Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Hmmbob schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:09:
Op de supportpagina rondom log4j staat dat de OC200 nieuwe firmware klaar zou moeten hebben staan (inclusief Omada versie 5.0.29), maar op de (remote) controller geeft een firmware check aan dat er geen update is. Is dit normaal?
Maakt eigenlijk niks uit, want deze versie :
code:
1
1) Upgrade log4j version to 2.16.0 to fix the log4j vulnerability (CVE-2021-44228, CVE-2021-45046).

Is ondertussen ook al outdated! :o

Zie dit verhaal : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
Nah, you're wrong
3. Omada Controllers or Services are NOT affected by the last vulnerability (CVE-2021-45105).

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 14:38 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Tja, als het nóg beter kan : Waarom ook niet ?! ;)

Bericht vanuit TP-Link dat het toch nog effect heeft incoming... >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet iemand of er nog DFS ondersteuning komt op de nieuwe modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 11:08

Krul

Holodoc

Mr_gadget schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:05:
Weet iemand of er nog DFS ondersteuning komt op de nieuwe modellen?
Heb net EAP620 binnen en daar wordt DFS ondersteund 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Met de nieuwe firmware voor de oc200 zou 2fa cloud access in te stellen zijn, maar ik zie de optie niet staan onder settings, cloud access.

Kijk ik op de verkeerde plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doomedahab schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:29:
Met de nieuwe firmware voor de oc200 zou 2fa cloud access in te stellen zijn, maar ik zie de optie niet staan onder settings, cloud access.

Kijk ik op de verkeerde plek?
Klopt voor versie 5 - niet voor 4.4.8 => die 4.4.8 is echt enkel voor de Apache-fix.
Versie 5 zou "begin" volgend jaar beschikbaar moeten komen.

Edit: zie net dat 2FA niet meer genoemd wordt in de release notes... :?

[ Voor 7% gewijzigd door Airw0lf op 22-12-2021 20:36 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:35:
[...]

Maakt eigenlijk niks uit, want deze versie :
code:
1
1) Upgrade log4j version to 2.16.0 to fix the log4j vulnerability (CVE-2021-44228, CVE-2021-45046).

Is ondertussen ook al outdated! :o

Zie dit verhaal : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :)
Klopt - inmiddels is er 2.17.0.
Maar hier is nog geen nieuwe release voor gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
Cloud access maar weer uit dan, echt een misser dat ze dat er weer uit gehaald hebben zeg. Op 2fa zit ik al een hele poos te wachten en nu weer tevergeefs....

Update: het is dus zo dat f2a in versie 5.0.15 geïntroduceerd is voor de software controller, maar die firmware versie is dus nooit uitgebracht voor de hardware controller.

5.0.29 heeft een aantal bugfixes, en is ook voor de software controller uitgebracht, uiteraard zonder 2fa, want diie was al beschikbaar...

Het lijkt er dus op dat 2fa voorlopig niet voor de OC200 uitkomt :(

Nu werk ik tegenwoordig toch vrijwel volledig thuis en manage ik geen andere sites, dus is het voor mij geen issue om cloud access te disablen, maar dus is toch wel basisbeveiliging die echt al veel te lang mist voor een systeem dat Enterprise level claimt te zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door Doomedahab op 22-12-2021 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Doomedahab schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:13:
Cloud access maar weer uit dan, echt een misser dat ze dat er weer uit gehaald hebben zeg. Op 2fa zit ik al een hele poos te wachten en nu weer tevergeefs....

Update: het is dus zo dat f2a in versie 5.0.15 geïntroduceerd is voor de software controller, maar die firmware versie is dus nooit uitgebracht voor de hardware controller.

5.0.29 heeft een aantal bugfixes, en is ook voor de software controller uitgebracht, uiteraard zonder 2fa, want diie was al beschikbaar...
Maar de 5-versie is tot op heden enkel beschikbaar geweest voor Windows - niet voor de hardware en ook niet voor Linux => zou voor de laatste twee dus een nieuw feature zijn.

Voor de volledigheid: op dit moment is de software controller alleen nog in de Windows variant beschikbaar - geen Linux. Of... waar heb je de Linux versie gezien? :)
Het lijkt er dus op dat 2fa voorlopig niet voor de OC200 uitkomt :(

Nu werk ik tegenwoordig toch vrijwel volledig thuis en manage ik geen andere sites, dus is het voor mij geen issue om cloud access te disablen, maar dus is toch wel basisbeveiliging die echt al veel te lang mist voor een systeem dat Enterprise level claimt te zijn.
Dat zou dan betekenen dat er een aparte versie komt voor de OC200?
Zou kunnen - maar zou wel vreemd zijn... :?

Los daarvan: enterprise class zou ik Omada niet willen noemen - eerder een luxe pro-sumer- en fraaie MKB-oplossing.

• Doomedahab
Airw0lf schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:53:
[...]

Maar de 5-versie is tot op heden enkel beschikbaar geweest voor Windows - niet voor de hardware en ook niet voor Linux => zou voor de laatste twee dus een nieuw feature zijn.

Voor de volledigheid: op dit moment is de software controller alleen nog in de Windows variant beschikbaar - geen Linux. Of... waar heb je de Linux versie gezien? :)
Zie de TP-Link site. Nieuwe FW op 21 DEC voor de OC200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Doomedahab schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:59:
[...]

Zie de TP-Link site. Nieuwe FW op 21 DEC voor de OC200
Beetje jammer dat de "check upgrade" functie hem nog niet oppakt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG-l03wEcGKqyxBlXr3V_EwXmDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v5aTbugTMLvc7u5lUaAHXNgU.png?f=fotoalbum_large

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik probeer hier een oude router (TP Link Archer C9) met OpenWRT als gateway in te zetten maar tot nu toe niet echt succesvol :/

Ik heb op de router de VLAN's ingesteld die ik wou:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cs6k5eRZytFjUO6H4zlGM0xNaZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f5JDe6qbKrYnR0DLKf0Y5Hrt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBEw9xymdouELoZgx-Pjy8zi3Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTMfMEvpfbsWK9mqOmtSCnis.png?f=fotoalbum_large

En ook in Omada:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q00m3KCGlcUbVkutAIO0XsEY9pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScJxA2uwmEaLxeB4LvVIhlpD.png?f=fotoalbum_large

De wireless AP's zitten in VLAN 10 en dat lijkt te werken, alle wireless devices krijgen in een IP adres in de desbetreffende range en hebben internettoegang.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzaUZprJsE3Pblc6xCHJgQGgk7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sE2iLeDkOLMqpWqRLvW7vR7K.png?f=fotoalbum_large

Maar VLAN 1 lijkt nu niet meer te werken, de switchen krijgen geen adres van de router. Als ik een ethernetkabel in de router plug, kan ik de switchen niet benaderen en omgekeerd... Where did I go wrong? :)

Het enige verschil wat ik zie is dat VLAN 1 in omada van het type interface is en de andere van het type VLAN. Ik had trouwens de switchen op een vast IP adres willen zetten maar ik zie in de config niet terug hoe ik dit kan doen. Bij AP's kan het wel? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Probeer het eens met een ander VLAN ID dan 1? Ergens in mijn achterhoofd hangt dat Omada iets geks deed met VLAN 1 - of eigenlijk, dat dat het default vlan is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
Ik probeer gewoon de raad van @nero355 te volgen en admin op VLAN 1 te houden. :)

VLAN 1 lijkt inderdaad speciaal, ik kan deze niet omzetten van type 'interface' naar 'vlan'. Maar toen ik nog geen vlan's had, zat alles dus op VLAN 1 en werkte het wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:15:
Ik probeer gewoon de raad van @nero355 te volgen en admin op VLAN 1 te houden. :)
d:)b
VLAN 1 lijkt inderdaad speciaal, ik kan deze niet omzetten van type 'interface' naar 'vlan'. Maar toen ik nog geen vlan's had, zat alles dus op VLAN 1 en werkte het wel gewoon.
- Hoe heb je alles aangesloten ?
- Waarom heb je een /23 subnet in gebruik :?
- Klopt het dat alle Switches aan elkaar doorgelust zijn vanaf Poort 4 op je Router ?
- Waarom is Poort 1 Untagged ?
- Waarom heeft je WAN als VLAN 2 :?
Ik ken geen enkele ISP die dat als eis heeft...

Heb je toevallig een tekening van je hele netwerk ?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:45:
[...]

d:)b

[...]

- Hoe heb je alles aangesloten ?
Met netwerkkabels :+ Gewoon de gateway tussen router/modem en switch geplaatst. Dubbele NAT dus maar dat doet er voorlopig niet toe, het gaat mij om alles links van de gateway ;)
AP1 ─┐
     ├─ PoE switch ─ switch ─ gateway (poort 4) ─ router/modem
AP2 ─┘
- Waarom heb je een /23 subnet in gebruik :?
Hersenkronkel :)
- Klopt het dat alle Switches aan elkaar doorgelust zijn vanaf Poort 4 op je Router ?
Klopt
- Waarom is Poort 1 Untagged ?
Zie ik als 'admin' poort, als ik om één of andere reden de gateway niet kan benaderen kan ik daar rechtstreeks de laptop in pluggen.
- Waarom heeft je WAN als VLAN 2 :?
Standaard instelling van OpenWRT: https://openwrt.org/docs/...creating_virtual_switches
VLAN 1 is dus de LAN, VLAN 2 is de WAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
_O- :D
Gewoon de gateway tussen router/modem en switch geplaatst. Dubbele NAT dus maar dat doet er voorlopig niet toe, het gaat mij om alles links van de gateway ;)
Zo zet ik ook altijd mijn nieuwe zooi op : Als NAT achter NAT i.c.m. het oude netwerk! d:)b
AP1 ─┐
     ├─ PoE switch ── switch ── gateway (poort 4) ── router/modem
AP2 ─┘
OK, maar... :
- Welke poorten gebruik je op de Switches ?!
- Wat heb je daar Tagged en Untagged ?!
- enz...
Zie ik als 'admin' poort, als ik om één of andere reden de gateway niet kan benaderen kan ik daar rechtstreeks de laptop in pluggen.
Goed idee! d:)b

Zoiets hadden mijn DrayTek Routers ook @ LAN Poort 1 :*)
Standaard instelling van OpenWRT: https://openwrt.org/docs/...creating_virtual_switches
VLAN 1 is dus de LAN, VLAN 2 is de WAN.
Op die fiets! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:26:

Maar VLAN 1 lijkt nu niet meer te werken, de switchen krijgen geen adres van de router. Als ik een ethernetkabel in de router plug, kan ik de switchen niet benaderen en omgekeerd... Where did I go wrong? :)

Het enige verschil wat ik zie is dat VLAN 1 in omada van het type interface is en de andere van het type VLAN. Ik had trouwens de switchen op een vast IP adres willen zetten maar ik zie in de config niet terug hoe ik dit kan doen. Bij AP's kan het wel? :?
Als de Omada router moet gaan routeren en IP-adressen uitdelen is het zaak een interface-type te gebruiken. Wil je een geisoleerd vlan (al dan niet met een externe DHCP server), dan mag het ook een vlan-type zijn.

Een geisolleerd vlan is heel letterlijk te nemen => je kan alleen nog het internet op.
Persoonlijk maak ik liever gebruik van het interface-type vlan en bepaal middels fw-rules wie met wie mag communiceren.

Daarna is het spelen met tagged en untagged poorten - afhankelijk van het achterliggend type apparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Airw0lf op 23-12-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
nero355 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:03:
OK, maar... :
- Welke poorten gebruik je op de Switches ?!
- Wat heb je daar Tagged en Untagged ?!
- enz...
Admin: poort 1
IoT: poort 2 (videofoon)
Data: poort 3, 4, 5, 6, 13 (devices)
All: 15 (router), 16 (poe switch)
Airw0lf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:14:
[...]

Als de Omada router moet gaan routeren en IP-adressen uitdelen is het zaak een interface-type te gebruiken. Wil je een geisoleerd vlan (al dan niet met een externe DHCP server), dan mag het ook een vlan-type zijn.

Een geisolleerd vlan is heel letterlijk te nemen => je kan alleen nog het internet op.
Persoonlijk maak ik liever gebruik van het interface-type vlan en bepaal middels fw-rules wie met wie mag communiceren.

Daarna is het spelen met tagged en untagged poorten - afhankelijk van het achterliggend type apparaat.
Ik heb geen omada router ;) Daarom ook voor type VLAN gekozen, zie ook: https://www.tp-link.com/us/support/faq/2814/
Maar wat bedoel je dan met geïsoleerd, ik kan alle apparaten binnen de VLAN benaderen hoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:15:

[...]

Ik heb geen omada router ;) Daarom ook voor type VLAN gekozen, zie ook: https://www.tp-link.com/us/support/faq/2814/
Maar wat bedoel je dan met geïsoleerd, ik kan alle apparaten binnen de VLAN benaderen hoor?
Type vlan maakt dat de stations in een vlan geen verbinding kunnen leggen met stations in een ander vlan - aldus de handleiding. Als je hier iets afwijkends wil kun je beter type interface gebruiken. Waarbij je OpenWrt-router IP adressen uitdeelt.

• D-Three
  • Nu online
@Airw0lf Bedankt voor de info. Al verklaart het volgens mij nog niet waarom VLAN 1 geen IP adressen krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:14:

Airw0lf schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:25:
Type vlan maakt dat de stations in een vlan geen verbinding kunnen leggen met stations in een ander vlan - aldus de handleiding. Als je hier iets afwijkends wil kun je beter type interface gebruiken. Waarbij je OpenWrt-router IP adressen uitdeelt.
Wat een puinhoop qua termen heeft TP-Link ervan gemaakt zeg! :X

Waar het dus op neerkomt :

- Purpose : Interface
Dit is dus gewoon een sub-interface op de Omada Router die gekoppeld wordt aan een VLAN zoals je dat doet op welke Router dan ook!

- Purpose : VLAN
Hiermee maak je puur een VLAN aan op al je Switches en kan je mee doen wat je maar wilt!

Waarom kunnen ze dat niet gewoon duidelijk aangeven i.p.v. elke keer maar te moeten raden wat een optie doet :? :F
D-Three schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:15:
Admin: poort 1
IoT: poort 2 (videofoon)
Data: poort 3, 4, 5, 6, 13 (devices)
All: 15 (router), 16 (poe switch)
Klinkt goed! :)

En op die PoE Switch :?

En op welke aansluiting ervaar je DHCP problemen ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:45:
@Airw0lf Bedankt voor de info. Al verklaart het volgens mij nog niet waarom VLAN 1 geen IP adressen krijgt?
Misschien niet direct - maar daarvoor was dit bedoeld:
"Daarna is het spelen met tagged en untagged poorten - afhankelijk van het achterliggend type apparaat."

Dit is voor mij ook nog een wat grijs gebied op het moment dat er een ESX- of een KVM-server in het spel is :?. Maar een netwerkpoort met een gebruikersendpoint is altijd untagged. De rest: it depends... is het een switch of een router, dan taggen met alle vlans die je op die poort doorgezet wil hebben.

Maar er is ook nog zoiets als een PVID - de werking wil wel eens verschillen per netwerk fabrikant.
En hoe dat precies zit bij Omada weet ik eigenlijk niet.

In het verleden heb ik die altijd op 1 laten staan zodat elk aangesloten apparaat in ieder geval via het management vlan beschikbaar is. Ook als ik op de vlan-trunk-poort (moet altijd een tagged-poort zijn) eens een vlan-nummertje vergeten was. Aanname hier is dus dat je het management vlan altijd opneemt in elke vlan-trunk-poort.

Een kort draadje over dit onderwerp: VLAN ID EN PVID
Uitleg over de werking: https://www.megajason.com/2018/04/30/what-is-pvid/

Mijn €0,50 (zie ook link met de uitleg): volgens mij zit de oorzaak van je probleem in die PVID-toekenning.
Al weet ik voor jou situatie niet precies hoe of wat :? => is een (somewhat) educated guess... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
@nero355
De PoE switch doet er niet echt toe, ook als ik die af zet blijft het probleem. Alle toestellen op de aangemaakte VLAN's krijgen dus netjes hun IP adres via de router op poort 15. Internet werkt. Maar op het Admin VLAN 1 gebeurt dit niet. Geen communicatie met de switches wanneer ik ben aangesloten op de router en omgekeerd.

Beide switches hebben dan IP 192.168.0.1 en beide AP's 192.168.0.254. Ik veronderstel dat dit de standaard adressen zijn wanneer er geen DHCP server actief is. Al staat deze wel actief op de router. Toch wel fijn om te zien dat alle andere VLAN's gewoon blijven werken :)

Nu heb ik het opgelost door VLAN 1000 aan te maken en deze in Omada in te stellen als management VLAN. Nu krijgen alle switches netjes een IP adres en werkt alles zoals het zou moeten. Al had ik liever VLAN 1 gebruikt.

@Airw0lf
Ik ga er van uit dat als je een poort op 'All' laat staan, dat dit een trunk poort is. En als je een ander profiel toe kent, dat de PVID dan automatisch wordt ingesteld. De PVID is toch gewoon een ID om te zetten tot welke VLAN een pakket behoort? Dus de poorten waar een router, switch of AP op is aangesloten, laat ik inderdaad op 'All' staan.

@Priyantha Bleeker Ik zie dat jij een Archer C7 met OpenWrt inzet als router. Wat is jouw ervaring met VLAN 1? Wat gebruik jij als management VLAN?

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 24-12-2021 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
D-Three schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:09:
@nero355

Nu heb ik het opgelost door VLAN 1000 aan te maken en deze in Omada in te stellen als management VLAN. Nu krijgen alle switches netjes een IP adres en werkt alles zoals het zou moeten. Al had ik liever VLAN 1 gebruikt.

@Airw0lf
Ik ga er van uit dat als je een poort op 'All' laat staan, dat dit een trunk poort is. En als je een ander profiel toe kent, dat de PVID dan automatisch wordt ingesteld. De PVID is toch gewoon een ID om te zetten tot welke VLAN een pakket behoort? Dus de poorten waar een router, switch of AP op is aangesloten, laat ik inderdaad op 'All' staan.
Dit is dus het grijze gebied waar ik eerder op doelde...
En "All" is enkel de naam van een profiel - het zegt niks over de inhoud - zo heb ik aan den lijve ondervonden... :)

Als ik alles teruglees heb je "links-en-rechts" wat aannames gedaan... :?
Suggestie: ga voor zeker? En valideer de aannames?
Al was het maar omdat de naam van het "All"-profiel de lading niet dekt... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 07:00:
Dit is voor mij ook nog een wat grijs gebied op het moment dat er een ESX- of een KVM-server in het spel is :?
Simpel : Alles Tagged, want je bepaalt dan verder op de Server wat waar terechtkomt via een Software Switch or Bridge verhaal! :)
D-Three schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:09:
De PoE switch doet er niet echt toe, ook als ik die af zet blijft het probleem.
Ik zat te denken aan eventuele loops die de zooi flooden ;)
Maar op het Admin VLAN 1 gebeurt dit niet. Geen communicatie met de switches wanneer ik ben aangesloten op de router en omgekeerd.
En als je bent aangesloten op de Switches of zelfs een WiFi SSID dat je aan VLAN 1 koppelt :?
Beide switches hebben dan IP 192.168.0.1 en beide AP's 192.168.0.254. Ik veronderstel dat dit de standaard adressen zijn wanneer er geen DHCP server actief is. Al staat deze wel actief op de router. Toch wel fijn om te zien dat alle andere VLAN's gewoon blijven werken :)
Als dat zo is dan hebben je Switches een IP conflict met de Router en met elkaar dus dan is het niet zo raar dat daar iets gruwelijk mis is gegaan! :D

Ik stel voor dat je de Omada Controller in duikt en alle apparatuur Static IP adressen geeft :
- "Core" Switch : 192.168.0.10
- "Client" Switch : 192.168.0.20
- Accesspoint #1 : 192.168.0.30
- Accesspoint #2 : 192.168.0.31

En kijk effe dat hele /23 verhaal na, want in principe heb je daar niks aan : Je kan meer dan 500 apparaten in een /23 kwijt! :P
Ik zat ook aan het volgende te denken :

Misschien past de Omada Controller automatisch DHCP Snooping toe op het moment dat je een netwerk hebt geconfigureerd in een bepaald VLAN :?
Dan kan ik me voorstellen dat je OpenWRT Router geen DHCP adressen uitgedeeld krijgt in VLAN 1 namelijk, want dat wordt gedetecteerd en meteen voorkomen! :)
Ik zou toch al die Profiles effe nalopen : Misschien wordt er ergens iets niet goed aangepast door de Omada Controller ;)
Airw0lf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:43:
"All" is enkel de naam van een profiel - het zegt niks over de inhoud - zo heb ik aan den lijve ondervonden... :)

Als ik alles teruglees heb je "links-en-rechts" wat aannames gedaan... :?
Suggestie: ga voor zeker? En valideer de aannames?
Al was het maar omdat de naam van het "All"-profiel de lading niet dekt... :*)
Dat ^^^^ dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:14

Mitchell

Ondertitel

nero355 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:14:
[...]

Wall model aan de achterkant van je TV kastje, maar die moet je wel bedraad via PoE/PoE+ voeden! :)
Ik heb nu de EAP615-Wall en een PoE injector, maar kan niet uitvogelen hoe ik mesh zou moeten aanzetten voor dat ding. Mesh staat aan op me controller, zover was ik al gekomen, maar als ik de EAP615-Wall ergens neerzet zie ik niks in "devices" verschijnen en als ik zelf de EAP manage zie ik geen optie om mesh op te zetten. Ben ik nou gewoon dom? :+

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mitchell schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:05:
Ik heb nu de EAP615-Wall en een PoE injector, maar kan niet uitvogelen hoe ik mesh zou moeten aanzetten voor dat ding. Mesh staat aan op me controller, zover was ik al gekomen, maar als ik de EAP615-Wall ergens neerzet zie ik niks in "devices" verschijnen en als ik zelf de EAP manage zie ik geen optie om mesh op te zetten. Ben ik nou gewoon dom? :+
Dit al gelezen : https://www.tp-link.com/us/support/faq/2949/ :?

Als het om de concurrent ging dan had ik het je zo kunnen vertellen! O-) :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
Airw0lf schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:43:
[...]

Dit is dus het grijze gebied waar ik eerder op doelde...
En "All" is enkel de naam van een profiel - het zegt niks over de inhoud - zo heb ik aan den lijve ondervonden... :)
Het zegt wel iets over de inhoud, je kan niet alles in zo'n profiel wijzigen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7AUVHnSbUESHD3jY0a4Rlq36us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQyTyd2V571HJe8nW3lCoTmQ.png?f=fotoalbum_large
nero355 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:18:
[...]

En als je bent aangesloten op de Switches of zelfs een WiFi SSID dat je aan VLAN 1 koppelt :?
Ook. Wat ik dus bedoelde met 'en omgekeerd' ;)
En inderdaad ook met een 'admin WiFi', dit had ik er niet bij gezegd. Voor mijn eigen luiheid hou ik die wifi trouwens in de lucht. Of is zoiets not done?
[...]

Als dat zo is dan hebben je Switches een IP conflict met de Router en met elkaar dus dan is het niet zo raar dat daar iets gruwelijk mis is gegaan! :D
Er is niks gruwelijk mis gegaan :) Het default IP adres van de routers is 192.168.0.1 en voor de AP's is dit 192.168.0.254. Als ze geen adres krijgen is dit logischerwijs het adres waarop ze terug vallen.
Ik stel voor dat je de Omada Controller in duikt en alle apparatuur Static IP adressen geeft :
- "Core" Switch : 192.168.0.10
- "Client" Switch : 192.168.0.20
- Accesspoint #1 : 192.168.0.30
- Accesspoint #2 : 192.168.0.31
Graag! Maar dan quote ik mezelf even :P
D-Three schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:26:
Ik had trouwens de switchen op een vast IP adres willen zetten maar ik zie in de config niet terug hoe ik dit kan doen. Bij AP's kan het wel? :?
Maar goed, het is dus mogelijk? Ik zou het al vreemd vinden indien niet, ik ga nog eens (beter) kijken :)

edit:
Gevonden: https://www.tp-link.com/hu/support/faq/3199/ Toch wel vreemd verstopt...
En bij de andere niet-management VLAN's kan je ook DHCP of static kiezen? Mij is het niet onmiddellijk duidelijk wat instelling dan doet?
En kijk effe dat hele /23 verhaal na, want in principe heb je daar niks aan : Je kan meer dan 500 apparaten in een /23 kwijt! :P
Had ik al geprobeerd. Maar sowieso zou dit toch niet mogen uit maken denk ik dan. Basic network stuff.
[...]

Ik zat ook aan het volgende te denken :

Misschien past de Omada Controller automatisch DHCP Snooping toe op het moment dat je een netwerk hebt geconfigureerd in een bepaald VLAN :?
Dan kan ik me voorstellen dat je OpenWRT Router geen DHCP adressen uitgedeeld krijgt in VLAN 1 namelijk, want dat wordt gedetecteerd en meteen voorkomen! :)
Is dit dat "Legal DHCP Servers" onder profiel? Daar had ik de router ingevuld. Geen effect. Maar...
[...]

Ik zou toch al die Profiles effe nalopen : Misschien wordt er ergens iets niet goed aangepast door de Omada Controller ;)
Ik denk dat ik steeds iets over het hoofd heb gezien. De default VLAN 'Admin' onder het profiel 'All' is sowieso untagged... Alle andere VLAN's zijn wel getagged. Ik had dus in OpenWRT VLAN 1 ook op untagged moeten zetten, zie mijn eerste screenshot die ik had gepost :/ De native VLAN is dus untagged... Had ik toch wel eerder moeten aan denken... Ik probeer het binnenkort nog eens opnieuw.
Mitchell schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:05:
[...]

Misschien een domme vraag van mij... Maar je hebt toch wel meer Omada AP's dan enkel die ene EAP615-Wall? Anders wordt het moeilijk om een mesh op te zetten...

[ Voor 95% gewijzigd door D-Three op 28-12-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:14

Mitchell

Ondertitel

Yes, maar dat verteld niet echt veel om heel eerlijk te zijn. Dat suggereert dat het magisch verschijnt in je devices lijst en je hem dan kunt adopteren. Didn't work for me though. :'(

Zal het morgen nog eens met de opgegeven band proberen.
D-Three schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:39:
[...]
Misschien een domme vraag van mij... Maar je hebt toch wel meer Omada AP's dan enkel die ene EAP615-Wall? Anders wordt het moeilijk om een mesh op te zetten...
Ik heb twee EAP610's hangen. Zo slim ben ik nou wel weer :9

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
Mitchell schreef op zondag 26 december 2021 @ 01:51:
[...]

Ik heb twee EAP610's hangen. Zo slim ben ik nou wel weer :9
Ik kon het voor de zekerheid maar vragen ;) Maar ik vrees dat ik slecht nieuws heb voor jou. De EAP615-Wall heeft geen ondersteuning voor Mesh, geen enkele van de Wall modellen trouwens:
https://static.tp-link.co...10730/EAP%20Datasheet.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 26-12-2021 09:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:47
Bij Megekko hebben ze een Omada actie lopen, met een gratis OC200 bij bepaalde AP's en gratis verzending. https://www.megekko.nl/info/tp-link-omada

Leek me een goed moment om mijn AP collectie uit te breiden met een paar EAP615's :)

Verkeerd begrepen, je krijgt een gratis controller bij 6 stuks. Is ook een stuk logischer 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Mythling op 27-12-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Nu online
D-Three schreef op zondag 26 december 2021 @ 00:39:
[...]

Ik denk dat ik steeds iets over het hoofd heb gezien. De default VLAN 'Admin' onder het profiel 'All' is sowieso untagged... Alle andere VLAN's zijn wel getagged. Ik had dus in OpenWRT VLAN 1 ook op untagged moeten zetten, zie mijn eerste screenshot die ik had gepost :/ De native VLAN is dus untagged... Had ik toch wel eerder moeten aan denken... Ik probeer het binnenkort nog eens opnieuw.
Dit werkt dus niet, ik geef het op... Ik ben zelfs zo ver gegaan om Omada te verwijderen en opnieuw te installeren en de switches en AP's te resetten en opnieuw toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@D-Three
Balen man... :-(

Echt een raar verhaal ook...

Zoiets kan je namelijk met een volledig Omada netwerk gewoon opzetten dus i.c.m. een OpenWRT Router zou het IMHO ook gewoon moeten kunnen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:12

frG

D-Three schreef op zondag 26 december 2021 @ 02:01:
[...]

Ik kon het voor de zekerheid maar vragen ;) Maar ik vrees dat ik slecht nieuws heb voor jou. De EAP615-Wall heeft geen ondersteuning voor Mesh, geen enkele van de Wall modellen trouwens:
https://static.tp-link.co...10730/EAP%20Datasheet.pdf
Weet je het zeker (linkje lijkt niet te werken), maar op de product pagina adverteren ze met seamless roaming:
https://www.tp-link.com/u...access-point/eap615-wall/

†Seamless roaming may require upgrading the firmware. The use of Omada Mesh and Seamless Roaming, and Captive Portal require Omada SDN controllers. Please refer to the User Guides of Omada SDN controllers for configuration methods.

edit:

Zie nu inderdaad dat je gelijk hebt, Seamless Roaming != Mesh.

[ Voor 3% gewijzigd door frG op 29-12-2021 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:07
frG schreef op woensdag 29 december 2021 @ 00:19:
[...]

Weet je het zeker (linkje lijkt niet te werken), maar op de product pagina adverteren ze met seamless roaming:
https://www.tp-link.com/u...access-point/eap615-wall/

†Seamless roaming may require upgrading the firmware. The use of Omada Mesh and Seamless Roaming, and Captive Portal require Omada SDN controllers. Please refer to the User Guides of Omada SDN controllers for configuration methods.

edit:

Screenshot van de datasheet, helaas ondersteunen de wall ap's geen mesh... Volgens mij gaat dat ook niet komen met een update, ten minste dat kan ik nergens vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVI1OKXYf1G2UrhKr8UYzou6kOo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/NdZWOgsRMHIlkevXqdsTA9Oq.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door hood op 29-12-2021 08:50 ]

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
frG schreef op woensdag 29 december 2021 @ 00:19:
edit:

Dat zouden wat meer mensen ondertussen weleens mogen beseffen! :)

Maar helaas is het de afgelopen jaren ergens iets heel erg gruwelijk verkeerd gegaan en denkt iedereen ineens dat die twee dingen gelijk aan elkaar zijn! 7(8)7 _O- :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Krul schreef op woensdag 22 december 2021 @ 15:14:
[...]

Heb net EAP620 binnen en daar wordt DFS ondersteund 8)
Dat heb je in de settings gezien denk ik? Kan niet zo snel ergens een specificatie vinden welke modellen nu wel DFS kunnen. Voor de 620 ook niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
nero355 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:10:
[...]

Dat zouden wat meer mensen ondertussen weleens mogen beseffen! :)

Maar helaas is het de afgelopen jaren ergens iets heel erg gruwelijk verkeerd gegaan en denkt iedereen ineens dat die twee dingen gelijk aan elkaar zijn! 7(8)7 _O- :')
Net als dat mesh niet nodig is als je alles bedraad aansluit lijkt mij. Kan het aanzetten, maar doet weinig?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• nero355
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:22:
Net als dat mesh niet nodig is als je alles bedraad aansluit lijkt mij. Kan het aanzetten, maar doet weinig?
Opzich niet verkeerd als iemand ergens de verkeerde kabel eruit trekt, maar dan mag het niet de PoE kabel zijn! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]
Had inmiddels wel verwacht (bij Synology gewend binnen enkele dagen) dat die hem nu wel pakte maar nog steeds niet. Na +7 dagen na release nog geen auto update duurt wel lang :/.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:02:
[...]

Opzich niet verkeerd als iemand ergens de verkeerde kabel eruit trekt, maar dan mag het niet de PoE kabel zijn! :+
In een goed ontworpen (bedrijfs?-)wifi-netwerk met voldoende overlapping zou dat geen probleem mogen zijn :o. Hooguit dat het net even wat trager gaat... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:18:
[...]

Had inmiddels wel verwacht (bij Synology gewend binnen enkele dagen) dat die hem nu wel pakte maar nog steeds niet. Na +7 dagen na release nog geen auto update duurt wel lang :/.
Mja - eens - idem voor een november-update van EAP245 - die is er ook nog steeds niet via de Omada-cloud... "be patient" heet dat dan daar bij die Chinezen... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
De vorige controller fw upgrade brickte hem bij mij. Was in recovery mode wel te herstellen, maar dat is wel een gedoe waar je niet op zit te wachten. Na > 10 jaar Asus routers en unmanaged switches maak ik met Omada wel een hoop maffe dingen tegen helaas.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• nero355
Airw0lf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:22:
In een goed ontworpen (bedrijfs?-)wifi-netwerk met voldoende overlapping zou dat geen probleem mogen zijn :o. Hooguit dat het net even wat trager gaat... ;)
Hmm... overlapping... willen we dat wel :? ;)

En nogmaals : Als het maar niet de PoE kabel is! :+
Airw0lf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:27:
"be patient" heet dat dan daar bij die Chinezen... :|
Mijn Taiwanese ex-collega's zeiden altijd : "Maybe next version!"

En daarna hoorde je nooit meer iets van ze over dat product/features/enz... _O- :+
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:40:
De vorige controller fw upgrade brickte hem bij mij. Was in recovery mode wel te herstellen, maar dat is wel een gedoe waar je niet op zit te wachten. Na > 10 jaar Asus routers en unmanaged switches maak ik met Omada wel een hoop maffe dingen tegen helaas.
Bij de concurrent is het niet heel anders :
- Generatie 1 Controller apparaat : Corrupte puinhoop, totdat de fix ervoor kwam, maar nog steeds een onding...
- Generatie 2 Controller apparaat : Heeft een kleine accu tegen stroomuitval, maar die gaat snel kapot net als het apparaat zelf! :')

Kortom : Raspberry Pi 3B als Controller FTW!!! :Y) 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 ja ik heb dus al dockers draaien thuis, kan er net zo goed een Omada controller tegenaan gooien.
Maargoed, voor de standalone versie van zo'n netwerk, of bij je on premise MKB klanten, is het in theorie een mooie optie mits het werkt.

Edit: en qua cultuurverschillen met Aziatische mensen - in veel gevallen is het geen onwil of doen alsof, maar simpelweg onbeleefdheid van het nee-zeggen. Dus 'maybe next version' is voor mij cultureel vertaald 'nee gast, gaan we niet doen' zonder dat exact te zeggen :) Nu is Azie groot en zijn er genoeg cultuurverschillen aldaar, doch lijkt dit wel een veel voorkomend verschil met west europa.

[ Voor 44% gewijzigd door NiGeLaToR op 30-12-2021 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-09 19:47
Ik kan bij mijn eap660 sinds de laatste FW upgrades DFS kanalen selecteren en die worden ook gebruikt!

Zelfde verhaal voor een 225v3 (maar die kon dit al langer), de eap615 heeft alleen de lage 5GHZ kanalen

[ Voor 34% gewijzigd door joop99 op 30-12-2021 17:16 . Reden: aanvulling ]

[quote]nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:21:
[...]

Hmm... overlapping... willen we dat wel :? ;)

En nogmaals : Als het maar niet de PoE kabel is! :+

[...]

Ik weet niet zo wat je nu bedoeld... :? Graag enige uitleg/interpretatie... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:33:
@nero355

qua cultuurverschillen met Aziatische mensen - in veel gevallen is het geen onwil of doen alsof, maar simpelweg onbeleefdheid van het nee-zeggen. Dus 'maybe next version' is voor mij cultureel vertaald 'nee gast, gaan we niet doen' zonder dat exact te zeggen :) Nu is Azie groot en zijn er genoeg cultuurverschillen aldaar, doch lijkt dit wel een veel voorkomend verschil met west europa.
Nou eehhh - valt wel mee hoor - de engelse bedrijfscultuur komt heel aardig in de buurt:
"Interesting" => gaan we niet doen / ben ik het niet mee eens.

Met als veel voorkomend vervolg een soort van "silent-treatment".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:14:
Ik weet niet zo wat je nu bedoeld... :? Graag enige uitleg/interpretatie... _/-\o_
Teveel overlap van je accesspoints = Geen fatsoenlijke Roaming = Ellende :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Airw0lf schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:40:
[...]

Nou eehhh - valt wel mee hoor - de engelse bedrijfscultuur komt heel aardig in de buurt:
"Interesting" => gaan we niet doen / ben ik het niet mee eens.

Met als veel voorkomend vervolg een soort van "silent-treatment".
In de UK merk ik dat minder dan in Ierland, doch met m’n Aziatische collega’s is dit echt een ding heb ik gemerkt.

Maargoed, bedrijfscultuur, tot aan lokale verschillen (London vs Edinburough) zijn ook al goed merkbaar. Vind het wel leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:15:
[...]

Teveel overlap van je accesspoints = Geen fatsoenlijke Roaming = Ellende :P
Mja - maar wat is dan te veel? Overlapping met twee (max drie) AP's werkt over het algemeen - toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwEEp3R
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:44
Weet iemand de beste manier op een mbentley Omada docker op een Synology te updaten? Ik maak nu eerst een volledige backup en pull dan de latest versie en voer dan een Reset uit op de huidige container. Ik moet dan echter de hele installatie van Omada opnieuw uitvoeren, alvorens de laatste backup terug in te lezen.

Is hier niet een betere manier voor? Bij bijvoorbeeld HomeAssistant is alles met een nieuwe pull en een reset klaar...

Alvast bedankt! Groet, Alexander

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
reset?

Het hele idee van docker is dat je een nieuw image binnenhaald en de container daarvan opnieuw start. NU gebruik ik zelf docker-compose, maar dat is dan dus "docker-compose pull" en daarna "docker-compose up -d".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
SwEEp3R schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:31:
Weet iemand de beste manier op een mbentley Omada docker op een Synology te updaten? Ik maak nu eerst een volledige backup en pull dan de latest versie en voer dan een Reset uit op de huidige container. Ik moet dan echter de hele installatie van Omada opnieuw uitvoeren, alvorens de laatste backup terug in te lezen.

Is hier niet een betere manier voor? Bij bijvoorbeeld HomeAssistant is alles met een nieuwe pull en een reset klaar...
Ik zou je aanraden om deze posts effe door te nemen en te kijken of je die tools op je NAS werkende kan krijgen :
- Freee!! in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

TL;DR : Portainer en Watchtower gebruiken voor onderhoud van je Docker Images :Y)

En voor Docker meuk in het algemeen kan je altijd nog in [Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic rondkijken! :)
Airw0lf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:44:
Mja - maar wat is dan te veel? Overlapping met twee (max drie) AP's werkt over het algemeen - toch?
Durf ik zo gauw niet te zeggen, want afhankelijk van de intelligentie van de Controller die het geheel aanstuurt, maar over het algemeen zou ik überhaupt geen (grote) overlapping willen hebben, want dan krijg je hele gekke dingen met "sticky clients"/slechte roaming/enz. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodyman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
Beste,

Ik hen een TL-ER7206 en gebruik een OC-200 met omada.
Nu wil ik de login via poort 80 van de router op de WAN interface omzetten naar een andere poort.
Ik kan dit nergens vinden. Iemand een idee?

Alvast bedankt
Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@woodyman voor zover ik weet kan dit (nog) niet. Sterker nog: Ook als je hem aan de WAN-zijde niet open hebt staan kun je de poort niet voor iets anders gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:56:
[...]

[Afbeelding]
Hij is er via de omada interface! v5.0.29
Ter info: draai je omada +eap's dan is de update zo gedaan
draai je complete infra van tp-link dan is die wat langer bezig en gelukkig deze keer niet de hele config foetsie.

Traffic bug lijkt nu ook goed te zijn gefixt rond half 2 upgrade uitgevoerd, die gegevens kloppen beter ipv de TB's voor half 2 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_WerALVdEPWW9Pd1GPjp97YbD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzhEt6wt3wLlwCcdKpUqfeZj.png?f=fotoalbum_large

@Doomedahab 2fa zit er nu toch wel in?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naX960WLFoLEIi2wutzXLqYirO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SEBNu1Hx4gvbM5cgzku2B4F0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door RobbyTown op 07-01-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodyman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:16:
@woodyman voor zover ik weet kan dit (nog) niet. Sterker nog: Ook als je hem aan de WAN-zijde niet open hebt staan kun je de poort niet voor iets anders gebruiken.
Ik had al zo'n vermoeden.
Eigenlijk best vreemd want de login is uitgeschakeld omdat beheer via omada verloopt ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
woodyman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden.
Eigenlijk best vreemd want de login is uitgeschakeld omdat beheer via omada verloopt ...
En vervolgens biedt dat beheer via Omada nog niet half wat het beheer via de router zelf zou bieden - inderdaad een van de grootste nadelen van Omada op dit moment.

@RobbyTown upgrade ging in 1 keer goed? Mijn vorige upgrade brickte de Omada controller. Weet ondertussen hoe ik dat weer kan fixxen, maar zit er eigenlijk niet op te wachten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:31:
[...]

En vervolgens biedt dat beheer via Omada nog niet half wat het beheer via de router zelf zou bieden - inderdaad een van de grootste nadelen van Omada op dit moment.

@RobbyTown upgrade ging in 1 keer goed? Mijn vorige upgrade brickte de Omada controller. Weet ondertussen hoe ik dat weer kan fixxen, maar zit er eigenlijk niet op te wachten :+
Gelukkig wel. Vorige keer was ook bij mij alles in de soep gelopen (met complete setup). Complete reset nodig. Omada met alleen EAP's is nog nooit fout gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
V5.0.29 van de controller is beschikbaar als Docker van mbentley

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 08-01-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hmmbob schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:17:
V5.0.29 van de controller is beschikbaar als Docker van mbentley
Hier ook de update gedaan van de mbentley docker-omada-controller. Nadat ik in het dashboard kwam zag ik wel direct allemaal alerts: "The number of logs is up to the limit".

Deze melding is nieuw in v5 dus als je er tegen aan loopt staat hier de uitleg en oplossing: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/515798

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RobbyTown schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Gelukkig wel. Vorige keer was ook bij mij alles in de soep gelopen (met complete setup). Complete reset nodig. Omada met alleen EAP's is nog nooit fout gegaan.
Hier ook goed gegaan. Had van de vorige fubar actie wel een backup van m'n config, maar duurde even voor ik de restore procedure werkend had. Naderhand bedacht ik me dat ik gewoon een docker had kunnen start met de config erin, had ws ook gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

Hier de eerste keer een update zonder problemen. Hield m'n hart al weer vast.
Nu nog wachten op de VPN met uitgaand lokaal verkeer. Dat zal nog wel even gaan duren vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Nicap schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:02:
Hier de eerste keer een update zonder problemen. Hield m'n hart al weer vast.
Nu nog wachten op de VPN met uitgaand lokaal verkeer. Dat zal nog wel even gaan duren vermoed ik.
Ja dat is wel triest - de hele firewall implementatie is als een piraat met 1 oog, 1 been en 1 hand :+ Arrrr :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Heeft iemand de API in gebruik? Ik wil periodiek via de api een apparaat reconnecten via Home Assistant. (Device = unavailbe -> TP-Link reconnect).

Dit is absoluut niet mijn expertise, dus via Postman wat zitten proberen. Gisteren had ik die commando's werkend, ik moest een token opvragen via https://IP/api/v2/login.
Daarna deze token meegeven als parameter. Dan kan ik het commando gebruiken om een specifiek MAC ID te reconnecten. So far so good.

Echter heb ik vandaag de Omada Controller geupdate en nu is het eea gewijzigd. Ik moet nu via /api/info de volgende waarde als 'path' gebruiken: omadacId.

Je krijgt dan als het ware /%omadacId%/api/v2/login. Daar staat de token weer in, maar als ik Chrome Inspector gebruik is het nu niet langer een Token als parameter, maar een _. En deze kan ik nog niet direct relateren aan de opgevraagde token.

Iemand die me een zetje in de juiste richting kan geven? Of advies hoe ik hetzelfde makkelijker kan bereiken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
RobbyTown schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Hij is er via de omada interface! v5.0.29
Ter info: draai je omada +eap's dan is de update zo gedaan
draai je complete infra van tp-link dan is die wat langer bezig en gelukkig deze keer niet de hele config foetsie.

Traffic bug lijkt nu ook goed te zijn gefixt rond half 2 upgrade uitgevoerd, die gegevens kloppen beter ipv de TB's voor half 2 :)
[Afbeelding]

@Doomedahab 2fa zit er nu toch wel in?
[Afbeelding]
Ik ben denk ik een beetje dom, maar ik vind die optie niet. Zit je in de omada app? Of ingelogd in een browser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Doomedahab schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:46:
[...]

Ik ben denk ik een beetje dom, maar ik vind die optie niet. Zit je in de omada app? Of ingelogd in een browser?
In de app
Settings > Maintenance > dan even naar beneden Firmware upgrade

In de browser zelfde verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 10-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:54
Doomedahab schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:46:
[...]

Werkt alleen als je cloud access enabled hebt (hoera TPLink ;w ), heb je cloud access aan staan?

[ Voor 3% gewijzigd door MerijnB op 10-01-2022 13:06 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doomedahab
RobbyTown schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:44:
[...]

In de app
Settings > Maintenance > dan even naar beneden Firmware upgrade

In de browser zelfde verhaal.
Het gaat mij om de 2fa optie, die zie ik dus niet staan. Niet in de browser, niet in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Doomedahab schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Het gaat mij om de 2fa optie, die zie ik dus niet staan. Niet in de browser, niet in de app?
Via de browser. Cloud only ;)
https://omada.tplinkcloud.com/#security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

Ik heb zojuist nieuwe firmware gevonden voor mijn EAP-225 via Omada, zal zo upgraden, maar kan nog geen release notes vinden..

edit, release notes, staan blijkbaar onder de upgrade knop (5.0.7) :

code:
1
2
3
4
5
6
7
This firmware fully adapts the Omada SDN Controller v5 but only compatible with Omada Controller v4.1.5 or above.
With this firmware, port 29814 instead of ports 29811/29812/29813 is used when EAP is managed by Omada SDN Controller v5.
New Feature/Enhancement:
1. First firmware that fully adapts to Omada SDN controller v5, which updates the interaction protocol for Omada devices based on TLS encryption.
2. Add the feature that when using Migration moving EAP to an invalid IP address of Omada Controller, the EAP will roll back.
3. Optimize security vulnerabilities.
Bug fixed:

upgrade is gelukt, geen bijzonderheden.

[ Voor 74% gewijzigd door Eboman op 11-01-2022 16:27 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 16:52
Ik heb een TP-link EAP225 AC1350 gekocht om het wifi-signaal op zolder te verbeteren. .

Ik wil hem aan het plafond boven het trapgat installeren en hoop zo ook een beter signaal op de tussenverdieping te krijgen. Omdat er ook nog een lamp dicht in de buurt van het trapgat hangt wil ik om advies vragen.

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat geadviseerd wordt 100cm van de muur en storingsbronnen (zoals lampen) weg te blijven maar kan dat nu niet terugvinden in de gebruiksaanwijzing.

Kan ik hem beter zo dicht mogelijk bij de muur? of juist net boven de rand van het trapgat hangen? Hoe ver zouden jullie hem van de lamp afhangen? het trapgat is 215cm bij 85cm vanuit de hoek. de centraaldoos zit op 115 en 115cm van de hoek. Als het echt verschil maakt kan ik het AP op de centraaldoos installeren en een nieuwe doos voor de lamp aanleggen.

Ik zou de poe injector liever in de meterkast dan op de vliering (uit het zicht) hangen. Maar kan dat ook als er twee patchpanelen tussen zitten? 1 in de meterkast, 1 op de vliering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
jjohan14 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:14:
Ik wil hem aan het plafond boven het trapgat installeren en hoop zo ook een beter signaal op de tussenverdieping te krijgen.
Ik heb hem plat tegen de muur in het trapgat gehangen. De hoogte net iets onder het plafond van de onderliggende verdieping. Zo heeft de kamer er achter, de kamers ervoor en de hele zolder erboven goed signaal en goede snelheid op 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
JaDatIsPeter schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:27:
[...]

Ik heb hem plat tegen de muur in het trapgat gehangen. De hoogte net iets onder het plafond van de onderliggende verdieping. Zo heeft de kamer er achter, de kamers ervoor en de hele zolder erboven goed signaal en goede snelheid op 5ghz.
Dank voor je antwoord. Dat zou wat bereik betreft een goede plek zijn zo te horen. Ik heb namelijk ook kamers aan alle kanten van het trapgat op de verdieping eronder.

Maar mijn UTP kabel ligt op/boven het plafond van de zolder. Ik ga er even naar kijken maar het wordt denk ik best lastig om die weer netjes naar een verdieping lager te leggen vrees ik. Ik heb de kabels liever niet in het zicht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jjohan14 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:39:
[...]

Dank voor je antwoord. Dat zou wat bereik betreft een goede plek zijn zo te horen. Ik heb namelijk ook kamers aan alle kanten van het trapgat op de verdieping eronder.

Maar mijn UTP kabel ligt op/boven het plafond van de zolder. Ik ga er even naar kijken maar het wordt denk ik best lastig om die weer netjes naar een verdieping lager te leggen vrees ik. Ik heb de kabels liever niet in het zicht..
Ik vrees dat je altijd iets van de kabel gaat zien. Dit heeft te maken met de manier waarop dit type AP gemonteerd wordt. Je schroeft namelijk eerst een montageplaat tegen de muur. En met een kleine draaiende beweging klik je het AP erop. Hierbij moet je vooraf wel eerst de kabels aansluiten.

Door die draaiende beweging kun je het AP niet helemaal vast tegen het plafond monteren waardoor je altijd een stukje kabel te zien krijgt.

[ Voor 19% gewijzigd door Airw0lf op 12-01-2022 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:06:
[...]

Ik vrees dat je altijd iets van de kabel gaat zien. Dit heeft te maken met de manier waarop dit type AP gemonteerd wordt. Je schroeft namelijk eerst een montageplaat tegen de muur. En met een kleine draaiende beweging klik je het AP erop. Hierbij moet je vooraf wel eerst de kabels aansluiten.

Door die draaiende beweging kun je het AP niet helemaal vast tegen het plafond monteren waardoor je altijd een stukje kabel te zien krijgt.
Het is mij wel gelukt hoor. Wel een half uurtje prutsen maar het kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Admiral Freebee schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 06:57:
[...]

Het is mij wel gelukt hoor. Wel een half uurtje prutsen maar het kan :P
Fotos? Een met alleen de montageplat en een met het AP erop? _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:17:
[...]

Fotos? Een met alleen de montageplat en een met het AP erop? _/-\o_
Er afhalen ga ik niet doen want dan heb ik terug al dat werk. Dit is een foto van het access point aan de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kx_r1GotLfPk18iKSeN5b6GLaXo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpeQruxqsbVLF6dXtQRiYHEC.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik het mij goed herinner zit er een gat in het midden van het bracket. Bij mij komt de kabel gewoon uit de muur en ik heb het bracket er rond geïnstalleerd. De kabel komt dus door het gat. Dan heb ik de kabel ingeplugd en opgerold in de holte van het access point. Daarna kan je hem er gewoon opdraaien.

De truc is om genoeg kabel te hebben om hem te kunnen aansluiten maar niet te veel zodat hij nog in de holte past. Ik heb eigenlijk net te veel waardoor het een kutjob was maar het alternatief was een nieuwe stekker knijpen.

Foto van het bracket:
Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll1280/0ED-000J-00093-V05.jpg

Foto van de holte:
Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll1280/0ED-000J-00093-V03.jpg

Overigens is bij mij het bereik op heel de eerste verdieping prima met het access point aan de muur. Hij hangt wel mooi centraal in de nachthal.

Op het gelijkvloers heb ik een access point op het TV meubel staan (vergeten een kabel te laten trekken naar het plafond :X) en die dekt alles op 5GHz met uitzondering van het uiterste van de hal vanvoor aan het huis.

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-01-2022 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Admiral Freebee schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Er afhalen ga ik niet doen want dan heb ik terug al dat werk.

[...]

De truc is om genoeg kabel te hebben om hem te kunnen aansluiten maar niet te veel zodat hij nog in de holte past. Ik heb eigenlijk net te veel waardoor het een kutjob was maar het alternatief was een nieuwe stekker knijpen.
Mja - ik weet wat je bedoeld. Ik heb daar wat aan gedaan door met twee tiewraps de opgerolde kabel te fixeren op het formaat van de holte waar die in moet passen. Een tiewrap zit bij de RJ45 ingang en een bij de plek waar de kabel uit de muur komt.

De tiewraps zorgen voor een net wat compacter geheel en voorkomen gekloot op het moment dat hij toch een keer van de muur moet. Bijvoorbeeld om een factory reset uit te voeren doordat een firmware update is mislukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Admiral Freebee schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:11:
Overigens is bij mij het bereik op heel de eerste verdieping prima met het access point aan de muur. Hij hangt wel mooi centraal in de nachthal.
Maar...

Is de accesspoint nu gericht op de kamers of de trap :?

Ik heb het idee dat je nu met de achterkant richting de kamers zit te stralen... :X
Op het gelijkvloers heb ik een access point op het TV meubel staan (vergeten een kabel te laten trekken naar het plafond :X) en die dekt alles op 5GHz met uitzondering van het uiterste van de hal vanvoor aan het huis.
Niks aan de hand als je gewoon een Wall model monteert op de achterkant van dat meubel! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Maar...

Is de accesspoint nu gericht op de kamers of de trap :?

Ik heb het idee dat je nu met de achterkant richting de kamers zit te stralen... :X

[...]

Niks aan de hand als je gewoon een Wall model monteert op de achterkant van dat meubel! d:)b
Aan de andere kant van de muur is een slaapkamer ja. Maar die heeft ook prima bereik. En onze slaapkamer ligt in het verlengde van de nacht hal.

Een wall model aan het meubel, daar heb ik nog niet over nagedacht. Ik moet sowieso voor beneden nog een nieuwe ap kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
Ik vind montage aan de muur in het trapgat toch wel een erg goede tip, waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

Dan zou ik in het trapgat precies op hoogte van de verdiepingsvloer monteren (bij het kruis). Dan heb ik bereik boven en onder die vloer toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_q40szWfLmMcI54Dlb7thvJYoM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmfhbG0HYQUDn6MAULrH4CSd.jpg?f=fotoalbum_large

Zou rood of zwart nog veel uitmaken?

P.S. heeft iemand antwoord op de vraag of ik de POE injector ook in de meterkast kan installeren als de voeding dan ook door twee patchpanelen moet lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
jjohan14 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:09:
Ik heb hem op zwart. Mijn trap is trouwens wel gespiegeld ten opzichte van die van jou.
Voordat je gaat boren eerst met een houten plankje verschillende posities proberen. Plankje kon ik provisorisch met twee haakjes op hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Ik vind montage aan de muur in het trapgat toch wel een erg goede tip, waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

Dan zou ik in het trapgat precies op hoogte van de verdiepingsvloer monteren (bij het kruis). Dan heb ik bereik boven en onder die vloer toch?

[Afbeelding]

P.S. heeft iemand antwoord op de vraag of ik de POE injector ook in de meterkast kan installeren als de voeding dan ook door twee patchpanelen moet lopen?
ik heb m ook op zwart hangen. Geeft prima bereik onder en boven. maar ik zou aanraden om gewoon ff te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ik heb hem op rood en wat me opvalt is dat het signaal erg slecht is aan de schuine achterkant. Dus als ik naar je foto kijk en je zou hem op rood hangen, heb ik slecht bereik aan de achterkant (op je foto links) en achter-zijkant (op je foto links en naar achteren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[Afbeelding]

Rood of zwart maakt in die zin uit dat het type AP als een schotel werkt. Dit wil zeggen dat het werkt met een (soort van) grote "bal" aan de voorkant. En een kleine "bal" aan de achterkant. Er zijn ook tekeningen van - alleen kan ik die zo snel niet meer vinden.

Binnen die "ballen" heb je dan ontvangst. Tis dus maar net of er "achter" het AP nog iets zit wat ontvangst nodig heeft. Tis dan meer een kwestie van spelen met instellingen voor zendvermogen en roaming om te zien wat het beste resultaat geeft. En nee - alles op maximaal vermogen is zeker geen garantie voor een kwalitatief goede wifi verbinding.

Voor PoE en patchpanelen is het allemaal niet zo spannend - kwestie van consequent de kleurcodes aanhouden - dus of alles volgens de A-codering of alles volgens de B-codering. Met alles bedoel ik patch paneel, patchkabels en dozen. Ga je mixen, dan zou ik niet weten wat er uit gaat komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Airw0lf schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:52:
Er zijn ook tekeningen van - alleen kan ik die zo snel niet meer vinden.
Hmmbob schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:37:
Volgens de datasheets zit daar inderdaad best wel verschil in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsyOFCnmMEi7OkUScLxnb80bXm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ce5Yw2cgtS8fOBpOcIDwKPHO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 14-01-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19:40

Ankh

|true

Ten tijde van de bouw van ons hebben wij op drie plekken rekening gehouden met plaatsing van access points op de wand. Op dat moment had ik reeds Unifi AP's (AC Lite) en heb ik die opgehangen. Helaas was er geen mogelijkheid om deze aan te sluiten op de inbouwdoos en heb ik ze er net boven moeten hangen. Helaas zag het er niet uit en ben ik toch verder gaan kijken. Even als voorbeeld (foto is oud, kapje zit er nu onder :+ ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubJ2fXpplZYAOKW0p4A7AFXIZ-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOIfYkaBcvubliWu2LyptrU8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kwam ik de TPLink Omada serie tegen, de enige volgens mij die een wallmount optie heeft.
Aangezien ik nu AC Lite heb en toch wil kijken naar vervangen kwam ik de EAP615 Wall tegen. Dit lijkt mij de beste oplossing (3x). ZIjn er mensen die een zelfde wall setup hebben?

Daarnaast betekent wel dat ik afstap van het Unifi Ecosysteem en hun controller. Hoe verhoudt zich het Omada ecosysteem met Unifi? Zijn er meer mensen die van Unifi overstappen naar Omada?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
Dank allen. Rood is voor mij aan de buitenmuur. Maar ik heb het AP even op het zwarte kruis gehangen en dat lijkt vooralsnog prima.

Dat wil zeggen ipad air is met 5GHz verbonden en facetime lukt prima op alle kamers op zolder en op de 1e etage. Dat lukte voor plaatsing echt niet. Ik kan straks ook nog wel eens met de laptop proberen om wat te kwantificeren. Wifianalyzer is uit de windows-store. Is dat geschikt?

@Airw0lf Dank. Ik heb nul ervaring met POE en kon dat stukje niet zo duidelijk vinden. Ook een kwestie van proberen natuurlijk, maar ik moet het patchpaneel nog plaatsen op zolder. En als het bij voorbaat niet gaat werken leg ik liever gelijk 1 lange aparte kabel. Ik houd altijd de B-codering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ankh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:05:
Ten tijde van de bouw van ons hebben wij op drie plekken rekening gehouden met plaatsing van access points op de wand. Op dat moment had ik reeds Unifi AP's (AC Lite) en heb ik die opgehangen. Helaas was er geen mogelijkheid om deze aan te sluiten op de inbouwdoos en heb ik ze er net boven moeten hangen. Helaas zag het er niet uit en ben ik toch verder gaan kijken. Even als voorbeeld (foto is oud, kapje zit er nu onder :+ ):
[Afbeelding]

Nu kwam ik de TPLink Omada serie tegen, de enige volgens mij die een wallmount optie heeft.
Aangezien ik nu AC Lite heb en toch wil kijken naar vervangen kwam ik de EAP615 Wall tegen. Dit lijkt mij de beste oplossing (3x). ZIjn er mensen die een zelfde wall setup hebben?

Daarnaast betekent wel dat ik afstap van het Unifi Ecosysteem en hun controller. Hoe verhoudt zich het Omada ecosysteem met Unifi? Zijn er meer mensen die van Unifi overstappen naar Omada?
Misschien een beetje mosterd-na-de-maaltijd - maar toch:
Had je het AP dan niet beter op zijn kop en aan de onderkant van de doos kunnen monteren? Zodat ie dan grotendeels over de doos-met-afdekplaat heen te monteren is? Misschien heb je dan niet eens een afdekplaat nodig? Waardoor je de doos (met of zonder afdekplaat) niet of nauwelijks meer ziet? :P

Misschien alsnog doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Airw0lf schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Misschien een beetje mosterd-na-de-maaltijd - maar toch:
Had je het AP dan niet beter op zijn kop en aan de onderkant van de doos kunnen monteren? Zodat ie dan grotendeels over de doos-met-afdekplaat heen te monteren is? Misschien heb je dan niet eens een afdekplaat nodig? Waardoor je de doos (met of zonder afdekplaat) niet of nauwelijks meer ziet? :P

Misschien alsnog doen? :)
Zo heb ik het op 1 van de 3 plekken inderdaad gedaan. Maar het blijft geen nette oplossing. En aangezien dit nog AC Wave 1 is en redelijke oude AP's zijn, was ik toch aan het kijken naar mogelijk iets nieuws.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

[Afbeelding]

Sorry, maar ik vind dat echt een soort kiezen tussen twee totaal verkeerde oplossingen! :/

Heb je echt nergens anders een optie om een accesspoint op te hangen :?
IMHO moet dat gewoon werken! :)
Ankh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:05:
[Afbeelding]
Eigenlijk hetzelfde verhaal : Je gooit de helft van je signaal gewoon helemaal weg! -O-
Ik heb sinds Januari 2019 de UniFi tegenhanger in gebruik, waarbij er eentje op elke verdieping actief is en dat werkt echt geweldig goed inclusief nog een door PoE gevoede switch erachter! d:)b

Sinds zowel Ubiquiti als TP-Link dergelijke (In) Wall modellen verkopen zie ik ook geen reden meer om nog te gaan knoeien met de schotelachtige modellen! :*)
Daarnaast betekent wel dat ik afstap van het Unifi Ecosysteem en hun controller.

Hoe verhoudt zich het Omada ecosysteem met Unifi?
Zijn er meer mensen die van Unifi overstappen naar Omada?
Ik zie het vooral als de ietsjes goedkopere alternatieve keuze, waarbij ik tot nu toe allerlei bugs en ontwikkelingen zie langskomen die bij de UniFi tegenhanger alweer een tijdje geleden aan de buurt zijn geweest of waarschijnlijk net als bij UniFi nooit opgelost zullen worden! :D :X

Kortom : Kijk gewoon waar je blijer van wordt qua modellen/uitvoeringen die beiden aanbieden (Soms kan de een handiger zijn, soms de ander voor dezelfde prijs!) en maak op basis daarvan de juiste keuze in jouw situatie :)
Ankh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:15:
Zo heb ik het op 1 van de 3 plekken inderdaad gedaan. Maar het blijft geen nette oplossing.
En aangezien dit nog AC Wave 1 is en redelijke oude AP's zijn, was ik toch aan het kijken naar mogelijk iets nieuws.
Heel eerlijk gezegd vind ik dat niet eens echt de moeite waard :?

Ik zou op dit moment alleen iets vervangen op voorwaarde dat :
- Het gekke ding stuk is gegaan en de garantie verlopen is!
- Er al een 802.11ax opvolger van bestaat die gewoon normaal verkrijgbaar is!
Dus geen Beta onzin, zoals UniFi Early Access en zo... :F

Zo niet : Gewoon lekker houden wat je hebt of desnoods weer hetzelfde model aanschaffen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

@nero355 Bedoel met het "weggooien" van het signaal, omdat deze Unifi AC Lite aan de wand hangt? Of bedoel je het juist met een EAP615 Wall variant?

Garantie is allang verlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Ankh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:50:
Bedoel met het "weggooien" van het signaal, omdat deze Unifi AC Lite aan de wand hangt? Of bedoel je het juist met een EAP615 Wall variant?
Ik had het gewoon over die foto van jou :P

De accesspoint hangt in de hoek en dat is gewoon sowieso de verkeerde plek voor zo'n ding!
Garantie is allang verlopen :+
Maar de apparatuur is niet stuk of wel :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

nero355 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Ik had het gewoon over die foto van jou :P

De accesspoint hangt in de hoek en dat is gewoon sowieso de verkeerde plek voor zo'n ding!
Daarom was ik dus aan het kijken naar een wall variant om dat verlies te pakken. Daarnaast zorgt dit AP in de foto het WiFi in de tuin, vandaar dat ie op deze manier op de wand staat ;)
[...]

Maar de apparatuur is niet stuk of wel :? >:)
Tis Unifi, na een firmware update werkt het soms niet ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
nero355 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Sorry, maar ik vind dat echt een soort kiezen tussen twee totaal verkeerde oplossingen! :/

[...]
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:58

Nicap

Tsssk....

Zal vast te maken hebben met het feit dat deze gebouwd zijn als plafond model. Maar an sich kun je hem best als wall optie gebruiken zolang het signaal goed gericht is. Tuurlijk zal het beter zijn als hij aan het plafond hangt, maar dan moet dat maar net kunnen. En het kan best zijn dat plafond model betere antennes heeft en een krachtiger signaal en deze daarom net zo goed fungeert als een wall model als deze is geplaatst op dezelfde positie.

Ik heb hem ook in het trapgat hangen naar zolder en dit werkt echt ruimschoots voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 14-01-2022 16:40 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 62 Laatste