[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste
Acties:
  • 914.209 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1066037

Hoi Fuel, Thanks voor je reactie. Deze is misschien al waardevoller dan je denkt haha. Echter, ik gebruik het gereedschap niet enorm veel dus daarom deze merken en prijsklasse. hopelijk kunnen de pro's zich daar een beetje in verplaatsen haha.

dit onderdeel: "verkrijgbaarheid van accu's op langere termijn is vaker beter gewaarborgd." vind ik daarentegen wel een goede. Echter de bedrijven die ik noem zijn toch al gerenommeerd te noemen. ( bestaan al vele jaren) en ik lees er wel goede recensies over. Het is echt puur DHZ voor mij..

Weet niet wat de rest hier van vindt maar dat verneem ik uiteraard graag haha.

Gr Gerard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:22:
Hoi Fuel, Thanks voor je reactie. Deze is misschien al waardevoller dan je denkt haha. Echter, ik gebruik het gereedschap niet enorm veel dus daarom deze merken en prijsklasse. hopelijk kunnen de pro's zich daar een beetje in verplaatsen haha.

dit onderdeel: "verkrijgbaarheid van accu's op langere termijn is vaker beter gewaarborgd." vind ik daarentegen wel een goede. Echter de bedrijven die ik noem zijn toch al gerenommeerd te noemen. ( bestaan al vele jaren) en ik lees er wel goede recensies over. Het is echt puur DHZ voor mij..

Weet niet wat de rest hier van vindt maar dat verneem ik uiteraard graag haha.

Gr Gerard
Persoonlijk zou ik gewoon de dingen bij de Lidl halen als je het echt alleen gebruikt om af en toe n schilderijtje ofzo op te hangen. Kwaliteit zal niet ver van die merken die je opnoemt liggen maar de prijs is wel een stuk beter. Ik zie persoonlijk het bestaansrecht van die 'middenmoot' niet echt, koop of gewoon echt de goedkope tools, of ga voor fatsoenlijk spul, maar niet zo half half.

Ik ben ook een stuk tevredener met de Parkside tools die ik heb liggen dan de Bosch Groen zwik die we hier gehad hebben, zowel qua prijs als qua kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:24
Op zich vind ik de prijs van zo'n compleet Einhell setje nog niet eens zo heel hoog eerlijk gezegd. Maar mocht je een compleet eco-systeem willen tegen een redelijke prijs dan zou ik naar de Bosch Blauw 10.8/12V kijken.

Zoiets als dit bijvoorbeeld: https://www.toolstation.n...V+Li-ion+combopack/p13682

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@mark-k eens. Dan heb ik alleen geen uitwisselbaar systeem? dat is iets wat ik juist wel zoek. Zeker met oog op de toekomst dat accu's wellicht nog duurder gaan worden.

@Davidshadow13 Die bosch blauw set is idd wel erg mooi. 2 nadelen. 1. Prijs. 2. geen 18V.. Heb jij ervaring met zon einhell set? En waar zou jij op letten tijdens de aanschaf van een 18v systeem?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1066037 op 16-05-2018 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:34:
@mark-k eens. Dan heb ik alleen geen uitwisselbaar systeem? dat is iets wat ik juist wel zoek. Zeker met oog op de toekomst dat accu's wellicht nog duurder gaan worden.

@Davidshadow13 Die bosch blauw set is idd wel erg mooi. 2 nadelen. 1. Prijs. 2. geen 18V..
Gewoon een maandje of wat doorsparen. Je leven duurt (hopelijk :P ) nog veel langer dan je een goed product nog niet hebt & je hebt er echt veel meer plezier van. Toen we net trouwden, kocht ik voor het klussen een Gamma-schroefboor, hartstikke blij mee. Jaren later een Bosch groen aangeschaft en verdraaid, die bleek veel beter. Ben nu voor Bosch blauw aan t doorsparen. Had ik dat maar jaren eerder gedaan, dan had ik nu al Bosch blauw gehad.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:34:

@Davidshadow13 Die bosch blauw set is idd wel erg mooi. 2 nadelen. 1. Prijs. 2. geen 18V.. Heb jij ervaring met zon einhell set? En waar zou jij op letten tijdens de aanschaf van een 18v systeem?
Wat is er niet uitwisselbaar aan? Deze gebruiken allemaal dezelfde 18V (20V) accu's: https://www.lidl-shop.nl/search?text=C_20v

Verschil 18V en 20V zit erin dat vroeger met nominaal en nu met maximaal voltage van de cellen gerekend wordt dacht ik. Dus zouden de 18V en 20V accu's hetzelfde moeten zijn en kun je dus ook de haakse slijper ermee gebruiken. Wel even met n kleine maar erbij, dat ik dit niet 100% zeker weet.

[ Voor 10% gewijzigd door mark-k op 16-05-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:46:
[...]

Wat is er niet uitwisselbaar aan? Deze gebruiken allemaal dezelfde 18V (20V) accu's: https://www.lidl-shop.nl/search?text=C_20v

Verschil 18V en 20V zit erin dat vroeger met nominaal en nu met maximaal voltage van de cellen gerekend wordt dacht ik
Huh Nice! deze had ik nog niet gezien hou ik ook in overweging. Wat een prijzen! alleen mede gezien @Fuel_80 zijn comment, in hoeverre zouden zij blijven ontwikkelen met hetzelfde accu platform? Ben bang dat dit een kort termijn "project" is van lidl of zit ik hiermee mis?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1066037 op 16-05-2018 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eusebius schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:37:
[...]

Gewoon een maandje of wat doorsparen. Je leven duurt (hopelijk :P ) nog veel langer dan je een goed product nog niet hebt & je hebt er echt veel meer plezier van. Toen we net trouwden, kocht ik voor het klussen een Gamma-schroefboor, hartstikke blij mee. Jaren later een Bosch groen aangeschaft en verdraaid, die bleek veel beter. Ben nu voor Bosch blauw aan t doorsparen. Had ik dat maar jaren eerder gedaan, dan had ik nu al Bosch blauw gehad.
Nuttig, thanks! Zitten een beetje in hetzelfde schuitje denk ik. Alleen, hoe vaak gebruik jij je gereedschap(pen) 3x per jaar of 15 x per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:54
Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:49:
[...]

Huh Nice! deze had ik nog niet gezien hou ik ook in overweging. Wat een prijzen! alleen mede gezien @Fuel_80 zijn comment, in hoeverre zouden zij blijven ontwikkelen met hetzelfde accu platform? Ben bang dat dit een kort termijn "project" is van lidl of zit ik hiermee mis?
Volgens mij gebruikt Lidl dit systeem al wel wat langer.
Uiteindelijk is het natuurlijk ook de vraag hoe lang de gerenommeerde merken bij een bepaald systeem blijven. Al kan ik me voorstellen dat ze met de grote hoeveelheid (professionele) gebruikers niet zo snel overstappen op wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Fuel_80 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:05:
[...]

Volgens mij gebruikt Lidl dit systeem al wel wat langer.
Uiteindelijk is het natuurlijk ook de vraag hoe lang de gerenommeerde merken bij een bepaald systeem blijven. Al kan ik me voorstellen dat ze met de grote hoeveelheid (professionele) gebruikers niet zo snel overstappen op wat anders.
Volgens mij is het inderdaad gewoon hetzelfde als het 18V systeem alleen dan het voltage rebranded naar de max van de cellen ipv de nominale waarde. De accu's zien er iig hetzelfde uit (en kosten ook niet enorm veel btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 18:59

Pixelmagic

Ubergeek

Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:50:
[...]

Nuttig, thanks! Zitten een beetje in hetzelfde schuitje denk ik. Alleen, hoe vaak gebruik jij je gereedschap(pen) 3x per jaar of 15 x per jaar?
Ik heb de lidl cirkelzaag en boormachine sinds feb 2015, gebruik de boormachine wekelijks en redelijk intensief en de cirkelzaag o.a. voor pallets te zagen (aanmaakhout) en andere simpele zaagstukken. Werken beide naar verwachting en was voor net €120 bij elkaar klaar.

De boormachine begint uiterlijk sporen te krijgen omdat ik er niet netjes mee om ga op alle momenten, vooral in de tuin maar doet het prima. De cirkelzaag is gewoon prima, maar misschien niet voor preciesie werk.

Als de boor half uit elkaar valt volgend jaar dan koop ik een nieuwe, hopelijk dat ze dan nog zelfde accu systeem hebben, dan heb ik drie accus voor twee machines. Dat risico kan je voor de prijs prima lopen. Als je dure machine na xx jaren defect is, dan is er gegarandeer ook een ander/beter accu systeem.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[...]

Als je goed spul hebt, 15x. Slecht spul frustreert en dan gebruik je het maar 3x :)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks! Hebben jullie hiernaast ook nog dingen wat ik mee moet nemen in mijn overweging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:46:
[...]

Het gaat mij dan ook meer over het loshalen van bouten (mijn auto is nogal een roestbak), vervanging van slagschroevendraaier zou dan meer een leuke bonus zijn, maar dat wordt m dan niet.

Iemand nog tips over wat slim is, een simpele boormachine en simpele slagschroevendraaier, of een stevige boormachine (heeft die klopfunctie tegenwoordig nut? Bij oude machines leek dat nauwelijks iets te doen) zonder slagschroevendraaier. Ik zal het voornamelijk gebruiken voor metaal en bouten, doe momenteel niet enorm veel met hout.

Ik denk dat ik toch gewoon voor Makita ga, daar heb ik tot nu toe goede ervaringen mee en qua prijs scheelt het allemaal niet zo veel. Wel nog eens zoeken qua prijzen en sets, want soms is een body met accu's en lader goedkoper, en soms is het goedkoper de body en accu's allemaal apart te kopen.

Edit: Heb ik t nou goed dat de DTP141 zowel een (klop)boormachine als (slag)schroevendraaier is?
Ik heb een Metabo SSW 18 LTX 400 BL gekocht voor aan de auto te sleutelen. Beste aankoop ooit. Lekker compact, ramt bijna alles de moeder en bovendien geen Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:45
Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:01:
Thanks! Hebben jullie hiernaast ook nog dingen wat ik mee moet nemen in mijn overweging?
Mag ik je trouwens een kleine tip geven..
Want je zegt dat je nog jong bent.. ga eerst investeren in goed handgereedschap.. en iets later opzoek naar het goede/betere elektrische gereedschap.

Handgereedschap ben je in principe altijd nodig, en als je daar investeert in goed spul, verslijt je dat vrijwel niet..
Koop je nu een leuk accutolletje maar je gebruikt deze nog bijna niet heb je kans dat je tzt wanneer je dit wel echt wilt gaan gebruiken je accu's kapot zijn doordat ze b.v. zijn leeg gelopen..

Ook voor vragen w.b.t. handgereedschap kan je hier natuurlijk terecht.. maar hierboven staan al enkele leuke linkjes met wat leuk/goed handgereedschap :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verstekbakker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:14:
[...]

Ik heb een Metabo SSW 18 LTX 400 BL gekocht voor aan de auto te sleutelen. Beste aankoop ooit. Lekker compact, ramt bijna alles de moeder en bovendien geen Makita.
Die gaat sowieso niet goed genoeg zijn, ik heb nu een luchtsleutel met ongeveer 350Nm, dus die 50Nm extra is niet significant meer.

En hoezo zou het een voordeel zijn als het geen makita is?

Edit: Iemand hier n mening over de DTP141 en de DHP481? Vind het mooi dat de 141 een slagschoevendraaierstand heeft, maar hij is wel wat minder krachtig dan de 481 in alle andere opzichten.

[ Voor 16% gewijzigd door mark-k op 16-05-2018 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:05:
[...]

Die gaat sowieso niet goed genoeg zijn, ik heb nu een luchtsleutel met ongeveer 350Nm, dus die 50Nm extra is niet significant meer.

En hoezo zou het een voordeel zijn als het geen makita is?

Edit: Iemand hier n mening over de DTP141 en de DHP481? Vind het mooi dat de 141 een slagschoevendraaierstand heeft, maar hij is wel wat minder krachtig dan de 481 in alle andere opzichten.
Een luchtsleutel is irritant, Makita vind ik crap. Was je dan van plan met een schroevendraaier meer te kunnen gaan doen onder je auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verstekbakker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:14:
[...]

Een luchtsleutel is irritant, Makita vind ik crap. Was je dan van plan met een schroevendraaier meer te kunnen gaan doen onder je auto?
De moersleutel is voor de auto, om de zooi los te maken. De schroevendraaier/schroefmachine is voor allerlei andere zaken en evt het vastzetten van de zooi van de auto.

Ik ben het trouwens met je eens dat een luchtsleutel vervelend is, maar dat was het punt niet. Het gebrek aan kracht was het punt.

[ Voor 13% gewijzigd door mark-k op 16-05-2018 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:17:
[...]

De moersleutel is voor de auto, om de zooi los te maken. De schroevendraaier/schroefmachine is voor allerlei andere zaken en evt het vastzetten van de zooi van de auto.

Ik ben het trouwens met je eens dat een luchtsleutel vervelend is, maar dat was het punt niet. Het gebrek aan kracht was het punt.
Een schroevendraaier gaat nooit die luchtsleutel kunnen evenaren, waarom is dat dan nog een optie?

Ik heb trouwens nog nooit een schroever gebruikt bij een auto... Dus ik snap echt niet waarom dat een optie is.

Vastdraaien doe je met de hand, en bij de delicate dingen met een momentsleutel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verstekbakker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:35:
[...]

Een schroevendraaier gaat nooit die luchtsleutel kunnen evenaren, waarom is dat dan nog een optie?

Ik heb trouwens nog nooit een schroever gebruikt bij een auto... Dus ik snap echt niet waarom dat een optie is.

Vastdraaien doe je met de hand, en bij de delicate dingen met een momentsleutel.
Vastdraaien puur alles met de hand kost je enorm veel tijd, zeker met simpele boutjes of schroefjes. Verder is die schroevendraaier niet als vervanging van de luchtsleutel, daar is de slagmoersleutel voor. Dacht dat dat na 3x zeggen toch wel duidelijk was.

Vastzetten gewoon het grootste deel met de machine, en dan evt nog met de momentsleutel als het op moment moet, simple as that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:42:
[...]

Vastdraaien puur alles met de hand kost je enorm veel tijd, zeker met simpele boutjes of schroefjes.
Draai jij het maar kapot dan. Gelukkig sleutel je niet aan die van mij...
Verder is die schroevendraaier niet als vervanging van de luchtsleutel, daar is de slagmoersleutel voor. Dacht dat dat na 3x zeggen toch wel duidelijk was.
Ik zal de volgende keer alleen antwoorden wat je wil horen.
Vastzetten gewoon het grootste deel met de machine, en dan evt nog met de momentsleutel als het op moment moet, simple as that.
Vooral blijven doen pik! (Of wat wil je horen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Verstekbakker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:48:
[...]
Draai jij het maar kapot dan. Gelukkig sleutel je niet aan die van mij...

[...]
Ik zal de volgende keer alleen antwoorden wat je wil horen.

[...]

Vooral blijven doen pik! (Of wat wil je horen?)
Wat ik wil horen is ervaringen over de DTP141 of de DHP481...

En ik vind het best knap als t jou lukt om iets kapot te draaien als je moer eerst nog 20mm over lege draad moet voor hij ook maar in de buurt van een aanlegoppervlak komt. Maar succes met die dingen met de hand blijven vastdraaien. Overigens kun je met een machine het aandraaimoment ook instellen dus dan draai je schroefjes er gewoon eerst tot aan aanliggen erin waarna je met de hand t laatste stukje doet indien nodig. Al die klote interieurschroefjes gewoon lekker met de laagste stand, zitten ze binnen n seconde vast ipv dat je 10 seconden aan t kutten bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:03:
[...]

Geen echte hands-on ervaringen met beide machine's maar naar mijn idee zou ik zeggen dat de DTP141 een mannusje van alles is maar nergens echt in uitblinkt, tevens mogelijk een nadeel is dat deze een zeskant opname heeft.. als je hiermee dus even een klein gaatje wilt boren oid moet je daar aparte boortjes voor hebben die een zeskant opname hebben..
Terwijl de DHP481 (of DDF481) een zware krachtpatser is, met gewone snel-span-boorkop en je hier dus in principe "alles" in kunt steken :)

En natuurlijk het voordeel als je voor een DHP/DDF481 gaat (klopboor of niet-klopboor) en je er later een (slag)schroevendraaier bij koopt is dat je dan 2 machines tot je beschikking hebt, en dus niet telkens boortjes/bitjes hoeft te wisselen :)
En ik vind het best knap als t jou lukt om iets kapot te draaien als je moer eerst nog 20mm over lege draad moet voor hij ook maar in de buurt van een aanlegoppervlak komt. Maar succes met die dingen met de hand blijven vastdraaien. Overigens kun je met een machine het aandraaimoment ook instellen dus dan draai je schroefjes er gewoon eerst tot aan aanliggen erin waarna je met de hand t laatste stukje doet indien nodig. Al die klote interieurschroefjes gewoon lekker met de laagste stand, zitten ze binnen n seconde vast ipv dat je 10 seconden aan t kutten bent.
Heerlijk.. dit doe ik ook zo vaak.. eerste deel totdat ze net aankomen ff met een accu-tol en de laatste slagen gewoon met de hand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Voor degenen die zich afvroegen wat voor resultaat die freesopstelling levert, de eerste poging in notenhout, alles out of the box, haaks gemonteerd en verder niets nagelopen; wat gepruts uit de losse pols. 60 graden conisch freesje, 1.2mm diep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BEcNFoa8cp69v9o4Nj13cjhh/medium.jpg

Ergens de komende weken heb ik er daadwerkelijk wat werk voor, maar dat zal tzt wel online verschijnen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Annuk schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Geen echte hands-on ervaringen met beide machine's maar naar mijn idee zou ik zeggen dat de DTP141 een mannusje van alles is maar nergens echt in uitblinkt, tevens mogelijk een nadeel is dat deze een zeskant opname heeft.. als je hiermee dus even een klein gaatje wilt boren oid moet je daar aparte boortjes voor hebben die een zeskant opname hebben..
Terwijl de DHP481 (of DDF481) een zware krachtpatser is, met gewone snel-span-boorkop en je hier dus in principe "alles" in kunt steken :)

En natuurlijk het voordeel als je voor een DHP/DDF481 gaat (klopboor of niet-klopboor) en je er later een (slag)schroevendraaier bij koopt is dat je dan 2 machines tot je beschikking hebt, en dus niet telkens boortjes/bitjes hoeft te wisselen :)

[...]

Heerlijk.. dit doe ik ook zo vaak.. eerste deel totdat ze net aankomen ff met een accu-tol en de laatste slagen gewoon met de hand..
Zoiets had ik inderdaad ook al redelijk geconstateerd, de 141 heeft ook redelijk gelijke boorspecs als de BDF343 die mn pa nu heeft (en die is maar 14.4V en al wat ouder). De vraag is dan dus ook in hoeverre de slagschroevendraaier(stand) nog meerwaarde heeft tov een sterke boor/schroefmachine en slagmoersleutel.

Een losse slagschroevendraaier ga ik momenteel in elk geval sowieso niet halen, dat is me weer even te prijzig met de rest erbij. Maar later misschien ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 639074

mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:03:
[...]
Check zelf het archief even voor wij hier een eindeloze herhaling van zetten krijgen en roep maar als er daarna alsnog vragen zijn. ;)
tweakers.net/forum/list..........keywords481
[...]
Laat ik het anders zeggen: Waar je eerder moedeloos en verslagen strontsaggo werd van het boren van een klein gaatje in beton met je oldschool klopboormachine, zit je iedere vroege ochtend recht overeind in je bed waar je nú weer gaten in mag boren met je nieuwe hamerboor. :+
En dat gaat iedere dag zo door tot het jaar helemaal om is, alle muren en plafonds volledig uitgeboord zijn en je met kerst een gloednieuwe zaagtafel krijgt om het gammele beugelzaagje te vervangen. :Y

Goed gereedschap werkt verslavend. _/-\o_
Verstekbakker schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:14:
[...]
Zo kan die wel weer... _O- :(:)

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 16-05-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:27:
[...]

Zoiets had ik inderdaad ook al redelijk geconstateerd, de 141 heeft ook redelijk gelijke boorspecs als de BDF343 die mn pa nu heeft. De vraag is dan dus ook in hoeverre de slagschroevendraaier(stand) nog meerwaarde heeft tov een sterke boor/schroefmachine en slagmoersleutel.

Een losse slagschroevendraaier ga ik momenteel in elk geval sowieso niet halen, dat is me weer even te prijzig met de rest erbij. Maar later misschien ja.
Daarom zei ik ook al ....als je later.... ;)

Voordeel is natuurlijk als je nu een DHP/DDF481 koopt als set (of evt losse "onderdelen" gaat zoeken) je alvast een lader + accu's hebt.. kan je later een losse body bijkopen (of b.v. bijkopen wanneer Makita de gratis accu actie heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Annuk schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:32:
[...]

Daarom zei ik ook al ....als je later.... ;)

Voordeel is natuurlijk als je nu een DHP/DDF481 koopt als set (of evt losse "onderdelen" gaat zoeken) je alvast een lader + accu's hebt.. kan je later een losse body bijkopen (of b.v. bijkopen wanneer Makita de gratis accu actie heeft).
Gratis accu actie?

Overigens is het kopen van losse bodies en een accu-lader-set goedkoper dan een body met accu's kopen voor zover ik heb kunnen vinden tot nu toe (amazon.de, voor zowel de DTW1002 als de DHP481 als de DTP141).
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:30:
[...]

Check zelf het archief even voor wij hier een eindeloze herhaling van zetten krijgen en roep maar als er daarna alsnog vragen zijn. ;)
tweakers.net/forum/list..........keywords481
Uiteraard had ik de zoekfunctie al gebruikt, dan vind je voor de 481 inderdaad wel wat dingetjes, maar over de 141 is hier niks te vinden dus vandaar dat ik de vraag stelde ;)

[ Voor 31% gewijzigd door mark-k op 16-05-2018 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
mark-k schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:51:
[...]

Gratis accu actie?

Overigens is het kopen van losse bodies en een accu-lader-set goedkoper dan een body met accu's kopen voor zover ik heb kunnen vinden tot nu toe (amazon.de, voor zowel de DTW1002 als de DHP481 als de DTP141).

[...]

Uiteraard had ik de zoekfunctie al gebruikt, dan vind je voor de 481 inderdaad wel wat dingetjes, maar over de 141 is hier niks te vinden dus vandaar dat ik de vraag stelde ;)
Voor kleine schroeven zou ik geen 481 kopen. Dat ding is fijn, maar absoluut niet licht. Licht (met redelijk wat power) is de 483 en middenklasse is de 484. Met beide kan je schroeven van 5x100 nog prima indraaien. Heb met de DDF484 ook wel 6x120 gedaan en een houtdraadbout hier en daar, maar echt van harte ging het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 1066037 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:46:
Ik ben opzoek naar een multi platform gereedschapsset (uitwisselbare accu). Ik twijfel momenteel tussen een vijf tal soorten merken.

- Powerplus (dual power systeem)
- Einhell (X-Change)
- Worx (power share)
- Batavia (Maxxpack)
- Bosch groen (Power for all system)

Ik ben nog jong en wil binnenkort gaan beginnen met de aanschaf van gereedschap. Dit zal in eerste instantie een boormachine zijn maar op latere termijn zal dit uitgebreid worden. Ik wil alleen al wel voorruit kijken en als ik zie hoe duur die accu's zijn lijkt een mutli platform systeem mij een goede investering.

Waar moet ik volgens jullie op letten bij de aanschaf van dergelijke producten?

En welk platform heeft jullie voorkeur (en waarom?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Gr Gerard
Omdat nu niet later is en je toch vooruit wilt: koop een el cheapo accutol (ivm al aangegeven houdbaarheid van accu's) en een goede (metabo, makita, bosch blauw, etc) multihamer met snoer. Die laatste hamert, boort en schroeft in alles wat je wilt en heb je op je 50e nog, zelfs bij zware mishandeling. En de eerste is voor het handzame en voorlopig in incidentele. Als je straks een keer een eigen huis hebt en wat meer gebruikt koop je wat beters voor die accutol.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:54:
[...]

Voor kleine schroeven zou ik geen 481 kopen. Dat ding is fijn, maar absoluut niet licht. Licht (met redelijk wat power) is de 483 en middenklasse is de 484. Met beide kan je schroeven van 5x100 nog prima indraaien. Heb met de DDF484 ook wel 6x120 gedaan en een houtdraadbout hier en daar, maar echt van harte ging het niet.
Hmm, dat gewicht had ik idd wel even naar gekeken, maar niet lang genoeg blijkbaar want het scheelt inderdaad een hoop. Hoewel ik me meer zorgen maak over niet fatsoenlijk kunnen boren dan niet fatsoenlijk kunnen schroeven als ik eerlijk ben. Maar dat gewicht is zeker een goed puntje om even over na te denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02-05 19:16

M0i

McGryphon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:58:
[...]

Dewalt heeft met de DCF899 ook een slagmoersleutel in de zware categorie. Dit zijn echter wel echt lompe bakbeesten waarmee je geen schroeven in hout wil gaan zitten draaien.

Groter en sterker is niet altijd beter. Als je een zware slagmoersleutel zoekt zijn er een aantal goeie opties, maar die zijn eigenlijk geen vervanging meer voor een slagschroevendraaier.
Ik heb deze (DCF889) slagmoersleutel, het is een vervanger van een compressormodel deze gebruik je normaal ook niet in huis etc.
Voor wielbouten losdraaien en ander lomp werk is hij goed, lomp sterk en zwaar losdraaien gaat goed vastdraaien is tricky voor je het weet zit het al te vast.
Leuk om erbij te hebben als je regelmatig lomp / sloop werk hebt of 100 meter vangrail moet plaatsen het is een leuk ding voor de heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heeft er iemand hier ervaring met garantie van Milwaukee? Mijn impactdriver geeft hoge pieptoon en draait nog maar 1 kant op. Machine is niet in NL gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Sethro schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 23:34:
Heeft er iemand hier ervaring met garantie van Milwaukee? Mijn impactdriver geeft hoge pieptoon en draait nog maar 1 kant op. Machine is niet in NL gekocht.
Waar is hij wel gekocht, en hoe lang geleden? Als het in de EU en binnen de 2 jaar is heb je sowieso nog gewoon garantie bij de winkel. Is het langer dan 2 jaar of buiten de EU zul je contact met Milwaukee moeten opnemen en vragen wat zij hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over 18V systemen gesproken, waarom heeft Makita eigenlijk een 18V lijn met incompatibele accu's (de G accu)? Mijn pa heeft zo'n schroefmachientje gekocht en eigenlijk zijn er heel weinig machines die deze accu gebruiken en de normale 18V accu past niet (en vise versa).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922281

The Eagle schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:20:
[...]

Omdat nu niet later is en je toch vooruit wilt: koop een el cheapo accutol (ivm al aangegeven houdbaarheid van accu's) en een goede (metabo, makita, bosch blauw, etc) multihamer met snoer. Die laatste hamert, boort en schroeft in alles wat je wilt en heb je op je 50e nog, zelfs bij zware mishandeling. En de eerste is voor het handzame en voorlopig in incidentele. Als je straks een keer een eigen huis hebt en wat meer gebruikt koop je wat beters voor die accutol.
Ik zou juist exact het tegenovergestelde adviseren. Goedkoop accugereedschap is altijd kut. Accu's zijn altijd leeg, zijn snel leeg, machine heeft geen kracht. Een Lidl hamerboor (met snoer) voldoet daarentegen best prima. Accutol gebruik je ook vele malen vaker dan een hamerboor.

Wat mij betreft dus: koop een goeie accu-schroefboormachine. Een heel ecosysteem met allemaal dezelfde accu's is voor de gemiddelde klusser ook helemaal niet nodig. Het meeste gereedschap (eigenlijk alles op de accutol na) kan namelijk prima met een snoertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:27
Makita had het eerste kwartaal van dit jaar een gratis accu actie waarbij je na aankoop van zo'n beetje elke losse 18v body van Makita een gratis 3Ah accu toegestuurd kreeg.

Ik heb in die tijd drie bodies gekocht (dus) nu ook 3 extra accu's. _/-\o_

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

FragDaddy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Makita had het eerste kwartaal van dit jaar een gratis accu actie waarbij je na aankoop van zo'n beetje elke losse 18v body van Makita een gratis 3Ah accu toegestuurd kreeg.

Ik heb in die tijd drie bodies gekocht (dus) nu ook 3 extra accu's. _/-\o_
Verdorie, was mn auto maar eerder kapot gegaan dan had ik die nog mooi mee kunnen pakken :p

Geldt dat overigens ook voor in Duitsland bestelde units? Want daar is het vaak toch goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:13

artificial_sun

Mazda Rx7

zonoskar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:53:
Over 18V systemen gesproken, waarom heeft Makita eigenlijk een 18V lijn met incompatibele accu's (de G accu)? Mijn pa heeft zo'n schroefmachientje gekocht en eigenlijk zijn er heel weinig machines die deze accu gebruiken en de normale 18V accu past niet (en vise versa).
Dit was altijd Maktec oid. Makita doet dit waarschijnlijk omdat er vraag naar goedkoper gereedschap is.

Wat mij betreft volledig overbodig naast de CTX en LTX lijn.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
artificial_sun schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Dit was altijd Maktec oid. Makita doet dit waarschijnlijk omdat er vraag naar goedkoper gereedschap is.
Dit inderdaad. Meer bepaald omdat "Maktec" als merknaam wegviel tegen de goedkopere lijnen van o.a. Metabo, Hitachi en/of Dewalt die ernaast lagen in veel winkels is besloten toch weer de merknaam "Makita" te gaan voeren.
Er is in management en/of marketing ergens het besluit gevallen dat de potentiële extra verkopen in het onder (midden?)segment door daar de naam Makita in te voeren netto meer dan compenseren voor de schade die de merknaam "Makita" zal ondervinden van de goedkopere producten die onder de voorheen gehanteerde kwaliteitsbaseline liggen.
Wat mij betreft volledig overbodig naast de CTX en LTX lijn.
Maar Jan Lul zonder technische kennis ziet dat de 18V goedkope Makita groter en zwaarder is dan de net zo dure CXT, dus gaat er dan vanuit dat het ook sterker en beter gereedschap zal zijn. En die komt er wellicht wel nooit achter dat die accu's niet uitwisselbaar zijn met andere tools, omdat veel klussers nou eenmaal lang niet zo enthousiast zijn, zeker qua toolcollectie, als het gemiddelde in dit topic.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:30:
door daar de naam Makita in te voeren netto meer dan compenseren voor de schade die de merknaam "Makita" zal ondervinden van de goedkopere producten die onder de voorheen gehanteerde kwaliteitsbaseline liggen.
Ja, dat is waar ik aan dacht. Afgelopen weekend was er een aanbieding bij de gamma voor een best aantrekkelijk geprijsde Makita schroefmachine (25 euro goedkoper dan bij gereedschapswinkel.nl), gelukkig stond er in de specs dat de accu niet compatible was met de rest van het 18V gamma, anders had ik die misschien wel gekocht.

Nu ben ik "op zoek" naar een DDF484 ter vervanging van mijn BDF343. Nummering bij Makita is ook een beetje vreemd, de 481 is zo ver ik kan zien het top model, daarna de 484 en de 482, het enige echte verschil lijkt in de BL motor te zitten en dan de 483 (een 484 zonder metalen tandwielkast en wat minder Nm). Maar qua prijs is het 482, 483, 484, 481.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:27
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:06:
Geldt dat overigens ook voor in Duitsland bestelde units? Want daar is het vaak toch goedkoper.
Nee, alleen via Nederlandse Makita dealers.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

zonoskar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:05:
[...]

Ja, dat is waar ik aan dacht. Afgelopen weekend was er een aanbieding bij de gamma voor een best aantrekkelijk geprijsde Makita schroefmachine (25 euro goedkoper dan bij gereedschapswinkel.nl), gelukkig stond er in de specs dat de accu niet compatible was met de rest van het 18V gamma, anders had ik die misschien wel gekocht.

Nu ben ik "op zoek" naar een DDF484 ter vervanging van mijn BDF343. Nummering bij Makita is ook een beetje vreemd, de 481 is zo ver ik kan zien het top model, daarna de 484 en de 482, het enige echte verschil lijkt in de BL motor te zitten en dan de 483 (een 484 zonder metalen tandwielkast en wat minder Nm). Maar qua prijs is het 482, 483, 484, 481.
Wat bedoel je met metalen tandwielkast? De omhuizing van de transmissie is ook bij de 481 nog kunststof. (DHP481 teardown: YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:34:
Wat bedoel je met metalen tandwielkast? De omhuizing van de transmissie is ook bij de 481 nog kunststof. (DHP481 teardown: YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill )
De DDF484 heeft dat, volgens de Makita website: "Uiterst duurzaam dankzij aluminium tandwielhuis en diverse accubeveiligingen" . De DDF481 heeft dat ook volgens de spec pagina. De DHP481 is toch de vorige generatie? Misschien is dat alu tandwielhuis de verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:53

DJT

orf schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:07:
Gisteren de Bosch GST 150 CE binnengekregen.

[afbeelding]

Hij is wat zwaarder dan ik gedacht had, maar voelt wel enorm degelijk aan.
Ik heb 'm een paar weken terug ook gekocht, voelt wat zwaar aan maar in het werk vind ik 'm juist weer heel licht/soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:40
FragDaddy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:28:
[...]

Nee, alleen via geselecteerde Nederlandse Makita dealers.
FTFY

Vaak is het net zo voordelig om in DE een losse body met losse accu te kopen. Wel afhankelijk van het model. Soms is dat dan wel zonder koffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:01

Jelte,89

Woodworking

Voor de liefhebbers van Bosch Blauw...

GSB 18-2 en de GDR 18, voor 229 euro,

Zover ik kan zien is dat niet echt een verkeerde deal...

http://www.ibood.com/diy-...rtools-2x-20-ah-accu.html

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

zonoskar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:15:
[...]

De DDF484 heeft dat, volgens de Makita website: "Uiterst duurzaam dankzij aluminium tandwielhuis en diverse accubeveiligingen" . De DDF481 heeft dat ook volgens de spec pagina. De DHP481 is toch de vorige generatie? Misschien is dat alu tandwielhuis de verbetering.
Volgens mij gaat dat alu tandwielhuis puur om de endplate van de behuizing die je aan de buitenkant kan zien zitten.

Blegh, weer n dilemma, vind de DDF481 nu weer een stuk goedkoper dan de DHP481 (scheelt zo'n 40 euro), dus weer overwegen of je echt wat hebt aan een klopstand of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door mark-k op 17-05-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:48
Jelte,89 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:48:
Voor de liefhebbers van Bosch Blauw...

GSB 18-2 en de GDR 18, voor 229 euro,

Zover ik kan zien is dat niet echt een verkeerde deal...

http://www.ibood.com/diy-...rtools-2x-20-ah-accu.html
Ziet er niet verkeerd uit... en je krijgt zelfs een opzetstekker meegeleverd (want UK-stekker)
Een GDR 18 body is vaak al 149,-

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 17-05-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:57:
[...]

Volgens mij gaat dat alu tandwielhuis puur om de endplate van de behuizing die je aan de buitenkant kan zien zitten.

Blegh, weer n dilemma, vind de DDF481 nu weer een stuk goedkoper dan de DHP481 (scheelt zo'n 40 euro), dus weer overwegen of je echt wat hebt aan een klopstand of niet.
Meningen zijn verdeeld, maar het is wel zo dat je in beton beter een boorhamer kan gebruiken en in baksteen/voegen ook niet altijd een klopstand nodig hebt.

De vraag is of je echt absoluut geen extra machine wil aanschaffen naast de 481. Dan is een met klopstand de oplossing. Als je al een boorhamer hebt of wil aanschaffen, kan je die zonder kopen. Je hebt trouwens al een DHR171 voor iets meer dan €115 op Amazon.de. Als je dan even creatief rekent en die bespaarde €40 van DHP/DDF481 meeneemt, is ie maar €75 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:23:
[...]

Meningen zijn verdeeld, maar het is wel zo dat je in beton beter een boorhamer kan gebruiken en in baksteen/voegen ook niet altijd een klopstand nodig hebt.

De vraag is of je echt absoluut geen extra machine wil aanschaffen naast de 481. Dan is een met klopstand de oplossing. Als je al een boorhamer hebt of wil aanschaffen, kan je die zonder kopen. Je hebt trouwens al een DHR171 voor iets meer dan €115 op Amazon.de. Als je dan even creatief rekent en die bespaarde €40 van DHP/DDF481 meeneemt, is ie maar €75 ;)
We hebben nu een Bosch boorhamer op 230V liggen die meer dan adequaat is voor de muren hier. Probleem is dat die soms ook wel meer weghaalt dan alleen hetgeen voor het gat weg moet. Maar ik verwacht eigenlijk ook niet vaak een boorhamer nodig te hebben (of klopboor in dat geval eigenlijk). Eerst was het verschil iets van 10-15 euro, nu is t 37, dan wordt het toch wat significanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 07:13
CappieL schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:57:
[...]

Ziet er niet verkeerd uit... en je krijgt zelfs een opzetstekker meegeleverd (want UK-stekker)
Een GDR 18 body is vaak al 149,-
Leuke actie, heb alleen geen accuboor nodig alleen de GDR18-LI zou ik graag hebben. Helaas niet waard om daarvoor 2 machines te kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Roobje schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:52:
[...]

Leuke actie, heb alleen geen accuboor nodig alleen de GDR18-LI zou ik graag hebben. Helaas niet waard om daarvoor 2 machines te kopen ;)
Helaas zijn inkoopacties via Tweakers verboden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind een schroefmachine met speciaal beton boortje (bijv https://www.misteragri.com/23301819) fijner boren dan een boor met klopstand en een normale steenboor. Ik heb die combi alleen nog niet in beton geprobeerd, maar de 86-or-so gaten die ik met die betonboor gedaan heb waren een eitje. Voor echt beton heb ik een boorhamer met SDS boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:31:
[...]

We hebben nu een Bosch boorhamer op 230V liggen die meer dan adequaat is voor de muren hier. Probleem is dat die soms ook wel meer weghaalt dan alleen hetgeen voor het gat weg moet. Maar ik verwacht eigenlijk ook niet vaak een boorhamer nodig te hebben (of klopboor in dat geval eigenlijk). Eerst was het verschil iets van 10-15 euro, nu is t 37, dan wordt het toch wat significanter.
Zoek nog even goed in dit draadje op accu klopboor. Het kost je namelijk altijd meer dan "die paar euro". Hint: speling.
Mijn persoonlijke mening is dat ik zelfs als de DHP goedkoper is dan de DDF, ik nog steeds de DDF neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Nivado schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:29:
[...]

Zoek nog even goed in dit draadje op accu klopboor. Het kost je namelijk altijd meer dan "die paar euro". Hint: speling.
Mijn persoonlijke mening is dat ik zelfs als de DHP goedkoper is dan de DDF, ik nog steeds de DDF neem.
Hoewel ik meteen dacht aan het filmpje van AvE waarin hij maar 0.1mm excentriciteit meet ( YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill ), lijkt het idd zo te zijn dat die klopfunctie in elk geval eerder voor problemen kan zorgen. Dat gecombineerd met het feit dat ik m waarschijnlijk nauwelijks zal gebruiken ga ik inderdaad maar voor de DDF481 als ik idd nu een boor ga aanschaffen.

Zie wel dat de DDF zonder makpac is, iemand enig idee of je n DTW1002, DDF481, 2 5Ah accu's, en lader in 1 makpac maat 1 krijgt? (zal wel niet zeker)

[ Voor 8% gewijzigd door mark-k op 17-05-2018 17:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Het zit in elkaar, en functioneert :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JnPujRpwKKQS9bVhqnVkP3YG/medium.jpg

Nu nog terug uit elkaar halen, alles afwerken, lakken en weer terug in elkaar, maar ik ben er tot dusver best tevreden mee :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alan z
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 11:52
McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:49:
Het zit in elkaar, en functioneert :9
Prima ajeto constructie (y)
Mocht je nog een goedkope aandrijving zoeken kan je er natuurlijk altijd ook een 15eu parkside boormachine aan koppelen. https://www.lidl-shop.nl/...ormachine-750W/p100226085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Alan z schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:28:
[...]

Mocht je nog een goedkope aandrijving zoeken kan je er natuurlijk altijd ook een 15eu parkside boormachine aan koppelen. https://www.lidl-shop.nl/...ormachine-750W/p100226085
Neem de accu variant, is ie nog mobieler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
[...]

Neuh, hele idee is dat de "aandrijving" een losse shaft is waar ik eender welke voorhanden zijnde boormachine direct aan kan hangen. En ik heb hier thuis al 6 boormachines liggen die beter werken dan zo'n kuttige Parkside, waaronder de afgebeelde 18V Dewalt :+

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 17-05-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:00:
[...]

Neuh, hele idee is dat de "aandrijving" een losse shaft is waar ik eender welke voorhanden zijnde boormachine direct aan kan hangen. En ik heb hier thuis al 6 boormachines liggen die beter werken dan zo'n kuttige Parkside, waaronder de afgebeelde 18V Dewalt :+
Misschien nog een 3e lijmklem erbij ipv de tie-wrap die je nu gebruikt voor de trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:11:
[...]

Misschien nog een 3e lijmklem erbij ipv de tie-wrap die je nu gebruikt voor de trigger.
Daarvoor gaat sowieso nog een wat sierlijkere oplossing moeten komen. Een lijmklem is niet wenselijk, want dat trilt los tenzij je hem er strak op zet, en ik heb graag meer instelbaarheid qua toerental dan "550rpm of 2000rpm".

Misschien dat een machineklem van het goede formaat wel zou werken.

Er is nog altijd de optie dat er een (brushless) motortje direct aan vast komt, maar dat zijn extra kosten die niet nodig zijn voor de functie.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 17-05-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:14:
[...]

Daarvoor gaat sowieso nog een wat sierlijkere oplossing moeten komen. Een lijmklem is niet wenselijk, want dat trilt los tenzij je hem er strak op zet, en ik heb graag meer instelbaarheid qua toerental dan "550rpm of 2000rpm".

Misschien dat een machineklem van het goede formaat wel zou werken.

Er is nog altijd de optie dat er een (brushless) motortje direct aan vast komt, maar dat zijn extra kosten die niet nodig zijn voor de functie.
Hoeft niet perse los te trillen, zou het gewoon een keer testen om te zien wat het doet. Desnoods eerst een simpel elastiekje om je knop dat hij iets meer grip heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:16:
[...]

Hoeft niet perse los te trillen, zou het gewoon een keer testen om te zien wat het doet. Desnoods eerst een simpel elastiekje om je knop dat hij iets meer grip heeft.
Ik heb het geprobeerd, en het trilde in no time los :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Haha ok, my bad :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
[...]
Mooi toch :D Of je pakt een draaibank van de Lidl

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Allejezus, dan heb ik toch stukken meer vertrouwen in mijn eigen fabricagevaardigheid. Wat een ding :')

Wat ik nu heb is de rugzaktransportversie die ik ben gaan maken om te oefenen voor de serieuzere draaibank die ik nog ga maken, en toch zit ik al bijna aan hetzelfde gewicht ook :')

Wat dat betreft. In eerste instantie bedacht ik me dat een zelfbouw-draaibank eigenlijk minder dan 40 kilo moest wegen. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat het geheel best een kilo of 60 mag wegen als je er 8 kilo tailstock en 12 kilo drivetrain vanaf pakt als je hem opbergt :+
Meer gewicht is meer stabiliteit. En dikker materiaal is minder gaten er in fikken met 3,2mm elektrodes. Beide zijn niet overbodig :+

[ Voor 49% gewijzigd door McGryphon op 17-05-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:49:
[...]

Hoewel ik meteen dacht aan het filmpje van AvE waarin hij maar 0.1mm excentriciteit meet ( YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill ), lijkt het idd zo te zijn dat die klopfunctie in elk geval eerder voor problemen kan zorgen. Dat gecombineerd met het feit dat ik m waarschijnlijk nauwelijks zal gebruiken ga ik inderdaad maar voor de DDF481 als ik idd nu een boor ga aanschaffen.

Zie wel dat de DDF zonder makpac is, iemand enig idee of je n DTW1002, DDF481, 2 5Ah accu's, en lader in 1 makpac maat 1 krijgt? (zal wel niet zeker)
Denk het niet, nee. Volgens mij past daar sowieso weinig in. Zie ze vooral met bitjes/boortjes of assortimentsbakjes. Een maat 3 is waarschijnlijk ruim genoeg.

Je kan evt ook kijken naar Auer. Die hebben ook boxen in allerlei formaten. Staat hier in het topic ook wel iets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:55:
[...]

Denk het niet, nee. Volgens mij past daar sowieso weinig in. Zie ze vooral met bitjes/boortjes of assortimentsbakjes. Een maat 3 is waarschijnlijk ruim genoeg.

Je kan evt ook kijken naar Auer. Die hebben ook boxen in allerlei formaten. Staat hier in het topic ook wel iets over.
De accu's en lader worden in de mbox1 geleverd, dus neem aan dat dat wel past. Als ik ff reken zouden de 2 tools ook samen in een 1 moeten passen, dus denk dat ik er nog maar even zo eentje moet fixen (daar gaat weer n deel van t verschil tussen de DDF en DHP, aangezien die met box geleverd werd).

Lijstje is iig nu de DTW1002, DDF481, en n set met 2x 5.0AH accu's en lader in mbox, komt net niet aan de 555 euro samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mark-k schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:16:
[...]

De accu's en lader worden in de mbox1 geleverd, dus neem aan dat dat wel past. Als ik ff reken zouden de 2 tools ook samen in een 1 moeten passen, dus denk dat ik er nog maar even zo eentje moet fixen (daar gaat weer n deel van t verschil tussen de DDF en DHP, aangezien die met box geleverd werd).

Lijstje is iig nu de DTW1002, DDF481, en n set met 2x 5.0AH accu's en lader in mbox, komt net niet aan de 555 euro samen.
Misschien was dat een deel van het prijsverschil. Je hebt DDF481Z of ZJ (mogelijk niet op Amazon.de). Die laatste is met mbox. Je hebt overigens nog meer varianten, maar die zijn allemaal met accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:52

orf

McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Hier gebruikt Matthias Wandel daar een handig blokje voor met getapt schroefdraad:

Overigens stopte zijn DeWalt elke keer na X minuten automatisch. Zie datzelfde filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Framoes schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:24:
[...]

Misschien was dat een deel van het prijsverschil. Je hebt DDF481Z of ZJ (mogelijk niet op Amazon.de). Die laatste is met mbox. Je hebt overigens nog meer varianten, maar die zijn allemaal met accu's.
Ja had ik ff niet naar gekeken, toen ik de DHP nog zocht was het verschil tussen met of zonder mbox maar 6 euro dus ik had die zonder al niet meer meegenomen in het vergelijk. Overigens was dat op gereedschapcentrum.nl ipv op amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
Ik weet het redelijk zeker maar een dubbelcheck;
14.4v batterij in een 18v boor moet geen probleem zijn toch? Tuurlijk zal de kracht wat minder zijn, maar het werkt / veilig?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Dzine schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:13:
Ik weet het redelijk zeker maar een dubbelcheck;
14.4v batterij in een 18v boor moet geen probleem zijn toch? Tuurlijk zal de kracht wat minder zijn, maar het werkt / veilig?
Omdat je spanning lager is, zal de stroom hoger zijn. Hierdoor kan je accu overbelast/oververhit raken. Dit is funest voor de levensduur van je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

McGryphon schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:31:
[...]
Allejezus, dan heb ik toch stukken meer vertrouwen in mijn eigen fabricagevaardigheid. Wat een ding :')
Probeer even het positieve te zien, zelfs met dit vehikel moet je 'serieus' werk kunt afleveren.
Ik weet dat het veel minder leuk is dan jouw diy project van vallen en opstaan, maar uiteindelijk kun je er wel meteen mee aan de slag, ondanks de ongetwijfeld matige Lidl kruideniers kwaliteit. O-)
Wat ik nu heb is de rugzaktransportversie die ik ben gaan maken om te oefenen voor de serieuzere draaibank die ik nog ga maken, en toch zit ik al bijna aan hetzelfde gewicht ook :')
Wat voor dingen wil je eigenlijk gaan maken met deze draaidwerg??
.....
Meer gewicht is meer stabiliteit. En dikker materiaal is minder gaten er in fikken met 3,2mm elektrodes. Beide zijn niet overbodig :+
Na een jaar of dertig lassen gaat het bij mij nog steeds ninja style (zo heb ik het ook 'geleerd'), maar via 'trial & much error' ben ik wel achter de meest basale laslogica gekomen.

Nu ben ik ondanks die jaren ploeteren nog steeds de laatste die je om betrouwbaar lasadvies moet vragen, maar als je geen doorgeefluik in dun buis wilt fikken, dan moet je de elektrode niet loodrecht houden en af en toe even liften om al te veel lokale hittevorming te voorkomen.
Echt mooi wordt de las er niet van, maar je brandt er in ieder geval minder snel doorheen. :X

Een inverter helpt ook, met m'n vroegere trafo was dit met dunner buis aanvankelijk ook worstelen en met een gereduceerd amperage heeft de elektrode sneller de neiging hinderlijk te kleven.
Met een mig/mag komt een ongeoefende hand dan een stuk verder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:39
Nivado schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:34:
[...]

Omdat je spanning lager is, zal de stroom hoger zijn. Hierdoor kan je accu overbelast/oververhit raken. Dit is funest voor de levensduur van je accu.
Dat valt mee denk ik.
Het gaat om een 14,4V accu in een 18V machine?

Stel de motor van de 18V machine heeft een weerstand van 1 Ohm.
Bij 18V zal er dan 18 ampère stroom lopen.
Bij 14,4V is dat dan 14,4 ampère, dus de machine zal minder kracht leveren dan gewoonlijk.

Andersom: een 18V accu in een 14,4V machine levert teveel stroom en zal de machine te zwaar belasten!
Een accu kan heel veel stroom leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rob Z schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:26:
[...]

Dat valt mee denk ik.

Bij 14,4V is dat dan 14,4 ampère, dus de machine zal minder kracht leveren dan gewoonlijk.

Andersom: een 18V accu in een 14,4V machine levert teveel stroom en zal de machine te zwaar belasten!
Inderdaad, als de motor hetzelfde vermogen zou houden zou dat juist accuwissel in de hand werken.
Van de andere kant, als het echt niet mocht had Makita wel een fysieke ander interface toegepast zodat het niet eens kan.
Maar Makita gebruikt Sony VTC cellen, deze kunnen volgensmij 10 of 15C aan, in de meest gebruikte accus (3 & 5AH) staan 2 sets parallel (5S2P in het geval van de 18V) dus dat zou 2x15x3=90A (!!!) in het geval van de 3AH zijn. Bij een 18V accu dus bijna 2kW... _/-\o_ _/-\o_
Ik ga er maar vanuit dat Makita de BMS iets 'rustiger' heeft afgesteld... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 03:40:
[...]

Probeer even het positieve te zien, zelfs met dit vehikel moet je 'serieus' werk kunt afleveren.
Ik weet dat het veel minder leuk is dan jouw diy project van vallen en opstaan, maar uiteindelijk kun je er wel meteen mee aan de slag, ondanks de ongetwijfeld matige Lidl kruideniers kwaliteit. O-)
Absoluut, ik verbaas me gewoon graag soms :P
[...]

Wat voor dingen wil je eigenlijk gaan maken met deze draaidwerg??
De eerdere dingen die op het lijstje staan; ronde onderdelen voor bewegende constructies waar toleranties niet heel belangrijk zijn, uit hout of plastic; handvatten voor floggers en zwepen; verder valt het nog te bezien, waarschijnlijk vooral "net wat in de design envelope past".
[...]

Na een jaar of dertig lassen gaat het bij mij nog steeds ninja style (zo heb ik het ook 'geleerd'), maar via 'trial & much error' ben ik wel achter de meest basale laslogica gekomen.

Nu ben ik ondanks die jaren ploeteren nog steeds de laatste die je om betrouwbaar lasadvies moet vragen, maar als je geen doorgeefluik in dun buis wilt fikken, dan moet je de elektrode niet loodrecht houden en af en toe even liften om al te veel lokale hittevorming te voorkomen.
Echt mooi wordt de las er niet van, maar je brandt er in ieder geval minder snel doorheen. :X
Dit is inderdaad een dingetje. 2mm wanddikte kokers aan elkaar lassen gaat een stukje soepeler sinds ik mezelf heb geleerd dat het niet erg is om halverwege te stoppen en opnieuw te beginnen.
De elektrodehoek hoort afaik eigenlijk nooit loodrecht te zijn, ik probeer te beginnen rond 20 graden sleephoek en varieer van daaraf naargelang hoe het lasbad reageert.
In het begin had ik de neiging veel te vlak te lassen, met als gevolgen spetteren, slechte fusie en onderbroken lasrups. Loodrecht blaas ik er al snel dwars doorheen inderdaad.
Horizontaal en in positie lassen gaat me wel aardig af inmiddels, maar verticaal lassen, dat mag iemand met ervaring me eens aan gaan leren.
Een inverter helpt ook, met m'n vroegere trafo was dit met dunner buis aanvankelijk ook worstelen en met een gereduceerd amperage heeft de elektrode sneller de neiging hinderlijk te kleven.
Met een mig/mag komt een ongeoefende hand dan een stuk verder. :)
https://www.hbm-machines....rter-met-digitaal-display dit is een behoorlijk prettig lasapparaat imo, zeker voor het geld. AC elektrode lassen is wel hoe ik mijn eerste vonken heb gemaakt, maar DC last imo een stuk fijner, ook bij dikker materiaal.

Mig/mag zit er domweg voorlopig nog niet in. In mijn tuin staat te veel wind, en in mijn schuur heb ik te weinig ruimte, om daar een heel zinnige aanschaf van de maken. Denk dat zo'n apparaat er pas komt als ik echt <2mm moet gaan lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Rob Z schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:26:
[...]

Dat valt mee denk ik.

Helaas is een motor geen constante weerstand, dus je vergelijking gaat niet op.
De weerstand van de spoelen van een motor, en dus het vermogen en de stroom, is afhankelijk van de belasting. Aangezien P = I A, neemt bij afnemend voltage de stroom evenredig toe. Ik neem aandat BL 18V motoren ruim 700W leveren, moet de 18v accu ca. 40A kunnen leveren. Een 14,4V accu moet dan ca. 50A leveren. Dus ja accu's kunnen veel stroom leveren, maar doen alsof 25% meer niets uitmaakt gaat mij veel te ver.
bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:33:
[...]
Inderdaad, als de motor hetzelfde vermogen zou houden zou dat juist accuwissel in de hand werken.
Uhm nee.

[ Voor 9% gewijzigd door Nivado op 18-05-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Betreft de accuwissel @Dzine; welke machine en accu hebben we het hier precies over?

Met een brushless model zal het sowieso niet werken, want stuurelektronica says no. Brushed zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat voor motor er precies in zit en hoe (simpel) het bedraad is.

[ Voor 26% gewijzigd door McGryphon op 18-05-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb de 14.4V accu van mijn BDF343 in mijn DTD154 (brushless) gestopt en dat werkte gewoon. Ik heb alleen zonder echte belasting getest aangezien ik toch ook 18V accu's heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
zonoskar schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:56:
Ik heb de 14.4V accu van mijn BDF343 in mijn DTD154 (brushless) gestopt en dat werkte gewoon. Ik heb alleen zonder echte belasting getest aangezien ik toch ook 18V accu's heb.
Huh, dan werkt de brushless aansturingselektronica bij Makita anders dan bij Dewalt en Milwaukee. TIL.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:20
Ik heb ook weer eens een nieuw hulptooltje:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/963/41466499064_d3d62690de_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/961/42187523841_f9cfd43f95_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/961/41466497574_1163437161_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/911/41466499594_7716d5ca5c_o.jpg

Het is door mijn zwager ge-3D-print en het aluminium deel is een gordijnrail. Het is dus de DIY-versie van dit:

In de rail past precies de schaalverdeling van Incra, dus die kan ik nog toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
L.N. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:22:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is door mijn zwager ge-3D-print en het aluminium deel is een gordijnrail. Het is dus de DIY-versie van dit:

[video]

In de rail past precies de schaalverdeling van Incra, dus die kan ik nog toevoegen.
I love making tools using tools to better use my tools :+
Mooie hobby hè? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 03-05 20:25
McGryphon schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:30:
Betreft de accuwissel @Dzine; welke machine en accu hebben we het hier precies over?

Met een brushless model zal het sowieso niet werken, want stuurelektronica says no. Brushed zijn er verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat voor motor er precies in zit en hoe (simpel) het bedraad is.
Ik heb een Metabo 14.4v boor met 2 accu's van 2Ah. Ik wil er graag een body bij, maar deze worden bijna niet (betaalbaar) los verkocht in 14.4v. 18v bodies wel, vandaar mijn vraag.

[ Voor 1% gewijzigd door Dzine op 18-05-2018 13:00 . Reden: typo ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
CappieL schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:24:
Ik haalde dinsdag mijn Einhell afkortzaag weer even uit de doos om wat te zagen en ik zat maar te klooien met het afstellen van de zaag (simpele 90° zaagsnede). Dus ik leg mijn waterpas even tegen de fence:
[afbeelding]
Ik wou toch al een zero-clearance fence maken, is geen overbodige luxe zo te zien.
Van het weekend een zero-clearance fence gemaakt en dit heeft de nauwkeurigheid van mijn werk een heel stuk verbeterd! Alleen 90° zaagsnede gemaakt, maar ik ga er zeker nog eentje maken voor 45° zaagsnedes. Ik had dit veel eerder moeten doen (en eigenlijk nooit een Einhell moeten kopen..).

Aankomend weekend zal mijn werkbank weer een stukje dichterbij komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
McGryphon schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:20:
[...]

Huh, dan werkt de brushless aansturingselektronica bij Makita anders dan bij Dewalt en Milwaukee. TIL.
Ik kan bevestigen dat het werkt met BL machines.
Dat het kan en dat het werkt wil nog niet zeggen dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@CappieL Heb je ook gemeten of die 90 graden zaagsnede wel echt 90 graden is? Bij mijn Ferm (ook al zo'n budget ding) is dat iig niet zo, net zoals 45 garden niet echt 45 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
zonoskar schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:40:
@CappieL Heb je ook gemeten of die 90 graden zaagsnede wel echt 90 graden is? Bij mijn Ferm (ook al zo'n budget ding) is dat iig niet zo, net zoals 45 garden niet echt 45 is :)
Ja, heb met de "vierkantjes"-methode gecheckt dat 90° ook echt 90° is. Toen ook niet meer aan de instelling gekomen.
Zal wel elke keer als ik instellingen verander, checken of de hoek ook echt de hoek is. Dus volgende keer leg ik mijn blokhaak er ook even langs voordat ik de fence weer installeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

McGryphon schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:20:
[...]

Bij Milwaukee hebben de accu's ook een andere aansluiting toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:48:
[...]

Bij Milwaukee hebben de accu's ook een andere aansluiting toch?
Dat houdt enthousiastelingen niet tegen om gewoon alles door te verbinden om te zien wat er gebeurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Annuk @The Eagle @Bhagavad thanks voor jullie reacties! Als ik het van een ieder begrijp is het dus vooral de angst voor slechte accu's, toolbods en een (wellicht) snel veranderende aansluiting waardoor jullie een dergelijk systeem afraden. Dat zou idd niet relaxed zijn wanneer ik juist een systeem wil dat voor de langere termijn geschikt moet zijn haha :).

Ik ga er over nadenken haha! Is er iemand op dit forum met een systeem van de eerder genoemde merken die zijn ervaring wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Anoniem: 1066037 vergeet eventuele accessoires niet. Het voordeel van de 'dure' merken is dat ze ook meteen een hele lading hulpmiddelen op de markt gooien. En soms is een bepaald model al de 3de of 4de versie in de serie. Dan zijn de kinderziektes er ook wel uit.

Los daarvan vind ik (persoonlijk) dat je gewoon een gereedschapsbudget moet pakken per klus.
Maak je een mooie bank van steigerhout die in de winkel €1000 kost, materiaal is €400, dan vind ik het niet gek dat je €100-200 uitgeeft aan gereedschap.
Zo heb ik ook een flut driehoekschuurmachientje van €20 gekocht, omdat ik 'iets' nodig had, maar niet wist of ik het vaker nodig had. Ik had ook binnen mijn 'systeem' kunnen shoppen en er €200 aan uit kunnen geven... maar dan had ik het ding niet meer nodig gehad. Ik heb het ding niet meer aangeraakt sinds.
Waarschijnlijk koop ik de 'echte' ook nog wel een keer, maar dan heb ik hem ook echt nodig. Het flut ding is dan mooi backup of geef ik weg als iemand iets moet lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-03 05:37
pielle007 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:28:
Heb gisteren avond een gereedschapstrolley opgepikt bij Kaufland voor 2 tientjes.

[afbeelding]

Voelt degelijk aan, sluitingen werken goed, en heeft voldoende opbergvakjes.
Om te beginnen de schroevendraaier-set besteld en de tangenset

Resterende oude gereedschap ga ik uitzoeken en vanuit daar langzaam uitbouwen. Nogmaals dank voor de input.
Als aanvulling op bovenstaande heb ik zojuist hier deze Metabo besteld met 2 accu's 18v 4ah (na kortingscode zo'n € 183 incl)
was aan 't twijfelen tussen de Metabo en de bosch blauw welke op ibood staat zo'n € 146 incl
lijkt mij een mooie deal voor de Metabo welke een brushless-motor heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ben al een paar weken aan het zoeken naar koolborstels voor mijn Scheppach CS 55 invalzaag. Ik kan echter nergens iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Godver, denk je, nog ff n nachtje erover slapen want toch veel geld, beslis je dat je t toch wilt bestellen, gooien ze overnacht de prijs omhoog.... Tja dan laat maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonoskar schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:28:
Ik ben al een paar weken aan het zoeken naar koolborstels voor mijn Scheppach CS 55 invalzaag. Ik kan echter nergens iets vinden.
Al contact opgenomen met het bedrijf zelf?

http://www.scheppach.nl/page.php?page=about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:35

Roy

Hobbies?

Na opnieuw ruzie te hebben met m'n Metabo KGS 216m afkortzaag (haaks is niet haaks, 45 graden wil maar geen 45 graden blijven...) ga ik toch maar voor een betere machine. Shortlist op dit moment:
- DeWalt DWS 774 (misschien wel een 777 of 778 bij goede prijs)
- Makita LS1018L (Makita fanboy)
- Bosch GCM 8 SJL

Ik ben wel gecharmeerd door het compact systeem van DeWalt. Ik gebruik het nu vooral voor het maken van meubels, en heb qua bereik nog niet veel te klagen gehad met de Metabo, dus een 216mm zaagblad zou dan wel voldoende moeten zijn. Zijn er nog alternatieven die ik vergeet, of opties die ik zeker niet moet doen?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

L.N. schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:22:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[video]

Ziet er mooi uit!

Ik zoek ook nog van die boutjes voor mijn 3D printsel, waar heb je die vandaan en is dat toevallig M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_ijsbeer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06-2024
zonoskar schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 17:28:
http://www.koolborstels-online.nl/ mss?
Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.