Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
ik ben voornemens om mijn windows Omada software te gaan omzetten naar een OC200. Dan kan die pc namelijk helemaal uit.
Maar hoe kan ik dit het beste oppakken? hoe doe ik dit met de aangesloten router en accespoints?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22
anconakip schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:34:
ik ben voornemens om mijn windows Omada software te gaan omzetten naar een OC200. Dan kan die pc namelijk helemaal uit.
Maar hoe kan ik dit het beste oppakken? hoe doe ik dit met de aangesloten router en accespoints?
Kun je de config van de software controller niet exporteren en importeren in de OC200?

Onder 'migration' zie ik optie voor controller migration, ik zou daar naar kijken :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:59:
[...]

Kun je de config van de software controller niet exporteren en importeren in de OC200?

Onder 'migration' zie ik optie voor controller migration, ik zou daar naar kijken :)
Dat is er een.

Een ander punt van aandacht: als je veel gebruik maakt van de monitoring gegevens is een OC300 wellicht handiger. Of een Raspberry-PI met de Linux variant. :)

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
@CurlyMo @jadjong @nero355
Bij 'routing' had ik geen IP-range gekoppeld aan de VLAN.
Dus ja... Dat zal wel de reden zijn :P

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 21-09-2021 19:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Gister een blinde vlek gevonden zonder wifi in de garage. Plug een AP in de switch, druk in de app op toevoegen aan het netwerk en letterlijk 1 minuut later had ik wifi.

Dit is wel echt heel krachtig aan dit concept hoor :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 15:28
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om een EAP245 onder services deze aan t default mgmt-lan te hangen? Met de laatste OC200 4.4.4 versie lukt het mij nog steeds niet (versie 1.8.1 ook niet). Als ik deze aanvinkt dan valt deze na een tijdje in missing heartbeat / disconnect in de dashboard.

Met een TP-link switch geen problemen. Al verschillende switch profiles aangemaakt met tagged / untagged maar blijft missing heartbeat / disconnect krijgen en het ine is dan een harde reset op de EAP om deze weer connect te krijgen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doeka schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:44:
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om een EAP245 onder services deze aan t default mgmt-lan te hangen? Met de laatste OC200 4.4.4 versie lukt het mij nog steeds niet (versie 1.8.1 ook niet). Als ik deze aanvinkt dan valt deze na een tijdje in missing heartbeat / disconnect in de dashboard.

Met een TP-link switch geen problemen. Al verschillende switch profiles aangemaakt met tagged / untagged maar blijft missing heartbeat / disconnect krijgen en het ine is dan een harde reset op de EAP om deze weer connect te krijgen.

Alvast bedankt.
Kan je iets meer uitleg geven? Wat probeer je voor elkaar te krijgen?

Ik heb twee manieren om die in het management v-lan te krijgen.
Maar bij geen van twee is er iets onder "Services" - enkel onder "Settings > Wireless Networks".

Zie ook afbeelding:
Afhankelijk van de klantsituatie gebruik ik een van twee methodes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdmhA5N-VLlZsi7XENsY7dxnifU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZfYAJ2EHSTuJcpFrckt65l5C.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wat ik me afvraag is, hoe zit het met de stabiliteit van de Omada accesspoints?

Ik heb jaren aan UniFi ervaring, maar de laatste tijd meer en meer gedonder met stabiliteit en betrouwbaarheid onder de verschillende firmware versies. Inmiddels begin ik het wel beu te worden en zoek ik naar een alternatief in de vorm van Aruba InstantOn, Omada of iets anders. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Timmert schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:24:

Ik heb jaren aan UniFi ervaring, maar de laatste tijd meer en meer gedonder met stabiliteit en betrouwbaarheid onder de verschillende firmware versies. Inmiddels begin ik het wel beu te worden en zoek ik naar een alternatief in de vorm van Aruba InstantOn, Omada of iets anders. Vandaar de vraag.
Een jaar OC200 en 3x EAP 245 draaien, als een zonnetje :).

Tevens heb ik bij pap OC200 en 1x EAP 245 draaien die OC200 is puur om remote de upgrades uit te voeren :9 . Hoor daar ook geen klachten over wifi.

Sinds een tijdje uitgebreid naar Router + Switch. Je kan in elk geval een uitgebreid dashboard maken

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 37% gewijzigd door RobbyTown op 03-10-2021 14:00 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Timmert schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 22:24:

Ik heb er nu een maand of 9 verschillende in gebruik - een stuk of 7-8.
Samen met een stuk of 10 switches verdeeld over 3 netwerkjes (lees: 3 Omada routers en dito controllers). Van die 3 controllers zijn er 2 software (Linux) en een OC200.

Onder Linux wordt de Omada controller gecombineerd met pihole voor local-DNS en DHCP.
Webfiltering doe ik met NextDNS.

In termen van stabiliteit: tot nu geen uitval gehad - ook niet na firmware upgrades.

Wel 4 vervelende dingetjes (waarvan inmiddels 2 opgelost):
(1) - DST werkte niet (opgelost)
(2) - Counters op switches (opgelost)
(3) - Een V-LAN op de WAN-poort => niet bruikbaar direct op een KPN-asl.
(4) - Lokaal internet verkeer verloopt niet via de VPN.

Prijs/prestatie in aanmerking genomen dik tevreden (tot nu toe).

Later dit jaar verwacht ik hier nog 2 lokaties mee uit te rusten; waarvan een mobiel in de vorm van een caravan die wordt ingericht als een mini Cyber Escape Room.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06bfsXxTX53kDFb-3e0FVuwI9-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybe1KywkzmGdUEt7qSDiy9QH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hier ook tevreden over de stabiliteit. Er missen vooral nog features, die andere netwerk leveranciers wel hebben. Let daar dus op.

Ik gebruik het in en om mijn woning met 5 AP’s en 4 PoE switches, de router en de OC200.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Uiteindelijk heeft het uitzetten van Wifi Assist op de iPhone het verschil gemaakt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:25
Ik draai vanaf begin Corona periode op 3x EAP245+OC200 en rustig aan uitgebreid met Omada switches en router. Geen enkel probleem, ook niet na upgrades. Werkt goed; prijs / prestatie voor mij in orde.

Ook een goed TP-link Omada / business forum waar ook gereageerd wordt op vragen en suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:59

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Goed om te horen. Overweeg ook om in te stappen in Unifi of Omada. Hoe zit het met de controller? Las een tijdje terug als je de controller in een container draait en hem stopt de wifi begint haperen? Moet de controller continue draaien of is het alleen nodig voor grafieken/ guest portal?

[ Voor 18% gewijzigd door Mr_gadget op 03-10-2021 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mr_gadget schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:34:
Goed om te horen. Overweeg ook om in te stappen in Unifi of Omada. Hoe zit het met de controller? Las een tijdje terug als je de controller in een container draait en hem stopt de wifi begint haperen? Moet de controller continue draaien of is het alleen nodig voor grafieken/ guest portal?
Die OC moet alleen draaien als je AP erbij zet, updaten of wat gaat knutselen of inderdaad de stats wil zien of guestportal (indien nodig verwerken voor de access codes). Hou wel rekening mee die OC zorgt ook de controle dat je naar de juiste AP springt.

Dat is min of meer logisch dat je wifi minder goed gaat werken als de controller afwezig is.

Er zijn af en toe 'aanbiedingen', 3 AP's en krijgt er een OC200 bij, dan is rommelen met een container ook niet meer nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbyTown op 03-10-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Wat RobbyTown schrijft is waar. De OC200 is echt een aanvulling en een gemakkelijke en prettige toevoeging (ik heb geen aandelen TP-Link).

Ik heb de controller OC200 altijd draaien; wordt gevoed door een PoE Switch / wordt geleverd met adapter. Altijd aan, dat zou het probleem toch niet mogen / kunnen zijn ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

RobbyTown schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:47:
[...]

Die OC moet alleen draaien als je AP erbij zet, updaten of wat gaat knutselen of inderdaad de stats wil zien of guestportal (indien nodig verwerken voor de access codes). Hou wel rekening mee die OC zorgt ook de controle dat je naar de juiste AP springt.

Dat is min of meer logisch dat je wifi minder goed gaat werken als de controller afwezig is.

Er zijn af en toe 'aanbiedingen', 3 AP's en krijgt er een OC200 bij, dan is rommelen met een container ook niet meer nodig.
Dank voor de reacties. Probeer het aantal energieverbruikers beperkt te houden. Ga maar voor twee accespoints en misschien een nieuwe switch (heb nu een .af PoE switch).

Las in het Unifi topic dat het naar de juiste AP springen vooral een client beslissing is. Heeft TP-link dit beter uitgevoerd dat het hier wel kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Mr_gadget nou er zijn twee kanten aan denk ik: als ik rondloop door m'n woning heb ik met Tp-link geen onderbrekingen meer in m'n signaal. Wel heb ik dat een device soms verbindt met de minst logische optie: dat blijft blijkbaar lastig en kan een client-side keuze zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01
Mr_gadget schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Dank voor de reacties. Probeer het aantal energieverbruikers beperkt te houden. Ga maar voor twee accespoints en misschien een nieuwe switch (heb nu een .af PoE switch).

Las in het Unifi topic dat het naar de juiste AP springen vooral een client beslissing is. Heeft TP-link dit beter uitgevoerd dat het hier wel kan?
Het is inderdaad een beslissing van de client met welk AP hij verbind, er zitten in Omada wel wat truckjes om de clients hierbij te helpen (zie pagina 52 en 53 van de user manual).

Ik zelf heb qua stabiliteit ook niets te klagen, ik heb helaas zelf wel recentelijk een nogal onaangename ervaring met support en 'ethiek' van TP-link gehad.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Weet iemand of er DoH of DoT in de planning staat voor Omada (TL-R605)?

Wel een gemis momenteel...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
RobbyTown schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:47:
Hou wel rekening mee die OC zorgt ook de controle dat je naar de juiste AP springt.

Eigenlijk zou dat niet zo mogen zijn dus ik blijf eraan twijfelen of dat wel klopt eerlijk gezegd! :)
NiGeLaToR schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 12:56:
Nou er zijn twee kanten aan denk ik:

Als ik rondloop door m'n woning heb ik met Tp-link geen onderbrekingen meer in m'n signaal.
Waarmee had je er wel last van :?
Wel heb ik dat een device soms verbindt met de minst logische optie: dat blijft blijkbaar lastig en kan een client-side keuze zijn.
Dan moet je waarschijnlijk vooral het vermogen op 2.4 GHz terugschroeven! :)
duderuud schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:11:
Weet iemand of er DoH of DoT in de planning staat voor Omada (TL-R605)?

Wel een gemis momenteel...
Wat mis je daaraan precies :?

- Je kan het in je browser aanzetten.
- Je kan je eigen DNS Hosten en daarin DoH aanzeten.

Pick your poison! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 Asus AP’s. Ook met de Mesh dingen. Altijd disconnect en reconnect.

Staan nu in V&A :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
nero355 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:37:
[...]

Eigenlijk zou dat niet zo mogen zijn dus ik blijf eraan twijfelen of dat wel klopt eerlijk gezegd! :)
Hoe zou dat dan moeten werken naar jou idee?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:10:
@nero355 Asus AP’s. Ook met de Mesh dingen. Altijd disconnect en reconnect.

Staan nu in V&A :+
Sowieso... ASUS... :') _O- :X :+
MerijnB schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:06:
Hoe zou dat dan moeten werken naar jou idee?
Gewoon, zoals het hoort :
- Je zet je netwerk op met overal hetzelfde SSID en Security/Encryption Settings.
- Daarna stel je alles goed in qua zendkracht.
- En als je met je telefoon/tablet/laptop rondloopt dan besluiten die wanneer ze willen roamen, want jij hebt dat netwerk zo fijn voor ze ingericht dat het ALTIJD goed gaat, tenzij één van de drie een beetje brakke driver of firmware heeft! :Y) 8) :*) :P

Ik zou dat zelfs met die brakke ASUS meuk van @NiGeLaToR voor elkaar kunnen krijgen op voorwaarde dat ze nooit crashen en gewoon een jaar lang of zo 24/7 kunnen blijven draaien! >:)
Desnoods met alternatieve Merlin/WRT Firmware erop...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 Dat had ik je graag zien doen met losse AP's - waar je simpelweg de zend-vlek niet zo kunt beperken dat je wel moet omschakelen naar een andere. Je laptop of telefoon blijft doodleuk verbonden met een AP waarbij je wellicht 5 mbit haalt maar wel goede zendsterkte hebt. Dan gaat ie niet op zoek naar een ander AP.

Ik zie bij Omada hetzelfde gebeuren, regelmatig verbonden met een AP met een sterk signaal, maar dan toch maar beperkte bandbreedte. Zelfs bij een klant waar meer dan 1500 Aruba AP's hebben geintalleerd, incl mapping van sterktes en de Aruba technologie blijven ze hier over klagen. Ik heb dus wat moeite te geloven dat wifi echt probleemloos kan bestaan :+

Overigens draaiden mijn Asus routers prima, de primaire router had het wel eens zwaar maar die deed ook van alles.. IPS, IDS, VPN, VLAN's, KPN multicast IPtv, dingen die Omada nog niet eens kan :+ Maargoed, heel handig in beheer was het niet en echt wel gericht op thuisgebruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MerijnB
nero355 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:57:
Gewoon, zoals het hoort :
- Je zet je netwerk op met overal hetzelfde SSID en Security/Encryption Settings.
- Daarna stel je alles goed in qua zendkracht.
- En als je met je telefoon/tablet/laptop rondloopt dan besluiten die wanneer ze willen roamen, want jij hebt dat netwerk zo fijn voor ze ingericht dat het ALTIJD goed gaat, tenzij één van de drie een beetje brakke driver of firmware heeft! :Y) 8) :*) :P
Is dat zoals het hoort?
Een telefoon kan niet zien hoe druk een AP is (hoeveel verbonden clients), hoe gaat die besluiten naar een rustigere AP te verbinden als ie bij allebei een sterk signaal krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 17:59
MerijnB schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Is dat zoals het hoort?
Een telefoon kan niet zien hoe druk een AP is (hoeveel verbonden clients), hoe gaat die besluiten naar een rustigere AP te verbinden als ie bij allebei een sterk signaal krijgt?
Ik zou ook graag zien dat je in de beheerclient cliënts kunt toewijzen aan een specifiek access point. Sommige apparaten blijven onnavolgbaar in hun keuze welke ze kiezen.

Ik heb in de meterkast een ESP8266 hangen met een glashelder WiFi kanaal uit de keuken. Maar nee hoor het kreng blijft het punt aan de fietsenschuur opzoeken met bijbehorende issues qua stabiliteit van de verbinding

Moet niet zo heel moeilijk zijn lijkt mij.

[ Voor 4% gewijzigd door delpit op 05-10-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Ik dacht dat je clients kon blocklisten op de AP, maar dat zeg ik uit mijn hoofd en kan even niet checken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:13:
@nero355 Dat had ik je graag zien doen met losse AP's - waar je simpelweg de zend-vlek niet zo kunt beperken dat je wel moet omschakelen naar een andere. Je laptop of telefoon blijft doodleuk verbonden met een AP waarbij je wellicht 5 mbit haalt maar wel goede zendsterkte hebt. Dan gaat ie niet op zoek naar een ander AP.
En toch moet het over het algemeen gewoon te doen zijn! :)
Ik zie bij Omada hetzelfde gebeuren, regelmatig verbonden met een AP met een sterk signaal, maar dan toch maar beperkte bandbreedte. Zelfs bij een klant waar meer dan 1500 Aruba AP's hebben geintalleerd, incl mapping van sterktes en de Aruba technologie blijven ze hier over klagen. Ik heb dus wat moeite te geloven dat wifi echt probleemloos kan bestaan :+
Pech hebben kan altijd en dat soort systemen hebben inderdaad een wat slimmere Controller die het een en ander daaraan kan doen als het goed is... :)

Helaas geen ervaring mee!
Overigens draaiden mijn Asus routers prima, de primaire router had het wel eens zwaar maar die deed ook van alles.. IPS, IDS, VPN, VLAN's, KPN multicast IPtv, dingen die Omada nog niet eens kan :+ Maargoed, heel handig in beheer was het niet en echt wel gericht op thuisgebruikers.
Mijn volgende Router wordt dan ook gewoon iets van een DIY bouwsel met pfSense of zo! :Y)
IMHO wel ja :)
Dat is een goede vraag waar ik helaas geen antwoord op heb, want geen ervaring mee, maar het Omada systeem kan dat ook niet voor zover ik weet en als je dat wel wilt dan zal je naar peperdure Cisco spullen moeten gaan kijken vrees ik! ;)
delpit schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:38:
Ik zou ook graag zien dat je in de beheerclient cliënts kunt toewijzen aan een specifiek access point. Sommige apparaten blijven onnavolgbaar in hun keuze welke ze kiezen.

Ik heb in de meterkast een ESP8266 hangen met een glashelder WiFi kanaal uit de keuken. Maar nee hoor het kreng blijft het punt aan de fietsenschuur opzoeken met bijbehorende issues qua stabiliteit van de verbinding

Moet niet zo heel moeilijk zijn lijkt mij.
Dat heet een BSSID aan je Client meegeven, maar zie de fabrikanten maar eens zover te krijgen om dat op hun apparatuur toe te passen... :|

Zie bijvoorbeeld : https://www.juniper.net/d...ess-ssid-bssid-essid.html :)

Mijn Linux laptop heeft het bijvoorbeeld gewoon als optie : https://wdullaer.com/medi...buntu/Network-Manager.png
Maar dan wat nieuwer en onder KDE :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:01:
[...]

Dat is een goede vraag waar ik helaas geen antwoord op heb, want geen ervaring mee, maar het Omada systeem kan dat ook niet voor zover ik weet en als je dat wel wilt dan zal je naar peperdure Cisco spullen moeten gaan kijken vrees ik! ;)

[...]
Jawel hoor - in Omada onder Settings > Site > Advanced vindt je "connection treshold", "difference treshold" en "maximum failures". Hiermee wordt de client "gestuurd" afhankelijk van het aantal connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:21:
Ik dacht dat je clients kon blocklisten op de AP, maar dat zeg ik uit mijn hoofd en kan even niet checken.
Klopt - zowel bedraad als draadloos => via het client overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MerijnB schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Is dat zoals het hoort?
De client kan dat niet - maar de Omada controller wel - via Settings > Site > Advanced - zie ook mijn andere reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Airw0lf schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:54:
[...]

De client kan dat niet - maar de Omada controller wel - via Settings > Site > Advanced - zie ook mijn andere reactie.
Precies, vandaar mijn reactie naar @nero355, de client heeft niet altijd alle informatie om goede keuzes te maken, de controller wel. Er zijn protocollen om een cliënt met een andere ap te laten verbinden, en zelfs mogelijkheden om hem te forceren als dat protocol niet geïmplementeerd is (dan schopt de controller hem van een ap af), beide te lezen in de manual die ik eerder linkte. Ik zeg niet dat daarmee al je problemen zijn verdwenen, maar ik ben vrij zeker dat dit een veel beter mechanisme is dan de client het laten proberen uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:49:
Jawel hoor - in Omada onder Settings > Site > Advanced vindt je "connection treshold", "difference treshold" en "maximum failures". Hiermee wordt de client "gestuurd" afhankelijk van het aantal connecties.
Heb je daar een screenshot van ? :)
MerijnB schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:22:
De client heeft niet altijd alle informatie om goede keuzes te maken, de controller wel.
De meesten hier gebruiken het spul gewoon thuis en dan spelen dat soort dingen ook niet mee :)
Er zijn protocollen om een cliënt met een andere ap te laten verbinden, en zelfs mogelijkheden om hem te forceren als dat protocol niet geïmplementeerd is (dan schopt de controller hem van een ap af), beide te lezen in de manual die ik eerder linkte.
Ik zeg niet dat daarmee al je problemen zijn verdwenen, maar ik ben vrij zeker dat dit een veel beter mechanisme is dan de client het laten proberen uit te zoeken.
De opties die daar staan zouden ook moeten werken zonder een 24/7 draaiende Controller voor zover ik weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
nero355 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:07:

[...]

De meesten hier gebruiken het spul gewoon thuis en dan spelen dat soort dingen ook niet mee :)
Nu ben je de doelpalen aan het verschuiven, je begon te vertellen dat het zo niet hoort te werken, daar reageerde ik op:
[...]

De opties die daar staan zouden ook moeten werken zonder een 24/7 draaiende Controller voor zover ik weet :)
De AP's op zichzelf weten niets van de status van de andere AP's, dus die kunnen daar niets over beslissen, ik heb de AP's nooit los gebruikt, dus ik ken die interface niet, die manual gaat over de interface van de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 00:07:
[...]

Heb je daar een screenshot van ? :)

[...]

Dit zijn de "Advanced Features" waaraan ik refereerde.

Het lijkt erop alsof er actief wordt gestuurd op het aantal connecties per band en per AP.
Met als een soort van "catch-all" de instelling "Maximum Failures".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HAAyRpyarWSgD9V4NH6aC2VK6I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fMHVQzNUEEMwtozmeY5uVvGJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MerijnB schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 07:41:
Nu ben je de doelpalen aan het verschuiven, je begon te vertellen dat het zo niet hoort te werken, daar reageerde ik op
En ik leg je uit waarom ik dat vertelde in eerste instantie :)
De AP's op zichzelf weten niets van de status van de andere AP's, dus die kunnen daar niets over beslissen, ik heb de AP's nooit los gebruikt, dus ik ken die interface niet, die manual gaat over de interface van de controller.
Klopt, maar ik zie daar opties die je bij andere producten ook tegen zal komen en dus ook producten die geen 24/7 Controller optie hebben! ;)

Het enige wat het verschil zou kunnen maken is dan dit :
Airw0lf schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:22:
Dit zijn de "Advanced Features" waaraan ik refereerde.

Het lijkt erop alsof er actief wordt gestuurd op het aantal connecties per band en per AP.
Met als een soort van "catch-all" de instelling "Maximum Failures".

[Afbeelding]
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
nero355 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:14:
[...]

En ik leg je uit waarom ik dat vertelde in eerste instantie :)
Dat heb ik even gemist, waar staat dat?
[...]

Klopt, maar ik zie daar opties die je bij andere producten ook tegen zal komen en dus ook producten die geen 24/7 Controller optie hebben! ;)
Ik weet van bijvoorbeeld Draytek dat ze dit in de AP's hebben gebouwd, die hebben dan zelf onderling contact ipv dan een losse controller dat doet.
Hoe dan ook, het is iets heel anders dan AP's op dezelfde SSID zetten en de clients het maar laten uitzoeken, daar begonnen we mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MerijnB schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 17:06:
Dat heb ik even gemist, waar staat dat?
In die reactie waar je over klaagt :)
Ik weet van bijvoorbeeld Draytek dat ze dit in de AP's hebben gebouwd, die hebben dan zelf onderling contact ipv dan een losse controller dat doet.
DrayTek is dan ook één van mijn favoriete merken! O+

Vooral voor xDSL modems en routers d:)b
Hoe dan ook, het is iets heel anders dan AP's op dezelfde SSID zetten en de clients het maar laten uitzoeken, daar begonnen we mee.
Als je al mijn reacties bij elkaar optelt dan zal je zien dat we het met elkaar eens zijn, maar dan net vanuit een andere invalshoek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn 'oude' niet-omada-compatibele tp-link switch ga vervangen door één die wel compatibel is... Aan 8 poorten heb ik niet genoeg. Wat zou er dan het interessants zijn; de TL-SG2428P met 24 PoE+ poorten of de TL-SG2218 (16-poorts) in combinatie met de TL-SG2210MP (8 x PoE+).

De prijs is ongeveer gelijk maar 24 PoE+ poorten heb ik echt niet nodig. Dus de eerste optie lijkt mij overkill. Optie 2 lijkt iets zuiniger en stiller en neemt een extra slot in in mijn rackje. Qua features lijken ze mij gelijk.

Eigenlijk wat weggegooid geld want mijn oude switch doet het nog prima :P Maar ja, daar zit ik dan met de Omada controller met slechts 1 AP :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:11

flanger

That Guy

D-Three schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 00:43:
Ik ben aan het twijfelen of ik mijn 'oude' niet-omada-compatibele tp-link switch ga vervangen door één die wel compatibel is... Aan 8 poorten heb ik niet genoeg. Wat zou er dan het interessants zijn; de TL-SG2428P met 24 PoE+ poorten of de TL-SG2218 (16-poorts) in combinatie met de TL-SG2210MP (8 x PoE+).

De prijs is ongeveer gelijk maar 24 PoE+ poorten heb ik echt niet nodig. Dus de eerste optie lijkt mij overkill. Optie 2 lijkt iets zuiniger en stiller en neemt een extra slot in in mijn rackje. Qua features lijken ze mij gelijk.

Eigenlijk wat weggegooid geld want mijn oude switch doet het nog prima :P Maar ja, daar zit ik dan met de Omada controller met slechts 1 AP :P
Ik zit ook met hetzelfde probleem, een 24 port PoE switch is overkill (+ actief gekoeld met bijhorend geluid).

Ik zou een gelukkig man zijn mocht @TP-Link nu eens beslissen om de TL-SG2218P (http://www.tepuhui.com/tp-link-tl-sg2218p-en) te lanceren op de Europese markt en deze Omada compatible te maken :)

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja die 24port PoE heb ik en mezelf erg in vergist qua herrie :+

Zou dat niet doen thuis, dan beter meerdere 8p switches met een SFP draadje aan elkaar koppelen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:59:

Zou dat niet doen thuis, dan beter meerdere 8p switches met een SFP draadje aan elkaar koppelen bijv.
Bedankt voor de feedback, ik denk dat ik dan eerder ga opteren om een 8P switch te kopen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 18:40
NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:59:

Hier zelfde ervaring. Die TL-SG2428P heb ik terug gestuurd vanwege de herrie. Hoewel hij in de meterkast stond, kon ik hem duidelijk horen in de woonkamer. Nu combinatie van TL-SG2218 en TL-SG2210MP.

[ Voor 0% gewijzigd door EricEric752 op 12-10-2021 10:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
EricEric752 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Hier zelfde ervaring. Die TL-SG2428P heb ik terug gestuurd vanwege de herrie. Hoewel hij in de meterkast stond, kon ik hem duidelijk horen in de woonkamer. Nu combinatie van TL-SG2218 en TL-SG2210MP.
Heb de meterkast voorzien van geluiddemping en nu hoor ik het niet meer. Achteraf had ik alsnog liever 2 x 8p gehad, want de 24p is ook nog eens erg groot (19" mount en vrij diep).

Maargoed, nu toch in de kast gepropt en geluid is niet hoorbaar in de woonkamer gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
Hoi, @Airw0lf

Als je in Omada de EAP kiest en deze opent dan config > services en daar kan je mgmt lan aanvinken.
Alleen zodra ik dat doe dan krijg ik missing heartbeat meldingen en kort daarna is ie in zn geheel niet meer benaderbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-r6nfnRnmF6GM41frTZ2EhoU_vg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/90Ui78dnuGJ6ZAT5STtSm9xW.png?f=user_large

Bij een switch geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlsvvhumzOhxwJwv11_z0z1b_W0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zHwGj5qLaSPd0gaIOVclSu6B.png?f=user_large

[ Voor 105% gewijzigd door doeka op 12-10-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doeka schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:51:
Hoi, @Airw0lf

Als je in Omada de EAP kiest en deze opent dan config > services en daar kan je mgmt lan aanvinken.
Alleen zodra ik dat doe dan krijg ik missing heartbeat meldingen en kort daarna is ie in zn geheel niet meer benaderbaar.

[Afbeelding]

Bij een switch geen probleem.

[Afbeelding]
In de afbeelding staat management v-lan uitgevinkt?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

EricEric752 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

De TL-SG2210MP schijnt ook een beetje lawaaig te zijn. Of valt dit mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Mr_gadget schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Uit de specsheet: Fan Quantity 1

Ik zou zeggen van wel dan. Er zitten maar kleine gaatjes in en een klein fannetje, plus de voeding zit in de switch ipv een losse adapter. Dus warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb nu een 24-poorts PoE+ switch. Bij het aanzetten klinkt het ongelooflijk luid maar als snel schakelt hij terug. Het valt dan wel beter mee maar inderdaad nog duidelijk hoorbaar en in mijn woonkamer zou ik het zeker niet willen hebben. Maar deze zit bij mij in een rack in de berging, niet hoorbaar en dus geluid is van onderschikt belang. ;) En het zijn nu éénmaal geen consumenten- of desktopmodellen. Die laatste zijn inderdaad wel fanless maar hebben dan een beperketer vermogen. Zoals de TL-SG2210P (8 x PoE i.p.v. PoE+) en de TL-SG2008P (slechts 4 van de 8 poorten PoE+).

@flanger Ik vermoed ook dat een switch met 24 PoE+ poorten in idle meer zal verbruiken. Die TL-SG2218P ziet er dan inderdaad iets interessanter uit :)

@EricEric752 De combo die ik dus ook in gedachten had, die bevalt dus goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Mr_gadget schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Zelf heb ik gisteren de SG2210P besteld(zonder fans) aangezien ik geen meerwaarde zag in de MP variant.

Op termijn koop ik wellicht een tweede om deze aan elkaar te linken met de SFP poorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 18:40
Sorry, ik heb me vergist, ik heb een T1500G-10PS als 8 port PoE switch (naast de 16 port, non PoE) switch. De T1500G-10PS is gelijk aan de TL-SG2210P (https://www.tp-link.com/n...smart-switch/t1500g-10ps/), maar dus blijkbaar toch weer anders dan de TL-SG2210MP.

De T1500G-10PS is fanless, dus helemaal stil en werkt prima met Omada. Het powerbudget is meer dan genoeg voor mijn 3 access points. Volgens Omada is het resterende powerbudget 79.62% / 42.20W (na het voeden van een EAP245, EAP225 en EAP225 outdoor)

Om mijn infra plaatje af te maken: Mijn router is een pfsense die draait op een HP T620 plus. De switches, router en Synology (DS414) zijn aan elkaar geknoopt met LACP (omdat het kon ik en toch poorten genoeg had) en verder heb ik een proxmox cluster dat draait op HP G5 prodesk met 64 GB Ram en een tweede HP T620 plus (omdat ik die nog had) met 16 GB. Die tweede proxmox machine is een beetje voor spek en bonen, want veel power heeft hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Momenteel een TP-Link JetStream TL-SG3452P zoals @D-Three zegt met opstarten op volle toeren dat maakt inderdaad een herrie, dat is daarna weg / minder hard. Je hoort hem wel dus op de slaapkamer is het geen slim idee. Meterkast moet kunnen zonder daar hinder te van hebben. Er zit wel een temp meter in die switch hoe warmer die word hoe meer die gaat blazer dus luider word.

Dit maakt meer geluid.
https://www.serverkast.co...oren-voor-wandkasten.html

Vervangen voor 2x be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm. Nu een zeer stille kast :).

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 13-10-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
Airw0lf schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

In de afbeelding staat management v-lan uitgevinkt?!
Ja dat klopt, als ik deze aanzet dan ben ik de EAP kwijt qua verbinding in Omada. Ben dus benieuwd of er gebruikers zijn waar dit wel werkt en hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

NiGeLaToR schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Uit de specsheet: Fan Quantity 1

Ik zou zeggen van wel dan. Er zitten maar kleine gaatjes in en een klein fannetje, plus de voeding zit in de switch ipv een losse adapter. Dus warmte.
Had gezien dat hij een fan had. De vraag is hoe erg hoorbaar die is.
flanger schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 06:45:
[...]

Zelf heb ik gisteren de SG2210P besteld(zonder fans) aangezien ik geen meerwaarde zag in de MP variant.

Op termijn koop ik wellicht een tweede om deze aan elkaar te linken met de SFP poorten.
Haha, kom er nu achter dat er een TL-SG2210P V1 met POE en een TL-SG2210P V3.20 met POE+. Maar als je op deze pagina kijkt lijkt het alleen POE te zijn..Maar met POE+ is het ook een interessante. Jammer van de poorten aan de achterkant, patcht wat lastiger in de meterkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 13-10-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
doeka schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Ja dat klopt, als ik deze aanzet dan ben ik de EAP kwijt qua verbinding in Omada. Ben dus benieuwd of er gebruikers zijn waar dit wel werkt en hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.
Ok - "uit" is de af-fabriek configuratie op basis van een "default", af-fabriek v-lan => v-lan 1.

Als je met een eigen v-lan config wil werken (inclusief een ander management v-lan dan af-fabriek), dan is dit de plek waar je opgeeft wat het nieuwe management v-lan gaat zijn. Wel is het dan zaak om dit op alle spulleboel goed in te stellen; zeker als het gaat om de switchpoorten met de AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
Airw0lf schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:05:
[...]

Ok - "uit" is de af-fabriek configuratie op basis van een "default", af-fabriek v-lan => v-lan 1.

Als je met een eigen v-lan config wil werken (inclusief een ander management v-lan dan af-fabriek), dan is dit de plek waar je opgeeft wat het nieuwe management v-lan gaat zijn. Wel is het dan zaak om dit op alle spulleboel goed in te stellen; zeker als het gaat om de switchpoorten met de AP's.
Dank voor je reactie, ik snap wat je bedoeld. Zo heb ik het nog niet eens bekeken.
Uit de "Default" gedachten ging ik ervan uit dat het vinkje moest aanstaan. Omdat volgens mij deze bij de switch wel gewoon gekozen/geselecteerd is.
Ik ga daar nog maar eens mee verder stoeien in de test omgeving. En hun beschrijving nog maar eens weer een keer volgen. It's so simpel :X :)

[ Voor 4% gewijzigd door doeka op 14-10-2021 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb het dan toch gedaan en de niet compatibele TL-SG2424P vervangen door de TL-SG2218 en de TL-SG2210MP.

Het gemeten 'idle' verbruik van de oude switch met 1 x EAP610 aangesloten, was ongeveer 28W. De twee nieuwe verbruiken samen ongeveer 17W. Snel gerekend een besparing van ongeveer 20 euro per jaar, die investering heb ik niet snel terug, ook al heb ik nog een mooie prijs gekregen voor de oude ;) Het geluid is ook een stuk minder al had ik daar door de locatie niet echt last van. Maar vooral; de switchen zijn nu wel Omada compatibel :) Zonder veel moeite waren deze erg snel up and running, vooral om vrouw en kind tevreden te houden :P Het verdere instellen moet dus nog gebeuren.

Tot nu toe erg tevreden van deze upgrade!

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 16-10-2021 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Waar ik gebruik van maak is de combinatie SG-2210P en SG2218, beide geen fan e doen wat ze moeten doen voor schappelijke bedragen. Al geruime tijd plezier van :-) en zijn beide goede te beheren met de Omada OC200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 12:08
D-Three schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:59:
Ik heb het dan toch gedaan en de niet compatibele TL-SG2424P vervangen door de TL-SG2218 en de TL-SG2210MP.

Het gemeten 'idle' verbruik van de oude switch met 1 x EAP610 aangesloten, was ongeveer 28W. De twee nieuwe verbruiken samen ongeveer 17W. Snel gerekend een besparing van ongeveer 20 euro per jaar, die investering heb ik niet snel terug, ook al heb ik nog een mooie prijs gekregen voor de oude ;) Het geluid is ook een stuk minder al had ik daar door de locatie niet echt last van. Maar vooral; de switchen zijn nu wel Omada compatibel :) Zonder veel moeite waren deze erg snel up and running, vooral om vrouw en kind tevreden te houden :P Het verdere instellen moet dus nog gebeuren.

Tot nu toe erg tevreden van deze upgrade!
Hoe bevalt de EAP610 bij jou?
Ik overweeg ook de aanschaf van twee van deze access points voor in een woning en dit zou dan in combinatie met een dergelijke switch zijn. Het verbruik vind ik best wel netjes ook!

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
@fonsoy Tot nu toe geen klachten van de EAP610. Al kan ik over WiFi6 niet veel zeggen want ik heb geen enkel toestel met WiFi6. De reden waarom ik hem heb genomen is dat het prijsverschil met de EAP245 bijna verwaarloosbaar was.

Ik had hem eigenlijk gekocht met de hoop een beter bereik te hebben dan met de router van de provider. Maar dat is niet echt geslaagd, zelfs iets minder volgens WiFi Analyzer :P Maar de locatie is niet geheel identiek, de router van de provider hangt ergens halverwege de muur, de EAP610 tegen het plafond. En er zit veel beton in de woning waardoor het bereik boven ook niet ideaal is dus daar zal ik ook nog een extra access point moeten voorzien.

Al twijfel ik om daarvoor ook een EAP610 te nemen want deze is namelijk echt groot! Dus als je jouw twee access points zichtbaar wil hangen, toch wel overwegen of je echt zo'n grote vliegende schotels wilt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
D-Three schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:35:
@fonsoy Tot nu toe geen klachten van de EAP610. Al kan ik over WiFi6 niet veel zeggen want ik heb geen enkel toestel met WiFi6. De reden waarom ik hem heb genomen is dat het prijsverschil met de EAP245 bijna verwaarloosbaar was.

Ik had hem eigenlijk gekocht met de hoop een beter bereik te hebben dan met de router van de provider. Maar dat is niet echt geslaagd, zelfs iets minder volgens WiFi Analyzer :P Maar de locatie is niet geheel identiek, de router van de provider hangt ergens halverwege de muur, de EAP610 tegen het plafond. En er zit veel beton in de woning waardoor het bereik boven ook niet ideaal is dus daar zal ik ook nog een extra access point moeten voorzien.

Al twijfel ik om daarvoor ook een EAP610 te nemen want deze is namelijk echt groot! Dus als je jouw twee access points zichtbaar wil hangen, toch wel overwegen of je echt zo'n grote vliegende schotels wilt. :)
Helder verhaal! Dank voor je reactie :)
Ik zag inderdaad wat maten, 8 bij 8 inch of iets dergelijks, kan er niet echt een voorstelling bij maken. Ook nog eens 64mm hoog. Formaatje flink soepbord?

Gelukkig is hij wit en komt hij in een half zichtbare hoek te hangen. De andere in de werkkamer, en dan nog een outdoor-exemplaar voor op het balkon, want triple glas blokkeert echt elk signaal :| .

Andere oplossingen in eerste instantie terzijde geschoven vanwege de prijs of het eisen van het gebruik van hun switches indien je met PoE wil werken en ook geen PoE injectors meegeleverd met de access points. Echter is dit bij TP-link (betreffende meegeleverde injectors) ook een puntje van aandacht. Nog even goed over nadenken dan maar inclusief consultatie thuisfront, want de WAF van te grote access points is niet geweldig :P .

[ Voor 3% gewijzigd door fonsoy op 18-10-2021 22:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-Three
fonsoy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:07:
Ik zag inderdaad wat maten, 8 bij 8 inch of iets dergelijks, kan er niet echt een voorstelling bij maken. Ook nog eens 64mm hoog. Formaatje flink soepbord?
Bij deze :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbhF7SgX2-Lx4uVZ_6--49E15nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUZYXxOrA3TFSOgr6Pk9hybK.jpg?f=fotoalbum_large
Ook nog een Ikea pan ter vergelijking :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOSbzzISE0_EAAPl5omggmrMTNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s8h41ad2oCetdC8iQHMR5dUZ.jpg?f=fotoalbum_large
Andere oplossingen in eerste instantie terzijde geschoven vanwege de prijs of het eisen van het gebruik van hun switches indien je met PoE wil werken
Indien ze de standaard volgen, zou het toch moeten werken? Deze was dus erg simpel, gewoon ethernetkabel inpluggen en de AP wordt onmiddellijk herkend in Omada.

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 18-10-2021 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Ik zie nu net dat de eap 615 wall versie uit gekomen is. Zijn daar toevallig al ervaringen mee, dan met name de PoE passthrough voor een camera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Snuitebolletje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 07:31:
Ik zie nu net dat de eap 615 wall versie uit gekomen is. Zijn daar toevallig al ervaringen mee, dan met name de PoE passthrough voor een camera.
Ik heb twee wall AP's maar gebruik geen PoE passthrough. Wat wel handig is om te weten is dat de kabel er recht in gaat aan de achterzijde. Je kunt hem dus alleen makkelijk aan de muur hangen als er ruimte achter zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanvB17
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 12:21
Ik heb 2EAP 620 een op zolder en een in de hal beide op medium TX power , roming tussen beide EAP gaat onmerkbaar het bereik van beide EAP is ook zeer goed. Echter ja ze zijn ontzettend groot, had wel een maatje kleiner gemogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:35:
Ik had hem eigenlijk gekocht met de hoop een beter bereik te hebben dan met de router van de provider.
Maar dat is niet echt geslaagd, zelfs iets minder volgens WiFi Analyzer :P

Maar de locatie is niet geheel identiek, de router van de provider hangt ergens halverwege de muur, de EAP610 tegen het plafond. En er zit veel beton in de woning waardoor het bereik boven ook niet ideaal is dus daar zal ik ook nog een extra access point moeten voorzien.
Je kan dan ook niet verwachten dat je met maar één accesspoint al je problemen oplost dus in een gemiddeld rijtjeshuis zal je al gauw twee of drie stuks moeten plaatsen en dan ook nog eens een Outdoor model voor in de tuin, want isolatie en zo... :)
Ik zou zeggen gelijk deze kopen :
Sinds die In Wall modellen van TP-Link en Ubiquiti tekoop zijn zou eigenlijk iedereen ze moeten kopen voor thuisgebruik i.p.v. de schotel modellen d:)b
fonsoy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:07:
Helder verhaal! Dank voor je reactie :)
Des te nieuwer en des te meer antennes ze hebben des te groter ze lijken te worden lijkt het wel! :D
En dan nog een outdoor-exemplaar voor op het balkon, want triple glas blokkeert echt elk signaal :|
Gewoon doen! d:)b
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:58:
Ik heb twee wall AP's maar gebruik geen PoE passthrough.
IMHO moet dat dan ook gewoon zonder gezeur werken! :)

Je moet alleen waarschijnlijk wel een 802.3at PoE+ bron hebben als je van plan bent om nog een 802.3af PoE apparaat erop aan te sluiten!
Wat wel handig is om te weten is dat de kabel er recht in gaat aan de achterzijde.
Je kunt hem dus alleen makkelijk aan de muur hangen als er ruimte achter zit.
Mijn ervaring is dat het allemaal prima lukt i.c.m. de Nederlandse blauwe inbouwdozen en je eerder de ruimte eromheen als probleem kan hebben, want dan past de bracket ervan niet goed! ;)

Daarom raad ik vaak aan om eens te kijken of je de telefoonaansluitingen niet kan omtoveren tot In Wall accesspoints :
- Zitten vaak apart zonder andere aansluitingen/WCD's eromheen.
- Met een beetje geluk zit er fatsoenlijke CAT5e UTP kabel achter of zelfs CAT6 UTP die je kan hergebruiken voor je netwerk! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
nero355 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:34:
[...]

Mijn ervaring is dat het allemaal prima lukt i.c.m. de Nederlandse blauwe inbouwdozen en je eerder de ruimte eromheen als probleem kan hebben, want dan past de bracket ervan niet goed! ;)

Daarom raad ik vaak aan om eens te kijken of je de telefoonaansluitingen niet kan omtoveren tot In Wall accesspoints :
- Met een beetje geluk zit er fatsoenlijke CAT5e UTP kabel achter of zelfs CAT6 UTP die je kan hergebruiken voor je netwerk! :*)
Ja die passthrough is echt wel handig! Mijn punt is meer dat als je de wall AP wilt monteren ergens waar de kabel niet uit de muur komt het wellicht niet de beste keuze is. Dat had ik tijdens de aanschaf niet zo goed gecheckt.

Anderzijds: Hij is vergeleken met de vliegende schotel AP's erg klein dus je kunt hem net zo goed in je boekenkast ofzo wegwerken.

Verder nu zendvermogen op alle AP's verlaagd om te kijken of roaming daarmee verbetert. Soms blijft een client plakken aan de een AP die onlogisch ver weg staat. Heb genoeg AP's voor de dekking, dus dan zendbereik verminderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:39:
Ja die passthrough is echt wel handig! Mijn punt is meer dat als je de wall AP wilt monteren ergens waar de kabel niet uit de muur komt het wellicht niet de beste keuze is. Dat had ik tijdens de aanschaf niet zo goed gecheckt.

Anderzijds: Hij is vergeleken met de vliegende schotel AP's erg klein dus je kunt hem net zo goed in je boekenkast ofzo wegwerken.
Dat wordt inderdaad weleens gedaan als oplossing om bij het TV kastje alles te hebben :
- Gat in de achterkant boren.
- Wall accesspoint monteren.
- Gelijk al je media meuk van zowel een bekabelde als draadloze verbinding voorzien en de rest van je woonkamer ook! :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fonsoy
[...]

[...]

Sinds die In Wall modellen van TP-Link en Ubiquiti tekoop zijn zou eigenlijk iedereen ze moeten kopen voor thuisgebruik i.p.v. de schotel modellen d:)b

[...]

Des te nieuwer en des te meer antennes ze hebben des te groter ze lijken te worden lijkt het wel! :D

[...]

Gewoon doen! d:)b

[...]

IMHO moet dat dan ook gewoon zonder gezeur werken! :)

Je moet alleen waarschijnlijk wel een 802.3at PoE+ bron hebben als je van plan bent om nog een 802.3af PoE apparaat erop aan te sluiten!

[...]

Briljant idee. Ik keek eerder niet naar de in-wall modellen omdat er geen 802.11ax modellen beschikbaar waren. Ik ga deze bestellen. Bedankt voor alle tips. Vriendin ook blij.
Restant van het budget kan ik gebruiken voor een PoE+ switch. Deze oplossing is stukken onopvallender en ook nog eens bijzonder betaalbaar :) Ik plaats liever meer van deze in-wall modellen dan twee super-giga-soepborden. Kost uiteraard wel wat iets aan snelheid, maar stabiliteit is het belangrijkst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@nero355 alleen jammer dat mijn EAP225-Wall(EU) v2.0 nog 100mbit zijn. Betekent dat de passthrough ook maar 100mbit is. Voor mij niet zo'n probleem, maar even in de gaten houden.

De 615 is in ieder geval wel gbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
Ik zou eigenlijk een passthrough kunnen gebruiken op het outdoor model :)
[...]

Je kan dan ook niet verwachten dat je met maar één accesspoint al je problemen oplost dus in een gemiddeld rijtjeshuis zal je al gauw twee of drie stuks moeten plaatsen en dan ook nog eens een Outdoor model voor in de tuin, want isolatie en zo... :)
Onze vorige woning werd volledig gedekt door een Archer C9. Maar die stond dan ook op een goede locatie. Enkel de slaapkamer was niet altijd super maar daar viel mee te leven.

De huidige woning is echter iets groter en bevat veel meer beton en dus ook ijzer dus ik had ook niet verwacht er een volledige woning mee te kunnen dekken. ;) Vandaar dat ik in de berging boven een aansluiting heb voorzien voor een AP. Alleen is de locatie niet ideaal, helemaal op het eind van de gang, aan de voorzijde van de woning. Maar midden in de gang hangen, wou ik niet.

De dekking was niet de hoofdreden om de AP van de provider te vervangen. Enerzijds het onafhankelijk willen zijn. Anderzijds kreeg de AP van de provider het ondanks de goede dekking en doorvoersnelheid om één of andere reden soms lastig. Zoals een kopieeractie van de laptop naar de NAS die werd onderbroken of plots de webpagina die niet wou laden op een smartphone. Terwijl andere gezinsleden op dat moment geen probleem hadden. Erg vreemd. Sinds de EAP610 nog geen problemen ervaren dus ik hoop dat dat opgelost is.
[...]

[...]

Wel vervelend dat die wall modellen de aansluiting achteraan hebben. Maar daarom zijn het uiteraard ook wall modellen ;) Alleen vraag ik me af of die wel een volledige verdieping kunnen dekken? Eigenlijk zijn die meer bedoeld als 'kamermodel' volgens TP-Link: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1161/

EAP615-Wall
2 dual-band antennes
• 2.4 GHz: 2× 3 dBi
• 5 GHz: 2× 4 dBi

EAP610
Interne omnidirectionele antenne
• 2.4 GHz: 2× 4 dBi
• 5 GHz: 2× 5 dBi

Ik hoor graag ervaringen met die wall modellen! :)

[ Voor 21% gewijzigd door D-Three op 20-10-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:29:
Onze vorige woning werd volledig gedekt door een Archer C9. Maar die stond dan ook op een goede locatie. Enkel de slaapkamer was niet altijd super maar daar viel mee te leven.
Ik vind dit soort uitspraken zonder verdere details altijd heel gevaarlijk en misleidend : Wat versta je onder volledige dekking :?

Als dat betekent dat je via 2.4 GHz nog 10 Mbps over had dan vind ik dat geen volledige dekking, maar vooral heel onnodig hard @ 2.4 GHz schreeuwen! :P

Zo heb je ook van die mensen die heel trots zijn op het feit dat ze vanuit de meterkast tot in de tuin WiFi ontvangst hebben, terwijl dat dus ook gewoon keihard 2.4 GHz door alles heen knallen is en amper iets is om trots op te zijn! :F
De huidige woning is echter iets groter en bevat veel meer beton en dus ook ijzer dus ik had ook niet verwacht er een volledige woning mee te kunnen dekken. ;)
Dat moet je sowieso niet doen! :)
Vandaar dat ik in de berging boven een aansluiting heb voorzien voor een AP.
Alleen is de locatie niet ideaal, helemaal op het eind van de gang, aan de voorzijde van de woning. Maar midden in de gang hangen, wou ik niet.
Als je dan nog ergens een accesspoint aan de achterzijde van de woning plaatst is er IMHO niks aan de hand :
___| - Zolder
|___ - 1ste Verdieping

En dan nog één accesspoint ergens in het midden van je woonkamer en gaan met die banaan! :)

Maar vergeet vooral niet een Outdoor model in je tuin te plaatsen... :+
De dekking was niet de hoofdreden om de AP van de provider te vervangen. Enerzijds het onafhankelijk willen zijn. Anderzijds kreeg de AP van de provider het ondanks de goede dekking en doorvoersnelheid om één of andere reden soms lastig. Zoals een kopieeractie van de laptop naar de NAS die werd onderbroken of plots de webpagina die niet wou laden op een smartphone. Terwijl andere gezinsleden op dat moment geen probleem hadden. Erg vreemd. Sinds de EAP610 nog geen problemen ervaren dus ik hoop dat dat opgelost is.
Op de rand van de ontvangst gezeten en dus veel time-outs bij hoge belasting! :)
Wel vervelend dat die wall modellen de aansluiting achteraan hebben. Maar daarom zijn het uiteraard ook wall modellen ;)
Gewoon niet teveel over nadenken en ervoor zorgen dat je connectoren voor een stugge UTP kabel in huis hebt ;)
Alleen vraag ik me af of die wel een volledige verdieping kunnen dekken? Eigenlijk zijn die meer bedoeld als 'kamermodel' volgens TP-Link: https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1161/

EAP615-Wall
2 dual-band antennes
• 2.4 GHz: 2× 3 dBi
• 5 GHz: 2× 4 dBi

EAP610
Interne omnidirectionele antenne
• 2.4 GHz: 2× 4 dBi
• 5 GHz: 2× 5 dBi

Ik hoor graag ervaringen met die wall modellen! :)
Gewoon negeren en kopen kopen kopen! :Y)

Grote kans dat je straks op de hele verdieping lekker van 5 GHz WiFi kan genieten! 8) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
nero355 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:54:[...]

Ik vind dit soort uitspraken zonder verdere details altijd heel gevaarlijk en misleidend : Wat versta je onder volledige dekking :?

Als dat betekent dat je via 2.4 GHz nog 10 Mbps over had dan vind ik dat geen volledige dekking, maar vooral heel onnodig hard @ 2.4 GHz schreeuwen! :P
Mijn punt was misschien niet duidelijk ;) Dat je niet zomaar kan zeggen dat een gemiddelde rijwoning 2 à 3 AP's nodig heeft. En dat het dus af hangt van woning tot woning (en uiteraard ook van de verwachtingen van de gebruikers). Kort samen gevat; onze vorige woning was een houtskelet rijwoning van 120m² bewoonbare oppervlakte en de wifi-router had bijna de best mogelijke plaats in de woning. De verste locatie (onze slaapkamer) was nog maar 20Mpbs mogelijk maar meer had ik daar niet nodig. Was de woning smaller en langer geweest en met meer gewapend beton, dan was het waarschijnlijk niet gelukt.

Maar ook in onze huidige woning moet ik zeggen dat een goede locatie wonderen doet. Slechts 1 AP aan het plafond in de benedenverdieping maar zo goed als centraal. En ondanks de vele nabijheid van staal enkel boven op de verste uithoeken weinig bereik.
[...]

Als je dan nog ergens een accesspoint aan de achterzijde van de woning plaatst is er IMHO niks aan de hand :
___| - Zolder
|___ - 1ste Verdieping

En dan nog één accesspoint ergens in het midden van je woonkamer en gaan met die banaan! :)

Maar vergeet vooral niet een Outdoor model in je tuin te plaatsen... :+
Een zolder hebben we niet en in onze slaapkamer aan de achterzijde hoef ik ook niet het maximale te hebben. Misschien dat ik eens probeer met 1 wall op de bovenverdieping.
[...]

Op de rand van de ontvangst gezeten en dus veel time-outs bij hoge belasting! :)
Neen, ongeveer 2 à 3 meter van de router met slechts 1 muur tussen. Erg vreemd.
[...]

Gewoon negeren en kopen kopen kopen! :Y)

Grote kans dat je straks op de hele verdieping lekker van 5 GHz WiFi kan genieten! 8) :*)
Heb je aandelen van TP-Link? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:54:
Mijn punt was misschien niet duidelijk ;)
Sowieso! ;)
Dat je niet zomaar kan zeggen dat een gemiddelde rijwoning 2 à 3 AP's nodig heeft. En dat het dus af hangt van woning tot woning (en uiteraard ook van de verwachtingen van de gebruikers).
Dat is echter wel de conclusie die je kan trekken op basis van de vele WiFi gerelateerde topics en reacties hier op GoT :)
Kort samen gevat; onze vorige woning was een houtskelet rijwoning van 120m² bewoonbare oppervlakte en de wifi-router had bijna de best mogelijke plaats in de woning. De verste locatie (onze slaapkamer) was nog maar 20Mpbs mogelijk maar meer had ik daar niet nodig. Was de woning smaller en langer geweest en met meer gewapend beton, dan was het waarschijnlijk niet gelukt.
Vandaar mijn eerdere opmerking ook ;)
Maar ook in onze huidige woning moet ik zeggen dat een goede locatie wonderen doet. Slechts 1 AP aan het plafond in de benedenverdieping maar zo goed als centraal. En ondanks de vele nabijheid van staal enkel boven op de verste uithoeken weinig bereik.
Je zou de accesspoint eventueel nog kunnen draaien, maar dat is het dan ook wel denk ik...
Neen, ongeveer 2 à 3 meter van de router met slechts 1 muur tussen. Erg vreemd.
Ik heb weleens gehoord over een verhaal waarbij er één kamer op zolder totaal niet goed van WiFi te voorzien was op de een of andere manier : Zodra je de deur door was viel alle signaal weg! :o

Soort eigen Wikipedia: Kooi van Faraday zeg maar :D
Heb je aandelen van TP-Link? ;)
Nee, maar ik heb het idee dat heel veel mensen te moeilijk denken over het geheel, terwijl dat nergens voor nodig is! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Wifi voorbeelden te over:
- kooi van ferraday in een open ruimte in de aula van een school. Door de aula lopen en onder een rand in het dak doorlopen en poef, weg signaal. Wel bereik, geen data. Oplossing: 2e AP
- AiMesh van Asus AP op de vloer op zolder en op een kast direct eronder tegen het plafond aan: fluctuerende bandbreedte, 20-70mbps, maar vol signaal. Oplossing: AP bedraad aansluiten.
- AP in woonkamer, zicht in de tuin, maar achter dubbel glas - nauwelijks signaal of bandbreedte. Oplossing, AP binnen plaatsen zodat deze achter een muur ipv achter glas zit.

En binnen bedrijven ook genoeg gekkigheid, al plaatste leveranciers uiteindelijk vrijwel in elke ruimte wel een AP met afgemeten zendsterkte.

Dit is voor m'n gevoel de afgelopen decennia nauwelijks veranderd overigens, behalve dat onze acceptatie voor een matige verbinding lager is en je dus nu vanzelf meerdere AP's gaat plaatsen. In mijn eerste koophuis had ik geen wifi op zolder en dat was dan maar zo. Nu heb ik meer AP's dan mensen in mijn woning :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:47:
- AP in woonkamer, zicht in de tuin, maar achter dubbel glas - nauwelijks signaal of bandbreedte.
Oplossing, Outdoor AP binnen buiten plaatsen achter een muur ipv achter glas zit.
:+
Dit is voor m'n gevoel de afgelopen decennia nauwelijks veranderd overigens, behalve dat onze acceptatie voor een matige verbinding lager is en je dus nu vanzelf meerdere AP's gaat plaatsen.
In mijn eerste koophuis had ik geen wifi op zolder en dat was dan maar zo. Nu heb ik meer AP's dan mensen in mijn woning :+
:o :D _O_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ja buiten AP nog beter, alleen geen buiten UTP.

Maargoed, omdat niemand er om vroeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNrhVeDb7lb-mYkYCsixkq23SHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pzMBrfMu6fB84Q4Pf1f0aXVv.png?f=fotoalbum_large

N+1 geldt ook voor AP's. Vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:09:
[...]

Ja buiten AP nog beter, alleen geen buiten UTP.

Maargoed, omdat niemand er om vroeg:

[Afbeelding]

N+1 geldt ook voor AP's. Vind ik.
Vanwaar de 100Mbit naar je AP_Garage? Oud Wall-model?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
flanger schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Vanwaar de 100Mbit naar je AP_Garage? Oud Wall-model?
Klopt :/
NiGeLaToR schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:00:
@nero355 alleen jammer dat mijn EAP225-Wall(EU) v2.0 nog 100mbit zijn. Betekent dat de passthrough ook maar 100mbit is. Voor mij niet zo'n probleem, maar even in de gaten houden.

De 615 is in ieder geval wel gbit.
Vond ze al zo goedkoop. Had er twee in een setje bijgekocht, was toch lekker bezig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Wie snapt dit? Waarom is mijn ene AP niet verbonden met de switch in Omada?

Fysiek ziet mijn netwerk er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45Z6ALVBuv-_4bkGQKAIlcQhc2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmgpNLOQIGbnT0isHii0Qt20.png?f=fotoalbum_large

Maar in de map in de omada controller, is EAP225#1 (B0-4E-26-xx-xx) niet verbonden met TP Link switch 1 (00-31-92-xx-xx) in de map):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRD255tU4QXKLN5XSzm1a3Ce1-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4ETlNxYkoOy6GavR34RtnNY.png?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Tacoos schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:35:
Wie snapt dit? Waarom is mijn ene AP niet verbonden met de switch in Omada?

Fysiek ziet mijn netwerk er ongeveer zo uit:

[Afbeelding]

Maar in de map in de omada controller, is EAP225#1 (B0-4E-26-xx-xx) niet verbonden met TP Link switch 1 (00-31-92-xx-xx) in de map):

[Afbeelding]
Kan het zijn dat het plaatje paar keer gerefreshed moet worden? Ik heb soms ook dat de topologie wel werkt maar niet zo weergegeven wordt.

Ik gok dat alles wel werkt zoals het hoort en het alleen een optisch probleempje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ik heb de switch voor de zekerheid nog eens gereboot en daarna het plaatje (meerdere keren) een refresh gegeven; geen verbetering.
Zover ik nu zie, werkt alles zoals het hoort inderdaad.

Maar: ik was van plan vlans te gaan aanmaken, oa om mijn Growatt omvormer te scheiden van het interne netwerk en vroeg me af of dit voor problemen gaat zorgen of alleen een foute grafische weergave is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@Tacoos
Bij Ubiquiti is die Topology View ook zwaar bugged dus ik zou daar niet al teveel waarde aan hechten op voorwaarde dat je zeker weet dat het geen probleem met je bekabeling is! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

@nero355 Ik heb ook ff een check gedaan in de meterkast, maar het AP is echt rechtstreeks met de switch verbonden 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
@Tacoos idem bij mij, de AP staat ook los. Maar het werkt. Al ergert het mij ook wel wanneer ik er naar kijk. Zelden dus ;)

[ Voor 17% gewijzigd door D-Three op 21-10-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Tacoos heb je ook een echte omada controller? Die zie ik niet je kaart en bij @NiGeLaToR wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

@RobbyTown
De Omada controller draait in een docker container op de NUC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-Three schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:19:
@Tacoos idem bij mij, de AP staat ook los. Maar het werkt. Al ergert het mij ook wel wanneer ik er naar kijk. Zelden dus ;)
Hier ook - de switch waar alles bij elkaar komt "hangt" los van de rest.
Wat zou betekenen dat er eigenlijk niks meer werkt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xox-w9YR2C2fc6J1b7NtZcz15CE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkqxeOzXihyazYA0dKFOvZu1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Airw0lf schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Hier ook - de switch waar alles bij elkaar komt "hangt" los van de rest.
Wat zou betekenen dat er eigenlijk niks meer werkt....

[Afbeelding]
Bij jou zie je wel de Omada controller in ieder geval.

Maar vreemd, heb dat dus ook gehad, maar is weer weggegaan op een gegeven moment.

Als we dit tot op de bodem willen uitzoeken dan is het handig als iedereen meldt wat hij/zij heeft en of dat wel/niet werkt :+

Omada hardware controller - werkt wel (wel bugs gezien)

Wellicht hangt het samen met de docker container bijvoorbeeld - wat wellicht de eerst volgende die reageert gaat ontkrachten door dit probleem ook icm een hardware controller te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Bij jou zie je wel de Omada controller in ieder geval.

Maar vreemd, heb dat dus ook gehad, maar is weer weggegaan op een gegeven moment.

Als we dit tot op de bodem willen uitzoeken dan is het handig als iedereen meldt wat hij/zij heeft en of dat wel/niet werkt :+

Omada hardware controller - werkt wel (wel bugs gezien)

Wellicht hangt het samen met de docker container bijvoorbeeld - wat wellicht de eerst volgende die reageert gaat ontkrachten door dit probleem ook icm een hardware controller te hebben.
Mja - dit is zichtbaar geworden bij de installatie van OC-Linux 4.4.6 (in een VM samen met pihole - geen docker o.i.d.).

Daarvoor heeft het steeds goed gewerkt en heb ik er zelfs STP-fouten mee op kunnen sporen: de koper verbinding naar sw-2 (kantoor) stond op blocking => al het verkeer liep via wifi.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier lijkt alles te werken, zoals het moet (op het internet deel na, want dit is een pfSense machine).
Switch01 (voed alle andere switches/ap's en de OC-200 via POE) is een T1500G-10PS v2.0, de rest T1500G-8T v2.0 en de AP's zijn EAP610.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6K-U-KACQhQzNteFN_AQkCTxv74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9AN9puA9YYjH3SvttRxecVZT.png?f=fotoalbum_large

Ik gebruik 4 VLAN's (Management, Office, Home en IoT), verkeer hier tussen gaat allemaal over pfSense heen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 19:27

Nicap

Tsssk....

Hier ook alles connected. Al moet ik wel zeggen dat dit niet altijd zo is(geweest). Het is me wel eens opgevallen dat er soms eilandjes waren. Maar het heeft wel altijd gewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfF8PZhyYwrz4CFzIIemu4jHwXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYfRSQ5QmbAICO2VFLIdH4hM.jpg?f=fotoalbum_large

Tekening incompleet nee
Hardware controller ja

[ Voor 4% gewijzigd door Nicap op 22-10-2021 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Tacoos schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:30:
@RobbyTown
De Omada controller draait in een docker container op de NUC.
Wilde gok maar zou het daardoor komen? De fotos/Tweakers met OC200 hardware kloppen de 'tekeningen' wel. Of zou het gewoon puur toeval zijn :P

Al lijkt NogNeetMachinaa ook een hardware variant te hebben die heeft ook eilandjes.

Vreemd is het wel 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 22-10-2021 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
RobbyTown schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Wilde gok maar zou het daardoor komen? De fotos/Tweakers met OC200 hardware kloppen de 'tekeningen' wel. Of zou het gewoon puur toeval zijn :P

Al lijkt NogNeetMachinaa ook een hardware variant te hebben die heeft ook eilandjes.

Vreemd is het wel 8)7
Nou die suggestie deed ik dus ook op basis van de handvol meldingen - maar nu meldt niet iedereen of die een VM/docker instance gebruikt of de HW controller.

Dus:

Tekening incompleet ja/nee
Hardware controller ja/nee
Controller versie:

[ Voor 1% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-10-2021 14:38 . Reden: Controller versie toegevoegd, slim! ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6OzMokTwLr5FaTN-NSGQ_3T_Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kNhxx5QRKfBTkDnv6hmROSkF.png?f=fotoalbum_large

Tekening incompleet: ja
Hardware controller: nee
Controller version: 4.4.6

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 22-10-2021 14:14 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KRD3YyAE1tUcakUl9tMLoVBC8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5pqTAUnGcUv7rs2b7sFbbEJs.png?f=fotoalbum_large

Tekening incompleet: nee
Hardware controller: ja
Controller versie: 4.4.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:02:
[...]

Vreemd is het wel 8)7
Voor de goede orde: ik maak gebruik van de Linux variant in een VM.
Dit was het resultaat na installatie van versie 4.4.6 - tot aan versie 4.4.4. heeft het wel goed gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ik zag aan de handige versienummers ook al een piepklein patroontje ontstaan: het zou dus niet aan de hw-controller vs VM hoeven liggen maar kan ook verschil tussen versie 4.4.4 en 4.4.6 kunnen liggen.

Geen idee wat we met deze informatie gaan doen, maar toch leuke group-effort :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:12:
Ik zag aan de handige versienummers ook al een piepklein patroontje ontstaan: het zou dus niet aan de hw-controller vs VM hoeven liggen maar kan ook verschil tussen versie 4.4.4 en 4.4.6 kunnen liggen.

Geen idee wat we met deze informatie gaan doen, maar toch leuke group-effort :+
Misschien willen mensen dan niet upgraden van 4.4.4 naar 4.4.6. Misschien ga ik nog wel ff kijken of ik nog terug kan naar 4.4.4.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Pagina: 1 ... 19 ... 62 Laatste