Johnny schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:55:
Ik heb mijn Katsu trimmer binnen. Het is een Chinese variatie op de Makita RT0700C. De laatste heb ik van de week nog even in de bouwmarkt vastgehouden. Hoewel de accessoires uitwisselbaar zijn is het geen exacte kloon, de behuizing, materialen en afwerking zijn wel duidelijk anders maar de functionaliteit lijkt wel dicht in de buurt te komen.
[afbeelding]
Pakketje uit Engeland, verschillende vier plastic tassen aan elkaar getapet. Binnen 3 dagen bezorgd.
[afbeelding]
Router, invalvoet en freesjes zijn apart verpakt. Totaal ongeveer 110 euro inclusief frezen, adapters en verzending.
[afbeelding]
Ik heb de variant met de Europese stekker, het snoer is wel een beetje aan de korte kant; nog geen twee meter. De euro-variant bevat enkel 6 en 8 mm spantangen maar de Katsu frezen zijn 1/4" dus ik moest een set van extra spantangen er bij bestellen. De handleiding is in het Engels maar wel goed, geen vertaalfouten en met afbeeldingen.
[afbeelding]
Het aluminium van de invalvoet heeft een andere structuur dan dat van de Maktita. De handgrepen zijn van plastic in plaats van rubber. Ze lijken klein maar liggen goed in de hand. De trimmervoet heeft wel rubber grepen.
[afbeelding]
De bovenkant van de motor is geen exacte kopie van de Makita RT0700C, het wieltje zit op een andere plek en heeft een andere vorm. Het is ook minder makkelijk te draaien, de knop is ook iets anders en het plastic is minder goed afgewerkt.
[afbeelding]
Alles past netjes in een Auer-gereerschapskist met voldoende ruimte voor meer accessoires.
[afbeelding]
Apparaat lijkt goed te werken. Drie verschillende freesjes gebruikt en krijg een strak resultaat met multiplex. Er staat bij dat de freesjes kunnen geslepen kunnen worden. Ik heb niets gemerkt van een vermeend gebrek aan een soft-start, de motor moet bij het aanzetten even op gang komen. Ik heb hem alleen in stand 3 (van 6) gebruikt. In de hogere standen maakt de motor significant meer herrie. Motor wordt ook warm maar tot nu toe niet dusdanig dat het aanraken van de metalen behuizing een probleem is.
Dank voor deze mini review! En foto’s zijn altijd fijn.
Ben ook nog aan het kijken naar een kantenfrees en heb al een tijdje mijn oog op een Makita RT0700.
Kwam de Katsu hier al eerder in dit topic tegen maar wordt er toch niet heel warm van, is toch wel een slag minder kwaliteit dan de Makita.
En dan vooral de extra herrie die de Katsu maakt is voor mij al genoeg reden om ondanks het prijsverschil toch voor de Makita te gaan.
Ik heb helaas geen klus schuur dus moet alles buiten doen en voel me nu al vaak bezwaard voor de buren vanwege de herrie.
Die Katsu is net een straaljager.
In deze
youtube Vergleich Makita vs Katsu video is vanaf ongeveer 11 min goed het verschil tussen beide te horen.
bazzzzzz schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:51:
[...]
Bedankt voor die shop! Ik was al een tijdje aan het kijken voor een handzame router die eventueel later ook nog in een CNC verwerkt kon worden.
Deze aanbieding kon ik helemaal niet weerstaan:
https://www.ebay.nl/itm/K...ksid=p2057872.m2749.l2649
(ebay 273167085790). De router 220V versie met rare stekker maar inclusief verzendkosten voor €12,50.
Nu nog even zoeken waar ik een extra collet aanschaf van 6mm.
Edit:aan iedereen die deze aanbieding ook besteld. Let op deze verkoper heeft erg weining reviews dus zorg dat je met paypal betaald!
Dat is wel heel erg goedkoop ja, kan me niet voorstellen dat iemand hier wat op kan verdienen. Is een engelse stekker trouwens, apart dat die helemaal in de VS terecht is gekomen.
Voor dat bedrag zou ik zelf bijna een gokje wagen.
Maar denk dat ik zelf toch voor de Makita RT0700C X2J set ga:

Daar zitten 3 voeten bij is is bij Amazon.de voor
€185 te vinden.
In Nederland is deze set qua prijs niet interssant omdat hij bijna hetzelfde kost als de X3J welke een extra voor voet heeft om in krappe hoekjes te komen:

En die set kost
€245
Denk dat ik die toch niet nodig ga hebben en is anders bij Amazon nog voor
€65 los te koop, wel €5 meer dan het prijsverschil tussen beide sets maar €60 extra betalen voor iets wat je toch niet gebruikt is zonde.
Erg jammer dat Amazon die X3J set niet voor zo’n goede prijs aanbiedt als de X2J.
Heb trouwens ook nog wel verlekkerd gekeken naar die nieuwe accukantenfrees van Makita, de DRT50ZJX2:

Maar voor €275 en dus €90 euro meer dan de bedraadde versie kan ik toch echt niet aan mezelf verantwoorden, ook is die dan wel brushless, en dan moet ik er ook nog een nieuwe accu bij kopen want heb momenteel enkel 2Ah accu’s.
Dan steek ik dat geld liever in handige accessoires zoals de adapter waarmee hij op de geleiderails van mijn Makita zaag past.
Hoop alleen niet dat ze binnenkort met een bedraadde brushless opvolger van de RT0700C gaan komen als ik die net heb aangeschaft..