[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.523 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Eusebius schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:38:
[...]

Tnx, daar ga ik eens naar op zoek.

Maar 18mm polycarbonaat?? Had je een klus in de EBI te Vught ofzo ;-)?
Neuh, doorzichtige vloer op een 3m hoog eikenhouten framewerk. Vriend van me die van zijn ouders 140m2 loods heeft gekregen om tot mancave te verbouwen, die heeft meer dat soort dingen daar (laten) bouwen want waarom niet.

Oftewel vlonderconstructie, op hoogte, dus glas was niet wenselijk ivm gewicht enzo.

Daarnaast, als iemand het overengineered wil hebben en bereid is om te betalen, dan ben ik wel de laatste om toch een subtielere oplossing te zoeken.

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 16-04-2018 13:51 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:38
NeutraleTeun schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:13:
http://vinomz.com/index.p...fo&cPath=1&products_id=17

Gevalletje sounds enorm good to be true?
Iemand al eens van die site gehoord?
Helaas geen optie voor paypal, anders had ik het wel aan gedurfd :+

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59

Jelte,89

Woodworking

McGryphon schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:46:
[...]

Neuh, doorzichtige vloer op een 3m hoog eikenhouten framewerk. Vriend van me die van zijn ouders 140m2 loods heeft gekregen om tot mancave te verbouwen, die heeft meer dat soort dingen daar (laten) bouwen want waarom niet.

Oftewel vlonderconstructie, op hoogte, dus glas was niet wenselijk ivm gewicht enzo.

Daarnaast, als iemand het overengineered wil hebben en bereid is om te betalen, dan ben ik wel de laatste om toch een subtielere oplossing te zoeken.
Hoe combineer je een doorzichtige vloer en de mogelijkheid van vrouwelijk bezoek?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jelte,89 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:56:
[...]

Hoe combineer je een doorzichtige vloer en de mogelijkheid van vrouwelijk bezoek?
Het vrouwelijk bezoek dat ik bij hem heb gezien was nooit het type dat daar een groot probleem van maakte :+

Groter probleem dat hij later constateerde is dat vuil onder $meubel vegen niet meer voldoende is voor een opgeruimde indruk, dat valt vanaf beneden zelfs des te meer op :p

Hele loodsdeel was van grond tot plafond voor hem; de verdieping met doorzichtige vloer heeft hij zelf (met hulp van ondergetekende en wat anderen) er in gebouwd.

Als het ooit verkocht wordt staat ie ongetwijfeld direct in Wat er nou weer voor een pand te koop staat.... - Deel 1 :+

[ Voor 45% gewijzigd door McGryphon op 16-04-2018 14:07 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
McGryphon schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:58:
[...]

Het vrouwelijk bezoek dat ik bij hem heb gezien was nooit het type dat daar een groot probleem van maakte :+

Groter probleem dat hij later constateerde is dat vuil onder $meubel vegen niet meer voldoende is voor een opgeruimde indruk, dat valt vanaf beneden zelfs des te meer op :p

Hele loodsdeel was van grond tot plafond voor hem; de verdieping met doorzichtige vloer heeft hij zelf (met hulp van ondergetekende en wat anderen) er in gebouwd.

Als het ooit verkocht wordt staat ie ongetwijfeld direct in Wat er nou weer voor een pand te koop staat.... - Deel 1 :+
Heb je een foto van die constructie? Ben er wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Brutalsranan schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:33:
[...]

Heb je een foto van die constructie? Ben er wel benieuwd naar.
Nope, nooit van mijn (inmiddels 3 jaar geleden) gestorven telefoon gehaald, en ben (om hier niet relevante redenen) niet echt meer met die gast bevriend dus nieuwe foto's maken wordt lastig.

Sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
McGryphon schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:15:
[...]

Nope, nooit van mijn (inmiddels 3 jaar geleden) gestorven telefoon gehaald, en ben (om hier niet relevante redenen) niet echt meer met die gast bevriend dus nieuwe foto's maken wordt lastig.

Sorry :P
Haha jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb de Katsu freesmachine besteld met een starterskit freesjes.

Nu bedacht ik me dat ik hiermee wellicht ook bouten kan verzinken. Ik heb al verzinkbitjes voor mijn boormachine, maar die lopen schuin. Voor bouten moet het gat een vlakke bodem hebben. Ik ben er al achter dat dit in het Engels heet dat counterbore heet, maar hoe noem je dit in het Nederlands? Wat is de juiste manier om dit te doen? Een bovenfrees kan je instellen op een bepaalde diepte en dan met een vingerfrees invallen. Maar hoe centreer je dan precies boven een gat? Ik heb wel frezen gevonden met een uitsteeksel aan de onderkant om in een voorgeboord gat te geleiden op AliExpress maar die zijn bedoeld voor in aluminium, zijn deze ook op hout/mdf/multiplex te gebruiken?

Ik heb ook Makita counterbore bitjes gevonden maar daar staat expliciet bij dat deze niet voor gebruik met "portable routers" zijn. Dus schijnbaar heb ik toch iets anders nodig?

Afbeeldingslocatie: https://www.rockler.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/Countersink-Counterbore-Screws.jpg

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Vliegvlug

Flight Simple

Framoes schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:29:
De bezitters van een Makita SP6000 invalzaag: hoe lang draait de zaag door nadat je de knop loslaat?

Ik heb namelijk het idee dat de motorrem van die van mij niet lekker meer werkt. Dan kan ik checken of het een beetje overeen komt.
Ik net wat testje gedaan met mijn zaag uit 2011.

Eerst het zaagblad op maximale snelheid laten komen, dan de knop loslaten en met de stopwatch kijken hoe lang het duurt eer het zaagblad volledig stil staat. En dat dan 7 keer.

Dit heb ik gedaan bij stand 1 (traagste) en stand 6 (snelste)

Resultaten:

stand 1
  1. 0,44
  2. 0,73
  3. 0,90
  4. 0,70
  5. 0,59
  6. 0,61
  7. 0,55
Met wegstrepen van de hoogste en laagste waarde kom ik op een gemiddelde waarde van 0,64 seconde

stand 6
  1. 1,55
  2. 1,72
  3. 1,67
  4. 1,86
  5. 1,74
  6. 1,79
  7. 1,85
Met wegstrepen van de hoogste en laagste waarde kom ik op een gemiddelde waarde van 1,75 seconde

@Framoes, ben nu wel benieuwd hoe lang dat bij jouw zaag duurt.

Wat me net trouwens met het testen wel opviel is dat de zaag bij op snelheid komen de eerste 1 á 2 seconden een soort brommend/kloppend geluid maakt. Lijkt wel een beetje op een klopboor die je in de muur zet. Maakt niet uit welke snelheid stand ik selecteer.
Als de zaag eenmaal op snelheid is klinkt de motor gewoon mooi gelijkmatig, meer een soort zoefen.

Is dit kloppende geluid in het begin er ook bij andere SP6000 bezitters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:20
Johnny schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:22:
Ik heb de Katsu freesmachine besteld met een starterskit freesjes.

Nu bedacht ik me dat ik hiermee wellicht ook bouten kan verzinken. Ik heb al verzinkbitjes voor mijn boormachine, maar die lopen schuin. Voor bouten moet het gat een vlakke bodem hebben. Ik ben er al achter dat dit in het Engels heet dat counterbore heet, maar hoe noem je dit in het Nederlands? Wat is de juiste manier om dit te doen? Een bovenfrees kan je instellen op een bepaalde diepte en dan met een vingerfrees invallen. Maar hoe centreer je dan precies boven een gat? Ik heb wel frezen gevonden met een uitsteeksel aan de onderkant om in een voorgeboord gat te geleiden op AliExpress maar die zijn bedoeld voor in aluminium, zijn deze ook op hout/mdf/multiplex te gebruiken?

Ik heb ook Makita counterbore bitjes gevonden maar daar staat expliciet bij dat deze niet voor gebruik met "portable routers" zijn. Dus schijnbaar heb ik toch iets anders nodig?

[afbeelding]
Niet doen! Een bovenfrees draait veel en veel te snel voor een verzinkboor of een fostner bit. Daarnaast is de asdikte van een verzinkboor of een andere boor niet de juiste maat voor een frees, waardoor deze niet goed blijft zitten. Je wil niet een boor die 10.000-20.000 toeren draait door jouw werkplaats willen vliegen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

L.N. schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:47:
[...]

Niet doen! Een bovenfrees draait veel en veel te snel voor een verzinkboor of een fostner bit. Daarnaast is de asdikte van een verzinkboor of een andere boor niet de juiste maat voor een frees, waardoor deze niet goed blijft zitten. Je wil niet een boor die 10.000-20.000 toeren draait door jouw werkplaats willen vliegen.....
Maar wat is dan wel de juiste manier om dit te doen? Een forstnerbit op een accuschroefboormachine lijkt me niet afdoende want dan is er geen manier om de diepte in te stellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 16-04-2018 21:03 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Johnny schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:02:
[...]

Maar wat is dan wel de juiste manier om dit te doen? Een forstnerbit op een accuschroefboormachine lijkt me niet afdoende want dan is er geen manier om de diepte in te stellen.
In een kolomboor gaat het beste. Maar in een accuboor lukt ook wel. Meestal komt de diepte niet op de mm (of zelfs een paar mm). Maar voor het verzinken van schroeven gebruik ik een verzinkboor in mijn accuboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:54:
Ik heb iemand afgelopen weekend deze Carolus dopsleutelset kado gedaan van Amazon:
[afbeelding]
Wilde jullie deze niet onthouden, want voelt aan als erg degelijk spul en deze set bevat wel 99% van de zaken die ik vaak gebruik tijdens sleutelen. Voor die 95euro incl. verzending zou het voor mij een no brainer zijn mocht ik zelf ooit een reserve set willen hebben op mijn Facom spul waar ik het tienvoudige voor betaald heb.
Dit is inderdaad een hele aardige doppenset en toen hij begin maart 'weer eens' in de aanbieding was op Amazon.de kon ik het niet laten en heb ik een tweede koffer aangeschaft voor het briljante bedrag van slechts €74,43. _/-\o_

Ik heb de splitpennen van het deksel losgetikt en de twee helften passen nu perfect in 2 lades van een vd gereedschapswagens.
Voor dit geld ben ik nog niets beters tegengekomen. :P
Johnny schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:02:
[...]
Het is inderdaad wat freewheelen en een bovenfrees is hiervoor niet meteen de handigste tool.

Een (accu)boormachine heeft vaak een extra handgreep met een diepteverstelling, maar daar word je ook niet vrolijk van.

Je kunt wel een blok(je) hout voor zo'n speciale job op diepte/dikte frotten en daar de forstnerboor doorheen steken.
Als je dat blokje zo maakt dat alleen de schacht van de boor door het bovenste deel van het blokje past dan kun je de dikte van het blokje zo tunen dat de machine bij de juiste boordiepte op de bovenkant van het blokje stuit.
Op deze manier kun je verantwoord repetitieve boorgaten maken. :)

Dit soort verzinkfrezen hebben een aanloopnok, ik gebruik ze eigenlijk voor metaal, maar hout zou geen probleem moeten zijn.
Deze verzinkfrezen zijn trouwens in allerlei maten en kwaliteiten leverbaar, zo kun je op de betere ook de diameter van de aanloopnok vrij kiezen bij iedere diameter frees.
Wel duur. :+

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2018 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:57
@Vliegvlug Dat gebrom heb ik ook bij het starten. Dat komt volgens mij gewoon omdat de elektromotor op gang moet komen, en het toerental van de motor bij lange na niet overeenkomt met wat hij zou moeten draaien op 50 Hz. Dan wisselt de pariteit van spoel sneller dan dat de rotor er langs draait zeg maar. Dat geluid hoor je ook als b.v. een 230V boor te veel weerstand ondervindt of zelfs vast slaat.

Het trouwens best kunnen dat hij wel een motorrem heeft, maar dan niet vergelijkbaar met de motorrem die ik gewend ben van mijn accutollen. Die staan instant stil. Het was mij iig nooit opgevallen.

Ik heb trouwen vandaag mijn DLM431Z binnen gekregen. Wat een heerlijke machine is dat zeg. Die heeft ook motorrem, en staat dus ook direct stil als ik de hendel los laat.

[ Voor 37% gewijzigd door Nivado op 16-04-2018 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Vliegvlug schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:27:
[...]

Eerst het zaagblad op maximale snelheid laten komen, dan de knop loslaten en met de stopwatch kijken hoe lang het duurt eer het zaagblad volledig stil staat. En dat dan 7 keer.

Resultaten:

stand 1
  1. 0,44
  2. 0,73
  3. 0,90
  4. 0,70
  5. 0,59
  6. 0,61
  7. 0,55
Met wegstrepen van de hoogste en laagste waarde kom ik op een gemiddelde waarde van 0,64 seconde

stand 6
  1. 1,55
  2. 1,72
  3. 1,67
  4. 1,86
  5. 1,74
  6. 1,79
  7. 1,85
Met wegstrepen van de hoogste en laagste waarde kom ik op een gemiddelde waarde van 1,75 seconde

Wat me net trouwens met het testen wel opviel is dat de zaag bij op snelheid komen de eerste 1 á 2 seconden een soort brommend/kloppend geluid maakt. Lijkt wel een beetje op een klopboor die je in de muur zet. Maakt niet uit welke snelheid stand ik selecteer.
Als de zaag eenmaal op snelheid is klinkt de motor gewoon mooi gelijkmatig, meer een soort zoefen.

Bedankt voor de uitgebreide test. Heb gelijk ook maar even getest:

stand 1
  1. 0,67
  2. 0,79
  3. 0,64
  4. 0,75
  5. 0,74
  6. 0,72
  7. 0,92
Gemiddelde na wegstrepen outliers: 0,734

stand 6
  1. 3,07
  2. 3,03
  3. 2,78
  4. 2,68
  5. 2,78
  6. 2,31
  7. 2,73
Gemiddelde na wegstrepen outliers: 2,80

Niet wereldschokkend, maar wel een verschil. Een seconde lijkt weinig, maar is blijkbaar genoeg om op te vallen. Heb ook echt het idee dat de rem laat aanslaat.

Dat brommende geluid herken ik trouwens wel. Volgens mij is dat de motor die langzaam op toeren komt. Misschien dat dat met de soft start te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Nivado en @Framoes goed te horen dat het gebrom van de zaag normaal is, hoef ik me daar niet druk om te maken.

@Framoes, die extra seconde bij stand 6 is inderdaad wel een flinke afwijking te noemen imo.
Het is mechanische rem dus mogelijk dat het mechanisme langszaam aan slijt, misschien is dat uit de expanded view te halen en ook welk slijtage onderdeel eventueel te vervangen is.

Mijn zaag is dan wel uit 2011 maar ik gebruik ‘m niet heel vaak dus kan me voorstellen dat die van jou meer draai uren heeft.

Ik weet niet hoe intensief @Nivado zijn zaag gebruikt maar misschien kan hij ook even meten voor extra inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Johnny schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:22:
Voor bouten moet het gat een vlakke bodem hebben. Ik ben er al achter dat dit in het Engels heet dat counterbore heet, maar hoe noem je dit in het Nederlands? Wat is de juiste manier om dit te doen?
Wat is er tegen om dit met een speedboor te doen? Vlakke bodem voor je bout en centreren op het gat dat je hebt voorgeboord. Diepteinstelling kan met een merkje op je speedboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Vliegvlug Ik gebruik hem ook niet intensief, maar ik zal even kijken of ik de komende dagen ergens even kan testen. Ik ben nu ook wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Nivado schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:46:
@Vliegvlug Dat gebrom heb ik ook bij het starten. Dat komt volgens mij gewoon omdat de elektromotor op gang moet komen, en het toerental van de motor bij lange na niet overeenkomt met wat hij zou moeten draaien op 50 Hz. Dan wisselt de pariteit van spoel sneller dan dat de rotor er langs draait zeg maar. Dat geluid hoor je ook als b.v. een 230V boor te veel weerstand ondervindt of zelfs vast slaat.

Het trouwens best kunnen dat hij wel een motorrem heeft, maar dan niet vergelijkbaar met de motorrem die ik gewend ben van mijn accutollen. Die staan instant stil. Het was mij iig nooit opgevallen.

Ik heb trouwen vandaag mijn DLM431Z binnen gekregen. Wat een heerlijke machine is dat zeg. Die heeft ook motorrem, en staat dus ook direct stil als ik de hendel los laat.
Ik denk dat de centrifugale kracht van een zaagblad groter is dan de kop van een accutol. Aan de andere kant heb ik ook een DHS680 cirkelzaag die wel vrijwel direct stilstaat.

Heb het snel opgezocht, die heeft een elektrische motorrem. Denk dat dat bij accutollen en jouw grasmaaier misschien ook zo is.
Vliegvlug schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 08:10:
@Nivado en @Framoes goed te horen dat het gebrom van de zaag normaal is, hoef ik me daar niet druk om te maken.

@Framoes, die extra seconde bij stand 6 is inderdaad wel een flinke afwijking te noemen imo.
Het is mechanische rem dus mogelijk dat het mechanisme langszaam aan slijt, misschien is dat uit de expanded view te halen en ook welk slijtage onderdeel eventueel te vervangen is.

Mijn zaag is dan wel uit 2011 maar ik gebruik ‘m niet heel vaak dus kan me voorstellen dat die van jou meer draai uren heeft.

Ik weet niet hoe intensief @Nivado zijn zaag gebruikt maar misschien kan hij ook even meten voor extra inzicht.
Heel intensief wil ik het niet noemen, maar gebruik hem wel regelmatig. Nu iets minder ivm gereedschap van werk, maar heb hem een tijd lang een paar dagen per week gebruikt.

Misschien eens laten checken of zelf openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Framoes schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:57:
[...]
Ik denk dat de centrifugale kracht van een zaagblad groter is dan de kop van een accutol. Aan de andere kant heb ik ook een DHS680 cirkelzaag die wel vrijwel direct stilstaat.

Heb het snel opgezocht, die heeft een elektrische motorrem. Denk dat dat bij accutollen en jouw grasmaaier misschien ook zo is.
[...]
Klopt, de massa traagheid is veel hoger bij een cirkelzaag dan bij een accutol. Echter staat mijn accutol ook bij een 152mm gatzaag (vrijwel) direct stil. Een de grasmaaier met een mes van 43cm heeft best een aardige massatraagheid.
Het verschil zit hem dan ook in de motor. De genoemde machines met instant motorrem zijn allemaal accumachines en dus voorzien van gelijkstroom motoren. die kun je eenvoudig de andere kant op laten draaien door de polen om te draaien. Daardoor heb je de mogelijkheid voor een elektronische motorrem.
Bij 1 fase wisselstroom motoren kan dit niet en heb je dus een mechanische motorrem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ik ben op dit moment aan het kijken voor een nieuwe accu boormachine, de verbouwing is bijna klaar (nog 1 kamer afmaken en de zolder) en mijn oude trouwe black&decker is nu echt aan het eind van zijn latijn.

Koffers, bitjes en dergelijke hoef ik er niet bij te hebben en ook een losse klopboor is reeds in mijn bezit (ik las dat een accu klop en normale boor combinatie speling op de kop heeft).

Prijsklasse ~150 euro, voorkeur ingebouwd ledje en 18v en geen moeite met zware schroeven in hout

Nu zit ik te twijfelen tussen:
DeWalt DCD777S2T-QW https://www.powertoolshop.../dewalt-dcd777s2t-qw.html
en deze
Bosch PSR 1800 LI-2 https://www.powertoolshop.../bosch-psr-1800-li-2.html

Waarbij de Bosch 3 accu's heeft ipv 2 en 20 euro cashback heeft maar wel weer een stuk minder koppel

Zit ik een beetje in de goede hoek te kijken of zijn er nog beter alternatieven?

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 17-04-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@GrooV Powertoolshop (Coolblue) staat niet bekend om zijn lage prijzen voor gereedschap. Dat is goedkoper te vinden. Zeker voor accutollen kan je vaak heel goed in Duitsland terecht.
Volgens mij is deze DDF482 een hele mooie deal. Wel iets over budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Nivado schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:22:
@GrooV Powertoolshop (Coolblue) staat niet bekend om zijn lage prijzen voor gereedschap. Dat is goedkoper te vinden. Zeker voor accutollen kan je vaak heel goed in Duitsland terecht.
Waarom is die beter dan de DeWalt als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@GrooV Vanwege de 3Ah accu's vs. 1,5 Ah, maar belangrijker nog de de 22 minuten laadtijd vs. 90.
De makita snellader gebruikt actieve koeling om de accucellen koel te houden tijdens het laden, waardoor je en veel sneller kan laden, en de levensduur van je accu hoger is.
Die Makita accu krijg je niet leeg voor je 2e accu opgeladen is. Bij de DeWalt lukt dat met een beetje intensief klussen wel.
Het koppel is verder vergelijkbaar, hoe het met de degelijkheid van deze DeWalt zit weet ik niet, maar die Makita is oerdegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Nivado schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 12:22:
Het is wel een gebruikte he

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 19-09 10:35
Waarschijnlijk alleen de doos een keer open geweest, je kunt hem altijd terugsturen als hij toch te veel gebruikt is naar je zin.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Nog een alternatief voor rond de 150 euro? Ik wil best in duitsland bestellen maar dan wel direct via Amazon, en niet via 3rd party via amazon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Artbij schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:35:
[...]

Waarschijnlijk alleen de doos een keer open geweest, je kunt hem altijd terugsturen als hij toch te veel gebruikt is naar je zin.
Daar lijkt het wel op, en zo was het ook bij mijn DTD154RTJ

Beschrijving van Amazon:
Zubehör weist ggf. optische Mängel auf. Der Artikel wird in der Originalverpackung zugestellt Die Verpackung wird beschädigt sein. Amazon-Kundenservice und Rücknahmegarantie (bis zu 30 Tagen) bei jedem Kauf.
Mogelijk kleine krassen op de accessoires en de verpakking is beschadigd.

@Brutalsranan Goeie, dat had ik er inderdaad even bij moeten vermelden.

@GrooV Er zijn ongetwijfeld andere opties van Bosch Pro, Metabo en DeWalt. Ik heb je er een van Makita gegeven omdat ik daar thuis in ben. Ik hoop dat anderen je nog een leuke suggesties kan doen voor een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-08-2024
Lang geleden dat ik op Tweakers heb gepost, maar goed om te zien dat er een gereedschap topic is.

Ben op zoek naar een goede dopsleutelset. Ben nu aan het kijken naar de Hazet 953SPC. SPC schijnt geen gepolijste doppen te hebben, maar is voor de rest gelijk. Er is nu ook HP versie met een fijngetande ratel.

De 953 is een set met zowel een 1/4 als 1/2 ratel. Is dat aan te raden of kan ik beter voor twee losse sets gaan (wel duurder, maar meer doppen). Ook zitten denken aan de Stahlwille 1/2 ratel die nu in de sale is, maar dan moet ik er weer een doppenset bij kopen. Of is t handig om twee ratels te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TomK85 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:43:
Lang geleden dat ik op Tweakers heb gepost, maar goed om te zien dat er een gereedschap topic is.
Wat deze specifieke vraag betreft kun je misschien beter in dit forum terecht:
Goed (auto)sleutelgereedschap
Ben op zoek naar een goede dopsleutelset. Ben nu aan het kijken naar de Hazet 953SPC. SPC schijnt geen gepolijste doppen te hebben, maar is voor de rest gelijk. Er is nu ook HP versie met een fijngetande ratel.

De 953 is een set met zowel een 1/4 als 1/2 ratel. Is dat aan te raden of kan ik beter voor twee losse sets gaan (wel duurder, maar meer doppen). Ook zitten denken aan de Stahlwille 1/2 ratel die nu in de sale is, maar dan moet ik er weer een doppenset bij kopen. Of is t handig om twee ratels te hebben?
Er is niets mis met Hazet, maar hun tools zijn stevig aan de prijs en dat vertaalt zich niet per se in "de beste" kwaliteit.
De doppen zijn uitstekend, maar de ratel lijkt zozo en dat is ook in deze Amazonreview te lezen.

Stahlwille zal hands-down een van de beste zijn, maar dan is de vraag wat je ermee wilt gaan doen??
Voor een garage/werkplaats meteen doen als je het geld hebt.
Maar zelfs voor zeer regelmatig hobbygebruik is de hierboven genoemde Carolusset al snel meer dan mooi genoeg en dan heb je meteen een set lange doppen er bij.
En ja voor die €46.50 kun je de Stahlwille ratel 'in de uitverkoop' er bij pakken, van ratels kun je nooit genoeg hebben. O-)

Je moet met een fijngetande ratel ook geen bouten/moeren op het maximale koppel willen aandraaien, daar zijn wringstaven voor, of nog beter momentsleutels.

Ik zie ze hier in garages zelfs met budget Mannesmann setjes werken die ik minder vertrouw dan de genoemde Carolus/Gedore kwaliteitsset en als die werkplaatsen daarmee de dag doorkomen, wie ben ik dan?? :P

Ben trouwens zelf geen groot fan van gepolijste doppen, zeker niet als je vette handen hebt.
Een beetje structuur werkt wel zo fijn en het gekartelde vlak rond de onderkant maakt een snel handmatig aandraaien imho ook iets fijner werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 04:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
Dank! Ik denk dat ik dan sowieso voor de Stahlwille ratel ga (wellicht overkill) maar voor die prijs kan ik m niet laten liggen.

Voor de rest Amazon maar eens in de gaten houden.

Tip (misschien is ie al eens voorbij gekomen). Kijk eens op camelcamelcamel. Dat is een soort pricewatch puur voor Amazon incl. historie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Die website was ik alweer vergeten, bedankt voor de reminder!
* Raymond meteen pricealert ingesteld voor kettingzaag :)

Prijshistorie functie is ook fijn, dan weet ik een beetje welke prijs een realistische is. Blijkbaar als ik genoeg geduld heb, is zo'n ding voor 500 nieuw of voor onder de 200 tweedehands te krijgen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
Maar eens geinvesteerd in een goede mini-schroevendraaier. Moet regelmatig iets vastdraaien in compact hoekjes.

Uiteindelijk bij onze Duitse vrienden gekocht met 2 accu’s en een lader voor de prijs waar je in NL een versie zonder accu’s hebt

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.cc/3vkqqpskb/522_B5946-3_BAF-4991-92_B7-8_A8_EF5179_ADF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 18-09 20:51
TomK85 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 07:51:
Maar eens geinvesteerd in een goede mini-schroevendraaier. Moet regelmatig iets vastdraaien in compact hoekjes.

Uiteindelijk bij onze Duitse vrienden gekocht met 2 accu’s en een lader voor de prijs waar je in NL een versie zonder accu’s hebt

[afbeelding]
Wow mooi apparaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Weet iemand waar je poly v-belt voor een normale prijs kan krijgen in Nederland? Ik vond het enkel per 10M, maar ik heb echt niet zoveel nodig.
https://www.amazon.com/Gr...Inch-4-Foot/dp/B001BQDS8I

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 01:38
Hier ook nog een kort vraagje. Binnenkort even helpen bij het leggen van een dakterras van composiet vlonderplanken. Vanwege de breedte is het noodzakelijk planken te zagen / af te korten. Ik heb een metabo KGS 254 afkortzaag en wil die graag gebruiken. Ik heb alleen het originele blad (met 48 tanden) voor de zaag, maar twijfel eraan of dit a) goed werkt , b) mooi resultaat oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exphy schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:31:
Weet iemand waar je poly v-belt voor een normale prijs kan krijgen in Nederland? Ik vond het enkel per 10M, maar ik heb echt niet zoveel nodig.
https://www.amazon.com/Gr...Inch-4-Foot/dp/B001BQDS8I
De link verwijst naar iets van 4ft, dat is 1m22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:46:
[...]

De link verwijst naar iets van 4ft, dat is 1m22.
Dat is amazon.com, niet in nederland helaas, DE of EU mag wat mij betreft ook. Als er maar geen idioote verzendkosten gevraagd worden.
Fuel_80 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:00:
Hier ook nog een kort vraagje. Binnenkort even helpen bij het leggen van een dakterras van composiet vlonderplanken. Vanwege de breedte is het noodzakelijk planken te zagen / af te korten. Ik heb een metabo KGS 254 afkortzaag en wil die graag gebruiken. Ik heb alleen het originele blad (met 48 tanden) voor de zaag, maar twijfel eraan of dit a) goed werkt , b) mooi resultaat oplevert?
Waarschijnlijk zal het blad het prima doen, ik heb trespa afgekort met een simpel blad en dat ging prima. Maar een Vlak-Dek tandtype zou betere resultaten kunnen opleveren. Ik zou zeggen, probeer het eerst uit en ben je niet tevreden met het resultaat koop dan een ander zaagblad.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Fuel_80 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 14:00:
Ik zelf heb de 216, en he been 60 tanden blad van Ecotools gekocht: https://www.ecotools.nl/h...ad-prof-216-x-30-mm-t-60/

Wat mij meteen opviel: Het zagen maakt minder herrie, dus mijn take: Gaat makkelijker door het hout heen. Ik had ook minder blowout.

Ik gebruik de standaard bladen voor mijn afkortzaag en zaagtafel nu voor het grovere werk. Zoals tuinhout zagen voor platen bakken etc. En spaar de ecotools bladen voor het "nettere" werk voor binnenshuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
flitjes schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:03:
[...]

Ik zelf heb de 216, en he been 60 tanden blad van Ecotools gekocht: https://www.ecotools.nl/h...ad-prof-216-x-30-mm-t-60/

Wat mij meteen opviel: Het zagen maakt minder herrie, dus mijn take: Gaat makkelijker door het hout heen. Ik had ook minder blowout.

Ik gebruik de standaard bladen voor mijn afkortzaag en zaagtafel nu voor het grovere werk. Zoals tuinhout zagen voor platen bakken etc. En spaar de ecotools bladen voor het "nettere" werk voor binnenshuis.
Het gaat hier niet om hout, maar om composiet (dus “plastic”). Een regulier blad zal hier snel door bot worden. Het is beter om een speciaal blad voor aluminium en kunststoffen te kopen. Die hebben een vlak/daktandzetting en worden minder snel bot.

Daarnaast hangt het aantal tanden af van wat je zaagt. Bij massief hout gebruik je minder tanden (tot 40 tanden op een zaagtafel met een groot blad, 24 tanden op een handcirkelzaag of invalzaag). Bij plaatmateriaal zoals MDF of multiplex gebruik je meer tanden, zoals het 60 tanden blad dat jij noemt.

Een veelgemaakte gedachte is dat meer tanden een beter resultaat geeft. Maar bij massief hout zijn de spanen zo groot, dat ze bij een blad met 60 tanden niet goed weggevoerd kunnen worden. Het resultaat is een toegenomen hitte op het blad en hout. Hierdoor komen er brandplekken in het hout en wordt het zaagblad veel sneller bot. Ook tearout van de vezels kan voorkomen, waardoor de zaagsnede minder mooi wordt. Het vraagt ook meer vermogen van de zaag, waardoor je sneller tegen de grens van de machine loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
L.N. schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:22:
[...]
Een veelgemaakte gedachte is dat meer tanden een beter resultaat geeft. Maar bij massief hout zijn de spanen zo groot, dat ze bij een blad van 60 niet goed weggevoerd kunnen worden. Het resultaat is een toegenomen hitte op het blad en hout. Hierdoor komen er brandplekken in het hout en wordt het zaagblad veel sneller bot. Ook tearout van de vezels kan voorkomen, waardoor de zaagsnede minder mooi wordt. Het vraagt ook meer vermogen van de zaag, waardoor je sneller tegen de grens van de machine loopt.
Om brandplekken te voorkomen is het dan ook aan te raden rustig door je hout heen te zagen (zeker wanneer het "afvoervermogen" van het zaagblad laag is.

Hoe minder tanden, hoe sneller je over het algemeen door je hout heen kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Dank voor de antwoorden allemaal. _/-\o_
Ik bestel voor de zekerheid een vlaktand zaagblad met 60 tanden en probeer het daar mee. Rustig aan zagen en dan gok ik dat het wel goed komt, zonder tearout. Het kost bij ecotools ook niet de wereld en uiteindelijk is een extra zaagblad nooit weg. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft er al iemand ervaring met de Lidl afkortzaag ?? https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=5183

Overweeg er één te kopen voor af en toe gebruik, maar vraag met af of het een verstandige keus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
boomsma schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:06:
Heeft er al iemand ervaring met de Lidl afkortzaag ?? https://www.lidl.nl/nl/Acties.htm?articleId=5183

Overweeg er één te kopen voor af en toe gebruik, maar vraag met af of het een verstandige keus is.
Afhankelijk van wat je ermee gaat zagen, zou je het kunnen overwegen.
Hoe precies moet je resultaat zijn? Grof latjes afkorten of wil je meubels gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
De grotere zaagprecisie vanwege de laser is zeker een pluspunt ;)

Behoorlijke zaaghoogte van 58mm. Max. breedte schat ik op 250mm.
Geen gekke koop als je niet allergisch bent voor budget gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Rob Z schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 14:45:
De grotere zaagprecisie vanwege de laser is zeker een pluspunt ;)

Behoorlijke zaaghoogte van 58mm. Max. breedte schat ik op 250mm.
Geen gekke koop als je niet allergisch bent voor budget gereedschap.
Die laserlijn is niet hetzelfde als de zaagsnede kan ik je wel vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Belangrijk hierbij is controleren dat je nieuwe zaagbladen kunt krijgen. Soms is het een afwijkende maat en ben je voor 2 of 3 zaagbladen + machine meer kwijt dan een iets duurdere machine die standaard bladen accepteert.
Maar met een vers kwalitatief aardig zaagblad is zo'n machine prima. Verwacht alleen niet dat als je onder 45 graden zaagt dat het dan ook echt 45 graden is. Maar dat is bij veel machines een uitdaging.
Ideaal voor laminaat leggen (je hebt toch altijd een paar mm speling), plinten die toch afgekit/gelakt moeten worden en het bouwen van een schutting.

Het hangt trouwens ook af van je materiaal. Als je hoepels koopt bij de bouwmarkt, dan kan je €2.000 uitgeven aan een zaagmachine, maar haaks ga je het dan niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:34

Persoonlijk zou ik die alleen voor brandhout te zagen gebruiken... Of voor werk waar absoluut geen nauwkeurigheid voor nodig is, ik heb er ooit mee gewerkt wat een verschrikkelijk ding is dat 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Vliegvlug schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:27:
[...]

Resultaten:

stand 1
  1. 0,44
  2. 0,73
  3. 0,90
  4. 0,70
  5. 0,59
  6. 0,61
  7. 0,55

stand 6
  1. 1,55
  2. 1,72
  3. 1,67
  4. 1,86
  5. 1,74
  6. 1,79
  7. 1,85

dat geluid in t begin heeft die van mij ook ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Kettingzaagsaga: kreeg daarnet een mailtje dat de stihl ms261 op amazon (gebruikt) voor 315 euro te vinden was.

Blijkt nieuwe aanbieder en 100 euro verzendkosten.

Nope, dacht het niet :+

* Raymond wacht rustig verder :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Ik heb mijn Katsu trimmer binnen. Het is een Chinese variatie op de Makita RT0700C. De laatste heb ik van de week nog even in de bouwmarkt vastgehouden. Hoewel de accessoires uitwisselbaar zijn is het geen exacte kloon, de behuizing, materialen en afwerking zijn wel duidelijk anders maar de functionaliteit lijkt wel dicht in de buurt te komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eC9M0Q2m.jpg
Pakketje uit Engeland, verschillende vier plastic tassen aan elkaar getapet. Binnen 3 dagen bezorgd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/noMYvmjm.jpg
Router, invalvoet en freesjes zijn apart verpakt. Totaal ongeveer 110 euro inclusief frezen, adapters en verzending.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cq2pu4im.jpg
Ik heb de variant met de Europese stekker, het snoer is wel een beetje aan de korte kant; nog geen twee meter. De euro-variant bevat enkel 6 en 8 mm spantangen maar de Katsu frezen zijn 1/4" dus ik moest een set van extra spantangen er bij bestellen. De handleiding is in het Engels maar wel goed, geen vertaalfouten en met afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1GxCQkXm.jpg
Het aluminium van de invalvoet heeft een andere structuur dan dat van de Maktita. De handgrepen zijn van plastic in plaats van rubber. Ze lijken klein maar liggen goed in de hand. De trimmervoet heeft wel rubber grepen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RL4MX2sm.jpg
De bovenkant van de motor is geen exacte kopie van de Makita RT0700C, het wieltje zit op een andere plek en heeft een andere vorm. Het is ook minder makkelijk te draaien, de knop is ook iets anders en het plastic is minder goed afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EEikNhJm.jpg
Alles past netjes in een Auer-gereerschapskist met voldoende ruimte voor meer accessoires.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/eYGRUjxm.jpg
Apparaat lijkt goed te werken. Drie verschillende freesjes gebruikt en krijg een strak resultaat met multiplex. Er staat bij dat de freesjes kunnen geslepen kunnen worden. Ik heb niets gemerkt van een vermeend gebrek aan een soft-start, de motor moet bij het aanzetten even op gang komen. Ik heb hem alleen in stand 3 (van 6) gebruikt. In de hogere standen maakt de motor significant meer herrie. Motor wordt ook warm maar tot nu toe niet dusdanig dat het aanraken van de metalen behuizing een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn pa zijn 10 jaar oude Karcher was stuk gegaan (:+) dus ik heb hem nu even mijn Nilfisk C130.2 te leen gegeven met alle toeters en bellen. Hij klaagde dat ie het niet goed schoon kreeg met zijn HDR, maar die is nu stuk. Benieuwd hoe ie de mijne gaat vinden. Vewacht binnenkort een telefoontje van wat zo'n ding moet kosten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Ik heb woensdag na 4 maanden wachten mijn combinatiemachine (SCM Minimax ST1G) binnen gekregen, das ff genieten zeg. Nu nog frezen vinden voor de toupie, maar die zijn me toch duur.. Iemand tips hoe ik er 2e hands aan kom?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
Johnny schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:55:
Ik heb mijn Katsu trimmer binnen. Het is een Chinese variatie op de Makita RT700C.
Welke shop heb je deze besteld? Op ebay is genoeg aanbod maar dan krijg je vaak weer dubbele verzendkosten als je extra accesoires besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
Eindelijk eigenaar geworden van de SP6000 invalzaag :)
(netjes geleverd door Toolnation)

Het ding is handzamer dan ik had verwacht. Loopt mooi langzaam aan, en is ook stiller dan verwacht. En een fijn soepel aansluitsnoer zoals het hoort.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mWox6x/IMG_5609.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/fSb6zH/IMG_5611.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

bazzzzzz schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:51:
[...]

Welke shop heb je deze besteld? Op ebay is genoeg aanbod maar dan krijg je vaak weer dubbele verzendkosten als je extra accesoires besteld
Direct in de webshop van Aim Tools, deze zag ik ook op Ebay, maar de webshop was voor mij handiger omdat je dan inderdaad je order eenvoudig kan bundelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
Johnny schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:25:
[...]

Direct in de webshop van Aim Tools, deze zag ik ook op Ebay, maar de webshop was voor mij handiger omdat je dan inderdaad je order eenvoudig kan bundelen.
Bedankt voor die shop! Ik was al een tijdje aan het kijken voor een handzame router die eventueel later ook nog in een CNC verwerkt kon worden.

Deze aanbieding kon ik helemaal niet weerstaan:
https://www.ebay.nl/itm/K...ksid=p2057872.m2749.l2649

(ebay 273167085790). De router 220V versie met rare stekker maar inclusief verzendkosten voor €12,50.
Nu nog even zoeken waar ik een extra collet aanschaf van 6mm.

Edit:aan iedereen die deze aanbieding ook besteld. Let op deze verkoper heeft erg weining reviews dus zorg dat je met paypal betaald!

[ Voor 7% gewijzigd door bazzzzzz op 22-04-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
bazzzzzz schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:51:
[...]

Bedankt voor die shop! Ik was al een tijdje aan het kijken voor een handzame router die eventueel later ook nog in een CNC verwerkt kon worden.

(ebay 273167085790). De router 220V versie met rare stekker maar inclusief verzendkosten voor €12,50.

Edit:aan iedereen die deze aanbieding ook besteld. Let op deze verkoper heeft erg weining reviews dus zorg dat je met paypal betaald!
Ik heb hem ook besteld, ben benieuwd! Bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd of ik iets ga ontvangen, de verkoper zit in de VS, en gratis shipping lijkt me dan zeer sterk. We zullen het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 01:38
Ik heb hem ook maar besteld, eerst even zien wat er binnenkomt en tegen die tijd maar wat freesbitjes halen.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Johnny schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:55:
Ik heb mijn Katsu trimmer binnen. Het is een Chinese variatie op de Makita RT0700C. De laatste heb ik van de week nog even in de bouwmarkt vastgehouden. Hoewel de accessoires uitwisselbaar zijn is het geen exacte kloon, de behuizing, materialen en afwerking zijn wel duidelijk anders maar de functionaliteit lijkt wel dicht in de buurt te komen.

[afbeelding]
Pakketje uit Engeland, verschillende vier plastic tassen aan elkaar getapet. Binnen 3 dagen bezorgd.

[afbeelding]
Router, invalvoet en freesjes zijn apart verpakt. Totaal ongeveer 110 euro inclusief frezen, adapters en verzending.

[afbeelding]
Ik heb de variant met de Europese stekker, het snoer is wel een beetje aan de korte kant; nog geen twee meter. De euro-variant bevat enkel 6 en 8 mm spantangen maar de Katsu frezen zijn 1/4" dus ik moest een set van extra spantangen er bij bestellen. De handleiding is in het Engels maar wel goed, geen vertaalfouten en met afbeeldingen.

[afbeelding]
Het aluminium van de invalvoet heeft een andere structuur dan dat van de Maktita. De handgrepen zijn van plastic in plaats van rubber. Ze lijken klein maar liggen goed in de hand. De trimmervoet heeft wel rubber grepen.

[afbeelding]
De bovenkant van de motor is geen exacte kopie van de Makita RT0700C, het wieltje zit op een andere plek en heeft een andere vorm. Het is ook minder makkelijk te draaien, de knop is ook iets anders en het plastic is minder goed afgewerkt.

[afbeelding]
Alles past netjes in een Auer-gereerschapskist met voldoende ruimte voor meer accessoires.

[afbeelding]
Apparaat lijkt goed te werken. Drie verschillende freesjes gebruikt en krijg een strak resultaat met multiplex. Er staat bij dat de freesjes kunnen geslepen kunnen worden. Ik heb niets gemerkt van een vermeend gebrek aan een soft-start, de motor moet bij het aanzetten even op gang komen. Ik heb hem alleen in stand 3 (van 6) gebruikt. In de hogere standen maakt de motor significant meer herrie. Motor wordt ook warm maar tot nu toe niet dusdanig dat het aanraken van de metalen behuizing een probleem is.
Dank voor deze mini review! En foto’s zijn altijd fijn. d:)b
Ben ook nog aan het kijken naar een kantenfrees en heb al een tijdje mijn oog op een Makita RT0700.

Kwam de Katsu hier al eerder in dit topic tegen maar wordt er toch niet heel warm van, is toch wel een slag minder kwaliteit dan de Makita.
En dan vooral de extra herrie die de Katsu maakt is voor mij al genoeg reden om ondanks het prijsverschil toch voor de Makita te gaan.

Ik heb helaas geen klus schuur dus moet alles buiten doen en voel me nu al vaak bezwaard voor de buren vanwege de herrie.

Die Katsu is net een straaljager.
In deze youtube Vergleich Makita vs Katsu video is vanaf ongeveer 11 min goed het verschil tussen beide te horen.
bazzzzzz schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:51:
[...]

Dat is wel heel erg goedkoop ja, kan me niet voorstellen dat iemand hier wat op kan verdienen. Is een engelse stekker trouwens, apart dat die helemaal in de VS terecht is gekomen.
Voor dat bedrag zou ik zelf bijna een gokje wagen. :P

Maar denk dat ik zelf toch voor de Makita RT0700C X2J set ga:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/t/rt0700cx_jpg_56018251180f59420917ec1899a6cfdd.jpg
Daar zitten 3 voeten bij is is bij Amazon.de voor €185 te vinden.

In Nederland is deze set qua prijs niet interssant omdat hij bijna hetzelfde kost als de X3J welke een extra voor voet heeft om in krappe hoekjes te komen:
Afbeeldingslocatie: https://images.ffx.co.uk/tools/195562-2.jpg
En die set kost €245

Denk dat ik die toch niet nodig ga hebben en is anders bij Amazon nog voor €65 los te koop, wel €5 meer dan het prijsverschil tussen beide sets maar €60 extra betalen voor iets wat je toch niet gebruikt is zonde.

Erg jammer dat Amazon die X3J set niet voor zo’n goede prijs aanbiedt als de X2J.

Heb trouwens ook nog wel verlekkerd gekeken naar die nieuwe accukantenfrees van Makita, de DRT50ZJX2:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/1/image/a0824637e2368af458c3e90fa0badade/m/a/makita_drt50zjx2a.jpg
Maar voor €275 en dus €90 euro meer dan de bedraadde versie kan ik toch echt niet aan mezelf verantwoorden, ook is die dan wel brushless, en dan moet ik er ook nog een nieuwe accu bij kopen want heb momenteel enkel 2Ah accu’s.

Dan steek ik dat geld liever in handige accessoires zoals de adapter waarmee hij op de geleiderails van mijn Makita zaag past.
Afbeeldingslocatie: https://holzwerkerblog.de/wp-content/uploads/2013/08/of_system_16.jpg

Hoop alleen niet dat ze binnenkort met een bedraadde brushless opvolger van de RT0700C gaan komen als ik die net heb aangeschaft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Vliegvlug schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:52:
[...]

Ben ook nog aan het kijken naar een kantenfrees en heb al een tijdje mijn oog op een Makita RT0700.

Kwam de Katsu hier al eerder in dit topic tegen maar wordt er toch niet heel warm van, is toch wel een slag minder kwaliteit dan de Makita.
En dan vooral de extra herrie die de Katsu maakt is voor mij al genoeg reden om ondanks het prijsverschil toch voor de Makita te gaan.

Ik heb helaas geen klus schuur dus moet alles buiten doen en voel me nu al vaak bezwaard voor de buren vanwege de herrie.

In deze youtube Vergleich Makita vs Katsu video is vanaf ongeveer 11 min goed het verschil tussen beide te horen.

[...]

Dat is wel heel erg goedkoop ja, kan me niet voorstellen dat iemand hier wat op kan verdienen. Is een engelse stekker trouwens, apart dat die helemaal in de VS terecht is gekomen.
Voor dat bedrag zou ik zelf bijna een gokje wagen. :P

Maar denk dat ik zelf toch voor de Makita RT0700C X2J set ga:
[afbeelding]
Daar zitten 3 voeten bij is is bij Amazon.de voor €185 te vinden.

In Nederland is deze set qua prijs niet interssant omdat hij bijna hetzelfde kost als de X3J welke een extra voor voet heeft om in krappe hoekjes te komen:
[afbeelding]
En die set kost €245

Denk dat ik die toch niet nodig ga hebben en is anders bij Amazon nog voor €65 los te koop, wel €5 meer dan het prijsverschil tussen beide sets maar €60 extra betalen voor iets wat je toch niet gebruikt is zonde.

Erg jammer dat Amazon die X3J set niet voor zo’n goede prijs aanbiedt als de X2J.

Heb trouwens ook nog wel verlekkerd gekeken naar die nieuwe accukantenfrees van Makita, de DRT50ZJX2:
[afbeelding]
Maar voor €275 en dus €90 euro meer dan de bedraadde versie kan ik toch echt niet aan mezelf verantwoorden, ook is die dan wel brushless, en dan moet ik er ook nog een nieuwe accu bij kopen want heb momenteel enkel 2Ah accu’s.

Dan steek ik dat geld liever in handige accessoires zoals de adapter waarmee hij op de geleiderails van mijn Makita zaag past.
[afbeelding]

Hoop alleen niet dat ze binnenkort met een bedraadde brushless opvolger van de RT0700C gaan komen als ik die net heb aangeschaft..
Ik vraag me af of dit zou werken: https://www.thingiverse.com/thing:1396882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

Ze zijn al door twee mensen gemaakt, zal vast wel werken dan.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
NeutraleTeun schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:13:
http://vinomz.com/index.p...fo&cPath=1&products_id=17

Gevalletje sounds enorm good to be true?
Iemand al eens van die site gehoord?
Remy!!!! schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:53:
[...]

Helaas geen optie voor paypal, anders had ik het wel aan gedurfd :+
Hmmm...

vinomz.com is erg nieuw.. Het kan even duren voor er voldoende schade is...

https://meldnu.nl/nl/meld...g-mitch-be44735045712145/

Maar bovenstaande lijkt mij voldoende om even niet daar te bestellen... Het rekeningnummer werd gisteren gelinkt aan een internet oplichter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Goeie tip (y), ik ken wel iemand met een 3D printer dus ga gelijk even vragen of hij die dingen voor me zou kunnen maken.
Vraag me alleen af welke kunstofsoort hier het beste voor geschikt zou zijn qua slijtage en qua belasting?

Enige nadeel wat ik zie ten opzichte van de officiële variant is dat je deze van onder of boven de rail in moet schuiven en je ‘m er niet even makkelijk halverwege de rail opzet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TomsDiner schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:28:
[...]

[...]

[...]

Hmmm...

vinomz.com is erg nieuw.. Het kan even duren voor er voldoende schade is...

https://meldnu.nl/nl/meld...g-mitch-be44735045712145/

Maar bovenstaande lijkt mij voldoende om even niet daar te bestellen... Het rekeningnummer werd gisteren gelinkt aan een internet oplichter?
Iets van 1699,- voor 99,- kunnen bestellen lijkt me al reden genoeg om ergens iets niet te bestellen :/

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Vliegvlug schreef op zondag 22 april 2018 @ 20:52:
[...]

Het lijkt alsof het geluid van de Katsu exponentieel toeneemt met het toerental. In de hogere standen is het veel meer herrie, maar in standje 3 is het zeer acceptabel en had ik geen gehoorbescherming nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ga een houten schuur bouwen in paal en balk stijl, waar een hoop lange schroeven in gaan om de balken en palen te verbinden. Ik heb nl. te weinig skills om mooie pen-gat verbindingen te maken, hier en daar een inkepinkje gaat nog, maar die moeten echt met schroeven vast gemaakt worden. Ik heb nu een Makita BDF343 (dacht ik) waarvan dit weekend een accu van overleden is (ik heb er dus nog 1 die het wel doet). Dus ik wil een machine erbij, maar ik twijfel dus over een slagschroevendraaier, of een gewone schroef/boormachine. De slagschroevendraaier wil ik dan ook in 14.4V zodat ik weer 2 accus heb, maar ik heb nog nooit gewerkt met een slagschroevendraaier. Ik lees hier dat die een hoop herrie maken en dat het een machine is voor specifieke doeleinde. Is mijn doeleinde specifiek genoeg? Zo ja, is een 14.4V machine wel een goed idee?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:56:
Ik ga een houten schuur bouwen in paal en balk stijl, waar een hoop lange schroeven in gaan om de balken en palen te verbinden. Ik heb nl. te weinig skills om mooie pen-gat verbindingen te maken, hier en daar een inkepinkje gaat nog, maar die moeten echt met schroeven vast gemaakt worden. Ik heb nu een Makita BDF343 (dacht ik) waarvan dit weekend een accu van overleden is (ik heb er dus nog 1 die het wel doet). Dus ik wil een machine erbij, maar ik twijfel dus over een slagschroevendraaier, of een gewone schroef/boormachine. De slagschroevendraaier wil ik dan ook in 14.4V zodat ik weer 2 accus heb, maar ik heb nog nooit gewerkt met een slagschroevendraaier. Ik lees hier dat die een hoop herrie maken en dat het een machine is voor specifieke doeleinde. Is mijn doeleinde specifiek genoeg? Zo ja, is een 14.4V machine wel een goed idee?
Lees hier eens. ;)
gathering.tweakers.net........BDF343

Lang verhaal kort:
Vergeet ajb het 14.4V systeem en stap nu over op 18V.
Met jouw toepassing van veel lange schroeven is een (Makita) 18V slagschroevendraaier wel the tool for the job. :P
De zwaarste accuschroefmachine van Makita is de allesvreter model '481' die een koppel van 115Nm heeft.
Perfecte machine, maar wel zwaar als je die met een slagschroevendraaier vergelijkt.

Samengevat schroeft een slagschroevendraaier comfortabeler, maar de prijs die je betaalt is de takkeherrie.
De 481 is voor veel meer kluswerk inzetbaar, maar is met 2.7kg incl accu een stuk zwaarder en met veel schroefwerk komt het hoge koppel direct op je polsen en armen.
Van dat laatste heeft een terugslagarme slagschroevendraaier amper last.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:05:

Samengevat schroeft een slagschroevendraaier comfortabeler, maar de prijs die je betaalt is de takkeherrie.
Ik las dat je de herrie kan beperken voor normaal schroeven? De andere accu van de BDF343 gaat natuurlijk ook een keer kapot, dan is die slagschroevendraaier de enige machine in mijn bezit. Maar het is dan wel makkelijker om een machine erbij te nemen en de 18V accu's en laders te hergebruiken.

Bij de machines van Maktia zie je door de typenummers het bos niet meer, klopt het dat er eigenlijk 5 18V slagschroevendraaiers zijn (152, 153,154, 155 en 170) en dat de toegevoegde letters de uitrusting aan duiden (met/zonder accu, opbergdoos, etc)? Een borstelloze motor is wel handig lijkt me?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
zonoskar schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:57:
[...]

Ik las dat je de herrie kan beperken voor normaal schroeven? De andere accu van de BDF343 gaat natuurlijk ook een keer kapot, dan is die slagschroevendraaier de enige machine in mijn bezit. Maar het is dan wel makkelijker om een machine erbij te nemen en de 18V accu's en laders te hergebruiken.
.....
Persoonlijk zou ik nooit alleen maar eens slagschroevendraaier willen hebben (of ik begrijp je verkeerd). Het is echt als aanvulling op een accuboor/schroefmachine. Je kan er met meer comfort grote schroeven / bouten mee indraaien. Ik heb toevallig een 12 volt comboset van Metabo (met accuboor en slagschroevendraaier) en dat is in dat geval wel handig aangezien de accuboor niet zo heel sterk is en de slagschroevendraaier dit dan weer compenseert. ;) Dit is qua power natuurlijk niet te vergelijken met de 18 volt machines trouwens.

Qua nummering van Makita heb ik ook geen idee trouwens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

[...]
Bij de machines van Maktia zie je door de typenummers het bos niet meer, klopt het dat er eigenlijk 5 18V slagschroevendraaiers zijn (152, 153,154, 155 en 170) en dat de toegevoegde letters de uitrusting aan duiden (met/zonder accu, opbergdoos, etc)?
:Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

Er zijn tegenwoordig ook stillere slagschroevendraaiers. Ik weet niet precies hoe het werkt, iets met olie en hydraulisch. Makita heeft er zelfs ook een paar 18V brushless soft impact die schijnbaar drie keer zo stil zijn als een standaard slagschroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bij de machines van Maktia zie je door de typenummers het bos niet meer, klopt het dat er eigenlijk 5 18V slagschroevendraaiers zijn (152, 153,154, 155 en 170) en dat de toegevoegde letters de uitrusting aan duiden (met/zonder accu, opbergdoos, etc)? Een borstelloze motor is wel handig lijkt me?
Op makita.nl kun je meerdere machines selecteren en snel vergelijken.

Als je voor hetzelfde geld een brushless machine kunt kopen dan is dat wel de logische keuze ja.
Pas als je grootverbruiker bent zal het verschil brushless vs non-brushless gaan opvallen, ik lig er zelf niet zo wakker van.
Een brushless machine laat het toerental wel wat soepeler doseren heb ik gemerkt, maar het is niet zo erg dat ik daarom mijn oudere 18V machines vandaag nog moet omruilen voor brushless. :)

Het zal er in jouw geval handig zijn om te checken met welk formaat schroeven je aan de gang gaat.

Ik gebruik zelf zo lang het kan een 'gewone' 18V accuschroever (Makita 481/458/482) en pas als mijn polsen gaan protesteren pak ik de slagschroevendraaier.
Het is en blijft persoonlijk, er zijn ook vele gebruikers die voor alles de slagschroevendraaier pakken en de nieuwste lichting van Makita heeft machines met 3 of 4 instelpunten, zodat je zowel lichte als zware schoeven kunt verwerken.
Een hoog koppel van 165Nm is leuk voor het echte werk, maar voor 4x30mm is dit overkill en dan is het handig als je dat vermogen enigszins kunt reduceren.

In jouw geval zou ik niet verder in 14.4V investeren, omdat je je dan langdurig laat gijzelen door de ene accu die je nog hebt en je maar nooit weet waar je toekomstige verzameling gaat eindigen. :+
Johnny schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:29:
Er zijn tegenwoordig ook stillere slagschroevendraaiers. Ik weet niet precies hoe het werkt, iets met olie en hydraulisch. Makita heeft er zelfs ook een paar 18V brushless soft impact die schijnbaar drie keer zo stil zijn als een standaard slagschroevendraaier.
Heb de gegevens er bij gepakt, maar deze machines lijken mij meer iets voor een installateur oid.
Wel een prima ontwikkeling trouwens.

De prijzen zijn gepeperd in vergelijk met het meer gebruikelijke spul en het maximale koppel is met 'slechts' 40Nm aan de magere kant, daar zie ik mij nog geen zware outdoor houtconstructies mee optuigen. O-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
De andere accu van de BDF343 gaat natuurlijk ook een keer kapot, dan is die slagschroevendraaier de enige machine in mijn bezit.
Je bedoelt dat je dan een reden hebt om er een nieuwe boor/schroever bij te kopen? :)

Investeer niet meer in 14,4V, dat systeem is echt uitlopend. De accu's zijn misschien heel iets kleiner en lichter, maar daarvoor komen tegenwoordig de lichte 18V en zwaardere 10,8V machines in de plaats.

Je moet voor jezelf de afweging maken of je echt wel voor één klus een slagschroevedraaier wilt kopen. Het is inderdaad de juiste tool voor die klus en erg prettig om die enorme houtdraadbouten mee in te draaien. Maar daarna is het een onding, want je gaat er heus geen 4x40's mee indraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oke, niet meer in 14.4V investeren. Als ik bij de specs kijk, dan vind ik bij bijv de DDF484 dat de capaciteit voor boren in hout slechts 38mm is. Dat kan toch niet kloppen? Ik vond ook de houtschroeflengte van de DHP154 (125mm) erg kort. Is Makita zo conservatief, of mishandel ik mijn 343 machientje gewoon heel erg (regelmatig schroeven van 25cm en boren in hout zo lang als de boor is, 10cm?).

Misschien kan ik beter naar iets als een DDF083 kijken. Handig bitjes wisselen, maar toch licht en 18V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

zonoskar schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:14:
Oke, niet meer in 14.4V investeren. Als ik bij de specs kijk, dan vind ik bij bijv de DDF484 dat de capaciteit voor boren in hout slechts 38mm is. Dat kan toch niet kloppen?
Dat slaat op de boordiameter, niet de diepte ;)
Ik vond ook de houtschroeflengte van de DHP154 (125mm) erg kort. Is Makita zo conservatief, of mishandel ik mijn 343 machientje gewoon heel erg (regelmatig schroeven van 25cm en boren in hout zo lang als de boor is, 10cm?).
Ze zullen daar bepaalde criteria voor hebben. 250mm schroeven zal met de 343 best lukken als het erg zacht hout is en / of uitgebreid voorgeboord. Maar in wat harder hout ga je met een 343 echt geen 250mm schroeven gedraaid krijgen.

En een enkele keer dat soort schroefwerk doen is ook nog wat anders dan repetitief dat soort werk doen. Mijn BDF343 is uiteindelijk overleden op zwaar schroefwerk (tientallen zware ~120mm schroeven losdraaien waarmee dakplaten aan de dakbalken geschroefd zaten). Vervangen door een DHP470 voor boor/schroefwerk en een DTD137 voor zwaar schroefwerk.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 23-04-2018 16:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Orion84 schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:21:
[...]
Dat slaat op de boordiameter, niet de diepte ;)
Makes sense :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
In het verleden heb ik steeds plaatmateriaal (mdf en multiplex, spaanplaat meubelplaten) laten zagen door de houthandelaar. Nu komt er een tijd dat ik wat meer moet gaan verwerken, en ik vind het dan lastig om daar steeds op te wachten en dit te gaan ophalen. Kleine klusjes kan ik doen met circkelzaag en geleidderrail, maar is toch altijd omslachtig. Nu gaat het toch om wat meer zaagwerk en moet het wat sneller vooruit gaan. Welk apparaat/machine is hiervoor geschikt? Het is niet de bedoeling om een volledige zaagtafel te kopen, ook wegens momenteel nog plaatsgebrek. Zijn er oplossingen voor mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Galactic schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:04:
In het verleden heb ik steeds plaatmateriaal (mdf en multiplex, spaanplaat meubelplaten) laten zagen door de houthandelaar. Nu komt er een tijd dat ik wat meer moet gaan verwerken, en ik vind het dan lastig om daar steeds op te wachten en dit te gaan ophalen. Kleine klusjes kan ik doen met circkelzaag en geleidderrail, maar is toch altijd omslachtig. Nu gaat het toch om wat meer zaagwerk en moet het wat sneller vooruit gaan. Welk apparaat/machine is hiervoor geschikt? Het is niet de bedoeling om een volledige zaagtafel te kopen, ook wegens momenteel nog plaatsgebrek. Zijn er oplossingen voor mij?
Je geeft zoveel dingen aan die je niet wilt dat er weinig overblijft dat misschien wél "een oplossing" zou kunnen worden. :+

Zomaar wat vragen:
-Om wat voor formaten hout gaat het hier, is het klein spul, of wil je complete platen 244x122cm opdelen??
-Wat moet de zaagkwaliteit en precisie worden??

Een goede invalcirkelzaag plus een bijpassende geleiderail zou de meeste klussen prima moeten klaren, maar ik begrijp nu niet goed wat daar "omslachtig" aan is als je geen zaagtafel of stationaire wandzaag wilt hebben.
Met houten tijdelijke steunblakjes op de vloer kun je zelfs de allergrootste platen met een invalzaag + liniaal exact langs het lijntje zagen, het is even een gedoe maar het werkt uitstekend en redelijk snel.

Goedkoop, compact en precies is een oldschool hardpoint handzaag, maar ik heb het vermoeden dat je ook dat niet zoekt?? ;)

Een compacte decoupeerzaag is leuk om een grote plaat grof voor te zagen, maar voor een beetje precisie moet je die meteen weer van het lijstje schrappen.

Voor niet al te brede planken en/of balken is een mobiele afkortverstekzaag een echte wannahave, maar die kan weinig tot niets met grote platen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2018 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:55
zonoskar schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:14:

Misschien kan ik beter naar iets als een DDF083 kijken. Handig bitjes wisselen, maar toch licht en 18V.
Dat is echt een "automatische" versie van een handschroevendraaier.. (oké heel grof gezegd)...

Als je inderdaad bij een slagschroevendraaier wilt blijven, en ook het gemak wilt hebben van een DDF083 zou ik kijken naar de DTD154, in z'n lichtste stand ideaal als verlengstuk van je gewone schroevendraaier (en dan ook vrijwel GEEN takkeherrie), in z'n zwaarste stand jakkert ie er beste houtdraadbouten in :)

Hier de vergelijkingslink tussen de 153/154/155/170
https://www.makita.nl/ver...J,%20DTD155ZJ,%20DTD170ZJ

Globaal de verschillen:
DTD153: Heeft maar 1 stand (en dus meestal takkeherrie) (170Nm)
DTD154: Heeft 3 standen, waarvan stand 1 dus vrij rustig is (175Nm in stand 3)
DTD155: Heeft 2 standen > "licht/zwaar" maar heeft "maar" 140Nm koppel
DTD155: Heeft 4 standen, vergelijkbaar met de DTD154, en verschil tussen stand 3 en 4 is maar minimaal dat ik dat persoonlijk het extra bedrag niet te rechtvaardigen vind (adviesprijs verschil: ~€60)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:40
Annuk schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 00:13:
Dat is echt een "automatische" versie van een handschroevendraaier.. (oké heel grof gezegd)...
Dat is wel heel kort door de bocht. Ik heb hem zelf. Het is een fijn apparaat. De DDF083 is een accuboormachine maar met een 6 kant opname ipv boorkop. Het is dus inderdaad GEEN slagschroevendraaier. (die heb ik overigens ook, maar gebruik ik een stuk minder dan de DDF083).

Een slagschroefmachine gebruik je voor hele grove klussen. Vooral hout-constructiewerk. Grote schroeven die je er met een normale accuboormachine eigenlijk niet meer in krijgt.

De DDF083 is voor alles wat niet zo grof is. Dus bijvoorbeeld voor meubel-assemblage of voor gipsplaat of voor al het andere werk waar je niet schroeven van bijvoorbeeld 6x120 gebruikt.

Nu vraag je je af: Waarom gebruik je dan niet je accuboormachine? Nou.. Omdat ik GEK wordt van elke halve seconde wisselen tussen bithouder en boortje. Hoe vaak heb je wel niet een klus waar je eerst moet voor-boren en dan moet schroeven. Nou, daar heb je met de DDF083 in combinatie met de accuboormachine dus nu twee machines voor. Ideaal!

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:16
Just my 2 cents,

ik heb exact hetzelfde probleem, switchen tussen boortje en bithouder. Opgelost met de DTD155, ook het schroeven van 3x30 is echt geen probleem. Als ik straks mijn overkapping ga plaatsen zal ik wat dikkere schroeven erin moeten jassen. ook dat zal wel lukken met de DTD155

Ik ben er erg over te spreken!

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:25

miekol

erm

Galactic schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:04:
Heb je een cirkelzaag met rail of invalzaag? Maakt niet zo heel veel uit, maar als het met Festool compatibele rails is kun je een TSO Guide Rail Adapter overwegen evt icm parallelle aanslag van bv Seneca. Allebei in Amerika te krijgen of bij Gereedschappro. Kun je snel haaks en repetitief zagen.

Afbeeldingslocatie: https://www.burnstools.com/media/catalog/product/cache/c687aa7517cf01e65c009f6943c2b1e9/g/r/grs-16_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0117/6212/products/IMG_0642_edited_copy_large.jpg?v=1500312294

Allebei zeker niet goedkoop, al zijn er van beide ook wel goedkopere versies te vinden, maar daar weet ik de namen niet zo van uit mijn hoofd.

[ Voor 4% gewijzigd door miekol op 24-04-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
miekol schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:17:
[...]

Heb je een cirkelzaag met rail of invalzaag? Maakt niet zo heel veel uit, maar als het met Festool compatibele rails is kun je een TSO Guide Rail Adapter overwegen evt icm parallelle aanslag van bv Seneca. Allebei in Amerika te krijgen of bij Gereedschappro. Kun je snel haaks en repetitief zagen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Allebei zeker niet goedkoop, al zijn er van beide ook wel goedkopere versies te vinden, maar daar weet ik de namen niet zo van uit mijn hoofd.
Goede oplossingen als je hele platen koopt.
Ikzelf ben nu onderstaande aan het overwegen omdat ik de platen wel kleiner maar nog steeds te groot voor de zaagtafel. Kost een middag en wat rest hout, meer geld uitgeven kan altijd nog :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:25

miekol

erm

Dzine schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
[...]

Goede oplossingen als je hele platen koopt.
Ikzelf ben nu onderstaande aan het overwegen omdat ik de platen wel kleiner maar nog steeds te groot voor de zaagtafel. Kost een middag en wat rest hout, meer geld uitgeven kan altijd nog :)

[video]
Nou de TSO is ook handig icm korte rail om met kleinere stukken te werken.

Leuk de tafel kende ik nog niet. Je zou ook kunnen denken aan een MFS Slab icm bench dogs en guide rail dogs. Kun je ook dingen opklimmen en 45 en 22,5 graden mee zagen dankzij gaten patroon wat er in zit.

Afbeeldingslocatie: https://assets.bigcartel.com/product_images/212658457/mini+slab+MFT.jpg?auto=format&fit=max&h=1000&w=1000

Afbeeldingslocatie: https://static.axminster.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/1/0/102973_inset2_xl.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door miekol op 24-04-2018 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
miekol schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:17:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Van die laatste kun je ook 3D modellen vinden en dan printen. Die zijn dan in plastic en niet in aluminium en daardoor minder sterk. Ze kosten echter veel minder. Mijn zwager is deze nu voor mij aan het printen. Hij is deze aan het printen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.thingiverse.com/renders/19/50/e2/a6/4c/40f3ca16eb25e5177e0fb9c8b769a506_preview_featured.jpg

Een completere, maar dure oplossing is een Festool MFT 3:

Voordelen:
  • Je kunt ook onder een hoek zagen (dus niet enkel 90 graden)
  • Plaatmateriaal kun je klemmen
  • Het is gelijk ook een werkbank
  • Niet alleen voor plaatmateriaal, maar ook voor balkjes
  • Sneller dan parallel guides
  • Je werkt op de juiste hoogte.
  • Ook schone zaagsnede aan de onderkant van wat je zaagt
  • Opvouwbaar, dus weinig ruimte om op te slaan en makkelijk te transporteren
Nadelen:
  • De prijs
  • Gericht op een Festool invalzaag/rails
  • Er past geen hele plaat op
  • Niet super stabiel, daarvoor is de dure Festool MFT/3-QT 495502 nodig
Johnny schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:29:
Die DTS141RTJ haalt maar 40Nm en dat is heel weinig voor een slagschroevendraaier. Dan zou ik voor een gewone 18V accuboormachine gaan, want die zijn een stuk sterker. Er zijn zelfs 10,8V machines die ongeveer die 40 Nm halen.

[ Voor 37% gewijzigd door L.N. op 24-04-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 14:55

Martijn02

/* No Comment */

L.N. schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:02:
[...]
Een completere, maar dure oplossing is een Festool MFT 3:

[video]

Voordelen:
  • Je kunt ook onder een hoek zagen (dus niet enkel 90 graden)
  • Plaatmateriaal kun je klemmen
  • Het is gelijk ook een werkbank
  • Niet alleen voor plaatmateriaal, maar ook voor balkjes
  • Sneller dan parallel guides
  • Je werkt op de juiste hoogte.
  • Ook schone zaagsnede aan de onderkant van wat je zaagt
  • Opvouwbaar, dus weinig ruimte om op te slaan en makkelijk te transporteren
Nadelen:
  • De prijs
  • Gericht op een Festool invalzaag/rails
  • Er past geen hele plaat op
  • Niet super stabiel, daarvoor is de dure Festool MFT/3-QT 495502 nodig
Echt een prachtige toolkit. Maar manmanman wat een prijs... Je zou toch denken dat ze voor 800 euro die stabilisatiepootjes er even bij zouden kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Martijn02 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:22:
[...]

Echt een prachtige toolkit. Maar manmanman wat een prijs... Je zou toch denken dat ze voor 800 euro die stabilisatiepootjes er even bij zouden kunnen stoppen.
€800 is wat veel, online kost die bij Nedrlandse shop rond de €675 en op Ebay €589. Maar het is veel geld, dat ben ik met jou eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
miekol schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:37:
[...]
Nou de TSO is ook handig icm korte rail om met kleinere stukken te werken.

Leuk de tafel kende ik nog niet. Je zou ook kunnen denken aan een MFS Slab icm bench dogs en guide rail dogs. Kun je ook dingen opklimmen en 45 en 22,5 graden mee zagen dankzij gaten patroon wat er in zit.

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat benchdogs-systeem ziet er leuk uit. Misschien is dat ook wel wat voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGG
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

RGG

Ik heb overwegend Makita gereedschap, deze allemaal netjes opgeborgen in Mbox-en.

Nu heb ik ook een Hitachi schuurmachine (SV12SG). pricewatch: Hitachi SV12SG(WB)
Hiervoor op Marktplaats al een mooie Hitachi systainer op de kop getikt. pricewatch unsorted: Hitachi 402545 HSC II Hitachi System Case nummer 2 - leeg
Nu kan ik nergens op internet vinden of er ook een insert / inlay voor deze schuurmachine beschikbaar is.

Iemand een lijstje van Hitachi inserts?

Ik kom niet verder dan dit lijstje van 12 inserts: https://www.hitachipowert...tackable-System-Flyer.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door RGG op 24-04-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Voor mijn veranda/schuur zit er op korte termijn veel afkortwerk van douglas rabatdelen aan te komen, tis best wel een oppervlakte en het word dubbelwandig uitgevoerd en ik heb een hekel aan planken onder elkaar die verspringen. (link naar het schuurtje in het uitvoerende zusje van dit topic)

Ik merk dat ik een afkortzaag niet eens heel vaak nodig heb, dus een kapex is te gek, mijn budget is +-250 euro en zit te kijken naar de

Metabo KGS 216

Of de

DeWalt DWS 774

Het voordeel van de DeWalt is dat deze kort tegen de muur gezet kan worden, Nadeel is het kantelen naar 1 kant, Verder ben ik niet bekend met de schaduwlijn laser, en ik kan hier de zaagbreedte niet van achterhalen. maar daar kan google mij wel mee helpen.

Ik ben wel van plan om deze straks op een vast kastje te monteren, en dan als miter stand te gebruiken.

Iemand tips of zie ik wat over het hoofd voordat ik een impuls aankoop doe, (heb ik best wel een handje van, want ben gek op spulletjes :) )

Edit: Misschien belangrijk om te vermelden ivm laser/schaduwlijn, ik ben linkshandig, de hou de balk met mn rechterhand vast, aan die kant zit mn hoofd dus ook

@Raymond, ik wil ook graag een degelijke machine voor de toekomst

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte,89 op 24-04-2018 13:40 ]

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij zijn beide apparaten prima geschikt voor het werk dat je ermee wilt doen.
Rabatdelen afkorten kan ook een apparaat van de LIDL van 9 tientjes nog prima.

Controleer wel even of de capaciteit van de machines groot genoeg is voor je rabatdelen (en eventuele balken)

ohjah: zorg ook dat je de machine bij een geautoriseerde dealer koopt. Volgens mij is gereedschapscentrum dat niet van alle merken. Scheelt weer gezeik bij eventuele garantie.

[ Voor 24% gewijzigd door Raymond op 24-04-2018 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:26:
Voor mijn veranda/schuur zit er op korte termijn veel afkortwerk van douglas rabatdelen aan te komen, tis best wel een oppervlakte en het word dubbelwandig uitgevoerd en ik heb een hekel aan planken onder elkaar die verspringen. (link naar het schuurtje in het uitvoerende zusje van dit topic)

Ik merk dat ik een afkortzaag niet eens heel vaak nodig heb, dus een kapex is te gek, mijn budget is +-250 euro en zit te kijken naar de

Metabo KGS 216

Of de

DeWalt DWS 774

Het voordeel van de DeWalt is dat deze kort tegen de muur gezet kan worden, Nadeel is het kantelen naar 1 kant, Verder ben ik niet bekend met de schaduwlijn laser, en ik kan hier de zaagbreedte niet van achterhalen. maar daar kan google mij wel mee helpen.

Ik ben wel van plan om deze straks op een vast kastje te monteren, en dan als miter stand te gebruiken.

Iemand tips of zie ik wat over het hoofd voordat ik een impuls aankoop doe, (heb ik best wel een handje van, want ben gek op spulletjes :) )
Ik heb sinds paar maand de Dewalt 774, ik ben er echt super tevreden mee. De schaduwlijn is heerlijk in gebruik. Heel makkelijk om zo juiste zaagsnede te krijgen. Ik dacht dat dat zaag breedte 26 cm was

Volgens mastertools: cap. bij 90°/90°(max. breedte): 270x60mm

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:26:

Metabo KGS 216

Of de

DeWalt DWS 774

Edit: Misschien belangrijk om te vermelden ivm laser/schaduwlijn, ik ben linkshandig, de hou de balk met mn rechterhand vast, aan die kant zit mn hoofd dus ook

@Raymond, ik wil ook graag een degelijke machine voor de toekomst
Voor de KGS216 zou ik in Duitsland/op Amazon kijken, dat scheelt weer een paar tientjes. Met jouw budget kun je zelfs nadenken over een KGS 254.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 24-04-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
Hier een bezitter van de KGS 254 en ben er wel tevreden mee :*) . Zaag heeft power genoeg om te zagen en is ook voldoende haaks voor de werkzaamheden die ik er mee doe. Voor gebruik heb ik wel de laser moeten stellen en misschien zou ik ook de haaksheid nog verder kunnen verbeteren. Wat voor de werkzaamheden tot op heden echter nog niet noodzakelijk was. Wel zijn me inmiddels drie dingen tegengevallen:
  • het gewicht, maar dat is vooral van belang als je de zaag vaak moet verplaatsen;
  • de totale lengte, door de constructie is er gewoon veel ruimte nodig om de zaag te kunnen plaatsen en te kunnen gebruiken, dit als gevolg van de achteruit schuivende rails. Hierdoor kan ik de zaag bijvoorbeeld niet laten staan in mijn garage en moet hem dus steeds opbergen (en dan komt punt 1 weer om de hoek) :X .
  • De stofafzuiging is weliswaar aanwezig maar heel erg effectief lijkt deze niet te zijn. In ieder geval is er na gebruik nog steeds veel stof aanwezig rondom de zaag.
Verder is het voor het bedrag gewoon een prima zaag die doet wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 19-09 10:35
Fuel_80 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:10:
Hier een bezitter van de KGS 254 en ben er wel tevreden mee :*) . Zaag heeft power genoeg om te zagen en is ook voldoende haaks voor de werkzaamheden die ik er mee doe. Voor gebruik heb ik wel de laser moeten stellen en misschien zou ik ook de haaksheid nog verder kunnen verbeteren. Wat voor de werkzaamheden tot op heden echter nog niet noodzakelijk was. Wel zijn me inmiddels drie dingen tegengevallen:
  • het gewicht, maar dat is vooral van belang als je de zaag vaak moet verplaatsen;
  • de totale lengte, door de constructie is er gewoon veel ruimte nodig om de zaag te kunnen plaatsen en te kunnen gebruiken, dit als gevolg van de achteruit schuivende rails. Hierdoor kan ik de zaag bijvoorbeeld niet laten staan in mijn garage en moet hem dus steeds opbergen (en dan komt punt 1 weer om de hoek) :X .
  • De stofafzuiging is weliswaar aanwezig maar heel erg effectief lijkt deze niet te zijn. In ieder geval is er na gebruik nog steeds veel stof aanwezig rondom de zaag.
Verder is het voor het bedrag gewoon een prima zaag die doet wat hij moet doen.
Ik heb hem ook. Sluit me helemaal bij deze quote aan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Raymond schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:57:
[...]
Dat benchdogs-systeem ziet er leuk uit. Misschien is dat ook wel wat voor mij :)
Veelbelovend inderdaad. Voor 18$ koop je de CAD tekening (hoewel ik denk ik wel iemand ken die dit makkelijk ff natekend..), maar waar te laten freezen in NL?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Voor 75 pond en 12 pond shipping ga ik niet knooien.

Ik probeer zo min mogelijk gereedschap zelf te maken. Anders krijg ik een hobby die zichzelf in stand houdt: dan koop ik allemaal gereedschap en materialen om zelf gereedschappen en hulpmiddelen te maken.
Als ik dat benchdogs systeem wil namaken, moet ik een goede maat boor/frees hebben en een geleider om precies die gaten te kunnen maken enzo. En twee dagen tijd om het ding te klussen.

Die effort/geld steek ik liever in het maken van luidsprekers of een nieuwe boekenkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb mijn blad laten frezen bij de Houthal in Almelo, gewoon een schetsje met maatvoering bij geleverd.
Koste me volgens mij 100 euro incl. leveren en brengen van B/BB Berkentriplex 18mm

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001

Pelle

🚴‍♂️

Artbij schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:35:
Ik heb hem ook. Sluit me helemaal bij deze quote aan.
Idem :)
Pagina: 1 ... 42 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.