[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 915.223 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 18:37
Ik denk dat er best veel mensen nieuwsgierig zijn hoe je dat gedaan hebt? Misschien iets voor een tutorial? Want ook de eigenaren van de KGS254 hebben volgens mij wel een beetje moeite met de haaksheid van de zaag. Afstellen van de laser is wel te doen, de rest ben ik ook benieuwd naar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:08:
Ik zag hier ook grasmaaiers voorbij komen, vandaar mijn vraag hier maar even!

Ik heb een elektrische kooimaaier, namelijk de Corba CM32e.

[Afbeelding]

Ik merk dat mijn gras niet mooi gesneden wordt en heb hem echt tot op de millimeter perfect afgesteld. Dit doet mij denken: de grasmaaier zal bot zijn.... In de handleiding kan ik helaas niks vinden over het slijpen van de kooi of het mes. En de kooi de andere kant op laten draaien om te slijpen gaat niet.

Ik heb de zwarte strip (welke een beetje scherp is) eraf gehaald; dit is de strip waar het gras tegen de kooi aan gesneden wordt. Maar, moet ik nou die hele kooi slijpen of alleen dat mes? Youtube en Google vertellen met best tegenstrijdige zaken. Ik zou denken: de kooi "duwt" het gras tegen het mes. Zie onderstaand gemaakt filmpje ter verduidelijking hoe de kooi draait.

[YouTube: Kooimaaier]

Kan iemand me hier meer over vertellen?
Laatste keer dat ik met een kooimaaier werkte is 1997 geweest, maar ik vond wel dit: https://www.toro.com/nl-b...wer-sharpening-guidelines

Staan verschillende voorbeelden voro verschillende types in. En als ik dat zo lees zou ik het lekker laten doen ipv zelf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42
StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:08:
Ik zag hier ook grasmaaiers voorbij komen, vandaar mijn vraag hier maar even!

Ik heb een elektrische kooimaaier, namelijk de Corba CM32e.

[Afbeelding]

Ik merk dat mijn gras niet mooi gesneden wordt en heb hem echt tot op de millimeter perfect afgesteld. Dit doet mij denken: de grasmaaier zal bot zijn.... In de handleiding kan ik helaas niks vinden over het slijpen van de kooi of het mes. En de kooi de andere kant op laten draaien om te slijpen gaat niet.

Ik heb de zwarte strip (welke een beetje scherp is) eraf gehaald; dit is de strip waar het gras tegen de kooi aan gesneden wordt. Maar, moet ik nou die hele kooi slijpen of alleen dat mes? Youtube en Google vertellen met best tegenstrijdige zaken. Ik zou denken: de kooi "duwt" het gras tegen het mes. Zie onderstaand gemaakt filmpje ter verduidelijking hoe de kooi draait.

[YouTube: Kooimaaier]

Kan iemand me hier meer over vertellen?
Ik laat mijn maaier bij de welkoop slijpen. Kost 2-3 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 11:58
Raymond schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:31:
[...]

Ik laat mijn maaier bij de welkoop slijpen. Kost 2-3 tientjes.
Welkoop zit niet in de buurt helaas, maar heb wel een slijperij gevonden hier in Breda. Inderdaad voor 3 tientjes, dus daar geef ik hem donderdag af. Dan is hij vrijdag alweer klaar :) . Toppie!

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31
Fuel_80 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat er best veel mensen nieuwsgierig zijn hoe je dat gedaan hebt? Misschien iets voor een tutorial? Want ook de eigenaren van de KGS254 hebben volgens mij wel een beetje moeite met de haaksheid van de zaag. Afstellen van de laser is wel te doen, de rest ben ik ook benieuwd naar. :)
De achter aanslag kun je losmaken en stellen. Verder kun je de "dwarse" haaksheid stellen aan de achterzijde.

Mijn laser is wel stuk =(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:51

RvL

RvL schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:29:
[...]

Ik zal m morgen eens uitproberen op een stuk hout. Heb nog wel ergens wat liggen
Zo, eens even wat proefstukken gezaagd.

Begonnen met een stuk tuinpaal van 60x60. Eerst een stuk eraf gezaagd en daarna wat dunne en dikke plakken. Vervolgens met een schuifmaat gemeten of die plakken overal even dik zijn.

Ook gekeken of de zaagde de op de resterende plak vlak is. Op het oog wel. Ook uit de losse pols meten met de waterpas (paal waterpas zetten en met waterpas de kopse kant meten) lijkt dat aan te tonen. Winkelhaak vertoont ook geen afwijkingen.

Vervolgens met een meubelplaat van 30cm in de weer gegaan. Hetzelfde ritueel. Ook gekeken met een winkelhaak. Soms een afwijking van 0,1-0,2 mm maar dat kan ook liggen aan het feit dat het werkstuk niet helemaal recht lag.

Als laatste een aantal stukken verstek gezaagd op 45 graden om te kijken of ik op een mooi vierkant uit komt. Dat lijkt ook zo te zijn.

Enige minpuntje is dat de tafeluiteinden 1 à 2 mm lager lijkt te liggen dan het plateau. Mocht ik daar echt last van krijgen kan ik dat evt opvullen met een plaatje aluminium oid.

Kortom, ik ben tevreden! Mogelijk dat een professioneel meubelmaker er best iets op aan te merken heeft, maar voor mij is hij nauwkeurig genoeg.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05 17:08
Top!
Heb je een goede versie bemachtigd.
Veel plezier ermee !
RvL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Begonnen met een stuk tuinpaal van 60x60. Eerst een stuk eraf gezaagd en daarna wat dunne en dikke plakken. Vervolgens met een schuifmaat gemeten of die plakken overal even dik zijn.

Ook gekeken of de zaagde de op de resterende plak vlak is. Op het oog wel. Ook uit de losse pols meten met de waterpas (paal waterpas zetten en met waterpas de kopse kant meten) lijkt dat aan te tonen. Winkelhaak vertoont ook geen afwijkingen.

Vervolgens met een meubelplaat van 30cm in de weer gegaan. Hetzelfde ritueel. Ook gekeken met een winkelhaak. Soms een afwijking van 0,1-0,2 mm maar dat kan ook liggen aan het feit dat het werkstuk niet helemaal recht lag.

Als laatste een aantal stukken verstek gezaagd op 45 graden om te kijken of ik op een mooi vierkant uit komt. Dat lijkt ook zo te zijn.

Enige minpuntje is dat de tafeluiteinden 1 à 2 mm lager lijkt te liggen dan het plateau. Mocht ik daar echt last van krijgen kan ik dat evt opvullen met een plaatje aluminium oid.

Kortom, ik ben tevreden! Mogelijk dat een professioneel meubelmaker er best iets op aan te merken heeft, maar voor mij is hij nauwkeurig genoeg.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 01:40:
In welke prijscategorie mag zo'n bouwzuiger vallen?? ;)
Nou ja; ik zit nu naar modellen te kijken van zo'n €100-175.
Het was dit of een normale Miele stofzuiger. :P
Mijn eigen bouwzuiger heeft een volautomatische filterreiniging en sindsdien heb ik geen zakken meer gebruikt. :+
Het filter blijft keurig schoon, wat er ook gezogen wordt en om de bak te legen neem je de bovenkant/motorhuis eenvoudig los en trek je over de opening van de bak gewoon een plastic vuilniszak strak.
Dan kieper je het geheel om en laat desnoods het stof eerst naar beneden dwarrelen voor je de bak en vuilniszak loshaalt.

Eigenlijk geen centje pijn met opvliegend stof of zo.
Met asbest zou ik dit iets anders aanpakken. :P

Samenvattend zou ik mijzelf dus afvragen of je ook bouwstof gaat zuigen en zo ja, vooral een machine kopen met een degelijke filterreiniging plus een ingebouwd stopcontact voor accessoires, waarmee je de zuiger automatisch kunt laten inschakelen.
Dan hoef je over een paar jaar niet nóg een keer een dure zuiger te kopen. ;)
Ik gok dat zo'n apparaat *iets* boven dit segment zit. :P
Nee, deze stofzuiger zal 99% van de tijd voor 'normaal' stofzuigen worden gebruikt; iets wat een huis-tuin-keuken exemplaar ook zou kunnen doen. Maar de mogelijkheid om af en toe ook nat te kunnen zuigen, put leeg zuigen (water/blad) en dus ook eenmalig een badkamerverbouwing; meer verbouwingen komen er niet aan.
Houtbewerking dus ook niet, maar af en toe een flinke hoeveelheid zaagsel opzuigen? Graag.

Ik was vooralsnog uitgekomen op de Karcher WD3 P, WD 6 P Premium en de Makita VC2512L.
Die leken na vergelijken een goede allround package te leveren waarbij je weinig inlevert en ook niet overbodige zaken het wat prijs opdrijft voor iets wat dus meestal als normale stofzuiger gebruikt zal worden.

Het is dus vooral mijn onduidelijkheid over in hoeverre zo'n ding zonder zak te gebruiken is omdat ze wel verkocht worden als 'te gebruiken zonder zak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Een beetje bouwstofzuiger begint bij 350 euro. En dan heb je een L klasse. Alles daaronder is alleen leuk voor normaal stofzuigen. Prima geschikt voor het normaal stofzuigen waarbij het apparaat wat robuuster moet zijn en de grote niet echt uitmaakt.
Pas zo boven de 450 euro kom je uit bij de M klasse en die zijn beter geschikt voor bijvoorbeeld stofafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Of je haalt de vijverstofzuiger van Kos bij Van Cranenbroek. Kost vier tientjes, 1400w motor, kan ook nat zuigen en heeft een grof en fijn stoffilter. Voor incidenteel gebruik meer dan prima en na een verbouwing kun je hem vermoedelijk afschrijven, maar huren is duurder.

Overigens als vijverstofzuiger totaal ongeschikt :+ Hij pompt water niet weg maar kapt er structureel mee totdat ie denkt dat zijn motor weer droog genoeg is. Niet mee te werken :F

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 09-07-2019 20:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:18:
Een beetje bouwstofzuiger begint bij 350 euro. En dan heb je een L klasse. Alles daaronder is alleen leuk voor normaal stofzuigen. Prima geschikt voor het normaal stofzuigen waarbij het apparaat wat robuuster moet zijn en de grote niet echt uitmaakt.
Pas zo boven de 450 euro kom je uit bij de M klasse en die zijn beter geschikt voor bijvoorbeeld stofafzuiging.
Ho ho, je vergeet de Perfectmate Vac23. De goedkoopste stofzuiger met M-klasse filter. Te vinden voor onder de €100.

Vrij Spartaans. Stekker, slang, aan/uitknop en vier wielen (die als eerste kapot gaan). Filter klop je met de hand uit en hij gaat niet automatisch aan dmv doorlussen van de machine waar je hem mee gebruikt.

Kortom: goed filter, veel handmatig doen. Verder een prima stofzuiger. Doet wat hij moet doen, voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja,en die is alleen al vanwege de ontzettende herrie niet geschikt voor normaal gebruik. Besparing moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
+25 euro p.p. voor een Peltor Optime III dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:12

MJV

RvL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Als je echt zeker wil zijn wat de mogelijke afwijking is zou je dit middels de '5 cuts to square methode' kunnen gebruiken. Zie een erg goede uitleg (in een iets andere context) hier: YouTube: How to Make a Cross-Cut Sled

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 09-07-2019 21:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 20:08
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:18:
Wat een onzin, voor huis-tuin-en-keuken gebruik voldoet zo'n Makita, Karcher of Nilfisk echt prima. Ik snap dat een L-filter fijn is tegen schadelijke stoffen, maar als jij 2 keer per jaar iets stof inademt omdat je een plankje MDF zaagt, ga je daar echt niet dood aan. Of je moet wat vaker je filter uitkloppen of de vloer nog even stofzuigen als je klaar bent.

Het is imho echt te belachelijk voor woorden dat hier soms gereedschap van honderden euro's wordt aanbevolen terwijl iets van 80 piek ook volstaat. Goed gereedschap is leuk, maar om te beweren dat "een beetje bouwstofzuiger begint bij 350 euro" gaat mij een beetje ver. Voor de professional die elke dag ermee werkt, sure (ik heb ook een laptop van >2000 euro en een dure auto, dat is mijn gereedschap - betekend niet dat ik vind dat iedereen in een Renault Twingo zichzelf tekort doet ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mn Kärcher WD5 Premium voldoet prima voor t gepruts en gehobby van me.
En met de houten vloer schuren heeft ie zich prima geweerd.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Oogje @TheJVH Inderdaad, TNO lult maar wat uit zijn nek. Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.

Die Karcher doet de schadelijke deeltjes net zo hard weer uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:59:
@Oogje @TheJVH Inderdaad, TNO lult maar wat uit zijn nek. Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.

Die Karcher doet de schadelijke deeltjes net zo hard weer uitblazen.
Linkjes graag, en me geen woorden in de mond leggen aub, dank u :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Hij bedoelt waarschijnlijk dit: https://www.arboportaal.n...s-van-werken-met-houtstof
Houtstof is opgenomen in de lijst van kankerverwekkende stoffen. Vooral hardhout kan long- en neuskanker veroorzaken bij langdurige blootstelling. Voor zachthout is de kankerverwekkendheid minder duidelijk aangetoond.
Probleem is echter dat ze het altijd hebben over langdure blootstelling. Als hobbyist kom je daar echt nooit bij in de buurt.

Dit is een beetje een issue met veel meer zaken, dingen worden aangemerkt als kankerverwekkend en gelijk staat de wereld op z'n kop en niets is te gek. Zelfde met asbestbestrijding, radiatie, rood vlees, noem het maar op. Dit zegt het RIVM over asbest bijvoorbeeld:
In de buitenlucht komen kleine hoeveelheden asbestvezels voor. Iedereen ademt dus elke dag een beetje asbest in. Soms ademen we per ongeluk een korte tijd meer asbestvezels in. Bijvoorbeeld door een brand waarbij asbest vrijkomt, of door in en om het huis asbesthoudend materiaal te verwijderen of bewerken. Als je een korte tijd meer asbestvezels inademt, neemt de kans op het krijgen van asbestkanker niet of nauwelijks toe. De kans om kanker te krijgen door asbest hangt af van de hoeveelheid vezels die iemand inademt tijdens zijn leven. Een normale blootstelling is laag gedurende het hele leven en de kans op kanker door asbest is dan heel klein. Ook als iemand een keer wat meer vezels inademt blijft de kans op kanker door asbest klein, omdat de duur kort is en de totale blootstelling aan de vezels niet heel groot is. Het risico is laag.

Iemand die vele jaren veel asbestvezels heeft ingeademd loopt een groot risico. Deze situatie kwam vooral vroeger bij bepaalde beroepen voor. Bijvoorbeeld bij bouwvakkers, timmermannen en in de installatietechniek en industrie. Er werd toen veel minder voorzichtig omgegaan met asbest dan tegenwoordig. Tegenwoordig zijn regels voor het werken met asbest heel streng. Er zit een lange tijd tussen het inademen van asbestvezels en het krijgen van kanker, gemiddeld ongeveer 40 jaar. Hierdoor neemt het aantal mensen met kanker door asbest nog steeds toe. Iemand die zijn hele werkzame leven veel asbestvezels inademt, loopt een groot risico op kanker door asbest.
Zo'n zelfde verhaal geld ook voor MDF, rood vlees en radiatie (röntgenfoto van je borstkas ofzo). Het is niet goed, en je moet er zeker bij nadenken, maar je gaat er niet direct dood aan en veel maatregelen zijn echt niet bedoeld voor Harrie die 1 keer een MDF plaat doorzaagt.

Check ook maar die links van @Anoniem: 93986, en met name de folder van Bosch zet het mooi in perspectief:
Grenswaarde kwartsstof: 0,075 mg/m3. Dat is een kopje met 0,5 cm kwartsstof voor een ruimte zo groot als een 4 meter hoog voetbalveld.
Ok, maar hoe lang mag dat dus? Op de site van de TNO staat "GSW TGG-8u", ik wist niet wat dat betekende, maar TNO zegt daarbij:
De blootstelling van de werknemers, gemeten in de ademzone, mag de Grenswaarde Stoffen op de Werkplek gemiddeld over een 8-urige werkdag (GSW TGG-8u) niet overschrijden.
Ah, nu komen we ergens, we praten dus over een gemiddelde blootstelling over een 8-urige werkdag. Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik denk dat ik niet eens 0,1% aan die tijd haal. Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken, maar het feit dat overal wordt gesproken over de bouw, industrie en beroepen waar men lange tijd wordt blootgesteld, zegt imho genoeg. Paar linkjes neerkwakken is leuk, maar onderbouw het dan eens waarom het voor een DIYer zo belangrijk is.

Dus nogmaals: een simpele L-klasse stofzuiger voldoet voor veel mensen prima en heb je echt geen ding van 350 euro nodig. Natuurlijk wel blijven nadenken, ventileren en een stofmasker is sowieso een goed idee ;).

Ik heb voor de grap een vraag ingestuurd naar de TNO, ik ben benieuwd wat die ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheJVH schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:57:
Hij bedoelt waarschijnlijk dit: https://www.arboportaal.n...s-van-werken-met-houtstof

Paar linkjes neerkwakken is leuk, maar onderbouw het dan eens waarom het voor een DIYer zo belangrijk is.

Dus nogmaals: een simpele L-klasse stofzuiger voldoet voor veel mensen prima en heb je echt geen ding van 350 euro nodig. Natuurlijk wel blijven nadenken, ventileren en een stofmasker is sowieso een goed idee ;).
Oogje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:07:
[...]

Linkjes graag, en me geen woorden in de mond leggen aub, dank u :)
:?

En een simpele L klasse stofzuiger zit dus gewoon zo rond de 350 euro. Tenminste, een simpele waar je ook nog normaal mee kan werken.

Maar doe vooral wat je zelf wil en luister vooral niet naar mij. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:02

franssie

Save the albatross

https://www.ibood.com/nl/nl/

wel een leuke startset lijkt het zou je het 18V eco systeem willen van Makita https://www.ibood.com/nl/...lagschroef-combiboor.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:08:
[...]

[...]

:?

En een simpele L klasse stofzuiger zit dus gewoon zo rond de 350 euro. Tenminste, een simpele waar je ook nog normaal mee kan werken.

Maar doe vooral wat je zelf wil en luister vooral niet naar mij. (y)
Sorry hoor, maar dit is weer zo'n loze opmerking waar echt niemand wat mee opschiet. Waarom zou een VC2512L niet voldoen? Kost je 130 piek. https://www.amazon.de/Mak...62710128&s=gateway&sr=8-1

Sure, hij is niet zo stil. Inderdaad, het is 'maar' een L-klasse. Hij heeft inderdaad geen automatische filterreiniging. Allemaal valide argumenten voor iemand die dat nodig heeft. Maar veel klussers thuis hebben dat niet nodig, en nemen die minpunten voor lief omdat daar best omheen te werken is.

Je kan zo ontzettend zoutig blijven reageren maar daar heeft niemand wat aan. Kom eens met gedegen argumenten waarom iemand 200 euro (dat is meer dan het dubbele) meer zou moeten uitgeven dan zo'n Makita waarvan er een hele hoop gelukkige gebruikers zijn in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:13:
[...]
Je kan zo ontzettend zoutig blijven reageren maar daar heeft niemand wat aan.
Pfff....., ben blij dat dit niet over mij gaat. ;)
Kom eens met gedegen argumenten waarom iemand 200 euro (dat is meer dan het dubbele) meer zou moeten uitgeven dan zo'n Makita waarvan er een hele hoop gelukkige gebruikers zijn in dit topic?
Dat antwoord is afhankelijk van het gebruiksdoel. :)
Als @Piet91 aangeeft dat de inzet hoofdzakelijk uit huishoudelijk gebruik zal bestaan, dan loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Maar bij het zuigen van kwartshoudende materialen, of fijn hardhoutstof dan zou ik met de kennis van vandaag die extra €100 graag besteden.
Dat is mijn gezondheid mij wel waard en als iemand daar na lezing van alle waarschuwingen alsnog anders over beslist, dan is dat zijn of haar valide keuze.

Maar het argument "dat er zoveel gelukkige gebruikers zijn van een product" is een drogredenering.
Er zijn tijden geweest dat de meeste huishoudens vol waren gepropt met "handige" asbesthoudende materialen waar "iedereen erg gelukkig mee was".
Voel je hem aankomen?? :+

Vroegâh deed ik in mijn eigen onnozele fase ook niet zo moeilijk mbt hout- en steenstof, maar intussen weet ik beter. ;)

Voor een beetje kluswerk zou ik nu minstens een M-klasse bouwzuiger willen, maar ik weet niet zeker wat bijv. een Starmix L-klasse aan filterende bescherming biedt van hun gelauwerde bouwzuigers.
Maar goed, die tikken ook zomaar de €500 aan en dat blijft voor sporadisch stofzuigen nog steeds een heleboel geld. :P

@Piet91 kan ook shoppen voor bijv. een Bosch bouwzuiger, ook veel geld, maar als je niet uitkijkt ben je dat ook voor een dure Miele kwijt waar je minder plezier van hebt en die minder zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:44
Een Bosch GAS 20 (stofklasse L) heb je voor zo'n 140 Euro. Prima bouwstofzuiger voor een hobbyist.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Is zo'n makita ook geschikt om te gebruiken aan zaagmachines? Of is dit alleen bedoeld om de bouwplek een beetje schoon te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Welke stofzuiger wel of niet voldoet is voor een ieder verschillend. Koop wat je goeddunkt.

Tevreden met een stofzuiger van 120 euro, prima!

Wel is er een duidelijke relatie tussen prijs/betrouwbaarheid/filter klasse enz..

Zelf stel ik hoge eisen aan gereedschap als hobbyist en het daarmee samengaande prijskaartje maak me niet zoveel uit.

Gebruik nu al de nodige jaren een CTL midi voor het meer mobiele werk, zoals plaatmateriaal verzagen met de invalzaag en in combi met schuurmachine's.

In mijn zeer kleine werkplaats de CTL 26e die gebruikt word bij stationair werk, zoals frezen, afkortzaag, lintzaag, lunchbox vandiktebank etc.. Gaat ook mee als ik stationair buiten werk met zaagtafel enz..

Van deze forse investering geen seconde spijt. Tis maar net wat je er voor over hebt.

Daarmee gezegd hebbende dat er genoeg alternatieve zijn die ook voldoen, al naar gelang persoonlijke eis. Zo heeft ieder merk wel wat te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 02:36:
[...]

Pfff....., ben blij dat dit niet over mij gaat. ;)
Beetje heftige reactie wellicht zo laat op de avond, maar als je een discussie probeert te voeren met inhoudelijke argumenten, is het nogal vervelend als iemand je afdoet met "luister vooral niet naar mij" :O .
[...]

Dat antwoord is afhankelijk van het gebruiksdoel. :)
Als @Piet91 aangeeft dat de inzet hoofdzakelijk uit huishoudelijk gebruik zal bestaan, dan loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Maar bij het zuigen van kwartshoudende materialen, of fijn hardhoutstof dan zou ik met de kennis van vandaag die extra €100 graag besteden.
Dat is mijn gezondheid mij wel waard en als iemand daar na lezing van alle waarschuwingen alsnog anders over beslist, dan is dat zijn of haar valide keuze.
Helemaal waar, zelf heb ik een beetje hetzelfde. Wellicht in de toekomst als ik merk dat ik echt veel met hardhout ga werken.
Maar het argument "dat er zoveel gelukkige gebruikers zijn van een product" is een drogredenering.
Er zijn tijden geweest dat de meeste huishoudens vol waren gepropt met "handige" asbesthoudende materialen waar "iedereen erg gelukkig mee was".
Voel je hem aankomen?? :+

Vroegâh deed ik in mijn eigen onnozele fase ook niet zo moeilijk mbt hout- en steenstof, maar intussen weet ik beter. ;)

Voor een beetje kluswerk zou ik nu minstens een M-klasse bouwzuiger willen, maar ik weet niet zeker wat bijv. een Starmix L-klasse aan filterende bescherming biedt van hun gelauwerde bouwzuigers.
Maar goed, die tikken ook zomaar de €500 aan en dat blijft voor sporadisch stofzuigen nog steeds een heleboel geld. :P
En hier kom je weer op de discussie wat het je waard is. Ik lees het volgende:
Wij boren per dag hooguit 10 gaten in kwartshoudend materiaal. Moeten we dan ook afzuiging toepassen of is adembescherming voldoende?
Voor kwartsstof geldt een wettelijke grenswaarde van 0,075 mg/m3 over 8 uur. Bij boren in steenachtig materiaal bedraagt de blootstelling aan kwartsstof kortdurend 33 maal de grenswaarde. Omdat in dit geval de blootstellingsduur kort is, moet rekening worden gehouden met de grenswaarde voor kortdurende blootstelling. Deze is door de overheid gesteld op tweemaal de grenswaarde voor de achturige werkdag, dus 0,15 mg/m3. Inmiddels moet de werkgever zelf een grenswaarde opstellen, maar in het algemeen wordt deze regel nog steeds gevolgd. De grenswaarde voor kortdurende blootstelling aan kwartsstof wordt dus ook bij het boren van een klein aantal gaten overschreden.
Als je dan kijkt naar de verschillende klasses:
Deze klasse is gebaseerd op de Maximaal Aanvaarde Concentratie (MAC) op de werkplek en het percentage deeltjes dat een filter tegenhoudt. Een L-filter laat maximaal 5% door, een M-filter 0,5% en een H-filter 0,005%. Dus hoe hoger de klasse, hoe beter de bescherming voor de personen in de ruimte.
Dan zie je dat een L-filter ook al behoorlijke bescherming bied. Je zou wellicht meer willen en het is niet ideaal, maar voor het incidenteel boren van een aantal gaatjes lijkt mij dat ruim voldoende.
@Piet91 kan ook shoppen voor bijv. een Bosch bouwzuiger, ook veel geld, maar als je niet uitkijkt ben je dat ook voor een dure Miele kwijt waar je minder plezier van hebt en die minder zuigt.
Wat is het voordeel van de genoemde Bosch tov bijvoorbeeld een Bosch GAS 20 of Makita VC2512L? Zou je dan niet voor iets meer een VC3012M nemen met M-filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
Nu het toch over stofzuigers gaat, vraagje over de andere kant van het spectrum. Iemand ervaringen met de bouwkruimeldief van Bosch, de GAS 18V-1?

Volgens mij geen enkele klasse- of normcompliance, maar ziet er wel uit als potentieel handig ding voor in en om het huis (verdwaalde muggen in slaapkamer, klein hoopje boorstof, auto, gemorste rijst, etc.). Handiger dan normale kruimeldief lijkt me dat ik gewoon andere accu erin schuif als het ding leeg is terwijl ik nog niet klaar ben. Je zou hopen dat het ding ook beter functioneert dan de Blokker-modellen, maar de vraag is of dat echt zo is.

De grap is dat Bosch keurig de zuigkracht op hun site heeft staan, maar dat voor sommige consumentenmodellen stuk lastiger te vinden is (nog los van gebruik verschillende grootheden W/mbar/kPa). De Bosch lijkt meer vermogen te leveren dan een vergelijkbare Philips (41 vs 60 mbar), maar ik heb dus geen idee of ie dat in de praktijk waarmaakt. Meeste consumentenmodellen draaien wel op 9,4-12 V ipv 18 V en de Bosch-accu's zijn lekker snel vol, helemaal vergeleken met de 4-8 uur die de trickle chargers van normale kruimelzuigers kennelijk doen. De vraag is alleen beetje of het in gebruik echt beter apparaat is, of dat het gewoon de mannelijkere variant van een lullig stofzuigertje is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 13:09
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:16:
[...]

Als je dan kijkt naar de verschillende klasses:

[...]

Dan zie je dat een L-filter ook al behoorlijke bescherming bied. Je zou wellicht meer willen en het is niet ideaal, maar voor het incidenteel boren van een aantal gaatjes lijkt mij dat ruim voldoende.

[...]

Wat is het voordeel van de genoemde Bosch tov bijvoorbeeld een Bosch GAS 20 of Makita VC2512L? Zou je dan niet voor iets meer een VC3012M nemen met M-filter?
Als ik op de site van festool lees hebben ze het over percentages van 99% 99,9% en 99,995% (volgens EN 60335-2-69 en IEC 60335-2-69 Annex AA normen)

Dat maakt al een heel verschil met de 5% die jij noemt. De bekende CTL 26e van festool wordt in houtland erg veel gebruikt. Er zijn op het woodworking forum een aantal mensen actief die veel over fijnstof weten, maar ik zie toch eigenlijk weinig de ctm aangeprezen worden.

Ik ben ook op zoek naar ene nieuwe stofzuiger, dus ik ga meer eens op onderzoek uit :*)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
s0ulmaster schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Als ik op de site van festool lees hebben ze het over percentages van 99% 99,9% en 99,995% (volgens EN 60335-2-69 en IEC 60335-2-69 Annex AA normen)

Dat maakt al een heel verschil met de 5% die jij noemt. De bekende CTL 26e van festool wordt in houtland erg veel gebruikt. Er zijn op het woodworking forum een aantal mensen actief die veel over fijnstof weten, maar ik zie toch eigenlijk weinig de ctm aangeprezen worden.

Ik ben ook op zoek naar ene nieuwe stofzuiger, dus ik ga meer eens op onderzoek uit :*)
Ik denk dat je gelijk hebt over die percentages. mijn bron was Gereedschapcentrum maar dat klopt dus niet :z (https://www.gereedschapce...uwstofzuiger-aankooptips/).

Heb ook antwoord van TNO:
Hardhout is een kankerverwekkende stof …. De blootstelling hieraan moet zoveel mogelijk worden beperkt ….

Je gezondheid gaat volgens mij boven alles en zeker boven geld.

Maar dat is uiteraard je eigen beslissing….

Er zijn allerlei oplossing om de blootstelling bij het bewerken van hardhout te minimaliseren …. Zie onze website stofvrijwerken.tno.nl
Had ik niet zo veel aan (want dat wisten we natuurlijk al), dus ik heb gevraagd of een L-klasse zou voldoen, of dat je echt een M-klasse moet nemen. Reactie daarop:
Hallo

Een L stofzuiger is ook prima….. filtersysteem is hetzelfde (stoffilter met M-classificatie … rendement van 99,9 %)

Het enige verschil is dat een M stofzuiger een automatisch filterreinigingssysteem heeft en een L stofzuiger niet. De filterreiniging moet dan dus handmatig worden uitgevoerd.

Succes
Lijkt mij duidelijk dus. Een L-klasse stofzuiger voldoet dus prima, voor de bouwvakker die echt serieus met die stoffen werkt is een M-klasse wel een goed idee. Heb je nu dus een L-klasse, en sta je niet elke dag MDF te zagen, dan zou ik mij dus geen zorgen maken (scheelt mij ook weer een uitgave van 400 knaken :+ ).
Twam schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:28:
Nu het toch over stofzuigers gaat, vraagje over de andere kant van het spectrum. Iemand ervaringen met de bouwkruimeldief van Bosch, de GAS 18V-1?
Ik heb de Makita variant. Werkt prima, grote voordeel tov 'gewone' kruimeldieven is dat hij op de 18v accu's werkt, dus je hebt altijd genoeg power. Grootste nadeel van de Makita DCL182Z is dat hij echt moeite heeft met boorgruis (juist iets waarvoor hij nou zo handig is). De papieren zakjes zitten na 1 seconde verstopt en dan zuigt hij niet meer, het stoffen zakje filtert te weinig en zie je letterlijk het stof aan de zijkant via de motor naar buiten spugen :') :F .

Misschien doe ik iets verkeerd, maar dat vond ik wel erg jammer. Voor al het andere gebruik is het wel een topding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:44:

[...]
Lekker suggestief zeg. Beetje op de onderbuikgevoelens spelen van mensen.
Alsof 200 euro extra voor iedereen zo makkelijk op te hoesten is voor een apparaat wat qua functionaliteit amper tot niets toevoegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11

Volgens mij geen enkele klasse- of normcompliance, maar ziet er wel uit als potentieel handig ding voor in en om het huis (verdwaalde muggen in slaapkamer, klein hoopje boorstof, auto, gemorste rijst, etc.). Handiger dan normale kruimeldief lijkt me dat ik gewoon andere accu erin schuif als het ding leeg is terwijl ik nog niet klaar ben. Je zou hopen dat het ding ook beter functioneert dan de Blokker-modellen, maar de vraag is of dat echt zo is.

De grap is dat Bosch keurig de zuigkracht op hun site heeft staan, maar dat voor sommige consumentenmodellen stuk lastiger te vinden is (nog los van gebruik verschillende grootheden W/mbar/kPa). De Bosch lijkt meer vermogen te leveren dan een vergelijkbare Philips (41 vs 60 mbar), maar ik heb dus geen idee of ie dat in de praktijk waarmaakt. Meeste consumentenmodellen draaien wel op 9,4-12 V ipv 18 V en de Bosch-accu's zijn lekker snel vol, helemaal vergeleken met de 4-8 uur die de trickle chargers van normale kruimelzuigers kennelijk doen. De vraag is alleen beetje of het in gebruik echt beter apparaat is, of dat het gewoon de mannelijkere variant van een lullig stofzuigertje is :+
Nog geen ervaring mee, maar zou zelf kijken naar de GAS 18V-10, wil ik binnenkort zelf ook aanschaffen, reviews alleen al zeggen denk ik genoeg:
GAS 18V-1: https://www.amazon.de/Bos...62751682&s=gateway&sr=8-4
GAS 18V-10: https://www.amazon.de/Bos...ateway&sr=8-1-spons&psc=1

Voor die 3 tientjes extra imo een no-brainer en zou de kruimeldief dus links laten liggen.
Volgende week maandag/dinsdag is het weer prime day bij amazon, kans is best aanwezig dat zulke machientjes dus ook met leuke korting te koop komen. De GAS 18V-10 was laatst maar €79, baal er nog van dat ik hem niet gekocht heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29

artificial_sun

Mazda Rx7

Over bouwstofzuigers gesproken. Ik heb de Bosch Roxx'x ( https://www.bol.com/nl/p/...fzuiger/9200000019257709/ )

Perfect voor de DHZer zuigt zand, bouwstof, zaagsel enz. Heeft een zelfreinigend filter is zakloos. Start niet automatisch op, maar ik gebruik toch alleen maar accu gereedschap.

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:07
@artificial_sun Nofi, maar zo'n ding houdt het nog geen 5 min. vol toch als je hem koppelt aan een muurfrees die een bak fijnstof uitblaast van heb ik jou daar? :X

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ThinkPadd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:14:
@artificial_sun Nofi, maar zo'n ding houdt het nog geen 5 min. vol toch als je hem koppelt aan een muurfrees die een bak fijnstof uitblaast van heb ik jou daar? :X
hij heeft alleen accugereedschap :P.

Upgradesetje kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Zojuist de Bosch GST12v-70 besteld, vanavond komt 'ie binnen. Hij vervangt een 30 jaar oude decoupeerzaag, dus ik ben benieuwd. Zal vooral gebruikt worden voor simpele dingen zoals laminaat of een hoekje uit plaatmateriaal. Ook bij het maken van een containerombouw van grenen zal 'ie va pas komen.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/7/0/0/9200000068210077.jpg

Verder heb ik een tijdje geleden wat foto's geplaatst van mijn gereedschap, maar @Hkuit wees mij erop dat de foto's niet zichtbaar waren.. :( Bij deze dus nog een keer.

Om nog even terug te komen op het opbergen van je gereedschap: ik heb vorig jaar deze gekocht van Stanley en die bevalt heel goed. In combinatie met de fatmax assortimentskoffer die erin past heb je eigenlijk alles altijd bij de hand.

Afbeeldingslocatie: https://www.stanleysites.com/uploads/eu/LW2-2016/large/FMST1-80147_2.jpg

http://www.stanleyworks.n...eedschapstas+Quick+Access

Wat mij vooral bevalt is dat de tas van (stevig) stof is, waardoor je hem in huis makkelijk kan neerzetten zonder dat muren en vloeren beschadigen. Door de fatmax koffer die ertussen past heb je ook altijd de meest gebruikte zaken bij de hand zoals schroeven, pluggen, wago's et cetera. Daarnaast ben ik nogal precies en heeft elke schroevendraaier et cetera dus altijd zijn eigen plek. Ik zie het ook meteen als er iets mist.

Voor mij was het absoluut de investering (plus minus € 120,-) waard. Als ik in huis ga klussen, pak ik standaard deze tas erbij. Dan hoef ik alleen nog maar het electrische gereedschap erbij te pakken en ben ik klaar.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/73nt3o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24gr97c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ddde0o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/j17h9h.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 10-07-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
Twijfels schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:43:
Voor die 3 tientjes extra imo een no-brainer en zou de kruimeldief dus links laten liggen.
Een no-brainer als je een ietwat draagbaar bouwzuigertje zoekt. Maar wellicht wil hij juist een kruimeldief...

Ik zit er ook over te denken. Heb de afgelopen jaren al een paar keer een kruimeldief weggegooid omdat accu's slecht werden. Dan koop ik liever zo'n ding van Bosch dat past bij mijn accu-ecosysteem.

Maar dat apparaat wordt dan niet gebruikt als profi bouwzuiger, maar wordt daadwerkelijk een kruimeldief. Meteen een mooi excuus om de lader en accu's vanuit mijn koude schuurtje te verplaatsen naar de keuken. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Laatst online: 28-05 08:08
Ethiron schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:18:
Zojuist de Bosch GST12v-70 besteld, vanavond komt 'ie binnen. Hij vervangt een 30 jaar oude decoupeerzaag, dus ik ben benieuwd. Zal vooral gebruikt worden voor simpele dingen zoals laminaat of een hoekje uit plaatmateriaal. Ook bij het maken van een containerombouw van grenen zal 'ie va pas komen.

[Afbeelding]

Verder heb ik een tijdje geleden wat foto's geplaatst van mijn gereedschap, maar @Hkuit wees mij erop dat de foto's niet zichtbaar waren.. :( Bij deze dus nog een keer.

Om nog even terug te komen op het opbergen van je gereedschap: ik heb vorig jaar deze gekocht van Stanley en die bevalt heel goed. In combinatie met de fatmax assortimentskoffer die erin past heb je eigenlijk alles altijd bij de hand.

[Afbeelding]

http://www.stanleyworks.n...eedschapstas+Quick+Access

Wat mij vooral bevalt is dat de tas van (stevig) stof is, waardoor je hem in huis makkelijk kan neerzetten zonder dat muren en vloeren beschadigen. Door de fatmax koffer die ertussen past heb je ook altijd de meest gebruikte zaken bij de hand zoals schroeven, pluggen, wago's et cetera. Daarnaast ben ik nogal precies en heeft elke schroevendraaier et cetera dus altijd zijn eigen plek. Ik zie het ook meteen als er iets mist.

Voor mij was het absoluut de investering (plus minus € 120,-) waard. Als ik in huis ga klussen, pak ik standaard deze tas erbij. Dan hoef ik alleen nog maar het electrische gereedschap erbij te pakken en ben ik klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat je van de decoupeerzaag gaat vinden! Ik zit er ook naar te kijken. Kun je je ervaringen delen als je ermee gewerkt hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:59
JayRune schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 14:54:
[...]

Ik ben benieuwd wat je van de decoupeerzaag gaat vinden! Ik zit er ook naar te kijken. Kun je je ervaringen delen als je ermee gewerkt hebt? :)
Ik heb er toevallig een paar weken terug 1 gekocht met een 4ah accu.

Ideaal, voor plankwerk is hij sterk zat en het licht gewicht met de vorm maakt het tot een fijne zaag.

Al maakte hij na een 10tal uitsparingen gister een vreemd lawaai, dus even kijken hoe dat aanhoudt :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@JayRune Zal ik doen!

@KillaZ Hmm interessant.. ik heb alleen twee 2.0A accu's, maar het is echt voor incidenteel gebruik.

Ondanks dat ik hem al besteld heb blijf ik het een lastige keuze vinden om een dergelijke zaag op accu te kopen. Het is op dit moment goedkoper dan een bedrade omdat ik al in het 12v ecosysteem zit en het lijkt me heel handig dat om snoerloos te kunnen werken.

Echter, zoals ik zei, mijn huidige decoupeerzaag (die van mijn vader is geweest) is al 30 jaar oud en doet het feitelijk gezien nog steeds. Ik ben bang dat deze dat niet gaat redden. Een nieuwe accu kun je nog wel een keer kopen, maar er komt ook een moment dat Bosch een nieuwe acculijn introduceert (bijv. door technische ontwikkelingen) en waarop dit model EOL (end of life) is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Oef, ik heb hier iets losgemaakt geloof ik. :o
Ik geloof dat sommigen mij ook simpelweg verkeerd begrepen hebben; ik noem een keer badkamerverbouwing en men gaat er van uit dat we de komende jaren elke dag bouwstof staan te zuigen.
Dat ik die verbouwing noem is alleen omdat we waarschijnlijk ook wel wat troep staan te zuigen; maar voor zoiets als muren/vloer frezen hebben we in het verleden apparatuur elders geregeld.
De te kopen stofzuiger gaat dus waarschijnlijk nauwelijks voor dit doel gebruikt worden.

Het ging mij vooral om het verschil tussen nat en droogzuigen en of je überhaupt zakloos met zo'n zuiger kunt werken.
Wat ik tot nu toe heb vergaard is dat je na natzuigen niet kunt droogzuigen omdat de boel (o.a. filter) moet drogen en van jullie Tweakers dat stofzuigen zonder zak praktisch niet kan, ondanks dat ze wel zo verkocht worden.
(En daar is Karcher een stuk duidelijker over - die geeft in de handleiding aan dat zak optioneel is voor fijn stof; Makita is is stuk minder duidelijk daar die stuurt op altijd met zak te gebruiken).

Vooral dat laatste is wel teleurstellend want dat leek ons nou juist ook zo aantrekkelijk; IMHO zouden deze stofzuigers dan ook niet verkocht mogen worden als te gebruiken zonder (stof)zak.
Ik kijk nog eens verder.
Lol, laat m'n vader nou net op zoek zijn naar een leuke set. :P
Maar ja, UK set met verloopstekker en iBood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 22:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Iemand nog een goeie tip voor pockethole schroeven maar dan van bij de hornbach oid? Beetje overkill om schroeven van Kregg te kopen, enige wat telt is dat de schroeven aan de onderzijde van de kop plat zijn en niet taps toelopen naar het draadeinde (want dan trekt de schroef in het hout ipv het hout tegen het hout aan)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Vraagje van een hele andere orde: ik heb net dansand tussen mijn tegels gevoegd. En afgezien van een paar plekken waar de mieren het weggehaalf hebben (:+) ligt dat vrij goed. Nou staat op de verpakking dat je er twee keer met een trilplaat overheen zou moeten gaan, maar die heb ik uiteraard niet in de schuur staan :P
Iemand een idee hoe dat aan te trillen? Zijn tegels van 1m2 per stuk, dat doe je ook niet even met een vuistje lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:23
The Eagle schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:48:
Vraagje van een hele andere orde: ik heb net dansand tussen mijn tegels gevoegd. En afgezien van een paar plekken waar de mieren het weggehaalf hebben (:+) ligt dat vrij goed. Nou staat op de verpakking dat je er twee keer met een trilplaat overheen zou moeten gaan, maar die heb ik uiteraard niet in de schuur staan :P
Iemand een idee hoe dat aan te trillen? Zijn tegels van 1m2 per stuk, dat doe je ook niet even met een vuistje lijkt me.
500 smartphones op trilstand?

Wasmachine met een stoeptegel erin?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-07-2019 21:01 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 14:06

D85

loewie1984 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:31:
Iemand nog een goeie tip voor pockethole schroeven maar dan van bij de hornbach oid? Beetje overkill om schroeven van Kregg te kopen, enige wat telt is dat de schroeven aan de onderzijde van de kop plat zijn en niet taps toelopen naar het draadeinde (want dan trekt de schroef in het hout ipv het hout tegen het hout aan)
Davidshadow13 in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
of
hansvk in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Laatst online: 00:03

Ik heb hem sinds een maand ongeveer, op zich ben ik er tevreden over. Wanneer ik hem vergelijk met een Bosch GAS 35 L AFC, een Dyson DC34 of een Dyson v11 is het de minste van het stel maar qua zuigkracht stelt hij zeker niet teleur. Van heel fijn stof raakt het filter redelijk snel vol, maar stof van een aantal boorgaten is prima op te zuigen. Ook zaagsel/houtstof gaat prima, evenals kleine bladeren. Stof laat het filter dus vrij snel dicht gaan, grotere deeltjes gaat een stuk beter. Het filter is overigens wel gemakkelijk uit te kloppen.

Een groot voordeel is toch wel dat hij snel paraat is, en met een 5Ah accu is hij een minuut of 40 te gebruiken. De Dyson DC34 is al na een kwartier leeg, opladen duurt dan een aantal uur. De accu van de Bosch is sneller vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Dansant, wellicht samen met Mrs. Eagle? :)

offtopic:
Ik lees oew signature mistal hardop in 't Brabants. Dè makt 'm ok bitter. Ha'k dat al 's gezeed?

[ Voor 9% gewijzigd door dreamscape op 10-07-2019 22:12 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Kleine bijdrage aan de stofzuigerdiscussie: gebruik een cycloon bij de zuiger. Dat voorkomt niet alleen dat je dure zakken moet gaan vervangen, maar vangt ook het grootste gedeelte van de stof op. Hierdoor behoud je de zuigkracht en wordt er minder stof door de zuiger uitgeblazen. Die van mij zit in mijn “miter station”.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/33997206828_6fe4c58071_k.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/47822176762_26a8ec7f9b_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nette oplossing, maar kan die stofzuiger z'n warmte wel goed kwijt zo als je een poosje bezig bent?

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2019 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
ThinkPadd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:29:
Nette oplossing, maar kan die stofzuiger z'n warmte wel goed kwijt zo als je een poosje bezig bent?
Die wordt toch gewoon gekoeld door de aangezogen lucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Piet91 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:42:
Het ging mij vooral om het verschil tussen nat en droogzuigen en of je überhaupt zakloos met zo'n zuiger kunt werken.
Wat ik tot nu toe heb vergaard is dat je na natzuigen niet kunt droogzuigen omdat de boel (o.a. filter) moet drogen en van jullie Tweakers dat stofzuigen zonder zak praktisch niet kan, ondanks dat ze wel zo verkocht worden.
(En daar is Karcher een stuk duidelijker over - die geeft in de handleiding aan dat zak optioneel is voor fijn stof; Makita is is stuk minder duidelijk daar die stuurt op altijd met zak te gebruiken).

Vooral dat laatste is wel teleurstellend want dat leek ons nou juist ook zo aantrekkelijk; IMHO zouden deze stofzuigers dan ook niet verkocht mogen worden als te gebruiken zonder (stof)zak.
Ik kijk nog eens verder.
Om hier nog antwoord op te geven: Dat kan prima, heb ik een tijdje gedaan met m'n Makita en was geen enkel probleem. Alleen raakt de filter sneller verstopt en vind ik het een iets te groot gedoe om hem te legen zonder zak. Maar het kan zonder problemen, dus laat je dat vooral niet weerhouden.

Ik vind zo'n bouwstofzuiger ook fantastisch om het overgebleven (koude!) as uit m'n barbeque te zuigen _/-\o_ .

Oh en nog een dingetje: dit weekend is het weer Prime Day bij Amazon.de. Vrijwel altijd is het blauwe bosch assortiment enorm in prijs verlaagt - alsin echt goede deals.

[ Voor 6% gewijzigd door TheJVH op 10-07-2019 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

dreamscape schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:10:
[...]

Dansant, wellicht samen met Mrs. Eagle? :)

offtopic:
Ik lees oew signature mistal hardop in 't Brabants. Dè makt 'm ok bitter. Ha'k dat al 's gezeed?
Mrs Eagle kan niet dansen :+

offtopic:
Nee de nie mar nouw wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
L.N. schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:26:
Kleine bijdrage aan de stofzuigerdiscussie: gebruik een cycloon bij de zuiger. Dat voorkomt niet alleen dat je dure zakken moet gaan vervangen, maar vangt ook het grootste gedeelte van de stof op. Hierdoor behoud je de zuigkracht en wordt er minder stof door de zuiger uitgeblazen. Die van mij zit in mijn “miter station”.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi station ook, jaloers op je festool adapters

@Ethiron Ik had hem voor 80 euro, inclusief L-boxx uit Duitsland. Voor dat geld kun je bijna geen misstap maken. Geen snoer is toch wel ideaal.

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 10-07-2019 22:47 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik heb hem net binnen, morgenavond even wat uitsparingen zagen in een aantal grenen planken. Eerste indruk is goed! Stevig en compact en elke keer als ik zo'n 12v machine van Bosch beetpak ben ik weer verbaasd over het gewicht en de stevigheid die het heeft. Absoluut geen speelgoedgevoel ofzo.

Overigens heb ik hem ook voor 80 euro, maar dan bij Bol.com vandaan. Had nog een cadeaubon liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:39:
[...]

Om hier nog antwoord op te geven: Dat kan prima, heb ik een tijdje gedaan met m'n Makita en was geen enkel probleem. Alleen raakt de filter sneller verstopt en vind ik het een iets te groot gedoe om hem te legen zonder zak. Maar het kan zonder problemen, dus laat je dat vooral niet weerhouden.

Ik vind zo'n bouwstofzuiger ook fantastisch om het overgebleven (koude!) as uit m'n barbeque te zuigen _/-\o_ .

Oh en nog een dingetje: dit weekend is het weer Prime Day bij Amazon.de. Vrijwel altijd is het blauwe bosch assortiment enorm in prijs verlaagt - alsin echt goede deals.
Goed dat je het zegt. Ik was al op zoek naar de Bosch gst 18 v. Moet dan nog even wachten. Zie je de deals alleen als je member bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Om ook nog even in te haken in de stofzuiger discussie.

Op werk hebben we een aantal, ik geloof starmix, stofzuigers staan waarbij we zowel nat als droog zuigen. Hoewel het inderdaad niet kan om nat te zuigen met een zak erin hebben de meeste toch al geen zak.
Verder pak ik altijd gewoon een stofzuiger die er staat, of ik nou droog of nat moet zuigen. Ook ongeacht de inhoud, nu zijn de meeste wel al 'leeg' maar vaak genoeg zit er nog een rest in dus komt er vaak zat water of vocht bij droog materiaal bij het stofzuigen.
Nou doen we ook niet dingen waarbij er veel (fijn-)stof bij vrijkomt dus dat zal sowieso een hoop schelen.

[ Voor 15% gewijzigd door thijsco19 op 10-07-2019 23:23 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt over die percentages. mijn bron was Gereedschapcentrum maar dat klopt dus niet :z (https://www.gereedschapce...uwstofzuiger-aankooptips/).

[...]

Had ik niet zo veel aan (want dat wisten we natuurlijk al), dus ik heb gevraagd of een L-klasse zou voldoen, of dat je echt een M-klasse moet nemen. Reactie daarop:

[...]

Lijkt mij duidelijk dus. Een L-klasse stofzuiger voldoet dus prima, voor de bouwvakker die echt serieus met die stoffen werkt is een M-klasse wel een goed idee. Heb je nu dus een L-klasse, en sta je niet elke dag MDF te zagen, dan zou ik mij dus geen zorgen maken (scheelt mij ook weer een uitgave van 400 knaken :+ ).

[...]

Ik heb de Makita variant. Werkt prima, grote voordeel tov 'gewone' kruimeldieven is dat hij op de 18v accu's werkt, dus je hebt altijd genoeg power. Grootste nadeel van de Makita DCL182Z is dat hij echt moeite heeft met boorgruis (juist iets waarvoor hij nou zo handig is). De papieren zakjes zitten na 1 seconde verstopt en dan zuigt hij niet meer, het stoffen zakje filtert te weinig en zie je letterlijk het stof aan de zijkant via de motor naar buiten spugen :') :F .

Misschien doe ik iets verkeerd, maar dat vond ik wel erg jammer. Voor al het andere gebruik is het wel een topding.
Beetje vreemd dat ze bij TNO claimen dat het verschil tussen een M- en L-klasse filter de al dan niet aanwezige automatische filterreiniging is. Dat is namelijk onzin. Dat is dan een autoriteit die onderzoek doet naar veilig werken...

Ik heb een machine met M-filter die niks automatisch heeft. Er zijn ook H-klasse stofzuigers (van het merk Dustcontrol) waarvan je het filfer handmatig moet uitkloppen (of met een drukknop) en L-klasse filters die automatisch worden geklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
chapie schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 21:12:
[...]

Ik heb hem sinds een maand ongeveer, op zich ben ik er tevreden over. Wanneer ik hem vergelijk met een Bosch GAS 35 L AFC, een Dyson DC34 of een Dyson v11 is het de minste van het stel maar qua zuigkracht stelt hij zeker niet teleur. Van heel fijn stof raakt het filter redelijk snel vol, maar stof van een aantal boorgaten is prima op te zuigen. Ook zaagsel/houtstof gaat prima, evenals kleine bladeren. Stof laat het filter dus vrij snel dicht gaan, grotere deeltjes gaat een stuk beter. Het filter is overigens wel gemakkelijk uit te kloppen.

Een groot voordeel is toch wel dat hij snel paraat is, en met een 5Ah accu is hij een minuut of 40 te gebruiken. De Dyson DC34 is al na een kwartier leeg, opladen duurt dan een aantal uur. De accu van de Bosch is sneller vol :)
Haha, ach, dat ie het bij die concurrentie aflegt geloof ik zo, maar dat lijkt me ook geen schande. Is een ander segment, zowel qua doel als qua prijs. De eerdergenoemde GAS 10 is ongetwijfeld ook een betere stofzuiger, maar die mug in m'n slaapkamer lacht me natuurlijk vierkant uit als ik 'm daarmee achterna ga :+ Het ging me hier stiekem primair om iets handzaams dat je even snel pakt (alternatief voor stoffer en blik, vliegenmepper en swiffer, zeg maar).

Ik ben tamelijk gevoelig voor het accu-argument, eigenlijk, zowel dat deze sneller opladen als dat je niet op gegeven moment het ding weg kan doen omdat de ingebouwde accu dood is. Goed om te weten dat het ding dus waarschijnlijk ook goed genoeg is voor wat ik wil.

Dan is het even die Prime Day sale afwachten. Voorlopig op de verlanglijst even de kruimeldief én een echtere, want nat stofzuigen en afzuiging voor zagen, slijpen en schuren is natuurlijk eigenlijk ook best te verdedigen voor het thuisfront, als de prijs klopt :P Ik wordt hier veel te hebberig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ethiron schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:18:

[Afbeelding]
Ik heb hem al een tijd op mijn lijstje staan... het is de enige machine welke ik nog niet vervangen heb voor een 12V Bosch exemplaar. Ik ben benieuwd hoe hij bevalt na wat grover zaagwerk, tot op heden heeft de 12V lijn me niet teleurgesteld.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@R2D2 Ik zal het je laten weten. Heb jij dan toevallig de GOP12v? De multitool. Ik ben juist op zoek naar ervaringen daar mee. Hoewel ik er op dit moment geen nut voor heb, heb ik het gewoon het gevoel dat ik er een moet hebben. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
ThinkPadd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:29:
Zoals al gezegd wordt de stofzuiger gekoeld door de aangezogen lucht. De warme lucht van de stofzuiger wordt via een rooster aan de zijkant afgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/32930209187_8563290a20_o.jpg

Meer info over de bouw is in deze post te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ethiron schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:10:
@R2D2 Ik zal het je laten weten. Heb jij dan toevallig de GOP12v? De multitool. Ik ben juist op zoek naar ervaringen daar mee. Hoewel ik er op dit moment geen nut voor heb, heb ik het gewoon het gevoel dat ik er een moet hebben. :+
Toevallig heb ik dat, ik had hem destijds op mijn lijst staan evenals een extra GSR 12V-15 en hem toen in deze set aangeschaft, https://www.klium.nl/bosc...-l-boxx-0615990k11-702121

Daarvoor gebruikte ik een groene Bosch multitool welke prima zijn werk deed maar ja een draadloze multitool mocht niet ontbreken dus toen ik de set tegen kwam die maar gehaald.

De GOP bevalt mij meer dan prima, ik gebruik hem vooral om wat klein schuurwerk te doen (scheelt weer wisselen van vlak naar delta schuurzool op de GSS-160), dingen los uit het handje weg te zagen en dat gaat allemaal prima, ook het wat zwaardere werk als een rot stuk hout uit een buitendeur zagen ging prima evenals het ontkitten en uitslijpen van voegen in een badkamer.

Het enige "nadeel" is dat je vast zit aan starlock accesoires en die zijn vaak net wat duurder en minder goed verkrijgbaar dan de standaard aansluiting.

Ik zou wel wat zwaardere accu's nemen dan de 1,5Ah welke ik in mijn set aan trof zodat je wat langer door kunt werken zonder van accu te moeten wisselen. Aan de andere kant, met 3 accu's zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik ben in ieder geval erg content met de 12V Bosch lijn dus ik ben de afgelopen maanden flink aan het shoppen geweest.

Ik heb nu de volgende machines,
  • Accuschroefboormachine GSR 12V-15
  • Accureciprozaag GSA 12V-14
  • Accu-multitool GOP 12V-28
  • Accuslagmoeraanzetter GDR 12V-105
  • Accuschroefboormachine GSR 12V-15 FC
  • Accucirkelzaag GKS 12V-26
  • Accuschaafmachine GHO 12V-20
Ik mis de decoupeerzaag en kantenfrees nog, maar eens zien wat voor aanbieding er op Prime Day voorbij komt. Tot nu toe nog geen "kracht" tekort gekomen wat betreft het 12V systeem, ik zou alleen wel de 3Ah accu's pakken als het kan om te zorgen dat je net even wat langer door kunt.

[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 11-07-2019 13:33 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:05
Maat van mij organiseerde een borrel met zijn voetbal team (en ik) en we vonden de statafel wel verdacht ver op het nieuwe stuk van het terras staan... Of we per biertje even wilde springen werd er gevraagd 8)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:39:

Ik vind zo'n bouwstofzuiger ook fantastisch om het overgebleven (koude!) as uit m'n barbeque te zuigen _/-\o_
Als het voor de normale stofzuigen dus wel zonder zak maakt me dat al een stuk blijer. :P

Heb het aanbod nu min of meer teruggebracht naar 3 modellen (omdat stopcontact misschien toch wel handig is):

- Kärcher WD 3 P (~€95)
- 4 papierstofzakken zijn ~€16. Geen plastic zakken voor water.
- Kärcher WD 6 Premium (~€175)
4 vliesstofzakken zijn ~€16. Ook hier geen plastic zakken voor water.
- Makita VC2512L (~€140)
5 fleecestofzakken zijn ~ €20-25, 5 plastic zakken (voor water) ~€35.

De Karchers zijn dus minder stelling in het wel gebruiken van stofzakken (en hebben überhaupt niets qua zakken voor water; dus blijkbaar niet nodig) en de zakken zijn ook een stuk goedkoper.

De WD 6 Premium biedt wat mij betreft weinig meer, flink meer inhoud (dus lijkt me ook grotere stofzakken), wat langer snoer en zo'n schroefdop voor afvoer van water. Lijkt me niet echt de bijna €100 meerprijs waard toch?
De Makita valt er tussenin qua prijs, heeft lekker lange stofzuigerslang en heeft 5 jaar garantie (Toolnation) i.p.v. 2 jaar. Wel dure zakken dus en heeft i.i.t. de Karchers geen waterfilter (maar daar ben ik nog steeds niet achter wat Coolblue daar mee bedoelt; de vergelijking/specs van Coolblue kloppen sowieso niet helemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:22
@Piet91

Mijn gebruik is ongeveer hetzelfde als de jouwe. Ik heb er (ook) voor gekozen om een bouwstofzuiger te kopen (i.c.m. een robotstofzuiger en steelstofzuiger). Ik wil je nog meegeven dat ik het geluidsniveau van de VC2512L aan de hoge kant vind. Ik zou deze niet kunnen gebruiken als reguliere stofzuiger.

De stofzakken kan je ook van huismerk kopen. Dan komen de fleece uit op +-10 euro voor 5. Mocht je echt heel goedkoop uit willen zijn dan kan je ook nog een rits naaien in de onderkant van de zak. Dan kan je deze zo openritsen en legen. Maar lijkt mij niet de moeite voor 2 eur per zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:09
Bedankt voor de tip van de prime day launch met betrekking tot korting op Bosch proffesional werktuig!

Nog snel een business account aangemaakt, ik zie wel dat er 3 werkdagen nodig zijn om dit te verwerken dus het zal nipt worden. Dan moet ik ook nog eerst prime worden.. Hopelijk zit daar geen vertraging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
L.N. schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Zoals al gezegd wordt de stofzuiger gekoeld door de aangezogen lucht. De warme lucht van de stofzuiger wordt via een rooster aan de zijkant afgevoerd.

[Afbeelding]

Meer info over de bouw is in deze post te vinden.
Betere stofzuigers hebben een separaat luchtcircuit voor eigen koeling. Die kun je dus ook vrolijk door laten draaien met een verstopte slang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Piet91 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:51:
[...]
De Makita valt er tussenin qua prijs, heeft lekker lange stofzuigerslang en heeft 5 jaar garantie (Toolnation) i.p.v. 2 jaar. Wel dure zakken dus en heeft i.i.t. de Karchers geen waterfilter (maar daar ben ik nog steeds niet achter wat Coolblue daar mee bedoelt; de vergelijking/specs van Coolblue kloppen sowieso niet helemaal).
Ik heb ook de VC2512L. De lange slang is zeker een voordeel.

Zakken kan een stuk goedkoper: ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" maar ik zou dan wel een cyclone ertussen zetten als je heel fijn stof gaat opzuigen, want die aftermarket zakken laten wel wat meer door viel mij op, filter van de stofzuiger zat wat meer MDF-stof in dan met de originele zak had ik het idee.

Water zuigen heb je geen zak voor nodig, die haal ik er dan uit. De onderkant van de stofzuiger is een emmer (heeft ook een hengsel) met wieltjes waar het motordeel bovenop klikt. Het water kun je zo eruit kieperen na gebruik. Waterfilter snap ik niet helemaal wat dat is/waar het voor nodig is.

De auto-inschakeling via het stopcontact wat erop zit is ook wel handig, stofzuiger gaat aan zodra je je machine aanzet.

Nadeel is dat de zuigkracht niet instelbaar is, het is aan of uit. Die WD6 kun je de zuigkracht instellen wat wel handig kan zijn. Scheelt ook weer in lawaai. De VC2512L heeft flinke zuigkracht, met schuurmachine eraan moet ik het schuifje voor valse lucht op het mondstuk wat open zetten, anders zuigt hij de schuurmachine vast op m'n werkstuk.
denuz schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:11:
[...]
Ik wil je nog meegeven dat ik het geluidsniveau van de VC2512L aan de hoge kant vind. Ik zou deze niet kunnen gebruiken als reguliere stofzuiger.
[...]
Eens, ik doe oorkappen op als ik er mee ga stofzuigen.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@denuz Voor in huis hebben we al normale stofzuigers, dus voor het reguliere stofzuigen daar hoeft deze niet gebruikt te worden. Deze zou voor buiten/auto etc. gebruikt worden.

@ThinkPad Thanks voor de tips; die 3rd-party zakken was ik ook al tegenkomen inderdaad.
Maar als zo'n zuiger voor het normale stofzuigen niet per se een stofzak nodig heeft dan zal het prijsverschil wat minder zwaar wegen. Kunnen we voor het echt vieze spul de stofzak wél gebruiken en voor regulier zonder zak.

Dat de WD6 een instelbare zuigkracht heeft is inderdaad fijn; erg jammer dat de Makita dat niet heeft; zeker omdat dat ook geluid kan schelen. Maar ja; om daar weer €50 extra voor uit geven.
Die WD6 is ook een stuk groter; ook niet echt handig.

Zal ze de keus wel voorleggen; de goedkopere Makita of de duurdere WD6 als ze zuigkracht willen regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 11-07-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-05 10:59
Zojuist dit topic gevonden tijdens wat zoeken voor mijn werk! Ik ben vertegenwoordiger bij Hilti België dus als jullie vragen omtrent Hilti apparatuur hebben dan laat het maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 00:53
Tankbuster schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:43:
dus als jullie vragen omtrent Hilti apparatuur hebben dan laat het maar weten
Waarom zijn koolborstels los zo belachelijk duur?
Mijn haakse slijptol heeft inmiddels twee keer nieuwe gehad maar elke keer zakt mijn broek af als ik ze bestel, een setje kost rond de 50 euro...……. 8)7
Fijne slijptol verder.

Mijn Makita schroefboormachine heeft bv ook al twee keer nieuwe gehad (en een nieuw anker) en dan kost een setje rond de 5 euro.

Of waarom zijn schroefbits voor een automatische gipsschroevenmachine, hele lange philips, belachelijk duur (en alleen per vijf te krijgen geloof ik)

Verder Hilti FTW!! ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Tankbuster schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 19:43:
Ik ben vertegenwoordiger bij Hilti België
Teijgetje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:22:
[...]

automatische gipsschroevenmachine, hele lange philips, belachelijk duur
Welkom in Holland :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar “denk ik” het onmogelijke.

Voor mijn schroeftol: een setje (liefst Makita of Wera) waarin zowel een magnetische 1/4 hex bithouder zit en een paar 1/4 hex naar 3/8, 1/2 en 1/4 dop-adapters zitten. (doppen heb ik al zelf, dus hex->vierkant)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB13qO3IFXXXXXlXVXXq6xXFXXXi/SNELWISSELKOP-SOCKET-ADAPTER-SET-HEX-SHANK-1-4-3-8-1-2-SET-NIEUWE.jpg

Het liefst dan nog compact voor in de Mbox van Makita.

[ Voor 27% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-07-2019 20:44 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 00:53
@Raymond
Dat heeft niets met Holland te maken.
Ik heb het eea van Hilti en daarover niets dan goeds.
Ja, je betaalt echt de hoofdprijs bij aanschaf, maar daar krijg je een machine voor terug die qua gewicht aanvoelt als speelgoed maar wat de concurrentie met twee handen op je rug en een vinger in je neus verslaat qua werk. :9

Alleen een nieuw bitje halen kost 70 euro, want alleen per 5, en ik heb er tot nu in al die jaren pas één bijna "versleten".
Of twee koolborstels die normaal een paar euro kosten, kosten van Hilti dan bijna 50 euro (of ruim 100 ouderwetse guldens). Dat is veel geld voor een stukje potlood. ;)
Heeft niets met krenterigheid te maken, kwaliteit kost altijd wat extra.

Makita is ook niet echt goedkoop qua pro machines, maar onderdelen kosten dan weer weinig, maar duurder dan bv Einhell.oid

En imo valt er weinig te vragen over Hilti, dat is een ervaring, speelgoed dat het werk zelf doet en je alleen vast hoeft te houden. ;)
En een aantal van mijn machines hadden toen al gewoon levenslang garantie*...….

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 11-07-2019 21:02 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

AyeAyeCaptain! schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:34:

Voor mijn schroeftol: een setje (liefst Makita of Wera) waarin zowel een magnetische 1/4 hex bithouder zit en een paar 1/4 hex naar 3/8, 1/2 en 1/4 dop-adapters zitten. (doppen heb ik al zelf, dus hex->vierkant)

[Afbeelding]

Die magnetische 1/4 hex kun je denk ik zo los krijgen bij toolstation oid. Die dopadapters heb ik denk ik driekwart jaar terug bij de Action gehaald voor een paar grijpstuivers. Voor incidenteel gebruik helemaal prima. Laat ik het zo zeggen: ik heb er de wielen van de auto mee vastgedraaid en dat ging prima :)
Website van de action zie ik ze niet maar winkel heeft ze wellicht nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
Teijgetje schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 20:22:
[...]

Mijn haakse slijptol heeft inmiddels twee keer nieuwe gehad maar elke keer zakt mijn broek af als ik ze bestel, een setje kost rond de 50 euro...……. 8)7
Fijne slijptol verder.

Mijn Makita schroefboormachine heeft bv ook al twee keer nieuwe gehad (en een nieuw anker) en dan kost een setje rond de 5 euro.

Of waarom zijn schroefbits voor een automatische gipsschroevenmachine, hele lange philips, belachelijk duur (en alleen per vijf te krijgen geloof ik)

Verder Hilti FTW!! ;)
Mijn salaris moet ook betaald worden :+ Maar helaas kan ik je exacte redenen niet geven, maar het makkelijke antwoord is zoals door andere mensen al gezegd kwaliteit, en ook de service die wij bieden. Wij zijn als merk wel echt op de zakelijke markt gefocust, vandaar dat bijvoorbeeld bitjes ook minimaal per 5 verkocht worden. En als het goed is, zouden de bitjes een stuk langer moeten meegaan ook ;)

En fijn om te horen dat je positieve ervaring hebt @Teijgetje !
Helaas zijn we dus enkel gericht op de zakelijke markt, maar ken genoeg eenmanszaken die het voor privé hebben gekocht en een toestel van 20 jaar oud hebben ;) Thuis heb ik een DX 450 staan van 1981 die nog werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
Tankbuster schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:03:
[...]

Mijn salaris moet ook betaald worden :+ Maar helaas kan ik je exacte redenen niet geven, maar het makkelijke antwoord is zoals door andere mensen al gezegd kwaliteit, en ook de service die wij bieden. Wij zijn als merk wel echt op de zakelijke markt gefocust, vandaar dat bijvoorbeeld bitjes ook minimaal per 5 verkocht worden. En als het goed is, zouden de bitjes een stuk langer moeten meegaan ook ;)

En fijn om te horen dat je positieve ervaring hebt @Teijgetje !
Helaas zijn we dus enkel gericht op de zakelijke markt, maar ken genoeg eenmanszaken die het voor privé hebben gekocht en een toestel van 20 jaar oud hebben ;) Thuis heb ik een DX 450 staan van 1981 die nog werkt!
Beste Hilti medewerker,

Waar kan ik deze kopen?
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/A-10_-_32156159151.jpg/300px-A-10_-_32156159151.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18

[Afbeelding]

Ik heb ze ook van de action!
Afbeeldingslocatie: https://www.mecatechnic.com/img/photos/zoom/UO10423.jpg
Kunnen een heleboel geweld hebben, ik heb ze in slagschroevendraaier veel gebruikt, ook oa. aan de auto.

Heb nu wel een compressor en ben aan het oriënteren op luchtgereedschap. Iemand nog advies voor goede luchttollen? Zie dat er nog best veel verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12

thijsco19

KTM 990 SMT

Wat voor een compressor heb je?
Veel luchtgereedschappen vragen een hoop lucht. Je moet dus best een stevige compressor hebben om langere tijd met bijv een slagtol te kunnen werken, of een heel groot buffer vat.

Overigens een algemene tip; zorg voor de grootst mogelijke luchtdoorvoer. Dus zowel je slang als je aansluitingen zo groot mogelijk. Dit zorgt voor beter prestaties ten opzichte van een kleine doorvoer.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
Luchtgereedschap is leuk om te hebben, maar energetisch is het 'duur'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:02

franssie

Save the albatross

Ik gebruik mijn luchtcompressortje alleen voor blazen (schoonmaken en fietsbanden). De luchtslang vind ik nog irritanter dan een stroomsnoer.

En verder gebruik ik ook die setjes van de Action die @DoeEensGek linkte - werkt gewoon prima voor die 4 euro. Sowieso heb ik de indruk dat dat werckman spul van de action beter is dan het huismerk van een Gamma/Praxis maar dan ook nog voor een 5e van de prijs. Geen superspul maar als er niet veel kracht bij komt kijken voldoet het meestal wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ossi schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:25:
[...]

Beste Hilti medewerker,

Waar kan ik deze kopen?
[Afbeelding]
Leuk gereedschap, combi van elektrisch, hydrolisch en fossiele brandstof :P
Qua kopen: probeer eens een voormalige Sovjetrepubliek, die hebben vast wel iets dergelijks staan.

Overigens schijn je als je een tank wilt busten tegenwoordig ook gewoon te kunnen gaan magneetvissen. Her en der schijnen wat panzerfausten rond te zwemmen, werkt ook goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Wera heeft volgens mij geen 1/4" hex naar 1/2" vierkant, meeste A merken hebben dat verloop niet, overigens. Heb zelf wel eens dat gehad dat zo'n verloopstuk afbrak (was van Wiha, maar die had toen wat kwaliteits problemen, mogelijk nog steeds), en ik kan je vertellen dat het niet fijn is om zo'n klein stukje in de hex aansluiting van mijn schroefmachine te hebben zitten. Heeft wat moeite gekost om dat weer eruit te krijgen, en kan iedereen van harte aanbevelen om dat te voorkomen.

Overigens zou je met een 3/8" aansluiting ook een adapter kunnen zetten van 3/8" naar 1/2", zoals bijvoorbeeld in dit setje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk de 870/4/7 Set A SB van Wera gevonden.
Deze heb ik in combinatie met
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/a/4a84d0ce0a7e84cab53b377fcb4ff514.jpg en nog wat ijzer en steenboren aangeschaft. :)

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
AyeAyeCaptain! schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 06:11:
Ik heb uiteindelijk de 870/4/7 Set A SB van Wera gevonden.
Deze heb ik in combinatie met
[Afbeelding] en nog wat ijzer en steenboren aangeschaft. :)
FYI, die 1/2" vierkant zit op een verloop vanaf een 7/16" hex aansluiting, zie ook hier. Tenzij jij specifiek die aansluiting hebt, gaat dat niet passen.

En ze hebben ook een pinnetje (voor slagdoppen), niet zo'n bolletje zoals je meestal hebt op aansluitingen voor gewone doppen. Dat past op zich wel op gewone doppen, maar niet van harte.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 12-07-2019 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 15:44
DoeEensGek schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 22:28:

Heb nu wel een compressor en ben aan het oriënteren op luchtgereedschap. Iemand nog advies voor goede luchttollen? Zie dat er nog best veel verschil in zit.
Hazet luchtsleutel bijv. Ik heb er een en deze heeft weinig lucht nodig. Werkt goed met mijn kleine compressor.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
henkie196 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 07:22:
[...]

En ze hebben ook een pinnetje (voor slagdoppen), niet zo'n bolletje zoals je meestal hebt op aansluitingen voor gewone doppen. Dat past op zich wel op gewone doppen, maar niet van harte.
Eerst even tegen de bandvijl houden, anders krijg je de dop er niet meer af. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jadjong schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 08:00:
Eerst even tegen de bandvijl houden, anders krijg je de dop er niet meer af. :P
Ik heb het een keer geprobeerd, en kreeg de dop er ook nog wel vanaf. Echt soepel ging het niet, maar het lukte uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

R2D2 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:31:
[...]

Toevallig heb ik dat, ik had hem destijds op mijn lijst staan evenals een extra GSR 12V-15 en hem toen in deze set aangeschaft, https://www.klium.nl/bosc...-l-boxx-0615990k11-702121

Daarvoor gebruikte ik een groene Bosch multitool welke prima zijn werk deed maar ja een draadloze multitool mocht niet ontbreken dus toen ik de set tegen kwam die maar gehaald.

De GOP bevalt mij meer dan prima, ik gebruik hem vooral om wat klein schuurwerk te doen (scheelt weer wisselen van vlak naar delta schuurzool op de GSS-160), dingen los uit het handje weg te zagen en dat gaat allemaal prima, ook het wat zwaardere werk als een rot stuk hout uit een buitendeur zagen ging prima evenals het ontkitten en uitslijpen van voegen in een badkamer.

Het enige "nadeel" is dat je vast zit aan starlock accesoires en die zijn vaak net wat duurder en minder goed verkrijgbaar dan de standaard aansluiting.

Ik zou wel wat zwaardere accu's nemen dan de 1,5Ah welke ik in mijn set aan trof zodat je wat langer door kunt werken zonder van accu te moeten wisselen. Aan de andere kant, met 3 accu's zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik ben in ieder geval erg content met de 12V Bosch lijn dus ik ben de afgelopen maanden flink aan het shoppen geweest.

Ik heb nu de volgende machines,
  • Accuschroefboormachine GSR 12V-15
  • Accureciprozaag GSA 12V-14
  • Accu-multitool GOP 12V-28
  • Accuslagmoeraanzetter GDR 12V-105
  • Accuschroefboormachine GSR 12V-15 FC
  • Accucirkelzaag GKS 12V-26
  • Accuschaafmachine GHO 12V-20
Ik mis de decoupeerzaag en kantenfrees nog, maar eens zien wat voor aanbieding er op Prime Day voorbij komt. Tot nu toe nog geen "kracht" tekort gekomen wat betreft het 12V systeem, ik zou alleen wel de 3Ah accu's pakken als het kan om te zorgen dat je net even wat langer door kunt.
Thanks! In dat geval voeg ik de GOP12v-28 binnenkort ook toe aan mijn collectie. :+

De set die je linkt heb ik ook naar zitten kijken. Op zich is het aantrekkelijk, alleen jammer dat die zaklamp erin zit (heb ik geen behoefte aan) en dat er de GDR 12V-105 in zit in plaats van de GDR 12V-110. De 110 is namelijk brushless en de 105 niet.

@KillaZ De decoupeerzaag heb ik gisteren gebruikt, wat met name opviel is hoe licht en compact hij is. Daardoor is hij erg makkelijk met 1 hand te sturen en ook makkelijk ondersteboven te houden.Qua kracht heb ik niet het idee gehad dat ik iets tekort kwam, maar goed, ik zaagde ook slechts een aantal grenen planken. Voor huis- tuin- en keukenklusjes is het een ideaal ding.

Twee aandachtspuntjes:
- De aan/uit schakelaar heeft niet zoals de andere modellen een soft start functie/dosseerbare trigger. Het is aan of uit.
- De aan/uit schakelaar zit aan de linkerkant van de body. Goed te bedienen als je rechtshandig bent, maar ik ben linkshandig. Daardoor iets minder ergonomisch maar niet onoverkomelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Ethiron Ik snap je punt over de aan en uitknop, maar daar is goed omheen te werken, wat ik wel mooi vind is dat hij niet meteen aangaat als je accu leeg is, hem vervangt, maar vergeet de machine uit te doen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@KillaZ Klopt, dat is een mooie functie. Ik raad hem in ieder geval aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ugh, de volgende keer gewoon direct iets bestellen i.p.v. alles vergelijken.
De regelbare zuigkracht van de WD6 lijkt ons toch wel erg handig (niet eens zozeer voor klussen), maar
ergens is dat model ook wat wat overdreven voor auto's zuigen en wat kleine andere dingen in/om huis (put, bladeren, water etc.) waar een WD3 eigenlijk al voldoende zou zijn...

(Naast het feit dat de WD6 een stuk duurder is, erg groot en (bijv. i.v.m. de Makita VC2512L) korte zuigslang)

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 12-07-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
Piet91 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:12:
Ugh, de volgende keer gewoon direct iets bestellen i.p.v. alles vergelijken.
De regelbare zuigkracht van de WD6 lijkt ons toch wel erg handig (niet eens zozeer voor klussen), maar
ergens is dat model ook wat wat overdreven voor auto's zuigen en wat kleine andere dingen in/om huis waar een WD3 eigenlijk al voldoende zou zijn...

(Naast het feit dat de WD6 een stuk duurder is, erg groot en (bijv. i.v.m. de Makita VC2512L) korte zuigslang)
Veel van mijn klanten, en ikzelf, gebruiken voor kleine dingen en auto's bijvoorbeeld een stofzuiger op accu. In mijn geval een VC 5-A22, vind het een heerlijk ding om mijn auto mee proper te maken na week werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tankbuster op 12-07-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Over stofzuigers gesproken, Banggood heeft op dit moment een dust cyclone in de aanbieding voor €9,77 (free shipping).

Binnenkort maar eens knutselen. Gaan over een tijdje de badkamer verbouwen, de cycloon scheelt hopelijk een lading fijnstof in de stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 20:42:
Over stofzuigers gesproken, Banggood heeft op dit moment een dust cyclone in de aanbieding voor €9,77 (free shipping).

Binnenkort maar eens knutselen. Gaan over een tijdje de badkamer verbouwen, de cycloon scheelt hopelijk een lading fijnstof in de stofzuiger.
Heb jij al ervaring hiermee? Ik zou dit eventueel gaan aanraden bij een klant die roet zuigt, en zijn stofzuiger houdt het met geluk een 6 maanden tot jaar vol. Dacht eraan om een zo soort systeem aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 13:51
Gebruikt hij dan geen aparte as stofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:42

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
We zijn alweer 250+ posts over de 10k

Verder hierrrrrrrrr

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

@McGryphon kan je deze op slot gooien? :> (of een andere mod/admin die dit leest :Y )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Tankbuster schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:07:
[...]

Heb jij al ervaring hiermee? Ik zou dit eventueel gaan aanraden bij een klant die roet zuigt, en zijn stofzuiger houdt het met geluk een 6 maanden tot jaar vol. Dacht eraan om een zo soort systeem aan te raden.
Nog geen ervaring mee, maar als je in deze topicreeks zoekt op cycloon dan zijn er wel een aantal die zo'n ding gebruiken. Ook op YouTube zijn er tientallen filmpjes van mensen die een setup hebben gebouwd met zo'n ding.

Ik denk dat voor roet de werking wat minder is. De cycloon is vooral bedoeld om het merendeel van stof af te vangen voordat het in je stofzuiger beland, maar echt hele fijne stofdeeltjes komen alsnog in de stofzuiger. De meeste cyclonen lijken zo'n 90-95% effectief (in YT filmpjes meten ze gewicht van bakje stof wat ze gaan opzuigen en wegen daarna wat ze in de cyclone hebben opgevangen), maar dat is dus gemeten met steengruis/zaagsel. Roet is van zichzelf al fijnstof dus ik denk niet dat dat echt een succes wordt en alsnog grotendeels in filter van stofzuiger zal belanden. Lijkt mij ook dat je voor dat doeleinde een M-klasse of zelfs H-klasse (daar mag je ook asbest mee zuigen meen ik?) stofzuiger nodig hebt :o ?

https://www.schaaptools.n...en-l-low-m-medium-h-high/

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:27:
We zijn alweer 250+ posts over de 10k

Verder hierrrrrrrrr

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

@McGryphon kan je deze op slot gooien? :> (of een andere mod/admin die dit leest :Y )
Bij deze d:)b

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.