Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 03:40:
[...]
Probeer even het positieve te zien, zelfs met dit vehikel moet je 'serieus' werk kunt afleveren.
Ik weet dat het veel minder leuk is dan jouw diy project van vallen en opstaan, maar uiteindelijk kun je er wel meteen mee aan de slag, ondanks de ongetwijfeld matige Lidl kruideniers kwaliteit.

Absoluut, ik verbaas me gewoon graag soms

[...]
Wat voor dingen wil je eigenlijk gaan maken met deze draaidwerg??
De eerdere dingen die op het lijstje staan; ronde onderdelen voor bewegende constructies waar toleranties niet heel belangrijk zijn, uit hout of plastic; handvatten voor floggers en zwepen; verder valt het nog te bezien, waarschijnlijk vooral "net wat in de design envelope past".
[...]
Na een jaar of dertig lassen gaat het bij mij nog steeds ninja style (zo heb ik het ook 'geleerd'), maar via 'trial & much error' ben ik wel achter de meest basale laslogica gekomen.
Nu ben ik ondanks die jaren ploeteren nog steeds de laatste die je om betrouwbaar lasadvies moet vragen, maar als je geen doorgeefluik in dun buis wilt fikken, dan moet je de elektrode niet loodrecht houden en af en toe even liften om al te veel lokale hittevorming te voorkomen.
Echt mooi wordt de las er niet van, maar je brandt er in ieder geval minder snel doorheen.

Dit is inderdaad een dingetje. 2mm wanddikte kokers aan elkaar lassen gaat een stukje soepeler sinds ik mezelf heb geleerd dat het niet erg is om halverwege te stoppen en opnieuw te beginnen.
De elektrodehoek hoort afaik eigenlijk nooit loodrecht te zijn, ik probeer te beginnen rond 20 graden sleephoek en varieer van daaraf naargelang hoe het lasbad reageert.
In het begin had ik de neiging veel te vlak te lassen, met als gevolgen spetteren, slechte fusie en onderbroken lasrups. Loodrecht blaas ik er al snel dwars doorheen inderdaad.
Horizontaal en in positie lassen gaat me wel aardig af inmiddels, maar verticaal lassen, dat mag iemand met ervaring me eens aan gaan leren.
Een inverter helpt ook, met m'n vroegere trafo was dit met dunner buis aanvankelijk ook worstelen en met een gereduceerd amperage heeft de elektrode sneller de neiging hinderlijk te kleven.
Met een mig/mag komt een ongeoefende hand dan een stuk verder.

https://www.hbm-machines....rter-met-digitaal-display dit is een behoorlijk prettig lasapparaat imo, zeker voor het geld. AC elektrode lassen is wel hoe ik mijn eerste vonken heb gemaakt, maar DC last imo een stuk fijner, ook bij dikker materiaal.
Mig/mag zit er domweg voorlopig nog niet in. In mijn tuin staat te veel wind, en in mijn schuur heb ik te weinig ruimte, om daar een heel zinnige aanschaf van de maken. Denk dat zo'n apparaat er pas komt als ik echt <2mm moet gaan lassen.