Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Aah heerlijk vijf revisies :P.

Edit: als 't een nieuwe aankoop is dan zou ik 'm ook gewoon retour sturen en minimaal 802.11ac kopen. 802.11n is echt niks waard vandaag de dag. En nog 100 Mbps link ook d:)b

Amazon is trouwens heel doortrapt in het laten uitschijnen alsof producten beschikbaar zijn. De EAP235-Wall is lang niet leverbaar geweest in Europa maar zogezegd wel op Amazon - alleen stuurde Amazon je stilletjes door naar de EAP225-Wall. Vuile truc.

[ Voor 112% gewijzigd door Borromini op 30-11-2021 14:53 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:37:
Hebben de Wall modellen een ander antennedesign, waardooor ze misscien beter niet aan het plafond kunnen geschroefd worden?

Heb bij de scouting een mooie plek waar we een AP tegen het plafond willen schroeven, maar de wall varianten zijn fors kleiner dan de andere modellen (en dus minder kwetsbaar in een clubgebouw). Echter, het is wel noodzakelijk dat de dekking "rondom" goed is, en niet alleen in de "kijkrichting" van de AP.

Edit:

Volgens de datasheets zit daar inderdaad best wel verschil in:

[Afbeelding]
Welke moet ik hebben als ik de EAP245/EAP225 tegen de muur monteer?

Ik snap echt niets van die tekening...

[ Voor 73% gewijzigd door RobbyTown op 30-11-2021 18:46 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:48
Borromini schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:41:
Aah heerlijk vijf revisies :P.

Edit: als 't een nieuwe aankoop is dan zou ik 'm ook gewoon retour sturen en minimaal 802.11ac kopen. 802.11n is echt niks waard vandaag de dag. En nog 100 Mbps link ook d:)b

Amazon is trouwens heel doortrapt in het laten uitschijnen alsof producten beschikbaar zijn. De EAP235-Wall is lang niet leverbaar geweest in Europa maar zogezegd wel op Amazon - alleen stuurde Amazon je stilletjes door naar de EAP225-Wall. Vuile truc.
Hoe kan die dan verkocht worden als 300mpbs WiFi snelheid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:30
Len020 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:55:
[...]

Gewoon maximum wifi snelheid van de geïmplementeerde wifi standaard. Dat levert al niet per se 100mbit echte throughput op, maar al helemaal niet via de 100mbit bekabeling.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
Als ik hier kijk zie ik dat “N” netto 65 200 mbps zou moeten kunnen. Maar als je stekker Max 100 is dan is dat toxh misleidende info?

https://m.wifishop.nl/kla...ctinformatie/wat-is-wifi/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:49

Nicap

Tsssk....

Ik had na een uptime van 100 dagen(of eerder maar kijk niet dagelijks) ineens dat de R605 ineens niet meer adopted was. Heb dat wel eerder gehad en toen hielp een reboot. Dus net even de stekker eruit gehaald en later er weer in. Kwam deze melding ineens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDi5HkDy-aQKh2gq8xvqr2bGUCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkqPiEfhLPPRJWLiumIgKbGB.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik nog niet eerder gezien. Als ik op het vinkje erachter klik om te adopten krijg ik de melding:
The username and password for this Gateway have been changed. The Omada Controller cannot adopt it automatically. Please enter the current username and password of the device.

Volgens mij kan ik die niet eens wijzigen als hij via de controller gaat. Iemand een idee welk user en password ik moet gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nicap schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:20:
Ik had na een uptime van 100 dagen(of eerder maar kijk niet dagelijks) ineens dat de R605 ineens niet meer adopted was. Heb dat wel eerder gehad en toen hielp een reboot. Dus net even de stekker eruit gehaald en later er weer in. Kwam deze melding ineens:
[Afbeelding]

Deze heb ik nog niet eerder gezien. Als ik op het vinkje erachter klik om te adopten krijg ik de melding:
The username and password for this Gateway have been changed. The Omada Controller cannot adopt it automatically. Please enter the current username and password of the device.

Volgens mij kan ik die niet eens wijzigen als hij via de controller gaat. Iemand een idee welk user en password ik moet gebruiken?
Kan je direct op de controller inloggen?
Diezelfde credentials moeten ook werken voor de router-login.
Daarna de instellingen van de router tjekke.

Ik had tot een paar dagen terug hetzelfde probleem.
Bleek de database van de controller (Linux software - geen OC200/OC300) corrupt te zijn.

Daar kwam ik achter door in te loggen op de controller en backups van de controller terug te zetten. Bij de 3-de restore had ik de router weer terug met zijn toenmalige instellingen.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Ik log direct in op de controller.
Ik zal een laptop aan de router hangen dan.Kijken of ik dan in kan loggen.

Als ik de laptop direct aan de router hang en deze reboot(stroom eraf) dan geeft deze adressen uit in 192.168.1.x
Als ik wil inloggen op 192.168.1.1 dan lukt mij dat niet met de credentials die ik gebruik bij de controller.

Als ik hem vervolgens weer aansluit op het netwerk waar hij in zat zie ik hem uiteindelijk weer inde controller terecht komen, maar weer met Managed by others. Heb verder wel internet dus laat het eerst maar zo, heb geen zin om weer uren kwijt te zijn aan instellen. Waarom heeft TP-Link hier zoveel issues mee. In de eerste maanden van gebruik ook problemen na problemen.

[ Voor 73% gewijzigd door Nicap op 30-11-2021 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Len020 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:55:
Len020 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:59:
Als ik hier kijk zie ik dat “N” netto 65 200 mbps zou moeten kunnen. Maar als je stekker Max 100 is dan is dat toxh misleidende info?

https://m.wifishop.nl/kla...ctinformatie/wat-is-wifi/
Omdat je tussen twee Clients aan dat accesspoint via WiFi die snelheid kan halen! :)
Airw0lf schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:48:
Kan je direct op de controller inloggen?
Diezelfde credentials moeten ook werken voor de router-login.
Nicap schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:54:
Als ik wil inloggen op 192.168.1.1 dan lukt mij dat niet met de credentials die ik gebruik bij de controller.
Als het goed is staan die twee los van elkaar, maar dan spreek ik vanuit de logica van de concurrent die met een vrijwel dezelfde Controller werkt... :X O-) :$
RobbyTown schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:43:
Welke moet ik hebben als ik de EAP245/EAP225 tegen de muur monteer?
Gewoon een Wall model, maar als je echt letterlijk aan de muur bedoelt dan kunnen de "UFO modellen" ook gewoon prima voldoen! :)
Ik snap echt niets van die tekening...
Zoals ik altijd zeg : "No one does!" :+

Maar het is wel goed dat ze bestaan, want de concurrentie doet het helaas ook op dezelfde manier... :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

De router werkt nu weer, maar de vlans hebben geen internet meer nu.
De Philips Hue krijgt bijvoorbeeld een adres in het 30 segment. Helaas werkt de dhcp niet bij dit apparaat. Als ik met de ipad op het iot wifi zit is er ook geen internet. Snap er geen fuck van. Sommige apparaten krijgen wel een juist adres in dit vlan, maar bijvoorbeeld de Philips Hue dus niet. Iemand een voorgevoel wat het kan Zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:56:

[...]

Als het goed is staan die twee los van elkaar, maar dan spreek ik vanuit de logica van de concurrent die met een vrijwel dezelfde Controller werkt... :X O-) :$

[...]
Vanuit de TPL-logica niet. - eenmaal "ge-adopteerd" zijn ze aan elkaar geknoopt.
Dat wil zeggen dat er een account is voor de TPL-cloud-login (mocht je die gebruiken).
En een tweede login voor de locale controller en dito router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-09 23:58
Hallo allemaal. Ik volg deze topic al een tijdje. Ik zit al een tijdje met een Asus AiMesh netwerk en ben daar relatief tevreden over. Het werkt prima (vooral dankzij Merlin FW waardoor deze op de router zelf een prima adblocker draait), enkel doet Asus af en toe vervelend met IoT/ESP8266 devices.

Ik overweeg stevig de R605 router + 2x EAP245. Ik volg de prijs op de voet bij bol.com, maar de EAPs schommelen tussen de 86 en de 96 euro.
De controller heb ik prima werkende gekregen (v4.4.6) via docker. Deze kan blijven draaien op m'n server.

Mijn vraag: werkt IP/MAC binding of reservation goed via de controller? Voor mij is dit echt wel belangrijk en ik lees er gemengde verhalen over. Deze verhalen dateren wel van eerder dit jaar. De adblocker zou ik dan eventueel opvangen via een PiHole.

Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
sammyke007 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:16:
Hallo allemaal. Ik volg deze topic al een tijdje. Ik zit al een tijdje met een Asus AiMesh netwerk en ben daar relatief tevreden over. Het werkt prima (vooral dankzij Merlin FW waardoor deze op de router zelf een prima adblocker draait), enkel doet Asus af en toe vervelend met IoT/ESP8266 devices.

Ik overweeg stevig de R605 router + 2x EAP245. Ik volg de prijs op de voet bij bol.com, maar de EAPs schommelen tussen de 86 en de 96 euro.
De controller heb ik prima werkende gekregen (v4.4.6) via docker. Deze kan blijven draaien op m'n server.

Mijn vraag: werkt IP/MAC binding of reservation goed via de controller? Voor mij is dit echt wel belangrijk en ik lees er gemengde verhalen over. Deze verhalen dateren wel van eerder dit jaar. De adblocker zou ik dan eventueel opvangen via een PiHole.

Tnx!
Ik heb zelf een netwerk met een R605, 3x een EAP225v3 en de controller in een Docker container (https://hub.docker.com/r/mbentley/omada-controller).

Voor meerdere devices heb ik op basis van MAC een IP adres gereserveerd, wat in de basis prima werkt. Enige wat er in de Docker versie (nog) niet mogelijk is, is reserveringen toekennen die buiten de DHCP scope vallen. Dat schijnt in de v5 versie van de controller software opgelost te zijn, maar die is er nog niet in een Docker variant.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyke007
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-09 23:58
DaLass schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:58:
[...]

Ik heb zelf een netwerk met een R605, 3x een EAP225v3 en de controller in een Docker container (https://hub.docker.com/r/mbentley/omada-controller).

Voor meerdere devices heb ik op basis van MAC een IP adres gereserveerd, wat in de basis prima werkt. Enige wat er in de Docker versie (nog) niet mogelijk is, is reserveringen toekennen die buiten de DHCP scope vallen. Dat schijnt in de v5 versie van de controller software opgelost te zijn, maar die is er nog niet in een Docker variant.
Ok prima. Bedankt alvast! Ik reserveer voorlopig binnen de DHCP range, dus dat mag geen probleem zijn. Klopt het dat je wel enkel reserveringen kan maken voor toestellen die online zijn? Bv niet voor een laptop waarvan je het MAC adres wel weet, maar er op dat ogenblik niet is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
sammyke007 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:00:
[...]

Ok prima. Bedankt alvast! Ik reserveer voorlopig binnen de DHCP range, dus dat mag geen probleem zijn. Klopt het dat je wel enkel reserveringen kan maken voor toestellen die online zijn? Bv niet voor een laptop waarvan je het MAC adres wel weet, maar er op dat ogenblik niet is?
Ik zie inderdaad de optie fixed-IP alleen bij clients. Ik mis overigens ook een handig overzicht van alle toegewezen IP's. Stiekem is de Omada software echt maar half af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tg32XuuGo4PjMZuzJon1quF6iU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ux2lTWjZk9H6dgH5wReOk3Gn.png?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door NiGeLaToR op 01-12-2021 11:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Wat betreft het reserveren gaat dat niet altijd goed. Heb twee cameras van TPlink(Tapp serie). Bij 1 camera geen last,maar bij de andere gaat hij niet altijd naar het ingestelde adres, gek genoeg pakt hij dan wel altijd dezelfde verkeerde tot nu toe. Na het rebooten van de camera gaat het dan wel goed. Gebeurd ook alleen bij die ene cam. Waarom geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:36:
[...]

Ik zie inderdaad de optie fixed-IP alleen bij clients. Ik mis overigens ook een handig overzicht van alle toegewezen IP's. Stiekem is de Omada software echt maar half af:

[Afbeelding]
Precies - en voor de andere helft maak ik gebruik van pihole/netmasq => draait samen met de Omada controller op een Ubuntu QEMM-VM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
sammyke007 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:16:
Ik zou daar niks aan doen eerlijk gezegd! :)

Die cheapass IoT issues moet je gewoon goed gaan onderzoeken en als het echt niet lukt overwegen om alleen de extra accesspoints door wat anders te vervangen, maar de Router te laten staan!

Dergelijke Routers zijn heel eerlijk gezegd veel uitgebreider dan de Omada/UniFi alternatieven en al helemaal als je die Merlin Firmware erop draait! d:)b

Deze problemen heb je dan gelijk ook niet meer :
DaLass schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:58:
Enige wat er in de Docker versie (nog) niet mogelijk is, is reserveringen toekennen die buiten de DHCP scope vallen. Dat schijnt in de v5 versie van de controller software opgelost te zijn, maar die is er nog niet in een Docker variant.
NiGeLaToR schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:36:

[Afbeelding]
Nicap schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:25:
Wat betreft het reserveren gaat dat niet altijd goed. Heb twee cameras van TPlink(Tapp serie). Bij 1 camera geen last,maar bij de andere gaat hij niet altijd naar het ingestelde adres, gek genoeg pakt hij dan wel altijd dezelfde verkeerde tot nu toe. Na het rebooten van de camera gaat het dan wel goed. Gebeurd ook alleen bij die ene cam. Waarom geen idee.
Dus lekker laten staan die Magische Merlin Router ;)
Airw0lf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:19:
Precies - en voor de andere helft maak ik gebruik van pihole/netmasq => draait samen met de Omada controller op een Ubuntu QEMM-VM.
Pi-Hole maakt gebruik van een soort DNSmasq++ genaamd FTLDNS ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:55:

Pi-Hole maakt gebruik van een soort DNSmasq++ genaamd FTLDNS ;)
Klopt - maar ik gebruik pihole vooral vanwege de schil om dnsmasq:
  • het uitdelen van IP-adressen,
  • als DNS server en
  • de DNS-dashboards.
De adblocker staat uit => daar gebruik ik NextDNS voor - die is overal, altijd en voor elk device inzetbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:15:
Klopt - maar ik gebruik pihole vooral vanwege de schil om dnsmasq:
  • het uitdelen van IP-adressen,
  • als DNS server en
  • de DNS-dashboards.
Dat kan uiteraard ook! :)
De adblocker staat uit => daar gebruik ik NextDNS voor - die is overal, altijd en voor elk device inzetbaar.
Ik vertrouw dat soort diensten niet dus ik draai volledig mijn eigen DNS Services : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ 8) :Y) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:55:
[...]

Dergelijke Routers zijn heel eerlijk gezegd veel uitgebreider dan de Omada/UniFi alternatieven en al helemaal als je die Merlin Firmware erop draait! d:)b

[...]
Ze zijn inderdaad uitgebreider. Ik heb een meer dan serieuze poging gewaagd met de Asus Mesh (i.c.m. Lyra en een Merlin-router). Wat een bagger => na een paar maanden vond ik het wel mooi en ben overgestapt op Omada en pihole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:18:
[...]

Ik vertrouw dat soort diensten niet dus ik draai volledig mijn eigen DNS Services : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ 8) :Y) :*)
Die unboud-dienst kende ik nog niet - ziet er ook niet verkeerd uit.
Eens wat dieper induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Wel een kleine sidenote trouwens : Vaak kan de firmware het wel, maar staat het niet in de webGUI verwerkt!

Lekker logisch! :F
Ik heb een meer dan serieuze poging gewaagd met de Asus Mesh (i.c.m. Lyra en een Merlin-router). Wat een bagger => na een paar maanden vond ik het wel mooi en ben overgestapt op Omada en pihole.
Mja, ik zeg ook niet dat de WiFi ervan super is of zo, maar in principe heb je aan stabiele hardware genoeg en als dat het geval is dan is er niks aan de hand! :)

- Alles bedraad aan elkaar aansluiten.
- Geen Mesh onzin gebruiken.
- Alles goed finetunen qua zendkracht @ 2.4 GHz en 5 GHz

En gaan met die banaan! :)

Probeer maar eens effe snel wat DNAT/SNAT regeltjes aan te maken om Google apparatuur naar je eigen DNS Server(s) om te leiden :
- UniFi kan het, maar niet via de webGUI.
- Omada waarschijnlijk hetzelfde verhaal.
- Maar zo'n ASUS ding kan het wel! 7(8)7
Eventueel nadat je dus die Merlin firmware erop zet.

Echt belachelijk gewoon! -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 23:56:
[...]

Gewoon een Wall model, maar als je echt letterlijk aan de muur bedoelt dan kunnen de "UFO modellen" ook gewoon prima voldoen! :)
Ik bedoelde meer als ik een EAP 225/245 (die heb ik dus al). Die zit tegen de muur. Nu is meer mijn vraag welke van die TP-Link tekeningen moet ik nu zien wat dus de straling geeft als die tegen de muur zit. Die kleuren en lijntjes zeggen mij niets :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
RobbyTown schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:31:
Ik bedoelde meer als ik een EAP 225/245 (die heb ik dus al). Die zit tegen de muur. Nu is meer mijn vraag welke van die TP-Link tekeningen moet ik nu zien wat dus de straling geeft als die tegen de muur zit. Die kleuren en lijntjes zeggen mij niets :|
Voor zover ik het goed begrijp : Elevation-0°

Maar eigenlijk zijn dat modellen die je beter aan het plafond kan monteren en de Wall modellen laag aan de muur, echter zal het in jouw geval waarschijnlijk ook gewoon prima werken! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:52:
[...]

Voor zover ik het goed begrijp : Elevation-0°

Maar eigenlijk zijn dat modellen die je beter aan het plafond kan monteren en de Wall modellen laag aan de muur, echter zal het in jouw geval waarschijnlijk ook gewoon prima werken! :)
Aha oke thnx. Ja plafond in de woonkamer word wat lastig haha en die walls waren er toen nog niet en passen ook niet aangezien ik aansluitend stroom er naast heb.

Werkt verder prima ja beetje spelen met zendvermogen anders zitten ze elkaar wat in de weg.

Neefje heeft ook een set van 3 aangeschaft. 'man nog nooit z'n goeie wifi' gehad'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:14

Mitchell

Ondertitel

Na wat gedoe met PostNL nu toch eindelijk mijn spullen binnen gekregen. Opzetten was op zich heel makkelijk en tot nu toe werkt alles zoals ik verwacht! Wat een fijn spul.

[ Voor 88% gewijzigd door Mitchell op 02-12-2021 21:46 . Reden: Probleem met LAN kabel is opgelost :) ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:26:
[...]

- Alles bedraad aan elkaar aansluiten.
- Geen Mesh onzin gebruiken.
- Alles goed finetunen qua zendkracht @ 2.4 GHz en 5 GHz

En gaan met die banaan! :)

Probeer maar eens effe snel wat DNAT/SNAT regeltjes aan te maken om Google apparatuur naar je eigen DNS Server(s) om te leiden :

Ja - precies.

Maar verreweg de belangrijkste afweging was een beheeromgeving voor meerdere netwerkjes/netwerken met zijn monitoring, vlans en VPN's; en dat zowel prive als zakelijk.

Ik zoek nu alleen nog een eenvoudige syslog server op Linux. Ze eentje waarmee je histogrammen kunt maken en geinformeerd wordt over patronen - zoiets als de twee bijgevoegde afbeeldingen.

Suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksvFs0xzYz5xzJMs6dsC_WFdH8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvZWo1xuL62f4BJjvqsJgRBd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXZ72-TH6FDf6cjaZlvPi13cZFA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5BVEfvvY1uSeVOCIlAQMMAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 18-09 18:53

Eboman

Ondertitel

Airw0lf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:06:
[...]

Ja - precies.

Maar verreweg de belangrijkste afweging was een beheeromgeving voor meerdere netwerkjes/netwerken met zijn monitoring, vlans en VPN's; en dat zowel prive als zakelijk.

Ik zoek nu alleen nog een eenvoudige syslog server op Linux. Ze eentje waarmee je histogrammen kunt maken en geinformeerd wordt over patronen - zoiets als de twee bijgevoegde afbeeldingen.

Suggesties?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
die screenshots zijn van splunk, volgens mij kun je dat ook gratis krijgen met beperkingen qua hoeveelheid data, anders moet je denk ik naar grafana kijken:
https://grafana.com/grafana/dashboards/12433

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eboman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:38:
[...]

die screenshots zijn van splunk, volgens mij kun je dat ook gratis krijgen met beperkingen qua hoeveelheid data, anders moet je denk ik naar grafana kijken:
https://grafana.com/grafana/dashboards/12433
Ja - klopt - zijn van Splunk.
En inderdaad - Splunk heeft een gratis versie => daar is dit ook mee gemaakt.
Grootste nadeel van deze Splunkversie is geen security - niet eens een gebruikresnaam en wachtwoord. Elastic heeft die mogelijkheid wel. Maar is een draak om het allemaal geactiveerd te krijgen.

Vandaar ook de zoektocht naar een alternatief => ik ga eens een poging wagen met Grafana.

Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:06:

Suggesties?
Als SysLog : syslogng schijnt heel goed te werken!

Maar qua webGUI geen idee eerlijk gezegd... Teveel keuzes die je zelf zal moeten testen! :)
Airw0lf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:46:
Grootste nadeel van deze Splunkversie is geen security - niet eens een gebruikresnaam en wachtwoord.
Kan je niet zelf een .htaccess file ervoor aanmaken met HTTP AUTH en zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:50:
[...]

Als SysLog : syslogng schijnt heel goed te werken!

Maar qua webGUI geen idee eerlijk gezegd... Teveel keuzes die je zelf zal moeten testen! :)

[...]

Kan je niet zelf een .htaccess file ervoor aanmaken met HTTP AUTH en zo :?
Mja - klopt. Ik zou er een NGINX voor kunnen plakken en daar de authorisatie/authenticatie regelen.
Voor eigen gebruik nog wel ok. Maar om bij MKB-klanten in te zetten... moet ook weer beheerd, getest en bewaakt worden.

Eerst maar eens zien hoever ik met een Grafana-achtige aanpak kom.

In ieder geval bedankt voor de moeite. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Airw0lf op 02-12-2021 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:37
nero355 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:26:
[...]

Wel een kleine sidenote trouwens : Vaak kan de firmware het wel, maar staat het niet in de webGUI verwerkt!
[...]

Yup Omada kan het in de firmware, is gewoon OpenWrt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zsub schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:46:
[...]

Yup Omada kan het in de firmware, is gewoon OpenWrt.
Omada support beloofde wel wat meer toen ik de hele setup kocht: er is nog een probleem bijvoorbeeld met de fw/router, die biedt veel meer mogelijkheden in de GUI en een SSH toegang tot je hem toevoegt aan de Omada laag. Dan ben je beide kwijt en kun je vrijwel niets meer via de GUI.

Ik had gezien de feedback het idee dat de release iteraties van deze features om tenminste het basale deel te maken sneller zou gaan. Zo mis ik bijv een degelijke VPN implementatie waarbij ik verkeer kan routeren over de VPN. En dus veel meer firewall en routing opties zoals al eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Mijn omvormer verliest af en toe de verbinding. Dan moet ik in Omada inloggen en bij dit device op 'reconnect' klikken. Weet iemand of deze handeling te automatiseren valt met bv een link of api call? Dan kan ik HA inzetten om dit voor me te doen!

Ik heb al een lijntje uitgegooid naar de fabrikant van de omvormer, maar daar komt nog weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
ik zag zo snel geen TP-Link Omada aankoopadvies topic, dus probeer het even hier.

Ik ga tbv een nieuwe woning een compleet nieuw netwerk aanleggen en neig er naar dit met de TP-Link Omada producten te gaan doen.
Naar alle kamers is inmiddels cat 6 netwerkkabel getrokken wat uiteindelijk allemaal samenkomt in de meterkast.

Vereisten zijn:
  • Router in de meterkast
  • PoE lijkt me nice to have maar geen noodzaak
  • 8poorts switch in meterkast
  • 4poorts switch in technische ruimte op zolder
  • 4poorts switch in werkkamer op eerste verdieping
  • Acces point in de woonkamer en in technische ruimte
Vragen:
1. Heb ik een controller nodig? Ik heb een Intel Nuc draaien in de meterkast waar ik wellicht de controller software in een docker container kan draaien.
2. Ik zie dat ze geen 4poorts switch hebben. Dus minimaal 8 poorts, maar welke dan... Ik kom denk ik uit op de TL-SG2210P of TL-SG2210MP. Maar welke is nu beter?
3. Acces point kan tegen de muur worden gemonteerd, dus ik denk dat hierin de EAP615-Wall een goede keuze is?

Router lijkt me de ER605 te worden.

Vergeet ik nog iets? Wie kan me een beetje op weg helpen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Memphisto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:00:
ik zag zo snel geen TP-Link Omada aankoopadvies topic, dus probeer het even hier.

Ik ga tbv een nieuwe woning een compleet nieuw netwerk aanleggen en neig er naar dit met de TP-Link Omada producten te gaan doen.
Naar alle kamers is inmiddels cat 6 netwerkkabel getrokken wat uiteindelijk allemaal samenkomt in de meterkast.

Vereisten zijn:
  • Router in de meterkast
  • PoE lijkt me nice to have maar geen noodzaak
  • 8poorts switch in meterkast
  • 4poorts switch in technische ruimte op zolder
  • 4poorts switch in werkkamer op eerste verdieping
  • Acces point in de woonkamer en in technische ruimte
Vragen:
1. Heb ik een controller nodig? Ik heb een Intel Nuc draaien in de meterkast waar ik wellicht de controller software in een docker container kan draaien.
2. Ik zie dat ze geen 4poorts switch hebben. Dus minimaal 8 poorts, maar welke dan... Ik kom denk ik uit op de TL-SG2210P of TL-SG2210MP. Maar welke is nu beter?
3. Acces point kan tegen de muur worden gemonteerd, dus ik denk dat hierin de EAP615-Wall een goede keuze is?

Router lijkt me de ER605 te worden.

Vergeet ik nog iets? Wie kan me een beetje op weg helpen?
Een paar tips/overwegingen:
(1) - zonder PoE volstaat de TL-SG2008.
(2) - met PoE voor max 2 devices volstaat TL-SG2008P (opgenomen vermogen kan een rol spelen => ff tjekke)
(3) - met 3 of meer devices via PoE is TL-SG2210MP beter i.v.m. warmte ontwikkeling
(4) - beter is op elke verdieping een AP; zeker bij wall-AP's
(5) - weet dat een wall-AP is bedoeld voor montage in/op een WC-doos => ingaande RJ45-kabel zit aan de achterkant
(6) - als je de controller in docker gaat gebruiken heb je geen OC200/OC300 nodig
(7) - router ligt eraan => wat wil je er mee gaan doen? Wie is je provider?

Bruikbaar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
Airw0lf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:52:
[...]

Een paar tips/overwegingen:
(1) - zonder PoE volstaat de TL-SG2008.
(2) - met PoE voor max 2 devices volstaat TL-SG2008P (opgenomen vermogen kan een rol spelen => ff tjekke)
(3) - met 2 of meer devices via PoE is TL-SG2210MP beter i.v.m. warmte ontwikkeling
(4) - beter is op elke verdieping een AP; zeker bij wall-AP's
(5) - weet dat een wall-AP is bedoeld voor montage in/op een WC-doos => ingaande RJ45-kabel zit aan de achterkant
(6) - als je de controller in docker gaat gebruiken heb je geen OC200/OC300 nodig
(7) - router ligt eraan => wat wil je er mee gaan doen? Wie is je provider?

Bruikbaar zo?
Zeker bruikbaar!! Stof tot nadenken!

Info rondom switches is helder. Even voor mezelf helder krijgen dus wat ik wil.

Puntje 4: indien een AP beneden en op de tweede verdieping niet afdoende blijkt, kan ik altijd nog een AP op de werkkamer (eerste verdieping) bijplaatsen.
Puntje 5: Hmm dat is niet handig.. Vanuit de WC-doos moet/gaat het eerst naar een switch en vandaar uit naar een AP. ff meer onderzoek doen dus...
Puntje 6: Helder. Zijn er nog specifieke voordelen/nadelen van de een of de ander? Afgezien van aanschaf dan uiteraard.
Puntje 7: Provider is nu Ziggo. Maar sinds kort is glasvezel beschikbaar en zal medio volgend jaar beslissen of ik overstap of niet. gedachte was dus om zaken als DHCP etc zelf via de router te regelen en niet "afhankelijk" te zijn van het kastje van een provider.

Nogmaals dank voor je hulp zover!

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Memphisto

(6) - Beheer je al dockers, heb je dit al draaien en onderhoud je het al? Doen. Is het nieuw, zou je het alleen gaan bouwen en onderhouden voor die controller? Neem hardware, want je hebt het wel nodig om je nieuwe netwerk te beheren. De docker versie loopt soms een versie voor op de hardware versie, wat ivm bugs niet altijd een voordeel is gebleken.
(7) - Ik gebruik de Omada router direct op de NTU van m'n KPN glasvezel, zonder Experiabox. Ik kan hiermee vlan 6 voor internet gewoon routeren, maar IPtv voor de TV-decoder van KPN niet. Er zijn routers dit dit wel kunnen en je kunt nog een NAT-door-NAT heen doen met zowel de experiabox als de Omada router als je wilt. Goed om te kijken wat je wilt. Ik kijk niet veel tv, maar doe dat dan via de KPN iTV app op m'n smarttv of een tablet ofzo. Verder prima plan om dat lekker zelf te doen, maar sommige providers leveren prima routers die mogelijk meer kunnen dan die Omada/TP-link nu heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Memphisto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:03:
[...]

Zeker bruikbaar!! Stof tot nadenken!

Info rondom switches is helder. Even voor mezelf helder krijgen dus wat ik wil.

Puntje 4: indien een AP beneden en op de tweede verdieping niet afdoende blijkt, kan ik altijd nog een AP op de werkkamer (eerste verdieping) bijplaatsen.
Puntje 5: Hmm dat is niet handig.. Vanuit de WC-doos moet/gaat het eerst naar een switch en vandaar uit naar een AP. ff meer onderzoek doen dus...
Puntje 6: Helder. Zijn er nog specifieke voordelen/nadelen van de een of de ander? Afgezien van aanschaf dan uiteraard.
Puntje 7: Provider is nu Ziggo. Maar sinds kort is glasvezel beschikbaar en zal medio volgend jaar beslissen of ik overstap of niet. gedachte was dus om zaken als DHCP etc zelf via de router te regelen en niet "afhankelijk" te zijn van het kastje van een provider.

Nogmaals dank voor je hulp zover!
Ik kwam bij tip 3 nog een typo tegen - dit moet zijn:
"(3) - met 3 of meer devices via PoE is TL-SG2210MP beter i.v.m. warmte ontwikkeling"

Dan wat aanvullingen.

Puntje 4: eens - om de kans zo groot mogelijk te maken is het beter geen wandmodellen te gebruiken. Andere tips:
  • Monteer die van de begana grond zoveel mogelijk in het midden tegen het plafond.
  • En die voor de tweede verdieping zoveel mogelijk tegen de vloer.
Puntje 5: afhankelijk van waar je zit in de bouw: overweeg een extra WC-doos.
Maar ook: laat de naar boven gaande RJ45 kabel naar de wand-AP gaan (optioneel inclusief PoE). En ga vanuit de wand-AP naar de switch (zonder PoE).

Puntje 6: ja - historie. De bewaartijd van events en backups kan bij docker aanzienlijk langer zijn omdat je zelf de vrijheid hebt om geheugen en diskruimte toe te voegen. Bij een OC200/OC300 is dat minder voor de hand liggend en heeft wat meer voeten in de aarde.

Puntje 7: ik maak hier gebruik glasvezel van KPN met een Omada-router-achter-de-KPN-router.
Met daarnaast IGMP-snooping aan, DMZ-fowarding aan en UPNP uit. Met deze settings kan ik de mediabox van KPN overal in het Omada-LAN aansluiten.

Tot nu toe nergens problemen gehad; ook niet met dubbel-nat.

Nou - tot zover maar weer - succes met het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
NiGeLaToR schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:53:
@Memphisto

(6) - Beheer je al dockers, heb je dit al draaien en onderhoud je het al? Doen. Is het nieuw, zou je het alleen gaan bouwen en onderhouden voor die controller? Neem hardware, want je hebt het wel nodig om je nieuwe netwerk te beheren. De docker versie loopt soms een versie voor op de hardware versie, wat ivm bugs niet altijd een voordeel is gebleken.
(7) - Ik gebruik de Omada router direct op de NTU van m'n KPN glasvezel, zonder Experiabox. Ik kan hiermee vlan 6 voor internet gewoon routeren, maar IPtv voor de TV-decoder van KPN niet. Er zijn routers dit dit wel kunnen en je kunt nog een NAT-door-NAT heen doen met zowel de experiabox als de Omada router als je wilt. Goed om te kijken wat je wilt. Ik kijk niet veel tv, maar doe dat dan via de KPN iTV app op m'n smarttv of een tablet ofzo. Verder prima plan om dat lekker zelf te doen, maar sommige providers leveren prima routers die mogelijk meer kunnen dan die Omada/TP-link nu heeft.
Ja, ik beheer al een aantal dockers, maar heel handig ben ik er (nog) niet in. Verder draait ik daar nu enkel minder kritische software op (Hass, mqtt, pi-hole etc.).
Aangezien een stabiele werking van het netwerk wel wat kritischer is, twijfel ik om toch de controller te bestellen.
Airw0lf schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:37:
[...]

Ik kwam bij tip 3 nog een typo tegen - dit moet zijn:
"(3) - met 3 of meer devices via PoE is TL-SG2210MP beter i.v.m. warmte ontwikkeling"

Dan wat aanvullingen.

Puntje 4: eens - om de kans zo groot mogelijk te maken is het beter geen wandmodellen te gebruiken. Andere tips:
  • Monteer die van de begana grond zoveel mogelijk in het midden tegen het plafond.
  • En die voor de tweede verdieping zoveel mogelijk tegen de vloer.
Puntje 5: afhankelijk van waar je zit in de bouw: overweeg een extra WC-doos.
Maar ook: laat de naar boven gaande RJ45 kabel naar de wand-AP gaan (optioneel inclusief PoE). En ga vanuit de wand-AP naar de switch (zonder PoE).

Puntje 6: ja - historie. De bewaartijd van events en backups kan bij docker aanzienlijk langer zijn omdat je zelf de vrijheid hebt om geheugen en diskruimte toe te voegen. Bij een OC200/OC300 is dat minder voor de hand liggend en heeft wat meer voeten in de aarde.

Puntje 7: ik maak hier gebruik glasvezel van KPN met een Omada-router-achter-de-KPN-router.
Met daarnaast IGMP-snooping aan, DMZ-fowarding aan en UPNP uit. Met deze settings kan ik de mediabox van KPN overal in het Omada-LAN aansluiten.

Tot nu toe nergens problemen gehad; ook niet met dubbel-nat.

Nou - tot zover maar weer - succes met het vervolg.
Puntje 4 en 5: Bouw is al gereed en bekabeling zit er al in. Op basis van wat je zegt denk ik dat ik toch ga voor een losse switch en een EAP660 HD of EAP620 HD. Lijkt me toch wat flexibeler.
Moet nog wel even uitzoeken wat nu precies het verschil is..
Begin met twee en kijk even aan of dat afdoende is.

Puntje 6: zie eerdere opmerking. Events weet ik niet helemaal wat je mee bedoelt, maar neem aan dat ik backups wel naar de nuc geduwd krijg.

Puntje 7: Ja, hier ben ik wel over uit. Ik ga toch ook de router aanschaffen.

Thanks allebei voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Memphisto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:25:
Puntje 4 en 5: Bouw is al gereed en bekabeling zit er al in. Op basis van wat je zegt denk ik dat ik toch ga voor een losse switch en een EAP660 HD of EAP620 HD. Lijkt me toch wat flexibeler.
Ik zou sinds het bestaan van de Wall modellen echt nooit meer de gewone modellen kopen en vooral niet voor thuisgebruik! :Y)

Mijn TIP is altijd : Kijk of je nog wat met je telefoonaansluitingen doet en zo niet => Gebruik die voor de Wall modellen! :*)

Die aansluitingen zitten vaak alleen aan de muur en met een beetje geluk zit er ook minimaal CAT5e bekabeling achter van fatsoenlijke kwaliteit! ;)

Wat ook vreselijk handig is : Je kan ze makkelijk wegwerken door gewoon een houten kastje ervoor te zetten en zodoende overal WiFi te hebben zonder dat de accesspoints ervan te zien zijn! :D

"Stealth WiFi" >:) 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
nero355 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:44:
[...]

Ik zou sinds het bestaan van de Wall modellen echt nooit meer de gewone modellen kopen en vooral niet voor thuisgebruik! :Y)

Mijn TIP is altijd : Kijk of je nog wat met je telefoonaansluitingen doet en zo niet => Gebruik die voor de Wall modellen! :*)

Die aansluitingen zitten vaak alleen aan de muur en met een beetje geluk zit er ook minimaal CAT5e bekabeling achter van fatsoenlijke kwaliteit! ;)

Wat ook vreselijk handig is : Je kan ze makkelijk wegwerken door gewoon een houten kastje ervoor te zetten en zodoende overal WiFi te hebben zonder dat de accesspoints ervan te zien zijn! :D

"Stealth WiFi" >:) 8) :+
Ik snap wat je zegt, maar dat gaat hier denk ik niet werken.
Oude telefoonaansluitingen hebben we niet en de plaatsen waar de netwerk wcd's zitten worden tussen de 4 en 8 apparaten aangesloten en zijn dus voorbereid op het (verdekt) plaatsen van een switch (in een kastje/onder een bureau / etc) en evt een AP.
Ik zie dat je de plafondmodellen van TP-link ook aan een wand kan monteren, dus nu nog even puzzelen welke het beste past bij wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Memphisto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:52:
De plaatsen waar de netwerk wcd's zitten worden tussen de 4 en 8 apparaten aangesloten en zijn dus voorbereid op het (verdekt) plaatsen van een switch (in een kastje/onder een bureau / etc) en evt een AP.
Als het om 4 apparaten gaat dan kan het net genoeg zijn! :)

Voor de plekken waar je 8 poorten nodig hebt kan je de simpelste variant kopen en dan een 8-poorts switch daarop via PoE doorlussen! :Y)

Zo heb ik hier alles draaien : Router => 16 poorts "Core Switch" => 802.3at PoE+ => Één van de drie Wall modellen => 802.3af PoE Out => Daar weer achter een 8-poorts Switch

OK, OK, dat is dan met apparatuur van de concurrent, maar dan nog : Ik kan het echt iedereen van harte aanraden! d:)b O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nero355 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:44:
[...]

Dit ^^

't Is dat ik al een batterij EAP235-Walls heb anders had ik de AX-opvolger gekocht :+

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Memphisto schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:25:

[...]

Puntje 6: zie eerdere opmerking. Events weet ik niet helemaal wat je mee bedoelt, maar neem aan dat ik backups wel naar de nuc geduwd krijg.
Een EAP660 HD heeft meer capaciteit; mits aangesloten op een switch met 2,5-Gbps poorten.
Anders kun je net zo goed EAP620 HD nemen.

Bron: https://www.tp-link.com/u...&productIds=44205%2C44203

Events als in: monitoring- en security events. Dit zijn functies die door de controller uitgevoerd worden. En waarmee dashboards en rapporten over gemaakt worden.

Hoe meer geheugen en diskruimte, hoe meer gegevens verwerkt en opgeslagen worden.
Bij een software-only controller kun je dat instellen als onderdeel van het OS/VM en docker; iets wat bij een OC200/OC300 beperkt mogelijk is.

Idem voor de backups - hoe meer diskruimte, hoe meer backups, hoe langer terug in de tijd.

De combinatie is belangrijk als je security hoog in het vaandel hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Heb zelf ook een wall AP in de setup, maar was het niet zo dat die geen roaming ondersteund?
Dacht dat er iets mee was. Geen idee of dat veel impact heeft als dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Nicap schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:30:
Heb zelf ook een wall AP in de setup, maar was het niet zo dat die geen roaming ondersteund?
Dacht dat er iets mee was. Geen idee of dat veel impact heeft als dat zo is.
Lijkt me sterk : Alle accesspoints ondersteunen roaming! :P

Fast Roaming is echter iets heel anders en daar moet je de 802.11r/k/v/ protocollen voor aan boord hebben, maar heel eerlijk gezegd heb je daar zeer weinig aan, want de Clients ondersteunen het vaker niet dan wel! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
nero355 schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:58:
[...]

Lijkt me sterk : Alle accesspoints ondersteunen roaming! :P

Fast Roaming is echter iets heel anders en daar moet je de 802.11r/k/v/ protocollen voor aan boord hebben, maar heel eerlijk gezegd heb je daar zeer weinig aan, want de Clients ondersteunen het vaker niet dan wel! ;)
Wat wellicht belangrijk is, is dat je een controller hebt die weet waar je client uithangt en je sessies laat bestaan. Ik weet alleen niet of die niet-enterprise oplossingen van Ubiquity of Tp-Link dit doen. Blijft een beetje wazig voor me.

Wat ik wel weet is dat ik sinds ik Omada based netwerk heb door m'n huis kan lopen zonder dat lopende voice of video sessies onderbroken raken. Met m'n Asus (mesh) setup werkte dit niet seamless, het hing altijd een paar seconden tot aan sessie reconnect.

Ik heb overigens 4 AX AP's en 1 wall AP van het (te) oude type.

Mijn Lenovo met AX Realtek wifi adapter verbindt steevast met m'n Omada netwerk met 54/54mbit. Dat is enorm traag. Ik heb m'n best gedaan alle settings te proberen, maar hij blijft stug verbinden naar een AP en op deze snelheid. Kies ik voor 'reconnect' uit de Omada software dan istie snel. Kies ik disconnect/reconnect in de laptop verandert er niets, reboot helpt echter wel.

Wat kan hier nu weer blijven plakken wat ik kan 'resetten'. Het treedt op na standby en dus ook hybernate helaas. Het is nogal vervelend omdat hij rustig met de AP vlakbij verbonden is maar dan gewooon heel traag.

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-12-2021 15:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:36:
Wat ik wel weet is dat ik sinds ik Omada based netwerk heb door m'n huis kan lopen zonder dat lopende voice of video sessies onderbroken raken. Met m'n Asus (mesh) setup werkte dit niet seamless, het hing altijd een paar seconden tot aan sessie reconnect.
Dat is best wel raar, want in theorie zou het zo moeten zijn als je door je huis heen zou lopen terwijl er een ping loopt richting een willekeurig adres lokaal of op het internet :

- Netwerk zonder Fast Roaming : Bij elke "hop" naar een ander accesspoint verlies je 1 ping.
- Netwerk met Fast Roaming : Bij elke "hop" naar een ander accesspoint verlies je geen ping.

In theorie... :)
Mijn Lenovo met AX Realtek wifi adapter verbindt steevast met m'n Omada netwerk met 54/54mbit. Dat is enorm traag. Ik heb m'n best gedaan alle settings te proberen, maar hij blijft stug verbinden naar een AP en op deze snelheid. Kies ik voor 'reconnect' uit de Omada software dan istie snel. Kies ik disconnect/reconnect in de laptop verandert er niets, reboot helpt echter wel.

Wat kan hier nu weer blijven plakken wat ik kan 'resetten'. Het treedt op na standby en dus ook hybernate helaas. Het is nogal vervelend omdat hij rustig met de AP vlakbij verbonden is maar dan gewooon heel traag.
100% een probleem met de driver of firmware van die WLAN NIC denk ik...

Wat je voor de grap eens zou kunnen doen : Testen met een Live Boot Linux omgeving of het probleem daar ook voorkomt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 die Realtek AC chipset is sowieso een draak. In het begin was het al problemen met de standaard driver. Dus ik zet mijn geld daar ook op in, maar kon het proberen in de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:02
nero355 schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:38:
[...]

Dat is best wel raar, want in theorie zou het zo moeten zijn als je door je huis heen zou lopen terwijl er een ping loopt richting een willekeurig adres lokaal of op het internet :

- Netwerk zonder Fast Roaming : Bij elke "hop" naar een ander accesspoint verlies je 1 ping.
- Netwerk met Fast Roaming : Bij elke "hop" naar een ander accesspoint verlies je geen ping.

In theorie... :)
Dat is toch precies wat @NiGeLaToR zegt? Nu met Omada heeft hij fast roaming en dus gee packet loss.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Hij zegt ook dit :
NiGeLaToR schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:36:
Met m'n Asus (mesh) setup werkte dit niet seamless, het hing altijd een paar seconden tot aan sessie reconnect.
En IMHO hoort dat dus niet! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
I-King schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:58:
Mijn omvormer verliest af en toe de verbinding. Dan moet ik in Omada inloggen en bij dit device op 'reconnect' klikken. Weet iemand of deze handeling te automatiseren valt met bv een link of api call? Dan kan ik HA inzetten om dit voor me te doen!

Ik heb al een lijntje uitgegooid naar de fabrikant van de omvormer, maar daar komt nog weinig uit.
Heeft iemand een idee hoe dit te bereiken is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
nero355 schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:06:
[...]

Hij zegt ook dit :

[...]

En IMHO hoort dat dus niet! :)
Met die setup heb ik met alle devices ondanks instellen van een RSSI Treshold oneindig vaak disconnect/reconnect moeten doen met diverse devices om niet steeds met de AP aan de andere kant vh huis verbonden te zijn. Dat heb ik nu niet meer en blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

Gokje : Je hebt iets aangezet op dat SSID waarmee de omvormer niet kan omgaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Nou ik had hier ook al last van in mijn vorige woning met Ziggo wifi en een andere omvormer. Dus mogelijk eerder een relatie met mijn uitleestool oid, maar er is weinig uit de foutmeldingen te halen.

Dus vandaar dat ik hoop deze handeling gewoon te automatiseren, dan ben ik er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een wat verlate reactie maar toch... :)

Maak via Omada een SSID aan met alleen de 2,5 Ghz wifi-versie en zonder WPA3.

Een stukje extra beveiliging regel je door de MAC-adressen op te nemen in een MAC-filter zodat alleen die omvormer toegang heeft (naast je eigen systeem). Was voor mij in ieder geval de oplossing; idem voor een i-robot stofzuiger.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 05-12-2021 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op zondag 5 december 2021 @ 23:21:
Maak via Omada een SSID aan met alleen de 2,5 Ghz 2.4 GHz wifi-versie frequentie en zonder WPA3.
Bijna goed! :P :+
Een stukje extra beveiliging regel je door de MAC-adressen op te nemen in een MAC-filter zodat alleen die omvormer toegang heeft (naast je eigen systeem). Was voor mij in ieder geval de oplossing; idem voor een i-robot stofzuiger.
Deed ik vroeger ook, totdat ik Wikipedia: MAC spoofing ontdekte! ;)

Het enige wat ik nog doe op basis van het MAC adres is Static DHCP Bindings en voor elke binding weer een DNS Record in mijn Pi-Hole systeem :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Och... kleinigheidje hou je toch... :9 :+
nero355 schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:04:

Deed ik vroeger ook, totdat ik Wikipedia: MAC spoofing ontdekte! ;)

Het enige wat ik nog doe op basis van het MAC adres is Static DHCP Bindings en voor elke binding weer een DNS Record in mijn Pi-Hole systeem :Y)
Dat risico van MAC-spoofing klopt wel - alleen moet een hacker er dan nog wel achter zien te komen wat dat MAC-adres is (naast de SSID sleutel).

Mocht er iets of iemand zijn die beiden voor elkaar krijgt, dan heb ik een probleem van een heel andere orde grote dan het uitlezen van zonnepanelen of fratsen uithalen met een robot-stofzuiger... zo is mijn inschatting... :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
Voor de Omada docker container is ook een nieuwe release uitgekomen om de log4j vulnerability te mitigeren. Als je dus zelf de controller host in een Docker, ff opnieuw pullen en builden

[ Voor 25% gewijzigd door Hmmbob op 14-12-2021 08:20 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/514452

In de huidige BETA versies is de log4j vulnerability ook gemitigeerd. Ook de hardware controllers dus even op het beta kanaal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Iemand tips om het volgende verder te onderzoeken ?

Ik heb regelmatig enkele 2.4 en 5G clients die aangeven hun connectiviteit (geen internet in windows) te verliezen. Pingen naar bv de gateway werkt niet, maar in de logging zie je ze ook niet roamen naar bv een ander AP.In de alerts is niets zichtbaar van clients die problemen hebben met aanmelden.
De ap's blijven gewoon verbonden met de controller. Inmiddels heb ik 1 AP verplaatst dichter naar de clients om storingen in de frequenties te uit te sluiten.
Maar beide AP's zijn bereikbaar (qua vermogen) voor de client en als er dus een AP problemen heeft zou hij kunnen roamen.

Is nog extra debugs of logging aanwezig bv via de CLI op de controller ? Of is het nu een kwestie van bv via een raspberry extra pings etc te doen naar de APs en clients om op die manier extra informatie te verzamelen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Eboman op 14-12-2021 14:04 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik wil overstappen van de ziggo router naar een Omada compatible router. Over een paar maanden ga ik over naar Tweak, dan is dat stukje iig al geregeld.
De belangrijkste uitdaging is om alle devices mee over te nemen op het bekende IP, zodat de home automation niet over de toeren gaat. Kan ik ergens een tooltje runnen/tijdje mee laten draaien die het netwerk scant en mac+ip adres opslaat, die ik dan later automatisch (of waarschijnlijk handmatig) kan invoeren in de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Eboman schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:37:
Iemand tips om het volgende verder te onderzoeken ?

Ik heb regelmatig enkele 2.4 en 5G clients die aangeven hun connectiviteit (geen internet in windows) te verliezen. Pingen naar bv de gateway werkt niet, maar in de logging zie je ze ook niet roamen naar bv een ander AP.In de alerts is niets zichtbaar van clients die problemen hebben met aanmelden.
De ap's blijven gewoon verbonden met de controller. Inmiddels heb ik 1 AP verplaatst dichter naar de clients om storingen in de frequenties te uit te sluiten.
Maar beide AP's zijn bereikbaar (qua vermogen) voor de client en als er dus een AP problemen heeft zou hij kunnen roamen.
Dat is juist een ongewenste situatie! ;)

Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je daardoor al die problemen ervaart!
Is nog extra debugs of logging aanwezig bv via de CLI op de controller ? Of is het nu een kwestie van bv via een raspberry extra pings etc te doen naar de APs en clients om op die manier extra informatie te verzamelen ?
Ik denk eerder dat je probleem lijkt op het probleem dat bij de concurrent ook al heel lang gaande is : Problemen met de combinatie van de accesspoints en een DHCP Server die geen onderdeel is van het Omada systeem.

Dus...

Hoe ziet je setup eruit ??
I-King schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:06:
Ik wil overstappen van de ziggo router naar een Omada compatible router. Over een paar maanden ga ik over naar Tweak, dan is dat stukje iig al geregeld.
De belangrijkste uitdaging is om alle devices mee over te nemen op het bekende IP, zodat de home automation niet over de toeren gaat. Kan ik ergens een tooltje runnen/tijdje mee laten draaien die het netwerk scant en mac+ip adres opslaat, die ik dan later automatisch (of waarschijnlijk handmatig) kan invoeren in de router?
pricewatch: SoftPerfect Network Scanner

Of een Broadcast Ping natuurlijk, want dat doet dat tooltje in feite! :)

Maar eigenlijk vraag ik me af waarom al je cruciale apparaten geen Static IP hebben en waarom je dat niet allemaal netjes hebt gedocumenteerd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@nero355 home assistant heeft wel een vast IP. De meeste shellies etc heb ik via de ziggo router een ip vastgezet. Dus kom opzich met die lijst een heel eind.

Kan idd overwegen alsnog een vast ip in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

nero355 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:59:

Ik denk eerder dat je probleem lijkt op het probleem dat bij de concurrent ook al heel lang gaande is : Problemen met de combinatie van de accesspoints en een DHCP Server die geen onderdeel is van het Omada systeem.

Dus...

Hoe ziet je setup eruit ??
Ik heb een controller met de APs die aan een experia modem hangen (deze doet DHCP), ik heb geen DHCP server optie kunnen vinden in de controller. Dus doet hij dan wel iets met DHCP ? Of kan ik beter de APs en controller op een vast ip zetten ?

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
DHCP is geen controller functie, maar leeft op je gateway. Dus in jouw geval doet de Experiabox DHCP.

En ja, ik heb mijn controller en APs een vast IP gegeven in mijn (Mikrotik) router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eboman

Eboman

Ondertitel

Eboman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:28:
[...]

Ik heb een controller met de APs die aan een experia modem hangen (deze doet DHCP), ik heb geen DHCP server optie kunnen vinden in de controller. Dus doet hij dan wel iets met DHCP ? Of kan ik beter de APs en controller op een vast ip zetten ?
tot nu 1 vd 2 APs verplaatsen lijkt geholpen te hebben (zelfde kabels poort op switch etc), dus ik houd het voor nu even op storing in de frequenties...

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:32

Tacoos

i am i

Nicap schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:20:
[Afbeelding]

Sinds ik een R605 heb, wil die 9 van de 10 keer ook niet automatisch adopten na een reboot van de NUC met Omada in een docker container op Ubuntu (en ik ben wat aan het hobbyen op de NUC, dus die reboot ik nu regelmatig)
Airw0lf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:11:
[...]

Vanuit de TPL-logica niet. - eenmaal "ge-adopteerd" zijn ze aan elkaar geknoopt.
Dat wil zeggen dat er een account is voor de TPL-cloud-login (mocht je die gebruiken).
En een tweede login voor de locale controller en dito router.
Ik moet om em alsnog te adopten steeds default username+pass opgeven, niet die van mijn Omada controller
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Bij jou zie je wel de Omada controller in ieder geval.

Maar vreemd, heb dat dus ook gehad, maar is weer weggegaan op een gegeven moment.

Als we dit tot op de bodem willen uitzoeken dan is het handig als iedereen meldt wat hij/zij heeft en of dat wel/niet werkt :+

Omada hardware controller - werkt wel (wel bugs gezien)

Wellicht hangt het samen met de docker container bijvoorbeeld - wat wellicht de eerst volgende die reageert gaat ontkrachten door dit probleem ook icm een hardware controller te hebben.
spuit 11 :+ reactie:
Sinds ik de R605 heb, lijkt ie de topologie goed weer te geven *O*

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wat is het verschil tussen de EAP610 en de EAP620 (behalve de prijs ;))?
Kan niet echt iets vinden als ik de specificaties vergelijk..

Heb nu een TL-SG108PE switch. Deze doet AF PoE, 15.4W per poort. De nieuwe modellen zijn allemaal .AT PoE. Maar volgens spec gebruiken ze maar 10W of 12.8W. Zou dit wel kunnen werken?

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Ik krijg mijn TP-LINK EAP615-Wall niet gekoppeld aan mijn switch / controller.

Ik heb de volgende setup:
- OC200
- TL-SG2210MP switch

De combo van de OC200 en TL-SG2210MP switch werkt.
Nu heb ik twee AP van het type: EAP615-Wall. In eerste instantie leek het plug en play te zijn, ik had de EAP615-Wall aan mijn kabel gehangen en werd eigenlijk meteen herkend door de controller in mijn Omada Cloud. Totdat ik ik alles weer even tijdelijk had gedisconnect, nu wordt de EAP niet meer gevonden. Overigens ze worden wel gepowerd via de switch.

Wat ik geprobeerd heb:
- Alle apparaten factory resetten, en proberen opnieuw te installeren. Werkt niet.
- Omada IOS app gebruiken, en verbinden met WiFI. Dit werkt helaas niet.
- Via laptop naar tplinkeapp.net werkt ook niet (ook geen internet verbinding).

Heeft iemand nog een idee? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:12:
Wat is het verschil tussen de EAP610 en de EAP620 (behalve de prijs ;))?
Kan niet echt iets vinden als ik de specificaties vergelijk...
HD = High Density omgeving = Meer Clients tegelijk aan, want betere Chipset :?

Echter zie ik zowel in de Pricewatch : https://tweakers.net/pricewatch/compare/1627936;1729860/
Als op de TP-Link website geen duidelijke verschillen wat betreft de gebruikte SoC of zo... 8)7
Heb nu een TL-SG108PE switch. Deze doet AF PoE, 15.4W per poort. De nieuwe modellen zijn allemaal .AT PoE. Maar volgens spec gebruiken ze maar 10W of 12.8W. Zou dit wel kunnen werken?
Soms werkt het, maar soms ook niet!

En de TP-Link website zegt ook niks over 802.3af ondersteuning dus je hebt meer kans dat het NIET werkt dan dat het WEL werkt... ;)
svennn schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:32:
Ik krijg mijn TP-LINK EAP615-Wall niet gekoppeld aan mijn switch / controller.

Ik heb de volgende setup:
- OC200
- TL-SG2210MP switch

De combo van de OC200 en TL-SG2210MP switch werkt.
Nu heb ik twee AP van het type: EAP615-Wall. In eerste instantie leek het plug en play te zijn, ik had de EAP615-Wall aan mijn kabel gehangen en werd eigenlijk meteen herkend door de controller in mijn Omada Cloud. Totdat ik ik alles weer even tijdelijk had gedisconnect, nu wordt de EAP niet meer gevonden. Overigens ze worden wel gepowerd via de switch.

Wat ik geprobeerd heb:
- Alle apparaten factory resetten, en proberen opnieuw te installeren. Werkt niet.
- Omada IOS app gebruiken, en verbinden met WiFI. Dit werkt helaas niet.
- Via laptop naar tplinkeapp.net werkt ook niet (ook geen internet verbinding).

Heeft iemand nog een idee? :)
Een aantal dingen die ik je kan aanraden :

- Ga niet met een of andere app rommelen tegelijk met de OC200 of een DIY Omada Controller installatie!
Vergeet die app crap en ga gewoon met de echte volledige Controller aan de slag!
- Check je bekabeling :
1. Volledig koperen kabels ?!
2. Alle connectoren goed geknepen ?!
3. Alle kabels goed op je Patch Panel of Outlets goed aangesloten ?!
- Probeer eens via SSH op je apparaten in te loggen en ze dan via de Inform naar je Controller te laten verbinden ?
- Weet je zeker dat je niet stiekem een of andere verkeerde instellingen op je Switch hebt ?!

Alvast veel succes ermee! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapidgorgon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 15:43

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

nero355 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:44:
[...]
HD = High Density omgeving = Meer Clients tegelijk aan, want betere Chipset :?

Echter zie ik zowel in de Pricewatch : https://tweakers.net/pricewatch/compare/1627936;1729860/
Als op de TP-Link website geen duidelijke verschillen wat betreft de gebruikte SoC of zo... 8)7
Voor zover ik weet, hebben deze apparaten de volgende hardware:
  • EAP615-Wall: MT7621 met 128MB RAM (dus pakweg 10 clients), MT7915 radio's
  • EAP620: IPQ8070A met 1GB RAM, QCN5054, QCN5024 radios
  • EAP660: IPQ8072A met 1GB RAM, QCN5054, QCN5024 radios

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

rapidgorgon schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:17:
[...]

Voor zover ik weet, hebben deze apparaten de volgende hardware:
  • EAP615-Wall: MT7621 met 128MB RAM (dus pakweg 10 clients), MT7915 radio's
Maar tien clients, klopt dat? Dat is wel een heel andere use case dan de in wall van ubiquiti, die heeft er 300 max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObserveSecurity
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De officiële documentatie zegt dat de EAP615-wall 128 clients ondersteund.

https://static.tp-link.co...10730/EAP%20Datasheet.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapidgorgon

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Het cijfer '10' is een afschatting die ik heb van bij OpenWrt. Een bepaalde configuratie (remote wake?) zou ~10MB per client vragen, dus dan kom je worst-case niet zo ver met 128MB RAM.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zijn die wall toestellen van Tp-Link ook niet vooral ontworpen om te dienen voor de dekking van één (hotel)kamer?

Ik zal binnenkort ook terug moeten kijken voor nieuwe apparatuur. Een overspanning heeft mijn POE switch meegenomen en die lijkt op zijn beurt de access points en controller gefrituurd te hebben :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapidgorgon

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

Ik denk inderdaad dat ze voor hun use-case wel toereikend horen te zijn. De MT7621 is al een wat oudere SoC, maar dat is niet zo'n probleem voor een access point. Dat maakt wel dat ze aardig geprijsd zijn en bovendien hebben ze 11ax-ondersteuning op 2.4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Heeft iemand nog iets gehoord/gelezen over de VPN implementatie van de TL605?
Op dit moment kan ik met vpn verbinden, maar krijg ik alleen toegang tot mijn interne netwerk. Mijn internet verbinding loopt niet via de beveiligde verbinding.
TPlink zou hieraan werken maar vroeg me af of iemand aar nog iets van vernomen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft iemand al de Linux versie gezien van de 5.0.15 Omada controller? Of is TP-Link daarmee gestopt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:47

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Appesteijn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:35:
Heeft iemand al de Linux versie gezien van de 5.0.15 Omada controller? Of is TP-Link daarmee gestopt?
Nee, ik zat er ook al op te wachten maar ook versie 5.0.15 voor windows is niet veilig vanwege de Log4J kwetsbaarheid.

TP-Link is bezig met een fix maar die is voorlopig nog niet beschikbaar: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/514452

Voor de door mij gebruikte docker-image is wel een update gedaan: https://github.com/mbentley/docker-omada-controller

[ Voor 11% gewijzigd door Mr.Viper op 17-12-2021 10:32 . Reden: docker-image toegevoegd ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Appesteijn schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:35:
Er is inmiddels een versie 4.4.8 beschikbaar voor Linux => hier zit de fix in.
Zojuist zonder problemen geinstalleerd op een Linux/Ubuntu-VM.

Een Linux versie 5 laat nog even op zich wachten - zal waarschijnlijk begin volgend jaar worden

[ Voor 14% gewijzigd door Airw0lf op 17-12-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr.Viper schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:12:
[...]

Nee, ik zat er ook al op te wachten maar ook versie 5.0.15 voor windows is niet veilig vanwege de Log4J kwetsbaarheid.

TP-Link is bezig met een fix maar die is voorlopig nog niet beschikbaar: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/514452

Voor de door mij gebruikte docker-image is wel een update gedaan: https://github.com/mbentley/docker-omada-controller
Is zojuist toegevoegd in de vorm van versie 4.4.8.

[ Voor 8% gewijzigd door Airw0lf op 17-12-2021 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
4.4.8 zit ook, as of 30mins ago, in de Docker image van mbentley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Iemand met Tweak? Als ik 't abonnnement pak zonder router heb ik 2 opties binnen het Omada eco system

De TL-R605 of de TL-ER7206.

Bij de eerste heb ik nog iets van een convertor nodig, bij de 2e kan ik 't kabeltje er 'zo' in pluggen.
Voor mij persoonlijk geen 100 euro waard voor een huis/tuin/keuken netwerk :) Mis ik nog iets anders als ik de 605 pak? Of is die convertor ook nog 100 euro?

Edit: Ik was iets te snel, de mediaconverter krijg je bij het internet-only abonnement. Dus wat mis ik als ik voor de goedkope optie ga?

[ Voor 14% gewijzigd door I-King op 17-12-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Admiral Freebee schreef op donderdag 16 december 2021 @ 22:20:
Zijn die wall toestellen van Tp-Link ook niet vooral ontworpen om te dienen voor de dekking van één (hotel)kamer?
Zoals al eerder besproken : Je kan ze prima gebruiken om bijvoorbeeld een hele grote woonkamer van WiFi te voorzien! ;)
Ik zal binnenkort ook terug moeten kijken voor nieuwe apparatuur. Een overspanning heeft mijn POE switch meegenomen en die lijkt op zijn beurt de access points en controller gefrituurd te hebben :(
Dat is een partij zuur! :| :/

Succes met de afhandeling daarvan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:32

Tacoos

i am i

Airw0lf schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:55:
[...]

Er is inmiddels een versie 4.4.8 beschikbaar voor Linux => hier zit de fix in.

Een Linux versie 5 laat nog even op zich wachten - zal waarschijnlijk begin volgend jaar worden
Grappig, die zie ik nog niet op de TP-Link download pagina?
(Inmiddels wel geupdate naar de 4.4.8. docker van mbentley :+ )

Hoe kom jij aan de wetenschap dat v5 in het begin van het nieuwe jaar komt?
Overigens zijn er blijkbaar problemen in de windows versie

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Tacoos schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:10:
[...]

Dat heb ik ook ergens gelezen maar krijg het niet meer gevonden. Maar hoe hard die datum is zal hopelijk wel los lopen, aangezien DSM van Synology ook een jaar later uit kwam dan de planning. Geen idee hoe het bij jullie zit maar ik heb liever een product goed uitgewerkt op de markt (als het is 2 jaar later) dan half gebakken veel te vroeg om die datum maar te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:29
[...]

windows (official) 5.0.29 lijkt toch een paar van die beestjes te pletten. Moest je al op V5 zitten.

Ik heb nog niet gepatched , heb maar een prive network , geen portal , geen public SSID's
En vertrouw de clients (mijn gezin )

Het lijkt mij sterk (maar heb geen idee ) of de string ingeven op een SSID voor problemen zou zorgen => user input wordt bij mijn weten niet gelogged.
Ze spreken enkel over the Controller , maar ik zou vermoeden dat de AP's de network connect afhandelen.

Dus ik denk (misschien verkeerdelijk) dat ik wel effe kan wachten op de offcieële Hardware controller V5 fixed version.

het is maar mijn perceptie , maar onderstaande info van de Log4j thread vanop het forum lijkt toch enige snelheid te impliceren.

The official firmware for Omada Hardware Controller v4/v5 are under full tests. It will be released soon after the internal tests and review. And the official firmware for Omada Controller v3.2.14 will also be released afterwards. Please kindly wait patiently.

[ Voor 17% gewijzigd door blahenazo op 18-12-2021 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Doorgaans worden de updates hier sneller bekend gemaakt; ook eventuele beta-versies:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/582

We verkopen dat spul als onderdeel van onze managed service voor MKB. Dan krijg je wel eens wat te horen... uiteraard zonder "harde" commits (ook deze)... maar toch... altijd goed om te weten met welke tijdlijnen er gewerkt wordt; ook al zijn ze vloeibaar... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:17:
Dat is een partij zuur! :| :/

Succes met de afhandeling daarvan! :)
Jazeker. Voorlopig maar een stel oude TP-Link routers met OpenWRT ingezet om het netwerk te reactiveren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:37
Airw0lf schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:44:
[...]

Doorgaans worden de updates hier sneller bekend gemaakt; ook eventuele beta-versies:
https://community.tp-link.com/en/business/forum/582

We verkopen dat spul als onderdeel van onze managed service voor MKB. Dan krijg je wel eens wat te horen... uiteraard zonder "harde" commits (ook deze)... maar toch... altijd goed om te weten met welke tijdlijnen er gewerkt wordt; ook al zijn ze vloeibaar... :)
Hoe doen jullie dat met controllers? Eentje per klant? Of alle hardware op één controller adepten en multiple sites maken?

Mijn moeder heeft ook Omada spul tegenwoordig maar ik vraag me af hoe ik dat makkelijk(er) kan beheren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Zsub schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:08:
[...]

Hoe doen jullie dat met controllers? Eentje per klant? Of alle hardware op één controller adepten en multiple sites maken?

Mijn moeder heeft ook Omada spul tegenwoordig maar ik vraag me af hoe ik dat makkelijk(er) kan beheren :)
Al een tijdje had ik 3 EAPs245 met OC200.

Ik heb bij mijn pa een EAP245 + OC200 geplaatst prima te beheren van afstand :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr3wNsvMOkIMvn4b-Aiqi46KNCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TTDHPmosdNVcBN8uDQlpVwdI.png?f=fotoalbum_large

Zie hieronder reactie @Airw0lf zo heb ik het dus ook O-)

[ Voor 30% gewijzigd door RobbyTown op 19-12-2021 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik ben benieuwd of jouw Omada app de controllers na een dag nog steeds laat zien, want ik mag iedere dag opnieuw inloggen om ze weer zichtbaar te krijgen. Bloed irritant

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zsub schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:08:
[...]

Alle hardware op één controller met verschillende locaties en dito Internet verbindingen wil zeggen dat er e.e.a. geregeld moet worden met port-forwarding. Dat is voor het hackersgilde een uitnodiging... daarom als vuistregel een controller per klant(locatie) => meest eenvoudige in beheer en gebruik; ook al vanwege monitoring en event-logging.

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 19-12-2021 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:31:
Ik ben benieuwd of jouw Omada app de controllers na een dag nog steeds laat zien, want ik mag iedere dag opnieuw inloggen om ze weer zichtbaar te krijgen. Bloed irritant
Geen last van. Even voor mezelf: er zijn dagen/weken dat ik de Omada-Android-app niet aanraak.

Als ik hem eens start en er komt een melding van geen verbinding (of zoiets), dan is een "retry"-klik voldoende om een tweede poging wel te doen slagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 19-12-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
blahenazo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:19:
windows (official) 5.0.29 lijkt toch een paar van die beestjes te pletten. Moest je al op V5 zitten.

Ik heb nog niet gepatched , heb maar een prive network , geen portal , geen public SSID's
En vertrouw de clients (mijn gezin )

Het lijkt mij sterk (maar heb geen idee ) of de string ingeven op een SSID voor problemen zou zorgen => user input wordt bij mijn weten niet gelogged.
Ze spreken enkel over the Controller , maar ik zou vermoeden dat de AP's de network connect afhandelen.

Dus ik denk (misschien verkeerdelijk) dat ik wel effe kan wachten op de offcieële Hardware controller V5 fixed version.

het is maar mijn perceptie , maar onderstaande info van de Log4j thread vanop het forum lijkt toch enige snelheid te impliceren.

The official firmware for Omada Hardware Controller v4/v5 are under full tests. It will be released soon after the internal tests and review. And the official firmware for Omada Controller v3.2.14 will also be released afterwards. Please kindly wait patiently.
Zoiets dacht ik ook, totdat iemand me herinnerde aan het volgende : ANdrode in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Dat is dus ook gewoon een risico geworden dankzij die bug! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Op de supportpagina rondom log4j staat dat de OC200 nieuwe firmware klaar zou moeten hebben staan (inclusief Omada versie 5.0.29), maar op de (remote) controller geeft een firmware check aan dat er geen update is. Is dit normaal?

https://community.tp-link...s/forum/topic/514452?page

Releasenotes trouwens:
Build-in Omada SDN Controller v5.0.29

If you are planning to upgrade to this version from an old Controller (V3.2.14 or below), please read the Omada Controller Upgrade Guide in the installation package before upgrading the controller.

1. Supported device models and firmware
•EAP
EAP110_V4 3.20.0 Build 20200525 Rel.36899 and above
EAP115_V4 3.20.0 Build 20200525 Rel.36931 and above
EAP225_V3 2.20.0 Build 20200422 Rel.70513 and above
EAP245_V3 2.20.0 Build 20200423 Rel.36779 and above
EAP115-Wall_V1 1.20.0 Build 20200509 Rel.63986 and above
EAP225-Wall_V2 1.20.0 Build 20200422 Rel.70504 and above
EAP110-Outdoor_V3 3.20.0 Build 20200511 Rel.33388 and above
EAP225-Outdoor_V1 1.20.0 Build 20200422 Rel.70543 and above
EAP660 HD, EAP620 HD, EAP615-Wall, EAP610, EAP610-Outdoor,
EAP265 HD, EAP230-Wall, EAP235-Wall

•Switch
TL-SG3452P, TL-SG3452, TL-SG3428XMP, TL-SG3428MP, TL-SG3428X,
TL-SG3428, TL-SG3210XHP-M2, TL-SG3210 V3, TL-SX3206HPP, TL-SX3016F, TL-SX3008F, TL-SG2428P, TL-SL2428P V4, TL-SG2210MP, TL-SG2218,
TL-SG2210P V3.2 and above, TL-SG2008P, TL-SG2008 V3 and above.

•Gateway
ER605 (TL-R605), ER7206 (TL-ER7206)

2. Enhancement/Bug Fixed
1) Upgrade log4j version to 2.16.0 to fix the log4j vulnerability (CVE-2021-44228, CVE-2021-45046).
2) Fix the bug that Speed Test Statistic will be cleared when the Omada gateway is disconnected from the Controller.
3) Fix the bug that EAP are in Adopting & Provisioning loop after upgrading Omada Controller to v5.0.15.
4) Fix the bug that the bandwidth of clients can’t be limited correctly via WISPr-Bandwidth in Radius server.
5) Fix the bug that clients are not displayed in Clients and Insights after upgrading Omada Controller to v5.0.15.
6) Fix the bug that the blocked clients may still be displayed as AUTHORIZED status in Clients list.
7) Fix the bug that if the Default Language of Form Auth Portal is not English, clients can’t pass the authentication.
8) Fix the bug that Controller shows General error when disabling the rate limit profile for the first time.
9) Fix the bug that Omada devices are in Provision status frequently in some cases.
10) Fix the bug that the Background Picture and Logo Picture uploaded via cloud access are not displayed in the preview page.
11) Fix the bug that Controller shows errors and local Administrator account may be lost after restoring backup with cloud users that didn’t accept invitation.
12) Fix the bug that the Viewer Account may disappear after the Administrator User create the Viewer Account and backup & restore the configuration.
13) Fix the bug that gateway is in Heartbeat Missed status in some cases.
14) Fix the bug that if the imported Customized Page is ZIP format, the browser responses 400 Bad Request when accessing static resources.
15) Modify some help text explanations.

Note:
1) For OC200 (UN) 1.0 only.
2) Omada SDN Controller can only manage certain devices running the supported firmware. Please confirm that your device is compatible with the SDN Controller.
3) Once upgraded to this version of Omada Controller, you will be NOT able to downgrade to version 3.2.14 or below.
4) This version of the controller is applied to the Omada APP of version 3.0.X or above.

[ Voor 84% gewijzigd door Hmmbob op 22-12-2021 14:13 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 62 Laatste