Een alternatief zou zijn aan de zijkant van het huis (hoekhuis). Zou misschien bij de zolder tegen de gevel kunnen, het mooist zou ter hoogte van de begane grond (er is daar een transformatorhuisje). Maar dat wordt wel ver van de binnenunit vandaan. Wat zijn daarvoor gangbare max afstanden?Beatman schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:27:
[...]
Het probleem is niet zozeer het geluid dat de warmtepomp zelf maakt, maar de resonantie. Ik heb hier een airco op de dakkapel staan, en je hoort de hele dakkapel licht meedreunen. Op de dakkapel hoor je niets, maar eronder wel. Heb het nu een heel stuk minder weten te krijgen door rubberen trillingsdempers en trillingsmatjes.
Reden genoeg voor mij om destijds de ELGA niet ook op de dakkapel te zetten, maar op de schuur die aan het huis zit. Daar hoor je hem ook wel, maar daar is het minder storend. Een berg grind daar op het dak heeft ook geholpen.
Het zegt geen drolPASware schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:54:
Kort-door-de-bocht-vraag
Denken jullie dat een Panasonic Monoblock 5KW voldoende is voor ons huis:
• Gasverbruik afgelopen 12mnd: ~800m3
• HR++ glas, dakisolatie, muurisolatie
• Tussenwoning uit 1969
• LTV radiatoren + droogbouw vloerverwarming
Als ik zo dit topic doorlees zijn er mensen die de Pana hebben waarbij ze een hoger gasverbruik hadden. Moet kunnen toch?
Als die 800 M3 is bij continue stoken dan kan het zat afgedekt met 5kw worden.
Is het stookgedrag echter een paar uur per dag in het stookseizoen dan verklaart dat het lage gasverbruik ook al is de woning vh type doorwaaihut.
Zoals ik altijd zeg met een WP kun je niet selectief verwarmen maar is het resultaat heel bevredigend bij warmhouden. Dus vrijwel continue verwarmen in de koude periode.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
8 kWTvanW schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:52:
Wij hebben besloten om tot aanschaf van een Techneco Loria duo warmtepomp over te gaan.![]()
We twijfelen alleen nog of dit de 6008 of 6010 moet worden.
De installateur adviseert de 6010 onder het motto liever te veel als te weinig.![]()
Het betreft een vrijstaande woning uit 1998 van 600m3
2 persoons huishouden altijd iemand thuis
vloerverwarming begane grond en radiatoren 1e verdieping
verwarming 1e verdieping heeft lagere prioriteit
gemiddeld gasverbruik 1400m3 voor warmte en 250m3 voor SWW
Wat denken jullie ?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dat korte stukje maakt ook geen moer uit.Rol-Co schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:07:
[...]
Ah, dacht even dat het een aliexpress metertje was![]()
Ik zou geen 22mm (3/4) deel in een 28mm leiding zetten, waarom zet je er geen warmtemeter tussen met duims aansluiting, daar heb je nog meer aan ook.
Ebay.co.uk staat er vol mee voor leuke prijs.
Denk eens aan een zekering in een aansluiting met 6 mm2 kabel.....
Waar maakt iedereen zich zorgen over. Saldering is nu 100%BenEco schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 15:10:
[...]
Misschien nog ruimte op het dak over en meer zonnepanelen plaatsen om zo het verbruik van de WP te compenseren?
Wil me nu gaan verdiepen om elektrisch ook autonoom te gaan, heb nog enkele jaren hiervoor maar rond 2023 (einde huidige salderingsregeling) wil ik wel een plan klaar hebben liggen. Liefst in combi met auto accu. Iemand nog tips/info.
Die regeling gaat niet ineens naar 0 vanaf 2023.
Versoberen is niet hetzelfde als afschaffen.
Stroom is geen water heKnowbody schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:48:
[...]
Dat korte stukje maakt ook geen moer uit.
Denk eens aan een zekering in een aansluiting met 6 mm2 kabel.....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoekhuizen zijn wat dat betreft zwaar in het voordeel. Een max 15-20 m leidinglengte is gebruikelijk. Hoogteverschil max ongeveer 8 m. Een zwaardere warmtepomp kan zelfs nog iets verder en hoger.Urza- schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:37:
[...]
Een alternatief zou zijn aan de zijkant van het huis (hoekhuis). Zou misschien bij de zolder tegen de gevel kunnen, het mooist zou ter hoogte van de begane grond (er is daar een transformatorhuisje). Maar dat wordt wel ver van de binnenunit vandaan. Wat zijn daarvoor gangbare max afstanden?
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Goed om te weten. Had afgelopen winter wel nachtverlaging toegepast, instellingen weet ik zo ff niet maar tussen nacht en 's avonds zat geloof ik 2 graden verschil.Knowbody schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:42:
[...]
Het zegt geen drol
Als die 800 M3 is bij continue stoken dan kan het zat afgedekt met 5kw worden.
Is het stookgedrag echter een paar uur per dag in het stookseizoen dan verklaart dat het lage gasverbruik ook al is de woning vh type doorwaaihut.
Zoals ik altijd zeg met een WP kun je niet selectief verwarmen maar is het resultaat heel bevredigend bij warmhouden. Dus vrijwel continue verwarmen in de koude periode.
Kan komende winter wel eens gaan testen met een kleiner verschil, bijvoorbeeld 1 graden.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Top, dank voor de tip. Ik moet de WP nog aansluiten, betreft een monoblock en het aansluitpunt op de CV-leidingen zit op ongeveer 11m afstand. Denk dat ik de lengte die echt buiten loopt korter kan maken door de leiding niet over de buitenmuur heen te leggen maar door de spouw (2,5m lengte). Net tekeningen + foto's van de bouw bekeken en ik denk dat daar genoeg ruimte tussen zit. Dat, in combinatie met een geïsoleerde leiding waarbij ik de laatste 1,5m die wel buiten loopt nog extra kan/zal isoleren moet zorgen voor zo weinig mogelijk verlies buiten huis. Vandaar het zoeken naar geïsoleerde leiding, na-isoleren wordt lastig.Oxellaar schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 13:44:
[...]
Wat is de reden dat je dikkere isolatie wilt hebben? Bij LTV is erg dikke isolatie vaak niet nodig.
Van Henco heb je 26mm geïsoleerd, voor een flink lagere prijs.
Het voordeel van Henco is dat er veel meer hulpstukken zijn dan van Uponor en iets goedkoper.
@Grolsch om even terug te komen op je eerdere vraag/reactie. De instelling van de flow kan ik niet zien, maar de circulatiepomp staat op stand 4 (hoogste). In de handleiding zie ik echter niet wat dit inhoudt.
Standaard staat Ta op 50 graden, maar die bij mij is ingesteld op 45 graden.
edit:
Zojuist even gekeken op de actuele instellingen.
Buitentemperatuur : 14,5
Ingangstemperatuur : schommelt tussen 40-50+
Ingestelde ingangswaarde : 19,2
Retourtemperatuur : 25,1
Debietmeting : 16,5l/min
edit:
[ Voor 27% gewijzigd door wervisser op 01-10-2017 10:17 ]
Een VRF, 950m max. leiding lengteBeatman schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 07:46:
[...]
Hoekhuizen zijn wat dat betreft zwaar in het voordeel. Een max 15-20 m leidinglengte is gebruikelijk. Hoogteverschil max ongeveer 8 m. Een zwaardere warmtepomp kan zelfs nog iets verder en hoger.
Kost wel wat maar dan kan de boel ook ver weg staan.
http://recool.com/products/mitsubishi-vrf-system
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Klinkt leuk maar gaat totaal niet werken voor een gemiddeld woonhuis...koevlaas2 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:44:
[...]
Een VRF, 950m max. leiding lengte
Kost wel wat maar dan kan de boel ook ver weg staan.
http://recool.com/products/mitsubishi-vrf-system
Op een steenworp afstand bij mij vandaan staat er 1 in een tuin, bij een woonhuis.MBgek schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:52:
[...]
Klinkt leuk maar gaat totaal niet werken voor een gemiddeld woonhuis...
Als ik langs rij stop ik altijd even in de hoop dat ie draait, echter tot op heden heb ik 'm nog niet werkend aangetroffen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mag wel een aardig woonhuis zijn, anders is het m.i totaal overkill. Ga er vanuit dat het een lucht/lucht systeem is, je kan er ook warm water mee bereiden maar dat lijkt me sterk overdreven als je al een lucht/lucht systeem hebt in een woonhuis.
Ik kom ze alleen tegen in villa’s, en dan nog zijn het grote en complexe installaties die veel ruimte in nemen.
Ik kom ze alleen tegen in villa’s, en dan nog zijn het grote en complexe installaties die veel ruimte in nemen.
Ik weet niet waar jouw warmtepomp voor bedoeld is, maar Ta 40-50C bij een buitentemperatuur van 14C en dan ook nog een retoer van 25C en flow van 1000/h. Er wordt 35kW aan warmte geleverd!wervisser schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:09:
@Grolsch om even terug te komen op je eerdere vraag/reactie. De instelling van de flow kan ik niet zien, maar de circulatiepomp staat op stand 4 (hoogste). In de handleiding zie ik echter niet wat dit inhoudt.
edit:
En de kosten zijn ook royaal. Je moet imo leuk verdienen om dit voor je huis te hebben, meerdere units naast elkaar zou ik dan eerder overwegen.MBgek schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:58:
Mag wel een aardig woonhuis zijn, anders is het m.i totaal overkill. Ga er vanuit dat het een lucht/lucht systeem is, je kan er ook warm water mee bereiden maar dat lijkt me sterk overdreven als je al een lucht/lucht systeem hebt in een woonhuis.
-
Het meest lichte model is al 25 KW, hier hangt o.a een jacuzzi eraan en verder weet ik het niet want ik ben niet binnen geweest.MBgek schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:58:
Zal kijken of ik ooit erachter kan komen wat het gekost heeft, ik denk behoorlijk veel.
buitendeel is al >10k, ik zou eerder een mini VRF adviseren, maar die zijn er vanaf 14kw verwarmingscapaciteit dus ook lang niet altijd een optie. Deze buitendelen hebben minimaal 30% vraag nodig om al goed te draaien dus daar zit het volgende knel punt.markje1 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:04:
[...]
En de kosten zijn ook royaal. Je moet imo leuk verdienen om dit voor je huis te hebben, meerdere units naast elkaar zou ik dan eerder overwegen.
koevlaas2 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:04:
[...]
Het meest lichte model is al 25 KW, hier hangt o.a een jacuzzi eraan en verder weet ik het niet want ik ben niet binnen geweest.
Zal kijken of ik ooit erachter kan komen wat het gekost heeft, ik denk behoorlijk veel.
Geen idee hoe je bij 35kW warmte komt, maar er lijkt iets niet helemaal goed te staanTomexergie schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
Ik weet niet waar jouw warmtepomp voor bedoeld is, maar Ta 40-50C bij een buitentemperatuur van 14C en dan ook nog een retoer van 25C en flow van 1000/h. Er wordt 35kW aan warmte geleverd!
Heb gisteren een LTV opgehangen en heb zojuist het systeem gelucht en heb in totaal 1,5 bar water moeten compenseren. Er zat wel erg veel lucht in... ik kan mij haast niet voorstellen dat dit enkel door het vervangen van de radiator is gekomen

Even opnieuw de instellingen bekeken.
Buitentemperatuur : 17,4
Ingangstemperatuur : 21,9
Ingestelde ingangswaarde : 21,1
Retourtemperatuur : 21,5
Debietmeting : 22,8-23,2l/min
[ Voor 12% gewijzigd door wervisser op 01-10-2017 11:52 ]
Mijn 5 kW Panasonic Mono levert maximaal ca 100 kWh per dag. Dat komt dus neer op 80% van de theoretische 24x5=120 kWh/dg.Fullpower schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:06:
Ik ben benieuwd hoeveel energie er op een koude (mistige) dag gaat zitten in het de-icen; en dan met name ook de energie die niet geleverd kan worden omdat de warmtepomp bezig is met wat anders dan het verwarmen van water voor de cv of sww...
Ik heb het plan om een 7kW Panasonic bi-bloc te plaatsen. Deze kan bijvoorbeeld bij lage temperaturen nog 5kW leveren. Dit zou neerkomen op 120kWh op een dag aan warmte.
Maar dat zou in de praktijk denk ik minder zijn? Maar hoeveel worst case? 90% daarvan; ca. 108kWh?
Wie heeft wat praktijk info?

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ik meen dat Domba een keer had gemeten dat bij +2 9% en bij -7 5% van de draaitijd aan defrosts wordt besteed. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als het vermogen, maar geeft al een aardige indicatie.
Het nieuwe stookseizoen is weer begonnen.
Voor degenen die van plaatjes houden; een grafiekje van de dag-COP (DCOP) tegen de gemiddelde dagtemperatuur van KNMI station Wijk aan Zee (dichtstbij gelegen KNMI-station) van het vorige stookseizoen.
Duidelijk is te zien dat onder Tg=4°C de DCOP achterblijft als gevolg van defrosts.
N.b. ik gebruik de WP alleen voor verwarming, mijn Ta bij 2°C is 28°C en het aparte verwarmingselement heb ik niet aangesloten.
Voor degenen die van plaatjes houden; een grafiekje van de dag-COP (DCOP) tegen de gemiddelde dagtemperatuur van KNMI station Wijk aan Zee (dichtstbij gelegen KNMI-station) van het vorige stookseizoen.
Duidelijk is te zien dat onder Tg=4°C de DCOP achterblijft als gevolg van defrosts.
N.b. ik gebruik de WP alleen voor verwarming, mijn Ta bij 2°C is 28°C en het aparte verwarmingselement heb ik niet aangesloten.

En als je nu koeling gebruikt hebt? Wellicht hebben sommige mensen de warmtepomp uit stopcontact gehaald? kwh voor koeling apart opgeven tov die van warmte?Tomexergie schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 21:11:
[...]
AanvullendL
Voor nieuwe deelnemers ook opgeven welk merk WP, vermogen, mono of split.
is het echt handig om de data van mei t/m sept te pakken?
1204 kw koeling
786 kw warmte
454 kw stroom
gem cop op enkel koeling tijdens de zomer was 4,99
[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 01-10-2017 18:14 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Vind het al heel goed dat Tomexergie de kar trekt!develdonk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:05:
[...]
En als je nu koeling gebruikt hebt? Wellicht hebben sommige mensen de warmtepomp uit stopcontact gehaald? kwh voor koeling apart opgeven tov die van warmte?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik weet ff niet meer waar dit over gaatwervisser schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 10:09:
edit:
Slecht van geheugen af en toe
M'n eerste "draaimaand" met de WP is afgerond.
SWW verbruikt 49kWh geproduceert 130kWh (COP 2,65)
CV verbruikt 58kWh geproduceert 228kWh (COP 3,93)
De wat lagere COP voor SWW ligt vooral aan het LPP avontuur van deze week, COP was hiervoor nog 2,98
Jij hebt toch een vrij nieuw huis? Heb je dan al echt moeten stoken of is het meer om te testen geweest? Hier is de temp nog niet onder de 21,5 geweest namelijkGrolsch schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:38:
[...]
Ik weet ff niet meer waar dit over gaat
Slecht van geheugen af en toe![]()
De wat lagere COP voor SWW ligt vooral aan het LPP avontuur van deze week, COP was hiervoor nog 2,98
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Tot 2023 ligt het vast. Wat daarna gaat gebeuren is en blijft gissen. Dus het kan inderdaad zo zijn dat het dan niet meer zou mogen.Knowbody schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 22:51:
[...]
Waar maakt iedereen zich zorgen over. Saldering is nu 100%
Die regeling gaat niet ineens naar 0 vanaf 2023.
Versoberen is niet hetzelfde als afschaffen.
Bij mij is het meeste verbruik weer stand-by/uit maar wel met de spanning er op, al snel 10kWh per maand.develdonk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:05:
[...]
En als je nu koeling gebruikt hebt? Wellicht hebben sommige mensen de warmtepomp uit stopcontact gehaald? kwh voor koeling apart opgeven tov die van warmte?
1204 kw koeling
786 kw warmte
454 kw stroom
T.o.v de geproduceerde kWh aan warmte van die paar uur in september is dat veel.
Dat is een volledige maand, en we zijn met 4 personen.reneeke1970 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:59:
@Grolsch volledige maand sww?
Is echt weinig verbruik met vijf personen!
Ik hang rond 75 kWh
Is ook niet een speciale maand ofzo, kzit de meeste maanden rond die getallen.
Het is zelfs vrij hoog (door mijn geexperimenteer met LPP, juli en augustus zat de WP op een totaal verbruik van 48/49kWh, dat is dus inclusief standby en koelen.
Inderdaad vrij nieuw huis (afgelopen juni in gaan wonen) maar in september toch een aantal keren de WP aangehad, vanochtend nog gedraaid tot +- 11:00, daarna deed de zon zijn werk.Maikie18 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:00:
[...]
Jij hebt toch een vrij nieuw huis? Heb je dan al echt moeten stoken of is het meer om te testen geweest? Hier is de temp nog niet onder de 21,5 geweest namelijk
Zoals eerder aangegeven woon ik buitenaf, veel wind, in het oosten en geen WTW.
Allemaal ingrediënten voor warmteverlies
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 01-10-2017 19:39 ]
Je hebt tenminste nog een COP, die van mij is 0,9.Grolsch schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:38:
[...]
Ik weet ff niet meer waar dit over gaat
Slecht van geheugen af en toe![]()
Gelukkig hier bijna allemaal standby verlies en 2x een test van enkele uren.
@koevlaas2 , maar jij hebt dan ook geen verbruik, en daar draait het uiteindelijk allemaal om
Net mijn gegevens naar Tom gestuurd; Dit was de bedoeling toch? :
mei t/m september
SWW: 1180 kWh warmte geleverd
SWW: 327 kWh elektrisch gebruikt
COP 3,6
Verwarming : 32 kWh warmte geleverd
Verwarming : 53,4 kWh Elektrisch gebruikt (inclusief standby)
COP 0,6
mei t/m september
COP 3,6
COP 0,6
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Giga veel douche water zeg, tijd voor een douche WTWmightym schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:30:
Net mijn gegevens naar Tom gestuurd; Dit was de bedoeling toch? :
mei t/m september
COP 3,6
COP 0,6
I know.. 5 mensen en alle 3 de dames hebben hier bewerkelijk lang haar..koevlaas2 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:42:
[...]
Giga veel douche water zeg, tijd voor een douche WTW
(de regendouche helpt ook niet mee

De afvoer van de douche is hier gecombineerd met de afvoer van het toilet. (daar heb ik sinds de bouw al spijt van...)
De helft van het gasgebruik ging hier vroeger ook op aan sanitair water.. (toen ik dat hier 2 jaar terug beweerde werd ik nog voor gek verklaard..)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Met de regendouche hier douche ik met 4 L/m. Als je dat door de gewone douchekop laat komen komt er een onmogelijk pies straaltje uit....
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Onze regen douche doet 8ltr/minuut (gemeten met debiet meter vd water ontharder)
Er komt sowieso een overgangsregeling. Daarnaast zijn er peer2peer energiebedrijven in opkomst. Ik zal me er niet te druk over maken.Noord27 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:08:
[...]
Tot 2023 ligt het vast. Wat daarna gaat gebeuren is en blijft gissen. Dus het kan inderdaad zo zijn dat het dan niet meer zou mogen.
Ook komen er steeds meer EV en boilers. Het aandeel overschot terugleveren zal hoe dan ook kleiner worden.
Degene die wil wachten op betere techniek gaat dat verschil niet terug verdienen. Vandaag instappen is het best!
Met vergeet dat de panelen met hoogste Wattpiek ook flink duurder zijn.
Ik heb alleen gegevens van september en kom, door flink wat standby verlies, op een COP van 3.5koevlaas2 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:53:
[...]
Je hebt tenminste nog een COP, die van mij is 0,9.
Gelukkig hier bijna allemaal standby verlies en 2x een test van enkele uren.
Ik heb 26.6kWh verbruikt, tegen 93kWh geleverd
Dat moet met meer draaiuren wel omhoog kunnen, want tijdens het verwarmen lag de actuele COP hoger.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
In verband met mogelijkheid op condenseren kies ik altijd voor het onder spanning houden van apparatuur en electronica. Zeker in het geval van een WP. Dan maar wat sluimerverbruik.Rol-Co schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 19:17:
[...]
Bij mij is het meeste verbruik weer stand-by/uit maar wel met de spanning er op, al snel 10kWh per maand.
T.o.v de geproduceerde kWh aan warmte van die paar uur in september is dat veel.
Als ik Elga uitschakel gaat de HR in storing dus geen warmwater meer. Ik moet dan de thermostaat omleggen. Het gaat maar om een beetje energie stand-by ongeveer 0,1 op de SCOP. Mijn COP over deze periode 3,76 met 219 kWh stroom. Op het totaalplaatje weinig invloed.develdonk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:05:
[...]
1204 kw koeling
786 kw warmte
454 kw stroom
In geval van koeling ligt dat anders.
Als forumleden koeling erbij willen hebben kan dat natuurlijk: ik ben maar een gewillige dienaar.
Als kWh voor koeling niet apart gemeten wordt hebben we een probleem.
Hoe lossen we dit op? We willen graag de SCOP voor verwarming kunnen zien.
Dat ziet er beter uit.wervisser schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 11:47:
[...]
Geen idee hoe je bij 35kW warmte komt, maar er lijkt iets niet helemaal goed te staan![]()
Heb gisteren een LTV opgehangen en heb zojuist het systeem gelucht en heb in totaal 1,5 bar water moeten compenseren. Er zat wel erg veel lucht in... ik kan mij haast niet voorstellen dat dit enkel door het vervangen van de radiator is gekomen
Even opnieuw de instellingen bekeken.
Buitentemperatuur : 17,4
Ingangstemperatuur : 21,9
Ingestelde ingangswaarde : 21,1
Retourtemperatuur : 21,5
Debietmeting : 22,8-23,2l/min
Wachten op lage buitentemperaturen voor een goede meting.
Ja ik ook, daarom heb ik het ookKnowbody schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:41:
[...]
In verband met mogelijkheid op condenseren kies ik altijd voor het onder spanning houden van apparatuur en electronica. Zeker in het geval van een WP. Dan maar wat sluimerverbruik.
Nu je het zegt, er zit bij mij ook 6,5kWh aan koeling bij, die zou je er af kunnen halen en dan klopt het, de warmtemeter meet dit toch niet en volgend jaar ga ik niet koelen.Tomexergie schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:44:
[...]
Als ik Elga uitschakel gaat de HR in storing dus geen warmwater meer. Ik moet dan de thermostaat omleggen. Het gaat maar om een beetje energie stand-by ongeveer 0,1 op de SCOP. Mijn COP over deze periode 3,76 met 219 kWh stroom. Op het totaalplaatje weinig invloed.
In geval van koeling ligt dat anders.
Als forumleden koeling erbij willen hebben kan dat natuurlijk: ik ben maar een gewillige dienaar.
Als kWh voor koeling niet apart gemeten wordt hebben we een probleem.
Hoe lossen we dit op? We willen graag de SCOP voor verwarming kunnen zien.
Werkt te slecht.
Volledig eens hoor. Nu is een goed moment om in te stappen. Maar wat de regering voor plannen heeft en daadwerkelijk (zwart op wit dus) uitgevoerd gaat worden kunnen totaal verschillende zaken zijn. Zoals het verleden heeft uit gewezen.Knowbody schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:38:
[...]
Er komt sowieso een overgangsregeling. Daarnaast zijn er peer2peer energiebedrijven in opkomst. Ik zal me er niet te druk over maken.
Ook komen er steeds meer EV en boilers. Het aandeel overschot terugleveren zal hoe dan ook kleiner worden.
Degene die wil wachten op betere techniek gaat dat verschil niet terug verdienen. Vandaag instappen is het best!
Met vergeet dat de panelen met hoogste Wattpiek ook flink duurder zijn.
Zolang de energie leverancier nog voor een flink bedrag mijn overschot opkoopt mogen ze het van mij best afschaffen. Jammer van die 200 euro per jaar maar lig er niet wakker van.Noord27 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:04:
[...]
Volledig eens hoor. Nu is een goed moment om in te stappen. Maar wat de regering voor plannen heeft en daadwerkelijk (zwart op wit dus) uitgevoerd gaat worden kunnen totaal verschillende zaken zijn. Zoals het verleden heeft uit gewezen.
1 PVoutput . Dongen NB
Laat die 6,5 kWh maar zitten, op jaarbasis is dit niets.Rol-Co schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:00:
[...]
Nu je het zegt, er zit bij mij ook 6,5kWh aan koeling bij, die zou je er af kunnen halen en dan klopt het, de warmtemeter meet dit toch niet en volgend jaar ga ik niet koelen.
Werkt te slecht.
If you say soTomexergie schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 21:46:
[...]
Dat ziet er beter uit.
Wachten op lage buitentemperaturen voor een goede meting.

De eerste keer dat ik de waardes aflas, was ik aan het opstarten na het vervangen van een radiator, het bijvullen van het systeem en het ontluchten. De tweede keer was enige tijd later.
Hoe bereken je de warmte afgifte aan de hand van de opgegeven informatie ?
@wervisser l/s * 4.2*dT
Het is niet de energieleverancier, die kan zelfs een verdienmodel vinden in de postcoderoos voor PV als ook voor windmolens, nu eerste aan vervanging toe zijn, maar ministerie van EZ die soms creatief kan zijn om aan inkomsten te komen. (Postcoderoos kent wel ODE maar geen EB voor 15 jaar.)reneeke1970 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:41:
[...]
Zolang de energie leverancier nog voor een flink bedrag mijn overschot opkoopt mogen ze het van mij best afschaffen. Jammer van die 200 euro per jaar maar lig er niet wakker van.
Min. EZ ziet EB als vaste inkomsten voor algemene pot en de rap groeiende ODE is voor dekking van de SDE+ kasuitgave
3 oktober gaat de najaar 2017 SDE+ open met budget van 6 miljard, nu is verplichtingenbudget niet gelijk jaarlijkse kasuitgave maar hier krijg je een indruk.
Mocht 2018 een vergelijkbaar budget krijgen in een poging om de 2020 doelstellingen te halen dan is rond 2023 de kasuitgave die met ODE opgehaald wordt meer dan de EB inkomsten op het moment.
2017 komt daar nog bij met 12 miljard budget, voor wind op zee is budgetverplichting 2017 nog onbekend
(voor de indruk 2016 was budget 9miljard vs 12 miljard voor 2017 die nog niet in de cijfers verwerkt is en de uiteindelijke inkomsten voor EZ uit EB zijn 4-5miljard.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Mijn Pana 5Kw heeft gisteren voor het eerst een korte testrun gedaan. Ik was een beetje verrast door de hoeveelheid condenswater die uit allerlei gaatjes het apparaat uit komt lopen. Hebben we iets gemist met de installatie (een slangetje wat we niet hebben uitgeklapt) of hoort dit zo?
Dat hoort zo, je kunt de lek bak verwarmen, alle gaten dicht maken, behalve eentje waar een tuutje op komt voor afvoer slang. Zit een hele zak met hulp middelen in je wp mee geleverdMarkprinsen schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:50:
Mijn Pana 5Kw heeft gisteren voor het eerst een korte testrun gedaan. Ik was een beetje verrast door de hoeveelheid condenswater die uit allerlei gaatjes het apparaat uit komt lopen. Hebben we iets gemist met de installatie (een slangetje wat we niet hebben uitgeklapt) of hoort dit zo?
1 PVoutput . Dongen NB
Is die electronica echt zo gevoelig? Electronica in auto's, computers, versterkers, wasmachines gaat toch ook niet stuk van aan en uitzetten, of van wat temperatuurverschil met kans op condensatie? Is het verkeerde zuinigheid om de wp gedurende de zomermaanden uit te hebben?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Men geeft in de documentatie duidelijk aan dat alles onder spanning moet blijven staan, dat zal men wel niet voor de gein zeggen. Volgens mij heeft ervaringsdeskundige @Oxellaar ook al eens aangegeven dat dit wel verstandig is.
Bij mij thuis niet echt een keus, aangezien SWW toch 1 per dag draait (zomer en winter).
Bij mij thuis niet echt een keus, aangezien SWW toch 1 per dag draait (zomer en winter).
Uit of spanningsloos is nog wel wat verschil , maar voor die 13W neem ik het risico niet.blauwemac schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:59:
Is die electronica echt zo gevoelig? Electronica in auto's, computers, versterkers, wasmachines gaat toch ook niet stuk van aan en uitzetten, of van wat temperatuurverschil met kans op condensatie? Is het verkeerde zuinigheid om de wp gedurende de zomermaanden uit te hebben?
[...]
Ik vervang gemiddeld 6 frequentie regelaars per jaar nadat ze na het vergrendelen niet meer aan willen.blauwemac schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
Als we een spanningsdip /uitval hebben gehad is het helemaal feest.
Daarom blijft de Elga hier fijn aan staan.
Aan- en uitzetten is niet spanningsloos maken. Dan gaat het in stand-by.blauwemac schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
Wie nog meer gebruikt er HEAT+TANK mode met een Pana monoblock?
Ik heb last van dat monoblock mijn 3 wegklep openzet als Tb boven HEAT off setting komt
(instelling in 5sec SET)
Lijkt mij eerder een settings probleem dan een bug want ik heb er niet altijd last van, maar kan het niet herleiden.
Iemand een idee welke setting ik kan kijken?

Waar Tr voor Ta in temperatuur stijgt zet monobloc 3 wegklep van boiler open, in blauw is mijn Tb sensor
De hoge in midden, is bijwarmen van boiler. (HEAT-off setting is 20C)
Ik heb last van dat monoblock mijn 3 wegklep openzet als Tb boven HEAT off setting komt
(instelling in 5sec SET)
Lijkt mij eerder een settings probleem dan een bug want ik heb er niet altijd last van, maar kan het niet herleiden.
Iemand een idee welke setting ik kan kijken?

Waar Tr voor Ta in temperatuur stijgt zet monobloc 3 wegklep van boiler open, in blauw is mijn Tb sensor
De hoge in midden, is bijwarmen van boiler. (HEAT-off setting is 20C)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Waar staat l/s voor ? Liters per seconde ? En wat is 4.2 ? Een vaste waarde of ...
@wervisser l/s is inderdaad liters per seconde, en 4,2 is gewoon een vast omrekengetal.(volgens mij is het het soortelijke warmte getal van water)
Q=m*c*(delta)T
Q= toegevoerde energie
M= massa
C= soortelijke warmte van de stof
(delta)T= verschil in graden Celsius
Q=m*c*(delta)T
Q= toegevoerde energie
M= massa
C= soortelijke warmte van de stof
(delta)T= verschil in graden Celsius
Die circuits staan ook continue onder spanning. Denk maar eens aan het luisteren naar de sleutel. De auto gehoorzaamd onmiddellijk.blauwemac schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
De wasmachine staat niet buiten, bij mij tenminste niet.
Een oorzaak is veroudering van actieve electronica zoals condensatoren.Ramon_1984 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 11:44:
[...]
Ik vervang gemiddeld 6 frequentie regelaars per jaar nadat ze na het vergrendelen niet meer aan willen.
Als we een spanningsdip /uitval hebben gehad is het helemaal feest.
Daarom blijft de Elga hier fijn aan staan.
Een andere is stof. Dat neemt vocht op. Of bij geen stof kun je denken aan condens.
Na een tijdje zonder spanning gaan bij het aanzetten met name stuurstroomcircuits kapot.
Mijn warmtepomp gaat gewoon lekker van de spanning af buiten het stookseizoen.blauwemac schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
Mijn wasmachine schakelt ook helemaal de spanning af op het moment dat de wasmachinedeurtje op een kier staat. En dat notabene in een vochtige badkamer.
In geval van auto's is het helemaal van belang dat er weinig verbruik is. 10 Watt ga je niet lang volhouden uit een startaccu.
De oude TV ook gewoon lekker achter de standby-killer
Computer gewoon achter de aan/uit schakelaar
Condensatoren zijn passieve componenten als ik me niet vergis.Knowbody schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:30:
[...]
Een oorzaak is veroudering van actieve electronica zoals condensatoren.
Een andere is stof. Dat neemt vocht op. Of bij geen stof kun je denken aan condens.
Na een tijdje zonder spanning gaan bij het aanzetten met name stuurstroomcircuits kapot.
Ik had altijd begrepen dat condensatoren niet goed tegen warmte kunnen. Nu ga je ze juist warm zitten stoken? Waar zit dat sluipverbruik eigenlijk? In een 50 Hz trafo? op de print? bij de condensatoren?
Apparatuur die ik gerepareerd heb was voornamelijk stuk gegaan doordat warme componenten dichtbij condensatoren zat. Ik zou juist vanwege de levensduur adviseren het sluipverbruik uit te schakelen.
Ik heb onlangs een defect DBEC.01 controller vervangen door een DBEC.11 controller. Deze kun je dmv een paar push-buttons in warmtepomp-mode zetten (26gr) radiatortemperatuur. Dit werkt perfect.Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:02:
[...]
Die in de gang heeft dbe inderdaad maar heeft nog nooit automatisch gewerkt, ergens heb ik daar iets verkeerd staan.
Maar die hebben minimaal 30 graden nodig om te werken dus het kan zijn dat het net geen 30 is daar aangezien ik een ta van 30 heb.
Misschien maar gewoon weg doen, het heeft geen functie bij mij.
http://downloads.theradia...oftware/DBEC11_Manual.pdf
Die zal ik niet hebben denk ik.amarkest schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:11:
[...]
Ik heb onlangs een defect DBEC.01 controller vervangen door een DBEC.11 controller. Deze kun je dmv een paar push-buttons in warmtepomp-mode zetten (26gr) radiatortemperatuur. Dit werkt perfect.
iemand ervaring met dit soort goedkope thermostaten ?
http://www.ebay.nl/itm/Sm...64f4c9:g:Sp8AAOSwtH5ZlYGz
Ik ben vrij onregelmatig thuis, de wp stookt de woonkamer nu in 1h zo 1c warmer.
lijkt me wel handig om zo de wp op afstand te bedienen en de temperatuur in de woonkamer te kunnen uitlezen.
Ik ben vrij onregelmatig thuis, de wp stookt de woonkamer nu in 1h zo 1c warmer.
lijkt me wel handig om zo de wp op afstand te bedienen en de temperatuur in de woonkamer te kunnen uitlezen.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
@Dre Ik kom wel eens bij panden die een jaartje leeg hebben gestaan. Vaak word daar de boel ook spanningsloos gemaakt. Of buitenunits die onbewust spanningsloos hebben gestaan. Niet voor even, maar voor maanden, soms een jaar of langer.
De PCB's in sommige units zijn dan helemaal wit uitgeslagen van de corrosie. Vaak zijn ze niet eens direct kapot, maar dat komt later wel.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar geen enkele fabrikant zal het aanraden.
De apparaten die jij opnoemt zijn ook niet ontworpen om 24/7 paraat te staan, een buitenunit wel.
Nu is het risico op vocht in de warmste maanden erg klein, dus het risico klein.
Maar zoals al eerder gezegd, voor die paar kWh neem ik het risico niet.
Zelfde als WTW units, hoeveel die al gesneuveld zijn door het spanningsloos maken.
Neemt niet weg dat het standby verbruik van bijvoorbeeld de Elga schandalig hoog is, heeft niets meer met standby te maken. Snap ook niet dat het mag, wettelijk moet het veel lager zijn.
Ik weet dat grote VRF systemen van Samsung na 24 uur zelfs de leds van de 4 digits op de print uitschakelen.
Anders voldoen ze niet aan de EU norm voor stanby verbruik <1W.
En de Elga ramt er 25 Wh doorheen, of na inschakelen van slaapstand ook nog 9W
Bij de Elga staat de carterverwarming altijd aan, ongeacht de buitentemperatuur.
Bij mijn Samsung LL staat die alleen aan als de buitentemperatuur erg laag is en is zelfs modulerend.
één van de wikkelingen van de compressor word licht onder spanning gezet, die genereert de warmte
De PCB's in sommige units zijn dan helemaal wit uitgeslagen van de corrosie. Vaak zijn ze niet eens direct kapot, maar dat komt later wel.
Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar geen enkele fabrikant zal het aanraden.
De apparaten die jij opnoemt zijn ook niet ontworpen om 24/7 paraat te staan, een buitenunit wel.
Nu is het risico op vocht in de warmste maanden erg klein, dus het risico klein.
Maar zoals al eerder gezegd, voor die paar kWh neem ik het risico niet.
Zelfde als WTW units, hoeveel die al gesneuveld zijn door het spanningsloos maken.
Neemt niet weg dat het standby verbruik van bijvoorbeeld de Elga schandalig hoog is, heeft niets meer met standby te maken. Snap ook niet dat het mag, wettelijk moet het veel lager zijn.
Ik weet dat grote VRF systemen van Samsung na 24 uur zelfs de leds van de 4 digits op de print uitschakelen.
Anders voldoen ze niet aan de EU norm voor stanby verbruik <1W.
En de Elga ramt er 25 Wh doorheen, of na inschakelen van slaapstand ook nog 9W
Bij de Elga staat de carterverwarming altijd aan, ongeacht de buitentemperatuur.
Bij mijn Samsung LL staat die alleen aan als de buitentemperatuur erg laag is en is zelfs modulerend.
één van de wikkelingen van de compressor word licht onder spanning gezet, die genereert de warmte
@Oxellaar
Ik snap niet wat je bedoelt met 24/7 paraat staan.
Na het indrukken van de startknop duurt het 3 minuten voordat de Panasonic de compressor opstart. 3 minuten lang kan ik wachten tot dat de warmtepomp doet wat ie moet doen; warmte leveren. Mijn wasmachine/auto/TV/computer starten een stuk sneller op
(met andere woorden: de warmtepomp staat niet paraat)
De print die ik van de Panasonic heb gezien is overigens gecoat.
Het sluipverbruik van de warmtepompen zijn inderdaad erg hoog, maar aan de ene kant zeg jij dat je dat liever zoveel mogelijk sluipverbruik hebt vanwege de warmte
LG adverteert bijvoorbeeld die de WP van hun maar 2 Watt verbruikt. Een stuk minder dan de 25 W van de Elga. Geef mij dan die LG maar.
Na het indrukken van de startknop duurt het 3 minuten voordat de Panasonic de compressor opstart. 3 minuten lang kan ik wachten tot dat de warmtepomp doet wat ie moet doen; warmte leveren. Mijn wasmachine/auto/TV/computer starten een stuk sneller op
Het sluipverbruik van de warmtepompen zijn inderdaad erg hoog, maar aan de ene kant zeg jij dat je dat liever zoveel mogelijk sluipverbruik hebt vanwege de warmte
LG adverteert bijvoorbeeld die de WP van hun maar 2 Watt verbruikt. Een stuk minder dan de 25 W van de Elga. Geef mij dan die LG maar.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 02-10-2017 21:56 ]
Om even in te haken op het stand-by verbruik, de Loria verbruikt het merendeel van de dag slechts 6W.
Pas wel op met waterpompen, die zit vaak in de WP gebouwd. Als je die te lang niet gebruikt gaan ze vast zitten. Een deel van het sluip verbruik wordt ongetwijfeld verstookt door de pomp elke dag een 10 minuten te laten lopen. Neemt niet weg dat een standby verbruik van 25 Watt te veel is.
Die 25watt is zonder pomp maar in "hot standby"
Met pomp komt er nog wat bij (afhankelijk van de pompsnelheid)
Cold standby gaat de ELGA terug naar 9/10w maar duurt het een eeuwigheid voor hij opgestart is.
Cold standby gaat de ELGA terug naar 9/10w maar duurt het een eeuwigheid voor hij opgestart is.
[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 02-10-2017 22:09 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Mijn Mitsubishi verbruikt 25watt standby, inderdaad erg veel anno 2017 naar mijn mening.
Ja... De Elga is ook geen stukje hoogstaande technologie, geef ik direct toe.Dre schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:51:
@Oxellaar
Na het indrukken van de startknop duurt het 3 minuten voordat de Panasonic de compressor opstart. 3 minuten lang kan ik wachten tot dat de warmtepomp doet wat ie moet doen; warmte leveren. Mijn wasmachine/auto/TV/computer starten een stuk sneller op![]()
Het sluipverbruik van de warmtepompen zijn inderdaad erg hoog, maar aan de ene kant zeg jij dat je dat liever zoveel mogelijk sluipverbruik hebt vanwege de warmte![]()
En toch staat hij paraat, voor een warmtepomp is 3 minuten normaal. Een apparaat wat er uren over doet om je huis een graadje warmer te krijgen, dan is 3 minuten opstarten best snel.
Ik nog niet, maar heb wel net de aliexpress-variant hiervan besteld:
https://www.aliexpress.co...233&productId=32819741112
Ik wil de Pana erop laten lopen.
https://www.aliexpress.co...233&productId=32819741112
Ik wil de Pana erop laten lopen.
Wodan89 schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:13:
iemand ervaring met dit soort goedkope thermostaten ?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Wat trouwens in ieder geval 2 Watt verbruikt is relais BHCP. Sinds mijn boosterverwarming weer werkt verbruikt de gehele WP 2 Watt extra (was altijd 23Watt idle).
Ook hoor ik het relais als ik de kap er voor weg heb, een soort "brom".
Is hier iets aan te doen
Niet dat het hinderlijk is, met de klep ervoor hoor ik het niet meer, maar hij was zo muisstil
Is hier iets aan te doen
Niet dat het hinderlijk is, met de klep ervoor hoor ik het niet meer, maar hij was zo muisstil
Vervangen want dan leeft ie niet lang....Grolsch schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:48:
Wat trouwens in ieder geval 2 Watt verbruikt is relais BHCP. Sinds mijn boosterverwarming weer werkt verbruikt de gehele WP 2 Watt extra (was altijd 23Watt idle).
Is hier iets aan te doen
1 PVoutput . Dongen NB
De circulatiepomp van de pana heb ik niet kunnen betrappen op enige activiteit in stand-by. Het verbruik wordt continu gelogd dmv een Youless op een DIN-rail kWhmeter. Volgens mij staat de waterpomp gewoon maandenlang achtereen stil.TLer schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 21:58:
Pas wel op met waterpompen, die zit vaak in de WP gebouwd. Als je die te lang niet gebruikt gaan ze vast zitten. Een deel van het sluip verbruik wordt ongetwijfeld verstookt door de pomp elke dag een 10 minuten te laten lopen. Neemt niet weg dat een standby verbruik van 25 Watt te veel is.
De 'normale' dbe's die pas bij 30 graden aangaan heb ik ook icm een warmtepomp. Deze heb ik via de dbe tool van jaga geprogrammeerd dat ze bij een watertemperatuur van 24 graden of hoger inschakelen.amarkest schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:11:
[...]
Ik heb onlangs een defect DBEC.01 controller vervangen door een DBEC.11 controller. Deze kun je dmv een paar push-buttons in warmtepomp-mode zetten (26gr) radiatortemperatuur. Dit werkt perfect.
Enige 'nadeel' is dat ze, wanneer het in de woonkamer 24 graden is zoals afgelopen zomer, de dbe's ook gaan draaien, maar aangezien deze via een centrale voeding aangesloten zijn hoef ik in de zomer alleen maar deze voeding te unpluggen
Edit: Behalve bij één radiator die een onprogrammeerbare (=alleen fanspeed) dbe heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door ruuds op 03-10-2017 09:09 ]
Ik heb alle relais vervangen voor solid state relais.Grolsch schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:48:
Is hier iets aan te doen
Dat brommen deden ze al vanaf begin.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2017 09:19 ]
Een relais dat bromt hoeft niet stuk te gaan.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:46:
[...]
Vervangen want dan leeft ie niet lang....
Ik schakel mijn wp uit via klem 18/19 waarvan sommige beweren dat dan ook alle veiligheids functies uit worden geschakeld, maar ik zie toch iedere dag minstens één keer gedurende tien min 45 watt verbruik.jaari schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 08:48:
[...]
De circulatiepomp van de pana heb ik niet kunnen betrappen op enige activiteit in stand-by. Het verbruik wordt continu gelogd dmv een Youless op een DIN-rail kWhmeter. Volgens mij staat de waterpomp gewoon maandenlang achtereen stil.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij mijn mitsubishi gaat de pomp ook nooit "zomaar" aan, dit valt wel duidelijk op want normaal standby verbruik is dus 25 Watt, met interne pomp aan 120 Watt. (dan zal er wellicht wat meer mee draaien, volgens mij vraagt de pomp geen 95Watt, maar de buitenunit draait dan niet).
Veiligheidsfuncties blijven gewoon werken. Is exact dezelfde functie als op de a/b 'aan/uit' (dus zeker niet echt uit).reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:46:
[...]
Ik schakel mijn wp uit via klem 18/19 waarvan sommige beweren dat dan ook alle veiligheids functies uit worden geschakeld, maar ik zie toch iedere dag minstens één keer gedurende tien min 45 watt verbruik.
Mij werd geadviseerd (huishouden van 4; 2 volwassenen en 2 kids 3,5 en 1,5. detail: 3 vrouwen
) om een 300L buffervat te nemen. Is er iemand met praktijkervaring voor wat betreft een dergelijk vat? Zit daar voldoende 'douche tijd' in bijvoorbeeld? En hoe lang duurt het ongeveer voordat een vat weer is aangevuld?
Hoe lang het duurt hangt van capaciteit wp af, kan makkelijk één of twee uur zijn. Als jij over tien jaar geen timer in wilt stellen als je dochters gaan douche, of als jij een lekkere stort douche wilt, dan zou ik zelfs nog groter nemen.the-edge schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:02:
Mij werd geadviseerd (huishouden van 4; 2 volwassenen en 2 kids 3,5 en 1,5. detail: 3 vrouwen) om een 300L buffervat te nemen. Is er iemand met praktijkervaring voor wat betreft een dergelijk vat? Zit daar voldoende 'douche tijd' in bijvoorbeeld? En hoe lang duurt het ongeveer voordat een vat weer is aangevuld?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja daar ga ik ook vanuit, maar dat roepen ze hier......joostmaas schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:51:
[...]
Veiligheidsfuncties blijven gewoon werken. Is exact dezelfde functie als op de a/b 'aan/uit' (dus zeker niet echt uit).
Mijn thermostaat zit erop
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit in exact dezelfde situatie (2 volwassenen, 2 kinderen van 1,5 en 3,5) en heb bewust gekozen voor een 400 liter SWW BOILERvat (buffervat is iets andersthe-edge schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:02:
Mij werd geadviseerd (huishouden van 4; 2 volwassenen en 2 kids 3,5 en 1,5. detail: 3 vrouwen) om een 300L buffervat te nemen. Is er iemand met praktijkervaring voor wat betreft een dergelijk vat? Zit daar voldoende 'douche tijd' in bijvoorbeeld? En hoe lang duurt het ongeveer voordat een vat weer is aangevuld?
Om je verbruik te kunnen bepalen moet je weten hoeveel liter/minuut je douchekop doet. In mijn geval 8 ltr/minuut, en heb je ook een bad
In principe kun je met een 300 liter vat net zo lang douchen als met een 400 liter vat, als je het vattemperatuur maar hoog genoeg hebt
Ik hou mijn vat op 45 graden, wat voor de WP een goede/COP vriendelijke temperatuur is.
Ik meet midden in mijn vat, dit betekend bovenin het vat +- 57 graden, onder in het vat weet ik niet, daar heb ik geen thermometer zitten.
Om het aantal beschikbare liters uit te rekenen moet je tankinhoud * 80% doen (men rekent met 20% verlies), en dan kun je zien hoeveel water van 38 graden er beschikbaar is.
Gerekend met een aanvoertemperatuur van koud water van 10 graden komt dat op onderstaande:
400 liter vat, temperatuur 45 graden betekent 400 liter water van 38 graden beschikbaar
400 liter vat, temperatuur 55 graden betekent 514 liter water van 38 graden beschikbaar
300 liter vat, temperatuur 45 graden betekent 300 liter water van 38 graden beschikbaar
300 liter vat, temperatuur 55 graden betekent 385 liter water van 38 graden beschikbaar
Ik hanteer nu dus de eerste optie, en heb een douchekop die 8 ltr/minuut doet dus 50 minuten aan 1 stuk douchen.
Worst case scenario bij ons is zondagochtend, kinderen in bad, en wij alle 2 douchen, dan zie ik het vat temperatuur (in het midden van het SWW vat dus) zakken naar 28 graden, conclussie, vat is meer als half leeg
Ik doe bovenstaande nu ruim 4 maand, en nog geen problemen gehad.
Vat wordt hier tussen 15:00 en 18:00 weer op temperatuur gebracht.
Vat opwarmen is inderdaad afhankelijk van het vermogen van je WP. Ik draai nu op 50% van m'n 11,2KW en als het vat echt goed gebruikt is, dan is de WP er een uur mee bezig.
Een hogere vat temperatuur kan natuurlijk, maar heeft 2 nadelen.
1 = slechtere COP (WP heeft een "hekel") aan hogere temperaturen
2 = meer stilstandsverliezen, hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de verliezen (dit werkt Exponentieel).
Thanks! Dat is heel duidelijk
Geen bad overigens, douche moet nog worden aangeschaft. Uiteraard houd ik rekening met een zuinige douche.. Ik bedoel, met 3 vrouwen in huis is het vragen om problemen
Een kleiner vat zou het 'opvoed' proces voor wat betreft efficiënt douchen alleen maar versnellen
@Oxellaar
Weet je wat het gekke is? Daikin adviseert, in het kader van energiebesparing, om units spanningsloos te maken indien die voor langere tijd niet gebruikt worden.
Ik begrijp wel jouw argumenten en ik sta daar ook achter. Ik heb ook al genoeg gecorrodeerde printplaten gezien van diverse buitenunits en regelpanelen die langere tijd niet zijn gebruikt.
Maar wel raar dat een fabrikant eigenlijk het tegenovergestelde adviseert.
Weet je wat het gekke is? Daikin adviseert, in het kader van energiebesparing, om units spanningsloos te maken indien die voor langere tijd niet gebruikt worden.
Ik begrijp wel jouw argumenten en ik sta daar ook achter. Ik heb ook al genoeg gecorrodeerde printplaten gezien van diverse buitenunits en regelpanelen die langere tijd niet zijn gebruikt.
Maar wel raar dat een fabrikant eigenlijk het tegenovergestelde adviseert.
Wie heeft er ervaring met een warmtepomp in combinatie met een zonneboiler.
Het buffervat is nu 55 graden, kan dit zonder terug te mengen naar de warmtepomp geleid worden zodat bij warmtevraag in huis alleen de pomp gaat draaien. ( in combinatie met een Aan/Uit thermostaat ).
Het betreft een Panasonic 5kw, of zal ik dit gewoon moeten testen.
Of zal de warmtepomp in storing gaan dit doet de oude Nefit cv ketel ook namelijk.
Het buffervat is nu 55 graden, kan dit zonder terug te mengen naar de warmtepomp geleid worden zodat bij warmtevraag in huis alleen de pomp gaat draaien. ( in combinatie met een Aan/Uit thermostaat ).
Of zal de warmtepomp in storing gaan dit doet de oude Nefit cv ketel ook namelijk.
Of een lagere vat temperatuurthe-edge schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:55:
[...]
Thanks! Dat is heel duidelijk![]()
Geen bad overigens, douche moet nog worden aangeschaft. Uiteraard houd ik rekening met een zuinige douche.. Ik bedoel, met 3 vrouwen in huis is het vragen om problemen.
Een kleiner vat zou het 'opvoed' proces voor wat betreft efficiënt douchen alleen maar versnellen
In theorie maakt je wp ook tot 55 dus moet veilig zijn, maar nog hoger moet je voorzichtig zijn. Voor veilgheid een opleg thermostaat op je leiding die boven 60 uit schakelt bvLeudal schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:07:
Wie heeft er ervaring met een warmtepomp in combinatie met een zonneboiler.
Die nefit moet je even programmeren dat max retour tot bv 60 mag zijn, dan gaat hij gewoon circuleren
1 PVoutput . Dongen NB
Dank je wel over de aanvoertemperatuur van de cv ketel heb ik Nefit gemaild, hoop dat zij me kunnen helpen zodat hij niet op storing gaat.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:28:
[...]
In theorie maakt je wp ook tot 55 dus moet veilig zijn, maar nog hoger moet je voorzichtig zijn. Voor veilgheid een opleg thermostaat op je leiding die boven 60 uit schakelt bv
Die nefit moet je even programmeren dat max retour tot bv 60 mag zijn, dan gaat hij gewoon circuleren
als ik terug blader in mijn daggrafieken van Enelogic zie ik alleen maar vlakke grafieken van 11W.reneeke1970 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:46:
[...]
Ik schakel mijn wp uit via klem 18/19 waarvan sommige beweren dat dan ook alle veiligheids functies uit worden geschakeld, maar ik zie toch iedere dag minstens één keer gedurende tien min 45 watt verbruik.
Voorbeeld:

Tien minuten pompen met 45W moet je toch wel kunnen zien. Volgens mij is de resolutie twee minuten.
Dag allen, mijn ouders laten momenteel een casco woning bouwen. Nu hebben ze een offerte gehad voor het plaatsen van een 7kW Nefit Enviline Monoblock van circa 14000euro inc btw. Dit bedrag is uitsluitend voor het leveren, plaatsen en in werking stellen van de warmtepomp.
Als ik het goed begrepen heb wordt deze warmtepomp (met 50ltr interne buffer) direct in het (open) CV circuit geplaatst. Het circuit bestaat uit 2 verdelers (begane grond en 1e verdieping) zonder pomp, met aan elke verdeler een aantal groepen vloerverwarming. Daarnaast verwarmt de enviline ook een 290ltr buffervat met sanitairwater.
Omdat ik hier veel lees over de Panasonic warmtepompen vroeg ik me af hoe deze bevallen. Ik overweeg om de Nefit te laten voor wat hij is en een Panasonic in te zetten voor de vloerverwarming. Installatie kan ik prima zelf en gezien de tijd van opleveren (medio mei) kunnen we in de zomermaanden nog mooi even stoeien met het geheel. Koelen is overigens geen eis, dat willen we optioneel via het ventilatiesysteem gaan doen.
Separaat aan de Panasonic komt er dan een warmtepompboiler, deze gaat voorzien in warm sanitairwater. Omdat het een nieuwbouw woning betreft zit er een centraal ventilatiesysteem in (met WTW). Ik ben er nog niet ingedoken, maar hier kan een warmtepompboiler vast iets mee.
Wat denken jullie, is dat een slim idee, of is de Enviline helemaal zo gek nog niet?
Als ik het goed begrepen heb wordt deze warmtepomp (met 50ltr interne buffer) direct in het (open) CV circuit geplaatst. Het circuit bestaat uit 2 verdelers (begane grond en 1e verdieping) zonder pomp, met aan elke verdeler een aantal groepen vloerverwarming. Daarnaast verwarmt de enviline ook een 290ltr buffervat met sanitairwater.
Omdat ik hier veel lees over de Panasonic warmtepompen vroeg ik me af hoe deze bevallen. Ik overweeg om de Nefit te laten voor wat hij is en een Panasonic in te zetten voor de vloerverwarming. Installatie kan ik prima zelf en gezien de tijd van opleveren (medio mei) kunnen we in de zomermaanden nog mooi even stoeien met het geheel. Koelen is overigens geen eis, dat willen we optioneel via het ventilatiesysteem gaan doen.
Separaat aan de Panasonic komt er dan een warmtepompboiler, deze gaat voorzien in warm sanitairwater. Omdat het een nieuwbouw woning betreft zit er een centraal ventilatiesysteem in (met WTW). Ik ben er nog niet ingedoken, maar hier kan een warmtepompboiler vast iets mee.
Wat denken jullie, is dat een slim idee, of is de Enviline helemaal zo gek nog niet?
Groetjes
Als ik het zo hier zie lekker een Hitachi uit Engeland (coppack) laten komen.
En welke bedoel je dan precies?Markprinsen schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:08:
Als ik het zo hier zie lekker een Hitachi uit Engeland (coppack) laten komen.
Groetjes
@Rhaelak Waarschijnlijk moest er een "groen advies" in de handleiding.
En waarschijnlijk kunnen moderne PCB's meer hebben dan vroeger.
De warmteproductie is sowieso omlaag gegaan, dus vocht krijgt sowieso meer kans.
En waarschijnlijk kunnen moderne PCB's meer hebben dan vroeger.
De warmteproductie is sowieso omlaag gegaan, dus vocht krijgt sowieso meer kans.
Dit topic is gesloten.