ik heb dat dus ook niet gedaan, maar twijfel nu over hoe het werkelijk zit.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 08:48:
@koevlaas2
Weet je zeker dat de aansluitingen aan de binnenkant niet voorzien waren van een bescherming.
Vaak zit er een kunststof binnenhuis in de aansluitingen.
Sowieso is de schroefdraad zelf gewoon blank staal, dat kan ook wat roestwater geven.
Maar los daarvan, een anode zal zich opofferen om deze zwakkere plekken te beschermen. Die zat er toch wel in neem ik aan?
Anode gewoon jaarlijks controleren en bij 25% aantasting vervangen.
Zat wel een rubberen huls in die ik verwijderd heb., de installatiehandleiding rept er met geen woord over dus ik dacht dat dit transport beveiliging was.

@Noord27 Heb je de rubberen hulzen nog ? Kunnen we nog weleens installeren indien dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@koevlaas2 Ik heb niets meer liggen op een stuk geïsoleerde slang na wat voor de afvoer van de lucht van de boiler is gebruikt. Heb hier verder ook geen verstand van hoe of wat. Het is dat je er nu over begint en het bij toeval tegen kwam?

Edit: dat de elga het niet warm krijgt nu zegt Techneco dat het aan de WP boiler moet liggen. Natuurlijk: dat is een los systeem. 8)7

De Groot service (installateur van de Elga) vermoed dat het water gewoon te koud is (leidingwater) om de Elga aan de gang te kunnen zetten. Advies is om nu de SV even weer open te zetten.

Wie draaien er hier nog meer een Elga als stand-alone opstelling? Zijn er nog aanpassingen nodig om van hybride naar stand-alone te gaan? Expansievat en drukmeter zitten inmiddels op het Cv-systeem. Even een andere bron met warm water open zetten is er straks niet meer als SV afgesloten is... :?

We gaan in ieder geval niet meer met nachtverlaging werken. Dat deden we eerst nog wel (1 graad en in 2 stappen van 0,5 graden omhoog) ivm hybride icm stadsverwarming en de hoogste besparing op de SV. Maar nu gaan we 24/7 met de elga 'stoken'.

[ Voor 96% gewijzigd door Noord27 op 06-10-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 21:42
Met het troubleshooten van meerdere starts per uur van de WP ben ik inmiddels iets verder gekomen. De vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer staan uit en een aantal radiatoren in de rest van het huis staan op 21 graden. Nu heb ik afgelopen nacht, voor het eerst, geen stroomverbruik gemeten. De woonkamer blijft standvastig op 21 graden, dus er zou ook geen reden voor het aanslaan van de WP moeten zijn. De hal daarentegen mag wel worden verwarmd....
De vraag is nu of dit is op te lossen met de huidige kamerthermostaat. Zal vanavond eens proberen het voetventiel van de radiator 50% dicht te draaien om te kijken of de flow wel blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Domba schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 00:40:
[...]

Ik denk dat je eerst even naar de specs moet kijken en beoordelings critria van RVO

de 7kW is A2W35-6,6kW en A7W35-7,0kW terwijl
de 9kW maar A2W35-6.7kW en A7W35-9.0kW

Over A-7W35 zal maar niet hebben 5,2 vs 5,9kW op moment je echt de warmte nodig hebt of A-7W45

Dat wordt lastig uitleggen waarom deze 100-400 euro meer subsidie zou mogen krijgen dan een MDC 5 of 6kW??
Bij het zien zo van deze vermogens onder elkaar lijkt de 9kW idd een beetje tegen te vallen!

Bij 2 graden lucht doet de 9kW maar een heel klein beetje meer dan de 7kW...

Bij mijn excel berekening heb ik mij meer gefixeerd op de nog lagere temperaturen, omdat ik bang ben dat de 4600W die uit de 7kW versie gaat komen wat krapjes is. Daarbij komt 9kW er wel een stukje beter uit bij A-15; het elektrisch element zou minder veel gebruikt te hoeven worden...het scheelt bij W40 zo'n 1000Watt.

Maar dat is niet voldoende voor de subsidie...

En als er geen subsidie bijkomt is het gebruik van het elektrisch element waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper!😟

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat blijft toch wel verraderlijk die opgegeven vermogens.
Wat heb je nu aan een WP die 9KW vermogen geeft bij A7, terwijl je dit vermogen pas nodig hebt bij -10 :)

Wat dat betreft is Mitsubishi daar duidelijker in, de 11,2KW variant geeft 11,2KW vermogen bij -15 zonder elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:15:
Dat blijft toch wel verraderlijk die opgegeven vermogens.
Wat heb je nu aan een WP die 9KW vermogen geeft bij A7, terwijl je dit vermogen pas nodig hebt bij -10 :)

Wat dat betreft is Mitsubishi daar duidelijker in, de 11,2KW variant geeft 11,2KW vermogen bij -15 zonder elektrisch element.
Dat verraderlijke valt mee, want voor warmtepompen is dat algemeen bekend. Vermogen selectie gebeurt altijd op afgegeven vermogen bij - 10.
Een Zubadan is meer een uitzondering. Een niet Zubadan zal ook flink terugvallen in vermogen bij lagere buitenT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Oxellaar schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:34:
[...]

Dat verraderlijke valt mee, want voor warmtepompen is dat algemeen bekend. Vermogen selectie gebeurt altijd op afgegeven vermogen bij - 10.
Een Zubadan is meer een uitzondering. Een niet Zubadan zal ook flink terugvallen in vermogen bij lagere buitenT.
Panasonic heeft de T-CAP, die valt ook niet terug in vermogen. Dat het vermogen terug loopt is op zich geen probleem, mits je er rekening mee houdt..

Maar die T-CAP heeft een veel grotere buiten unit en dat was niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:34:
[...]

Klopt, mensen die er echt verstand van hebben prikken daar wel doorheen.

Maar ik heb hier regelmatig gelezen dat iemand een warmteverlies heeft van 9KW bij -10 en dat er doodleuk gezegd wordt koop maar een Panasonic 9KW variant en het probleem is opgelost.

Wat even vergeten wordt is dat deze 9KW alleen nodig is bij -10, en dat de Panasonic dus geen 9KW doet bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26
@Oxellaar - Volgens mij wordt het "Zubadan" principe (flashgas injectie) door verschillende warmtepompproducenten toegepast. Mitsubishi was misschien de eerste, maar is zeker niet de enige.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Fullpower ISDE subsidie is in eerste instantie om een markt te creëren zodat voldoende installateurs investeren aan kennis ipv jaarlijks 400.000-440.000 CV keteltjes vervangen.

Voor juli was er geen onderscheid voor subsidie, alwel wat betreft de indeling naar vermogen, die is voor zover ik weet ook niet aangescherpt. Persoonlijk zou ik die zelfs lager leggen bij A-2 of A-7 voor meer transparant wat betreft prestaties en minder van die PR van grote getallen.

Dit is een PR "opgerekt" product, zoals je ook bij andere merken ziet.
Ik zou erop moeten googlen of de update geen gaszijdige was, maar uit mijn hoofd is je meldcode van WH-UD03HE5 en je verwarmingswaarde voor bij -15C van de WH-UD03HE5-1 versie, als ook dat deze enkel is voor een koelgasleiding lengte van 7meter bij deze PR "opgerekte".

De 9kW zal meer vermogen leveren bij kortere koelgasleiding lengte en de 7kW niet,
Deze zal bij lage temperatuur zoals -15C langer het vermogen van 4600W leveren ook bij iets hogere watertemperatuur, terwijl de 9kW bij elke graad hoger dan W35 aan vermogen verliest en dan tikt ook nog elk metertje meer koelgasleiding dan 7 meter nodig, nog eens aan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:06:
@koevlaas2 Ik heb niets meer liggen op een stuk geïsoleerde slang na wat voor de afvoer van de lucht van de boiler is gebruikt. Heb hier verder ook geen verstand van hoe of wat. Het is dat je er nu over begint en het bij toeval tegen kwam?

Edit: dat de elga het niet warm krijgt nu zegt Techneco dat het aan de WP boiler moet liggen. Natuurlijk: dat is een los systeem. 8)7

De Groot service (installateur van de Elga) vermoed dat het water gewoon te koud is (leidingwater) om de Elga aan de gang te kunnen zetten. Advies is om nu de SV even weer open te zetten.

Wie draaien er hier nog meer een Elga als stand-alone opstelling? Zijn er nog aanpassingen nodig om van hybride naar stand-alone te gaan? Expansievat en drukmeter zitten inmiddels op het Cv-systeem. Even een andere bron met warm water open zetten is er straks niet meer als SV afgesloten is... :?

We gaan in ieder geval niet meer met nachtverlaging werken. Dat deden we eerst nog wel (1 graad en in 2 stappen van 0,5 graden omhoog) ivm hybride icm stadsverwarming en de hoogste besparing op de SV. Maar nu gaan we 24/7 met de elga 'stoken'.
Ik heb je inmiddels een PM gestuurd, ik hoor 3 rare verhalen

De roest was overigens alleen de buitenzijde, omdat het hier wat zweette. Zoals @Oxellaar aangeeft gaat je Anode de boel rechttrekken.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 06-10-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
koevlaas2 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:34:
[...]
Ik heb je inmiddels een PM gestuurd, ik hoor 3 rare verhalen

De roest was overigens alleen de buitenzijde, omdat het hier wat zweette. Zoals @Oxellaar aangeeft gaat je Anode de boel rechttrekken.
Heeft de 200LD/300LD versie 4, fysiek een magnesium anode of een electronisch stroomopdruksysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Domba

MaxiCool weet geen eens wat versie 4 in houd. Inmiddels na contact er wel achter gekomen dat er qua aansturing van het legionella programma wat veranderd is. Ze stuurden de beschrijving hoe dit aan te passen, maar na proberen was dit alleen nog van toepassing op versie 3. En niet op versie 4.

Ik zie daadwerkelijk een sticker op de zijkant zitten (ziet er uit als een aansluitpunt) waarbij staat anode. Die kan ik neem ik daar eventueel controleren en uitwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Noord27 Aan de zijkant dat klink als een gewone Mg anode (20000-770001)

Er zijn ook zoveel pashw008's bij andere zit de geisoleerde versie, onder de lange afdekstrip onder het display aan de voorkant en is de stuurprint ervoor onder de kap bovenop niet te missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
wervisser schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:49:
Met het troubleshooten van meerdere starts per uur van de WP ben ik inmiddels iets verder gekomen. De vloerverwarming en radiatoren in de woonkamer staan uit en een aantal radiatoren in de rest van het huis staan op 21 graden. Nu heb ik afgelopen nacht, voor het eerst, geen stroomverbruik gemeten. De woonkamer blijft standvastig op 21 graden, dus er zou ook geen reden voor het aanslaan van de WP moeten zijn. De hal daarentegen mag wel worden verwarmd....
De vraag is nu of dit is op te lossen met de huidige kamerthermostaat. Zal vanavond eens proberen het voetventiel van de radiator 50% dicht te draaien om te kijken of de flow wel blijft bestaan.
Je wilt de hal langer verwarmen door het voetventiel van de radiatoren woonkamer te knijpen zodat deze er langer over doen om de woonkamer op temperatuur te brengen? Dat kan, maar op het moment dat de temperatuur weer bereikt is, slaat de WP uit en wordt de hal ook niet langer verwarmd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Zojuist de CV afgekoppeld van de CV... niet onomkeerbaar maar heb vertrouwen dat hij het wel gaat redden :)
Voordeel is nu ook dat ik meer verhoging kan vragen zonder dat de ELGA de CV bijschakelt.. vooral wanneer wij bijvoorbeeld een weekendje weg zijn wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhaelak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:20:
[...]

Je wilt de hal langer verwarmen door het voetventiel van de radiatoren woonkamer te knijpen zodat deze er langer over doen om de woonkamer op temperatuur te brengen? Dat kan, maar op het moment dat de temperatuur weer bereikt is, slaat de WP uit en wordt de hal ook niet langer verwarmd.
@wervisser Als je in zo'n voetventiel kijkt weet je waarom dicht en open niet veel uitmaakt, ventiel zit standaard voor 3/4 dicht.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gi559rfhhevfi.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:14:
Zojuist de CV afgekoppeld van de CV... niet onomkeerbaar maar heb vertrouwen dat hij het wel gaat redden :)
Voordeel is nu ook dat ik meer verhoging kan vragen zonder dat de ELGA de CV bijschakelt.. vooral wanneer wij bijvoorbeeld een weekendje weg zijn wel handig.
Ja 2 cv ketels in een woning is ook wel een beetje overdreven. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 18-05 21:51
iemand hier ervaring met de 6KW pana?

setpoint staat op 37c uitgaande temp 35c retour 30,5c 1000 L/h +- 5.4kw volgens mijn 302.
ingaand = 1050w bij 37hz compressor speed.

ik heb nog niet meer als 5.4kw voorbij zien komen. zit die 6kw er wel in?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:14:

setpoint staat op 37c uitgaande temp 35c retour 30,5c 1000 L/h +- 5.4kw volgens mijn 302.

Hij geeft geen extra gas omdat retour temp niet stijgt, dan word delta t te groot.
Geen buffer?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch Als ik zo de Elga had gekocht kwam ik toch bedrogen uit. ;)
Die doet niets meer bij -15. Bij -7 is hij al de helft kwijt. Maar als je er geen kaas van gegeten hebt, dan moet je niet zelf beslissen om een paar €1000 stuk te slaan.

@dunklefaser
Om bij -15 nog flink vermogen over te hebben, moet je flashgas injectie hebben.
Bij -15 is de druk in het buitendeel rond de 3 bar, terwijl je binnen misschien wel 45 graden nodig hebt.
Dan moet je naar ongeveer 30 bar, zonder extra koeling door injectie zou de temperatuur veel te hoog worden.
Alle vrf systemen hebben deze injectie oid. Daikin maakt het nog iets extremer, 100% bij -18 en nog 60% bij -30. Is toch knap om dat te presteren, maar hoop het nooit mee te maken in NL....
@koevlaas2
Toch heeft zo'n voetventiel (heimeier op de foto?) een Kvs waarde van bijna 1.7(m3/h). Een kleine vernauwing heeft niet zo bijzonder veel effect op het debiet.
Hier thuis heb ik overal Heimeier Eclipse thermostaatkranen, die hebben een Kvs van max 0.15(m3/h)
Slechts één radiator staat maximaal open.
En toch draai ik een perfecte dT met de warmtepomp over de radiatoren en de leidingdiameters zijn ook niets bijzonders. bijna overal 16 en 20mm Uponor.
Net nog even gekeken en er gaat ruim 750l/h over de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:55:
@Grolsch Als ik zo de Elga had gekocht kwam ik toch bedrogen uit. ;)
Die doet niets meer bij -15. Bij -7 is hij al de helft kwijt. Maar als je er geen kaas van gegeten hebt, dan moet je niet zelf beslissen om een paar €1000 stuk te slaan.

@dunklefaser
Om bij -15 nog flink vermogen over te hebben, moet je flashgas injectie hebben.
Bij -15 is de druk in het buitendeel rond de 3 bar, terwijl je binnen misschien wel 45 graden nodig hebt.
Dan moet je naar ongeveer 30 bar, zonder extra koeling door injectie zou de temperatuur veel te hoog worden.
Alle vrf systemen hebben deze injectie oid. Daikin maakt het nog iets extremer, 100% bij -18 en nog 60% bij -30. Is toch knap om dat te presteren, maar hoop het nooit mee te maken in NL....
@koevlaas2
Toch heeft zo'n voetventiel (heimeier op de foto?) een Kvs waarde van bijna 1.7(m3/h). Een kleine vernauwing heeft niet zo bijzonder veel effect op het debiet.
Hier thuis heb ik overal Heimeier Eclipse thermostaatkranen, die hebben een Kvs van max 0.15(m3/h)
Slechts één radiator staat maximaal open.
En toch draai ik een perfecte dT met de warmtepomp over de radiatoren en de leidingdiameters zijn ook niets bijzonders. bijna overal 16 en 20mm Uponor.
Net nog even gekeken en er gaat ruim 750l/h over de Elga.
Spuit eens in het rond met zo'n voetventiel, volgens mij heb je dan de perfecte supersoaker :)
Mijn Dt is beyond perfect, 3c nog slechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fullpower schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Panasonic heeft de T-CAP, die valt ook niet terug in vermogen. Dat het vermogen terug loopt is op zich geen probleem, mits je er rekening mee houdt..

Maar die T-CAP heeft een veel grotere buiten unit en dat was niet de bedoeling.
Het niet verliezen van vermogen word doodleuk grotendeels gewoon uit het net getrokken, moet toch ergens vandaan komen. De COP is bij lage temperaturen vrij slecht dus dan lopen de A's rap op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:40:
[...]

Hij geeft geen extra gas omdat retour temp niet stijgt, dan word delta t te groot.
Geen buffer?
Inline buffervat 40L
Ik kan de flow wel verhogen.
Hij zou dus meer gas geven zodra de dT lager word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Zie regelmatig wat postings voorbij komen over aanvoer- en retourtemperaturen. Ik neem aan hoe sneller de pomp staat, dat er minder tijd is om warmte af te geven en het verschil tussen aan- en retourtemperatuur af neemt? Vice versa?

Wat is hierbij een uitgangspunt voor optimale werking? Zag een uurtje geleden in de elga de wilo pomp op stand 3 van maximaal 6 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:11:
[...]

Inline buffervat 40L
Ik kan de flow wel verhogen.
Hij zou dus meer gas geven zodra de dT lager word?
Inderdaad, want een graad of vier vijf delta t houd hij aan als max, zodra retour naar 31/32 gaat dan komt er tandje bij, maar ook slechts voor korte duur want dan zit hij gelijk aan ingestelde 37 graden.
Inline? Is dat in serie met je afgifte systeem?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Noord27 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:29:
Zie regelmatig wat postings voorbij komen over aanvoer- en retourtemperaturen. Ik neem aan hoe sneller de pomp staat, dat er minder tijd is om warmte af te geven en het verschil tussen aan- en retourtemperatuur af neemt? Vice versa?

Wat is hierbij een uitgangspunt voor optimale werking? Zag een uurtje geleden in de elga de wilo pomp op stand 3 van maximaal 6 staan.
Delta T van ongeveer 4 graden tussen aanvoer en retour.
Als je huis gewoon warm word met niet teveel KWH verstoken is het ook goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Laatst online: 04-09 21:42
@Rhaelak Dat is eigenlijk wel het idee. Zoals ik het nu ervaar lijkt dit echter een onmogelijke optie te zijn. Wellicht is het verwijderen van de kamerthermostaat en het systeem regelen met de thermostaatknoppen op de radiatoren een betere optie.

@koevlaas2 Mja, dat voetventiel gaat dus niet zoveel doen...

Iemand een andere optie ? Dit lijkt mij toch een 'gangbaar issue' :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Wodan89 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:14:

Hoe betrouwbaar is je temperatuurmeting?
Wat is de uitlezing op de controller van WP en 302 als compressor een half uur of langer niet heeft gelopen maar enkel circulatie?
Zijn outlet en inlet gelijk? (voor inlet WP: CHECK en dan met up en down door menu)

Ik zit met direct aangesloten WP voor mijn radiatoren, in een andere temperatuur range met een 10C lager
setpoint W35@A-10

Ja, die 6kW zit erin en voor Tb's boven 13C zelf oplopend richting 7kW.
Zoals hier, Tb was net onder 9C tussen 0 tot 8:30uur. De verhogingen in afgegeven vermogen zijn paar graad bijladen van warmtebuffer voor retour stabilisatie met warmteinjecties
WP2-COP171005.png
Voor momentane COP is dat natuurlijk wat minder en negatief voor de DCOP bij deze Tb, maar ik ben nog bezig met programeren en data verzamelen voor afzonderlijke gebruiks mode hoe beide.

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 07-10-2017 01:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
De monitoring warmtepomp gegevens t/m september 2017. Het is nog concept dus controle van gevens graag.
Een aantal deelnemers hebben inmiddels een SCOP over een heel jaar!!! Conclusie: een goed geinstalleerde en afgestelde lucht/water warmtepomp behaalt een SCOP>4 voor verwarming. Geen gewroet in de bodem of uit dure centrale toevoer systemen maar gewoon lekker decentraal uit de lucht.

Monitoring 3.0 concept

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4464/37544336401_4ae35ba4eb_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4498/36874746013_253e37dc2f_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Tomexergie
Is het niet mogelijk als excel te downloaden?
(ik weet het, er was een hele discussie voorafgaand)

Voor oktober wil ik ook mee gaan doen.
1 november krijg je mijn waardes. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:18:
@Tomexergie

Dat downloaden moet mogelijk worden. Ik was al van plan om dat uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 09:13
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:18:
@Tomexergie

Ik ga ook meedoen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noteer je de waardes op een papiertje dan? :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Domba schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 01:07:
[...]

Hoe betrouwbaar is je temperatuurmeting?
Wat is de uitlezing op de controller van WP en 302 als compressor een half uur of langer niet heeft gelopen maar enkel circulatie?
Zijn outlet en inlet gelijk? (voor inlet WP: CHECK en dan met up en down door menu)

Ik zit met direct aangesloten WP voor mijn radiatoren, in een andere temperatuur range met een 10C lager
setpoint W35@A-10

Ja, die 6kW zit erin en voor Tb's boven 13C zelf oplopend richting 7kW.
Zoals hier, Tb was net onder 9C tussen 0 tot 8:30uur. De verhogingen in afgegeven vermogen zijn paar graad bijladen van warmtebuffer voor retour stabilisatie met warmteinjecties
WP2-COP171005.png
Voor momentane COP is dat natuurlijk wat minder en negatief voor de DCOP bij deze Tb, maar ik ben nog bezig met programeren en data verzamelen voor afzonderlijke gebruiks mode hoe beide.
net weer een test run gedaan met 1150L/H setpoint 38c t aanvoer 33c. retour 29,5c
ook nu niet meer dan 5.2kW thermisch vermogen.?
Compressor snelheid komt niet boven de 37hz uit...
electrische opgenomen vermogen is 1,05kW bij 234Volt.

hij zou volgens mij nog 1 stand sneller moeten kunnen draaien ?
volgens spec zou hij 6kw moeten doen bij 7c lucht en 35c water. en 1.35kw opgenomen vermogen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:35:
[...]

Inderdaad, want een graad of vier vijf delta t houd hij aan als max, zodra retour naar 31/32 gaat dan komt er tandje bij, maar ook slechts voor korte duur want dan zit hij gelijk aan ingestelde 37 graden.
Inline? Is dat in serie met je afgifte systeem?
inline bedoel ik idd in serie. voor het afgifte systeem begint moet hij eerst door de buffer van 40L.

ik zal eens kijk om het setpoint nog wat hoger te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Tomexergie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:05:
De monitoring warmtepomp gegevens t/m september 2017. Het is nog concept dus controle van gevens graag.
Een aantal deelnemers hebben inmiddels een SCOP over een heel jaar!!! Conclusie: een goed geinstalleerde en afgestelde lucht/water warmtepomp behaalt een SCOP>4 voor verwarming. Geen gewroet in de bodem of uit dure centrale toevoer systemen maar gewoon lekker decentraal uit de lucht.
Toch blijf ik het een vertekenend beeld vinden dat we het standby gebruik bij het verwarmingsbedrijf optellen.
Als ik mijn standby gebruik niet verreken stijgt de SCOP naar 4,4..
6 maanden van het jaar staat de warmtepomp alleen maar aan om SWW te maken..

Om iets over de verwarmingsperformance te zeggen moet je het standby gebruik er af halen, nu kun je jouw uitspraak SCOP>4 = goed geinstalleerde warmtepomp helemaal niet maken, omdat je appels en peren vergelijkt. Het aandeel standby verbruik daalt naarmate je gebruik stijgt.

De uitspraak zou eerder zijn : Als je een matig geisoleerde woning (met een riante warmtevraag) voorziet van een warmtepomp en dit goed doet, dan is een SCOP>4 haalbaar.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26
Zojuist viel het me na een lange douch van de vrouw op dat Ta voor de aanvoer van de vloerverming ruim 55 graden was. Word dit opgewarmd door het douchen? Of gaat er ergens in de Ketel (Combi Compact HR 22) iets mis. Heb al ruim 72 uur geen warmtevraag gehad, en de afgelopen 7 maanden de CV slechts 15 minuten gestookt, allemaal met de ELGA.

Is dit normale restwarmte van een douchebeurt, de aanvoer leiding van de CV, zo'n 1.5 meter is vanaf de CV door het T stuk heen naar de Elga geheel 50-55 graden zon 5 min het douchen. De stooklijn van de Elga staat op Max 40 graden bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:00:
Zojuist viel het me na een lange douch van de vrouw op dat Ta voor de aanvoer van de vloerverming ruim 55 graden was. Word dit opgewarmd door het douchen? Of gaat er ergens in de Ketel (Combi Compact HR 22) iets mis. Heb al ruim 72 uur geen warmtevraag gehad, en de afgelopen 7 maanden de CV slechts 15 minuten gestookt, allemaal met de ELGA.

Is dit normale restwarmte van een douchebeurt, de aanvoer leiding van de DC , zo'n 1.5 meter is vanaf de CV door het T stuk heen naar de Elga geheel 50-55 graden zon 5 min het douchen. De stooklijn van de Elga staat op Max 40 graden bij -10
Ja is normaal paar dagen geleden nog besproken hierRamon_1984 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 07-10-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26
Daannn1987 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:02:
[...]

Ja is normaal paar dagen geleden nog besproken hier
Heb wel een stukje gelezen over 2-3 graden verwarming, van de vloerverwarming, maar die hele leiding word dus gewoon een graad op 60? Net als het hete water voor de douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

Heb wel een stukje gelezen over 2-3 graden verwarming, van de vloerverwarming, maar die hele leiding word dus gewoon een graad op 60? Net als het hete water voor de douche?
Ja zou goed kunnen dat het bij de CV nog wel 60 graden is maar wel kortstondig natuurlijk.. bij mij komt het pas weer bij de ELGA als het op zijn retour is, dus meet zelf geen 60 graden.

Daarnaast meet ik alleen de retour van de VVW, dus dan is het al wat afgekoeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Daannn1987 op 07-10-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:49:
[...]

inline bedoel ik idd in serie. voor het afgifte systeem begint moet hij eerst door de buffer van 40L.

ik zal eens kijk om het setpoint nog wat hoger te zetten. :)
Aha, ja zon buffer heeft technisch weinig nut natuurlijk, vergroot je inhoud maar verders niks.
De frequentie hoger dan 37 word pas vanaf bepaalde buiten temp vrij gegeven, weet niet precies bij welke waarde, weet wel dat de mijne makkelijk naar 1200/1300 watt gaat, dus waarom jouwe nu niet. Als ik het juiste moment niet mis loop zal ik vandaag eens kijken welke fr de mijne draait.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BasvanS schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

Probeer eens je verwarming aan te zetten en zet vervolgens na 5 minuten je kraan op de warmste stand.
Loop naar ketel en voel of de cv leidingen heet worden.

Als de cv leidingen heet worden dan zit het waterzeidig niet goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:57:
[...]

Toch blijf ik het een vertekenend beeld vinden dat we het standby gebruik bij het verwarmingsbedrijf optellen.
Als ik mijn standby gebruik niet verreken stijgt de SCOP naar 4,4..
6 maanden van het jaar staat de warmtepomp alleen maar aan om SWW te maken..

Om iets over de verwarmingsperformance te zeggen moet je het standby gebruik er af halen, nu kun je jouw uitspraak SCOP>4 = goed geinstalleerde warmtepomp helemaal niet maken, omdat je appels en peren vergelijkt. Het aandeel standby verbruik daalt naarmate je gebruik stijgt.

De uitspraak zou eerder zijn : Als je een matig geisoleerde woning (met een riante warmtevraag) voorziet van een warmtepomp en dit goed doet, dan is een SCOP>4 haalbaar.
Je ziet dat mei t/m april weinig warmte werd gevraagd bij de deelnemers. De COP is dan wel wat lager i.v.m. het stand-by gverbruik, maar op het totaal plaatje heeft dat nauwelijks invloed.

Als ik naar jouw meetgegevens over het hele jaar bekijk dan zou ik een veel hogere COP's verwachten met een T2=28 cv systeem. Heb je al onderzocht wat de oorzaak is? (Zeker niet het stand-by verbruik!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Wodan89 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:39:
[...]
net weer een test run gedaan met 1150L/H setpoint 38c t aanvoer 33c. retour 29,5c

volgens spec zou hij 6kw moeten doen bij 7c lucht en 35c water. en 1.35kw opgenomen vermogen ??
Klopt ik kan opgenomen vermogen verhogen naar 1,3-1,4kW ook bij hogere Tb.
Frequentie weet ik zo niet, remote controller raak ik zelden aan en ik kan deze niet uitlezen.

Ik kom voor de langere runs ook niet over 5,5C ook al verlaag ik de flow.
Ik zie bij jouw dat je niet verder dan 4,5C komt, vandaar mijn vraag over gelijke temp uitlezing als compressor niet loopt.
Omdat controller deels met gehele getallen werkt zoals @Dre, laat zien met zijn DAC-simulering/digitale potmeter voor Ta & Tr dat deze van -127 tot 127C lopen.
Langere run bedoel ik ook langere tijd >1 uur, in de eerste 29 minuten kan je nog weleens andere resultaten boeken,
Wil je heel zeker zijn of een wijzing werkt dan dien je deze de langste countdown timer van 3,5 uur te laten lopen,
En JA je kunt de firmware op het verkeerde been krijgen en dat bepaal gedrag niet consequent is (zo bepaal ik extern wanneer de boiler dient op te warmen, iets waarna die in de uren erna niet altijd het zelfde reageert
Het hoef geen error te geven, maar dan heb je ook geen reset mogelijkheid en dan is 10 minuten spanningsloos maken een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Volgende week komt er hier iemand kijken naar wat er met de ELGA aan de hand is. Die schakelt goed, pomp loopt, maar er komt geen warmte uit. Wel als ik de kranen van de stadsverwarming open draai, maar dat is juist niet de bedoeling. Vannacht is hij met een vraag van 21,0 naar 19,5 weg gezakt en komt niet hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Domba schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Frequentie weet ik zo niet, remote controller raak ik zelden aan en ik kan deze niet uitlezen.

Ik zie bij jouw dat je niet verder dan 4,5C komt, vandaar mijn vraag over gelijke temp uitlezing als compressor niet loopt.
Omdat controller deels met gehele getallen werkt zoals @Dre, laat zien met zijn DAC-simulering/digitale potmeter voor Ta & Tr dat deze van -127 tot 127C lopen.
Langere run bedoel ik ook langere tijd >1 uur, in de eerste 29 minuten kan je nog weleens andere resultaten boeken,
Wil je heel zeker zijn of een wijzing werkt dan dien je deze de langste countdown timer van 3,5 uur te laten lopen,
En JA je kunt de firmware op het verkeerde been krijgen en dat bepaal gedrag niet consequent is (zo bepaal ik extern wanneer de boiler dient op te warmen, iets waarna die in de uren erna niet altijd het zelfde reageert
Het hoef geen error te geven, maar dan heb je ook geen reset mogelijkheid en dan is 10 minuten spanningsloos maken een optie
Ik zal eens checken of de in en out sensor de zelfde waarde geven wanneer alleen de circulatie pomp loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Wodan89 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:39:
[...]

En als je teruggaat naar 900 liter per uur ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Gisteravond begon het een beetje kil te worden dus de WP maar uit z'n zomerslaap gehaald.
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/nf0bux.jpg

WP gaat met een mooie constante 15-16 Hz gewoon de boel verwarmen met een cop van boven de 5 als ik de Multical 302 en kWh metertje in de meterkast moet geloven. Is nog niet vergeten hoe het moet zeg maar. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Domba schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:55:
[...]

Waar ergens in het menu zit de water inlet temperatuur uitlezing verstopt? Staat zo niet in de handleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Wodan89 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 12:28:
[...]

Waar ergens in het menu zit de water inlet temperatuur uitlezing verstopt? Staat zo niet in de handleiding?
Eerst op check drukken en dan met pijltjes omhoog omlaag door menu heen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
Tomexergie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 10:45:
[...]

Je ziet dat mei t/m april weinig warmte werd gevraagd bij de deelnemers. De COP is dan wel wat lager i.v.m. het stand-by gverbruik, maar op het totaal plaatje heeft dat nauwelijks invloed.

Als ik naar jouw meetgegevens over het hele jaar bekijk dan zou ik een veel hogere COP's verwachten met een T2=28 cv systeem. Heb je al onderzocht wat de oorzaak is? (Zeker niet het stand-by verbruik!)
Zeker het standby gebruik+ alleen draaien bij echte kou en grijs weer.
Bij zon geen verwarming nodig hier.
De andere systemen zullen meer uren draaien in het tussenseizoen, bij relatief gunstige temperaturen.
Kijk maar eens naar het elektrisch verbruik van de systemen. Bram-Bos heeft nog geen compleet jaar, maar de rest zit allemaal ruim boven mijn gebruik. Dan daalt de verhouding standby/nuttig gebruik (bij mij is standby 10% van mijn verbruik voor verwarming!)
Reken de SCOP voor de systemen maar eens uit als je overal de post standby weghaalt. Dan zit mijn systeem plotseling bij de toppers :-)
De ecodan presteert hier exact volgens de opgave van de fabrikant.

[ Voor 36% gewijzigd door mightym op 07-10-2017 12:56 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:23:
Volgende week komt er hier iemand kijken naar wat er met de ELGA aan de hand is. Die schakelt goed, pomp loopt, maar er komt geen warmte uit. Wel als ik de kranen van de stadsverwarming open draai, maar dat is juist niet de bedoeling. Vannacht is hij met een vraag van 21,0 naar 19,5 weg gezakt en komt niet hoger.
Meet je toevallig opgenomen vermogen van de ELGA?
Heb wellicht niet alles gevolgd van de problemen (kan het ook niet vinden), maar schakelt de buitenunit niet aan? Vraag je niet te veel verhoging en staat de ELGA in DUO bedrijfsmodus icm aan/uit voor CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Buiten unit gaat wel aan. Ik meet niet het opgenomen vermogen: kan ik wel doen met een simpele tussenstekker. Duo bedrijfsmodus staat aan. Alle led op de print geven ook goed aan wat hij aan het doen is. Geen lucht bij de warmte wisselaar.

Blijft bijna alleen iets met de koelleidingen over..?

Edit: elga trekt tussen 150 en 250W momenteel.

[ Voor 7% gewijzigd door Noord27 op 07-10-2017 13:00 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.