[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.833 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
s0ulmaster schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:25:
Bedenk waar je het allemaal voor nodig hebt en wil gebruiken.
Ga je 1x in de X jaar voor een andere woning een keer 100m2 laminaat leggen, kun je natuurlijk ook kijken of je wat van iemand kan lenen / huren. Een cirkel

Verwacht je veel meer te gaan klussen (vooral met hout) dan is het fijn als je het direct goed aanpakt.
Zo hebt ik ook veel te veel gereedschap ( :+), maar ben ik ook 2x per week in de werkplaats te vinden om te hobbyen aan alles wat ik maar leuk vind om te maken
Ik zou een cirkelzaag en afkortzaag ook van m'n ouders kunnen lenen, of anders eens tweedehands kijken. Ik verwacht deze apparaten inderdaad niet vaak te zullen gebruiken, alhoewel ik wel nog het idee had om ook een kast of twee te bouwen.
The Eagle schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 11:33:
Ik heb 1x 90M2 laminaat gelegd, helemaal door. Cirkelzaag oid is leuk, maar achteraf zou ik gewoon een laminaatsnijder gekocht of gehuurd hebben. Heb destijds alles met de decoupeer gedaan en dat ging goed, maar die laminaatzaagjes zijn zo prijzig en slijten vrij hard dat een laminaatsnijder ook wel uit had gekund en geld bespaard had.
Decoupeer heb je sowieso nodig voor de kleine stukjes. Bouwstofzuiger kan, maar een gewone voldoet ook prima, zeker als ie al wat ouder is.
Al met al lijstje van benodigdheden:
- ducttape (vastleggen dampvloer)
- schaar (knippen dampfolie)
- stanleymes (op maat snijden ondervloer)
- decoupeerzaag
- laminaatsnijder
- laminaatlegset
- afstandsblokjes
- potlood en puntenslijper
- oud kussen van een tuinstoel (bescherm je je knieen mee en schuift makkelijker
- Rolmaat
- winkelhaak
- zwaaihaak voor de niet-rechte hoeken
- workmate oid.

En verder natuurlijk de obligate krat bier, versnaperingen etc. Vergeet ook niet de kale vloer eerst _goed_ te zuigen voor je er de dampfolie onder gooit. De ondervloer dempt weliswaar maar niks zo irritant als de vloer hoeren kraken omdat je een steentje vergeten bent.
Bedankt, zo'n lijst kan ik goed gebruiken, en ook de tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yw. Nog vergeten trouwens:
- hamer en houtbeitel. Als je net te dicht bij de randjes zit sla je met een houtbeitel een evt teveel er met wat beleid zo af. Beter dan een multitool of een dremel, daar ben je zoals al aangegeven zo je zaag / slijpblad kwijt.
- Plintenschaar. Plintjes is een pestwerk maar wil je meteen leggen, anders moet dat na 1,5 jaar nog (trust me, I know)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 14:18
Ik heb ook een keer laminaat gelegd en een afkortzaag gebruikt met een duur zaagblad. Echter, door de goede kwaliteit laminaat was het zaagblad na 3/4 van de klus al redelijk bot. Daarna altijd een decoupeerzaag gebruikt met goede laminaatzaagjes. Is toch een stuk goedkoper. Mogelijk dat een laminaatsnijder de meest goedkope oplossing is, maar daar heb ik nog nooit mee gwerkt. Ik weet niet of je dan makkelijk door laminaat komt van 12 mm klasse 33.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

The Eagle schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 12:52:
Plintjes is een pestwerk maar wil je meteen leggen, anders moet dat na 1,5 jaar nog (trust me, I know)
Die is zo herkenbaar :D.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-08 18:03
Het lijstje van The Eagle is inderdaad prima compleet op de profielmal na. Zwaaihaak heb je dan eigenlijk ook niet eens meer nodig. Zelfs een winkelhaak kan je nog wel zonder mee als je iets hebt waarmee je haaks kan knippen/zagen.

Een werkbank om op stahoogte te kunnen werken is wel fijn + wat (lijm) klemmen om je plak vast te kunnen zetten voor het zagen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-08 19:04
s0ulmaster schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:23:

Iemand tips (@L.N. wellicht) om mijn keuze definitief te kunnen maken?
Helaas kan ik jou niet helpen, want ik heb geen ervaring met dergelijke machines. Kijk ook eens naar de nieuwe Hammer HS 950. Die kost evenveel als de Jet (prijs Hammer is incl BTW, Jet is excl. BTW) en is waarschijnlijk een stukje degelijker, heeft iets meer vermogen en een in hoogte verstelbare tafel. De Hammer is net een nieuw model, dus weet niet of je al reviews kunt vinden.

Welke van de 2 Jet's het beste is lijkt vooral af te hangen van het gebruik. Die met de schijf is minder geschikt voor grote stukken te schuren, want dan heb je te weinig ondersteuning door de kleine tafel. Het andere verschil is dat je met die met de schuurschijf geen ronde kant hebt om te schuren, oftewel je kunt enkel rechte stukken schuren. Nu heb jij ook een spindelschuurmachine, dus mogelijk is dat niet erg. Maar het is handiger als je het op 1 machine kunt.

Ik ben aan het wachten op een Triton TSPST450. De levertijd schuift maar op. Ik heb ook gekeken naar een grotere, zoals de Hammer. Maar ik heb er de plaats niet voor en het geld er niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:30:
[...]

Helaas kan ik jou niet helpen, want ik heb geen ervaring met dergelijke machines. Kijk ook eens naar de nieuwe Hammer HS 950. Die kost evenveel als de Jet (prijs Hammer is incl BTW, Jet is excl. BTW) en is waarschijnlijk een stukje degelijker, heeft iets meer vermogen en een in hoogte verstelbare tafel. De Hammer is net een nieuw model, dus weet niet of je al reviews kunt vinden.

[YouTube: Hammer® HS 950 Highlight]

Welke van de 2 Jet's het beste is lijkt vooral af te hangen van het gebruik. Die met de schijf is minder geschikt voor grote stukken te schuren, want dan heb je te weinig ondersteuning door de kleine tafel. Het andere verschil is dat je met die met de schuurschijf geen ronde kant hebt om te schuren, oftewel je kunt enkel rechte stukken schuren. Nu heb jij ook een spindelschuurmachine, dus mogelijk is dat niet erg. Maar het is handiger als je het op 1 machine kunt.

Ik ben aan het wachten op een Triton TSPST450. De levertijd schuift maar op. Ik heb ook gekeken naar een grotere, zoals de Hammer. Maar ik heb er de plaats niet voor en het geld er niet voor over.

[YouTube: Triton Oscillating Spindle & Belt Sander - Review and demonstration. A great bit of kit!]
De hammer had ik een paar maand terug ook al gezien inderdaad. Volgens mij is deze echt pas net op de markt, dus ervaringen had ik nog niet kunnen vinden op woodworking. (zag dat jij daar ook actief bent).
Als ik inderdaad alleen voor een oscilerende band ga, wordt het inderdaad eerder de hammer dan de jet.

Die triton heb ik ook O-) ook wel een goeie tijd op moeten wachten. Triton is weinig/slecht beschikbaar in NL, maar het is een leuke machine O+

Zoals je zelf al zegt, je mist het werkoppervlak op de variant met de schijf. Verder heb ik voorlopig aan de triton genoeg voor ronde zaken.

Nu is de werkplaats ook wel bomvol, dus meer machines gaan er voorlopig ook niet komen :+

[ Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 02-07-2019 13:35 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:13
hansvk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:10:
Ik heb ook een keer laminaat gelegd en een afkortzaag gebruikt met een duur zaagblad. Echter, door de goede kwaliteit laminaat was het zaagblad na 3/4 van de klus al redelijk bot. Daarna altijd een decoupeerzaag gebruikt met goede laminaatzaagjes. Is toch een stuk goedkoper. Mogelijk dat een laminaatsnijder de meest goedkope oplossing is, maar daar heb ik nog nooit mee gwerkt. Ik weet niet of je dan makkelijk door laminaat komt van 12 mm klasse 33.
Ik heb voor de hele benedenverdieping een laminaatsnijder gebruikt (zo'n recht model, waar je in 1 beweging de hele plank afhakt, dus niet vanaf de zijkant insnijden). Ik ben gematigd positief. Hij doet het wel, geeft een stuk minder rommel (zaagsel) en is stiller. Echter heeft hij al moeite met 9mm laminaat (laat staan 12 - wat sowieso wel errug dik is hoor) en zie je dat de snijrand niet helemaal netjes is. Eigenlijk moet je na elke snede even het randje bijwerken, waardoor je bijna even snel klaar bent als met de decoupeer.

Ik heb ook een afkortzaag gebruikt, dat werkt ook aardig, nadeel is wel dat je bladen naar z'n grootje gaan, het een berg stof geeft en een takkeherrie maakt.

Al met al werkt de decoupeer eigenlijk nog het snelst. Je vliegt inderdaad door die bladen heen maar op een vloer van >1000 piek is die 30 euro voor wat zaagjes ook wel te overzien.

Qua gereedschap wat ik heb gebruikt:

- Hamer (neem een goede zware, geen lullig hamertje-tik ding)
- Slaghoutje om je laminaat niet kapot te rammen
- Afstandhouders voor tegen de muur
- Winkelhaak (1 die over de gehele breedte van de plank kan, en een dikke zodat je hem als decoupeer geleider kan gebruiken)
- Meetgereedschap (ik heb een duimstok, rolmaat, en mini-combinatiehaak van 15cm)
- Decoupeerzaag
- Workmate
- Laminaat slagijzer (zodat je hem vanaf de muur kan aanslaan)

Niet heel nodig maar toch erg handig
- Angleizer, extreem handig om rare hoekjes uit te zagen (want je muren zijn toch nooit haaks)
- Multitool: Hiermee kan je de afwerklatten van je deurkozijn inzagen zodat je het laminaat eronder kan leggen in plaats van erlangs. Dat doe je daarna ook met je plinten, dat wordt een stuk strakker dan allemaal rare hoekjes te gaan maken: YouTube: Timmertip 477 Laminaatplint op rare hoeken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-08 07:58
Iemand hier ervaring met alternatieve afzuigslangen voor Makita gereedschap naar een 'normale' stofzuiger. Ik zie dat een x aantal apparaten 38mm gebruiken als maat voor de slang maar om nou 40 euro neer te leggen voor wat stof af te zuigen, dat geld investeer ik liever in goed gereedschap.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-08 14:22
@loewie1984 Zowel mijn Nilfisk bouwstofzuiger als mijn gewone Bosch stofzuiger gebruiken de zelfde maat aansluiting (ik gebruik de stang van de bosch regelmatig op de nilfisk). En ze passen beiden op mijn makita SP6000 en eigenlijk al het gereedschap dat ik gebruikt heb met een normale aansluiting (niet die van mijn decoupeer, die is heel klein).
Verder zou ik je niet adviseren om een gewone stofzuiger te gebruiken. Het fijne stof wordt er juist actief uitgeblazen, waardoor je eerder meer stof binnen krijgt dan minder. Daarnaast schrijf je de stofzuiger heel hard af, omdat een gewone stofzuiger de lucht (met stof) door de motor heen blaast, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

loewie1984 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:02:
Iemand hier ervaring met alternatieve afzuigslangen voor Makita gereedschap naar een 'normale' stofzuiger. Ik zie dat een x aantal apparaten 38mm gebruiken als maat voor de slang maar om nou 40 euro neer te leggen voor wat stof af te zuigen, dat geld investeer ik liever in goed gereedschap.
Helemaal mee eens. Veel geld altijd voor wat verloopjes en slangen. Totdat je begint te klussen en je loopt te kloten met tape en niet passende slangen en gereedschap met als resultaat een hele hoop stof en frustratie omdat je langer bezig bent met die slang dan met je werkstuk.
Dan is die 40 euro een schijntje. :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hansvk schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:10:
De 5 euro zaagbladen van de Lidl werkten bij mijn afkortzaag prima .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:53
Omdat ik constant mijn vaders afkortzaag en zijn cirkelzaag aan het lenen was.
Nu eindelijk zelf de Scheppach PL55 met de accessoireset besteld.
Vanwege de kosten nu eerst maar eens de Scheppach en kijken hoe ik daarmee uit de voeten kan.
Later koop ik misschien nog een keer een zaagtafel of afkortzaag. (geen idee wat handiger is)

Ik wilde eerst sparen voor een bekender merk maar vanwege de goede reviews en ervaringen toch maar voor deze gekozen.

Ik hoop dus dat hij gaat bevallen :)

vanwege geen master slave stopcontact op mijn Karchter NT35 ook maar een
Kemo M103N Master/slave schakelaar Module gekocht.
Deze wil ik zelf in een klein stekkerblok monteren. (weet niet hoeveel mm2 de standaard kabel van de Karcher is anders had ik daar wel een extra stopcontact opgezet)

Een tijdje terug ook zelf een cycloon gemaakt. Dit scheelt ook heel veel stof in het filter

[ Voor 28% gewijzigd door thespeed op 02-07-2019 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiscool
  • Laatst online: 20:51
thespeed schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:28:
Omdat ik constant mijn vaders afkortzaag en zijn cirkelzaag aan het lenen was.
Nu eindelijk zelf de Scheppach PL55 met de accessoireset besteld.
Vanwege de kosten nu eerst maar eens de Scheppach en kijken hoe ik daarmee uit de voeten kan.
Later koop ik misschien nog een keer een zaagtafel of afkortzaag. (geen idee wat handiger is)

Ik wilde eerst sparen voor een bekender merk maar vanwege de goede reviews en ervaringen toch maar voor deze gekozen.

Ik hoop dus dat hij gaat bevallen :)

vanwege geen master slave stopcontact op mijn Karchter NT35 ook maar een
Kemo M103N Master/slave schakelaar Module gekocht.
Deze wil ik zelf in een klein stekkerblok monteren. (weet niet hoeveel mm2 de standaard kabel van de Karcher is anders had ik daar wel een extra stopcontact opgezet)

Een tijdje terug ook zelf een cycloon gemaakt. Dit scheelt ook heel veel stof in het filter
Zou je willen laten weten hoe de Scheppach bevalt? Ik ben zeer benieuwd omdat ik voor dezelfde keuze sta! Twijfel tussen de Scheppach en de Makita SP6000J. Aan de ene kant gebruik ik het niet super vaak, aan de andere kant is goedkoop ook vaak duurkoop. Dank je wel alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:22
Henkiscool schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 15:56:
[...]

Zou je willen laten weten hoe de Scheppach bevalt? Ik ben zeer benieuwd omdat ik voor dezelfde keuze sta! Twijfel tussen de Scheppach en de Makita SP6000J. Aan de ene kant gebruik ik het niet super vaak, aan de andere kant is goedkoop ook vaak duurkoop. Dank je wel alvast!
Zoek gewoon even in dit topic. Velen zijn hem voorgegaan zoals ik en @The Eagle wij hebben onze ervaring vaak genoeg gedeeld.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

TheJVH schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 13:46:
[...]

Ik heb voor de hele benedenverdieping een laminaatsnijder gebruikt (zo'n recht model, waar je in 1 beweging de hele plank afhakt, dus niet vanaf de zijkant insnijden). Ik ben gematigd positief. Hij doet het wel, geeft een stuk minder rommel (zaagsel) en is stiller. Echter heeft hij al moeite met 9mm laminaat (laat staan 12 - wat sowieso wel errug dik is hoor) en zie je dat de snijrand niet helemaal netjes is. Eigenlijk moet je na elke snede even het randje bijwerken, waardoor je bijna even snel klaar bent als met de decoupeer.

Ik heb ook een afkortzaag gebruikt, dat werkt ook aardig, nadeel is wel dat je bladen naar z'n grootje gaan, het een berg stof geeft en een takkeherrie maakt.

Al met al werkt de decoupeer eigenlijk nog het snelst. Je vliegt inderdaad door die bladen heen maar op een vloer van >1000 piek is die 30 euro voor wat zaagjes ook wel te overzien.

Qua gereedschap wat ik heb gebruikt:

- Hamer (neem een goede zware, geen lullig hamertje-tik ding)
- Slaghoutje om je laminaat niet kapot te rammen
- Afstandhouders voor tegen de muur
- Winkelhaak (1 die over de gehele breedte van de plank kan, en een dikke zodat je hem als decoupeer geleider kan gebruiken)
- Meetgereedschap (ik heb een duimstok, rolmaat, en mini-combinatiehaak van 15cm)
- Decoupeerzaag
- Workmate
- Laminaat slagijzer (zodat je hem vanaf de muur kan aanslaan)

Niet heel nodig maar toch erg handig
- Angleizer, extreem handig om rare hoekjes uit te zagen (want je muren zijn toch nooit haaks)
- Multitool: Hiermee kan je de afwerklatten van je deurkozijn inzagen zodat je het laminaat eronder kan leggen in plaats van erlangs. Dat doe je daarna ook met je plinten, dat wordt een stuk strakker dan allemaal rare hoekjes te gaan maken: YouTube: Timmertip 477 Laminaatplint op rare hoeken _/-\o_
Mijn ervaring is ook dat cirkelzaagbladen snel bot worden door laminaat. Zonde van je dure bladen. Laatste keer dat ik hier laminaat heb gelegd gewoon decoupeerzaag, die zaagjes worden ook snel bot, maar kosten toch niks.

Wel voor mijn afkortzaag één blad bewaard dat bot is maar voor laminaat voldoet.

I.p.v. ducttape zou ik trouwens gewoon alu-tape gebruiken, dat dicht ook nog mooi vochtdicht af en is flinterdun.

Je zou nog een zgn. Speedsquare look-alike kunnen overwegen. Deze klem/houd je vast op de plank en hier zaag je dan met de decoupeerzaag langsaf, dan zaag je sowieso haaks.

Dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/makezine.com/wp-content/uploads/2015/08/speedSquare_3.jpg?resize=1200%2C670&strip=all&ssl=1

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 02-07-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waarom een cirkelzaag kopen en dure zaagbladen gebruiken (investering 150 euro ofzo), daarvan de helft afschrijven want botte zaagbladen, als je voor 3 of 4 tientjes een laminaatsnijder hebt die er voor gemaakt is?
Sure, als je denkt dat je die cirkelzaag veel gaat gebruiken is het te overwegen. Maar speciaal voor een laminaatvloer, dat kan nooit uit imho.
Ter indicatie: https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=laminaatsnijder
Koop 35 euro (zaagblad is volgens mij al 50% daarvan) en huur 19 per dag, 28 voor een weekend en 47,50 voor een week. Die huur zal wel wat robuster zijn, maar haalt het niet tegen koop natuurlijk. Zou ook zeker MP even checken, staan er volgens mij zat op. Zelfde effect als een spijkerpistool of een schroefautomaat. Relatief duur maar maakt het leven zoveel makkelijker.

[ Voor 38% gewijzigd door The Eagle op 02-07-2019 18:14 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Als het idd specifiek voor laminaat is: zoals ^^zegt, gewoon laminaatsnijder halen.
Minder herrie, minder stof, goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat stof heb ik het nog niet eens over gehad. En laminaatsnijder kun je vlakbij doen, Aag moet je weer workmate etc voor hebben. Kost allemaal tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
JayRune schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:02:
Wat betreft de usecase voor de decoupeerzaag: ik moet (wand)planken zagen en tevens wat planken voor de in de meterkast. Om de inkeping in de planken voor de buizen te zagen dacht ik aan een decoupeerzaag. Een decoupeerzaag lijkt mij wat universeler dan een cirkelzaag. Met een decoupeerzaag valt ook recht te zagen (met de juiste hulpmiddelen).

Of zie ik dit verkeerd?
Daar is een decoupeerzaag prima voor. Kan me eerlijk gezegd geen andere machine bedenken die je voor zo'n klus kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-08 11:28
Framoes schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:18:
[...]

Daar is een decoupeerzaag prima voor. Kan me eerlijk gezegd geen andere machine bedenken die je voor zo'n klus kan gebruiken.
Bij gebrek aan decoupeer werkt een cirkelzaag/zaagtafel met speedboor/gatzaag ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Ravocs schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:46:
[...]

Bij gebrek aan decoupeer werkt een cirkelzaag/zaagtafel met speedboor/gatzaag ook
Als het gaten midden in een plank zijn waar je leidingen doorheen trekt is een speedboor zelfs handiger. Maar bij inkepingen pak ik liever een decoupeerzaag.

En planken afkorten of smaller maken is een zaagtafel of afkortzaag natuurlijk veel beter.

Maar ik dacht dat hij inkepingen in de planken moest zagen. Misschien een beetje over dingen heen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ravocs schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:46:
[...]

Een cirkelzaag met speedboor?
Die snap ik niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:08:
[...]
Een cirkelzaag met speedboor?
Die snap ik niet?
Jawel die ken je vast, zo'n invalspeedboorzaag met cirkelliniaal.
Je ziet ze overal.
Die van mij is alweer een oudje op 230V, nog zonder bluetooth, NFC en Siri. ;)

Dat laatste is echt een gemis, want nu moet je bijv. de laterale diffractie handmatig gaan invoeren.
Allemaal tijdverlies voor een modale klusser. _O-
s0ulmaster schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:37:
[...]
@Bhagavad Ik heb zelf laatst een mitu gekocht en kwam erachter dat de goedkoopste digimatic (die jij linkt) inderdaad 100 euro kost, en als je er een met een duimwieltje wil je gewoon zonder pardon 190 euro mag aftikken |:( Dan maar geen duimwieltje. Conclusie die van 100 euro is gewoon "goedkoop" alle andere varianten zijn al snel 200+
Ja die duimwieltjes werken best fijn, maar met een beetje geduld zie je die af en toe tegen vergelijkbare prijzen op Amazon terug.
Wij hebben er een paar van in gebruik en die hebben geen €190 gekost. ;)
Damic schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:26:
[...]
De IP rating maakt het veel duurder en wat betreft de co8 boortjes, waarom niet he. O-)
Zo'n analoge Mitutoyo met vooroorlogse nonius kun je voor veel minder zonder nare restverschijnselen onder water houden. ;)

En Cobalt 8% zou zomaar brosser dan 5% en dus meer breekbaar kunnen zijn.
Toenemende hardheid gaat bij metalen meestal ten koste van iets.
De 8% cobaltlegering is favoriet tov 5% bij het boren in hopeloos hard gietijzer, maar hoe vaak komt dat voor??

Het fijne van de eerder genoemde borensets (waar meerdere boren van dezelfde maat in voorkomen) is dat je tenminste verder kunt als er eens een boor breekt en je niet voor een enkel boortje weer moet gaan shoppen.
Voor het geld hoef je het eigenlijk niet te laten als je -net als jij- lekker aan de slag wilt.
FreshMaker schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:17:
[...]
Ik heb sinds een tijdje ook zo'n reciprozaag ...
Maar volgens mij kan ik het niet ;)

Kan iemand me uitleggen HOE ik het goed kan gebruiken, want na een paar keer op en neer heb ik een krom zaagblad :(
Het enige dat ik mij hier bij kan voorstellen is dat je óf veel te lange zaagbladen gebruikt, óf de aanslag van de reciprozaag niet tegen het te zagen werkstuk gedrukt houdt.

Je moet namelijk echt je best doen om dan alsnog het zaagblad krom te laten slaan. :+

Deze week nog 12mm staal doormidden gezaagd en dat ging er bijna als boter doorheen, zonder krom te slaan.
Maar wel het daarvoor geschikte zaagblad gebruikt dat precies lang genoeg was en opletten dat de zaagaanslag goed contact blijft houden. ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2019 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Tegen beter weten in iets besteld bij Gereedschapcentrum. Levertijden zijn daar helaas nog wel eens "vloeibaar".

Had een Metabo accutol besteld en tijdens de bestelling stond er volgende dag bezorgd, vervolgens krijg ik een dag later pas melding van verzending en nu staat er bij postnl dat het pakket morgen komt.

Die dag later verzonden snap ik nog, omdat de bestelling na 23.00 is gedaan. Dat er ook na 23.00 volgende dag geleverd blijft staan op de bestelpagina is slordig, maar het staat wel in de FAQ.

Al met al een beetje jammer, want ik bestel hem daar omdat zij hem op voorraad hadden. Ik heb dat ding voor m'n werk nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Framoes schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 07:56:
Tegen beter weten in iets besteld bij Gereedschapcentrum. Levertijden zijn daar helaas nog wel eens "vloeibaar".

Had een Metabo accutol besteld en tijdens de bestelling stond er volgende dag bezorgd, vervolgens krijg ik een dag later pas melding van verzending en nu staat er bij postnl dat het pakket morgen komt.

Die dag later verzonden snap ik nog, omdat de bestelling na 23.00 is gedaan. Dat er ook na 23.00 volgende dag geleverd blijft staan op de bestelpagina is slordig, maar het staat wel in de FAQ.

Al met al een beetje jammer, want ik bestel hem daar omdat zij hem op voorraad hadden. Ik heb dat ding voor m'n werk nodig.
Ik snap je punt niet? Je besteld na 23:00u en je maakt je druk vanwege de status die je krijgt terwijl je weet dat de kans erg groot is dat je het pakketje niet de volgende dag krijgt?

Dat hun voorraadbeheer wat beter kan, ben ik het mee eens, maarvoor 23u besteld volgende dag is huis is toch heel netjes en is bij mij nog altijd waargemaakt.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik ga een start maken met de keuken vervangen(waarschijnlijk komend weekend). Hierbij zal ik de volgende werkzaamheden tegenkomen waar ik gepast gereedschap voor nodig heb:

-cellenbetonblokken zetten en pas zagen om deurgat te vullen
-beperkt aantal leidingen infrezen, allemaal in tussenmuren welke niet van baksteen of beton zijn.
-mozaïek tegelmatjes op maat zagen

Daarnaast lijkt het mij een oplossing om leidingen af te korten enz.

In de toekomst ga ik ook de badkamer en het toilet beneden aanpakken, hier zullen de tegels en leidingen ook weer de kop op steken vermoed ik.

Nu had ik in mijn wijsheid bedacht dat een goede haakse slijper met een diamantblad een geschikte oplossing zou kunnen zijn. Hier kan ik alles mee volgens mij, en heb ik met een andere schijf ook wat aan bij andere werkzaamheden.

Ik zat bijvoorbeeld aan:
-De Bosch GWS880 met 2 diamantschijven voor ca 78 euro bij veel adressen te krijgen

-De Hitachi via 1eKeus deze zit hier om bijna om de hoek, maar machine lijkt me wat ligt met 600W
https://www.1ekeus.nl/pro...13sta-haakse-slijper.html

-alternatief zag ik deze set, maar wat overkill misschien: https://www.klium.nl/hiko...w-i-g13sta-125-600-755281
Is 2x hitachi/hikoki

Optioneel zou ik een muurfrees kunnen huren, maar dan heb ik nog geen cellenbetonblokken en tegels op maat gezaagd...
Andere optie, goedkope tegelzaag van marktplaats. Is weer oplossing voor 1 van de 3 klussen en lijkt me ook niet geschikt voor matjes.
Heb ook nog even aan een multitool gedacht maar dit lijkt me ook niet de machine.

Zie ik andere oplossingen of goede machines over het hoofd? Zou ik de Bosch pakken want goed genoeg voor alles of beter toch the Hitachi set halen omdat ik dan veel veelzijdiger ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
s0ulmaster schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:04:
[...]

Ik snap je punt niet? Je besteld na 23:00u en je maakt je druk vanwege de status die je krijgt terwijl je weet dat de kans erg groot is dat je het pakketje niet de volgende dag krijgt?

Dat hun voorraadbeheer wat beter kan, ben ik het mee eens, maarvoor 23u besteld volgende dag is huis is toch heel netjes en is bij mij nog altijd waargemaakt.
Sorry, had de besteldatum niet aangegeven.

Maandag besteld, morgen in huis. Die extra dag snap ik omdat ik na 23.00 de orderbevestiging binnen had. Het is praktisch als de bestelpagina na 22.59 automatisch de bezorgdatum aanpast, maar niks aan te doen.

Maar morgen is het donderdag. Dat is sowieso niet de volgende dag geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:04:
[...]

Sorry, had de besteldatum niet aangegeven.

Maandag besteld, morgen in huis. Die extra dag snap ik omdat ik na 23.00 de orderbevestiging binnen had. Het is praktisch als de bestelpagina na 22.59 automatisch de bezorgdatum aanpast, maar niks aan te doen.

Maar morgen is het donderdag. Dat is sowieso niet de volgende dag geleverd.
Dat scheelt sowieso al wel ;)

Maar vergeet ook de drukte bij PostNL momenteel niet.
Zo vlak voor de vakantie, heel veel mensen die nog nét dat ene in huis willen halen.

Ik sprak gisteren 'mijn' bezorger, die verontschuldigde zich al, vrijwel al zijn leveringen lopen ( door het sorteercentrum ) al minimaal 24u vertraging op.
Hij is zelfs dubbele ritten aan het rijden.

( dit staat los van het verkopende bedrijf natuurlijk, maar telt ook nog eens mee )
* FreshMaker krijg 5 pakketjes vandaag, die allemaal Maandag en gisteren al binnen hadden moeten zijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
FreshMaker schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Dat scheelt sowieso al wel ;)

Maar vergeet ook de drukte bij PostNL momenteel niet.
Zo vlak voor de vakantie, heel veel mensen die nog nét dat ene in huis willen halen.

Ik sprak gisteren 'mijn' bezorger, die verontschuldigde zich al, vrijwel al zijn leveringen lopen ( door het sorteercentrum ) al minimaal 24u vertraging op.
Hij is zelfs dubbele ritten aan het rijden.

( dit staat los van het verkopende bedrijf natuurlijk, maar telt ook nog eens mee )
* FreshMaker krijg 5 pakketjes vandaag, die allemaal Maandag en gisteren al binnen hadden moeten zijn )
Gereedschapcentrum gaf dit idd al aan. Postnl zet ze op nog niet ontvangen in hun systeem vanwege drukte en ik dacht een nieuw sorteercentrum (dat zei de jongen bij de klantemservice volgens). Blijkbaar dus ook al al pakketten wel binnen zijn.

Gezien de agressie tegen bezorgers snap ik dit ergens ook wel. Dan lijkt het iig niet alsof PostNL ze al heeft maar niet bezorgt.

Maar heb eerder een bestelling daar een dag later gehad (ik weet het, #whitepeopleproblems) en hier ook wel eens kritiek op hun voorraadsysteem gelezen. Vandaar dus dat ik dacht dat het bij hen lag.

[ Voor 8% gewijzigd door Framoes op 03-07-2019 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:14:
[...]

Gereedschapcentrum gaf dit idd al aan. Postnl zet ze op nog niet ontvangen in hun systeem vanwege drukte en ik dacht een nieuw sorteercentrum (dat zei de jongen bij de klantemservice volgens). Blijkbaar dus ook al al pakketten wel binnen zijn.

Gezien de agressie tegen bezorgers snap ik dit ergens ook wel. Dan lijkt het iig niet alsof PostNL ze al heeft maar niet bezorgt.
Wat ik van hem begreep, is sinds begin dit jaar het inboeken veranderd bij PostNL.
pas als het IN de molen zit gaat het onder de scanner ( dus op de lopende band naar het district/postcode ) is het 'onderweg'
Vooral de grote jongens hebben hier last van, jij als particulier geeft het af op het postkantoor, en na inscannen is het 'onderweg'

Pas nu met de vakantie merk je er als consument iets van, ik vond het wel aannemelijk, en stiekem ook wel een eerlijk systeem.
Al ga je als klant van ( bv Bol.com ) nu wel het bedrijf verwijten op langere levertijden, ipv PostNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02:05

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ben aan het rondkijken voor een fatsoenlijke schroef/boormachine voor huis, tuin en keuken gebruik. Ik heb momenteel nog helemaal niks, dus ik kan nog alle kanten op.

Wel heb ik grote voorkeur voor Makita met hun 18V LXT accu's en een M-Box. Na een uitgebreide zoektocht heb ik het idee dat ik het einde van het bos gevonden heb en ik kwam uit op DDF453SFJ of de DDF453SFX1. Vond beide erg compele sets. Twee accu's en de ene met een M-box en de andere met een hoop accessoires. Te koop voor respectievelijk 210 euro of 200 euro bij de Hornbach. Ik kom in dit topic en op internet echter niet heel veel reviews tegen van dit type, zijn er nog andere / betere te vinden of is dit gewoon een prima aankoop?

Enige minpunten die ik zelf heb kunnen vinden is het feit dat er geen borstelloze motor en ingebouwde lamp in zit.

Kwa budget mik een een beetje op 200 euro en daarvoor zou het fijn zijn als ik een schroefmachine, 2 accu's, een lader en een M-box voor heb. Dat lijkt tot nu toe behoorlijk uitdagend te zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 10:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
voor 200 euro is dat inderdaad een uitdaging bij de "A-merken"

Die Hornbach set is wel erg basic, met een 2-polige machine, met lage toeren en weinig koppel. 3Ah accu's ipv de nu wat meer gangbare 5Ah (hoewel je met die 3Ah accu's met boren wel prima uit de voeten kan). Maar eigenlijk nog waar ik het meest kritisch over ben: Een lader die er een uur over doet om de accu vol te laden ZONDER actieve koeling.

Moet je persé 18V hebben? Want als ik dit bekijk en je zoekt alleen maar een boorschroefmachine en je budget is beperkt: Ga dan eens bij de 10,8/12V machines kijken. Die zijn net zo sterk als deze 18V, maar wel veel lichter en handzamer. En in de toekomst ook veel voordeliger, want alle machines uit dat ecosysteem zijn voordeliger dan 18V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:33:
Die Hornbach set is wel erg basic, met een 2-polige machine, met lage toeren en weinig koppel. 3Ah accu's ipv de nu wat meer gangbare 5Ah (hoewel je met die 3Ah accu's met boren wel prima uit de voeten kan). Maar eigenlijk nog waar ik het meest kritisch over ben: Een lader die er een uur over doet om de accu vol te laden ZONDER actieve koeling.
Tja de 'snellader' kost nou eenmaal een hoop meer geld, net zoals de 5Ah accu's als ik dat zo zie. Wat dat betreft heb ik daar persoonlijk allemaal geen problemen mee. Overigens heeft het 2e setje, die van 200 euro, wel een snellader als ik dat zo zie, al kan ik niet zien hoe snel die laadt. Mocht ik in de toekomst toch een snellere lader en/of grotere accu willen is die zo bijgekocht.
Moet je persé 18V hebben?
Nee hoor. Maar als ik de TS lees, hier rondkijk in het topic is 18V 'the way to go', ook met eventueel herbruikbaarheid van de accu's bij andere apparaten. Of zie ik dat verkeerd?
Want als ik dit bekijk en je zoekt alleen maar een boorschroefmachine en je budget is beperkt:
Klopt. Het is vooral voor huis, tuin en keuken gebruik. Gaatjes boren hier en daar, wat dingen in elkaar zetten. Maar ik wil het liefste wel iets kopen waar ik én veel plezier van heb én waar lange tijd support voor is in onderdelen. Kortom geen miskoop die je over 2 jaar kan wegdoen, omdat de accu's versleten zijn. (Zoals bijv. een Bosch PSR14.4 LI-2 of Makita DF457DWE)
Ga dan eens bij de 10,8/12V machines kijken. Die zijn net zo sterk als deze 18V, maar wel veel lichter en handzamer. En in de toekomst ook veel voordeliger, want alle machines uit dat ecosysteem zijn voordeliger dan 18V.
Om dan bij Makita te blijven. Kijk ik dan bijvoorbeeld naar DF332DSMJ, wat de enige BL-motor is in mijn budget, heeft die minder koppel, minder grote Boorkop en minder grote cap. boren. Hoewel hij lekker licht en compact is, Wat maakt deze dan zoveel beter dan de gene die ik hierboven gevonden heb? Of is het over het algemeen gewoon een betere keus door het borsteloos, lagere prijs, grotere accu's en snellere laadtijd?

(Edit: Al zie ik overigens wel dat de DF332 door meerdere Tweakers in dit topic gekocht is)

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
FreshMaker schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:21:
[...]

Wat ik van hem begreep, is sinds begin dit jaar het inboeken veranderd bij PostNL.
pas als het IN de molen zit gaat het onder de scanner ( dus op de lopende band naar het district/postcode ) is het 'onderweg'
Vooral de grote jongens hebben hier last van, jij als particulier geeft het af op het postkantoor, en na inscannen is het 'onderweg'

Pas nu met de vakantie merk je er als consument iets van, ik vond het wel aannemelijk, en stiekem ook wel een eerlijk systeem.
Al ga je als klant van ( bv Bol.com ) nu wel het bedrijf verwijten op langere levertijden, ipv PostNL
Voorheen stond er als eerste stap in dat systeem dat het pakketje bij PostNL was. Wat jij ook zegt: nu lijkt het aan de webwinkel te liggen dat een pakket er nog niet is.

De melding dat hij niet in het sorteerproces zit kan je natuurlijk op verschillende manieren opvatten. Maar het is (zoals ik het na jou uitleg begrijp) geen vervanger van de melding dat het pakket is aangemeld maar niet ontvangen.
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:57:
[...]

Tja de 'snellader' kost nou eenmaal een hoop meer geld, net zoals de 5Ah accu's als ik dat zo zie. Wat dat betreft heb ik daar persoonlijk allemaal geen problemen mee. Overigens heeft het 2e setje, die van 200 euro, wel een snellader als ik dat zo zie, al kan ik niet zien hoe snel die laadt. Mocht ik in de toekomst toch een snellere lader en/of grotere accu willen is die zo bijgekocht.

[...]

Nee hoor. Maar als ik de TS lees, hier rondkijk in het topic is 18V 'the way to go', ook met eventueel herbruikbaarheid van de accu's bij andere apparaten. Of zie ik dat verkeerd?

[...]

Klopt. Het is vooral voor huis, tuin en keuken gebruik. Gaatjes boren hier en daar, wat dingen in elkaar zetten. Maar ik wil het liefste wel iets kopen waar ik én veel plezier van heb én waar lange tijd support voor is in onderdelen. Kortom geen miskoop die je over 2 jaar kan wegdoen, omdat de accu's versleten zijn. (Zoals bijv. een Bosch PSR14.4 LI-2 of Makita DF457DWE)

[...]

Om dan bij Makita te blijven. Kijk ik dan bijvoorbeeld naar DF332DSMJ, wat de enige BL-motor is in mijn budget, heeft die minder koppel, minder grote Boorkop en minder grote cap. boren. Hoewel hij lekker licht en compact is, Wat maakt deze dan zoveel beter dan de gene die ik hierboven gevonden heb? Of is het over het algemeen gewoon een betere keus door het borsteloos, lagere prijs, grotere accu's en snellere laadtijd?

(Edit: Al zie ik overigens wel dat de DF332 door meerdere Tweakers in dit topic gekocht is)
18V is handig, maar voor simpel schroef- en boorwerk is 10.8V vaak ook voldoende. Je zit qua gewicht en formaat dan een stuk lager. Die 453's zijn volgens mij oudere modellen die ze nu al budget verkopen. Net zoals Apple doet met iPhones. Aan jou de keus of je dat wil.

Ja kan ook kijken naar de Metabo BS12 BL Q. Die heb je met 2 stuks 2Ah accu's en snellader voor rond de €170. En bij de Q(uick) versie kan je de boorkop er afhalen en dan zit daar een bithouder achter.

Als je dan later machines wil aanschaffen waarbij 18V echt nodig is, kan je dan altijd nog naar Makita kijken. Of een ander merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@rens-br Neem de Bosch blauw flexiclick. Dan kan je echt alle kanten op. Boren in steen doet die ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-08 14:22
@rens-br Een snellader kost los ca. 4 a 5 tientjes, dus dat "hoop meer geld" valt wel mee. Een belangrijk bijkomend voordeel van een snellader is dat deze de accu actief koelt tijdens en na het laden, wat de levensduur van de accu sterk verlengt.

Wat betreft het voltage, voor het werk wat jij omschrijft zal een goede 10.8/12V machine prima voldoen. Er zijn regelmatig leuke aanbieding hierin, dat scheelt een hoop geld met een 18V systeem. Kijk hier vooral ook naar de Bosch pro en Metabo setjes, die zijn hier bijzonder populair.
Ik heb zelf een Makita 14.4V systeem (uitstervend) aangevuld met 18V spul. Die 14.4V spullen zijn ongeveer even sterk als de huidige 12V spullen. En daarmee kom ik prima uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:45

artificial_sun

Mazda Rx7

@rens-br ik heb die makita boormachine maar dan met klopfunctie al een jaar of 7. toen nog met 1.5 Ah accu's. Ik vind het zelf een prima machine. Ik heb er toen wel de snellader bij gehad.

Ik ben bij Makita gebleven en nu heb ik:
- cirkelzaag
- boorhamer
- multitool
- slagschroevendraaier
- klopboormachine
- lamp
- 2 snelladers
- grasschaar (komt in augustus)
- ~ 6 accu's

Als ik nu een nieuwe accuboor zou moeten kiezen zou ik een borstelloze met lamp kopen, maar de klopboor is nog lang niet versleten. Ik gebruik hem voor allerlei klussen, ook met grote gatenzagen en speedboren.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
@rens-br
Ik zag bij Toolstation gisteren deze staan
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/N6zWfCn/image.png

25€ korting, maar wat het bovenal ( imho ) interesant maakt, is de gratis 5A accu erbij
Bosch GSR 18-2-LI
2 x 1.5A accu's
en deze maand nog een 5A accu dus gratis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:57:
[...]
Volgens de Makita site (tabje accesoires) worden beide sets geleverd met de DC18SD. En op zich is die natuurlijk niet gigantisch langzaam, maar de DC18RC is sneller (9A laadstroom vs. 2.6A) dus doorgaans wordt bij makita die laatste de snellader genoemd en de DC18SD is de goedkopere optie.
Note: het verschil is niet alleen de laadsnelheid, de DC18RC heeft ook als voordeel dat hij de accu actief koelt tijdens het laden en betere elektronica gebruikt voor het bewaken van het laadproces.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 03-07-2019 13:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Bedankt voor alle uitgebreide reacties, echt top!
Framoes schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:38:
18V is handig, maar voor simpel schroef- en boorwerk is 10.8V vaak ook voldoende. Je zit qua gewicht en formaat dan een stuk lager. Die 453's zijn volgens mij oudere modellen die ze nu al budget verkopen.
Eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat de 453's het niet gaan worden. Niet borstelloos en het gebrek aan verlichting houdt mij toch wel tegen. Zeker ook omdat de DF332 nu een betere (en goedkopere) keus is.
Ja kan ook kijken naar de Metabo BS12 BL Q. Die heb je met 2 stuks 2Ah accu's en snellader voor rond de €170. En bij de Q(uick) versie kan je de boorkop er afhalen en dan zit daar een bithouder achter.
Daar gaan we ook eens naar kijken, al is het merk mij volkomen onbekend. Dus daar ligt niet de voorkeur.
Of een ander merk ;)
Jij hebt geen giga voorkeur voor Makita, begrijp ik?
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:40:
@rens-br Neem de Bosch blauw flexiclick. Dan kan je echt alle kanten op. Boren in steen doet die ook prima.
Je bedoeld dat bijvoorbeeld de BOSCH BLAUW GSR 12V-15 FLEXICLICK ? Wel een super handig systeem zeg!
Nivado schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:43:
@rens-br Een snellader kost los ca. 4 a 5 tientjes, dus dat "hoop meer geld" valt wel mee. Een belangrijk bijkomend voordeel van een snellader is dat deze de accu actief koelt tijdens en na het laden, wat de levensduur van de accu sterk verlengt.
Het valt inderdaad wel mee, maar het is toch 1/4 van het budget.
Er zijn regelmatig leuke aanbieding hierin, dat scheelt een hoop geld met een 18V systeem. Kijk hier vooral ook naar de Bosch pro en Metabo setjes, die zijn hier bijzonder populair.
De (accu)aanbieding van Makita heb ik helaas recentelijk gemist en ben ook wel aan het kijken voor een apparaat voor 'nu'. Ik was afgelopen week jarig en mijn vriendin had mij een Bosch PSR14.4 LI-2 cadeau gedaan, super aardig want wilde al lang een schroefmachine. Toen heb ik echter diverse reviews gelezen (en dit topic) En is dat apparaat toch net niet helemaal wat je moet hebben. Dat ding gaat dus terug en dat vind mijn vriendin best, maar ik moet wel zelf een andere uitzoeken. Vandaar de zoektocht.
FreshMaker schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:37:
@rens-br
Ik zag bij Toolstation gisteren deze staan
[Afbeelding]

25€ korting, maar wat het bovenal ( imho ) interesant maakt, is de gratis 5A accu erbij
Bosch GSR 18-2-LI
2 x 1.5A accu's en deze maand nog een 5A accu dus gratis
Dat is wel een hele mooie aanbieding inderdaad en zie dat een aantal mensen het ding ook hebben. Ik kan hem echter niet terugvinden op de website van Bosch. Dus het is best lastig om bijv. te zien of deze ook borstelloos is. Is het een uitlopend model?
Orion84 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:51:
[...]
Volgens de Makita site (tabje accesoires) worden beide sets geleverd met de DC18SD. En op zich is die natuurlijk niet gigantisch langzaam, maar de DC18RC is sneller (9A laadstroom vs. 2.6A) dus doorgaans wordt bij makita die laatste de snellader genoemd en de DC18SD is de goedkopere optie.
Note: het verschil is niet alleen de laadsnelheid, de DC18RC heeft ook als voordeel dat hij de accu actief koelt tijdens het laden en betere elektronica gebruikt voor het bewaken van het laadproces.
Bedankt voor de achtergrond informatie, daar kunnen we wat mee! Makita DF332 heeft zo te zien ook een 'normale' oplader, correct?

Samenvattend dus de volgende keuzes:
- Bosch PSR14.4 LI-2 houden - dat is geen optie
- Makita DDF453SFJ 18V - 2 polig en valt dus af
- Metabo BS12 BL Q - Onbekend merk, dus twijfel
- Makita DF332DSMJ 10,8V - Een goede optie
- Bosch GSR 18-2-LI - Een goede optie
- BOSCH BLAUW GSR 12V-15 FLEXICLICK - lekker flexibel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@rens-br Metabo is van Duitse oorsprong (productie zal tegenwoordig wel deels elders plaats vinden gok ik) en staat kwalitatief gezien gewoon op hetzelfde niveau als Makita en Bosch Professional (blauw). Dus laat je door die onbekendheid zeker niet tegenhouden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-08 10:51
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:00:

[...]

Eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat de 453's het niet gaan worden. Niet borstelloos en het gebrek aan verlichting houdt mij toch wel tegen. Zeker ook omdat de DF332 nu een betere (en goedkopere) keus is.

[...]

Daar gaan we ook eens naar kijken, al is het merk mij volkomen onbekend. Dus daar ligt niet de voorkeur.

[...]

[...]

Je bedoeld dat bijvoorbeeld de BOSCH BLAUW GSR 12V-15 FLEXICLICK ? Wel een super handig systeem zeg!

[...]

Het valt inderdaad wel mee, maar het is toch 1/4 van het budget.

[...]

De (accu)aanbieding van Makita heb ik helaas recentelijk gemist en ben ook wel aan het kijken voor een apparaat voor 'nu'. Ik was afgelopen week jarig en mijn vriendin had mij een Bosch PSR14.4 LI-2 cadeau gedaan, super aardig want wilde al lang een schroefmachine. Toen heb ik echter diverse reviews gelezen (en dit topic) En is dat apparaat toch net niet helemaal wat je moet hebben. Dat ding gaat dus terug en dat vind mijn vriendin best, maar ik moet wel zelf een andere uitzoeken. Vandaar de zoektocht.

[...]

Dat is wel een hele mooie aanbieding inderdaad en zie dat een aantal mensen het ding ook hebben. Ik kan hem echter niet terugvinden op de website van Bosch. Dus het is best lastig om bijv. te zien of deze ook borstelloos is. Is het een uitlopend model?

[...]

Bedankt voor de achtergrond informatie, daar kunnen we wat mee! Makita DF332 heeft zo te zien ook een 'normale' oplader, correct?

- Bosch PSR14.4 LI-2 houden - valt dus af
- Makita DDF453SFJ 18V (niet borstelloos) - valt dus af
Wat is de reden dat je per se borstelloos wilt? Volgens mij zijn er miljoenen mensen die er geen enkel probleem mee hebben en mochten ze stuk gaan, dan is het vrij vlot en goedkoop te vervangen.

Persoonlijk zou ik voor de Makita 18v lijn gaan, maar dat zeg ik omdat ik er je er ook het tuingereedschap van Makita mee kan gebruiken. 4 jaar geleden voor de 14,4v serie gegaan, maar achteraf een beetje spijt van. Sterk genoeg, maar het uitwisselen van accu's voor normaal gereedschap en tuingereedschap is toch wel fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ossi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:04:
Wat is de reden dat je per se borstelloos wilt? Volgens mij zijn er miljoenen mensen die er geen enkel probleem mee hebben en mochten ze stuk gaan, dan is het vrij vlot en goedkoop te vervangen.
Dat is niet zo zeer een 'persee'. Maar had van @Raymond begrepen in dit topic dat 2-polige machines behoorlijk 'basic' zijn, waardoor de voorkeur dus verschoven is naar borstelloos.
Persoonlijk zou ik voor de Makita 18v lijn gaan, maar dat zeg ik omdat ik er je er ook het tuingereedschap van Makita mee kan gebruiken.
Dat heeft hier dus ook zeker de voorkeur, maar 18V + Makita voor +/- 200 euro is behoorlijk lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Wat ik kan zien is dat idd wel een lader met actieve koeling.
Ossi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:04:
Persoonlijk zou ik voor de Makita 18v lijn gaan, maar dat zeg ik omdat ik er je er ook het tuingereedschap van Makita mee kan gebruiken.
Gezien zijn budget en use-case lijkt mij het 12V platform veel meer geschikt voor hem. Lichter en goedkoper. Mocht'ie in de toekomst echte Tim-the-toolman-Taylor aspiraties gaan krijgen, kan'ie altijd nog een 18V platform ernaast kiezen.

De genoemde Makita 12V en de Bosch 18V zijn beide betere machines dan z'n verjaardagscadeau.
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:11:
[...]

Dat is niet zo zeer een 'persee'. Maar had van @Raymond begrepen in dit topic dat 2-polige machines behoorlijk 'basic' zijn, waardoor de voorkeur dus verschoven is naar borstelloos.
Het geeft met name de leeftijd/positionering van de machine aan. Makita is al heel lang over op 4-polig/brushless.
Die 12V* machine die je zelf hebt gevonden is al bijna net zo sterk en heel veel handzamer. Wmb een veel prettiger machine om mee te werken. En eventuele andere losse bodies zijn ook een stuk betaalbaarder dan 18V machines.

*12/10,8V gebruik ik een beetje door elkaar, het is nl hetzelfde.

[ Voor 28% gewijzigd door Raymond op 03-07-2019 15:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:06
@rens-br weet niet of je persé ook klopboor wilt maar is dit anders niet iets voor je?
https://www.toolmax.nl/ma...-2-st-snellader-mbox.html

Wel ietsje boven je genoemde budget maar voldoet aan al je eisen volgens mij.
Heeft alleen wel 3Ah accu's ipv 5Ah accu's maar dat zal volgens mij wel los lopen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Annuk schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:13:
@rens-br weet niet of je persé ook klopboor wilt maar is dit anders niet iets voor je?

Heeft alleen wel 3Ah accu's ipv 5Ah accu's maar dat zal volgens mij wel los lopen :)
Dat is wel een mooie optie. Die wordt tenminste ook met de DC18RC geleverd en de sets die hij op het oog had waren ook 3Ah, dus dat is niet echt een nadeel te noemen. 2x 3Ah zou ook prima voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Annuk schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:13:
@rens-br weet niet of je persé ook klopboor wilt
Nee hoor, heb tot nu toe alleen gekeken naar boor/schroefmachine.
maar is dit anders niet iets voor je?

Budget is te rekken, al gaat dit wel de dure kant op. Accu's zal inderdaad wel loslopen, maar wel de 18V lijn, 2 accu's, verlichting en een snelladen maakt het tot nu toe wel de beste optie. (en de duurste haha)
Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:11:
Lichter en goedkoper. Mocht'ie in de toekomst echte Tim-the-toolman-Taylor aspiraties gaan krijgen, kan'ie altijd nog een 18V platform ernaast kiezen.
Moest erg lachen om je reactie. Hoewel 'later' overstappen dus altijd nog kan, is 'meteen goeddoen' meer mijn ding.
De genoemde Makita 12V en de Bosch 18V zijn beide betere machines dan z'n verjaardagscadeau.
Volgens mij was dat sowieso niet zo moeilijk als ik de reviews en de opties zo zie.
Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:11:
Het geeft met name de leeftijd/positionering van de machine aan. Makita is al heel lang over op 4-polig/brushless.
Bedankt voor de achtergrond informatie. Dus 4-polig of brushless ie beide goed begrijp ik?
Die 12V* machine die je zelf hebt gevonden is al bijna net zo sterk
Ja, daar was ik inderdaad al achter gekomen. Vond dat al erg gek.
Wmb een veel prettiger machine om mee te werken. En eventuele andere losse bodies zijn ook een stuk betaalbaarder dan 18V machines.
Maar begrijp ik het dus goed dat 12V vanwege het gewicht en de prijs voor mij een beter optie is?

[ Voor 39% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

[...]

[...]

[...]

- Bosch PSR14.4 LI-2 houden - dat is geen optie
- Makita DDF453SFJ 18V (niet borstelloos) - valt dus af
Ik heb juist een voorkeur voor Makita. Vrijwel al m'n accugereedschap is van dat merk. Ik gebruikte de kleine letters omdat ik me verplicht voelde toch even aan te geven dat er ook andere merken zijn. Iemand merkte laatst (terecht) op dat bij adviezen veel mensen Makita aanraden. Maar het is dan ook prima spul ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik kreeg een paar weken geleden een Makita van mijn broertje, hij had via zijn werkgever een nieuwe kit gekregen.
Maar ik moet zeggen dat het écht verschil maakt.
Hiervoor meestal de budgetlijnen - 50€ budget schroeftol - gekozen 'want het werkt toch?'

Bij een collega met zo'n Bosch blauw gespeeld, maar ook die zou nu op mijn toplist staan
( het lijstje wat @rens-br opsomt, zit vzviw geen slechte tussen )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:22:
Moest erg lachen om je reactie. Hoewel 'later' overstappen dus altijd nog kan, is 'meteen goeddoen' meer mijn ding.
Bedankt voor de achtergrond informatie. Dus 4-polig of brushless ie beide goed begrijp ik?
Het is niet zozeer overstappen, maar juist aanvullen. Ik heb ook beide. Mijn 10,8V machientje doet 85% van het werk (kleine gaatjes, schroeven). Juist omdat'ie zo klein en licht is. En dan boeit het echt niet of'ie 40 of 60Nm koppel heeft. Een 4x40 schroef gaat er altijd wel in.
Daarnaast heb ik nog 2 18V machines voor wanneer ik met de 12V niet uit kom. En daarnaast nog weer een 230V klopboormachine (die ik nauwelijks meer gebruik, want vervangen door de 18V machines) en een 230V boorhamer. En een kolomboormachine voor als het heel precies moet. En in vergelijking met anderen in dit topic is mijn verzameling maar bescheiden :)

Dus je hoeft nu niet zozeer al helemaal definitief een keuze te maken. Mocht het in de toekomst nodig blijken, kan je altijd nog een tweede acculijn erbij kiezen. Voorkom dat je nu een keuze maakt omdat je een machine zoekt die alles moet kunnen voor je budget. Dat betekent dat'ie nergens echt fijn voor is. Te zwaar/groot om comfortabel mee te werken en tegelijk niet zo sterk als je zou willen voor zo'n machine (of te kleine accu's, of een laag max toerental enz). Beter is het om een machine te kiezen die goed past bij het overgrote deel van je kluswerk en dan voor lief te nemen dat je niet alles ermee kan (en dus moet lenen/huren/bijkopen/klus door een ander laten doen)

4-polig en brushless zijn beide goed idd. Brushless is iets duurder en heeft kleine voordelen. Maar soms is de lagere prijs van een 4-polige machine zo aantrekkelijk, dat je net zo goed daarvoor kan gaan (dit speelt bij de populaire makita 18V machines. Er is een non-brushless machine met op papier wat betere specs dan de brushless en flink goedkoper. Dus als je in die klasse zoekt, is die 4polige wel interessant. Maar volgens mij zijn die beide boven jouw budget. Typenummers weet ik zo niet. Ik weet dat @Bhagavad groot fan van dat model is)

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 03-07-2019 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-08 20:08
y2kbug schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:13:
Ik ga een start maken met de keuken vervangen(waarschijnlijk komend weekend). Hierbij zal ik de volgende werkzaamheden tegenkomen waar ik gepast gereedschap voor nodig heb:

-cellenbetonblokken zetten en pas zagen om deurgat te vullen
-beperkt aantal leidingen infrezen, allemaal in tussenmuren welke niet van baksteen of beton zijn.
-mozaïek tegelmatjes op maat zagen

Daarnaast lijkt het mij een oplossing om leidingen af te korten enz.

In de toekomst ga ik ook de badkamer en het toilet beneden aanpakken, hier zullen de tegels en leidingen ook weer de kop op steken vermoed ik.

Nu had ik in mijn wijsheid bedacht dat een goede haakse slijper met een diamantblad een geschikte oplossing zou kunnen zijn. Hier kan ik alles mee volgens mij, en heb ik met een andere schijf ook wat aan bij andere werkzaamheden.

Ik zat bijvoorbeeld aan:
-De Bosch GWS880 met 2 diamantschijven voor ca 78 euro bij veel adressen te krijgen

-De Hitachi via 1eKeus deze zit hier om bijna om de hoek, maar machine lijkt me wat ligt met 600W
https://www.1ekeus.nl/pro...13sta-haakse-slijper.html

-alternatief zag ik deze set, maar wat overkill misschien: https://www.klium.nl/hiko...w-i-g13sta-125-600-755281
Is 2x hitachi/hikoki

Optioneel zou ik een muurfrees kunnen huren, maar dan heb ik nog geen cellenbetonblokken en tegels op maat gezaagd...
Andere optie, goedkope tegelzaag van marktplaats. Is weer oplossing voor 1 van de 3 klussen en lijkt me ook niet geschikt voor matjes.
Heb ook nog even aan een multitool gedacht maar dit lijkt me ook niet de machine.

Zie ik andere oplossingen of goede machines over het hoofd? Zou ik de Bosch pakken want goed genoeg voor alles of beter toch the Hitachi set halen omdat ik dan veel veelzijdiger ben.
De cellenbetonblokken kan je neem ik aan niet met een 125mm slijper doen. Wellicht mogelijk als je aan beide kanten in slijpt, maar een 230mm is daar handiger voor. Neem aan dat je dit buiten kan doen i.v.m. stof? De hitachi heb je de 230mm voor die prijs er al bij in, zou het niet direct overkill noemen, maar je betaald gewoon meer vanwege de extra machine. Bij alle merken zit je wel goed, 600w is inderdaad wellicht iets aan de lichte kant.

Wat betreft het infrezen, hou rekening met stof. Heb zelf een GWS 13-125 met GDE 125 EA stofkap waar de stofzuiger op kan, dat is echt een verademing. Zonder stofafzuiging mag je een hele kamer aan alle kanten inpakken met plastic om het stof tegen te gaan.. In jouw geval met een eenmalige klus wellicht dus interessanter om gewoon een muurfrees met stofafzuiging te huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05:47
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:22:
[...]

Nee hoor, heb tot nu toe alleen gekeken naar boor/schroefmachine.

[...]

Budget is te rekken, al gaat dit wel de dure kant op. Accu's zal inderdaad wel loslopen, maar wel de 18V lijn, 2 accu's, verlichting en een snelladen maakt het tot nu toe wel de beste optie. (en de duurste haha)

[...]

[...]

Volgens mij was dat sowieso niet zo moeilijk als ik de reviews en de opties zo zie.

[...]

[...]

Ja, daar was ik inderdaad al achter gekomen. Vond dat al erg gek.

[...]

Maar begrijp ik het dus goed dat 12V vanwege het gewicht en de prijs voor mij een beter optie is?
Volgens mij kun je hier dezelfde set kopen voor een lagere prijs:

Makita DDF482RFJ Akku-Bohrschrauber 18 V, 54 W, Schwarz, Blau https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_AulhDbGS7PZ7J

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-08 10:51
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:11:
[...]

[...]

Dat heeft hier dus ook zeker de voorkeur, maar 18V + Makita voor +/- 200 euro is behoorlijk lastig.
Ik heb dus een 14,4V Makita accuboormachine, met 2 1,3A accu's erbij. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik met een klus 1 accu heb leeggetrokken. Het schroeven kost zo weinig dat je echt geen dikke 5A accu's nodig hebt. Voor tuingereedschap of ander zwaar gereedschap waarschijnlijk wel handig hoor. Maar als eerste instap zou ik niet direct focussen op de meest dikke accu's.
De enige keren dat ik mijn accu leegtrok, was wanneer ik met een hele dikke boor een boomstronk aan het stuk boren was. Boren trekt veel meer energie dan schroeven is mijn idee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:58:
Het is niet zozeer overstappen, maar juist aanvullen. Ik heb ook beide. Mijn 10,8V machientje doet 85% van het werk (kleine gaatjes, schroeven). Juist omdat'ie zo klein en licht is. En dan boeit het echt niet of'ie 40 of 60Nm koppel heeft. Een 4x40 schroef gaat er altijd wel in.
Daarnaast heb ik nog 2 18V machines voor wanneer ik met de 12V niet uit kom. En daarnaast nog weer een 230V klopboormachine (die ik nauwelijks meer gebruik, want vervangen door de 18V machines) en een 230V boorhamer. En een kolomboormachine voor als het heel precies moet. En in vergelijking met anderen in dit topic is mijn verzameling maar bescheiden :) Dus je hoeft nu niet zozeer al helemaal definitief een keuze te maken. Mocht het in de toekomst nodig blijken, kan je altijd nog een tweede acculijn erbij kiezen.
Ik wil vooral een 'alles-in-een tool' hebben. Dus voor het schroeven van allerei dingen, tot het boren in de muur. (AL zijn betonnen muren voor de meeste wel een stap te ver zijn gok ik zo)

Maar ik begrijp de gedachte inderdaad, wat dat betreft heeft dan toch Makita hier wel de voorkeur.
Er is een non-brushless machine met op papier wat betere specs dan de brushless en flink goedkoper. Dus als je in die klasse zoekt, is die 4polige wel interessant. Maar volgens mij zijn die beide boven jouw budget. Typenummers weet ik zo niet. Ik weet dat @Bhagavad groot fan van dat model is)
Wat kosten ze dan ongeveer?
vegboy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:02:

Makita DDF482RFJ Akku-Bohrschrauber 18 V, 54 W, Schwarz, Blau https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_AulhDbGS7PZ7J
Was daar toevallig net ook naar aan het kijken, bedankt! Lijkt inderdaad dezelfde set te zijn:
artikel; 1x MAKPAC maat 2; 1x diepgetrokken deel f. MAKPAC; 2x oplaadbare batterij BL1830B Li 18.0V 3Ah; 1x contactbeschermkap; 1x DC18RC oplader; 1x PH / LS dubbel bit
Met deze prijs is die set meteen naar boven gesprongen op mijn shortlist.
Ossi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
Ik heb dus een 14,4V Makita accuboormachine, met 2 1,3A accu's erbij. Ik kan mij niet herinneren wanneer ik met een klus 1 accu heb leeggetrokken. Het schroeven kost zo weinig dat je echt geen dikke 5A accu's nodig hebt.
Meest dikke accu's gaat het mij ook zeker niet om hoor. :) Verwacht namelijk ook niet dat ik de accu's leegkrijg. 3Ah lijkt mij ook meer dan voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-08 12:27
vegboy schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:02:
[...]

Of Bosch blauw GSR 18-28 18V met 3x 3Ah accu voor net boven de 200 euro:
https://www.amazon.de/Bos...-Ah-L-Boxx/dp/B078W5RFYR/

Als ik nu zou moeten kiezen voor mijn eerste accu boor gereedschap, dan zou ik als er maar ergens in de toekomst een verbouwing aan zit te komen 18V kiezen van Makita of Bosch.

Makita heeft voordeel dat ze de 18V accu's ook voor het tuingereedschap gebruiken en Bosch vind ik zelf gewoon heel fijne apparaten.
Nadeel van Makita vind ik dat het soms nogal onduidelijk is wat de professionele lijn is en wat de bouwmarkt serie is.
Voor mij was dat laatste de keuze voor Bosch. (en als je eenmaal een keuze hebt gemaakt, dan zit je er wel een beetje aan vast)
Als ik nu zou kiezen, dan zou ik voor Makita kiezen vanwege de kennis van nu en de tuingereedschappen.
Eigenlijk kun je tussen deze beide merken geen echte foute keuze maken, zolang ze hier maar worden aangeraden. ;) (in elk geval niet meer kiezen voor 14,4V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Het zou trouwens best eens die 482 kunnen zijn (vs de 484).
Die 482 is een mooie set voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:09:
[...]

Ik wil vooral een 'alles-in-een tool' hebben. Dus voor het schroeven van allerei dingen, tot het boren in de muur. (AL zijn betonnen muren voor de meeste wel een stap te ver zijn gok ik zo)

Maar ik begrijp de gedachte inderdaad, wat dat betreft heeft dan toch Makita hier wel de voorkeur.
[...]
Ok, vergeet dan iedere machine zonder klopmechaniek. Want ook baksteen is al snel teveel als je geen klopmechaniek hebt. Niet dat de machine het niet aan kan, maar je komt er gewoon niet in.

Binnen jouw budget is er alleen niet heel veel van Makita dat in aanmerking komt. De enige die ik zo snel zie, is de Makita HP332DSMJ. Dat is een 10,8V machinetje die redelijk sterk is. In en rond het huis heb je aan 10mm snelspan echt genoeg en zolang je niet met gatenzagen of boren van >10 mm in steen of > 15mm in hout aan de slag gaat, kom je hiermee wel weg.

Die machine is voor net geen €200 inclusief accu en lader wel te vinden.

Maar Makita is goed, maar ook erg duur... Kijk dus ook vooral naar Bosch of Metabo, beide merken die eigenlijk al net zo lang meegaan en niet per definitie slechter zijn dan Makita.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@rens-br Die bedoel ik ja. Daar kan je alles mee. Zelfs gipsvezelplaats schroeven verzinken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

deepbass909 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:15:
Ok, vergeet dan iedere machine zonder klopmechaniek. Want ook baksteen is al snel teveel als je geen klopmechaniek hebt. Niet dat de machine het niet aan kan, maar je komt er gewoon niet in.
Duidelijk. Willen boren = klopboor / schroefmachine. Maar zoals ik al zei, het budget moet het wel toelaten. Ik heb liever een goede schroefmachine , dan een slecht combinatie apparaat.
De enige die ik zo snel zie, is de Makita HP332DSMJ. Dat is een 10,8V machinetje die redelijk sterk is. In en rond het huis heb je aan 10mm snelspan echt genoeg en zolang je niet met gatenzagen of boren van >10 mm in steen of > 15mm in hout aan de slag gaat, kom je hiermee wel weg.

Die machine is voor net geen €200 inclusief accu en lader wel te vinden.
Ook een prima ding zie ik wel. :) Te koop voor 185 euro, maakt het ook een goede kanshebber.
Maar Makita is goed, maar ook erg duur... Kijk dus ook vooral naar Bosch of Metabo, beide merken die eigenlijk al net zo lang meegaan en niet per definitie slechter zijn dan Makita.
Duidelijk. Thanks.
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:15:
@rens-br Die bedoel ik ja. Daar kan je alles mee. Zelfs gipsvezelplaats schroeven verzinken :+
Zeer interessant, bedankt voor de tip!

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:25:
[...]
Zeer interessant, bedankt voor de tip!
Ik doe er voor alsnog mijn hele zolderverbouwing mee qua schroef en boorwerk. Dat is veel hout en gipsvezel. Maar ook 40mm gaten in flinke balken, 76mm gaten voor inbouwdozen in gipsvezel, normale gaten in steen, boren in metaal gaat allemaal prima.

@rens-br Toolnation prijzen zijn standaard excl. BTW.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 03-07-2019 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:29:
@rens-br Toolnation prijzen zijn standaard excl. BTW.
Ik zie toch echt staan: € 185,43 (Excl. BTW: € 153,25).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:32:
[...]

Ik zie toch echt staan: € 185,43 (Excl. BTW: € 153,25).
Ik kwam op deze site:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ik weet niet meer vanuit welke reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Maar goed samengevat heb ik dus de volgende keuzes / besproken opties:

Klopboor/Schroefmachine:
- Makita HP332DSMJ - €185,-

Boor/schroefmachine:
- Metabo BS12 BL Q - €170,-
- Bosch GSR 18-2-LI - €144,-
- BOSCH BLAUW GSR 12V-15 FLEXICLICK - €189,-
- Bosch GSR 18-28 - €200,-
- Makita DDF482RFJ - €179,-

Zelf ligt de voorkeur echt bij Makita, dus ik twijfel nog tussen de Makita DDF482RFJ en Makita HP332DSMJ. De eerste is volgens mij echt een krachtig apparaat, maar heeft dus geen klopboor functie. Het 2e is een goede allrounder volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 20:49
Hitachi/Hikoki lijken hier niet zo populair. Is daar een reden voor waar ik niet van op hoogte ben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

franssie

Save the albatross

Het voordeel van Makita 18v is dat er ook tuingereedschap op werkt, mocht je een tuin hebben. Sowieso als je voor Makita kiest is het handig om dit in de gaten te houden (Zo krijg ik een BL1830B accu bij een heggeschaar van EUR 80 gratis, dan is die heggeschaar te geef - je moet dan wel bij een dealer kopen zoals bijvoorbeeld Toolmax.nl of toolnation.nl)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
Ondanks dat ik verder geen mening heb over de overige apparatuur van Makita of Bosch blijf ik de Flexiclick toch echt de onverslaanbare keuze vinden. Ook als dat betekent dat je daarmee twee ecosystemen krijgt. Ik heb de Bosch, toen kwam de Fein en had ik alsnog een M-Box. Oftewel, je ontkomt er ook niet altijd aan.

Daarnaast je kan ook kiezen voor Bosch voor de 12v lijn en Makita voor de 18v.

@rens-br kies i.p.v. een klopboor liever voor goede steenboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@CurlyMo dat flexiclick klinkt inderdaad erg goed. Ik heb twee Makita schroeftollen omdat ik inderdaad een hekel heb aan steeds wisselen. Een daarvan is een klopboor maar als ik echt steen in moet pak ik mijn 220V Metabo van X kilo. Die komt overal in.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
franssie schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:58:
@CurlyMo dat flexiclick klinkt inderdaad erg goed. Ik heb twee Makita schroeftollen omdat ik inderdaad een hekel heb aan steeds wisselen. Een daarvan is een klopboor maar als ik echt steen in moet pak ik mijn 220V Metabo van X kilo. Die komt overal in.
Wat ik eerder aangaf. Bij de FC heb ik de boor die ik wil gebruiken in de snelspanner zitten en de bit in de bithouder. I.p.v. wisselen van machine kan ik nu gewoon de kop wisselen om te boren of schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:00:
[...]

Wat ik eerder aangaf. Bij de FC heb ik de boor die ik wil gebruiken in de snelspanner zitten en de bit in de bithouder. I.p.v. wisselen van machine kan ik nu gewoon de kop wisselen om te boren of schroeven.
Dat onderschreef ik (of probeerde dat) en lijkt mij ideaal, zeker op een trap omdat dan 2 makitas van 18V best wel wat wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-08 06:56
[...]

Ik heb deze in mijn lichte compacte boor (DDF483):

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/391528550223_/DEWALT-DT7601-DT7612-FLIP-DRIVE-HOLDER-No.jpg

Werkt echt uitmuntend, want zelfs 2 machines heb je niet aan je broekriem.

Daarnaast nog wel een klopper (DHP481) en slagschroevendraaier (DTD152) als het specialistischer moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

franssie schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:49:
Het voordeel van Makita 18v is dat er ook tuingereedschap op werkt, mocht je een tuin hebben.
Dat vind ik ook echt een groot voordeel.
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 18:50:
Ondanks dat ik verder geen mening heb over de overige apparatuur van Makita of Bosch blijf ik de Flexiclick toch echt de onverslaanbare keuze vinden.
Hoewel het echt een geniaal systeem is. Vind ik het vreemd dat er in dit topic niet veel ervaringen over zijn. Wat echter nog gekker is dat het hele systeem niet op de website van Bosch te vinden is, waardoor er maar weinig specs van te vinden zijn. Daarnaast zijn de accu's dus volgens mij wel alleen specifiek voor dat ding.
@rens-br kies i.p.v. een klopboor liever voor goede steenboren.
Wat wil je daarmee zeggen? Koop een fatsoenlijke schroefmachine en wil je echt gaan boren, koop dan een fatsoenlijke losse boor. I.p.v. Een klopboor/schroefcombo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:29
Mocht je nog naar Toronto gaan ( :+ ), 199 CAD voor een DHP481 en een 5AH accu.

Dat is 140 euro.....

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:35:
[...]
Hoewel het echt een geniaal systeem is. Vind ik het vreemd dat er in dit topic niet veel ervaringen over zijn.
:? Genoeg hier die hem hebben.
Wat echter nog gekker is dat het hele systeem niet op de website van Bosch te vinden is, waardoor er maar weinig specs van te vinden zijn.
:?
https://www.bosch-profess.../gsr-12v-35-fc-06019H3003
Daarnaast zijn de accu's dus volgens mij wel alleen specifiek voor dat ding.
:? Accu's zijn uitwisselbaar in de volledige Bosch 12v lijn.
Wat wil je daarmee zeggen? Koop een fatsoenlijke schroefmachine en wil je echt gaan boren, koop dan een fatsoenlijke losse boor. I.p.v. Een klopboor/schroefcombo?
Wat ik zeg. Koop een degelijke schroefmachine en als je wil gaan boren koop dan degelijke boren. Als je in steen wil boren koop dan degelijke steenboren i.p.v. dat je gaat kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@rens-br niet alles gelezen, maar hoe hard is de eis om klopboor te willen? Wat voor muren moet je in? Anders dit setje: https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393 Onverslaanbaar en vrijwel de zelfde mogelijkheden als de metabo die je al linkte, plus een slagschroevedraaier, voor het zelfde geld.
Ter info: schroefboor is qua koppel net zo krachtig als mijn 14,4v metabo (30-40NM) en voor een incidenteel gaatje in baksteen is dat met een goede steenboor te doen. Gipsbeton gaat sowieso prima. Slagschroevedraaier gaat tot 110 NM koppel, das wielmoerenland.
Snellader argument kan met twee accu's en een normale lader ondervangen worden. Accu is sneller vol dan ie bij incidenteel gebruik leeg is. Nog nooit evaren dat ik zonder zat, ook niet bij grotere klussen. En anders is het tijd voor lunch :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 03-07-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@The Eagle hoe vaak gebruik je nu incidenteel een slagschroevendraaier? De set is te gek (voor die prijs), maar ik denk voor een kleine klusser vrij overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:52:
[...]

:? Genoeg hier die hem hebben.

[...]

:?
https://www.bosch-profess.../gsr-12v-35-fc-06019H3003

[...]

:? Accu's zijn uitwisselbaar in de volledige Bosch 12v lijn.
Ik was abuis. Overduidelijk te weinig research gedaan naar die set. Bedankt voor alle informatie.

Zojuist even de specs vergeleken en toch besloten om voor de Makita DDF482RFJ te gaan. Hoewel jou Bosch systeem enorm leuk is, denk ik niet dat ik het veel ga gebruiken. De Makita is verder echt enorm krachtig en voor die prijs is het echt een no-brainer. Verder ook vanwege je advies om voor een goede schroefmachine te gaan ipv. een combinatie.

Iedereen super bedankt voor alle adviezen, informatie en het meedenken! Wordt echt enorm gewaardeerd!

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 03-07-2019 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:41:
[...]
Hoewel jou Bosch systeem enorm leuk is, denk ik niet dat ik het veel ga gebruiken.
Koester die gedachte maar, op het moment dat je toch een ratel pakt in die kleine krappe hoeken ;)

Ik zou dan overigens nog steeds voor de Metabo gaan die @The Eagle aanraadde.

Ondanks dat veel plezier met je Makita!

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 03-07-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:59:
Koester die gedachte maar, op het moment dat je toch een ratel pakt in die kleine krappe hoeken ;)
Ik heb geen ratel, moet je nagaan. Maar in zal dan aan je denken ;)

Had ook nog gekunt, maar inmiddels besteld via Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:59:

Zolang het geen kruiskop type schroef is, zie ik niet echt in wat er mis is met een ratel in de krappe hoeken?

Buiten dat, mijn advies zou zijn geweest voor de set met haaks en excenter opzetstukken, dat is echt zoveel meer bruikbaar dan een klopboor. Een gewone boor met goede steenboor komt ook nog wel een bakstenen muur in, maar in een moeilijke plek is een haakse kop of excenter echt heel fijn.
The Eagle schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 18:10:
Waarom een cirkelzaag kopen en dure zaagbladen gebruiken (investering 150 euro ofzo), daarvan de helft afschrijven want botte zaagbladen, als je voor 3 of 4 tientjes een laminaatsnijder hebt die er voor gemaakt is?
Sure, als je denkt dat je die cirkelzaag veel gaat gebruiken is het te overwegen. Maar speciaal voor een laminaatvloer, dat kan nooit uit imho.
Ter indicatie: https://www.gamma.nl/assortiment/zoeken?text=laminaatsnijder
Koop 35 euro (zaagblad is volgens mij al 50% daarvan) en huur 19 per dag, 28 voor een weekend en 47,50 voor een week. Die huur zal wel wat robuster zijn, maar haalt het niet tegen koop natuurlijk. Zou ook zeker MP even checken, staan er volgens mij zat op. Zelfde effect als een spijkerpistool of een schroefautomaat. Relatief duur maar maakt het leven zoveel makkelijker.
Een laminaat deel in de lengte doorzagen (kan me niet voorstellen dat dat niet nodig gaat zijn) lijkt me toch niet zo fijn met een decoupeerzaag. Lineaal er bij en je komt waarschijnlijk wel een aardig eind, maar lijkt me toch niet suboptimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-08 20:51
Als je laminaat over de lengte moet zagen, komt er toch vaak een plintje over de zaagsnede heen. Dan hoeft het ook niet superstrak te zijn.
Hier heb ik op de bovenverdieping laminaat gelegd met alleen een decoupeerzaag en een plintenschaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:20
Je linkt hier eigenlijk naar de verkeerde. Want hiervoor ging het over de 12v-15 fc en dit is de 12v-35 fc. Maar dit is blijkbaar de nieuwe versie met koolborstelloze motor en meer koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Laminaat in de lengte met een decoupeer is idd meestal aan de kanten. En duurt wat langer dan over de breedte. En ik kan het weten, want in de 90m2 in mijn vorige appartement had ik er _veel_, waarbij er een stuk of 12 ook nog eens schuin waren. Vreet wel zaagjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
rens-br schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:10:
[...]
maar inmiddels besteld via Amazon.
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Logic Lion schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:19:
[...]

Je linkt hier eigenlijk naar de verkeerde. Want hiervoor ging het over de 12v-15 fc en dit is de 12v-35 fc. Maar dit is blijkbaar de nieuwe versie met koolborstelloze motor en meer koppel.
Nog beter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:58:
[...]
4-polig en brushless zijn beide goed idd. Brushless is iets duurder en heeft kleine voordelen. Maar soms is de lagere prijs van een 4-polige machine zo aantrekkelijk, dat je net zo goed daarvoor kan gaan (dit speelt bij de populaire makita 18V machines. Er is een non-brushless machine met op papier wat betere specs dan de brushless en flink goedkoper. Dus als je in die klasse zoekt, is die 4polige wel interessant. Maar volgens mij zijn die beide boven jouw budget. Typenummers weet ik zo niet. Ik weet dat @Bhagavad groot fan van dat model is)
Dat klopt en zeker in het geval van @rens-br waar hij "slechts" 1 machine tot zijn beschikking krijgt. ;)
Het is met alle genoemde alternatieven (en deze Makita incluis) een ingewikkeld vergelijk van vele plussen en minnen.

Wat vóór de DDF482 pleit is de compactheid, de kracht en het redelijk lage gewicht.
De afwezigheid van een klopboor zie ik eerder als een pluspunt, denk aan de bekende probleempjes met boorkopwiebel op alle klopboorversies.
Deze 18V machine is een overzichtelijke hoeveelheid grammen zwaarder dan de 10.8/12V alternatieven, maar heeft wel een gezond koppel van 62Nm (het dubbele van een 10.8V Bosch en Metabo) en is nog steeds compact te noemen.

Ik heb hier ook een stel van die inderdaad superhandige 10.8/12V dwergjes, maar de iets grotere 482 is beduidend sterker en heeft meteen een grotere boorkop van 13mm.
Mocht er slechts 1 machine mee naar het "onbewoonde eiland", dan werd het zeker de 482. 8)

Er zijn overigens vergelijkbare lookalikes van deze 18V machine bij oa Bosch, De Walt en Metabo te vinden.
Ik ben niet per se met Makita getrouwd, maar het huidige Makita 18V platform heeft veel voordelen tov de concurrentie.
Ossi schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:05:
[...]
Het schroeven kost zo weinig dat je echt geen dikke 5A accu's nodig hebt. Voor tuingereedschap of ander zwaar gereedschap waarschijnlijk wel handig hoor. Maar als eerste instap zou ik niet direct focussen op de meest dikke accu's.
De enige keren dat ik mijn accu leegtrok, was wanneer ik met een hele dikke boor een boomstronk aan het stuk boren was. Boren trekt veel meer energie dan schroeven is mijn idee in ieder geval.
Voor deze klussen heb je absoluut gelijk, maar ik trek met een rondje bladblazen evengoed zomaar 6+ accu's van 5Ah leeg.
De accu's zijn met zo'n hongerige 2x18V machine bijna niet aan te slepen. :P
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:15:
_O-
[...]
Deze Bosch is inderdaad een heel fijn machientje, maar de complete koppen "quick" wisselen om te kunnen boren of schroeven, is (voor mij tenminste) net zo irritant als het bitje wisselen voor een boortje in een en dezelfde boorkop. ;)
Zeker als je dit aan de lopende band moet doen.

Dan werk je met 2 machines toch een stuk comfortabeler.

Het fijne aan deze compacte Bosch schroever is (alweer voor mij :P ) juist de mogelijkheid een haakse boor-/schroefkop te hebben, of het unieke excenter hulpstuk.
Kan ook aan mij liggen. :+

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2019 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:29
CurlyMo schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:00:
@The Eagle hoe vaak gebruik je nu incidenteel een slagschroevendraaier? De set is te gek (voor die prijs), maar ik denk voor een kleine klusser vrij overkill.
Vaker dan je denkt, zo'n 10.8 zal een bak minder lawaai maken. Dat maakt het ideaal voor elke klusser om zowel binnen als buiten de set te gebruiken. Setje zeskant boortjes erbij en je hebt een mooie combo voor het voorboren en schroeven.

Ik zal wel weer in herhaling vallen, maar mijn dtd is 1 van de meest gebruikte apparaten in mijn verbouwing geweest. Oordoppen op en gaan. Met de juiste schroef was voorboren nooit nodig. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 05:14:

[...]

Het fijne aan deze compacte Bosch schroever is (alweer voor mij :P ) juist de mogelijkheid een haakse boor-/schroefkop te hebben, of het unieke excenter hulpstuk.
Dat kan ik zeker beamen. Toevallig laatst nog een kleine tuinset in elkaar gezet met de excenter chuck, terwijl dat eigenlijk moest met een steeksleutel of ratel. Dat keer 28 bouten was ik erg blij met mijn Bosch.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/anbiom.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Ethiron op 04-07-2019 08:26 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

The Eagle schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:19:
Laminaat in de lengte met een decoupeer is idd meestal aan de kanten. En duurt wat langer dan over de breedte. En ik kan het weten, want in de 90m2 in mijn vorige appartement had ik er _veel_, waarbij er een stuk of 12 ook nog eens schuin waren. Vreet wel zaagjes :+
Pro tip, zaagjes halen die gehard zijn voor exotische houtsoorten :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]
Het enige opzetstuk dat ik vrijwel nooit gebruik is de bithouder, aangezien de 'blote' machine al een bithouder heeft. Enige verschil is dat de bithouder opzetstuk een vastzetmechaniek heeft, maar die heb ik niet nodig. Dat scheelt toch weer een opzetstuk wisselen.

Dus ja, ik probeerde ik zijn algemeenheid te zeggen dat vrijwel alle opzetstukken echt geniaal handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Joopieboy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:54:
[...]

Dat zal best werken, maar heb je die dan ook met omgekeerde fijne vertanding zodat je je laminaat niet beschadigt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-08 15:50
Ethiron schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:26:
[...]

Dat kan ik zeker beamen. Toevallig laatst nog een kleine tuinset in elkaar gezet met de excenter chuck, terwijl dat eigenlijk moest met een steeksleutel of ratel. Dat keer 28 bouten was ik erg blij met mijn Bosch.

[Afbeelding]
@Ethiron Welke bitset heb jij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallyberk
  • Laatst online: 26-07 16:38
[...]
Zo uniek is hij niet hoor: https://www.toolstation.n...nGGv3dAVI8IRoCe54QAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt gelijk, ik corrigeer bij deze naar "quasi uniek". ;)

Dat dit Festool hulpstuk niet meer op mijn rader stond zal met die typische Festool prijs te maken hebben. :P
Voor deze prijs koop je bij Bosch bijna de complete machine inclusief hulpstukken, tenminste op Amazon.
Joopieboy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 08:54:
[...]
Er wordt hier in meerdere berichten gereageerd of die decoupeerzaagbladen bijna gratis zouden zijn.
Dat zijn zij niet. :+
Een setje van 5 zaagbladen kost je bij Bosch al snel €10,- en dan lopen de kosten snel op.

Voor iets meer koop je ook een goedkoop HM zaagblad, bijv. voor Trespa, die je tenminste kunt laten slijpen.
Kun je ook zelf doen als je een beetje handig bent. ;)

Voor laminaat gebruik ik een barrelbudget afkortzaagmachientje met zo'n HM-zaagblad en daar heb ik al meerdere vloeren mee gelegd.
Niet voor mijzelf. ;)

Het zaagblad is nog steeds goed bruikbaar en ik heb het nog steeds niet hoeven te slijpen.
Je zaagt er ook de afwerklatjes ongeëvenaard strak mee, nadeel is de eerder genoemde stofzooi en takkeherrie. :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2019 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik dacht dat Metabo hem tegenwoordig ook had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:34:
Ik dacht dat Metabo hem tegenwoordig ook had.
Jep.

En Milwaukee ook al voor de Bosch (op 10.8V, Bosch had hem al eerder op 18V).

[ Voor 41% gewijzigd door henkie196 op 04-07-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

The Eagle schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Dat zal best werken, maar heb je die dan ook met omgekeerde fijne vertanding zodat je je laminaat niet beschadigt? ;)
Ik wel iig :P

Edit: ik heb liggen: T 101 BIF en T 308 BF, laatstgenoemde is ongeveer 2 tientjes per blad uit mijn hoofd.

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 04-07-2019 23:03 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joopieboy schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 23:00:
[...]
Edit: ik heb liggen: T 101 BIF en T 308 BF, laatstgenoemde is ongeveer 2 tientjes per blad uit mijn hoofd.
Laatstgenoemde kost je op Amazon €13,99 voor 5 stuks.
Of €40,36 voor 25 stuks oftewel €1,61 per stuk. ;)

Als je ~2 tientjes hebt betaald voor 1 zo'n zaagbladje, dan ben je flink getild. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:13
Grote verschil is de vertanding, bij een normaal zaagblad zaag je met de opwaardse beweging, terwijl je bij laminaatblaadjes met de neerwaartse beweging zaagt. De vertanding is omgedraaid zodat je je laminaat van boven kan zagen zonder splinters en chip-out.

Afbeeldingslocatie: https://www.wonkeedonkeetools.co.uk/media/wysiwyg/17J-Jigsaws-Katherine/17J26/17_J-26-2-TBI.jpg

EDIT beter plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://media.insidewoodworking.com/jigsaw-blades-reverse-teeth-vs-normal-teeth1.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door TheJVH op 05-07-2019 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 02:16:
Grote verschil is de vertanding, bij een normaal zaagblad zaag je met de opwaardse beweging, terwijl je bij laminaatblaadjes met de neerwaartse beweging zaagt. De vertanding is omgedraaid zodat je je laminaat van boven kan zagen zonder splinters en chip-out.
Het is geen toeval er generaties aan decoupeerzaagbladen zijn verschenen die het werkstuk nog comfortabel tegen de zool gedrukt hielden.

Draai je die bekende vertanding om, zoals je intussen bij talloze zaagbladen ziet, dan zal het werkstuk van de zool worden weggedrukt en dat zaagt -om het voorzichtig te zeggen- "niet erg fijn". ;)

Draai het werkstuk zelf om en zaag met de oldschool zaagbladen met de gewone standaard vertanding en je zaagt evengoed splinterarm aan de zichtzijde, zonder dat het werkstuk ergerlijk begint te klapperen.
Die omgekeerde vertanding is leuk bedacht, maar is het niet een uiterste wanhoopsdaad voor zo'n omvangrijk project??
Voor sporadisch gebruik is het nog te doen.
Pagina: 1 ... 100 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.