Grolsch schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:48:
[...]
Ik zit in exact dezelfde situatie (2 volwassenen, 2 kinderen van 1,5 en 3,5) en heb bewust gekozen voor een 400 liter SWW BOILERvat (buffervat is iets anders

).
Om je verbruik te kunnen bepalen moet je weten hoeveel liter/minuut je douchekop doet. In mijn geval 8 ltr/minuut, en heb je ook een bad
In principe kun je met een 300 liter vat net zo lang douchen als met een 400 liter vat, als je het vattemperatuur maar hoog genoeg hebt
Ik hou mijn vat op 45 graden, wat voor de WP een goede/COP vriendelijke temperatuur is.
Ik meet midden in mijn vat, dit betekend bovenin het vat +- 57 graden, onder in het vat weet ik niet, daar heb ik geen thermometer zitten.
Om het aantal beschikbare liters uit te rekenen moet je tankinhoud * 80% doen (men rekent met 20% verlies), en dan kun je zien hoeveel water van 38 graden er beschikbaar is.
Gerekend met een aanvoertemperatuur van koud water van 10 graden komt dat op onderstaande:
400 liter vat, temperatuur 45 graden betekent 400 liter water van 38 graden beschikbaar
400 liter vat, temperatuur 55 graden betekent 514 liter water van 38 graden beschikbaar
300 liter vat, temperatuur 45 graden betekent 300 liter water van 38 graden beschikbaar
300 liter vat, temperatuur 55 graden betekent 385 liter water van 38 graden beschikbaar
Ik hanteer nu dus de eerste optie, en heb een douchekop die 8 ltr/minuut doet dus 50 minuten aan 1 stuk douchen.
Worst case scenario bij ons is zondagochtend, kinderen in bad, en wij alle 2 douchen, dan zie ik het vat temperatuur (in het midden van het SWW vat dus) zakken naar 28 graden, conclussie, vat is meer als half leeg

.
Ik doe bovenstaande nu ruim 4 maand, en nog geen problemen gehad.
Vat wordt hier tussen 15:00 en 18:00 weer op temperatuur gebracht.
Vat opwarmen is inderdaad afhankelijk van het vermogen van je WP. Ik draai nu op 50% van m'n 11,2KW en als het vat echt goed gebruikt is, dan is de WP er een uur mee bezig.
Een hogere vat temperatuur kan natuurlijk, maar heeft 2 nadelen.
1 = slechtere COP (WP heeft een "hekel") aan hogere temperaturen
2 = meer stilstandsverliezen, hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de verliezen (dit werkt Exponentieel).