Teijgetje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:32:
[...]
Ben ik dan weer niet met je eens.

Met een gewone vlakschuurmachine of delta kan je perfect langs glas zonder dit te beschadigen.(Mijn Festool vierkantje iig wel, de Rupesjes deden dat ook)
Bij juiste plaatsing van het (klittenband)papier steekt het overal ca een mm uit over de schuurzool en schuur je inderdaad de hoek, en dus glas, iets mee.
De truuk is om het schuurpapier offset te plaatsen, zodanig dat ca 0,5 - 1,5 mm van de zool naast het papier uitsteekt. Je kan dan met één kant van de zool perfect langs het glas schuren zonder dit te raken met schuurpapier.
Dat de zool het glas raakt is niet erg, deze is weer iets groter dan de vaste voet waar hij op de machine zit en is zacht, dus ook geen ruitbreuk. Je gebruikt de zachte zijkant om mee langs het glas te lopen.
En ondanks dat de zool dus theoretisch "schuurt" op de rand, beschadig je de zool niet omdat het door het schuurpapier van de glaslat/materiaal af staat en je de zijkant gebruikt om mee te geleiden op/langs het glas. Die zijkant is vlak en daar hoeft nooit papier op te hechten.
Het is dus niet dat je de haakjes van je zool schuurt op die mm-rand.
Ja, met die strikte voorzorgen kan dat inderdaad, maar laat je je blonde nichtjes of neefjes los op je te schuren ramen dan kun je daarna het glas alsnog vervangen.
Ik geleid zelf een dun plaatje aluminium (1 á 2 mm) tussen glas en machine en dat voorkomt erger.
Aan het lawaai hoor je wel of je dan goed bezig bent, of juist niet.
Als je op de raamkant/achterkant van het aluminium plaatje een paar stroken isolatieband/ducttape plakt, dan schuift en krast het minder en het scheelt in de herrie.
Een handige schuurmachine die ik hier graag voor gebruik is de
lineair schurende Festool Duplex met een V-vormig voetje.
Deze machine schuurt beduidend sneller dan een multitool en heeft net zo min een schuuruitslag in de verkeerde richting.
Met deze machine moet je net zo goed opletten het glas niet te raken, maar dat blijkt minder lastig dan met een vlakschuurmachine waarvan de schuurzool roteert.
Ook hier kun je een aluminium plaatje tussen machine en glas zetten, maar als je de V-punt (van het voetje + schuurpapier) even stevig op een baksteen zet dan is daar de scherpte snel van af en kun je veilig met het vlakke deel schuren.

-
-
MJV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:11:
Ik overweeg een combihamer aan te schaffen. Mogelijke kandidaten:
- Makita DHR241 - €138,- voor alleen de body - accu
- Makita DHR243ZJV - €288,- is inclusief stofzafzuigingsunit in mbox - accu.
- Makita HR2650J - €188,- inclusief stofafzuigingsunit in mbox - netstroom
Ideën hierover? Andere suggesties eventueel?
Ik heb voldoende Makita 18V accu's.
Ondanks je aanwezige 18V accu's zou ik lekker een bedrade 230V hamerboor kopen, tenminste als je een stopcontact bij de hand hebt.
Zo'n machine hamert nog steeds als al je accu's al jaren in een museum liggen.
Kijk naast Makita ook eens wat Bosch en Metabo op hamerboorgebied hebben, daar zitten nml. puike en betaalbare machines tussen.
-
-
Piet91 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:09:
Ik zit stofzuigers te vergelijken en zou graag wat verduidelijkt zien.
Hier moet mogelijk een nieuwe (extra) stofzuiger komen en i.p.v. een normale stofzuiger opperde ik het idee van een bouwstofzuiger. Voor auto schoonmaken, mogelijk gaat er nog een badkamer verbouwd worden, put zuigen etc. Dus het mag wel wat robuuster.
....
Met behulp van de Coolblue site, op de site van Kärcher de verschillende modellen vergeleken en ook o.a. dit topic ben ik al redelijk in de richting welke zuiger iets voor ons is, maar die 2 punten zijn mij nog niet helemaal duidelijk.

In welke prijscategorie mag zo'n bouwzuiger vallen??
Mijn eigen bouwzuiger heeft een volautomatische filterreiniging en sindsdien heb ik geen zakken meer gebruikt.
Het filter blijft keurig schoon, wat er ook gezogen wordt en om de bak te legen neem je de bovenkant/motorhuis eenvoudig los en trek je over de opening van de bak gewoon een plastic vuilniszak strak.
Dan kieper je het geheel om en laat desnoods het stof eerst naar beneden dwarrelen voor je de bak en vuilniszak loshaalt.
Eigenlijk geen centje pijn met opvliegend stof of zo.
Met asbest zou ik dit iets anders aanpakken.
Samenvattend zou ik mijzelf dus afvragen of je ook bouwstof gaat zuigen en zo ja, vooral een machine kopen met een degelijke filterreiniging plus een ingebouwd stopcontact voor accessoires, waarmee je de zuiger automatisch kunt laten inschakelen.
Dan hoef je over een paar jaar niet nóg een keer een dure zuiger te kopen.
[
Voor 32% gewijzigd door
Verwijderd op 09-07-2019 03:44
]