[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 918.909 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 7 juli 2019 @ 13:17:
Nofi, maar een pistool ken ik meer om dikke stukken blik ofzo aan elkaar te braden en heeft niks met solderen van draden te maken naar mijn idee :X Draadjes solderen doe ik met een soldeerbout.
Nu doe je het bekende/beruchte Weller "expert" soldeerpistool toch iets tekort. :P

Het ding is lekker snel op temperatuur en uitermate geschikt voor het meer grove werk, zoals het solderen van de bedrading van een autoradio.
Om maar iets te noemen.
Ik weet dus niet wat je onder "draden" verstaat, maar dit ding is daar juist uitermate geschikt voor. ;)

Je hebt er uiteraard niets aan als je gevoelige componenten wilt solderen en als je een ic om zeep wilt helpen dat is dít je tool. :+

Een regelbaar ESD-proof soldeerstation is voor het betere printplaatwerk natuurlijk veel geschikter, maar goed dat heb je niet nodig als je alleen maar grofstoffelijke bedrading aan elkaar wilt knopen.
Heb al een jaar of 20 een digitale voorloper van dit Weller soldeerstation in gebruik, perfect voor een vaste werkplek, maar daar heb je voor mobiel gebruik niet zo heel erg veel aan.

Dat oldschool soldeerpistool blijft dus nog wel even binnen handbereik, met een ander beugeltje kun je er trouwens ook handig kunststof mee snijden/plakken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:13
Wat doen geïmpregneerde vurenhouten balken met je machines? Mol (bot maken) ik mijn verstekzaag, cirkelzaag en multitool zaag als ik dat daarmee zaag of kan het wel voor een enkele keer? Idem voor het frezen van dat spul.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:07

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

CurlyMo schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:02:
[...]

Kan je iets zeggen over die projecten?
Voornamelijk veel gebruikt als kantenfrees voor het afronden van randen betonplex, multiplex en diverse zachte houtsoorten.

Het grootste project was het vlak maken van een boomstam van ongeveer 50x50 cm die meteen kettingzaag was gezaagd. Hiervoor heb ik de freesmachine met de invalvoet op een plank gemonteerd als een slede.

Vorige week nog een inkeping in een een balk gemaakt ongeveer 40 x 8 x 900 mm materiaal verwijderd. Blijft wel een beetje klooien met het vastzetten van het werkstuk, de frees goed instellen en dan het korte snoer. Ik ben een beetje op zoek naar een manier om er een freestafel van te maken waarbij je het werkstuk langs de machine beweegt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 09:31:
Wat doen geïmpregneerde vurenhouten balken met je machines? Mol (bot maken) ik mijn verstekzaag, cirkelzaag en multitool zaag als ik dat daarmee zaag of kan het wel voor een enkele keer? Idem voor het frezen van dat spul.
Heb je plastic zaagbladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je bedoelt neem ik aan gewoon tuinhout? Zou niet weten waarom dat een probleem zou moeten zijn.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@jadjong Nee, maar ik kan me zo voorstellen dat net als met het zagen van gips(vezel) je tanden sneller bot worden.

@Orion84 Ook wel tuinhout genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:39
Wat zou je alternatief zijn? Niet zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nee, ja, weet ik veel, misschien heb jij hout geïmpregneerd met adamantium of zo :P

Maar dat impregneren maakt het hout alleen wat meer weerbestendig, volgens mij is het niet noemenswaardig lastiger te zagen dan onbehandeld hout. Sowieso werkt dat spul alleen in op het buitenste laagje van het hout. Dus bij balken is het overgrote deel van het materiaal dat je zaagt überhaupt niet anders dan onbewerkt hout.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 08-07-2019 10:07 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Raymond schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Wat zou je alternatief zijn? Niet zagen?
Weet ik veel :) Toch maar met de hand zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:05:
[...]

Weet ik veel :) Toch maar met de hand zagen?
Dan wordt je handzaag ook bot? :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oogje schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:07:
[...]

Dan wordt je handzaag ook bot? :P
Maar een simpele handzaag is minder prijzig. En misschien is jullie antwoord wel dat er niks bot wordt. Ook mijn verstekzaag niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Moet geen enkel probleem zijn. Plantenbakken, tuinkast, pergula enz. gemaakt van geïmpregneerd tuinhout. Balken die bewerkt zijn met een frees, afkortzaag en zaagtafel.

Gebruik het CMS systeem, Kapex afkortzaag, festool of 1400 enz..

Wat ik wel doe is mijn duurdere zaagbladen en frezen vervangen door frezen en zaagbladen van Ecotools voor het meer ruigere werk. Na intensief gebruik zijn de frezen en bladen overigens nog in prima conditie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

JB

Cédric roelt!

Nivado schreef op maandag 6 mei 2019 @ 15:04:
[...]

Ik heb zelf een DUR181Z en het is mij opgevallen dat ik, met mijn 1.82, niet krom hoef te staan. Ik sta eerder een beetje ongemakkelijk met mijn armen wat gebogen. Ik raad je aan om eens naar de Hornbach of zo te gaan en te voelen/passen.
Ik zou een bosmaaier niet vergelijken met een trimmer, die zijn niet voor niets 4-5x zo duur.
Hoe goed werkt die DUR181 :? Ik heb sinds kort een 36V Makita grasmaaier, dus geen verlengkabels meer *O* Grasmaaien is weer leuk!

Nu met gratis accu acties zou het helemaal top zijn als ik de trimmer ook kan vervangen maar hoe goed werken die dingen? Ik heb een Black&Decker met zo'n wieltje voor de kantjes en automatisch draadtoevoer, dat werkt zo goed! De vorige trimmer had ook zo'n "duw-ding" om de draad aan te voeren maar wat een drama was dat zeg. Ook het kantjes maaien is heel fijn omdat je 'm niet hoeft te tillen, alleen niet draadloos :/

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2019/07/08/trimmer.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:09:
[...]

Maar een simpele handzaag is minder prijzig. En misschien is jullie antwoord wel dat er niks bot wordt. Ook mijn verstekzaag niet :)
Impregneren maakt geen bal uit voor het zagen. Daar worden de zagen van je machines niet botter van als van niet geïmpregneerd hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-09 07:30
@JB De vraag was niet aan mij, maar de DUR181 trimmer van Makita werkt goed hier. Voelt degelijk aan en neemt flink af. Deze kan ook in de stand zoals de foto hier toont. Het is onze eerste trimmer dus geen vergelijkingsmateriaal voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Rob Z schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:07:
@JB De vraag was niet aan mij, maar de DUR181 trimmer van Makita werkt goed hier. Voelt degelijk aan en neemt flink af. Deze kan ook in de stand zoals de foto hier toont. Het is onze eerste trimmer dus geen vergelijkingsmateriaal voorhanden.
Moet je vaak draad aanvoeren? Dat was bij mijn 1e echt drama. Nu was dit zo'n goedkope Bosch dus wellicht ook een minder sterke draad dan in die B&D, maar als ik echt zo lomp was, dan had ik al lang mijn 2e rolletje nodig gehad en nu zit nog steeds de 1e erin.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09 14:53
@JB Ik sluit me aan bij wat @Rob Z schrijft. Wat betreft de draad, dat gaat automatisch. Er zit wel een knop onder waarmee je, door hem op de stenen te duwen, extra draad kan geven, maar die heb ik nog niet nodig gehad.
De DUR heeft geen wieltjes of iets dergelijks, maar met een beetje oefening lukt het aardig om hem op de juiste hoogte te laten zweven.
Onderaan de streep ben ik er blij mee. Het is een welkome aanvulling op mijn DLM431 om de kantjes en het niet vlakke gedeelte van de tuin te maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nivado schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:52:
@JB Ik sluit me aan bij wat @Rob Z schrijft. Wat betreft de draad, dat gaat automatisch. Er zit wel een knop onder waarmee je, door hem op de stenen te duwen, extra draad kan geven, maar die heb ik nog niet nodig gehad.
De DUR heeft geen wieltjes of iets dergelijks, maar met een beetje oefening lukt het aardig om hem op de juiste hoogte te laten zweven.
Onderaan de streep ben ik er blij mee. Het is een welkome aanvulling op mijn DLM431 om de kantjes en het niet vlakke gedeelte van de tuin te maaien.
Ja bij alleen gras zal dat ook wel goed gaan maar langs een speelhuis en borders ook? Ik werd gek van het steeds handmatig draad aan moeten voeren bij die 1e Bosch. Als dat af en toe moet, vind ik dat minder erg en al helemaal als ik dan draadloos kan doen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-09 14:53
@JB Ik voornamelijk langs mijn schuur (hout) en een stenen muurtje van een verhoogd terras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Nivado schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:06:
@JB Ik voornamelijk langs mijn schuur (hout) en een stenen muurtje van een verhoogd terras.
Dan durf ik het wel aan. Kan ik geheel draadloos maaien 8)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
JB schreef op maandag 8 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Dan durf ik het wel aan. Kan ik geheel draadloos maaien 8)
Ik dacht dat een kantje maaier juist het gras sneed met een draad, hoe ga jij dat doen dan :?

:+

Vandaag krijg ik mijn Makita set binnen en nu moet ik dus nog aan de slagschroever bestendigde bitjes. Ik draai ook af en toe 100-130 mm lange schroeven van 6mm dik dus ik ben bang dat mijn simpele Bosch doosje het niet lang volhoudt.
Ik heb voor zover ik kan vinden de keuze tussen Bosch, wera, wiha en Irwin. Is de 1 duidelijk beter dan de ander?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Bitjes zijn slijtagedelen. Koop gewoon een paar veelgebruikte bitjes en probeer het uit :) Van de merken die je noemt zou ik beginnen met de wera of wiha bitjes. Ik vind 50mm bitjes het makkelijkst in de slagschroever, die gebruik ik dan zonder extra bithouder, rechtstreeks in de houder van de slagschroever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Raymond schreef op maandag 8 juli 2019 @ 15:17:
Bitjes zijn slijtagedelen. Koop gewoon een paar veelgebruikte bitjes en probeer het uit :) Van de merken die je noemt zou ik beginnen met de wera of wiha bitjes. Ik vind 50mm bitjes het makkelijkst in de slagschroever, die gebruik ik dan zonder extra bithouder, rechtstreeks in de houder van de slagschroever.
Ik doe er toch behoorlijk lang mee eigenlijk. Dat Bosch setje gaat nu al meer dan 2,5 jaar mee en die dingen hebben niet de beste reputatie geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Vandaag een uurtje met de DUR365 door de tuin gewandeld, prima apparaat! Heb vroeger wel eens met benzine bosmaaiers gewerkt maar die mis ik met deze niet voor mijn doeleinden. Nog niet met t mes gewerkt, alleen met het draad. En blijkbaar moet je eerst de draadkop ff loshalen en t draad losmaken voordat je begint O-)
Tuin ligt er weer netjes bij en de accu's hadden nog 1 streepje over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik *denk* dat ik hier in het juiste topic zit.

Ik zit stofzuigers te vergelijken en zou graag wat verduidelijkt zien.
Hier moet mogelijk een nieuwe (extra) stofzuiger komen en i.p.v. een normale stofzuiger opperde ik het idee van een bouwstofzuiger. Voor auto schoonmaken, mogelijk gaat er nog een badkamer verbouwd worden, put zuigen etc. Dus het mag wel wat robuuster.

Ik zit dus al wat te vergelijken maar ik heb enkele vragen.
- Coolblue heeft het o.a over het wel of niet beschikken van een waterfilter. Wat doet zo'n filter precies?
(Cooblue heeft bij waterfilter geen uitleg)
- Sommige modellen beschikken over meerdere types (stof)zakken zoals een papier/fleece/plastic zak maar worden ook genoemd als te gebruiken zonder zak.
Wanneer gebruik je bij zo'n stofzuiger nou welke zak (de papieren zak, plastic zak) en wanneer kun je zo'n zuiger zonder zak gebruiken? De papier/fleece lijkt me voor stof en plastic voor water, maar wanneer kun je zonder een zak de stofzuiger gebruiken?
Zonder zak te gebruiken klinkt namelijk wel aantrekkelijk (niet telkens nieuwe zakken kopen).

Met behulp van de Coolblue site, op de site van Kärcher de verschillende modellen vergeleken en ook o.a. dit topic ben ik al redelijk in de richting welke zuiger iets voor ons is, maar die 2 punten zijn mij nog niet helemaal duidelijk. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49

RvL

Mezelf maar eens verwend met een afkortzaag, de Metabo KGS216M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4oNmXU5Fb68haMmb8VJ4K6w0/medium.jpg

Op korte termijn voor wat eenvoudige plinten maar na de zomer wil ik aan de slag met o.a. nieuwe gevelbekleding voor de schuur, buitenkeuken, containerkast en meer van dat soort dingen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:51
Piet91 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:09:
- Sommige modellen beschikken over meerdere types (stof)zakken zoals een papier/fleece/plastic zak maar worden ook genoemd als te gebruiken zonder zak.
Wanneer gebruik je bij zo'n stofzuiger nou welke zak (de papieren zak, plastic zak) en wanneer kun je zo'n zuiger zonder zak gebruiken? De papier/fleece lijkt me voor stof en plastic voor water, maar wanneer kun je zonder een zak de stofzuiger gebruiken?
Zonder zak te gebruiken klinkt namelijk wel aantrekkelijk (niet telkens nieuwe zakken kopen).
Klopt ongeveer wel. Heb de stofzuiger een tijdje zonder zak gebruikt, wat prima werkte, echter zijn er wel een aantal nadelen van het gebruik zonder zak:

- Je filter wordt snel vies (= schoonmaken wat weer een ranzig / irritant klusje is, of nieuwe kopen > duur)
- Het legen van de stofzuiger is een stuk minder fijn, zeker als je veel fijn stof hebt gezogen (MDF zaagsel, gips, gruis) dan wordt het legen van dat ding echt een bende. Met een zak haal je die zak eruit en flikker je hem bij het afval.

Voordeel is dat je de (relatief dure) zakken bespaard, maar dat neem ik graag voor lief voor het gebruiksgemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Ik *denk* dat ik hier in het juiste topic zit.

Hier moet mogelijk een nieuwe (extra) stofzuiger komen en i.p.v. een normale stofzuiger opperde ik het idee van een bouwstofzuiger. Voor auto schoonmaken, mogelijk gaat er nog een badkamer verbouwd worden, put zuigen etc. Dus het mag wel wat robuuster.

Ik zit dus al wat te vergelijken maar ik heb enkele vragen.
- Coolblue heeft het o.a over het wel of niet beschikken van een waterfilter. Wat doet zo'n filter precies?
(Cooblue heeft bij waterfilter geen uitleg)

Met behulp van de Coolblue site, op de site van Kärcher de verschillende modellen vergeleken en ook o.a. dit topic ben ik al redelijk in de richting welke zuiger iets voor ons is, maar die 2 punten zijn mij nog niet helemaal duidelijk. O-)
Ik weet niet hoe het bij Kärcher werkt, maar bij mijn stofzuiger moet je het filter er uit halen als je water opzuigt. Er zit een vlotter in die zorgt dat je niet zo vol loopt dat er water bij de motor of iets dergelijks komt.

Afhankelijk van de vorm en het formaat van de stofzuiger kan je in sommige ook een vuilniszak in de machine plaatsen ipv een stofzuigerzak. Dan heb je minder last van het door @TheJVH genoemde nadeel bij de stofzuiger legen, omdat je dan de zak er uit kan tillen. Je hebt alleen nog wel dat je filter gigantisch snel vol loopt. En dat is zonder automatische filterreiniging echt een drama. Het filter van mijn stofzuiger loopt zelfs met gebruik van een stofzuigerzak nog vol, dus dan blijf je uitkloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:30

bonzz.netninja

Niente baffi

Op de vooravond van een grote schilderklus om de buitenkozijnen van mijn huis te schilderen, sta ik voor een schuurmachine probleem, waar ik graag jullie hulp bij wil. Buitenkozijnen zijn hout met een hoop leuke hoekjes, en het betreft een jaren 30 woning.

Voor kozijn werk, is een kleine vlakschuur/delta machine fijn, denk ik. Dat zie ik schilders hier ook altijd gebruiken. Maar een multitool zie ik de klus ook wel klaren. En daar zit mijn twijfel.

Wat heb ik al?
Ik heb nu een BB mouse, maar daar heb je niet zo veel aan. Ook heb ik een mooie bosch blauw Excenterschuurmachine (gex 125) en een makita vrij grote vlakschuurmachine. Ook heb ik nog een vrij goedkope bosch groen multitool met schuurvoetje. En wellicht ook relevant, een gas 20 stofzuiger van bosch blauw.

Ik twijfel tussen
1. Een Fein multitool: Sowieso wil ik op den duur een vervanging van die bosch groen multitool, en ik denk dat het een handig ding is om te schuren. Ik ken alleen niemand die hem daar ook veel voor gebruikt?
2. Een festool delta machientje (of een bosch blauw alternatief om beetje in het systeem te blijven :) )

Jullie een idee?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-08 20:15
check of ie haaks zaagt, anders retourneren.

Is een bekende klacht van dit type...
RvL schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:19:
Mezelf maar eens verwend met een afkortzaag, de Metabo KGS216M

[Afbeelding]

Op korte termijn voor wat eenvoudige plinten maar na de zomer wil ik aan de slag met o.a. nieuwe gevelbekleding voor de schuur, buitenkeuken, containerkast en meer van dat soort dingen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22
mistercage schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:50:

[...]
Je kunt de zaag gewoon afstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@bonzz.netninja Ook aan een Fein gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

huh?
bonzz.netninja schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:14:
......
......

Ik twijfel tussen
1. Een Fein multitool: Sowieso wil ik op den duur een vervanging van die bosch groen multitool, en ik denk dat het een handig ding is om te schuren. Ik ken alleen niemand die hem daar ook veel voor gebruikt?
2. Een festool delta machientje (of een bosch blauw alternatief om beetje in het systeem te blijven :) )

Jullie een idee?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
|:( Ik las bij de eerste ook Festool :P

Ik ben erg blij met mijn Fein en mijn partner ook met de schuur opzetstukken. Die heeft er oude houten tuinstoelen helemaal mee geschuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:29
Ik twijfel tussen

Jullie een idee?
Ik heb de fein en man wat is dat ding fijn!
1 van de duurste maar wel kwaliteit. Trilt ook praktisch niet.
Ik heb al mijn gestucte wanden er mee glad geschuurd, dagen lang. En geen tittelende hand aan overgehouden.
De stofafzuiging werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Op de vooravond van een grote schilderklus om de buitenkozijnen van mijn huis te schilderen, sta ik voor een schuurmachine probleem, waar ik graag jullie hulp bij wil. Buitenkozijnen zijn hout met een hoop leuke hoekjes, en het betreft een jaren 30 woning.

Voor kozijn werk, is een kleine vlakschuur/delta machine fijn, denk ik. Dat zie ik schilders hier ook altijd gebruiken. Maar een multitool zie ik de klus ook wel klaren. En daar zit mijn twijfel.

Wat heb ik al?
Ik heb nu een BB mouse, maar daar heb je niet zo veel aan. Ook heb ik een mooie bosch blauw Excenterschuurmachine (gex 125) en een makita vrij grote vlakschuurmachine. Ook heb ik nog een vrij goedkope bosch groen multitool met schuurvoetje. En wellicht ook relevant, een gas 20 stofzuiger van bosch blauw.

Ik twijfel tussen

Jullie een idee?
Een Festool (of evt Rupes) schuurmachine is altijd beter dan een Fein, maar dan vooral omdat het een specifiek gemaakt is voor schuren. Als je het idee hebt dat je een multitool sowieso vaker gaat gebruiken, is een Fein Multimaster waarschijnlijk wel de beste optie. Je kan er prima hele stukken mee schuren en er zijn verschillende formaten schuurvoetjes voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 14:44

MJV

Ik overweeg een combihamer aan te schaffen. Mogelijke kandidaten:
  1. Makita DHR241 - €138,- voor alleen de body - accu
  2. Makita DHR243ZJV - €288,- is inclusief stofzafzuigingsunit in mbox - accu.
  3. Makita HR2650J - €188,- inclusief stofafzuigingsunit in mbox - netstroom
Qua slagkracht/vermogen ontlopen de combihamers elkaar niet zoveel. De HR2650 levert 2,4J, de rest 2J.

Mijn eerste idee was een combihamer met stofafzuiging op accu; maar de prijs is niet helemaal in lijn met hoe vaak ik zo'n ding gebruik. Ik heb een (meerdere) goede klopboormachines die ik gebruik als het niet in hard beton hoeft.
Stofafzuiging lijkt me wel weer een pré bij het op hangen van een veelvoud aan lampen etc in huis, maar dan is een versie op netstroom natuurlijk ook prima.

Ideën hierover? Andere suggesties eventueel?

Ik heb voldoende Makita 18V accu's.

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 08-07-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@TheJVH en @Framoes Thanks.
Hebben jullie het dan alleen over het echt nasty stof (bouwstof, houtbewerking etc.) of spelen die problemen ook bij het gewone huisstof?
Want voor dat laatste zal die hier toch wel het meest voor gebruikt worden (auto; put bij voordeur etc.) waarbij we liever
wat meer degelijkheid willen en het liefst niet direct problemen krijgen als er bijvoorbeeld wat vocht/water of andere troep meekomt.
Houtbewerking nagenoeg nooit en zoiets als de badkamer is ook incidenteel natuurlijk.

Als ik bijvoorbeeld de handleiding van een Karcher erbij pak (bijv. WD 3 P of WD 6 Premium) dan staat daar voor droogzuigen expliciet dat het gebruik van een stofzak optioneel is, alleen voor fijn stof.
En voor natzuigen hebben ze geen zakken blijkbaar; dat gaat rechstreeks in het reservoir en kun je leeggieten (of via afvoerschroef)
Daar lijkt het dus vrij eenvoudig; 'normaal' zuigen kan prima zonder zak en pas bij fijn stof met zak.
En voor natzuigen de zak eruit. Je kunt niet direct na natzuigen droogzuigen; filter moet eerst droog.
Daar is het dus wel duidelijk.

Een andere zuiger waar ik naar keek was de Makita VC2512L; schijnbaar vrij populair hier.
Die handleiding is een stuk minder duidelijk; die lijkt te suggereren dat je sowieso een stofzak moet gebruiken bij droogzuigen (ondanks het feit dat deze wordt verkocht als zowel met als zonder zak te gebruiken) en bij natzuigen moet "in ieder geval de filterzak worden verwijderd" maar over de meegeleverde plastic zak wordt niet gerept. (wel getoond)
Over wel of niet drogen van de filter voor droogzuigen wordt ook niet gerept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Met normaal stof zal het wel meevallen, maar ook dat is goor en het blijft door de lucht dwarrelen als je hem boven je container leeg kiepert. Die Makita VC2512L is dezelfde machine als de WD3 in een ander jasje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

......
Ik twijfel tussen
Een kort overzicht van schuurmachines met toenemende schuurafname:
  1. multitool - oscillerende schuurbeweging, met de hoofdzakelijk afname aan de tip. De schuurafname is gering.
  2. vlakschuurmachine/delta - afname afhankelijk van de schuurcirkel ( ~2 tot ~5mm), er wordt slechts 1 schuurcirkel beschreven.
  3. excenter - grotere afname door 2 schuurcirkels waarvan slechts de eerste schuurcirkel een gedwongen cirkel is, de 2e cirkel loopt geheel vrij maar komt door de slinger van de eerste cirkel ook tot roteren.
  4. rotex & lookalike - grootste afname door 2 volledig gedwongen schuurcirkels.
Een grotere schuuruitslag geeft doorgaans ook een grover schuurbeeld.
Een vlakschuurmachine, delta en excenter met een geringe uitslag schuren daarom het meest strak.

Een Rotex schuurt in het standje 'gedwongen' het meest grof, maar als je die stand uitschakelt dan schuurt die net zo strak als een modale excenter en kun je er zelfs mee polijsten.

Samenvattend zie ik dus nog geen schilders met een multitool een hele gevel schuren, dat gaat oneindig lang duren.
De multitool is met name erg handig voor glaslatten, waar je het glas nadrukkelijk niet wilt beschadigen.
De multitool is de enige die dat redelijk netjes voor elkaar krijgt, alle andere schuurmachines zullen door de volledige rotatieuitslag glas, of andere opstaande randen beschadigen.

Een multitool heeft op de tip dan wel de grootste oscillerende links/rechts beweging, maar er is totaal geen beweging in de richting die daar haaks op staat.
Alle schuurmachines hebben zo hun eigen plussen en minnen, maar met een deltaschuurder kom je een heel eind. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

mistercage schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:50:

[...]
Ik zal m morgen eens uitproberen op een stuk hout. Heb nog wel ergens wat liggen

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
[b]
Ik twijfel tussen

Jullie een idee?
Als je het apparaat gaat kopen juist om je kozijnen mee te schuren: delta machine. Geen bosch (ik heb die 160 machine van bosch, is een knakending vergeleken met mn festool rts400). Koop gewoon een rupes of festool.

Een multitool kan alles een beetje, maar niks echt goed. Leuk voor erbij, voor als je met een andere machine net niet weg komt. Maar doet alles altijd minder goed dan een gespecialiseerde machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03:31
Verwijderd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:50:

De multitool is met name erg handig voor glaslatten, waar je het glas nadrukkelijk niet wilt beschadigen.
De multitool is de enige die dat redelijk netjes voor elkaar krijgt, alle andere schuurmachines zullen door de volledige rotatieuitslag glas, of andere opstaande randen beschadigen.
Ben ik dan weer niet met je eens. ;)
Met een gewone vlakschuurmachine of delta kan je perfect langs glas zonder dit te beschadigen.(Mijn Festool vierkantje iig wel, de Rupesjes deden dat ook)
Bij juiste plaatsing van het (klittenband)papier steekt het overal ca een mm uit over de schuurzool en schuur je inderdaad de hoek, en dus glas, iets mee.

De truuk is om het schuurpapier offset te plaatsen, zodanig dat ca 0,5 - 1,5 mm van de zool naast het papier uitsteekt. Je kan dan met één kant van de zool perfect langs het glas schuren zonder dit te raken met schuurpapier.
Dat de zool het glas raakt is niet erg, deze is weer iets groter dan de vaste voet waar hij op de machine zit en is zacht, dus ook geen ruitbreuk. Je gebruikt de zachte zijkant om mee langs het glas te lopen.
En ondanks dat de zool dus theoretisch "schuurt" op de rand, beschadig je de zool niet omdat het door het schuurpapier van de glaslat/materiaal af staat en je de zijkant gebruikt om mee te geleiden op/langs het glas. Die zijkant is vlak en daar hoeft nooit papier op te hechten.
Het is dus niet dat je de haakjes van je zool schuurt op die mm-rand.

En die mm rand die eventueel overblijft is een kwestie van óf een streekje schuren met de hand, of gewoon goed schoonmaken, je moet het glas toch altijd een millimetertje meeschilderen om de aansluiting waterdicht te schilderen. De verf blijft dan toch wel in de hoek hangen als alles goed schoon en ontvet is.

En er van uitgaande dat je de machine onder controle kan houden, zonder klapperen tegen het raam. Dat klapperen heeft soms met de schuurrichting te maken

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2019 00:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.makita.nl/artikel/dcl182zb.html

Ik heb die stofzuiger. En de zakjes die erin gaan zijn echt ruk, ik verlies er zeker 70% van de zuigkracht door.

Nu is er ook een stoffen variant te krijgen. (Afhankelijk van waar je die koopt,.voor 1tot 7 euro). Iemand hier er ervaring mee? Werkt dat beter?
Mn stozuigertje is op deze manier nl bijna onbruikbaar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MJV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:11:
Qua slagkracht/vermogen ontlopen de combihamers elkaar niet zoveel. De HR2650 levert 2,4J, de rest 2J.

Mijn eerste idee was een combihamer met stofafzuiging op accu; maar de prijs is niet helemaal in lijn met hoe vaak ik zo'n ding gebruik. Ik heb een (meerdere) goede klopboormachines die ik gebruik als het niet in hard beton hoeft.
Stofafzuiging lijkt me wel weer een pré bij het op hangen van een veelvoud aan lampen etc in huis, maar dan is een versie op netstroom natuurlijk ook prima.

Zou lekker enkel die body kopen (Al dan niet met Mbox) gezien je accu's zat hebt. Stofafzuiging is leuk, erg leuk maar vangt ook weer niet alles (en ja ervaring, precieze model weet ik niet maar zelf verbouwd met een 2x 18v Makita beest. Stuc van de muren met platte beitel ging als de brandweer). Vind de bewegelijkheid van een accu machine veel meer waard dan de afzuiging & kost nog minder ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Teijgetje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:32:
[...]
Ben ik dan weer niet met je eens. ;)
Met een gewone vlakschuurmachine of delta kan je perfect langs glas zonder dit te beschadigen.(Mijn Festool vierkantje iig wel, de Rupesjes deden dat ook)
Bij juiste plaatsing van het (klittenband)papier steekt het overal ca een mm uit over de schuurzool en schuur je inderdaad de hoek, en dus glas, iets mee.

De truuk is om het schuurpapier offset te plaatsen, zodanig dat ca 0,5 - 1,5 mm van de zool naast het papier uitsteekt. Je kan dan met één kant van de zool perfect langs het glas schuren zonder dit te raken met schuurpapier.
Dat de zool het glas raakt is niet erg, deze is weer iets groter dan de vaste voet waar hij op de machine zit en is zacht, dus ook geen ruitbreuk. Je gebruikt de zachte zijkant om mee langs het glas te lopen.
En ondanks dat de zool dus theoretisch "schuurt" op de rand, beschadig je de zool niet omdat het door het schuurpapier van de glaslat/materiaal af staat en je de zijkant gebruikt om mee te geleiden op/langs het glas. Die zijkant is vlak en daar hoeft nooit papier op te hechten.
Het is dus niet dat je de haakjes van je zool schuurt op die mm-rand.
Ja, met die strikte voorzorgen kan dat inderdaad, maar laat je je blonde nichtjes of neefjes los op je te schuren ramen dan kun je daarna het glas alsnog vervangen. :+

Ik geleid zelf een dun plaatje aluminium (1 á 2 mm) tussen glas en machine en dat voorkomt erger.
Aan het lawaai hoor je wel of je dan goed bezig bent, of juist niet.
Als je op de raamkant/achterkant van het aluminium plaatje een paar stroken isolatieband/ducttape plakt, dan schuift en krast het minder en het scheelt in de herrie. ;)

Een handige schuurmachine die ik hier graag voor gebruik is de lineair schurende Festool Duplex met een V-vormig voetje.

Deze machine schuurt beduidend sneller dan een multitool en heeft net zo min een schuuruitslag in de verkeerde richting.
Met deze machine moet je net zo goed opletten het glas niet te raken, maar dat blijkt minder lastig dan met een vlakschuurmachine waarvan de schuurzool roteert.
Ook hier kun je een aluminium plaatje tussen machine en glas zetten, maar als je de V-punt (van het voetje + schuurpapier) even stevig op een baksteen zet dan is daar de scherpte snel van af en kun je veilig met het vlakke deel schuren. O-)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2s0ixcn.jpg
-
-
Ondanks je aanwezige 18V accu's zou ik lekker een bedrade 230V hamerboor kopen, tenminste als je een stopcontact bij de hand hebt.
Zo'n machine hamert nog steeds als al je accu's al jaren in een museum liggen. ;)

Kijk naast Makita ook eens wat Bosch en Metabo op hamerboorgebied hebben, daar zitten nml. puike en betaalbare machines tussen.
-
-
....
In welke prijscategorie mag zo'n bouwzuiger vallen?? ;)

Mijn eigen bouwzuiger heeft een volautomatische filterreiniging en sindsdien heb ik geen zakken meer gebruikt. :+
Het filter blijft keurig schoon, wat er ook gezogen wordt en om de bak te legen neem je de bovenkant/motorhuis eenvoudig los en trek je over de opening van de bak gewoon een plastic vuilniszak strak.
Dan kieper je het geheel om en laat desnoods het stof eerst naar beneden dwarrelen voor je de bak en vuilniszak loshaalt.

Eigenlijk geen centje pijn met opvliegend stof of zo.
Met asbest zou ik dit iets anders aanpakken. :P

Samenvattend zou ik mijzelf dus afvragen of je ook bouwstof gaat zuigen en zo ja, vooral een machine kopen met een degelijke filterreiniging plus een ingebouwd stopcontact voor accessoires, waarmee je de zuiger automatisch kunt laten inschakelen.
Dan hoef je over een paar jaar niet nóg een keer een dure zuiger te kopen. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 03:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Raymond schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 00:31:
[...]

Als je het apparaat gaat kopen juist om je kozijnen mee te schuren: delta machine. Geen bosch (ik heb die 160 machine van bosch, is een knakending vergeleken met mn festool rts400). Koop gewoon een rupes of festool.

Een multitool kan alles een beetje, maar niks echt goed. Leuk voor erbij, voor als je met een andere machine net niet weg komt. Maar doet alles altijd minder goed dan een gespecialiseerde machine.
Daar lees en zie ik toch wel andere meningen over. Ja de festool is beter, maar niet 3x zoveel beter (zoals de prijs doet vermoeden). Eigenlijk lees ik vooral dat die Bosch gss 160 (https://www.gereedschapce...brXHkNuYUz3BoChnoQAvD_BwE) juist best wel relaxt is.....

Wat is er knaken aan volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhudda
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 20:14
MJV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:55:
[...]

De Makita is te koop voor €185,-, dat vind ik wel een flink prijsverschil met de DeWalt, nog afgezien van het inzetbereik van de meerdere voetjes.

Zie dat de DeWalt ook geen Soft-Start heeft.
Is Soft-Start zo fijn dan? Zit namelijk ook al poosje te twijfelen tussen deze twee. Voordeel van DeWalt is dat die dieper kan freezen en ziet er imo wat robuuster uit. Kan evt ook onder een tafel, voor licht werk. Makita is dan wat lichter qua gewicht, meer accessoires en volgens mij een langer snoer. Kan ook weinig vinden van mensen die bijv. een side by side vergelijking doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Bhudda schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:24:
[...]

Is Soft-Start zo fijn dan? Zit namelijk ook al poosje te twijfelen tussen deze twee. Voordeel van DeWalt is dat die dieper kan freezen en ziet er imo wat robuuster uit. Kan evt ook onder een tafel, voor licht werk. Makita is dan wat lichter qua gewicht, meer accessoires en volgens mij een langer snoer. Kan ook weinig vinden van mensen die bijv. een side by side vergelijking doen.
Soft-start is meer een nice-to-have. Ik vind het prijsverschil van €100 te groot om dat de voorkeur te geven aan de DeWalt. Dat ie onder een tafeltje zou kunnen is wellicht een doorslaggevende reden om dat wel te doen. Qua robuustheid heb ik geen klagen over de Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhudda
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 20:14
MJV schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:34:
[...]

Soft-start is meer een nice-to-have. Ik vind het prijsverschil van €100 te groot om dat de voorkeur te geven aan de DeWalt. Dat ie onder een tafeltje zou kunnen is wellicht een doorslaggevende reden om dat wel te doen. Qua robuustheid heb ik geen klagen over de Makita.
Ja prijs verschil is inderdaad wel veel als je kijkt naar de RT0700CX2J. In vergelijking met de RT0700CX3J valt het dan weer mee. Alleen is het verschil tussen accessoires wel groter haha.
Mis je de diepte qua freesinstelling niet? Hoelang gebruik je de Makita nu? Nog tegen andere dingen aangelopen die je anders zou willen of mist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Al gedacht aan de Makita MT M8701? Is Makita met het oranje jasje. Je mist de stofafzuiging maar zit kwa prestaties in de buurt van de bedrade makita voor 75 euro minder...
Voelt gewoon vertrouwd en meer dan capabel voor de af en toe klussen(heb als vergelijk een 550W bosch PBH 2100 van m'n broertje welke voor een hogere aanschafprijs beduidend minder aanvoelt). Dit zit deels in het verschil in motorvermogen(komt duidelijk terug bij mixxen van stuc bv). Maar de constructie van de Makita is gewoon vertrouwd solide zoals ik gewend ben, hier voel je duidelijk verschil met de echte consumenten machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:02
bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:19:
[...]

Daar lees en zie ik toch wel andere meningen over. Ja de festool is beter, maar niet 3x zoveel beter (zoals de prijs doet vermoeden). Eigenlijk lees ik vooral dat die Bosch gss 160 (https://www.gereedschapce...brXHkNuYUz3BoChnoQAvD_BwE) juist best wel relaxt is.....

Ik vind hem 10x beter. Ik heb de Bosch gehad, daarna een Makita en man wat een verademing nu de Festool. Gewichtsverdeling beter, geen trillingen en neemt ook nog eens veel beter af. Ik wilde er ook niet aan door de prijs, maar had het een jaar eerder moeten doen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:19:
[...]

Wat hierboven al gezegd wordt: de Festool is stiller, minder trillingen, schuurt beter, makkelijker vast te houden.
Echt een klasse verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
@bonzz.netninja

Koop een Festool DTS 400 wellicht een iets grotere investering maar elke euro waard. Ga je plezier aan beleven. En als je die niet maar gaat gebruiken is die tweedehands zo verkocht.

Lees ook de rotex maar vind deze niet echt geschikt voor schilderwerk. Gebruik zelf de rotex 150 voor als er een behoorlijke afname nodig is. De Rotex serie heeft wel een kleine leercurve.

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 09-07-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

TecTo schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:04:
@bonzz.netninja

Koop een Festool DTS 400 wellicht een iets grotere investering maar elke euro waard. Ga je plezier aan beleven. En als je die niet maar gaat gebruiken is die tweedehands zo verkocht.

Lees ook de rotex maar vind deze niet echt geschikt voor schilderwerk. Gebruik zelf de rotex 150 voor als er een behoorlijke afname nodig is. De Rotex serie heeft wel een kleine leercurve.
ok ok :) Ik ga de beurs wel trekken en een festool zoeken. Nog even uitzoeken of de slang van mijn gas 20 er standaard oppast. #zinan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:07:
[...]

ok ok :) Ik ga de beurs wel trekken en een festool zoeken. Nog even uitzoeken of de slang van mijn gas 20 er standaard oppast. #zinan
Weet niet of je haast heb maar bij onze Oosterburen soms voordeliger. Zoek eens met Idealo.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Festool is bekend, maar er zijn meer goede merken (rupes wordt vaak genoemd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Raymond schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:11:
Festool is bekend, maar er zijn meer goede merken (rupes wordt vaak genoemd).
Rupes is zeker een goede speler in de markt. Maar heb alleen met Festool ervaring. Dus durf ik daar advies over te geven. Komt ook dat ik in Gouda woon en Festool is gevestigd in Waddinxveen.

Had wat problemen met de laser afstelling van de Kapex 120. Even langs en hopla. :)

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 09-07-2019 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 28-08 20:08
bonzz.netninja schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:07:
[...]

Bosch groene stofzuigers passen in ieder geval wel op de festool machines (goede combi :+ ). Gok dat blauw ook wel direct past, waarschijnlijk niet zo nauwsluitend als festool zelf maar wel goed genoeg. Kon dr zelf weinig over vinden toen ik dr naar op zoek was een tijd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
weleens geprobeerd dan ?
Ik wel en ik moest er 3 omruilen , alvorens dit redelijk ok was..
cverkooyen schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:06:
[...]

Je kunt de zaag gewoon afstellen

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-09 12:08
Ik zag hier ook grasmaaiers voorbij komen, vandaar mijn vraag hier maar even!

Ik heb een elektrische kooimaaier, namelijk de Corba CM32e.

Afbeeldingslocatie: https://www.gardenlines.co.uk/sites/default/files/cm32e_angle.jpg

Ik merk dat mijn gras niet mooi gesneden wordt en heb hem echt tot op de millimeter perfect afgesteld. Dit doet mij denken: de grasmaaier zal bot zijn.... In de handleiding kan ik helaas niks vinden over het slijpen van de kooi of het mes. En de kooi de andere kant op laten draaien om te slijpen gaat niet.

Ik heb de zwarte strip (welke een beetje scherp is) eraf gehaald; dit is de strip waar het gras tegen de kooi aan gesneden wordt. Maar, moet ik nou die hele kooi slijpen of alleen dat mes? Youtube en Google vertellen met best tegenstrijdige zaken. Ik zou denken: de kooi "duwt" het gras tegen het mes. Zie onderstaand gemaakt filmpje ter verduidelijking hoe de kooi draait.

[YouTube: Kooimaaier]

Kan iemand me hier meer over vertellen?

[ Voor 3% gewijzigd door StealthyPeanut op 09-07-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
mistercage schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:01:
weleens geprobeerd dan ?
Ik wel en ik moest er 3 omruilen , alvorens dit redelijk ok was..

[...]
Ja, ik heb er zelf 1 =)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:52
Ik denk dat er best veel mensen nieuwsgierig zijn hoe je dat gedaan hebt? Misschien iets voor een tutorial? Want ook de eigenaren van de KGS254 hebben volgens mij wel een beetje moeite met de haaksheid van de zaag. Afstellen van de laser is wel te doen, de rest ben ik ook benieuwd naar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:08:

[Afbeelding]

Ik merk dat mijn gras niet mooi gesneden wordt en heb hem echt tot op de millimeter perfect afgesteld. Dit doet mij denken: de grasmaaier zal bot zijn.... In de handleiding kan ik helaas niks vinden over het slijpen van de kooi of het mes. En de kooi de andere kant op laten draaien om te slijpen gaat niet.

Ik heb de zwarte strip (welke een beetje scherp is) eraf gehaald; dit is de strip waar het gras tegen de kooi aan gesneden wordt. Maar, moet ik nou die hele kooi slijpen of alleen dat mes? Youtube en Google vertellen met best tegenstrijdige zaken. Ik zou denken: de kooi "duwt" het gras tegen het mes. Zie onderstaand gemaakt filmpje ter verduidelijking hoe de kooi draait.

Laatste keer dat ik met een kooimaaier werkte is 1997 geweest, maar ik vond wel dit: https://www.toro.com/nl-b...wer-sharpening-guidelines

Staan verschillende voorbeelden voro verschillende types in. En als ik dat zo lees zou ik het lekker laten doen ipv zelf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
StealthyPeanut schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:08:

[Afbeelding]

Ik laat mijn maaier bij de welkoop slijpen. Kost 2-3 tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-09 12:08
Raymond schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:31:
[...]

Ik laat mijn maaier bij de welkoop slijpen. Kost 2-3 tientjes.
Welkoop zit niet in de buurt helaas, maar heb wel een slijperij gevonden hier in Breda. Inderdaad voor 3 tientjes, dus daar geef ik hem donderdag af. Dan is hij vrijdag alweer klaar :) . Toppie!

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
Fuel_80 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Ik denk dat er best veel mensen nieuwsgierig zijn hoe je dat gedaan hebt? Misschien iets voor een tutorial? Want ook de eigenaren van de KGS254 hebben volgens mij wel een beetje moeite met de haaksheid van de zaag. Afstellen van de laser is wel te doen, de rest ben ik ook benieuwd naar. :)
De achter aanslag kun je losmaken en stellen. Verder kun je de "dwarse" haaksheid stellen aan de achterzijde.

Mijn laser is wel stuk =(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL

RvL

RvL schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:29:
[...]

Ik zal m morgen eens uitproberen op een stuk hout. Heb nog wel ergens wat liggen
Zo, eens even wat proefstukken gezaagd.

Begonnen met een stuk tuinpaal van 60x60. Eerst een stuk eraf gezaagd en daarna wat dunne en dikke plakken. Vervolgens met een schuifmaat gemeten of die plakken overal even dik zijn.

Ook gekeken of de zaagde de op de resterende plak vlak is. Op het oog wel. Ook uit de losse pols meten met de waterpas (paal waterpas zetten en met waterpas de kopse kant meten) lijkt dat aan te tonen. Winkelhaak vertoont ook geen afwijkingen.

Vervolgens met een meubelplaat van 30cm in de weer gegaan. Hetzelfde ritueel. Ook gekeken met een winkelhaak. Soms een afwijking van 0,1-0,2 mm maar dat kan ook liggen aan het feit dat het werkstuk niet helemaal recht lag.

Als laatste een aantal stukken verstek gezaagd op 45 graden om te kijken of ik op een mooi vierkant uit komt. Dat lijkt ook zo te zijn.

Enige minpuntje is dat de tafeluiteinden 1 à 2 mm lager lijkt te liggen dan het plateau. Mocht ik daar echt last van krijgen kan ik dat evt opvullen met een plaatje aluminium oid.

Kortom, ik ben tevreden! Mogelijk dat een professioneel meubelmaker er best iets op aan te merken heeft, maar voor mij is hij nauwkeurig genoeg.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistercage
Top!
Heb je een goede versie bemachtigd.
Veel plezier ermee !
RvL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Begonnen met een stuk tuinpaal van 60x60. Eerst een stuk eraf gezaagd en daarna wat dunne en dikke plakken. Vervolgens met een schuifmaat gemeten of die plakken overal even dik zijn.

Ook gekeken of de zaagde de op de resterende plak vlak is. Op het oog wel. Ook uit de losse pols meten met de waterpas (paal waterpas zetten en met waterpas de kopse kant meten) lijkt dat aan te tonen. Winkelhaak vertoont ook geen afwijkingen.

Vervolgens met een meubelplaat van 30cm in de weer gegaan. Hetzelfde ritueel. Ook gekeken met een winkelhaak. Soms een afwijking van 0,1-0,2 mm maar dat kan ook liggen aan het feit dat het werkstuk niet helemaal recht lag.

Als laatste een aantal stukken verstek gezaagd op 45 graden om te kijken of ik op een mooi vierkant uit komt. Dat lijkt ook zo te zijn.

Enige minpuntje is dat de tafeluiteinden 1 à 2 mm lager lijkt te liggen dan het plateau. Mocht ik daar echt last van krijgen kan ik dat evt opvullen met een plaatje aluminium oid.

Kortom, ik ben tevreden! Mogelijk dat een professioneel meubelmaker er best iets op aan te merken heeft, maar voor mij is hij nauwkeurig genoeg.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 01:40:
In welke prijscategorie mag zo'n bouwzuiger vallen?? ;)
Nou ja; ik zit nu naar modellen te kijken van zo'n €100-175.
Het was dit of een normale Miele stofzuiger. :P
Mijn eigen bouwzuiger heeft een volautomatische filterreiniging en sindsdien heb ik geen zakken meer gebruikt. :+
Het filter blijft keurig schoon, wat er ook gezogen wordt en om de bak te legen neem je de bovenkant/motorhuis eenvoudig los en trek je over de opening van de bak gewoon een plastic vuilniszak strak.
Dan kieper je het geheel om en laat desnoods het stof eerst naar beneden dwarrelen voor je de bak en vuilniszak loshaalt.

Eigenlijk geen centje pijn met opvliegend stof of zo.
Met asbest zou ik dit iets anders aanpakken. :P

Samenvattend zou ik mijzelf dus afvragen of je ook bouwstof gaat zuigen en zo ja, vooral een machine kopen met een degelijke filterreiniging plus een ingebouwd stopcontact voor accessoires, waarmee je de zuiger automatisch kunt laten inschakelen.
Dan hoef je over een paar jaar niet nóg een keer een dure zuiger te kopen. ;)
Ik gok dat zo'n apparaat *iets* boven dit segment zit. :P
Nee, deze stofzuiger zal 99% van de tijd voor 'normaal' stofzuigen worden gebruikt; iets wat een huis-tuin-keuken exemplaar ook zou kunnen doen. Maar de mogelijkheid om af en toe ook nat te kunnen zuigen, put leeg zuigen (water/blad) en dus ook eenmalig een badkamerverbouwing; meer verbouwingen komen er niet aan.
Houtbewerking dus ook niet, maar af en toe een flinke hoeveelheid zaagsel opzuigen? Graag.

Ik was vooralsnog uitgekomen op de Karcher WD3 P, WD 6 P Premium en de Makita VC2512L.
Die leken na vergelijken een goede allround package te leveren waarbij je weinig inlevert en ook niet overbodige zaken het wat prijs opdrijft voor iets wat dus meestal als normale stofzuiger gebruikt zal worden.

Het is dus vooral mijn onduidelijkheid over in hoeverre zo'n ding zonder zak te gebruiken is omdat ze wel verkocht worden als 'te gebruiken zonder zak'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje bouwstofzuiger begint bij 350 euro. En dan heb je een L klasse. Alles daaronder is alleen leuk voor normaal stofzuigen. Prima geschikt voor het normaal stofzuigen waarbij het apparaat wat robuuster moet zijn en de grote niet echt uitmaakt.
Pas zo boven de 450 euro kom je uit bij de M klasse en die zijn beter geschikt voor bijvoorbeeld stofafzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je haalt de vijverstofzuiger van Kos bij Van Cranenbroek. Kost vier tientjes, 1400w motor, kan ook nat zuigen en heeft een grof en fijn stoffilter. Voor incidenteel gebruik meer dan prima en na een verbouwing kun je hem vermoedelijk afschrijven, maar huren is duurder.

Overigens als vijverstofzuiger totaal ongeschikt :+ Hij pompt water niet weg maar kapt er structureel mee totdat ie denkt dat zijn motor weer droog genoeg is. Niet mee te werken :F

[ Voor 28% gewijzigd door The Eagle op 09-07-2019 20:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:18:
Een beetje bouwstofzuiger begint bij 350 euro. En dan heb je een L klasse. Alles daaronder is alleen leuk voor normaal stofzuigen. Prima geschikt voor het normaal stofzuigen waarbij het apparaat wat robuuster moet zijn en de grote niet echt uitmaakt.
Pas zo boven de 450 euro kom je uit bij de M klasse en die zijn beter geschikt voor bijvoorbeeld stofafzuiging.
Ho ho, je vergeet de Perfectmate Vac23. De goedkoopste stofzuiger met M-klasse filter. Te vinden voor onder de €100.

Vrij Spartaans. Stekker, slang, aan/uitknop en vier wielen (die als eerste kapot gaan). Filter klop je met de hand uit en hij gaat niet automatisch aan dmv doorlussen van de machine waar je hem mee gebruikt.

Kortom: goed filter, veel handmatig doen. Verder een prima stofzuiger. Doet wat hij moet doen, voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja,en die is alleen al vanwege de ontzettende herrie niet geschikt voor normaal gebruik. Besparing moet ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
+25 euro p.p. voor een Peltor Optime III dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

RvL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Als je echt zeker wil zijn wat de mogelijke afwijking is zou je dit middels de '5 cuts to square methode' kunnen gebruiken. Zie een erg goede uitleg (in een iets andere context) hier: YouTube: How to Make a Cross-Cut Sled

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 09-07-2019 21:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:18:
Wat een onzin, voor huis-tuin-en-keuken gebruik voldoet zo'n Makita, Karcher of Nilfisk echt prima. Ik snap dat een L-filter fijn is tegen schadelijke stoffen, maar als jij 2 keer per jaar iets stof inademt omdat je een plankje MDF zaagt, ga je daar echt niet dood aan. Of je moet wat vaker je filter uitkloppen of de vloer nog even stofzuigen als je klaar bent.

Het is imho echt te belachelijk voor woorden dat hier soms gereedschap van honderden euro's wordt aanbevolen terwijl iets van 80 piek ook volstaat. Goed gereedschap is leuk, maar om te beweren dat "een beetje bouwstofzuiger begint bij 350 euro" gaat mij een beetje ver. Voor de professional die elke dag ermee werkt, sure (ik heb ook een laptop van >2000 euro en een dure auto, dat is mijn gereedschap - betekend niet dat ik vind dat iedereen in een Renault Twingo zichzelf tekort doet ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Mn Kärcher WD5 Premium voldoet prima voor t gepruts en gehobby van me.
En met de houten vloer schuren heeft ie zich prima geweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oogje @TheJVH Inderdaad, TNO lult maar wat uit zijn nek. Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.

Die Karcher doet de schadelijke deeltjes net zo hard weer uitblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:59:
@Oogje @TheJVH Inderdaad, TNO lult maar wat uit zijn nek. Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.

Die Karcher doet de schadelijke deeltjes net zo hard weer uitblazen.
Linkjes graag, en me geen woorden in de mond leggen aub, dank u :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Hij bedoelt waarschijnlijk dit: https://www.arboportaal.n...s-van-werken-met-houtstof
Houtstof is opgenomen in de lijst van kankerverwekkende stoffen. Vooral hardhout kan long- en neuskanker veroorzaken bij langdurige blootstelling. Voor zachthout is de kankerverwekkendheid minder duidelijk aangetoond.
Probleem is echter dat ze het altijd hebben over langdure blootstelling. Als hobbyist kom je daar echt nooit bij in de buurt.

Dit is een beetje een issue met veel meer zaken, dingen worden aangemerkt als kankerverwekkend en gelijk staat de wereld op z'n kop en niets is te gek. Zelfde met asbestbestrijding, radiatie, rood vlees, noem het maar op. Dit zegt het RIVM over asbest bijvoorbeeld:
In de buitenlucht komen kleine hoeveelheden asbestvezels voor. Iedereen ademt dus elke dag een beetje asbest in. Soms ademen we per ongeluk een korte tijd meer asbestvezels in. Bijvoorbeeld door een brand waarbij asbest vrijkomt, of door in en om het huis asbesthoudend materiaal te verwijderen of bewerken. Als je een korte tijd meer asbestvezels inademt, neemt de kans op het krijgen van asbestkanker niet of nauwelijks toe. De kans om kanker te krijgen door asbest hangt af van de hoeveelheid vezels die iemand inademt tijdens zijn leven. Een normale blootstelling is laag gedurende het hele leven en de kans op kanker door asbest is dan heel klein. Ook als iemand een keer wat meer vezels inademt blijft de kans op kanker door asbest klein, omdat de duur kort is en de totale blootstelling aan de vezels niet heel groot is. Het risico is laag.

Iemand die vele jaren veel asbestvezels heeft ingeademd loopt een groot risico. Deze situatie kwam vooral vroeger bij bepaalde beroepen voor. Bijvoorbeeld bij bouwvakkers, timmermannen en in de installatietechniek en industrie. Er werd toen veel minder voorzichtig omgegaan met asbest dan tegenwoordig. Tegenwoordig zijn regels voor het werken met asbest heel streng. Er zit een lange tijd tussen het inademen van asbestvezels en het krijgen van kanker, gemiddeld ongeveer 40 jaar. Hierdoor neemt het aantal mensen met kanker door asbest nog steeds toe. Iemand die zijn hele werkzame leven veel asbestvezels inademt, loopt een groot risico op kanker door asbest.
Zo'n zelfde verhaal geld ook voor MDF, rood vlees en radiatie (röntgenfoto van je borstkas ofzo). Het is niet goed, en je moet er zeker bij nadenken, maar je gaat er niet direct dood aan en veel maatregelen zijn echt niet bedoeld voor Harrie die 1 keer een MDF plaat doorzaagt.

Check ook maar die links van @Verwijderd, en met name de folder van Bosch zet het mooi in perspectief:
Grenswaarde kwartsstof: 0,075 mg/m3. Dat is een kopje met 0,5 cm kwartsstof voor een ruimte zo groot als een 4 meter hoog voetbalveld.
Ok, maar hoe lang mag dat dus? Op de site van de TNO staat "GSW TGG-8u", ik wist niet wat dat betekende, maar TNO zegt daarbij:
De blootstelling van de werknemers, gemeten in de ademzone, mag de Grenswaarde Stoffen op de Werkplek gemiddeld over een 8-urige werkdag (GSW TGG-8u) niet overschrijden.
Ah, nu komen we ergens, we praten dus over een gemiddelde blootstelling over een 8-urige werkdag. Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik denk dat ik niet eens 0,1% aan die tijd haal. Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken, maar het feit dat overal wordt gesproken over de bouw, industrie en beroepen waar men lange tijd wordt blootgesteld, zegt imho genoeg. Paar linkjes neerkwakken is leuk, maar onderbouw het dan eens waarom het voor een DIYer zo belangrijk is.

Dus nogmaals: een simpele L-klasse stofzuiger voldoet voor veel mensen prima en heb je echt geen ding van 350 euro nodig. Natuurlijk wel blijven nadenken, ventileren en een stofmasker is sowieso een goed idee ;).

Ik heb voor de grap een vraag ingestuurd naar de TNO, ik ben benieuwd wat die ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:57:
Hij bedoelt waarschijnlijk dit: https://www.arboportaal.n...s-van-werken-met-houtstof

Paar linkjes neerkwakken is leuk, maar onderbouw het dan eens waarom het voor een DIYer zo belangrijk is.

Dus nogmaals: een simpele L-klasse stofzuiger voldoet voor veel mensen prima en heb je echt geen ding van 350 euro nodig. Natuurlijk wel blijven nadenken, ventileren en een stofmasker is sowieso een goed idee ;).
Oogje schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:07:
[...]

Linkjes graag, en me geen woorden in de mond leggen aub, dank u :)
:?

En een simpele L klasse stofzuiger zit dus gewoon zo rond de 350 euro. Tenminste, een simpele waar je ook nog normaal mee kan werken.

Maar doe vooral wat je zelf wil en luister vooral niet naar mij. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

franssie

Save the albatross

https://www.ibood.com/nl/nl/

wel een leuke startset lijkt het zou je het 18V eco systeem willen van Makita https://www.ibood.com/nl/...lagschroef-combiboor.html

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:08:
[...]

[...]

:?

En een simpele L klasse stofzuiger zit dus gewoon zo rond de 350 euro. Tenminste, een simpele waar je ook nog normaal mee kan werken.

Maar doe vooral wat je zelf wil en luister vooral niet naar mij. (y)
Sorry hoor, maar dit is weer zo'n loze opmerking waar echt niemand wat mee opschiet. Waarom zou een VC2512L niet voldoen? Kost je 130 piek. https://www.amazon.de/Mak...62710128&s=gateway&sr=8-1

Sure, hij is niet zo stil. Inderdaad, het is 'maar' een L-klasse. Hij heeft inderdaad geen automatische filterreiniging. Allemaal valide argumenten voor iemand die dat nodig heeft. Maar veel klussers thuis hebben dat niet nodig, en nemen die minpunten voor lief omdat daar best omheen te werken is.

Je kan zo ontzettend zoutig blijven reageren maar daar heeft niemand wat aan. Kom eens met gedegen argumenten waarom iemand 200 euro (dat is meer dan het dubbele) meer zou moeten uitgeven dan zo'n Makita waarvan er een hele hoop gelukkige gebruikers zijn in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 00:13:
[...]
Je kan zo ontzettend zoutig blijven reageren maar daar heeft niemand wat aan.
Pfff....., ben blij dat dit niet over mij gaat. ;)
Kom eens met gedegen argumenten waarom iemand 200 euro (dat is meer dan het dubbele) meer zou moeten uitgeven dan zo'n Makita waarvan er een hele hoop gelukkige gebruikers zijn in dit topic?
Dat antwoord is afhankelijk van het gebruiksdoel. :)
Als @Piet91 aangeeft dat de inzet hoofdzakelijk uit huishoudelijk gebruik zal bestaan, dan loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Maar bij het zuigen van kwartshoudende materialen, of fijn hardhoutstof dan zou ik met de kennis van vandaag die extra €100 graag besteden.
Dat is mijn gezondheid mij wel waard en als iemand daar na lezing van alle waarschuwingen alsnog anders over beslist, dan is dat zijn of haar valide keuze.

Maar het argument "dat er zoveel gelukkige gebruikers zijn van een product" is een drogredenering.
Er zijn tijden geweest dat de meeste huishoudens vol waren gepropt met "handige" asbesthoudende materialen waar "iedereen erg gelukkig mee was".
Voel je hem aankomen?? :+

Vroegâh deed ik in mijn eigen onnozele fase ook niet zo moeilijk mbt hout- en steenstof, maar intussen weet ik beter. ;)

Voor een beetje kluswerk zou ik nu minstens een M-klasse bouwzuiger willen, maar ik weet niet zeker wat bijv. een Starmix L-klasse aan filterende bescherming biedt van hun gelauwerde bouwzuigers.
Maar goed, die tikken ook zomaar de €500 aan en dat blijft voor sporadisch stofzuigen nog steeds een heleboel geld. :P

@Piet91 kan ook shoppen voor bijv. een Bosch bouwzuiger, ook veel geld, maar als je niet uitkijkt ben je dat ook voor een dure Miele kwijt waar je minder plezier van hebt en die minder zuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:57
Een Bosch GAS 20 (stofklasse L) heb je voor zo'n 140 Euro. Prima bouwstofzuiger voor een hobbyist.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-08 08:11
Is zo'n makita ook geschikt om te gebruiken aan zaagmachines? Of is dit alleen bedoeld om de bouwplek een beetje schoon te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Welke stofzuiger wel of niet voldoet is voor een ieder verschillend. Koop wat je goeddunkt.

Tevreden met een stofzuiger van 120 euro, prima!

Wel is er een duidelijke relatie tussen prijs/betrouwbaarheid/filter klasse enz..

Zelf stel ik hoge eisen aan gereedschap als hobbyist en het daarmee samengaande prijskaartje maak me niet zoveel uit.

Gebruik nu al de nodige jaren een CTL midi voor het meer mobiele werk, zoals plaatmateriaal verzagen met de invalzaag en in combi met schuurmachine's.

In mijn zeer kleine werkplaats de CTL 26e die gebruikt word bij stationair werk, zoals frezen, afkortzaag, lintzaag, lunchbox vandiktebank etc.. Gaat ook mee als ik stationair buiten werk met zaagtafel enz..

Van deze forse investering geen seconde spijt. Tis maar net wat je er voor over hebt.

Daarmee gezegd hebbende dat er genoeg alternatieve zijn die ook voldoen, al naar gelang persoonlijke eis. Zo heeft ieder merk wel wat te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 02:36:
[...]

Pfff....., ben blij dat dit niet over mij gaat. ;)
Beetje heftige reactie wellicht zo laat op de avond, maar als je een discussie probeert te voeren met inhoudelijke argumenten, is het nogal vervelend als iemand je afdoet met "luister vooral niet naar mij" :O .
[...]

Dat antwoord is afhankelijk van het gebruiksdoel. :)
Als @Piet91 aangeeft dat de inzet hoofdzakelijk uit huishoudelijk gebruik zal bestaan, dan loopt het allemaal niet zo'n vaart.

Maar bij het zuigen van kwartshoudende materialen, of fijn hardhoutstof dan zou ik met de kennis van vandaag die extra €100 graag besteden.
Dat is mijn gezondheid mij wel waard en als iemand daar na lezing van alle waarschuwingen alsnog anders over beslist, dan is dat zijn of haar valide keuze.
Helemaal waar, zelf heb ik een beetje hetzelfde. Wellicht in de toekomst als ik merk dat ik echt veel met hardhout ga werken.
Maar het argument "dat er zoveel gelukkige gebruikers zijn van een product" is een drogredenering.
Er zijn tijden geweest dat de meeste huishoudens vol waren gepropt met "handige" asbesthoudende materialen waar "iedereen erg gelukkig mee was".
Voel je hem aankomen?? :+

Vroegâh deed ik in mijn eigen onnozele fase ook niet zo moeilijk mbt hout- en steenstof, maar intussen weet ik beter. ;)

Voor een beetje kluswerk zou ik nu minstens een M-klasse bouwzuiger willen, maar ik weet niet zeker wat bijv. een Starmix L-klasse aan filterende bescherming biedt van hun gelauwerde bouwzuigers.
Maar goed, die tikken ook zomaar de €500 aan en dat blijft voor sporadisch stofzuigen nog steeds een heleboel geld. :P
En hier kom je weer op de discussie wat het je waard is. Ik lees het volgende:
Wij boren per dag hooguit 10 gaten in kwartshoudend materiaal. Moeten we dan ook afzuiging toepassen of is adembescherming voldoende?
Voor kwartsstof geldt een wettelijke grenswaarde van 0,075 mg/m3 over 8 uur. Bij boren in steenachtig materiaal bedraagt de blootstelling aan kwartsstof kortdurend 33 maal de grenswaarde. Omdat in dit geval de blootstellingsduur kort is, moet rekening worden gehouden met de grenswaarde voor kortdurende blootstelling. Deze is door de overheid gesteld op tweemaal de grenswaarde voor de achturige werkdag, dus 0,15 mg/m3. Inmiddels moet de werkgever zelf een grenswaarde opstellen, maar in het algemeen wordt deze regel nog steeds gevolgd. De grenswaarde voor kortdurende blootstelling aan kwartsstof wordt dus ook bij het boren van een klein aantal gaten overschreden.
Als je dan kijkt naar de verschillende klasses:
Deze klasse is gebaseerd op de Maximaal Aanvaarde Concentratie (MAC) op de werkplek en het percentage deeltjes dat een filter tegenhoudt. Een L-filter laat maximaal 5% door, een M-filter 0,5% en een H-filter 0,005%. Dus hoe hoger de klasse, hoe beter de bescherming voor de personen in de ruimte.
Dan zie je dat een L-filter ook al behoorlijke bescherming bied. Je zou wellicht meer willen en het is niet ideaal, maar voor het incidenteel boren van een aantal gaatjes lijkt mij dat ruim voldoende.
@Piet91 kan ook shoppen voor bijv. een Bosch bouwzuiger, ook veel geld, maar als je niet uitkijkt ben je dat ook voor een dure Miele kwijt waar je minder plezier van hebt en die minder zuigt.
Wat is het voordeel van de genoemde Bosch tov bijvoorbeeld een Bosch GAS 20 of Makita VC2512L? Zou je dan niet voor iets meer een VC3012M nemen met M-filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:05
Nu het toch over stofzuigers gaat, vraagje over de andere kant van het spectrum. Iemand ervaringen met de bouwkruimeldief van Bosch, de GAS 18V-1?

Volgens mij geen enkele klasse- of normcompliance, maar ziet er wel uit als potentieel handig ding voor in en om het huis (verdwaalde muggen in slaapkamer, klein hoopje boorstof, auto, gemorste rijst, etc.). Handiger dan normale kruimeldief lijkt me dat ik gewoon andere accu erin schuif als het ding leeg is terwijl ik nog niet klaar ben. Je zou hopen dat het ding ook beter functioneert dan de Blokker-modellen, maar de vraag is of dat echt zo is.

De grap is dat Bosch keurig de zuigkracht op hun site heeft staan, maar dat voor sommige consumentenmodellen stuk lastiger te vinden is (nog los van gebruik verschillende grootheden W/mbar/kPa). De Bosch lijkt meer vermogen te leveren dan een vergelijkbare Philips (41 vs 60 mbar), maar ik heb dus geen idee of ie dat in de praktijk waarmaakt. Meeste consumentenmodellen draaien wel op 9,4-12 V ipv 18 V en de Bosch-accu's zijn lekker snel vol, helemaal vergeleken met de 4-8 uur die de trickle chargers van normale kruimelzuigers kennelijk doen. De vraag is alleen beetje of het in gebruik echt beter apparaat is, of dat het gewoon de mannelijkere variant van een lullig stofzuigertje is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:28
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:16:
[...]

Als je dan kijkt naar de verschillende klasses:

[...]

Dan zie je dat een L-filter ook al behoorlijke bescherming bied. Je zou wellicht meer willen en het is niet ideaal, maar voor het incidenteel boren van een aantal gaatjes lijkt mij dat ruim voldoende.

[...]

Wat is het voordeel van de genoemde Bosch tov bijvoorbeeld een Bosch GAS 20 of Makita VC2512L? Zou je dan niet voor iets meer een VC3012M nemen met M-filter?
Als ik op de site van festool lees hebben ze het over percentages van 99% 99,9% en 99,995% (volgens EN 60335-2-69 en IEC 60335-2-69 Annex AA normen)

Dat maakt al een heel verschil met de 5% die jij noemt. De bekende CTL 26e van festool wordt in houtland erg veel gebruikt. Er zijn op het woodworking forum een aantal mensen actief die veel over fijnstof weten, maar ik zie toch eigenlijk weinig de ctm aangeprezen worden.

Ik ben ook op zoek naar ene nieuwe stofzuiger, dus ik ga meer eens op onderzoek uit :*)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
s0ulmaster schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:37:
[...]

Als ik op de site van festool lees hebben ze het over percentages van 99% 99,9% en 99,995% (volgens EN 60335-2-69 en IEC 60335-2-69 Annex AA normen)

Dat maakt al een heel verschil met de 5% die jij noemt. De bekende CTL 26e van festool wordt in houtland erg veel gebruikt. Er zijn op het woodworking forum een aantal mensen actief die veel over fijnstof weten, maar ik zie toch eigenlijk weinig de ctm aangeprezen worden.

Ik ben ook op zoek naar ene nieuwe stofzuiger, dus ik ga meer eens op onderzoek uit :*)
Ik denk dat je gelijk hebt over die percentages. mijn bron was Gereedschapcentrum maar dat klopt dus niet :z (https://www.gereedschapce...uwstofzuiger-aankooptips/).

Heb ook antwoord van TNO:
Hardhout is een kankerverwekkende stof …. De blootstelling hieraan moet zoveel mogelijk worden beperkt ….

Je gezondheid gaat volgens mij boven alles en zeker boven geld.

Maar dat is uiteraard je eigen beslissing….

Er zijn allerlei oplossing om de blootstelling bij het bewerken van hardhout te minimaliseren …. Zie onze website stofvrijwerken.tno.nl
Had ik niet zo veel aan (want dat wisten we natuurlijk al), dus ik heb gevraagd of een L-klasse zou voldoen, of dat je echt een M-klasse moet nemen. Reactie daarop:
Hallo

Een L stofzuiger is ook prima….. filtersysteem is hetzelfde (stoffilter met M-classificatie … rendement van 99,9 %)

Het enige verschil is dat een M stofzuiger een automatisch filterreinigingssysteem heeft en een L stofzuiger niet. De filterreiniging moet dan dus handmatig worden uitgevoerd.

Succes
Lijkt mij duidelijk dus. Een L-klasse stofzuiger voldoet dus prima, voor de bouwvakker die echt serieus met die stoffen werkt is een M-klasse wel een goed idee. Heb je nu dus een L-klasse, en sta je niet elke dag MDF te zagen, dan zou ik mij dus geen zorgen maken (scheelt mij ook weer een uitgave van 400 knaken :+ ).
Twam schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:28:
Nu het toch over stofzuigers gaat, vraagje over de andere kant van het spectrum. Iemand ervaringen met de bouwkruimeldief van Bosch, de GAS 18V-1?
Ik heb de Makita variant. Werkt prima, grote voordeel tov 'gewone' kruimeldieven is dat hij op de 18v accu's werkt, dus je hebt altijd genoeg power. Grootste nadeel van de Makita DCL182Z is dat hij echt moeite heeft met boorgruis (juist iets waarvoor hij nou zo handig is). De papieren zakjes zitten na 1 seconde verstopt en dan zuigt hij niet meer, het stoffen zakje filtert te weinig en zie je letterlijk het stof aan de zijkant via de motor naar buiten spugen :') :F .

Misschien doe ik iets verkeerd, maar dat vond ik wel erg jammer. Voor al het andere gebruik is het wel een topding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52
TheJVH schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:44:

Heb ook antwoord van TNO:
[...]
Lekker suggestief zeg. Beetje op de onderbuikgevoelens spelen van mensen.
Alsof 200 euro extra voor iedereen zo makkelijk op te hoesten is voor een apparaat wat qua functionaliteit amper tot niets toevoegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 28-08 20:08
Twam schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:28:

Volgens mij geen enkele klasse- of normcompliance, maar ziet er wel uit als potentieel handig ding voor in en om het huis (verdwaalde muggen in slaapkamer, klein hoopje boorstof, auto, gemorste rijst, etc.). Handiger dan normale kruimeldief lijkt me dat ik gewoon andere accu erin schuif als het ding leeg is terwijl ik nog niet klaar ben. Je zou hopen dat het ding ook beter functioneert dan de Blokker-modellen, maar de vraag is of dat echt zo is.

De grap is dat Bosch keurig de zuigkracht op hun site heeft staan, maar dat voor sommige consumentenmodellen stuk lastiger te vinden is (nog los van gebruik verschillende grootheden W/mbar/kPa). De Bosch lijkt meer vermogen te leveren dan een vergelijkbare Philips (41 vs 60 mbar), maar ik heb dus geen idee of ie dat in de praktijk waarmaakt. Meeste consumentenmodellen draaien wel op 9,4-12 V ipv 18 V en de Bosch-accu's zijn lekker snel vol, helemaal vergeleken met de 4-8 uur die de trickle chargers van normale kruimelzuigers kennelijk doen. De vraag is alleen beetje of het in gebruik echt beter apparaat is, of dat het gewoon de mannelijkere variant van een lullig stofzuigertje is :+
Nog geen ervaring mee, maar zou zelf kijken naar de GAS 18V-10, wil ik binnenkort zelf ook aanschaffen, reviews alleen al zeggen denk ik genoeg:
GAS 18V-1: https://www.amazon.de/Bos...62751682&s=gateway&sr=8-4
GAS 18V-10: https://www.amazon.de/Bos...ateway&sr=8-1-spons&psc=1

Voor die 3 tientjes extra imo een no-brainer en zou de kruimeldief dus links laten liggen.
Volgende week maandag/dinsdag is het weer prime day bij amazon, kans is best aanwezig dat zulke machientjes dus ook met leuke korting te koop komen. De GAS 18V-10 was laatst maar €79, baal er nog van dat ik hem niet gekocht heb :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13

artificial_sun

Mazda Rx7

Over bouwstofzuigers gesproken. Ik heb de Bosch Roxx'x ( https://www.bol.com/nl/p/...fzuiger/9200000019257709/ )

Perfect voor de DHZer zuigt zand, bouwstof, zaagsel enz. Heeft een zelfreinigend filter is zakloos. Start niet automatisch op, maar ik gebruik toch alleen maar accu gereedschap.

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:42
@artificial_sun Nofi, maar zo'n ding houdt het nog geen 5 min. vol toch als je hem koppelt aan een muurfrees die een bak fijnstof uitblaast van heb ik jou daar? :X

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 10-07-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ThinkPadd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:14:
@artificial_sun Nofi, maar zo'n ding houdt het nog geen 5 min. vol toch als je hem koppelt aan een muurfrees die een bak fijnstof uitblaast van heb ik jou daar? :X
hij heeft alleen accugereedschap :P.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Zojuist de Bosch GST12v-70 besteld, vanavond komt 'ie binnen. Hij vervangt een 30 jaar oude decoupeerzaag, dus ik ben benieuwd. Zal vooral gebruikt worden voor simpele dingen zoals laminaat of een hoekje uit plaatmateriaal. Ook bij het maken van een containerombouw van grenen zal 'ie va pas komen.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/7/7/0/0/9200000068210077.jpg

Verder heb ik een tijdje geleden wat foto's geplaatst van mijn gereedschap, maar @Hkuit wees mij erop dat de foto's niet zichtbaar waren.. :( Bij deze dus nog een keer.

Om nog even terug te komen op het opbergen van je gereedschap: ik heb vorig jaar deze gekocht van Stanley en die bevalt heel goed. In combinatie met de fatmax assortimentskoffer die erin past heb je eigenlijk alles altijd bij de hand.

Afbeeldingslocatie: https://www.stanleysites.com/uploads/eu/LW2-2016/large/FMST1-80147_2.jpg

http://www.stanleyworks.n...eedschapstas+Quick+Access

Wat mij vooral bevalt is dat de tas van (stevig) stof is, waardoor je hem in huis makkelijk kan neerzetten zonder dat muren en vloeren beschadigen. Door de fatmax koffer die ertussen past heb je ook altijd de meest gebruikte zaken bij de hand zoals schroeven, pluggen, wago's et cetera. Daarnaast ben ik nogal precies en heeft elke schroevendraaier et cetera dus altijd zijn eigen plek. Ik zie het ook meteen als er iets mist.

Voor mij was het absoluut de investering (plus minus € 120,-) waard. Als ik in huis ga klussen, pak ik standaard deze tas erbij. Dan hoef ik alleen nog maar het electrische gereedschap erbij te pakken en ben ik klaar.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/73nt3o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/24gr97c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ddde0o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/j17h9h.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Ethiron op 10-07-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:53
Twijfels schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:43:
Voor die 3 tientjes extra imo een no-brainer en zou de kruimeldief dus links laten liggen.
Een no-brainer als je een ietwat draagbaar bouwzuigertje zoekt. Maar wellicht wil hij juist een kruimeldief...

Ik zit er ook over te denken. Heb de afgelopen jaren al een paar keer een kruimeldief weggegooid omdat accu's slecht werden. Dan koop ik liever zo'n ding van Bosch dat past bij mijn accu-ecosysteem.

Maar dat apparaat wordt dan niet gebruikt als profi bouwzuiger, maar wordt daadwerkelijk een kruimeldief. Meteen een mooi excuus om de lader en accu's vanuit mijn koude schuurtje te verplaatsen naar de keuken. :)

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.