Acties:
  • +2 Henk 'm!
job_h schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:43:
[...]

Wellicht had fonsoy het over de situatie waarin een access point niet bekabeld verbonden is, maar draadloos verbonden met een tweede access point, zoals vaak in een mesh netwerk het geval is. In die situatie moet, bijvoorbeeld over de 5GHz band (max 1201mbit in de EAP-615) zowel de data naar het AP verstuurd worden, als het AP die data weer doorsturen naar de mobiele telefoon, waardoor 600mbit het maximaal haalbare is.

Die situatie zal in dit geval niet aan de orde zijn, aangezien de EAP-615 praktisch altijd bekabeld aangesloten zal worden, maar wellicht komt daar de verwarring vandaan.
Maar (imho) die 1200 Mbps blijft marketing prietpraat. Wifi is toch altijd HDX? Dus zelfs als zou je een client hebben met een channelcombi die 1200 Mbps haalt, dan is de fysieke ethernet poort de beperkende factor => veel meer dan 900 Mbps gaat het toch nooit worden - zelfs met een FDX fysieke ethernet aansluiting?

Tis te zeggen... ik heb nog geen AP's of (prosumer) routers voorbij zien komen met 2,5 of 10-Gbps poorten.

Mijn € 0,10: mijn inschatting is dat 600 Mbps in meer dan 90% van de gevallen het maximaal haalbare is - ook met wifi-6. En dat de voordelen van wifi-6 vooral zitten in opschalen van het aantal endpoints per AP. Maar ik laat me graag bijpraten... _/-\o_

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:28:
[...]

Zolang IGMP aan staat op de AP gaat dit prima. Dat is vrij universeel :)
Twee aanvullingen (uitgaande van mijn TPL-ervaring):
(1) - er is niet zoiets als IGMP voor een AP (of SSID) => alleen i.c.m. een switch(?) of router
(2) - als er een eigen fw/router tussen de AP en de experiabox zit moet die uiteraard ook hier aan staan.

Maar nogmaals - mocht er iemand zijn die dat anders ziet: ik laat me graag bijpraten... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-05 11:33
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:58:
[...]

Als er al specifieks voor de KPN-box is aan- of uitgezet, dan heb ik daar geen weet van.
Dus die schermprintjes ga ik je niet mee kunnen helpen.

De belangrijkste (relevante?) parameters zijn:
- vlan op de WAN-kant van de de ER7206 router is uitgeschakeld
- IGMP proxy en v3 op de ER7206 router aangezet (zie afbeelding)[Afbeelding]
- IGMP snooping is voor alle switches en een SSID ingeschakeld
- upnp is uitgeschakeld
- op de Experiabox staat de DMZ ingesteld op het IP-adres van de WAN-kant van de ER7206

Mocht dit niet helpen, dan stel ik voor een teams sessie te doen en de settings eens naast elkaar te leggen. Stuur me in dat geval een PB.
Hi NogNeetMachinaa,

Ik ga dat in het weekend eens proberen als de overige WiFi en TV gebruikers ff geen gebruik maken van internet en TV. Anders heb ik hier de poppen aan het dansen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Hmmbob schreef op maandag 15 november 2021 @ 21:24:
Huh? Dit screenshot doet vermoeden van wel?
Dit inderdaad :
NiGeLaToR schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:19:
@Hmmbob het probleem zit erin dat de Omada router de IPtv vlan van KPN niet kan omzetten naar je netwerk.
Geen Routed IPTV inderdaad, maar het toelaten van Multicast verkeer voorbij de Gateway :)

Normaal gesproken stopt alle Multicast en Broadcast verkeer bij een Gateway namelijk!

Anders zou je een ping naar 255.255.255.255 het internet op kunnen sturen! :D _O- :X
Voor mij wel interessant om te weten, wil graag mijn mikrotik rb2011 gaan vervangen door een omada router maar dan moet de tv het wel blijven doen voor de rest in t huis :+
Hmmbob schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:31:
Lekker dan. Dat werkt met mijn mikrotik wel prima inderdaad.
Je moet dan ook gewoon lekker die MikroTik houden! ;) 8) :Y) d:)b
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:24:
Maar wat ik me nog steeds afvraag is wat het voordeel is van een eigen router rechtstreeks aan de NTU?

Iemand?
- Geen gezeik met P2P afhankelijke applicaties/games.
- Geen gezeik met lage vs. hoge poorten bij VoIP applicaties.
- In bepaalde VPN opstellingen kan je ook problemen verwachten.

En uiteindelijk is een dergelijke opstelling ook gewoon zoals het hoort! :)
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:50:
Ja - ok. Maar dan laat je de Experiabox er tussen zitten?
Met daarachter een eigen firewall (Omada of iets anders)?

Daarmee heb je (min-of-meer) het beste van twee werelden:
(1) - Geen discussie met KPN als er problemen zijn
(2) - Eigen/betere security via een eigen firewall

Of mis ik nou iets? En hoe of wat?
Zit ook wat in, maar het kan je dus wel problemen opleveren... :)
icecreamfarmer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:35:
Ik lees dit nu allemaal en vraag mij af of ik niet beter een KPN superwifi set voor mijn broertje kan kopen.
Die heeft KPN maar voor de bovenverdieping moet ik hem denk ik doorlussen voor de iptv.
Is dat mogelijk?
Als jij die vraag niet voor jezelf kan beantwoorden en jij ook nog eens de boel voor je broertje moet regelen dan lijkt het mij zeeeeer verstandig om voor de KPN optie te gaan! ;)
Airw0lf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:58:
Mocht je meer UTP-poorten nodig hebben, dan volstaat een goedkope unmanaged gigabit ethernet switch.
Ik adviseer je dan een 8-poorts model te nemen zodat je wat vrije poorten hebt - je weet maar nooit.
Unmanaged Switches hebben geen IGMP Snooping die je kan beheren dus dat gaat hem niet worden! ;)

KPN verkoopt gelukkig zelf de Netgear 5 en 8 poorts Managed Switches die zeer aangenaam geprijsd zijn! d:)b
Hmmbob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:09:
Mesh en bedraad spreekt elkaar tegen, toch?

Al je stappen zou ik zo ook doen, behalve dat mesh instellen (dan creeren ze zelf een wireless backbone, dat wil je nu net niet hebben als je ze bedraad aangesloten hebt). Of het moet een KPN term zijn om de echte functionaliteit een peppie naam te geven, dat kan ook ;)
Fijne term hé dat Mesh :+

* nero355 heeft er echt een hekel aan! :F
Airw0lf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:00:
Mijn begrip van een wifi mesh netwerk is dat endpoints zoals laptops en smartfoons zonder haperingen van het ene naar het andere ap kunnen hoppen.

Om dat mogelijk te maken moeten ap's met elkaar samenwerken. Die samenwerking gebeurd via een zogenaamde backhaul; idealiter via een bekabelde verbinding met (in dit geval) de experiabox.

Zo een backhaul kan ook via een wifi kanaal. Maar dat gaat ten koste van de stabiliteit en prestaties - iets wat je gaat merken bij meerdere endpoints van mensen die regelmatig van de ene naar de andere ruimte lopen.

De TP-link/Omada ap's die ik gebruik draaien "spontaan" in een mesh met een backhaul via de kabel (mits aangesloten en in hetzelfde vlan). In de topologie plaat die wordt opgebouwd door de Omada controller is te zien welke ap's eventueel gebruik maken van een wifi backhaul.

Van andere merken - waaronder de superwifi doosjes van KPN - weet ik het niet. Maar ik neem aan dat ze vergelijkbare mesh- en backhaul-functies hebben. En daardoor een vergelijkbare werking.
Lees effe mijn verhaal vanaf hier : nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

En bepaal zelf hoeveel er mis is met je verhaal ;) :+
Hmmbob schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:37:
Met alle respect, hier staat een boel onzin in 1 zin 2 zinnen. Wifi is nooit duplex, dus ook niet 1200/2 mbit.
WiFi snelheden deel je ALTIJD door 2 nadat je de 2.4 GHz en 5 GHz snelheden ook nog eens apart hebt bepaald!

Dat was tenminste zo t/m 802.11ac maar sinds 802.11ax meer als een Switch i.p.v. een Hub werkt is er het een en ander veranderd :)
Daarnaast is het verbinden met zowel 2.4 as 5ghz tegelijkertijd iets wat vrijwel geen enkele client ondersteunt.
De 802.11ax Clients zouden dat in principe wel moeten kunnen, maar zoals altijd met WiFi "standaarden" zal dat inderdaad per Client verschillen... :/
job_h schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:43:
Die situatie zal in dit geval niet aan de orde zijn, aangezien de EAP-615 praktisch altijd bekabeld aangesloten zal worden, maar wellicht komt daar de verwarring vandaan.
Alle accesspoints altijd en overal bekabeld aansluiten is sowieso iets wat je gewoon moet doen zonder daar verder over te twijfelen! :Y)

Alle andere alternatieven zijn zonde van je aankoop! :|
Airw0lf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:40:
Maar (imho) die 1200 Mbps blijft marketing prietpraat.
Daarom hebben we gelukkig altijd nog zoiets als benchmarks! :)
Wifi is toch altijd HDX? Dus zelfs als zou je een client hebben met een channelcombi die 1200 Mbps haalt, dan is de fysieke ethernet poort de beperkende factor => veel meer dan 900 Mbps gaat het toch nooit worden - zelfs met een FDX fysieke ethernet aansluiting?

Tis te zeggen... ik heb nog geen AP's of (prosumer) routers voorbij zien komen met 2,5 of 10-Gbps poorten.
Die zijn er wel, maar kosten wat meer €€€ helaas... ;)
Mijn € 0,10: mijn inschatting is dat 600 Mbps in meer dan 90% van de gevallen het maximaal haalbare is - ook met wifi-6. En dat de voordelen van wifi-6 vooral zitten in opschalen van het aantal endpoints per AP. Maar ik laat me graag bijpraten... _/-\o_
Via 802.11ax kan je gewoon de 900 Mbps aantikken! :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 22:41

icecreamfarmer

en het is

nero355 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:05:
[...]

Dit inderdaad :

[...]

Geen Routed IPTV inderdaad, maar het toelaten van Multicast verkeer voorbij de Gateway :)

Normaal gesproken stopt alle Multicast en Broadcast verkeer bij een Gateway namelijk!

Anders zou je een ping naar 255.255.255.255 het internet op kunnen sturen! :D _O- :X

[...]

[...]

Je moet dan ook gewoon lekker die MikroTik houden! ;) 8) :Y) d:)b

[...]

- Geen gezeik met P2P afhankelijke applicaties/games.
- Geen gezeik met lage vs. hoge poorten bij VoIP applicaties.
- In bepaalde VPN opstellingen kan je ook problemen verwachten.

En uiteindelijk is een dergelijke opstelling ook gewoon zoals het hoort! :)

[...]

Zit ook wat in, maar het kan je dus wel problemen opleveren... :)

[...]

Als jij die vraag niet voor jezelf kan beantwoorden en jij ook nog eens de boel voor je broertje moet regelen dan lijkt het mij zeeeeer verstandig om voor de KPN optie te gaan! ;)

[...]

Unmanaged Switches hebben geen IGMP Snooping die je kan beheren dus dat gaat hem niet worden! ;)

KPN verkoopt gelukkig zelf de Netgear 5 en 8 poorts Managed Switches die zeer aangenaam geprijsd zijn! d:)b

[...]

Fijne term hé dat Mesh :+

* nero355 heeft er echt een hekel aan! :F

[...]

Lees effe mijn verhaal vanaf hier : nero355 in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

En bepaal zelf hoeveel er mis is met je verhaal ;) :+

[...]

WiFi snelheden deel je ALTIJD door 2 nadat je de 2.4 GHz en 5 GHz snelheden ook nog eens apart hebt bepaald!

Dat was tenminste zo t/m 802.11ac maar sinds 802.11ax meer als een Switch i.p.v. een Hub werkt is er het een en ander veranderd :)

[...]

De 802.11ax Clients zouden dat in principe wel moeten kunnen, maar zoals altijd met WiFi "standaarden" zal dat inderdaad per Client verschillen... :/

[...]

Alle accesspoints altijd en overal bekabeld aansluiten is sowieso iets wat je gewoon moet doen zonder daar verder over te twijfelen! :Y)

Alle andere alternatieven zijn zonde van je aankoop! :|

[...]

Daarom hebben we gelukkig altijd nog zoiets als benchmarks! :)

[...]

Die zijn er wel, maar kosten wat meer €€€ helaas... ;)

[...]

Via 802.11ax kan je gewoon de 900 Mbps aantikken! :*)
Rare opmerking. Een ap installeren is niet veel werk. Ik heb dat echter nooit gedaan wanneer er iptv over moet gaan. Vandaar dat ik vraag of dat nog iets uitmaakt.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
icecreamfarmer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:59:
Rare opmerking. Een ap installeren is niet veel werk. Ik heb dat echter nooit gedaan wanneer er iptv over moet gaan. Vandaar dat ik vraag of dat nog iets uitmaakt.
Een nog raardere opmerking : Sinds wanneer gaat er IPTV over een accesspoint heen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

nero355 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:15:
[...]

Een nog raardere opmerking : Sinds wanneer gaat er IPTV over een accesspoint heen :?
Als ik hem moet doorlussen via de 2 gbit aansluitingen op de AP.
Dus netwerkoutlet -> AP -> TVkastje.

Ik heb maar een enkele aansluiting in de slaapkamer.

• nero355
icecreamfarmer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:10:
Als ik hem moet doorlussen via de 2 gbit aansluitingen op de AP.
Dus netwerkoutlet -> AP -> TVkastje.

Ik heb maar een enkele aansluiting in de slaapkamer.
Kan je daar dan niet beter een Wall model neerzetten :?

Desnoods aangesloten aan die netwerkoutlet en gemonteerd aan de achterkant van het TV kastje :)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

nero355 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:07:
[...]

Kan je daar dan niet beter een Wall model neerzetten :?

Desnoods aangesloten aan die netwerkoutlet en gemonteerd aan de achterkant van het TV kastje :)
Dank je dat zou idd een goede optie zijn.
Echter heb ik daar geen POE en zit er een utp stopcontact in een 4 voudig raam.
Montage zal dus wat lastiger gaan.

• nero355
icecreamfarmer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:25:
Dank je dat zou idd een goede optie zijn.
Echter heb ik daar geen POE en zit er een utp stopcontact in een 4 voudig raam.
Montage zal dus wat lastiger gaan.
Dan aan de achterkant van dat kastje monteren en een PoE Injector erbij kopen d:)b

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-05 09:50
Vraagje,

ik was me aan het vervelen ,... *kuch* ik was me als een echte tweaker aan het verdiepen in mijn network logs en mijn ogen vielen op het feit dat mijn OC200 de grootste upload heeft van alle clients op mijn netwerk.

Ik heb maar een basic network setup ivm met throughput ( geen NAS , geen Ip-cam , etc... ) dus die upload is wel een eye catcher als je effe op upload sort.

Mijn OC200 gaat wel lekker met een kleine 300 GB in een 70 tal dagen.
Wat doen jullie controllers ?

https://imgur.com/a/0RI3Bf9

ps: ben ook een draadje begonnen op het omada forum
ps2: tplink cloud integratie staat uit btw (volgens het vinkje toch ;-) , zou ik beginnen geloven )

[ Voor 17% gewijzigd door blahenazo op 18-11-2021 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04
@blahenazo weet je zeker dat de OC200 dit deed? Bij mij doet deze vrijwel niets aan traffic, aldus de stats van afgelopen half jaar. Ik gebruik wel Omada cloud.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:36
Airw0lf schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:40:
[...]
Niet goedkoop, maar toch zeker betaalbaar als het je er voor over hebt:
https://www.wifishop.nl/tp-link-eap660-hd/pid=68766

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
@NiGeLaToR

Ik zal het maar maar verlopig toeschrijven aan een mogelijke bug in the FW van de switche(s)
Ik heb maar 1 directe 'client' verbinding op die switch 2210MP, de controller. tis moeilijk te zeggen maar andere stats lijken normaal.

grappig genoeg heeft mijn andere switch 2218 een zeer recentelijk en zeer gelijkaardige klinkende 'fix' ( nieuwe FW voor die sinds een dag of 10 ) maar daar lijkt vooralsnog alles normaal. FW's installen en afwachten. En die corrupte data dan maar negeren.

TL-SG2210MP(UN)_V2_2.0.1_20210806
Published Date: 2021-08-27
3. Fixed the bug of invalid traffic statistics.

TL-SG2218(UN)_V1_20210806
Published Date: 2021-11-09
1. Fix the bug that Tx/Rx statistics of port is not accurate.

[ Voor 21% gewijzigd door blahenazo op 19-11-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thedr schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:34:
[...]

Niet goedkoop, maar toch zeker betaalbaar als het je er voor over hebt:
https://www.wifishop.nl/tp-link-eap660-hd/pid=68766
Ja - is zeker betaalbaar te noemen. Maar je hebt er ook een dito switch voor nodig.
Bij elkaar wordt het dan toch nog redelijk prijzig - tenminste als maximale snelheid voor 2 of 3 wifi clients het enige doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]blahenazo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:19:

Mijn OC200 gaat wel lekker met een kleine 300 GB in een 70 tal dagen.
Wat doen jullie controllers ?

Hier op ongeveer 4 GB in 70 dagen; met cloud toegang.

[ Voor 55% gewijzigd door Airw0lf op 19-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:08

Nicap

Tsssk....

Hier 12GB in 78 dagen.

De Nvidia Shiekd iets meer. 540TB in 33 dagen. 🙄

[ Voor 55% gewijzigd door Nicap op 19-11-2021 22:26 ]

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Nicap schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:24:
De Nvidia Shiekd iets meer. 540TB in 33 dagen. :/
Komt door al dat "phone home" van dat ding! >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik zag net een update voor m’n OC200 maar die is nu dood. Wordt uitzoeken hoe ik die kan reviven?

Edit: is er wel een manier om de OC200 die niet door z'n firmware upgrade kwam te reviven?

[ Voor 32% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-11-2021 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blahenazo
hardware controller recover thread ?

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/270472

ik dacht mij te herinneren dat ik gelezen had dat een paar pogingen eventueel nodig zijn. ik vermoed dat dit dan over stap 3 zou gaan ?!

ik heb het nog niet moeten doen btw.

[ Voor 49% gewijzigd door blahenazo op 20-11-2021 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
blahenazo schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:15:
hardware controller recover thread ?

ik dacht mij te herinneren dat ik gelezen had dat een paar pogingen eventueel nodig zijn. ik vermoed dat dit dan over stap 3 zou gaan ?!

ik heb het nog niet moeten doen btw.
Thanks, ik had 'm net gevonden - zowel het draadje waarin menigeen meldt dat upgraden niet goed gaat en de recover thread. Tis inmiddels gelukt het ding te reanimeren.

Btw: recover mode komt alleen aan als je met reset-knop ingedrukt stroom op de OC200 zet.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/507378

En nogmaals de recover mode uitleg:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katanatje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 19:27
Ik heb n vraagje: ik draai een home server, maar die staat niet altijd aan. Behalve voor instellingen te beheren heb je de software/hardware controller niet nodig, klopt dit? Ik vraag me af of ik me de aankoop van de OC200 hardware controller kan besparen. Waar worden de instellingen opgeslagen? Op het toestel zelf of in de cloud met een cloud account (bij tp-link dan neem ik aan?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Katanatje Die controller worden inderdaad de instellingen opgeslagen, verder zorgt die voor onderling de communicatie voor je accesspoints. Mocht je die 3 hebben en je hebt geen controller draaien dan draait het min of meer allemaal standalone.

In de 'cloud' word niets opgeslagen die 'cloud' zorgt er alleen maar voor dat jij buiten de deur in je dashboard kan en in je router geen port forwards moet instellen naar je controller.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blahenazo
Katanatje schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 23:01:
Ik heb n vraagje: ik draai een home server, maar die staat niet altijd aan. Behalve voor instellingen te beheren heb je de software/hardware controller niet nodig, klopt dit? Ik vraag me af of ik me de aankoop van de OC200 hardware controller kan besparen. Waar worden de instellingen opgeslagen? Op het toestel zelf of in de cloud met een cloud account (bij tp-link dan neem ik aan?).
Als je niet altijd een servertje hebt draaien is de OC200 toch wel een leuke toevoeging aan de setup.
de OC200 gaat inderdaad enkele 'advanced' features coordineren 'fast roaming' onder andere.

Het is mogelijk om zonder cloud te draaien. Het nadeel is wel dat ze het je wel een beetje 'laten voelen'
zelfs geen FW check zonder cloud account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
Is er de laatste jaren sprake geweest van Black Friday kortingen op Omada spul?

Ik zie wel een bericht over KommaGo in 2018 en een sporadisch berichtje in de jaren erna.

[ Voor 37% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2021 09:57 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:28

flanger

That Guy

Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:56:
Is er de laatste jaren sprake geweest van Black Friday kortingen op Omada spul?

Ik zie wel een bericht over KommaGo in 2018 en een sporadisch berichtje in de jaren erna.
Vorig jaar waren er een aantal Omada actiepakketten. Zelf heb ik dan een pakket (3 x EAP245, 1 x SG2008P, 1 x R605, 1 x OC200) aangeschaft voor € 362

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-05 11:25

Mitchell

Ondertitel

Ik wacht ook een beetje op Black Friday om te zien of ik nog een dealtje kan scoren. Wil min of meer dit halen:
- OC200
- EAP245 v3
- TL-SG2008P
- TL-ER605
- EAP610 (of een tweede EAP245)

In de tussentijd heb ik een mogelijk domme vraag. Ik heb nu 3 Orbi RBR20 staan (main + 2 satellieten), waarbij er een satelliet achter mijn TV staat en ik de LAN poorten gebruik om de Ziggo box/servertje op het internet aan te sluiten (gezien ik 0 LAN kabels in mijn huis heb, behalve eentje naar zolder waar ik dan de tweede router hang).

Is er iets binnen TP-Link (Omada) eco-systeem wat die plek zou kunnen innemen? Zou op zich een router erachter kunnen neerleggen (die dan verbindt met de andere in de meterkast via mesh), maar dat een beetje groot en overkill denk ik. Hoeft geen gigabit verbinding te zijn of zo. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Mitchell op 22-11-2021 12:26 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou blij worden van een combi met OC200, een indoor AP (EAP225/245) en een outdoor variant. Ben benieuwd of zoiets voorbij gaat komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 22-11-2021 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Hmmbob @Mitchell ik weet dat kommago een of andere pagina heeft met door het hele jaar al bundels. Als met BF mega veel verschil is durf ik niet te zeggen.

Hier wat linkjes van die 'bundel' korting.
https://www.kommago.nl/tp-link-omada/tid=1201
https://www.kommago.nl/tp...r/pid=59418#productBundle
https://www.kommago.nl/search/?q=SG2008P -->> stukje naar onder combi met router en eaps

[ Voor 3% gewijzigd door RobbyTown op 22-11-2021 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 21:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

blahenazo schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:04:
[...]

Als je niet altijd een servertje hebt draaien is de OC200 toch wel een leuke toevoeging aan de setup.
de OC200 gaat inderdaad enkele 'advanced' features coordineren 'fast roaming' onder andere.

Het is mogelijk om zonder cloud te draaien. Het nadeel is wel dat ze het je wel een beetje 'laten voelen'
zelfs geen FW check zonder cloud account.
Ik zou nog wel een analyse willen zien van de toevoegde waarde van de 'fast roaming' en andere wifi features. Want in bijvoorbeeld het Ubiquiti topic lees ik dat roaming vooral een client beslissing is. Heb er zelf thuis (losse niet Ubiquiti accespoint/ modem router) ook wel last van dat client blijft 'plakken'. Maar als het zou werken zou het mooi zijn.
Mitchell schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:19:
Ik wacht ook een beetje op Black Friday om te zien of ik nog een dealtje kan scoren. Wil min of meer dit halen:
- OC200
- EAP245 v3
- TL-SG2008P
- TL-ER605
- EAP610 (of een tweede EAP245)

Zou je niet beter wifi6 varianten kunnen nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

RobbyTown schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:28:
@Hmmbob @Mitchell ik weet dat kommago een of andere pagina heeft met door het hele jaar al bundels. Als met BF mega veel verschil is durf ik niet te zeggen.

Hier wat linkjes van die 'bundel' korting.
https://www.kommago.nl/tp-link-omada/tid=1201
https://www.kommago.nl/tp...r/pid=59418#productBundle
https://www.kommago.nl/search/?q=SG2008P -->> stukje naar onder combi met router en eaps
De bundels tijdens BF waren vorig jaar toch echt wel substantieel goedkoper, zou toch nog even afwachten of ze niet met een scherpe aanbieding komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Mr_gadget schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:55:
[...]

De EAP610 is WiFi 6. Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat ik echt twee WiFi 6 routers nodig heb, als ik deze beneden ophang en de EAP245 op zolder.

Heb thuis maar 300 Mbps en gezien ik geen zin heb om te betalen voor 600 Mbps en er voorlopig geen glasvezel hier komt (zijn geen enkele plannen voor), denk ik niet dat twee EAP610's echt nodig zijn.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
Ik kom per toeval dit topic tegen.

Zelf een klein beetje ervaring met Ubiquiti, als in 3 wifi-netwerkjes gerealiseerd met een paar AP's en een controller. Inmiddels al een jaar niets meer aan gedaan (ook geen updates).

Nu mijn vriendin weer een studie doet, zit ze veel op een studeerkamer op de eerste etage van m'n huis. Daar klaagde ze over wegvallende wifi, pagina's soms niet kunnen openen.
Ik heb toen wifi op de Draytek (T-Mobile) aangezet (2.4Ghz only, ding ondersteund geen 5Ghz). En ook dat werkt niet lekker op de Macbook Pro van mijn vriendin.

Toen heb ik de Fritzbox 1750E die ik beneden had, naar boven geplaatst op onze slaapkamer (daar had ik nog een outlet). Het voordeel is dat ik daar soms happeringen had als ik boven tv keek. Dat heb ik nu niet meer. Beneden werkt het ook probleemloos. Alleen grote bestanden kopiëren over het wifinetwerk gaat wat langzamer, van 40MB/s naar 25MB/s. Maar zo vaak doe ik dat niet.

Probleem nu is dat ik nog steeds geen goede stabiele verbinding haal op de studeerkamer. Deze is nog geen 5 meter van de Fritzbox 1750E verwijderd.

Ik heb een TV op de slaapkamer waar de Fritzbox 1750E achter hangt. Ik vermoed dat er iets gedempt wordt want als ik op bed lig haal ik met speedtesten 'maar' 80 van de 100Mbit. Terwijl dit beneden gewoon 100Mbit was.
De muren zijn van celbeton, dus ik snap niet helemaal waar de instabiliteit weg komt.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtXw6xbQ/1E-Fritz.png

Stel dat ik nu over ga naar een TP-Link oplossing, zal het bereik en de kwaliteit dan verbeteren?
Op de studeerkamer heb ik geen beschikking tot UTP, ik ben afhankelijk van de outlet op de slaapkamer. Mocht ik in de toekomst daar iets willen maken zonder netwerkkabel, zou ik dan een AP als repeater/mesh in kunnen stellen, met andere woorden dat ik hem alleen aansluit via een POE-injector voor de stroom en dat hij de data draadloos ophaalt?

De mooiste oplossing op mijn slaapkamer is een wall oplossing zoals de EAP235, hopelijk past dit wanneer ik mijn bestaande outlet verwijder uit de muurdoos, een RJ45 connector op de kabel zet en dan de EAP235 inbouw. Maar heeft deze een goed bereik?

Beneden heb ik een TV-meubel met in het midden een open stuk, zonder deurtje waar een switch staat en een extra utpkabel vanuit de meterkast (toen Vodafone en T-Mobile alleen tv via een aparte poort op de router konden leveren). Het mooiste is als ik hier een AP kan neerleggen op het plankje.

Zie (let even niet op de rommel en de witte testkabel):
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/TYrSdtpv/IMG-20190324-131026.jpg

Welke AP zou je hier het beste kunnen neerleggen ipv aan de muur of het plafond te hangen?

[ Voor 5% gewijzigd door Binnetie op 22-11-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou nog wel een analyse willen zien van de toevoegde waarde van de 'fast roaming' en andere wifi features. Want in bijvoorbeeld het Ubiquiti topic lees ik dat roaming vooral een client beslissing is. Heb er zelf thuis (losse niet Ubiquiti accespoint/ modem router) ook wel last van dat client blijft 'plakken'. Maar als het zou werken zou het mooi zijn.
Eens. Ik ben in de markt voor een setup voor bij de Scouting (1 binnen AP, 1 buiten AP) en vraag me af of een OC200 veel gaat toevoegen. Want, zoals je wellicht snapt, alles bij Scouting is op een budget dus als er geen OC200 nodig is - dan niet.

Dus, inderdaad: heeft iemand een analyse gedaan op roaming capabilities mét en zonder oc200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hmmbob aan de andere kant - bij veel AP-kits krijg je de OC200 er 'gratis' bij. Wellicht net zo makkelijk? Heb je meteen cloudbeheer.

Heb geen ervaring met roaming zonder de OC200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
NiGeLaToR schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:29:
@Hmmbob aan de andere kant - bij veel AP-kits krijg je de OC200 er 'gratis' bij. Wellicht net zo makkelijk? Heb je meteen cloudbeheer.

Heb geen ervaring met roaming zonder de OC200.
Mja, moet het maar net een kit met 1 binnen en 1 buiten ap zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hmmbob schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:30:
[...]

Mja, moet het maar net een kit met 1 binnen en 1 buiten ap zijn
Hmm, ja dat zie je idd niet voorbij komen helaas. Meerwaarde van de OC200 lijkt mij ook niet enorm bij 2 AP's, maargoed, das koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:30
[...]

Ik zou nog wel een analyse willen zien van de toevoegde waarde van de 'fast roaming' en andere wifi features. Want in bijvoorbeeld het Ubiquiti topic lees ik dat roaming vooral een client beslissing is.
Zover ik weet kan de client wel beslissen om van AP te veranderen, maar als hij dat op zichzelf doet zal hij bij het andere AP opnieuw moeten authenticeren etc. Het is dus maar de vraag wanneer een client het 'de moeite waard vind' om van AP te veranderen (en of een client daar überhaupt naar kijkt).
Fast roaming zorgt ervoor dat het een samenwerking is tussen client en AP, de client verwisselt van AP zonder dat nieuwe authenticatie nodig is, de controller zorgt ervoor dat de AP's weten dat de client verwisseld.

Bij Omada kan de controller zelfs een client 'forceren' van AP te wisselen mocht hij dit niet ondersteunen (als je dat wilt).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mitchell schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:19:
Ik heb nu 3 Orbi RBR20 staan (main + 2 satellieten), waarbij er een satelliet achter mijn TV staat en ik de LAN poorten gebruik om de Ziggo box/servertje op het internet aan te sluiten (gezien ik 0 LAN kabels in mijn huis heb, behalve eentje naar zolder waar ik dan de tweede router hang).

Is er iets binnen TP-Link (Omada) eco-systeem wat die plek zou kunnen innemen? Zou op zich een router erachter kunnen neerleggen (die dan verbindt met de andere in de meterkast via mesh), maar dat een beetje groot en overkill denk ik. Hoeft geen gigabit verbinding te zijn of zo. :P
Wall model aan de achterkant van je TV kastje, maar die moet je wel bedraad via PoE/PoE+ voeden! :)
Ik zou nog wel een analyse willen zien van de toevoegde waarde van de 'fast roaming' en andere wifi features. Want in bijvoorbeeld het Ubiquiti topic lees ik dat roaming vooral een client beslissing is.
Een veel groter probleem is dat er allerlei apparaten zijn die heel slecht of zelfs totaal niet met Fast Roaming om kunnen gaan! :| :/
Heb er zelf thuis (losse niet Ubiquiti accespoint/ modem router) ook wel last van dat client blijft 'plakken'.
Dan moet je met het zendvermogen van elk accesspoint gaan spelen :
- 2.4 GHz zo laag mogelijk.
- 5 GHz zo hoog mogelijk.

En dan kijken hoe dat uitpakt en wat je eventueel nog moet verhogen of zelfs terugschroeven! :)
d:)b
Mitchell schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:19:
De EAP610 is WiFi 6. Dat gezegd hebbende, ik denk niet dat ik echt twee WiFi 6 routers nodig heb, als ik deze beneden ophang en de EAP245 op zolder.

Heb thuis maar 300 Mbps en gezien ik geen zin heb om te betalen voor 600 Mbps en er voorlopig geen glasvezel hier komt (zijn geen enkele plannen voor), denk ik niet dat twee EAP610's echt nodig zijn.
Mensen denken teveel in bandbreedte tegenwoordig : Niet doen! :)

Denk eens wat meer richting meerdere Clients en Netwerken in de buurt die tegelijk actief zijn :
- Des te meer 802.11ax apparaten in het huis des te meer je WiFi als een Switch i.p.v. een Hub werkt!
- Des te meer 802.11ax netwerken in dezelfde buurt des te minder deze elkaar zullen storen!

Kortom : We worden er allemaal beter van als er zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen op 802.11ax overstappen! :)
Binnetie schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:43:
Probleem nu is dat ik nog steeds geen goede stabiele verbinding haal op de studeerkamer. Deze is nog geen 5 meter van de Fritzbox 1750E verwijderd.

Ik heb een TV op de slaapkamer waar de Fritzbox 1750E achter hangt. Ik vermoed dat er iets gedempt wordt want als ik op bed lig haal ik met speedtesten 'maar' 80 van de 100Mbit. Terwijl dit beneden gewoon 100Mbit was.
De muren zijn van celbeton, dus ik snap niet helemaal waar de instabiliteit weg komt.
Metalen achterkant van je TV en metaal in het frame van de deuren kan ook aardig wat tegenhouden! ;)
Stel dat ik nu over ga naar een TP-Link oplossing, zal het bereik en de kwaliteit dan verbeteren?
Ik gok van niet : Je moet gewoon nog meer kabels gaan trekken! ;)
Op de studeerkamer heb ik geen beschikking tot UTP, ik ben afhankelijk van de outlet op de slaapkamer. Mocht ik in de toekomst daar iets willen maken zonder netwerkkabel, zou ik dan een AP als repeater/mesh in kunnen stellen, met andere woorden dat ik hem alleen aansluit via een POE-injector voor de stroom en dat hij de data draadloos ophaalt?
Ubiquiti heeft daarvoor Wireless Uplink dus dat kan gewoon, maar hou er rekening mee dat het geen zin heeft om een slecht signaal te repeaten : Die blijft dan nog altijd gewoon slecht! B)
De mooiste oplossing op mijn slaapkamer is een wall oplossing zoals de EAP235, hopelijk past dit wanneer ik mijn bestaande outlet verwijder uit de muurdoos, een RJ45 connector op de kabel zet en dan de EAP235 inbouw. Maar heeft deze een goed bereik?
- TP-Link Omada Wall modellen.
- Ubiquiti UniFi In Wall modellen.

Het maakt allemaal niet uit : Prachtig spul gewoon! d:)b 8) _O_
Beneden heb ik een TV-meubel met in het midden een open stuk, zonder deurtje waar een switch staat en een extra utpkabel vanuit de meterkast (toen Vodafone en T-Mobile alleen tv via een aparte poort op de router konden leveren). Het mooiste is als ik hier een AP kan neerleggen op het plankje.
Niks neerleggen : Een Wall/In Wall model inbouwen aan de achterkant van het kastje! :)
MerijnB schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:10:
Het is dus maar de vraag wanneer een client het 'de moeite waard vind' om van AP te veranderen (en of een client daar überhaupt naar kijkt).
Apple en Samsung hebben daar documentatie over, maar hoe dat met andere fabrikante zit : Geen idee! :)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 22-11-2021 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

nero355 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:14:
[...]

Wall model aan de achterkant van je TV kastje, maar die moet je wel bedraad via PoE/PoE+ voeden! :)
Dus een PoE injector puur om het wall model van stroom te voorzien en dan met mesh verbinden? That could work. Niet de mooiste oplossing though. 😅

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 20:49
Niet noodzakelijk, dit is geen magische oplossing :)
Waarom zou je iets willen voeden via POE maar dan toch geen data doen via die UTP? :?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dtXw6xbQ/1E-Fritz.png
Mooie traphal achter die TV ;) Is er een mogelijkheid om daar aan het plafond een AP hangen? UTP kabel door de muur naar de TV? Dan hangt hij mooi centraal en hoog, lijkt mij ideaal voor het bereik in alle kamers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op maandag 22 november 2021 @ 19:51:
[...]

Waarom zou je iets willen voeden via POE maar dan toch geen data doen via die UTP? :?
Omdat een Omada-AP gevoed wordt via zijn ethernet poort.
Geen PoE-switch poort beschikbaar? Dan heb je een PoE-injector nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]

Zie (let even niet op de rommel en de witte testkabel):
[Afbeelding]
Die trappenhal - loopt die trap door tot boven aan de zolder?
Kan je vanuit die extra UTP kabel vanuit de meterkast geen kabel langs de muur van de trap naar de zolder leggen?

Bij elkaar heb je daarmee op elke verdieping een AP:
  • In de woonkamer
  • Op de eerste verdieping in de slaapkamer
  • De zolder
Bij elkaar een perfecte dekking - zo is mijn inschatting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
Airw0lf schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:18:
[...]

Omdat een Omada-AP gevoed wordt via zijn ethernet poort.
Geen PoE-switch poort beschikbaar? Dan heb je een PoE-injector nodig.
Dan heb je power en ethernet aan de uitgang :)
pricewatch: TP-Link TL-POE150S

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 23-11-2021 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies - en daarvan gebruik je alleen de kant met PoE - de ethernet-only kant wordt niet aangesloten.
Via de kabel is er dan geen datatransport - enkel via wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
@Airw0lf @D-Three @nero355

Ik heb heb jullie reactie een beetje visueel proberen te maken.

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pVzMtJ1k/BG-AP.jpg

Ik heb hier 2 opties voor een AP, direct naast de meterkast (nr 2 op de tekening) aan de muur of bij de TV. Hier loopt al een ongebruikte UTP kabel.

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x1sWPxcj/BG-AP-foto.jpg
Optie is om het AP met een stukje kabelgoot op het plafond in de woonkamer te maken. Maar het liefst werk ik zo min mogelijk met kabelgoot.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fRWGmnWg/BG-AP-foto-2.jpg
Dit was een idee om het AP aardig uit het zicht weg te werken, maar ook hier zit je weer met het ijzer en andere storende materialen in de TV

1e etage:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Yq7K2L57/1E-AP.jpg
Het AP in het midden van de etage.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/g0n1tVZV/1-E-AP-foto.jpg
Zo ziet het er dan uit. Het merendeel van de kabel kan ik langs de trap laten lopen. Alleen op de slaapkamer heb ik een stukje kabelgoot anders kom ik niet mooi onder het hout van de trap uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZKLkWKmd/1-E-AP-foto-SL.jpg

Op zolder kan ik via een kabel uit slaap

Spullen welke ik dan nodig heb:
pricewatch: TP-Link TL-SG2008P
pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200

De keus voor AP is nog een beetje een afweging. Moet ik nog wat beter induiken.
De EAP6XX serie of de EAP2XX serie. Wat adviseren jullie? Wifi6 lijkt me direct interessant omdat je AP's en routers doorgaan jaren laat draaien.

Ik draai van alles door elkaar:
- vriendin heeft 2 apparaten met ondersteuning voor wifi 6
- 2 chromecasts/TV sticks
- 2x 2.4GHz robotstofzuigers
- 2.4GHz warmtepomp
- Draadloze 2.4Ghz multifunctional
- 5GHz apparatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Binnetie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:36:

Begane grond
[Afbeelding]

Ik heb hier 2 opties voor een AP, direct naast de meterkast (nr 2 op de tekening) aan de muur of bij de TV. Hier loopt al een ongebruikte UTP kabel.

Foto:
[Afbeelding]
Optie is om het AP met een stukje kabelgoot op het plafond in de woonkamer te maken. Maar het liefst werk ik zo min mogelijk met kabelgoot.

[Afbeelding]
Dit was een idee om het AP aardig uit het zicht weg te werken, maar ook hier zit je weer met het ijzer en andere storende materialen in de TV

1e etage:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo ziet het er dan uit. Het merendeel van de kabel kan ik langs de trap laten lopen. Alleen op de slaapkamer heb ik een stukje kabelgoot anders kom ik niet mooi onder het hout van de trap uit.

[Afbeelding]

De EAP6XX serie of de EAP2XX serie. Wat adviseren jullie? Wifi6 lijkt me direct interessant omdat je AP's en routers doorgaan jaren laat draaien.

- 2.4GHz warmtepomp
- 5GHz apparatuur
Mmm - als ik dat allemaal zo zie, dan lijkt het me handig om gebruik te maken van EAP615-Wall op alle verdiepingen. Die kan je doorlussen => ze ondersteunen PoE-out.

Voor de overloop op de eerste verdieping zou je hem dan langs de "voorkant" van de trap (witte blokje in de afbeelding) door kunnen lussen naar de zolderverdieping/zolderkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arKWHP6g_ZcjUuwBpuHTgSJrbwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCesMoUtfNdWJH5YY6vOhDuk.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Airw0lf, dankjewel voor je suggestie. Bedoel je dan dat ik de EAP615 vastmaakt aan de trap (in het hout)? En dan door lus naar zolder?
Op zolder is het geen vereiste momenteel omdat ik daar zelden kom en daar nog wel wifi heb. De studeerkamer is de probleem kamer zeg maar.

En dan ook de EAP615 aan de bovenkant van de muur tegen de meterkast aan? Moet je dan niet een flink gat boren om hem 'in' de muur de boren?

Is er qua kwaliteit een verschil tussen de wall modellen en bijvoorbeeld de EAP245?

[ Voor 9% gewijzigd door Binnetie op 23-11-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:02:
Mmm - als ik dat allemaal zo zie, dan lijkt het me handig om gebruik te maken van EAP615-Wall op alle verdiepingen. Die kan je doorlussen => ze ondersteunen PoE-out.

Voor de overloop op de eerste verdieping zou je hem dan langs de "voorkant" van de trap (witte blokje in de afbeelding) door kunnen lussen naar de zolderverdieping/zolderkamer.

[Afbeelding]
Ik zou dat niet doen, maar sowieso wel zoveel mogelijk voor de Wall modellen gaan en dan het liefst meteen de nieuwste met 802.11ax aan boord! :)

@Binnetie
Heb je telefoonaansluitingen door het huis heen en gebruik je deze ook echt :?

Zo niet : Sloop die dingen eens en kijk wat erachter zit qua kabel!
Als dat CAT5e of beter is : Ombouwen naar Wall accesspoints! d:)b :Y) 8) :*)

En zo niet : Zelf CAT6 trekken door die aansluitingen heen, want ik gok dat ze allemaal naar je meterkast lopen waar je dan een mooie PoE+ Switch kan neerzetten samen met de Router :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:29
Binnetie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:36:

Begane grond
[Afbeelding]

Foto:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

1e etage:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- 2.4GHz warmtepomp
- 5GHz apparatuur
Ik zou boven eerst eens een AP met een tiewrap of ducktape aan de tv steun vast maken en er beneden 1 in het tv meubel leggen om te kijken hoe ver je komt qua gewenst bereik, kan goed dat het erg mee valt en scheelt je een hoop gedoe met lelijke kabelgoten en boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Airw0lf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:13:
[...]

Precies - en daarvan gebruik je alleen de kant met PoE - de ethernet-only kant wordt niet aangesloten.
Via de kabel is er dan geen datatransport - enkel via wifi.
Ok, ik snap niet wat je bedoelt :) Zie het bovenste deel van de onderstaande afbeelding. Sluit de voedingsadapter + ethernetkabel aan op de injector en dan kan je gewoon een PoE device voorzien van power + ethernet.
Afbeeldingslocatie: https://static.tp-link.com/TL-POE150s(UN)-3.0_04_large_1609404984703j.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Three schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:35:
[...]

Ok, ik snap niet wat je bedoelt :) Zie het bovenste deel van de onderstaande afbeelding. Sluit de voedingsadapter + ethernetkabel aan op de injector en dan kan je gewoon een PoE device voorzien van power + ethernet.
[Afbeelding]
Ja - ok - maar wat als je geen ethernetpoort hebt?
Maar toch een wifi-AP wil gebruiken wat enkel een RJ45-poort met PoE heeft?
Wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ja joh! Hahaha! :D Koop dan geen PoE device, er zijn genoeg andere alternatieven :P

[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 23-11-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:59:
[...]

Ik zou dat niet doen, maar sowieso wel zoveel mogelijk voor de Wall modellen gaan en dan het liefst meteen de nieuwste met 802.11ax aan boord! :)
Wat zou je precies niet doen? En waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:21:
@Airw0lf, dankjewel voor je suggestie. Bedoel je dan dat ik de EAP615 vastmaakt aan de trap (in het hout)? En dan door lus naar zolder?
Op zolder is het geen vereiste momenteel omdat ik daar zelden kom en daar nog wel wifi heb. De studeerkamer is de probleem kamer zeg maar.

En dan ook de EAP615 aan de bovenkant van de muur tegen de meterkast aan? Moet je dan niet een flink gat boren om hem 'in' de muur de boren?

Is er qua kwaliteit een verschil tussen de wall modellen en bijvoorbeeld de EAP245?
Ja - vastmaken in het hout of aan het plafond - kan ook.
Maar in het plafond krijg je van die vervelende gaten die moeilijk weg te werken zijn - mocht dat om wat voor reden dan ooit eens nodig zijn.

Waarschijnlijk heb ik iets gemist - maar wat/waar ligt de studeerkamer precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:59
D-Three schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:35:
[...]

[Afbeelding]
Date & power, wat is dat voor kinky shizzle? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Airw0lf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:59:
[...]

Ja - vastmaken in het hout of aan het plafond - kan ook.
Maar in het plafond krijg je van die vervelende gaten die moeilijk weg te werken zijn - mocht dat om wat voor reden dan ooit eens nodig zijn.

Waarschijnlijk heb ik iets gemist - maar wat/waar ligt de studeerkamer precies?
Sorry dat was ik vergeten te melden. In de plattegrond van gisteren had ik een rood kruisje getekend in ruimte 11 (slaapkamer), dat is de studeerkamer.

In het plafond van die wall AP's wegwerken geeft inderdaad flinke gaten. Want zoals ik het zie heb je echt een inbouwdoosje nodig en schroef je niet een wall AP aan de muur lijkt wel. Dus altijd een flink gat boren.

Een wall AP op de slaapkamer achter de tv is wel te realiseren. Maar dan eerst even met ti-wraps vastmaken om te kijken hoe stabiel de verbinding is. Zoals @FrankRicard adviseert.

@nero355 ik heb een telefoondoos gebruik op de slaapkamer gebruikt om utp outlets te maken.
Nu bedenk ik me dat in de hoek van de woonkamer een oude telefoonaansluiting zat. Ik weet niet meer of we daar een afdekraam geplaatst hebben. De bank staat er namelijk strak tegen aan. Daar een AP maken wordt onhandig omdat de bank lastig te verplaatsen is (grote C vormige bank die klem tussen de muur en vensterbank zit).
Denk voor beneden ook eerst maar een AP los neerleggen in het tv meubel om eens te kijken hoe dat gaat. Achter het tv meubel zit wel iets ruimte om daar een wall AP te plaatsen.

Voor mijn gevoel geeft een EAP245 een betere dekking dan een EAP615.

Klopt het dat ik ergens las dat er goot de opvolger van de EAP245 in december komt met ondersteuning voor wifi 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:49:
Wat zou je precies niet doen? En waarom niet?
Een accesspoint zo lelijk vastmaken :)

Wat hij zelf voorstelt is IMHO veel beter! d:)b
Binnetie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:43:
Ik heb een telefoondoos gebruik op de slaapkamer gebruikt om utp outlets te maken.
Bouw die dan om naar een Wall WiFi punt! :)
Nu bedenk ik me dat in de hoek van de woonkamer een oude telefoonaansluiting zat. Ik weet niet meer of we daar een afdekraam geplaatst hebben. De bank staat er namelijk strak tegen aan. Daar een AP maken wordt onhandig omdat de bank lastig te verplaatsen is (grote C vormige bank die klem tussen de muur en vensterbank zit).
Toch zou ik het daar ook doen : Stealth WiFi d:)b 8) :*) ;)
Denk voor beneden ook eerst maar een AP los neerleggen in het tv meubel om eens te kijken hoe dat gaat. Achter het tv meubel zit wel iets ruimte om daar een wall AP te plaatsen.
Ook goed, maar IMHO zou de ideale plek recht tegenover de deur van die ruimte zijn : Je straalt dan beide kanten op! ;)
Voor mijn gevoel geeft een EAP245 een betere dekking dan een EAP615.
Ligt aan de applicatie :
- Aan het plafond : EAP 245
- Aan de muur : Zo goed als geen verschil tussen die twee dus gewoon de EAP 615 monteren! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnetie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:43:
[...]

In het plafond van die wall AP's wegwerken geeft inderdaad flinke gaten. Want zoals ik het zie heb je echt een inbouwdoosje nodig en schroef je niet een wall AP aan de muur lijkt wel. Dus altijd een flink gat boren.
Nou - het idee was meer om de montageplaat met vier schroefjes en afstandbusjes zodanig vast te maken dat je er net een UTP kabel met een haakse bocht tussenkrijgt.

Een EAP245 komt net zover naar voren (misschien wel verder) en is veel groter - vandaar die insteek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArFLwfetYqHFyAjH47OVmANNhIA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4IiVjYFbiRvjtnecwGa85yUC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:33:
Ja joh! Hahaha! :D Koop dan geen PoE device, er zijn genoeg andere alternatieven :P
Maar in de Omada serie toch niet? Of heb ik ergens wat gemist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
@nero355 ik ga de bank maar even van de kant halen. Sowieso is dat nodig omdat ik daar ook ineens sporen van een naaktslak zag, zelfs op de bank :X. dan kijk ik direct even naar het telefoondoosje.

Oude foto na de sleuteloverdracht: daar zit dus ook de bank
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/t49MQcrb/oude-foto.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Bv67tK9w/BG-AP-Bank.jpg

Wat ik me nog bedacht is de oude plek van de Fritzbox 1750E. Daarvoor had ik een gat gemaakt in een speelgoedkast omdat het anders niet lekker pastte:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/85YH7KB7/IMG-20211124-073549.jpg

De opties die er dan zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fTcrPsf5/BG-AP-opties.jpg
Rood: TV kast -> EAP615 even zien hoe ik ik hem achter de kast ga vastmaken of inbouw in een coax wcd die daar zit.Daar komen nu 2 UTP kabels uit waarvan er eentje naar een switch daar loopt. Die zou via de Gbit poort van de EAP615 kunnen
Groen: speelgoedkast, hopelijk past dit naast de slimme stekker
Oranje: Achter de bank, je ziet niks.
Paars: Optie voor later, kabel gaat via een inloopkastje (nr 4 op de plattegrond), voor eventueel beter bereik in de tuin onder de overkapping

Boven:
EAP615 eerst los achter de tv en later in te bouwen in de UTP WCD die ik daar gemaakt heb, loopt nu 1 kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Binnetie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:36:
Ik ga de bank maar even van de kant halen.
Sowieso is dat nodig omdat ik daar ook ineens sporen van een naaktslak zag, zelfs op de bank :X
:o :D _O- LOL!!!
De opties die er dan zijn:
[Afbeelding]
Rood: TV kast -> EAP615 even zien hoe ik ik hem achter de kast ga vastmaken of inbouw in een coax wcd die daar zit.Daar komen nu 2 UTP kabels uit waarvan er eentje naar een switch daar loopt. Die zou via de Gbit poort van de EAP615 kunnen
Rood lijkt me niet handig, omdat je dan met de voorkant de verkeerde kant op straalt! ;)

Achterin een kastje monteren zou trouwens gewoon moeten kunnen zonder enig probleem, maar ik kan de bijbehorende foto effe niet vinden... :|
Groen: speelgoedkast, hopelijk past dit naast de slimme stekker
Oranje: Achter de bank, je ziet niks.
Paars: Optie voor later, kabel gaat via een inloopkastje (nr 4 op de plattegrond), voor eventueel beter bereik in de tuin onder de overkapping
Die drie lijken me beter, maar hou er rekening mee dat Oranje waarschijnlijk een wat minder signaal zal opleveren in de keuken (??) bovenaan! ;)

Voor de tuin moet je gewoon een Outdoor model kopen en aan de buitenkant van het huis plaatsen d:)b
Boven:
EAP615 eerst los achter de tv en later in te bouwen in de UTP WCD die ik daar gemaakt heb, loopt nu 1 kabel.
d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 24-11-2021 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
nero355 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:07:
Rood lijkt me niet handig, omdat je dan met de voorkant de verkeerde kant op straalt! ;)

Achterin een kastje monteren zou trouwens gewoon moeten kunnen zonder enig probleem, maar ik kan de bijbehorende foto effe niet vinden... :|
Achter het tv-kastje kan ik hem mogelijk in een coax-wcd inbouwen, het kastje heeft een uitsparing zodat de kast prima tegen de muur kan staan maar niet tegen het AP aandrukt. Andere optie is in het kastje, daar zit al een gat voor kabeldoorvoer. Dan straalt hij de juiste kant op.
Die drie lijken me beter, maar hou er rekening mee dat Oranje waarschijnlijk een wat minder signaal zal opleveren in de keuken (??) bovenaan! ;)
Dat zou kunnen. De droger in de bijkeuken (dat vierkantje boven de keuken) heeft wifi en is vrij gevoelig dus dat is een mooie test dan.
Voor de tuin moet je gewoon een Outdoor model kopen en aan de buitenkant van het huis plaatsen d:)b
Dat is het beste, maar is wat voor de toekomst. Omdat ik daar helemaal geen UTP heb liggen moet ik via de meterkast, kruipruimte en dan bij de garage wat gaan aanleggen.

Ik heb vanavond de bank weggehaald en het viel me mee met de stof. Geen naaktslak ontdekt.
Ook werd ik verrast door de aansluitingen daar:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sfn36tsk/IMG_20211124_200914.jpg

Helaas was de rechter WCD een coax + telefoon (RJ11) combi. Ik dacht dat het RJ45 was. De linker WCD is leeg. Er gaat een buis naar beneden en het is maar 3 meter naar de meterkast.
De WCD met RJ11 neusje zit er prima. Dus een EAP615 zal er niet teveel last van moeten hebben, deze is net zo 'dik' vanaf de muur.

1x pricewatch: TP-Link TL-SG2008P €89,-
2x pricewatch: TP-Link TL-SG2008P €80,- wordt €160,-
1x pricewatch: TP-Link Omada Cloud Controller OC200 €65,-
Netwerkkabel voor door de buis heen

Maakt totaal ~€325,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Binnetie schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:01:
Dat is het beste, maar is wat voor de toekomst. Omdat ik daar helemaal geen UTP heb liggen moet ik via de meterkast, kruipruimte en dan bij de garage wat gaan aanleggen.
Ik heb gewoon een gat vanuit de woonkamer naar buiten toe gemaakt! :)

Kan je ook mooi de PoE Out poort van zo'n Wall model gebruiken! :Y)
Ik heb vanavond de bank weggehaald en het viel me mee met de stof.
Geen naaktslak ontdekt.
:D _O-
Ook werd ik verrast door de aansluitingen daar:

[Afbeelding]

Helaas was de rechter WCD een coax + telefoon (RJ11) combi. Ik dacht dat het RJ45 was.
Gewoon de Coax eruit trekken en ombouwen naar Wall WiFi of gewoon een UTP aansluiting! d:)b

Alles is toch IPTV tegenwoordig op de een of andere manier...
De linker WCD is leeg. Er gaat een buis naar beneden en het is maar 3 meter naar de meterkast.
NICE! :)

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:08
Dit is echt vreemd. Het systeem draait altijd als een zonnetje, maar heel soms als ik er een ander vaste aansluiting bijzet adopt de controller de router 605 niet.... meestal moet ik dan het hele systeem resetten, iemand een snelle workaround?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@wowly
Wat doe je dan precies :?

Wat sluit je aan en waarop ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wowly schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:22:
Dit is echt vreemd. Het systeem draait altijd als een zonnetje, maar heel soms als ik er een ander vaste aansluiting bijzet adopt de controller de router 605 niet.... meestal moet ik dan het hele systeem resetten, iemand een snelle workaround?
Wat bedoel je met het "hele systeem"? En wat is "resetten"? Naar fabrieksinstellingen of enkel een reboot?

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:08
Deze keer lukte het met een power off (stekker eruit) en hij kwam weer helemaal terug.
Ik heb net een nieuwe pc getest....

Mogelijk dat hij bezig was met updaten oid?

Hmm, heb net de updates maar eens uitgevoerd, voor alle onderdelen was en een update (oc200, de 605 router en de Managed switch en de wifi accesspunten)

[ Voor 31% gewijzigd door wowly op 25-11-2021 23:45 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
flanger schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:02:
[...]

De bundels tijdens BF waren vorig jaar toch echt wel substantieel goedkoper, zou toch nog even afwachten of ze niet met een scherpe aanbieding komen.
Heb nog niets gezien, behalve een bundel met 5 APs - da's weer wat teveel van t goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Iemand ervaring met een access point voor binnen, onder een overkapping buiten ophangen? Die outdoor dingen vind ik niet zo fraai…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
koifim schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:34:
Iemand ervaring met een access point voor binnen, onder een overkapping buiten ophangen? Die outdoor dingen vind ik niet zo fraai…
In de specs staat doorgaans de IP-waarde en de temperatuur range waarin ze werken.

Als de overkapping buiten is, zou een binnen AP het wel eens zwaar kunnen hebben ivm dauw/vocht en oxidatie. Kortsluiting niet zo snel op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Dan zou je zoiets kunnen doen :
- captain007 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- Masimo in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Of gewoon iets van de concurrent kopen :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh Pro (1-pack)
- pricewatch: Ubiquiti Access Point WiFi 6 Mesh

IMHO wel erg duur als je beseft dat je de basismodellen van beide merken makkelijk achter een grote plant kan wegwerken! :Y) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
De nieuwe EAP610-outdoor vind ik er best nog goed uit zien.

Al overweeg ik ook een indoor AP onder een overkapping vanwege de POE passthrough. Volgens de specificaties kunnen ze bij dezelfde relatieve luchtvochtigheid worden gebruikt. De indoor unit is uiteraard niet spatwaterdicht en het temperatuursbereik is verschillend. Maar ik denk dat het kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
D-Three schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:16:
[...]

De nieuwe EAP610-outdoor vind ik er best nog goed uit zien.

Al overweeg ik ook een indoor AP onder een overkapping vanwege de POE passthrough. Volgens de specificaties kunnen ze bij dezelfde relatieve luchtvochtigheid worden gebruikt. De indoor unit is uiteraard niet spatwaterdicht en het temperatuursbereik is verschillend. Maar ik denk dat het kan.
Wat ik me nog kan herinneren uit mijn elektronica studie:
Bij temperaturen onder nul bevriezen de coatings, banen en solderingen; vergelijkbaar met wat je wellicht kent van autoruiten. Als de temperatuur overdag weer boven nul gaat krijg je condensvorming.

De combinatie zorgt er uiteindelijk voor dat de coating gaat scheuren, het vocht eronder kruipt en voor rare af-en-toe problemen gaat zorgen. Na wat langere tijd gaan ook de banen en solderingen scheuren. Mijn inschatting is dat je hem na 2-4 jaar weg kunt gooien; afhankelijk van wel/geen strenge winters met langere vriesperiodes en grotere temperatuurverschillen.

Bij apparatuur voor buiten wordt er gewerkt met aangepaste materialen voor o.a. de coatings, de banen en de solderingen. Daardoor heb je weinig of geen last van dergelijke temperatuur verschillen.

Of zoiets dan toch... die studie is alweer de nodige jaren geleden... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 22:49:
Wat ik me nog kan herinneren uit mijn elektronica studie:
Bij temperaturen onder nul bevriezen de coatings, banen en solderingen; vergelijkbaar met wat je wellicht kent van autoruiten. Als de temperatuur overdag weer boven nul gaat krijg je condensvorming.
Maar wat nou als dat apparaat 24/7 aanstaat :?
De combinatie zorgt er uiteindelijk voor dat de coating gaat scheuren, het vocht eronder kruipt en voor rare af-en-toe problemen gaat zorgen. Na wat langere tijd gaan ook de banen en solderingen scheuren. Mijn inschatting is dat je hem na 2-4 jaar weg kunt gooien; afhankelijk van wel/geen strenge winters met langere vriesperiodes en grotere temperatuurverschillen.
Ik zou het sowieso afraden, want je accepteert alleen maar nadelen die je uiteindelijk meer geld gaan kosten! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Condensatie is inderdaad niet zo prettig en zal kan een probleem vormen. Ik staar me misschien wat blind op de specs van zowel de indoor als outdoor AP's die allebei hetzelfde zeggen: 10% tot 90% relatieve vochtigheid, niet-condenserend.

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 26-11-2021 23:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 23:20:
[...]

Maar wat nou als dat apparaat 24/7 aanstaat :?
De warmteontwikkeling bij 24/7 aanstaan zit hem in de chips - niet in de plaatjes waar ze op gemonteerd zijn.

Als de chips zo warm worden dat de coating, de banen en de solderingen er ook van opwarmen zit je aan het andere uiterste: de coating en soldering wordt in meerdere-of-mindere mate vloeibaar bij hogere buitentemperaturen; zeker als de zon op zo een kastje staat.

Daardoor verliezen ze hun sterkte - wat dan in de winter weer een extra probleem is als het gaat vriezen. Als die combinatie van factoren zich voordoet is het na 1-2 jaar gedaan - zo is mijn inschatting.

Nee - niet doen. Neem gewoon de outdoor exemplaren en bouw er eventueel iets moois omheen als de vormgeving niet is wat het zijn moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ga voor een outdoor exemplaar. Even kijken of ik het netjes kan wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Meer mensen die hier last van hebben? Via de app

Van de 2 verschillende locaties (bij mij en bij pap) krijg ik "failed to get ip"

Lokaal wel direct benaderbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmsHHnLoI9RCEu2jygHYOGkgdCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1COd2bZIqu3lvhTwLbGhYqj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door RobbyTown op 27-11-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Hier geen problemen.
Bij mij draait 4.4.6 in een docker container op Ubuntu

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 06:34:

Van de 2 verschillende locaties (bij mij en bij pap) krijg ik "failed to get ip"

[Afbeelding]
Hier ook niet - ook nooit gezien.

Firewall misschien? VPN op je telefoon die roet in het eten gooit?

Andere invalshoek:
Ik had de afgelopen weken ook zo een raar probleem - de router (een 7206) werd niet "geadopteerd". Dat strande steeds op "not compatible with the controller". Bleek uiteindelijk iets in de router-config-bestanden op de controller te zijn (database probleem?).

Ik ben gister eens backups terug gaan zetten. En bij de 3-de poging werkte alles weer als vanouds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:36:
[...]

Hier ook niet - ook nooit gezien.

Firewall misschien? VPN op je telefoon die roet in het eten gooit?

Andere invalshoek:
Ik had de afgelopen weken ook zo een raar probleem - de router (een 7206) werd niet "geadopteerd". Dat strande steeds op "not compatible with the controller". Bleek uiteindelijk iets in de router-config-bestanden op de controller te zijn (database probleem?).

Ik ben gister eens backups terug gaan zetten. En bij de 3-de poging werkte alles weer als vanouds.
Hmm sinds een weekje of 2 OpenVPN app op de tel (staat niet aan). Misschien zou dat dan de boosdoener kunnen zijn. Het meest rare is wel als ik via browser op de pc inlog op de omada cloud is alles perfect online.

Mijn pa heeft een simpele router van de provider daar is in elk geval niets veranderd.

Als ik via 4G check zelfde.

Goed dank voor de feedback het probleem ligt ergens bij mij / de telefoon 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 16:09
RobbyTown schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:08:
[...]

Hmm sinds een weekje of 2 OpenVPN app op de tel (staat niet aan). Misschien zou dat dan de boosdoener kunnen zijn. Het meest rare is wel als ik via browser op de pc inlog op de omada cloud is alles perfect online.

Mijn pa heeft een simpele router van de provider daar is in elk geval niets veranderd.

Als ik via 4G check zelfde.

Goed dank voor de feedback het probleem ligt ergens bij mij / de telefoon 8)7
Ik heb hetzelfde probleem, nog geen tijd gehad om naar te kijken. Ik heb het idee dat het een issue is dat de omada controller niet naar buiten kan richting de tp-link cloud omgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

RobbyTown schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 06:34:

[Afbeelding]
Had hier vorige week ook opeens uit het niets last van. Via de browser waren de controllers wel gewoon bereikbaar. Heb toen de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en toen werkte het gewoon weer :)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Yellowneck schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:39:
[...]

Had hier vorige week ook opeens uit het niets last van. Via de browser waren de controllers wel gewoon bereikbaar. Heb toen de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en toen werkte het gewoon weer :)
Ben gelukkig niet de enige O-)

App verwijderd en opnieuw erop gezet is kijken hoe lang het blijft goed gaan :).

[ Voor 4% gewijzigd door RobbyTown op 27-11-2021 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 16:09
RobbyTown schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:03:
[...]

Ben gelukkig niet de enige O-)

App verwijderd en opnieuw erop gezet is kijken hoe lang het blijft goed gaan :).
Dat helpt inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Hebben de Wall modellen een ander antennedesign, waardooor ze misscien beter niet aan het plafond kunnen geschroefd worden?

Heb bij de scouting een mooie plek waar we een AP tegen het plafond willen schroeven, maar de wall varianten zijn fors kleiner dan de andere modellen (en dus minder kwetsbaar in een clubgebouw). Echter, het is wel noodzakelijk dat de dekking "rondom" goed is, en niet alleen in de "kijkrichting" van de AP.

Edit:

Volgens de datasheets zit daar inderdaad best wel verschil in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsyOFCnmMEi7OkUScLxnb80bXm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ce5Yw2cgtS8fOBpOcIDwKPHO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Hmmbob op 29-11-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Hmmbob schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:37:
Hebben de Wall modellen een ander antennedesign, waardooor ze misscien beter niet aan het plafond kunnen geschroefd worden?

Heb bij de scouting een mooie plek waar we een AP tegen het plafond willen schroeven, maar de wall varianten zijn fors kleiner dan de andere modellen (en dus minder kwetsbaar in een clubgebouw). Echter, het is wel noodzakelijk dat de dekking "rondom" goed is, en niet alleen in de "kijkrichting" van de AP.

Edit:

[Afbeelding]
Zeer interessant, zelf heb ik bewust de AP aan het plafond gehangen om de beste dekking te krijgen, goed om te zien dat dit ook gestaafd wordt met data (sowieso logisch).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mitchell

Mitchell

Ondertitel

Morgen komt, als het goed is, mijn eerste lading TP-Link Omada spul binnen. Ben benieuwd hoe moeilijk het zal zijn om alles op te zetten voor een netwerk noob als ik. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jFIQRnVZ4fv86m1BNz2U6JRoqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MHNHHgwq0zZz5qQRDrtApJ6Y.png?f=fotoalbum_large

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Hmmbob schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:37:
Daar zijn ze sowieso niet voor bedoeld! B)
Gewoon een "UFO model" ophangen dan! d:)b
Edit:

[Afbeelding]
Goed gevonden! d:)b

Ik vroeg me al een tijdje af of TP-Link eindelijk zoiets online heeft staan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 12:44
Hopelijk kan iemand me helpen

Ik heb een Sg108Pe speciaal gekocht voor de poe functie zodat ik accespiints direct kan aansluiten. Nu heb ik 2x een eap110.

Nu hebben beide volgens de site IEEE 802.3af, waardoor ik als leek dacht dat het wel zou werken. Helaas gaat de AP niet aan. Met de meegeleverde passieve poe injector wel. Doenlijk wat fout of is het een combinatie die niet werken zal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Len020 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:21:
Hopelijk kan iemand me helpen

Ik heb een Sg108Pe speciaal gekocht voor de poe functie zodat ik accespiints direct kan aansluiten. Nu heb ik 2x een eap110.

Nu hebben beide volgens de site IEEE 802.3af, waardoor ik als leek dacht dat het wel zou werken. Helaas gaat de AP niet aan. Met de meegeleverde passieve poe injector wel. Doenlijk wat fout of is het een combinatie die niet werken zal.
Zitten die EAPs wel in poort 1 - 4?
Is PoE enabled ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Dat 1e wel. Enabled weet ik niet. Staat t bij default uit ?

Zie ik een folder van tplink dat de eap alleen 24v is. Terwijl
Op hun site staat dat andere protocol. Zou dat uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Len020 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:44:
Zie ik een folder van tplink dat de eap alleen 24v is terwijl op hun site staat dat andere protocol.

Zou dat uitmaken?
Uiteraard! :)

Zie : https://www.tp-link.com/u...nt/eap110/#specifications

Pricewatch lijkt ook te hinten op het feit dat er meerdere versies van zijn : pricewatch: TP-Link EAP110

Typisch TP-Link gezeik waar je echt goed op moet letten! ;) :/

Zeker tweedehands gekocht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
nero355 schreef op maandag 29 november 2021 @ 23:10:
[...]

Uiteraard! :)

Zie : https://www.tp-link.com/u...nt/eap110/#specifications

Pricewatch lijkt ook te hinten op het feit dat er meerdere versies van zijn : pricewatch: TP-Link EAP110

Typisch TP-Link gezeik waar je echt goed op moet letten! ;) :/

Zeker tweedehands gekocht :?
Nee nieuw. Bij Amazon. Verpakking is ook in de nieuwe kleur/style van tplink.

Edit: een Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE aangesloten op deze switch werkt wel, en ook bij dit AP is de informatievoorziening niet consequent; op coolblue zeggen ze dat deze 24v is en bij de specs wordt weer 24 v én 802.3af genoemt, maar in de handleiding weer alleen 24v,

[ Voor 18% gewijzigd door Len020 op 30-11-2021 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Len020 schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:21:
[...]

802.3af is geen passive PoE. Passive PoE is zelfs geen IEEE-standaard dacht ik. Op de website van TP-Link lees ik dit over de EAP110:
quote: TP-Link website
Interface: Snel [sic] ethernet (RJ-45) aansluiting x 1(ondersteunt Passive PoE)
Uitgangsvermogen: 24 V gelijksp. / 1 A Passive PoE stroomtoevoer
802.3af wordt nergens op hun pagina vermeld. Als ik dan de specs van 802.3af erop nakijk, dan kan die 37-57V leveren aan het afnemende apparaat, dus ruim boven die 24V die passive PoE doet. Dus nee, jouw injector doet passive PoE, maar je switch niet.

De pest met passive PoE is dat weinig PoE switches dat voorzien. Je ziet dat het vaakst terug bij Ubuiqiti PSE (power sourcing equipment) maar dat is het meestal wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Borromini op 30-11-2021 13:43 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
Op deze foto zie je wel de 802.3af genoemd bij de eap110.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUuQyoMUkPKzJGWLOjSZGgCZ7To=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmnQwCKVo3jutAgkG8s2VyEr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dan ga je verhaal moeten halen bij TP-Link. Eén van de twee klopt niet. En kijk naar de specs van je injector, dan weet je 't ineens.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zag laats ergens voorbij komen/iemand iets online roepen (typen) dat Omada ubnt-unifi hardware kan adopteren. Klopt dat?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Len020 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:54:
Nee nieuw. Bij Amazon. Verpakking is ook in de nieuwe kleur/style van tplink.
Dan zou ik ze terugsturen en nieuwere modellen kopen die 802.11ax doen en PoE of PoE+ gebruiken! :)
Edit: een Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE aangesloten op deze switch werkt wel, en ook bij dit AP is de informatievoorziening niet consequent; op coolblue zeggen ze dat deze 24v is en bij de specs wordt weer 24 v én 802.3af genoemt, maar in de handleiding weer alleen 24v,
Dat is ook zo'n kneusje uit de Ubiquiti UniFi familie :

Vanaf een bepaalde datum en een bepaalde batch is men ook 802.3af naast Passive 24V gaan gebruiken!

Ik geloof dat de AP-AC-LR uit dat tijdperk ook hetzelfde probleem heeft... :F
Borromini schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:00:
802.3af is geen passive PoE. Passive PoE is zelfs geen IEEE-standaard dacht ik. Op de website van TP-Link lees ik dit over de EAP110:

802.3af wordt nergens op hun pagina vermeld. Als ik dan de specs van 802.3af erop nakijk, dan kan die 37-57V leveren aan het afnemende apparaat, dus ruim boven die 24V die passive PoE doet. Dus nee, jouw injector doet passive PoE, maar je switch niet.
Er zijn dus !! 5 !! Revisies van hé! :)
De pest met passive PoE is dat weinig PoE switches dat voorzien. Je ziet dat het vaakst terug bij Ubuiqiti PSE (power sourcing equipment) maar dat is het meestal wel.
MikroTik heeft ook genoeg modellen (gehad) die 24V Passive gebruiken ;)
Len020 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:02:
Op deze foto zie je wel de 802.3af genoemd bij de eap110.

[Afbeelding]
Check de link die ik je eerder gaf en click eens op Support :)

Je komt dan hierop uit : https://www.tp-link.com/us/support/download/eap110/

Er zijn dus !! 5 !! Revisies van geweest!
Borromini schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:37:
Dan ga je verhaal moeten halen bij TP-Link. Eén van de twee klopt niet. En kijk naar de specs van je injector, dan weet je 't ineens.
Gewoon goed hun documentatie lezen :)
xbeam schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:16:
Ik zag laats ergens voorbij komen/iemand iets online roepen (typen) dat Omada ubnt-unifi hardware kan adopteren.

Klopt dat?
Misschien als je het een en ander aan versies/firmwares gelijk trekt zodat alles nog werkt op de manier die hoort bij de periode dat ze beiden van hetzelfde OEM product gebruik leken te maken qua Controller :?

Zou wel lachen zijn opzich! :D

[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 30-11-2021 14:25 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 59 Laatste