Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 01:00
Nicap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:39:
[...]

Ik heb hem ook in het trapgat hangen naar zolder en dit werkt echt ruimschoots voldoende.
Ja hier ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-05 12:37
nero355 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Sorry, maar ik vind dat echt een soort kiezen tussen twee totaal verkeerde oplossingen! :/

Heb je echt nergens anders een optie om een accesspoint op te hangen :?
Ja. Ik had dit model ook juist gekocht om aan het plafond te hangen. Op de zolderverdieping kan ik hem nog overal op het plafond plaatsen waar ik maar wil. Maar ik denk niet dat ik dan dekking op de etage eronder heb.

Als ik van tevoren had geweten dat ik hem zo in het trapgat zou hangen, dan had ik misschien wel een wall model gekocht. Hij hangt nu nog aan 1 haakje dus ik kan hem nog heel makkelijk ergens anders installeren.
Wat is jouw advies? hieronder een situatie van de 1e etage. De grote rode pijl wijst naar een plek waar ik vrij makkelijk een wall ap op een doos kan installeren. Maar dat is vlak (minder dan 10 cm onder het plafond), en in een hoek zoals je kunt zien. Daarvan had ik verwacht dat het bereik minder zou zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jKI-aNBiGla_scioicN0wabjyw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E4wuZ626S31wgOq6PWAqiiv0.jpg?f=user_large

Of ik overal op de 1e etage een AP op kan hangen is de vraag, maar dat bekijk ik dan wel.
Ik vind het zelf wat onzinnig om twee AP's op te hangen als het met 1 ook goed lukt. Maar ik ben perfectionistisch aangelegd dus ik laat me graag overtuigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb sinds kort een EAP615 in de woonkamer geplaatst. Maar het bereik valt me wat tegen.
Er zijn wel twee dingen die het niet makkelijk maken. Hij hangt op het stopcontact achter een houten Ikea tv meubel. En daarnaast zijn er veel WiFi netwerken in de buurt. Zou mooi zijn als er straks DFS ondersteuning komt.
Heb ook een EAP620 en die reikt een stuk verder. De 615 zou ook minder geheugen hebben. Dus ik zou niet per se voor een wall model gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Ankh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:07:
Daarom was ik dus aan het kijken naar een wall variant om dat verlies te pakken.
Ik zou altijd proberen zoiets te creëeren :
- Op de begane grond een accesspoint die zo centraal mogelijk staat.
Dat mag ook betekenen dat je niet een accesspoint aan het plafond hangt, maar gewoon aan de langste muur in die ruimte, vaak de woonkamer :)
- Op de eerste verdieping een accesspoint aan de voorkant of de achterkant van het huis.
- Op de tweede verdieping/zolder een accesspoint aan de voorkant of de achterkant van het huis, waarbij je uiteraard het tegenovergestelde van de eerste verdieping doet! :)
Daarnaast zorgt dit AP in de foto het WiFi in de tuin, vandaar dat ie op deze manier op de wand staat ;)
Daar heb je deze voor : pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor ;)
Tis Unifi, na een firmware update werkt het soms niet ;) :+
Het is geen UDR/UDM model :+
Want over het algemeen zet je een accesspoint niet in de hoek weg, omdat je dan de antenne die tegen de muur aan zit in feite bijna niet nuttig benut! :/

Maar ik zie net dat @jjohan14 met een afwijkende layout zit in tegenstelling tot de meeste huizen dus in dat geval kan het een optie zijn, maar toch zou ik het dus liever anders doen! :)
Nicap schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:39:
Zal vast te maken hebben met het feit dat deze gebouwd zijn als plafond model. Maar an sich kun je hem best als wall optie gebruiken zolang het signaal goed gericht is. Tuurlijk zal het beter zijn als hij aan het plafond hangt, maar dan moet dat maar net kunnen. En het kan best zijn dat plafond model betere antennes heeft en een krachtiger signaal en deze daarom net zo goed fungeert als een wall model als deze is geplaatst op dezelfde positie.

Ik heb hem ook in het trapgat hangen naar zolder en dit werkt echt ruimschoots voldoende.
Uiteraard kan je een dergelijk model ook aan de muur hangen, maar doe dat dan op een muur die je zoveel mogelijk zowel links als rechts (vanaf de accesspoint gezien) gebruikt! :)
jjohan14 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:28:
Ja. Ik had dit model ook juist gekocht om aan het plafond te hangen. Op de zolderverdieping kan ik hem nog overal op het plafond plaatsen waar ik maar wil. Maar ik denk niet dat ik dan dekking op de etage eronder heb.
Ik heb met één Wall model dekking in twee kamers op de eerste en tweede verdieping aan één kant van het huis!

Dus het kan wel! Zelfs op 5 GHz :)
Als ik van tevoren had geweten dat ik hem zo in het trapgat zou hangen, dan had ik misschien wel een wall model gekocht. Hij hangt nu nog aan 1 haakje dus ik kan hem nog heel makkelijk ergens anders installeren.
Wat is jouw advies?
Zoveel mogelijk de kamers die je daadwerkelijk gebruikt van WiFi voorzien :)
hieronder een situatie van de 1e etage. De grote rode pijl wijst naar een plek waar ik vrij makkelijk een wall ap op een doos kan installeren. Maar dat is ongeveer 15cm onder het plafond, en in een hoek zoals je kunt zien. Daarvan had ik verwacht dat het bereik minder zou zijn...

[Afbeelding]
Deze layout zou opzich nog wel kunnen werken i.c.m. zo'n accesspoint en met een beetje geluk heb je dan ook nog eens prima signaal op je tweede/zolder verdieping! :)

De meeste huizen hebben helemaal geen kamers rechts van de accesspoint dus daarom begon ik erover ;)

Wat ik me wel afvraag : Hoe ziet je WiFi layout er voor de rest uit :?
Of ik overal op de 1e etage een AP op kan hangen is de vraag, maar dat bekijk ik dan wel.
Ik vind het zelf wat onzinnig om twee AP's op te hangen als het met 1 ook goed lukt.
Kijk eens of je niet gewoon een accesspoint in de kamer rechts van de huidige locatie kan plaatsen en dan op de tweede verdieping/zolder een accesspoint boven de slaapkamer van deze verdieping :)
Maar ik ben perfectionistisch aangelegd dus ik laat me graag overtuigen ;)
Ik heb dus ook dat probleem... :$ O-) :+
Mr_gadget schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:43:
Ik heb sinds kort een EAP615 in de woonkamer geplaatst. Maar het bereik valt me wat tegen.
Er zijn wel twee dingen die het niet makkelijk maken. Hij hangt op het stopcontact achter een houten Ikea tv meubel. En daarnaast zijn er veel WiFi netwerken in de buurt. Zou mooi zijn als er straks DFS ondersteuning komt.
Heb ook een EAP620 en die reikt een stuk verder. De 615 zou ook minder geheugen hebben. Dus ik zou niet per se voor een wall model gaan.
Dat is vreemd : Alle drie UniFi In Wall model die ik heb zitten achter een houten kastje dus ook de Omada Wall modellen moeten dat gewoon kunnen! :)

Weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand is :?
Hoeveel bereik verwacht je precies en waar precies ?!

[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 14-01-2022 19:56 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
@nero355 dank voor je antwoord. Ik ben denk ik wat beperkt in de mogelijke locaties op de 1e etage.

Over perfectionisme gesproken. Is wifi-analyzer uit de windows-store een goed programma om signaalsterktes te meten? Of heeft TP-link daar zelf ook iets voor? Ik wil sowieso gaan meten wat de verschillende plekken (beide kruizen, rode pijl, plafond zolder) bij mij thuis opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
jjohan14 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:02:
Is wifi-analyzer uit de windows-store een goed programma om signaalsterktes te meten?

Of heeft TP-link daar zelf ook iets voor?

Ik wil sowieso gaan meten wat de verschillende plekken (beide kruizen, rode pijl, plafond zolder) bij mij thuis opleveren.
Ik gebruik altijd deze op een Android telefoon : https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzer :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jjohan14 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 20:02:
@nero355 dank voor je antwoord. Ik ben denk ik wat beperkt in de mogelijke locaties op de 1e etage.

Over perfectionisme gesproken. Is wifi-analyzer uit de windows-store een goed programma om signaalsterktes te meten? Of heeft TP-link daar zelf ook iets voor? Ik wil sowieso gaan meten wat de verschillende plekken (beide kruizen, rode pijl, plafond zolder) bij mij thuis opleveren.
Als je het dan toch over perfectionisme hebt:
Kijk dan eens naar "Wifi Analyzer and Surveyor" van ManagedEngine.

Installeer en start de app. Kies de Surveyor-modus, importeer een plattegrond en start de survey-functie. Vervolgens ga je aan de "wandel" waarbij je de Surveyer in kaart laat brengen wat de signaalsterkte is tijdens je "wandeling". Aan het eind van elke "wandeling" laat je de Surveyor een rapportje maken.

Dit herhaal je elke keer dat je iets veranderd - bijvoorbeeld een ander SSID, de wijziging van een parameter, een ander ap of een bestaand ap ergens anders geplaatst.

Op het eind gebruik je die rapportjes om te bepalen wat voor die situatie de beste opzet is.

De Analyzer-functie laat je zien welke SSID's er allemaal zijn en wat de overlap/interferentie is voor elk kanaal/frequentie. Deze functie heb ik gebruikt om roaming goed op de rit te krijgen; met name voor het uit te sturen vermogen voor elk AP op het moment dat er veel overlap is.

Tijdens dit deel van de analyse ben ik er ook achter gekomen dat Mesh eigenlijk waardeloze rommel is. Het blokkeerde (min-of-meer) een goede roaming door de woning... :?

Kost even wat tijd... maar veel perfecter dan dit gaat het niet worden... zo is mijn inschatting... :9

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 14-01-2022 22:58 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
@nero355 @Airw0lf Dank. Ik heb helaas een iphone. Misschien nog wel ergens een oude android tablet. maar die heeft vast geen 5GHz. Kennen jullie ook iets voor apple? Anders ga ik toch maar met de laptop door het huis lopen ;-(.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
jjohan14 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:02:
Ik heb helaas een iphone. Misschien nog wel ergens een oude android tablet. maar die heeft vast geen 5GHz. Kennen jullie ook iets voor apple?

Anders ga ik toch maar met de laptop door het huis lopen ;-(
Tja, helaas pindakaas... ;)

Als je leuke dingen met een Apple apparaat wilt doen dan zal je gelijk moeten jailbreaken! -O-
Alleen jammer dat die zoveel duurder is : pricewatch: TP-Link EAP610-OUTDOOR

Maar als je nu toch iets nieuws moet kopen dan kan je het inderdaad beter gelijk goed doen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jjohan14 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:02:
@nero355 @Airw0lf Dank. Ik heb helaas een iphone. Misschien nog wel ergens een oude android tablet. maar die heeft vast geen 5GHz. Kennen jullie ook iets voor apple? Anders ga ik toch maar met de laptop door het huis lopen ;-(.
Nee - geen Apple variant => bij Apple vinden ze dat niet goed voor je en daarom staan ze dit soort acties niet toe... :? ;)

Misschien toch een simpel Android apparaatje kopen? Zo eentje waar je bijna niks mee kan. Maar wel voorzien is van beide wifi smaakjes.

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 15-01-2022 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 15:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYXJWIpKKMK-EWn5ua2tAg3mIPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZuGtjILHCSfktUa79BywEUe.png?f=user_large

Ik heb meerdere devices die niet meer dan 54/54mbit verbinden op al m'n Omada AP's op 5Ghz.

Soms helpt 'reconnect' geven in Omada, maar aan de client-zijde kan ik dit niet beinvloeden. Reboot helpt soms, maar niet altijd. Heb drivers gewijzigd, channels gewijzigd, instellingen geprobeerd in Omada, in de antenne instellingen van de AP's, maar werkelijk niets lijkt iets uit te maken. Gewoon 54/54mbit en that's it en dan in ene na een reboot of reconnect weer gewoon volledige snelheid.

Tis inmiddels op een punt dat ik alle TP-link dingen hier het huis uit ga zetten als ik de oplossing niet kan vinden.

Het betreft oa iOS devices, maar ook Lenovo Windows 10 laptops. Gekmakend. Iemand suggesties?

Edit: kanaal wisselen op de AP waarmee de laptop verbindt is vanochtend de manier om de laptop op iets anders te krijgen dan 54mbit.

Omada:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAw5PpfNQAFuv59RBJRvTySXVCk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XlW1msT4K1yAcvbwz43ooZ6k.png?f=user_large

Laptop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdYhIMptG4oeAVCkYygwe72NQkQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/on80a70nEEkNqgPp3Wjnz79S.png?f=user_large

Valt me nu wel op dat ie op 'a' verbonden was en nu in ene met 'ax' verbonden is. Verband?

Edit2: alle 54mbit 'stuck' devices hebben alleen 'a' standaard, maar gok dat een deel hiervan ook alleen maar 'a' aan kan. Ik weet van een laptop en een iPhone dat ze 'ax' ondersteunen in ieder geval. Maar op 'a' zou meer dan 54mbit wel fijn zijn, ook schakelt het dus niet vanzelf naar een andere standaard.

[ Voor 53% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-01-2022 09:00 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:38:
Valt me nu wel op dat ie op 'a' verbonden was en nu in ene met 'ax' verbonden is. Verband?
Correct, zie https://en.wikipedia.org/...1#802.11a_(OFDM_waveform).
It operates in the 5 GHz band with a maximum net data rate of 54 Mbit/s, plus error correction code, which yields realistic net achievable throughput in the mid-20 Mbit/s.[34] It has seen widespread worldwide implementation, particularly within the corporate workspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Dat verklaart in ieder geval dit stukje gedrag - volgende vraag is dan waarom dat hij steeds op deze standaard blijft hangen? Of hoe ik clients kan motiveren over te stappen op iets snellers?

Edit: inmiddels heeft mijn laptop weer een 54mbit connectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDY6WYkPSR1FvLgToMeZ2oYcZZ8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dhnc5P9Zzh5JZiaQTJibokSH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm0fF-heB3BIWifNtnSyKoyLwkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/11WIgsR2dcEqq0ovGsx5iWcg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVs_l3dyX8nP1Ut_bZbvGRAxF8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/385FWJonayFJz2vWbTxoomDO.png?f=fotoalbum_large

Wellicht zie ik iets over het hoofd - de settings op een rij, volgens mij vrij basic.

[ Voor 52% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-01-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Ik merkte recent op dat mijn Samsung A32 telefoon verbonden met wifi op 2.4GHz een uploadsnelheid heeft van < 1 mbps.
Als ik verbinding maak met een SSID waarvan alleen 5GHz is ingeschakeld, heb ik ineens m'n vmax van de ISP te pakken (200 mbps).
Het lijkt alsof dit optreedt sinds de omada controller update naar v5 óf de AP updates naar 5.0.4 (van 5.0.3).
Iemand die dit herkent? Andere telefoons/laptops hebben hier geen last van...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWTRBqRqQ6BDLdH3uLceHjZeNME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lntK7W5st3P8KYNn4qxJglu.png?f=fotoalbum_large

Ik zou in ieder geval de "Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)" optie aanzetten. Dit zal niet je 802.11a probleem niet oplossen, dat is waarschijnlijk niet op te lossen als in iets tussen ap's en devices (aka firmware / drivers).

ps, gebruik je aparte SSID's voor 2.4G en 5G, dan kan dit het wel eens zijn als er een muur tussen je device en ap zit. 5G gaat zeer slecht door zaken anders dan lucht.

[ Voor 13% gewijzigd door Xanthorax op 17-01-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Xanthorax daar ga ik wel naar kijken als ik de 5GHz problemen getackled heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
plofkip schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:24:
Ik merkte recent op dat mijn Samsung A32 telefoon verbonden met wifi op 2.4GHz een uploadsnelheid heeft van < 1 mbps.
Klinkt als DTIM waardes die verkeerd staan :?

Wat zijn je huidige instellingen daarvan ?!
NiGeLaToR schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:41:
daar ga ik wel naar kijken als ik de 5GHz problemen getackled heb.
Je hebt dus nergens een optie om alleen 802.11n/ac/ax te gebruiken en de rest te negeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
nero355 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Klinkt als DTIM waardes die verkeerd staan :?

Wat zijn je huidige instellingen daarvan ?!

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HG6OKAzl0glk3DoNHjcvU_K8BIU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3ffzFXlYS3tFN0vKENrzq6VE.png?f=fotoalbum_large

DTIM staat op 1 dus. Voor 5 ghz ook. Niet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
plofkip schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:35:
DTIM staat op 1 dus. Voor 5 ghz ook. Niet goed?
Zet die eens op 3 en kijk hoe dat uitpakt :)

- DTIM op 1 wordt als een Legacy Setting gezien.
- DTIM op 3 zou beter moeten werken met de meeste apparaten van tegenwoordig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
nero355 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:48:
[...]

Zet die eens op 3 en kijk hoe dat uitpakt :)

- DTIM op 1 wordt als een Legacy Setting gezien.
- DTIM op 3 zou beter moeten werken met de meeste apparaten van tegenwoordig!
Heb het op 3 gezet, maar dit geldt toch ook voor de 5GHz frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
plofkip schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:47:
Heb het op 3 gezet, maar dit geldt toch ook voor de 5GHz frequentie?
Dat is ook prima! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ja m'n punt is; 5GHz had ook 1 als waarde lijkt me en dat werkt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
plofkip schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:17:
Ja m'n punt is; 5GHz had ook 1 als waarde lijkt me en dat werkt wel prima.
Pas die ook maar aan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Nee je begrijpt me niet. Het is een systeem brede instelling, dus zowel voor 2.4 als voor 5GHz. Maar als het de waarde 1 had voor beide frequenties, dan zou het toch ook op beide frequenties niet goed moeten werken indien dat de oorzaak zou zijn?
Terwijl er op 5GHz niets aan de hand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 17 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Nee je begrijpt me niet. Het is een systeem brede instelling, dus zowel voor 2.4 als voor 5GHz. Maar als het de waarde 1 had voor beide frequenties, dan zou het toch ook op beide frequenties niet goed moeten werken indien dat de oorzaak zou zijn?
Terwijl er op 5GHz niets aan de hand was.
Redenatie klopt - maar uit voorzorg beter beiden op 3 zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Xanthorax schreef op maandag 17 januari 2022 @ 10:38:
[Afbeelding]

Ik zou in ieder geval de "Disable CCK Rates (1/2/5.5/11 Mbps)" optie aanzetten. Dit zal niet je 802.11a probleem niet oplossen, dat is waarschijnlijk niet op te lossen als in iets tussen ap's en devices (aka firmware / drivers).

ps, gebruik je aparte SSID's voor 2.4G en 5G, dan kan dit het wel eens zijn als er een muur tussen je device en ap zit. 5G gaat zeer slecht door zaken anders dan lucht.
Voor 5ghz is de max minimale snelheid 54mbit dus inderdaad niet zo handig om te gebruiken tijdens experimenteren. Op 2,4Ghz kan ik het inderdaad wel aanzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG9TQg7WzqWHjCuNvlxGNdEogis=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OWjtN1H73R72i47hu3Zsfh5t.png?f=user_large

Ik zie overigens soms wel een 2,4Ghz IOT device verbonden met het verst mogelijke accesspoint denkbaar terwijl er nog 2 tussenin zitten, wellicht helpt dit daar tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:07:
Ik zie overigens soms wel een 2,4Ghz IOT device verbonden met het verst mogelijke accesspoint denkbaar terwijl er nog 2 tussenin zitten, wellicht helpt dit daar tegen.
Ik zou me eens af gaan vragen waarom dat zo is :

- Waar staat dat IoT apparaat t.o.v. de accesspoints en met welke accesspoint zou die moeten verbinden ?
- Hoe heb je de zendkracht @ 2.4 GHz ingesteld ?
- Is de plaatsing van je accesspoints wel optimaal ?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
nero355 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Ik zou me eens af gaan vragen waarom dat zo is :

- Waar staat dat IoT apparaat t.o.v. de accesspoints en met welke accesspoint zou die moeten verbinden ?
- Hoe heb je de zendkracht @ 2.4 GHz ingesteld ?
- Is de plaatsing van je accesspoints wel optimaal ?

:)
Allemaal op volledig vermogen natuurlijk :+
Toen ik las dat ze ap’s elkaar’s aanwezigheid kunnen adverteren hoopte ik dat dit magischerwijs zou werken.

Ik heb op de bagene grond 1 AP bij de tv, 1 in de gang en een wallmount in de garage. M’n domotica controller staat in de huiskamer 3 meter van de tv, 5 meter van de gang en 10 meter met drie muren van de garage. Dus verbindt ie met de garage :+

Zou die lager zendvermogen kunnen geven. Plaatsing voor de rest wel optimaal op zich, tis wat overkill zodat het ook voorbij de huiskamer in de tuinkamer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 18:56
Paar vraagjes over de guest portal ... wellicht weet iemand het antwoord:

1. Als je nu een open netwerk hebt , met een guest portal erachter, dan duurt het bijvoorbeeld op de iPhone vrij lang voordat hij de portal automatisch opent om aan te melden. Is dit op een of andere manier sneller te maken?

2. Heeft iemand wel eens een eigen HTML pagina gemaakt voor de guest portal, en zoja ... care to share (code)? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

nero355 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:53:
[...]

[...]

Dat is vreemd : Alle drie UniFi In Wall model die ik heb zitten achter een houten kastje dus ook de Omada Wall modellen moeten dat gewoon kunnen! :)

Weet je zeker dat er niet iets anders aan de hand is :?
Hoeveel bereik verwacht je precies en waar precies ?!
Ik heb een vrij diepe woonkamer met een open keuken(straatkant). De eap615 zit aan de tuin kant. Ik had verwacht overal in de woonkamer en keuken wel goed bereik te hebben. De eap610 zit boven in het trapgat bij de tweede verdieping aan de muur. Dus die straalt ook richting keuken.
Krijg in de keuken soms vol bereik maar er komt geen data door in de speedtest en veel jitter.
Maar de meterkasten van de buren zitten natuurlijk ook aan de keuken kant. De 5 Ghz vande modem router deed het ook niet lekker.

Ik heb de 2.4 Ghz iets terug gezet in vermogen. Maar is dat met band steering aan wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:09:
Ik heb de 2.4 Ghz iets terug gezet in vermogen. Maar is dat met band steering aan wel nodig?
Ik zou eerder dergelijke opties uitzetten en zelf de boel goed afstellen! ;)

De zendkracht van 2.4 GHz kan je beter gewoon op de laagste stand zetten en die van 5 GHz op de hoogste stand en vanuit die situatie kijken hoe goed/slecht dat uitpakt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-05 14:01
Het lijkt erop dat het EAP-650 AP binnenkort beschikbaar komt:
YouTube: TP-Link EAP650: AX3000 Ceiling Mount Wi-Fi 6 Access Point
https://www.tp-link.com/n...-sdn-access-point/eap650/

Lijkt sowieso een wat kleinere formfactor te hebben dan de bestaande ufo's.
Ik ga deze halen voor ons nieuwbouw huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 08:43
Nice, de bestaande 600 serie is echt gi-gan-tisch dus dat ze naar 16cm gaan is een goede zaak. Hoop alleen dat de warmte voldoende afgevoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:31
Ik heb twee weken geleden mijn netwerkcomponenten vervangen door Omada en mijn 3 Deco M4's vervangen door 2 EAP225 AP's.

T.o.v. de Deco setup zijn al die advanced features leuk natuurlijk, maar je krijgt ook inzichten van zaken die niet goed lopen. Zo viel het me op dat sommige devices om de 30 seconden gaan roamen tussen AP's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCqADokSO7EwBjgZyNtPOpDlfI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRKpKFEKNke5RrDA8ymeQi0d.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben al bezig geweest om de bandwidth te reduceren naar 20Mhz en de Tx Power in stapjes naar beneden te zetten, maar ik vroeg me af of dit wel de meest slimme manier is en of het stapsgewijs aanpassen van de RSSI-settings niet beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:55
Zsub schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:18:
Nice, de bestaande 600 serie is echt gi-gan-tisch dus dat ze naar 16cm gaan is een goede zaak. Hoop alleen dat de warmte voldoende afgevoerd kan worden.
Dat was ook een reden om ze niet te installeren. Nu nog fanless PoE switches :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:44
EBOOZ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:59:
Ik heb twee weken geleden mijn netwerkcomponenten vervangen door Omada en mijn 3 Deco M4's vervangen door 2 EAP225 AP's.

T.o.v. de Deco setup zijn al die advanced features leuk natuurlijk, maar je krijgt ook inzichten van zaken die niet goed lopen. Zo viel het me op dat sommige devices om de 30 seconden gaan roamen tussen AP's:
[Afbeelding]

Ik ben al bezig geweest om de bandwidth te reduceren naar 20Mhz en de Tx Power in stapjes naar beneden te zetten, maar ik vroeg me af of dit wel de meest slimme manier is en of het stapsgewijs aanpassen van de RSSI-settings niet beter is.
Probeer eens beide APs een ander channel toe te wijzen voor 2.4ghz. Ze delen nu kanaal 6.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
Scherp! Ga ik doen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:32

lier

MikroTik nerd

Je kan met een Wifi analyzer controleren hoe hoog het signaal is. RSSI-settings zouden in principe niet nodig hoeven te zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EBOOZ
Het irritante is, is dat er altijd wel een device begint te ping-pongen nadat ik de settings heb aangepast :) Ook van 2.4Ghz naar 5Ghz en weer andersom.

Ik ben gisteren ook aan de slag gegaan met Wifi Analyzer van Managed Engine op basis van een tip hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
nielsn schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:04:
[...]
Dat was ook een reden om ze niet te installeren. Nu nog fanless PoE switches :+
Die zijn er :) Er is die 8-poorts waarvan 4 PoE+ hebben. Kom ff niet op het typenummer. Maar ja een 8-PoE+-poorts model zonder fan zou wel nice zijn nog.

Edit: TL-SG2008P v1.0 :D

[ Voor 3% gewijzigd door Zsub op 20-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
En TL-SG2210P (61W POE capaciteit), en TL-SG2210MP als je meer power nodig hebt (150w POE capaciteit)

Ik gebruik de eerste, en die is perfect voor 3 tot 4 access points met POE

Voordeel van de 2210 tov de 2008 is twee SFP poorten extra, die je met een transceiver ook als utp poort kan inzetten. Dus max 10 poorts fanless. Oh en alle 8 rj45 poorten zijn POE enabled, kan ook makkelijk zijn, zeker bij de 150w versie

[ Voor 127% gewijzigd door Doomedahab op 20-01-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

FastForwardNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:49:

Interessant. Hij lijkt ook voor Wifi6E geschikt te zijn, lees over een hoger vermogen op band 3 (<30 dBm(5 GHz, Band3, EIRP)) . Dit lijkt 5.7 Ghz te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastForwardNL
Mr_gadget schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Interessant. Hij lijkt ook voor Wifi6E geschikt te zijn, lees over een hoger vermogen op band 3 (<30 dBm(5 GHz, Band3, EIRP)) . Dit lijkt 5.7 Ghz te zijn.
Wellicht al eerder gedeeld, maar volgens mij komen er nog meer nieuwe modellen:
- EAP650-wall
- EAP655-wall (https://www.tp-link.com/c...access-point/eap655-wall/)
- EAP650-outdoor
- EAP670
- EAP670-outdoor
- EAP680E HD
- EAP690E HD

Zie:
https://imgur.com/a/AViidcc
https://www.reddit.com/r/...p_680e_hd_eap670_outdoor/

De laatsten hebben een E in de naam. Dus wellicht zijn die Wifi6E?

[ Voor 19% gewijzigd door FastForwardNL op 20-01-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
FastForwardNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Dat die de 6E modellen zijn staat met zo veel woorden in de omschrijving in het plaatje dat je deelt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
FastForwardNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Wellicht al eerder gedeeld, maar volgens mij komen er nog meer nieuwe modellen:
- EAP650-wall
- EAP655-wall (https://www.tp-link.com/c...access-point/eap655-wall/)
- EAP650-outdoor
- EAP670
- EAP670-outdoor
- EAP680E HD
- EAP690E HD

Zie:
https://imgur.com/a/AViidcc
https://www.reddit.com/r/...p_680e_hd_eap670_outdoor/

Goed plaatje, is dat een publieke roadmap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
Zsub schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Goed plaatje, is dat een publieke roadmap?
Ik denk het wel. Heb hem ook in een TP-Link PDF gezien gisteren.

Edit: gevonden
https://issuu.com/tplinko...inted_version_202105/1?ff

[ Voor 20% gewijzigd door FastForwardNL op 20-01-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Zo viel het me op dat sommige devices om de 30 seconden gaan roamen tussen AP's:
[Afbeelding]

Ik ben al bezig geweest om de bandwidth te reduceren naar 20Mhz en de Tx Power in stapjes naar beneden te zetten, maar ik vroeg me af of dit wel de meest slimme manier is ?
Zet 2.4 GHz gewoon op de laagste waarde en 5 GHz op de hoogste waarde en ga daarna inderdaad eens meten hoe goed dat uitpakt! :)

Verder had je effe de MAC adressen moeten verbergen in je screenshot! ;)
Zsub schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:07:
Maar ja een 8-PoE+-poorts model zonder fan zou wel nice zijn nog.
Om vervolgens veel te vroeg te overlijden zoals de Ubiquiti UniFi variant ?!

Doe maar niet! :+
Doomedahab schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:23:
Voordeel van de 2210 tov de 2008 is twee SFP poorten extra, die je met een transceiver ook als utp poort kan inzetten.
Dus max 10 poorts fanless.
Zulke SFP naar UTP transceivers worden heel erg warm en kan je beter niet naast elkaar gebruiken!

Er wordt zelfs door de meeste fabrikanten aangeraden om ze zo min mogelijk te gebruiken en als het echt niet anders kan dan moet je altijd minimaal één SFP poort tussen twee transceivers vrij laten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Laatst online: 23:55
Zsub schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Die zijn er :) Er is die 8-poorts waarvan 4 PoE+ hebben. Kom ff niet op het typenummer. Maar ja een 8-PoE+-poorts model zonder fan zou wel nice zijn nog.

Edit: TL-SG2008P v1.0 :D
Vier PoE poorten is tegenwoordig wat aan de lage kant.
Ik ben in de markt voor een stille 24 poorts PoE switch, hopelijk met mij meer zodat ze dit in hun assortiment opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EBOOZ
nero355 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Zet 2.4 GHz gewoon op de laagste waarde en 5 GHz op de hoogste waarde en ga daarna inderdaad eens meten hoe goed dat uitpakt! :)

Verder had je effe de MAC adressen moeten verbergen in je screenshot! ;)
Ga je met die adressen doen dan? ;)

Maar ik heb de Tx van 2.4 op 9 gezet (de laagste waarde) gezet en voor 5Ghz op de hoogste waarde: 28. Heb de AP's nu ook van de muur gehaald en aan het plafond gehangen. Kijken of dat beter gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
nielsn schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:10:
Vier PoE poorten is tegenwoordig wat aan de lage kant.
Ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen : Thuis of op Kantoor :)
Ik ben in de markt voor een stille 24 poorts PoE switch, hopelijk met mij meer zodat ze dit in hun assortiment opnemen.
Dan wil je wel heel erg veel dus kijk eens of je met minder uit de voeten kan ?!

Desnoods een losse PoE+ Switch en een grote normale Switch ernaast ??
EBOOZ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:50:
Ga je met die adressen doen dan? ;)
Toevoegen aan mijn MAC Spoofing Database natuurlijk! >:) :P :+
Maar ik heb de Tx van 2.4 op 9 gezet (de laagste waarde) gezet en voor 5Ghz op de hoogste waarde: 28.
Dat zijn best wel rare waardes ?!

Is dat inclusief de versterking van de antennes of zo ??

Ik kan hier helemaal terug naar 4 dBi gaan op 2.4 GHz namelijk!
De 5 GHz setting staat op 20 dbi wat eigenlijk al teveel is als je weet dat de meeste telefoons hooguit 16 a 18 dBi doen :)
Heb de AP's nu ook van de muur gehaald en aan het plafond gehangen. Kijken of dat beter gaat :)
De plaatsing moet inderdaad ook goed zijn dus daarmee experimenteren is altijd een goed idee! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Laatst online: 00:41

[Afbeelding]

maar ik je vragen waar je deze roaming data kunt zien in omada ?
ik ben dat nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EBOOZ
Klilkken op Log. Hij staat standaard op Alerts en je kunt daarnaast klikken op Events.
nero355 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:44:
[...]

Dat zijn best wel rare waardes ?!

Is dat inclusief de versterking van de antennes of zo ??

Ik kan hier helemaal terug naar 4 dBi gaan op 2.4 GHz namelijk!
De 5 GHz setting staat op 20 dbi wat eigenlijk al teveel is als je weet dat de meeste telefoons hooguit 16 a 18 dBi doen :)
Interesting! Als ik de Config open van m'n AP (wat overigens toch de 245 v3 zijn), dan zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLF7QBSjiL_dSXIxftnGuBO1GtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ykW7Z6rSMLn2PXSVyFHufqiv.jpg?f=user_large

Het heeft overigens ook met de mode te maken, want als ik ter test de 5Ghz op 20/40/80Mhz zet en het kanaal op Auto, dan kan ik tot 28:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJbr5e8CDROB9LeHQy7RHOdDmwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7bvsoFmxFke2RxfSFRPaLii.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door EBOOZ op 20-01-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
EBOOZ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:14:
Interesting!

Als ik de Config open van m'n AP (wat overigens toch de 245 v3 zijn), dan zie ik dit:
[Afbeelding]

Het heeft overigens ook met de mode te maken, want als ik ter test de 5Ghz op 20/40/80Mhz zet en het kanaal op Auto, dan kan ik tot 28:
[Afbeelding]
Dan is het duidelijk : Niet mogelijk bij de Omada reeks dan wel alleen specifiek bij die modellen! :-(

De reden dat je zo hoog kan komt door twee dingen :
- DFS kanalen die harder mogen stralen dan non-DFS kanalen.
- Zoals het er dus al staat : Dat is inclusief de Antenna Gain waarde!

Wel zonde hoor, want soms zou ik zelfs de 4 dBi van mijn 2.4 GHz nog lager willen zetten! :X

Als die waarde 9 ook daadwerkelijk 9 dBi betekent dan is dat echt veel te hoog! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
FastForwardNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:49:

Kijk, da's goed nieuws. Ik vind het Omada-systeem erg interessant, maar die grote ufo's zorgen ervoor dat ik de aankoopbeslissing nog maar even vooruit had geschoven.

Deze EAP650 lijkt me wel wat voor benedenverdieping enigzins in de buurt van de achtertuin, en 1e verdieping in de buurt van het trappengat, wat dan hopelijk ook voor genoeg bereik op zolder zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
DeadMetal schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 15:45:
Kijk, da's goed nieuws. Ik vind het Omada-systeem erg interessant, maar die grote ufo's zorgen ervoor dat ik de aankoopbeslissing nog maar even vooruit had geschoven.
Waarom kies je dan niet voor de Wall modellen : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=tp-link+wall :?

Word je blij van! ;)
Deze EAP650 lijkt me wel wat voor benedenverdieping enigzins in de buurt van de achtertuin
Daar zijn deze twee voor bedoeld :
- pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor
- pricewatch: TP-Link EAP610-OUTDOOR

Word je nog blijer van! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die EAP610-OUTDOOR ziet er echt wel pro en dik uit ten aan zien van de EAP225-Outdoor.

Heb nu de EAP225-Outdoor maar twijfel om de EAP610-OUTDOOR te kopen als die uit is puur voor de heb en ziet er wel dik uit haha.

EAP225-Outdoor komt in elk geval ver dus dekking in te tuin is prima.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
nero355 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Waarom kies je dan niet voor de Wall modellen : https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=tp-link+wall :?

Word je blij van! ;)
[...]
Daar zijn deze twee voor bedoeld :
- pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor
- pricewatch: TP-Link EAP610-OUTDOOR

Word je nog blijer van! ;)
De wall-modellen heb ik liever niet omdat die perśe over POE gevoed moet worden, terwijl ik verder geen POE-apparatuur heb. Dus dan moet ik een POE-injector aanschaffen terwij het verder geen toegevoegde waarde levert.
Ik werk in de lente/zomer vaak buiten, maar wel vlakbij de achterruit. Dus als de beneden-unit enigszins aan de achterkant van de woonkamer geplaatst wordt, is dat hemelsbreed maar zo'n 3 meter en dat bespaart dat weer een separate buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
DeadMetal schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:40:
De wall-modellen heb ik liever niet omdat die perśe over POE gevoed moet worden, terwijl ik verder geen POE-apparatuur heb. Dus dan moet ik een POE-injector aanschaffen terwij het verder geen toegevoegde waarde levert.
Vreselijk zonde! :N

Die dingen zijn echt GE-WEL-DIG _O_ O+
Ik werk in de lente/zomer vaak buiten, maar wel vlakbij de achterruit. Dus als de beneden-unit enigszins aan de achterkant van de woonkamer geplaatst wordt, is dat hemelsbreed maar zo'n 3 meter en dat bespaart dat weer een separate buitenunit.
Dan heb je wel grote kans dat de sterkte van je 2.4 GHz signaal flink omhoog moet en je roaming daarmee wordt gesloopt, want een beetje goed geïsoleerd huis zal je hooguit 1 meter aan WiFi bereik buiten het huis om opleveren! :+

Kortom : Herdenk eens je keuzes en maak de juiste keuzes! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
En weer een update van de controller. Versie 5.0.30

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGqkmqq9reIhmUD171ylEOda2k4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/33mrrFk6Z3TUTldJFV284ItZ.png?f=fotoalbum_large
Update is in elk geval goed gegaan.

Misschien ben ik al die tijd blind geweest B) maar ik heb het idee dat DHCP Reservation nieuw is? Deze optie zocht ik vanaf het begin maar niet eerder gezien sinds v 5.x. erbij gekomen? Of al die tijd compleet niet gezien :F ?

Heb het al die tijd via Clients > Tabje config > IP address gedaan wat nadeel is dat je dan geen overzicht had, wat nu dus wel is.

Yup sinds v5 oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UatMZk1cMFdOOhfi4nl1r9E1wUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gIlpd260AOP3swDjaeXYbv7g.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door RobbyTown op 23-01-2022 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@RobbyTown hier ook met success geupgrade. Hoop dat de AI-roaming bug iets positiefs brengt :)

Van mij mogen ze elke week zo bugs fixen en dingen gaan toevoegen. Ik heb een pakweg werkloze Omada TPlink fw waarvan ik hoopte dat ze er ooit wat mee zouden doen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoop dat ze binnenkort ook DFS aan de firmware van de EAP615 en eap610 toe voegen. Maar dat is Q2 geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-05 06:38
Hallo allemaal,

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik krijg het niet voor elkaar om via een VPN netwerk me synology nas te bereiken.

Netwerk is als volgt:
Ziggo router (bridge modus) --> TP link router (TL-R605 v1.0) --> switcht (TL-SG2210MP) --> Synology NAS.

Via de Router heb ik een L2TP verbinding opgezet.

Mijn contact personen en agenda die op de nas staan kan op me telefoon (Android) synchroniseren. Hiervoor gebruik ik caldav en carddav via de VPN verbinding.

Ook home assistent (via de APP) die op de NAS (virtual machine draait) kan ik dan benaderen.
Het probleem is alleen als ik de nas zelf wil benaderen gaat dit niet.

Pingen naar de nas geeft een lost all. Ook pingen naar andere hardware in het netwerk geeft een lost all.
Dacht eerst dat het aan de firewall in de Nas lag. Deze uitgezet maar geen effect.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
(ben al 5 dagen bezig :? )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kun je screenshots van de L2TP config toevoegen en de IP's van de hosts delen die je wilt bereiken?

Kun je evt op dezelfde wijze doen als je al deed, maar dan met de IP's erbij. Laat je externe/unieke IP maar weg natuurlijk:
Netwerk is als volgt:
Ziggo router (bridge modus) --> TP link router (TL-R605 v1.0) --> switcht (TL-SG2210MP) --> Synology NAS.
Gaat vooral even om de config van je VPN en de route die je dan naar je NAS zou afleggen. Ik heb zelf een OpenVPN verbinding en die ziet er zo uit en doet wat je moet doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OBe-lyfchjG8WbPtgQT1U8jpJ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MlSQfyDTNK9ZkMknyipa6ICz.png?f=user_large

Ik hoefde hiervoor geen poorten open te zetten aan de buitenzijde - maar kon bijv poort 443 niet gebruiken, die is blijkbaar al gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:27:
Kun je screenshots van de L2TP config toevoegen en de IP's van de hosts delen die je wilt bereiken?

Kun je evt op dezelfde wijze doen als je al deed, maar dan met de IP's erbij. Laat je externe/unieke IP maar weg natuurlijk:

[...]

Gaat vooral even om de config van je VPN en de route die je dan naar je NAS zou afleggen. Ik heb zelf een OpenVPN verbinding en die ziet er zo uit en doet wat je moet doen:

[Afbeelding]

Ik hoefde hiervoor geen poorten open te zetten aan de buitenzijde - maar kon bijv poort 443 niet gebruiken, die is blijkbaar al gereserveerd.
Maar bij OpenVPN moet je hier wel een config-export doen!?
Want in die config staan de certificaten en wat andere "details".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Airw0lf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Maar bij OpenVPN moet je hier wel een config-export doen!?
Want in die config staan de certificaten en wat andere "details".
Klopt, je zult de OpenVPN client op je telefoon of de laptop gebruiken en de info importeren voor je connectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BptAultw67dEZh4Rojs-HUs8RQ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzUe3XmYvcwbsTF0EzYLrSiV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Ik heb ontzettend veel last van vreemde problemen sinds de upgrade naar omada v5 en een FW update op de AP's. Eén van die problemen is veel meldingen over automatisch heradopteren en dat de AP's weer online zijn.
Hopelijk brengt v5.0.30 verbeteringen, anders maar eens helemaal resetten en opnieuw configureren ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Voor het nieuwe huis van mijn broer ga ik een compleet nieuw netwerk bouwen. Het is >200m2 en op basis van de gebruiksruimtes ga ik 4 access points plaatsen.

Omdat ik cloud management en seamless roaming belangrijk vindt ben ik bij TP Link Omada uitgekomen.

Ik wil sowieso de volgende hardware aanschaffen:
- 4x EAP265HD
- 1x TL-SG2428P (ik wil deze in een 19" rack monteren, een desktop switch met rack mounts zou ook acceptabel zijn met >14 poorten en 200w PoE budget)

Nu vroeg ik me af of een hardware controller noodzakelijk is?
En wat het verschil is tussen de OC200 en OC300. Ik zie dat de OC300 opslag heeft, waar wordt dat voor gebruikt en wat mis je in de OC200 daardoor?

En als je een safestream gateway erbij plaatst, kan je dan de controller laten vervallen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@JackBol de controller kan in een container of op dat hw-ding draaien en heb je nodig voor de SDN. Omada draait dus effectief op die controller. Voor de Omada-functies is die noodzakelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:16:
Voor het nieuwe huis van mijn broer ga ik een compleet nieuw netwerk bouwen. Het is >200m2 en op basis van de gebruiksruimtes ga ik 4 access points plaatsen.

Omdat ik cloud management en seamless roaming belangrijk vindt ben ik bij TP Link Omada uitgekomen.

- 4x EAP265HD
- 1x TL-SG2428P (ik wil deze in een 19" rack monteren, een desktop switch met rack mounts zou ook acceptabel zijn met >14 poorten en 200w PoE budget)

En wat het verschil is tussen de OC200 en OC300. Ik zie dat de OC300 opslag heeft, waar wordt dat voor gebruikt en wat mis je in de OC200 daardoor?

En als je een safestream gateway erbij plaatst, kan je dan de controller laten vervallen?
De controller faciliteert ook de seamless roaming, dat werkt niet zonder controller afaik. Verschil tussen de C200 en C300 is ook dat de C300 een snellere processor heeft. Lokale opslag is alleen voor statistieken cq oude logs maar je kan in de C200 ook een USB stick stoppen waarmee je effectief grotere opslag hebt.

Qua APs vraag ik me af of het slim zou zijn voor een nieuwere generatie te gaan die wifi 6 doen evt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:16:

- 4x EAP265HD

Verschil tussen de OC200 en OC300 is opslag en poortsnelheid.
De OC200 heeft een poortje op 100 Mbps en heeft nauwelijks opslagruimte.
De OC300 heeft een poortje op 1000 Mbps en heeft voldoende opslagruimte.
Die opslagruimte heb je nodig voor het opslaan van gebruikscijfers en events => bij de OC200 is dat zeer beperkt tot niet.

Een gateway vervangt deze OC-functies niet. Je hebt minimaal een Raspberry PI-3B nodig. Een SD-kaartje van 16-GBytes levert voldoende opslag voor een paar maanden.
Wil je gegevens langer dan 6 maanden bewaren met dito wekelijkse backup van configs, overweeg dan 64-GBytes SD-kaartje.

Mocht je nog eens iets willen doen op het gebied van zoiets als Home Assistant, dan is het handiger om te werken met 1U rack systeempje en docker containers. In dat geval is pihole voor DHCP en DNS ook een handigere combinatie.

De controller is meer dan handig voor seamless wifi roaming en vlan's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Zsub schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:19:
Qua APs vraag ik me af of het slim zou zijn voor een nieuwere generatie te gaan die wifi 6 doen evt?
Heb ik naar gekeken, maar die AX APs zijn 2x zo duur. De Ubiquiti WIFI6 APs zijn nog goedkoper.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Airw0lf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:22:
De OC200 heeft een poortje op 100 Mbps en heeft nauwelijks opslagruimte.
Er gaat gaat geen user traffic door die controller toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:57:
Ik heb ontzettend veel last van vreemde problemen sinds de upgrade naar omada v5 en een FW update op de AP's. Eén van die problemen is veel meldingen over automatisch heradopteren en dat de AP's weer online zijn.
Hopelijk brengt v5.0.30 verbeteringen, anders maar eens helemaal resetten en opnieuw configureren ben ik bang.
Bij Omada v5 is er een TCP-poort bijgekomen => je firewall config misschien even tjekke en aanpassen?

Voor een goede werking heb je voorlopig nog TCP-poort 29810 t/m 29814 nodig.
Als alle firmware is omgezet naar Omada v5 blijft 29810 en 29814 over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Volgens mij niet nee, dat gaat allemaal door de switches/gateway.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Mwah - niet in termen van applicaties.
Wel in termen van aansturing van de AP's (roaming, 802.1x en vlans) en switch (802.1x en vlans).

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 24-01-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
NiGeLaToR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:27:

[...]

[Afbeelding]

Net geprobeerd om in plaats van L2TP dan maar open VPN te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbQMtFGVrFsemqQZNLJVYeoybN0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tuFBirXY4nS7Ki4AMoZi00oU.png?f=user_large

Hier gebeurt hetzelfde. Wel connectie maar kan de nas of andere hardware niet benaderden:

.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DiXJWv2Qfi8tPDKdzxmVs6X9740=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCttRqjj5YULrNSHeAMXeJAE.png?f=fotoalbum_large

Rara wat gaat hier mis ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Petech dan blijkbaar de route vanuit je VPN naar de endpoint niet. Als je helemaal geen lokale IP's kan bereiken is er wellicht geen route tussen de 10.1.1.0/24 en je lokale internet netwerk niet werkend. Ik heb hier echter niets specifieks voor hoeven te doen.

Ik neem aan dat je internet netwerk verder wel werkt en dat je met de endpoint waarmee je de VPN opzet ook bij de benodigde diensten/IP's kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
Het internet werk gewoon. Mijn normale PC's zitten in hetzelfde netwerk als de NAS, Hiermee heb ik internet.
Maar het blijft toch vreemd dat ik via VPN wel kan synchroniseren via caldav
(192.168.1.99:5000:/caldav.php/agenda/aasfsa)
Maar een ping op 192.168.1.99 wordt niet beantwoord.

Kan er iets in de firewall van de router verkeerd staan? Deze heb ik nooit aangepast maar wie weet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Airw0lf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Bij Omada v5 is er een TCP-poort bijgekomen => je firewall config misschien even tjekke en aanpassen?

Voor een goede werking heb je voorlopig nog TCP-poort 29810 t/m 29814 nodig.
Als alle firmware is omgezet naar Omada v5 blijft 29810 en 29814 over.
Nee dat is het niet, draai in docker met een eigen netwerk (container heeft een eigen IP) en er is dus geen port forwarding in het spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Petech dan werkt het dus wel, want je kunt je NAS op poort 5000 bereiken, alleen krijg je geen ping reactie.

Krijg je die op je interne netwerk wel en alleen niet via de VPN?

En werken andere poorten op je NAS wel, mochten die open staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Nee dat is het niet, draai in docker met een eigen netwerk (container heeft een eigen IP) en er is dus geen port forwarding in het spel.
Port forwarding speelt hier geen rol - wordt niet gebruikt

Bij die docker container(s) heb je naast een IP-adres ook TCP-poorten opgenomen - toch?
Tis te zeggen - die paar docker containers die ik hier heb draaien hebben allemaal TCP-poorten in de startup config staan. Als ik die weghaal werkt er niks.

Daarnaast kan het ook zijn dat je op server niveau een firewall actief hebt - die kan ook roet in het eten gooien.

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 24-01-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Airw0lf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Port forwarding speelt hier geen rol - wordt niet gebruikt

Bij die docker container(s) heb je naast een IP-adres ook TCP-poorten opgenomen - toch?
Tis te zeggen - die paar docker containers die ik hier heb draaien hebben allemaal TCP-poorten in de startup config staan. Als ik die weghaal werkt er niks.

Daarnaast kan het ook zijn dat je op server niveau een firewall actief hebt - die kan ook roet in het eten gooien.
Ik gebruik het macvlan netwerk:
for macvlan, port forwarding is ignored... the entire container is exposed
Alles staat open binnen het lokale netwerk, dus kan me niet voorstellen dat dit een netwerk issue is.

[ Voor 10% gewijzigd door plofkip op 24-01-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
NiGeLaToR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:32:
@Petech dan werkt het dus wel, want je kunt je NAS op poort 5000 bereiken, alleen krijg je geen ping reactie.

Krijg je die op je interne netwerk wel en alleen niet via de VPN?

En werken andere poorten op je NAS wel, mochten die open staan?
Dat het zou moeten werken zou ik dus ook denken.
Maar als ik inlog via de wifi op het ipnummer van nas (192.168.1:99:5000) aanroep. Krijg ik keurig het inlog scherm. Stap ik nu over naar G4 met de vpn verbinding aan. Wil naar hetzelfde ipnummer gaan. Kan krijg ik de melding "deze site is niet bereikbaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Petech schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Dat het zou moeten werken zou ik dus ook denken.
Maar als ik inlog via de wifi op het ipnummer van nas (192.168.1:99:5000) aanroep. Krijg ik keurig het inlog scherm. Stap ik nu over naar G4 met de vpn verbinding aan. Wil naar hetzelfde ipnummer gaan. Kan krijg ik de melding "deze site is niet bereikbaar"
Maar je vCal sync naar poort :5000 werkt wel, over VPN? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petech
Ja die werkt wel. Via het local ipnummer 192.168.1.99:5000 emz.
Daarom snap ik er echte helemaal niets meer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Petech schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:54:
Ja die werkt wel. Via het local ipnummer 192.168.1.99:5000 emz.
Daarom snap ik er echte helemaal niets meer van.
Ik denk dat je je vraag beter kunt voorleggen in het Synology topic dan.

Maar, check ook even goed of je voor de portal geen instellingen hebt die bijv redirecten naar 5001 of SSL only aan staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qN3fXzexSkQWtNCS7YlwiNt670A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RgcmHLlUR85EoFN33pywTSwf.png?f=user_large

Oftewel: welke poort gebruik je voor de DSM portal zelf op je LAN? 5001 toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Ik gebruik het macvlan netwerk:

[...]

Alles staat open binnen het lokale netwerk, dus kan me niet voorstellen dat dit een netwerk issue is.
Op macOS niveau is er ook een firewall - hoe is die ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Airw0lf schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Op macOS niveau is er ook een firewall - hoe is die ingesteld?
MacOS? Wat heeft dat ermee te maken? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:28:
Heb ik naar gekeken, maar die AX APs zijn 2x zo duur. De Ubiquiti WIFI6 APs zijn nog goedkoper.
Dan neem je die toch gewoon :?
Ja, namelijk de Wall modellen! _O_ O+

En vergeet niet een Outdoor model erbij te kopen! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nero355 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:29:
[...]

Dan neem je die toch gewoon :?
Dat heb ik in het verleden al eens gebouwd en ik wil nu iets anders :)
[...]

Ja, namelijk de Wall modellen! _O_ O+

En vergeet niet een Outdoor model erbij te kopen! :Y)
Ah check! Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:11:
[...]

MacOS? Wat heeft dat ermee te maken? _O-
In een eerder bericht las ik: "macvlan netwerk" => jumping to conclusions van mijn kant... _/-\o_ _O-

Maar doet verder niks af aan de opmerking - misschien toch iets met een fw op host niveau? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Nee want het is ontstaan sinds de upgrade, verder is er niets veranderd qua infra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
plofkip schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:41:
Nee want het is ontstaan sinds de upgrade, verder is er niets veranderd qua infra.
Ja - had ik ook => tot en met versie 5.0.29 werkte alles prima.
Met versie 5.0.30 ging het ineens mis met de twee EAP245-ers.
Nadat ik TCP-poort 29814 had toegevoegd aan UFW werkte die ineens weer.
Inzake UFW (voor de volledigheid): ik heb de Omada controller op een Ubuntu-VM draaien.
En UFW is de firewall van Ubuntu.

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 24-01-2022 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Maar bij mij was het tot en met v4 alles prima en vanaf v5 vreemde issues. Ik wacht iig ff af of het nu beter gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

JackBol schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:28:
[...]

De eap610 is de 119 euro en de Ubiquiti U6 lite is 117. Dat valt wel mee toch? En dan heb je ook nog wifi 6 op de 2.4 Ghz. Het in wall model is al een hele tijd niet leverbaar en zal denk ik zo'n 180 euro gaan kosten hier..(Die is wel beter dan de EAP615 met 4x4. Maar de eap is stukken goedkoper)

[ Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 24-01-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 23:03
He mensen, ik heb een vraagje (ik heb geprobeerd te zoeken, maar kon niet echt iets vinden dat op dit probleem lijkt). Ik draai zelf al tijden met Omada (OC200 + Router + 3xEAP 245) en echt wat een verademing qua stabiliteit en snelheid t.o.v. 'standaard' AP's. Dus op basis van mijn ervaring een aantal andere mensen ook aangeraden naar Omada te gaan, alleen nu heeft één persoon (nog) steeds veel problemen met wegvallende verbindingen (setup is OC200 + 2xEAP610). Ik heb mijn statistieken met die van hun vergeleken en wat mij opvalt is dat bij hun het aantal dropped packets (in mijn ogen) echt gigantisch is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbh447x0no3rtyBGEzhFmG1aKWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/awUIxKWoQh1S50X9EkSNimCW.png?f=fotoalbum_large

In dit voorbeeld bijna 400k dropped packets op in totaal 2,8m packets. Uitgerekend 13% van alle packets.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren. Bij mij thuis zijn de errors veel minder en de dropped packets staan op 0. Mijn vragen zijn de volgende:
- Is zo'n hoge rate van dropped packets 'normaal'?
- Kan het zijn dat met deze mate van dropped packets de verbinding 'instabiel' is?
- Zou dit te maken kunnen hebben met drukte op de WiFi channels of kan het bijv. komen door een slecht geplaatste magnetron die storing veroorzaakt (ik verzin even wat)?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
dfader schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:28:
He mensen, ik heb een vraagje (ik heb geprobeerd te zoeken, maar kon niet echt iets vinden dat op dit probleem lijkt). Ik draai zelf al tijden met Omada (OC200 + Router + 3xEAP 245) en echt wat een verademing qua stabiliteit en snelheid t.o.v. 'standaard' AP's. Dus op basis van mijn ervaring een aantal andere mensen ook aangeraden naar Omada te gaan, alleen nu heeft één persoon (nog) steeds veel problemen met wegvallende verbindingen (setup is OC200 + 2xEAP610). Ik heb mijn statistieken met die van hun vergeleken en wat mij opvalt is dat bij hun het aantal dropped packets (in mijn ogen) echt gigantisch is:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld bijna 400k dropped packets op in totaal 2,8m packets. Uitgerekend 13% van alle packets.

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren. Bij mij thuis zijn de errors veel minder en de dropped packets staan op 0. Mijn vragen zijn de volgende:
- Is zo'n hoge rate van dropped packets 'normaal'?
- Kan het zijn dat met deze mate van dropped packets de verbinding 'instabiel' is?
- Zou dit te maken kunnen hebben met drukte op de WiFi channels of kan het bijv. komen door een slecht geplaatste magnetron die storing veroorzaakt (ik verzin even wat)?

Alvast bedankt voor het meedenken :)
OC200 + Router + 3xEAP 245
Nice ik heb ook z'n setup ongeveer

Je maat: setup is OC200 + 2xEAP610

Even mijn statistieken gekeken van een maand. Zit jij ook zo laag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKK1bdATVGOpSS0RpxWH0GM6fow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FOXROek4sLVeV1V4ND8BzW3H.png?f=fotoalbum_large

EAP 245 vs EAP610
Wat ook zou kunnen, die EAP610 is vrij recent heeft misschien nog brakke firmware?

Is de dekking wel voldoende?

Is de dekking niet te veel (dat ze elkaar 'kapot stralen')? Je kan daarin tweaken
Devices > Klik op de AP > Tabje config > Radios > Tx Power (EIRP): Zal denk ik op High staan (standaard), daarmee spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 23:03
RobbyTown schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:06:
[...]

OC200 + Router + 3xEAP 245
Nice ik heb ook z'n setup ongeveer

Je maat: setup is OC200 + 2xEAP610

Even mijn statistieken gekeken van een maand. Zit jij ook zo laag?
[Afbeelding]

EAP 245 vs EAP610
Wat ook zou kunnen, die EAP610 is vrij recent heeft misschien nog brakke firmware?

Is de dekking wel voldoende?

Is de dekking niet te veel (dat ze elkaar 'kapot stralen')? Je kan daarin tweaken
Devices > Klik op de AP > Tabje config > Radios > Tx Power (EIRP): Zal denk ik op High staan (standaard), daarmee spelen.
Thanks voor je snelle antwoord! Ik heb geen logs die ouder zijn dan een dag, want er staat bij die retentie setting dat je dat beter niet kunt doen met een HW controller ivm beperkte opslag. Maar dat doe jij wel? Dan ga ik dat ook gewoon doen >:)

Anyway, bij mij ziet het er ongeveer uit zoals bij jou denk ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZhWT6vQGtCEpdQfI-kNIxPEEWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yV6mBNIQfScyrKcRC4oyMoHW.png?f=fotoalbum_large

Het zou kunnen zijn dat ze elkaar misschien idd kapot stralen, ik zal daar even mee spelen. Ik moet zeggen dat ze toch wel ver uit elkaar zitten. Beneden in de meterkast en boven aan de andere kant van de woning. Maar ook boven zie ik extreem veel drops. Ik denk toch dat dit niet helemaal goed is, zoveel drops :)

Ik ga vanmiddag even heen om e.e.a. te onderzoeken, ik zal dan ook even inSSIDer gebruiken, misschien biedt dat nog wat meer insight :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dfader schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Thanks voor je snelle antwoord! Ik heb geen logs die ouder zijn dan een dag, want er staat bij die retentie setting dat je dat beter niet kunt doen met een HW controller ivm beperkte opslag. Maar dat doe jij wel? Dan ga ik dat ook gewoon doen >:)
Die OC200 is een "bijzonder" ding.
Maar als je hem van spanning voorziet via PoE kun je een USB-stick gebruiken voor backups.
Dan heb je wat meer speelruimte voor de logs: 7 dagen zou geen probleem moeten zijn.
Maar ook 30 dagen behoort dan tot de mogelijkheden.

Of anders een raspberry pi 3B? Met een 16-GB flash kaartje?
Kost de wereld niet...

Pagina: 1 ... 24 ... 59 Laatste