Acties:
  • +2 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:02:
Maar bij mij was het tot en met v4 alles prima en vanaf v5 vreemde issues. Ik wacht iig ff af of het nu beter gaat.
En? Is het nog wat geworden? :)

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@dfader wat @Airw0lf zegt. Ik heb er een USB erin zitten. Tevens komen daar de backups op.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Airw0lf schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:10:
[...]

En? Is het nog wat geworden? :)
Nope nog steeds random meldingen over disconnects en reconnects van de AP's.
Keertje opnieuw installeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 15:47
RobbyTown schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:01:
@dfader wat @Airw0lf zegt. Ik heb er een USB erin zitten. Tevens komen daar de backups op.
Oh lol, echt nooit beseft dat er idd gewoon een USB poort op zit 8)7
Ik ga dat gelijk maar even doen, bedankt voor de tip! Ik ga nu even op onderzoek uit bij het haperende netwerk. Ik zal mijn bevindingen nog wel even melden hier. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Airw0lf schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:08:
Of anders een raspberry pi 3B? Met een 16-GB flash kaartje?
Kost de wereld niet...
Zou ik niet te hard roepen op het moment :
- De prijzen voor nieuwe modellen zijn gestegen! -O-
- Woekerprijzen die voor gebruikte exemplaren worden gevraagd! :X :| :F

Gelukkig kost mijn favoriete kaartje nog steeds geen drol : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/ O+ d:)b 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
RobbyTown schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:06:
[...]

EAP 245 vs EAP610
Wat ook zou kunnen, die EAP610 is vrij recent heeft misschien nog brakke firmware?

Is de dekking wel voldoende?
Ok, nou inmiddels ben ik weer thuis. Probleem is wel echt significant.

De EAP610 hangt beneden in de meterkast en het probleem treedt op bij een bepaalde positie in de woonkamer. Als ik dan een ping test doe, dan worden gewoon aardig wat pings gemist (tussen de 10% en 30%). Dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oK6eL4PS0fzeERmvwW72eICk-2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoYF5F3427G4bYRlewXZXNW6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een soort amateurplattegrondje gemaakt van de situatie. Groen = goed, Rood = slecht (veel pings mislukken) en Half rood = mwah, af en toe een ping die mislukt. MK = meterkast en daar hangt de EAP610:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tReps5HBn04kHxheV7wR6uyNsa0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6hxROJaEdzdTBKTbqxFtXfbY.jpg?f=user_large

De garage heeft denk ik wel een soort 'buitenmuren' en als je kijkt naar de plek waar de rode ovaal is, dan zie je wel dat het signaal door twee muren moet en ook nog redelijk in het verlengde van één muur.

Ik heb de volgende dingen geprobeerd en het probleem blijft exact gelijk:
- EAP boven uitgeschakeld (zodat ze elkaar niet kunnen storen)
- EAP beneden gereboot
- EAP boven en beneden verwisseld

Dus ik weet het nu even niet wat de beste oplossing is. Dit zijn de mogelijkheden waaraan ik denk:

1. EAP610 beneden verplaatsen naar de woonkamer (lastig, want er ligt geen UTP, dus dan zou het UTP + CAI door één buis moeten worden);
2. Mesh netwerk maken (door bijv. EAP245 in de woonkamer neer te zetten op een plek waar het signaal wel goed is);
3. EAP610 vervangen door EAP245 (van mijzelf) om te kijken hoe het daarmee gaat;

Als mesh een oplossing is, wat voor device zou ik dan het beste kunnen gebruiken? Ik zoek eigenlijk een soort Omada range extender zeg maar :) Zou een EAP245 dan werken of zou een EAP225 outdoor beter zijn?

Ik hoor graag jullie mening over dit issue. Ik vind het persoonlijk heel gek dat er zo veel pings missen, terwijl de ontvangst van de WiFi eigenlijk altijd '3 streepjes' is. Ik heb ook gekeken met inSSIDer, maar ik zag geen overbevolkt netwerk en vziw zou WiFi 6 daar weer minder last van moeten hebben.

Op dit moment is mijn houding ongeveer als volgt :? 8)7 :? (aka: ik snap er niks van ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:39
@dfader dat de rode vlek matig werkt is niet per se raar. Garage hoort een bepaalde mate van brandwerendheid te hebben dus dat zijn geen kartonen muren verwacht ik.
Ook is de hoek richting de rode vlek ongunstig: hoe schuiner, door hoe meer muur je relatief moet. Een 30cm muur kan wel een meter muur voor signaal zijn als je maar schuin genoeg erdoor moet.

Wat bij mij nog wel hielp was de AP in de meterkast hoger ophangen, zodat er minder meubels/objecten tussen zaten.

Verder: boven heb je een AP, kun je die boven de rode vlek - bedraad - krijgen? Mesh vergt een goede 1:1 verbinding via 5Ghz, dus dan zou je de AP boven juist boven de MK moeten hangen en dan bereik op die verdieping moeten regelen. Daar heeft alleen de rode vlek niets aan.

Tenslotte: een AP tegen de muur van de rode vlek aan hangen ipv in de meterkast overwogen?

Edit: random ding van de dag:

De automatische speedtest geeft stabiele resultaten, maar wel anders dan ik met een bedrade pc haal (namelijk 9xxMbit up en down, voor een 1gbit verbinding). Waarom zouden ze deze functie erin zetten als het niet goed werkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Ro1_UHg5Qn6m2toLB2h9Yg3Mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wvBV2QCkzFY5RYUeIBIHXFMD.png?f=fotoalbum_large

Heb verder in mijn Lenovo laptop de wifi kaart van Realtek vervangen door een van Intel en m'n vage associatie en mbit-snelheid problemen zijn opgelost vooralsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlMBRlyrQR3xXlR_QaRh2atXLrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCSVHUENIw142fLJKshmQIxm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-01-2022 17:48 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:44:
@dfader dat de rode vlek matig werkt is niet per se raar. Garage hoort een bepaalde mate van brandwerendheid te hebben dus dat zijn geen kartonen muren verwacht ik.
Ook is de hoek richting de rode vlek ongunstig: hoe schuiner, door hoe meer muur je relatief moet. Een 30cm muur kan wel een meter muur voor signaal zijn als je maar schuin genoeg erdoor moet.

Wat bij mij nog wel hielp was de AP in de meterkast hoger ophangen, zodat er minder meubels/objecten tussen zaten.

Verder: boven heb je een AP, kun je die boven de rode vlek - bedraad - krijgen? Mesh vergt een goede 1:1 verbinding via 5Ghz, dus dan zou je de AP boven juist boven de MK moeten hangen en dan bereik op die verdieping moeten regelen. Daar heeft alleen de rode vlek niets aan.

Tenslotte: een AP tegen de muur van de rode vlek aan hangen ipv in de meterkast overwogen?
Over de garage en de hoek: ja, dat is natuurlijk een probleem, die muren zijn inderdaad brandwerend en dan icm schuin en in de lengte ipv direct door de muur levert dat een probleem op, maar zou dat kunnen verklaren dat er zo veel pings gewoon mislukken? Ik was daar eigenlijk wel door flabbergasted.
De AP hangt al hoog in de meterkast, dus dat zal niet gaan verbeteren helaas :(

AP direct boven de meterkast wordt lastig, maar eigenlijk geef je al aan dat het beste zou zijn om het AP van beneden gewoon in de woonkamer te plaatsen. Mijn idee was om een mesh te maken met een extra device die dan in de woonkamer staat op een plek waar het nu 'groen' is en die dan 'vrij zicht' heeft op de rode vlek, bijv. bij de groene ovaal die helemaal links staat. Zou dat goed gaan werken denk je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@dfader dat klinkt aannemelijk ja - mijn ervaring met (asus) Mesh is dat het kwestie van proberen, meten, opnieuw proberen, etc is. Ik kreeg tussen zolder en de 1e verdieping de verbinding redelijk door de twee AP's letterlijk boven elkaar te plaatsen. Dus eentje op een kast recht onder eentje op de vloer recht erboven.

Ben dus voor onze woning geen fan van mesh en heb uiteindelijk tijdens een kleine verbouwing UTP doorgetrokken. En in ene werkt het als een zonnetje.

Packetloss bij wifi ondanks een 'goed' signaal is wel mogelijk. Met tooling op je laptop kun je dit wel aardig meten, volgens mij was er recent nog een discussie over wifi-meet-apps ook in dit topic.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@dfader 'gewoon' voldoende AP's hangen (van dezelfde soort) geen half gebakken oplossing pakken. Waar een wil is, is een weg :).

Hier geen gezeur over slechte verbinding. Kost wat heb je ook wat :p.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajdz1eCc3rGp9JAsHWCRyW2ZBm4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m9P57sIGQciwFQ8jE5XqtSI5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb zelf ook wel eens van die rare situaties. Alle streepjes bereik op mijn Iphone(7) en dan komt er nauwelijks data door. Maar dat zal wel te maken hebben met storing van andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Mr_gadget of een trage site, of wel goed signaal maar interferentie, of..

Tis soms niet goed te zien/vinden en das echt frustrerend aan wifi. Ik had met m’n vorige Asus AP’s enorm vaak ‘vol’ bereik en geen data en dan zette ik wifi uit, weer aan en volle bak werken. Sessie hangt dan of toch verbonden met andere AP. Voor roaming gemak alles dezelfde ssid dus dan nog lastiger te checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien voor velen voor de hand liggend - maar toch: wat vaak vergeten wordt is dat er aan twee kanten een zender en ontvanger is. Als een AP voldoende vermogen heeft om gegevens kwijt te kunnen bij een mobiel apparaat wil dat lang niet altijd zeggen dat dat omgekeerd ook geldt.
Daarom adviseer ik mensen ook altijd om (a) - meerdere AP's te gebruiken en (b) - liefst geen mesh(-achtige) constructies. Een AP aansluiten via powerline adapters op dezelfde groep is vaak stabieler dan mesh - zo is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Zou ik niet te hard roepen op het moment :
- De prijzen voor nieuwe modellen zijn gestegen! -O-
- Woekerprijzen die voor gebruikte exemplaren worden gevraagd! :X :| :F

Gelukkig kost mijn favoriete kaartje nog steeds geen drol : https://www.dataio.nl/san...icro-sd-32gb-met-adapter/ O+ d:)b 8)
Ok... maar dan nog... als je dat afzet tegen de prijs en beperkingen van een OC200 is het nog steeds een meer dan prima alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
dfader schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:37:
De EAP610 hangt beneden in de meterkast en het probleem treedt op bij een bepaalde positie in de woonkamer.
NOFI maar waarom heb je in hemelsnaam een accesspoint in de meterkast staan :?

Daar koop je deze accesspoints niet voor...
Ik heb een soort amateurplattegrondje gemaakt van de situatie. Groen = goed, Rood = slecht (veel pings mislukken) en Half rood = mwah, af en toe een ping die mislukt. MK = meterkast en daar hangt de EAP610:
[Afbeelding]
Hang dezelfde accesspoint op de plek van die kleine roze vlek bovenaan op en je bent van het gezeik af! :Y)
1. EAP610 beneden verplaatsen naar de woonkamer (lastig, want er ligt geen UTP, dus dan zou het UTP + CAI door één buis moeten worden);
Gebruik je nog steeds vaak COAX in huis ??

Alles is tenslotte IPTV aan het worden dus het kan een idee zijn om die uit het huis te schoppen en overal UTP te trekken! :)
Als mesh een oplossing is, wat voor device zou ik dan het beste kunnen gebruiken?
Ik zoek eigenlijk een soort Omada range extender zeg maar :)
Als het goed is kunnen alle Omada modellen met elkaar Meshen/Wireless Uplinken/Hoe Omada dat ook noemt :?
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:44:
Garage hoort een bepaalde mate van brandwerendheid te hebben dus dat zijn geen kartonen muren verwacht ik.
Ik vind een soortgelijke muur hier anders wel erg dun en fragiel heel eerlijk gezegd... :X

Sinds wanneer wordt dat toegepast ?
Gokje : Jij hebt een meterkast die centraal is gepositioneerd i.t.t. die van de meeste huizen ??
De automatische speedtest geeft stabiele resultaten, maar wel anders dan ik met een bedrade pc haal (namelijk 9xxMbit up en down, voor een 1gbit verbinding). Waarom zouden ze deze functie erin zetten als het niet goed werkt?
Omdat het gewoon in de software zit en men er verder niet goed over na heeft gedacht... :|

De CPU's van de meeste Routers kunnen dat soort snelheden namelijk helemaal niet verwerken : Daar hebben ze Offloading Chips voor! :D _O-
Heb verder in mijn Lenovo laptop de wifi kaart van Realtek vervangen door een van Intel en m'n vage associatie en mbit-snelheid problemen zijn opgelost vooralsnog.

[Afbeelding]
Intel AX201 modelletje of zo ?? Kan het niet helemaal goed zien...

Hoe dan ook : Lekker hoor! :9~ d:)b
Mr_gadget schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:20:
Heb zelf ook wel eens van die rare situaties. Alle streepjes bereik op mijn Iphone(7) en dan komt er nauwelijks data door. Maar dat zal wel te maken hebben met storing van andere netwerken.
NiGeLaToR schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:28:
@Mr_gadget of een trage site, of wel goed signaal maar interferentie, of..

Tis soms niet goed te zien/vinden en das echt frustrerend aan wifi. Ik had met m’n vorige Asus AP’s enorm vaak ‘vol’ bereik en geen data en dan zette ik wifi uit, weer aan en volle bak werken. Sessie hangt dan of toch verbonden met andere AP. Voor roaming gemak alles dezelfde ssid dus dan nog lastiger te checken.
Klinkt als de eerder genoemde DTIM problemen :)
Airw0lf schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:37:
Misschien voor velen voor de hand liggend - maar toch: wat vaak vergeten wordt is dat er aan twee kanten een zender en ontvanger is. Als een AP voldoende vermogen heeft om gegevens kwijt te kunnen bij een mobiel apparaat wil dat lang niet altijd zeggen dat dat omgekeerd ook geldt.
Daarom adviseer ik mensen ook altijd om (a) - meerdere AP's te gebruiken en (b) - liefst geen mesh(-achtige) constructies. Een AP aansluiten via powerline adapters op dezelfde groep is vaak stabieler dan mesh - zo is mijn ervaring.
Zeker waar! :)

De meeste accesspoints kunnen tot wel 20 dBi of zelfs hoger uitzenden, terwijl de meeste telefoons bijvoorbeeld rond de 16 a 18 dbi schijnen te zitten! :o
Airw0lf schreef op zondag 30 januari 2022 @ 09:43:
Ok... maar dan nog... als je dat afzet tegen de prijs en beperkingen van een OC200 is het nog steeds een meer dan prima alternatief.
Dat sowieso! :Y) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 qua brandveiligheid weet ik dat er vaak een brandwerende deur wordt toegepast tussen woning en garage, maar kan zo niet heel snel helder antwoord op je vraag vinden of dit voor een wand ook zo is. Bedenk me net dat een wandje met glaswol in principe al brandvertragende eigenschappen heeft en niet meteen de indruk wekt van gewapend beton :+

Mijn meterkast is aan het begin van de woning maar heb aan de andere zijde ook een AP. Dus eentje doet de eerste helft en de ander de tweede helft. Ik hou ze zo lekker uit het zicht.

Het is een Intel AX200, die werd standaard in de laptop geleverd. De AX210 zou in theorie kunnen werken maar zit niet expliciet in de firmware whitelist - dus maar voor veilig gekozen. De AX201 en 211 bestaan blijkbaar ook en werken bijvoorbeeld sowieso niet met een AMD Ryzen cpu.

Zelf vandaag 3 AP's die nog op hun kant stonden/hingen met een beugeltje recht gehangen. Ik had bij nader inzien hier advies moeten vragen en niet van routershop, want dan had ik nu meer wall-modellen met AX-standaard en evt wallmount AP's gekocht ipv die plafond-UFO's.

Maar, eentje in het midden van de nok van m'n woning, eentje recht op 1/3 van de 1e verdieping in een inbouwkast en 1 dus bovenin de meterkast. Er ligt er nu nog eentje in het meubel onder de tv. Das niet ideaal, maar daarmee heb ik achter in de tuin bereik EN JA ER ZIJN OUTDOOR AP'S IK WEET HET haha :+ En tenslotte zo'n 100mbit wall ding in de garage voor de bonus. Had die meebesteld en wederom niet goed opgelet / niet helemaal compleet advies gekregen.

Daarover gesproken: ik heb geen UTP in de tuin, powerline de tuin in is ook niet zo handig, want dan heb je en een AP en een powerline setup nodig die weersbestendig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:44:
De AX201 en 211 bestaan blijkbaar ook en werken bijvoorbeeld sowieso niet met een AMD Ryzen cpu.
:o Interessant!

Hoezo dat dan ineens :?

/EDIT :
NiGeLaToR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:16:
Ik kwam het tegen in het Lenovo Legion topic toen ik m'n Realtek bagger wifi wilde vervangen.

Op een Intel forum vond ik deze uitleg het meest duidelijk - Intel zelf doet er vaag over, maar de mensen die probeerden de AX211 te gebruiken in diverse notebooks moesten bakzeil halen en hadden geen werkende wifi.

[...]
Ahh! Dat verhaal! Wist ik wel... O-) :$ :+

[ Voor 40% gewijzigd door nero355 op 30-01-2022 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
nero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:48:
[...]

:o Interessant!

Hoezo dat dan ineens :?
Ik kwam het tegen in het Lenovo Legion topic toen ik m'n Realtek bagger wifi wilde vervangen.

Op een Intel forum vond ik deze uitleg het meest duidelijk - Intel zelf doet er vaag over, maar de mensen die probeerden de AX211 te gebruiken in diverse notebooks moesten bakzeil halen en hadden geen werkende wifi.
Don´t get anoyed at them, they are marketing guys probably and have no technical detail knowledge..
The AX211 is the CNVi Version of the AX210, the AX211 is missing some parts of a typical wifi card which is integrated into the CPU on modern Intel systems. In this case the MAC, this is the part of the wifi stack that handles all the logic and talks to the CPU..
Buy the AX210, the AX211 will probably not work in your system if you don´t have the appropriate PCH and Intel CPU + Bios Support..
Google for: CNVi (Wikipedia) for more information.
Overigens is de AX200 niet sneller dan de Realtek die ik had, maar doet deze het wel zonder problemen vooralsnog. Met de Realtek dus echt vreemde disconnects, packetloss, pingspikes en 54mbit max connecties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpE4gX_aLItw9csWjFD9CUwcGK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5HMQDOJ1PkDgStddT04Fu3QE.png?f=fotoalbum_large

iPhone 13 pro doet ook goede zaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL1Jc0EejjQI9t95bAonS-5aCdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoOgtISQ16eyaYpJSLNHdAZM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:20:
Of misschien met het zendvermogen van je iphone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfader
nero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:23:
NOFI maar waarom heb je in hemelsnaam een accesspoint in de meterkast staan :?

Daar koop je deze accesspoints niet voor...
Het is niet bij mijzelf thuis, maar het AP staat in de meterkast omdat er in de woonkamer geen UTP is en geen loze leiding. Ik heb zelf al aangegeven dat ik dat de meterkast een slechte keuze is, maar je moet roeien met de riemen die je hebt op dat moment :)
Hang dezelfde accesspoint op de plek van die kleine roze vlek bovenaan op en je bent van het gezeik af! :Y)
Vanzelfsprekend, maar als ik hem daar ophang, dan heeft deze nog steeds een UTP stekker nodig en die is daar niet :)
Gebruik je nog steeds vaak COAX in huis ??

Alles is tenslotte IPTV aan het worden dus het kan een idee zijn om die uit het huis te schoppen en overal UTP te trekken! :)
Als je Ziggo hebt, dan 'moet' je wel. Er zijn een soort COAX->UTP, UTP-COAX kastjes, maar deze zijn duur en daarnaast heb je dan twee UTP kabels nodig, eentje voor TV en eentje voor AP.
Als het goed is kunnen alle Omada modellen met elkaar Meshen/Wireless Uplinken/Hoe Omada dat ook noemt :?
Dat is niet juist, bijv. de wall plugs kunnen het niet en de oudere HW versies van de EAP225/245 kunnen het ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
dfader schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:31:

Als je Ziggo hebt, dan 'moet' je wel. Er zijn een soort COAX->UTP, UTP-COAX kastjes, maar deze zijn duur en daarnaast heb je dan twee UTP kabels nodig, eentje voor TV en eentje voor AP.
Je hebt 2 mogelijkheden;

A) de huidige coax kabel vervangen voor een kabel van Coax en Cat6 utp aan elkaar. Google "coax en utp" dan vind je ze wel. Ook heb je een wandcontactdoos met cat6 en coax naast elkaar in 1 doos. Totale kosten 50 euro.
Ik heb geen idee van de kwaliteit is en of coax en utp bij elkaar leggen enig effect op het signaal heeft.

B ) ziggo heeft nu een stb die alleen utp nodig heeft, geen coax. Heet volgens mij media box next? Was laatst op de tweakers frontpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
frankyfn126 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:53:
[...]

B ) ziggo heeft nu een stb die alleen utp nodig heeft, geen coax. Heet volgens mij media box next? Was laatst op de tweakers frontpage
Deze heeft voor live TV nog steeds COAX nodig of is dat veranderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
dfader schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:06:
[...]

Deze heeft voor live TV nog steeds COAX nodig of is dat veranderd?
nieuws: Ziggo test kleine settopbox zonder coax-aansluiting

Lijkt nu nog een test te zijn. Maar ja, ziggo TV zonder coax aansluiting bij je TV

(Note je zal wel ziggo internet nodig hebben dus coax zal ergens je huis in komen en naar een modem gaan)

Toevoeging:
Omdat dit het Omada topic is, kan je nadat je utp ipv Coax neergelegd heb over gaan op een Omada wall modelletje.
Heb je wifi access point en switch in 1 ;) wie wordt daar nu niet gelukkig van

[ Voor 16% gewijzigd door frankyfn126 op 31-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27
Ok, spuit 11 dus haha 7(8)7
Ik lees dus niet dagelijks mee hier, maar overweeg ergens komend jaar mijn netwerk een upgrade te geven en over te stappen op een managed systeem. Wordt waarschijnlijk Omada of Unify, heb vooralsnog een voorkeur voor de eerste. Van het weekend bij een vriend even met zijn nieuwe setup mogen spelen, dat zag er allemaal netjes uit.

Ik vermoed dat ik voor de 650 serie ga, zou eigenlijk graag gelijk naar 6E gaan maar dat zal voorlopig nog wel boven budget gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:54
Je kunt natuurlijk ook prima MOCA gebruiken om gigabit over coax te krijgen, hoef je alleen de adapters aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
dfader schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:31:
Het is niet bij mijzelf thuis, maar het AP staat in de meterkast omdat er in de woonkamer geen UTP is en geen loze leiding.

Vanzelfsprekend, maar als ik hem daar ophang, dan heeft deze nog steeds een UTP stekker nodig en die is daar niet :)
Geen optie om een WCD die voor de telefoonaansluiting wordt gebruikt te hergebruiken als WiFi bron d.m.v. een Wall model ??

Dit dus :
frankyfn126 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:15:
Omdat dit het Omada topic is, kan je nadat je utp ipv Coax neergelegd heb over gaan op een Omada wall modelletje.
Heb je wifi access point en switch in 1 ;) wie wordt daar nu niet gelukkig van
:*) d:)b
Is TV kijken via die app van ze een optie :?
Dat is niet juist, bijv. de wall plugs kunnen het niet en de oudere HW versies van de EAP225/245 kunnen het ook niet.
Dat wist ik dus effe niet meer helemaal zeker... :)
arjanw848 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:35:
Je kunt natuurlijk ook prima MOCA gebruiken om gigabit over coax te krijgen, hoef je alleen de adapters aan te sluiten.
Ik heb daar weleens wat over langs zien komen, maar ken de techniek verder niet echt...

Hoe bruikbaar is het tegenwoordig en kan je daar PoE/PoE+ overheen gooien :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 nee tis niet ook nog PoE zover ik weet.

Well uitgebreide review gevonden met uitleg hoe het werkt, voor de nieuwschierige geest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nero355 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Klinkt als de eerder genoemde DTIM problemen :)
Zou kunnen. Heb ook een hoop van deze errors:
code:
1
[Failed]42-08-XX-73-8F-XX failed to connected to B0-A7-XX-CB-XX-7B with SSID "XXX" on channel 40 because WPA Authentication times out/failed.(1 time in a minute)

Heb hem nu zo gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFtT7BmFQ2Wx0GTj2eE6_r13Nhk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IKXpfNdlhG9fMVelnOXHJQ7H.png?f=user_large
Kijken of dit helpt, dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:57:
[...]

code:
1
[Failed]42-08-XX-73-8F-XX failed to connected to B0-A7-XX-CB-XX-7B with SSID "XXX" on channel 40 because WPA Authentication times out/failed.(1 time in a minute)

Heb hem nu zo gezet:
[Afbeelding]
Als dat niet helpt zet dan eens het volgende ook uit :
- Fast Roaming
- AI Roaming
- Band Steering
- Force Disassociation

Want hoe leuk de eerste drie ook klinken : Het zal je eerder ellende dan iets positiefs opleveren over het algemeen! ;)

En die laatste klinkt als iets van een dwangmatige RSSI achtige override dus die vertrouw ik ook niet helemaal... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Haha, die opties zijn wel de reden waarom ik er een oc200 controller bij heb ;) heb ook het idee dat Iphones wat eigenwijs zijn en zelf willen kiezen.
Maar is te proberen inderdaad.
Probleem treed ook vooral in de keuken op (open keuken in dezelfde ruimte als de EAP615). In de keuken overlapt het signaal misschien een beetje met de Eap610 in het trapgat (verticaal gemonteerd tussen de 1e en 2e verdieping) en het is in de buurt van de meterkasten van de buren.
In de rest van het huis is het bereik prima :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 01-02-2022 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

code:
1

Heb hem nu zo gezet:
[Afbeelding]
Mijn € 0,50:
Begin eens met het uitschakelen van "Band Steering" en "Force Disassociation" - in mijn optiek instellingen van de categorie "last resort"... met de aanname dat de "DTIM period" in beide gevallen op 3 (of hoger) staat...

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 01-02-2022 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:20

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:16:
[...]

[...]

Overigens is de AX200 niet sneller dan de Realtek die ik had, maar doet deze het wel zonder problemen vooralsnog. Met de Realtek dus echt vreemde disconnects, packetloss, pingspikes en 54mbit max connecties.

[Afbeelding]

iPhone 13 pro doet ook goede zaken:

[Afbeelding]
Opmerkelijk, ik heb op kantoor een werkende setup met AX-211 en een ryzen cpu, wel desktop en een rebranded AX-211 van gigabyte, cpu is van zen2 generatie.
Mr_gadget schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:37:
Haha, die opties zijn wel de reden waarom ik er een oc200 controller bij heb ;) heb ook het idee dat Iphones wat eigenwijs zijn en zelf willen kiezen.
Maar is te proberen inderdaad.
Probleem treed ook vooral in de keuken op (open keuken in dezelfde ruimte als de EAP615). In de keuken overlapt het signaal misschien een beetje met de Eap610 in het trapgat (verticaal gemonteerd tussen de 1e en 2e verdieping) en het is in de buurt van de meterkasten van de buren.
In de rest van het huis is het bereik prima :)
2 AP's in dezelfde ruimte is veelal ook vragen om issues met roaming-happy devices (realtek, ik kijk naar jou).

Wat dan nog kan helpen is je Tx power terug zetten en ik ben niet bekend met tplink-omada, maar sommige AP's laten je toe je management traffic op 12 of 24 mbit te zetten. Dit is een soort van verkapte min-rssi setting om te voorkomen dat je clients roamen naar een AP waar je maar zeer beperkt mee kan praten.

[ Voor 29% gewijzigd door Nox op 02-02-2022 00:46 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Nox zeker opmerkelijk - wellicht maakt de plek van de netwerk kaart ook uit in het systeem: PCIe, USB of M2. Is het een desktop met een m2 ax211 wifi kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:44
[...]

code:
1

Heb hem nu zo gezet:
[Afbeelding]
Ik heb de laatste tijd ook veel gelijkaardige problemen. Mijn settings zijn hetzelde als bij jou, met dat verschil dat Band Steering en Force Disassociation niet aan staan. DTIM op 3 voor zowel 2.4 als 5 GHz.

Ik heb niet direct een idee waar nog te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:56:
@Nox zeker opmerkelijk - wellicht maakt de plek van de netwerk kaart ook uit in het systeem: PCIe, USB of M2. Is het een desktop met een m2 ax211 wifi kaart?
Nee is pci-e kaartje. Met daarop de m.2 pcb erop (gesoldeerd of geklikt weet ik ff niet, misschien zijn er fotos van). Maar m.2 of pci-e lullen hetzelfde protocol. Usb-wifi6 bestaat overigens niet ;)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Nee is pci-e kaartje. Met daarop de m.2 pcb erop (gesoldeerd of geklikt weet ik ff niet, misschien zijn er fotos van). Maar m.2 of pci-e lullen hetzelfde protocol. Usb-wifi6 bestaat overigens niet ;)
Wat dan de reden is dat die ax211 dingen niet werken op een Ryzen pc is bijzonder :)
Wellicht is het een broodje-reddit, ik ga dat alleen niet uitproberen nu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Wat dan de reden is dat die ax211 dingen niet werken op een Ryzen pc is bijzonder :)
Wellicht is het een broodje-reddit, ik ga dat alleen niet uitproberen nu :+
Als het laptops zijn, vaak de bios die dat niet accepteert voor alles wat non-oem is.

Edit:
Ik heb de 210 denk :F iig de variant met 6E

Dacht de 200 wifi5, 210 wifi6, de 211 wifi6E.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 02-02-2022 10:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Nox verdorie, hele theorie ontkracht en nu weer plausibel. Wel beetje opletten hier bij Omada Mythbusters :+

Overigens is de
AX200 - Wi-Fi CERTIFIED*WiFi 6 (802.11ax)
AX210 - Wi-Fi CERTIFIED*Wi-Fi 6E

AX2x1 is idem aan de versie met 0 qua standaarden, alleen schijnbaar dus die Intel-afhankelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SonnyBBQ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:13:
[...]

Ik heb de laatste tijd ook veel gelijkaardige problemen. Mijn settings zijn hetzelde als bij jou, met dat verschil dat Band Steering en Force Disassociation niet aan staan. DTIM op 3 voor zowel 2.4 als 5 GHz.

Mja - dat had ik ook bij een paar Domotica-achtige apparaten.
Formeel hebben ze ondersteuning voor 5-Ghz.
Maar in de praktijk kwamen ze pas tot leven met een SSID op enkel de 2.4-Ghz band.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:44
Hier zijn het eigenlijk de telefoons die deze foutmeldingen geven. Ik heb dan ook soms volledig wifibereik, maar pagina's/apps die niet inladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Inderdaad. Dat heb ik ook.
Als ik dan een Speedtest draai is de download maar iets van 0.14 Mbps. De upload is dan altijd beter om een of andere reden, die is dan 3-4 Mbps. En ping is meestal wel oke, maar met 100 ms jitter.
Maar zoals ik al eerder omschreef het is een stuk tussen twee AP's in (en ook in de buurt van AP's van de buren).
Nox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 00:40:

[...]

2 AP's in dezelfde ruimte is veelal ook vragen om issues met roaming-happy devices (realtek, ik kijk naar jou).

Wat dan nog kan helpen is je Tx power terug zetten en ik ben niet bekend met tplink-omada, maar sommige AP's laten je toe je management traffic op 12 of 24 mbit te zetten. Dit is een soort van verkapte min-rssi setting om te voorkomen dat je clients roamen naar een AP waar je maar zeer beperkt mee kan praten.
Ze zitten niet in dezelfde ruimte. De een zit in de woonkamer en de ander in het trappenhuis zo'n 8 meter hoger. Maar wel verticaal gemonteerd waardoor hij ook flink naar beneden straalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
Usb-wifi6 bestaat overigens niet ;)
Daar zijn dongles voor tekoop, maar chips die direct zo verbonden zijn op een of ander ARM bordje of zo zou ik ook niet uitsluiten in de toekomst! ;)
Airw0lf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:34:
Mja - dat had ik ook bij een paar Domotica-achtige apparaten.
Formeel hebben ze ondersteuning voor 5-Ghz.
Maar in de praktijk kwamen ze pas tot leven met een SSID op enkel de 2.4-Ghz band.
802.11n doet ook aan 5 GHz echter zijn er niet veel apparaten die dat ook echt benutten om de een of andere reden... :/

De accesspoints doen het beter wat dat betreft! :)
Mr_gadget schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:59:
Als ik dan een Speedtest draai is de download maar iets van 0.14 Mbps. De upload is dan altijd beter om een of andere reden, die is dan 3-4 Mbps.
Eigenlijk wel logisch, want de Upload houdt de verbinding in stand! :)
Maar zoals ik al eerder omschreef het is een stuk tussen twee AP's in (en ook in de buurt van AP's van de buren).

Ze zitten niet in dezelfde ruimte. De een zit in de woonkamer en de ander in het trappenhuis zo'n 8 meter hoger. Maar wel verticaal gemonteerd waardoor hij ook flink naar beneden straalt.
Check je settings :
- Hoeveel dBi zendt elke accesspoints uit ?
- Overlappen ze elkaar ?
- Welke kanalen gebruik je t.o.v. je buren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

NiGeLaToR schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:27:
@Nox verdorie, hele theorie ontkracht en nu weer plausibel. Wel beetje opletten hier bij Omada Mythbusters :+

Overigens is de
AX200 - Wi-Fi CERTIFIED*WiFi 6 (802.11ax)
AX210 - Wi-Fi CERTIFIED*Wi-Fi 6E

AX2x1 is idem aan de versie met 0 qua standaarden, alleen schijnbaar dus die Intel-afhankelijkheid.
Sorry, ik dacht dat ik nog steeds the latest en greatest had :o maar als de 211 idem is, dan die gewoon pakken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nox schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:59:
[...]

Sorry, ik dacht dat ik nog steeds the latest en greatest had :o maar als de 211 idem is, dan die gewoon pakken? :)
Als die werkt in je setup kan dat - de 210 zou volgens de intel/ryzen theorie hetzelfde zijn en ook op niet-intel systemen werken.

Of je probeert de 211 in je ryzen setup en.. myth.. busted? :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

SonnyBBQ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:13:
[...]

Same here. Sinds ik de controllers heb geupdate van twee woningen (één OC200 en één Omada controller via Docker op een Raspberry Pi 4), krijg ik ook bij beiden setups ook diezelfde "... WPA Authentication times out/failed" errors.

Ben van Omada 4.4.5 (waar ik nooit deze meldingen had) gegaan naar 5.0.29 (Raspberry Pi) en 5.0.30 (OC200). Dus heb sterk het vermoeden dat dit gewoon een bug in versie 5.xxx is van Omada.

Heb als eerste maar DTIM, zoals hier werd gesuggereerd, aangepast van 1 naar 3. Eens kijken of dat iets oplost.

[ Voor 4% gewijzigd door Yellowneck op 03-02-2022 00:50 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 14:57
Nu heb ik in mijn nieuwe huis netjes overal ethernet bij de wand contact dozen, maar daar passen die in-wall oplossingen natuurlijk niet :(

Heeft iemand toevallig een mooie oplossing voor een wall mount oid zodat ik ze netjes 'aan de muur' kan hangen ipv dat ik net nu alles klaar is nog van alles moet gaan infrezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Azzmodan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 08:44:
Nu heb ik in mijn nieuwe huis netjes overal ethernet bij de wand contact dozen, maar daar passen die in-wall oplossingen natuurlijk niet :(

Heeft iemand toevallig een mooie oplossing voor een wall mount oid zodat ik ze netjes 'aan de muur' kan hangen ipv dat ik net nu alles klaar is nog van alles moet gaan infrezen?
Ja: die UTP doos eraf, die wall-AP erop en dan de UTP output op de wall-AP gebruiken voor andere devices.

Check even welke poortjes er op die wall-AP's zitten, mogelijk heb je daar genoeg aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:16

Ankh

|true

Ik denk ik ga eens even via m'n werk navragen wat de levertijd is van Omada 615 Wall AP's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80PgybSsVNf-riGNYDuJwO_gYRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoY7ebGTQyDkkdvDcj6NMuPu.jpg?f=user_largeEr zit trouwens toch aardig wat marge op die dingen... 8)7

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ankh schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:34:
Ik denk ik ga eens even via m'n werk navragen wat de levertijd is van Omada 615 Wall AP's:
[Afbeelding]Er zit trouwens toch aardig wat marge op die dingen... 8)7
@Azzmodan check dit: meerdere UTP aansluitingen. AP en wall-outlet in 1!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:38
Binnenkort (komende maanden) krijg ik KPN glasverzel opgeleverd. Nu wil ik het eens goed aanpakken en een router neer zetten in eigendom en dus niet de experia box. Aangezien ik erg blij ben met Omada accesspoints met controller zou het voor mij een logische keuze zijn om ook de router op te nemen in deze omgeving.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is of alles wel gaat werken. Met alles bedoel ik de IPTV van KPN en het internet in combinatie met deze router. De router die het moet gaan doen is denk ik de TLR-605.

Hoe het er volgens mij uit moet komen te zien:
Glasvezel NT kast --UTP--> TPLink TLR-605 --> Vanuit hier verder het netwerk in met diverse switches en apparatuur die aangesloten is. op 1 van de switches komt ook de IPTV box van KPN.

Ga er even van uit dat de switches ICMP snooping ondersteunen en dus ook werken met de experia box

Gaat bovenstaande werken zoals ik bedacht heb? Is er ergens een overzicht met instellingen die ik moet zetten hiervoor? Op diverse fora zie ik vooral berichten 2020 en 2021 staan met wat ervaringen maar niet of het nou wel of niet werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@HugoStiglitz niet zonder Experiabox nog in de mix. Ik heb overigens de tv-app op m'n smartTV gezet en het verder gelaten voor wat het is en routeer geen IPtv meer over LAN.

Ik kan het even niet terugvinden, maar het is in dit topic besproken en uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik heb ook een vraagje hier.

Ik heb op kantoor een TP-link Omada geïnstalleerd. Router, switch, accesspoint en controller. Nu moet er een tweede accesspoint bij maar in een ander netwerksegment van het bedrijfsverzamelgebouw.

Zie deze tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az2Jn1L8gpUvm_rZfAAkfnzgpmQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9lW3t3xs9lZTtc8zUdkK4IRM.png?f=fotoalbum_medium

Tussen gebouw netwerk 1 en gebouw netwerk 2 is geen routing.

Kan ik op één of andere manier daar een tweede access point aan koppelen of wordt dat een drama en kan ik beter een tweede router+switch aanschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:38
Dennis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:26:

Ik heb op kantoor een TP-link Omada geïnstalleerd. Router, switch, accesspoint en controller. Nu moet er een tweede accesspoint bij maar in een ander netwerksegment van het bedrijfsverzamelgebouw.

Zie deze tekening:
[Afbeelding]

Kan ik op één of andere manier daar een tweede access point aan koppelen of wordt dat een drama en kan ik beter een tweede router+switch aanschaffen?
Je geeft het zelf al aan dat er geen routering is. Accesspoint 2 kan niet bij de controller komen en dus zijn config niet ophalen. Je kan wel een router er neer zetten VPN bouwen tussen de 2 omada routers. In theorie zou het dan moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Waarom denk je dat of waardoor denk je dat het niet zal passen :?
Aan de muur hangen kan alleen met een regulier model, tenzij je een kastje onder je TV hebt en zo'n Wall model in/op de achterkant ervan kan monteren :)
HugoStiglitz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:29:
Binnenkort (komende maanden) krijg ik KPN glasverzel opgeleverd. Nu wil ik het eens goed aanpakken en een router neer zetten in eigendom en dus niet de experia box. Aangezien ik erg blij ben met Omada accesspoints met controller zou het voor mij een logische keuze zijn om ook de router op te nemen in deze omgeving.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is of alles wel gaat werken. Met alles bedoel ik de IPTV van KPN en het internet in combinatie met deze router. De router die het moet gaan doen is denk ik de TLR-605.
"Computer says NO" => [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie :P
Hoe het er volgens mij uit moet komen te zien:
Glasvezel NT kast --UTP--> TPLink TLR-605 --> Vanuit hier verder het netwerk in met diverse switches en apparatuur die aangesloten is. op 1 van de switches komt ook de IPTV box van KPN.

Ga er even van uit dat de switches ICMP snooping ondersteunen en dus ook werken met de experia box

Gaat bovenstaande werken zoals ik bedacht heb? Is er ergens een overzicht met instellingen die ik moet zetten hiervoor? Op diverse fora zie ik vooral berichten 2020 en 2021 staan met wat ervaringen maar niet of het nou wel of niet werkt.
Overweeg eens zoiets : https://www.vanachterberg...teway-problemen-oplossen/

Kan je elke Router gebruiken die je maar wilt en toch daarnaast IPTV hebben! :*)

Zie deze tekening:
[Afbeelding]

Is een Point-to-Point straalverbinding een optie :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:31:
@HugoStiglitz niet zonder Experiabox nog in de mix. Ik heb overigens de tv-app op m'n smartTV gezet en het verder gelaten voor wat het is en routeer geen IPtv meer over LAN.

Ik kan het even niet terugvinden, maar het is in dit topic besproken en uitgelegd.
@HugoStiglitz, dvandonkelaar in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie" legt het uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zie deze tekening:
[Afbeelding]

Waarom eigenlijk twee routers?
Zou je met een router uit de voeten kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126

Ik snap het probleem niet precies.
Welk eap heb je precies?

[ Voor 53% gewijzigd door frankyfn126 op 03-02-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Airw0lf schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 18:16:
Waarom eigenlijk twee routers?
Zou je met een router uit de voeten kunnen?
Probleem is dat het 10.X.X.X netwerk niet door ons beheerd wordt. Vandaar dat we hier nog een router achter hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Niet online
Wordt niet door jullie beheerd, zeg je. Wil de beheerder niet meewerken?
Ligt aan wat jouw doel is.
Moeten die twee netwerken met elkaar verbonden zijn, zodat devices elkaar kunnen zien? Dan beheerder routering laten configureren of zelf via vpn de twee verbinden. Ik vraag me wel af in welke mate je de bestaande infrastructuur nog gaat kunnen/willen gebruiken als je een vpn gaat leggen.
Wil je op de tweede locatie ook wifi, om alleen lokaal devices elkaar te connecten of op internet te kunnen, dan volstaat een router/ap combi op die tweede locatie. Of je dan een alles-in-1 fritzbox neerzet of allemaal los spul, mag je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Probleem is dat het 10.X.X.X netwerk niet door ons beheerd wordt. Vandaar dat we hier nog een router achter hebben zitten.
Helemaal begrijpen doe ik het niet. Aan de ene kant kan/mag je blijkbaar een Omada router inzetten en heb je het achterliggende subnet in eigen beheer? En aan de andere kant wordt het in-beheer-hebben van een subnet als argument aangedragen om geen LAN-LAN verbinding in elkaar te steken tussen die twee locaties?

Misschien toch eens (opnieuw?) contact opnemen met de beherende partij en vragen of die mee wil werken aan een laag-2 verbinding tussen beide locaties? Idealiter zodanig dat je met één (Omada?) router uit de voeten kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Heeft er hier iemand goede ervaringen met het overstappen van Unifi naar Omada? Ik kwam een paar reviews tegen, waarbij men juist het een stap achter uit vind..

Gezien mijn huidige issues en plaatsing van de unifi AP's wil ik eigenlijk overstappen ;-)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Ankh Omada is minder volwassen. De TP-link apparatuur kan zich ongetwijfeld meten aan de Unifi apparatuur, maar de SDN eroverheen, Omada, moet nog wat verder ontwikkelen om zich te kunnen meten aan Unifi-SDN.

Wat de vraag is waarom je wilt overstappen en wat je verwacht van Omada? In principe kan elke MKB en huis-tuin-en-keuken-gebruiker overweg met Omada, er missen wel wat geavanceerdere of specifieke dingen en sommige implementaties zijn wat matig. Vooral het routing en firewall gedeelte ervaar ik dat - wat je in theorie nog kunt opvangen met een andere - niet Omada-router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31

Tacoos

i am i

NiGeLaToR schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:31:

Idd: mijn set-up:

Experiabox --> TL-R605 --> TL-SG2210 ----> tv decoder

Als je geen toegang tot je netwerk nodig hebt van buitenaf, werkt dit prima.
Enige wat je hoeft te doen is IGMP snooping aan te zetten in Omada.

offtopic:
Die KPN app heb ik ook op mijn sony met android TV, maar wij gebruiken met name bij opnames enzo liever de sarris. Doorspoelen en pauzeren/hervatten gaan in de app niet altijd goed.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tacoos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:53:
[...]

offtopic:
Die KPN app heb ik ook op mijn sony met android TV, maar wij gebruiken met name bij opnames enzo liever de sarris. Doorspoelen en pauzeren/hervatten gaan in de app niet altijd goed.
Wat bedoel je met de passage "Als je geen toegang tot je netwerk nodig hebt van buitenaf"?
En waarop gaat het dan mis als je wel toegang nodig hebt van buitenaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:36:
@Ankh Omada is minder volwassen. De TP-link apparatuur kan zich ongetwijfeld meten aan de Unifi apparatuur, maar de SDN eroverheen, Omada, moet nog wat verder ontwikkelen om zich te kunnen meten aan Unifi-SDN.

Wat de vraag is waarom je wilt overstappen en wat je verwacht van Omada? In principe kan elke MKB en huis-tuin-en-keuken-gebruiker overweg met Omada, er missen wel wat geavanceerdere of specifieke dingen en sommige implementaties zijn wat matig. Vooral het routing en firewall gedeelte ervaar ik dat - wat je in theorie nog kunt opvangen met een andere - niet Omada-router.
Momenteel heb ik drie AC Lite AP's in mijn huis. Heb ze aangeschaft toen ze net uit zijn gekomen. Ze voldoen, maar het bereik is zo/zo (verkeerde plaatsing als het ware). Daarnaast heb ik meerdere AX devices tegenwoordig en merk ik soms dat ik wat rare dingen heb met het WiFi (wat weer te relateren is met Unifi).

Dus op basis van mijn zoektocht naar correcte AP's ben ik zodoende bij de Omada 615Wall uitgekomen. Het lijkt er op dat de muur modellen van Unifi niet meer beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31

Tacoos

i am i

Airw0lf schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Wat bedoel je met de passage "Als je geen toegang tot je netwerk nodig hebt van buitenaf"?
Door de dubbele NAT (in mijn geval tenminste, bij mij is de TL-R605 nl ingesteld als DHCP server voor het interne netwerk), is toegang van buitenaf op je eigen netwerk onmogelijk of lastig (bijvoorbeeld als je op een externe locatie via VPN toegang tot je interne netwerk zou willen hebben).
Apparaten op mijn interne netwerk zien de experiabox dus ook niet.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Ankh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:32:
Heeft er hier iemand goede ervaringen met het overstappen van Unifi naar Omada?
Ik kwam een paar reviews tegen, waarbij men juist het een stap achter uit vind...
Dat is het dan ook, want ik zie hier regelmatig dingen voorbijkomen die 3 jaar geleden of zo actueel waren bij de Ubiquiti UniFi meuk :)
Gezien mijn huidige issues en plaatsing van de unifi AP's wil ik eigenlijk overstappen ;-)
Waar zit je mee dan :?
NiGeLaToR schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:36:
Omada is minder volwassen. De TP-link apparatuur kan zich ongetwijfeld meten aan de Unifi apparatuur, maar de SDN eroverheen, Omada, moet nog wat verder ontwikkelen om zich te kunnen meten aan Unifi-SDN.
En als je dan bedenkt dat zelfs de SDN van UniFi eigenlijk een heleboel dingen niet heeft... :X :+
Vooral het routing en firewall gedeelte ervaar ik dat - wat je in theorie nog kunt opvangen met een andere - niet Omada-router.
Mijn mening is steeds meer dat je dat ook bij Ubiquiti UniFi eigenlijk wel het liefst wilt! :X

- USG is ouwe meuk.
- UDM/UDR is gewoon crap!
- Beiden zijn zeer beperkt vanuit de Controller te beheren!

Als je een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X erbij neemt word je daar al veel blijer van! :o :*)

Laat staan als je zelf wat leuks bouwt op basis van OpenWRT of pfSense/OPNsense 8) :Y)
Tacoos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:53:

offtopic:
Kijk eens naar de link die ik eerder noemde : https://www.vanachterberg...teway-problemen-oplossen/

Dan kan de ExperiaBox weg! d:)b
Airw0lf schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:34:
Port Mapping en zo... ;)

Om maar over games die P2P zijn en NAT achter NAT niet leuk vinden maar niet te beginnen... :X
Ankh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:40:
Momenteel heb ik drie AC Lite AP's in mijn huis.

Ze voldoen, maar het bereik is zo/zo (verkeerde plaatsing als het ware).
Dan moet je daar wat aan doen! ;)
Daarnaast heb ik meerdere AX devices tegenwoordig en merk ik soms dat ik wat rare dingen heb met het WiFi (wat weer te relateren is met Unifi).
Wat precies :?
Dus op basis van mijn zoektocht naar correcte AP's ben ik zodoende bij de Omada 615Wall uitgekomen. Het lijkt er op dat de muur modellen van Unifi niet meer beschikbaar zijn.
De 802.11ax UniFi In Wall staat op het moment in de Early Access Store (Als poging #2 _O- :+ ) en zou over een tijdje gewoon normaal tekoop moeten zijn :)
Tacoos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:16:
Door de dubbele NAT (in mijn geval tenminste, bij mij is de TL-R605 nl ingesteld als DHCP server voor het interne netwerk), is toegang van buitenaf op je eigen netwerk onmogelijk of lastig (bijvoorbeeld als je op een externe locatie via VPN toegang tot je interne netwerk zou willen hebben).
Mwa, een beetje irritant, maar niet onmogelijk! ;)

Vooral als je eventuele problemen met de juiste Hello/Dead Time instellingen kan opvangen! :Y)
Doe eens een tracert/traceroute voor de grap! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 04-02-2022 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ankh schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:32:
Heeft er hier iemand goede ervaringen met het overstappen van Unifi naar Omada? Ik kwam een paar reviews tegen, waarbij men juist het een stap achter uit vind..

Let op dat een deel van de modellen, bijvoorbeeld de EAP610 en EAP615 (in Wall) nog geen DFS ondersteunen. Het aantal 5 GHz kanalen is dus beperkt. Dit zou wel moeten komen in Q2.
En het zendvermogen/antenne gain van de Unifi in wall is iets sterker.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_gadget op 04-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tacoos schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Mja - dubbel NAT (met nog een paar andere argumenten) is het standaard riedeltje wat vrijwel iedereen noemt. Maar tot nu toe heb ik niemand gehoord met concrete voorbeelden van applicaties of games die daar moeilijk over doen en ook niet aan de praat waren te krijgen... dus als je iets weet... _/-\o_

Inzake VPN: das op te lossen met port-forwarding op de Experiabox. Als je OpenVPN gebruikt is er een config-bestand op te halen. Daar staat in wat voor poort (type en nummer) je hebt aangemaakt.

Ik heb zo jaren gedraaid met een Asus/Merlin router achter een Ziggo-box. Die is op enig moment vervangen door een KPN-experiabox en Omada. De twee bijbehorende KPN-mediaboxen zitten achter een Omada switch. En dat alles werkt zonder problemen i.c.m. de DMZ van de Experiabox en alles zonder UPnP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Dan kan de ExperiaBox weg! d:)b

[...]

Port Mapping en zo... ;)

Om maar over games die P2P zijn en NAT achter NAT niet leuk vinden maar niet te beginnen... :X

[...]
Mja - wat ik al schreef in een eerdere reactie - het standaard riedeltje... :z

Maar tot nu toe niemand gevonden die voorbeelden van P2P-games of andere applicaties kon noemen die niet werkten en ook niet aan de praat waren te krijgen - al was het maar met een simpele DMZ-config op de Experia- of Ziggobox. En met 3 kinderen die de nodige uren aan gaming hebben verbrand is er wel sprake van enige ervaring... zo is mijn inschatting... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Deze vraag ook in het Tweak topic gesteld alleen hier zijn meer omada experts aanwezig :).

Voorheen had ik een frizbox maar met internet only bij tweak 100% overgestapt op omada. Je kan de convertor van tweak gebruiken maar ik heb dus glas direct in een sfp module zitten in de router van tp-link (TL-ER7206)

Bij de fritzbox kon ik de waardes van het signaal checken, zoals hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HrTbQQ1ktwoEbHcG8DABhkcB6o4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lLz44BIGVgcHxxgnAvSk5m24.png?f=user_large

Ik heb al voor mijn doen door omada zitten neuzen maar helaas niets gevonden. Zit dit er niet op of zit dit redelijk goed verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RobbyTown hier ook niets van dit gevonden in de instellingen. Of het moet al magischerwijs verschijnen als je de module erin prikt, maar heb m’n twijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@NiGeLaToR Oke. Ja dat zou kunnen met alleen SFP erin er een tabje extra komt, al zou N/A ook een prima output zijn aangezien je alleen AP's gebruikt zie je in het dashboard Switch 0/0.

Maar waar ik het zou verwachten is hier
Devices > TL-ER7206 > SFP WAN (of een los tabje Fiber)

Als je kijkt naar een AP daar zijn veel tabjes aanwezig, dan heb je bij de router maar minimale info.
Devices > EAP > Overview & LAN & Uplink (Wired) & Radios

Ook al zitten google naar een ssh commando maar ook dat geen 0 resultaten helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 05-02-2022 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RobbyTown ssh is nogo zodra je de router met Omada gebruikt in de sdn laag.

En inderdaad bij de utp wan zie je ook bijster weinig. Gelukkig wel de PPPoE status.

Btw; fysieke connectie status zie je op poort niveau wel, maar is bij mij gewoon 1gbit full duplex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Niet online
RobbyTown schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 08:19:
Ik heb al voor mijn doen door omada zitten neuzen maar helaas niets gevonden. Zit dit er niet op of zit dit redelijk goed verstopt?
Als het niet in de Omada controller zit, misschien wel in de webinterface van de ER7206 zelf in standalone mode. Moet je hem wel even in Omada vergeten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:28:
@RobbyTown ssh is nogo zodra je de router met Omada gebruikt in de sdn laag.

En inderdaad bij de utp wan zie je ook bijster weinig. Gelukkig wel de PPPoE status.

Btw; fysieke connectie status zie je op poort niveau wel, maar is bij mij gewoon 1gbit full duplex.
Ik weet niet of je meer gaat zien via ssh - nooit geprobeerd eigenlijk.

Maar inderdaad - via de webUI heb ik nog geen fysieke interface dingetjes gevonden - ook niet bij voor de SFP poorten. Zelfs iets van een koper of glas sfp heb ik nog niet kunnen vinden.

Zie ook afbeelding:
Maar die SSH-toegang is er wel - je moet onder services ssh aanvinken - dan lukt dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj-66SnZBOfiSEsLr8bhw_uOhPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C198UQUadDyRZnDhLcVzxb58.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 05-02-2022 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
SSH had ik al gevonden maar helaas nergens te vinden wat de code zou moeten zijn om die waardes op te halen. Het is in elk geval niet te doen met de HP/Aruba/Cisco commando's.

Router 'even' uit de Omada mij iets te link dat hier alles omvalt (a happy wife is a happy life ;) ), dus ik laat hem zo wel.

Gezien Omada nog in de ontwikkeling zit en de router net uit is wacht ik wel geduldig af. Ligt het in elk geval niet aan mij dat ik het over het hoofd heb gezien B) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:58

duderuud

Sliden is koel

Nogal specifieke vraag maar goed: Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een Ikea Tradfri hub aan Apple Homekit?

Het zou moeten kunnen maar met mijn Omada setup krijg ik het niet voor elkaar. Ik vermoed dat het ergens in routerprofielen/vlan's zit. Heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
duderuud schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:47:
Nogal specifieke vraag maar goed: Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een Ikea Tradfri hub aan Apple Homekit?

Het zou moeten kunnen maar met mijn Omada setup krijg ik het niet voor elkaar. Ik vermoed dat het ergens in routerprofielen/vlan's zit. Heb al van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.
Omada is voor netwerk spullen van TP-Link - iets anders is niet mogelijk (voor zover ik weet).
Waaruit blijkt dat dat wel zou moeten?

Tradfri en Apple Homekit kennen een zekere mate van samenwerking - maar niet voor alles.

Mijn € 0,50: maak gebruik van Home Assistant (aka HASS).
En gebruik die als een soort van Haarlemmerolie tussen Tradfri, Apple Homekit en Omada.
Met die kanttekening dat Omada en HASS nog in de kinderschoenen staat:
https://github.com/zachcheatham/ha-omada

De UniFi spullen (van Ubiquiti) lijken hier wat verder mee te zijn:
https://www.home-assistant.io/integrations/unifi/

Maar dat alles valt "enigszins" buiten de scope van dit topic... zo is mijn inschatting... :Y
Nog maar los van mijn gebrek aan ervaring in deze combi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:42:
Omada is voor netwerk spullen van TP-Link - iets anders is niet mogelijk (voor zover ik weet).
Waaruit blijkt dat dat wel zou moeten?
Nergens uit, want dat zegt onze Dude Ruud helemaal niet! ;) B) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
Een aantal mensen vroegen mij wat ik bedoelde, met mijn vraag 'hoe krijg ik die in walls netjes op mijn muur'
Dit is hoe al mijn netwerk punten er ongeveer uitzien (maar dan met dubbele utp):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93ZaX9PnA0Pq_vNDXmyQCaE8UMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ul8jPeIGNGTpuimdiVOzdJt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; ik denk dat ik hierop uit ga komen.Een kleine 'opbouw doos voor inbouw materiaal' naast de stopcontacten waar het zou moeten komen. En dan kan ik met een kleine netwerkkabel erheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Iazma7cWAMdvs8oTmgKO-txRHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0b5YkZFjUOnRHlhr7ntNqDw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Azzmodan op 06-02-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Azzmodan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:28:
Een aantal mensen vroegen mij wat ik bedoelde, met mijn vraag 'hoe krijg ik die in walls netjes op mijn muur'
Dit is hoe al mijn netwerk punten er ongeveer uitzien (maar dan met dubbele utp):

[Afbeelding]
Dan zal alleen de 230 passen. Deze hebben de vorm van z'n afdek plaat. Maar ik zou de spec wel na meten.
Ik weet nl niet of ze er echt inpassen of enkel de zelfde maat hebben.

https://tweakers.net/zoeken/?keyword=Tp+link+wall

De andere modelen zoal de 235/615 steken uit naast ( links rechts onder en boven) het afdekplaatje en zullen dus voor je stopcontact komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Nergens uit, want dat zegt onze Dude Ruud helemaal niet! ;) B) :P
Klopt. Maar dan lijkt me de passage "routerprofielen/vlan" ook niet relevant.

Vandaar de kort-door-de-bocht interpretaties en daaruit voortvloeiende tjek-vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
frankyfn126 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Dan zal alleen de 230 passen. Deze hebben de vorm van z'n afdek plaat. Maar ik zou de spec wel na meten.
Ik weet nl niet of ze er echt inpassen of enkel de zelfde maat hebben.

https://tweakers.net/zoeken/?keyword=Tp+link+wall

De andere modelen zoal de 235/615 steken uit naast ( links rechts onder en boven) het afdekplaatje en zullen dus voor je stopcontact komen
Ook die lijkt ruim groter als een afdek raam, maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

Azzmodan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Ook die lijkt ruim groter als een afdek raam, maar bedankt voor het meedenken!
Over niet al te lamnge tijd laat ik het je weten. Heb beneden in de buurt van de TV ook een triple aansluiting zoals in je plaatje. Ik wil daar eigenlijk ook een wall model zoals ik op de hobbykamer heb. Daar was een enkele, dus dat past.
Ik ga even goed zoeken op zolder, want volgens mij heb ik daar nog ergens een dremel(lookalike) liggen. Past het niet, dan hoop ik dat ik het netjes passend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
Nicap schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Over niet al te lamnge tijd laat ik het je weten. Heb beneden in de buurt van de TV ook een triple aansluiting zoals in je plaatje. Ik wil daar eigenlijk ook een wall model zoals ik op de hobbykamer heb. Daar was een enkele, dus dat past.
Ik ga even goed zoeken op zolder, want volgens mij heb ik daar nog ergens een dremel(lookalike) liggen. Past het niet, dan hoop ik dat ik het netjes passend krijg.
Tag me maar als je het resultaat heb, ik ben benieuwd. Welke model probeer je er in te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

Azzmodan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Tag me maar als je het resultaat heb, ik ben benieuwd. Welke model probeer je er in te krijgen?
Zal ik doen. Duurt nog wel een paar weken hoor.
Welk model weet ik nog niet. Heb in de hobbykamer een EAP235-Wall, maar wellicht is de EAP615-Wall ook een optie. Is wel wat duurder, maar wellicht wat toekomstbestendiger. Al zou dat niet veel uitmaken, want de belangrijkste hardware is toch bedraad aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Ik heb een Omada set up meteen untangle ngfw op een fanless mini pc.

Nu heb ik in untangle 3 vlans ingesteld, 10 (home), 20 (guest) en 30 (IoT). Deze vlans heb ik in de Omada omgeving als profiel aangemaakt (home, guest, iot), en deze drie vwrvolgens als "wireless networks" profiel gecombineerd. Dit " wireless networks " profiel heb ik vervolgens toegepast op mijn switch poorten 1, 2 en 3, waar mijn 3 acces point op zijn aangesloten. Mijn 2.4 en 5ghz ssid's zijn gelinkt aan "home (vlan tag 10) en mijn guest ssid is gelinkt aan tag 20. So far so good.

Maar: hoe zorg ik er voor dat ik rechtstreeks met mijn oc200 kan communiceren per wireless device? De oc200 krijgt een op in de 192.168.1.2-254 range,en mijn wireless devices zitten op vlan tag "10". Ik heb geprobeerd de oc200 ook een ip-adres toe te wijzen in de 192.168.10.2-254 range, en de poort op het "wireless networks" profiel te zetten, maar het ip adres blijkt niet te veranderen, maar op 192.168.1.100 te blijven staan

Ik kom per cloud wel in de controller, maar niet meer "direct"

Kan iemand me laten zien hoe ik dat nu moet inregelen?

[ Voor 11% gewijzigd door Doomedahab op 06-02-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doomedahab schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:44:

Maar: hoe zorg ik er voor dat ik rechtstreeks met mijn oc200 kan communiceren per wireless device? De oc200 krijgt een op in de 192.168.1.2-254 range,en mijn wireless devices zitten op vlan tag "10". Ik heb geprobeerd de oc200 ook een ip-adres toe te wijzen in de 192.168.10.2-254 range, en de poort op het "wireless networks" profiel te zetten, maar het ip adres blijkt niet te veranderen, maar op 192.168.1.100 te blijven staan

Ik neem aan dat je die fw "opdracht" hebt gegeven dat ie verkeer moet toestaan tussen subnet 192.168.1.0/24 en 192.168.10.0/24 (en v.v. - ongeacht wie initiator is)? En dat je dat op een of andere manier gevalideerd hebt? :?

Wat krijg je te zien met de volgende URL (if anything)?
=> https://192.168.1.100:8043/

En wat is het IP-adres van het device waarmee je dat hebt geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 06-02-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Airw0lf schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Ik neem aan dat je die fw "opdracht" hebt gegeven dat ie verkeer moet toestaan tussen subnet 192.168.1.0/24 en 192.168.10.0/24 (en v.v. - ongeacht wie initiator is)? En dat je dat op een of andere manier gevalideerd hebt? :?

Wat krijg je te zien met de volgende URL (if anything)?
=> https://192.168.1.100:8043/

En wat is het IP-adres van het device waarmee je dat hebt geprobeerd?
Nee dat heb ik dus niet gedaan, en is precies waar ik vastloop.

Hoe zou ik dat aan moeten pakken?

Ik krijg geen reactie als ik 192.168.1.100 ping, wat logisch is want ik ping vanuit 192.168.10.121. ik wil dus graag dat ik vanuit vlan tag 10 wel 192.168.1.100 kan benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doomedahab schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Nee dat heb ik dus niet gedaan, en is precies waar ik vastloop.

Hoe zou ik dat aan moeten pakken?

Ik krijg geen reactie als ik 192.168.1.100 ping, wat logisch is want ik ping vanuit 192.168.10.121. ik wil dus graag dat ik vanuit vlan tag 10 wel 192.168.1.100 kan benaderen
Mja - dit is iets wat je in de fw regelt. Maar ik kan je niet helpen met een "untangle ngfw" - nooit mee gewerkt. Mijn inschatting is dat je het in deze hoek moet zoeken:
https://wiki.untangle.com/index.php/Bypass_Rules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Ln je in algemene termen uitleggen wat ik moet doen? Niet specifiek toegespitst op untangle

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doomedahab schreef op zondag 6 februari 2022 @ 23:28:
Ln je in algemene termen uitleggen wat ik moet doen? Niet specifiek toegespitst op untangle
Daar was de link voor bedoeld - in de fw aangeven met zogenaamde bypass rules wie-met-wie mag communiceren en onder welke condities. Wie-met-wie heeft betrekking op IP adressen. De condities-waaronder heeft betrekking op TCP-poorten en type applicaties. Bijvoorbeeld https over TCP-poort 443 en 8043 mag wel. Maar https over alle andere TCP-Poorten mag niet.

Het begint dus met uitzoeken welke condities de controller vereist om zijn werk te kunnen doen.
En dat vertalen naar fw-rules.

Veel succes met het maken van deze puzzel. En boven alles heel veel plezier! d:)b oOo :Y

Als je nog ergens vragen hebt hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Niet online
IP adres wijzigen in Omada: https://www.tp-link.com/u...oller.html#ug-sub-title-1

Untangle configuratie ga je denk ik beter hulp kunnen vinden in een Untangle forum (als dat er is) of bijv: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Azzmodan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:28:

[Afbeelding]

Edit; ik denk dat ik hierop uit ga komen.Een kleine 'opbouw doos voor inbouw materiaal' naast de stopcontacten waar het zou moeten komen. En dan kan ik met een kleine netwerkkabel erheen.
[Afbeelding]
De meesten kiezen ervoor om de Wall achtige accesspoints d.m.v. een adapter-achtig stukje te monteren door de boel te verhogen en dan de Wall erop te monteren of eventueel gewoon een klein stukje naar links of rechts te verschuiven afhankelijk van waar de aansluiting zich bevindt :)
Ik heb een Omada set up meteen untangle ngfw op een fanless mini pc.

Nu heb ik in untangle 3 vlans ingesteld, 10 (home), 20 (guest) en 30 (IoT). Deze vlans heb ik in de Omada omgeving als profiel aangemaakt (home, guest, iot), en deze drie vwrvolgens als "wireless networks" profiel gecombineerd. Dit " wireless networks " profiel heb ik vervolgens toegepast op mijn switch poorten 1, 2 en 3, waar mijn 3 acces point op zijn aangesloten. Mijn 2.4 en 5ghz ssid's zijn gelinkt aan "home (vlan tag 10) en mijn guest ssid is gelinkt aan tag 20. So far so good.

Jouw probleem is dat je geen Management VLAN hebt en bij de Omada reeks is dat VLAN 1 en dan Untagged gewoon! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:37:
[...]

De meesten kiezen ervoor om de Wall achtige accesspoints d.m.v. een adapter-achtig stukje te monteren door de boel te verhogen en dan de Wall erop te monteren of eventueel gewoon een klein stukje naar links of rechts te verschuiven afhankelijk van waar de aansluiting zich bevindt :)
Je heb niet toevallig wat voorbeelden daarvan? Ik vind ze niet echt in mijn zoektochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Azzmodan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:48:
Je heb niet toevallig wat voorbeelden daarvan? Ik vind ze niet echt in mijn zoektochten.
Doorzoek even zelf dit soort topics door gewoon te filteren op afbeeldingen bovenaan :
- Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
- [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie het als een soort pakking die je tussen de muur en de (In) Wall accesspoint zet! :)

Pagina: 1 ... 25 ... 62 Laatste