[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste
Acties:
  • 917.749 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-07 23:16
Jelte,89 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:26:
Voor mijn veranda/schuur zit er op korte termijn veel afkortwerk van douglas rabatdelen aan te komen, tis best wel een oppervlakte en het word dubbelwandig uitgevoerd en ik heb een hekel aan planken onder elkaar die verspringen. (link naar het schuurtje in het uitvoerende zusje van dit topic)

Ik merk dat ik een afkortzaag niet eens heel vaak nodig heb, dus een kapex is te gek, mijn budget is +-250 euro en zit te kijken naar de

Metabo KGS 216

Of de

DeWalt DWS 774

Het voordeel van de DeWalt is dat deze kort tegen de muur gezet kan worden, Nadeel is het kantelen naar 1 kant, Verder ben ik niet bekend met de schaduwlijn laser, en ik kan hier de zaagbreedte niet van achterhalen. maar daar kan google mij wel mee helpen.

Ik ben wel van plan om deze straks op een vast kastje te monteren, en dan als miter stand te gebruiken.

Iemand tips of zie ik wat over het hoofd voordat ik een impuls aankoop doe, (heb ik best wel een handje van, want ben gek op spulletjes :) )

Edit: Misschien belangrijk om te vermelden ivm laser/schaduwlijn, ik ben linkshandig, de hou de balk met mn rechterhand vast, aan die kant zit mn hoofd dus ook

@Raymond, ik wil ook graag een degelijke machine voor de toekomst
Ik heb het grotere broertje van de DWS774, namelijk de DWS778. Het grootste verschil is de maat van het zaagblad. Die is bij de 778 groter, waardoor je ook dikkere balken kunt zagen.

Het plaatsen van de machine tegen de muur is een groot voordeel als je een kleine werkplaats hebt of op locatie werkt (kleiner, dus gemakkelijker te dragen en minder ruimte nodig bij gebruik). Dat was bij mij een eis, vandaar dat ik bij de DWS778 uit kwam. Een Kapex heb ik overwogen, maar was mij te duur.

De schaduwlijn heeft mijn voorkeur boven een laser, omdat de schaduw automatisch de dikte van het zaagblad aanneemt. Een nadeel is wel dat je in de zon de schaduwlijn niet ziet. Een dubbele laserlijn (zoals de Kapex heeft) is nog beter.

Een alternatief voor de Kapex kan de Metabo KGSV 72 XACT (of het duurdere broertje de Metabo KGSV 72 XACT SYM) zijn. De eerste kost net onder de €600.

Nog iets anders: de vorige week heb ik een Festool ETS 150/3 gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/957/27819635448_5ee1da6332_o.jpg

Die staat op een Scheppach HM1 die ik aan het opknappen ben:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/979/27819635728_3df5fa7213_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-07 19:42

Pelle

🚴‍♂️

Dzine schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
[...]

Goede oplossingen als je hele platen koopt.
Ikzelf ben nu onderstaande aan het overwegen omdat ik de platen wel kleiner maar nog steeds te groot voor de zaagtafel. Kost een middag en wat rest hout, meer geld uitgeven kan altijd nog :)

[video]
Ik was ook van plan zoiets te maken, maar dan ook nog met een mechanisme om repeterende zaagsnedes te kunnen maken. Dus nog met een schaalverdeling en stopblok erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-07 19:25
Raymond schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:01:

Ik probeer zo min mogelijk gereedschap zelf te maken. Anders krijg ik een hobby die zichzelf in stand houdt: dan koop ik allemaal gereedschap en materialen om zelf gereedschappen en hulpmiddelen te maken.
Als ik dat benchdogs systeem wil namaken, moet ik een goede maat boor/frees hebben en een geleider om precies die gaten te kunnen maken enzo. En twee dagen tijd om het ding te klussen.
Dit is precies mijn hobby leven op dit moment. Maar ik ben een beginner dus goede afweging kunnen maken tussen eindeloos dingen kopen en zelf wat maken is nog lastig.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Dzine schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:28:
[...]

Goede oplossingen als je hele platen koopt.
Ikzelf ben nu onderstaande aan het overwegen omdat ik de platen wel kleiner maar nog steeds te groot voor de zaagtafel. Kost een middag en wat rest hout, meer geld uitgeven kan altijd nog :)

[video]
Dit is toch de ultieme mobile werkbank met mogelijkheid om platen te zagen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066037

*snip* Welkom op GoT. Als je zoals je zegt al enige tijd meeleest, dan moet je dit topic ook gezien hebben: Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 90% gewijzigd door Señor Sjon op 25-04-2018 12:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Mooie aanbieding voor wie een extra 18V Makita DDF482ZBE body kan gebruiken.
Geldig tot en met 6 mei.

Wordt geleverd in bruut zwart en in koffer, met een 10% uitverkoop korting (€65,- min 10%).
Verzending boven de €100 is gratis, bestel er dus meteen twee. :+

Het blijkt een hele fijne machine die niet te zwaar is en toch ruim voldoende fut heeft met 62Nm.
Gelukkig zonder klopboor. :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2a9s1s8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 16:45
L.N. schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:23:
Dit is toch de ultieme mobile werkbank met mogelijkheid om platen te zagen:

[video]
Ik kwam dit filmpje tegen, die het principe van een 'handige werkbank' tot in het extreme doortrekt. :+
Knap gemaakt, en als je zo weinig ruimte hebt moet je wat. Maar als ik zie hoe lang het allemaal duurt voordat hij het opgebouwd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb gisteren weer een hoop speelgoed besteld, waaronder een lintzaag op accu.

Mijn Metabo CS 23 355 is gewoon te groot en onhandig in de garage en moet maar een nieuw thuis zoeken op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Waarom heeft deze geen toepassing voor hout?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 14:29
bazzzzzz schreef op zondag 22 april 2018 @ 15:51:
[...]

Bedankt voor die shop! Ik was al een tijdje aan het kijken voor een handzame router die eventueel later ook nog in een CNC verwerkt kon worden.

Deze aanbieding kon ik helemaal niet weerstaan:
https://www.ebay.nl/itm/K...ksid=p2057872.m2749.l2649

(ebay 273167085790). De router 220V versie met rare stekker maar inclusief verzendkosten voor €12,50.
Nu nog even zoeken waar ik een extra collet aanschaf van 6mm.

Edit:aan iedereen die deze aanbieding ook besteld. Let op deze verkoper heeft erg weining reviews dus zorg dat je met paypal betaald!
Ik heb m ook besteld op 22 april, de betaling blijft bij mij echter op "wordt verwerkt" staan de verkoper moet de betaling nog accepteren, dus heb niet veel hoop meer O-) Hij heeft er inmiddels 36 st verkocht en van geen enkele koper feedback nog

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d1saX5w.png

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 26-04-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32
JvdW schreef op donderdag 26 april 2018 @ 20:17:
[...]

Ik heb m ook besteld op 22 april, de betaling blijft bij mij echter op "wordt verwerkt" staan de verkoper moet de betaling nog accepteren, dus heb niet veel hoop meer O-) Hij heeft er inmiddels 36 st verkocht en van geen enkele koper feedback nog

[afbeelding]
Hier hetzelfde, zal wel weer een "te mooi om waar te zijn" actie zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een DTD154 slagschroevendraaier besteld. Met 2x 4.0Ah accu's. Ik gebruik mijn BDF343 dan zo lang de accu het uithoudt en dan koop ik wel een andere, want ik kwam er achter dat mijn lader ook 18V accu's kan laden. Samen met de DTD154 heb ik ook een decoupeerzaag op dezelfde accu gekocht, ik wou toch al een nieuwe decoupeerzaag. Lang getwijfeld tussen de 180 en 182, maar het enige verschil wat ik kon ontdekken was dat de 182 een brushless motor heeft. En deze was niet op voorraad bij de ebayer die wel de DTD154 en de accu's had. Dus dan maar de 180 :) Bij elkaar was het 350 euro (incl verzenden uit UK). Bij de NL webshops was ik ca 450-500 euro kwijt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 26 april 2018 @ 21:58:
Ik heb een DTD154 slagschroevendraaier besteld. Met 2x 4.0Ah accu's. Ik gebruik mijn BDF343 dan zo lang de accu het uithoudt en dan koop ik wel een andere, want ik kwam er achter dat mijn lader ook 18V accu's kan laden. Samen met de DTD154 heb ik ook een decoupeerzaag op dezelfde accu gekocht, ik wou toch al een nieuwe decoupeerzaag. Lang getwijfeld tussen de 180 en 182, maar het enige verschil wat ik kon ontdekken was dat de 182 een brushless motor heeft. En deze was niet op voorraad bij de ebayer die wel de DTD154 en de accu's had. Dus dan maar de 180 :) Bij elkaar was het 350 euro (incl verzenden uit UK). Bij de NL webshops was ik ca 450-500 euro kwijt.
Alleen jammer dat Makita waardeloos omgaat in geval van garantieaanvraag wanneer je een machine hebt gekocht in het buitenland, en al helemaal via Ebay... Veel succes!

Ik begrijp niet goed waarom er zo'n heilig aura hangt om Makita (vooral onder de buitenlandse koopjesjagers hier), ik sla het spul over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verstekbakker op 26-04-2018 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-07 14:04
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:37:
Mooie aanbieding voor wie een extra 18V Makita DDF482ZBE body kan gebruiken.
Geldig tot en met 6 mei.

Wordt geleverd in bruut zwart en in koffer, met een 10% uitverkoop korting (€65,- min 10%).
Verzending boven de €100 is gratis, bestel er dus meteen twee. :+

Het blijkt een hele fijne machine die niet te zwaar is en toch ruim voldoende fut heeft met 62Nm.
Gelukkig zonder klopboor. :P

[afbeelding]
Thnx gelijk 2 besteld en dat voor 117,- :)

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verstekbakker schreef op donderdag 26 april 2018 @ 22:30:
Alleen jammer dat Makita waardeloos omgaat in geval van garantieaanvraag wanneer je een machine hebt gekocht in het buitenland, en al helemaal via Ebay... Veel succes!
Ik gebruik die machine toch niet genoeg om hem binnen 2 jaar kapot te krijgen. Verder zijn alle onderdelen nog jarenlang verkrijgbaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:27
[...]

Ik begrijp niet goed waarom er zo'n heilig aura hangt om Makita (vooral onder de buitenlandse koopjesjagers hier), ik sla het spul over.
Misschien omdat het een merk is met de meest uitgebreide line up 18v?

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]
Sla je "Makita" over of "de buitenlandse koopjesjagers"?? ;)

Het 'heilige aura' is een opvallende observatie, maar ik vraag mij af of dat stigma ook feitelijk klopt.
Om het bij mijzelf te houden zou ik zeer waarschijnlijk net zo happy met DeWalt, Bosch, Metabo, Milwaukee, Hitachi oid kunnen zijn als dat ik nu met Makita ben.
Van de meeste Makita machines zijn over het algemeen prima alternatieven bij andere merken te vinden en de prijzen ontlopen elkaar niet veel.
Ik gebruik trouwens meerdere merken naast elkaar en heb geen absolute voorkeur voor het ene of andere kleurtje. O-)

Het is wel zo dat ik "een keer" aan het Makita eco-systeem ben begonnen en daar om logische redenen aan vast heb gehouden.
Waar ik Makita wel onderscheidend vind is het 2x18V accusysteem, waardoor je met behoud van je bestaande 18V accu's toch zwaardere machines kunt inzetten tegen beduidend gunstiger pijzen dan de concurrentie die het bij 1x36V houdt.
Een ander positief punt is hun enorme productomvang, waardoor je bijna altijd kunt slagen zonder weer aan een nieuw accusysteem te moeten beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 22:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Heilige aura rondom makita merk ik zelf ook weinig van. Hoofdredenen dat ze vaak aangeraden worden zijn o.a. dat enkele regulars hier het makita assortiment zowat uit hun hoofd kennen en de enorme verscheidenheid aan apparatuur waardoor je vaak in een vergelijk bv. 2 of 3 machines van Makita ziet tegenover 1 dewalt, 1 metabo en 1 bosch.

En ze zijn niet slechter dan de andere grote merken, of iig niet in zulke mate dat het significant verschil maakt, enkele specifieke modellen (zoals elk merk) daargelaten.

Ik heb overigens slechts één stuk gereedschap van Makita. Een vlakschuurmachine. Die doet zijn werk gewoon prima, en was in de aanbieding.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 26-04-2018 23:54 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:26
[...]

Dat is toch niet meer dan logisch? Als ik bij de Plus beschimmeld vlees gekocht heb, ga ik ook niet bij de AH klagen, ook al halen ze het bij de zelfde fabriek/slachter. Makita NL is gewoon een opzichzelfstaand bedrijf, en geeft alleen garantie op de producten die zij geïmporteerd hebben. Het feit dat ze dat doen is al bijzonder, want in principe heb je als gebruiker niets met ze te maken, en alleen met de winkel waar je het product gekocht hebt.
Het probleem zit hem in mijn ogen dan ook vooral in het feit dat ze er blijkbaar zoveel marge op zetten dat het loont om de spullen in het buitenland te kopen.
Wat dan overblijft zijn bedrijven zoals gereedschapscentrum die grijze import verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Metabo doet daar niet moeilijk over, zoals het hoort. Het moet niet uitmaken waar binnen de EU ik dat ding koop. Dus nee, het is niet logisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verstekbakker schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:09:
Metabo doet daar niet moeilijk over, zoals het hoort. Het moet niet uitmaken waar binnen de EU ik dat ding koop. Dus nee, het is niet logisch...
Top van Metabo natuurlijk en het kan een hele goede reden zijn om het ene merk te verkiezen boven het andere. Maar de logica van wat de EU daarmee van doen heeft ontgaat met even.

Fabrieksgarantie is op geen enkele manier wettelijk geregeld. Elke fabrikant kan daar willekeurig welke voorwaarden stellen die zij willen.

Wat wel tot op zekere hoogte op EU niveau is geregeld zijn consumentenrechten en daarmee dus jouw rechten ten opzichte van de verkoper. Een winkel in de UK moet zich dus aan dezelfde regels houden als een winkel in NL (of in elk geval moeten de locale wetten in lijn zijn met het Europees gestelde minimum). Maar dat gaat dan dus over de winkel, niet de fabrikant.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Jelte,89 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:30:
Waarom heeft deze geen toepassing voor hout?
Voor hout is de draaisnelheid van het lint te laag. Bovendien is dit niet echt een preciesieapparaat. Bovendien kan het gevaarlijker om hout zo te zagen. Door een de eigenschappen van hout en lint (grotere tanden)kan het lint blijven hangen, waardoor de machine tegen de balk kan knallen. Om houten balkjes te zagen is een dergelijk apparaat niet het meest geschikte. Afhankelijk van de precisie en afmetingen van de balk wordt dan bv een handcirkelzaag, afkortzaag* of kettingzaag gebruikt. Voorbeelden van een innovatie handcirkelzagen zijn de Festool HKC of Mafell KSS-serie:

*Er zijn natuurlijk ook afkortzagen voor metaal die gebruikt kunnen worden. De metaallintzaag wordt vooral gebruikt op plekken waar je met een afkortzaag niet bij kunt, bv al een bevestigd metalen profiel.

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 27-04-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:48:
[...]

Top van Metabo natuurlijk en het kan een hele goede reden zijn om het ene merk te verkiezen boven het andere. Maar de logica van wat de EU daarmee van doen heeft ontgaat met even.

Fabrieksgarantie is op geen enkele manier wettelijk geregeld. Elke fabrikant kan daar willekeurig welke voorwaarden stellen die zij willen.

Wat wel tot op zekere hoogte op EU niveau is geregeld zijn consumentenrechten en daarmee dus jouw rechten ten opzichte van de verkoper. Een winkel in de UK moet zich dus aan dezelfde regels houden als een winkel in NL (of in elk geval moeten de locale wetten in lijn zijn met het Europees gestelde minimum). Maar dat gaat dan dus over de winkel, niet de fabrikant.
Ik ken de regels, maar daar heb ik het eigenlijk helemaal niet over. Ik vind het nog steeds niet logisch dat Makita iets maakt en dan vervolgens onderscheid gaat maken op basis van waar het verkocht is. Maar zo lang er mensen zijn die zulke dingen accepteren, dan kunnen ze de boel voor de gek blijven houden. Mij maakt het niet uit, maar ik hoef geen Makita.

Binnen de EU vind ik schappelijk, je hebt in de VS bijvoorbeeld andere eisen bij een apparaat (imperial vs. metric, 230v vs. 110v, Rusland heeft een ander alfabet etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:07
Nivado schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:09:
[...]
Wat dan overblijft zijn bedrijven zoals gereedschapscentrum die grijze import verkopen.
Nu sta ik net op het punt om voor 700+ aan Makita te bestellen bij gereedschapscentrum. Dat kan ik beter niet doen ivm grijzeimport & garantie? Heb je een goed alternatief als tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-07 20:56

thommich

Belg

Fuel_80 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:10:
Hier een bezitter van de KGS 254 en ben er wel tevreden mee :*) . Zaag heeft power genoeg om te zagen en is ook voldoende haaks voor de werkzaamheden die ik er mee doe. Voor gebruik heb ik wel de laser moeten stellen en misschien zou ik ook de haaksheid nog verder kunnen verbeteren. Wat voor de werkzaamheden tot op heden echter nog niet noodzakelijk was. Wel zijn me inmiddels drie dingen tegengevallen:
  • het gewicht, maar dat is vooral van belang als je de zaag vaak moet verplaatsen;
  • de totale lengte, door de constructie is er gewoon veel ruimte nodig om de zaag te kunnen plaatsen en te kunnen gebruiken, dit als gevolg van de achteruit schuivende rails. Hierdoor kan ik de zaag bijvoorbeeld niet laten staan in mijn garage en moet hem dus steeds opbergen (en dan komt punt 1 weer om de hoek) :X .
  • De stofafzuiging is weliswaar aanwezig maar heel erg effectief lijkt deze niet te zijn. In ieder geval is er na gebruik nog steeds veel stof aanwezig rondom de zaag.
Verder is het voor het bedrag gewoon een prima zaag die doet wat hij moet doen.
Heb je ergens een manual of YouTube filmpje hoe je best die laser afstelt en de haaksheid instelt? Ik heb die machine ook, maar hij is zeer onnauwkeurig bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07 07:45
Laurences schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:45:
[...]

Nu sta ik net op het punt om voor 700+ aan Makita te bestellen bij gereedschapscentrum. Dat kan ik beter niet doen ivm grijzeimport & garantie? Heb je een goed alternatief als tip?
Tja... gaat het snel stuk, en geven ze dan niet thuis daar? Zal meevallen verwacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laurences schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 21:45:
[...]
Ik heb tot nu toe enkel positieve ervaringen met de shop, maar ik heb hier ook andere geluiden gehoord.
Op Makita wordt in ieder geval gewoon 3 jaar garantie gegeven, niets mis mee en alle losse parts blijven ook na de afloop van de garantie overal te koop.

Je kunt ook bij je vertrouwde dealer om de hoek kopen als zij je een schriftelijke garantie geven dat zij de komende 10 jaar niet failliet gaan. :P
Dat kan dus niemand.

Je kunt zelf de afweging maken wat het je aan geld scheelt als je bij een officiële Makita dealer koopt.
Is dat verschil slechts een tientje en krijg je ipv de 3-jarige een 4-jarige garantie (zoals oa bij Toolnation) dan kun je je inderdaad afvragen of je niet slimmer daar koopt.
Aan de andere kant: wáár is Toolnation over 4 jaar??
Vragen die niemand kan beantwoorden.

Gereedschapcentrum heeft echter met regelmaat zulke leuke aanbiedingen (zoals de huidige uitverkoop) dat ik dat mogelijke risico wel wil lopen.
Pak dus even je eigen calculator er bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
De eerder gelinkte zaaghulp gemaakt voor de liniaal. Werkt prima!

Liniaal hulp

En vandaag wat meet-tools mogen ontvangen van Fine-tools. :P Ik zoek nog een wat grotere haak maar lijken en alleen in bouwmarkt kwaliteit of woodpeckers prijs te zijn...

Meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-07 20:56

thommich

Belg

Ik sta op het punt om de DHP484RTJ (375,71euro) en de DTD154ZJ (186,23euro) aan te kopen op klium.be.
Om te genieten van de Makita actie met gratis 5,0Ah accu moet ik bij een Belgische officiele dealer aankopen.

Ik wou gewoon nog even vragen aan de kenners hier:
1) Los van het feit dat het een klopboor is (en geen schroefboormachine), is dit een goede prijs voor de DHP484RTJ of kan ik deze goedkoper krijgen? (deze valt toch niet onder accu-actie, dus kan hem evengoed ergens anders kopen)
2) Is er bij jullie weten een belgische officiele dealer/webshop die de 154ZJ goedkoper aanbied?
3) Ik verwacht in de toekomst ook nog een decoupeerzaag nodig te hebben. Zouden jullie deze bedraad of op accu aanraden? Indien op accu zou ik hem beter nu kopen ivm die gratis accu-actie... Vandaar mijn vraag...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
thommich schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:54:
3) Ik verwacht in de toekomst ook nog een decoupeerzaag nodig te hebben. Zouden jullie deze bedraad of op accu aanraden? Indien op accu zou ik hem beter nu kopen ivm die gratis accu-actie... Vandaar mijn vraag...
Je eerdere vragen heb ik geen antwoord op. Qua decoupeerzaag kan ik wel stellen dat de 18V modellen van de geijkte merken (en zeker de brushless modellen) niet onderdoen voor 230V, en het ontbreken van een snoer bij bochtjes of complexe vormen behoorlijk prettig is. Als het prijsverschil niet enorm is en je gaat geen hele dagen met de decoupeerzaag bezig, dan zou ik altijd voor een deocupeer op accu gaan.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 27-07 21:32
Ik had het zelf nog niet eerder gezien maar wellicht leuk voor mensen die maar 1 systeem hebben en toevallig een apparaat van een ander merk willen gebruiken zonder daar de accu's voor te kopen:

YouTube: Powertool Battery Adapters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-07 22:56
@thommich
Decoupeerzaag: sinds ik decoupeerzaag op accu heb (makita 18V), heb ik mn festool trion eruit gedaan. Die gebruikte ik niet meer. Decoupeerzaag op accu is ideaal.

Over prijzen: de pricewatch heeft nu ook gereedschap, dus je kan zo wat prijzen checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
leecher schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 18:59:
Ik had het zelf nog niet eerder gezien maar wellicht leuk voor mensen die maar 1 systeem hebben en toevallig een apparaat van een ander merk willen gebruiken zonder daar de accu's voor te kopen:

YouTube: Powertool Battery Adapters
Ik was geinteresseerd maar even googlen en ik vond dit https://www.protoolreview...d-battery-adapters/13105/. Lijkt me niet het beste idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Dzine schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:12:
[...]

Ik was geinteresseerd maar even googlen en ik vond dit https://www.protoolreview...d-battery-adapters/13105/. Lijkt me niet het beste idee.
Wat een zuur, belerend artikel... zonder daadwerkelijke argumenten. Batterijen kun je niet swappen tussen merken want katten en honden kun je niet kruisen? Euh ja, goed voorbeeld 8)7
Ik zeg niet dat het zonder meer kan, maar Protoolsreview geeft geen enkel steekhoudend argument waarom het niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
simonr schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:22:
[...]

Wat een zuur, belerend artikel... zonder daadwerkelijke argumenten. Batterijen kun je niet swappen tussen merken want katten en honden kun je niet kruisen? Euh ja, goed voorbeeld 8)7
Ik zeg niet dat het zonder meer kan, maar Protoolsreview geeft geen enkel steekhoudend argument waarom het niet zou kunnen.
Het is idd een beetje flauw geschreven, maar ze hebben wel gelijk. En die hond/kat metafoor is krom, maar wat ze vervolgens zeggen is wel juist.

De machine en accu werken samen. Wanneer je verschillende merken combineert valt die samenwerking/communicatie weg. Dat betekent dus o.a. geen beveiliging meer tegen overbelasting en diepontlading.

Het kan dus wel, maar veilig is het niet. Daar gaat het artikel ook over.

[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 28-04-2018 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thommich schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 17:54:
Ik sta op het punt om de DHP484RTJ (375,71euro) en de DTD154ZJ (186,23euro) aan te kopen op klium.be.
Om te genieten van de Makita actie met gratis 5,0Ah accu moet ik bij een Belgische officiele dealer aankopen.
Ik wou gewoon nog even vragen aan de kenners hier:
1) Los van het feit dat het een klopboor is (en geen schroefboormachine), is dit een goede prijs voor de DHP484RTJ of kan ik deze goedkoper krijgen? (deze valt toch niet onder accu-actie, dus kan hem evengoed ergens anders kopen)
Er is voor minder dan €60,- een DDF482 body te koop incl. de box (Gereedschapcentrum), het linkje staat hierboven in een eerdere post van mij.
Wat power betreft is de 482 met 62Nm zelfs iets sterker dan de brushless 484.
Dat de 482 een 4-polige non-brushless motor heeft zou voor mij geen disclaimer zijn. ;)

Misschien is dit ook een goede aanbieding voor je.
Ik verwacht in de toekomst ook nog een decoupeerzaag nodig te hebben. Zouden jullie deze bedraad of op accu aanraden? Indien op accu zou ik hem beter nu kopen ivm die gratis accu-actie... Vandaar mijn vraag...
Wat je met een accudecoupeer aan 230V snoer kwijtraakt, 'win' je aan ongewenst gewicht en omvang terug.
Als je aan je decoupeer standaard een stofzuigerslang hebt hangen dan zou mij dat 230V snoertje niet meer zo boeien.
Ik heb meerdere 230V decoupeerzagen in gebruik en heb er eerlijk gezegd nog nooit een doorslaggevende last van gehad.

Een accudecoupeer lijkt mij af en toe zeker handig, maar je krijgt er wel enkele beperkingen voor terug.
Lastig luxe-probleem. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 28-04-2018 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:57:
[...]

Wat je met een accudecoupeer aan 230V snoer kwijtraakt, 'win' je aan ongewenst gewicht en omvang terug.
Als je aan je decoupeer standaard een stofzuigerslang hebt hangen dan zou mij dat 230V snoertje niet meer zo boeien.
Ik heb meerdere 230V decoupeerzagen in gebruik en heb er eerlijk gezegd nog nooit een doorslaggevende last van gehad.

Een accudecoupeer lijkt mij af en toe zeker handig, maar je krijgt er wel enkele beperkingen voor terug.
Lastig luxe-probleem. :P
Met een 5C accu (2Ah dus meestal) is het verschil in gewicht tussen een 230V machine en een 18V machine minimaal. Daarnaast hou je de zool meestal vlak op je werkstuk, en is in de meest gebruikelijke zaagpositie dus gewicht nauwelijks een issue. Een kabel die ergens achter blijft hangen is al snel meer extra weerstand dan het gewicht van een accu ;)

Betreft die stofzuigerslang heb je wel gelijk though; als je die slang toch al aan je machine hebt zitten is de keuze voor draadloos niet zo zinnig meer.

Dan blijft nog wel het laatste en immer terugkerende argument voor een accumachine over; een stopcontact heb je niet altijd in de buurt. Ik ben vandaag de hele dag rond de stookkuil van mijn jeugdvereniging aan het zagen geweest (samen met twee anderen), en van daaraf is het dichtstbijzijnde stopcontact 60 meter verderop. Dan zijn machines op accu toch echt wel een uitkomst :P

Dat en de 38cc kettingzaag van Dennis. Maar die was alleen voor stammen :+

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 28-04-2018 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb voor een accu decoupeerzaag gekozen omdat die goedkoper was dan eentje met snoer. De Makita (ik neem even mijn voorbeeld) DJV180 kost 158 euro, en de 4350FCT waar deze op gebaseerd is, kost 175 euro. De accu had ik toch nodig voor een schroefmachine, dus die kosten heb ik er niet bij geteld :)

Als je het gamma in 18V van Makita kijkt zie ik mij nog wel een aantal machines aanschaffen. Ik heb een grastrimmer met draad, maar eentje van Makita (DUR181) op accu lijkt me ook handig en is eigenlijk niet zo duur (als je de accu's niet mee rekent). Een heggeschaar heb ik ook nog nodig, of een koffiezetapparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Framoes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:44:
De machine en accu werken samen. Wanneer je verschillende merken combineert valt die samenwerking/communicatie weg. Dat betekent dus o.a. geen beveiliging meer tegen overbelasting en diepontlading.
Uit diverse filmpjes van AvE meen ik me te herinneren dat die beveiligings slimmigheid in de accu zelf zit, met een eigen circuitboard en chip. Er was een accu die zelfs bijhield hoevaak er sprake was van undervoltage en bij drie keer ofzo was het klaar en maakte de chip de accu onbruikbaar. Alles voor de veiligheid. Maar irritant als je hem bijvoorbeeld vol in de zon leegdraait en hem dan binnen in een geairconditioneerde ruimte (bijv, ergens veel kouder) weer op wil laden en hij doet niets meer.
Sommige laders zijn ‘slim’ en dan omzeil je het niet op willen laden van een hele lege accu met een domme stroombron (labvoeding ofzo) en forceer je een klein beetje stroom in de accu om zo langzaam een beetje op te laden tot ‘ie weer op de gewone lader wil. Maar als je accu ‘slim’ is en zelfs een soort historie bijhoudt ben je mooi de sjaak, three strikes and you’re out.
Anyway, daarom krijg ik dus het gevoel dat die accu’s zelf slim zijn en er verder geen sprake is van ‘communicatie’ met de tool. Maar misschien heb ik het mis, iemand die daar wat info over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
simonr schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:36:
[...]

Uit diverse filmpjes van AvE meen ik me te herinneren dat die beveiligings slimmigheid in de accu zelf zit, met een eigen circuitboard en chip. Er was een accu die zelfs bijhield hoevaak er sprake was van undervoltage en bij drie keer ofzo was het klaar en maakte de chip de accu onbruikbaar. Alles voor de veiligheid. Maar irritant als je hem bijvoorbeeld vol in de zon leegdraait en hem dan binnen in een geairconditioneerde ruimte (bijv, ergens veel kouder) weer op wil laden en hij doet niets meer.
Sommige laders zijn ‘slim’ en dan omzeil je het niet op willen laden van een hele lege accu met een domme stroombron (labvoeding ofzo) en forceer je een klein beetje stroom in de accu om zo langzaam een beetje op te laden tot ‘ie weer op de gewone lader wil. Maar als je accu ‘slim’ is en zelfs een soort historie bijhoudt ben je mooi de sjaak, three strikes and you’re out.
Anyway, daarom krijg ik dus het gevoel dat die accu’s zelf slim zijn en er verder geen sprake is van ‘communicatie’ met de tool. Maar misschien heb ik het mis, iemand die daar wat info over heeft?
Ik dacht dat de bescherming werkte op basis van machine + accu. Makita heeft namelijk ook (oudere) machines die niet werken met de accu's met beveiligingschip. Dan lijkt het me dat er een vorm van samenwerking/communicatie is.

Maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 27-07 21:32
Dzine schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:12:
[...]

Lijkt me een totaal onzin artikel. "A battery and tool combination were designed specifically to talk to each other.". Praten accu's en machines bij elkaar? Wat hebben die elkaar te melden dan, niks toch? Je machine trekt de accu toch gewoon domweg leeg tot de ontlading of temperatuur beveiliging die in de accu zelf zit? Voor de rest gaat het over voltage boosters maar ik zat meer met machines met hetzelfde voltage in gedachten.

Ik zit zelf met de blauwe bosch 18v maar als ik eens een goedkope accu makita decoupeerzaag body tegenkom om maar iets te noemen (ik gebruik sporadisch een decoupeerzaag) en ik kan hem gebruiken met een adapter en de accus die ik al heb dan is dat een leuk extratje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Uhm, wel eens van een BMS gehoord? Simpel gezegd batterij beheer, nu weet ik zelf niet in hoeverre dit uitgebreid is, maar je zal iig een systeem hebben om met een hoge load of met laden de cellen gelijk te houden, terugregelen van vermogen onder een bepaalde spanning of temperatuur, etc.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nog tips voor schuurpapier? Gewoon voor ouderwets handwerk? Dus vellen of rol?

3m 255p vind ik erg fijn werken, maar is nogal duur. Zijn er goede alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:38:

3m 255p vind ik erg fijn werken, maar is nogal duur. Zijn er goede alternatieven?
Ik gebruik op hout zowel voor schuren met de hand als met de vlakschuurmachine 93mm rollen. Bosch for paint & wood. Gele korrel. Vrij goedkoop te krijgen bij de hornbach, prima materiaalafname, prima levensduur. Alleen niet geschikt voor metaal, dan flikkert de korrel gewoon direct van het papier. Daarvoor haal ik Klingspor. Meer uit gewoonte dan omdat ik veel dingen geprobeerd zou hebben :+
Korrels fijner dan 320 heb ik waterproof schuurpapier van flexovit, en nog wat goedkoop silverline spul van Toolstation in korrels 600 en 1200.

Daarnaast gebruik ik graag Festool Granat schuurblokken. Vrij stevig waardoor je makkelijk vlak schuurt, maar vervormbaar genoeg voor afgeronde hoeken. En uit te spoelen als ze vol lopen met $troepmeuk of als je geen purperhartzaagsel in je blanke lak wil krassen bij tussendoor opschuren. Verschillende merken maken ze, maar over die van Festool ben ik erg tevreden. Mijn vader ook; die gebruikt ze voor karton in zijn boekbinderij.

Grootste nadeel vind ik nog wel dat ze die met deze afmetingen niet fijner maken dan korrel 220.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 29-04-2018 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Thanks!
Ik was gister bij de hornbach, maar daar heb ik alleen huismerkrommel zien liggen.

Volgende keer beter opletten. Ik vind die 93mm rollen idd ook erg praktisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-07 20:41

JanJeen

3315Wp

Raymond schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:38:

Ik gebruik ook graag 3M schuurpapier, omdat de korrels niet gelijk van het papier vallen. 3M Sandblaster van bijvoorbeeld de praxis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat is idd het 255p schuurpapier waar ik het over had. Maar bouwmarkt is nogal aan de prijs hiermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Raymond schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:08:
Thanks!
Ik was gister bij de hornbach, maar daar heb ik alleen huismerkrommel zien liggen.

Ze hebben daar ook veel van Bosch liggen, en da's serieus prima. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op zondag 29 april 2018 @ 08:08:
Thanks!

https://www.hornbach.nl/s...-120/8609325/artikel.html
Deze rollen doelde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonoskar schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:22:
Ik heb voor een accu decoupeerzaag gekozen omdat die goedkoper was dan eentje met snoer. De Makita (ik neem even mijn voorbeeld) DJV180 kost 158 euro, en de 4350FCT waar deze op gebaseerd is, kost 175 euro. De accu had ik toch nodig voor een schroefmachine, dus die kosten heb ik er niet bij geteld :)

Als je het gamma in 18V van Makita kijkt zie ik mij nog wel een aantal machines aanschaffen. Ik heb een grastrimmer met draad, maar eentje van Makita (DUR181) op accu lijkt me ook handig en is eigenlijk niet zo duur (als je de accu's niet mee rekent). Een heggeschaar heb ik ook nog nodig, of een koffiezetapparaat :)
Even advocaat van de duivel. :P
Niet dat je het er om moet laten, maar het is voor jezelf wel zo eerlijk de accukosten gedurende de hele levenscyclus mee te tellen.

Zo draait mijn alleroudste 230V cult Bosch decoupeer na 30 jaar nog steeds vrolijk mee en ik kan mij niet herinneren daar ooit andere kosten voor te hebben gemaakt dan de noodzakelijke zaagbladen.
Stel dat ik voor die 30 jaar iedere 10 jaar een nieuwe accu had moeten kopen, dan was de prijs al minstens verdubbeld.
Waarbij je jezelf dan ook nog de vraag kunt stellen hoe optimistisch die "10 jaar" is voor een vervangende accu, ik vermoed dat je met een jaar of 6 al blij mag zijn en dat drijft de kosten enkel verder op.

Maar goed, ik wil dit soort dingen ook niet altijd weten en met meer machines die dezelfde accu's gebruiken is dit leed ook iets beter te verdelen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-07 00:51
thommich schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:06:
[...]

Heb je ergens een manual of YouTube filmpje hoe je best die laser afstelt en de haaksheid instelt? Ik heb die machine ook, maar hij is zeer onnauwkeurig bij mij...
Tijdje geleden alweer dat ik dat heb aangepast, dus weet het niet zeker meer :? Bij de laser kan volgens mij een kapje losgeschroefd worden en daaronder zitten twee stel schroeven. De zaag stellen heb ik ook nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Anoniem: 639074 schreef op zondag 29 april 2018 @ 13:53:
[...]

Even advocaat van de duivel. :P
Niet dat je het er om moet laten, maar het is voor jezelf wel zo eerlijk de accukosten gedurende de hele levenscyclus mee te tellen.

Zo draait mijn alleroudste 230V cult Bosch decoupeer na 30 jaar nog steeds vrolijk mee en ik kan mij niet herinneren daar ooit andere kosten voor te hebben gemaakt dan de noodzakelijke zaagbladen.
Stel dat ik voor die 30 jaar iedere 10 jaar een nieuwe accu had moeten kopen, dan was de prijs al minstens verdubbeld.
Waarbij je jezelf dan ook nog de vraag kunt stellen hoe optimistisch die "10 jaar" is voor een vervangende accu, ik vermoed dat je met een jaar of 6 al blij mag zijn en dat drijft de kosten enkel verder op.

Maar goed, ik wil dit soort dingen ook niet altijd weten en met meer machines die dezelfde accu's gebruiken is dit leed ook iets beter te verdelen. O-)
Je vergeet dat je blij mag zijn dat je na 20 of 30 jaar nog passende accu's gaat vinden. Zelfs na 10 jaar kan al moeilijk zijn.

L.N. heeft ook een decoupeerzaag met een snoer. Trouwens, dat geldt voor al mijn zaagmachines (behalve mijn handzagen ;) ). Aan mijn zaagmachines hangt altijd een slang van de stofafzuiging, dus dan maakt het stroomsnoer ook niet meer uit.

[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 30-04-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:20

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik heb momenteel dus helemaal geen accu gereedschap

10 jaar terug heb ik eens een bosch schroefboor gekocht met twee accus, die waren alletwee binnen een paar jaar gewoon compleet nutteloos, ook al heb ik er weinig gebruik van gemaakt.

Voor een verbouw-klusje vier jaar terug heb ik toen een schroefboor met 6 meter snoer gekocht en dat werkt toch wel heel fijn, nooit gezeik met lege accus, en als je op een dag ergens richting de 1000 schroeven er in mag draaien is het ook wel fijn dat ie bij schroef 100, 200, 500 en 1000 nog steeds evenveel koppel heeft.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
vectormatic schreef op maandag 30 april 2018 @ 14:08:
Ik heb momenteel dus helemaal geen accu gereedschap

10 jaar terug heb ik eens een bosch schroefboor gekocht met twee accus, die waren alletwee binnen een paar jaar gewoon compleet nutteloos, ook al heb ik er weinig gebruik van gemaakt.

Voor een verbouw-klusje vier jaar terug heb ik toen een schroefboor met 6 meter snoer gekocht en dat werkt toch wel heel fijn, nooit gezeik met lege accus, en als je op een dag ergens richting de 1000 schroeven er in mag draaien is het ook wel fijn dat ie bij schroef 100, 200, 500 en 1000 nog steeds evenveel koppel heeft.
In 10 jaar is er gelukkig heel wat veranderd qua accutechniek. Nicad en Nimh worden amper nog verkocht en Li ion is op alle fronten beter.

1000 schroeven op een dag kom ik zelf niet bij in de buurt. Lijkt me ook best extreem om zoveel te moeten schroeven. Anders dan (heel veel) gipsplaten of dakplaten zou ik ook niet weten hoe je op een enkele dag dat soort cijfers haalt.

Ik red het iig elke dag makkelijk met m'n accu's gebruik ik o.a. een accutol, slagschroevendraaier en decoupeerzaag. Soms ook een boorhamer en hoewel die sneller leeg is, vind ik dat toch minder vervelend dan geklooi met haspels en snoeren op ladders en steigers.

Maar alles heeft z'n voor- en nadelen. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur, locatie en werkzaamheden zal het een of het ander de voorkeur krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Als je 1000 schroeven op een dag wilt doen, dan doe je dat ongetwijfeld met een schroefautomaat. En die draaien 1500-2500 schroeven op een acculading in gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 12:49

Vliegvlug

Flight Simple

snader2 schreef op zondag 15 april 2018 @ 08:22:
[...]

Ik denk dat je sleutels zoekt voor je conussen af te stellen, tenminste daar gebruik ik ze 99% van de tijd voor als fietsenmaker. Dan moet je meer bij de fietsgereedschapsmakers kijken. Mijn favoriet: Park tool conussleutel set
Maar je zou ook eens kunnen kijken voor Hozan of Cyclus als je fietsspecifieke gereedschappen zoekt. Er zijn ook goedkopere merken maar je verwachte toch wel het betere spul ;)
Heeft even geduurd maar ben toch gewoon voor de door jou aangeraden Parktool SCW-SET.3 gegaan. d:)b

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.mm.st/parktool_scw-set.3_cone_wrench_13mm-19mm~01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.mm.st/parktool_scw-set.3_cone_wrench_20mm-28mm~01.jpg

Was bovendien ook de goedkoopste set die ik kon vinden dus dat maakte de keuze nog makkelijker. Was bij Wiggle.nl uiteindelijk slecht €4,64 per sleutel kwijt. :9

Nog geen tijd gehad ze ook daadwerkelijk te gebruiken maar ze voelen wel aardig solide aan.

Zoek nu nog een manier om ze een beetje handig bij elkaar op te bergen.
Zat zelf te denken aan zo’n rol als je die ook hebt voor steeksleutels, zoiets als deze gereedschapsrol maar die vind ik aardig prijzig, wel handig dat de vakken daar tegenover elkaar zitten.

Of als iemand nog andere goede ideeën heeft om ze mobiel bij elkaar op te bergen hoor ik dat ook graag. :Y
Ik heb geen gereedschapswand in mijn schuurtje dus het moet wel makkelijk bij elkaar mee te nemen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 02-05-2018 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:00
@Vliegvlug kan je de afbeeldingen wat verkleinen of thumbnails gebruiken? Ze zijn 2 MB/stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 02-05-2018 09:31 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Señor Sjon schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:30:
[mbr]@Vliegvlug kan je de afbeeldingen wat verkleinen of thumbnails gebruiken? Ze zijn 2 MB/stuk.[/]
Fixed! (y)

Excuus, was gisteren al laat en had het even snel online gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:14:
[...]

Heeft even geduurd maar ben toch gewoon voor de door jou aangeraden Parktool SCW-SET.3 gegaan. d:)b

[afbeelding]
[afbeelding]

Zat zelf te denken aan zo’n rol als je die ook hebt voor steeksleutels, zoiets als deze gereedschapsrol maar die vind ik aardig prijzig, wel handig dat de vakken daar tegenover elkaar zitten.
Vind iemand die handig met stof & naald & draad is en laat er eentje maken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
Ik gebruik Abranet voor het schuren. Super lang gebruik. Stof (met afzuiging) nagenoeg nihil. ZIe onder andere https://www.gereedschappro.nl/schuurpapier/producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-07 08:35
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

Was bovendien ook de goedkoopste set die ik kon vinden dus dat maakte de keuze nog makkelijker. Was bij Wiggle.nl uiteindelijk slecht €4,64 per sleutel kwijt. :9

Nog geen tijd gehad ze ook daadwerkelijk te gebruiken maar ze voelen wel aardig solide aan.

Of als iemand nog andere goede ideeën heeft om ze mobiel bij elkaar op te bergen hoor ik dat ook graag. :Y
Ik heb geen gereedschapswand in mijn schuurtje dus het moet wel makkelijk bij elkaar mee te nemen zijn.
Mooi gereedschap altijd van parktool :9~

Wat dacht je van een systainer/l-boxx met een op maat gesneden stuk kaizen foam of iets dergelijks? Per sleutel een gleuf er in snijden en verticaal er in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066037

Goede aanbieding bij iBood vandaag met Bosch Blauw, is alleen afkomstig uit UK. Is dit een probleem met accu's e.d.? Wordt wel een opzetstekker meegeleverd. Afbeeldingslocatie: https://1225924211.rsc.cdn77.org/172084/fullscreen/bosch-blauw-18-v-combiboor-bitset.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:46:
Goede aanbieding bij iBood vandaag met Bosch Blauw, is alleen afkomstig uit UK. Is dit een probleem met accu's e.d.? Wordt wel een opzetstekker meegeleverd. [afbeelding]
Als de Bosch lader 230V is (check type plaatje onderkant), dan kun je de UK stekker er ook gewoon (kort) afknippen en vervangen door een Euro stekker.
Voor de accu's maakt dat verder niets uit, zolang de lader maar wel het juiste 230 voltage heeft.

Vind ik zelf wel zo makkelijk, maar als je kunt leven met een knol van een opzetstekker dan is daar verder weinig tegenin te brengen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 02-05-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 13:31

sKitZo

:)

Heeft er hier iemand ervaring met het ontvangen van een Bosch materiaal met verbroken verzegeling van Axminster?

Ik heb vandaag de GST 18 V-li S binnen gekregen maar de verzegeling is dus verbroken en ik zie ook enkele kleine mechanische beschadigingen op het apparaat. Daarnaast hebben ze blijkbaar een zaagje vervangen want in plaats van het gebruikelijke zaagje is een andere geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sKitZo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:44:
Heeft er hier iemand ervaring met het ontvangen van een Bosch materiaal met verbroken verzegeling van Axminster?

Ik heb vandaag de GST 18 V-li S binnen gekregen maar de verzegeling is dus verbroken en ik zie ook enkele kleine mechanische beschadigingen op het apparaat. Daarnaast hebben ze blijkbaar een zaagje vervangen want in plaats van het gebruikelijke zaagje is een andere geleverd.
Zo te lezen hebben zij je opgezadeld met een retourapparaat van een ander, maar je wel de volle mop laten betalen. :Y

Vraag ze even om commentaar voor je een review achterlaat. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:18
Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:46:
Goede aanbieding bij iBood vandaag met Bosch Blauw, is alleen afkomstig uit UK. Is dit een probleem met accu's e.d.? Wordt wel een opzetstekker meegeleverd. [afbeelding]
Je kunt ook deze overwegen: https://www.screwfix.eu/b...cordless-combi-drill.html

Je hebt dan in ieder geval 2 accu's die je kunt wisselen en dus ook een lichter gereedschap. Ik heb een converter op 't ladeblok gezet en werkt perfect! Verzending was ook uiterst snel.

Edit: Ik zie dat hij nu niet op voorraad is, maar toen ik keek was hij zo af en toe weer op voorraad.

[ Voor 7% gewijzigd door I-King op 02-05-2018 19:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

[...]

Vraag, of zoek een handige en behulpzame baasvrouw en zij maakt voor al je tools een custom roltas. _/-\o_
Het logo moest ik zelf printen, maar dat viel in het niet bij haar gepuzzel.
Deze rol is van een maand of twee geleden voor m'n Knipex borgveertangen, die ik niet in een standaard roltas kwijt kon.

Voor m'n verzameling beitels heb ik er een met de opbergvakken aan weerszijden, superhandig.
Je kunt een materiaal als onverwoestbaar (en waterdicht) bisonyl nemen voor de buitenkant, voor de binnenvakken is een soepeler variant wel zo handig, eventueel versterkt tegen doorprikken met een lap leer.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/4sfock.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/308w3l3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonr
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:32:
[...]

Vraag, of zoek een handige en behulpzame baasvrouw en zij maakt voor al je tools een custom roltas. _/-\o_
Deze rol is van een maand of twee geleden voor m'n Knipex borgveertangen, die ik niet in een standaard roltas kwijt kon.

Voor m'n verzameling beitels heb ik er een met de opbergvakken aan weerszijden, superhandig.
Je kunt een materiaal als onverwoestbaar (en waterdicht) bisonyl nemen voor de buitenkant, voor de binnenvakken is een soepeler variant wel zo handig, eventueel versterkt tegen doorprikken met een lap leer.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er zeer profi uit! Complimenten voor de ‘missus’!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
In de schuur ligt een bovenfrees niks te doen .. omdat ik geen freesjes heb ;-) Nu zoek ik een aantal standaard frezen. Nu heeft HBM een 35-delige set.
https://www.hbm-machines....m-35-delige-houtfrezenset

Is dat wat om mee te beginnen of heeft iemand anders een beter idee?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ja: koop gewoon wat je nodig hebt en koop iets goeds.
Wat wil je gaan frezen?

Het apparaat ligt niks te doen en je hebt geen frezen: Blijkbaar heb je geen werk voor je machine? Prima toch. Frezen om het frezen schiet ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hij lag tot nu toe niks te doen, maar ik heb nu wel een paar klusjes (simpele groeven, dus van die rechte). Maar in ieder geval ook eentje om een afgeronde rand op een plaat van 18 mm dik te krijgen. Vandaar mijn vraag wat dan het beste is .. de Action verkoopt frezen, Festool ook. Maar tussen die twee zit nog een heel scala aan andere.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 22-06 17:54

Jelte,89

Woodworking

Voor incidenteel en mdf kun je prima met die HBM set uit de voeten!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eusebius schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 22:40:
In de schuur ligt een bovenfrees niks te doen .. omdat ik geen freesjes heb ;-) Nu zoek ik een aantal standaard frezen. Nu heeft HBM een 35-delige set.
https://www.hbm-machines....m-35-delige-houtfrezenset
Is dat wat om mee te beginnen of heeft iemand anders een beter idee?
Ik begrijp nog steeds niet dat men zo'n set kan maken voor dit geld.
Heb zelf een lookalike set jaren geleden aangeschaft en daar heb ik veel plezier van gehad, ik zou het gewoon doen. 8)

Misschien heb je sommige freesjes maar 1x in je leven nodig, maar die heb je dan nu wel voor ~1 Euro/stuk in huis, nog afgezien van de best handige opbergkoffer.
Een origineel Festool of CMT freesje zal ongetwijfeld "beter" zijn, maar is minstens 50x duurder en wát is "beter"??

Een freesje dat je veel gebruikt kun je alsnog van 'respectabel merk' kopen als de afwerking je niet bevalt.

De freesjes die ik uit zo'n soortgelijke set heb, blijken ook op max. rpm netjes trillingsvrij te draaien en de standtijd is zelfs boven verwachting, ik zou ze voor dit geld meteen weer kopen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 03-05-2018 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:32:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wauw, dat ziet er super goed uit. d:)b
Hier helaas geen vrouwbaas die dat kan maken.

Hoeveel materiaalkosten zitten er in een dergelijke hoes als ik vragen mag?

Als ik die stoffen zo zie ziet het er niet goedkoop uit, ultiem voordeel is natuurlijk wel dat het precies op de gewenste maat is.

Rmanen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:23:
[...]

Mooi gereedschap altijd van parktool :9~

Wat dacht je van een systainer/l-boxx met een op maat gesneden stuk kaizen foam of iets dergelijks? Per sleutel een gleuf er in snijden en verticaal er in steken.
Dat is op zich ook wel een idee maar vind iets als een sysmini toch nog wat aan de grote kant, een rol is wat compacter denk ik.
Maar ga zeker ook eens kijken naar een wat kleiner doosje om ze in foam in te kunnen steken dus dank voor de tip. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Als beginnende doe-het-zelfer, ik heb zelf nog nooit een accuboor gekocht. En zag deze aanbieding bij Praxis langskomen;

https://www.praxis.nl/ger...cuboormachine-18v/5556109

Voor deze prijs kan ik deze niet laten staan, als beginner zijnde. Toch?

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jordyyyys schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:14:
Als beginnende doe-het-zelfer, ik heb zelf nog nooit een accuboor gekocht. En zag deze aanbieding bij Praxis langskomen;

Heb je het topic doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:12
Heeft er iemand ervaring met de volgende elektrische kettingzaag: de Makita DUC353z
https://www.gereedschapce...ttingzaag-body-350mm.html

Dit is een aflopend model, en nu zeer voordelig te krijgen. Aangezien ik net een Makita DTD154rtj incl. 2x 5Ah accu's heb binnengekregen, hoef ik niet extra te investeren in accu's.

Is deze zaag aan te raden? Het gebruiksdoel is het verzorgen van mijn voorraad haardhout, dus ook boomstammen <35cm zagen. Ik heb ervaring met bezinezagen (McCulloch = troep) en wat huurzagen. Altijd gezeik met starten en de McCulloch die ik had zaagde na een tijd voor geen meter meer, ook niet met nieuwe kettingen. Die die zaag heb ik het idee dat die (door mij :X ) verpest is omdat ik te dikke stammen wilde zagen.

Heeft iemand ervaringen met de Makita?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-07 00:51
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:53:
Heeft er iemand ervaring met de volgende elektrische kettingzaag: de Makita DUC353z

Dit is een aflopend model, en nu zeer voordelig te krijgen. Aangezien ik net een Makita DTD154rtj incl. 2x 5Ah accu's heb binnengekregen, hoef ik niet extra te investeren in accu's.

Is deze zaag aan te raden? Het gebruiksdoel is het verzorgen van mijn voorraad haardhout, dus ook boomstammen <35cm zagen. Ik heb ervaring met bezinezagen (McCulloch = troep) en wat huurzagen. Altijd gezeik met starten en de McCulloch die ik had zaagde na een tijd voor geen meter meer, ook niet met nieuwe kettingen. Die die zaag heb ik het idee dat die (door mij :X ) verpest is omdat ik te dikke stammen wilde zagen.

Heeft iemand ervaringen met de Makita?
Geen ervaring met de Makita of een accuzaag in het algemeen. Heb ook alleen ervaring met benzinezagen en elektrisch (stroom)zagen, maar is een elektrische kettingzaag geen goeie optie? Met een beetje speuren zijn er best vaak goeie zagen tegen een redelijke prijs te koop. Zo heb ik vrij recent een stihl ms 140e weten te scoren voor €15 >:). Voor thuis mijn houtvoorraad te verkleinen zou ik niet meer anders willen. Zaagt snel, geen herrie en hoef niet te letten op accucapaciteit.
Voor het zagen van staande bomen (of waar geen elektriciteit is) heb ik wel nog een 55cc Partner (husqvarna) zaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Fuel_80 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:51:
[...]
Geen ervaring met de Makita of een accuzaag in het algemeen. Heb ook alleen ervaring met benzinezagen en elektrisch (stroom)zagen, maar is een elektrische kettingzaag geen goeie optie? Met een beetje speuren zijn er best vaak goeie zagen tegen een redelijke prijs te koop. Zo heb ik vrij recent een stihl ms 140e weten te scoren voor €15 >:). Voor thuis mijn houtvoorraad te verkleinen zou ik niet meer anders willen. Zaagt snel, geen herrie en hoef niet te letten op accucapaciteit. Voor het zagen van bomen heb ik wel nog een 55cc Partner (husqvarna) zaag.
Voor mijn gebruik vind ik een elektrische zaag met stekker niet zo handig, en de accu's heb ik al, vandaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGG
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

RGG

Mijn vader heeft een DUC252Z, prima zaag voor snoeien en het verkleinen van stammen.
Met de 5 Aah accu's, kun je er redelijk lang mee zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sKitZo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 13:31

sKitZo

:)

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 18:52:
[...]

Zo te lezen hebben zij je opgezadeld met een retourapparaat van een ander, maar je wel de volle mop laten betalen. :Y

Vraag ze even om commentaar voor je een review achterlaat. :+
Dank.

Beginnen over een review was niet nodig, ze stellen voor het apparaat om te ruilen. Heb nog even gevraagd of in plaats daarvan een stukje korting mogelijk is. Bosch garantie is toch geldig en de machine zal toch verder wel beschadigen. Zo niet dan laat ik omruilen.

Wat denken jullie dat ik redelijke korting is voor wat krassen op de machine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

SpeedingWilly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:53:
Heb je deze al gezien? Is misschien niet hetzelfde model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
zonoskar schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:12:
[...]
Heb je deze al gezien? Is misschien niet hetzelfde model.
[video]
Ja, al gezien, is niet hetzelfde model maar wel redelijk vergelijkbaar denk ik. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Laatst online: 19-07 10:15

Goverman

not loaded

Ik denk zelf dat je voor dat geld beter bij de Lidl kan kijken.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyyyys
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Goverman schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 14:21:
[...]

Ik denk zelf dat je voor dat geld beter bij de Lidl kan kijken.
Ga ik eens doen, ik las hier en daar wel goeie ervaringen met de 20V voor mensen die het als huis, tuin en keuken gereedschap gebruiken.

Wie het laatst lacht, denkt het traagst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik quote mezelf maar even...
Harrie_ schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 16:12:
M.b.t. electrisch handgereedschap kan ik iedere huizenbezitter aanbevelen om een _goede_ accuschroefmachine te kopen. Dat je bij ander gereedschap de keuze maakt om voor een budget/b-merk oplossing te gaan heb ik op zich wel begrip voor, maar een goede accuschroefmachine is eigenlijk een must have voor iedereen die geen twee linkerhanden heeft.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zojuist mijn Milwaukee M12 CDD-0 binnen gekregen. Was een mooie aanbieding op Amazon voor net iets meer dan 100 euro. Fijn apparaatje hoor, lijkt voldoende power te hebben voor nu.

Volgende wordt iets op 18v ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sKitZo schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 13:45:
[...]
Beginnen over een review was niet nodig, ze stellen voor het apparaat om te ruilen. Heb nog even gevraagd of in plaats daarvan een stukje korting mogelijk is. Bosch garantie is toch geldig en de machine zal toch verder wel beschadigen. Zo niet dan laat ik omruilen.
Ik weet niet hoe Bosch.nl hier mee omgaat, maar eerdere Hitachi machines uit de UK moesten bij defecten terug naar de verkoper.
In de UK dus. :P

Gelukkig gaan die dingen nooit stuk. :)
Wat denken jullie dat ik redelijke korting is voor wat krassen op de machine?
Als dit retour kosteloos kan plaatsvinden dan zou ik deze machine lekker omruilen, anders kun je bij 'gerelateerde gebreken achteraf' alsnog opdraaien voor de verzendkosten.
Vliegvlug schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 07:24:
[...]
Wauw, dat ziet er super goed uit. d:)b
Hier helaas geen vrouwbaas die dat kan maken.

Hoeveel materiaalkosten zitten er in een dergelijke hoes als ik vragen mag?

Als ik die stoffen zo zie ziet het er niet goedkoop uit, ultiem voordeel is natuurlijk wel dat het precies op de gewenste maat is.
Het meeste materiaal was al in huis, de waterafstotende stof heeft geloof ik iets van €15/€20 de meter gekost.
Het totaal zal in de buurt van de €20 liggen.

Daar koop je dus ook een retail roltas voor, soms zelfs voor minder, maar die is dan niet custom fit en de materialen en het stikwerk zal twijfelachtig zijn.

Op soortgelijke manier heeft zij heel lang geleden een grote en zware roltas (bisonyl) voor alle noodtools voor de auto gemaakt die default meelift en die heeft intussen de hele wereld afgereisd en heeft op menig verzopen ondergrondje en in kleidrab uitgerold gelegen.
Geen enkel probleem.
Het enig dat nu defect is is zo'n stevige klikgesp, maar die blijkt opgegeten door een vd honden.
Redelijk hufterproof dus. :+

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 03-05-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaCookie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ik heb zojuist mijn groene Bosch (PBH 2100RE) boorhamer vernield tijdens het boren naar de kruipruimte. Heel het rubber dat om de bevestiging boor -> machine zat is kapot. Daarnaast kan ik de boor er zelf niet uithalen zonder grof geweld.

Tja was misschien te verwachten met maar 1,7 J. Een gat van 12 mm, was nog wel gelukt, maar een gat met een goede boor van 18 mm lukte al niet echt meer.

Wat is nu een goeie optie voor een boorhamer (voor Max +- 20mm) met als zwaarste klus het boren naar de kruipruimte? Een goede blauwe Bosch (GBH 2-26 F) met 2,7J? Of de Metabo KHE 2860 met 3,2 J?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:26
MegaCookie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:51:

Wat is nu een goeie optie voor een boorhamer (voor Max +- 20mm) met als zwaarste klus het boren naar de kruipruimte? Een goede blauwe Bosch (GBH 2-26 F) met 2,7J? Of de Metabo KHE 2860 met 3,2 J?
Mijn 2.4J Metabo combi hamer (2250?) heeft daar absoluut geen problemen mee. Ik heb er t/m 24mm geprobeerd en dat gaat prima.
Ik denk dat je met een blauwe Bosch, Metabo of Makita combihamer van minimaal 2.2J al gauw goed zit. Zwaarder kan natuurlijk, maar dan wordt het ook gelijk veel zwaarder om mee te werken, en maak je het jezelf wellicht onnodig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGG
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

RGG

Hoe labellen jullie je gereedschapskisten?

Ik heb vooral Makita mboxen, maar ook een aantal zonder stickers.

Ik begreep van Ike van de Makita site dat de stickers niet zijn na te leveren.

Op de Duitse amazon vond ik deze set:
https://www.amazon.de/Mak...1&keywords=makita+sticker

Voorkeur gaat uit naar stickers met een plaatje van het apparaat welke in de box zit.
Bovenstaande neutrale sticker is op zich prima, alleen is de prijs (E12,-) wat hoog voor een sticker.

Iemand alternatieven of zelfgemaakt stickers? Voor Hitachi zoek ik ook nog iets dergelijks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GeGOL4U03tRCNj7OKJ8mwyXs/full.jpg

Zoiets?

* Raymond weet wat er inzit op basis van locatie van koffer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:38
Dymo labeltje erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Die flikkeren er hier na een paar jaar weer af is de ervaring. ;(
Hoe mooi zij ook zijn, een langdurige hechting op zo'n kunststof bak is niet geweldig.

Een groot papieren etiket blijft echter wel vele jaren kleven, ook als je dat juist niet wilt.
Zoals op enkele curver verhuiskratten van jaren geleden. :P

Je zou nog kunnen proberen een strak label mét afbeelding te printen met een kleurenlaserprinter op een iets groter papieren etiket.
Dat is veel goedkoper dan de gepeperde retail Makita plakkers en je kunt helemaal zelf bepalen 'wat en hoe' er op het label/etiket aan tekst en afbeelding komt.
Afbeeldingen kun je downloaden en in Photoshop oid bewerken.

Je kunt het etiket zelfs nog plastificeren als het dan toch echt mooi moet. :)
Ja hoor, die kun je ook als beginner prima laten staan. :P

Het ding heeft slechts 1 mechanisch toerental volgens de specs en een "maximaal koppel" van slechts 18Nm.
Je gelooft je ogen bijna niet, zelfs je oude oma draait met een kromme en versleten handschroevendraaier al strakker aan. :+

En de accu's......laten wij maar ophouden. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 04-05-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:38
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:44:
[...]

Hoe mooi zij ook zijn, een langdurige hechting op zo'n kunststof bak is niet geweldig.
Die ouderwetse lettertang-labeltjes blijven wel vaak goed plakken, maar zijn dan weer lastiger af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 14:44:
[...]

En een plakbandje erovereen verhelpt dat niet denk je? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:40:
[...]
En een plakbandje erovereen verhelpt dat niet denk je? ;)
Yep dat helpt uitstekend.
Alleen ziet dat stuk plakband er na een jaartje zonlicht niet meer uit, zo het nog plakken wil. ;)

Dan zou ik eerder de vier hoekjes van het label popnagelen, dat blijft nml. wel "mooi" zitten. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn Makita spul is binnen. Ik kreeg wel even een hartverzakking toen ik de decoupeerzaag even probeerde, niks. Alleen het lampje ging aan. De accu maar eens opgeladen en toen deed hij het. Ik heb de verkoper al laten weten dat hij in het vervolg de accu's niet zonder lading moet versturen.

Gisteren een stukje gezaagd, zaagt net zo k#t als mijn Lidl apparaat :) Maar ik moet zeggen dat de Makita wel heel erg mooi zonder trillingen zaagt. En super handig zonder kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Over de label-discussie hierboven (waar hebben we het over :P )

Je kunt alles netjes labellen, maar een jaar later is het toch weer anders. Door een kado van je oma, een vondst op Marktplaats of een aankoop.
Wat ik altijd doe is (goede) schilderstape + stift/pen. Wel netjes recht afknippen. Blijft goed zitten, is makkelijk te verwijderen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
MegaCookie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:51:
Ik heb zojuist mijn groene Bosch (PBH 2100RE) boorhamer vernield tijdens het boren naar de kruipruimte. Heel het rubber dat om de bevestiging boor -> machine zat is kapot. Daarnaast kan ik de boor er zelf niet uithalen zonder grof geweld.

Tja was misschien te verwachten met maar 1,7 J. Een gat van 12 mm, was nog wel gelukt, maar een gat met een goede boor van 18 mm lukte al niet echt meer.

Een <2J Makita of Bosch voor de reguliere gaatjes en een 5J machine van de Lidl voor het incidentele beukwerk. Die Lidl machine is prima, maar is te zwaar en onhandig voor normale gaten. Daarnaast is de trekker slechts aan/uit, wat dus vrij lomp is voor een 10mm gaatje in de muur.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.