Mitchell schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:19:
Ik heb nu 3 Orbi RBR20 staan (main + 2 satellieten), waarbij er een satelliet achter mijn TV staat en ik de LAN poorten gebruik om de Ziggo box/servertje op het internet aan te sluiten (gezien ik 0 LAN kabels in mijn huis heb, behalve eentje naar zolder waar ik dan de tweede router hang).
Is er iets binnen TP-Link (Omada) eco-systeem wat die plek zou kunnen innemen? Zou op zich een router erachter kunnen neerleggen (die dan verbindt met de andere in de meterkast via mesh), maar dat een beetje groot en overkill denk ik. Hoeft geen gigabit verbinding te zijn of zo.

Wall model aan de achterkant van je TV kastje, maar die moet je wel bedraad via PoE/PoE+ voeden!

Een veel groter probleem is dat er allerlei apparaten zijn die heel slecht of zelfs totaal niet met Fast Roaming om kunnen gaan!

Heb er zelf thuis (losse niet Ubiquiti accespoint/ modem router) ook wel last van dat client blijft 'plakken'.
Dan moet je met het zendvermogen van elk accesspoint gaan spelen :
- 2.4 GHz zo laag mogelijk.
- 5 GHz zo hoog mogelijk.
En dan kijken hoe dat uitpakt en wat je eventueel nog moet verhogen of zelfs terugschroeven!

Zou je niet beter wifi6 varianten kunnen nemen?

Mitchell schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:19:
De EAP610 is WiFi 6. Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat ik echt twee WiFi 6 routers nodig heb, als ik deze beneden ophang en de EAP245 op zolder.
Heb thuis maar 300 Mbps en gezien ik geen zin heb om te betalen voor 600 Mbps en er voorlopig geen glasvezel hier komt (zijn geen enkele plannen voor), denk ik niet dat twee EAP610's echt nodig zijn.
Mensen denken teveel in bandbreedte tegenwoordig : Niet doen!
Denk eens wat meer richting meerdere Clients en Netwerken in de buurt die tegelijk actief zijn :
- Des te meer 802.11ax apparaten in het huis des te meer je WiFi als een Switch i.p.v. een Hub werkt!
- Des te meer 802.11ax netwerken in dezelfde buurt des te minder deze elkaar zullen storen!
Kortom : We worden er allemaal beter van als er zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen op 802.11ax overstappen!

Binnetie schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:43:
Probleem nu is dat ik nog steeds geen goede stabiele verbinding haal op de studeerkamer. Deze is nog geen 5 meter van de Fritzbox 1750E verwijderd.
Ik heb een TV op de slaapkamer waar de Fritzbox 1750E achter hangt. Ik vermoed dat er iets gedempt wordt want als ik op bed lig haal ik met speedtesten 'maar' 80 van de 100Mbit. Terwijl dit beneden gewoon 100Mbit was.
De muren zijn van celbeton, dus ik snap niet helemaal waar de instabiliteit weg komt.
Metalen achterkant van je TV en metaal in het frame van de deuren kan ook aardig wat tegenhouden!

Stel dat ik nu over ga naar een TP-Link oplossing, zal het bereik en de kwaliteit dan verbeteren?
Ik gok van niet : Je moet gewoon nog meer kabels gaan trekken!

Op de studeerkamer heb ik geen beschikking tot UTP, ik ben afhankelijk van de outlet op de slaapkamer. Mocht ik in de toekomst daar iets willen maken zonder netwerkkabel, zou ik dan een AP als repeater/mesh in kunnen stellen, met andere woorden dat ik hem alleen aansluit via een POE-injector voor de stroom en dat hij de data draadloos ophaalt?
Ubiquiti heeft daarvoor Wireless Uplink dus dat kan gewoon, maar hou er rekening mee dat het geen zin heeft om een slecht signaal te repeaten : Die blijft dan nog altijd gewoon slecht!

De mooiste oplossing op mijn slaapkamer is een wall oplossing zoals de EAP235, hopelijk past dit wanneer ik mijn bestaande outlet verwijder uit de muurdoos, een RJ45 connector op de kabel zet en dan de EAP235 inbouw. Maar heeft deze een goed bereik?
- TP-Link Omada Wall modellen.
- Ubiquiti UniFi In Wall modellen.
Het maakt allemaal niet uit : Prachtig spul gewoon!

Beneden heb ik een TV-meubel met in het midden een open stuk, zonder deurtje waar een switch staat en een extra utpkabel vanuit de meterkast (toen Vodafone en T-Mobile alleen tv via een aparte poort op de router konden leveren). Het mooiste is als ik hier een AP kan neerleggen op het plankje.
Niks neerleggen : Een Wall/In Wall model inbouwen aan de achterkant van het kastje!

Apple en Samsung hebben daar documentatie over, maar hoe dat met andere fabrikante zit : Geen idee!
[
Voor 3% gewijzigd door
nero355 op 22-11-2021 18:15
]