Ik heb het grotere broertje van de DWS774, namelijk de DWS778. Het grootste verschil is de maat van het zaagblad. Die is bij de 778 groter, waardoor je ook dikkere balken kunt zagen.Jelte,89 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:26:
Voor mijn veranda/schuur zit er op korte termijn veel afkortwerk van douglas rabatdelen aan te komen, tis best wel een oppervlakte en het word dubbelwandig uitgevoerd en ik heb een hekel aan planken onder elkaar die verspringen. (link naar het schuurtje in het uitvoerende zusje van dit topic)
Ik merk dat ik een afkortzaag niet eens heel vaak nodig heb, dus een kapex is te gek, mijn budget is +-250 euro en zit te kijken naar de
Metabo KGS 216
Of de
DeWalt DWS 774
Het voordeel van de DeWalt is dat deze kort tegen de muur gezet kan worden, Nadeel is het kantelen naar 1 kant, Verder ben ik niet bekend met de schaduwlijn laser, en ik kan hier de zaagbreedte niet van achterhalen. maar daar kan google mij wel mee helpen.
Ik ben wel van plan om deze straks op een vast kastje te monteren, en dan als miter stand te gebruiken.
Iemand tips of zie ik wat over het hoofd voordat ik een impuls aankoop doe, (heb ik best wel een handje van, want ben gek op spulletjes)
Edit: Misschien belangrijk om te vermelden ivm laser/schaduwlijn, ik ben linkshandig, de hou de balk met mn rechterhand vast, aan die kant zit mn hoofd dus ook
@Raymond, ik wil ook graag een degelijke machine voor de toekomst
Het plaatsen van de machine tegen de muur is een groot voordeel als je een kleine werkplaats hebt of op locatie werkt (kleiner, dus gemakkelijker te dragen en minder ruimte nodig bij gebruik). Dat was bij mij een eis, vandaar dat ik bij de DWS778 uit kwam. Een Kapex heb ik overwogen, maar was mij te duur.
De schaduwlijn heeft mijn voorkeur boven een laser, omdat de schaduw automatisch de dikte van het zaagblad aanneemt. Een nadeel is wel dat je in de zon de schaduwlijn niet ziet. Een dubbele laserlijn (zoals de Kapex heeft) is nog beter.
Een alternatief voor de Kapex kan de Metabo KGSV 72 XACT (of het duurdere broertje de Metabo KGSV 72 XACT SYM) zijn. De eerste kost net onder de €600.
Nog iets anders: de vorige week heb ik een Festool ETS 150/3 gekocht:

Die staat op een Scheppach HM1 die ik aan het opknappen ben: