Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 76 Laatste
Acties:
  • 225.949 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
@Ramon_1984 Geen idee. Heb nu de SV volledig dicht staan en de Elga moet dus alles in zijn eentje doen. Wat gemakkelijk moet gaan met deze buitentemperaturen natuurlijk. Oude klokprogramma aangezet op de Honywell en ik zag vanmorgen dat het 19.5 graden was. Dat werd ook gevraagd volgens het programma. We laten hem even zijn gang gaan voorlopig. Wellicht een zelf lerend systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 23:01
Hoe kan ik mn oude zonneboiler (terugloopsysteem), welke nog in het SWW circuit staat aangesloten, op een eenvoudige wijze weer activeren?

Hij staat op de slaapkamer, naast de badkamer, in een hoek, ingesloten tussen aan paar zware kasten. De terugloopbuizen zijn vrij eenvoudig te bereiken.

1-nwe collectoren op aansluiten.(geen ruimte op het dak, daar ligt PV, noordwestkant wel ruimte, maar wat levert dat op????)
2-losse warmtepomp op aansluiten.(hoop werk en extra WP-lawaai)
3-verwarmingselement inbouwen.(geen gaten voor in de boiler)
4-doorstroomverwarmer op terugloopsysteem aansluiten.
5-hotfillboiler op terugloopsysteem aansluiten.
6-niet meer gebruiken, wat een heleboel sloopwerk kost en niets oplevert.
7-niets doen (jammer want het is een heel goed geisoleerde boiler)

als buffervat aan de elga hangen?????????????

-

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 09-10-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:09
wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:13:
@Noord27 @reneeke1970 @Grolsch
De warmtepomp staat echter wel weer behoorlijk te stuiteren qua start/stops. Hij schommelt elke 5-10 minuten tussen 56W en 380W. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit kan oplossen.
Toch maar een hogere Ta?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:13:
@Noord27 @reneeke1970 @Grolsch

Als ik jullie reacties zo lees is dit wel normaal gedrag. Hij staat hier in een, momenteel koude, gang. Ik weet echter niet welk merk het is, dus qua isolatie is mij hierover niets bekend.

De warmtepomp staat echter wel weer behoorlijk te stuiteren qua start/stops. Hij schommelt elke 5-10 minuten tussen 56W en 380W. Ik ben er nog niet uit hoe ik dit kan oplossen.
Wat is je huidige Ta :? Met een Ta van 25 graden had ik daar ook last van.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 10:59
@Knowbody @Grolsch

Mijn warmtepomp is momenteel ingesteld op WAR met een 75% invloed van de kamerthermostaat. Vanmorgen heb ik gesproken met de installateur en deze geeft aan om deze invloed met stappen van 25% te verlagen naar een beter gedrag.
Ik kan geen Ta instellen, maar wel een maximale aanvoer. Deze staat standaard op 50graden, maar is handmatig op 46graden ingesteld. Hiermee wordt een bepaalde stooklijn bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:39:
@Knowbody @Grolsch

Mijn warmtepomp is momenteel ingesteld op WAR met een 75% invloed van de kamerthermostaat. Vanmorgen heb ik gesproken met de installateur en deze geeft aan om deze invloed met stappen van 25% te verlagen naar een beter gedrag.
Ik kan geen Ta instellen, maar wel een maximale aanvoer. Deze staat standaard op 50graden, maar is handmatig op 46graden ingesteld. Hiermee wordt een bepaalde stooklijn bepaald.
Als je WAR toepast dan geef je daar toch je minimale Ta aan :?

Deze had ik dus op 25 graden staan bij +10 wat in gependel resulteerde.
Ik heb voor nu de Ta hard op 28 graden gezet, ik weet nog niet goed hoe ik het in de toekomst ga doen, eerst ff afwachten tot het echt koud wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Ik snap niet dat jullie zitten te freubelen met zo'n onhandige WAR. Zo ingewikkeld en moeilijk om goed resultaat te halen.
Gewoon via een kamerthermostaat is toch veel fijner?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:54:
Ik snap niet dat jullie zitten te freubelen met zo'n onhandige WAR. Zo ingewikkeld en moeilijk om goed resultaat te halen.
Die gebruik ik dan ook :P Vandaar dat ik nu ff niet op WAR draai :P

Maar ik ben benieuwd of ik 's winters als het echt koud word weg komen met een vaste Ta van 28 graden of dat dit misschien te laag is.

WAR kun je gebruiken om een bepaalde voorlooptemperatuur te halen. Stel dat ik komend winter als het koud wordt 35 Ta nodig heb dan kan ik altijd nog WAR instellen op 28 Ta bij +10 en 35 Ta bij -10.

Naregeling gebeurt dan inderdaad via kamerthermostaten in mijn geval Danfoss CF2+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WAR gaat hier prima, eenmaal goed geen omkijken meer aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Fenrir-sol schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 23:51:
[...]

Kan je toelichten waarom hier spijt van komt?

[...]

Helaas is er nooit gas gestookt door mij of de vorige bewoner dus verbruik is onbekend. Ook is de CV ketel al een tijdje overleden dus een proefje draaien zit er ook niet in. Vloerisolatie zal zeer waarschijnlijk erg minimaal worden door beperkte mogelijkheden. Wat voor isolatiewaardes moet ik aan denken bij jouw woning?
Teveel vermogen heeft troubles met pendelen want het minimaal vermogen ligt dan al te hoog. Bufferen is een optie.

Is er geen kruipruimte groter dan 30 cm hoogte?

Mijn woning is RC 2.5.
Het dak is deels extra geïsoleerd bij de slaapkamers en zit daar op RC 5 a 6

De vloer is voorzien van een extra laag gespoten pur waarmee de RC boven de 4

Maar ik heb veel glas en wat platte daken dat zijn de grootste verliesposten. En type C ventilatie.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Vind ik niet. Om twee redenen.

De vloer slaat af en koelt af. Dat voel je
Het is altijd teveel of te weinig doordat die thermostaat regelt tussen 0.5 onder en boven Tgewenst.
Met WAR is het altijd aan. Meer het duurt even voordat de juiste lijn is gevonden. En wellicht wil je zelf in control zijn. Prima.

Echter de buitenvoeler van een buitenunit hangt in de luchtstroom en fluctueert ook wat. Dat vind ik ook niet erg geweldig want dan jojoot het setpoint ook. Beste is dan een vrij vlakke stooklijn.

Plussen en minnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Grolsch
Ik zit door de handleiding heen te kijken en zie eigenlijk niet goed wat er nu gebeurt. Op pagina 42 begint de WAR installatie.
Hier wordt dus helling van de curve opgeven, 0.7 in mijn geval en de maximale temperatuur, 46 graden in mijn geval. Er wordt echter niet gerept over een minimale aanvoertemperatuur. Dat zal waarschijnlijk uit de curve afbeelding moeten worden afgelezen.

https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1715-8.pdf

@psy
Het 'probleem' wat ik heb met de kamerthermostaat is dat de rest van het huis afkoelt, aangezien mijn woonkamer warm is. Aangezien ik nauwelijks temperatuur kwijt raak in de woonkamer, zal de rest van het huis dus nooit warm worden. Dit lijkt mij persoonlijk een non-issue om op te lossen, maar aangezien ik gewend ben aan stadsverwarming is dit tamelijk nieuw |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
@wervisser
Even meegekeken
Het voetpunt is W20A20
Bij buitentemperatuur 20C is water temperatuur 20C
Vandaar af de helling tot max temperatuur
Met helling 0.7 is max van doeltemperatuur 46C bereikt bij buitentemperatuur van -17,1C

Je controller is geschikt voor twee verschillende circuits waarvoor verschillende of zelfde WA-stooklijn settings kunnen

Edit: Ik zie niet zo snel de weegfactor zelf in de formule voor de kamertermostaat (circuit1 parameter 33), 0=100% op buitentemperatuur
Parameter 31 circuit1 is shift (verplaatsen van stooklijn omhoog/omlaag) +/-4,5C met helling 0,7 is
dat maximaal + of - 6,4C dat doelwatertemeperatuur wordt bereikt

[ Voor 29% gewijzigd door Domba op 09-10-2017 14:44 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:55:
@Grolsch
Ik zit door de handleiding heen te kijken en zie eigenlijk niet goed wat er nu gebeurt. Op pagina 42 begint de WAR installatie.
Hier wordt dus helling van de curve opgeven, 0.7 in mijn geval en de maximale temperatuur, 46 graden in mijn geval. Er wordt echter niet gerept over een minimale aanvoertemperatuur. Dat zal waarschijnlijk uit de curve afbeelding moeten worden afgelezen.

https://techneco.nl/wp-co...a-Duo-Techneco-1715-8.pdf

@psy
Het 'probleem' wat ik heb met de kamerthermostaat is dat de rest van het huis afkoelt, aangezien mijn woonkamer warm is. Aangezien ik nauwelijks temperatuur kwijt raak in de woonkamer, zal de rest van het huis dus nooit warm worden. Dit lijkt mij persoonlijk een non-issue om op te lossen, maar aangezien ik gewend ben aan stadsverwarming is dit tamelijk nieuw |:(
Ik ken de Elga niet, maar normaal gesproken stel je 2 waardes in waartussen een lijn wordt getrokken.

Dus buiten - 10 Ta = 40 graden en buiten +10 Ta = 20 graden. Is het buiten 0 graden zal je Ta 30 graden zijn.

Maar ik heb zelf een Mitsubishi, dus kan alleen maar daar over praten als het op instellen aankomt.

Als je kamerthermostaat net in de warmste ruimte hangt kun je 2 dingen doen
1 = thermostaat verplaatsen :)
2 = zorgen dat er minder warmte in de woonkamer afgegeven wordt (knijpen van radiatoren/v.v. groepen).

Precies en exact om deze reden heb ik gekozen voor een thermostaat per ruimte (totaal 9 stuks) zodat ik de ruimtetemperatuur per ruimte kan regelen. Nu is dat met nieuwbouw natuurlijk makkelijker geregeld als in de bestaande bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Domba
Ik kom even niet zo strak op -17,1 als jij, maar ik zal de aanname doen :-)
De instelling van 75% betekent volgens mij dat hij meer naar de kamerthermostaat kijkt dan naar de buiten temperatuur. Bij 0% doet hij niets met de kamerthermostaat.

@Grolsch
Ik heb wel een Techneco, maar geen Elga. Er draait bij mij een Loria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Grolsch schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:52:
[...]

Ik ken de Elga niet, maar normaal gesproken stel je 2 waardes in waartussen een lijn wordt getrokken.
Bij de Elga kies je een nummer dat correspondeert met de nummers in de bolletjes. Een getal ertussenin is ook mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://energiepionier.nl/wp-content/uploads/sites/5/2017/10/stooklijn.png

Op de Elga kun je ook nog een "ruimtetemperatuur" instellen. Volgens mij beïnvloed die de hoogte van de stooklijn ook nog, maar dat weet ik niet zeker. Het is geen gedocumenteerde feature.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:00
wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:57:
@Domba
Ik kom even niet zo strak op -17,1 als jij, maar ik zal de aanname doen :-)
De instelling van 75% betekent volgens mij dat hij meer naar de kamerthermostaat kijkt dan naar de buiten temperatuur. Bij 0% doet hij niets met de kamerthermostaat.
Voetpunt - ((Max temperatuur - voetpunt)/Helling) = 20-(46-20/0,7) =-17.14

Ja, hoe hoger het percentage hoe meer deze een RAR wordt , alleen hoe zet je een percentage aandeel van kamerthermostaat om in een watertemperatuur?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

@Knowbody Begrijpelijk. Ik ben teveel verwend met mijn oude huis. Daar gebruikte ik in de woonkamer een Chronoterm IV die behoorlijk goed de vloer op temperatuur hield. Was wel met stadsverwarming.

@wervisser ik kom ook van een woning met stadsverwarming en had hetzelfde probleem. Uiteindelijk heb ik die Chronoterm thermostaat (die eerst de klep voor het hele huis aan/uit zette) aangesloten op een relais, welke de 230V vloervervarmingspomp aan of uit schakelde. Daarna alle thermostatische ventielen van de overige radiatoren vervangen door EQ3 thermostaten. Vanaf dat moment geen problemen meer in huis. Maar die dingen werken alleen met stadsverwarming. Ik moet zelf ook nog gaan uitzoeken hoe ik mijn Jaga's ga aansturen. Iets soortgelijks zou wel mooi zijn.

Dit wordt mijn setup
- Begane grond vloerverwarming 12 groeps, voorbereid op groepsturing
- Kelder 3 Jaga radiatoren
Beide groepen kunnen apart worden gestuurd met een afzonderlijke kamerthermostaat. Is wel die van Daikin, ik weet niet of die zo goed is als die Honeywell Chronoterm.

Morgen wordt alles aangesloten 8)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:23
Beatman schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 15:01:
[...]

Bij de Elga kies je een nummer dat correspondeert met de nummers in de bolletjes. Een getal ertussenin is ook mogelijk.

[afbeelding]

Op de Elga kun je ook nog een "ruimtetemperatuur" instellen. Volgens mij beïnvloed die de hoogte van de stooklijn ook nog, maar dat weet ik niet zeker. Het is geen gedocumenteerde feature.
Voor Weersafhankelijke regeling van de ELGA moet je wel de 2 ntc sensoren aansluiten.

Anders werkt het niet goed.

Voor elga bezitters met een carrier buitenunit.
Voor de weersafhankelijk regeling missen we een ntc sensor.
Deze moet worden aangesloten op de elga, echter is de bekabeling intern nog niet voorbereid dus je zal zelf moeten gaan knutselen.
Pm voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
wervisser schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 12:39:
@Knowbody @Grolsch

Het klopt dat een stooklijn door de installateur wordt ingesteld. Ook bij mij zit dat in het installateur menu.
Als je weet hoe je daar in komt kun je het zelf.

Sommige instellingen zijn echter niet geschikt voor de gewone mens.

Die minimale Ta van 25 kan omhoog of kan op een lagere buitentemperatuur.

Mocht je een verdeler hebben met pomp dan moet je zeker zijn dat de pomp loopt en bijv niet geschakeld wordt door een pompschakelaar. Dat zijn zo van die dingetjes wat kan worden vergeten. Bij lage temperaturen reageert zo'n schakelaar namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:12
AUijtdehaag schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 19:13:
[...]

wat is je cop dan?
Ik lees afgegeven vermogen uit / opgenomen vermogen = iets simpeler
Pomp flow verlaagd van 3 = 1077l/h naar 2 = 1010l/h, ik las hier op het forum dat 900 vaak al genoeg was dus toen naar stand 1 gezet = 890l/h

Als ik het dan goed begrijp is er nu meer tijd voor warmte afgifte, dus resultaat zal een hogere dT zijn, bij een dT van 4 zou ik uitkomen op een COP van 4,15

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aEAnvvl.png

[ Voor 4% gewijzigd door Maikie18 op 09-10-2017 18:28 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:48:
[...]

Vind ik niet. Om twee redenen.

De vloer slaat af en koelt af. Dat voel je
Het is altijd teveel of te weinig doordat die thermostaat regelt tussen 0.5 onder en boven Tgewenst.
Met WAR is het altijd aan. Meer het duurt even voordat de juiste lijn is gevonden. En wellicht wil je zelf in control zijn. Prima.

Echter de buitenvoeler van een buitenunit hangt in de luchtstroom en fluctueert ook wat. Dat vind ik ook niet erg geweldig want dan jojoot het setpoint ook. Beste is dan een vrij vlakke stooklijn.

Plussen en minnen.
Die buitenvoeler in een stukje pvc pijp hangen of stukje buis isolatie kan ook, dan meet hij veel beter en reageert hij niet meer op externe invloeden van de fan en invriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Rol-Co Dat slangetje bovenin dat wat uitsteekt wilde ik al gaan verlengen. Bedankt voor de tip ik zal ff freubelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:38:
[...]
wordt door een pompschakelaar. Dat zijn zo van die dingetjes wat kan worden vergeten. Bij lage temperaturen reageert zo'n schakelaar namelijk niet.
Bij mij instelbaar tot in ieder geval 15c, lager heb ik niet geprobeerd maar kan de instelling geloof ik wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Oxellaar Weet jij of de Toshiba ELGA buitenunit handmatige beveiligingen heeft welke bij @Noord27 eruit gesprongen kunnen zijn ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Knowbody schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:38:
[...]

Mocht je een verdeler hebben met pomp dan moet je zeker zijn dat de pomp loopt en bijv niet geschakeld wordt door een pompschakelaar. Dat zijn zo van die dingetjes wat kan worden vergeten. Bij lage temperaturen reageert zo'n schakelaar namelijk niet.
Mijn (energie zuinige) pomp schakelt netjes op 23 graden, via de pompschakelaar.

Dus ook 1 x per 24 (48?) uur als deze niet ingeschakelt word.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@koevlaas2 Nee, verwacht niet dat er zoiets op Elga zit, nog nooit van gehoord.
Misschien is het een afwijking in een sensor oid wat hem tegenhoud... Blijft lastig op afstand.
Heb eigenlijk 0 ervaring met een storing aan een Elga.
We hebben ze nog nooit bij een particulier oid geplaatst, alleen bij wat collega's

Hier tokkelt hij rustig het huis warm, afgelopen dagen is het verbruik 2 tot 2.5kWh per dag :*)
Ketel staat nog steeds geblokkeerd om bij te komen. Ben verrast hoe goed het gaat met een aanvoer van ongeveer 30 tot 36 graden en radiatoren. Begin in de ochtend op 19c en werk langzaam omhoog naar 21 met 0.5 verhoging om de aantal uren.

Morgen naar de Energie vakbeurs, Techneco staat daar ook. Ga zeker even langs om even te babbelen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Oxellaar schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:39:
@koevlaas2 Nee, verwacht niet dat er zoiets op Elga zit, nog nooit van gehoord.
Misschien is het een afwijking in een sensor oid wat hem tegenhoud... Blijft lastig op afstand.
Heb eigenlijk 0 ervaring met een storing aan een Elga.
We hebben ze nog nooit bij een particulier oid geplaatst, alleen bij wat collega's

Hier tokkelt hij rustig het huis warm, afgelopen dagen is het verbruik 2 tot 2.5kWh per dag :*)
Ketel staat nog steeds geblokkeerd om bij te komen. Ben verrast hoe goed het gaat met een aanvoer van ongeveer 30 tot 36 graden en radiatoren. Begin in de ochtend op 19c en werk langzaam omhoog naar 21 met 0.5 verhoging om de aantal uren.

Morgen naar de Energie vakbeurs, Techneco staat daar ook. Ga zeker even langs om even te babbelen.
Hoeveel m3 verwarm je? Ik heb vandaag 5.5kWh gebruikt. Pomp heeft niet de hele dag aangestaan, 5:30 - 7:30 & van 16:00 - 21.30.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Hier verwarmt ELGA met beperkt vermogen, FAN-low, ook over de JAGA's met 2 -2,5 kw/dag en 25-30c aanvoer 19,5->20->20,5c.
Nog steeds tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:58
Verwarm hier ±437m3, 2-onder-1kap woning.

Elga heeft 1,5 kw gebruikt en is hier nu heerlijk 21.7 graden.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Maikie18 Grofweg ongeveer 220m3, misschien iets meer. 2 onder 1 kap 1970
Ik weet namelijk niet of boven de radiatoren meelopen, daar zitten thermostaatkranen op.
Ik merk wel dat ik 150L/h meer flow heb dan een week of wat terug, dus er loopt meer mee dan eerst.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 09-10-2017 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:52:
Hier verwarmt ELGA met beperkt vermogen, FAN-low, ook over de JAGA's met 2 -2,5 kw/dag en 25-30c aanvoer 19,5->20->20,5c.
Nog steeds tevreden.
Moduleert hij nog als je het vermogen beperkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:18
Maikie18 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:47:
[...]

Hoeveel m3 verwarm je? Ik heb vandaag 5.5kWh gebruikt. Pomp heeft niet de hele dag aangestaan, 5:30 - 7:30 & van 16:00 - 21.30.
7.5uur verwarmd? En 5.5 kWh?
Wat heb je eigenlijk allemaal veranderd tov vorig jaar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

ja, dat wel, pieken en dalen met een max van 642watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:59:
[...]

7.5uur verwarmd? En 5.5 kWh?
Wat heb je eigenlijk allemaal veranderd tov vorig jaar?
Radiator in de garage is weg en de cv ketel is er tussenuit (maar die stond niet in hybride), daarvoor in de plaats een elektrische boiler. Verder alleen nog een warmtemeter ertussen geplaatst.

Daarstraks de pomp op stand 1 gezet, daarmee haal ik nog een flow van bijna 900l/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:02:
[...]

ja, dat wel, pieken en dalen met een max van 642watt.
Toch nog 642.. zo low is dat ook weer niet :+

Nice! Maar eens mee aan de gang tzt.

Nu bezig met experimenteren van nachtverlaging ivm het pendelen bij continue stoken.
Heb blijkbaar te weinig warmtevraag op zulke dagen..

Nu 1 graad nachtverlaging wat perfect lijkt te gaan, dat icm beperken vermogen zou wel eens de (voor mij) ideale strategie kunnen zijn in de herfst maanden.

[ Voor 35% gewijzigd door Daannn1987 op 09-10-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:53:
Verwarm hier ±437m3, 2-onder-1kap woning.

Elga heeft 1,5 kw gebruikt en is hier nu heerlijk 21.7 graden.
Ik hoef helemaal niet te warmen na een dag als gisteren :) maar heb wel een 2kWh in de vloer gestoken om hem warm te houden.
Met 1,5kWh aan verbruik, 7,5 kWh aan warmte warm je geen huis op, misschien dat je wat warmte hebt van je buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:09:
[...]

Ik hoef helemaal niet te warmen na een dag als gisteren :) maar heb wel een 2kWh in de vloer gestoken om hem warm te houden.
Met 1,5kWh aan verbruik, 7,5 kWh aan warmte warm je geen huis op, misschien dat je wat warmte hebt van je buren ;)
Met gasketel stookte ik bij -8 maximaal 5m3 gas weg.. Zoveel warmtebehoefte heb ik niet hoor :)
De warmte van 2 personen in de middag en koken,tv etc doet ook heel veel.

*edit; laten we de 2 kaarsen van madam niet vergeten.. 8)7

Maar eens 7,5kw is peanuts..

https://snapshot.raintank...yV7qq4aSDWxrZ0iv9wn3iAkdQ

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 09-10-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ramon_1984 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 17:12:
[...]

Voor Weersafhankelijke regeling van de ELGA moet je wel de 2 ntc sensoren aansluiten.

Anders werkt het niet goed.

Voor elga bezitters met een carrier buitenunit.
Voor de weersafhankelijk regeling missen we een ntc sensor.
Deze moet worden aangesloten op de elga, echter is de bekabeling intern nog niet voorbereid dus je zal zelf moeten gaan knutselen.
Pm voor meer informatie.
Dacht dat die twee sensoren er altijd op zaten. Ik vond die losse draadjes buiten de unit al zo slordig. Waarom heb je ze eigenlijk nodig? En ook nog als je de Elga zonder ketel gebruikt?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:04:
[...]

Radiator in de garage is weg en de cv ketel is er tussenuit (maar die stond niet in hybride), daarvoor in de plaats een elektrische boiler. Verder alleen nog een warmtemeter ertussen geplaatst.

Daarstraks de pomp op stand 1 gezet, daarmee haal ik nog een flow van bijna 900l/h.
En verder probeer je nog steeds war zonder thermostaat?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Beatman schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:14:
[...]

Dacht dat die twee sensoren er altijd op zaten. Ik vond die losse draadjes buiten de unit al zo slordig. Waarom heb je ze eigenlijk nodig? En ook nog als je de Elga zonder ketel gebruikt?
Voor de weersafhankelijke regeling wil de elga een gezamenlijke aanvoer/retour temperatuur weten.

Dit is ook waarom bij mijn de weersafhankelijke regeling het niet doet.
Hier zit maar 1 ntc sensor, waar ik er 2 nodig heb.

@Oxellaar Misschien kan hij het morgen navragen of dit ook voor de nieuwe machines geldt.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon_1984 op 09-10-2017 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:11:
[...]

Met gasketel stookte ik bij -8 maximaal 5m3 gas weg.. Zoveel warmtebehoefte heb ik niet hoor :)
De warmte van 2 personen in de middag en koken,tv etc doet ook heel veel.

*edit; laten we de 2 kaarsen van madam niet vergeten.. 8)7

Maar eens 7,5kw is peanuts..

https://snapshot.raintank...yV7qq4aSDWxrZ0iv9wn3iAkdQ
Ja het is hier ook 22+ en de wp is zelfs uit tussen 17:00-19:30 , klein beetje warmte in de vloer is voldoende zodat hij niet fris word. Voor de kamer hoeft het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:00:
@Oxellaar Weet jij of de Toshiba ELGA buitenunit handmatige beveiligingen heeft welke bij @Noord27 eruit gesprongen kunnen zijn ?
Is er vorige week een aanpassing gedaan aan de installatie van de Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
reneeke1970 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:17:
[...]

En verder probeer je nog steeds war zonder thermostaat?
Thermostaat moet er wel tussen komen want hij blijft nu natuurlijk doorstoken, misschien van het weekend.

Heb nu Ta 33 bij +15 en 41 bij -10. Daarstraks was het buiten 15 graden en stond hij mooi op 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boot77
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 13:54
Zijn er naast Oxellaar nog meer mensen die morgen naar de vakbeurs gaan? Ik ga ff kijken in elk geval.

[ Voor 17% gewijzigd door boot77 op 09-10-2017 23:05 ]

SV - orientatie op WP (7,5 kW) 300l boiler in combinatie met 12x PV(T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 De Elga heeft altijd de twee meegeleverde sensoren nodig... Toch?
Als ik ze niet aansluit, gaat hij in storing. Logisch, want in de unit zelf zit geen enkele Tsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:08:
@Ramon_1984 De Elga heeft altijd de twee meegeleverde sensoren nodig... Toch?
Als ik ze niet aansluit, gaat hij in storing. Logisch, want in de unit zelf zit geen enkele Tsensor.
Bij de carrier uitvoering kan ik hem van de pijp afhalen, dan merk ik geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:53:
[...]

Is er vorige week een aanpassing gedaan aan de installatie van de Elga?
Ja, expansievat en manometer in het circuit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenrir-sol
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 09:39
Knowbody schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Teveel vermogen heeft troubles met pendelen want het minimaal vermogen ligt dan al te hoog. Bufferen is een optie.

Is er geen kruipruimte groter dan 30 cm hoogte?

Mijn woning is RC 2.5.
Het dak is deels extra geïsoleerd bij de slaapkamers en zit daar op RC 5 a 6

De vloer is voorzien van een extra laag gespoten pur waarmee de RC boven de 4

Maar ik heb veel glas en wat platte daken dat zijn de grootste verliesposten. En type C ventilatie.
Duidelijk. Ik heb helaas geen kruipruimte en de cementdekvloer was maar 6cm. Alle goede isolatie zit in de zolder (RC 6). Spouw lijkt simpel wat glaswol. Vloer lijkt direct op zand. Niet super ideaal dus. Dan komt daar nog een glazen serre met dak van polycarbonaat kanaalplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boot77 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:04:
Zijn er naast Oxellaar nog meer mensen die morgen naar de vakbeurs gaan? Ik ga ff kijken in elk geval.
Helaas, ik wacht morgen op pakketjes en heb nog een hoop werk te verzetten.
Volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:13:
[...]

Bij de carrier uitvoering kan ik hem van de pijp afhalen, dan merk ik geen verschil
Ze zitten dus wel aangesloten, alleen meten geen juiste waarde?
Als je ze niet aansluit, dan gaat hij gewoon door bij een retour warmer dan 46c.
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 01:22:
[...]

Helaas, ik wacht morgen op pakketjes en heb nog een hoop werk te verzetten.
Volgende keer.
Het is drie dagen, vandaag is de eerste dag ;)
Daannn1987 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

Dat zal vast wel, hier komt hij zelden hoger dan 600W en is niet begrensd.
Tegen de tijd dat het nodig is mag hij naar vol vermogen, dus voor mij heeft begrenzen geen zin

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 10-10-2017 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Gisteren de invloed van de kamerthermostaat teruggebracht naar 50%. De Loria is vannacht niet meer op stand-by gesprongen, maar de pieken blijven nog relatief kort. Het ziet er wel iets beter uit, maar dit lijkt nog niet helemaal de bedoeling.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rSX6EXU.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu het wat kouder begint te worden begint mijn WP ook steeds "mooier" en constanter te lopen.

Gisteren dus nachtverlaging tot 1600 (nachtverlaging is 1 graad).

Je ziet dat de WP om 1600 de CV is gaan verwarmen, en de eerste run duurde ruim 2 uur.

Rond 19.00 heb ik de open haard aangestoken en je ziet dan ook dat de woning rond 21.15 geen warmte van de WP meer nodig had.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/v2s7b9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Grolsch
Ja, zo'n grafiekje probeer ik ook te krijgen. Dat ziet er prima uit, een bijna constant energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:19:
@Grolsch
Ja, zo'n grafiekje probeer ik ook te krijgen. Dat ziet er prima uit, een bijna constant energie verbruik.
Vergeet de blokken op de open haard niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wervisser schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:19:
@Grolsch
Is dat mooi? Eens in de drie uur een half uurtje rustig draaien is toch veel mooier? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
@Oxellaar
Tsja, ik vergelijk met mijn grafiekje, alles kan beter toch :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Willie Wortel Klopt, maar die heb ik pas rond 19.00 aangestoken, dus die "mooie" run van dik 2 uur is zonder open haard en zoals het "hoort" volgens mij.

Neemt niet weg dat als ik de open haard niet had aangestoken de WP er ook wel een keer mee gestopt was, hij begint altijd ergens te pendelen of het moet veel kouder zijn buiten.

Op een gegeven moment zijn de ruimtes / vloeren op temperatuur.
Oxellaar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:28:
[...]

Is dat mooi? Eens in de drie uur een half uurtje draaien is toch veel mooier? :+
Ik had ook verwacht dat ik ergens een minimale wachttijd kon invullen, maar deze setting heb ik tot op dit moment nog niet gevonden. Misschien dat er andere ecodan gebruikers zijn die dit weten :?

De waardes in Aanpass. versch. W/P thermo heb ik al op uiterst gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
@Oxellaar Ik heb een technische vraag. Is het zo dat als de luchtvochtigheid hoog is, het verbruik van de WP hoger ligt, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:31:
@Oxellaar Ik heb een technische vraag. Is het zo dat als de luchtvochtigheid hoog is, het verbruik van de WP hoger ligt, klopt dit?
Nee, juist niet. De lucht heeft inclusief veel waterdamp een hogere warmteinhoud dan droge lucht.
Zolang je niet in het gebied komt dat het gaat aanvriezen, heeft het alleen maar voordeel.
Bij de condensatie van de waterdamp komt veel warmte vrij.
Zelfs het aanvriezen is een dikke winst, je hebt dan een faseovergang van vloeibaar naar vast.
Daar zit nog veel meer energie in, zolang je niet aan defrosten toekomt wel iig.
Dus einde run dooit het vanzelf weg, dat zou het mooiste zijn.

Dikke mist en een graad of 10 zou een feestje moeten zijn.

@Grolsch Wat je zegt klopt, maar vochtige lucht houd warmte beter vast dan droge lucht. Als totaal maakt het niets uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Oxellaar op 10-10-2017 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Willie Wortel Hoe bedoel je dit precies :? Het is wel zo dat een ruimte met een hoge RV meer energie kost om warm te maken als een ruime met een lage RV omdat het verwarmen van vocht meer energie kosten als het verwarmen van lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
wervisser schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 07:36:
Gisteren de invloed van de kamerthermostaat teruggebracht naar 50%. De Loria is vannacht niet meer op stand-by gesprongen, maar de pieken blijven nog relatief kort. Het ziet er wel iets beter uit, maar dit lijkt nog niet helemaal de bedoeling.

[afbeelding]
Vertekend beeld?
Log is per 5 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:59:
[...]

Thermostaat moet er wel tussen komen want hij blijft nu natuurlijk doorstoken, misschien van het weekend.

Heb nu Ta 33 bij +15 en 41 bij -10. Daarstraks was het buiten 15 graden en stond hij mooi op 33
Dat zou ik inderdaad snel doen ja, anders is het straks buiten 20 graden en dan maakt hij nog steeds water van 33 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Grolsch schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:31:
Ik had ook verwacht dat ik ergens een minimale wachttijd kon invullen, maar deze setting heb ik tot op dit moment nog niet gevonden. Misschien dat er andere ecodan gebruikers zijn die dit weten :?
Bij mijn Fujitsu heet dat Minimale stilstand tijd compressor. Dit verlengt de uit-tijd. Ik heb dat momenteel op 15 minuten staan, waardoor hij nooit vaker dan 2 a 3 keer per uur aan kan gaan. Het is een heel handig middel om directe control te hebben op het aan/uit gedrag.

Er is ook nog een tweede optie, namelijk de overgang naar de tweede trap bij het aan gaan. Ik heb dat op 5 minuten staan waardoor hij eerst 5 minuten op een laag niveau in de eerste trap draait voordat hij met een hoger vermogen gaat draaien in de tweede trap. Dat verlengt de aan-tijd.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Oké, maar zou het dan kunnen zijn dat er door een hoge luchtvochtigheid meer geleiding plaats vind met de warmtewisselaar en daardoor meer werk voor de pomp. ?

Grolsch, Ik zag de laatste 2 dagen een hoger stroom verbruik in het eerste 2 uur, de luchtvochtigheid buiten was 99%, binnen 68% Ik log namelijk vrijwel alles gewoon als hobby.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxellaar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 07:01:
[...]
Het is drie dagen, vandaag is de eerste dag ;)
Ik wil jou ook in levende lijve zien.... >:)
Morgen geen tijd.
Donderdag ook geen tijd helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:38:
[...]

Bij mijn Fujitsu heet dat Minimale stilstand tijd compressor. Dit verlengt de uit-tijd. Ik heb dat momenteel op 15 minuten staan, waardoor hij nooit vaker dan 2 a 3 keer per uur aan kan gaan. Het is een heel handig middel om directe control te hebben op het aan/uit gedrag.

Er is ook nog een tweede optie, namelijk de overgang naar de tweede trap bij het aan gaan. Ik heb dat op 5 minuten staan waardoor hij eerst 5 minuten op een laag niveau in de eerste trap draait voordat hij met een hoger vermogen gaat draaien in de tweede trap. Dat verlengt de aan-tijd.
Ik verbaas me er ook over dat de Mitsubishi niet zo'n optie heeft, maar kheb alle documentatie al 3 x doorgelezen van voor naar achter en vice versa, maar ik zie het niet.

Op zich geen halszaak maar mooier was geweest half uur aan, kwartier rust, half uur aan, kwartier rust.

@koevlaas2 als kersverse ondernemer lijkt het mij voor jou zeer verstandig wel naar die beurs heen te gaan om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen zodat je je potentiële geldverstrekkers klanten van de meeste recente informatie en adviezen kunt voorzien 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 10-10-2017 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Ramon_1984
Dat is inderdaad ook een optie. Wanneer ik via de interface van YouLess kijk op uur niveau zie ik van vanmorgen onderstaande.

Verbruik (Watt)

Wanneer ik gisteren bekijk, per 10 minuten, ziet het er wel goed uit.

Verbruik (Watt)

*sorry, al die waardes maakt het wel een erg lange post...

[ Voor 65% gewijzigd door wervisser op 10-10-2017 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:03:
[...]

Ik verbaas me er ook over dat de Mitsubishi niet zo'n optie heeft, maar kheb alle documentatie al 3 x doorgelezen van voor naar achter en vice versa, maar ik zie het niet.

Op zich geen halszaak maar mooier was geweest half uur aan, kwartier rust, half uur aan, kwartier rust.

@koevlaas2 als kersverse ondernemer lijkt het mij voor jou zeer verstandig wel naar die beurs heen te gaan om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen zodat je je potentiële geldverstrekkers klanten van de meeste recente informatie en adviezen kunt voorzien 8)
Als het ei van Columbus daar staat opent het 8 uur journaal hier vanavond wel mee en zie ik het alsnog >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Daarom log ik het naar influxdb -> grafana, DOmoticz grafieken zijn beetje crappy in deze

[ Voor 7% gewijzigd door Daannn1987 op 10-10-2017 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
@Daannn1987
Dat stond nog in de planning. Toch eens uitzoeken hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb het liever realtime..... En het is maar hoe je zo een dashboard invult.

Ubidots dashboard

of zoiets

maakt niet uit wat je erin plaatst.

[ Voor 28% gewijzigd door Willie Wortel op 10-10-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wat dat duurt voordat je is bericht krijgt van de rijskoverheid over je subsidie. 18 augustus opgestuurd, nog helemaal niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Markprinsen schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:04:
Wat dat duurt voordat je is bericht krijgt van de rijskoverheid over je subsidie. 18 augustus opgestuurd, nog helemaal niks gehoord.
Je moet na uiterlijk 7 weken bericht krijgen dat het eenmalig uit gesteld. Heb zelf een mail er uit gedaan gisteren omdat het bijna 6 weken geleden is. Wil wel kunnen investeren in een Daikin met subsidie vanuit de WP boiler.

Edit: ik kreeg net mail dat de positieve beschikking vandaag per post is verstuurd. Dus een mailtje er achteraan sturen met onderbouwing dat je verder op korte termijn wilt verduurzamen, maar tegen gehouden wordt vanwege ontbreken van de ISDE helpt zeker! O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 10-10-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47
Vraagje over de 5KW Panasonic Monobloc:

• Kan deze nou op 1 groep of moet die op 2 vanwege het 3kw defrost element?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PASware schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:28:
Vraagje over de 5KW Panasonic Monobloc:

• Kan deze nou op 1 groep of moet die op 2 vanwege het 3kw defrost element?
2 groepen, de wp zelf kan gewoon in het stopcontact maar het 3 KW element moet dan wel aparte groep hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Willie Wortel schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 09:58:
Ik heb het liever realtime..... En het is maar hoe je zo een dashboard invult.

Ubidots dashboard

of zoiets

maakt niet uit wat je erin plaatst.
Grafana is ook gewoon realtime :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ELGA doet het op zich wel goed, geeft gevraagde temperaturen, maar vertoont mn in voor- en najaar veel pieken en dalen. Zelfs als ie op beperkt vermogen draait. (FAN-low).

is een buffervat van 30liter (op een cv-circuit van 60liter) voldoende om dit uit te vlakken?

ELGA bergendal

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amarkest schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:37:
ELGA doet het op zich wel goed, geeft gevraagde temperaturen, maar vertoont mn in voor- en najaar veel pieken en dalen. Zelfs als ie op beperkt vermogen draait. (FAN-low).

is een buffervat van 30liter (op een cv-circuit van 60liter) voldoende om dit uit te vlakken?

[afbeelding]
Die buffer mocht deze niet werken kan je tenminste nog in de kliko kwijt :+
30 liter is natuurlijk een muggenscheet, maar voor jou 50% meer inhoud . Is de buffer verzadigd dan begint het feest zoals je gewend bent natuurlijk als vanouds.

Koevlaas zegt eigenlijk probeer het maar, niet geschoten altijd mis.
Al zou ik persoonlijk iets meer liters doen.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 10-10-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:37:

[afbeelding]
Hoe staan je dipswitches ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Even tussendoor: er komen al wat maatregelen uit het regeerakkoord naar buiten, waaronder geen gasaansluitingen meer voor nieuwbouwwoningen. Goeie timing om voor jezelf te beginnen koevlaas :D

edit:typo

[ Voor 7% gewijzigd door niekovk op 10-10-2017 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:32:
[...]

Grafana is ook gewoon realtime :)
Dank daan, ik wist het niet, ga het bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
niekovk schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:54:
Even tussendoor: er komen al wat maatregelen uit het regeerakkoord naar buiten, waaronder geen gasaansluitingen meer voor nieuwbouwwoningen. Goeie timing om voor jezelf te beginnen koevlaas :D

edit:typo
Het is ook meer moeten bij mij geweest, maar ik heb geen klagen iedere dag meer emails en PM. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Versie 12.65 met Toshiba

pomp = 2,5 rechtsom (anders teveel ruis in slaapkamer)

ik heb geen vloerverwarming, 95% jaga(deels DBE) radiatoren, 2 zwaar afgeknepen stalenradiatoren.

ELGA op vloerverwarming hoog ingesteld.

A1=on (switch naar voren)
A2=off
A3,4,5,6 = on
A7,8=off

B1,2,3=off
B4=on
B5,6,7=off
B8=on

nachttemp 19,5 om 6.30 naar 20 en omstreeks 17.00 naar 20,5c

kamerthermostaat Isense v19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:16:
[...]

Versie 12.65 met Toshiba

ik heb geen vloerverwarming, 95% jaga(deels DBE) radiatoren, 2 zwaar afgeknepen stalenradiatoren.

A2=off
A3,4,5,6 = on
A7,8=off

B1,2,3=off
B4=on
B5,6,7=off
B8=on

Je nachttemp doet niet veel of wel? Je stookt de gehele nacht lijkt wel? Of wanneer wordt de thermostaat naar 19,5 gezet?
Wat is je DT bij deze pompstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Versie 12.65 met Toshiba

A2=off
A3,4,5,6 = on
A7,8=off

B1,2,3=off
B4=on
B5,6,7=off
B8=on

Van knijpen krijg je ook ruis, hoe meer open hoe meer drukverlies en dus minder ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Versie 12.65 met Toshiba

A2=off
A3,4,5,6 = on
A7,8=off

B1,2,3=off
B4=on
B5,6,7=off
B8=on

Stekker eruit en dan A1 op of en zet de Elga weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

Stekker eruit en dan A1 op of en zet de Elga weer aan
Wat is het beoogde effect hiervan?
A1 Stooklijn hoog ( Heeft alleen invloed op het aansturen van de CV ketel )

[ Voor 6% gewijzigd door Daannn1987 op 10-10-2017 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:18:
[...]

Je nachttemp doet niet veel of wel? Je stookt de gehele nacht lijkt wel? Of wanneer wordt de thermostaat naar 19,5 gezet?
Wat is je DT bij deze pompstand?
Remeha Isense v19 kamerthermostaat:

-nachttemp begint om 23.30 (tenzij handmatig verlengt) op 19,5c
-dagtemp ,, ,, 07.00 op 20c
-in de loop vd dag evtueel naar 20,5c

verschil aanvoer/retour gemiddeld 5c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:31:
[...]

Remeha Isense v19 kamerthermostaat:

-nachttemp begint om 23.30 (tenzij handmatig verlengt) op 19,5c
-dagtemp ,, ,, 07.00 op 20c
-in de loop vd dag evtueel naar 20,5c

verschil aanvoer/retour gemiddeld 5c.
Mijn excuus ik zat naar de grafieken van @wervisser te kijken.
Nu even de juiste:
https://tweakers.net/ext/f/NEpFVq6O0GdnW0aiNaYmBAvy/full.png

In je grafiek ziet het er niet eens slecht uit.
Pendelt misschien een beetje tussen ~18:45 en 19:45 waar de warmtevraag minimaal is.
Grote kans dat je met een buffertank alles wat vlakker krijg doordat de opwarming hiermee vertraagd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:28:
[...]
Wat is het beoogde effect hiervan?
A1 Stooklijn hoog ( Heeft alleen invloed op het aansturen van de CV ketel )
Als de regeling gebaseerd is op een buitentemperatuur? Waar haalt de Elga dan zijn stooklijn vandaan ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Uit het regeerakkoord: Om de tarieven in verhouding tot de CO2-uitstoot beter in balans te brengen moeten de tarieven van de
eerste schijf aardgas in de energiebelasting omhoog en de tarieven in de eerste schijf voor elektriciteit
omlaag. Het gaat om een schuif van + 3,00 cent in eerste schijf aardgas, en - 0,72 cent elektriciteit.

Prima ontwikkeling voor ons WP gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Markprinsen schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:58:
Uit het regeerakkoord: Om de tarieven in verhouding tot de CO2-uitstoot beter in balans te brengen moeten de tarieven van de
eerste schijf aardgas in de energiebelasting omhoog en de tarieven in de eerste schijf voor elektriciteit
omlaag. Het gaat om een schuif van + 3,00 cent in eerste schijf aardgas, en - 0,72 cent elektriciteit.

Prima ontwikkeling voor ons WP gebruikers.
Bij een 2e WP kan je meteen weer subsidie krijgen (12 KW knipoog :) )
Echter je oude moet conform de richtlijn minimaal een jaar blijven hangen/staan, sluit je deze aan op een jacuzzi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

Bij een 2e WP kan je meteen weer subsidie krijgen (12 KW knipoog :) )
Echter je oude moet conform de richtlijn minimaal een jaar blijven hangen/staan, sluit je deze aan op een jacuzzi.
Mooi buffer vat, jacuzzi van 5000 liter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is hier iemand die op het punt staat een WP oid bij confort Market te bestellen ? Ik heb een wireless thermostaat voor een Panasonic nodig en € 435,- hiervoor in NL vind ik te duur ? Zou mooi zijn als ik op een bestelling kan meeliften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:30:
[...]

2 groepen, de wp zelf kan gewoon in het stopcontact maar het 3 KW element moet dan wel aparte groep hebben.
Ahhaa, 2 'lijnen' leggen naar buiten waarvan 1 op een nieuwe groep en de ander op een bestaande. Interesting!

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PASware schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:41:
[...]

Ahhaa, 2 'lijnen' leggen naar buiten waarvan 1 op een nieuwe groep en de ander op een bestaande. Interesting!
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
wanneer en hoeveel moduleert ELGA de pomp?

Is nergens iets over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:53:
wanneer en hoeveel moduleert ELGA de pomp?

Is nergens iets over te vinden.
Klopt dat doet hij ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Daannn1987 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:55:
[...]

Klopt dat doet hij ook niet :+
waarom is er dan een vaste (linksom) en flexibele(rechtsom) pompinstelling?
Pagina: 1 ... 17 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.