[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 103 Laatste
Acties:
  • 914.061 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
@McGryphon Vandaag op andere plek gekeken bij Hornbach en idd bosch for paint and wood gevonden (ligt dus niet bij schildersspullen, maar bij het gereedschap :) ).

Rolletje P240 en twee velletjes voor schuurmachine meegenomen. Eens proberen hoe dat werkt (zowel dat rolletje, als die velletjes. Misschien passen ze wel goed op mn Festool, kan ik mooi een paar losse vellen grof schuurpapier kopen, naast mn dozen met P180 en p240 :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
RGG schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:49:
Hoe labellen jullie je gereedschapskisten?

Ik heb vooral Makita mboxen, maar ook een aantal zonder stickers.

Ik begreep van Ike van de Makita site dat de stickers niet zijn na te leveren.

Op de Duitse amazon vond ik deze set:
https://www.amazon.de/Mak...1&keywords=makita+sticker

Voorkeur gaat uit naar stickers met een plaatje van het apparaat welke in de box zit.
Bovenstaande neutrale sticker is op zich prima, alleen is de prijs (E12,-) wat hoog voor een sticker.

Iemand alternatieven of zelfgemaakt stickers? Voor Hitachi zoek ik ook nog iets dergelijks.
Schilderstape en een sharpie/edding marker. Moet je wel goeie schilderstape nemen en niet merkloos. Betere schilderstape is namelijk na langere tijd ook nog normaal te verwijderen.
Raymond schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:36:
@McGryphon Vandaag op andere plek gekeken bij Hornbach en idd bosch for paint and wood gevonden (ligt dus niet bij schildersspullen, maar bij het gereedschap :) ).

Rolletje P240 en twee velletjes voor schuurmachine meegenomen. Eens proberen hoe dat werkt (zowel dat rolletje, als die velletjes. Misschien passen ze wel goed op mn Festool, kan ik mooi een paar losse vellen grof schuurpapier kopen, naast mn dozen met P180 en p240 :) )
In Nieuwegein ligt vrijwel al het schuurpapier (ook voor allerlei machines) in het pad bij de boortjes, bitjes, etc. Misschien valt het allemaal onder verbruiksartikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 22:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
jordyyyys schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:14:
Als beginnende doe-het-zelfer, ik heb zelf nog nooit een accuboor gekocht. En zag deze aanbieding bij Praxis langskomen;

https://www.praxis.nl/ger...cuboormachine-18v/5556109

Voor deze prijs kan ik deze niet laten staan, als beginner zijnde. Toch?
De bouwmarkt-onderklasse is absoluut prut. Dan is zoals anderen al zeggen zelfs het spul van de Lidl vaak beter.

Ik heb een paar jaar terug nog het toenmalige knakending van de Gamma rechtstreeks vergeleken met een 10,8v model van Dewalt. Spoiler: het knakending is niet als serieus gereedschap te gebruiken, behalve als onnodig grote en zware schroevendraaier.

Voor iets meer dan 100 euro in Nederland, of wat minder in Duitsland, heb je een Bosch GSR 12V-15, een machine die grotendeels equivalent is aan de Dewalt die ik hierboven link.

Betreft kisten labelen trouwens: ik gebruik een Dymo Letratag. Als ik de kist ff snel vetvrij maak houden die stickers 2 tot 4 jaar vast; als een kist in die tijd niet van toepassing is veranderd is het een kleine moeite om even een nieuwe te printen.

Die Letratag heb ik met de surprises rond sinterklaas gekregen, omdat ik eerder al dingen was gaan labelen met schilderstape en stift. Ze vonden die letratag "mooi bij mijn autisme passen".

Ik kan ze geen ongelijk geven :+

[ Voor 25% gewijzigd door McGryphon op 05-05-2018 00:42 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:22

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:28:
[...]

Het meeste materiaal was al in huis, de waterafstotende stof heeft geloof ik iets van €15/€20 de meter gekost.
Het totaal zal in de buurt van de €20 liggen.

Daar koop je dus ook een retail roltas voor, soms zelfs voor minder, maar die is dan niet custom fit en de materialen en het stikwerk zal twijfelachtig zijn.

Op soortgelijke manier heeft zij heel lang geleden een grote en zware roltas (bisonyl) voor alle noodtools voor de auto gemaakt die default meelift en die heeft intussen de hele wereld afgereisd en heeft op menig verzopen ondergrondje en in kleidrab uitgerold gelegen.
Geen enkel probleem.
Het enig dat nu defect is is zo'n stevige klikgesp, maar die blijkt opgegeten door een vd honden.
Redelijk hufterproof dus. :+
Dank voor de info!
Denk dat ik helaas toch moet uitkijken naar een rol uit de winkel ondanks alle nadelen als niet precies passend zijn en minder duurzaaam.

Want is nog een redelijke investering in materiaal maar ik vertrouw mezelf niet om daar zelf iets zinnigs van te bouwen. :X

Hopelijk dat een wat duurdere rol degelijker is.
Dit soort zaken kopen op internet is alleen wel lastig want het is slecht te zien of en hoe de sleutels er in passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Vliegvlug je kunt ook gewone stof gebruiken hoor. Het is maar net welk patroon je wilt. Waterafstondend is leuk als je de wereld afreist en in de drab je auto moet repareren, maar niet iedereen heet @Bhagavad ;-)

Vanmiddag eindelijk de 'cycloon' bovenop een ton gezet en aangesloten. En wat PVC gehaald, warm gemaakt met een heatgun en passend gemaakt. Alles komt uit op 40mm en het geheel is makkelijk aan te sluiten.

Tip: om de boel een beetje op te rekken van een verwarmd stuk, kun je een grote maat dop uit een doppenset gebruiken. Tenminste, bij de 32 en 40 mm-buizen,

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 30-04 21:46
Sta op t punt deze te kopen:

https://www.coolblue.nl/p...-22-230-jh-gws-7-125.html

Goede koop, of is er iets beters te vinden?

[ Voor 11% gewijzigd door DCNY op 06-05-2018 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@DCNY Linkienoworkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
Gefixt, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 15:41
Waar heb jij een 2200 watt haakse slijper met een 125 mm slijpschijf voor nodig?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
simon schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:12:
Waar heb jij een 2200 watt haakse slijper met een 125 mm slijpschijf voor nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vYD3YN21zLaofkls3DGuGYAI/full.jpg

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-04 16:55
-DarkShadow- schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 17:41:
[...]

Een <2J Makita of Bosch voor de reguliere gaatjes en een 5J machine van de Lidl voor het incidentele beukwerk. Die Lidl machine is prima, maar is te zwaar en onhandig voor normale gaten. Daarnaast is de trekker slechts aan/uit, wat dus vrij lomp is voor een 10mm gaatje in de muur.
Ik heb zelf ook de 5J van de Lidl, prima ding maar kop is niet helemaal in balans. gebruik hem ook voor kleine gaatjes (6mm) gaat prima zonder al te veel druk te zetten :) Tis een prima huis tuin en keuken ding met prima garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
DCNY schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:02:
Sta op t punt deze te kopen:

https://www.coolblue.nl/p...-22-230-jh-gws-7-125.html

Goede koop, of is er iets beters te vinden?
https://www.klium.nl/bosc...0FVQA8EAkYASABEgIOwPD_BwE
Is in ieder geval goedkoper te vinden :)

@simon de 22-230 is 2200 watt, de 7 (125mm) is rond de 700 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ah, zijn er 2. Maar wat ga je er mee slijpen?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
simon schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:18:
Ah, zijn er 2. Maar wat ga je er mee slijpen?
Komende tijd:

Met de 22-230 stapelblokken 15x15x60
Met de 7-125 waaltjes en stoeprandbandjes

Wil een beetje futureproof zijn, weet niet waar ik ze in de toekomst voor ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-04 23:31
DCNY schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:25:
[...]

Komende tijd:

Wil een beetje futureproof zijn, weet niet waar ik ze in de toekomst voor ga gebruiken.
De 22-230 heb ik ook, een prima apparaat die ik ook voor stapelblokken heb gebruikt. Betonbanden van 6cm gaan er overigens ook prima mee, dan ben je er in één keer doorheen, dat is handiger dan met een 125mm slijper (zelf heb ik de 13-125, die bevalt ook zeer goed). Met die laatste ben ik nog geen vermogen tekort gekomen in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 19:45

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Wat ik begrepen heb zijn dit soort dingen nogal gevaarlijk. Mijn slijptol heeft in de handleiding uitdrukkelijk staan dat je dit soort dingen niet moet gebruiken. De Arbortech Industrial woodcarver lijkt me een veiligere optie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Johnny schreef op maandag 7 mei 2018 @ 15:26:
[...]

Wat ik begrepen heb zijn dit soort dingen nogal gevaarlijk. Mijn slijptol heeft in de handleiding uitdrukkelijk staan dat je dit soort dingen niet moet gebruiken. De Arbortech Industrial woodcarver lijkt me een veiligere optie.
Oh ze zijn absoluut gevaarlijk, en ik zou ze ook basically niemand aanraden.

Ik ken iemand die houtsculpturen maakt. Die gebruikt ze als "iets minder levensgevaarlijk alternatief voor de punt van mijn 38cc Husqvarna".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066037

I-King schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:17:
[...]

Je kunt ook deze overwegen: https://www.screwfix.eu/b...cordless-combi-drill.html

Je hebt dan in ieder geval 2 accu's die je kunt wisselen en dus ook een lichter gereedschap. Ik heb een converter op 't ladeblok gezet en werkt perfect! Verzending was ook uiterst snel.

Edit: Ik zie dat hij nu niet op voorraad is, maar toen ik keek was hij zo af en toe weer op voorraad.
Excuus voor het late bericht, druk druk druk. Ziet er idd ook goed uit ga het even goed bestuderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
DCNY schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:25:
[...]

Komende tijd:

Ik heb zelf ook net wat aangeschaft voor 15x15x60 blokjes :+

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/2/g23stbox.jpg

Voor €128,95 inclusief een 230mm en 125mm diamantschijf.
En ben tevreden voor die prijs inclusief die twee schijven!
Een duurdere was voor mij niet te verantwoorden gezien het aantal gebruiksuren per jaar :P

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 07-05-2018 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

"Omdat het kan" was geen geldige reden? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben nu ook bezig met bestrating en heb ook een 230mm haakse slijper speciaal daarvoor gekocht (een goede 125mm had ik al). Maar aangezien ik deze 230mm alleen zal gebruiken voor het op maat maken van betontegels, betonnen afsluitbanden en palissadebanden, heb ik besloten een goedkope slijper te kopen. Het is er eentje van de LIDL geworden:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1hxmz6.jpg

Deze slijper kost 50 euro en hij werkt echt perfect voor het op maat maken van bestrating.

De LIDL heeft ook bijpassende 230mm diamantslijpschijven (bedoeld voor oa stenen en betontegels) :
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/a4n2f6.jpg

Deze diamanten slijpschijf kost 7 euro, goedkoper ga je ze echt niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Via MP heb ik een kleine 7m2 onbehandeld (geen olie/lak) parket gescoord (voor €15 :D ).

Dat gaat bij ons in de hal terecht komen, als het ons lukt om de kleur een beetje hetzelfde te krijgen als de planken vloer in de woonkamer (parket lijkt iets roser/roder te zijn. We moeten nog ff uitzoeken of dat aan het soort eiken ligt, of dat het aan de laklaag van de vloer in de woonkamer ligt)

Nu zitten er wat lijmresten in de groef en op de veer. Dat laatste valt er wel af te krabben.
Wat is een makkelijke manier om de lijm uit de groef te krijgen? Verticaal over de zaagtafel halen? Of een groeffrees? Krabber/beitel? Of een schijffrees?

Iemand hier met ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vanmiddag bij kruis langs geweest om een Festool midi stofzuiger en een dts400 op te halen. Wat blijft het toch fijn om een goed stuk gereedschap vast te hebben!

Nog drie weken wachten op de sleutel en dan kunnen we aan de slag ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 16:52

Pixelmagic

Ubergeek

silmaril8 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:26:
Ik ben nu ook bezig met bestrating en heb ook een 230mm haakse slijper speciaal daarvoor gekocht (een goede 125mm had ik al). Maar aangezien ik deze 230mm alleen zal gebruiken voor het op maat maken van betontegels, betonnen afsluitbanden en palissadebanden, heb ik besloten een goedkope slijper te kopen. Het is er eentje van de LIDL geworden:
[afbeelding]

Deze slijper kost 50 euro en hij werkt echt perfect voor het op maat maken van bestrating.

De LIDL heeft ook bijpassende 230mm diamantslijpschijven (bedoeld voor oa stenen en betontegels) :
[afbeelding]

Deze diamanten slijpschijf kost 7 euro, goedkoper ga je ze echt niet krijgen.
Ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat werken in de praktijk, heb nu een paar bandjes die ik op maat moet maken met een 115mm schijf en een “diamant” schijf van dubieuze kwaliteit en is als met een vork in leer snijden. Ben uiteindelijk met een gewone slijpschijf voor steen beduidend verder gekomen.

Heb in de toekomst nog wat andere klussen met beton tegels dus als jouw oplossing goed werkt is het te overwegen waard.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:55
Als je zo slijptol alleen voor wat betontegelslijpwerk nodig hebt zou ik lekker een bandenzaag huren voor een dag, werkt veel lekkerder en voor die 1x in de 5-10 jaar dat je het gebruikt de ideale oplossing ;-)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Raymond schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:37:
Via MP heb ik een kleine 7m2 onbehandeld (geen olie/lak) parket gescoord (voor €15 :D ).

Dat gaat bij ons in de hal terecht komen, als het ons lukt om de kleur een beetje hetzelfde te krijgen als de planken vloer in de woonkamer (parket lijkt iets roser/roder te zijn. We moeten nog ff uitzoeken of dat aan het soort eiken ligt, of dat het aan de laklaag van de vloer in de woonkamer ligt)

Nu zitten er wat lijmresten in de groef en op de veer. Dat laatste valt er wel af te krabben.
Wat is een makkelijke manier om de lijm uit de groef te krijgen? Verticaal over de zaagtafel halen? Of een groeffrees? Krabber/beitel? Of een schijffrees?

Iemand hier met ervaring?
Ik denk dat je de lijm er niet echt uit freest maar breekt en sputtert en elke keer deeltjes los laat... Dat komt de messen/frezen niet ten goede. Geen oude handzaag die je er een keer door kunt halen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oww, goed idee!! Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

JP_S schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:36:
Als je zo slijptol alleen voor wat betontegelslijpwerk nodig hebt zou ik lekker een bandenzaag huren voor een dag, werkt veel lekkerder en voor die 1x in de 5-10 jaar dat je het gebruikt de ideale oplossing ;-)
Prijs per dag €44,77 bij Boels, zit hier niet in de buurt dus 30 min in de auto heen en terug.

Zodra ik dat ding een tweede keer nodig heb in de genoemde 5-10 jaar heeft hij zijn plekje op zolder al verdient :+

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Pixelmagic schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Prijs per dag €44,77 bij Boels, zit hier niet in de buurt dus 30 min in de auto heen en terug.

Zodra ik dat ding een tweede keer nodig heb in de genoemde 5-10 jaar heeft hij zijn plekje op zolder al verdient :+
Wel eerlijk vergelijk maken he, zo'n slijptol kost geen 44 eutjes huur ;-) maar als je veel moet zagen is een bandenzaag wel veel lekkerder en sneller werken. En bij mij (in de randstad) zit Boels op 5 minuten rijden. Dan werk ik liever met wat zwaarder gereedschap. Al zou ik hem zelf gewoon lenen, maar niet iedereen heeft die luxe.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

JP_S schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:26:
[...]

Wel eerlijk vergelijk maken he, zo'n slijptol kost geen 44 eutjes huur ;-) maar als je veel moet zagen is een bandenzaag wel veel lekkerder en sneller werken. En bij mij (in de randstad) zit Boels op 5 minuten rijden. Dan werk ik liever met wat zwaarder gereedschap. Al zou ik hem zelf gewoon lenen, maar niet iedereen heeft die luxe.
Dan kijk ik zeker niet goed naar de prijs: https://www.boels.nl/hure...slijper-350-mm-elektrisch

En wat ik al zei, het is niet vaak en ik gebruik nu een 115mm slijptol en dat lukt ook min of meer.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:27
@Pixelmagic wat @JP_S bedoelt is dat je voor €17,- een 230mm haakse slijper kan huren. En dat een bandenzaag en heel ander apparaat is dat veel fijner werkt voor die klus.
Neemt niet weg dat ik ook voor het kopen van een 230mm slijper zou kiezen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Nivado schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:10:
@Pixelmagic wat @JP_S bedoelt is dat je voor €17,- een 230mm haakse slijper kan huren. En dat een bandenzaag en heel ander apparaat is dat veel fijner werkt voor die klus.
Neemt niet weg dat ik ook voor het kopen van een 230mm slijper zou kiezen denk ik.
Maar JP_S vergelijkt het kopen van een 230mm haakse slijper met het huren van een bandenzaag en noemt daarbij de voordelen van de bandenzaag (tov haakse slijper). Dan lijkt het me ook beter om te vergelijken met de huurprijs van zo'n bandenzaag.

De prijs is ongeveer gelijk (plusminus 50 euro). Het voordeel van de bandenzaag is, is dat het veel fijner (en zo te zien ook sneller) werkt. Het voordeel van de haakse slijper is dat je het in je eigen bezit hebt en dat je niet gebonden bent aan het feit om alles binnen 1 dag af te ronden. Dat was voor mij ook de reden om er 1 te kopen. Ik kan namelijk niet alles in 1 dag af ronden. Het zullen meerdere dagen worden, verspreid over meerde weken.
Daarnaast weet ik ook niet hoe het zit met het 350mm zaagblad van de bandenzaag: moet je die er zelf bij huren/kopen of krijg je hetzelfde zaagblad wat al door tientallen andere mensen daarvoor is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Dankzij de post van @Bhagavad heb ik nu ook zo'n Makita DDF482 zonder accu thuis staan. Wilde al een tijdje een DDF483 als vervanger voor mijn oude 12V Makita. Dit zal dus zeker voldoen.
Alleen heb ik verder nog geen 18V lader of accu('s).

Nu kan ik die bij dezelfde winkel los bestellen, maar de prijzen van de accu's vallen me een beetje tegen. 5Ah is sowieso een beetje te veel voor mijn gebruik, en ik denk dat ik aan een 3Ah genoeg heb. Dat zou samen met een lader dus ±€100 kosten.

Misschien is het interessanter om een niet al te dure Makita set waar al een lader en accu in zit, aan te schaffen? Misschien is dat uiteindelijk interessanter ipv losse spullen te kopen.

Iemand een tip? De sets die ik zie zijn allemaal over de €200,- en dat is wel een beetje veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paling1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:40:
Dankzij de post van @Bhagavad heb ik nu ook zo'n Makita DDF482 zonder accu thuis staan. Wilde al een tijdje een DDF483 als vervanger voor mijn oude 12V Makita. Dit zal dus zeker voldoen.

Nu kan ik die bij dezelfde winkel los bestellen, maar de prijzen van de accu's vallen me een beetje tegen. 5Ah is sowieso een beetje te veel voor mijn gebruik, en ik denk dat ik aan een 3Ah genoeg heb. Dat zou samen met een lader dus ±€100 kosten.

Misschien is het interessanter om een niet al te dure Makita set waar al een lader en accu in zit, aan te schaffen? Misschien is dat uiteindelijk interessanter ipv losse spullen te kopen.

Iemand een tip? De sets die ik zie zijn allemaal over de €200,- en dat is wel een beetje veel.
Volgens mij is het altijd interessanter om een apparaat met lader en accu te halen ipv los. Eerst een los apparaat aanschaffen zonder dat je een systeem hebt liggen is ook een beetje een rare volgorde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MikeyMan schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:46:
[...]

Volgens mij is het altijd interessanter om een apparaat met lader en accu te halen ipv los. Eerst een los apparaat aanschaffen zonder dat je een systeem hebt liggen is ook een beetje een rare volgorde ;)
Snap ik, maar het was eigenlijk een beetje de bedoeling om eerst een set te kopen en dan nog een keer een los apparaat. Een machientje om mee te boren en een om mee te schroeven ofzo. Of een decoupeerzaag en een boor.
Volgorde is nu gewoon omgedraaid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
silmaril8 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 12:31:
[...]

Maar JP_S vergelijkt het kopen van een 230mm haakse slijper met het huren van een bandenzaag en noemt daarbij de voordelen van de bandenzaag (tov haakse slijper). Dan lijkt het me ook beter om te vergelijken met de huurprijs van zo'n bandenzaag.

De prijs is ongeveer gelijk (plusminus 50 euro). Het voordeel van de bandenzaag is, is dat het veel fijner (en zo te zien ook sneller) werkt. Het voordeel van de haakse slijper is dat je het in je eigen bezit hebt en dat je niet gebonden bent aan het feit om alles binnen 1 dag af te ronden. Dat was voor mij ook de reden om er 1 te kopen. Ik kan namelijk niet alles in 1 dag af ronden. Het zullen meerdere dagen worden, verspreid over meerde weken.
Daarnaast weet ik ook niet hoe het zit met het 350mm zaagblad van de bandenzaag: moet je die er zelf bij huren/kopen of krijg je hetzelfde zaagblad wat al door tientallen andere mensen daarvoor is gebruikt?
Best een goede samenvatting :) Als je van te voren in kan schatten dat je meerdere dagen nodig hebt dan is het inderdaad een goede koop, als je het zaagwerk kan bundelen had ik voor de bandenzaag gegaan, ideaal de tuinslang aansluiten en zonder stof zagen. Dan zou ik voor die 2 keer dat je die grote slijptol gebruikt lekker huren. Ik heb dan ook niet zo'n grote tuin dat ik meerdere dagen over meerdere weken bezig ben met zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Stel dat je al een 14.4V Makita setje hebt, met die lader kun je ook 18V accu's opladen. De 14.4V accus passen overigens ook op de 18V machines (en werken ook), andersom niet. Overigens is de 4.0Ah accu net zo zwaar als de 3.0 Ah. En een paar euro duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 08-05-2018 13:56 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
JP_S schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:30:
Best een goede samenvatting :) Als je van te voren in kan schatten dat je meerdere dagen nodig hebt dan is het inderdaad een goede koop, als je het zaagwerk kan bundelen had ik voor de bandenzaag gegaan, ideaal de tuinslang aansluiten en zonder stof zagen. Dan zou ik voor die 2 keer dat je die grote slijptol gebruikt lekker huren. Ik heb dan ook niet zo'n grote tuin dat ik meerdere dagen over meerdere weken bezig ben met zagen.
Dit is trouwens wel ook echt een nadeel van deze/een haakse slijper: de stofvorming: je moet echt rekening houden met grote stofwolken per gezaagde (beton)tegel. En bij (gas) bandenzagen heb je inderdaad de mogelijkheid om een tuinslang aan te sluiten en zo de stofvorming de beperken. Wat dus ook weer een voordeel van een bandenzaag is.

Daarentegen werkt deze haakse slijper echt gewoon goed voor het op maat slijpen van betontegels. Heb er nu meerdere tegels ermee gedaan en het ding doet wat het moet doen. Bij de eerste tegel was het even wennen en had ik de tegel scheef geslepen. Echter bij de volgende tegel weet je precies hoe je het ding moet vasthouden en hoe je moet staan om recht te zagen.
Dus de Parkside 230mm haakse slijper van de LIDL is een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een (goedkope) 230mm haakse slijper en deze willen gebruiken voor tuinbestrating. Tip: doe wel een stofmasker en bescherm bril op en oordoppen in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

zonoskar schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Stel dat je al een 14.4V Makita setje hebt, met die lader kun je ook 18V accu's opladen. De 14.4V accus passen overigens ook op de 18V machines (en werken ook), andersom niet. Overigens is de 4.0Ah accu net zo zwaar als de 3.0 Ah. En een paar euro duurder.
Dus de 14.4V accu werkt ook op de 18V machines? Hebben ze dan nog dezelfde power? Of is dat dan ook minder? 14,4V accu's lijken overigens een stuk duurder...
Verschil tussen 3Ah en 4Ah is ruim €23,- euro.
Bij de 12V Makita die ik nu heb zit op dit moment 1 2Ah accu die slechts zelden tijdens het klussen leeg is.
Dus ik denk dat ik met 3Ah makkelijk uit kom.

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 08-05-2018 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Paling1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Dus de 14.4V accu werkt ook op de 18V machines? Hebben ze dan nog dezelfde power? Of is dat dan ook minder? 14,4V accu's lijken overigens een stuk duurder...
Ik heb het alleen even geprobeerd. De 14.4V accu past op een 18V machine en de machine draait. Ik bedoelde meer dat de lader voor het 14.4V systeem ook een 18V accu kan opladen en daar ook op ontworpen is, dit itt een 14.4V accu in een 18V machine stoppen. Dat zal niet bijster goed werken :)

14.4V accu's zullen wel duurder zijn omdat het nu minder gevraagd wordt.
Bij de 12V Makita die ik nu heb zit op dit moment 1 2Ah accu die slechts zelden tijdens het klussen leeg is.
De 3.0Ah zijn qua prijs/Ah het voordeligst. Maar dus even zwaar als de 4.0Ah. Dus als je afweging op prijs gebaseerd is, is de 3.0 een goede keus. Als je afweging gewicht is, dan is een 4.0 ook een optie.

/edit: ik heb 2x een 4.0Ah accu omdat ik in de toekomst een accuheggeschaar wil en misschien een accugrasmaaier. Dan is een iets grotere capaciteit wel handig.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 08-05-2018 15:14 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-04 00:28

Ik weet niet of het voor jou bereikbaar is, maar de Bauhaus Twente heeft een aantal sets accu+lader op de opruimtafel staan voor iets van €50. Ik ben 90% zeker dat er ook een Makita setje tussen stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Paling1 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Accu's zijn uitwisselbaar, maar met 14.4V heb je natuurlijk minder kracht. Zijn ook sneller leeg dan. Je kan ook één of twee losse accu's kopen en een lader op marktplaats zoeken. Die zijn daar relatief goedkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Heb een paar weken geleden nog een stel 18V-5Ah BL1850B-type accu's op Amazon.de besteld voor ~€70,50/stuk inclusief verzending.
Veel goedkoper heb ik die nog niet gezien.

Je kunt bij een 3Ah en 4Ah accu een snel vergelijk maken wat de accu je kost per Ah, maar prijs/prestatiegewijs kloppen die dan zelden een 5Ah en voor het gewicht hoef je het niet te doen. ;)

Losse laders zijn afaik sowieso het 'goedkoopst' op Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:49:
[...]

Heb een paar weken geleden nog een stel 18V-5Ah BL1850B-type accu's op Amazon.de besteld voor ~€70,50/stuk inclusief verzending.
Veel goedkoper heb ik die nog niet gezien.

Je kunt bij een 3Ah en 4Ah accu een snel vergelijk maken wat de accu je kost per Ah, maar prijs/prestatiegewijs kloppen die dan zelden een 5Ah en voor het gewicht hoef je het niet te doen. ;)

Losse laders zijn afaik sowieso het 'goedkoopst' op Amazon.
Mooie prijs voor die 5Ah accu's!
Laders zijn bij gereedschapscentrum op dit moment eigenlijk even duur als op amazon. Op marktplaats staan ze 2e hands zelfs voor meer te koop. Lader kost daar nu €48,-.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nu slijptollen toch nog een item zijn; lamellenschijvan van ecotools kan ik niet aanraden. Ze werken, en ze kosten niet veel per stuk; Pferd PS-Forte op eender welke plek die geen woekerprijzen rekent verwijdert significant meer staal per euro die je er aan kwijt bent.

Heb wel nog een voorraadje ecotools lamellenschijven om doorheen te werken nu. Gelukkig ook wel werk ervoor.

draaibank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Mq4Z9TJH5CBahZbzprdaw1L/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RrqlMmueMNnk2ANY6QQApYXT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/40LNFZIInGs1M5yLaEXyBD4p/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B27zCxWR9h9h1Wc0VI9icFpt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8JBoqcXrUS6XqcbXeLRELgMa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mj4o00MyutjiR7uqr9Jpi5ZD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xDj5OeUeD0Hsvmcc1pgBhegT/thumb.jpg

As is nog net te dik voor de lagers dus daar heb ik nog wat werk aan, de beitelsteun moet nog wat ingekort worden want komt nu te hoog uit, verder is het nu afwerken en lakken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paling1 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:49:
[...]
Mooie prijs voor die 5Ah accu's!
Laders zijn bij gereedschapscentrum op dit moment eigenlijk even duur als op amazon. Op marktplaats staan ze 2e hands zelfs voor meer te koop. Lader kost daar nu €48,-.
Is nog een boel geld voor een ladertje.

Op Amazon is de lader mét Prime voor €42(nogwat) te koop, maar dan moet je Prime wel hebben.
Heb Prime zelf recent gedumpt, omdat het meer ging kosten dan het opbracht. :+

De Makita lader wordt trouwens frequent aangeboden, je kunt ook rustig afwachten. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 09-05-2018 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:20
Iemand ervaring met Tekton? (kon via zoeken zo snel niets vinden)

https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

1/2-Inch Drive Click Torque Wrench (10-150 ft.-lb. / 13.6-203.5 Nm)

Kennelijk gemaakt in Taiwan.

--

Lijkt me te mooi om waard te zijn, doch heeft het product 2000 reviews waarvan 87% 4 sterren of hoger..
Deze range (13,6-203 Nm) heb ik sowieso nog niet terug gezien in NL/DE (oke, deze..)
Gecalibreert op 4% foutmarge, naar eigen zeggen.

Wrench emits a click that can be heard and felt when the preset value is reached
High-contrast dual-range scale is easy to read, even in low light
Reversible ratchet head drives in both directions and measures torque in clockwise direction
Durable all-steel construction has no plastic parts to break or wear out
Ships pre-calibrated to +/- 4% accuracy and ready to use

-------------------

Voor €50,- inclusief verzenden en importkosten breekt het niet echt de bank. Heb hem besteld om uit te proberen maar ben benieuwd of hier al ervaringsdeskundigen zijn?
Klantenservice van Tekton schijnt -in de comments te lezen- in ieder geval top te zijn (voor USA klanten). Benieuwd hoe ze omgaan met EU klanten mocht dat nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71JEa8-fTVL.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 10-05-2018 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 00:50:
Iemand ervaring met Tekton? (kon via zoeken zo snel niets vinden)

https://www.amazon.com/gp...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

1/2-Inch Drive Click Torque Wrench (10-150 ft.-lb. / 13.6-203.5 Nm)

Kennelijk gemaakt in Taiwan.

--

Lijkt me te mooi om waard te zijn, doch heeft het product 2000 reviews waarvan 87% 4 sterren of hoger..
Deze range (13,6-203 Nm) heb ik sowieso nog niet terug gezien in NL/DE (oke, deze..)
Gecalibreert op 4% foutmarge, naar eigen zeggen.

Wrench emits a click that can be heard and felt when the preset value is reached
High-contrast dual-range scale is easy to read, even in low light
Reversible ratchet head drives in both directions and measures torque in clockwise direction
Durable all-steel construction has no plastic parts to break or wear out
Ships pre-calibrated to +/- 4% accuracy and ready to use

-------------------

Voor €50,- inclusief verzenden en importkosten breekt het niet echt de bank. Heb hem besteld om uit te proberen maar ben benieuwd of hier al ervaringsdeskundigen zijn?
Klantenservice van Tekton schijnt -in de comments te lezen- in ieder geval top te zijn (voor USA klanten). Benieuwd hoe ze omgaan met EU klanten mocht dat nodig zijn.

[afbeelding]
Hoeveel afwijking heeft hij na een nachtje "vergeten terug op 0 draaien"?

We hebben met Duitsland naast de deur zo ontzettend veel top gereedschap binnen handbereik... Wat gaan jullie toch steeds bij die Amerikanen zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door Verstekbakker op 10-05-2018 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:20
Verstekbakker schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 02:48:
[...]

Hoeveel afwijking heeft hij na een nachtje "vergeten terug op 0 draaien"?

We hebben met Duitsland naast de deur zo ontzettend veel top gereedschap binnen handbereik... Wat gaan jullie toch steeds bij die Amerikanen zoeken?
Het is voor geen enkele momentsleutel ideaal om hem niet terug te draaien.. Bij deze wellicht verstandig extra alert op te zijn.

Bijna Al mijn overige gereedschap komt Amazon Duitsland vandaan, als jij mij ook maar iets in de richting van sub €100 weet te laten zien met dit bereik (zowel <50> Nm) gaan we het hebben over waarom uit Usa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ziet eruit als hetzelfde ding dat je bij de lidl/aldi koopt voor 14,95 maar dan met 60Nm meer bereik. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 08:55:
[...]
Het is voor geen enkele momentsleutel ideaal om hem niet terug te draaien.. Bij deze wellicht verstandig extra alert op te zijn.
Het gaat je hoe dan ook een keer gebeuren. En die van Stahlwille hoef je niet terug te draaien. Dus het klopt niet wat je zegt.
Bijna Al mijn overige gereedschap komt Amazon Duitsland vandaan, als jij mij ook maar iets in de richting van sub €100 weet te laten zien met dit bereik (zowel <50> Nm) gaan we het hebben over waarom uit Usa.
Hoe meer bereik, hoe minder betrouwbaar. Heb je al een keer gehoord van 2 momentsleutels? Eentje voor het lage bereik die wat duurder is en waar je van op aan kunt (Kraftwerk ofzoiets), en eentje van de Lidl voor je wielen. Ik denk dat je er dan met 100 euro ook wel komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verstekbakker op 10-05-2018 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Mijn Proxxon IBS/e vertrouwde me onlangs toe; later als ik groot ben, dan word ik een Bridgeport!

Vandaag is hij een stukje dichter bij dat doel gekomen.

Proxxon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/si3z4DcjYoiMd1qPLw9lrqgs/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tFDbxJOPEdzWfUORQAaIkuw5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UjLlcNvIn8f4AulySbmYfqDy/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/84VPCzbyvw0ycgSjM2Jr86IQ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4qIel47GPSbhpkDNATNvMFCj/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wjnChKUvSypzefLjKanNtYW2/thumb.jpg

Nou ja, eigenlijk was het vooral een combinatie van dronkenschap en een gebrek aan zelfbeheersing. Maar dat klinkt minder romantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:42

vanDaal

-ismeereentje

JvdW schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:57:
[...]

Ik heb zelf ook net wat aangeschaft voor 15x15x60 blokjes :+

[afbeelding]

Voor €128,95 inclusief een 230mm en 125mm diamantschijf.
En ben tevreden voor die prijs inclusief die twee schijven!
Een duurdere was voor mij niet te verantwoorden gezien het aantal gebruiksuren per jaar :P
Ook besteld bij Wilpe voor 119,95 d:)b
https://www.wilpe.com/nl-...akse-slijpers-combiset-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hmmkay, volgens mij is hier een shop gekaapt:

https://www.amazon.de/gp/...?smid=A9O0HA9XG282A&psc=1

Us locker room store heeft 7xfeedback van een jaar ouden nu opeens 20.000 artikelen op amazon staan. Waaronder deze zaag voor 300 euro.

Alles loopt wel via amazon, dus in principe door hun garantie gedekt.

Maar met zoveel artikelen op amazon en dan geen recente feedback hebben: foute boel lijkt me.

[ Voor 16% gewijzigd door Raymond op 12-05-2018 07:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

orf

Gisteren de Bosch GST 150 CE binnengekregen.

Afbeeldingslocatie: http://images.bosch-pt.com.au/au/en/productimages/usageimg/jigsaw-gst-150-ce-108814-108814.png

Hij is wat zwaarder dan ik gedacht had, maar voelt wel enorm degelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:13
orf schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:07:

[afbeelding]

Laat ons maar weten hoe die is, ik ben ook nog op zoek naar een decupeerzaag. Ben alleen nog onzeker of ik voor een 18V of voor een 230V versie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

orf schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:07:
Fijne en degelijke machine, maar ik vraag mij wel af waarom je niet meteen voor de GST160 CE hebt gekozen, die een geperfectioneerde bladgeleiding heeft. ;)

En laat die toevallig dit moment op Amazon in de aanbieding zijn voor €178,39. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Roobje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:03:
[...]

Laat ons maar weten hoe die is, ik ben ook nog op zoek naar een decupeerzaag. Ben alleen nog onzeker of ik voor een 18V of voor een 230V versie ga.
Ga je met afzuiging werken? Dan heeft 18v weinig toegevoegde waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Fijne en degelijke machine, maar ik vraag mij wel af waarom je niet meteen voor de GST160 CE hebt gekozen, die een geperfectioneerde bladgeleiding heeft. ;)

En laat die toevallig dit moment op Amazon in de aanbieding zijn voor €178,39. :P
Wáárom o wáárom zaagt die meneer op het 2e promo-plaatje met de decoupeerzaag ondersteboven? Je arm is dan niet eens lang genoeg voor de hele zaagsnede.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
MikeyMan schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:55:
[...]

Ga je met afzuiging werken? Dan heeft 18v weinig toegevoegde waarde...
Dat weet ik nog niet, in eerste instantie zou ik zeggen nee, maar als ik er over na denk is het wel nice-to-have. Maar of het opweegt tegen de flexibiliteit van kabelloos, betwijfel ik. Aan de andere kant heb ik slecht 3 1,5 Ah accu's van Bosch 18V en voor een zaag lijkt me groter wel zinvoller, dat maakt een 18v natuurlijk duurder.

Moeilijk, ik weet ook nog niet precies waarvoor ik het allemaal ga gebruiken. Op dit moment alleen voor wat kleine klusprojectjes aan de werkbank. Maar een eigen huis is zeker een optie op niet al te lang termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Eusebius schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:06:
[...]

Wáárom o wáárom zaagt die meneer op het 2e promo-plaatje met de decoupeerzaag ondersteboven? Je arm is dan niet eens lang genoeg voor de hele zaagsnede.
Omdat hij aan de zichtkant van het werkstuk het lijntje wil volgen en wanneer je vanaf boven zaagt de zaaglijn minder netjes wordt aan de zichtkant. Alternatief is van die speciale zaagjes gebruiken die de tandjes andersom hebben staan, maar die zijn volgens mij met name voor laminaat beschikbaar, dus niet in de grotere lengte die je nodig hebt om zo'n dik blad te zagen (en dan kan nog steeds de zool van je machine evt. het oppervlak bekrassen).

En omdat het gemakkelijk ondersteboven zagen een van de sellingpoints is van een (compacte) T-greep decoupeerzaag.

Maar eigenlijk is een decoupeerzaag sowieso niet echt het juiste gereedschap voor dit soort zaagsnedes. Cirkelzaag geeft een veel mooier resultaat :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04 22:47

jeka

Support your local club.

Orion84 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:45:
[...]

Maar eigenlijk is een decoupeerzaag sowieso niet echt het juiste gereedschap voor dit soort zaagsnedes. Cirkelzaag geeft een veel mooier resultaat :+
Cirkelzaag geeft wel een mooier resultaat maar probeer die maar eens op de kop te houden en dan te zagen! :+

FCG

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
jeka schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:48:
[...]

Cirkelzaag geeft wel een mooier resultaat maar probeer die maar eens op de kop te houden en dan te zagen! :+
Wedden dat mij dat wel lu .. gsjakjkal; l;aal; aarghh bel 112

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Anoniem: 639074 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Balen, dat is echt een goede aanbieding. Zelfs goedkoper dan de 150. Toen ik bestelde (bij werkzeugalarm.de) was de 160 nog een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat zijn goede decoupeerzaagjes om recht en haaks te zagen? Ik moet straks nokjes en driehoekjes gaan zagen uit 70mm dikke balken (voor een schuin dak) maar als ik de meegeleverde zaagjes van Makita gebruik dan lukt het niet om echt loodrecht te zagen op die dikte, zeker niet als ik schuin moet aanzetten. Als ik de profi-line van ecotools bekijk zie ik niet waarom deze beter zouden zijn dan de zaagjes van bijv. Makita. Misschien dat deze wat beter doen aangezien die wat dikker (en steviger) ogen?

Of moet ik eerst maar met de cirkelzaag voorzagen en de restjes met de decoupeerzaag? Een lintzaag zou ideaal zijn, maar die zijn me wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Een decoupeerzaag haaks en recht laten zagen is nogal een ding, Mafell steekt er een hoop moeite in, en daarom kost de machine ook meteen een hoop. Ik zou het rechte stuk met een cirkelzaag doen, veel eenvoudiger (als je die hebt).

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:28:
Misschien dat deze wat beter doen aangezien die wat dikker (en steviger) ogen?
Max. zaagdikte ook maar 60mm, dus dan zit je met je 70mm al 'te ver', dat gaat het resultaat ook niet te goede komen.
Je kunt proberen om een andere balk er op te klemmen en daar 'doorheen' te zagen, zodat je aanzet alvast recht is. Maar dan nog, als er ook maar iets niet lekker gaat, dan gaat het scheef. Dus een nerf die wat raar doet, een knoest...

Als je een mooie mal/steun/... maakt voor de cirkelzaag is het misschien wel te doen, maar het zijn er (waarschijnlijk) nogal wat. Ik zou nog 2x nadenken of de juiste tool dan niet handiger is.
Ook met de cirkelzaag is onder een hoek vaak veel gepruts en die balken zijn waarschijnlijk fors, wat het er ook niet makkelijker op maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TheGhostInc schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Max. zaagdikte ook maar 60mm, dus dan zit je met je 70mm al 'te ver', dat gaat het resultaat ook niet te goede komen.
Je kunt proberen om een andere balk er op te klemmen en daar 'doorheen' te zagen, zodat je aanzet alvast recht is. Maar dan nog, als er ook maar iets niet lekker gaat, dan gaat het scheef. Dus een nerf die wat raar doet, een knoest...

Als je een mooie mal/steun/... maakt voor de cirkelzaag is het misschien wel te doen, maar het zijn er (waarschijnlijk) nogal wat. Ik zou nog 2x nadenken of de juiste tool dan niet handiger is.
Ook met de cirkelzaag is onder een hoek vaak veel gepruts en die balken zijn waarschijnlijk fors, wat het er ook niet makkelijker op maakt.
De juiste tool is dus een lintzaag? Of een reciprozaag? Of een handzaag?

Ik heb een invalcirkelzaag een normale zaagtafel en een afkortzaag (en een decoupeerzaag). Met de invalzaag kom ik maar 45mm diep, de afkortzaag lijkt me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Kan je eens in paint of zo schetsen wat voor hoekjes en dergelijke je uit die balken moet zagen?

Laatste keer dat ik hoekjes uit balken moest halen deed ik dat door met reciprozaag / cirkelzaag in te zagen en dan van de kopse kant met een beitel het stuk er uit te slaan. Maar goed, dat was een kwestie van zorgen dat de kopse kanten van de balk in een stalen H profiel paste, dat kwam niet zo nauw.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Met een invalcirkelzaag balken gaan zagen is niet zo'n slim idee, weet ik uit ervaring .. waarom niet gewone zaagtafel en dan balk omdraaien?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zijn zaagjes waarmee dat beter gaat, hier was laatst de parketteur bezig met zo'n zaagblad

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/content/203138

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Eusebius schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:17:
Met een invalcirkelzaag balken gaan zagen is niet zo'n slim idee, weet ik uit ervaring ..
Uit de losse pols geeft dat nogal wat risico op kickback ja :P
Maar je zou de balk wel tussen een paar gelijke balken kunnen leggen en dan netjes je geleideliniaal gebruiken.
waarom niet gewone zaagtafel en dan balk omdraaien?
Met grote balken is een zaagtafel echt niet handig (tenzij je een hele grote zaagtafel hebt, incl. hulpmiddelen om een balk netjes gelijkmatig over de tafel te schuiven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Als je hoeken uit balken moet halen, waarom gebruik je dan niet gewoon handzaag/trekzaag/kapzaag en evt. wat beitels?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, handzaag is een optie, maar ik moet 15 van deze balken maken. Ik probeer het gewoon eerst met de decoupeerzaag en als dat niet goed lukt, neem ik de handzaag.

@Orion84 Het gaat om deze hoekjes (grof getekend en niet op schaal, balk is 4 meter lang en 69x196mm). Het moet wel een beetje nauwkeurig, dit zijn de balken waar het dak op rust:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8KdX5M04CuuoV2LbQFjS5KPp/full.png
1 en 4 doe ik met de afkortzaag, 2 zal nog wel lukken met de decoupeerzaag, maar 3 daar heb ik mijn twijfels over/bij.

@Sethro die zaagjes zijn volgens mij om tot tegen de muur te kunnen zagen, maar ze zien er iig wel een stuk minder flexibel uit dan de standaard decoupeerzaagjes.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 14-05-2018 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-03 05:37
Heb een vraag als amateur klusser zijnde, op dit moment heb een gereedschapskoffer van het merk "moekafoek" en ik erger me er groen en geel omdat eea simpel weg niet goed is.
Ik ben mij aan het verdiepen nav jullie commentaar maar zie door de bomen het bos niet meer. Graag wens ik een goede basisset aan te schaffen, heb reeds t volgende gevonden;
AMAZON FR
of deze

of toch maar voor Carolus ? (gedore red)

of kan ik beter zaken los samenstellen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-04 19:22

M0i

@pielle007 Ik ben zelf ooit begonnen met een aantal gereedschappen te kopen die ik nodig had en in de loop der jaren is dit uitgegroeid tot een complete verzameling.
Steeksleutels zijn doorgaans 8-10-13-17-19 schroevendraaiers gewoon een standaard setje, tangen wat denk je nodig te hebben.
Als je doppen koopt dan kun je ook de meest gebruikte maten kopen, wat ik je wel kan aanraden is om 6 kant doppen te nemen deze draaien minder snel door op een slechte bout.
En welk merk dat is een overweging die je zelf moet maken, wat heb ik er voor over, hoe vaak ga ik het gebruiken, en uiteraard wat is er lokaal te koop.
Ik zelf koop altijd bij een lokale leverancier deze heeft het meest gebruikelijke op voorraad en kan ook leveren tegen internet prijzen en doet niet moeilijk bij reclamaties, vorig jaar een Facom dop omgeruild van 15 jaar oud deze was gaan scheuren door iets te veel geweld.
Maak een lijstje met wat je denkt nodig te hebben en ga eens rondneuzen, Facom heeft ook leuke aanbiedingen op zijn tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@pielle007

Op zich is zo'n koffer een mooie start en je hebt meteen je basis goed op orde.

Je kan ook een andere aanpak kiezen: Koop een mooie/goede gereedschapkist (mijn fijnste kist was een curver die ik bij de blokker voor een tientje heb gescoord). Stop daar het gereedschap in dat je nu hebt en bruikbaar is. Koop het gereedschap dat je veel gebruikt en dat nu niet voldoet nieuw, van een goed merk. En gooi de rest allemaal weg.

Op die manier kan je beetje voor beetje je collectie vernieuwen met goed gereedschap :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Roobje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:22:
[...]

Dat weet ik nog niet, in eerste instantie zou ik zeggen nee, maar als ik er over na denk is het wel nice-to-have. Maar of het opweegt tegen de flexibiliteit van kabelloos, betwijfel ik. Aan de andere kant heb ik slecht 3 1,5 Ah accu's van Bosch 18V en voor een zaag lijkt me groter wel zinvoller, dat maakt een 18v natuurlijk duurder.

Moeilijk, ik weet ook nog niet precies waarvoor ik het allemaal ga gebruiken. Op dit moment alleen voor wat kleine klusprojectjes aan de werkbank. Maar een eigen huis is zeker een optie op niet al te lang termijn...
Ik vind persoonlijk elk snoer minder mooi meegenomen. Als je af en toe een stofzuiger aansluit heb je een snoer minder en zonder stofzuiger helemaal geen snoer.

Nadeel is idd de prijs en dat je wel snel door 1,5Ah accu's heen bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

zonoskar schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:14:
Ja, handzaag is een optie, maar ik moet 15 van deze balken maken. Ik probeer het gewoon eerst met de decoupeerzaag en als dat niet goed lukt, neem ik de handzaag.

@Orion84 Het gaat om deze hoekjes (grof getekend en niet op schaal, balk is 4 meter lang en 69x196mm). Het moet wel een beetje nauwkeurig, dit zijn de balken waar het dak op rust:
[afbeelding]
1 en 4 doe ik met de afkortzaag, 2 zal nog wel lukken met de decoupeerzaag, maar 3 daar heb ik mijn twijfels over/bij.

@Sethro die zaagjes zijn volgens mij om tot tegen de muur te kunnen zagen, maar ze zien er iig wel een stuk minder flexibel uit dan de standaard decoupeerzaagjes.
Afhankelijk van de lengte van de zaagsnee had ik 2 ook met de handzaag gedaan...
3 secuur uitmeten en van 2 kanten met de invalzaag... als je toch meerdere balken te gaan hebt, kun je je liniaal ook mooi kwijt...

Offtopic... even stoer doen >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jEYZOhaLG4FswanWqLSwleoy/full.jpg

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
pielle007 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:04:
Heb een vraag als amateur klusser zijnde, op dit moment heb een gereedschapskoffer van het merk "moekafoek" en ik erger me er groen en geel omdat eea simpel weg niet goed is.
Ik ben mij aan het verdiepen nav jullie commentaar maar zie door de bomen het bos niet meer. Graag wens ik een goede basisset aan te schaffen, heb reeds t volgende gevonden;
AMAZON FR
of deze

of toch maar voor Carolus ? (gedore red)

of kan ik beter zaken los samenstellen ?
Ik heb 3 jaar geleden van m'n schoonvader een gereedschapkoffer met kerst gekregen omdat ik die van m'n schoonbroer steeds bij ze weghaalde. Het is zo'n 100-ish-delige koffer met gereedschap van gemiddelde kwaliteit, ik geloof dat die ergens tussen de 75 en 100 euro van prijs ligt. Ik ben er heel erg tevreden mee omdat je dan alles hebt, je hebt altijd iets nodig wat je precies niet hebt. Zo kan je ook zien wat je veel gebruikt en waarin je wilt investeren. Ik heb in de tussentijd al meerdere uitbreidingen gehaald met hoogwaardigere gereedschap zodat ik over 10 jaar alles wat ik nodig heb, in de juiste kwaliteit heb.

Ik raad je aan: kijk wat je van je "moekafoek" veel gebruikt en aan welke onderdelen je geel-en-groen en die te vervangen. Want dan kan je kijken welke merken je wilt. Een goede schroevendraaierfabrikant is niet direct ook een goede steeksleutel fabrikant. En bij het uitzoeken, kan dit topic ook goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-04 15:30

mark-k

AKA markkNL

SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:47:
Leuk en handig topic dit! :)

Ik klus nog wel eens wat aan auto's en wilde een goede slagmoersleutel. Een grote compressor heb ik niet, dus eens gaan kijken naar een slagmoersleutel op accu.

Ik heb al een aantal andere 18v LXT makita spul en ben sinds een aantal maanden zeer tevreden met mijn Makita DTW1002.
Enorm sterk ding en de meest irritant vaste bouten gaan hier perfect mee los. (of breken :P )

(even plaatje van google)
[afbeelding]

[...]

je hebt een pb
Inmiddels nog steeds tevreden met de DTW1002? Ik ben ook aan het denken om die te halen (of de 1001 variant, even kijken welke aansluiting ik moet hebben), ik had namelijk een stabilisatorstanglink gebroken en kreeg die met de goedkope luchtsleutel (die tot 350Nm ofzo gaat) met geen mogelijkheid los. Moet dat nu dus even uitbesteden en daar hou ik niet zo van.

Ik twijfel wel nog een beetje over de prijs (mede omdat ik nog geen andere apparatuur heb, alles wat ik nu heb is vrij cheapo spul), en of hij inderdaad zo krachtig is als gezegd wordt (1000Nm, met 1700 op de eerste 5 slagen dacht ik). Ik weet verder ook niet veel van andere merken buiten Makita dus als iemand nog goede sterke slagmoersleutels kent hoor ik t graag. Ik wil dan ook meteen een goede lijn hebben zodat ik dezelfde accu's kan gaan gebruiken voor andere apparaten ((klop)boor, zaag, etc.). En weet iemand of het nog nuttig is om een slagschroevendraaier te kopen als je ook een slagmoersleutel hebt? Of kun je op de lagere stand daar ook prima de slagmoersleutel voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-04 15:17
@pielle007 Hier net zo'n gereedschapverzamelaar... ooit begonnen met een koffer van Skill (boormachine, hout-, speed-, metaal-, en steenboortjes, bitjes, steeksleutels, kleine klauwhamer, tangetje etc.

Daar kwam al gauw een betere, zwaardere klauwhamer bij. Rubberen hamer omdat ik ging tegelen, waterpas, punttangetjes. Striptang, buigveer, trekveer voor project in garage. Winkelhaak en zwaaihaak omdat ik plinten ging plaatsen.
Het meeste gereedschap zit in de doorzichtige plastic bakken van de Hema, kun je makkelijk zien waar je gereedschap ligt (altijd onderop..)

Mijn advies: koop wat je nog niet hebt en vervang wat kapot is (of waar je je groen-en-geel aan ergert)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In het kader van minder kabels, heb ik een Makita grastrimmer (DUR181) en een Makita heggeschaar (DUH523) gekocht. Een heggeschaar had ik nog niet, maar de grastrimmer kan nu dus de deur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:02
mark-k schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:27:
[...]

Inmiddels nog steeds tevreden met de DTW1002? Ik ben ook aan het denken om die te halen (of de 1001 variant, even kijken welke aansluiting ik moet hebben), ik had namelijk een stabilisatorstanglink gebroken en kreeg die met de goedkope luchtsleutel (die tot 350Nm ofzo gaat) met geen mogelijkheid los. Moet dat nu dus even uitbesteden en daar hou ik niet zo van.

Ik twijfel wel nog een beetje over de prijs (mede omdat ik nog geen andere apparatuur heb, alles wat ik nu heb is vrij cheapo spul), en of hij inderdaad zo krachtig is als gezegd wordt (1000Nm, met 1700 op de eerste 5 slagen dacht ik). Ik weet verder ook niet veel van andere merken buiten Makita dus als iemand nog goede sterke slagmoersleutels kent hoor ik t graag. Ik wil dan ook meteen een goede lijn hebben zodat ik dezelfde accu's kan gaan gebruiken voor andere apparaten ((klop)boor, zaag, etc.). En weet iemand of het nog nuttig is om een slagschroevendraaier te kopen als je ook een slagmoersleutel hebt? Of kun je op de lagere stand daar ook prima de slagmoersleutel voor gebruiken?
Ik ben er zeker nog heel tevreden mee! Gebruik hem vaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
M0i schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:53:
@pielle007 Ik ben zelf ooit begonnen met een aantal gereedschappen te kopen die ik nodig had en in de loop der jaren is dit uitgegroeid tot een complete verzameling.
Steeksleutels zijn doorgaans 8-10-13-17-19 schroevendraaiers gewoon een standaard setje, tangen wat denk je nodig te hebben.
Als je doppen koopt dan kun je ook de meest gebruikte maten kopen, wat ik je wel kan aanraden is om 6 kant doppen te nemen deze draaien minder snel door op een slechte bout.
En welk merk dat is een overweging die je zelf moet maken, wat heb ik er voor over, hoe vaak ga ik het gebruiken, en uiteraard wat is er lokaal te koop.
Ik zelf koop altijd bij een lokale leverancier deze heeft het meest gebruikelijke op voorraad en kan ook leveren tegen internet prijzen en doet niet moeilijk bij reclamaties, vorig jaar een Facom dop omgeruild van 15 jaar oud deze was gaan scheuren door iets te veel geweld.
Maak een lijstje met wat je denkt nodig te hebben en ga eens rondneuzen, Facom heeft ook leuke aanbiedingen op zijn tijd.
Raymond schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:58:
@pielle007

Op zich is zo'n koffer een mooie start en je hebt meteen je basis goed op orde.

Je kan ook een andere aanpak kiezen: Koop een mooie/goede gereedschapkist (mijn fijnste kist was een curver die ik bij de blokker voor een tientje heb gescoord). Stop daar het gereedschap in dat je nu hebt en bruikbaar is. Koop het gereedschap dat je veel gebruikt en dat nu niet voldoet nieuw, van een goed merk. En gooi de rest allemaal weg.

Op die manier kan je beetje voor beetje je collectie vernieuwen met goed gereedschap :)
CappieL schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:11:
@pielle007 Hier net zo'n gereedschapverzamelaar... ooit begonnen met een koffer van Skill (boormachine, hout-, speed-, metaal-, en steenboortjes, bitjes, steeksleutels, kleine klauwhamer, tangetje etc.

Daar kwam al gauw een betere, zwaardere klauwhamer bij. Rubberen hamer omdat ik ging tegelen, waterpas, punttangetjes. Striptang, buigveer, trekveer voor project in garage. Winkelhaak en zwaaihaak omdat ik plinten ging plaatsen.
Het meeste gereedschap zit in de doorzichtige plastic bakken van de Hema, kun je makkelijk zien waar je gereedschap ligt (altijd onderop..)

Mijn advies: koop wat je nog niet hebt en vervang wat kapot is (of waar je je groen-en-geel aan ergert)
Thanks voor de input allen... ben t verzamelen wat ik denk nodig te hebben als nieuwe basisset (eventuele suggesties zijn welkom)

moersleutels

schroevendraaiers

Ratel

bitset

Tangenset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:27:
[...]

Er zijn genoeg merken die een moeraanzetter verkopen, maar volgens mij zijn die van Makita erg goed. Makita heeft ook, voor eventuele toekomstige accumachines, een groot assortiment 18V. Daarnaast ook nog 2x18V voor het zware werk.

Ik zou persoonlijk de DTW1002 niet gebruiken om te schroeven, met name vanwege het formaat. Met een DTW285 met verloopstuk gaat dat beter, maar toch is het wat omslachtig.

Kortom: Makita prima, niet schroeven met een gigantische moeraanzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

pielle007 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:36:
[...]

[...]

[...]

Thanks voor de input allen... ben t verzamelen wat ik denk nodig te hebben als nieuwe basisset (eventuele suggesties zijn welkom)

moersleutels

schroevendraaiers

Ratel

bitset

Tangenset
Dit is dan misschien ook wel een mooie voor € 50,32:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51LKC63daXL.jpg

https://www.amazon.de/Ged...=1-3&keywords=wiha+l+boxx

Nu even niet leverbaar, maar de prijs lijkt me goed (15 euro duurder dan de tangen in je lijstje).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:39
orf schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:34:
[...]

Nu even niet leverbaar, maar de prijs lijkt me goed (15 euro duurder dan de tangen in je lijstje).
het lijkt een 2e hands (gebraucht) en bij de vragen is het antwoord dat het alleen het schuim is voor in de koffer, niet gereedschap of de koffer. Even goed kijken dus wat je krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:20:
[...]

Er zijn genoeg merken die een moeraanzetter verkopen, maar volgens mij zijn die van Makita erg goed. Makita heeft ook, voor eventuele toekomstige accumachines, een groot assortiment 18V. Daarnaast ook nog 2x18V voor het zware werk.

Ik zou persoonlijk de DTW1002 niet gebruiken om te schroeven, met name vanwege het formaat. Met een DTW285 met verloopstuk gaat dat beter, maar toch is het wat omslachtig.

Kortom: Makita prima, niet schroeven met een gigantische moeraanzetter.
Het gaat mij ook vooral om het moment dat de Makita kan leveren. De meeste andere merken die ik vind leveren maximaal 400Nm ofzo, dat ligt niet ver af van de luchtsleutel die ik al heb liggen dus dat heeft niet veel nut gok ik zo (als ik t daar niet mee los krijg gaat die paar extra Nm ook het verschil niet snel maken).

Iemand trouwens ervaring met aftermarket accu's? Die voor de Makita kosten van n ander merk de helft, maar ben n beetje weary voor iets met batterijen van n random merk, wil mn dure sleutel dan niet graag slopen.

Edit: Oh en dan toch maar kijken of ik toch ook nog een slagschroevendraaier moet halen ooit.

[ Voor 4% gewijzigd door mark-k op 15-05-2018 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:43

moersleutels
Puur op merk zegt mij dit spul niets, mogelijk dat iemand anders hier iets over kan zeggen :)
Lijken me/zijn prima schroevendraaiers, maar bedenk evt. van te voren al vast even voor jezelf of je ook enigszins bezig wilt/gaat met wat elektra e.d. zo ja kan je beter kijken naar VDE schroevendraaiers.
Weet niet exact wat je hier mee van plan bent :? Zie je dit als vervanger voor een doppenset? Want dat is dit volgens mij niet (ken dit product zelf zo niet 1,2,3), maar als je een doppenset/ratelsleutel wilt kan je evt. ook kijken naar de Wera Joker
Prima bitsetje, maar let erop dat hier geen sleuf (-) bitjes inzitten, deze bit's zijn "bedoelt voor" een slagschroevendraaier maar natuurlijk ook prima gewoon te gebruiken.
Ook hier hetzelfde als bij de schroevendraaiers, wil je evt. bezig gaan met wat elektra e.d. kijk dan evt. naar een VDE tangen setje.. (al is een waterpomptang niet direct nodig in VDE uitvoering).

mark-k schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:50:

[knip]

Iemand trouwens ervaring met aftermarket accu's? Die voor de Makita kosten van n ander merk de helft, maar ben n beetje weary voor iets met batterijen van n random merk, wil mn dure sleutel dan niet graag slopen.

[knip]
Geen persoonlijke ervaring(en) met aftermarket accu's van Makita (of welk ander merk zo), maar let erop dat deze accu's nagenoeg zeker niet samenwerken met je machine om zowel machine alswel de accu dan te beschermen.
Enkele dagen terug is hier nog iets gezegd over de accu/machine bescherming van o.a. Makita.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Annuk schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:25:
[...]

Puur op merk zegt mij dit spul niets, mogelijk dat iemand anders hier iets over kan zeggen :)

[...]

Lijken me/zijn prima schroevendraaiers, maar bedenk evt. van te voren al vast even voor jezelf of je ook enigszins bezig wilt/gaat met wat elektra e.d. zo ja kan je beter kijken naar VDE schroevendraaiers.

[...]

Weet niet exact wat je hier mee van plan bent :? Zie je dit als vervanger voor een doppenset? Want dat is dit volgens mij niet (ken dit product zelf zo niet 1,2,3), maar als je een doppenset/ratelsleutel wilt kan je evt. ook kijken naar de Wera Joker

[...]

Prima bitsetje, maar let erop dat hier geen sleuf (-) bitjes inzitten, deze bit's zijn "bedoelt voor" een slagschroevendraaier maar natuurlijk ook prima gewoon te gebruiken.

[...]

Ook hier hetzelfde als bij de schroevendraaiers, wil je evt. bezig gaan met wat elektra e.d. kijk dan evt. naar een VDE tangen setje.. (al is een waterpomptang niet direct nodig in VDE uitvoering).

[...]

Geen persoonlijke ervaring(en) met aftermarket accu's van Makita (of welk ander merk zo), maar let erop dat deze accu's nagenoeg zeker niet samenwerken met je machine om zowel machine alswel de accu dan te beschermen.
Enkele dagen terug is hier nog iets gezegd over de accu/machine bescherming van o.a. Makita.
Er staat bij 100% garantie dat t werkt, maar de geschiedenis leert dat dat soort claims toch vaak overtrokken zijn. Ik ga me er dus idd maar niet aan wagen en hou t bij origineel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]
moersleutels
Gearwrench ratels kun je qua sterkte tot de betere ratels rekenen, het voor Gearwrench typische ratelmechaniek is degelijker uitgevoerd dan bij de meeste merken.
(Click hier even voor een illustratie.)

Heb deze set even bij Gearwrench voor je gecheckt, maar dit exacte type vind ik niet terug.
Ik weet niet goed wat dat betekent. :P
Met Wera kun je amper fout gaan en de grip is uitstekend, alleen die van Gedore pakken "voor mij" nog net iets lekkerder beet.
Ik heb overigens beide merken schroevendraaiers in de mancave. :)
Alweer Wera, niets mis mee dus.
Op de een of andere manier ontbreken in dit soort sets bijna altijd een onontbeerlijke oldschool striptang.
Punttang erbij kan ook geen kwaad.

Check zelf even of er complete sets zijn met deze tangen, die misschien 'goedkoper' zijn dan losse.
Bekijk ook de Knipex tangen eens, super fijne tools.
zonoskar schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:42:
In het kader van minder kabels, heb ik een Makita grastrimmer (DUR181) en een Makita heggeschaar (DUH523) gekocht. Een heggeschaar had ik nog niet, maar de grastrimmer kan nu dus de deur uit.
Als het goed is komt morgen een Makita DUH651Z (2x18V) binnen, op de een of andere manier was die op Amazon.it het voordeligst geprijsd.
Als de heggenschaar op tijd binnen komt en het morgen droog blijft dan mag ik mij meteen op 50+meter heg uitleven. :9
De verlengsnoeren had ik met de 230V voorloper al meerdere keren doorgeknipt en de actieradius werd al doende steeds kleiner. :+

Ik had misschien liever de kortere 55cm accuversie gehad, maar die was vreemd genoeg overal een stuk duurder en ook nog lastig leverbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 16-05-2018 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-04 21:02
orf schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:34:
[...]

Dit is dan misschien ook wel een mooie voor € 50,32:

[afbeelding]

Let op: Er staat letterlijk in de titel Leer, dit is een lege koffer!

dot.blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielle007
Heb gisteren avond een gereedschapstrolley opgepikt bij Kaufland voor 2 tientjes.

Werkkoffer

Voelt degelijk aan, sluitingen werken goed, en heeft voldoende opbergvakjes.
Om te beginnen de schroevendraaier-set besteld en de tangenset

Resterende oude gereedschap ga ik uitzoeken en vanuit daar langzaam uitbouwen. Nogmaals dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Het gaat mij ook vooral om het moment dat de Makita kan leveren. De meeste andere merken die ik vind leveren maximaal 400Nm ofzo, dat ligt niet ver af van de luchtsleutel die ik al heb liggen dus dat heeft niet veel nut gok ik zo (als ik t daar niet mee los krijg gaat die paar extra Nm ook het verschil niet snel maken).

Edit: Oh en dan toch maar kijken of ik toch ook nog een slagschroevendraaier moet halen ooit.
Als ze hem aanprijzen met 1000Nm, zal het ergens in die buurt liggen. Misschien is er ergens iemand die het heeft getest (youtube staat vol met tooltests).

Zelf geen ervaring met aftermarket, maar begin er zelf niet aan. Net iets te veel foto's van gesmolten laders gezien. Daarentegen werk ik met een zzp'er die ze gebruikt en tevreden is. Hij zei ook dat ze dezelfde chip hebben die Makita gebruikt, maar of dat waar is weet ik niet.

Het voordeel van Makita is dat de chip er voor zorgt dat de cellen niet maximaal worden belast. Gaan ze langer mee en minder kans op overbelasting. Denk dat dat ook belangrijk is bij een moeraanzetter die 1000Nm levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
[...]

Dewalt heeft met de DCF899 ook een slagmoersleutel in de zware categorie. Dit zijn echter wel echt lompe bakbeesten waarmee je geen schroeven in hout wil gaan zitten draaien.

Groter en sterker is niet altijd beter. Als je een zware slagmoersleutel zoekt zijn er een aantal goeie opties, maar die zijn eigenlijk geen vervanging meer voor een slagschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

McGryphon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:58:
[...]

Dewalt heeft met de DCF899 ook een slagmoersleutel in de zware categorie. Dit zijn echter wel echt lompe bakbeesten waarmee je geen schroeven in hout wil gaan zitten draaien.

Groter en sterker is niet altijd beter. Als je een zware slagmoersleutel zoekt zijn er een aantal goeie opties, maar die zijn eigenlijk geen vervanging meer voor een slagschroevendraaier.
Het gaat mij dan ook meer over het loshalen van bouten (mijn auto is nogal een roestbak), vervanging van slagschroevendraaier zou dan meer een leuke bonus zijn, maar dat wordt m dan niet.

Iemand nog tips over wat slim is, een simpele boormachine en simpele slagschroevendraaier, of een stevige boormachine (heeft die klopfunctie tegenwoordig nut? Bij oude machines leek dat nauwelijks iets te doen) zonder slagschroevendraaier. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor metaal en bouten, doe momenteel niet enorm veel met hout.

Ik denk dat ik toch gewoon voor Makita ga, daar heb ik tot nu toe goede ervaringen mee en qua prijs scheelt het allemaal niet zo veel. Wel nog eens zoeken qua prijzen en sets, want soms is een body met accu's en lader goedkoper, en soms is het goedkoper de body en accu's allemaal apart te kopen.

Edit: Heb ik t nou goed dat de DTP141 zowel een (klop)boormachine als (slag)schroevendraaier is?

[ Voor 3% gewijzigd door mark-k op 16-05-2018 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066037

Ik ben opzoek naar een multi platform gereedschapsset (uitwisselbare accu). Ik twijfel momenteel tussen een vijf tal soorten merken.

- Powerplus (dual power systeem)
- Einhell (X-Change)
- Worx (power share)
- Batavia (Maxxpack)
- Bosch groen (Power for all system)

Ik ben nog jong en wil binnenkort gaan beginnen met de aanschaf van gereedschap. Dit zal in eerste instantie een boormachine zijn maar op latere termijn zal dit uitgebreid worden. Ik wil alleen al wel voorruit kijken en als ik zie hoe duur die accu's zijn lijkt een mutli platform systeem mij een goede investering.

Waar moet ik volgens jullie op letten bij de aanschaf van dergelijke producten?

En welk platform heeft jullie voorkeur (en waarom?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Gr Gerard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 15:58
Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:46:
Ik ben opzoek naar een multi platform gereedschapsset (uitwisselbare accu). Ik twijfel momenteel tussen een vijf tal soorten merken.

- Powerplus (dual power systeem)
- Einhell (X-Change)
- Worx (power share)
- Batavia (Maxxpack)
- Bosch groen (Power for all system)

Ik ben nog jong en wil binnenkort gaan beginnen met de aanschaf van gereedschap. Dit zal in eerste instantie een boormachine zijn maar op latere termijn zal dit uitgebreid worden. Ik wil alleen al wel voorruit kijken en als ik zie hoe duur die accu's zijn lijkt een mutli platform systeem mij een goede investering.

Waar moet ik volgens jullie op letten bij de aanschaf van dergelijke producten?

En welk platform heeft jullie voorkeur (en waarom?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Gr Gerard
Ik vermoed dat je hier vooral advies gaat krijgen om vooral in andere systemen te investeren, zoals Makita, Bosch Blauw, Metabo, Dewalt enz. _/-\o_ Deze zijn meestal wel aanzienlijk duurder, maar zijn kwalitatief natuurlijk wel een stuk beter en ook de bruikbaarheid en verkrijgbaarheid van accu's op langere termijn is vaker beter gewaarborgd. Al deze merken beschikken over een breed ecosysteem met veel verschillende machines en accumogelijkheden.
Persoonlijk zou ik de door jou genoemde merken allemaal links laten liggen in ieder geval :X
Pagina: 1 ... 44 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.