Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:22
Gisterenavond schakelde ik de docker container van de Omada Controller uit voor een wijziging. En onmiddellijk verdween mijn WLAN op mijn EAP610. Vervelend want om mijn docker container terug te kunnen opstarten, moest ik toch mijn laptop terug bedraad aansluiten op de switch. Daarna kwam het WLAN terug.

Toen de controller draaide op mijn laptop, bleef alles wel werken als ik de controller uitschakelde. Vreemd en ik heb geen idee waarom dit gebeurt? Iemand die mij op weg kan helpen?

Sindsdien staan de switchen ook op disconnected in de controller, de AP's staan wel gewoon op connected.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
D-Three schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:20:
Gisterenavond schakelde ik de docker container van de Omada Controller uit voor een wijziging.

En onmiddellijk verdween mijn WLAN op mijn EAP610.

Vervelend want om mijn docker container terug te kunnen opstarten, moest ik toch mijn laptop terug bedraad aansluiten op de switch. Daarna kwam het WLAN terug.

Toen de controller draaide op mijn laptop, bleef alles wel werken als ik de controller uitschakelde. Vreemd en ik heb geen idee waarom dit gebeurt? Iemand die mij op weg kan helpen?

Sindsdien staan de switchen ook op disconnected in de controller, de AP's staan wel gewoon op connected.
Je MOET een Controller in een dergelijke omgeving altijd BEDRAAD aansluiten en vooral ervoor zorgen dat het gebruikte IP adres ook ALTIJD hetzelfde blijft! B)

/EDIT :
D-Three schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:38:
@nero355 De controller draaide in een container op mijn homeserver en die is wel degelijk bedraad aangesloten hoor :) En uiteraard met een fixed IP. Maar de server is headless en benader ik dus via mijn laptop.
Dan heb ik jouw reactie helemaal verkeerd begrepen en/of formuleerde je de vraag niet duidelijk genoeg... :$

[ Voor 20% gewijzigd door nero355 op 14-04-2022 19:24 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@nero355 De controller draaide in een container op mijn homeserver en die is wel degelijk bedraad aangesloten hoor :) En uiteraard met een fixed IP. Maar de server is headless en benader ik dus via mijn laptop.

Het lijkt mij echter niet normaal dat de WLAN wegviel op de EAP610 toen de controller stopte. Vreemd genoeg leek de EAP615-wall boven wel nog te werken. Of dat denk ik toch, deze zond alleszins uit maar ik heb er niet mee verbonden.

[ Voor 22% gewijzigd door D-Three op 14-04-2022 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:38:
Over wat voor een soort server hebben we het eigenlijk?

Zie bijgevoegde afbeelding van een default docker/portainer config:
Wellicht bekend - maar een container wordt doorgaans gekoppeld aan het interne bridge-netwerk wat gebruik maakt van 172.17.0.0/16. In dat netwerk is ook een DHCP-server actief. Als de lease-tijd verlopen is kan de container een ander IP adres krijgen. Misschien dat dit bij jou gebeurd is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ESc8rFrelpTjlG8VIrpbmNllVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iNyPwKNiTcjTYtB2rEfYmgfp.png?f=fotoalbum_large

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:59:
Zie bijgevoegde afbeelding van een default docker/portainer config:
Wellicht bekend - maar een container wordt doorgaans gekoppeld aan het interne bridge-netwerk wat gebruik maakt van 172.17.0.0/16. In dat netwerk is ook een DHCP-server actief. Als de lease-tijd verlopen is kan de container een ander IP adres krijgen. Misschien dat dit bij jou gebeurd is?

[Afbeelding]
IMHO kan je sowieso beter de boel als een MACVLAN Docker netwerk opzetten, want dan heeft elke Container gewoon een IP op je lokale subnet! :)

In de documentatie van Docker staat zelfs dat je sowieso beter een eigen netwerk kan aanmaken i.p.v. het Default netwerk gebruiken! :o

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
@Airw0lf @nero355
Een servertje met openmediavault en wat docker containers. Voor de Omada Controller maak ik gebruik van ipvlan, zie mijn config hier. De container krijgt dus zijn inderdaad eigen IP-adressen. Maar zou macvlan beter zijn dan?

[ Voor 30% gewijzigd door D-Three op 14-04-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:38:
@Airw0lf @nero355
Een servertje met openmediavault en wat docker containers. Voor de Omada Controller maak ik gebruik van ipvlan, zie mijn config hier. De container krijgt dus zijn inderdaad eigen IP-adressen. Maar zou macvlan beter zijn dan?
Niet perse beter - de essentie is dat de container een vast IP-adres heeft.
Eentje die op een of andere manier van buitenaf toegankelijk is.

Zowel de NAS-software als de Omada config zijn voor mij onbekend terrein: de controller UDP/TCP-poorten zitten in een andere VLAN (d.w.z. 192.168.100.5) als de controller webUI (d.w.z. 192.168.10.5)? Wat is het idee hierachter?

Suggestie: misschien beiden eens in hetzelfde vlan steken - idealiter alles in vlan-1, hetzelfde subnet en alles untagged?

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 14-04-2022 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:38:
Een servertje met openmediavault en wat docker containers.

Voor de Omada Controller maak ik gebruik van ipvlan, zie mijn config hier.
De container krijgt dus zijn inderdaad eigen IP-adressen.

Maar zou macvlan beter zijn dan?
Voor zover ik het zo snel effe daar zie kan je dat prima zo laten! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Airw0lf schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:40:
Zowel de NAS-software als de Omada config zijn voor mij onbekend terrein: de controller UDP/TCP-poorten zitten in een andere VLAN (d.w.z. 192.168.100.5) als de controller webUI (d.w.z. 192.168.10.5)? Wat is het idee hierachter?
De netwerkapparatuur zit in VLAN 100 (IP range 192.168.100.1/24) en deze staat op alle toestellen eveneens ingesteld als Management VLAN.
In VLAN 10 (IP range 192.168.10.1/24) zitten alle toestellen (laptops, tablet, smartphones, ...). Om web-UI toegankelijk te maken vanaf mijn laptop, had ik daarom nog een tweede IP-adres uit deze VLAN toegekend aan de docker container. Dat was het idee er achter :)

Maar het zou me sterk lijken dat dat de reden is van het vreemde gedrag? Alles heeft prima gewerkt, totdat ik gisteren de docker container stopte. En onmiddellijk verdween de WLAN. Vreemd en geen normaal gedrag lijkt mij? En uiteraard zal ik in de toekomst nog wel eens de container moeten stoppen of de server rebooten. En dan zou dit toch niet mogen gebeuren.

[ Voor 8% gewijzigd door D-Three op 15-04-2022 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:44:
[...]

De netwerkapparatuur zit in VLAN 100 (IP range 192.168.100.1/24) en deze staat op alle toestellen eveneens ingesteld als Management VLAN.
In VLAN 10 (IP range 192.168.10.1/24) zitten alle toestellen (laptops, tablet, smartphones, ...). Om web-UI toegankelijk te maken vanaf mijn laptop, had ik daarom nog een tweede IP-adres uit deze VLAN toegekend aan de docker container. Dat was het idee er achter :)

Maar het zou me sterk lijken dat dat de reden is van het vreemde gedrag? Alles heeft prima gewerkt, totdat ik gisteren de docker container stopte. En onmiddellijk verdween de WLAN. Vreemd en geen normaal gedrag lijkt mij? En uiteraard zal ik in de toekomst nog wel eens de container moeten stoppen of de server rebooten. En dan zou dit toch niet mogen gebeuren.
Ok - maak je gebruik van iets dat heet Profiles?
En hoe zijn die geconfigureerd?

Als ik bij mij de controller stop blijft alles doorlopen.
Alleen het gasten-wifi-portaal is "verdwenen" waardoor dat wifi-deel niet gebruikt kan worden.
Maar alle SSID's blijven overeind en kunnen gebruikt worden.

Voor de volledigheid: ik maak gebruik van een Omada router en heb de controller draaien in een VM (samen met pihole/dnsmasq voor het gebruik van vlans => geen docker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:44:
Alles heeft prima gewerkt, totdat ik gisteren de docker container stopte. En onmiddellijk verdween de WLAN. Vreemd en geen normaal gedrag lijkt mij?
Zat eens te denken :

De Omada reeks heeft toch graag een 24/7 draaiende Controller op het moment dat je Fast Roaming gebruikt : Zou dat niet de reden kunnen zijn :?

En heb je iets van "Connectivity Monitoring" die je kan in/uitschakelen ??
Ik zou die dan ook uitzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Airw0lf schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 06:56:Ok - maak je gebruik van iets dat heet Profiles?
Neen
Als ik bij mij de controller stop blijft alles doorlopen.
Dit was vroeger bij mij ook zo :P
Voor de volledigheid: ik maak gebruik van een Omada router en heb de controller draaien in een VM (samen met pihole/dnsmasq voor het gebruik van vlans => geen docker.
VM kan ik overwegen maar ik denk dat een docker energiezuiniger is?
nero355 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:54:
[...]

Zat eens te denken :

De Omada reeks heeft toch graag een 24/7 draaiende Controller op het moment dat je Fast Roaming gebruikt : Zou dat niet de reden kunnen zijn :?

En heb je iets van "Connectivity Monitoring" die je kan in/uitschakelen ??
Ik zou die dan ook uitzetten :)
Zal ik eens nakijken.

Allebei bedankt voor jullie input!

Op dit moment kan ik echter niet meer testen, mijn server staat in panne. Ik heb de controller terug geïnstalleerd op mijn laptop (bedraad! :P) en nu alle devices gereset (het zijn er maar 4 ;)) en opnieuw geconfigureerd. Bij het afsluiten van de controller blijft alles werken zoals het vroeger deed. Zodra ik kan, ga ik terug testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sinds gisteren geupgrade naar versie 5.1.7 op de OC200. Ze hebben reports erin gemaakt. Ziet er goed uit. Bij reports kan ik alleen kijken ik zie daar niets van export and email network reports. Iemand een idee waar het ergens verstopt zit?
Added the Report page to view, export and email network reports

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:52:
Sinds gisteren geupgrade naar versie 5.1.7 op de OC200. Ze hebben reports erin gemaakt. Ziet er goed uit. Bij reports kan ik alleen kijken ik zie daar niets van export and email network reports. Iemand een idee waar het ergens verstopt zit?

[...]
Rechtsboven (zie bijgevoegde afbeelding)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9MU3pz_VbEFSMbV8jZQFRcbays=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q20by6AHz1OOL2yl9rvgfKjI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
RobbyTown schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:52:

[...]
Ik zie het er hier ook niet bij staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:11:
[...]

Rechtsboven (zie bijgevoegde afbeelding)?

[Afbeelding]
Geen wonder maar die mis ik dus 8)7 . Waarschijnlijk @nielsn dus ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI2v1989lo4q3HsFj-AwUywDOMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fMw5yivwcoIA3Vmzdc9OPg2H.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door RobbyTown op 17-04-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]
Het lijkt erop dat die twee zich alleen laten zien als je lokaal op de controller een login doet.
Dus niet via het Omada cloud portaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Ik log echt lokaal in 192.168.1.5 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Nicap

Tsssk....

Ik heb vanmorgen net geupgrade, maar ik zie het ook niet.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
Is er geen verschil tussen de OC200 en de software controller? De ene krijgt soms sneller feature dan de andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
D-Three schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:21:
Is er geen verschil tussen de OC200 en de software controller? De ene krijgt soms sneller feature dan de andere.
Daar lijkt het inderdaad op - zojuist een OC200 voorzien van dezelfde versie en met hetzelfde resultaat als jullie => de software controller laat het wel zien - de hardware controller (in dit geval de OC200) niet. Of de OC300 het ook niet doet weet ik niet - kan ik niet uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
D-Three schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:21:
Jazeker volgens mij is de software eerder dan de OC

Als ik zo zie is de software versie van februari en de oc200 van enkele dagen.

Maar dan kloppen de release notes niet van de OC200
https://www.tp-link.com/n...wnload/oc200/v1/#Firmware

Dit is de pagina van de OC200 firmware
Publicatiedatum: 2022-04-14
Document van die release notes: https://static.tp-link.co...202204/20220414/OC200.pdf daar staat het dan reports erbij is gekomen met mail en export.

@Airw0lf welke versie draai je waar je het WEL ziet :) ?

Nu OC200 v5.1.7 is reports nieuw maar mist de 2 blauwe knoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 17-04-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 17 april 2022 @ 22:43:
[...]

@Airw0lf welke versie draai je waar je het WEL ziet :) ?
Versienummer is dezelfde: 5.1.7 - maar dan van de Linux variant.
Die is eind maart uitgekomen.

Meestal komt eerst de Windows variant, dan de Linux uitvoering en als laatste de hardware controllers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Duidelijk. Zie bij de volgende release notes het al voor mij :p.
Bugs fixes
Reports email and export are now visible on the OC200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
RobbyTown schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:42:
[...]

[Afbeelding]
hier met hw-controller zelfde verhaal.

Overigens aardige update - ik heb alleen de IP-tv functies nog niet gevonden of begrijp nog niet hoe het werkt. Verder: M'n wifi6 AP's lijken betere prestaties te leveren. Ik bleef steken rond de 500mbit, maar haal zojuist in ene 700mbit download snelheid. 1200mbit verbonden met een Intel AX200.

Tenslotte hoop ik nog 's een goede fw en vpn implementatie te mogen verwelkomen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:14:
[...]

hier met hw-controller zelfde verhaal.

Overigens aardige update - ik heb alleen de IP-tv functies nog niet gevonden of begrijp nog niet hoe het werkt. Verder: M'n wifi6 AP's lijken betere prestaties te leveren. Ik bleef steken rond de 500mbit, maar haal zojuist in ene 700mbit download snelheid. 1200mbit verbonden met een Intel AX200.

Tenslotte hoop ik nog 's een goede fw en vpn implementatie te mogen verwelkomen.
Router ook geüpdate? Dat moet namelijk.
Added support for IPTV function (Settings – Services -- IPTV), which requires upgrading your ER605/ER7206 firmware to version 1.2.0.
Standaard staat er IGMP na router update komt er z'n schuif knop bij met IPTV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdjNWi4-ZiCbzJBnHlfgBfoiyGo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6sjsb2gpFGY0C2Fh7ckQPFjx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 18-04-2022 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RobbyTown thanks, daar niet gekeken. Had inderdaad router + AP's meteen geupgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:24:
[...]

Neen

[...]

Dit was vroeger bij mij ook zo :P

[...]

VM kan ik overwegen maar ik denk dat een docker energiezuiniger is?

[...]

Zal ik eens nakijken.

Allebei bedankt voor jullie input!

Op dit moment kan ik echter niet meer testen, mijn server staat in panne. Ik heb de controller terug geïnstalleerd op mijn laptop (bedraad! :P) en nu alle devices gereset (het zijn er maar 4 ;)) en opnieuw geconfigureerd. Bij het afsluiten van de controller blijft alles werken zoals het vroeger deed. Zodra ik kan, ga ik terug testen.
Er zijn meer instellingen mogelijk bij het gebruik van vlans. Die zie je terug bij de individuele poort-config en bij de zelf aangemaakte profielen.

Als je dan werkt met zelf aangemaakte profielen is het een meer dan handige manier om de instellingen van de vlan-trunk-poorten en de vlan-instellingen-voor-endpoints consistent te houden. In beide gevallen wijs je een profiel toe aan een of meer poorten. Wijzig je iets in de onderliggende vlan config en/of profiel, dan wordt dat naar alle poorten met dat profiel doorgevoerd. Waardoor je niet alle poorten na hoeft te lopen om die ene custom aanpassing uit te voeren.

Op die manier maak ik voor de wifi-AP's andere vlan-trunk-poort-configs dan tussen de switches onderling. En weer iets andere dan die met de "poort-bundels" van de twee NAS-en. Maar in beide gevallen met hetzelfde management vlan als "native vlan". Misschien deze aanpak eens proberen? En kijken of dan alles goed blijft gaan als de controller uitvalt?

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 18-04-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:28

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

NiGeLaToR schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:34:
@RobbyTown thanks, daar niet gekeken. Had inderdaad router + AP's meteen geupgrade.
Welke AP's? Mijn Eap610 en eap615 laten nog niks zien. Had eigenlijk op de App wel een notificatie verwacht. Maar bij de oc200 was het niet meer dan een bolletje als je toevallig bij maintenance kijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:05
Mijn ouders maken gebruik van een Connectbox die een groot gedeelte van het huis van internet voorziet. In de kelder hangt al een bedraad AP van AVM, alleen de overkapping en zeker de tuin is niet gedekt. Ik dacht daarom aan een outdoor exemplaar, en kom dan al snel uit bij de 225 of de 610. Wifi 6 is niet zo relevant, behalve dat de 619 wel fraaier uitziet. Zie ik iets over het hoofd/welke is aan te bevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mr_gadget schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:43:
[...]

Welke AP's? Mijn Eap610 en eap615 laten nog niks zien. Had eigenlijk op de App wel een notificatie verwacht. Maar bij de oc200 was het niet meer dan een bolletje als je toevallig bij maintenance kijkt..
EAP620 HD’s hebben nu 1.1.1 20211028 rel 68287

Er was net als voor de router in ene een upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:32:
Mijn ouders maken gebruik van een Connectbox die een groot gedeelte van het huis van internet voorziet. In de kelder hangt al een bedraad AP van AVM, alleen de overkapping en zeker de tuin is niet gedekt. Ik dacht daarom aan een outdoor exemplaar, en kom dan al snel uit bij de 225 of de 610. Wifi 6 is niet zo relevant, behalve dat de 619 wel fraaier uitziet. Zie ik iets over het hoofd/welke is aan te bevelen?
De EAP 225 outdoor is goedkoper in aanschaf en 2 watt zuiniger dan de EAP 610 outdoor.

De EAP 225 outdoor kun je 'richten' door de antennes de 610 outdoor niet. Als dat nodig is een 2de ik heb de EAP225 outdoor bereik is groot de 610 geen ervaring mee.

De 610 outdoor ziet er voor het oog inderdaad fraaier uit.

Tot slot een goede om rekening mee te houden z'n mixt oplossing van verschillende merken ja je hebt dan volledig dekking maar overspringen naar de juiste AP wil niet altijd lukken. Dus kan zijn dat die blijft hangen op een AP die zwakker is terwijl er 1 dichtbij is. Enige om het op te lossen is meerdere APs van hetzelfde met controller aan te schaffen ja dit doet dan even pijn met de aanschaf. Vraag is waar liggen je eisen en wensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
zunrob schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:32:
Mijn ouders maken gebruik van een Connectbox die een groot gedeelte van het huis van internet voorziet. In de kelder hangt al een bedraad AP van AVM, alleen de overkapping en zeker de tuin is niet gedekt. Ik dacht daarom aan een outdoor exemplaar, en kom dan al snel uit bij de 225 of de 610.
Voor een wat duidelijker plaatje :
- pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor
- pricewatch: TP-Link EAP610-OUTDOOR

Wel zo handig! :)
Wifi 6 is niet zo relevant
Roep dat niet te hard, want zo'n accesspoint gaat behoorlijk lang mee terwijl je de telefoons/tablets/laptops in huis veel vaker zal upgraden/vervangen! ;)
behalve dat de 619 wel fraaier uitziet. Zie ik iets over het hoofd/welke is aan te bevelen?
Ik vind het verschil in prijs best wel pittig, maar als je het bij TP-Link wilt houden dan zou ik gewoon meteen voor 802.11ax gaan en dus de 619 610 kopen :)
RobbyTown schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 05:58:
De EAP 225 outdoor kun je 'richten' door de antennes de 610 outdoor niet.
Dat is ook wel een goeie :

Wat als je een tweede 610 aan de eerste 610 wilt koppelen :?

In dat geval heb ik meer vertrouwen in de 225 maar als de afstand niet al te groot is en/of richten niet echt een vereiste is dan zal het niet zoveel uitmaken denk ik...
Tot slot een goede om rekening mee te houden z'n mixt oplossing van verschillende merken ja je hebt dan volledig dekking maar overspringen naar de juiste AP wil niet altijd lukken.
Geef me 6 verschillende merken accesspoints en ik bewijs wel het tegendeel >:) :P
Dus kan zijn dat die blijft hangen op een AP die zwakker is terwijl er 1 dichtbij is.
Enige om het op te lossen is meerdere APs van hetzelfde met controller aan te schaffen
Onzin! :P

Gewoon alles goed afstellen en gaan met die banaan! :Y)

Bij een vriend heb ik het volgende staan :
- Oude 2.4 GHz + 5 GHz 802.11n TP-Link accesspoint.
- Netgear R7000 WLAN Router met 802.11ac
- Oude D-Link Router die als accesspoint wordt ingezet.

En als je die drie goed afstelt dan is er niks aan de hand! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
nero355 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:23:
[...]

Voor een wat duidelijker plaatje :
- pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor
- pricewatch: TP-Link EAP610-OUTDOOR

Wel zo handig! :)

[...]

Roep dat niet te hard, want zo'n accesspoint gaat behoorlijk lang mee terwijl je de telefoons/tablets/laptops in huis veel vaker zal upgraden/vervangen! ;)

[...]

Ik vind het verschil in prijs best wel pittig, maar als je het bij TP-Link wilt houden dan zou ik gewoon meteen voor 802.11ax gaan en dus de 619 610 kopen :)

[...]

Dat is ook wel een goeie :

Wat als je een tweede 610 aan de eerste 610 wilt koppelen :?

In dat geval heb ik meer vertrouwen in de 225 maar als de afstand niet al te groot is en/of richten niet echt een vereiste is dan zal het niet zoveel uitmaken denk ik...

[...]

Geef me 6 verschillende merken accesspoints en ik bewijs wel het tegendeel >:) :P

[...]

Onzin! :P

Gewoon alles goed afstellen en gaan met die banaan! :Y)

Bij een vriend heb ik het volgende staan :
- Oude 2.4 GHz + 5 GHz 802.11n TP-Link accesspoint.
- Netgear R7000 WLAN Router met 802.11ac
- Oude D-Link Router die als accesspoint wordt ingezet.

En als je die drie goed afstelt dan is er niks aan de hand! ;)
Wat een helder overzicht, bedankt! En idd, ik had een typefoutje gemaakt.

Ik twijfel wel tussen de 225 en de 610. Mijn ouders gebruiken Wi-Fi alleen voor internet (100 Mbit/s). Het enige aan interne netwerkcommunicatie is het versturen van een printopdracht naar de printer. Wat zouden dan de voordelen van de 610 en dus AX zijn? Er zullen niet meer dan 15 clients (telefoons, tablet, laptop) gelijktijdig verbonden zijn. Het doel is om met dit AP Wi-Fi te realiseren in de achtertuin. Welke (225 of 610) zouden jullie aanraden en waarom? Of eventueel zelfs een ander merk? Op basis van wat ik vind op internet komt TP-Link heel goed naar voren.

Edit: Ik denk trouwens dat de tuin zo'n 40 a 50 meter diep is. Wou het AP tegen de achtergeval hangen (onder een overkapping boven het terras). Wel zo laag dat ie vrij zicht heeft onder de overkapping door naar de achtertuin.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 24-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
zunrob schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:10:
Ik twijfel wel tussen de 225 en de 610.
Dat had ik al begrepen :+
Mijn ouders gebruiken Wi-Fi alleen voor internet (100 Mbit/s). Het enige aan interne netwerkcommunicatie is het versturen van een printopdracht naar de printer.

Wat zouden dan de voordelen van de 610 en dus AX zijn?
Weinig :)
Er zullen niet meer dan 15 clients (telefoons, tablet, laptop) gelijktijdig verbonden zijn. Het doel is om met dit AP Wi-Fi te realiseren in de achtertuin.

Welke (225 of 610) zouden jullie aanraden en waarom?
15 Clients die allemaal buiten zijn of zo :?

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar 802.11ax vanwege voornamelijk één heel belangrijk ding : Het werkt meer als een Switch i.p.v. als een Hub wat sprake is bij 802.11ac en ouder ;)

Maar...

Dan moeten wel ALLE Clients ook daadwerkelijk 802.11ax ondersteunen en IMHO komt dat met de tijd vanzelf wel goed dus waarom zou je nu nog 802.11ac producten kopen als die eigenlijk nu al achterhaald zijn! :*)
Of eventueel zelfs een ander merk?
De grootste concurrent is bijna niet op voorraad tekoop en het model dat wel op voorraad is kost je al gauw 50% meer dus op dit moment niet echt een optie! ;)
Op basis van wat ik vind op internet komt TP-Link heel goed naar voren.
Opzich is het geen slecht merk en hebben ze af en toe echt pareltjes ertussen zitten waar je heel blij van wordt! :)
Edit: Ik denk trouwens dat de tuin zo'n 40 a 50 meter diep is. Wou het AP tegen de achtergeval hangen (onder een overkapping boven het terras). Wel zo laag dat ie vrij zicht heeft onder de overkapping door naar de achtertuin.
Geen idee wat ik me erbij moet voorstellen, maar ik gok dat het wel goed komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
nero355 schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:44:
[...]

Dat had ik al begrepen :+

[...]

Weinig :)

[...]

15 Clients die allemaal buiten zijn of zo :?

Mijn voorkeur gaat altijd uit naar 802.11ax vanwege voornamelijk één heel belangrijk ding : Het werkt meer als een Switch i.p.v. als een Hub wat sprake is bij 802.11ac en ouder ;)

Maar...

Dan moeten wel ALLE Clients ook daadwerkelijk 802.11ax ondersteunen en IMHO komt dat met de tijd vanzelf wel goed dus waarom zou je nu nog 802.11ac producten kopen als die eigenlijk nu al achterhaald zijn! :*)

[...]

De grootste concurrent is bijna niet op voorraad tekoop en het model dat wel op voorraad is kost je al gauw 50% meer dus op dit moment niet echt een optie! ;)

[...]

Opzich is het geen slecht merk en hebben ze af en toe echt pareltjes ertussen zitten waar je heel blij van wordt! :)

[...]

Geen idee wat ik me erbij moet voorstellen, maar ik gok dat het wel goed komt :)
Duidelijk, bedankt!

Ik had eerst 10 clients staan, maar dacht zal voor de zekerheid 15 zeggen. De kans dat die er allemaal tegelijkertijd opzitten is idd niet zo groot; vooral als er bezoek is. Wel komt dit AP aan de achtergevel te hangen, terwijl de Connectbox voor in huis staat. Zou me niks verbazen als devices die zich achter in huis bevinden allicht toch met het nieuwe AP verbinden.

De 225 heeft zich, gezien de reviews, ondertussen wel bewezen. De 610 is nog niet heel veel over te vinden. Ik laat het aan mijn ouders of zij het de meerprijs waard vinden.

Maakt het nog iets uit of ik een V1 of V3 van de 225 zou krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
zunrob schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:01:
Wel komt dit AP aan de achtergevel te hangen, terwijl de Connectbox voor in huis staat.
Zou me niks verbazen als devices die zich achter in huis bevinden allicht toch met het nieuwe AP verbinden.
Dat moet je natuurlijk gewoon goed afstellen en dan komt het wel goed! ;)
Maakt het nog iets uit of ik een V1 of V3 van de 225 zou krijgen?
Altijd voor de nieuwste versie kiezen! :)

TP-Link doet dat wel vaker en je hebt kans op minder performance of slechte features als je een V1/V2 koopt i.p.v. een V3/V4/enz... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
nero355 schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:08:
[...]

Dat moet je natuurlijk gewoon goed afstellen en dan komt het wel goed! ;)

[...]

Altijd voor de nieuwste versie kiezen! :)

TP-Link doet dat wel vaker en je hebt kans op minder performance of slechte features als je een V1/V2 koopt i.p.v. een V3/V4/enz... ;)
Zojuist besteld, hopelijk komt ie morgen binnen! Dan kan ik er thuis al een beetje mee spelen/configureren, en dan woensdag bij mijn ouders installeren! Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Zo, hij is binnen, en ben meteen even begonnen te spelen. En alvast een beetje instellen. Als ik hem als AP aansluit op de Connectbox van mijn ouders wil ik naast SSID en wachtwoord natuurlijk ook de beveiliging gelijk hebben. Hier zijn meer keuzes dan ik gewend ben. Ik heb zo geen toegang tot de Connectbox dus weet niet wat daar de standaard instellingen zijn, maar dit lijkt me het meest logische:

Security mode: WPA-Personal
Version: WPA2-PSK
Encryption: AES

Band Steering ingeschakeld met de standaard instellingen.

Andere tips zijn welkom, ik ga even verder ontdekken!

Edit: Wat te doen met Airtime Fairness en QoS?
Edit 2: Het valt me op, met Band Steering aan en slechts 1 device verbonden met de 5GHz band, dat in een app als Wifi Analyzer de 2.4 GHz band steeds wegvalt voor een aantal seconden, en dan weer zichtbaar wordt voor een aantal seconden. Is dit de bedoeling? Als ik de client verbind met 2.4 GHz blijft ie gewoon zichtbaar in de app, of als ik Band Steering uitschakel en de client blijft verbonden met 5 GHz blijft de 2.4 GHz ook zichtbaar. Lijkt wel op een soort van slimme uitschakeling ten gevolge van band steering.

[ Voor 49% gewijzigd door zunrob op 25-04-2022 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Airtime fairness zorgt ervoor dat de zendtijd verdeeld wordt. Hierdoor neemt een trage cliënt niet alle tijd in beslag. Dit is goed artikel dat het uitlegt. Ik zou het aanzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_gadget op 27-04-2022 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zunrob schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:58:
Zo, hij is binnen, en ben meteen even begonnen te spelen. En alvast een beetje instellen. Als ik hem als AP aansluit op de Connectbox van mijn ouders wil ik naast SSID en wachtwoord natuurlijk ook de beveiliging gelijk hebben. Hier zijn meer keuzes dan ik gewend ben. Ik heb zo geen toegang tot de Connectbox dus weet niet wat daar de standaard instellingen zijn, maar dit lijkt me het meest logische:

Edit 2: Het valt me op, met Band Steering aan en slechts 1 device verbonden met de 5GHz band, dat in een app als Wifi Analyzer de 2.4 GHz band steeds wegvalt voor een aantal seconden, en dan weer zichtbaar wordt voor een aantal seconden. Is dit de bedoeling? Als ik de client verbind met 2.4 GHz blijft ie gewoon zichtbaar in de app, of als ik Band Steering uitschakel en de client blijft verbonden met 5 GHz blijft de 2.4 GHz ook zichtbaar. Lijkt wel op een soort van slimme uitschakeling ten gevolge van band steering.
Suggestie: eerst eens een stabiel "iets" neerzetten?
Waarbij je zoveel mogelijk werkt met de fabrieksinstellingen?

Rationale zit hem in het troubleshooten:
Er zitten functies tussen die niet altijd even goed werken - band steering is er daar een van.
Soms ligt dat aan de firmware van TP-link; soms aan de software op de client. Maar beiden kan ook.
Troubleshooten wordt lastig(er) naarmate je meer aanpassingen doet op de fabrieksinstellingen - zeker als je onverhoopt een beroep moet doen op support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Airw0lf schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:49:
[...]

Suggestie: eerst eens een stabiel "iets" neerzetten?
Waarbij je zoveel mogelijk werkt met de fabrieksinstellingen?

Rationale zit hem in het troubleshooten:
Er zitten functies tussen die niet altijd even goed werken - band steering is er daar een van.
Soms ligt dat aan de firmware van TP-link; soms aan de software op de client. Maar beiden kan ook.
Troubleshooten wordt lastig(er) naarmate je meer aanpassingen doet op de fabrieksinstellingen - zeker als je onverhoopt een beroep moet doen op support.
Hij hangt nu op, en functioneert prima. Dingetje met band steering aan blijft voorkomen, maar zou goed een weergave dingetje op de client kunnen zijn. Qua stabiliteit merk ik niets namelijk.

Edit: Andere telefoon geprobeerd, ook daar verdwijnt de verbinding steeds even. Clients die met die 2.4GHz band verbonden zijn geven echter geen problemen. Ik laat het voor de zekerheid wel uitgeschakeld.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 27-04-2022 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Pre corona had ik hem al gekocht de EAP225-Outdoor. Vandaag eindelijk op plek van bestemming geplaatst (tuin stond als laatste op de planning).

Hij is eigenlijk overbodig als we onder de overkapping zitten, zitten we nog op volle snelheid op de AP garage. Maar mocht er een feestje zijn vanaf het gras/tuin kakt de snelheid in en is de EAP225 outdoor een prima uitkomst op de plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyGLEVk4905LsjRxm-bOL026WIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL4bzhMJcAsPcUUP4JUhr76c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIJVWbDgXMC-iroYqQ07JOYvIug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3WHfC45ByZMt8mbPX7gLkBS.jpg?f=fotoalbum_large

Tja wit.... Het blijft jammer in de tuin.

@zunrob welke AP is het uiteindelijk bij je geworden? EAP225, EAP225 outdoor of de 610?

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 29-04-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
zunrob schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:58:

Zo werkt band steering :)
In t kort:
- je ap houdt lijstje bij van devices die 5ghz kunnen
- aan device devices wordt t 2.4 niet getoond, of vertraagd

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 16:17
Al vaker genoemd hier, maar sowieso oppassen met band steering als je google devices (chromecast, nest, etc) gebruikt, die kunnen daar niet zo goed mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:00:

In dezelfde kleur spuiten als zijn achtergrond?
Of verwerken in zo eenzelfde "huisje" als rechts op de foto?

Zo te zien een mooie strakke tuin. oOo :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:34:
[...]

In dezelfde kleur spuiten als zijn achtergrond?
Of verwerken in zo eenzelfde "huisje" als rechts op de foto?

Zo te zien een mooie strakke tuin. oOo :Y
Dank u. Simpel en strak zijn alle 2 niet echt van de tuin dus zo onderhouds arm gemaakt ;).

Spuiten in de kleur overwogen maar ben voor 2 dingen bang. Op het zit misschien een coating dat de eigen kleur niet hecht en door laagje het bereik minder maak.

Iets anders eromheen word beetje lomp. Enige wat denk ik over blijft is plant laten groeien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
RobbyTown schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:00:
Pre corona had ik hem al gekocht de EAP225-Outdoor. Vandaag eindelijk op plek van bestemming geplaatst (tuin stond als laatste op de planning).

Hij is eigenlijk overbodig als we onder de overkapping zitten, zitten we nog op volle snelheid op de AP garage. Maar mocht er een feestje zijn vanaf het gras/tuin kakt de snelheid in en is de EAP225 outdoor een prima uitkomst op de plek.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@zunrob welke AP is het uiteindelijk bij je geworden? EAP225, EAP225 outdoor of de 610?
Sorry, ik dacht dat ik dat vermeld had! Het is de 225 outdoor geworden, en mijn ouders zijn erg tevreden. Ik ben ook onder de indruk om eerlijk te zijn.

In het huis van mijn ouders zullen nog meer AP's nodig zijn, ik neig er naar meer Omada AP's te adviseren en een centrale POE switch Alleen zijn er ondertussen zoveel AP's te koop... En zie ik door de bomen het bos niet meer helemaal. ;)

Zijn er aanraders voor binnen? Ik zoek er één om de gehele zolder te dekken (kan vrij centraal/in de nok komen te hangen) en één om twee slaapkamers en een douche te dekken op de eerste verdieping. De netwerkpoort zit daar in de slaapkamer iets boven de grond (in wall dus?). Welke raden jullie aan?

Dank @laurens0619, dat wist ik niet, alweer wat geleerd! Op mijn Fritz apparatuur bestaat die optie namelijk ook, maar daar heb ik dit gedrag nooit gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 30-04-2022 00:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
zunrob schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:50:
[...]

Zijn er aanraders voor binnen? Ik zoek er één om de gehele zolder te dekken (kan vrij centraal/in de nok komen te hangen) en één om twee slaapkamers en een douche te dekken op de eerste verdieping. De netwerkpoort zit daar in de slaapkamer iets boven de grond (in wall dus?). Welke raden jullie aan?
Ik denk dat een EAP245 in de nok wellicht al voldoende is voor de zolder en de 1e verdieping, als die locatie in het verlengde van het trapgat is. Dat zou ik eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Op een of andere manier noemt TP-Link dat model iets anders: pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf... dat is de EAP245 in elk geval. Die heb ik ook trouwens (een aantal) :).

EAP225 is 18 euro goedkoper. Die is net wat trager en heeft geen UP link.

Die UP link kan handig zijn mocht er maar 1 kabel naar zolder gaan, dan kan je vanuit de AP nog een bekabelde verbinding maken.

Betreft switches ook daar is keuze genoeg (je hebt ze ook in de Omada lijn). Goed kijken naar aantal PoE poorten. Sommige zijn 8 poorts maar is de verdeling 4 normaal en 4 PoE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik zou nog even wachten. In mei zijn waarschijnlijk een aantal nieuwe modellen te koop. De v2 versie van de eap610 en de Eap650. Deze zijn een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
RobbyTown schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 10:03:
EAP225 is 18 euro goedkoper. Die is net wat trager en heeft geen UP link.

Die UP link kan handig zijn mocht er maar 1 kabel naar zolder gaan, dan kan je vanuit de AP nog een bekabelde verbinding maken.
Een Uplink gaat richting je Core Switch ;)

Wat jij bedoelt heet een Downlink voor een Client of als het om een PoE/PoE+ Out poort gaat voor een Switch of nog een Accesspoint en is weer vanuit die twee gezien een Uplink B)

Zo staat het als het goed is ook in de meeste Controllers aangegeven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:22:
[...]

Een Uplink gaat richting je Core Switch ;)

Wat jij bedoelt heet een Downlink voor een Client of als het om een PoE/PoE+ Out poort gaat voor een Switch of nog een Accesspoint en is weer vanuit die twee gezien een Uplink B)

Zo staat het als het goed is ook in de meeste Controllers aangegeven...
Oeps foutje pas ik mijn review ook even aan :p

ETH2 noemen ze het op de AP zelf in elk geval.

Mooi stukje leesvoer kwam ik tegen staan de EAP245 poorten afgebeeld :)
https://www.techtesters.e...p-omada-long-term-update/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
RobbyTown schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:55:
[...]

Oeps foutje pas ik mijn review ook even aan :p

ETH2 noemen ze het op de AP zelf in elk geval.

Mooi stukje leesvoer kwam ik tegen staan de EAP245 poorten afgebeeld :)
https://www.techtesters.e...p-omada-long-term-update/
Mooie link naar de site van mr @Foritain .
Ook nog eens de originele Topic starter van dit subforum. Jammer genoeg al een tijdje niet meer actief in dit draadje ( of het forum uberhaupt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:05
Beste,
Sinds 2016 de gelukkige eigenaar van drie EAP245 V1 AP's. Werken naar volle tevredenheid, maar ik zit er sterk over na te denken om ze binnenkort te vervangen voor twee (of drie) EAP610 V2 + een EAP615.
Alles is bedraad aangesloten. WiFi is alleen voor de iPhones, iPads, laptops, Chromecast, etc..

Nu zit mijn twijfel in de investering vs. wat ik er echt aan ga merken/winnen (kosten/baten) of beter nog even kan wachten?
Beamforming, Mu-MiMo en DFS zullen de grootste verbeteringen zijn. WiFi 6 zal wel meevallen vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ralph88 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:36:
Beste,
Sinds 2016 de gelukkige eigenaar van drie EAP245 V1 AP's. Werken naar volle tevredenheid, maar ik zit er sterk over na te denken om ze binnenkort te vervangen voor twee (of drie) EAP610 V2 + een EAP615.
Alles is bedraad aangesloten. WiFi is alleen voor de iPhones, iPads, laptops, Chromecast, etc..

Nu zit mijn twijfel in de investering vs. wat ik er echt aan ga merken/winnen (kosten/baten) of beter nog even kan wachten?
Beamforming, Mu-MiMo en DFS zullen de grootste verbeteringen zijn. WiFi 6 zal wel meevallen vermoed ik.
Mij lijkt dat er in dit soort situaties maar twee vragen belangrijk zijn:
(1) - ervaar je nu ergens problemen?
(2) - kun je dan "dingen" doen die je nu niet kan?

Als beide "ja" zijn, dan is vervanging een serieuze optie. :Y
Als beide "nee" zijn, dan gewoon laten staan tot "het" stuk is. d:)b
Als een van beide "ja" is dan heb je "keuzestress"? :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ervaar je nu problemen? Anders zou ik wachten tot er meer WiFi 6e producten zijn. Dan merk je er misschien meer van.

En DFS is helaas (nog?) niet aanwezig op de EAP615 en eap610 v1 die ik zelf heb. Had gehoopt dat dit snel zo komen aangezien de EAP620 dit wel met een update al heeft gekregen. Maar wie weet komt dit binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22

Cyphax

Moderator LNX
DFS zou je met jouw eap's ook moeten kunnen. Tenminste; mijn wifi wordt ook verzorgd door eap245's (ook v1) en een omada controller, en ik heb het bij mij aanstaan. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Airw0lf schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Mij lijkt dat er in dit soort situaties maar twee vragen belangrijk zijn:
(1) - ervaar je nu ergens problemen?
(2) - kun je dan "dingen" doen die je nu niet kan?

Als beide "ja" zijn, dan is vervanging een serieuze optie. :Y
Als beide "nee" zijn, dan gewoon laten staan tot "het" stuk is. d:)b
Als een van beide "ja" is dan heb je "keuzestress"? :S
Ik ervaar eigenlijk geen problemen. Kwam er op toen ik merkte dat de 2,4 GHz snelheid in de woonkamer tussen de Sonos 5.1 drastisch inzakte. Zit wel op een ander kanaal. Bijzonder. Heb 2,4 GHz uitgezet en alles nu op 5 GHz. Dat werkt prima en komt ook de Chromecast ten goede.
Zodoende gaan oriënteren, verschil in eigenschappen opgemerkt en de vraag gaan stellen.
Duidelijk dat het voor nu geen toegevoegde waarde heeft dus wachten tot het stuk gaat.

Had net gereageerd met "rapporteer", foutje ... |:( 8)7 komt vast goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
Cyphax schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:18:
[...]

DFS zou je met jouw eap's ook moeten kunnen. Tenminste; mijn wifi wordt ook verzorgd door eap245's (ook v1) en een omada controller, en ik heb het bij mij aanstaan. :)
Zal het vanavond eens controleren. Ik heb de AP's direct ingesteld en die instellingen gekopieerd naar de anderen, zonder controller. Anders de client versie toch maar eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ralph88 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:30:
[...]

Zal het vanavond eens controleren. Ik heb de AP's direct ingesteld en die instellingen gekopieerd naar de anderen, zonder controller. Anders de client versie toch maar eens proberen.
Dan kun je je Wifi-netwerk al een upgrade geven door zo'n controller toe te voegen. :)
Wel opletten dat je de (meest recente) 3.2-versie gebruikt voor je v1-apparaten. Als je een nas hebt of een Raspberry Pi hebt liggen kan je vrij makkelijk een docker-container in de lucht brengen die als controller kan dienen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zettie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:09
3.2 versie, bedoel je de softwarecontroller? die zit nu op 5.1.7 (en 5.2.4 is al beta)

[ Voor 49% gewijzigd door Zettie op 03-05-2022 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Zettie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:45:
3.2 versie, bedoel je de softwarecontroller? die zit nu op 5.1.7 (en 5.2.4 is al beta)
Ja, inderdaad. Die 5.2.4 kan de eap's niet vinden als die v1 zijn. 'k Heb mijn oc200 ervoor moeten flashen met de laatste versie uit die branch (was out-of-the-box 5.2.nogwat). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Beste,

Jammer dit soort vragen, terwijl we het net over 802.11ac vs. 802.11ax hebben gehad... -O-

Scroll/Lees/Search een stukje terug en neem deze afbeelding erbij als beginpunt voor verder onderzoek : nero355 in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
En bepaal voor jezelf wat je het geld wel of niet waard vindt! B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
nero355 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 00:15:
[...]

Jammer dit soort vragen, terwijl we het net over 802.11ac vs. 802.11ax hebben gehad... -O-

Scroll/Lees/Search een stukje terug en neem deze afbeelding erbij als beginpunt voor verder onderzoek : nero355 in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"
En bepaal voor jezelf wat je het geld wel of niet waard vindt! B)
Dank voor je reactie en feedback. Ik heb het gelezen (onvoldoende nog waarschijnlijk), enkel vond ik het nog lastig om de waarde/winst te bepalen van die eigenschappen t.o.v. de EAP245 V1 op AC. Kosten/baten. Hierbij liet ik AX nog buiten beschouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Op de TP-Link site staat nu ook een EAP653. Lijkt een iets goedkopere versie van de EAP650 (zonder adapter en net iets minder zendvermogen op 5 GHz band 3).
En voor EAP610 wordt "<25 dBm (5 GHz band3)" nu vermeld :), binnenkort extra kanalen beschikbaar? Nu de EAP615 nog ;)

https://www.tp-link.com/e...Ids=54503%2C52329%2C53552

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_gadget op 04-05-2022 13:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 21:27

OcGuru

Giulietta Qv

Net de controller geupgrade van v4 > v5 (5.1.7). Kreeg ik daarna gelijk een melding dat er een update beschikbaar was. Kwam die met V5.3.1 op de proppen. Maar deze kan ik helemaal nergens terug vinden oid :?

/Edit,

Heb hem al gevonden https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/548752.

Staat alleen nog niet op de officiele omada controller pagina.

[ Voor 28% gewijzigd door OcGuru op 07-05-2022 16:23 ]

Bl44t

Acties:
  • +2 Henk 'm!
OcGuru schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 16:15:
Net de controller geupgrade van v4 > v5 (5.1.7). Kreeg ik daarna gelijk een melding dat er een update beschikbaar was. Kwam die met V5.3.1 op de proppen. Maar deze kan ik helemaal nergens terug vinden oid :?

/Edit,

Heb hem al gevonden https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/548752.

Staat alleen nog niet op de officiele omada controller pagina.
Zojuist daar wel teruggevonden (en uitgevoerd).
Wat misschien nog goed is om te weten: de router bleef daarna de nodige minuten op "Configuring" staan. Maar kwam netjes terug met alle instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 10-05-2022 13:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er is een firmware update beschikbaar voor de EAP610 v1. DFS kanalen zijn nu beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:36

Mitchell

Ondertitel

Vandaag de EAP225-Outdoor (EU) v3.0 ontvangen met firmware 5.0.7, passive PoE adapter aangesloten (alleen power), adopted en configured via mesh en het moment dat configuration klaar is verbond hij voor een seconden met mijn EAP610 v1.0 (kon hem zien in het mesh overzicht), waarna de verbinding verbreekt en hij in een isolated state gaat en nooit meer terug komt (ook niet met een herstart).

Mesh staat netjes aangevinkt in mijn netwerk. Iemand enig idee wat ik fout doe, want ik kan online zo goed als niks vinden. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Mitchell op 11-05-2022 15:26 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Mitchell schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:20:
Vandaag de EAP225-Outdoor (EU) v3.0 ontvangen met firmware 5.0.7, passive PoE adapter aangesloten (alleen power), adopted en configured via mesh en het moment dat configuration klaar is verbond hij voor een seconden met mijn EAP610 v1.0 (kon hem zien in het mesh overzicht), waarna de verbinding verbreekt en hij in een isolated state gaat en nooit meer terug komt (ook niet met een herstart).

Mesh staat netjes aangevinkt in mijn netwerk. Iemand enig idee wat ik fout doe, want ik kan online zo goed als niks vinden. :/
Misschien een stomme vraag, maar staan ze wel in dezelfde IP-range geconfigureerd? Niet de een handmatig een IP en de ander automatisch (DHCP)? :>

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Yellowneck schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar staan ze wel in dezelfde IP-range geconfigureerd? Niet de een handmatig een IP en de ander automatisch (DHCP)? :>
Beide staan op DHCP, met een fixed IP. Als ik de EAP aan de switch hang doet hij het gelijk (surprise surprise).

[ Voor 10% gewijzigd door Mitchell op 11-05-2022 16:30 ]

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Mitchell schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Beide staan op DHCP, met een fixed IP. Als ik de EAP aan de switch hang doet hij het gelijk (surprise surprise).
Dus als ik het goed begrijp krijgen ze via de DHCP server een IP toegewezen. In de DHCP server heb je vervolgens een specifiek IP-adres gereserveerd voor de EAP's? Zo ja, dan is dat niet de meest robuuste manier om het te configuren. Valt het IP-adres dat je gereserveerd hebt wel binnen het DHCP-bereik van de server of er buiten? Is dat IP-adres dan niet toevallig (tijdelijk) toegewezen aan een ander apparaat voordat je em had gereserveerd voor de EAP?

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Yellowneck schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Dus als ik het goed begrijp krijgen ze via de DHCP server een IP toegewezen. In de DHCP server heb je vervolgens een specifiek IP-adres gereserveerd voor de EAP's? Zo ja, dan is dat niet de meest robuuste manier om het te configuren. Valt het IP-adres dat je gereserveerd hebt wel binnen het DHCP-bereik van de server of er buiten? Is dat IP-adres dan niet toevallig (tijdelijk) toegewezen aan een ander apparaat voordat je em had gereserveerd voor de EAP?
OC200 heeft de EAP tijdens het adopting en configuring een IP gegeven en daarna heb ik deze fixed gemaakt. Niks anders gebruikt dit IP adres en valt gewoon binnen het DHCP-bereik.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Mitchell schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:38:
[...]

OC200 heeft de EAP tijdens het adopting en configuring een IP gegeven en daarna heb ik deze fixed gemaakt. Niks anders gebruikt dit IP adres en valt gewoon binnen het DHCP-bereik.
"Fixed gemaakt" als in op de EAP zelf (static) of in je DHCP-server (reserved)?
Je ziet em nu dus ook niet meer in het overzicht in Omada? Kan je de EAP/het IP-adres nog wel pingen dan via cmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Yellowneck schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:47:
[...]

Fixed gemaakt als in op de EAP zelf of in je DHCP-server?
Je ziet em nu dus ook niet meer in het overzicht in Omada? Kan je de EAP/het IP-adres nog wel pingen dan via cmd?
Via de Omada omgeving zelf, je kunt na adopting niet meer inloggen op de EAP en heb geen andere DHCP server draaien.

Hij staat op dit moment als disconnected binnen mijn Omada Site en ook niet meer in mesh lijst van m'n EAP610. Lampje van de EAP225-Outdoor knippert ook heel langzaam groen, wat volgens het boekje betekent dat hij in isolated mode zit.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Heb de EAP nog eens gereset en vanuit de web omgeving vergeten, opnieuw laten adopten en nu werkt hij gewoon as expected. Snap er geen kut meer van, maar goed, het werkt. :9

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Mitchell schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Via de Omada omgeving zelf, je kunt na adopting niet meer inloggen op de EAP en heb geen andere DHCP server draaien.

Hij staat op dit moment als disconnected binnen mijn Omada Site en ook niet meer in mesh lijst van m'n EAP610. Lampje van de EAP225-Outdoor knippert ook heel langzaam groen, wat volgens het boekje betekent dat hij in isolated mode zit.
Fijn! Vrijwel zeker dat het gewoon een IP-conflict was :P, met de reset is het IP adres opnieuw (dit keer de juiste) toegewezen aan de EAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Yellowneck schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:58:
[...]
Fijn! Vrijwel zeker dat het gewoon een IP-conflict was :P, met de reset is het IP adres opnieuw (dit keer de juiste) toegewezen aan de EAP.
Is nog steeds dezelfde ;)

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
OC200 heeft de EAP tijdens het adopting en configuring een IP gegeven en daarna heb ik deze fixed gemaakt.

Niks anders gebruikt dit IP adres en valt gewoon binnen het DHCP-bereik.
Als het goed is krijgt een EAP een IP adres van je Router en niet de OC200 :?

Daarnaast is het echt flink aan te raden om cruciale componenten van je netwerk een Static IP address te geven en Static DHCP IP Mappings op basis van het MAC adres alleen als backup optie te gebruiken! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Daarnaast is het echt flink aan te raden om cruciale componenten van je netwerk een Static IP address te geven en Static DHCP IP Mappings op basis van het MAC adres alleen als backup optie te gebruiken! ;)
Router dan, whatever de fixed IP setting regelt binnen de Omada web interface. :P

Helaas is hij weer disconnected, maar denk dat ik nu weet waarom. Had `Channel Limit` eerder op m'n site uitgeschakeld (en stond dus uit terwijl de EAP adopted werd en werkte) en net weer aangezet, EAP225-Outdoor gaat terug naar `configuring` en zodra de configuration klaar is valt hij weer weg (en komt ook niet meer terug).

Wat een vreemd probleem.
8)7

EDIT: Opnieuw laten vergeten in de web interface, EAP opnieuw reset en nu blijft hij gewoon werken. Man man man. Nouja,m het zal wel, het werkt en nu hopen dat het gewoon blijft werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Mitchell op 11-05-2022 17:11 ]

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Bespaart je inderdaad heel veel hoofdpijn in dit soort gevallen :+. Ik heb zelf op alle sites gewoon de EAP's een static IP adres gegeven die buiten het bereik liggen van de DHCP-server. Zo hebben alle EAP's \ controllers op mijn sites een voor mij logisch en bekend IP-adres én kan deze nooit per ongeluk door de DHCP server aan iets anders toegewezen worden mocht de MAC-reservation list voor de een of andere reden per ongeluk gereset worden (T-Mobile had vaak de neiging om deze lijst te verwijderen na iedere firmware update :| ). Is vast ook niet de meest robuuste manier om te doen, maar het werkt voor mij uitstekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Misschien een flauwe - maar toch... een OC200 deelt geen IP-adressen uit.
Wie of wat doet dat? En in hoeverre wordt er met vlans gewerkt?

Overweeg om voor netwerk apparatuur met vaste IP-adressen te werken.
Zodat je ze niet kwijt raakt als er ergens iets niet werkt zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:02:
Misschien een flauwe - maar toch... een OC200 deelt geen IP-adressen uit.
Wie of wat doet dat? En in hoeverre wordt er met vlans gewerkt?

Overweeg om voor netwerk apparatuur met vaste IP-adressen te werken.
Zodat je ze niet kwijt raakt als er ergens iets niet werkt zoals verwacht.
Je bent ruim een uur te laat met die reactie! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:56:
[...]

Je bent ruim een uur te laat met die reactie! :P :+
Lijkt het op ja - was ruim een uur aan de telefoon.
Na afloop heb ik hem verzonden zonder eerst te tjekke wat of hoe jouw reactie eruit zag.

Aan de andere kant... "dubbel genaaid houdt beter :+ " - toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hebben jullie ook wel eens dat het internet op de 2.4Ghz niet vooruit te branden is? Speedtest laat dan een snelheid van 0.06 Mbit zien..had het 2.4 Ghz signaal weer sterker gezet. Maar lijkt de band steering in de weg te zitten. Of zou dit de Ai roaming zijn? Dat deze expres de verbinding afknijpt om een overstap te forceren?

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 15-05-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_gadget schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:34:
Hebben jullie ook wel eens dat het internet op de 2.4Ghz niet vooruit te branden is? Speedtest laat dan een snelheid van 0.06 Mbit zien..had het 2.4 Ghz signaal weer sterker gezet. Maar lijkt de band steering in de weg te zitten. Of zou dit de Ai roaming zijn? Dat deze expres de verbinding afknijpt om een overstap te forceren?
Zo een af-en-toe dingetje zijn de meest vervelende.

Als het zich voordoet zou je je foon er eens bij kunnen pakken. En kijken hoe de wifi-vlag er daar bij hangt.

Een ander hulpmiddel is de Omada controller met zijn dashboards en rapportages over interferenties, drops en retransmits.
Afhankelijk van de software versie zou je ook een heatchart kunnen laten optekenen. Bij een oudere versie zou je het betreffende ap een wifi-test kunnen laten doen. Hiermee wordt vanuit een ap inzichtelijk hoe de wifi-vlag erbij hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 16-05-2022 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:34:
Hebben jullie ook wel eens dat het internet op de 2.4 GHz niet vooruit te branden is?

Speedtest laat dan een snelheid van 0.06 Mbit zien...
Had het 2.4 GHz signaal weer sterker gezet. Maar lijkt de Band Steering in de weg te zitten.

Of zou dit de A.I. Roaming zijn? Dat deze expres de verbinding afknijpt om een overstap te forceren?
Klinkt alsof je juist die features uit moet zetten omdat ze problemen veroorzaken met bepaalde Clients :)

Zou niet de eerste keer zijn namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat is een goed advies, gaan we eens proberen.
Het zijn echter wel de features waarvoor ik voor een Omada Systeem ben gegaan ipv losse accespoints :/ :P

Is de sterkte 2.4 GHz laag zetten ook nog steeds aan te bevelen? Want voor bereik in de tuin e.d. zou een sterk 2.4 GHz signaal juist weer fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Iemand een idee hoe ik de melding van "The number of logs is up to the limit" weg krijg?
Dacht een paar versies geleden dat dat daar aan lag, maar krijg ze nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Nicap schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:10:
Iemand een idee hoe ik de melding van "The number of logs is up to the limit" weg krijg?
Toevallig vandaag opgezocht: What to do if you get an alert of “The number of logs is up to the limit”?. Kun je uitzetten onder Logs -> Notifications -> System.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nicap schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:10:
Eeehhh - kijken wat de meldingen zijn en het achterliggende probleem oplossen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitchell schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:23:
[...]

Toevallig vandaag opgezocht: What to do if you get an alert of “The number of logs is up to the limit”?. Kun je uitzetten onder Logs -> Notifications -> System.
Mja - maar of dat handig is... eerst eens kijken wat voor meldingen het zijn.
En het achterliggende probleem aanpakken.

Anders zou je de situatie kunnen krijgen die vergelijkbaar is met een pleister over het olielampje plakken zodat je niet meer ziet dat het aan staat... kan nog even goed gaan... maar er komt een moment... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Heb a.d.h.v. De link de logs voor roaming maar eerst uitgezet. Tnx.

Lost dat het niet op dan zal ik verder naar een oorzaak zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:35:
Dat is een goed advies, gaan we eens proberen.
Het zijn echter wel de features waarvoor ik voor een Omada Systeem ben gegaan ipv losse accespoints :/ :P
Dan heb je niet goed je research gedaan voordat je alles kocht! :P
Is de sterkte 2.4 GHz laag zetten ook nog steeds aan te bevelen?
Sowieso, want alleen maar voordelen! :)
Want voor bereik in de tuin e.d. zou een sterk 2.4 GHz signaal juist weer fijn zijn.
Daar zijn de Outdoor modellen voor bedoeld! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nero355 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Dan heb je niet goed je research gedaan voordat je alles kocht! :P

[...]

Sowieso, want alleen maar voordelen! :)
De 2.4 GHz kan toch nog best functioneel zijn voor wat langzamere apparaten? Of als je in de uithoeken ook bereik wil hebben? Lees in het Unifi topic ook het advies om het 2.4 GHz signaal zo zwak mogelijk te zetten. Maar klinkt meer als een lapmiddel. Als bandsteering goed zou werken zou je voor bereik de 2.4 GHz sterk moeten kunnen zetten en 5 GHz voor snelheid dichter bij het AP. Tenzij je overal maximale snelheid wil natuurlijk.
nero355 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:38:[/b

Daar zijn de Outdoor modellen voor bedoeld! ;)
Haha, bereik van de EAP615 Wall valt wat tegen. Ga misschien nog een EAP650 ophangen beneden. Dan zou ik straks drie accespoints op 132 m^2 hebben. Druk het wifi signaal van de buren dan wel helemaal compleet weg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:56:
De 2.4 GHz kan toch nog best functioneel zijn voor wat langzamere apparaten?
Of als je in de uithoeken ook bereik wil hebben?
"That's a Double Negative!" ;)
Lees in het Unifi topic ook het advies om het 2.4 GHz signaal zo zwak mogelijk te zetten.
Maar klinkt meer als een lapmiddel.
Eerder ervaring uit de praktijk! ;)
Als bandsteering goed zou werken zou je voor bereik de 2.4 GHz sterk moeten kunnen zetten en 5 GHz voor snelheid dichter bij het AP. Tenzij je overal maximale snelheid wil natuurlijk.
Allemaal leuke theorie die in de praktijk slecht uitpakt helaas... ;(
Druk het wifi signaal van de buren dan wel helemaal compleet weg :D
:N

Dat is dus de verkeerde denkwijze! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Voor wie een OC200 heeft. Ervaren jullie ook af en toe dat http niet meer werkt?

De mijne heeft er af en toe last van ping werkt nog wel http niet. In omada app is hij dan ook offline. Moet even netwerkkabel eruit halen en er weer in dan is het gefixt.

Bij pap heb ik heb er ook 1 draaien, daar geen last van. Enige verschil met mij is dat ik thuis monitor met PRTG zou die daardoor over de flos raken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbyTown schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:28:
Voor wie een OC200 heeft. Ervaren jullie ook af en toe dat http niet meer werkt?

De mijne heeft er af en toe last van ping werkt nog wel http niet. In omada app is hij dan ook offline. Moet even netwerkkabel eruit halen en er weer in dan is het gefixt.

Bij pap heb ik heb er ook 1 draaien, daar geen last van. Enige verschil met mij is dat ik thuis monitor met PRTG zou die daardoor over de flos raken?
Nee - die ervaring heb ik niet.

In termen van voeding: hoe heb je die aangesloten?
Soms toevallig via een PoE-poort van een (Omada-)switch?
In combinatie met een USB-stikkie?

Wat laat je prtg precies doen?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 24-05-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:51:
[...]

Nee - die ervaring heb ik niet.

In termen van voeding: hoe heb je die aangesloten?
Soms toevallig via een PoE-poort van een (Omada-)switch?
In combinatie met een USB-stikkie?

Wat laat je prtg precies doen?
Opzet bij mij
OC200 krijgt voeding via PoE van een TPlink switch en er zit een USB in voor de backup van de configuratie.

Opzet pap
OC200 krijgt voeding via PoE Van de HP switch.

PRTG
Ping en een HTTP sensor naar mijn OC200. HTTP gaat down (spontaan 1x per 2 of 3 maand komt het voor, even UTP eruit en erin en doet het weer) maar ping blijft up dus het lijkt dat http service crasht aangezien ping wel blijft werken.

Pagina: 1 ... 27 ... 59 Laatste