• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:30
Mr.Viper schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:15:
[...]

Misschien willen mensen dan niet upgraden van 4.4.4 naar 4.4.6. Misschien ga ik nog wel ff kijken of ik nog terug kan naar 4.4.4.
True, al is dat plaatje ook niet het einde van de wereld - weet niet welke verbeteringen er nog meer zijn geweest in de laatste versie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:01

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Volgens de site van TP-Link:
1) Optimized the algorithm and interval for generating network topology and MAP.
2) Fixed the bug that speed test would cause IPv6 configuration to be deleted.
3) Fixed the link redirection error for resetting Omada Controller accounts.
4) Fixed the bug that the pictures with transparent backgrounds could not be
correctly imported into the Portal.
5) Fixed the bug that the Controller would redirect to the wrong HTTPS port with
an External Web Portal enabled.
6) Fixed that bug that the HTTPS redirection configuration would not be saved after
modifying Portal settings.
Misschien is die optimalisatie niet zo optimaal :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Viper op 22-10-2021 15:20 ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• NiGeLaToR
Mr.Viper schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:20:
Volgens de site van TP-Link:

[...]

Misschien is die optimalisatie niet zo optimaal :+
We might have the culprit right here :+
1) Optimized the algorithm and interval for generating network topology and MAP.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

[...]

Misschien willen mensen dan niet upgraden van 4.4.4 naar 4.4.6. Misschien ga ik nog wel ff kijken of ik nog terug kan naar 4.4.4.
Met die kanttekening dat op dit moment versie 4.4.6 enkel beschikbaar is voor de software controllers - niet de hardware equivalenten.

makes it run like clockwork

Deze plaat is van een klant met een hardware OC200 controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jN3ma6nDEeE9J_AdymoqVy9Cku4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yx2dUsm7W1UPo4T9bo49iXQE.png?f=fotoalbum_large

Incompleet: ja
Hardware controller: ja
Software versie van de controller: 4.4.4.

Dit is altijd zo geweest. Ik heb hierover een mailwisseling gehad met TP-support.
Ze gaven als oorzaak dat er geen switch gebruikt is. Op mijn vraag of de switch in een router iets met LLDP doet (zoals opgenomen in de LAN-config) is nooit een antwoord gekomen... maar ik schat in van niet.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-11 20:22
De omada controller draait voorlopig nog op mijn laptop. Ik heb ontdekt dat wanneer de laptop verbonden is met de EAP610, deze AP lost komt te staan in de topology. Maar als ik de laptop laat verbinden met de AP van de provider en ik herstart daarna de controller, de EAP610 wel verbonden is met de de switch. Vreemd.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Ik heb versie 4.4.4 (oc200) en als op update druk krijg ik de melding dat ik up to date ben dus ik kan niet naar 4.4.6 :p

Edit was al gepost alleen niet gezien stond op een pagina later 7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 23-10-2021 08:24 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Airw0lf schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Hier ook - de switch waar alles bij elkaar komt "hangt" los van de rest.
Wat zou betekenen dat er eigenlijk niks meer werkt....
Wekelijks laat ik de controller een reboot uitvoeren voor alle apparatuur.
Nu klopt de plaat wel weer... rara-politie-pet.. :? :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOe_mxePATzs8g8O_1xoRByi_jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xdjm6P6ry2kHSTDugLPl6i2K.png?f=fotoalbum_large

Airw0lf schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:31:
Deze plaat is van een klant met een hardware OC200 controller.
[Afbeelding]

Incompleet: ja
Hardware controller: ja
Software versie van de controller: 4.4.4.

Dit is altijd zo geweest. Ik heb hierover een mailwisseling gehad met TP-support.
Ze gaven als oorzaak dat er geen switch gebruikt is. Op mijn vraag of de switch in een router iets met LLDP doet (zoals opgenomen in de LAN-config) is nooit een antwoord gekomen... maar ik schat in van niet.
Versie 4.4.6 voor de hardware controllers is uit => upgrade verliep zonder problemen.
Op het vlak van topologie weergave verders nog geen verbetering gezien.

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Versie 4.4.6 voor de hardware controllers is uit => upgrade verliep zonder problemen.
Op dit vlak verders geen verbeteringen.
De gok gewaagd. Hier verliep het gelukkig ook goed. Vorige keer was het totaal omzeep :/.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 15:47
Lang leve docker ;-)

• Kwesiq
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 14:38
Hopelijk kan iemand me hier op weg helpen. Ik heb onlangs 3AP's (EAP230 wall) toegevoegd, na verhuizing, en als ik in de controller software kijk dan zijn ze 'connected', alleen zie ik verder niets over de clients of andere gegevens over de status. Ik heb het idee dat ik iets simpels over het hoofd zie.

Ik heb de volgende hardware:
- Modem/router: Experiabox v10 (Glasvezel Youfone/KPN)
- Switch TP-link TP-Link TL-SG1008P
- Controller laptop met de software (heb OC200 liggen, maar moet ik nog aansluiten)
- 2x TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3
- 3x TP-Link EAP230-Wall (nieuw aangesloten)

De 2 'oude' EAP225 AP's zie ik gewoon terug in de portal, maar de 3 nieuwe EAP230 AP's wel dat ze er zijn, maar lijkt verder alsof er geen clients aan hangen of data verkeer is.

Verder 3 SSID's, waarvan 1 gast account.

Door de instellingen heen gegaan, maar kom er helaas niet uit. De AP's lijken wel te werken, alleen weet ik het nu niet zeker....

Dank alvast!
Kwesiq schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:45:

- Controller laptop met de software (heb OC200 liggen, maar moet ik nog aansluiten)

De 2 'oude' EAP225 AP's zie ik gewoon terug in de portal, maar de 3 nieuwe EAP230 AP's wel dat ze er zijn, maar lijkt verder alsof er geen clients aan hangen of data verkeer is.
Heb je een overzicht van de software/firmware-versies?
Ik neem aan dat de switch is aangesloten op de Experia Box?

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-11 14:55
Kwesiq schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:45:
Hopelijk kan iemand me hier op weg helpen. Ik heb onlangs 3AP's (EAP230 wall) toegevoegd, na verhuizing, en als ik in de controller software kijk dan zijn ze 'connected', alleen zie ik verder niets over de clients of andere gegevens over de status. Ik heb het idee dat ik iets simpels over het hoofd zie.

Verder 3 SSID's, waarvan 1 gast account.

Door de instellingen heen gegaan, maar kom er helaas niet uit. De AP's lijken wel te werken, alleen weet ik het nu niet zeker....

Dank alvast!
probeer even om individueel met die AP's te verbinden en de firmware te updaten. Er waren aardig wat waarschuwingen dat je eerst je AP moest updaten voordat je de nieuwste controller runt een of twee versies geleden, klinkt alsof dat het probleem is.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:04
@D-Three @nero355 @Snuitebolletje

Ze hangen! Het EAP615 in-wall access point is kleiner dan ik had gedacht. De ingebouwde switch met 3 poorten is erg handig in het kantoor. Montage was eigenlijk zo gepiept, ik heb een stekker aan de Belden 7965E kabel geknepen en deze gaat aan de achterkant zo het access point in. In de doos is geen PoE injector voorzien waardoor je aan een PoE+ switch vast zit. Indien je er eentje uitkiest binnen het TP-link ecosysteem, kan je deze ook beheren vanuit de Omada omgeving.
De Omada omgeving ziet er prachtig uit. De installatie van de controller verliep snel, echter kreeg ik een error bij het starten "Could not start mongodb". Standaard zal de installer niet met admin-rechten de java-executable draaien. Nadat ik de omada-start.jar in een elevated commandprompt lanceerde ging dit wel goed. Dit is een slordigheidje in de installer mijn inziens. Gezien de prijs kan ik hier niet wakker om liggen maar vereist wat extra scripting bij het draaien als service op een windows server.
Het bereik is voor zijn formaat echt heel goed. Ik heb er twee hangen en dit lijkt meer dan voldoende te zijn in mijn 4 kamer appartement met veel beton. Er komt nog een exemplaar op het balkon die ik tegen de zomer aan zal schaffen, hopelijk zijn tegen die tijd de omada Wifi6 AP's voor buiten in de verkoop gegaan.
De snelheid valt voor nu nog tegen. Ik heb niet hoger dan 300mbps gehaald. Bedraad haal ik geen hogere snelheid ondanks dat ik gigabit internet heb. Dit zal ik dus nog moeten troubleshooten want dit is niet acceptabel. Echter zit ik na de verhuizing nog met andere prioriteiten eerst :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygtA_047i7SRSrowZif1IGAkFNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnx5JfGCzkqnRd1COidE8zI0.jpg?f=fotoalbum_large

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
fonsoy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:06:
Ze hangen! Het EAP615 in-wall access point is kleiner dan ik had gedacht. De ingebouwde switch met 3 poorten is erg handig in het kantoor. Montage was eigenlijk zo gepiept, ik heb een stekker aan de Belden 7965E kabel geknepen en deze gaat aan de achterkant zo het access point in.
d:)b
Er komt nog een exemplaar op het balkon die ik tegen de zomer aan zal schaffen, hopelijk zijn tegen die tijd de omada Wifi6 AP's voor buiten in de verkoop gegaan.
d:)b
De snelheid valt voor nu nog tegen. Ik heb niet hoger dan 300mbps gehaald. Bedraad haal ik geen hogere snelheid ondanks dat ik gigabit internet heb. Dit zal ik dus nog moeten troubleshooten want dit is niet acceptabel. Echter zit ik na de verhuizing nog met andere prioriteiten eerst :)
- WiFi snelheden kan je met de juiste instellingen hoger krijgen dus dat maakt niet zoveel uit.
- Bekabeld echter... Dat moet haast wel aan de kabel of stekker liggen!
Zooooveeeeeel mooier dan zo'n UFO aan het plafond! _O_ d:)b 8) :*) :Y) O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

nero355 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:53:

- WiFi snelheden kan je met de juiste instellingen hoger krijgen dus dat maakt niet zoveel uit.
- Bekabeld echter... Dat moet haast wel aan de kabel of stekker liggen!
Of het precies de kabel of stekker is weet ik niet - zou kunnen.

Kan ook zijn dat er een lus in de topologie zit.
Waarna de mesh-functie besloten heeft 5G als backhaul te gebruiken (versus de kabel).
Das mij in ieder geval al twee keer gebeurd.

Met de spanning tree instellingen is dat te voorkomen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik ben benieuwd of die EAP615 je gigabit link kan dichttrekken :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:17
Versie 5 is er ( toch voor software controller windows )
Ik draai een OC200 dus voor mij is het nog niet.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/245226

release notes even rap doorgelezen en ben toch vrij positief voor een eerste V5 versie.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/508236

[ Voor 9% gewijzigd door blahenazo op 04-11-2021 10:04 ]

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22
Hoi. Ik heb een vraag over de EAP615. Ik vind ze mooi O+ maar heb een uitdaging.
We krijgen ramen waar meerdere kabels in worden afgemonteerd (stroom, CAI, UTP). Dat maakt dat we de EAP615 er niet bovenop kunnen monteren, dus op de box zelf :X. Ik ga een PoE+ switch gebruiken richting de AP's.

Nu heeft de EAP615 het mooie voordeel dat je altijd nog UTP-poorten hebt t.o.v. de ronde AP's.

Wat zou er nog mogelijk zijn om wel de EAP615 te kunnen gebruiken?
Opbouwdoos maar gebruiken?

[ Voor 35% gewijzigd door RiCk op 04-11-2021 11:05 ]

• D-Three
@fonsoy Het ziet er netjes uit. Toch zou zo'n AP bij mij altijd wel een stopcontact of andere netwerkaansluiting blokkeren. Ik denk niet dat ik ergens een netwerkaansluiting in huis heb die apart zit, meestal zit het gecombineerd onder één afdekplaat met andere aansluitingen (stopcontact, coax, ethernet).

@blahenazo De EAP610-Outdoor staat in de lijst met supported devices, alleen is het ding nergens te krijgen :P Toch reeds begin dit jaar aangekondigd. Nu ja, de zomer is voorbij, ik kijk volgend jaar wel eens voor wifi in de tuin 8) Alhoewel dat eigenlijk geen groot gemis is.

@RiCk Kabels in ramen? :? Het is me niet geheel duidelijk wat je wil realiseren. Heb je foto's? Als je geen aansluitdozen hebt waarop je de EAP615 kan monteren, dan denk ik dat je inderdaad voor opbouw moet gaan. Maar als je ramen aan het vervangen bent dan moet er toch ook nog afwerking komen rond de ramen? Ook die stroomkabels en dergelijke moeten ergens heen of niet? Dan lijkt het mij niet zo'n probleem om daar in de buurt een gat te maken met een inbouwdoos?

• RiCk
D-Three schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:50:

@RiCk Kabels in ramen? :? Het is me niet geheel duidelijk wat je wil realiseren. Heb je foto's? Als je geen aansluitdozen hebt waarop je de EAP615 kan monteren, dan denk ik dat je inderdaad voor opbouw moet gaan. Maar als je ramen aan het vervangen bent dan moet er toch ook nog afwerking komen rond de ramen? Ook die stroomkabels en dergelijke moeten ergens heen of niet? Dan lijkt het mij niet zo'n probleem om daar in de buurt een gat te maken met een inbouwdoos?
Haha sorry voor de verwarring
Ik bedoelde dit soort dingen:

https://www.elektramat.nl...5042-1024x768bw0c0q70.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door RiCk op 04-11-2021 13:22 ]

• RobbyTown
  • Niet online
RiCk schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:22:
[...]

Haha sorry voor de verwarring
Ik bedoelde dit soort dingen:

https://www.elektramat.nl...5042-1024x768bw0c0q70.jpg
Wat @D-Three dus in de eerste zin zegt is precies dat dus :)

Hier ook 2x WCD en 1x 2 UTP. Jou raamwerk iets meer haha

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:01

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

blahenazo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:

release notes even rap doorgelezen en ben toch vrij positief voor een eerste V5 versie.

Voordat iedereen te enthousiast wordt, dit is alleen voor Windows en niet voor andere besturingssystemen.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:28
Mr.Viper schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:34:
[...]

Voordat iedereen te enthousiast wordt, dit is alleen voor Windows en niet voor andere besturingssystemen.
Wel benieuwd wanneer deze update dan in de hardware controller wordt doorgevoerd.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• nero355
RiCk schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:03:
Hoi. Ik heb een vraag over de EAP615. Ik vind ze mooi O+ maar heb een uitdaging.
We krijgen ramen waar meerdere kabels in worden afgemonteerd (stroom, CAI, UTP). Dat maakt dat we de EAP615 er niet bovenop kunnen monteren, dus op de box zelf :X. Ik ga een PoE+ switch gebruiken richting de AP's.

Nu heeft de EAP615 het mooie voordeel dat je altijd nog UTP-poorten hebt t.o.v. de ronde AP's.
Wat zou er nog mogelijk zijn om wel de EAP615 te kunnen gebruiken?
Opbouwdoos maar gebruiken?
Wat is je doel precies :?

Wat je kan doen :
- Zorg ervoor dat je de UTP aansluitingen aan de buitenkant hebt.
Dus uiterst links of rechts en dan daar de EAP615 monteren zoals velen hebben gedaan toen dit soort modellen op de markt kwamen ;)
- Als je doel is om de TV/IPTV kastje/Consoles/enz. van UTP te voorzien samen met de rest van de kamer van WiFi te voorzien dan zou je ze aan de achterkant van je TV meubel kunnen monteren!
Of in ieder geval een meubel dat voor jou het handigst is :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• RiCk
nero355 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:46:
[...]

[...]

[...]

Wat je kan doen :
Dus uiterst links of rechts en dan daar de EAP615 monteren zoals velen hebben gedaan toen dit soort modellen op de markt kwamen ;)
- Als je doel is om de TV/IPTV kastje/Consoles/enz. van UTP te voorzien samen met de rest van de kamer van WiFi te voorzien dan zou je ze aan de achterkant van je TV meubel kunnen monteren!
Hoi. We krijgen een nieuwbouwhuis ergens volgend jaar. En daarbij hebben wel al aardig wat keuzes moeten maken in hele korte tijd zonder daar goed over na te denken. We krijgen vier verdiepingen, UTP wordt gelegd naar in ieder geval 4 plekken (op die vier verdiepingen) waar ik ook AP's wil hebben hangen. De UTP wordt afgemonteerd in een afdekraam naast o.a. DWCD/WCD/CAI. Nu zou ik dus graag op 2 plekken óók UTP-poorten additioneel willen hebben vanuit de AP omdat ik daar maar één UTP-aansluiting in de muur heb. Dus ik moet creatief zijn.
RobbyTown schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:49:
[...]

Iets minder opties erop. Maar voor het beeld. Dit is dus zijn probleem. Omdat UTP niet los is zoals de foto van die wall ap

[Afbeelding]

Als ik links de wall maak vervalt dus in mijn geval het linker stopcontact omdat de wall daar iets overheen komt.
Correct

[ Voor 21% gewijzigd door RiCk op 04-11-2021 14:51 ]

• RobbyTown
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:46:
[...]

[...]

[...]

Wat je kan doen :
Iets minder opties erop. Maar voor het beeld. Dit is dus zijn probleem. Omdat UTP niet los is zoals de foto van die wall ap

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KPp4v1DTymZIFSdVydQYBbzwXUo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3thVuDSwG1QRJBhZ89DZHT7r.jpg?f=fotoalbum_medium

Als ik links de wall maak vervalt dus in mijn geval het linker stopcontact omdat de wall daar iets overheen komt.

Toen de walls er nog waren en ook hetzelfde probleem (al zit daar niets). Collega zo gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi2jJVFZP88ZfDOjp7sgu2YhwM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYbnhbLLfYMPffxWC6pEwN0a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 04-11-2021 14:54 ]

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-11 09:28
D-Three schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:50:
@blahenazo De EAP610-Outdoor staat in de lijst met supported devices, alleen is het ding nergens te krijgen :P Toch reeds begin dit jaar aangekondigd. Nu ja, de zomer is voorbij, ik kijk volgend jaar wel eens voor wifi in de tuin 8) Alhoewel dat eigenlijk geen groot gemis is.
De TP-Link EAP610-Outdoor wordt begin december 2021 verwacht.
Bron: https://www.wifishop.nl/t...or-access-point/pid=74559
anconakip schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:45:
[...]

Wel benieuwd wanneer deze update dan in de hardware controller wordt doorgevoerd.
En of deze .0-versie wel stabiel is... hoewel ervaringen uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst... ;)

• nero355
RobbyTown schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:49:

[Afbeelding]

Toen de walls er nog waren en ook hetzelfde probleem (al zit daar niets). Collega zo gemaakt
[Afbeelding]
Dat weet ik allemaal ook wel, maar toch is het gewoon te doen, echter kan ik maar niet de juiste post hier op GoT erbij vinden... |:(

Dus bij deze de meuk die ik wel kon vinden :
- Gizzy in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- Rivanov in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- Totaalgeflipt in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" :+
- Quad in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
- rens-br in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
- Jazco2nd in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Deze laatste is dus een mooi voorbeeld van hoe het niet lijkt te passen, maar als je de bracket gewoon naar links opschuift dan past het dus wel! :*)

Helaas kan ik die foto van iemand anders dus niet vinden... :|

En inderdaad : Ubiquiti != TP-Link
Maar uiteindelijk komt het op hetzelfde neer! ;)

• RobbyTown
  • Niet online
@nero355 kan bedrog zijn maar zijn die walls van TP-Link ogen breder?

Ubiquiti ogen smaller op de foto's dan de TP-Link van @fonsoy

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 04-11-2021 16:44 ]

• nero355
RobbyTown schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:42:

Durf ik niet te zeggen...

Moet je effe de specificaties of de handleidingen naast elkaar zetten :)

• fonsoy
RobbyTown schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:42:

Net even gemeten, het AP is 8,2 cm breed waarbij een enkele wandcontactdoos van Jung AS500 8,0cm meet inclusief afdekraam. Maar inderdaad als je meerdere contactdozen zo naast elkaar hebt gaat dat niet passen zo. Je zou dan eventueel een doos in het midden moeten overslaan/dichtstuken.

• fonsoy
Ook net even de snelheid gemeten met een paar traces. Gebruikte apparaten een Lenovo Thinkbook 15IIL en een iPhone 13.
Door de bank genomen haal ik overdag ongeveer 300mbps up en down. Vermoedelijk ligt dit aan de ISP nog steeds.
Echter deed ik gisteravond nog een paar tests, waarna ik op 550mbps uitkwam! Dit was met één gasbetonnen muurtje tussen het AP en het apparaat.
Dat vind ik wel fatsoenlijk snel. En ook aardig in de buurt van de maximale 5ghz snelheid van 1200mbps over de twee richtingen samen.

Het bereik is gewoon goed, maar de kracht zit hem erin dat je er voor weinig geld veel kunt plaatsen.

• Kwesiq
K0L3N schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

probeer even om individueel met die AP's te verbinden en de firmware te updaten. Er waren aardig wat waarschuwingen dat je eerst je AP moest updaten voordat je de nieuwste controller runt een of twee versies geleden, klinkt alsof dat het probleem is.
Wat druk geweest, maar dank voor de tips! Ik ga dit weekend weer eens verder met alles nalopen :)

• Kwesiq
Airw0lf schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:06:
[...]

Heb je een overzicht van de software/firmware-versies?
Ik neem aan dat de switch is aangesloten op de Experia Box?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsaypemSjjDVO0_11dmdPaWZ1bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iukEwdpd6yZhSyLg4U0Ipxdg.jpg?f=fotoalbum_large
K0L3N schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Als ik naar de firmware kijk, krijg ik dat deze up to date is....

Maar ik vermoed dat het misschien ligt aan de Controller software, die wellicht aan een update toe is...

[ Voor 4% gewijzigd door Kwesiq op 05-11-2021 16:49 ]

• nero355
fonsoy schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:36:
Net even gemeten, het AP is 8,2 cm breed waarbij een enkele wandcontactdoos van Jung AS500 8,0cm meet inclusief afdekraam. Maar inderdaad als je meerdere contactdozen zo naast elkaar hebt gaat dat niet passen zo. Je zou dan eventueel een doos in het midden moeten overslaan/dichtstuken.
Wat sommigen ook gedaan hebben :

Een "shim" of "adapter" zeg maar achter de Wall accesspoint plaatsen die als een verhoging werkt en daardoor de rest niet in de weg zit! :*)

Kwesiq schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Als ik naar de firmware kijk, krijg ik dat deze up to date is....

Maar ik vermoed dat het misschien ligt aan de Controller software, die wellicht aan een update toe is...
Ja - lijkt mij ook.

De EAP225 zit op firmware versie 5.0.5. En de EAP230-Wall zit op versie 3.1.

Mijn inschatting is dat je dit in een keer om kunt trappen als je de controller naar 4.4.6 brengt.

Versie 5.0 is ook (net!) uit - maar alleen voor Windows => afgaande op mijn ervaring met eerdere ".0"-versies: overweeg om even af te wachten... tenzij je perse met 2FA aan de slag wil/moet...

• RobbyTown
  • Niet online
Sinds een tijdje een omada ready router en switch. Ik denk dat bij de switch een kleine bug zit betreft traffic meten. Het is wel heel veel traffic in ongeveer een maand tijd :P.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oYXjUNHdL5mFf4txB4i6ny9FYw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/shLKe2TLzEsk2PScdioBLz4U.png?f=user_large

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:43

Nicap

Tsssk....

RobbyTown schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 06:39:
Sinds een tijdje een omada ready router en switch. Ik denk dat bij de switch een kleine bug zit betreft traffic meten. Het is wel heel veel traffic in ongeveer een maand tijd :P.
[Afbeelding]
Ik heb een andere switch dan jij, maar heb exact hetzelfde(gehad). Net gekeken, maar zie het nu wel correct in de app. Zal zo eens kijken via de pc.
RobbyTown schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 06:39:
[Afbeelding]
Schijnt een bekend probleem te zijn (geweest?).
Van een aantal switches zijn er fixes gekomen; waaronder deze:
TL-SG3452P(UN)_V1_20210531: fix the bug that traffic statistics were not working

Er schijnt ook een V2 uitvoering te zijn - maar hier kan ik verder niks over terug vinden.
Dus ik neem aan dat je die niet hebt... :)

• RobbyTown
  • Niet online
Zou het dan in OC200 Dashboard / Omada software een bug zitten? Op de switch zelf klopt traffic wel en draai de nieuwste versie en ja ik heb de v1 (wist niet dat er een V2 was aangezien V1 net enkele maanden op de markt is).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlTKEcrRdT0wAnbKa7LnNFRNTJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jgOi1654yhlSD0jMLpN7gCde.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNtxJoNhj-Mj1xiX-UMYqhkrCa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GMbdhZ6v9j5vbsFwk0vA4EE.png?f=fotoalbum_large

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:50

Tacoos

i am i

blahenazo schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:03:

Duurt lang voordat de linux versie verschijnt?
@TP-Link enig idee wanneer de versie 5 SW van de Omada controller released wordt voor linux?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet iemand of er nog nieuwe omada switches in de pijplijn zitten? Ben op zoek naar een het PoE+, poorten aan de voorkant en geen fan

• nero355
Mr_gadget schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:54:
Ben op zoek naar een het PoE+, poorten aan de voorkant en geen fan
Die ga je niet vinden denk ik :)

Het enige alternatief dat ik kan bedenken is dit : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
Is echter wel een redelijk oud model ondertussen dat over een bepaalde tijd misschien niet meer heel erg veel firmware updates/patches zal krijgen en mag je ook geen Shielded kabels in proppen!

Zitten wel fans in, maar doen niks onder een bepaalde temperatuur/belasting dus zou je meestal niet mogen horen! ;)

Mr_gadget schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:54:
Weet iemand of er nog nieuwe omada switches in de pijplijn zitten? Ben op zoek naar een het PoE+, poorten aan de voorkant en geen fan
Ik zie niet zo hoe voor- of achterkant wat uitmaakt? Kan/wil je toelichten?

Hoeveel PoE poorten heb je nodig?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In een rack is het handig als die poorten aan de voorkant zitten, naast de LED's etc. Ik vermoed dat het daarom draait.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RobbyTown
  • Niet online
Zie Omada switch (TP-Link JetStream TL-SG3452P, zeer recent model weer nergens op voorraad zie ik, wel fans (alleen bij opstart mega veel herrie, daarna als de temp normaal is valt het wel mee, als het van de zomer echt warm is begint die pas echt merkbaar te blazen, maar nog niet zo hard als bij de opstart).

Je leest op internet TL-SG3452P dat die veel herrie maakt, ik ben erger gewend (HP 2530 PoE+ 24 poorts).

De poorten zullen maar aan de achterkant zitten }) . Voor mij poorten aan de voorkant O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUmEPyckQEoa_wSALsNLHthDvOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCpjq3PDkMRs5jgdIQSJoDBc.jpg?f=fotoalbum_large

Fanloze PoE+ switches met meer dan 8 poorten heb ik niet gezien. Zyxel en HP weet ik dat die (ook al oude modellen) 8 poorts PoE+ fanless hadden. Daar had je dan wel een flinke voedingsadapter bij. Heb in het verleden een Zyxel 110 gehad (router), zelfs daar zat een fan in ivm hitte.

Die 24 PoE+ worden gewoon warm dus moet er koeling zijn / airflow. Mochten ze ze super efficient bouwen dan is er minder warmte / geen warmte verlies (in de ideale wereld) dus geen koeling/airflow nodig. Maar aangezien je die normaal in een serverhok/zolder dumpt ipv je slaapkamer, zal die ontwikkeling nog wel even duren.

Heel vroeger had elke videokaart een fan, tegenwoordig is er al een tijdje fanless op de markt. Voor het moederbord hetzelfde verhaal.

[ Voor 48% gewijzigd door RobbyTown op 13-11-2021 10:11 ]

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@RobbyTown Misschien kan jij (of iemand anders) hier op antwoorden: is de Omada router aan te raden voor huis-tuin-keuken gebruik of voldoet, laten we zeggen, een standaard KPN modem dan met daarachter een Omada switch. In andere woorden, wat zou ik missen? VPN gebruik ik niet.

• RobbyTown
  • Niet online
koifim schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:32:
@RobbyTown Misschien kan jij (of iemand anders) hier op antwoorden: is de Omada router aan te raden voor huis-tuin-keuken gebruik of voldoet, laten we zeggen, een standaard KPN modem dan met daarachter een Omada switch. In andere woorden, wat zou ik missen? VPN gebruik ik niet.
In andere woorden, wat zou ik missen? VPN gebruik ik niet.
Wat zou je missen dan :)?

Om eerlijk te zijn ik ken het KPN modem niet zo goed (daar zit toch ook je tv op?) hoe dat precies werkt. Ik heb vooral met Ziggo gebruikers gewerkt. Daar was het mogelijk om die in bridge te zetten (TV loopt buiten het modem) en dan via eigen router en wifi/ap's kon ik er een eigen feest van maken.

Als het niet zo spannend bij je is (port forwards, vlan's, vpn, backup lijn, ....) dan is die KPN naar mijn idee prima.

Enige wat ik altijd aanraad als WiFi waardeloos (je kent het wel, mijn wifi is slecht jij tips?) is en hebt een redelijk huis. Koop 2 of 3 EAP's met indien gewenst een switch op PoE + Omada controller (anders kan ik er voor support niet remote bij) en koop je er 1 bij dan is adopten en klaar je bent van de ellende af. Zet de wifi in het modem uit. Voordeel is ook, mocht modem kapot gaan en nieuwe krijgen dien je niet weer heel de wifi aan te passen :z

Tijdje terug review over de router geschreven: productreview: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router revi...

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 13-11-2021 09:22 ]

• D-Three
RobbyTown schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 07:18:
Heel vroeger had elke videokaart een fan
offtopic:
Neen hoor :) Fans waren 'heel vroeger' een uitzondering.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 13-11-2021 09:55 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

offtopic:
@RobbyTown Mag ik vragen van welk merk je patch panels zijn en waar je die gehaald hebt? Zijn die modulair? En die uitschuiflade? Ben zelf op zoek voor een rack in de toekomst :).

RobbyTown schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:16:
[...]

Om eerlijk te zijn ik ken het KPN modem niet zo goed (daar zit toch ook je tv op?) hoe dat precies werkt. Ik heb vooral met Ziggo gebruikers gewerkt. Daar was het mogelijk om die in bridge te zetten (TV loopt buiten het modem) en dan via eigen router en wifi/ap's kon ik er een eigen feest van maken.

Als het niet zo spannend bij je is (port forwards, vlan's, vpn, backup lijn, ....) dan is die KPN naar mijn idee prima.

Enige wat ik altijd aanraad als WiFi waardeloos (je kent het wel, mijn wifi is slecht jij tips?) is en hebt een redelijk huis. Koop 2 of 3 EAP's met indien gewenst een switch op PoE + Omada controller (anders kan ik er voor support niet remote bij) en koop je er 1 bij dan is adopten en klaar je bent van de ellende af. Zet de wifi in het modem uit. Voordeel is ook, mocht modem kapot gaan en nieuwe krijgen dien je niet weer heel de wifi aan te passen :z

Tijdje terug review over de router geschreven: productreview: TP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router revi...
Ik deel deze mening.

Als aanvulling: ik maak gebruik van een Experiabox 10A. Met daarachter een ER7206.
Achter die ER7206 weer een aantal AP's en switches. Op een van die switches zijn twee KPN-TV-boxen aangesloten. Werkt allemaal prima - ondanks dubbel NAT.

Voor de zekerheid wel DMZ-forwarding aangezet op de experia box - deze wijst naar de ER7206.

Zonder een controller heb je in ieder geval geen logging en cijfers - mocht je daar al waarde aan hechten.

• RobbyTown
  • Niet online
Borromini schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:36:
offtopic:
@RobbyTown Mag ik vragen van welk merk je patch panels zijn en waar je die gehaald hebt? Zijn die modulair? En die uitschuiflade? Ben zelf op zoek voor een rack in de toekomst :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30DCfblvZYiRYY0CEWL-6GypQPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4zutvhpKmYYGX6jBsJt7O6O.jpg?f=fotoalbum_large

Lade is een vaste. Dacht gekocht bij netwerkwinkel.com serverkast.com.

Ik DM je daar wel over.

• koifim
  • Niet online
RobbyTown schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:16:
[...]

EAP’s en een switch (Omada) heb ik inderdaad al binnen. Plan is om de switch direct na het modem te plaatsen. TV van KPN neem ik niet af. Is de Omada router nodig om extra VLANs te kunnen gebruiken?

• nero355
koifim schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:32:
Misschien kan iemand hier op antwoorden :

Is de Omada router aan te raden voor huis-tuin-keuken gebruik of voldoet, laten we zeggen, een standaard KPN modem dan met daarachter een Omada switch.

In andere woorden, wat zou ik missen?

VPN gebruik ik niet.
Nou...

Dit dus :
koifim schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:45:
EAP’s en een switch (Omada) heb ik inderdaad al binnen. Plan is om de switch direct na het modem te plaatsen.
TV van KPN neem ik niet af.

Is de Omada router nodig om extra VLANs te kunnen gebruiken?
:*)

Maar om je andere vraag te beantwoorden :
Is de Omada router aan te raden voor huis-tuin-keuken gebruik of voldoet, laten we zeggen, een standaard KPN modem dan met daarachter een Omada switch.
Alles is mogelijk, maar het hangt uiteindelijk van jou af wat de geschiktheid betreft :
- Weet je waar je mee bezig bent of gaat zijn ?
- Als er wat stuk is : Ga je het op kunnen lossen ?!
- Of ben je van plan aan iets nieuws te gaan beginnen wat je niet kent en nog een hoop bij te leren gaandweg ??

Dat kan jij beter bepalen dan wij IMHO :)

• RobbyTown
  • Niet online
koifim schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:45:
[...]

EAP’s en een switch (Omada) heb ik inderdaad al binnen. Plan is om de switch direct na het modem te plaatsen. TV van KPN neem ik niet af. Is de Omada router nodig om extra VLANs te kunnen gebruiken?
Het KPN modem kan denk ik geen VLAN.

Dus ja een Omada router is dan nodig als je wilt vlannen. En nu een hele flauwe, eigenlijk zolang je maar een router hebt die vlans kan :P.

Dan word het zo Modem > Omada router > switch > ap's
Let wel op de switch moet ook vlans ondersteunen ;)

Misschien handig filmpje hoe VLAN maken eruit ziet bij Omada (die gast heeft meerdere filmpjes)
YouTube: TP-Link Omada Full setup. Part 2 creating VLANs
Of deze
YouTube: Creating VLANS, Wifi Networks And Bandwidth Control With TP-Link Omada

Ik moet zeggen (wat posts terug dacht ik ook al vermeld), als je alles Omada hebt (router, switch en ap) dan is het instellen van VLAN's stukken makkelijker dan alles los (bv zyxel router, hp switch en ap's van tp-link).

@nero355 zegt op het laatste stukje is heel belangrijke. Voorbeeld. Een vriend (totaal geen technische opleiding gehad) heeft heel zijn huis volhangen met Hue lampen en weet ik nog meer. Die heeft met home assistant z'n beetje alles geautomatiseerd en alles word uitgelezen met een sensor en compleet dashbord. Nu komt het, geen vlan's gewoon router van de provider omdat het hem totaal niet boeit om dat allemaal uit te zoeken. Voor mij andersom, super gaaf om te zien dat wel, maar ik begin er niet aan, ik hou het bij vlans :).

Als je het nog niet kunt en je hebt de interesse dan kom je al een heel eind.

[ Voor 42% gewijzigd door RobbyTown op 14-11-2021 08:48 ]

• koifim
  • Niet online
RobbyTown schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:06:
[...]

Het KPN modem kan denk ik geen VLAN.

Dus ja een Omada router is dan nodig als je wilt vlannen. En nu een hele flauwe, eigenlijk zolang je maar een router hebt die vlans kan :P.

Dan word het zo Modem > Omada router > switch > ap's
Let wel op de switch moet ook vlans ondersteunen ;)

Misschien handig filmpje hoe VLAN maken eruit ziet bij Omada (die gast heeft meerdere filmpjes)
YouTube: TP-Link Omada Full setup. Part 2 creating VLANs
Of deze
YouTube: Creating VLANS, Wifi Networks And Bandwidth Control With TP-Link Omada

Ik moet zeggen (wat posts terug dacht ik ook al vermeld), als je alles Omada hebt (router, switch en ap) dan is het instellen van VLAN's stukken makkelijker dan alles los (bv zyxel router, hp switch en ap's van tp-link).

@nero355 zegt op het laatste stukje is heel belangrijke. Voorbeeld. Een vriend (totaal geen technische opleiding gehad) heeft heel zijn huis volhangen met Hue lampen en weet ik nog meer. Die heeft met home assistant z'n beetje alles geautomatiseerd en alles word uitgelezen met een sensor en compleet dashbord. Nu komt het, geen vlan's gewoon router van de provider omdat het hem totaal niet boeit om dat allemaal uit te zoeken. Voor mij andersom, super gaaf om te zien dat wel, maar ik begin er niet aan, ik hou het bij vlans :).

Als je het nog niet kunt en je hebt de interesse dan kom je al een heel eind.
Duidelijk verhaal. Wil wel graag VLANs gaan gebruiken. Is het niet zo dat je de router ook zonder modem van KPN kunt gebruiken. Hij ondersteunt namelijk PPPoE.

• NiGeLaToR
koifim schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:21:
[...]

Duidelijk verhaal. Wil wel graag VLANs gaan gebruiken. Is het niet zo dat je de router ook zonder modem van KPN kunt gebruiken. Hij ondersteunt namelijk PPPoE.
Dat heb ik en vlan 6 voor internet configureren gat wel, andere vlans doorgeven vanaf WAN naar LAN met de juiste tagging (nog) niet. Geen IPtv dus.

• koifim
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:42:
[...]

Dat heb ik en vlan 6 voor internet configureren gat wel, andere vlans doorgeven vanaf WAN naar LAN met de juiste tagging (nog) niet. Geen IPtv dus.
Gaat bij mij alleen om internet, dus dan zou het moeten kunnen. Bedankt!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 11:03
Airw0lf schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:46:
[...]

Ik deel deze mening.

Als aanvulling: ik maak gebruik van een Experiabox 10A. Met daarachter een ER7206.
Achter die ER7206 weer een aantal AP's en switches. Op een van die switches zijn twee KPN-TV-boxen aangesloten. Werkt allemaal prima - ondanks dubbel NAT.

Voor de zekerheid wel DMZ-forwarding aangezet op de experia box - deze wijst naar de ER7206.

Zonder een controller heb je in ieder geval geen logging en cijfers - mocht je daar al waarde aan hechten.
Beste NogMeetMachinaa,

Mooi om te lezen "Als aanvulling: ik maak gebruik van een Experiabox 10A. Met daarachter een ER7206.
Achter die ER7206 weer een aantal AP's en switches. Op een van die switches zijn twee KPN-TV-boxen aangesloten. Werkt allemaal prima - ondanks dubbel NAT. Voor de zekerheid wel DMZ-forwarding aangezet op de experia box - deze wijst naar de ER7206."

Kan jij schermprintjes posten (routers en switches) wat je hebt ingesteld om de KPN-TV-boxen werkend te krijgen? Dan kan ik dat ook werkend krijgen, is mij nu nog niet gelukt :(

• nero355
@bart.diepenbroe
Ik gok dat hij NAT achter NAT gebruikt, maar dan met een apart VLAN waarin de ExperiaBox de baas speelt en waarop de IPTV kastjes zijn aangesloten :)

Als je dat kan nabouwen dan heb je meteen een werkende oplossing! ;)

• NiGeLaToR
nero355 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:27:
@bart.diepenbroe
Ik gok dat hij NAT achter NAT gebruikt, maar dan met een apart VLAN waarin de ExperiaBox de baas speelt en waarop de IPTV kastjes zijn aangesloten :)

Over het concept van KPN vind je hier meer info:
https://netwerkje.com/eigen-router

Overigens als je dat al zou willen is het wellicht net zo zinvol om de Experiabox aan te houden en eigen AP's toe te voegen. Ik weet niet of NAT + NAT nu zoveel nut heeft?

Overigens kun je IPtv ook via je smart tv met de KPN app bekijken in sommige gevallen, zo los ik het op dus geen IPtv vlans meer nodig. Maargoed, wij kijken zelden 'live tv' en de kwaliteit van die app zal wel minder zijn dan HD via de decoder.

• nero355
Ik ken de opzet, maar daar ging het niet over, want de Omada Routers kunnen geen IGMP Proxy meuk draaien ;)
Overigens als je dat al zou willen is het wellicht net zo zinvol om de Experiabox aan te houden en eigen AP's toe te voegen. Ik weet niet of NAT + NAT nu zoveel nut heeft?
Hij wil de setup van iemand anders nabouwen dus als hij dat goed genoeg vindt : Prima toch :?
Overigens kun je IPtv ook via je smart tv met de KPN app bekijken in sommige gevallen, zo los ik het op dus geen IPtv vlans meer nodig. Maargoed, wij kijken zelden 'live tv' en de kwaliteit van die app zal wel minder zijn dan HD via de decoder.
Voor zover ik weet valt dat wel mee en is het allemaal min of meer 1:1 qua mogelijkheden en kwaliteit :)

• NiGeLaToR
nero355 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:43:
[...]

Ik ken de opzet, maar daar ging het niet over, want de Omada Routers kunnen geen IGMP Proxy meuk draaien ;)
Nope, helaas niet. Althans, technisch kunnen ze het wel, er zit alleen geen mogelijkheid in om het te scripten of hoe dan ook in te stellen. Doel van die link was simpelweg ter illustratie van hoe de KPN lijn is opgebouwd.
Hij wil de setup van iemand anders nabouwen dus als hij dat goed genoeg vindt : Prima toch :?
Zodat iets nabouwen kan met de kennis waarom dingen zo zijn gedaan - kun je altijd nog eigen keuzes maken op basis van je eigen situatie.
Voor zover ik weet valt dat wel mee en is het allemaal min of meer 1:1 qua mogelijkheden en kwaliteit :)
:) dat scheelt dan weer een decoder!

bart.diepenbroe schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:53:
[...]

Kan jij schermprintjes posten (routers en switches) wat je hebt ingesteld om de KPN-TV-boxen werkend te krijgen? Dan kan ik dat ook werkend krijgen, is mij nu nog niet gelukt :(
Als er al specifieks voor de KPN-box is aan- of uitgezet, dan heb ik daar geen weet van.
Dus die schermprintjes ga ik je niet mee kunnen helpen.

De belangrijkste (relevante?) parameters zijn:
- vlan op de WAN-kant van de de ER7206 router is uitgeschakeld
- IGMP proxy en v3 op de ER7206 router aangezet (zie afbeelding)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KukclVGDAUucCjseeS1wi_sC4h8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D3qvFAs9PquEdmVypDXECeDD.png?f=user_large
- IGMP snooping is voor alle switches en een SSID ingeschakeld
- upnp is uitgeschakeld
- op de Experiabox staat de DMZ ingesteld op het IP-adres van de WAN-kant van de ER7206

Mocht dit niet helpen, dan stel ik voor een teams sessie te doen en de settings eens naast elkaar te leggen. Stuur me in dat geval een PB.

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 15-11-2021 18:22 ]

nero355 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:27:
@bart.diepenbroe

Helaas misgegokt - alles aan de Omada-LAN-kant zit in vlan 1 (factory default voor Omada) en geen aanpassingen aan de kant van de Experiabox - anders van DMZ-forwarding naar de TP-Link router.

• nero355
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:03:
Helaas misgegokt - alles aan de Omada-LAN-kant zit in vlan 1 (factory default voor Omada) en geen aanpassingen aan de kant van de Experiabox - anders van DMZ-forwarding naar de TP-Link router.
Jij hebt dus IPTV door NAT achter NAT heen :?

Ik wist niet dat die kastjes dat ook accepteren! :)

nero355 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:07:
[...]

ja en ik wist dat ook niet... :)

Misschien dat dat komt door IGMP v3 (zie afbeelding)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KukclVGDAUucCjseeS1wi_sC4h8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D3qvFAs9PquEdmVypDXECeDD.png?f=user_large
Ik kan die instelling niet meer vinden - enig idee waar dat ook alweer zit?

[ Voor 21% gewijzigd door Airw0lf op 15-11-2021 18:23 ]

• NiGeLaToR
nero355 schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:07:
[...]

Dat is op zichzelf wel cool, maar betekent ook dat de Omada router zonder dat je er controle over hebt gewoon vlan's doorgooit je LAN op?
IGMP zorgt er alleen maar voor dat het IPtv verkeer beperkt blijft tot de poorten waar IPtv gebruikt wordt, anders heb je met name op wifi geen bandbreedte meer over.

• nero355
NiGeLaToR schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:12:
Dat is op zichzelf wel cool, maar betekent ook dat de Omada router zonder dat je er controle over hebt gewoon vlan's doorgooit je LAN op?
Nee, want je kastjes vragen dat verkeer tenslotte op! ;)

Of het moet inderdaad dit zijn :
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:11:
ja en ik wist dat ook niet... :)

Misschien dat dat komt door IGMP v3 (zie afbeelding)?
[Afbeelding]
Ik kan die instelling niet meer vinden - enig idee waar dat ook alweer zit?
Daarmee geef je dan waarschijnlijk aan dat je Multicast verkeer vanaf de WAN kant wilt doorgeven :?

NiGeLaToR schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:12:
[...]

IGMP zorgt er alleen maar voor dat het IPtv verkeer beperkt blijft tot de poorten waar IPtv gebruikt wordt, anders heb je met name op wifi geen bandbreedte meer over.
Daar lijkt het wel op - anders had ik geen TV kunnen kijken met die KPN-doos - zo is mijn inschatting.

Helemaal zonder "controle" is het niet - de betreffende IGMP-proxy-functie van de TP-ER-router moet wel aan staan - zonder is er geen beeld!

Oftewel - IGMP v2 en v3 zorgen voor gecontroleerd multicast verkeer aan de LAN-kant. En de proxy-functie is nodig om dit over de router heen te tillen en op te pakken van de Experiabox.

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 15-11-2021 19:30 ]

• NiGeLaToR
Aaah, dit is de router-setting. Dat had ik even gemist.

Dan ist inderdaad 'logischer', standaard staat dit dan ook aan in mijn geval op v2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbQLdutxM51eNq2RvEUWfLL0l0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FpNzhPb5dXOzPMK4uZweP04S.png?f=user_large

Echt die Omada interface kan zoveel logischer en duidelijker met uitleg wat iets precies doet :+ Maargoed, goed om te weten: al ben ik nu wel benieuwd of er alsnog een Vlan doorkomt?

WAN -> Experiabox -> Omada router -> switch -> Decoderbox

Die decoderbox moet het iptv vlan van de Experiabox meekregen, dus geeft de Omada router dan het volledige Vlan + het IP van de Experiabox met DHCP settings mee?

NiGeLaToR schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:32:

Echt die Omada interface kan zoveel logischer en duidelijker met uitleg wat iets precies doet :+ Maargoed, goed om te weten: al ben ik nu wel benieuwd of er alsnog een Vlan doorkomt?

WAN -> Experiabox -> Omada router -> switch -> Decoderbox

Die decoderbox moet het iptv vlan van de Experiabox meekregen, dus geeft de Omada router dan het volledige Vlan + het IP van de Experiabox met DHCP settings mee?
Zie ook bijgevoegde afbeeldingen van een Allegro packet analyzer: het lijkt erop dat er achter de Experiabox geen KPN-vlan's meer te zien zijn?

Tis te zeggen... die vlan 30 en 50 heb ik zelf aangemaakt - voor de rest is er "niets"?

Voor de volledigheid: er loopt op dit moment een (van de twee) media-dozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqjqhK-0QdPSpbkQKTLFoJ5lcJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9a87c7p6rDyzFKsww0A4LoOD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBmYYlAPnFJikVndxoVs385wtB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJxivx0aKCCMrlXtMWDmCxOA.png?f=fotoalbum_large

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 19:48
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 19:46:
het lijkt erop dat er achter de Experiabox geen KPN-vlan's meer te zien zijn?
Klopt, de experiabox stript alle vlan info eraf en zet alles zo door naar je interne netwerk. Daarom kunnen je stb ook gewoon rechtstreeks op je lan. Outbound doet het magic als het verkeer van je stb naar de IPTV omgeving moet (dmv de eerder genoemde igmp proxy)

Sometimes you need to plan for coincidence

• Hmmbob
nero355 schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:43:
Huh? Dit screenshot doet vermoeden van wel?
Voor mij wel interessant om te weten, wil graag mijn mikrotik rb2011 gaan vervangen door een omada router maar dan moet de tv het wel blijven doen voor de rest in t huis :+

• NiGeLaToR
@Hmmbob het probleem zit erin dat de Omada router de IPtv vlan van KPN niet kan omzetten naar je netwerk.

Ik ben een beetje verbaasd dat de IPtv vlan niet wordt doorgezet in de situatie hierboven: ik heb dat op mijn vorige router wel moeten sleutelen, incl dhcp en dhcp opties. Experiabox maakt er routed IPtv van oid? Ik kan voor de grap mijn decoder proberen.. heb ik nog niet gedaan.

Mijn opstelling is NTU -> Omada router -> LAN. Ik geef in de WAN instellingen wel PPoe in én Vlan 6 voor internet.

• Hmmbob
Lekker dan. Dat werkt met mijn mikrotik wel prima inderdaad.

NiGeLaToR schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:19:
Mijn opstelling is NTU -> Omada router -> LAN. Ik geef in de WAN instellingen wel PPoe in én Vlan 6 voor internet.
Hmmbob schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:31:
Lekker dan. Dat werkt met mijn mikrotik wel prima inderdaad.
Maar wat ik me nog steeds afvraag is wat het voordeel is van een eigen router rechtstreeks aan de NTU? Iemand?

• NiGeLaToR
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:24:
[...]

[...]

Maar wat ik me nog steeds afvraag is wat het voordeel is van een eigen router rechtstreeks aan de NTU? Iemand?
Geen experiabox. Geen KPN toegang (alsin remote beheer door KPN) in je huis en eigen manier voor firewall enzo.

Moet je alleen geen Omada router nemen want die kan momenteel nog weinig :+

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-11-2021 23:40 ]

NiGeLaToR schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:39:
[...]

Geen experiabox. Geen KPN toegang (alsin remote beheer door KPN) in je huis en eigen manier voor firewall enzo.

Moet je alleen geen Omada router nemen want die kan momenteel nog weinig :+
Ja - ok. Maar dan laat je de Experiabox er tussen zitten?
Met daarachter een eigen firewall (Omada of iets anders)?

Daarmee heb je (min-of-meer) het beste van twee werelden:
(1) - Geen discussie met KPN als er problemen zijn
(2) - Eigen/betere security via een eigen firewall

Of mis ik nou iets? En hoe of wat?

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 16:34

icecreamfarmer

en het is

Ik lees dit nu allemaal en vraag mij af of ik niet beter een KPN superwifi set voor mijn broertje kan kopen.
Die heeft KPN maar voor de bovenverdieping moet ik hem denk ik doorlussen voor de iptv.
Is dat mogelijk?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• NiGeLaToR
Airw0lf schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:50:
[...]

Ja - ok. Maar dan laat je de Experiabox er tussen zitten?
Met daarachter een eigen firewall (Omada of iets anders)?

Daarmee heb je (min-of-meer) het beste van twee werelden:
(1) - Geen discussie met KPN als er problemen zijn
(2) - Eigen/betere security via een eigen firewall

Of mis ik nou iets? En hoe of wat?
Ik heb de experiabox er niet tussen, wel internet, geen routed IPtv, maar alleen de KPN tv app.

Als je de experiabox er voor laat staan heb je dus wel de mogelijkheid een eigen router te gebruiken en routed IPtv werkend te krijgen las ik in posts hierboven. Dat is de 'trade-off' dus, zoals ik het nu beredeneer.

NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb de experiabox er niet tussen, wel internet, geen routed IPtv, maar alleen de KPN tv app.

Als je de experiabox er voor laat staan heb je dus wel de mogelijkheid een eigen router te gebruiken en routed IPtv werkend te krijgen las ik in posts hierboven. Dat is de 'trade-off' dus, zoals ik het nu beredeneer.
Ja - klopt. In combinatie met de DMZ-functie op de Experiabox voor mij een gezonde balans met dito risicospreiding.

icecreamfarmer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:35:
Ik lees dit nu allemaal en vraag mij af of ik niet beter een KPN superwifi set voor mijn broertje kan kopen.
Die heeft KPN maar voor de bovenverdieping moet ik hem denk ik doorlussen voor de iptv.
Is dat mogelijk?
Wat bedoel je precies met "doorlussen"?

KPN superwifi gaat uit van:
(1) - een exemplaar bekabeld aangesloten op de Experiabox.
(2) - de tweede "ergens" anders via wifi.

Wifi wordt ingezet voor zowel de verbinding naar de eerste superwifi doos (en daarmee de toegang tot Internet) als voor de laptop, smartfoon e.d. Bij een betonnen dek met veel vlechtwerk blijf je dezelfde uitdaging houden - superwifi doet daar nauwelijks iets aan af.

Beter zou zijn als dat "ergens" anders ook via een kabel kan. Dat maakt het geheel stabieler en sneller.

De meerwaarde van Omada zit erin dat de controller cijfers en logging verzameld. Waardoor eventuele problemen beter en sneller opgelost kunnen worden. Samen met een Omada router heb je een aantal extra security functies (in vergelijking met de verschillende KPN doosjes).

Maar Omada is iets wat je als networking prosumer wellicht weet te waarderen? Maar als consumer liever niet mee in aanraking komt?

Anyhow - de keus is aan jou! ;)

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Airw0lf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:40:
[...]

Wat bedoel je precies met "doorlussen"?

KPN superwifi gaat uit van:
(1) - een exemplaar bekabeld aangesloten op de Experiabox.
(2) - de tweede "ergens" anders via wifi.

Wifi wordt ingezet voor zowel de verbinding naar de eerste superwifi doos (en daarmee de toegang tot Internet) als voor de laptop, smartfoon e.d. Bij een betonnen dek met veel vlechtwerk blijf je dezelfde uitdaging houden - superwifi doet daar nauwelijks iets aan af.

Beter zou zijn als dat "ergens" anders ook via een kabel kan. Dat maakt het geheel stabieler en sneller.

De meerwaarde van Omada zit erin dat de controller cijfers en logging verzameld. Waardoor eventuele problemen beter en sneller opgelost kunnen worden. Samen met een Omada router heb je een aantal extra security functies (in vergelijking met de verschillende KPN doosjes).

Maar Omada is iets wat je als networking prosumer wellicht weet te waarderen? Maar als consumer liever niet mee in aanraking komt?

Anyhow - de keus is aan jou! ;)
Nee ik wil ze bekabeld aansluiten. Ik denk eigenlijk dat we aan 1 AP op de zolder voldoende hebben.
Anders moet hij in de slaapkamer maar daar zit via de bekabelde aansluiting al de experiabox op.

Eigenlijk wil ik gewoon een goede oplossing voor mijn broertje regelen wat 1x instellen is en daarna afblijven.

• NiGeLaToR
icecreamfarmer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:46:
[...]

Nee ik wil ze bekabeld aansluiten. Ik denk eigenlijk dat we aan 1 AP op de zolder voldoende hebben.
Anders moet hij in de slaapkamer maar daar zit via de bekabelde aansluiting al de experiabox op.

Eigenlijk wil ik gewoon een goede oplossing voor mijn broertje regelen wat 1x instellen is en daarna afblijven.
Daar heb je niet per se Omada voor nodig - dat kan een oplossing zijn, maar aangezien er al KPN spullen zijn is dat een flinke investering zonder enorme meerwaarde. Dus via de KPN super-wifi route, extenders, extra AP's via draad - dan is de dekking geregeld lijkt mij.

icecreamfarmer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:46:
[...]

Eén goede oplossing met een keer inregelen:
- Op elke verdieping een AP => 3 stuks: bg, 1-ste en zolder
- Alle AP's bekabeld aansluiten op de experiabox
- De wifi van de experiabox uitschakelen
- Via de superwifi doosjes een zogenaamd meshed wifi netwerk instellen
- Een gasten SSID en een "normaal" SSID

Mocht er iets nodig zijn voor in de tuin, dan een AP voor buiten.
En die ook weer bekabeld aansluiten op de experiabox.

Mocht je meer UTP-poorten nodig hebben, dan volstaat een goedkope unmanaged gigabit ethernet switch. Ik adviseer je dan een 8-poorts model te nemen zodat je wat vrije poorten hebt - je weet maar nooit.

• Hmmbob
Airw0lf schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:58:
Eén goede oplossing met een keer inregelen:
- Op elke verdieping een AP => 3 stuks: bg, 1-ste en zolder
- Alle AP's bekabeld aansluiten op de experiabox
- De wifi van de experiabox uitschakelen
- Via de superwifi doosjes een zogenaamd meshed wifi netwerk instellen
- Een gasten SSID en een "normaal" SSID
Mesh en bedraad spreekt elkaar tegen, toch?

Al je stappen zou ik zo ook doen, behalve dat mesh instellen (dan creeren ze zelf een wireless backbone, dat wil je nu net niet hebben als je ze bedraad aangesloten hebt). Of het moet een KPN term zijn om de echte functionaliteit een peppie naam te geven, dat kan ook ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Hmmbob op 16-11-2021 16:11 ]

Hmmbob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:09:
[...]
Mesh en bedraad spreekt elkaar tegen, toch?

Al je stappen zou ik zo ook doen, behalve dat mesh instellen (dan creeren ze zelf een wireless backbone, dat wil je nu net niet hebben als je ze bedraad aangesloten hebt). Of het moet een KPN term zijn om de echte functionaliteit een peppie naam te geven, dat kan ook ;)
Mijn begrip van een wifi mesh netwerk is dat endpoints zoals laptops en smartfoons zonder haperingen van het ene naar het andere ap kunnen hoppen.

Om dat mogelijk te maken moeten ap's met elkaar samenwerken. Die samenwerking gebeurd via een zogenaamde backhaul; idealiter via een bekabelde verbinding met (in dit geval) de experiabox.

Zo een backhaul kan ook via een wifi kanaal. Maar dat gaat ten koste van de stabiliteit en prestaties - iets wat je gaat merken bij meerdere endpoints van mensen die regelmatig van de ene naar de andere ruimte lopen.

De TP-link/Omada ap's die ik gebruik draaien "spontaan" in een mesh met een backhaul via de kabel (mits aangesloten en in hetzelfde vlan). In de topologie plaat die wordt opgebouwd door de Omada controller is te zien welke ap's eventueel gebruik maken van een wifi backhaul.

Van andere merken - waaronder de superwifi doosjes van KPN - weet ik het niet. Maar ik neem aan dat ze vergelijkbare mesh- en backhaul-functies hebben. En daardoor een vergelijkbare werking.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-11 20:33
fonsoy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:06:
@D-Three @nero355 @Snuitebolletje

Ze hangen! [...]

[Afbeelding]
Dank voor je eerste ervaringen: heb me suf gegoogled naar reviews van de EAP615 maar kon niets vinden. Hoor graag of het gelukt is de snelheid op te krikken: 300 Mbps, draadloos danwel bedraad, zou de feestvreugde toch wel wat temperen... -O-

[edit]
Je noemde dat je een RJ45 op de (solid) UTP-kabel had geknepen: just to be sure, was dat een RJ45 connector voor solid of stranded kabel?

[ Voor 7% gewijzigd door ESteg op 16-11-2021 20:34 ]

• ObserveSecurity
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
ESteg schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:30:
[...]

Dank voor je eerste ervaringen: heb me suf gegoogled naar reviews van de EAP615 maar kon niets vinden. Hoor graag of het gelukt is de snelheid op te krikken: 300 Mbps, draadloos danwel bedraad, zou de feestvreugde toch wel wat temperen... -O-

[edit]
Je noemde dat je een RJ45 op de (solid) UTP-kabel had geknepen: just to be sure, was dat een RJ45 connector voor solid of stranded kabel?
Ik heb zelf 3 eap-615 draaien en haal regelmatig snelheden van 550-700 Mbps op 3-4 meter afstand van de AP.

Gebruikte toestel is overigens een Google Pixel 6 Pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EknbZ2ArZuSxySy_6f28iF60t18=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Nw8loMq00FMjJBsUYp6cfzI.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RhM1I2_XEbFOUXTNXhnLxB2HGck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L1YzRUh4TksAncA5ihjNEeI5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ObserveSecurity op 16-11-2021 21:19 . Reden: Speedtest resultaat ]

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-11 20:33
ObserveSecurity schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:12:
[...]

Ik heb zelf 3 eap-615 draaien en haal regelmatig snelheden van 550-700 Mbps op 3-4 meter afstand van de AP.

Gebruikte toestel is overigens een Google Pixel 6 Pro.

[Afbeelding]
Dank, ik weet genoeg, 2 stuks besteld ;)

• fonsoy
Ik heb iets recenter nog gepost in dit topic waarbij ik 550mbits haalde met een iphone 13.

Dat @ObserveSecurity meer dan 600mbit haalt verbaast me, ik dacht dat het ding maximaal 1200mbits haalde, dus 600mbits duplex. Zal dus gebruik van 2.4 en 5ghz tegelijk zijn denk ik.

• Hmmbob
fonsoy schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:52:
Dat @ObserveSecurity meer dan 600mbit haalt verbaast me, ik dacht dat het ding maximaal 1200mbits haalde, dus 600mbits duplex. Zal dus gebruik van 2.4 en 5ghz tegelijk zijn denk ik.
Met alle respect, hier staat een boel onzin in 1 zin 2 zinnen. Wifi is nooit duplex, dus ook niet 1200/2 mbit. Daarnaast is het verbinden met zowel 2.4 as 5ghz tegelijkertijd iets wat vrijwel geen enkele client ondersteunt.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

NiGeLaToR schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:39:
[...]

Daar heb je niet per se Omada voor nodig - dat kan een oplossing zijn, maar aangezien er al KPN spullen zijn is dat een flinke investering zonder enorme meerwaarde. Dus via de KPN super-wifi route, extenders, extra AP's via draad - dan is de dekking geregeld lijkt mij.
Ik vind de ap's best wel betaalbaar (goedkoper dan die van KPN) en ik gok dat de kwaliteit beter is dan die van KPN. Vraag is alleen gaat dit problemen opleveren met de IPTV diensten.

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-11 09:28
Hmmbob schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:37:
[...]

Met alle respect, hier staat een boel onzin in 1 zin 2 zinnen. Wifi is nooit duplex, dus ook niet 1200/2 mbit. Daarnaast is het verbinden met zowel 2.4 as 5ghz tegelijkertijd iets wat vrijwel geen enkele client ondersteunt.
Wellicht had fonsoy het over de situatie waarin een access point niet bekabeld verbonden is, maar draadloos verbonden met een tweede access point, zoals vaak in een mesh netwerk het geval is. In die situatie moet, bijvoorbeeld over de 5GHz band (max 1201mbit in de EAP-615) zowel de data naar het AP verstuurd worden, als het AP die data weer doorsturen naar de mobiele telefoon, waardoor 600mbit het maximaal haalbare is.

Die situatie zal in dit geval niet aan de orde zijn, aangezien de EAP-615 praktisch altijd bekabeld aangesloten zal worden, maar wellicht komt daar de verwarring vandaan.

[ Voor 7% gewijzigd door job_h op 17-11-2021 08:46 ]

• Hmmbob
job_h schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:43:
[...]

Wellicht had fonsoy het over de situatie waarin een access point niet bekabeld verbonden is, maar draadloos verbonden met een tweede access point, zoals vaak in een mesh netwerk het geval is. In die situatie moet, bijvoorbeeld over de 5GHz band (max 1201mbit in de EAP-615) zowel de data naar het AP verstuurd worden, als het AP die data weer doorsturen naar de mobiele telefoon, waardoor 600mbit het maximaal haalbare is.
Dit zou kunnen. Zo las ik het niet, indien wel zo bedoeld dan sorry :>

• NiGeLaToR
icecreamfarmer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:42:
[...]

Ik vind de ap's best wel betaalbaar (goedkoper dan die van KPN) en ik gok dat de kwaliteit beter is dan die van KPN. Vraag is alleen gaat dit problemen opleveren met de IPTV diensten.
Zolang IGMP aan staat op de AP gaat dit prima. Dat is vrij universeel :)

Pagina: 1 ... 20 ... 63 Laatste