Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:58:
[...]
4-polig en brushless zijn beide goed idd. Brushless is iets duurder en heeft kleine voordelen. Maar soms is de lagere prijs van een 4-polige machine zo aantrekkelijk, dat je net zo goed daarvoor kan gaan (dit speelt bij de populaire makita 18V machines. Er is een non-brushless machine met op papier wat betere specs dan de brushless en flink goedkoper. Dus als je in die klasse zoekt, is die 4polige wel interessant. Maar volgens mij zijn die beide boven jouw budget. Typenummers weet ik zo niet. Ik weet dat @Bhagavad groot fan van dat model is)
Dat klopt en zeker in het geval van @
rens-br waar hij "slechts" 1 machine tot zijn beschikking krijgt.
Het is met alle genoemde alternatieven (en deze Makita incluis) een ingewikkeld vergelijk van vele plussen en minnen.
Wat vóór de DDF482 pleit is de compactheid, de kracht en het redelijk lage gewicht.
De afwezigheid van een klopboor zie ik eerder als een pluspunt, denk aan de bekende probleempjes met boorkopwiebel op alle
klopboorversies.
Deze 18V machine is een overzichtelijke hoeveelheid grammen zwaarder dan de 10.8/12V alternatieven, maar heeft wel een gezond koppel van 62Nm (het
dubbele van een 10.8V Bosch en Metabo) en is nog steeds compact te noemen.
Ik heb hier ook een stel van die inderdaad superhandige 10.8/12V dwergjes, maar de iets grotere 482 is beduidend sterker en heeft meteen een grotere boorkop van 13mm.
Mocht er slechts 1 machine mee naar het "onbewoonde eiland", dan werd het zeker de 482.
Er zijn overigens vergelijkbare lookalikes van deze 18V machine bij oa Bosch, De Walt en Metabo te vinden.
Ik ben niet per se met Makita getrouwd, maar het huidige Makita 18V platform heeft veel voordelen tov de concurrentie.
Ossi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
[...]
Het schroeven kost zo weinig dat je echt geen dikke 5A accu's nodig hebt. Voor tuingereedschap of ander zwaar gereedschap waarschijnlijk wel handig hoor. Maar als eerste instap zou ik niet direct focussen op de meest dikke accu's.
De enige keren dat ik mijn accu leegtrok, was wanneer ik met een hele dikke boor een boomstronk aan het stuk boren was. Boren trekt veel meer energie dan schroeven is mijn idee in ieder geval.
Voor deze klussen heb je absoluut gelijk, maar ik trek met een rondje bladblazen evengoed zomaar 6+ accu's van 5Ah leeg.
De accu's zijn met zo'n hongerige 2x18V machine bijna niet aan te slepen.

CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:00:
[...]
Wat ik eerder aangaf. Bij de FC heb ik de boor die ik wil gebruiken in de snelspanner zitten en de bit in de bithouder. I.p.v. wisselen van machine kan ik nu gewoon de kop wisselen om te boren of schroeven.
Deze Bosch is inderdaad een heel fijn machientje, maar de complete koppen "quick" wisselen om te kunnen boren of schroeven, is (voor mij tenminste) net zo irritant als het bitje wisselen voor een boortje in een en dezelfde boorkop.
Zeker als je dit aan de lopende band moet doen.
Dan werk je met 2 machines toch een stuk comfortabeler.
Het fijne aan deze compacte Bosch schroever is (alweer voor mij

) juist de mogelijkheid een haakse boor-/schroefkop te hebben, of het unieke excenter hulpstuk.
Kan ook aan mij liggen.
[
Voor 32% gewijzigd door
Verwijderd op 04-07-2019 07:54
]