Toon posts:

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste
Acties:
  • 850.159 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19:03
(jarig!)
Ik heb die speciale laminaatzaagjes van bosch gebruikt en ik ben er zeer tevreden over na 150m2 vloer leggen. Zaagje ziet er nog als nieuw uit en als je je werk goed ondersteund dan heb je van dat wegduwen geen last.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 01:47:
[...]

Laatstgenoemde kost je op Amazon €13,99 voor 5 stuks.
Of €40,36 voor 25 stuks oftewel €1,61 per stuk. ;)

Als je ~2 tientjes hebt betaald voor 1 zo'n zaagbladje, dan ben je flink getild. :P
Ik had het op dat moment nodig omdat ik mijn zaagje gebroken had :$ Dusja, ik moest door, en ik had geen zin om 20 gewone zaagjes te verbranden en uiteindelijk meer kwijt te zijn.

@Grompoe die voor exotisch hout is nog net even wat fijner en gaat helemaal lang mee. Ik had hem al sinds de aankoop 4-5 jaar geleden en als ik hem niet gebroken had, dan was ie nog meegegaan nu...

[Voor 9% gewijzigd door Joopieboy op 05-07-2019 09:08]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 23:07

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb een groot aantal boomstammen liggen waar ik mee aan de slag wil (schijven zagen, stukken uit zagen etc). Wat voor gereedschap kun je hier het beste voor gebruiken? De diameter van de stammen is 20 tot 50cm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Kettingzaag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Thanks, dacht ik al. En gezien de diameter, moet je dan per se een zwaardlengte van 40cm+ plus hebben? Want ik heb al een heleboel Makita 18V apparaten, echter gaat Makita tot max 35cm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is er mis met een Stihl op benzine? Gebruik ik regelmatig, met inderdaad een 40cm blad, dat gaat wel lekker.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:08
Makita op accu is leuk voor een buxus of appelboompje, bij stammen van een halve meter wil je iets van oranje op brandstof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

vanDaal schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:58:
[...]

Thanks, dacht ik al. En gezien de diameter, moet je dan per se een zwaardlengte van 40cm+ plus hebben? Want ik heb al een heleboel Makita 18V apparaten, echter gaat Makita tot max 35cm.
Bij voorkeur wel. Het ligt er een beetje aan hoeveel van die boomstammen 50 centimeter zijn, als de meerheid minder dan 35 centimeter of minder is en bij hoge uitzondering een van 50 centimeter dan is het natuurlijk een ander verhaal als wanneer de helft van de stammen 40 centimeter of meer is.

Je kan ook een langer zwaard op een kettingzaag zetten. Als het zacht hout is dan zou dat ook nog een optie zijn.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond
[...]

Hangt van de hoeveelheden af. Als je eenmalig 1 partijtje wilt zagen, huur dan gewoon een zaag. Een blad van 35cm is lang zat: daarmee kan je tot 70cm doorzagen. Mocht het overgrote deel van de stammen tegen de 40cm zijn, neem dan een blad van 40cm. Dat is dan wel makkelijker.

Als je perse wilt kopen en je moet redelijk wat bij huis gaat zagen, overweeg dan een zaag op 230V. Zijn ook sterk, kosten niet zoveel (in aanschaf en gebruik) en zijn stiller.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:50

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

[...]

Op de DUC353 mag ook een 40cm blad. Dus je kan daar een langer blad en ketting bij kopen als je met het standaardblad in de knel komt.
Boudewijn schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:02:
Wat is er mis met een Stihl op benzine? Gebruik ik regelmatig, met inderdaad een 40cm blad, dat gaat wel lekker.
Duur, luidruchtig, gedoe, niet milieuvriendelijk? Zeker als je al 18V accu's hebt, is een accuzaag zeer het overwegen waard.
jadjong schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:07:
Makita op accu is leuk voor een buxus of appelboompje, bij stammen van een halve meter wil je iets van oranje op brandstof.
I beg to differ: Orion84 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Orion84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:20:

Duur, luidruchtig, gedoe, niet milieuvriendelijk? Zeker als je al 18V accu's hebt, is een accuzaag zeer het overwegen waard.
Voor incidenteel gebruik is luidruchtig/milieu toch niet zo'n issue? Kijk even naar je totale uitstoot en die 5 middagjes (en dat is denk ik al veel voor de gemiddelde NLer) kettingzagen per jaar.
Dat is een damesmodelletje he ;).
Ik vraag me oprecht af hoe lang zo'n accu mee gaat. Qua gedoe, die dingen moet je laden enzo. Voor een oranje ding neem je een fles benzine mee en wat olie en je bent er. Geen gedoe met laden midden in een bos enzo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Boudewijn schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:25:
[...]

Voor incidenteel gebruik is luidruchtig/milieu toch niet zo'n issue? Kijk even naar je totale uitstoot en die 5 middagjes (en dat is denk ik al veel voor de gemiddelde NLer) kettingzagen per jaar.
Elke minuut die jij en je buren niet naar de herrie van een benzinezaag hoeft te luisteren lijkt me winst. Maar die 2 aspecten zijn inderdaad nog wel mee te leven voor incidenteel gebruik ja.
[...]

Dat is een damesmodelletje he ;).
De vraag ging om boomstammen van 20-50cm. Deze eiken stam zat met 40cm al bovenin die range (en dat is dan een behoorlijk harde houtsoort) en hoe dan ook kan zo'n machine dus heel wat meer aan dan buxus of het snoeien van een appelboompje wat gesuggereerd werd. Ik heb er inmiddels al verschillende bomen mee geveld, volwassen knotwilgen mee onthoofd. Sure, een krachtige benzine Stihl wint het, maar die zijn (zeker als je dus de accu's al hebt zoals in dit geval) heel veel duurder en maken meer lawaai en vereisen meer onderhoud.
Ik vraag me oprecht af hoe lang zo'n accu mee gaat. Qua gedoe, die dingen moet je laden enzo. Voor een oranje ding neem je een fles benzine mee en wat olie en je bent er. Geen gedoe met laden midden in een bos enzo.
Wie heeft het over midden in een bos? Natuurlijk kies je je gereedschap naar de use case. Setje accu's (2x18V 5 of 6 Ah) laadt bijna net zo vlot op in mijn dual charger als dat ik ze leeg trek met deze machine. Dus met 2 setjes en af toe even pauzeren / opruimen etc. kan je bijna non-stop doorwerken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Orion84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:31:
De vraag ging om boomstammen van 20-50cm. Deze eiken stam zat met ruim 30cm mooi middenin die range en hoe dan ook kan zo'n machine dus heel wat meer aan dan buxus of het snoeien van een appelboompje wat gesuggereerd werd. Ik heb er inmiddels al verschillende bomen mee geveld, volwassen knotwilgen mee onthoofd. Sure, een krachtige benzine Stihl wint het, maar die zijn (zeker als je dus de accu's al hebt zoals in dit geval) heel veel duurder en maken meer lawaai en vereisen meer onderhoud.
Als je al makita 18V accu's hebt is het een minder lastige keuze inderdaad.
Wie heeft het over midden in een bos? Natuurlijk kies je je gereedschap naar de use case. Setje accu's (2x18V 5 of 6 Ah) laadt bijna net zo vlot op in mijn dual charger als dat ik ze leeg trek met deze machine. Dus met 2 setjes en af toe even pauzeren / opruimen etc. kan je bijna non-stop doorwerken.
Als ik morgen zo'n ding zou kopen en ik zou de grond hebben om er zinnig gebruik van te maken (in het gemeentepark voor mijn deur random bomen zagen lijkt me niet minder goed plan :+ ) zou ik hem ook voor andere use cases willen kunnen gebruiken dan alleen liggende bomen naast mijn huis. Dan is zelfvoorzienend zijn wel fijn. C'est tout, persoonlijke voorkeur.

offtopic:
Bij mijn ouders heb ik dus zo'n gevalletje, en ik zou de 20 jaar oude Stihl daar niet graag in willen ruilen. Kettingzagen is zwaar, 'gevaarlijk' (je moet gewoon continu op blijven letten, dan valt het wel mee) en deels daarom onconfortabel. Die herrie en stank vind ik dan het minst erge. Aan de andere kant doe ik het nu en dan een zaterdagje, zeker geen hele dagen.

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening en ik denk dat we beiden de klus geklaard krijgen, op een andere manier :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Raymond
Ik zie in z'n bericht dat hij ze al heeft liggen, dus ik lees dat alsof ze niet midden in een bos liggen. Vandaar mijn advies voor een 230V machine. Een goede heb je voor 200-350 euro. (Makita/Stihl). Wat olie erbij, reservekettingkjes, slijpmaterial en PBM's en je bent voor 500-600 euro klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

jadjong schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:07:
niet echt, een deftige electrische zaag leest een stinkzaag flink de les tegenwoordig. zelfs die fisher-price plastic fantastic gele zagen winnen het van een oranje.
al zou ik zelf voor een 240v zaag gaan als je gewoon een achtertuin zager bent.

[Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-07-2019 13:41]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:36:
Ik zie in z'n bericht dat hij ze al heeft liggen, dus ik lees dat alsof ze niet midden in een bos liggen. Vandaar mijn advies voor een 230V machine. Een goede heb je voor 200-350 euro. (Makita/Stihl). Wat olie erbij, reservekettingkjes, slijpmaterial en PBM's en je bent voor 500-600 euro klaar.
Voor iets meer dan 200 euro heb je dus ook een DUC353Z, waar je op dit moment dan ook nog een gratis 5Ah accu bij krijgt. En aangezien @vanDaal aangaf al een boel 18V spul te hebben, heeft ie ongetwijfeld ook genoeg accu's en lader(s) om meteen aan de slag te kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:20
Ik heb deze oranje.
Voldoet al twee jaar meer dan prima voor mijn incidentele gebruik.
Ben je incl olie, een extra ketting en pbm's nog geen 150 kwijt als je een zaagbroek/pak en zaaglaarzen niet meerekent.
Maar deze had wederom weinig moeite met de 5 omgewaaide bomen hier.
Helaas pas in oktober leverbaar, ze hebben wel een iets duurdere 50 cm op voorraad.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 15:32
The Eagle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Dat zal best werken, maar heb je die dan ook met omgekeerde fijne vertanding zodat je je laminaat niet beschadigt? ;)
Ik kies juist meestal voor grote lompe zaagjes voor hardhout, gaat 10x zo snel en er komt toch een plint overheen. Scheelt ook weer tig euro aan zaagjes. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
The Eagle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Dat zal best werken, maar heb je die dan ook met omgekeerde fijne vertanding zodat je je laminaat niet beschadigt? ;)
Gewoon houtzaag wil prima, pendelen uitzetten en snelheid van de zaag halveren. Hele bovenverdieping met 1 zaagje gedaan en de zaag wil nog steeds wel en t laminaat splinterde nagenoeg niet. En die paar kleine splinters vallen weg onder de plint :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik heb deze van Bosch. Bevalt prima en bevat voor mij alle nodige bitjes, en de case waar het in zit is ook lekker stevig. Ohja, de kleurcodering vind ik ook handig!

https://www.gamma.nl/asso...n-dopsleutelset/p/B478955

[Voor 15% gewijzigd door Ethiron op 05-07-2019 15:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
Ethiron schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Ik heb deze van Bosch. Bevalt prima en bevat voor mij alle nodige bitjes, en de case waar het in zit is ook lekker stevig. Ohja, de kleurcodering vind ik ook handig!

[Afbeelding]

https://www.gamma.nl/asso...n-dopsleutelset/p/B478955
Hij is overigens vrij duur bij de Gamma, je zou hier kunnen kijken (13,75 en 15 euro ipv 22 euro)
https://www.gereedschappe...bit-en-dopsleutelset.html
https://www.amazon.de/Bos...berbit-Set/dp/B0097DYZHK/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@Goof2000 goede tip! Ik heb hem zelf ook voor die prijs van Amazon. De Gamma link was even ter illustratie welke het is. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

[...]

Op de DUC353 mag ook een 40cm blad. Dus je kan daar een langer blad en ketting bij kopen als je met het standaardblad in de knel komt.

[...]

[...]

I beg to differ: Orion84 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
Thanks voor alle reacties!

De boomstammen liggen bij mij thuis. Benzine vind ik te veel gedoe en geluid. Dus elektrisch of accu zijn voor mij de beste optie. Dat videootje van de DUC353Z ziet er wel overtuigend uit, dus de kans is groot dat het die wordt!

Het zijn trouwens stammen van een vliegden met erg mooie schors:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 01:34

franssie

Save the albatross

Vraagje, zoekfunctie geeft te veel valse resultaten dus excuus als het al eens behandeld is. Ik heb vandaag mijn gratis Makita BL1850B ontvangen en ik denk, hee die is precies even groot en evenzwaar als mijn BL1830B waar ik er twee van heb.
https://www.makitatools.com/products/details/BL1830B
https://www.makitatools.com/products/details/BL1850B

Beide inderdaad shipping weight 1.5 lb en op mijn keuken weegschaal beide 638 gram schoon aan de haak.

Doen ze dit om zo de balans van de schroeftolletjes constant te houden? Bij andere merken meen ik toch te zien dat de afmetingen meelopen met de capaciteit?

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@vanDaal met dennenhout maakt ie zeker korte metten. Dan is het hoogstens de vraag of zo’n eenmalige klus de aanschaf waard is, maar ik zou het ook als mooi excuus zien om een nieuwe tool aan de collectie toe te voegen en een gratis accu te cashen :Y)

@franssie beide accu’s zijn denk ik 2x5 cellen, dus wellicht gebruikt de 5Ah cellen met een betere capaciteit/gewicht verhouding waardoor het totaal op hetzelfde gewicht uitkomt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Orion84 tot op de gram? Zou mij verbazen maar het kan natuurlijk. De 5ah versie was zelfs eigenlijk een gram lichter bij hermeten maar die was leeg :+

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:40:
Vraagje, zoekfunctie geeft te veel valse resultaten dus excuus als het al eens behandeld is. Ik heb vandaag mijn gratis Makita BL1850B ontvangen en ik denk, hee die is precies even groot en evenzwaar als mijn BL1830B waar ik er twee van heb.

Beide inderdaad shipping weight 1.5 lb en op mijn keuken weegschaal beide 638 gram schoon aan de haak.

Doen ze dit om zo de balans van de schroeftolletjes constant te houden? Bij andere merken meen ik toch te zien dat de afmetingen meelopen met de capaciteit?
Zou op zich wel logisch zijn, ik vind vooral de balans van het accu tuingereedschap briljant (zoals ik al eerder eens gezegd heb). Kan me voorstellen dat ze dat wel uitgedokterd hebben en niet teveel variatie in accu gewicht willen?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Orion84 @Oogje https://www.makita.co.nz/technology/LXT.lsd
18v Lithium-ion 6.0Ah (BL1860B)

The new Makita 6.0Ah battery provides longer work time for increased performance and productivity.
It has a charge time of just 55 minutes when using the Makita rapid charger with the added convenience of an LED charge level indicator.
Same weight and size as the 5.0Ah, 4.0Ah and 3.0Ah batteries.
Het moet dus wel by design zijn. Dus toen ik dacht, aan 3ah heb ik voldoende (wat zo is) maar dacht een lichtere machine over te houden (wat dus niet zo is) had ik het mis.

Dank voor jullie antwoorden, hierdoor kon ik wel de juiste (en eenvoudige vraag) aan google stellen. Morgen ga ik de schroeftollen wegen 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:08
Als je een lichtere accu wilt zijn de 1-2ah te koop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 22:07
Orion84 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:57:
@vanDaal met dennenhout maakt ie zeker korte metten. Dan is het hoogstens de vraag of zo’n eenmalige klus de aanschaf waard is, maar ik zou het ook als mooi excuus zien om een nieuwe tool aan de collectie toe te voegen en een gratis accu te cashen :Y)
Ehmmm.. die actie is in NL al voorbij hoor.. die was t/m 30 juni.

Dus ook @vanDaal er zit geen gratis accu meer bij de tuinmachine's, dat je het iig even weet en je je daar niet op verrekend.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Annuk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:48:
[...]

Ehmmm.. die actie is in NL al voorbij hoor.. die was t/m 30 juni.
[Afbeelding]

Dus ook @vanDaal er zit geen gratis accu meer bij de tuinmachine's, dat je het iig even weet en je je daar niet op verrekend.
Eind juli: https://www.makita.nl/alle-aanbiedingen.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annuk
Klopt aanschaf t/m 30 juni (factuur moet liggen tussen 1 april en 30 juni) en je kunt tot eind juli je gratis accu aanvragen.. klik maar even verder op de link dan zie je het wel :)

edit:
even de aankondigings-mail van Makita erbij gezocht:

[Voor 16% gewijzigd door Annuk op 05-07-2019 20:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Annuk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:56:
[...]

Klopt aanschaf t/m 30 juni (factuur moet liggen tussen 1 april en 30 juni) en je kunt tot eind juli je gratis accu aanvragen.. klik maar even verder op de link dan zie je het wel :)
Ik lees dit:
https://www.makita.nl/dat...eer_ik_de_gratis_accu.pdf
De actieperiode
De actie is geldig van 1 april tot en met 31 juli 2019.
Registreer je aankoop voor 31 augustus om gebruik te kunnen maken van de actie.

[Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 05-07-2019 21:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raymond
Annuk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:56:
[...]

edit:
even de aankondigings-mail van Makita erbij gezocht:
[Afbeelding]
Looptijd april t/m juli 2019

Actievoorwaarden gratis 5,0 Ah accu bij 18 V tuin- en parkmachines
1. De actie geldt uitsluitend voor eindgebruikers die de actietuinmachine(s) in Nederland hebben aangeschaft bij een officiële Makita dealer.
2. Kijk hiervoor op de dealerlocator via makita.nl of raadpleeg onze verkoop binnendienst via 040 - 206 40 64.
3. De aankoopdatum (zichtbaar op de aankoopnota) ligt in de periode 1 april tot en met 31 juli 2019.
4. De aanvraag voor de gratis accu kan uiterlijk tot 30 augustus 2019 worden ingediend.

5. Combisets zijn uitgesloten van de actie.
6. Wanneer gedurende de actieperiode modelnummers uit de lijst geselecteerde tuinmachines wijzigen, dan geldt de actie ook voor de gewijzigde modelnummers.
7. Bij de online aanvraag zijn de volgende gegevens verplicht.

Blijkbaar met een maandje verlengd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Klopt, je kan de voorwaarden dacht ik pas zien nadat je ingelogd bent op je account maar:
3. De aankoopdatum (zichtbaar op de aankoopnota) ligt in de periode 1 april tot en met 31 juli 2019.
Maar ik dacht dat registreren tot eind juli ook ergens gelezen te hebben eerder (daarom had ik de mijne snel op de 26 gekocht). Dus ik moest het ook even nazoeken.
edit - ik heb vandaag de accu al ontvangen

[Voor 34% gewijzigd door franssie op 05-07-2019 21:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Annuk
@Orion84 @Raymond @franssie Hmmm.. vreemd.. Al helemaal omdat ze altijd per kwartaal werken hier in NL. Maar het kan natuurlijk altijd, if yes dan kan @vanDaal nog even optijd scoren ;)

Zal morgen (of straks nog) even m'n pa bellen, werkt bij een officiële makita dealer, hij kan het vast ff checken hoe het zit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Toolnation adverteert ook met actie tot juli. Dat was ook waarom ik het oorspronkelijk noemde nadat ik daar de prijs van die kettingzaag had opgezocht. Ik dacht inderdaad ook dat die actie al voorbij was, maar zag daar dat ie blijkbaar nog loopt.

Maar goed dat je het even signaleerde, zou lullig zijn als iemand zich rijk rekent en dan van een kouwe kermis thuis was gekomen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Annuk inderdaad vreemd en ik dacht zeker te weten dat het eind juni was. Echter - bij dit soort acties maak ik altijd een screenshot en op de site van Toolmax stond (net nagekeken) Eind Juli ipv Juni. Ik heb toen ook de site van Makita bekeken (want speciaal een account aangemaakt) en ik meen wel degelijk juNi gelezen te hebben maar daar heb ik geen screenshot van gemaakt. Misschien dat door deze fout(en) Makita de actie maar heeft aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

De oorspronkelijke aankondiging was inderdaad eind juni, ik heb diezelfde mail waar hierboven al een screenshot van gepost is. Zal wel verlengd zijn dan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Annuk
@Orion84 @franssie Ik bewaar altijd die mails (en krijg ze ook nog eens op 2 verschillende accounts binnen :+ ) Gooi ze ruim na de actie vaak wel x weer weg in de "grote schoonmaak".

Maar ik denk inderdaad ook haast dat min of meer is gebeurd wat @franssie zegt, en dat ze ergens een zet/drukfout hebben gemaakt en zodoende de actie maar aangepast hebben (lees: actie verlengd).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
Annuk schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:48:
[...]
:z

http://i65.tinypic.com/aazq89.jpg

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
[...]

[...]

[...]

Helaas, mijn Husqy 545 zou daar toch een heel stuk sneller doorheen gaan.

Zolang er nog een 3/8"P (of kleiner) ketting opligt, is het gewoon categorie "schattig".

Betekend overigens niet dat die DUC353 geen topmachine is, elektrisch heeft zeker voordelen.
Echter als je in het bos op een zaterdag zoveel mogelijk kort moet jagen, zeker met wat grotere stammen ertussen kan er toch niets op tegen 50cm3 met 2,8kW.
Laat staan de 'echte' jongens voor het grotere werk... 8) 8) 8)

De voordelen die je noemt zijn allen valide. De standtijd, of aantal stammen per lading (benzine of accus) zal bij de motorzaag wel een stuk hoger zijn.
flippy schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:40:
[...]

niet echt, een deftige electrische zaag leest een stinkzaag flink de les tegenwoordig. zelfs die fisher-price plastic fantastic gele zagen winnen het van een oranje.
al zou ik zelf voor een 240v zaag gaan als je gewoon een achtertuin zager bent.
Uh die mag je even voor me narekenen; m'n eigen dinoverbrandende Husqy doet 2,8kW aan de krukas.
Een Stihl MSE250 is ongeveer dezelfde prijsklasse, en doet 2,5kW opgenomen vermogen.
Maargoed, een elektrische sleurt natuurlijk wel lekker door vanuit stilstand.
Als je het vermogen of de mobiliteit van benzine niet nodig hebt, zou ik zeker voor elektrisch gaan.
Accu is helaas nog niet op hetzelfde niveau qua vermogen.
franssie schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:40:

Ene zitten 1,5AH cellen in 5S2P, andere 2,5AH in dezelfde configuratie.
Ze hebben inmiddels ook een 6AH, met dus 3AH cellen.
DIY zijn er 3P accubehuizingen te krijgen, dan kun je dus tot 9AH gaan, en je kunt wat goedkopere (niet-power) cellen gebruiken omdat de stroom over 3 parrelle cellen ipv 2 word verdeeld.
vanDaal schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 19:37:
[...]
Thanks voor alle reacties!

De boomstammen liggen bij mij thuis. Benzine vind ik te veel gedoe en geluid. Dus elektrisch of accu zijn voor mij de beste optie. Dat videootje van de DUC353Z ziet er wel overtuigend uit, dus de kans is groot dat het die wordt!

Het zijn trouwens stammen van een vliegden met erg mooie schors:
[Afbeelding]
Met een beetje geduld kom je hier met de DUC353 goed doorheen, en qua prijs-kwaliteit (tegenwoordig EUR170 oid) zijn ze onverslaanbaar. Een goede benzinezaag is qua prijs ook niet echt grappig.

Zou met een accuzaag wel altijd het kleinste blad erop houden, dat zaagt een stuk prettiger.
Het is bij de paar dikke wel iets meer werk, maar je komt er wel doorheen.
Had voorheen ook een schattigere zaag (Stihl MS211) met 30cm blad en heb daar ook eiken van 70cm mee vlak gelegd. Was meteen wel de aanleiding om een fatsoenlijke zaag te kopen, man-o-man, wat een gefrot was dat! Daar hoef je met een accuzaag helemaal niet mee aan te komen.

Desalniettemin staat de DUC al langer op mn verlanglijstje, zit eigenlijk met smart op een brushless versie van de DUC252 te wachten, daar de 353 voor mobiel (rugzak op de fiets voor MTB-route onderhoud) een beetje te groot is. Met 25cm 3/8PM blad + ketting is de 252 ideaal voor snoeiwerk en zou hij sporadisch zelf mee de boom in kunnen, maar klimwerk ga ik niet aan beginnen.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

kW is niet de enige mekriek waar je naar moet kijken, kWs of pk's zegt niks als je geen newtonnetjes hebt om dat vermogen over te brengen, en daar is electra gewoon veel beter in. Een electrazaag kakt niet in als je die door een boom haalt dus blijft het effectieve vermogen wat je op de ketting zet hoger. Daarom zie je ook genoeg filmpjes op joubuis waar een electeazaag het wint van een vergelijkbare benzinezaag net als dat je ziet dat een 700pk tesla een 900pk opgefokte mustang zoek rijd terwijl die een halve ton lichter is
Goed, als je hele zware profi zagen erbij gaat pakken word het een ander verhaal natuurlijk maar dan praat je ook over een compleet andere prijsklasse en use case.

[Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-07-2019 10:25]

• bbbrumbrum
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:22:
kW is niet de enige mekriek waar je naar moet kijken, kWs of pk's zegt niks als je geen newtonnetjes hebt om dat vermogen over te brengen, en daar is electra gewoon veel beter in. Een electrazaag kakt niet in als je die door een boom haalt dus blijft het effectieve vermogen wat je op de ketting zet hoger. Daarom zie je ook genoeg filmpjes op joubuis waar een electeazaag het wint van een vergelijkbare benzinezaag net als dat je ziet dat een 700pk tesla een 900pk opgefokte mustang zoek rijd terwijl die een halve ton lichter is
Goed, als je hele zware profi zagen erbij gaat pakken word het een ander verhaal natuurlijk maar dan praat je ook over een compleet andere prijsklasse en use case.
Zolang de elektrische variant niet hetzelfde formaat (vol 3/8) ketting rond krijgt, is hij minder krachtig.
Maar je hoeft mij niet te overtuigen van elektrisch hoor. Als er een accuzaag was die doet wat mn Husqy doet had ik 'm allang gekocht.

Autos zijn helaas geen vergelijk, aangezien een kettingzaag altijd op volle snelheid het hout ingaat.
Deze moet ook zo ontworpen zijn dat hij binnen z'n powerband blijft tijdens het zagen.
De powerband van elektrisch is veel groter natuurlijk, dat is een voordeel.

Mijn Husqy is overigens nog geen profi zaag, dat is de 550XP.
De elektrische Stihl waar ik hem mee vergelijk is dat overigens wel, volgens Stihl zelf.

[Voor 16% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-07-2019 10:30]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Das mooi natuurlijk, maar je bent nog steeds een achtertuinzaag van 2 a 300 euro aan het vergelijken met een profi zaag die 3x zoveel kost.

• bbbrumbrum
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:30:
Das mooi natuurlijk, maar je bent nog steeds een achtertuinzaag van 2 a 300 euro aan het vergelijken met een profi zaag die 3x zoveel kost.
Uh nee. Ik vergelijk hem toch met de MSE250, die kost ruim 600 ballen.
En trekt dezelfde volle 3/8 ketting rond, en is dus vergelijkbaar.

En zie boven, mijn 545 is geen profi, dat is z'n duurdere broer, de 550XP.
Mijne was destijds 475 in DE.

[Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-07-2019 10:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:18:
[...]

Helaas, mijn Husqy 545 zou daar toch een heel stuk sneller doorheen gaan.
[...]
Dat mag ik hopen ja, daar betaal je dan ook voor. Zeker voor iemand die aangeeft de 18V accu's al te hebben is zo'n Husqy gewoon 2-3x zo duur als een DUC353. Dus kijk nou eens naar wat er gevraagd wordt (verzagen van 20-50cm stammen die iemand heeft liggen) en hou daar rekening mee in je reactie. Je deed net alsof alles behalve een dikke benzinezaag totaal ongeschikt is, wat gewoon onzin is (zeker nu blijkt dat het om dennenhout gaat).

Ik zal niet beweren dat een accuzaag krachtiger is dan een machine zoals jouw 50cc Husqy, zeker niet. Makita geeft zelf aan dat ze op een vergelijkbaar niveau zitten als 35cc benzinezagen. En als je inderdaad het bos in moet waar je niet even op en neer loopt naar een stopcontact om een setje accu's op de lader te prikken en te ruilen voor een volle set, dan ben je inderdaad vrij snel uitgewerkt (of je sleept een vermogen aan accu's mee).

Beide soorten machines hebben zo hun voor en nadelen en het zou je sieren als je machines zoals een DUC353 niet weg zou zetten als "schattig" en "leuk voor een buxus of appelboompje" want daarmee doe je ze in mijn ogen echt stevig tekort en je zet iemand die hier om advies komt vragen gewoon op het verkeerde been imho.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

bbbrumbrum schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 10:31:
[...]

Uh nee. Ik vergelijk hem toch met de MSE250, die kost ruim 600 ballen.
En trekt dezelfde volle 3/8 ketting rond, en is dus vergelijkbaar.

En zie boven, mijn 545 is geen profi, dat is z'n duurdere broer, de 550XP.
Mijne was destijds 475 in DE.
ok dan heb ik je typenummers verkeerd gelezen, maar dan nog vergelijk je imho nog steeds een beetje oneerlijk, opgenomen vermogen van een electomotor is geen krukasvermogen. krukasvermogen van de electrische zal ergens rond de 1.5 a 2kW effectief zitten afhankelijk van wat er tussen de motor en ketting zit, aanzienlijk minder dan een 50cc benzinemotor die minstens 2.5kW aan de ketting doet.
voordeel is wel de trekkracht natuurlijk maar ik zou niet kijken naar het marketingrukwerk van de fabrikant zelf om een oordeel te vellen of het gelijkwaardig is.

ken je deze nog: YouTube: WC-EEND Laboratorium }:O

ik deel wel de mening dat als je electrisch kan je dat zeker moet doen. ik hoop echter wel dat de profi bedrijven wel eens met serieuze accuzagen komen die mee kunnen doen in het topsegment.
ik heb al een paar van die gele rakkers en een blauwe omgebouwd met rugzakaccus voor urenlang speelplezier maar ik hoop gewoon nog een keer een oranje te zien met een rugzakaccu met een serieus zwaard erop ipv het huidige gele en blauwe plastic fantastic speelgoed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 27-09 06:05
Ik ben opzoek naar een mooie accu klopper voor allround gebruik. Ik heb thuis stenen muren waardoor een klopper wel van pas komt. Voor de betonnen vloer heb ik al een parkside maar voor een gaatje of 2 is dat niet handig voor in steen, veel te lomp.

Tl;Dr versie. Ik wil kunnen klopboren en schroeven en twijfel tussen een alles in 1 powerhouse met 90+ Nm of een combiset met een 60Nm schroef/klop machine en een slagschroever met 160+ Nm.
Bij de laatste categorie is er maar een verschil van 35 euro tussen de keuzes welke ik voor me heb en is het vooral een kwestie van voorkeur.
Voor de alles in 1 is de keuze wat lastiger en zit ik tussen een SB 18 LTX-3, welke 3 versnellingen heeft, en een gewone 2 speed SB 18 LTX te twijfelen.
Als iets goedkoper alternatief voor dezen is er de Makita DHP458.
En om het lijstje af te maken is er nog de milwaukee FPD 502C, Makita DHP481 en Dewalt DCD996.

Ik wil nu maar 1 keer een machine, of 2 machines, aanschaffen waardoor ik denk dat het gelijk een zeer krachtige moet worden. Wat het mag kosten is meer een vraag van of hij machientje het geld waard is dan dat ik een budget heb. Zo is 100 euro voor een Black&Decker voor mij duurder dan 600 euro voor een Metabo impuls zeg maar.
Nu heb ik al het nodige gezocht en ik heb voor mezelf keuze tussen of een hele sterke machine van 90+Nm of een iets gewonere machine welke rond de 60Nm doet i.c.m. een slagschroever welke natuurlijk ver boven de 100Nm uitkomt.
Qua accu maakt het me werkelijk niets uit. Ik heb nu een Dewalt 710 met 2 2A accus welke ik nog niet 1 keer halverwege leeg heb gehad, ik kan altijd nog de hele klus doen omdat ik preventief wissel. Verder in dit verhaal zeg ik dat zelfs een 1,3A accu een alternatief is, deze heeft bijna dezelfde capaciteit als een 10,8 2A accu.

Ik ben op een of andere manier wel fan van metabo en zie als ultieme machine de SB 18 LTX-3 welke brushless is, 120Nm doet en 3 versnellingen heeft. Losse Body met Accuset van 2 x 4A accu is 440 euro.
iets goedkoper is de ASC30 (42 euro) met 2 stuks 1,3A (74 euro) of 2 stuks 2A (98 euro) wat op een besparing van 30 of 10 euro betekend.

Makkelijkste keuze is deze nemen en niet meer over nadenken maar wat is het voordeel van deze tegenover de iets normalere SB 18 LTX impuls? aangezien er toch 100 euro verschil is ben ik benieuwd wat die 3e versnelling gaat toevoegen want dat is het voornaamste verschil. Verder scheelt het maar 10Nm en is hij 0,2 kg zwaarder.

Een alternatief wat ik nu voor ogen heb voor deze 2 metabo's is de Makita DHP458.
In vergelijk is de Metabo 0,2 kilo lichter, 19 Nm sterker en met grotere accu's (3A - 5,2A) maar de Makita draait weer sneller (2000 - 1700 tpm)
En dan is er de Milwaukee FPD502C met zijn 135Nm de sterkste. Verder goed vergelijkbaar met de SB 18 LTX Impuls denk ik.
ook de Makita DHP481 is een mogelijkheid. Zowel Qua kracht als draaisnelheid komt hij boven de SB 18 LTX uit.
Als laatste een Dewalt DCD996. Deze heeft ook 3 versnellingen maar komt qua snelheid op 450-1300-2000 uit. de 2e stand is denk ik makkelijk voor het wat lichtere schroefwerk.
Qua prijs steekt de LTX-3 er bovenuit, de LTX impuls, Milwaukee, 481 en dewalt zitten tussen de 320 en 380 euro. de 458 is de goedkoopste met maar 280 euro.

voor de combi sets zijn dit mijn mogelijkheden
Makita DHP482 +DTD152met 2 accus
of de zelfde met 3 accus voor 20 euro extra
Milwaukee M18 BPD en BID
Bosch GSB 18V-21 en GDX 18V-180

Alle boormachines in deze sets zitten tussen de 55 en 65 Nm dus hier zit het grote verschil niet in. de slagschroevers zitten voor Makita op 165 Nm, de Milwaukee en Bosch op 180 Nm.
Tenzij er anders gezegd wordt hier ligt voor mij de keuze vooral tussen Makita en Milwaukee. Ik heb iets tegen Bosch al is dat totaal ongefundeerd en niets meer dan een onderbuik gevoel. Maar aangezien Bosch ook nog duurder is...

Voor Makita geld dat een losse slagschroever, mocht ik voor een sterke makita klopper gaan, minder dan 85 euro kost. Bij Dewalt is het 110 euro maar is het wel 200Nm. Milwaukee zit op 120 euro en metabo is er vanaf 160 euro. Hiermee komt de DHP458 icm een DTD152 nog altijd goedkoper uit dan de LTX-3 overigens :D
Sterker nog, de net zo sterke DHP 481 i.c.m. de DTD152 is even duur.

Zo, een heel verhaal weer Ik hoop dat het een beetje te lezen is zo. Ik probeer mijn voorkeur voor Metabo naast me neer te leggen bij het maken van deze keuze, ik hoop dat iedereen die reageert ook zijn voorkeur een beetje aan de kant kan leggen en puur zal kijken naar wat de machine is en kan.
Ik probeer een goed onderbouwde keuze te maken en de verleiding van de dikste machine kopen omdat het kan te weerstaan.

• vegboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 27-11 14:05
mfmonkey schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 13:54:
Ik ben opzoek naar een mooie accu klopper voor allround gebruik. Ik heb thuis stenen muren waardoor een klopper wel van pas komt. Voor de betonnen vloer heb ik al een parkside maar voor een gaatje of 2 is dat niet handig voor in steen, veel te lomp.

Tl;Dr versie. Ik wil kunnen klopboren en schroeven en twijfel tussen een alles in 1 powerhouse met 90+ Nm of een combiset met een 60Nm schroef/klop machine en een slagschroever met 160+ Nm.
Bij de laatste categorie is er maar een verschil van 35 euro tussen de keuzes welke ik voor me heb en is het vooral een kwestie van voorkeur.
Voor de alles in 1 is de keuze wat lastiger en zit ik tussen een SB 18 LTX-3, welke 3 versnellingen heeft, en een gewone 2 speed SB 18 LTX te twijfelen.
Als iets goedkoper alternatief voor dezen is er de Makita DHP458.
En om het lijstje af te maken is er nog de milwaukee FPD 502C, Makita DHP481 en Dewalt DCD996.

Ik wil nu maar 1 keer een machine, of 2 machines, aanschaffen waardoor ik denk dat het gelijk een zeer krachtige moet worden. Wat het mag kosten is meer een vraag van of hij machientje het geld waard is dan dat ik een budget heb. Zo is 100 euro voor een Black&Decker voor mij duurder dan 600 euro voor een Metabo impuls zeg maar.
Nu heb ik al het nodige gezocht en ik heb voor mezelf keuze tussen of een hele sterke machine van 90+Nm of een iets gewonere machine welke rond de 60Nm doet i.c.m. een slagschroever welke natuurlijk ver boven de 100Nm uitkomt.
Qua accu maakt het me werkelijk niets uit. Ik heb nu een Dewalt 710 met 2 2A accus welke ik nog niet 1 keer halverwege leeg heb gehad, ik kan altijd nog de hele klus doen omdat ik preventief wissel. Verder in dit verhaal zeg ik dat zelfs een 1,3A accu een alternatief is, deze heeft bijna dezelfde capaciteit als een 10,8 2A accu.

Ik ben op een of andere manier wel fan van metabo en zie als ultieme machine de SB 18 LTX-3 welke brushless is, 120Nm doet en 3 versnellingen heeft. Losse Body met Accuset van 2 x 4A accu is 440 euro.
iets goedkoper is de ASC30 (42 euro) met 2 stuks 1,3A (74 euro) of 2 stuks 2A (98 euro) wat op een besparing van 30 of 10 euro betekend.

Makkelijkste keuze is deze nemen en niet meer over nadenken maar wat is het voordeel van deze tegenover de iets normalere SB 18 LTX impuls? aangezien er toch 100 euro verschil is ben ik benieuwd wat die 3e versnelling gaat toevoegen want dat is het voornaamste verschil. Verder scheelt het maar 10Nm en is hij 0,2 kg zwaarder.

Een alternatief wat ik nu voor ogen heb voor deze 2 metabo's is de Makita DHP458.
In vergelijk is de Metabo 0,2 kilo lichter, 19 Nm sterker en met grotere accu's (3A - 5,2A) maar de Makita draait weer sneller (2000 - 1700 tpm)
En dan is er de Milwaukee FPD502C met zijn 135Nm de sterkste. Verder goed vergelijkbaar met de SB 18 LTX Impuls denk ik.
ook de Makita DHP481 is een mogelijkheid. Zowel Qua kracht als draaisnelheid komt hij boven de SB 18 LTX uit.
Als laatste een Dewalt DCD996. Deze heeft ook 3 versnellingen maar komt qua snelheid op 450-1300-2000 uit. de 2e stand is denk ik makkelijk voor het wat lichtere schroefwerk.
Qua prijs steekt de LTX-3 er bovenuit, de LTX impuls, Milwaukee, 481 en dewalt zitten tussen de 320 en 380 euro. de 458 is de goedkoopste met maar 280 euro.

voor de combi sets zijn dit mijn mogelijkheden
Makita DHP482 +DTD152met 2 accus
of de zelfde met 3 accus voor 20 euro extra
Milwaukee M18 BPD en BID
Bosch GSB 18V-21 en GDX 18V-180

Alle boormachines in deze sets zitten tussen de 55 en 65 Nm dus hier zit het grote verschil niet in. de slagschroevers zitten voor Makita op 165 Nm, de Milwaukee en Bosch op 180 Nm.
Tenzij er anders gezegd wordt hier ligt voor mij de keuze vooral tussen Makita en Milwaukee. Ik heb iets tegen Bosch al is dat totaal ongefundeerd en niets meer dan een onderbuik gevoel. Maar aangezien Bosch ook nog duurder is...

Voor Makita geld dat een losse slagschroever, mocht ik voor een sterke makita klopper gaan, minder dan 85 euro kost. Bij Dewalt is het 110 euro maar is het wel 200Nm. Milwaukee zit op 120 euro en metabo is er vanaf 160 euro. Hiermee komt de DHP458 icm een DTD152 nog altijd goedkoper uit dan de LTX-3 overigens :D
Sterker nog, de net zo sterke DHP 481 i.c.m. de DTD152 is even duur.

Zo, een heel verhaal weer Ik hoop dat het een beetje te lezen is zo. Ik probeer mijn voorkeur voor Metabo naast me neer te leggen bij het maken van deze keuze, ik hoop dat iedereen die reageert ook zijn voorkeur een beetje aan de kant kan leggen en puur zal kijken naar wat de machine is en kan.
Ik probeer een goed onderbouwde keuze te maken en de verleiding van de dikste machine kopen omdat het kan te weerstaan.
Misschien heb je hier wat aan:

https://www.ibood.com/diy...ee-18-v-powertoolset.html

Ik heb zelf een (andere) Milwaukee M18 set en ben er erg tevreden over, maar ik heb weinig ervaring met andere merken, dus kan je ook niet echt advies geven.

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 16:59
@mfmonkey Zelf heb ik de Bosch GSB 18v 85C en ben er erg tevreden mee.
Vanochtend nog 16cm schroeven gebruikt om 10x10 douglas palen aan elkaar te schroeven en daar heeft hij totaal geen moeite mee.
Soms zijn er wel leuke aanbiedingen te vinden op ebay voor deze machine.

• Twijfels
  • Laatst online: 22:21
Idanue schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 15:16:
@mfmonkey Zelf heb ik de Bosch GSB 18v 85C en ben er erg tevreden mee.
Vanochtend nog 16cm schroeven gebruikt om 10x10 douglas palen aan elkaar te schroeven en daar heeft hij totaal geen moeite mee.
Soms zijn er wel leuke aanbiedingen te vinden op ebay voor deze machine.
Mee eens, erg fijne machine! Enkel als nadeel dat de kickback control soms echt te enthousiast is en niet helemaal lekker regelbaar. Het is een must met deze machines, maar met grote gaten (16mm slangenboor in hout bijvoorbeeld) loopt ie soms constant vast waar ik wel van baal.

Zelf op Amazon met een 3 en 5Ah accu voor €235 weten te scoren ooit (nu €347 daar), voor dat geld geen betere machine te krijgen O+

• Idanue
Twijfels schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:05:
[...]

Mee eens, erg fijne machine! Enkel als nadeel dat de kickback control soms echt te enthousiast is en niet helemaal lekker regelbaar. Het is een must met deze machines, maar met grote gaten (16mm slangenboor in hout bijvoorbeeld) loopt ie soms constant vast waar ik wel van baal.

Zelf op Amazon met een 3 en 5Ah accu voor €235 weten te scoren ooit (nu €347 daar), voor dat geld geen betere machine te krijgen O+
Is kickback control niet uit te schakelen?
Al een tijd niet gekeken maar ik weet dat hij in te stellen is.

• Twijfels
Idanue schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 16:14:
[...]

Is kickback control niet uit te schakelen?
Al een tijd niet gekeken maar ik weet dat hij in te stellen is.
Nope helemaal uitschakelen is niet mogelijk, en is ook niet gewenst, want als hij daadwerkelijk door slaat moet hij ook wel ingrijpen. Echter zonder dat je iets merkt slaat hij soms al af omdat die sensor dan merkt dat hij vast gaat lopen of iets dergelijks, ook op minimale stand al.

Moet wel bekennen dat het enkel is gebeurd bij het boren van wat 16mm gaten in hout, maar op dat moment wel heel ergerlijk.

• Idanue
Het is idd wel handig dat hij ingrijpt, 1x gehad dat hij vast zat in een spouwanker en dan is het toch wel erg prettig dat hij uit zichzelf stopt want anders was er wel iets gebroken en ik denk niet dat dat de machine of boor zou zijn maar eerder mijn pols. :P

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-11 20:46
Ik kan altijd maar moeilijk geloven dat die machines een arm of pols kunnen breken. Ik wil het niet ervaren of uitproberen, maar kan dat echt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Ossi schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:14:
Ik kan altijd maar moeilijk geloven dat die machines een arm of pols kunnen breken. Ik wil het niet ervaren of uitproberen, maar kan dat echt?
Dit filmpje van Bosch illustreert wel goed hoe krachtig kickback kan zijn.

YouTube: KickBack Control: Increased tool control and user protection.

[Voor 15% gewijzigd door Ethiron op 06-07-2019 17:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels
Ossi schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:14:
Mja 85nm die vol doorslaat terwijl je hem stevig vast hebt lijkt me alles behalve prettig, breken je polsen niet zal je er toch wel een tijdje goed last van hebben dus overbodige luxe is het niet :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mfmonkey
vegboy schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 14:47:
[...]

Misschien heb je hier wat aan:

https://www.ibood.com/diy...ee-18-v-powertoolset.html

Ik heb zelf een (andere) Milwaukee M18 set en ben er erg tevreden over, maar ik heb weinig ervaring met andere merken, dus kan je ook niet echt advies geven.
Mocht ik voor combi kiezen is dit het overwegen waard. Al het ik wel de voorkeur om te kopen via vertrouwde adressen eigenlijk.
@Idanue ik kan zo even geen goede prijs vinden welke mij de Bosch doet overwegen eigenlijk.

Over kickback, ook zonder beveiliging zijn er maar 2 goede oplossingen. Een extra handgreep of linkshandig vastpakken zodat hij alleen uit je hand slaat. Mogelijk komt de handgreep dan wel een rondje langs de rug van je hand doen maar ik heb liever een klap op mijn hand dan een ruk aan de pols.

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

iBood is een dochteronderneming van MediaMarkt en absoluut een vertrouwd adres. :) (geen aandelen...)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Idanue
mfmonkey schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:29:
[...]

Mocht ik voor combi kiezen is dit het overwegen waard. Al het ik wel de voorkeur om te kopen via vertrouwde adressen eigenlijk.
@Idanue ik kan zo even geen goede prijs vinden welke mij de Bosch doet overwegen eigenlijk.

Over kickback, ook zonder beveiliging zijn er maar 2 goede oplossingen. Een extra handgreep of linkshandig vastpakken zodat hij alleen uit je hand slaat. Mogelijk komt de handgreep dan wel een rondje langs de rug van je hand doen maar ik heb liever een klap op mijn hand dan een ruk aan de pols.
Het is idd geen goedkope machine en de rest van de machines die je noemt zullen ongetwijfeld ook goed zijn.

Bosch:
+ Heel erg sterk.
+ Kan tegen een stootje, schade van een val van ongeveer 5m was een kras en de accu was los geschoten.
+Kickback control.

- Duur.
- Best zwaar.

Zo lang je maar iets van Bosch, Metabo, DeWalt, Makita oid koopt zul je vast geen miskoop doen. d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mfmonkey
Ethiron schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:49:
iBood is een dochteronderneming van MediaMarkt en absoluut een vertrouwd adres. :) (geen aandelen...)
Ik noem MediaMarkt niet per direct betrouwbaar :+
Maar dat het verbonden is zegt niets over de betrouwbaarheid van een winkel
.@Idanue het zijn allen goede merken inderdaad. Ik zal er hoe dan ook geen miskoop aan doen.

[Voor 11% gewijzigd door mfmonkey op 06-07-2019 18:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethiron
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

lol MM is ook niet mijn favoriet. Maar goed, hier op tweakers is ook een hele hoop over iBood te vinden. Ik snap je sceptische houding, maar in dit geval is het een prima partij. Het is geen Coolblue of Bol.com qua snelheid in bezorgen of klantenservice, maar je kunt er prima zaken mee doen.

• Twijfels
[...]

Wat betreft de Bosch is dit de goedkoopste die ik zo kan vinden: https://www.svh24.de/bosc...-boxx-421664?fs=694042389
Met 2 5Ah accu's voor ietsjes meer dan de losse Metabo body. Metabo machine is wel nog wat krachtiger / veelzijdiger.
Of met 2 3Ah accu's: https://www.elektrowerkze...us-ladegeraet-l-boxx.html Beide zijn prima webshops! Elektrowerkzeuge-bender wordt hier vaker aangehaald. SVH24 heb ik de laatste tijd zelf veel besteld en wordt keurig geleverd, klantenservice is ook erg snel en correct.

Om je van Metabo af te praten: ze hebben een kleiner assortiment in de 18v van Bosch en Makita, en op 12v gebied al helemaal veel kleiner. Eén ecosysteem is een stuk fijner, met de Bosch heb je dan voor zowel 12v als 18v de l-boxxen om te stapelen. Meerdere ecosystemen is gezien de prijs van accu's minder interessant.

Edit: of natuurlijk lekker voor de combi met slagschroever gaan, zal wel prettig werken en makkelijker af te wisselen. Echter maken ze ook weer veel herrie. Doe je portemonnee in ieder geval een lol en kijk wel verder dan alleen de Nederlandse webshops

[Voor 7% gewijzigd door Twijfels op 06-07-2019 18:43]

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 27-11 14:50
Ethiron schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:24:
[...]

Beetje gedramatiseerd met zo'n brekend stuk plastic, maar je kan zeker een goeie klap op je pols krijgen van zo'n machine.
[...]

Let wel op dat het met UK stekker is. Ze importeren vaker vanuit UK. Leveren wel een verloopstekker mee.

Verder is dat wel een wat ouder model. Dat is de B serie en ondertussen zitten ze al bij F. Dit gaat een paar jaar terug. Mogelijk maken ze ze nog steeds als budgetset, maar het kan ook dat het gewoon al een tijdje in een magazijn stond en ibood het toen heeft opgekocht.

• mfmonkey
Twijfels schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 18:40:
[...]

Wat betreft de Bosch is dit de goedkoopste die ik zo kan vinden: https://www.svh24.de/bosc...-boxx-421664?fs=694042389
Met 2 5Ah accu's voor ietsjes meer dan de losse Metabo body. Metabo machine is wel nog wat krachtiger / veelzijdiger.
Of met 2 3Ah accu's: https://www.elektrowerkze...us-ladegeraet-l-boxx.html Beide zijn prima webshops! Elektrowerkzeuge-bender wordt hier vaker aangehaald. SVH24 heb ik de laatste tijd zelf veel besteld en wordt keurig geleverd, klantenservice is ook erg snel en correct.

Om je van Metabo af te praten: ze hebben een kleiner assortiment in de 18v van Bosch en Makita, en op 12v gebied al helemaal veel kleiner. Eén ecosysteem is een stuk fijner, met de Bosch heb je dan voor zowel 12v als 18v de l-boxxen om te stapelen. Meerdere ecosystemen is gezien de prijs van accu's minder interessant.

Edit: of natuurlijk lekker voor de combi met slagschroever gaan, zal wel prettig werken en makkelijker af te wisselen. Echter maken ze ook weer veel herrie. Doe je portemonnee in ieder geval een lol en kijk wel verder dan alleen de Nederlandse webshops
Bedankt, ik zal beide webshops eens door.
Boxen trek ik mij niets van aan, ze liggen of verspreid door de garage of gaan in de rugzak mee.
Metabo is wat minder beschikbaar, dat klopt.
Ik weeg het niet mee tot nu toe maar het enige wat ik nog op accu zou willen hebben is een heggeschaar. Op toolmax is de goedkoopste ongeveer 55 euro, de goedkoopste accu Makita is 86 euro. Daarvoor heb ik dan en een goed merk en een accu machine. En op dit moment met gratis accu.
Maar ik neem met liefde een bedrade schaar als Metabo, milwaukee, DeWalt of een ander merk de keuze wordt.

Edit, ik heb voor de grap de ltx-3 opgezocht. I.p.v. 4A accu is hij daar met de 5,2A 30 euro goedkoper. Scheelt behoorlijk.
Edit 2
Link
En hier maar 280 euro... :9~ enkel zonder slagbooor functie.
@Framoes dus ik moet ook nog opletten wel het meest recente model te kiezen, lekker dan. Maar wel bedankt voor de tip, ik zal voor aanschaf mijn keuze hier voorleggen.

[Voor 5% gewijzigd door mfmonkey op 06-07-2019 19:30]

• Framoes
mfmonkey schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 19:18:
[...]

Bedankt, ik zal beide webshops eens door.
Boxen trek ik mij niets van aan, ze liggen of verspreid door de garage of gaan in de rugzak mee.
Metabo is wat minder beschikbaar, dat klopt.
Ik weeg het niet mee tot nu toe maar het enige wat ik nog op accu zou willen hebben is een heggeschaar. Op toolmax is de goedkoopste ongeveer 55 euro, de goedkoopste accu Makita is 86 euro. Daarvoor heb ik dan en een goed merk en een accu machine. En op dit moment met gratis accu.
Maar ik neem met liefde een bedrade schaar als Metabo, milwaukee, DeWalt of een ander merk de keuze wordt.

Edit, ik heb voor de grap de ltx-3 opgezocht. I.p.v. 4A accu is hij daar met de 5,2A 30 euro goedkoper. Scheelt behoorlijk.
@Framoes dus ik moet ook nog opletten wel het meest recente model te kiezen, lekker dan. Maar wel bedankt voor de tip, ik zal voor aanschaf mijn keuze hier voorleggen.
Meest recent hoeft niet per se, maar check even of het model nog een beetje breed beschikbaar is. Dan weet je dat je niet een machine met een laag stof krijgt.

Het werkt waarschijnlijk nog steeds prima, maar nieuwe machines zijn vaak verbeterd ten opzichte van eerdere modellen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:23

CurlyMo

www.pilight.org

Ik ben bezig met een hanglamp te maken waarvan een stuk eikenhout als basis tegen het plafond geschroefd moet worden. Een voorwaarde is dat er in de plank gleuven gefreesd moeten worden voor de bekabeling en rondjes uitgefreesd voor de lasklemmen.

Is voor dat soort klussen (naast het mooi afwerken van randjes) de Makita RT0700C de juiste keuze? En is deze frees ook geschikt voor het afwerken van kastjes mocht ik dat in de toekomst nog willen doen?

En hoe verhoudt de Makita zich tot de Katsu frees? Is die twee ook een optie voor de helft van het geld?

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 06-07-2019 20:40]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• leloure
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 05-01-2020
Ethiron schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 17:24:
[...]

Mijn Milwaukee rukt je halve arm eraf, zo hoort het ook machines die voor je ingrijpen zijn irritant.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01:11
leloure schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:02:
[...]

Mijn Milwaukee rukt je halve arm eraf, zo hoort het ook machines die voor je ingrijpen zijn irritant.
Maar dat kun je maar 4x doen.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:19
CurlyMo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 20:39:
Ik ben bezig met een hanglamp te maken waarvan een stuk eikenhout als basis tegen het plafond geschroefd moet worden. Een voorwaarde is dat er in de plank gleuven gefreesd moeten worden voor de bekabeling en rondjes uitgefreesd voor de lasklemmen.

Is voor dat soort klussen (naast het mooi afwerken van randjes) de Makita RT0700C de juiste keuze? En is deze frees ook geschikt voor het afwerken van kastjes mocht ik dat in de toekomst nog willen doen?

En hoe verhoudt de Makita zich tot de Katsu frees? Is die twee ook een optie voor de helft van het geld?
Ik heb zelf die RT0700 met de drie opzetstukjes (let op als je hem koopt), en je kunt daar zeker kastjes mee afwerken, hij is minder krachtig dan een grotere frees, maar daar zul je geen last van hebben.

Vergelijking: zie deze post elders in dit topic: Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

[Voor 20% gewijzigd door MJV op 06-07-2019 21:35]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MJV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:33:
[...]

Ik heb zelf die RT0700 met de drie opzetstukjes (let op als je hem koopt), en je kunt daar zeker kastjes mee afwerken, hij is minder krachtig dan een grotere frees, maar daar zul je geen last van hebben.
En ook dingen zoals rondjes van ~ 5cm diameter uitfrezen?

Welke RT0700 versie is dat?

• MJV
CurlyMo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:55:
[...]

En ook dingen zoals rondjes van ~ 5cm diameter uitfrezen?

Welke RT0700 versie is dat?
De RT07000CX2J heeft drie voetjes, die 3J heeft er ook nog een extra voetje bij om dicht langs de kanten af te kunnen frezen.

Lijkt me geen punt, ligt wellicht aan de diepte, hoewel je als je dieper moet in meerdere keren steeds een paar mm dieper kunt frezen. Ik heb er hier bijvoorbeeld probleemloos een stuk van 40x60cm eikenvloer mee uitgefreesd (5mm diepte ongeveer).

Persoonlijk zou ik trouwens altijd voor de Makita gaan t.o.v. de Katsu. Prijsverschil doet even pijn, bouwkwaliteit, nauwkeurigheid, etc heb je jaren profijt van.

[Voor 12% gewijzigd door MJV op 06-07-2019 22:17]

• TheJVH
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 01:19
Ik zit ook te kijken naar een frees, ik wilde in eerste instantie voor een Triton gaan omdat die wat meer vermogen had. Maar na het zien van een (YouTube: Making A Sound Bar - High Quality Sound) filmpje waarin iemand een zelfbouw speaker maakt van MDF met de makita 18v variant, zit ik toch te kijken naar de veel handzamere RT0700C. Ik gok dat ik toch niet heel snel een freestafel ga maken...

• Framoes
orf schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 21:05:
[...]

Maar dat kun je maar 4x doen.
Zonder armen kun je best functioneren hoor. Gewoon geen werk doen waarbij armen nodig zijn.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MJV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:14:
[...]

De RT07000CX2J heeft drie voetjes, die 3J heeft er ook nog een extra voetje bij om dicht langs de kanten af te kunnen frezen.
Dank
Lijkt me geen punt, ligt wellicht aan de diepte, hoewel je als je dieper moet in meerdere keren steeds een paar mm dieper kunt frezen. Ik heb er hier bijvoorbeeld probleemloos een stuk van 40x60cm eikenvloer mee uitgefreesd (5mm diepte ongeveer).
Kan je zo'n net rondje maken met de voetjes? De gaten moeten uiteindelijk 1,5cm diep worden. Of moet ik daar dan toch weer een forstnerboor voor kopen?
Persoonlijk zou ik trouwens altijd voor de Makita gaan t.o.v. de Katsu. Prijsverschil doet even pijn, bouwkwaliteit, nauwkeurigheid, etc heb je jaren profijt van.
Helder.

• MJV
CurlyMo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:30:
[...]

Dank

[...]

Kan je zo'n net rondje maken met de voetjes? De gaten moeten uiteindelijk 1,5cm diep worden. Of moet ik daar dan toch weer een forstnerboor voor kopen?

[...]

Helder.
Een forstnerboor van 5cm ga je niet redden, maar dat bedoelde je denk ik ook niet :).

Dat zou prima moeten lukken met zoiets. Hoewel je even moet bedenken hoe je die het mooi rond krijgt, en of je met de standaard invalvoet de 5cm kunt overbruggen.

Die vloer heb ik gedaan met een kleinere versie van een zgn. 'flattening jig':

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MJV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:37:
[...]

Een forstnerboor van 5cm ga je niet redden, maar dat bedoelde je denk ik ook niet :).
Wat ik al aangaf. Ik moet gefreesde cirkels hebben voor de lasklemmen. Inschatting is dat die ~ 5cm diameter moeten zijn. Als ik toch een bovenfrees nodig heb, dan die ik dat het liefst direct met de frees zodat ik geen aanvullende boren meer hoef te kopen.

Overigens heb ik nog nooit met een frees gewerkt, dus het is voor mij ook een avontuur wat ik nodig heb voor welk doel :)

[Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 06-07-2019 23:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:30:
[...]
Wat jij nu wilt gaat het handigst met de standaard voet op de freesmachine icm een "kopieerhuls".

Daarvoor maak je eerst een strakke mal van plaatmateriaal met een iets groter gat dan de benodigde 5cm.
Ik doe dat met een gatzaag voor die diameter.
De mal die je nu hebt leg je op je werkstuk en klemt die stevig vast, zodat die niet meer kan verschuiven.

Vervolgens zet je een rechte stiftfrees in de machine plus de genoemde kopieerhuls die een krap grotere diameter moet hebben dan die stiffrees.
De frees moet dus vrij kunnen draaien zonder de kopieerhuls aan de binnenzijde te raken.

Zet nu de bovenfrees op de mal en je kunt net zoveel gaten in die diameter frezen als je zelf wilt, door de frees steeds een paar millimeter dieper in te stellen. ;)
De freesdiepte bepaal je experimenteel al naar gelang de power van de machine.

Omdat er een diameterverschil bestaat tussen de aanslag van de kopieerhuls en de stiftfrees moet de mal iets groter zijn dan het gat dat je wilt frezen.
Dat verschil reken je met bijv. een schuifmaat even uit.

Snap je hem nog, of moet ik nu ook nog voor je gaan tekenen?? O-)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MJV
CurlyMo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:06:
[...]

Wat ik al aangaf. Ik moet gefreesde cirkels hebben voor de lasklemmen. Inschatting is dat die ~ 5cm diameter moeten zijn. Als ik toch een bovenfrees nodig heb, dan die ik dat het liefst direct met de frees zodat ik geen aanvullende boren meer hoef te kopen.

Overigens heb ik nog nooit met een frees gewerkt, dus het is voor mij ook een avontuur wat ik nodig heb voor welk doel :)
Ik was even in de veronderstelling dat het nette rondjes moesten worden, Als e.e.a. uit het zicht zit dan hoef je ook niet per se met malletjes aan de slag. Heb net even mijn frees bekeken en op het oog zou 5cm diameter moeten lukken.

Frees is mooi spul en maakt het mogelijk om je werkstukken een echte afgewerkte look te geven. Kan even zoeken zijn in het begin; qua beweegrichting (tegen de draairichting van de frees in) en zeker het frezen van kleinere stukjes.

Draag in ieder geval gehoorbescherming en ben je ervan bewust dat je met gereedschap werkt dat metaal met luttele duizenden toeren per minuut ronddraait (freesje wisselen = stekker eruit) en gewoon een kwestie van uitproberen.

Freesjes (die dingen die je erop zet) heb je in allerlei soorten en maten. En ook in uiteenlopende prijzen. Het kan zinvol zijn om een set van middelmatige kwaliteit te kopen (deze bijvoorbeeld) en als je bepaalde freesjes verslijt die in een wat betere kwaliteit aan te schaffen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Bhagavad Ik snap hem. Die mal truc zag ik eerder in een filmpje waarbij een timmerman een sleuf freesde voor een cilinder.

@MJV Freesje wilde ik halen bij ecotools. Zit daar nog een mooie beginner set bij?

• TheJVH
Los van de iets hogere prijs, is de DeWalt D26204K niet een iets betere deal dan de Makita? Stukje sterker (900 vs 710 watt) en een hogere freesdiepte. Hij heeft minder voeten dan de Makita maar ik zie eerlijk gezegd niet echt het nut van die andere 2 in...

[Voor 0% gewijzigd door TheJVH op 06-07-2019 23:49. Reden: verkeerde typenummer]

• MJV
TheJVH schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:39:
Los van de iets hogere prijs, is de DeWalt D2604K niet een iets betere deal dan de Makita? Stukje sterker (900 vs 710 watt) en een hogere freesdiepte. Hij heeft minder voeten dan de Makita maar ik zie eerlijk gezegd niet echt het nut van die andere 2 in...
Ik betwijfel of die 190 watt echt meerwaarde heeft. Verder zie ik niet echt NL-prijzen voorbij komen dus weet niet wat effectief het prijsverschil is.

@CurlyMo: Ik zie bij EcoTools zo geen setjes staan. Mogelijkerwijs is de kwaliteit daar wel beter dan bij HBM, je zou gewoon de freesjes die je het meest/eerst gaat gebruiken aan kunnen schaffen.

• TheJVH
MJV schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:46:
[...]

Ik betwijfel of die 190 watt echt meerwaarde heeft. Verder zie ik niet echt NL-prijzen voorbij komen dus weet niet wat effectief het prijsverschil is.

@CurlyMo: Ik zie bij EcoTools zo geen setjes staan. Mogelijkerwijs is de kwaliteit daar wel beter dan bij HBM, je zou gewoon de freesjes die je het meest/eerst gaat gebruiken aan kunnen schaffen.
Woops, het is de d26204k: https://www.coolblue.nl/p...ml#product-specifications

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
De Makita is te koop voor €185,-, dat vind ik wel een flink prijsverschil met de DeWalt, nog afgezien van het inzetbereik van de meerdere voetjes.

Zie dat de DeWalt ook geen Soft-Start heeft.

[Voor 4% gewijzigd door MJV op 06-07-2019 23:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Ik heb 2 zaagsneden gemaakt met de invalzaag, en met het handje uitgebeiteld. Werkt ook prima.

Je zou zelfs de ronde gaten ook kunnen beitelen. Maar dan heb je geen frees... 😀

Bij mij zitten de lasklemmen overigens niet in de plank maar weggewerkt in de halve bollen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Framoes
CurlyMo schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 23:27:
@Bhagavad Ik snap hem. Die mal truc zag ik eerder in een filmpje waarbij een timmerman een sleuf freesde voor een cilinder.

@MJV Freesje wilde ik halen bij ecotools. Zit daar nog een mooie beginner set bij?
Bij de accufrees van Makita zit ook een kopieerhuls. Of twee.

Zal bij de set van die met snoer misschien ook wel zo zijn.

[Voor 7% gewijzigd door Framoes op 07-07-2019 08:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
Framoes schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:20:
[...]

Bij de accufrees van Makita zit ook een kopieerhuls. Of twee.

Zal bij de set van die met snoer misschien ook wel zo zijn.
Bij die met snoer wordt er inderdaad ook een meegeleverd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@verjager niet aan gedacht dat het ook wel met een invalzaag moet kunnen :) Die heb ik al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 05-03-2020
CurlyMo schreef op zondag 7 juli 2019 @ 09:09:
@verjager niet aan gedacht dat het ook wel met een invalzaag moet kunnen :) Die heb ik al.
En als je dan zoveel mogelijk zaagsnedes maakt dan haal je die gleuf er nog makkelijker uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Net even aan het bladblazen geweest met de Makita VC2512L stofzuiger :+

Werkt best prima eigenlijk voor mijn kleine terras :D Slang op de blaasaansluiting, stang eraan en daar de smalle tuut op. Blaast nog best hard.

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2019 11:40]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online

De Katsu is rommel. Ik heb hem en het is weggegooid geld. Onbruikbaar door speling en andere problemen. Niet vergelijkbaar met de Makita. De Amazon reviews die anders beweren zijn nep, of hebben de Makita nooit vast mogen houden.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:43
Ik ben op zoek naar een soldeerpistool voor mijn vader, ter vervanging van zijn oude, welke niet goed meer op temperatuur komt/blijft.

Het gebruik is slechts sporadisch (paar keer per jaar maximaal), maar het moet wel gewoon goed werken. Zijn voorkeur gaat uit naar een pistool tov een bout, waarschijnlijk omdat je daarmee zelf bepaald wanneer deze aan gaat. Het kan ook zijn dat een bout wat onbekend terrein is.

Ik heb zelf eens een setje van Ferm gekocht, maar dat vind ik echt prul. Nou kan het ook mijn onkunde zijn, maar naar mijn beleving duurt het een minuut voordat de bout heet genoeg is om tin te smelten en na enkele seconden "uit" lijkt het weer opnieuw een minuut te duren. Volgens mij moet dat echt beter kunnen, ondanks dat ik Ferm toch regelmatig als "niet heel slecht" benoemd zie worden.

Ik lees verder veel over Weller en Aoyue, hoewel die laatste geen pistolen lijkt te hebben.

Het soldeerwerk zal hoofdzakelijk bestaan uit draadjes/kabeltjes aan elkaar solderen. Printplaten zie ik hem niet doen. Is het in dat geval logisch om voor een pistool te gaan? Of moet ik een bout niet per definitie uitsluiten? Een station lijkt mij overbodig en minder praktisch. Hij wil vooral op locatie kunnen solderen en niet op een vaste werkplek.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nofi, maar een pistool ken ik meer om dikke stukken blik ofzo aan elkaar te braden en heeft niks met solderen van draden te maken naar mijn idee :X Draadjes solderen doe ik met een soldeerbout.

Je vader heeft waarschijnlijk al voldoende aan zoiets: https://www.conrad.nl/p/v...-desoldeerzuigpomp-072428

Als hij echt fijne elektronica (transistoren, IC's e.d. ) wil gaan solderen dan kun je nog kijken naar een soldeerstation zoals Aoyue, Hakko. Zie ook Soldeerset kopen voor beginner, starterset genoeg?

Ik heb zelf deze soldeerbout. Temperatuur is instelbaar en is lekker snel op temperatuur.
Heb er wel een ander snoer (siliconen) aan gezet omdat het standaard snoer vrij stug is wat vervelend werkt.

[Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2019 13:25]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Van de week mijn Bosch blauw schroefmachientje vervangen door z'n broer van Milwaukee dus nu heb ik alles op hetzelfde ecosysteem, ideaal!

Mocht iemand nog interesse hebben in de Bosch (GSR10.8-Li), let me know.

De Milwaukee is wel flink groter en ook zwaarder dus in die zin is het geen upgrade.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
-DarkShadow- schreef op zondag 7 juli 2019 @ 12:31:
[...]

De Katsu is rommel. Ik heb hem en het is weggegooid geld. Onbruikbaar door speling en andere problemen. Niet vergelijkbaar met de Makita. De Amazon reviews die anders beweren zijn nep, of hebben de Makita nooit vast mogen houden.
Hmm meende dat mensen hier in het topic er wél over te spreken waren, ff terugzoeken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MJV
bbbrumbrum schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:13:
[...]

Hmm meende dat mensen hier in het topic er wél over te spreken waren, ff terugzoeken!
MJV in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

bbbrumbrum schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:13:
[...]

Ik heb hem vorig jaar gekocht en heb hier toen foto's gepost. Sindsdien heb ik hem best wel veel gebruikt. Ik heb geen problemen met speling. Enige irritatiepunt dat blijft terugkomen is het relatief korte snoer van twee meter. Achteraf had ik wellicht ook de offset/tilt voeten die ik niet heb toch wel eens kunnen gebruiken. En ik gebruik hem zo vaak dat ik achteraf de prijs van de Makita ook wel had kunnen verantwoorden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Johnny schreef op zondag 7 juli 2019 @ 21:50:
[...]

Ik heb hem vorig jaar gekocht en heb hier toen foto's gepost. Sindsdien heb ik hem best wel veel gebruikt. Ik heb geen problemen met speling. Enige irritatiepunt dat blijft terugkomen is het relatief korte snoer van twee meter. Achteraf had ik wellicht ook de offset/tilt voeten die ik niet heb toch wel eens kunnen gebruiken. En ik gebruik hem zo vaak dat ik achteraf de prijs van de Makita ook wel had kunnen verantwoorden.
Kan je iets zeggen over die projecten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mfmonkey
Na wat wikken en wegen is het het Makita duo geworden. Deels dat 2 machines handiger is, ik altijd al een slagschroever wilde en ook omdat een super krachtige boormachine overkill is.
Gelijk een accu heggenschaar gekocht waarbij de gratis 5A accu komt. Machine kost 86 euro welke, als je de prijs van die accu meeneemt, erg goedkoop.

Ohja, gekocht bij toolmax. Zowel als waardering voor hun zeer goede site met uitgebreide zoek en filter opties als dat het mij te weinig scheelde met dld.

[Voor 12% gewijzigd door mfmonkey op 07-07-2019 23:10]

Pagina: 1 ... 101 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee