Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zettie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 21:32
ik ben bezig met mijn netwerk te upgraden om klaar te zijn voor de overgang van Ziggo naar glasvezel, maar ben nog niet zo ver. Mijn bedoeling is om eerst de Omada software op mijn NAS te installeren en daarvandaan de router (r605) en de switches te configureren. 1 switch, de r605 en de inbouw wifi punten, de Eap615’ s moet ik nog aanschaffen. Nu valt me op dat de Eap615 momenteel slecht leverbaar is. Is dit een probleem met de aanlevering of komt er een update aan? Zo ja, dan wacht ik nog even met de aanschaf…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:37:

Jouw probleem is dat je geen Management VLAN hebt en bij de Omada reeks is dat VLAN 1 en dan Untagged gewoon! :)
LAN heeft vlan tag 1 in Omada. Deze wordt ook standaard als management Vlan voorgesteld als ik Vlan wil aanzetten in de AP's en de switch.

Maar als ik dat doe verliest de OC200 contact met mijn Vlan 10, waar mijn mobiele apparaten in zitten. De EAPs kunnen Vlan 10 en 20 (guest) zien

[ Voor 6% gewijzigd door Doomedahab op 09-02-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Doomedahab schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:58:
LAN heeft vlan tag 1 in Omada. Deze wordt ook standaard als management Vlan voorgesteld als ik Vlan wil aanzetten in de AP's en de switch.
De software wil je inderdaad vertellen dat dit :
Maar als ik dat doe verliest de OC200 contact met mijn Vlan 10, waar mijn mobiele apparaten in zitten. De EAPs kunnen Vlan 10 en 20 (guest) zien
Geen goed idee is! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:20
Zettie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:28:
ik ben bezig met mijn netwerk te upgraden om klaar te zijn voor de overgang van Ziggo naar glasvezel, maar ben nog niet zo ver. Mijn bedoeling is om eerst de Omada software op mijn NAS te installeren en daarvandaan de router (r605) en de switches te configureren. 1 switch, de r605 en de inbouw wifi punten, de Eap615’ s moet ik nog aanschaffen. Nu valt me op dat de Eap615 momenteel slecht leverbaar is. Is dit een probleem met de aanlevering of komt er een update aan? Zo ja, dan wacht ik nog even met de aanschaf…
Op zich wat je wilt doen is precies waar het voor gemaakt is :)

Levertijden weet ik niet, er komen doorlopende vernieuwingen uit en de vraag is of dat voor jou relevant en belangrijk is. Ik koop dit soort spullen voor 5 jaar of meer en koop dan iets knaps, maar niet per se latest greatest. Zeker bij WiFi standaarden zie je dat er soms nog niet afgemaakte standaarden worden gebruikt en dat werkt dan wellicht niet voor je in de toekomst.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 22:40
Ik zag dat er een Beta uit was met o.a.
6. IPTV - it requires upgrading your ER605/ER7206 to version 1.2.0.

Zou dat betekenen dat in de toekomst Experiabox eruit kan?
(Heb zelf geen Omada Router/Gateway maar wat niet is kan komen :-p)

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/531760

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nero355 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:52:
[...]

Doorzoek even zelf dit soort topics door gewoon te filteren op afbeeldingen bovenaan :
- Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
- [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Zie het als een soort pakking die je tussen de muur en de (In) Wall accesspoint zet! :)
Ik dacht ook dat zoiets kon. Maar de beugel waar je de EAP615 op klikt moet je op de gaatjes van de wanddoos schroeven. Bij een wanddoos met meerdere aansluitingen is dat wat lastig.
Zettie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:28: Nu valt me op dat de Eap615 momenteel slecht leverbaar is. Is dit een probleem met de aanlevering of komt er een update aan? Zo ja, dan wacht ik nog even met de aanschaf…
De EAP655 komt er over een paar maanden aan (Q1 maar de andere modellen zie ik ook leverbaar vanaf mei).

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 10-02-2022 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ne0fr0g schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:40:

Dat ligt er maat helemaal aan wat ze precies implementeren :)

Kan er werkelijk niets over vinden behalve deze opmerking. Ben benieuwd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expired
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:47
Ne0fr0g schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 20:40:

Wat ik begreep vanuit mijn laatste gesprek met TP Link is dat ze ook KPN gaan ondersteunen. Jammer genoeg is de beta alleen op Windows anders had ik het even getest hier.

Er zitten wel nog meer leuke dingen in de pijplijn bij Omada, maar veel al voor Q2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Expired schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Wat ik begreep vanuit mijn laatste gesprek met TP Link is dat ze ook KPN gaan ondersteunen. Jammer genoeg is de beta alleen op Windows anders had ik het even getest hier.

Er zitten wel nog meer leuke dingen in de pijplijn bij Omada, maar veel al voor Q2.
Dat is wel nice! Dat zou soort-van onverwacht nice zijn :)
(onverwacht in dat ik half jaar terug ook contact met ze had, maar dat het toen 'we zetten het op een lijstje' was. Weet je natuurlijk niet welk lijstje, met welke prio en of het door de planningpoker komt enzo :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Expired
NiGeLaToR schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Dat is wel nice! Dat zou soort-van onverwacht nice zijn :)
(onverwacht in dat ik half jaar terug ook contact met ze had, maar dat het toen 'we zetten het op een lijstje' was. Weet je natuurlijk niet welk lijstje, met welke prio en of het door de planningpoker komt enzo :+ )
Het lijstje is groot, maar ze luisteren wel naar de input wat al goed is.
Zo zal er in 5.2 ook voornamelijk gericht zijn op de routers.

Denk bv. aan DNSSEC, One2One nat, MDNS en customize DHCP opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Expired dat is enorm goed nieuws! Die custom DHCP opties zijn sowieso nodig voor KPN-ipTV.

Hoop dat het niet oneindig lang gaat duren voor we traffic beter kunnen monitoren: een MKB-oplossing moet ook een vorm van IPS/IDS in zich hebben omdat je niet een router + firewall + switch apart gaat opbouwen.

Tevens zijn 'simpele' dingen als client verkeer filteren voor mij wel een must - maar dat is meer voor thuisgebruik (scheduling van internet toegang voor kinderen, blokkeren van internet toegang voor IoT devices, e.d).

Maargoed, alles op z'n tijd :) Wist dat het beperkt in functionaliteit was bij aanvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Expired
@NiGeLaToR Vergeleken met wat er eerst mogelijk was dan zijn we al een stuk verder.
Ze zijn hard aan het werk om dingen te verbeteren, zo zitten er ook nog wat andere producten in de pijplijn.

De aangegeven dingen door jou staan wel op de lijst. Maar ik zie ze nog niet voor 5.2 komen. ( Verder heb ik nog niet gezien).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Expired schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Het lijstje is groot, maar ze luisteren wel naar de input wat al goed is.
Zo zal er in 5.2 ook voornamelijk gericht zijn op de routers.

Denk bv. aan DNSSEC, One2One nat, MDNS en customize DHCP opties.
Dat met die routers stond vorig jaar al op de rit - zou een integratie met Avira gaan worden.
Maja - die zitten bij Sophos. Dus dat ketste af.

Ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen.

Voor de rest inderdaad allemaal goed nieuws - nu alleen nog een realistisch release schema...
En kwaliteit van de code is ook nog wel eens een dingetje... maar goed - er zit weer beweging in. oOo

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:39
Heeft iemand alle de settings van IPTV kunnen vinden? Ik volg "6. IPTV - it requires upgrading your ER605/ER7206 to version 1.2.0. Go to Settings –> Services -> IPTV to configure it." van de pagina https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/531760 maar ik kan het bij mij niet vinden. De router ER7206 draait op 1.2.0. en de OC200 draait op 5.0.30. Ik doe alles vanuit de OC200; Kijk ik erover heen of moet het direct vanuit de router? Dus zonder de controller?

[ Voor 10% gewijzigd door bart.diepenbroe op 12-02-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 22:40
bart.diepenbroe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:33:
Heeft iemand alle de settings van IPTV kunnen vinden? Ik volg "6. IPTV - it requires upgrading your ER605/ER7206 to version 1.2.0. Go to Settings –> Services -> IPTV to configure it." van de pagina https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/531760 maar ik kan het bij mij niet vinden. De router ER7206 draait op 1.2.0. en de OC200 draait op 5.0.30. Ik doe alles vanuit de OC200; Kijk ik erover heen of moet het direct vanuit de router? Dus zonder de controller?
Je hebt ook de beta 5.1.6 controller nodig en die is alleen uit voor de Windows software controller. Dus niet voor de OC200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 15:47
dfader schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:28:
He mensen, ik heb een vraagje (ik heb geprobeerd te zoeken, maar kon niet echt iets vinden dat op dit probleem lijkt). Ik draai zelf al tijden met Omada (OC200 + Router + 3xEAP 245) en echt wat een verademing qua stabiliteit en snelheid t.o.v. 'standaard' AP's. Dus op basis van mijn ervaring een aantal andere mensen ook aangeraden naar Omada te gaan, alleen nu heeft één persoon (nog) steeds veel problemen met wegvallende verbindingen (setup is OC200 + 2xEAP610). Ik heb mijn statistieken met die van hun vergeleken en wat mij opvalt is dat bij hun het aantal dropped packets (in mijn ogen) echt gigantisch is:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld bijna 400k dropped packets op in totaal 2,8m packets. Uitgerekend 13% van alle packets.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren. Bij mij thuis zijn de errors veel minder en de dropped packets staan op 0. Mijn vragen zijn de volgende:
- Is zo'n hoge rate van dropped packets 'normaal'?
- Kan het zijn dat met deze mate van dropped packets de verbinding 'instabiel' is?
- Zou dit te maken kunnen hebben met drukte op de WiFi channels of kan het bijv. komen door een slecht geplaatste magnetron die storing veroorzaakt (ik verzin even wat)?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
Hi, ik kom hier nog even op terug. Na alle berichten hier heb ik besloten geen mesh te maken, maar het AP gewoon simpelweg in de woonkamer neer te zetten, zodat alle problemen verholpen zouden moeten zijn. Dit heb ik gisteren gedaan door UTP aan te leggen achter de TV. De bank waar ze op zitten en de problemen ervaren staat hier ongeveer 3 meter vandaan, zonder muren e.d. Kabels (UTP6a) uiteraard goed aangelegd, tester geeft netjes 8 lampjes. Ik heb het AP aangesloten en alles werkt perfect. Vanochtend even gecontroleerd hoe het nu dan zit met de vele errors en dropped packets en tot mijn schrik zie ik toch weer veel dropped packets.

De setup is nu als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/af42Irwl9k2xYpRP_mSrgHO30ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JPwUxJqfl1wEARFzpkZaXTM8.png?f=user_large

AP is waar de EAP610 nu is aangesloten met UTP6a, direct vanuit het modem, dus niet met mesh of power adapters oid, een directe UTP6a kabel naar een UTP doos en verder met een UTP6 kabel naar het AP. Uiteraard allemaal koper, geen CCA o.i.d.

Traffic in GiBs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L47Z0G-kepfEB4bgWAb5qy9DM68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSdzBfLQ27hdcsNInMoRdIzX.png?f=fotoalbum_large

Packets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3gFHQ4TPQSk1eCBDKcY-YxgCEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kBLHfWfNAoPSMZarM2HvPrYo.png?f=fotoalbum_large

Errors:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_f_IeSfxWhnsYLgBEqMCjxRtDUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpFtKJwPwrDyli56vxy3aocL.png?f=fotoalbum_large

Dropped:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmb-k1sxXyn2xuUmOO2_tFutqVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGhXKvV7igtmwfDxKJihJ5Xb.png?f=fotoalbum_large

Er vallen mij een aantal dingen op:
- Dropped packets aantal is gigantisch (17%)
- Error en dropped zijn exact gelijk
- Traffic valt mee, zeker voor een EAP610

Ik heb nog geen contact met ze gehad en ik vraag me nu nog wel af of zij nog steeds ook de ping failures ervaren (in één van mijn eerdere berichten heb ik een ping-test resultaat laten zien waar je ziet dat er echt veel pings gemist worden en dit is alleen via WiFi, niet via bekabeld).

Ik heb de AP's overigens ook al verwisseld (boven is nu beneden en vice versa), dat maakt dus niets uit.

Ik heb het gevoel dat dit niet goed is, maar ik heb nu echt geen idee meer wat hier aan de hand kan zijn. Zou er toch een enorme hoeveelheid aan interferentie zijn en hoe zou ik dat kunnen onderzoeken? Ik mag toch aannemen dat 3 meter met zicht op het AP niet resulteert in deze aantallen aan errors.

Of is dit ongeveer het moment om contact op te nemen met TP-Link om dit voor te leggen? Ik weet het even niet meer 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dfader schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:31:
[...]

Ik heb het gevoel dat dit niet goed is, maar ik heb nu echt geen idee meer wat hier aan de hand kan zijn. Zou er toch een enorme hoeveelheid aan interferentie zijn en hoe zou ik dat kunnen onderzoeken? Ik mag toch aannemen dat 3 meter met zicht op het AP niet resulteert in deze aantallen aan errors.

Of is dit ongeveer het moment om contact op te nemen met TP-Link om dit voor te leggen? Ik weet het even niet meer 8)7
Gebruik die plattegrond eens i.c.m. de Wifi Analyzer and Surveyer (Android-)app (van ManagedEngine). En maak eens een paar "sitesurveys" van de SSID's die je allemaal voorbij ziet komen.

TP-link inschakelen is in ieder geval goed om te doen. Die mensen hebben soms een wat vreemde kijk op de wereld. Maar dat heeft bij mij een paar gewerkt als een eye-opener.

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 13-02-2022 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@dfader bedraad - met de kabel waar de AP op zit - heb je geen packetloss?

Edit: ik snap dat je het zoekt op de wifi link gezien de gerapporteerde dropped packets, maar toch.

[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 13-02-2022 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Hallo Ne0fr0g,

Waar kan ik de "beta 5.1.6 controller voor de Windows" vinden? Ik zie 'm nergens op de site staan van TP Link bij Business.

Kan en mag je hier een link posten? Graag dan. Kan ik eens kijken of ik de Experiabox kan vervangen / weg halen uit het netwerk :)

Gevonden, in post van de community.

Groetjes,
Bart

[ Voor 35% gewijzigd door bart.diepenbroe op 13-02-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Er vallen mij een aantal dingen op:
- Dropped packets aantal is gigantisch (17%)
- Error en dropped zijn exact gelijk
- Traffic valt mee, zeker voor een EAP610

Ik heb het gevoel dat dit niet goed is, maar ik heb nu echt geen idee meer wat hier aan de hand kan zijn.
Je hebt inderdaad echt een ontzettend klote situatie te pakken... ;( :| :/
Zou er toch een enorme hoeveelheid aan interferentie zijn en hoe zou ik dat kunnen onderzoeken?
Tja, het zou niet mogen, maar het zou wel kunnen...

Wat zit er allemaal in de buurt wat betreft kabels/aansluitingen/mogelijke apparatuur bij de buurman :?
Ik mag toch aannemen dat 3 meter met zicht op het AP niet resulteert in deze aantallen aan errors.
Zou inderdaad niet mogen, maar misschien heb je gewoon brakke accesspoints uit een bepaalde batch te pakken of zo :?
Zou ik sowieso doen en effe vragen of ze bereid zijn om de accesspoints om te ruilen voor exemplaren die goed zijn, maar vooral ook door hen eerst getest zijn VOORDAT ze jouw kant op komen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik heb voor een school mooie setup met 7x EAP245, 1x EAP 246 verbonden via TL-SG2428P gemaakt met OC200 voor management.
Dit zit nu allemaal achter een OPNSense router/firewall/vpn.

Nu wil ik deze zelf bouw OPNSense vervangen door iets professionelere oplossing.
Ik kijk naar OPNSense en de ER8411 van TP-Link.
Maar ik kan geen prijs vinden van de ER8411 omdat deze nog niet verkrijgbaar is.

Zijn er hier tweakers die al ervaring met TP-link rouers/firewall/hebben?

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
djmuggs schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:52:
Ik heb voor een school mooie setup met 7x EAP245, 1x EAP 246 verbonden via TL-SG2428P gemaakt met OC200 voor management.

Nu wil ik deze zelf bouw OPNSense vervangen door iets professionelere oplossing.
Maar ik kan geen prijs vinden van de ER8411 omdat deze nog niet verkrijgbaar is.

Yup!

productreview: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router revi...

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[...]

Hi, ik kom hier nog even op terug. Na alle berichten hier heb ik besloten geen mesh te maken, maar het AP gewoon simpelweg in de woonkamer neer te zetten, zodat alle problemen verholpen zouden moeten zijn. Dit heb ik gisteren gedaan door UTP aan te leggen achter de TV. De bank waar ze op zitten en de problemen ervaren staat hier ongeveer 3 meter vandaan, zonder muren e.d. Kabels (UTP6a) uiteraard goed aangelegd, tester geeft netjes 8 lampjes. Ik heb het AP aangesloten en alles werkt perfect. Vanochtend even gecontroleerd hoe het nu dan zit met de vele errors en dropped packets en tot mijn schrik zie ik toch weer veel dropped packets.
Je zou kunnen proberen de 2.4 Ghz een tijdje uit te zetten. Op de 5 Ghz zou je minder storing moeten hebben, zeker als het van een 'lekkende' magnetron is. Zonnepaneel inverters schijnen soms ook te storen (geen idee op welke frequenties echter). En hoe voed je de AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
@RobbyTown Kan jij in je Vlan de OC200 direct benaderen, dus niet via de cloud, maar op je lokale netwerk? Zo ja, kan je dan laten zien hoe je dat hebt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

Heeft iemand ervaring met PoE Schedule om individuele PoE porten op een switch op bepaalde tijd aan en uit te zetten?
Ik wil 1 poort altijd aan hebben en een 2de poort alleen tussen bepaalt tijdstip (zeg overdag). Als ik hiervoor 2 schedules aanmaak, dan blijven alle poorten altijd aan. Het gaat om een TL-SG2008P v1.0 switch. Misschien is het niet mogelijk om individuele poorten aan en uit te zetten alleen per switch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Doomedahab OC200 kan ik zowel vanuit lokaal (private vlan only) als de cloud benaderen. Ben je bij in ander vlan netwerk actief (IoT, Guest, ....) dan kan je de OC200 niet benaderen.

Hier wat screenshots. Hoop wat duidelijkheid geeft. Ik heb geen idee als dit ook de perfecte versie is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 79% gewijzigd door RobbyTown op 14-02-2022 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
djmuggs schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:52:

Waarom zou je een OPNsense setup willen vervangen met apparatuur die minder flexibel is en ook minder kan :?

Ik zou zeggen laat het lekker zo en mocht er wat stukgaan dan gewoon OPNsense blijven draaien! :)
RobbyTown schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:05:
@Doomedahab OC200 kan ik zowel vanuit lokaal (private vlan only) als de cloud benaderen. Ben je bij in ander vlan netwerk actief (IoT, Guest, ....) dan kan je de OC200 niet benaderen.

Hier wat screenshots. Hoop wat duidelijkheid geeft. Ik heb geen idee als dit ook de perfecte versie is.

***members only***
Zet die screenshots in zo'n album overzicht dan hoeven we niet zoveel te scrollen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 09:23
Ik zit nu te wachten op de EAP650 maar vraag me af of dit het de meerprijs waard is voor thuisgebruik en beter gewoon de 2x EAP610 op moet hangen.

Rijtjeshuis bj: 1980, 2 verdiepingen.
Dagelijks gebruik is 2 laptops, 3 smartphones, 2x Nintendo Switch, de rest is bedraad.

Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
reller schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:07:
Ik zit nu te wachten op de EAP650 maar vraag me af of dit het de meerprijs waard is voor thuisgebruik en beter gewoon de 2x EAP610 op moet hangen.

Dagelijks gebruik is 2 laptops, 3 smartphones, 2x Nintendo Switch, de rest is bedraad.

Hoe zien jullie dat?
Het verschil dat die 2 hebben is vooral de snelheid op 5 Ghz. Voor de rest weinig verschil (ja de 650 is gloed nieuw)

EAP 610
5 GHz: tot 1201 Mbps
2.4 GHz: tot 574 Mbps

EAP 650
5 GHz: Up to 2402 Mbps
2.4 GHz: Up to 574 Mbps

De 610 was zeker voldoende geweest. Maar voor hoe lang?

Naar de toekomst gezien heb je bij de 650 meer dan voldoende bandbreedte, 610 zou je eerder in de knoei kunnen komen (tijden veranderen). Als het die meerprijs waard is, is aan jou.

Hier ooit begonnen met wrt54gl (4 poorten was voldoende), daarna kwam er een Linksys EZXS88W (nog eens 8 poorten) die werd te krap dat werd een 24 poorts switch en inmiddels een 48 poorts switch. Kortom voldoende capaciteit is nooit verkeerd (in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@reller prima toch om de latest greatest te kopen? Je koopt het op de groei - als we beetje duurzaam met onze spulletjes om gaan kunnen we er > 5 jaar mee doen en tegen die tijd is het echt wel lekker om meer bandbreedte te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reller
@RobbyTown en @NiGeLaToR Ja daarom zat ik ook al te twijfelen tussen de 610 en 650.

Merk de laatste tijd dat onze huidige setup steeds vaker steekjes laat vallen. Abrupte disconnects en bereik dat grotendeels wegvalt.
Maar dan heb ik het ook over een wat "oudere" router (Asus RT-AC86U) die best wel wat te lijden heeft gehad de laatste 2 jaar.

Hoop dat de 650 snel op de markt komt :)

[ Voor 3% gewijzigd door reller op 18-02-2022 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:48:
@reller prima toch om de latest greatest te kopen? Je koopt het op de groei - als we beetje duurzaam met onze spulletjes om gaan kunnen we er > 5 jaar mee doen en tegen die tijd is het echt wel lekker om meer bandbreedte te krijgen.
Mmm - ik zou meer gaan draaien over de as van mainstream - in dit geval de 610 of zelfs de 245 (afhankelijk van het verwachte aantal devices per AP). Fabrikanten hebben een actieve ondersteuning van 3-5 jaar - daarna wordt het snel minder. Door in te steken op mainstream kan ik in een financiële meerjarenplanning rekening houden met vervanging om de 5-10 jaar op basis van de dan geldende mainstream.

Op de lange termijn een wat gezonder plaatje met een goede balans tussen financieel, operationeel en technisch... weliswaar een meer bedrijfseconomische afweging... maar toch... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 18-02-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Mmm - ik zou meer gaan draaien over de as van mainstream - in dit geval de 610 of zelfs de 245 (afhankelijk van het verwachte aantal devices per AP). Fabrikanten hebben een actieve ondersteuning van 3-5 jaar - daarna wordt het snel minder. Door in te steken op mainstream kan ik in een financiële meerjarenplanning rekening houden met vervanging om de 5-10 jaar op basis van de dan geldende mainstream.

Op de lange termijn een wat gezonder plaatje met een goede balans tussen financieel, operationeel en technisch... weliswaar een meer bedrijfseconomische afweging... maar toch... :)
Hoe meer mainstream hoe beter natuurlijk (zeker in een bedrijfsomgeving) maar hoe zie je bij tp-link dat iets mainstream is? Dus de 610 wel en de 650 niet?

Is de 245 wel mainstream en de 225 niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Als de 610 al aan het eind van z'n lifecycle zit gaan die jaren support nu al in terwijl je met de 650 nog moet beginnen met tellen?

Maargoed, denk dat er niet per se een foute keuze is - er is gewoon een keuze :)
Ik heb toen ik m'n netwerk wilde vervangen gewoon besteld wat beschikbaar was en helemaal niet voorgesorteerd op nieuwe tech. Dus als ik voor de keuze zou staan zou ik vandaag bestellen wat ik morgen kan gebruiken. Das persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dat is zeker persoonlijk. Ik heb geen idee hoeveel geduld @reller nog heeft. De 650 word namelijk rond mei verwacht. Mocht momenteel wifi een ramp zijn dan wist ik het wel dan net als jou de 610 vandaag bestellen, morgen hangen ben dan van de ellende af.

Leg nu bij de mensen als ze nieuwe wifi willen de 610 en de 245 voor (krap budget dan de 225). Wifi 6 vinden sommige niet nodig die pakken het op de compactheid van de 245 dan z'n 'grote dikke ufo' van de 610.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RobbyTown en realistisch - ik haal met m'n UFO's nu in de praktijk 500-600Mbit door praktisch m'n hele huis. Dat dit met nieuwe AP's nog sneller kan maakt voor de usecases geen donder uit - stabiliteit en lage latency echer wel en dat is sinds ik zelf wat aangepast heb prima.

(speltip #53: zet de plafond AP's niet op hun kant uit gemakzucht, maar hang ze horizontaal op :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:28:
Dat is zeker persoonlijk. Ik heb geen idee hoeveel geduld @reller nog heeft. De 650 word namelijk rond mei verwacht. Mocht momenteel wifi een ramp zijn dan wist ik het wel dan net als jou de 610 vandaag bestellen, morgen hangen ben dan van de ellende af.

Leg nu bij de mensen als ze nieuwe wifi willen de 610 en de 245 voor (krap budget dan de 225). Wifi 6 vinden sommige niet nodig die pakken het op de compactheid van de 245 dan z'n 'grote dikke ufo' van de 610.
Op zich heb ik nog wel even geduld maar dacht dat ze al in maart leverbaar zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
reller schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Op zich heb ik nog wel even geduld maar dacht dat ze al in maart leverbaar zouden zijn.
Dat zou kunnen, maar ja corona... Word het meestal later of beperkt leverbaar. Het enige wat nog wel in maart verwacht word is de 610 outdoor. De eap 650 en 650 outdoor is verzet naar mei.

De switch die ik heb (al even op de markt) is ook verschrikkelijk slecht leverbaar, ze blijven maar op rood de vrachtwagens pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3452P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Dat zou kunnen, maar ja corona... Word het meestal later of beperkt leverbaar. Het enige wat nog wel in maart verwacht word is de 610 outdoor. De eap 650 en 650 outdoor is verzet naar mei.

De switch die ik heb (al even op de markt) is ook verschrikkelijk slecht leverbaar, ze blijven maar op rood de vrachtwagens pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3452P
zie die switch bij Manutan wel als beschikbaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Laten we hopen dat het dat model is.

Zoeken op de Manutan website met TL-SG3452P geeft geen resultaat.

Manutan heeft 2 verschillende product foto's en ik zie nergens het model nummer. TP-Link heeft meerdere 48 poorts Jetstreams. Het model TL-SG3452P heeft links een console poort, op beide foto's niet te zien.

Als ik af ga op de product foto dan ga ik deze ontvangen pricewatch: TP-Link JetStream gigabit smart switch met 48 poorten en 4 SFP-sl...

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 18-02-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reller
RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:20:
Laten we hopen dat het dat model is.

Zoeken op de Manutan website met TL-SG3452P geeft geen resultaat.

Manutan heeft 2 verschillende product foto's en ik zie nergens het model nummer. TP-Link heeft meerdere 48 poorts Jetstreams. Het model TL-SG3452P heeft links een console poort, op beide foto's niet te zien.

Als ik af ga op de product foto dan ga ik deze ontvangen pricewatch: TP-Link JetStream gigabit smart switch met 48 poorten en 4 SFP-sl...
is inderdaad een andere...

Via de chat:
Heeft even geduurd, bedankt voor je geduld! Dit betreft de T1600G-52TS 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:31:
@RobbyTown en realistisch - ik haal met m'n UFO's nu in de praktijk 500-600Mbit door praktisch m'n hele huis. Dat dit met nieuwe AP's nog sneller kan maakt voor de usecases geen donder uit - stabiliteit en lage latency echer wel en dat is sinds ik zelf wat aangepast heb prima.

(speltip #53: zet de plafond AP's niet op hun kant uit gemakzucht, maar hang ze horizontaal op :+)
Die snelheden haal ik ook met de EAP245's in grote gedeelten van mijn huis, dus daar gaat Wifi6 geen merkbare verbetering brengen denk ik.

Het zal met name gaan om voordelen bij het bedienen van veel clients tegelijk ga ik van uit.

Ik zit zelf ook te kijken naar die EAP650's maar als ik rationeel ben kan ik beter Wifi6 overslaan en pas upgraden als Wifi6E AP's betaalbaar worden (lees onder de 150 euro per stuk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Doomedahab kan, wellicht is 6E zelfs niet interessant genoeg. Als het voor thuis is zul je niet snel een max-client-limit raken lijkt mij?

Maargoed, niet elke upgrade is te onderbouwen met ratio leert de ervaring :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doomedahab
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:11:
@Doomedahab kan, wellicht is 6E zelfs niet interessant genoeg. Als het voor thuis is zul je niet snel een max-client-limit raken lijkt mij?

Maargoed, niet elke upgrade is te onderbouwen met ratio leert de ervaring :+
haha, correct :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
reller schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:07:

Hoe zien jullie dat?
In ieder geval niet zo :
RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:30:
De 610 was zeker voldoende geweest. Maar voor hoe lang?

Naar de toekomst gezien heb je bij de 650 meer dan voldoende bandbreedte, 610 zou je eerder in de knoei kunnen komen (tijden veranderen).
Want de huidige situatie kan je absoluut niet vergelijken met :
Hier ooit begonnen met wrt54gl
En alle andere rommel die we tot nu toe hebben gehad! :D

Of dit :
NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:48:
prima toch om de latest greatest te kopen? Je koopt het op de groei - als we beetje duurzaam met onze spulletjes om gaan kunnen we er > 5 jaar mee doen en tegen die tijd is het echt wel lekker om meer bandbreedte te krijgen.
:P

Waar je wel naar moet kijken :
- Hoeveel antennes heeft zo'n apparaat per band ?
- Hoeveel antennes hebben jouw apparaten over het algemeen ?
- Hoeveel apparaten je totaal in huis hebt ?
- De algemene voordelen van 802.11ax t.o.v. 802.11ac en ouder!

En dan ga je erachter komen dat :
- De meeste apparaten maar 1x1 of 2x2 aan boord hebben en je accesspoints dus ook niet meer dan dat nodig hebben...
- Jouw apparaten dus ook!
- Je helemaal geen restaurant of beurs runt die accesspoints nodig heeft die veel Clients tegelijk moeten kunnen bedienen! :P :+
- Een WiFi systeem dat meer als een Switch i.p.v. een Hub werkt toch wel verdomd lekker is! :Y) :9~
Om over de rest van de voordelen maar niet te beginnen, zoals WiFi netwerken die beter uit elkaar worden gehouden en dus elkaar minder storen en zo...

Dus doe jezelf een lol en koop gewoon die 610 i.p.v. de 650 of welk ander model dan ook! ;)
reller schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:53:
Merk de laatste tijd dat onze huidige setup steeds vaker steekjes laat vallen. Abrupte disconnects en bereik dat grotendeels wegvalt.
Maar dan heb ik het ook over een wat "oudere" router (Asus RT-AC86U) die best wel wat te lijden heeft gehad de laatste 2 jaar.
Apparatuur lijdt niet, maar slijt gewoon door te tijd heen! :P

Het kan zomaar eens iets simpels als een brakke adapter zijn om maar wat te noemen... ;)
RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:10:
Dat zou kunnen, maar ja corona... Word het meestal later of beperkt leverbaar.
Schattig als je nog steeds daarin gelooft! O+
Doomedahab schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:09:
Die snelheden haal ik ook met de EAP245's in grote gedeelten van mijn huis, dus daar gaat Wifi6 geen merkbare verbetering brengen denk ik.
Dat denk ik wel, want :

- 802.11ac i.c.m. 2x2 antenne setup = rond de 600 a 700 Mbps
- 802.11ax i.c.m. 2x2 antenne setup = rond de volle mep van een 1 Gbps verbinding : 930 Mbps :o 8) :*)
Het zal met name gaan om voordelen bij het bedienen van veel clients tegelijk ga ik van uit.
Die je dus niet nodig hebt, tenzij je hele flinke feesten geeft elk weekend! :P :+
Ik zit zelf ook te kijken naar die EAP650's maar als ik rationeel ben kan ik beter Wifi6 overslaan en pas upgraden als Wifi6E AP's betaalbaar worden (lees onder de 150 euro per stuk)
Koop gewoon NU wat je NU nodig hebt, tenzij het wachten op een nieuwer model niet al te land meer duurt en ook echt nut heeft in jouw situatie! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Hoe meer mainstream hoe beter natuurlijk (zeker in een bedrijfsomgeving) maar hoe zie je bij tp-link dat iets mainstream is? Dus de 610 wel en de 650 niet?

Is de 245 wel mainstream en de 225 niet?
Ik baseer me op de vermelding in Tweakers.

De v3 versies zijn (voor mij) beiden mainstream.
Maar wel al een tijdje "onderweg" - ik schat nog 1-2 jaar en dan komt er iets anders.
Voor zover er voor dit type wifi dan nog een markt is.

De EAP610 mag je wel mainstream noemen - is nu een maandje of 6 op de markt.
En heeft nog een even te gaan.

De EAP650 is geen mainstream te noemen - is net in de prijslijsten gekomen.
Maar verders niet of nauwelijks leverbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Kwam dit tegen. Mooi overzicht van TP Link Omada producten met specs op een rijtje

https://evanmccann.net/blog/tp-link/omada-comparison-charts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:42:
Kwam dit tegen. Mooi overzicht van TP Link Omada producten met specs op een rijtje

Dat zijn van die lijstjes waarbij je je kunt vergapen aan de spullen die buiten je bereik liggen. Hetzij omdat ze nergens te bestellen zijn. Hetzij omdat ze niet passen in je budget.

:S _O-

[ Voor 9% gewijzigd door Airw0lf op 20-02-2022 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
RobbyTown schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:42:

@Foritain Mooie voor de TS en een pinnetje, if you ask me

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@Hmmbob
@Foritain lijkt al heel lang niet op Tweakers actief te zijn geweest... -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:57:
@Hmmbob
Jawel heeft een V&A actief, zelfs de 20ste geüpdate :). Met reageren is het wat stilletjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
nero355 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 23:57:
@Hmmbob
Ik zie jou nu ineens ook als topic starter (zou zweren dat dat gisteren nog niet was), dus jij kan t ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 07:29
Krul schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:32:
Heeft iemand ervaring met PoE Schedule om individuele PoE porten op een switch op bepaalde tijd aan en uit te zetten?
Ik wil 1 poort altijd aan hebben en een 2de poort alleen tussen bepaalt tijdstip (zeg overdag). Als ik hiervoor 2 schedules aanmaak, dan blijven alle poorten altijd aan. Het gaat om een TL-SG2008P v1.0 switch. Misschien is het niet mogelijk om individuele poorten aan en uit te zetten alleen per switch?
@Krul jep Hiere.

zet elke dag de AP aan tussen 07:00-22:00 in de dochter haar kamer via een POE schedule.
(opdracht van de vrouw des huizes , omdat dat ding straling geeft )

ik heb dus 1 schedule op 1 poort. ( voor mijn 'always on' POE poorten heb ik geen schedule)
'
soms krijg ik wel een melding dat een poc schedule failed, maar weet niet of het echt impact heeft.
mijn andere AP's geven ook ietwat dekking.
ik vermoed maar weet niet zeker dat the controller up moet zijn voor het schedule
ik krijg ook iedere dag een 'failure' event , als de AP disconnect (dus helaas geen maintenance mode om dit alert te verhinderen)

[ Voor 2% gewijzigd door blahenazo op 21-02-2022 13:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het ook mogelijk de led's op de AP 's nachts uit te zetten? Ik weet dat er een site setting is maar dat is volgens mij alleen permanent aan of uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Mr_gadget ben ik niet tegengekomen op schedule. Ik snap je uitdaging want het ledje is aardig fel in het donker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb ze ook overdag uit, anders zie je hem door de vitrage heen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
Hmmbob schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:23:
Ik zie jou nu ineens ook als topic starter (zou zweren dat dat gisteren nog niet was), dus jij kan t ook ;)
Ja, dat is de oplossing van @MisteRMeesteR naar aanleiding van een topic report van mij! _O- :+

Maar ehh...

DONE! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:03

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

nero355 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:13:
[...]

Ja, dat is de oplossing van @MisteRMeesteR naar aanleiding van een topic report van mij! _O- :+

Maar ehh...

DONE! :P
Delegeren kun je leren :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zettie
Ik heb sinds 2 weken nu de router r605 en een tweede 2210MP switch. Alles heb ik nu via de softwarecontroller geconfigureerd. Eigenlijk zou ik nu de EAP's configureren, maar de muur-wifi6 controllers zijn nogal dun gezaaid. Wat is jullie ervaring met de wifi5 EAP235 wall (als alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Zettie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:49:
Ik heb sinds 2 weken nu de router r605 en een tweede 2210MP switch. Alles heb ik nu via de softwarecontroller geconfigureerd.

Eigenlijk zou ik nu de EAP's configureren, maar de muur-wifi6 controllers zijn nogal dun gezaaid.
De wablief :?
Wat is jullie ervaring met de wifi5 EAP235 wall (als alternatief?)
Volgens mij is iedereen wel tevreden over het algemeen dus als je niet bereid bent om nog even te wachten dan kan je die IMHO gerust kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zettie
[quote]nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:19:
[...]

De wablief :?

_/-\o_
De EAP 615 bijvoorbeeld 8)7. Ik heb het inderdaad wat cryptisch omschreven :+
Als je het zo stelt is het misschien nog even handig om te wachten. Ik heb ook gelezen over de EAP655 , maar die wordt nogal dik met 4,3 cm

[ Voor 37% gewijzigd door Zettie op 26-02-2022 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 13:59
matthijsberg schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:58:
HI, heeft er iemand een TP-Link EAP225-Wall die iets kan checken voor me? Kan je meerdere VLAN's in laten gaan, en op de ingebouwde switchpoorten die vlans er weer uit laten gaan (1 per poort / switch port mode access) zou mooi zijn.

Kan ik 1 kabel met vlans naar de TP-Link EAP225-Wall gebruiken, wifi in room en kabel met TV VLAN naar tv ontvanger out.

Dank!
Iemand dit al eens getest/geconfigureerd?
Dus de inkomende utp poort (tagged) instellen, en vervolgens op de 3 uitgaande poorten (aan de onderzijde vh apparaat) één vlan per poort.
In mijn geval zou het gaan om de EAP615 Wall.

[ Voor 3% gewijzigd door EverLast2002 op 26-02-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:09
Ik schuif mijn Omada vraag hier even tussen:

Mijn Omada configuratie: [Ziggo modem bridged] - [Omada router] - [2x Omada 8P PoE switch] - [Omada OC200] - [2x Omada AP]
Alle Omada hardware een vast IP adres gegeven van 192.168.0.2 t/m 192.168.0.7

Via de Omada Cloud zag ik enige weken geleden dat de OC200 een FW upgrade had, dus uitgevoerd.
Na enige minuten Omada Cloud webpage refresh gegeven en OC200 was offline en is dit nog steeds.
Omdat alles verder doordraait en ik geen tijd had vandaag pas weer eens naar gekeken of ik dit kon fixen.

Alles uitgezet, router op laten komen, daarna de 2 switches en daarna de OC200 maar nog steeds offline.
De OC200 groene Cloud LED is continue uit.
OC200 een reset gegeven, geen effect, reset van 5 seconden tijdens herstarten, geen effect.

Via LAN en 192.168.0.253 de OC200 recovery page benaderd en een factory reset gedaan, geen effect.
Ja, wel effect, via 192.168.0.253 krijg ik sinds dien geen verbinding meer.

Via 192.168.0.2 router benaderd maar die accepteert mijn aangemaakte e-mail en/of gebruikersnaam niet.
Via Omada cloud omgeving de OC200 verwijderd en ondanks gedoofde cloud LED handmatig aangemeld.
OC200 wordt geaccepteerd maar nog steeds offline.

Het lijkt er op dat mijn OC200 door de factory reset op DHCP staat en de Omada router heeft mogelijk nog steeds een vast IP adres voor de OC200. Op zich lijkt mij dat dit zou moeten werken maar verder kan ik even niet gissen waarom de OC200 niet online wil komen. Iemand enige opties die ik nog kan proberen?

Ps. Na de laatste OC200 update schijnen meer gebruikers volgens Google dit probleem te hebben maar een work-around die succesvol is heb ik nog niet gevonden.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
matthijsberg schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:58:
HI, heeft er iemand een TP-Link EAP225-Wall die iets kan checken voor me? Kan je meerdere VLAN's in laten gaan, en op de ingebouwde switchpoorten die vlans er weer uit laten gaan (1 per poort / switch port mode access) zou mooi zijn.

Kan ik 1 kabel met vlans naar de TP-Link EAP225-Wall gebruiken, wifi in room en kabel met TV VLAN naar tv ontvanger out.

Dank!
EverLast2002 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:37:
Iemand dit al eens getest/geconfigureerd?
Dus de inkomende utp poort (tagged) instellen, en vervolgens op de 3 uitgaande poorten (aan de onderzijde vh apparaat) één vlan per poort.
In mijn geval zou het gaan om de EAP615 Wall.
Freee!! schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:18:
Het zou mogelijk moeten zijn, afgaande op de mogelijke instellingen. Ik heb dat ding aangeschaft voor een betere WiFi-dekking boven en bij het instellen die VLAN-settings gezien. Helaas hebben we die tweede TV boven nog niet, dus ik kan het nog niet testen.
@Freee!! kan je ons al wat nieuws vertellen ?? O+ :+

IMHO zou het inderdaad gewoon moeten kunnen, maar helaas heb ik ze hier niet staan... :)

/EDIT :
Freee!! schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:22:
Er zijn wat dingetjes tussengekomen
OK NP :)
(o.a. dik twee jaar werkloos :( ), dus die tweede TV is er nog niet, dus ik heb het nog niet kunnen testen.
Balen man! :-(

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 27-02-2022 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nero355 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:46:
[...]

[...]

[...]

@Freee!! kan je ons al wat nieuws vertellen ?? O+ :+

IMHO zou het inderdaad gewoon moeten kunnen, maar helaas heb ik ze hier niet staan... :)
Er zijn wat dingetjes tussengekomen (o.a. dik twee jaar werkloos :( ), dus die tweede TV is er nog niet, dus ik heb het nog niet kunnen testen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Freee!! schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Er zijn wat dingetjes tussengekomen (o.a. dik twee jaar werkloos :( ), dus die tweede TV is er nog niet, dus ik heb het nog niet kunnen testen.
Eventueel testen met een (goedkoop) apparaat dat je al in huis hebt liggen, i.p.v, een tweede tv?
Balen dat je werkloos bent. :-(
Freee!! schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Lastig, zit geen bruikbare wandcontactdoos daar in de buurt, TV zou aan een nieuwe, lange UTP-kabel komen.

[...]

Ondertussen weer aan het werk, maar die tweede TV heeft minder prioriteit dan andere dingen.

[ Voor 42% gewijzigd door EverLast2002 op 26-02-2022 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theo74 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:10:
Ik schuif mijn Omada vraag hier even tussen:

Mijn Omada configuratie: [Ziggo modem bridged] - [Omada router] - [2x Omada 8P PoE switch] - [Omada OC200] - [2x Omada AP]
Alle Omada hardware een vast IP adres gegeven van 192.168.0.2 t/m 192.168.0.7

Via de Omada Cloud zag ik enige weken geleden dat de OC200 een FW upgrade had, dus uitgevoerd.
Na enige minuten Omada Cloud webpage refresh gegeven en OC200 was offline en is dit nog steeds.
Omdat alles verder doordraait en ik geen tijd had vandaag pas weer eens naar gekeken of ik dit kon fixen.

Alles uitgezet, router op laten komen, daarna de 2 switches en daarna de OC200 maar nog steeds offline.
De OC200 groene Cloud LED is continue uit.
OC200 een reset gegeven, geen effect, reset van 5 seconden tijdens herstarten, geen effect.

Via LAN en 192.168.0.253 de OC200 recovery page benaderd en een factory reset gedaan, geen effect.
Ja, wel effect, via 192.168.0.253 krijg ik sinds dien geen verbinding meer.

Via 192.168.0.2 router benaderd maar die accepteert mijn aangemaakte e-mail en/of gebruikersnaam niet.
Via Omada cloud omgeving de OC200 verwijderd en ondanks gedoofde cloud LED handmatig aangemeld.
OC200 wordt geaccepteerd maar nog steeds offline.

Het lijkt er op dat mijn OC200 door de factory reset op DHCP staat en de Omada router heeft mogelijk nog steeds een vast IP adres voor de OC200. Op zich lijkt mij dat dit zou moeten werken maar verder kan ik even niet gissen waarom de OC200 niet online wil komen. Iemand enige opties die ik nog kan proberen?

Ps. Na de laatste OC200 update schijnen meer gebruikers volgens Google dit probleem te hebben maar een work-around die succesvol is heb ik nog niet gevonden.
Voor zover al niet gedaan: sluit hem eens aan via en met de PoE-poort (dus zonder USB adapter).
Wat laat ie dan zien?
Kun je hem lokaal wel aanspreken als er een IP-adres op staat?
Al eens recovery mode geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EverLast2002 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:32:
[...]
Eventueel testen met een (goedkoop) apparaat dat je al in huis hebt liggen, i.p.v, een tweede tv?
Lastig, zit geen bruikbare wandcontactdoos daar in de buurt, TV zou aan een nieuwe, lange UTP-kabel komen.
Balen dat je werkloos bent. :-(
Ondertussen weer aan het werk, maar die tweede TV heeft minder prioriteit dan andere dingen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Freee!! schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:37:
[...]

[...]

En als je in het configuratie menu kijkt, staat daar iets bij om per poort (van die 3) een vlan toe te wijzen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EverLast2002 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:45:
[...]
En als je in het configuratie menu kijkt, staat daar iets bij om per poort (van die 3) een vlan toe te wijzen?
Ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
Airw0lf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Voor zover al niet gedaan: sluit hem eens aan via en met de PoE-poort (dus zonder USB adapter).
Wat laat ie dan zien?
Kun je hem lokaal wel aanspreken als er een IP-adres op staat?
Al eens recovery mode geprobeerd?
Ik gebruik de OC200 standaard via een PoE poort van de Omada 8 poort switch. In de USB ingang van de OC200 zit een oude USB stick waar de maandelijkse backups op worden weggeschreven.

Als ik mijn laptop met patchkabel aan LAN2 van de OC200 hang vind deze niks op 192.168.0.253.
De eerste twee keer wel maar na de factory reboot in het recovery menu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theo74 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Ik gebruik de OC200 standaard via een PoE poort van de Omada 8 poort switch. In de USB ingang van de OC200 zit een oude USB stick waar de maandelijkse backups op worden weggeschreven.

Als ik mijn laptop met patchkabel aan LAN2 van de OC200 hang vind deze niks op 192.168.0.253.
De eerste twee keer wel maar na de factory reboot in het recovery menu niet meer.
Voor mij stopt het hier. Misschien bij TP-link aankaarten:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/582

Hier wordt actief meegedaan door TP-link support mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Theo74 Mij niet helemaal duidelijk uit je verhaal is je router nu wel of niet geadopteerd door de OC200?

Ik heb namelijk hier ook alles TP link maar ik kan mijn router niet los in sinds het is geadopteerd is door OC200

Note: This Gateway is being managed by Omada Controller

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:30:
@Theo74 Mij niet helemaal duidelijk uit je verhaal is je router nu wel of niet geadopteerd door de OC200?

Ik heb namelijk hier ook alles TP link maar ik kan mijn router niet los in sinds het is geadopteerd is door OC200

Een poging tot een firmwareupgrade van de OC200 lijkt te zijn mislukt.
Waarna het ding niet meer in de lucht komt - ook niet via recovery mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:01:
[...]

Een poging tot een firmwareupgrade van de OC200 lijkt te zijn mislukt.
Waarna het ding niet meer in de lucht komt - ik niet via recovery mode.
Daar lijkt het wel op. Alleen bij mij was het iets anders na upgrade was ik met instellingen kwijt na reset kon ik de OC200 ook niet meer op. Toen via andere browser geopend (Edge ipv Firefox) en werkte de pagina wel van de OC200 lijkt wel dat die in de browser cache wat onthoudt. Geen idee als dat ook al is geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Theo74 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Een suggestie van @RobbyTown :
Misschien *alles* uit de browser cache eens weggooien?

Zeker Chrome en Edge hebben de hebbelijkheid om alles te onthouden.

Firefox ook wel - maar dat is hier aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:19:
[...]

Daar lijkt het wel op. Alleen bij mij was het iets anders na upgrade was ik met instellingen kwijt na reset kon ik de OC200 ook niet meer op. Toen via andere browser geopend (Edge ipv Firefox) en werkte de pagina wel van de OC200 lijkt wel dat die in de browser cache wat onthoudt. Geen idee als dat ook al is geprobeerd?
Bedankt voor de tip - zou zomaar eens kunnen.
Heb @Theo74 de tip doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
Airw0lf schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:25:
[...]

Voor mij stopt het hier. Misschien bij TP-link aankaarten:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/582

Hier wordt actief meegedaan door TP-link support mensen.
Zal ik zeker doen want het lijkt er op dat de OC200 niets meer wil. Tenminste, binnen mijn kennis en kunde kom ik er niet meer uit.
RobbyTown schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:30:

Ik heb ook een volledige Omada setup waarbij de OC200 de online ‘portal’ is naar mijn Omada router, 2 Omada switches en 2 Omada AP’s.
Ondanks dat de OC200 plat ligt draait het netwerk gewoon prima door, ik kan er dus alleen niet meer in via de Omada cloud omgeving. De eerste pagina is altijd de OC200 waar je doorklikt naar de netwerk setup maar als de OC200 plat ligt kom je dus niet binnen om het zo te zeggen.

Ik werk overigens met Apple en Safari maar tijdens het lokaal inloggen op de OC200 heb ik er een Windows laptop bijgepakt, omdat mijn USB-C naar RJ45 netwerk dongle niet thuis ligt. Die werkt standaard met Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:04:
Misschien *alles* uit de browser cache eens weggooien?
Nog beter als het echt flink tegen zit : Maak een nieuw profiel aan! :)

Bij Firefox en Pale Moon is dat de -P optie achter de .exe als het goed is!
Zeker Chrome en Edge hebben de hebbelijkheid om alles te onthouden.

Firefox ook wel - maar dat is hier aan te passen.
Volgens mij krijg je ze alle drie wel leeg met CTRL+ALT+SHIFT+DEL waarna je een scherm krijgt waarin je kan kiezen om alles te verwijderen :)
Theo74 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:59:
Ondanks dat de OC200 plat ligt draait het netwerk gewoon prima door
Dat hoort ook zo en zou heel vervelend zijn als het niet zo was! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
Ik heb de instructies van tp-link gevolgd uit deze link: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/270472

Ik kon via de aangepaste ethernet adapter IP V4 instellingen en recovery reset tijdens opstarten weer in het OC200 recovery menu. Laatste FW file hier geüpload en de OC200 opnieuw op laten starten: Nog steeds offline.

Resetknop van de OC200 na initialisatie 8 seconden ingedrukt gehouden en weer enige minuten gewacht.: De OC200 blijft offline.

Ik verwachtte dat ik na initialisatie met 192.168.0.253 in het TP-Link menu zou komen waar je de OC200 als nieuw uit de doos zou kunnen instellen maar helaas. Ook met de ethernet adapter IP V4 instelling weer op DHCP modus, geen verbinding en groene online LED blijft uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Theo74 op 27-02-2022 16:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Op reddit staat een link naar een Nederlandse presentatie over de roadmap.
Wel interessant, er gaat ook een TP-Link Dream Machine Pro variant komen.
Video zelf nog niet in detail gekeken. Maar zo snel niks over DFS ondersteuning voor bepaalde modellen. Maar dat is misschien een detail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Die draem machine variant (zie 1:20 in bovenstaande film) is dus een Router, (POE) Switch en Controller in 1.
Twee modellen, 1 met 8x1Gb (waar4van 4x POE) en ander model met 5x2.5Gbs POE en 5x 1Gbs
Beschikbaarheid 2022, maar wordt niet aangegeven wanneer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Hopelijk werkt die stabieler dan de Ubiquiti variant, want dat is echt een Nightmare Machine wat mij betreft! >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IJsbeer schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:57:
Die draem machine variant (zie 1:20 in bovenstaande film) is dus een Router, (POE) Switch en Controller in 1.
Twee modellen, 1 met 8x1Gb (waar4van 4x POE) en ander model met 5x2.5Gbs POE en 5x 1Gbs
Beschikbaarheid 2022, maar wordt niet aangegeven wanneer..
Wat er ook genoemd wordt zijn heuse vuurmuren... met DPI, IPS en zo... oOo *O*

Allemaal voor eind dit jaar - duurt dus nog even... :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
Theo74 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 16:51:
Ik heb de instructies van tp-link gevolgd uit deze link: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/270472

Ik kon via de aangepaste ethernet adapter IP V4 instellingen en recovery reset tijdens opstarten weer in het OC200 recovery menu. Laatste FW file hier geüpload en de OC200 opnieuw op laten starten: Nog steeds offline.

Resetknop van de OC200 na initialisatie 8 seconden ingedrukt gehouden en weer enige minuten gewacht.: De OC200 blijft offline.

Ik verwachtte dat ik na initialisatie met 192.168.0.253 in het TP-Link menu zou komen waar je de OC200 als nieuw uit de doos zou kunnen instellen maar helaas. Ook met de ethernet adapter IP V4 instelling weer op DHCP modus, geen verbinding en groene online LED blijft uit.
UPDATE:

De OC200 is meest mogelijk "Bricked" dus gaat terug naar de leverancier voor een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:06:
Wat er ook genoemd wordt zijn heuse vuurmuren... met DPI, IPS en zo... oOo *O*
DPI is eerder om een overzicht van je netwerkverkeer te hebben dan security! :P

Verder hoop ik dat IDS/IPS en PPPoE goede vriendjes zijn, want bij de concurrent is dat een puinhoop geworden! :X _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:06:
[...]

DPI is eerder om een overzicht van je netwerkverkeer te hebben dan security! :P

Verder hoop ik dat IDS/IPS en PPPoE goede vriendjes zijn, want bij de concurrent is dat een puinhoop geworden! :X _O- :+
De kwaliteit van IDS/IPS staat en valt met inzicht in het netwerkverkeer. En daarmee de kwaliteit van DPI.
Dus eens - DPI op zichzelf heeft niks met security te maken. Hoewel er zonder weinig overblijft van de IDS/IPS-functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Ben benieuwd naar de nieuwe functies. Was van de week in de log al aan het kijken als een bepaald ip van buiten allowed of blocked was helaas is dat nergens zien. Maar dat komt dus nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

Heeft iemand de nieuwe firmware voor de R605 router al geupgrade naar 1.2.0?

Ben voornamelijk benieuwd of het volgende uit de release notes ook al werkt:
8. Support LAN IP and VPN IP in the same address pool.

Kan zelf uiteraard ook upgraden, maar de vorige keer ging dat niet van harte. Wil het best wagen, maar dan mag van mij die optie 8 wel zeker werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 07:29
Nicap schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:32:
Heeft iemand de nieuwe firmware voor de R605 router al geupgrade naar 1.2.0?
Jep , maar heb geen VPN setup draaien

Master Administrator upgraded Router ER 605 to firmware version 1.2.0 Build 20220114 Rel.76871 manually.
Mar 01, 2022 21:12:54

samen met de 5.0.30 (had ik al vroeger draaien )

[ Voor 3% gewijzigd door blahenazo op 07-03-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:56
Ok, ik had het de voorbije dagen wel volledig gehad met 'LAN' als management vlan. Zoals reeds eerder gepost lukte het mijn (OpenWRT) router dus niet om IP adressen uit te delen. Ook had ik een WLAN opgezet in datzelfde VLAN maar telkens als ik daar mee verbond en de Omada Controller op mijn laptop opstartte, viel het AP waarmee ik verbonden was uit. De enige oplossing was met een kabel verbinden. Op zich viel daar wel mee te leven, DHCP in het management VLAN had ik niet nodig en voor die enkele keren dat ik iets moest wijzigen, plugde ik rechtstreeks in op de router.

Maar dan wou ik deze week de Omada Controller in een docker container krijgen en om één of andere reden lukte dat niet. Het IP-adres waarop ik de controller verwachtte, kon ik niet pingen. De routers en AP' wel. Dus heb ik maar een VLAN 100 aangemaakt en daarvan de admin-vlan gemaakt. Ik heb daar de ip-range 192.168.100.0 voor genomen al was dat eigenlijk niet nodig, dat ga ik nog terug veranderen. Maar de controller draait nu probleemloos in een docker container. Oef. :P Het lijkt er op dat het default network LAN enkel goed werkt als je ook een Omada router hebt.

Wel heb iets geprobeerd (ik ben docker nog aan het leren ;)) waardoor ik de controller kan benaderen via mijn data-vlan. Zie hier onder. Al vraag ik me af of dit wel "veilig" is en er geen betere manier is :) Voor thuisgebruik zal het wel voldoen maar opmerkingen zijn zeker welkom :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
---
version: "3.1"

services:
  omada-controller:
    container_name: omada-controller
    image: mbentley/omada-controller:5.1
    restart: unless-stopped
    environment:
      - TZ=Europe/Brussels
      - MANAGE_HTTP_PORT=8088
      - MANAGE_HTTPS_PORT=8043
      - PORTAL_HTTP_PORT=8088
      - PORTAL_HTTPS_PORT=8043
      - SHOW_SERVER_LOGS=true
      - SHOW_MONGODB_LOGS=false
      # - SSL_CERT_NAME="tls.crt"
      # - SSL_KEY_NAME="tls.key"
    volumes:
      - /serverdata/docker/omada-controller/data:/opt/tplink/EAPController/data
      - /serverdata/docker/omada-controller/work:/opt/tplink/EAPController/work
      - /serverdata/docker/omada-controller/logs:/opt/tplink/EAPController/logs
    ports:
      - 192.168.10.5:8088:8088
      - 192.168.10.5:8043:8043
      - 192.168.10.5:8843:8843
      - 192.168.100.5:29810:29810/udp
      - 192.168.100.5:29811:29811
      - 192.168.100.5:29812:29812
      - 192.168.100.5:29813:29813
      - 192.168.100.5:29814:29814
    networks:
      vlan_10_DATA:
        ipv4_address: 192.168.10.5
      vlan_100_ADMIN:
        ipv4_address: 192.168.100.5

networks:
  vlan_10_DATA:
    name: vlan_10_DATA
    driver: ipvlan
    driver_opts:
      parent: eno1.10
    ipam:
      config:
        - subnet: "192.168.10.0/24"
          ip_range: "192.168.10.5/32"
          gateway: "192.168.10.1"
  vlan_100_ADMIN:
    name: vlan_100_ADMIN
    driver: ipvlan
    driver_opts:
      parent: eno1.100
    ipam:
      config:
        - subnet: "192.168.100.0/24"
          ip_range: "192.168.100.5/32"
          gateway: "192.168.100.1"

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 14-04-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Weet iemand of het ook mogelijk is om een poort schedule te maken?

Dus niet voor de PoE switches, Dan kan ik de LAN van de jongens 's avonds eens uitschakelen. Net zoals de mobiele telefoons via een Profiles Time Group en die opnemen in hun specifiek WiFi_SSID op mac adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
bart.diepenbroe schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:46:
Weet iemand of het ook mogelijk is om een poort schedule te maken?

Dus niet voor de PoE switches, Dan kan ik de LAN van de jongens 's avonds eens uitschakelen. Net zoals de mobiele telefoons via een Profiles Time Group en die opnemen in hun specifiek WiFi_SSID op mac adres.
Dit er helaas nog niet in. Wie weet komt dat nog ooit.
Apply the created time range profiles in related configurations, such as WLAN Schedule and PoE Schedule.
Ik heb ook bij de firewall rules gekeken, ook daar kun je niets met tijden instellen.

Maar mocht die optie er komen. Ik hoop dat ze het beetje foolproof maken.
Zit ook wel een klein gevaar in deze optie. Mocht je de reset button uit hebben staan, vervolgens alle LAN poorten 24/7 uitzetten kom je nooit meer in je switch 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
RobbyTown schreef op zondag 10 april 2022 @ 00:18:
[...]

Dit er helaas nog niet in. Wie weet komt dat nog ooit.

[...]

Ik heb ook bij de firewall rules gekeken, ook daar kun je niets met tijden instellen.

Maar mocht die optie er komen. Ik hoop dat ze het beetje foolproof maken.
Zit ook wel een klein gevaar in deze optie. Mocht je de reset button uit hebben staan, vervolgens alle LAN poorten 24/7 uitzetten kom je nooit meer in je switch 8)7 .
Ik heb weldegelijk (eens) firewall rules op tijd gemaakt, dat is zeker mogelijk.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:30:
[...]

Ik heb weldegelijk (eens) firewall rules op tijd gemaakt, dat is zeker mogelijk.
Aha mooi waar kan ik dat ergens vinden? Ik zie maar een beperkte keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSsMcMO3htb63Q8nrhe_I6suD0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFyYmbCSEct8bBdo3VOdrCuT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
RobbyTown schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:44:
[...]

Aha mooi waar kan ik dat ergens vinden? Ik zie maar een beperkte keuze.

[Afbeelding]
Never mind, ik dacht dat ik het mikrotik topic aan het lezen was toen ik reageerde 8)7
Sorry!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zettie
Probeer eens wat met Time range (onder profiles)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFBrmzm02KreYZyrjz6ofUGXyZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KLvrNeX65bmBmRGX203pZtvm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Time range profiel heb ik wel werkend via de WiFi, maar de LAN krijg ik dat niet voor elkaar. Of ik doe iets verkeerds, heb je dan meer tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bart.diepenbroe schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:57:
Time range profiel heb ik wel werkend via de WiFi, maar de LAN krijg ik dat niet voor elkaar. Of ik doe iets verkeerds, heb je dan meer tips?
Volgens mij kan dit ook niet - tis te zeggen... zoals je al aangaf is er wel een PoE-schedule te maken - bedoeld voor switches met PoE-poorten.
Maar of die dan ook de poort uitschakelen als er geen PoE-device op aangesloten is weet ik niet. Nooit op die manier naar gekeken en getest.

Een aanpak die wat bewerkelijker is is een Linux/Windows radius server die via 802.1x toegang regelt. Ik heb dat in het verleden ook eens bij onze kids gebruikt - destijds via een Netgear switch. De Windows gebruikersnaam werd gekoppeld aan een tijdwindow en een radius profiel. Op basis van die combie werd een device wel/geen toegang verleend tot het netwerk.

Een andere truuk die ik ooit eens gebruikt heb is een Asus router (met Merlin) achter de KPN/Ziggo-router. En langs die weg de devices van de kids Internet toegang regelen - zowel wifi als bekabeld. Daarbij werd het af- en aan-schakelen van de WAN-poort in een cronjob gestoken. Waardoor op enig moment voor iedereen Internet afgeschakeld werd.

En anders via een traditionele tijdklok de 220 afschakelen waar de switch op aangesloten is? Of via wifi aangestuurde wc-dozen om het wat meer kids-proof te maken?

Pagina: 1 ... 26 ... 62 Laatste